[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste
Acties:
  • 530.909 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:01

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Brent schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:18:
Kijk eens aan: Jort Kelder heeft een werknemer betaald om FvD reclamefilmpjes te maken. Hij was al goede vrinden met Rutte, maar daar houd zijn twijfelachtige neutraliteit dus niet op. Zou Op1 hier nog iets mee doen?
Het probleem is zoals altijd in essentie heel simpel, financiering en omgang is in de politiek op z'n minst impliciet goedkeuring. En daar zal hij mee geconfronteerd moeten worden en zich voor moeten verantwoorden. Alles daarbuiten is ruis en wordt ingezet om de doelpalen te verschuiven of het principe 'rules for thee, but not for me' toe te passen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:40:
In schokkend nieuws dat werkelijk niemand aan had zien komen, blijkt het kabinet Rutte III, een aantal aanbevelingen van de Raad van Europa, omtrent anti corruptiewetgeving voor de top van de Nederlandse politiek, te negeren. :z
https://nos.nl/artikel/23...-kwetsbaar-voor-corruptie
Toch apart dat Nederland/VVD Europa zomaar naast zich neer kan leggen.

Alsof Nederland binnen de EU boven Belgie staat.

Terwijl ze zelf na het referendum (Eu grondwet) hebben gesteld dat dat toch echt andersom is.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
defiant schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:19:
[...]

Het probleem is zoals altijd in essentie heel simpel, financiering en omgang is in de politiek op z'n minst impliciet goedkeuring. En daar zal hij mee geconfronteerd moeten worden en zich voor moeten verantwoorden. Alles daarbuiten is ruis en wordt ingezet om de doelpalen te verschuiven of het principe 'rules for thee, but not for me' toe te passen.
Ja maar, regels zijn voor de anderen. De slechte mensen. Zij die niet hard werken, en zo.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:03

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Roxanne van Iperen durft het vanavond aan om op VPRO Zomergasten een aantal zaken aan te stippen die hier ook regelmatig besproken worden, met name machtssystemen, geloofsgedrag omtrent ideologie, en corporaties die door middel van lobby's elke poging tot verandering van systeem de nek omdraaien.

Aanrader.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

.ScorpionSquad schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:12:
Roxanne van Iperen durft het vanavond aan om op VPRO Zomergasten een aantal zaken aan te stippen die hier ook regelmatig besproken worden, met name machtssystemen, geloofsgedrag omtrent ideologie, en corporaties die door middel van lobby's elke poging tot verandering van systeem de nek omdraaien.

Aanrader.
Ik kijk nooit Zomergasten maar zapte er straks voorbij en ben blijven hangen.

Inderdaad heel erg interessant. Hopen dat veel mensen het zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:35
Gaan ze door? en is dit een besluit onder demissionair Rutte-III met VVD, CDA, D66 en ChristenUnie?
https://www.ad.nl/politie...82aa9cd2a510a9c013c8a15ef

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Nog even over het graf heen regeren ...

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zie het probleem niet, als er een meerderheid voor is in de TK dan is er gewoon legitimatie.
Ze moeten ook wat, in ieder geval deze begroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja ik zie dat ook zo idd, maar waarom vertellen ze dit niet eerlijk als dit plan al die maanden is besproken. Ze hadden gezegd dat ze voor Covid door blijven gaan met middelen, onder dat kunnen ze nog even door. Maar je hoort het niet zo uitgesproken worden. (ja misschien nu ik het zeg straks wel :9 ) .

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
.ScorpionSquad schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:12:

Aanrader.
Yup. Aanrader.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Virtuozzo Qh die kan ik nog gaan kijken, oeps ff 3uur tijd zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 13:57

polthemol

Moderator General Chat
qadn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:18:
Nog even over het graf heen regeren ...
nee, je hebt een begroting nodig. De miljarden voor klimaat is een gevolg van de Urgenda-uitspraak. Als je ziet wat ze met die miljarden trouwens doen: subsidie voor huisverbetering en electrische voertuigen. Raad eens welk segment men even helpt en welk segment binnen de bv Nederland niets hoeft te doen ;)

Maar goed, D66, GL en PvdA houden dit nog wel even aan tot een VVD en CDA zich expliciet uitspreken. D66 blijft daarna met groot plezier zitten waar ze zitten. Tenenkrommend, onzinnig gedans om naar te kijken met de prachtige onelinres 'dit hoort er nu eenmaal bij'.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:07
polthemol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:06:
nee, je hebt een begroting nodig. De miljarden voor klimaat is een gevolg van de Urgenda-uitspraak.
Dan nog hadden ze die uitspraak kunnen negeren totdat er een missionaire regering is, 6-7 miljard belastinggeld uitgeven is niet 'op de winkel passen'.

Het feit dat ze hier 'opeens' mee komen zegt me dat het tijd wordt om de Tesla catalogus aan te vragen... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:31:
[...]

Dan nog hadden ze die uitspraak negeren totdat er een missionaire regering is, 6-7 miljard belastinggeld uitgeven is niet 'op de winkel passen'. Het feit dat ze hier 'opeens' mee komen zegt me dat het tijd wordt om de Tesla catalogus aan te vragen... ;)
Oh het zijn deze miljarden waar je over struikelt? Grappig dat we struikelen over geld wat voor specifieke zaken wordt uitgegeven, maar niet struikelen over inkomsten die men moedwillig laat liggen ;)

Op de gehele begroting is die 7 miljard peanuts. In het licht van wat gedaan moet worden voor het klimaatakkoord is het zelfs een budgettaire middelvinger te noemen, vanuit politieke lijn lijkt het vooral een fijne korting voor wat mensen met grotere beurzen.

Voor de rest is het niet zo 'opeens'. Ik zie hier wel wat marketing in waarmee men denkt een GL/PvdA wind uit de zeilen te nemen: 'kijk! we hebben nieuwe inzichten en doen toch al veel voor het klimaat/milieu. 7 miljard extra joh!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:36:
Op de gehele begroting is die 7 miljard peanuts. In het licht van wat gedaan moet worden voor het klimaatakkoord is het zelfs een budgettaire middelvinger te noemen, vanuit politieke lijn lijkt het vooral een fijne korting voor wat mensen met grotere beurzen.
Het is een vergelijkbaar bedrag als de Betuwelijn of de HSL, dat zou ik geen 'peanuts' willen noemen. Alleen al het feit dat vaag is waar het geld daadwerkelijk aan uitgegeven wordt geeft ernstig te denken.

Waarschijnlijk extra subsidie op Tesla's en geld voor bedrijven om de uitstoot-spreadsheet wat op te poetsen, daar schiet het milieu toch niets mee op? Koop voor dat bedrag desnoods Tata op en bouw op die plek een enorme woonwijk, heb je in een klap alle klimaatdoelen gehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:40:
[...]

Het is een vergelijkbaar bedrag als de Betuwelijn of de HSL, dat zou ik geen 'peanuts' willen noemen. Alleen al het feit dat vaag is waar het geld daadwerkelijk aan uitgegeven wordt geeft ernstig te denken.

Waarschijnlijk extra subsidie op Tesla's en geld voor bedrijven om de uitstoot-spreadsheet wat op te poetsen, daar schiet het milieu toch niets mee op? Koop voor dat bedrag desnoods Tata op en bouw op die plek een enorme woonwijk, heb je in een klap alle klimaatdoelen gehaald.
https://www.rijksoverheid...itgaven-van-het-rijk-2021

47 miljard kon zo even worden opgehoest voor coronasteun. Totale inkomsten waren in 2021 293 miljard. Het koningshuis koste ons bijna 7 miljard, buza 14 miljard om maar even wat bedragen te noemen. 7 miljard is dus klein bier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:49:
47 miljard kon zo even worden opgehoest voor coronasteun. Totale inkomsten waren in 2021 293 miljard. Het koningshuis koste ons bijna 7 miljard, buza 14 miljard om maar even wat bedragen te noemen. 7 miljard is dus klein bier
Ik weet niet wat Willem-Alexander allemaal uitspookt, maar jaarlijks 7 miljard voor hem en Maxima zou mij ter plekke Republikein maken... :)

Maar het is inderdaad iets waar ik me al een tijdje aan stoor: voor corona hield onze overheid constant de hand op de knip, hadden we een mooi begrotingsoverschot en behoedzaam huishoudboekje en werd er (soms teveel) beknibbeld op een paar miljoen voor evident nuttige uitgaven. Nu is zelfs de VVD besmet met het 'gooi-het-maar-over-de-balk-virus', tientallen miljarden alsof het niets is.

Het zal ooit terugbetaald moeten worden, zie daar ook electorale ruimte voor bijv. het CDA met een boodschap van ouderwets rentmeesterschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:58:
[...]

Ik weet niet wat Willem-Alexander allemaal uitspookt, maar jaarlijks 7 miljard voor hem en Maxima zou mij ter plekke Republikein maken... :)

Maar het is inderdaad iets waar ik me al een tijdje aan stoor: voor corona hield onze overheid constant de hand op de knip, hadden we een mooi begrotingsoverschot en behoedzaam huishoudboekje en werd er (soms teveel) beknibbeld op een paar miljoen voor evident nuttige uitgagen. Nu is zelfs de VVD besmet met het 'gooi-het-maar-over-de-balk-virus', tientallen miljarden alsof het niets is.

Het zal ooit terugbetaald moeten worden, zie daar ook electorale ruimte voor bijv. het CDA met een boodschap van ouderwets rentmeesterschap.
het is onzin dat een begrotingstekort slecht zou zijn per definitie. We krijgen momenteel geld om geld te lenen. De kosten van niets doen aan klimaat/milieu zijn hoger dan wat begrotingsdiscipline je kunnen opleveren.De kosten van het schrappen van de dividentbelasting was al genoeg om 1/3de hiervan te dekken meteen.

Je volgende aanname is daarbij dat het geld eerder werd verspilt. Ik kan wel aan redelijke casus maken hoe we nu heel veel geld verspillen aan allerlei vage procedurele dansjes om 'aanzuigende werkingen op dingen die niet binnen onze politieke visie passen' tegen te gaan. Denk bv. aan een UWV.

Een begrotingsoverschot is daarbij ook gewoon onzin. Men maakt daar nu een paar jaar de zwier mee, maar dat overschot is er vooral door gewoon niets te doen op heel veel gebieden. Sociaal advocatuur moet men nu repareren weer, klimaat moet geld naartoe, defensie moet geld naar toe (NATOnorm halen we nog altijd niet, nog niet bij verre) en ga zo maar door. We zijn geen bedrijf, we zijn een land en een land heeft verplichtingen die we al een fikse tijd niet nakomen.

(en ja, binnelandse zaken, het koningshuis en daaraan gerelateerde zaken is goed voor net geen 7 miljard. Dat onderstreept mijn punt dat mensen zich beter moeten informeren over onze rijksbegroting en waar het geld naartoe gaat. We geven dus structureel miljarden uit aan een totaal ondemocratisch orgaan wat grotendeels symbolisch wat mag meehobbelen en highlife vieren en dat bedrag is net zo hoog als wat men nu meent uit te moeten geven om klimaatproblematiek tegen te gaan. De kneejerk die mensen meteen geven is precies wat jij nu doet en het is een foute reactie. Een koningshuis hebben we niet nodig, een leefbare planeet des te meer simpel gesteld ;) ) *cijfers betrof binnenlandse zaken + koninkrijkrelaties. Maar het overall punt blijft staan: 7 miljard is klein bier op onze begroting.

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 31-08-2021 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:49:
[...]

https://www.rijksoverheid...itgaven-van-het-rijk-2021

Kijkende naar het jaarverslag van 2020 komt het koningshuis op zo'n 45 miljoen uit. Dat verschil is nogal een slok op een borrel :+

Heb je de cijfers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijsrelaties gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Napo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:09:
[...]

Kijkende naar het jaarverslag van 2020 komt het koningshuis op zo'n 45 miljoen uit. Dat verschil is nogal een slok op een borrel :+

Heb je de cijfers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijsrelaties gebruikt?
excuus! Binnenlandse zaken en koninkrijksrelaties inderdaad! :) Maar goed, perspectief nog altijd met wat 7miljard is op een begroting: peanuts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:05:
het is onzin dat een begrotingstekort slecht zou zijn per definitie. We krijgen momenteel geld om geld te lenen.
Dat laatste is toch eigenlijk bizar?

Heel de westerse wereld heeft zich dusdanig in de schulden gestoken dat een 'ouderwetse' rente van 5% het hele economische systeem laat imploderen. Ons pensioensysteem is gebaseerd op rendement, juist door het monetaire beleid van de ECB en andere centrale banken zie je steeds meer uitwassen ontstaan om dekkingsgraden een beetje op peil te houden. Particulieren hebben ook liever een paar procent op de bank dan dat ze pandjes opkopen om te kunnen verhuren, aandelen gaan door het dak zonder onderliggende waarde om over Bitcoins nog maar te zwijgen.

Aluhoedje mode: 6-7 miljard uitgeven aan 'klimaatmaatregelen' en daar gaat de minister achter de centen aan:
Cora van Nieuwenhuizen (VVD) stapt op als minister van Infrastructuur

Ze wordt per 1 okt 2021 voorzitter van Vereniging Energie-Nederland. Ze vertrekt vandaag als minister.
Van Nieuwenhuizen wordt opgevolgd door huidig staatssecretaris van Defensie Barbara Visser.
De gemiddelde loonslaaf heeft een opzegtermijn van een maand, deze minister kan binnen een dag weg?
Niets over te dragen zeker... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 31-08-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:10

The.Terminator

Un boer met bier

hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Idd, daar kan ik met mijn hoofd ook niet bij, geld lenen levert geld op ...
Maar zal met dit systeem het (ooit) een keer faliekant misgaan ? Is het misschien tijd voor een nieuw economisch systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Ze begint toch ook per 1 oktober, zit mooi een maand tussen
Inderdaad weinig over te dragen, de dossiers liggen er en gaan naar de al zittende staatssecretaris.

Logisch dat er ondertussen een hoop ander werk hebben. Snap die kritiek ook niet. Gingen ze wachtgeld trekken, dan was het ook weer niet goed geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sambalbaj schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:25:
Ze begint toch ook per 1 oktober, zit mooi een maand tussen
Maar ze vertrekt vandaag als minister...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Heel de westerse wereld heeft zich dusdanig in de schulden gestoken dat een 'ouderwetse' rente van 5% het hele economische systeem laat imploderen. Ons pensioensysteem is gebaseerd op rendement, juist door het monetaire beleid van de ECB en andere centrale banken zie je steeds meer uitwassen ontstaan om dekkingsgraden een beetje op peil te houden. Particulieren hebben ook liever een paar procent op de bank dan dat ze pandjes opkopen om te kunnen verhuren, aandelen gaan door het dak zonder onderliggende waarde om over Bitcoins nog maar te zwijgen.
Er zijn wel wat werken over hoe geldsystemen en een economie werkt. Schulden zijn daarbij niet per definitie een probleem en geld geeft niet altijd een waarde weer die enige binding met de realiteit heeft.

Zo heb je dus ook een begroting die prima standaard een tekort kan hebben. En we moeten daarbij niet vergeten dat er royaal gegraait is in ons begrotingspot vanaf dat er bijgesprongen moest worden bij bv. de bankencrisis, of ten tijde van corona KLM/Schiphol drijvende te houden. 7 miljard om bij te dragen aan een existentieel probleem is dus beschamend weinig zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

De cynicus in mij denkt dan dat het niet zoveel uitmaakt of je binnen of buiten het kabinet de belangen van het gasgebouw behartigd.

Qua begrotingstekort vind ik het altijd bijzonder dat het wel uitmaakt om kosten van schulden door te schuiven, maar kosten als gevolg van klimaatverandering niet. In welk huishoudboekje is het een goed idee om niets aan onderhoud uit te geven om je hypotheek versneld af te lossen?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

De gemiddelde loonslaaf heeft een opzegtermijn van een maand, deze minister kan binnen een dag weg?
Niets over te dragen zeker... 8)7
En geen concurrentiebeding, zo overstappen van de overheid naar lobbyen mede voor Gazprom.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Vakantiedagen opmaken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik had aangekondigd op werk dat ik met reces zou gaan voor 6 weken. Uiteraard gebruik ik daar mijn vakantiedaagjes niet voor ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:05
Haha wauw, is Energie-Nederland een serieuze club waar Van Nieuwenhuizen naar vertrekt of gewoon een opvul-organisatie in Den Haag die niets bijdraagt en alleen maar lult?

Websites maken kunnen ze in ieder geval niet. Ik wilde eens kijken naar hoe en wat, maar de link naar 'Ook lid worden' op de leden-pagina ( https://www.energie-nederland.nl/leden/ ) linkt door naar:
code:
1
http://energienederland.hierkomtjedomein.nl/lidmaatschap-energie-nederland/

:')

(En klaarblijkelijk al meer dan een jaar :D https://web.archive.org/w...ergie-nederland.nl/leden/ )

(Als ik een energiemaatschappij zou zijn en er lid zou zijn zou ik me de ogen uit mijn hoofd schamen als je (tien)duizenden euro's per jaar moet dokken en dan op zo'n pagina terechtkomt waarbij de tweede link die Intercity Modaal aanklikt op hun website niet werkt :P )

Ook nooit geweten dat het Green Choise heette :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5TGnq3l7pWiwOZmXB3z7Gw0F7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xmXFAU0ycRGnET6nqt8Vn3T.png?f=fotoalbum_large

Zo'n club kan je toch niet serieus nemen?

[ Voor 19% gewijzigd door Intercity op 31-08-2021 10:32 . Reden: toevoegen plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, de kogel is door de kerk. Krijg net een pushbericht dat CDA en VVD definitief niet met PVDA en GroenLinks in zee gaan. :X

Ah, het nieuwsbericht is er inmiddels ook:
https://www.nu.nl/algemee...t-pvda-en-groenlinks.html

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 31-08-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:15
En nu? Hopen ze dat D66 toch met CU wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:35
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:36:
En nu? Hopen ze dat D66 toch met CU wil?
of minderheidskabinet, of nieuwe verkiezingen, of toch alsnog met alleen GL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:27
VVD/CDA hoopt natuurlijk dat er nu een wig komt tussen PvdA en GL.

De partij die het meest machtsgeil is en bereid is het meest te laten vallen mag dan aanschuiven.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:24
alexbl69 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:02:

De partij die het meest machtsgeil is en bereid is het meest te laten vallen mag dan aanschuiven.
Dat kunnen ze proberen maar GL heeft dat vorige keer geweigerd en PvdA is nog aan het bijkomen van de laatste keer dat ze wel meegedaan hebben.

En zeker nu net beide partijen akkoord zijn gegaan met samen als 1 fractie onderhandelen zie ik het niet gebeuren.

Het is eerder om druk op D66/CU te zetten om wel samen te werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 21:19
MikeyMan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:34:
Ah, de kogel is door de kerk. Krijg net een pushbericht dat CDA en VVD definitief niet met PVDA en GroenLinks in zee gaan. :X
Goede Tijden, Slechte Tijden: Den Haag. Gaat Rutte in op de avances van Jesse, of heeft hij toch liever Wilders? Je ziet het morgen, bij de NOS!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:02:

Neuh, ze zijn niet nodig. De bal ligt nu bij Kaag en Seegers. In feite ligt nu continuatie van het huidig demissionaire kabinet voor de hand. Rutte doet dit slim, laat Kaag maar kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
MikeyMan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:34:

Ah, het nieuwsbericht is er inmiddels ook:
https://www.nu.nl/algemee...t-pvda-en-groenlinks.html
Of pvda/gl blokkeren de formatie door elkaar niet los te laten.
Het is maar net hoe je het communiceert ;)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Philip Ross schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:06:

Het is eerder om druk op D66/CU te zetten om wel samen te werken
Wat toch wel heel moeilijk lijkt te zijn kijkende naar wat "gelekt" zou zijn, dat zijn dingen die naar zwavel ruiken volgens CU.

En CU is niet echt een machtspartij, die blijven liever in de oppositie zitten dan dat ze meer moeten doen met homorechten en embryoselectie.

D66 kan zichzelf wel opdoeken als al die punten weer laten vallen. Ze slaan al maanden op de tafel met "we gaan dat nu eens aanpakken!"

Ik denk dat de vlag op Reddit gewoon een 360 gaat maken :/

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

En CU is niet echt een machtspartij, die blijven liever in de oppositie zitten dan dat ze meer moeten doen met homorechten en embryoselectie.
CU zal als onderhandelingspunten al het rode vlees op tafel leggen voor hun christelijk-conservatieve achterban. Abortus, euthenasie, voltooid leven en meer van die zaken. In ruil daarvoor vinden ze ap de rest prima, dus wel degelijk machtspolitiek. Zeegers heeft geen morele bezwaren tegen wat Judaszilver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:35
https://twitter.com/ronkragten/status/1432648183629426689

Dus CU uitgesloten door D66. Benieuwd wat ze nu gaan doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Veel meer interessant is dat ze gebruik maakt van iets wat al veel langer in voorbereiding is voor normalisatie van pervers institutioneel gedrag.

Lang verhaal, complex, maar toegespitst uitgelegd hier voor de stapjes (als terzijde, het is wederom precies hetzelfde als in het VK gedaan is geworden,1 op 1, nu ja, zie de consequenties daar):

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:52:
Veel meer interessant is dat ze gebruik maakt van iets wat al veel langer in voorbereiding is voor normalisatie van pervers institutioneel gedrag.
Maar dit is dusdanig opzichtig dat het bijna gênant wordt, nieuw gecreëerde functie mede mogelijk gemaakt door 6-7 miljard aan belastinggeld... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Hopen dat Rutte over de eigen schaduw springt. Het minderheidskabinet gaat toch wel struikelen over de vele parlementaire enquêtes die klaar staan.

Rutte wil alleen niet werken voor meerderheden on the fly. Dus die zal toch eerst met hulp van Wopke D66 en CU willen sensibiliseren. Rutte/Kaag/Wopke/Seegers samen naar een hutje op de hei of Beesterswaag voor het weekend. Tijd voor reflectie en tada witte rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Maar dit is dusdanig opzichtig dat het bijna gênant wordt, nieuw gecreëerde functie mede mogelijk gemaakt door 6-7 miljard aan belastinggeld... 8)7
Iemand moet de lobby een ingang verschaffen in politiek Den Haag. Wie beter dan een voormalig lid van het kabinet. Denk aan de Eurlings route van weleer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:19
Joosie200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

Hopen dat Rutte over de eigen schaduw springt. Het minderheidskabinet gaat toch wel struikelen over de vele parlementaire enquêtes die klaar staan.

Rutte wil alleen niet werken voor meerderheden on the fly. Dus die zal toch eerst met hulp van Wopke D66 en CU willen sensibiliseren. Rutte/Kaag/Wopke/Seegers samen naar een hutje op de hei of Beesterswaag voor het weekend. Tijd voor reflectie en tada witte rook.
Ik heb het idee dat Rutte iemand is die erg met een wrok blijft zitten. Ik denk dat het grote probleem niet de 2 linkse partijen zijn maar GroenLinks, bedoel Klaver is natuurlijk uit de formatie van Rutte III gestapt. PVV doet ie ook nooit meer nadat ze Rutte I opgeblazen hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:11
Vrietje schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

Ik heb het idee dat Rutte iemand is die erg met een wrok blijft zitten. Ik denk dat het grote probleem niet de 2 linkse partijen zijn maar GroenLinks, bedoel Klaver is natuurlijk uit de formatie van Rutte III gestapt. PVV doet ie ook nooit meer nadat ze Rutte I opgeblazen hadden.
Buiten dat. GL heeft gelijk gekregen op veel vlakken. Die riepen al jaren PAS en PFAS niet werkten en lapmiddelen waren. De hele woningbouw ligt nu op zijn gat doordat een rechter de PAS en PFAS heeft doorstreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Toch is het niet erg partijgericht bij Energie-Nederland.
Politici uit allerlei richtingen zijn hiervan, of voorgangers, de baas geweest.
Wat namen; Medy van der Laan (D66), Ad Kaland (CDA), Hans Alders (PvdA).

Op Wikipedia een goed overzicht van alle voorgangers waar Energie-Nederland uitgekomen is;
Wikipedia: Energie-Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Vrietje schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

Geen idee hoe Rutte daar persoonlijk in staat. Het is ergens wel ironisch hoe PvdA / GL niet oké is maar VVD altijd mag onderhandelen met CDA aan hun zijde. CDA is in de peilingen geïmplodeerd, D66 heeft weinig baat bij nieuwe verkiezingen. Dus het wordt slikken of stikken voor Kaag en Seegers. Die laatste liet al weten zich wel constructief op te stellen maar geen gedoogpartij te zullen zijn bij een minderheidskabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:43

Releases

Ja maar!

Enigste wat ik hoop is dat die formatie eindelijk eens gaat opschieten en ze met een serieus plan komen voor de huizen markt om dat weer eens normaal op de rit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Ja. Begint het duidelijk te worden hoe pervers destructief dat fenomeen van bestuurscultuur is, en hoe nauwgezet het voorbereid en uitgewerkt wordt?

Begrijp je nu waarom dit geen gedoe is van wat struikelen maar schouders eronder, maar waarom het reële waarde heeft om goed te kijken naar de consequenties daar waar wij hier het leidend voorbeeld van nemen.

Agenda, agency, afbraak. Doelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Releases schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:35:
Enigste wat ik hoop is dat die formatie eindelijk eens gaat opschieten en ze met een serieus plan komen voor de huizen markt om dat weer eens normaal op de rit te krijgen.
Er is nul interesse in het beleidsmatig zelfs maar erkennen van die kwestie als een probleem. Het is iets voor politieke marketing, niet voor beleid. De effecten van de kwestie op sociale geografie zijn te lonend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:32:
[...]

Geen idee hoe Rutte daar persoonlijk in staat. Het is ergens wel ironisch hoe PvdA / GL niet oké is maar VVD altijd mag onderhandelen met CDA aan hun zijde. CDA is in de peilingen geïmplodeerd, D66 heeft weinig baat bij nieuwe verkiezingen. Dus het wordt slikken of stikken voor Kaag en Seegers. Die laatste liet al weten zich wel constructief op te stellen maar geen gedoogpartij te zullen zijn bij een minderheidskabinet.
D66 is onzelfstandig gemaakt. Die zijn geen partij in de beslissingsboom. Externe consultatie beslist. Daarmee heeft het meer nut om te volgen wat de beslissingen en perspectieven daar zijn.

Seegers heeft een intern probleem. Er wordt flink geduwd vanuit de hoek die naar Nashville ging. Het wordt weinig besproken, het ligt ook gevoelig, maar kijk eens naar Slob. Die luister meer naar lobby dan naar wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Oh ja, vraag je even af waarom ondanks dat draadje er geen enkel momentum zal volgen voor het media landschap. Heel serieus, dit is een kwestie die voor termijneffecten groter en meer schadelijk is dan wat het drama van dividendbelasting had kunnen worden.

De deur naar institutioneel normaliseren van het Bloemendaalsyndroom. Existentieel wendingspunt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:47:
Oh ja, vraag je even af waarom ondanks dat draadje er geen enkel momentum zal volgen voor het media landschap.
Het is echt opmerkelijk dat anno 2021 de enige die dit prominent brengt GeenStijl is:
Gelekt: de hele afscheidsmail van wieberminister Cora van Nieuwenhuizen

Geinig is natuurlijk dat ze chauffeurs en catering bedankt voor hun hofhoudingswerk, maar opvallender is dat ze op zoek was naar "een betere balans tussen mijn werk en mijn privéleven". Ze wil haar weekenden terug, is wat daar staat. Ze had "de intentie om te beginnen na afloop van deze kabinetsperiode", maar die lijkt maar niet te willen eindigen dus heeft ze een handige dag gekozen (waarop opvallend formatienieuws de parlementaire pers beheerst) om semi-ongezien de pleiterik te maken.

Belangrijker is dat ze daarbij erkent dat het eigenlijk niet deugt om als minister voor een lobby van energiebedrijven te gaan werken: "Hoewel er geen directe raakvlakken zijn met mijn verantwoordelijkheden als jullie minister, kan de schijn van belangenverstrengeling niet worden vermeden." Waar schijn is, is vuur, zeggen wij altijd maar - het zal haar echt niet slecht uitkomen dat de wet die lobbywerk voor oud-bewindslieden verbiedt, stilletjes is vervallen voor haar. Bovendien is het echt niet netjes om tijdens je ministerschap te gaan solliciteren maar goed, bestuurlijke verantwoordelijkheid is onder Mark Rutte sowieso door alle ondergrenzen gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

Het is echt opmerkelijk dat anno 2021 de enige die dit prominent brengt GeenStijl is:

[...]
Welcome to the new Forward Operating Base of neofeudal corporatism on the continent. Brexit is done. Time to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

[...]
Vooral dit is goed verwoord _O-
Bovendien is het echt niet netjes om tijdens je ministerschap te gaan solliciteren maar goed, bestuurlijke verantwoordelijkheid is onder Mark Rutte sowieso door alle ondergrenzen gezakt.
Verder is ze nogal blij met het invoeren van het app-verbod. Maar dat is volgens mij alleen in de eerste weken symbolisch gehandhaaft want veel effect lijkt het niet te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door RodeStabilo op 31-08-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:31:
[...]
Buiten dat. GL heeft gelijk gekregen op veel vlakken. Die riepen al jaren PAS en PFAS niet werkten en lapmiddelen waren. De hele woningbouw ligt nu op zijn gat doordat een rechter de PAS en PFAS heeft doorstreept.
Dacht je dat een CDA dat niet wist? Never waste a crisis, dat was hun keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

Welcome to the new Forward Operating Base of neofeudal corporatism on the continent. Brexit is done. Time to continue.
Wie? Geenstijl, of VVD? Of beiden? :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:03

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

dawg schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Erger, denk ik. Nederland zelf.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

.ScorpionSquad schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Ah ja natuurlijk. The 52nd State.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Externe consultatie, ten gunste van actoren van neo-klassieke politieke economie. Je wil niet weten hoe actief de denk tanks zijn over en weer tussen VK en NL. Zelfs Omtzigt zou, zo denk ik, schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
.ScorpionSquad schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Correct. “A lever to remove the pities of humanism and the dangers of democracy alike” (from the continent).

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 31-08-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Als alle bekende poppetjes die de afgelopen 4jaar in het kabinet zaten nu weg gaan, dan is er snel schot in de zaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online

Tjeenk Willink, een roepende in de woestijn, een grammafoonplaat op repeat, of gewoon een die zijn sporen heeft verdiend en precies de vinger op de zere plek legt.

Het is dat de VVD en CDA gevoeglijk voor 1 of 2 kiezen. En toch vraag ik me dan af heeft machtspolitiek geen achilleshiel. Wanneer keert het wal het schip als notabene zelfs de kapitein visie maar iets geks vind en moeiteloos de ene ijsschots naar de ander schampt en overal mee weg komt..

Het systeem is inderdaad te lief. Rutte maakte furore door Balkenende op de hak te nemen na tig kabinetten Balkenende. Ik zie niemand die Rutte succesvol weet te ontwapenen en onttronen. Juist in een tijd van een demissionair kabinet die meer doet dan op de winkel passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Drie staatssecretarissen geven hun Kamerzetel per direct op

In hoeverre heeft dit impact op lopende (formatie)processen?

[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 02-09-2021 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Geen, de plekken worden ingevuld door andere mensen op de kieslijst.

Kan wel pijnlijk zijn voor VVD en D66, omdat dat betekent dat betreffende personen niet (automatisch) terug kunnen komen in de kamer. Aangezien de vervangers daarvoor (vrijwillig) hun zetel weer in moeten leveren. Kan me voorstellen dat er druk wordt uitgeoefend, maar dat zou wel weer een bijzonder staaltje machtspolitiek zijn.

Om ze op een zuivere manier aan boord te houden, moeten VVD en D66 in de regering komen en ze een ministers- of staatssecretarispost aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 13:45
Joris748 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:34:
[...]

Kan wel pijnlijk zijn voor VVD en D66, omdat dat betekent dat betreffende personen niet (automatisch) terug kunnen komen in de kamer. Aangezien de vervangers daarvoor (vrijwillig) hun zetel weer in moeten leveren. Kan me voorstellen dat er druk wordt uitgeoefend, maar dat zou wel weer een bijzonder staaltje machtspolitiek zijn.

Om ze op een zuivere manier aan boord te houden, moeten VVD en D66 in de regering komen en ze een ministers- of staatssecretarispost aanbieden.
Maak je geen zorgen (mocht je in team Dilan zitten) die komt op d'r hoge hakken gewoon weer terug in Rutte 4.

Ik vond deze quote van Tjeenk Willink nog beter: "De economische groei als voornaamste criterium voor succes met de overheid als kostenpost, de overheid als bedrijf en de burger als klant. Die criteria hebben ons geleid naar een weg die doodloopt."

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
loekf2 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:15:
[...]

Maak je geen zorgen (mocht je in team Dilan zitten) die komt op d'r hoge hakken gewoon weer terug in Rutte 4.

Ik vond deze quote van Tjeenk Willink nog beter: "De economische groei als voornaamste criterium voor succes met de overheid als kostenpost, de overheid als bedrijf en de burger als klant. Die criteria hebben ons geleid naar een weg die doodloopt."
En nog een andere van Tjeenk Willink in hetzelfde licht: "De vraag is niet of de democratie aan een zijden draadje hangt. De vraag is of de draad dunner of dikker wordt, en hij is dunner geworden"

Edit: ook al gepost door @Joosie200

• loekf2
  • Laatst online: 13:45
Joris748 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:19:
[...]

En nog een andere van Tjeenk Willink in hetzelfde licht: "De vraag is niet of de democratie aan een zijden draadje hangt. De vraag is of de draad dunner of dikker wordt, en hij is dunner geworden"

Edit: ook al gepost door @Joosie200
Daarom hebben nieuwe verkiezingen afgaande op de peilingen en het gedrag tijdens de afgelopen 5-6 maanden ook totaal geen effect. Beginnen we weer helemaal opnieuw.

Ze zullen het moeten doen met deze verhoudingen, maar dat lijkt niet in te dalen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Virtuozzo
  • Niet online
Als die verhouding nu een reflectie waren van beoordeling van gedrag, doelstelling, consequentie en effect.

Maar ja, de burger bankiert op - gevormde - mening.

Ergens is de ironie rauw. Mensen kijken en wijzen met de vinger naar een VS en VK, de twee andere landen met continue narratieven van exceptionalisme, omdat daar in real-time zichtbaar is wat volgt op dat soort trends, maar even op korte afstand in de spiegel kijken zit er niet in.

Goh.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Duurde lang genoeg dit. Maar iig tot inkeer gekomen. Beter ten halve gekeerd zeg maar.

De vraag is wat je hier als kiezer nu voor invloed op hebt.
Ik heb inmiddels mijn lidmaatschap opgezegd. Maar de enige optie die ik verder nog zie is een proteststem op een linkse partij als de PVDD oid. Buiten mijn idealen.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 02-09-2021 11:53 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

MikeyMan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:52:
Duurde lang genoeg dit. Maar iig tot inkeer gekomen. Beter ten halve gekeerd zeg maar.

De vraag is wat je hier als kiezer nu voor invloed op hebt.
Ik heb inmiddels mijn lidmaatschap opgezegd. Maar de enige optie die ik verder nog zie is een proteststem op een linkse partij als de PVDD oid. Buiten mijn idealen.
In theorie kun je juist met een lidmaatschap de boel sturen. Het vervelende is alleen dat het ook wel een beetje erg lijkt alsof partijen niet te erg luisteren naar hun leden, tenzij ze aankomen met veel invloed, of veel pesos.

Verder weet ik het eigenlijk ook niet meer. Ik heb dit jaar GL gestemd omdat ik nog geloofde dat zij geloofden in hun idealen, maar ik weet niet echt wat ik daar nu nog van moet denken. En hun samenwerking met de PvdA, meh, ik weet het ook zo net nog niet. Dat lijkt vooral op het nog wat meer omarmen van de Derde Weg, terwijl het toch echt wel duidelijk moet zijn dat dat geen oplossing is.

En een proteststem op PvdD, ik denk dat je daar uiteindelijk alleen de grote partijen echt mee helpt, zelfs al zouden ze 25 zetels krijgen, ze drukken vooral links weg, waardoor we weer een VVD + CDA + de smaak van de week regering krijgen :/

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobinHood schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:04:
[...]

In theorie kun je juist met een lidmaatschap de boel sturen. Het vervelende is alleen dat het ook wel een beetje erg lijkt alsof partijen niet te erg luisteren naar hun leden, tenzij ze aankomen met veel invloed, of veel pesos.

Verder weet ik het eigenlijk ook niet meer. Ik heb dit jaar GL gestemd omdat ik nog geloofde dat zij geloofden in hun idealen, maar ik weet niet echt wat ik daar nu nog van moet denken. En hun samenwerking met de PvdA, meh, ik weet het ook zo net nog niet. Dat lijkt vooral op het nog wat meer omarmen van de Derde Weg, terwijl het toch echt wel duidelijk moet zijn dat dat geen oplossing is.

En een proteststem op PvdD, ik denk dat je daar uiteindelijk alleen de grote partijen echt mee helpt, zelfs al zouden ze 25 zetels krijgen, ze drukken vooral links weg, waardoor we weer een VVD + CDA + de smaak van de week regering krijgen :/
Ja in theorie…

Heb me de tering zitten tikken aan mails. Zelfs kamerleden direct aan de telefoon gehad op meerdere momenten. Waar ik op zich goede gesprekken mee heb gehad. Maar het wordt een steeds grotere bende lijkt het wel.

Buiten niet stemmen, blijft er dan weinig over dan op een tegenpool of splinterpartij stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

MikeyMan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:28:
[...]

Ja in theorie…

Heb me de tering zitten tikken aan mails. Zelfs kamerleden direct aan de telefoon gehad op meerdere momenten. Waar ik op zich goede gesprekken mee heb gehad. Maar het wordt een steeds grotere bende lijkt het wel.

Buiten niet stemmen, blijft er dan weinig over dan op een tegenpool of splinterpartij stemmen.
Ja, dat probleem herken ik. Nu ben ik lang niet zo actief geweest als jou [zeg maar gerust: niet actief] maar ik zou ook echt geen oplossing weten.

In een betere wereld hadden we wat maanden geleden al een kabinet van nationale eenheid gehad om eens wat serieuze problemen op te gaan lossen. Helaas leven wij niet in die wereld.

• hoevenpe
MikeyMan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:28:
Jaren geleden ook genoeg gemaild, bij de meeste partijen kreeg je geen of een standaard-reactie van de fractiemedewerker. De VVD was in die tijd de uitzondering, heb uitgebreide mail conversaties met prominente Kamerleden gehad. Dat heeft er in 2017 aan bijgedragen dat ik met gepaste tegenzin opnieuw op Rutte heb gestemd, het CDA en D66 lieten niets van zich horen.

Ondertussen mee gestopt, individuele Kamerleden krijgen steeds minder ruimte voor een eigen geluid. Sowieso zijn het steeds vaker grijze muizen, geselecteerd op volgzaamheid en loyaliteit.

• sambalbaj
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:34:
[...]

Dat zal intern uiteraard allang geregeld zijn.

Vind het overigens wel weer een staaltje slappe knieën dat ze die zetels nu alsnog opgeven. Het mocht gewoon van de RVS.
Waarvoor hebben we die hele discussie dan gehad? Een 'kijk we hebben niks fout gedaan maar zie ons nu eens goed doen'. Nee was dan gewoon dubbel blijven zitten.

De wel heel opzichtige poging van Hamer om haar PvdA binnenboord te krijgen is dus ook mislukt. Die heeft er als informateur ook echt niks van gebakken en alleen maar tijd gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Lieve mensen, de crux is de arena waar publieke perceptie, dus collectief én individueel, geschapen wordt.

Dat was media / burger -> politiek.
Dat is politiek -> media -> burger.

Daarmee is het medialandschap het veld geworden. De traditionele mechanismen van participatie blijven vereist, maar er is dus een extra veld bijgekomen. Een wat nog meer bepalend is voor richting / vorm van ontwikkeling.

Omdat rol en functie van medialandschap bepalend is voor hoeveel door de burger gelaten ruimte ook genomen kan worden - door toxische politieke actoren / organisatie.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:15

NMH

Moderator General Chat
sambalbaj schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:42:
De wel heel opzichtige poging van Hamer om haar PvdA binnenboord te krijgen is dus ook mislukt. Die heeft er als informateur ook echt niks van gebakken en alleen maar tijd gekost.
Dit kun je toch echt niet op het conto van de informateur schuiven. De partijen hadden onverenigbare wensen:
  • VVD en CDA wilden niet met twee linkse partijen tegelijk.
  • De linkse partijen wilden niet zonder elkaar.
  • D66 wilde niet met de CU.
Als niemand bereid is om water bij de wijn te doen, dan houdt het op een gegeven moment op.

• sambalbaj
  • Niet online
NMH schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:59:
[...]

Dit kun je toch echt niet op het conto van de informateur schuiven. De partijen hadden onverenigbare wensen:
  • VVD en CDA wilden niet met twee linkse partijen tegelijk.
  • De linkse partijen wilden niet zonder elkaar.
  • D66 wilde niet met de CU.
Als niemand bereid is om water bij de wijn te doen, dan houdt het op een gegeven moment op.
Dat het zo lang geduurd heeft komt wel op het conto van Hamer.
Dit is dezelfde situatie als toen ze begon, daar had ze na twee weken al klaar mee kunnen zijn.
Er is weken verspilt aan een stuk op inhoud tussen VVD en D66 wat geen prioriteit heeft. En die paringsdans tussen GL en de PvdA was enkel een poging om de PvdA toch binnenboord te krijgen.

Het is nu weer wachten op het CDA met de partij van Omtzigt en dan hebben we alweer Prinsjesdag en de algemene beschouwingen.
Zo schiet het voor geen meter op want een minderheidskabinet zal ook niet realistisch zijn.

Eigenlijk zou het nog leuk kunnen worden als de CU nog uit het demissionaire kabinet zou stappen vanwege een vertrouwensbreuk met D66. Zou 26 oktober een mooie datum voor zijn aangezien Rutte 3 er dan (pas) precies 4 jaar zit.

Ben trouwens benieuwd of Remkes hetzelfde gaat doen als in Limburg; de partijen grotendeels negeren en zelf vast poppetjes bij functies zoeken en daar de partijen mee confronteren.

• Mel33
We zijn een intens corrupt land geworden met onbetrouwbare politiek die de regels toepast naar believen en zoals het hun goed dunkt.
Walgelijke vertoning en klap in gezicht democratie.🤢🤮
Eerlijk gezegd klopt er ook geen kant van dat je na de verkiezingen en demissionair bent, toch mensen aanstelt en je ding blijft doen en de tijd neemt om een kabinet te vormen.

Dat kan/mag toch niet???

• Virtuozzo
  • Niet online
Mel33 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:38:
[...]

Eerlijk gezegd klopt er ook geen kant van dat je na de verkiezingen en demissionair bent, toch mensen aanstelt en je ding blijft doen en de tijd neemt om een kabinet te vormen.

Dat kan/mag toch niet???
Op zich kan dat, er zijn regels voor, met beperkingen. Het mag, binnen die beperkingen. Daar zijn goede redenen voor, maar inderdaad, er zijn ook goede redenen voor de beperkingen. En soms wordt het gewoon ook uitgesloten.

Het probleem is dat onze regels uitgaan van een conforme en constructieve bestuurscultuur.

Nu ja, daar is geen sprake meer van.

Dan zie je altijd dat regels opgerekt worden, zoals bij deze, of verwijderd, zoals met dat lobby verbod.

Regels zijn niet magisch. Democratie rust op veel meer dan louter dat. Dit is ook een onderwerp van wat de burger in reactie doet, op basis van welk beeld hij of zij krijgt middels media.

• hoevenpe
Leesvoer, het epistel van Rutte en Kaag op hoofdlijnen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:02:
Tsjah, inderdaad, op hoofdlijnen. Zie niet waarom de vijf partijen hier niet bij elkaar zouden kunnen komen.
UIteindelijk zal het dan alsnog geklapt zijn op de details.

• alexbl69
  • Laatst online: 14:27
MikeyMan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:30:
[...]
Tsjah, inderdaad, op hoofdlijnen. Zie niet waarom de vijf partijen hier niet bij elkaar zouden kunnen komen.
En dan te bedenken dat we nu nog 'enkel' een situatie hebben waarbij enkel gevestigde en 'gematigde' partijen er samen proberen uit te komen. Partijen die met uitzondering van GroenLinks ook (ruime) regeerervaring hebben.

Stel je voor wat er gebeurt als er een uitslag komt waarbij men niet om een PVV of FvD heen kan.

Dat stuk is inderdaad zo algemeen dat de politiek leiders wat mij betreft publiekelijk mogen verklaren waarom ze hier niet hun handtekening onder zouden willen zetten. De partijen die verklaren zich er wel in te kunnen vinden (alle 6 betrokken partijen denk ik) vervolgens in een kamertje opsluiten en pas weer vrijlaten als ze een coalitie hebben gevormd. Welke coalitie dan ook.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Anoniem: 590973

MikeyMan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:30:
[...]
Ik betwijfel het. Mijn inziens is het voornamelijk geklapt omdat de VVD en D66 de bestuurscultuur liever wel in stand houden. En wordt er over de inhoud eigenlijks niet gesproken. Hier de woorden van voormalige formateur Willink. Het gaat om de poppetjes en niet om de inhoud, jammer genoeg...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 590973 op 02-09-2021 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 590973 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:49:
[...]

Ik betwijfel het. Mijn inziens is het voornamelijk geklapt omdat de VVD en D66 de bestuurscultuur liever wel in stand houden. En wordt er over de inhoud eigenlijks niet gesproken. Hier de woorden van voormalige formateur Willink. Het gaat om de poppetjes en niet om de inhoud, jammer genoeg...
Ik had me wat onzorgvuldig uitgerukt. Bedoelde dat het in een later stadium nog had kunnen klappen.

Kan eroverheen gelezen hebben, maar ik zie geen enorme deal-breakers. If any.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Anoniem: 590973 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:49:
[...]

De wandelgangen stellen dat het voornamelijk Hoekstra is geweest die de blokkade opwierp, omdat hij bang was dat zijn partij anders het minst in de melk te brokkelen zou hebben.

En hij moet nog het CDA congres voorzitten, dat gaat wat worden. Zeker omdat een week daarna Omtzigt zijn herintrede maakt.

Anoniem: 590973

dawg schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:18:
[...]
De wandelgangen stellen dat het voornamelijk Hoekstra is geweest die de blokkade opwierp, omdat hij bang was dat zijn partij anders het minst in de melk te brokkelen zou hebben.

En hij moet nog het CDA congres voorzitten, dat gaat wat worden. Zeker omdat een week daarna Omtzigt zijn herintrede maakt.
Interessant, heb hier vrij weinig over gelezen in de media (maar dat kan ook aan mij liggen;) ). Daarnaast ben ik nu wel heel benieuwd wat Omtzigt gaat doen en wat het voor invloed dit uiteindelijk heeft op het CDA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:02:
Wat een nietszeggend boekwerkje zeg. Hebben ze hier nou een zomer over gedaan? Ik had dit in twee dagen kunnen schrijven.

We willen: Vrijheid, veiligheid, een mooie natuur, een goede economie, goed onderwijs, goede zorg, een sterk land, een sterk europa, ook nog iets doen met vluchtelingen, een goede rechtstaat hebben, goede huisvesting hebben, goede politiek hebben.

Wat een verrassing. Op een handjevol radicaal-tot-extreem-rechtse partijen na is iedereen het hiermee eens. De vraag is hoe je al die dingen voor elkaar gaat krijgen. Er staan een paar concrete dingen in, maar bij aardig wat dingen, neem rechtsorde, moet je een 180 graden draai maken met het vorige beleid.

Grote kans inderdaad dat het op de details dan wel stukgelopen was, als Rutte het ingeslagen pad verder in wil wandelen, heb je ook werkelijk niks aan dit "epistel"

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:00:
[...]

Kan eroverheen gelezen hebben, maar ik zie geen enorme deal-breakers. If any.
Misschien zit het daar wel in. Na een snelle scan staan er geen bijzondere zaken in die niet al van toepassing moeten zijn (een set aan open deuren) echter zijn er afdoende zaken die benoemd zijn op dit moment niet aan de orde.

De kernvraag zou dan ook zijn, wat is er vandaag anders dan zeggen één, twee of drie jaar geleden en waarom zou de VVD, CDA & D66 nu wel het verschil gaan maken.
Dan laten we nog buiten beschouwing wat er tussen de val van het kabinet Rutte 3 en vandaag is gebeurt en dan kan je wel concluderen dat ze een prima algemeen stuk op papier hebben weten te zetten maar effectief nog geen stap dichterbij zijn gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Anoniem: 590973 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:40:
[...]

Interessant, heb hier vrij weinig over gelezen in de media (maar dat kan ook aan mij liggen;) ). Daarnaast ben ik nu wel heel benieuwd wat Omtzigt gaat doen en wat het voor invloed dit uiteindelijk heeft op het CDA.
Daarom zijn het wandelgangen. Geruchten. Maar desalniettemin wel plausibel. Het CDA is namelijk de enige potentieel instabiele partij, door inderdaad Omtzigt omdat deze onvoorspelbaar is en veel ervaring heeft in corruptieonderzoek (Malta & binnen het EP m.b.t. het CDU, en in eigen land inmiddels), dus ook daadwerkelijk weet waar hij over praat. Ook al lang Kamerlid, en lid van CDA geweest. Hij heeft veel aanhangers waarvan het zomaar zou kunnen dat een aantal - nu nog - CDA'ers overstappen naar Omtzigt. We weten het niet, maar Hoekstra dus ook niet. Dat is een risico voor het CDA, zeker met 2 "linkse" partijen aan de onderhandelingstafel (ondanks dat zij als één blok wilden onderhandelen, het gaat ook vooral om de beeldvorming, Hoekstra is daar niet voor niets neergezet, zie ook dat memo van Omtzigt voor de commissie Bijleveld).

Dat congres wat eraan komt voor CDA zou weleens vervelend uit kunnen pakken voor Hoekstra. Derhalve denk ik dat hij de formatie gerekt heeft tot vlak voor dat congres, en Rutte is daarin meegegaan wegens de agenda van Rutte welke nog het meest makkelijk door CDA gesteund wordt. Puur opportunisme dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
RobinHood schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:43:
Grote kans inderdaad dat het op de details dan wel stukgelopen was, als Rutte het ingeslagen pad verder in wil wandelen, heb je ook werkelijk niks aan dit "epistel"
Het is dusdanig multi-interpretabel en oppervlakkig dat niemand hier iets aan heeft.
Snap niet hoe men hier zo lang over heeft kunnen 'onderhandelen'...

• hoevenpe
dawg schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:54:
Dat is een risico voor het CDA, zeker met 2 "linkse" partijen aan de onderhandelingstafel (ondanks dat zij als één blok wilden onderhandelen, het gaat ook vooral om de beeldvorming, Hoekstra is daar niet voor niets neergezet, zie ook dat memo van Omtzigt voor de commissie Bijleveld).
De grote kwetsbaarheid voor het CDA is de traditionele plattelandsachterban die in de laatste peiling massaal naar Caroline van der Plas is overgestapt. Met D66, PvdA en GroenLinks zou er voor de agrarische sector dusdanig harde maatregelen genomen zijn dat de partij ter plekke geïmplodeerd was.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

RobinHood schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:43:
[...]

Wat een nietszeggend boekwerkje zeg. Hebben ze hier nou een zomer over gedaan? Ik had dit in twee dagen kunnen schrijven.

We willen: Vrijheid, veiligheid, een mooie natuur, een goede economie, goed onderwijs, goede zorg, een sterk land, een sterk europa, ook nog iets doen met vluchtelingen, een goede rechtstaat hebben, goede huisvesting hebben, goede politiek hebben.

Wat een verrassing. Op een handjevol radicaal-tot-extreem-rechtse partijen na is iedereen het hiermee eens. De vraag is hoe je al die dingen voor elkaar gaat krijgen. Er staan een paar concrete dingen in, maar bij aardig wat dingen, neem rechtsorde, moet je een 180 graden draai maken met het vorige beleid.

Dit past in dezelfde categorie als Rutte die plechtig belooft de Rutte-doctrine te doorbreken om vervolgens een dag later bij Nieuwsuur te stellen dat hij niet zoveel zal veranderen.

Kortom: mooie woorden zijn slechts dat; mooie woorden.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:00:
[...]

De grote kwetsbaarheid voor het CDA is de traditionele plattelandsachterban die in de laatste peiling massaal naar Caroline van der Plas is overgestapt. Met D66, PvdA en GroenLinks zou er voor de agrarische sector dusdanig harde maatregelen genomen zijn dat de partij ter plekke geïmplodeerd was.
Die implosie is - naar mijn bescheiden optiek - toch al vrijwel niet meer te voorkomen. Daarnaast zullen boeren vanzelf gedwongen worden naarmate de klimaatcrisis verergert. Hoe hard sommige lieden dat ook ontkennen of ervoor wegkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dawg schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:03:
[...]

Die implosie is - naar mijn bescheiden optiek - toch al vrijwel niet meer te voorkomen. Daarnaast zullen boeren vanzelf gedwongen worden naarmate de klimaatcrisis verergert. Hoe hard sommige lieden dat ook ontkennen of ervoor wegkijken.
De dood van de CDA is al vele malen voorspelt. Ze hebben echter de C in hun partij mee, want ze lijkt steeds weder op te staan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:15

NMH

Moderator General Chat
dawg schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:03:
Cyberpope schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:44:
De dood van de CDA is al vele malen voorspelt. Ze hebben echter de C in hun partij mee, want ze lijkt steeds weder op te staan.
Een implosie (als in een grote klap) zie ik niet zo gauw gebeuren (ook niet door de affaire Omtzigt), maar er zit bij het CDA wel een duidelijke trend in het zetelaantal over de jaren heen:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/timeline/08c2039f345de5df48bfc054f46b0b55.png
Aantal CDA-zetels in de Tweede Kamer sinds 1956. Zetels tussen 1956 en 1977 (blauw) zijn de som van KVP, ARP en CHU. Bron: Wikipedia.

Er zijn ups en downs, maar de trend is duidelijk neergaand.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NMH schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:32:
Er zijn ups en downs, maar de trend is duidelijk neergaand.
Geld dat door de versplintering niet voor alle partijen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:01

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Gezien de grote overlap tussen het kabinetstopic en het kroegtopic gaan we centraal verder in:
De landelijke Nederlandse politiek 2021 :)

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is Zero Tolerance, we hanteren de volgende beleidsregels:

-Een absoluut verbod op ad hominem, reageer niet op de man maar op de discussie. We hebben dit veel te vaak zien gebeuren.
-Geen rants. Ranten heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic. Persoonlijke frustraties reageer je maar ergens anders af.
-Geen denigrerende opmerkingen naar bevolkingsgroepen, of deze nu verdeeld zijn langs afkomst, etniciteit of vermogensklasse.
-Duidelijke reacties/blijf on-topic, stuur het topic niet richting allerlei bijzaken wat weer een hele discussie op zichzelf oplevert. Maak gewoon een nieuw topic aan, kleine moeite.
-Reageer duidelijk en inhoudelijk. Er mag van je gevraagd worden om je standpunt te onderbouwen met bronnen of observaties.
-Whataboutisme willen we verder ook niet meer zien, net zoals andere overduidelijke drogredeneringen.
-De discussie over ras/afkomst en IQ, of aanverwante verwijzingen hier naar toe, is ook hier offtopic.

Het negeren van deze regels zal leiden tot sancties, zie de topicstart: "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"