And to think they once said that computers would take away jobs.
Niet echt, het gaat ook over institutioneel racisme hier. Dat is het hele punt.IJzerlijm schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:17:
[...]
Ironisch genoeg is deze demonstratie ook klagen over iemand ver weg.
Als ik het goed lees probeerde de organisatie de mensen op 1,5m te houden. Als dat blijkbaar niet lukt lijkt me dat niet de schuld van Halsema. Het lijkt me ook een zegen dat we hier dan een politie hebben die er niet gelijk bovenop schiet.
Maar goed de haters hebben hun "het is allemaal de schuld van Halsema" momentje weer gehad. Ik hoop dat ze er blij van zijn geworden want het gaat nooit ergens over.
Ps.
Zoals hier al eens eerder gemeld: de meeste keren dat Amsterdammers klagen gaat dat over het beleid van de raad. En laat de burgemeester daar nu net niet over gaan. Maar helaas zijn Nederlanders, en Amsterdammers dus ook, niet altijd op de hoogte van hoe de politiek werkt.
En nog een toevoeging: horeca ondernemers krijgen alle ruimte van Halsema. Terrassen mogen worden vergroot en toen er in sommige stadsdelen de neiging was op de centimeter te gaan handhaven zijn die stadsdelen door Halsema terug gefloten.
[ Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 01-06-2020 19:29 ]
Niets meer dan opportunistisch gejank bedoeld om te polariseren.Tominatie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:56:
Ben het niet vaak met Geert eens, maar hier heeft hij wel een punt.
[Embed]
Wilders zoals we hem kennen.
Afgelopen week was er een anti-lockdown demonstratie waar 30 mensen naar toe mochten. Hier werd streng gehandhaafd door ME en politie.
Het is niet de bedoeling om samenzweringstheorieën te posten over Soros, etc.
Edit: en door deze verdeling krijgen we straks mogelijk een nieuwe/hardere lockdown en misschien wel voor lange duur of permanent. Zeg niet dat het niet kan, in China gaat men ook verder en verder. Ik hoop het natuurlijk niet, maar dit soort zaken die nu spelen zijn wel voedingsbodems.
[ Voor 45% gewijzigd door defiant op 01-06-2020 20:10 ]
Laten we bij de feiten blijven. We weten helemaal niet wie er allemaal daar aan het rellen zijn. Leuk dat een rechtsconservatieve populist nu links de schuld probeert te geven en in de hoek van de extremisten van Antifa probeert te drukken, echter het punt is dat het hier niet om links-rechts gaat, maar om institutioneel racisme, wat we hier in Nederland net zo goed kennen, zie belastingdienst.dennis_rsb schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:31:
Ik heb een beetje het idee dat er een flinke verdeel en heers bezig is in de wereld. Nu ook in NL. Dit is toch niet te bevatten? duizenden mensen op de dam, veel niet op 1.5 meter afstand en geen handhaving en bijna geen politie en me te zien.
Afgelopen week was er een anti-lockdown demonstratie waar 30 mensen naar toe mochten. Hier werd streng gehandhaafd door ME en politie.
Als je nu op twitter kijkt, over dit onderwerp in NL zie je al enorme verdeling in de samenleving. Het is ook niet te bevatten. En over de VS. Dat van die politieagent die een donkere man bewust dood maakt moet niet kunnen, maar die plunderaars gaan ook te ver. Het schijnt zo te zijn dat de fatsoenlijke demonstranten gewoon normaal protesteerde, en dat antifa de zaak gekaapt heeft. Ik ken antifa niet goed, maar als ik het zo lees is dit nogal een extreme georganiseerde groepering.
Er zijn ook sterkere vermoedens dat antifa financieel ondersteund wordt door Soros. Nu we het daar over hebben, is hij nu echt de duivel waar zoveel mensen over spreken? Is hij een van de zwaarste machten in de wereld? Of is dit overtrokken, uit zijn verband gerukt?
Edit: en door deze verdeling krijgen we straks mogelijk een nieuwe/hardere lockdown en misschien wel voor lange duur of permanent. Zeg niet dat het niet kan, in China gaat men ook verder en verder. Ik hoop het natuurlijk niet, maar dit soort zaken die nu spelen zijn wel voedingsbodems.
En extreemlinks, is net als extreemrechts, extreem en heeft dus geen plaats in een democratie. Dat staat los van normale links-rechts definities.
Daarnaast is het nogal offtopic hier.
Dat laatste m.b.t. Soros is niet veel meer dan een complottheorie die hier volgens mij ook niet thuishoren.
Het hele Antifa-gebeuren in verband brengen met de rellen is natuurlijk ook al een complottheorie op zich.
Verder verbaast het me overigens dat demonstreren tegen racisme als "links" wordt gezien.
Politie grijpt in bij demonstratie tegen lockdown in Den Haag https://www.nu.nl/281103/...lockdown-in-den-haag.html
Wat is dan het verschil tussen de 1 en de ander.
https://www.trouw.nl/binn...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Maar ik vind het verschil in benadering van uiteindelijk 2X een demonstratie wel erg groot.
Of is in Den Haag de grondwet minder relevant?
Heeft Halsema wel door wat voor signaal ze nu aan het afgeven m.b.t. de coronabestrijding?
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Mij niet zo, gezien de toenemende polarisatie, vooral sinds de opkomst en het succes van rechtsconservatieve populisten. Ze ageren toch vaak tegen minderheden in samenlevingen, niet altijd de feiten in acht nemend.D-e-n schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:47:
@dawg
Het hele Antifa-gebeuren in verband brengen met de rellen is natuurlijk ook al een complottheorie op zich.
Verder verbaast het me overigens dat demonstreren tegen racisme als "links" wordt gezien.
Dat de is een prima argument. Maar volgens mij laat Halsema juist weten dat ze niet in WIL grijpen.Gunner schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:58:
[...]
Omdat je dertig man wel weg kan jagen maar duizenden (blijkbaar) niet.
Maar Halsema had meer mogen doen om dit te voorkomen ja.
Als de boodschap was: "we hebben het wat uit de hand laten lopen en nu hebben we geen weg terug" was het een andere discussie geweest.
Kan wel, maar de wil is er niet lijkt mij. Maar de fout is denk ik dat Halsema geen limiet heeft gegeven. Je weet dat er dan heel veel mensen gaan komen, zeker als in zo'n stad als Amsterdam. Ik kan het aan de ene kant wel snappen, iedereen moet het recht hebben om zich te kunnen uitspreken tegen racisme. Maar het lijkt mij evident dat hoe meer mensen, hoe lastiger de 1.5 meter én hoe lastiger te handhaven.Gunner schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:58:
[...]
Omdat je dertig man wel weg kan jagen maar duizenden (blijkbaar) niet.
Die 30 man limiet in Den Haag was ook gebaseerd op 1,5M etc. Dus dat de verwachte opkomst groter is mag niet uitmaken voor de handhaving.
Ik heb Halsema ook niet horen briesen over de Haagse aanpak omdat er grondrechten met voeten getreden worden.
[ Voor 49% gewijzigd door arbraxas op 01-06-2020 20:08 ]
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Wat een onzinnige redenering. In de hele samenleving moeten we momenteel 1,5mtr afstand houden, maar bij een linkse demonstratie in Amsterdam 'even niet'?Philip Ross schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:14:
[...]
Misschien omdat demonstreren een grondrecht is? En op een terras zitten niet?
Snap je het verschil tussen die 2 niet?
Het nut van die 1.5m is er nog steeds. En hoe meer wat dat doen hoe beter. Het nut is niet ineens weg als er ergens 1 uitzondering gemaakt word. Zo werkt de verspreiding van een virus niet.
Halsema loopt er zelf tussen! En heeft als lid van de driehoek geweigerd in te grijpen want 'Daarvoor is de demonstratie te belangrijk'.
Zijn we nou helemaal stapel-mesjogge geworden?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Anderhalve meter is anderhalve meter, punt.Philip Ross schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:03:
Onzin, demonstreren zijn ook altijd eisen aan verbonden. En recht om te demonstreren is natuurlijk veel beter beschermd dan recht om een terras te runnen.
De 'stop de lockdown' gekkies werden ook aangepakt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik vrees dat hier besluiten zijn genomen op emotionele gronden ipv rationele. Meestal blijkt dit achteraf erg onverstandig.alexbl69 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:47:
[...]
Wat een onzinnige redenering. In de hele samenleving moeten we momenteel 1,5mtr afstand houden, maar bij een linkse demonstratie in Amsterdam 'even niet'?
Halsema loopt er zelf tussen! En heeft als lid van de driehoek geweigerd in te grijpen want 'Daarvoor is de demonstratie te belangrijk'.
Ik sta achter de reden van de demonstratie, echter is dit totaal kansloos en onterecht niet op ingegrepen.hoevenpe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:54:
[...]
Anderhalve meter is anderhalve meter, punt.
Als dit lijdt tot een nieuwe uitbraak van covid-19 zitten we straks dankzij een goedbedoelde demonstratie weer thuis met z'n allen, terwijl ondernemend Nederland z'n ballen uit z'n broek werkt & stressed in de hoop einde van het jaar te halen. Ben er best wel gepikeerd over.
Net zoals over de polonaise lopende brabanders, enzovoorts, dat beperkt zich niet tot dit specifieke voorbeeld.
Dus nee, niet oke wat mij betreft - hoe nobel het doel ook.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Aangenomen dat dat zo is (ik vermoed van wel, links rechts links rechts links rechts peloton Halt) dan is de vraag wat is het achterliggende mechanisme van die toenemende polarisatie? En hoe kan onze samenleving zich ertegen wapenen? Ik moet er niet aan denken dat diezelfde verziekte disfunctionele politieke situatie uit de VS / GB ook in Nederland gaat spelen. (en ik hoor de reacties al, hoezo disfunctioneel?dawg schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:59:
Mij niet zo, gezien de toenemende polarisatie

| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Nou het gaat ook hier best goed die kant op.mekkieboek schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:02:
[...]
Aangenomen dat dat zo is (ik vermoed van wel, links rechts links rechts links rechts peloton Halt) dan is de vraag wat is het achterliggende mechanisme van die toenemende polarisatie? En hoe kan onze samenleving zich ertegen wapenen? Ik moet er niet aan denken dat diezelfde verziekte disfunctionele politieke situatie uit de VS / GB ook in Nederland gaat spelen. (en ik hoor de reacties al, hoezo disfunctioneel?)
Over polarisatie gesproken. Als je tegen de algemeen geldende norm bent dan ben je gekkie? Dat maakt de SGP en CU religeuze gekkies? En de SP gelijkheids gekkies? Lekker stickers plakken.hoevenpe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:54:
[...]
Oh weer de feestende brabanders. Voor het gemak vergeten we de wintersporters, de voetbalfans, eigenlijk alles waar mensen geen 1.5 m afstand hielden. Zeg maar alle Nederlanders.NiGeLaToR schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:59:
[...]
Net zoals over de polonaise lopende brabanders
Zie er is helemaal niet veel voor nodig. Lekker wijzen met dat vingertje. Alles hullie nou niet...
Nee dat droom beeld van Nederlanders over Amurica zal ook hier waarheid worden ben ik bang.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Dat zie je nu al.jaapstobbe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:55:
[...]
Ik vrees dat hier besluiten zijn genomen op emotionele gronden ipv rationele. Meestal blijkt dit achteraf erg onverstandig.
Want wat wilde men bereiken met deze demonstratie? Wie wilden ze bereiken?
Het enige dat ze bereikt hebben is dat het gros van de Nederlanders ze als een stel idioten ziet die denken dat de regels niet voor hun gelden. Precies het verwijt dat de 'demonstranten' in de VS ook krijgen.
Dit soort grote demonstraties en (in de VS) vernielingen hebben in mijn herinnering enkel een negatief effect. Ken niemand wiens mening ooit veranderd is omdat een stel radicalo's ergens hebben staan schreeuwen. Dat geldt voor zowel links als rechts. Het enige dat ze ermee bereiken is meer weerstand en minder begrip voor hun zaak.
Moet dat woordje er nu weer bij?alexbl69 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:47:
[...]
maar bij een linkse demonstratie in Amsterdam 'even niet'?
Ten eerste is het bezopen om een demonstratie tegen racisme "links" te noemen. Ik mag aannemen dat de meerderheid van zowel links als rechts Nederland niks van racisme moet hebben. En al was het een linkse demonstratie, dat hoeft helemaal niet te betekenen dat de burgemeester die voortrekt.
En waarom moet eigenlijk alles gepolitiseerd worden in links versus rechts? Het helpt de discussie om zeep. En het is exact de reden dat het politieke klimaat zo gepolariseerd is. Je kunt prima kritiek leveren op het besluit van de burgemeester leveren zonder al die bullshit erbij te slepen. Een burgemeester is in principe ook a-politiek want maakt geen beleid.
Een demonstratie georganiseerd door KOZP zou ik wel als links-van-het-midden kwalificeren. Heb bij de beelden niet het idee dat er veel CDA, VVD, PVV of FvD'ers meeliepen.D-e-n schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:33:
Ten eerste is het bezopen om een demonstratie tegen racisme "links" te noemen.
En dat woordje past uitstekend bij HalsemaD-e-n schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:33:
[...]
Een burgemeester is in principe ook a-politiek want maakt geen beleid.
Zowel linkse als rechtse demonstraties hebben in mijn ogen niet veel zin.
Het tegen racisme zijn is zo logisch dat je er mijns inziens niet voor hoeft te demonstreren. Wie wil je in vredesnaam overtuigen? De middelste 80% van de bevolking is niet racistisch, de uiterste 10% wel maar die zit er zo geharnast in dat ze zich echt niet door de andere uiterste 10% laat overtuigen.
Het enige dat deze demonstranten hebben bereikt is dat de 80% minder begrip voor ze heeft gekregen.
En tja, hoeveel Pegida aanhagers stonden er vandaag op de Dam denk je?
Oh daar kun je een heel erg lang betoog over schrijven. Dat heb ik wel gedaan maar dan in stukjes gehakt over de jaren heen.mekkieboek schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:02:
[...]
Aangenomen dat dat zo is (ik vermoed van wel, links rechts links rechts links rechts peloton Halt) dan is de vraag wat is het achterliggende mechanisme van die toenemende polarisatie? En hoe kan onze samenleving zich ertegen wapenen? Ik moet er niet aan denken dat diezelfde verziekte disfunctionele politieke situatie uit de VS / GB ook in Nederland gaat spelen. (en ik hoor de reacties al, hoezo disfunctioneel?)
Even een globale samenvatting daarvan;
Een van de grootste oorzaken van toenemende polarisatie, is de alsmaar oplopende ongelijkheid. Te beginnen met financiële ongelijkheid. Dit zorgt ervoor dat de sociale mobiliteit afneemt, wijken steeds meer gesegregeerd raken, de criminaliteit toeneemt, de gezondheid en verstandelijke vermogens slechter worden, de sociale cohesie vermindert, toegang tot goede scholing moeilijker wordt.
Deze zaken zijn al vele malen wetenschappelijk onderzocht, zoek en je zult talloze bronnen vinden.
Dat gezegd hebbende, het maakt dat mensen steeds minder te verliezen hebben, vatbaarder worden voor complottheorieën en fake news, minder tolerant worden en er zal dus meer discriminatie en racisme optreden.
Dit heeft weer als gevolg dat populisme op kan komen, mensen zijn immers slechter opgeleid, meer wantrouwend jegens anderen, en de samenleving, en zijn dus ontvankelijker voor hetgeen de populist propageert. Ze zijn ook kwaad omdat ze achterblijven en om allerlei redenen dat niet bij kunnen halen, vaak buiten hun eigen invloed om. Komt nog bij dat populisten vaak de verdeel-en-heers tactiek hanteren, wat bovenstaande problemen enkel nog verder verergert.
Heel erg beknopt dit wel.
Dat kan je wel zeggen maar als die 80% institutioneel racisme niet een probleem vind of stemt op VVD, PVV, FvD (wat bewezen racistische partijen zijn) dan kloppen jouw cijfeers niet helemaal.alexbl69 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:44:
[...]
Het tegen racisme zijn is zo logisch dat je er mijns inziens niet voor hoeft te demonstreren. Wie wil je in vredesnaam overtuigen? De middelste 80% van de bevolking is niet racistisch, de uiterste 10% wel maar die zit er zo geharnast in dat ze zich echt niet door de andere uiterste 10% laat overtuigen.
Overigens is Halsema ook heel streng geweest tegen de klimaatdemonstraties. Dus het is echt niet zo dat ze wat in haar straatej past door laat gaan en tegen de rest streng is.
We vergeleken nu de demonstratie met het recht om een teras op te mogen hebben.hoevenpe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:54:
[...]
Wat mij betreft werden die stop de lockdown protesten ook te hard aangepakt.
Het recht om te demonstreren word in mijn ogen veel te ver ingeperkt in nederland.
Het hele punt in de VS is juist dat hele groepn al geen rechten hebben in de maatschappij. En als de maatschappij zich niet aan zijn verantwoordelijkheid tegenover zijn burgers houd waarom zouden die burgers die honger leiden zich dan tegenover die maatschappij goed gedragen?alexbl69 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:15:
[...]
Dit soort grote demonstraties en (in de VS) vernielingen hebben in mijn herinnering enkel een negatief effect. Ken niemand wiens mening ooit veranderd is omdat een stel radicalo's ergens hebben staan schreeuwen. Dat geldt voor zowel links als rechts. Het enige dat ze ermee bereiken is meer weerstand en minder begrip voor hun zaak.
Trevor Noah legt het heel mooi uit in dit filmpje: YouTube: George Floyd, Minneapolis Protests, Ahmaud Arbery & Amy Cooper | The...
Het doel van deze demonstraties is onder andere om politieke druk uit te oefenen, in de hoop dat er misschien strengere wetten tegen (in dit geval) racisme komen.alexbl69 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:15:
[...]
Dat zie je nu al.
Want wat wilde men bereiken met deze demonstratie? Wie wilden ze bereiken?
Het enige dat ze bereikt hebben is dat het gros van de Nederlanders ze als een stel idioten ziet die denken dat de regels niet voor hun gelden. Precies het verwijt dat de 'demonstranten' in de VS ook krijgen.
Dat ligt dan misschien aan de krampachtigheid van die CDA-ers en VVD-ers. Het thema is allesbehalve "links". Het zo noemen is nodeloos polariserend. Alsof er gedemonstreerd wordt tegen iets waar rechtse mensen voorstander van zijn.hoevenpe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Een demonstratie georganiseerd door KOZP zou ik wel als links-van-het-midden kwalificeren. Heb bij de beelden niet het idee dat er veel CDA, VVD, PVV of FvD'ers meeliepen.
Als je beter op de hoogte was zou je dat niet zeggen. Op het gebied van bijvoorbeeld krakers is Halsema strenger dan haar rechtse voorganger die tijdelijk vd Laan opvolgde. En in het verleden heeft ze uitspraken gedaan over hoofddoekjes waar niet iedereen op links blij mee zal zijn geweest. Ze ontving er volgens mij zelfs een prijs voor uit liberale hoek meen ik.
Het is zo destructief dat echt alles gelijk zo'n links vs rechts sausje moet krijgen. Wat is dat toch? Toets jij ook elke beslissing die je neemt aan wat jouw partij er van vindt?
Ik ga er ook niet staan. Maar het probleem bestaat. En die middelste 80% doet kennelijk niet genoeg haar best het te verhelpen.Het tegen racisme zijn is zo logisch dat je er mijns inziens niet voor hoeft te demonstreren. Wie wil je in vredesnaam overtuigen? De middelste 80% van de bevolking is niet racistisch, de uiterste 10% wel maar die zit er zo geharnast in dat ze zich echt niet door de andere uiterste 10% laat overtuigen.
Wat heeft Pegida er mee te maken? Pegida is extreem-rechts. Dat staat ver buiten de normale links en rechts verhoudingen. Je creëert een tegenstelling die er niet is.En tja, hoeveel Pegida aanhagers stonden er vandaag op de Dam denk je?
Ik baal er gewoon van dat de beeldvorming is versterkt dat het echte "racisme" in Nederland bestaat uit zwarte piet, en ophef over een incident met politiegeweld in een heel ander land.XWB schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:56:
[...]
Het doel van deze demonstraties is onder andere om politieke druk uit te oefenen, in de hoop dat er misschien strengere wetten tegen (in dit geval) racisme komen.
Racisme is echt in Nederland, en benadeeld mensen vooral op de arbeidsmarkt.
| live and give like no one else |
Tsja, 1 zo'n demonstratie levert waarschijnlijk minder besmettingen op dan winkels, scholen en terassen weer open (zelfs als ze 1.5m proberen).Tripwire999 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:04:
Ik vind het echt belachelijk dat hier mensen zijn die het goed praten dat deze mensen op dit moment konden/kunnen demonstreren. Hoe denken jullie dat dit overkomt naar alle zorgmedewerkers die keihard werken of gewerkt hebben om er voor te zorgen dat alle mensen met Corona goed behandeld worden. Dit is gewoon een keiharde middelvinger in hun gezicht. Maar bedenk wel even dat deze mensen er straks wel weer voor moeten opdraaien als deze protestanten naar de IC moeten of als er een piek ontstaat omdat er een aantal mensen besmet zijn en honderden andere aansteken. Hopelijk treed Rutte hier hard tegen op door Halsema meteen af te zetten als burgemeester.
Dus je stelt hiet de inkomsten van een deel van het land boven de grondrechten van een ander deel.
Demonstreren moet ten alle tijde toegestaan zijn. Ik vind het heel eng als een overheid een landelijk verbod zou kunnen opleggen tegen demonstraties voor nog onbepaalde tijd.
We nemen continue afwegingen van economie/rechten tegen virus tegen gaan. Waarom zouden demonstraties niet eenzelfde afweging zijn?
Vind je het overigens niet hypocriet dat de mensen die nu het hardste over de deemonstratie zeiken dezelfde zijn die het hardste roepen dat de lockdown moet stoppen en 1.5m onzin is?
[ Voor 6% gewijzigd door Philip Ross op 01-06-2020 22:12 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Migrator op 02-06-2020 08:54 ]
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Waarschijnlijk ja, dat dachten de feestende mensen op spring break ook waar een piek in corona besmettingen te zien was, hoeveel voorbeelden hebben we de afgelopen maanden wel niet gezien hiervan. Ik vind dat in dit soort uitzonderlijke situaties het voor de overheid moet toegestaan zijn om demonstraties / protesten te verbieden. Ik bedoel het kan niet zo zijn dat als je met z'n drieën over straat loopt je een boete riskeert van €400 maar vervolgens wel duizenden mensen bij een protest hutje mutje bij elkaar kunnen staan.Philip Ross schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:11:
[...]
Tsja, 1 zo'n demonstratie levert waarschijnlijk minder besmettingen op dan winkels, scholen en terassen weer open (zelfs als ze 1.5m proberen).
Dus je stelt hiet de inkomsten van een deel van het land boven de grondrechten van een ander deel.
Demonstreren moet ten alle tijde toegestaan zijn. Ik vind het heel eng als een overheid een landelijk verbod zou kunnen opleggen tegen demonstraties voor nog onbepaalde tijd.
We nemen continue afwegingen van economie/rechten tegen virus tegen gaan. Waarom zouden demonstraties niet eenzelfde afweging zijn?
Vind je het overigens niet hypocriet dat de mensen die nu het hardste over de deemonstratie zeiken dezelfde zijn die het hardste roepen dat de lockdown moet stoppen en 1.5m onzin is?
Maar ik begrijp dat jij het niet gek vind dat we nu een demonstratie hebben van duizend of meer mensen waardoor er een piek kan ontstaan wat we de afgelopen maanden geprobeerd hebben tegen te gaan? Al het werk teniet gedaan, al die zorgmedewerkers die keihard gewerkt hebben om iedereen zo goed mogelijk te verzorgen in de crisis waar we straks weer een beroep op mogen doen als het gebeurt (en ik zeg als want hopelijk gebeurt het niet).
*knip*, reactie op troll verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Migrator op 02-06-2020 08:55 ]
En wiens fout is dat? Niet van de mensen aan de linkerkant. Het zijn extreme partijen als FvD en PVV die zich afzetten tegen "links" en zichzelf zien als vertegenwoordigers van "rechts" Wellicht zouden normale rechtse partijen eens beter moeten duidelijk maken dat die partijen helemaal niet normaal "rechts" zijn.arbraxas schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:55:
Hoezo verbaasd je dat? "Rechts" word toch ook altijd in verband gebracht met racisme?
Niets meer dan de standaardreactie van links op Wilders, bedoeld om alleen al zijn adem "racistisch en populistisch" te kunnen bestempelen.dawg schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:31:
[...]
Niets meer dan opportunistisch gejank bedoeld om te polariseren.
Wilders zoals we hem kennen.
Links zoals we hem kennen.
Ermee eens of niet: Wilders heeft gewoon gelijk. Had Halsema hetzelfde toegestaan als dit een demonstratie was tegen het coronabeleid/lockdown? Of een rechtse demonstratie? Vast niet. De deuglat wijkt kennelijk flink af van de werkelijke meetlat. Dat er niet gehandhaafd is, is echt onbegrijpelijk. Er zijn mensen opgepakt en/of beboet om minder. Los van het feit dat het een compleet verkeerd signaal is ten opzichte van de maatschappij: de anderhalvemeter-regels etc kunnen direct de kliko in "want het mag van een gezaghebbende burgemeester!"
Wilders sleept "links" er zelf met de haren bij. Hij had gewoon inhoudelijk kritiek kunnen hebben, zoals anderen deden, maar hij koos er zelf voor het thema "links" erbij te halen.Bart-Willem schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:53:
[...]
Niets meer dan de standaardreactie van links op Wilders, bedoeld om alleen al zijn adem "racistisch en populistisch" te kunnen bestempelen.
Ik ben ook erg teleurgesteld in een aantal mede-tweakers hier waarvan ik weet dat ze niks van racisme moeten hebben. Maar het vergroten van de links-rechts tegenstelling en het uitventen van haat tegen GL schijnt belangrijker te zijn dan de inhoudelijke kritiek die er natuurlijk gegeven kan of moet worden.
Dan ontken je imo de positie van KOZP in het Nederlandse krachtenveld, in hun optiek ben je al racistisch als je in december gewoon Sinterklaas met Zwarte Piet viert. Als Pegida ooit aandacht vraagt voor een terecht probleem (kleine kans) zal dat ook als een 'rechtse demonstratie' gezien worden. Halsema heeft met haar onbegrijpelijke optreden de bal voor Wilders op de stip gelegd, logisch dat hij hem intrapt.D-e-n schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:19:
Wilders sleept "links" er zelf met de haren bij. Hij had gewoon inhoudelijk kritiek kunnen hebben, zoals anderen deden, maar hij koos er zelf voor het thema "links" erbij te halen.
Het is vooral jammer dat juist zo'n club die demonstratie moest organiseren, als het vanuit een meer neutrale organisatie was gedaan was er nooit zoveel ophef over geweest en zou de terechte boodschap veel beter zijn overgekomen.
Niemand hier zal vóór racisme zijn. Maar dat Halsema met haar "optreden" (beter gezegd: totaal gebrek aan) er een politieke stempel op heeft gezet is echt overduidelijk. Zogenaamd "overdonderd" maar dat is flauwekul: dat er een stormloop zou komen (of op zijn minst te verwachten viel) was gisteravond al duidelijk door de vele oproepen van de organisatoren. Nou is Halsema wel vaker kinderlijk naïef (zie het wapen-van-man-verhaal), maar dat ze overdonderd zou zijn lijkt me nogal kwats. En dan nog met onzin aankomen met "dit wíl ik niet handhaven", da's gewoon een regelrechte middelvinger naar de rest van Nederland (zeker naar zorgpersoneel) en geeft ook duidelijk aan dat de "mensen van haar parochie" niet van een plein geveegd mogen worden. Zoals ik al zei: als dit een anti-lockdown-demo was, dan was het door Halsema binnen korte tijd compleet schoongeveegd. De links-rechts-tegenstelling is niet hier door Tweakers of Wilders vergroot, maar door ene zekere burgemeester (die imho beter haar biezen kan pakken).D-e-n schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:19:
[...]
Wilders sleept "links" er zelf met de haren bij. Hij had gewoon inhoudelijk kritiek kunnen hebben, zoals anderen deden, maar hij koos er zelf voor het thema "links" erbij te halen.
Ik ben ook erg teleurgesteld in een aantal mede-tweakers hier waarvan ik weet dat ze niks van racisme moeten hebben. Maar het vergroten van de links-rechts tegenstelling en het uitventen van haat tegen GL schijnt belangrijker te zijn dan de inhoudelijke kritiek die er natuurlijk gegeven kan of moet worden.
Ik wist niet eens wie het organiseerde. Het kwam niet eens in me op te bedenken wie het organiseert. En nogmaals: het stempel "links" wordt ook door jou bewust benadrukt. Je kan er voor kiezen het niet te doen, zeker waar de link met Halsema gelegd wordt terwijl die totaal niet relevant is. De politieke kleur van Halsema is een non-issue.hoevenpe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:31:
[...]
Dan ontken je imo de positie van KZOP in het Nederlandse krachtenveld, in hun optiek ben je al racistisch als je in december gewoon Sinterklaas met Zwarte Piet viert. Als Pegida aandacht vraagt voor een terecht probleem zal dat ook als een 'rechtse demonstratie' gezien geworden. Halsema heeft met haar onbegrijpelijke optreden de bal voor Wilders op de stip gelegd, logisch dat hij hem intrapt.
Het is vooral jammer dat juist zo'n club die demonstratie moest organiseren, als het vanuit een meer neutrale organisatie was gedaan was er nooit zoveel ophef over geweest en zou de terechte boodschap veel beter zijn overgekomen.
De vergelijking met Pegida gaat nergens over, alsof die een demonstratie voor pakweg de zorg zouden organiseren.
@Bart-Willem
De politieke kleur van Halsema doet er totaal niet toe. Dat jij dat denkt geeft vooral aan dat jij zelf kennelijk altijd in politieke kleur denkt. Het komt kennelijk niet in je op dat een driehoek van de gemeente een a-politiek orgaan is dat los van van een partij een beslissing kan nemen.
Je legt Halsema ook woorden in de mond. Het ging bij de demonstratie niet om "haar parochie". Ook hier: een interpretatie op basis van blijkbaar jouw denkwereld, niet per definitie die van haar.
Edit:
Als iemand met veel "linkse" standpunten vond ik de demonstratie geen fijn gezicht. Teveel mensen op elkaar: dat ging niet goed.
Ik vind het logisch dat je deze demonstratie, net als de anti-lockdown demonstraties, niet wilt verbieden en ik begrijp dat het wellicht te risicovol kan zijn een op zich vreedzame betoging halverwege af te breken maar dan had de uitleg in elk geval beter gemoeten. Nu klonk het verweer zwak terwijl je wel die menigte ziet.
Verder eens met @dawg. De discussie had inhoudelijk kunnen zijn maar helaas...
[ Voor 29% gewijzigd door D-e-n op 01-06-2020 23:58 ]
Halsema heeft dat besluit zojuist toegelicht bij Op1 en ik begrijp het wel. Ik ben in elk geval blij dat ik niet in haar positie zit.hoevenpe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:31:
[...]
Halsema heeft met haar onbegrijpelijke optreden de bal voor Wilders op de stip gelegd, logisch dat hij hem intrapt.
Jammer dat het hier zo snel naar de rechts-links tegenstelling getrokken wordt en zo gepolitiseerd. Waarmee de populisten weer hun zin hebben want daarmee is het onderwerp weer compleet ondergesneeuwd en neemt de polarisatie weer een klein beetje toe. Trap daar toch eens niet in.
[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 01-06-2020 23:42 ]
"De demonstratie is te belangrijk om in te grijpen!" Moet ik het uitspellen voor je, of is dat geen politiek statement? En onzin dat het "onverwacht druk werd en daardoor zij overdonderd zou zijn" gaat er ook niet in: er werd afgelopen dagen op social media flink gepromoot om te komen demonstreren, zélfs door het officiële GroenLinks Twitter-account. Dat er dus een grote opkomst zou komen was wel duidelijk, maar kennelijk geeft Halsema niet zoveel om de volksgezondheid, want het onderwerp van de demonstratie was te belangrijk om het niet in te perken of in te grijpen. Oftewel: onderwerp staat boven gezondheid en noodmaatregelen. Daarmee heeft Halsema het politiek gemaakt. Ik leg nergens woorden in haar mond, dat heeft mevrouw zelf al gedaan door haar uitingen, aanwezigheid en non-ingrijpen.D-e-n schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:41:
@Bart-Willem
De politieke kleur van Halsema doet er totaal niet toe. Dat jij dat denkt geeft vooral aan dat jij zelf kennelijk altijd in politieke kleur denkt. Het komt kennelijk niet in je op dat een driehoek van de gemeente een a-politiek orgaan is dat los van van een partij een beslissing kan nemen.
Je legt Halsema ook woorden in de mond. Het ging bij de demonstratie niet om "haar parochie". Ook hier: een interpretatie op basis van blijkbaar jouw denkwereld, niet per definitie die van haar.
Je quote selectief en interpreteert ook selectief. Halsema heeft bijvoorbeeld ook gezegd dat het haar niet uitmaakt waar de demonstratie over gaat. Ze vond de demonstratie belangrijk maar dat zij alleen demonstraties belangrijk zou vinden die in haar straatje passen zit toch enkel en alleen in jouw hoofd.
Burgemeester is een a-politieke functie. Zo moet je de beslissingen van een burgemeester ook benaderen. Dat jij van alles over haar overwegingen in je hoofd haalt doet niet ter zake. Kap daar dan ook mee en beoordeel haar gewoon zakelijk op haar functioneren, en dat van de driehoek.
Waarom moet alles partijpolitiek gemaakt worden? Het is hetzelfde met de benadering van journalisten of interviewers. Het komt bij sommigen van jullie kennelijk niet in het hoofd op dat velen gewoon hun werk doen, los van de kleur van het medium waar ze voor werken. En dat werk kan goed en slecht worden uitgevoerd. Niet alles gaat bewust.
[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 02-06-2020 00:10 ]
Verwijderd
Mag ik zeggen dat ik het nogal naïef vind dat je denkt dat burgemeesters, journalisten en interviewers in hun doen en laten geen politieke kleur meenemen bij het maken van interviews of beslissingen?D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:07:
@Bart-Willem
Je quote selectief en interpreteert ook selectief. Halsema heeft bijvoorbeeld ook gezegd dat het haar niet uitmaakt waar de demonstratie over gaat. Ze vond de demonstratie belangrijk maar dat zij alleen demonstraties belangrijk zou vinden die in haar straatje passen zit toch enkel en alleen in jouw hoofd.
Burgemeester is een a-politieke functie. Zo moet je de beslissingen van een burgemeester ook benaderen. Dat jij van alles over haar overwegingen in je hoofd haalt doet niet ter zake. Kap daar dan ook mee beoordeel haar gewoon zakelijk op haar functioneren.
Waarom moet alles partijpolitiek gemaakt worden? Het is hetzelfde met de benadering van journalisten of interviewers. Het komt bij sommigen van jullie kennelijk niet in het hoofd op dat velen gewoon hun werk doen, los van de kleur van het medium waar ze voor werken.
Dat iets zo zou moeten zijn betekent nog niet dat dat dan ook daadwerkelijk gebeurt.
De organisatie was niet in orde mbt corona. Het is van de zotte dat winkels zich druk moeten maken over hoeveel mensen er binnen mogen, dat kroegen max 30 gasten mogen ontvangen, etc, om vervolgens toe te staan dat 5000 man zich verzamelen op de dam. Organisatie had een plan daarvoor neer moeten leggen en alleen met een goed plan had de burgemeester een vergunning af mogen geven.Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:12:
Wat een blamage voor Halsema. Reken maar dat dit genoeg is voor een aftreden. Helemaal ingepakt door KOZP icm een erg gevoelige onderwerp en we durven niet meer te handhaven.
Dat ze niet ingrijpt als er inmiddels 5000 man op de dam staan te roepen snap ik. Dat trek je niet uit elkaar met wat goedkope BOA's, daar heb je ME voor nodig. Daarnaast is het kwaad al geschied, als er een paar corona patiënten tussen staan is dat virus al lekker verspreid, dus wat wil je dan?
Dit dus, en de uitlatingen van Halsema bij AT5 eerder vandaag zeggen ook genoeg. Maar d-e-n lijkt daar blind voor of is gewoon aan het trollen.Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:14:
[...]
Mag ik zeggen dat ik het nogal naïef vind dat je denkt dat burgemeesters, journalisten en interviewers in hun doen en laten geen politieke kleur meenemen bij het maken van interviews of beslissingen?
Dat iets zo zou moeten zijn betekent nog niet dat dat dan ook daadwerkelijk gebeurt.
Nu met de demonstratie blijkt dat mensen zich er niet aan houden en is Femke er ineens verantwoordelijk voor.
Dat slaat natuurlijk nergens op.
Elke demonstrant had volledig de vrijheid om thuis te blijven of ergens anders te gaan wandelen.
Probleem is Rutte (groot leider in zo min mogelijk verantwoordelijkheid nemen) en verder de mensen zelf.
How do you save a random generator ?
En Rutte heeft nu helemaal geen eigen visie meer. Hij is wel goed in het sluiten van halfbakken compromissen. Bewaar de vrede en gooi de inhoud weg. En hij komt heel zelfverzekerd over.
Waar een crisis al niet goed voor is.
Punt is: dat weet je niet. Je kunt niet in het hoofd kijken van die persoon. Feit is dat die persoon er daar niet zit namens een partij of een partijprogramma. Dus beoordeel hem of haar gewoon zakelijk op het functioneren.Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:14:
[...]
Mag ik zeggen dat ik het nogal naïef vind dat je denkt dat burgemeesters, journalisten en interviewers in hun doen en laten geen politieke kleur meenemen bij het maken van interviews of beslissingen?
En bekijk het eens andersom: als een VVD burgemeester een demonstratie van klimaatactivisten te hardhandig beëindigt: gaat het dan ook over zijn partijvoorkeur? Ik dacht het niet. Maar als Aboutaleb te zwak zou ingrijpen bij een groep Marokkanen zou de pleuris weer wel uitbreken. Het zijn gewoon vooroordelen.
Het is bij alles wat Halsema doet sowieso een patroon. Bij alles wat ze doet is ze die "linkse burgemeester", ook al is ze op sommige punten strenger dan haar (rechtse, tijdelijke) voorganger. Het is oneerlijk, vooringenomen en het zegt veel meer over de denkwijze van degenen die de beschuldigingen uiten dan over Halsema. Eén ding weten we zeker: degenen die nu het hardst "links" roepen zijn in elk geval ongeschikt voor functies als burgemeester, journalist interviewer etc.
Dit is gelijk ook weer het bewijs dat een rechtstreeks gekozen burgemeester een slecht idee is. Mensen weten niet wat de taak van een burgemeester is en zijn kennelijk niet in staat hem of haar daar op te beoordelen.
@SymbolicFrank
De VVD een realiseerbare visie? Heb je de afgelopen jaren wel opgelet? Als het je doel is een land op sociaal vlak af te breken en instabiel te maken wel is het realiseerbaar ja....
[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 02-06-2020 06:58 ]
Vervolgens is het 1 juni, staan er duizenden mensen op de dam en is het ok?
Links, rechts, met welke reden dan ook, toestroom van mensen had geremd moeten worden, menigte had erop geattendeerd moeten worden dat dit niet ging én een Halsema die zonder gezichtsbescherming midden in de menigte staat is wel de kers op de taart.
Spreek verdorie weer diverse mensen deze week die zonder werk/opdracht zitten, mensen die in de zorg werken en ondernemers die de NOW2.0 moeten gaan aanvragen om te overleven. En dan is zo’n demonstratie een goed idee omdat het 1 juni is? We brengen allemaal offers behalve voor deze demonstratie?
Totale blunder dit. Ongehoord.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Volgens mij is het de bedoeling dat we deze discussie naar het Corona topic verplaatsen. Daaris ie namelijk ook bezig.NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:05:
Dit weekend ging m’n vrouw een rondje om in een bos in het noorden van het land, zelfs daar stond midden in het bos een verkeersregelaar om te checken of het niet te druk werd. Dit was zondag.
Vervolgens is het 1 juni, staan er duizenden mensen op de dam en is het ok?
Links, rechts, met welke reden dan ook, toestroom van mensen had geremd moeten worden, menigte had erop geattendeerd moeten worden dat dit niet ging én een Halsema die zonder gezichtsbescherming midden in de menigte staat is wel de kers op de taart.
Spreek verdorie weer diverse mensen deze week die zonder werk/opdracht zitten, mensen die in de zorg werken en ondernemers die de NOW2.0 moeten gaan aanvragen om te overleven. En dan is zo’n demonstratie een goed idee omdat het 1 juni is? We brengen allemaal offers behalve voor deze demonstratie?
Totale blunder dit. Ongehoord.
Verder is het een afweging van rechten vs risicos. De terrasjes zaten ook massaal vol en steden liepen vol. Dus we zijn bezig met versoepelen. En demonstreren is een heel belangrijk grondrecht dat niet zomaar ingeperkt mag worden. Het hele land is aan het versoepelen van maatregelen bezig, blijkbaar vinden we het niet erg dat er meer druk op de zorg komt als we maar op ons terrasje mogen zitten.
Er is een afweging gemaakt en daar mag je het mee oneens zijn maar dat maakt het nog niet zomaar een blunder.
We gaan deze week wel zien hoe groot die steun is na gister. De algemene opinie op dit forum en andere plekken waar ik kom is in ieder geval na gister een flink stuk verslechterd (al geloof ik ook niet dat ze populair is. Herinner je dat gezeik met dat revolver van haar partner nog?) dat kan je gewoon niet meer ontkennen. Bij Op1 was ze in ieder geval druk bezig om haar hachje te redden.Philip Ross schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:15:
De meeste zijn zeer positief kan ik je wel vertellen.
Het zijn vooral mensen van ver buiten amsterdam die continue klagen over haar.
Ik reed vanmorgen de stad in waar ik werk. Er stond zo'n tekstkar met 'vermijd drukke plekken' erop . Moest wel even cynisch glimlachen toen ik het weer las.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:31:
We horen al enkele weken dat grote groepen mensen bij elkaar een groot risico vormen voor de verspreiding van het virus. Dat we met z'n tweeën op anderhalve meter afstand op een terras mogen zitten is toch totaal niet vergelijkbaar met 5000 man samen op de Dam?
[ Voor 43% gewijzigd door RodeStabilo op 02-06-2020 08:41 ]
Als de burgemeester letterlijk zegt 'De demonstratie is te belangrijk' is dat een politiek oordeel.D-e-n schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:41:
[...]
Ze zegt niet: 'Een demonstratie is te belangrijk' of 'Het demonstratierecht is belangrijker dan de volksgezondheid', dat zou je nog - hoewel ook dan vrij dom - kunnen bestempelen als een objectief criterium.
Maar sec het statement 'De demonstratie is te belangrijk' betekent dat je persoonlijk vindt dat het onderwerp van deze demonstratie zwaarder weegt dan andere zaken. En dus ook de volksgezondheid.
Zeker als je de demonstratie ook nog bezoekt, in 'passende' kleding, voorzien van een 'passende' button en zonder mondkapje zijn de intenties en overtuiging wel duidelijk. Halsema acteerde gisteren niet als burgemeester van Amsterdam, maar als overtuigd GroenLinks lid.
Zeg maar de denkbeelden die ook door Gloria Wekker van UvA wordt gepropageerd. Die allemaal maar polariserend werken. Dan hebben we ook nog te maken met een hele group Sterre's, die bv. ook We're not Here continu van kraakpand naar kraakpand helpt.
Van wat ik gezien/gehoord heb, probeert Halsema zich nu als een dom blondje weg te zetten. Ik was een beetje dom. Echter.... dan had je niet midden op de dom moeten gaan staan gisteren en roepen dat de demonstratie belangrijk was dat COVID19.
*knip* kreet zonder onderbouwing
[ Voor 183% gewijzigd door Migrator op 02-06-2020 08:59 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Wat stond er op die button trouwens ? #BLM ? #BLMNL ?alexbl69 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:39:
[...]
Als de burgemeester letterlijk zegt 'De demonstratie is te belangrijk' is dat een politiek oordeel.
Ze zegt niet: 'Een demonstratie is te belangrijk' of 'Het demonstratierecht is belangrijker dan de volksgezondheid', dat zou je nog - hoewel ook dan vrij dom - kunnen bestempelen als een objectief criterium.
Maar sec het statement 'De demonstratie is te belangrijk' betekent dat je persoonlijk vindt dat het onderwerp van deze demonstratie zwaarder weegt dan andere zaken. En dus ook de volksgezondheid.
Zeker als je de demonstratie ook nog bezoekt, in 'passende' kleding, voorzien van een 'passende' button en zonder mondkapje zijn de intenties en overtuiging wel duidelijk. Halsema acteerde gisteren niet als burgemeester van Amsterdam, maar als overtuigd GroenLinks lid.
Ze had ook in korte broek en t-shirt kunnen komen, maar van wat ik zag stond ze er in d'r 4 mei LBD outfit (little black dress, aka rouw pak)
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Verwijderd
Ondanks dat het een actief twitteraar is, is het op zijn persoonlijk twitterfeed angstig stil. De algemene deed zelfs een oproep om te gaan;
Vanmiddag is er een solidariteitsprotest in Amsterdam. Solidariteit met de beweging in de VS en tegen anti-zwart geweld in Nederland.
— GroenLinks (@groenlinks) 1 juni 2020
Ga je ook? Hou je aan de regels: kom zo min mogelijk met het ov, hou je aan 1.5 meter en demonstreer vreedzaam, maar krachtig.#BlackLivesMatter
Dus verwacht er maar niet teveel van.
[ Voor 14% gewijzigd door Migrator op 02-06-2020 08:57 . Reden: Quote verwijderd ]
Verwijderd
Dit. Je kan zeggen wat je wilt over etnisch profileren of hoe racistisch je zwarte piet wel niet vind (niet een discussie die we hier gaan voeren) maar van selectief politiegeweld, of politiegeweld in het algemeen is in Nederland nauwelijks sprake. Sure, er zijn incidenten geweest maar niets wijst er op dat we hier structurele problemen hebben zoals in Amerika. Deze demonstratie ging nergens over en was een klap in het gezicht van iedereen die zich de afgelopen maanden gewoon aan alle regels heeft gehouden.loekf2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:48:
Waar ik jeuk van krijg is het soort "indentity" racisme (of hoe het ook heet) wat overwaait via Amsterdam Zuidoost (voornamelijk) naar Nederland. "Het geweld tegen zwart" door de politie in Nederland. Uh ?
Als je zwart al als passende kleding wilt gaan zien? De vrouw draagt zo vaak zwart. Moet ze dan geel dragen? Dat is ook lekker provocerend op een event waarbij mensen toch vooral boos en verdrietig zijn. En je citeert selectief want ze heeft ook gezegd dat het onderwerp van de demonstratie er niet toe deed.
Als jij verder wilt polariseren en alles in "links" versus "rechts" wilt opdelen moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar besef dat je bijdraagt aan het verrotte politieke klimaat er ook de discussies op het forum mee vergiftigt door er zo de nadruk op te blijven leggen. Terwijl er genoeg voer is voor discussie op de inhoud verdomme.
Ik vraag me dan ook af wat jullie willen bereiken hiermee? Extra zieltjes winnen voor de PVV of FvD? Want die stoken het natuurlijk lekker op. Een inhoudelijke discussie beginnen over wat er nu fout ging doen jullie niet in elk geval.
Ik vond dat @alexbl69 wel een punt heeft. Mij viel dat stemmig zwart ook op, net als de button. Komt dus over als een politiek/sociaal betrokken burgemeester, die even niet boven de partijen kon of wilde staan of een beleidsbeslissing nam op basis van de (niet wettelijke trouwens) noodveroordening. Nu zijn daar meer voorbeelden van de afgelopen jaren. Denk aan Bruls in Nijmegen die de aangiften tegen Wilders faciliteerde, nu vind ik hem de laatste maanden best ok over komen.D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:59:
@alexbl69
Als je zwart al als passende kleding wilt gaan zien? De vrouw draagt zo vaak zwart. Moet ze dan geel dragen? Dat is ook lekker provocerend op een event waarbij mensen toch vooral boos en verdrietig zijn. En je citeert selectief want ze heeft ook gezegd dat het onderwerp van de demonstratie er niet toe deed.
Als jij verder wilt polariseren en alles in "links" versus "rechts" wilt opdelen moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar besef dat je bijdraagt aan het verrotte politieke klimaat er ook de discussies op het forum mee vergiftigt door er zo de nadruk op te blijven leggen. Terwijl er genoeg voer is voor discussie op de inhoud verdomme.
Ik vraag me dan ook af wat jullie willen bereiken hiermee? Extra zieltjes winnen voor de PVV of FvD? Want die stoken het natuurlijk lekker op. Een inhoudelijke discussie beginnen over wat er nu fout ging doen jullie niet in elk geval.
Ik hoor nu op NPO1 dat ze 1000 mensen verwachtten. Gisteren was het 300 op AT5. Damage control is dus opgestart.
Zat gister Voetbal Inside te kijken. Daar zag ik een Memphis Depay zich dedain uitliet tegenover een politieagent die hem vroeg om te stoppen met rondjes te rijden in z'n peperdure Maybach cabrio. Trok gelijk de jaloezie- en racismekaart en volgens hem werd ie dagelijks tien keer aangehouden. Is het waar? Is het overdreven?ErikT738 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:57:
[...]
Dit. Je kan zeggen wat je wilt over etnisch profileren of hoe racistisch je zwarte piet wel niet vind (niet een discussie die we hier gaan voeren) maar van selectief politiegeweld, of politiegeweld in het algemeen is in Nederland nauwelijks sprake. Sure, er zijn incidenten geweest maar niets wijst er op dat we hier structurele problemen hebben zoals in Amerika. Deze demonstratie ging nergens over en was een klap in het gezicht van iedereen die zich de afgelopen maanden gewoon aan alle regels heeft gehouden.
Sommige mensen moeten en zullen de wereld altijd in links-rechts indelen, waarbij links meestal voor alles staat waar ze het niet mee eens zijn of wat niet goed gaat. Inhoud en nuance willen ze niet, dat is meestal ook links.D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:59:
@alexbl69
Ik zit er precies tussenin. Ik snap dat er behoefte is om solidariteit te tonen naar Amerika, maar er moet ondertussen ook erkent worden dat de problemen hier niet spelen op enige vergelijkbare schaal. "anti-zwart geweld in Nederland" gaat nergens over, dat is op zichzelf nodeloos provocerend. Natuurlijk is er ook in Nederland op het gebied van racisme nog ruimte voor verbetering, maar het is niet de VS. Zowel de mensen die afgeven op deze demonstranten als de extreme elementen tussen deze demonstranten zijn fout bezig, imo.
Het is een combinatie van beiden. Iedereen die op zo'n manier aandacht loopt te trekken krijgt aandacht van de politie, maar ongetwijfeld krijgt een jonge donkere man eerder aandacht dan een roomsblank omatje.RodeStabilo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:05:
Zat gister Voetbal Inside te kijken. Daar zag ik een Memphis Depay zich dedain uitliet tegenover een politieagent die hem vroeg om te stoppen met rondjes te rijden in z'n peperdure Maybach cabrio. Troek gelijk de jaloeziekaart en volgens hem werd ie dagelijks tien keer aangehouden. Is het waar? Is het overdreven?
[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 02-06-2020 09:08 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Soit, over haar kledingkeuze gaat ze inderdaad zelf.D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:59:
@alexbl69
Maar het dragen van een button met '1873' (doelt op afschaffing slavernij, een statement dat het doel van demonstratie nog breder maakt) in plaats van haar ambtsketen is ook een statement. En dan hebben we het nog niet over het niet dragen van het (bij deze demonstratie) verplichte mondkapje.
Ze vertelde pas dat het onderwerp van de demonstratie er niet toe deed toen de kritiek al op volle kracht losgebarsten was. En daarbij denk ik niet dat ze een demonstratie tegen zeg 5G, het lockdown-verbod of een pro Zwarte Piet demonstratie bezocht zou hebben getooid met uitingen waarbij ze het doel van de demonstratie ondersteunt. Als ze zo'n demonstratie überhaupt in deze tijd al zou hebben goedgekeurd.
Vind je opmerking over zieltjes winnen voor PVV/FvD en het zogenaamd ontbreken van een inhoudelijke discussie een beetje flauw. Dat eerste is een poging om de discussie dood te slaan, en het tweede is juist waar het hier (en inmiddels in de media) de hele tijd over gaat: handelde Halsema niet teveel als partijdige GroenLinkser in plaats van als onpartijdige Burgervrouw.
Het maakt in dit geval niet uit of het waar is of niet, het geeft hem (of wie dan ook) gewoon niet het recht om in de huidige situatie met 5000 man op de dam te gaan staan. Hang een spandoek uit je raam, draag een #BLM t-shirt of zet een filmpje online maar ga jezelf niet boven de regels verheffen (en de gezondheid van jezelf en anderen in gevaar brengen) omdat je vindt dat je zaak terecht is.RodeStabilo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:05:
[...]
Zat gister Voetbal Inside te kijken. Daar zag ik een Memphis Depay zich dedain uitliet tegenover een politieagent die hem vroeg om te stoppen met rondjes te rijden in z'n peperdure Maybach cabrio. Troek gelijk de jaloeziekaart en volgens hem werd ie dagelijks tien keer aangehouden. Is het waar? Is het overdreven?
Dat is een erg boude stelling: ontken je dat deze demonstratie georganiseerd is door KOZP en dat Antifa prominent meeliep? Er is een expliciete oproep is gedaan op de officiële GroenLinks Twitter pagina om vooral naar de Dam te komen en de aanwezige populatie was op z'n zachts gezegd politiek georiënteerd nogal eenzijdig.D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 06:54:
Eén ding weten we zeker: degenen die nu het hardst "links" roepen zijn in elk geval ongeschikt voor functies als burgemeester, journalist interviewer etc.
Begrijp me goed, dat is niet waar ik me zo boos over maak, ik geloof dat ze oprecht niet verwacht had dat de groep zo groot zou worden. Dat ze eenmaal met duizenden mensen op een veel te drukke Dam zich voor een duivels dilemma geplaatst zag, ik zou net als @dawg ook niet graag in haar schoenen hebben gestaan. Om een zo grote groep met daaronder potentieel notoire relschoppers van Antifa veilig uiteen te drijven heb je duizenden agenten en ME'ers nodig met een serieuze kans dat de binnenstad van Amsterdam er dan net zo uitgezien had als Minneapolis. Ik denk dat niet fysiek ingrijpen in deze situatie de minst slechte optie was.
Waar Halsema de plank finaal misgeslagen is door te stellen dat 'de demonstratie te belangrijk is', daarmee een persoonlijk ideologisch waardeoordeel te geven. Dan geef je aan dat er verschillende soorten demonstraties zijn, dat 'stop de lockdown' of 'anti-5G' potentieel minder rechten hebben dan mensen die in je eigen straatje passen. Hoezeer ik dat vanuit de persoon Halsema kan begrijpen, burgemeester Halsema had zich verre moeten houden van dat soort kwalificaties. Ze had het podium op moeten gaan en leiderschap tonen, daar uitleggen dat de demonstratie ten einde was en de menigte rustig naar huis moeten sturen.
Het 'grappige' is dat wat deze demonstratie vooral bereikt heeft is dat 'stop de lockdown' haar zin krijgt. Je kunt niet meer uitleggen dat die buurt-BBQ of het feestje in de achtertuin niet kan, kreeg gisteravond meerdere uitnodigingen in de app, twee daarvan met grappen in de trant van 'het mag van Femke'.
Wat kan je goed selectief citeren.alexbl69 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:47:
[...]
Het was geen handige uitspraak maar het deel dat je kiest is bewust misleidend:
'Ik begrijp dat 1,5 meter afstand houden niet altijd in acht gehouden wordt', zei burgemeester Halsema vanavond tegen AT5. 'Maar de demonstratievrijheid is een heel groot goed. Dus ziet de driehoek geen grond om de demonstratie te ontbinden. Daarvoor is de demonstratie ook te belangrijk en zijn bovendien mensen zelf verantwoordelijk.'
Die video is opgenomen op de Meent in Rotterdam. Dat is een “dure” winkelstraat Met veel horeca, en daar is regelmatig patsercontrole. Dure auto’s worden aan de kant gezet en fiscus, politie, etc controleren dan gezamenlijk of alles goed zit. Het is ook de straat waar boetes staan op onnodig gas geven of stilstaan, juist omdat zoveel simpele zielen tien keer per uur de straat op en afrijden om stoer te doen met hun auto. Maakt overigens niet uit of je wit, zwart bent. Als je daar aandacht vraagt krijg je van de politie aandacht.RodeStabilo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:05:
[...]
Zat gister Voetbal Inside te kijken. Daar zag ik een Memphis Depay zich dedain uitliet tegenover een politieagent die hem vroeg om te stoppen met rondjes te rijden in z'n peperdure Maybach cabrio. Trok gelijk de jaloezie- en racismekaart en volgens hem werd ie dagelijks tien keer aangehouden. Is het waar? Is het overdreven?
Hier zie je hoe dat gisteren is gegaan en hoeveel dure auto’s aan de kant gezet zijn: YouTube: Sportcars in Rotterdam 2020! Police, Mercedes-Maybach S650, GT63, A4...
[ Voor 13% gewijzigd door Stewie! op 02-06-2020 09:24 ]
Ik denk dat je hier meer in haar woorden zoekt dan dat er in zit. Halsema heeft in het verleden vaak heel streng tegen linkse/klimaat demonstraties gehandeld en is in veel gevallen veel strenger geweest dan haar voorganger die rechts was.hoevenpe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:16:
[...]
Waar Halsema de plank finaal misgeslagen is door te stellen dat 'de demonstratie te belangrijk is', daarmee een persoonlijk ideologisch waardeoordeel te geven. Dan geef je aan dat er verschillende soorten demonstraties zijn, dat 'stop de lockdown' of 'anti-5G' potentieel minder rechten hebben dan mensen die in je eigen straatje passen. Hoezeer ik dat vanuit de persoon Halsema kan begrijpen, burgemeester Halsema had zich verre moeten houden van dat soort kwalificaties. Ze had het podium op moeten gaan en leiderschap tonen, daar uitleggen dat de demonstratie ten einde was en de menigte rustig naar huis moeten sturen.
Nu doet ze dat 1 keer niet en zoekt iedereen er allerlei ideologische verklaringen voor.
Mensen die dat nu doen/roepen waren toch al nooit van plan om zich er aan te houden. Het is gewoon weer ordinair een linkse zondebok zoeken.Het 'grappige' is dat wat deze demonstratie vooral bereikt heeft is dat 'stop de lockdown' haar zin krijgt. Je kunt niet meer uitleggen dat die buurt-BBQ of het feestje in de achtertuin niet kan, kreeg gisteravond meerdere uitnodigingen in de app, twee daarvan met grappen in de trant van 'het mag van Femke'.
We laten notabene terrasjes open gaan omdat het zo goed gaat. Blijkbaar vinden mensen vermaak belangrijker dan veiligheid. Dan moeten ze ook accepteren dat demonstreren wel eens belangrijker dan veiligheid gemaakt kan worden.
Het antifa verhaal wordt ook vervelend. Het is een verzamelterm voor allerlei groeperingen die na een tweet van Trump nu een heel eigen leven gaat leiden. De demonstratie verliep vredig. Er was te weinig afstand wat dus absoluut niet goed ging maar het was geen demonstratie bedoeld om te rellen.hoevenpe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:16:
[...]
Dat is een erg boude stelling: ontken je dat deze demonstratie georganiseerd is door KOZP en dat Antifa prominent meeliep? Er is een expliciete oproep is gedaan op de officiële GroenLinks Twitter pagina om vooral naar de Dam te komen en de aanwezige populatie was op z'n zachts gezegd politiek georiënteerd nogal eenzijdig.
Maar waarom dan die nuance die je nu maakt ontwrichten met een polariserende term als "links". Wat je nu zegt is een veel betere insteek om kritiek te leverenik geloof dat ze oprecht niet verwacht had dat de groep zo groot zou worden. Dat ze eenmaal met duizenden mensen op een veel te drukke Dam zich voor een duivels dilemma geplaatst zag, ik zou net als @dawg ook niet graag in haar schoenen hebben gestaan. Om een zo grote groep met daaronder potentieel notoire relschoppers van Antifa veilig uiteen te drijven heb je duizenden agenten en ME'ers nodig met een serieuze kans dat de binnenstad van Amsterdam er dan net zo uitgezien had als Minneapolis. Ik denk dat niet fysiek ingrijpen in deze situatie de minst slechte optie was.
Ze heeft meerdere dingen gezegd. De communicatie was slecht. Maar er wordt ook wel een sport van gemaakt alles wat ze doet en zegt negatief uit te leggen. Het is niet van gisteren dat die antipathie speelt. Ik zou het zelfs een hetze willen noemen gezien de maanden ervoor. Het ging echt heel zelden over haar optreden zelfWaar Halsema de plank finaal misgeslagen is door te stellen dat 'de demonstratie te belangrijk is', daarmee een persoonlijk ideologisch waardeoordeel te geven.
Misschien vindt ze die ook wel belangrijk?Dan geef je aan dat er verschillende soorten demonstraties zijn, dat 'stop de lockdown' of 'anti-5G' potentieel minder rechten hebben dan mensen die in je eigen straatje passen.
Dat is dan hypocriet. We doen dit toch niet voor Halsema?Het 'grappige' is dat wat deze demonstratie vooral bereikt heeft is dat 'stop de lockdown' haar zin krijgt. Je kunt niet meer uitleggen dat die buurt-BBQ of het feestje in de achtertuin niet kan, kreeg gisteravond meerdere uitnodigingen in de app, twee daarvan met grappen in de trant van 'het mag van Femke'.
Hier vergeet je wel dat het opengaan van terrasjes (en bioscopen etc) aan zeer strikte regels gebonden is. Je gaat er dan ook aan voorbij dat de verlichting van de corona-maatregelen ook is bedoeld om mensen hun inkomensbron weer terug te kunnen geven.Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:21:
[...]
We laten notabene terrasjes open gaan omdat het zo goed gaat. Blijkbaar vinden mensen vermaak belangrijker dan veiligheid. Dan moeten ze ook accepteren dat demonstreren wel eens belangrijker dan veiligheid gemaakt kan worden.
5000 mensen op de Dam staat daar totaal niet mee in verhouding. Daar komt nog eens bij dat het onderwerp weliswaar zeer belangrijk is, maar dat er geen urgentie is/was om nu, in deze setting, hier in NL een dergelijke demonstratie te organiseren.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Af en toe komt het op mij meer over dat als je niet netjes meehuilt met de roedel dan hoor je bij de anderen. Zodoende zijn er maar twee partijen, wij en de anderen. Een slimme demagoog hoeft alleen maar op een taktisch moment een rode bal in het kennel te gooien en de roedel doet de rest.ph4ge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:06:
Sommige mensen moeten en zullen de wereld altijd in links-rechts indelen, waarbij links meestal voor alles staat waar ze het niet mee eens zijn of wat niet goed gaat. Inhoud en nuance willen ze niet, dat is meestal ook links.
Of ben ik te cynisch?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Een individueel terrasje is minder. Alle terrasjes in Nederland is echt heel veel groter en heeft meer effect.Seraphin schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:26:
[...]
Hier vergeet je wel dat het opengaan van terrasjes (en bioscopen etc) aan zeer strikte regels gebonden is. Je gaat er dan ook aan voorbij dat de verlichting van de corona-maatregelen ook is bedoeld om mensen hun inkomensbron weer terug te kunnen geven.
5000 mensen op de Dam staat daar totaal niet mee in verhouding. Daar komt nog eens bij dat het onderwerp weliswaar zeer belangrijk is, maar dat er geen urgentie is/was om nu, in deze setting, hier in NL een dergelijke demonstratie te organiseren.
Wat de urgentie is is niet aan jou of mij om te beslissen.
Ben het hier mee eens.ph4ge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:06:
[...]
Ik zit er precies tussenin. Ik snap dat er behoefte is om solidariteit te tonen naar Amerika, maar er moet ondertussen ook erkent worden dat de problemen hier niet spelen op enige vergelijkbare schaal. "anti-zwart geweld in Nederland" gaat nergens over, dat is op zichzelf nodeloos provocerend. Natuurlijk is er ook in Nederland op het gebied van racisme nog ruimte voor verbetering, maar het is niet de VS. Zowel de mensen die afgeven op deze demonstranten als de extreme elementen tussen deze demonstranten zijn fout bezig, imo.
De oververtegenwoordiging van kleurlingen in de misdaadcijfers heeft ongetwijfeld een negatieve invloed op de algehele bejegening van deze bevolkingsgroep. En ja, dat kan op haar beurt weer een versterkend effect hebben op die misdaadcijfers.
Maar ik denk ook dat we het in Nederland aanzienlijk beter doen dan in de VS, en dat er vrij open over dit onderwerp gepraat kan worden.
Wat ik wel merk is dat als ik om mijn blanke huidskleur en/of het NIET uitspreken van mijn mening over bepaalde zaken in het 'oude witte mannen' hokje wordt gestopt dit niet zorgt voor meer begrip voor de aangehaalde misstanden mijnerzijds, maar eerder weerstand oproept.
Deze reactie zal deels objectief, deels psychologisch te verklaren zijn, maar is voor de demonstranten naar mijn mening zeer relevant. Want naast het kunnen uiten van een zekere woede (psychologisch) zal het doel van zo'n demonstratie toch ook het kweken van begrip zijn. Maar daar schiet het zijn doel vooralsnog voorbij.
Absoluut. Maar ze weten waar ze naar toe willen: alles kopiëren uit de Verenigde Staten. En het is te realiseren. Ze zijn al een heel eind. Ja, we krijgen dan dezelfde problemen en we zien nu waar dat op uitdraait. Dus het is de slechtste keuze. Toch stemmen veel mensen daar iedere keer voor.D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 06:54:
@SymbolicFrank
De VVD een realiseerbare visie? Heb je de afgelopen jaren wel opgelet? Als het je doel is een land op sociaal vlak af te breken en instabiel te maken wel is het realiseerbaar ja....
Maar dat noem ik dan niet "realiseerbaar". Want je ziet waar het in de VS toe leidt. Dat lijkt me erger dan zogenaamd financieel niet realiseerbare plannen.SymbolicFrank schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:38:
[...]
Absoluut. Maar ze weten waar ze naar toe willen: alles kopiëren uit de Verenigde Staten. En het is te realiseren. Ze zijn al een heel eind. Ja, we krijgen dan dezelfde problemen en we zien nu waar dat op uitdraait. Dus het is de slechtste keuze. Toch stemmen veel mensen daar iedere keer voor.
Het vervelende van de term "oude witte man" is dat daarmee het verschil in privilege wordt benoemd. Zou discriminatie niet bestaan dan zou die term ook niks mogen doen. Ergo, omdat die term wel bestaat is er dus discriminatie en wordt op basis van leeftijd (oud), huidskleur (wit) en geslacht (man) er onderscheid gemaakt.alexbl69 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:35:
[...]
Ben het hier mee eens.
De oververtegenwoordiging van kleurlingen in de misdaadcijfers heeft ongetwijfeld een negatieve invloed op de algehele bejegening van deze bevolkingsgroep. En ja, dat kan op haar beurt weer een versterkend effect hebben op die misdaadcijfers.
Maar ik denk ook dat we het in Nederland aanzienlijk beter doen dan in de VS, en dat er vrij open over dit onderwerp gepraat kan worden.
Wat ik wel merk is dat als ik om mijn blanke huidskleur en/of het NIET uitspreken van mijn mening over bepaalde zaken in het 'oude witte mannen' hokje wordt gestopt dit niet zorgt voor meer begrip voor de aangehaalde misstanden mijnerzijds, maar eerder weerstand oproept.
Deze reactie zal deels objectief, deels psychologisch te verklaren zijn, maar is voor de demonstranten naar mijn mening zeer relevant. Want naast het kunnen uiten van een zekere woede (psychologisch) zal het doel van zo'n demonstratie toch ook het kweken van begrip zijn. Maar daar schiet het zijn doel vooralsnog voorbij.
Wat ik zelf gerealiseerd heb is dat de andere groep niet gaat om het wel/niet geven van onze mening, maar dat we met ze praten en gezamenlijk tot een oplossing komen. Zodra één groep het opneemt voor de andere groep zal er ongeacht de goeie bedoeling het verschil worden onderstreept.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Maar welke andere partij heeft dan een realiseerbaar alternatief? Ik zie het niet. Ze zijn nu allemaal een mengsel van D66 (geen visie, alleen puntjes) en de populisten (alleen lawaai en emotie) aan het worden. Ook Groen Links is vooral "tegen".D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:59:
Maar dat noem ik dan niet "realiseerbaar". Want je ziet waar het in de VS toe leidt. Dat lijkt me erger dan zogenaamd financieel niet realiseerbare plannen.
Dan is de SP nog de beste keuze, maar dat is nu onpopulair. En die zijn ook vastgeroest aan oppositie voeren.
Dan maar op de Partij voor de Dieren stemmen: hun visie is vrij beperkt, maar hij is duidelijk en ze gaan er voor.
Bijna alle programma's worden doorgerekend dus ze zijn in principe dan allemaal realiseerbaar, met uitzondering van het FvD en de PVV. Dat er op de lange termijn negatieve gevolgen uit komen is wat anders.SymbolicFrank schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:21:
[...]
Maar welke andere partij heeft dan een realiseerbaar alternatief?
Ik heb er niet op gestemd maar ik zie toch heel veel waar GL voor is. En ik zie genoeg verschillen. Probleem is dat bijvoorbeeld een PvdA die verschillen laat verdampen wanneer ze in een coalitie zitten. Dan roept Samson dat hij minder marktwerking wil in de zorg maar dan wordt die hele kaart weggeven aan de VVD.Ik zie het niet. Ze zijn nu allemaal een mengsel van D66 (geen visie, alleen puntjes) en de populisten (alleen lawaai en emotie) aan het worden. Ook Groen Links is vooral "tegen".
Of ze populair zijn maakt niet uit natuurlijk. De SP heeft een probleem na Marijnissen senior. Roemer was "te lief" en de vorige voorzitter heeft daarna de uitglijder gemaakt weer helemaal de andere kant op te schieten met al die spotjes.Dan is de SP nog de beste keuze, maar dat is nu onpopulair. En die zijn ook vastgeroest aan oppositie voeren.
Financieel wel (binnen duidelijke kaders), maar er komt nog meer bij kijken. Wijzigingen doorvoeren doe je niet door op een knop te duwen. Om te beginnen moet je een coherente visie hebben, die je kunt uitleggen en waar de mensen zich achter kunnen scharen. Zodat ze op 1 lijn zitten en zelf ook begrijpen hoe ze iets aan moeten pakken waar geen wet voor is gemaakt.D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:55:
Bijna alle programma's worden doorgerekend dus ze zijn in principe dan allemaal realiseerbaar, met uitzondering van het FvD en de PVV. Dat er op de lange termijn negatieve gevolgen uit komen is wat anders.
GL heeft als voordeel dat klimaatmaatregelen tegenwoordig heel populair zijn. Maar massaal overstappen op wind- en zonne-energie en de veestapel halveren ivm. de stikstof levert weer heel veel nieuwe problemen op. Die zou je eerst aan moeten pakken en daar hoor ik ze niet over.Ik heb er niet op gestemd maar ik zie toch heel veel waar GL voor is. En ik zie genoeg verschillen. Probleem is dat bijvoorbeeld een PvdA die verschillen laat verdampen wanneer ze in een coalitie zitten. Dan roept Samson dat hij minder marktwerking wil in de zorg maar dan wordt die hele kaart weggeven aan de VVD.
En ja, de PvdA en het CDA hebben laten zien waar ze staan als ze samen met de VVD regeren: aan de zijlijn.
Inderdaad. Toen ze konden regeren wilden ze niet en daarna was het een aflopende zaak. Maar ondertussen (zeker ook dankzij de crisis) hebben ze toch weer een richting gevonden. Ik ben benieuwd of er deze keer wat uitkomt.Of ze populair zijn maakt niet uit natuurlijk. De SP heeft een probleem na Marijnissen senior. Roemer was "te lief" en de vorige voorzitter heeft daarna de uitglijder gemaakt weer helemaal de andere kant op te schieten met al die spotjes.
Dat is een hardnekkig misverstand dat het CDA goed als frame de wereld in heeft geholpen. De SP wilde wel maar het CDA wilde niet met én de SP én de PvdA in de regering. De CU erbij was een compromis van de PvdA aan het CDA.
Lijkt erop neer te komen dat Halsema daadwerkelijk aan Grapperhaus vraagt om haar te ondersteunen, wetende dat ze fout zit, om e.e.a. onder het tapijt te schuiven.
Edit: blijkbaar inmiddels openbaar:
https://app.1848.nl/document/kamerbrief/40816
https://www.tweedekamer.n...2020Z10133&did=2020D21965
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 04-06-2020 14:58 ]
https://www.at5.nl/artike...over-demo-dam-vrijgegeven
Excuses @MikeyMan ...je was me voor.
[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 04-06-2020 14:59 ]
He bah! toch bijzonder dat ze zo opzichtig vraagt om steun over uitspraken, ze voelt aan dat ze verkeerd zat. Ook bijzonder dat ze zo app-en wetende dat dit via wob opgevraagd zal worden.MikeyMan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:54:
Weet niet of het hier mag eigenlijk, maar Wilders staat nu in het debat een stuk mailwisseling (of WhatsApp) voor te lezen. Als dit daadwerkelijk de reeële gang van zaken is geweest, zeer kwalijk.
Lijkt erop neer te komen dat Halsema daadwerkelijk aan Grapperhaus vraagt om haar te ondersteunen, wetende dat ze fout zit, om e.e.a. onder het tapijt te schuiven.
Edit: blijkbaar inmiddels openbaar:
https://app.1848.nl/document/kamerbrief/40816
Nou denk dat FH haar spullen kan pakken.
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
And to think they once said that computers would take away jobs.
Whats new?IJzerlijm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:01:
Ik zie hier wat de huidige politiek zo beheerst, je beslissingen baseren op wat je vijanden erover denken. Halsema wil niet ontbinden want 'rechts Nederland' wil dat.
Bedoel zelfs als pvv/fvd een prima motie hebben dan wordt deze niet gesteund, zelfs als dat in hun eigen belang is.
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Waarmee Halsema dus zelf deze demonstratie in het links-rechts spectrum plaatst.IJzerlijm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:01:
Halsema wil niet ontbinden want 'rechts Nederland' wil dat.
Dit was Aboutaleb nooit overkomen...
https://www.nu.nl/coronav...an-steun-grapperhaus.html
De NOS doet hetzelfde:MikeyMan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:13:
De take-away van Nu.nl is ook wel apart te noemen:
https://www.nu.nl/coronav...an-steun-grapperhaus.html
https://nos.nl/artikel/23...-je-zet-me-in-de-kou.html
Verder zijn ze totaal objectief.
Uiteindelijk gaat het haar kop niet kosten. GL en D66 stemmen nooit in met de motie van wantrouwen.
Eerlijk gezegd snap ik de conclusie "Halsema exit" niet zo goed.Soccer98 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:13:
Ik neem aan dat dit exit Halsema is toch? Alles eraan doen om het eigen straatje schoon te vegen, ook al moet daarvoor een leugen mee gepaard gaan. Onacceptabel voor een burgemeester.
- Ze overlegd met MvJ over de situatie - ruggespraak
- Ze neemt een besluit met de driehoek
- MvJ is kritisch in de pers
- Halsema reageert verontwaardigd
- MvJ stuurt een uitgebreide tekst met gang van zaken. Riekt inderdaad naar vastlegging voor de WoB, laten we eerlijk zijn
- Halsema reageert verontwaardigd - in de kou gezet- en begint met verwijten van politieke motieven te strooien
maar, waar liegt ze nu precies?
Even voor de helderheid, ik ben neutraal. Ben geen fan van Halsema, maar ook niet van Grapperhaus. Ik zie het oprecht niet zo, maar misschien kunnen jullie me helpen.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ik begrijp wel dat Halsema zich in de kou gezet voelt.
[ Voor 16% gewijzigd door eamelink op 04-06-2020 15:33 ]
Halsema appt Grapperhaus dat ze de demonstratie niet wil ontbinden, waarop Grapperhaus reageert met "geheel met je eens".
Laf van Grapperhaus dat hij instemmend reageert, maar later ineens zegt dat ie er niets mee te maken had en dat "jullie" (de driehoek) er zelf toe hebben besloten. Die beslissing is dus wel afgestemd met Grapperhaus en die heeft ermee ingestemd.
Maar hier zal ook iedereen wel weer het zijne in lezen, afhankelijk van je politieke kleur en/of mening over Halsema
Dat is een van de valstrikken van het Derde Weg denken. Neemt niet weg dat Halsema inderdaad voor rechts Nederland is symbool van "pour encourager les autres" geworden is, vanuit ontwerp / druk van radicaal-rechts. Dat is inherent aan een valstrik, it becomes a matter of lesser of evil choices.IJzerlijm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:01:
Ik zie hier wat de huidige politiek zo beheerst, je beslissingen baseren op wat je vijanden erover denken. Halsema wil niet ontbinden want 'rechts Nederland' wil dat.
Dit zit inderdaad heel diep in politieke kaders van denken, sinds de periode Paars is dit vrij geleidelijk maar breed genesteld geraakt. Niet enkel bij spreekwoordelijk links, maar net zo goed elders. Het is een van de meer gebruikelijke methodes geworden van prikkelen / positioneren voor politiek debat en publieke perceptie.
Daar aan ontsnappen is eigenlijk enkel mogelijk wanneer de methodologie en frames niet langer de aanwezige correlaties met electoraal gedrag kennen. Maar, in een samenleving die consumptief omgaat met informatie en steeds meer verzuchtingen kent voor prikkels is dat ijdele hoop.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Waarom zou ze dan op moeten stappen? Ik kan me voorstellen dat je, nadat je app-contact hebt gehad met de minister, niet echt blij bent als hij vervolgens een persbericht uitbrengt waarin hij in ieder geval de suggestie wekt je af te vallen; Helemaal als je zelf boegbeeld (was) van een linkse partij en de betreffende minister dat van een rechtse partij is, kan ik me heel goed voorstellen dat dit irritaties oplevert.Geert1976 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:59:
Als de openbaar gemaakte communicatie Halsema - Grapperhaus écht klopt is het volgens mij helder...exit Halsema
https://www.at5.nl/artike...over-demo-dam-vrijgegeven
Excuses @MikeyMan ...je was me voor.
Grapperhaus probeert hier gewoon politiek voordeel uit te halen.
En ja, Halsema heeft dit zeker niet handig aangepakt, m.n. in de beginfase heeft de driehoek gewoon een inschattingsfout gemaakt; En het feit dat ze het niet toegeeft, maar veel naar anderen wijst siert haar ook zeker niet.
- Halsema beweert 'bijna 1000', terwijl dit een veelvoud is
- Halsema geeft aan dat er 'crowd control' wordt toegepast en toegang wordt afgesloten
- Halsema geeft aan dat er '(lang) niet altijd 1,5 meter afstand' gehouden kan worden
- Halsema geeft aan dat deze bijeenkomst, van 'bijna 1000' dus, niet wordt afgebroken gezien emoties en vriendeljike verloop
Uiteindelijk blijkt:
- Het waren er al veel meer dan 1000 op dat moment. Een veelvoud hiervan zelfs.
- Er is geen reet gedaan aan crowd control
- Lang niet iedereen houdt 1,5 meter blijkt dat er duizenden mensen bij elkaar op schoot zitten te schreeuwen
- Halsema staat ook nog met een (over gespelde) button te lachen bij het protest.
Al met al dus gewoon een onjuiste voorstelling van zaken, op basis waarvan Grapperhaus aangeeft te begrijpen dat er niet wordt afgebroken. Of dit reden voor ontslag is laat ik in het midden. Vind het een draak van een mens, maar heb er weinig last van. Dat ze dit niet handig heeft aangepakt op de middag zelf, en in politieke zin hierna is echter m.i. wel helder.
[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 04-06-2020 15:39 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is Zero Tolerance, we hanteren de volgende beleidsregels:
-Een absoluut verbod op ad hominem, reageer niet op de man maar op de discussie. We hebben dit veel te vaak zien gebeuren.
-Geen rants. Ranten heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic. Persoonlijke frustraties reageer je maar ergens anders af.
-Geen denigrerende opmerkingen naar bevolkingsgroepen, of deze nu verdeeld zijn langs afkomst, etniciteit of vermogensklasse.
-Duidelijke reacties/blijf on-topic, stuur het topic niet richting allerlei bijzaken wat weer een hele discussie op zichzelf oplevert. Maak gewoon een nieuw topic aan, kleine moeite.
-Reageer duidelijk en inhoudelijk. Er mag van je gevraagd worden om je standpunt te onderbouwen met bronnen of observaties.
-Whataboutisme willen we verder ook niet meer zien, net zoals andere overduidelijke drogredeneringen.
-De discussie over ras/afkomst en IQ, of aanverwante verwijzingen hier naar toe, is ook hier offtopic.
Het negeren van deze regels zal leiden tot sancties, zie de topicstart: "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"