Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:16

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteur:
  • DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Dit is deel 2 van het topic over het kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek, de belangrijkste wijziging in dit topic is dat het nu Zero-Tolerance is.

Zero Tolerance - Aanleiding
Dit topic staat al lange tijd onder de aandacht van moderatie en kent een lange reeks aan incidenten die discussie verstorend werken variërend van op de man spelen, drogredeneringen, een agressieve benadering naar elkaar, weigering om argumenten goed op te bouwen, etc.

We plaatsen elke keer wel modbreaks en we corrigeren discussie deelnemers zowel publiek als persoonlijk, maar het lijkt geen enkel effect te hebben op de manier van discussiëren. Het gebrek aan effect van sturing en moderatie heeft ons doen besluiten om het topic Zero Tolerance te maken.

Zero Tolerance - Beleid
Wat houd het beleid vanaf nu in:
-Een absoluut verbod op ad hominem, reageer niet de man maar op de discussie. We hebben dit veel te vaak zien gebeuren.
-Geen rants. Ranten heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic. Persoonlijke frustraties reageer je maar ergens anders af.
-Geen denigrerende opmerkingen naar bevolkingsgroepen, of deze nu verdeeld zijn langs afkomst, etniciteit of vermogensklasse.
-Reageer duidelijk en inhoudelijk. Er mag van je gevraagd worden om je standpunt te onderbouwen met bronnen of observaties.
-Whataboutisme willen we verder ook niet meer zien, net zoals andere overduidelijke drogredeneringen.

Zero Tolerance - De sancties
Om meteen maar transparant naar iedereen te zijn, en duidelijk te maken dat het geen zin heeft om naar de ander te wijzen, maken we meteen heel duidelijk wat de gevolgen zijn van een van bovenstaande regels breken.
-Eerste overtreding = Pushmessage met je enige waarschuwing
-Tweede overtreding = 24 uur verbannen uit AWM
-Derde overtreding = 48 uur verbannen uit AWM
Als er daarna nog overtredingen worden gemaakt dan is sturing blijkbaar onmogelijk en gaan we over op zwaardere middelen, concreet een langere periode je gehele account van de site weren.

Zero Tolerance - Ten slotte
We betreuren het dat het zover heeft moeten komen. We hebben als de forumcrew van AWM deze maatregel zo lang mogelijk uitgesteld omdat we niet te veel in willen grijpen in lopende discussies, in het bijzonder die over de Nederlandse politiek. De sleutel tot opheffing van ZT ligt echter in de hand van de discussiedeelnemers. Laat zien dat het mogelijk is om volgens de forum regels te discussieren, dan kan het beleid ook minder streng.

Zoals altijd, voor feedback hebben we het Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic Maak daar gebruik van.

Zo, dat waren ze onplezierige maar noodzakelijke mededelingen. Tijd voor wat algemene informatie. :)

-Regeerakkoord
-Doorrekening regeerakkoord door het CBP
-De statistieken website van het CBS
-Tweede Kamer
-Functioneren Tweede Kamer
-Wetsvoorstellen
-Ingediende moties
-Stemmingsuitslagen Tweede Kamer
-Besluitenlijst Tweede Kamer

[Voor 24% gewijzigd door defiant op 21-07-2018 00:59]

Climate dashboard

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14:06
sassymousasi schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:06:
YouTube: Baudet vs het Kartel

Thierry Baudet sloeg wel de spijker op de kop met zijn inbreng. Het was een toneelstuk voor de bühne. Iemand hier nog een mening over?
Is dat niet dezelfde gast die in een legeruniform de kamer in kwam? Heeft hij nu ineens bezwaar tegen theater?

Overigens slaagt hij er weer per ongeluk in om herinneringen uit ons zwarte verleden op te rakelen:

SW-0040-8191-9064

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Maximized schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:15:
[...]

Alhoewel @Señor Sjon het overduidelijk cynisch/gechargeerd bedoeld, toch even een voorbeeld: bijstand levert €750,- meer op dan baan.

Goed, dit is een specifiek (fictief berekend) geval. Goed, dit is in een specifieke gemeente. Maar het feit dat dit kán in Nederland; dat werken dus geld kóst (en niet zo’n beetje ook), laat zien dat we in Nederand he-le-maal gek zijn geworden ondertussen.

Het idee al dat je werkenden nu nog meer gaat laten betalen voor een primaire levensbehoefte is in dit licht beschouwd niets minder dan obsceen mijns inziens.
De oplossing hiervoor is dan ook vrij simpel. Zorg er eens echt voor dat werk gaat lonen door de lonen flink te laten stijgen en echt de belastingen verlagen. Zo zorg je ervoor de koopkracht voor de lagere inkomens met vele procenten gaat stijgen. Economen hebben het nu al jaren over de mogelijkheden of zelfs wenselijkheid van fors hogere lonen. Gooi die lonen eens 5% omhoog en schaf alle draaiknoppen af om slecht beleid te verhullen met het systematisch weggooien van honderden miljoenen zoals nu weer is gebeurd door weer een rechts kabinet dat altijd plat gaat op "financiële degelijkheid", maar zelden te betrappen is op deze degelijkheid in haar beleid.

In plaats van de zoveelste serie aan goocheltrucs verlaag je het belastingtarief onder modaal eens flink in plaats van een laag tarief in te voeren tot tweemaal modaal. In het rekenvoorbeeld levert die uitkering netto €26.445,48 op. Dat is genivelleerd vrijwel hetzelfde als een lager inkomen tussen de €21.000 en €33.000. Natuurlijk klopt het schema hieronder niet helemaal meer, maar de boodschap lijkt me duidelijk. Werken moet lonen, maar als je onder modaal zit dan loont het niet.

Zie ook:

Het (on)bestaan van het middeninkomen

Los dit eens echt op en dan bestaat het probleem van de eeuwige bijstandsmoeder, favoriete afzeikpunt van de VVD ook niet meer. Zonder al die toeslagen is de bijstand geen vetpot en kom je er niet van rond. Van €992,12 per maand, dus €11.905,44 ga je het nooit redden met een huishouden. Dat is wel wat er overblijft zonder toeslagen. Werken gaat dan lonen omdat je er ten eerste flink op vooruit gaat en ten tweede je niet een groot deel van elke euro die je verdient meteen ziet verdwijnen in lagere toeslagen.

Natuurlijk gebeurd dit niet omdat al die toeslagen ervoor zorgen dat mensen onder anderhalf keer modaal er niet (fors) op achteruit gaan. Schaf je die boel af en doe je weinig je aan de belastingdruk, zoals dit kabinet doet, dan zal voor een aanzienlijke groep Nederlanders hun besteedbaar inkomen fors dalen. Dat kan natuurlijk niet want wie moet er dan op de VVD stemmen zodat mensen boven drie keer modaal kunnen genieten van hun steeds verder oplopende belastingvoordelen? ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Cyberpope schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:54:
of (gedachten experiment) we zouden echt arbeid kunnen belasting. Maar ook een computer, robot, motor, etc leveren arbeid. Dus dat zouden we kunnen belasten.
Hoe weet ik niet, maar vind het wel een perspectief om te onderzoeken. Nu is het heel voordelig om menselijke arbeid te vervangen door machines. Dat zou dan anders kunnen worden.
Maar zo maak je bedrijven pas echt kapot. Hier de hoge lonen en dan niet de grote voorsprong in arbeidsproductiviteit door machines? Lijkt mee geen succes. ;)

Veel liever haal ik deze grafieken er maar weer eens bij. Er is meer dan genoeg financiële ruimte om de belastingdruk op arbeid te verlagen, en deze te verhogen op winst en rendement van investeringen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Brent Ik zou eens de bevolkingsgrafiek van Amsterdam van 1940-heden erbij pakken en het probleem laat zich raden.
Tot mid jaren 80 liepen grote steden leeg, maar er zit nu zo'n enorme druk op, dat er niet tegen te bouwen valt en ook de overstroomsteden (Purmerend, Zaanstad, Almere, Haarlem etc) vol raken. Met het voltooien van Almere Poort heeft Almere vrijwel geen gronden aan de westkant meer en zal alles dus veel verder van Amsterdam komen te liggen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
n3othebest schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:24:
Waar komt dan dat gekke idee dat links alles boven modaal will nivelleren vandaan? Want het is niet gebaseerd op waarheid. Dus we mogen iets geen armoede noemen omdat iemand anders ergens anders het nog slechter heeft? Wat een onzin.
Als zelfstandige DGA heb ik jaarlijks binnen bepaalde grenzen de ruimte om zelf mijn inkomen vast te stellen, minimaal 45k en hooguit 25% onder wat er in de markt gebruikelijk is voor een vergelijkbare functie. Elk jaar hou ik daarom de belastingplannen bij en kijk waar voor mij het komend jaar de fiscale 'sweetspot' tussen box 1 en box 2 zit.

Daarvoor zijn er online handige tools die de belastingdruk per 1000 euro extra laten zien, waarbij rekening gehouden wordt met de inkomensafhankelijke zorgtoeslag, de inkomensafhankelijke arbeidskorting en inkomensafhankelijke heffingskorting maar nog niet met de aflopende huur- en zorgtoeslag, HRA en eventuele andere potjes. Boven de 35k mag je dus van van elke extra euro bijna 55% afdragen aan de staat (met een 'dip' tussen 55k en 70k). Er wordt dus al behoorlijk genivelleerd zelfs met een centrum-rechtse regering (cijfers 2019):

https://www.berekenhet.nl...en-belastingdruk-dga.html

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:24
Mark, als je meeleest:

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 27-05 19:10
hoevenpe schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:34:
[...]

Dat is ruim 20 miljard per jaar... ;)
Ok, doen we een tientje (ik heb koffie nodig https://ic.tweakimg.net/camo/29d80ce4b4b032bb0a8ee460c3d15c74d475fa1c/?url=http%3A%2F%2Fwww.codecaster.nl%2Fgot%2Fkoffie.gif). "Het tientje van Rutte".

[Voor 23% gewijzigd door Kaaswagen op 05-10-2018 15:38]

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• hoevenpe
  • Nu online
ph4ge schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:47:
Dergelijke inkomens hebben ook relatief veel baat bij een lager BTW tarief.
Er is hier al heel vaak benoemd dat box 1 verhoudingsgewijs veel zwaarder belast wordt dan box 3. Een tijdje terug had ik een grafiek geplaatst die de belastingdruk per 1000 euro extra inkomsten weergaf:

Als men de 2 miljard zou gebruiken om hiervan een veel vloeiender logaritmische lijn te maken dan gaat extra werken boven de modaal wellicht nog eens wat opleveren. Nu zijn er genoeg mensen die een dag minder werken om zelf voor de kinderen te zorgen omdat die extra dag verrekend met de kinderopvang bijna niets meer oplevert.
Witte schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:49:
wat, het land bestaat immers uit VVD'ers. 8)7
Dit was toegezegd aan de VVD, dus mag de VVD het ook herverdelen...

[Voor 14% gewijzigd door hoevenpe op 05-10-2018 16:03]

• Kaaswagen
incaz schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:44:
[...]

Niet juist. Mensen die niets te makken hebben houden helemaal niet meer geld over. De kosten voor levensonderhoud zijn heel hoog.
Heb je daar een bron voor? Ik vind bijv: http://www.nationmaster.c...ted-States/Cost-of-living

Zoals ik al zei, je houdt meer over onder de streep en veel dingen kosten minder.
Niet waar. Je verheft de uitzondering tot norm en gaat voorbij aan de armoede is. De helft van de persoonlijke faillissementen in de VS ontstaat door zorgschulden.
Wie zegt dat het verschrikkelijk moet zijn om failliet te gaan? Nogmaals, ik zei al dat dat ging over mensen die hun zaken niet goed op orde hebben. De maatschappij is harder.
De mensen die minimumloon verdienen, geen zorgverzekering kunnen krijgen en geen financiele reserves aanhoudt maken er geen puinhoop van. Blaming the victim. Het probleem hier is de uitbuiting, dat ze onderbetaald worden en geen aanspraak kunnen maken op voorzieningen. Dat is een fout van het systeem, niet van het individu.
Dat is maar hoe je er naar kijkt. Die mensen maken er vaak dus wel een puinhoop van, bijna elke baan die ik hier zie heeft zorgverzekering er bij in. Ik ben het er niet mee eens dat het via werkgevers gaat, maar als je een beetje een baan hebt is er geen probleem. Onderbetaald wordt niemand, de economie draait op volle toeren.
Niet alleen gechargeerd maaar keihard gelogen. Levensonderhoud is juist duurder, en er is bekend dat het minimumloon niet toereikend is om je levensonderhoud van te betalen (laat staan finnciele reserves mee aan te houden.)
Heb je daar een bron voor? Ik heb genoeg mensen in mijn apartmentcomplex (in een dure stad) wonen die prima rondkomen op minimumloon. De buurman is tuinier ('landscaper') met 2 kinderen en heeft net een nieuwe truck gekocht. Los van dat voorbeeld heb ik eerder in de post al wat getallen met bron gemeld.
Omdat het daar goedkoper van wordt, en beter, en er minder mensen buiten de boot vallen, en de criminaliteit afneemt, en iedereen zich veiliger en gelukkiger voelt.
Ook niet mee eens. Als mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen met hun financiën is er ook minder animo om maar geld over de balk te smijten met administratie en ambtenaren. Wordt de boel een stuk goedkoper (en beter) van.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:08

vectormatic

In a distant future long ago

Hackus schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:37:
Rob Jetten nieuwe fractievoorzitter D66 Jonge aanwas tegen oa Jesse Klaver en Boudet. zal me benieuwen hoe hij zich weert tegen een Wilders in een Debat
Ben ik de enige die heel erg moet denken aan Richard Aoyade? (Moss uit the It Crowd)

When the dark lord comes we will shoot the laser guns, for the glory of mighty Dundee!

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:57

SjoerdV nl

Ecologie = economie

hoevenpe schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:44:
Goh, afschaffen dividendbelasting gaat niet door...
Wat een verrassing. :P
Zou ie 'm gebruikt hebben?

Dan moeten wij als stemvee ons nu aan punt 3 houden :+ Maar dat zal vast wel lukken...

Sorry voor het verspillen van je tijd.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:28
n3othebest schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:48:
[...]
En dit is dus precies de veelgehoorde drogreden waarom mensen tegen hun belang in op de VVD stemmen.

Dat extra geld gaat niet naar de uitkeringen en toeslagen maar naar de multinationals en top 1%.
Zou je dat wellicht kunnen onderbouwen?

Volgens het volgende staatje ontvangen de huishoudens met een gezamenlijk inkomen tot en met €30.000 geld van de staat, terwijl er vanaf een inkomen vanaf €31.000 juist betaald wordt.

Situatie: 2 volwassenen (44 en 40), 2 kinderen (16 en 14), koopwoning (WOZ 3K, hypotheek 2.5K, 2%).

iRacing Profiel

• alexbl69
T-MOB schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:47:
[...]

Dat is wel te onderbouwen hoor. Als je kijkt naar de relatieve bijdragen van het bedrijfsleven aan de rijskbegroting tov de bijdrage van werkenden. Sinds 2000 is de vennootschapsbelasting fors gedaald. Ik heb al vaker naar deze column verwezen.

[...]

Alle werkenden zijn de afgelopen jaren uitgekleed - crisis en de broekriem moet aan enzo - terwijl bedrijven zijn ontzien vanwege diezelfde crisis. En het gaat gewoon door. 2 miljard cadeau doen in de vorm van de dividendbelasting bleek net wat te opzichtig. Maar de miljarden worden alsnog "gewoon" aan het bedrijfsleven gegeven. Tot zover de partij voor de hardwerkende Nederlanders...
De VPB belasting is procentueel inderdaad gedaald, maar voordat de crisis toesloeg had dat geen negatieve uitwerking op de daadwerkelijke inkomsten. Integendeel...

Daar is dus de crisis tussendoor komen fietsen. Dan ijlt nog (steeds) flink na omdat ondernemingen verliezen (die er in ieder geval bij het MKB tot voor kort nog volop waren) tot 3 jaar terug verrekend mogen worden.

iRacing Profiel

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

alexbl69 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:29:
Voor veel (werkende) burgers is er vooralsnog simpelweg geen alternatief voor de auto. Die discussie hebben we al vaker gehad. De treinen zitten overvol. Extra OV kost handen vol geld, geld dat momenteel grotendeels opgebracht wordt door de automobilist.
Veel hardwerkende burgers zitten niet eens in de auto maar wl bv in een overvolle trein. Waarom zou die meebetalen aan de burger die in zijn eentje in een vierpersoonsauto zit?

Naar het werk gaan we nog steeds het liefst met de auto, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. Zelfs voor woon-werkafstanden van minder dan 1 kilometer kiest 9 procent van de Nederlandse forenzen nog voor dit vervoermiddel.
Het klinkt wederom als een staaltje NIMBY, alleen maar voor de eigen groep iets opeisen wat andere groepen niet krijgen. Ik ben bv 40, denk je dat mijn pensioen/AOW zo goedgerand is als die van burger B? En hoor je mij zeuren dat ik per direct minder premies dien te betalen, want waarom betalen voor iets wat niet voor mij is (VUT bv?) Een beetje meer solidair en meerekenenen met de rest ipv een single-mind focus voor de auto.,...... auto..... auto auto auto auto.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Mfpower schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:26:
Dank je @DaniëlWW2. Ik wilde een soortgelijk betoog hier neerzetten maar je bent me (gelukkig :) ) voor. Iedereen lijkt te vergeten dat wat we als Nederlander neerleggen voor wonen echt astronomisch hoog is. "Vroeger" was het advies niet meer dan 25% van je netto inkomen aan wonen te besteden. 710 euro is in dat kader al heel veel geld, zeker als je bedenkt dat de lage inkomens die hier recht op hebben OOK nog huurtoeslag nodig hebben om dit te kunnen betalen. Mijn vader besteedde als eenverdiener nog geen kwart van zijn (onder modale) inkomen aan de hypotheek in de jaren 80. Dat huis staat nu voor bijna 300K te koop.

Het lijkt wel een jaloersigheid die heerst waardoor mensen niet meer goedkoop mogen wonen als je wat meer te besteden hebt. Het doel van woningstichtingen is sociale huisvesting. In een ideale wereld zouden alle inkomens hiervan gebruik moeten kunnen maken, maar er is gewoon te weinig woningaanbod.

10 jaar geleden lachten de kopers met hun aflossingsvrije hypotheek van 450 in de maand de sociale huurders nog uit omdat die sociale huur toch echt hoger was (ik ben overigens fel tegenstander van aflossingsvrije hypotheken, maar dit is om even aan te geven hoe er gedacht werd). Toen ik vertelde wat ik in 2014 voor mijn standaard rijtjeshuis met verplichte aflossing ging betalen werden deze zelfde mensen rood van schrik ("wat duur!!!") - ja sorry hoor het kan niet anders en het gaat richting de 35-40% van mijn netto inkomen). Die mensen betalen nu nog steeds 450 euro voor hun koopwoning. Aflossingsvrij kopen is net zoiets als huren maar dan met de risico's voor jezelf. Moeten zij ook niet verplicht 710 euro gaan betalen eigenlijk?

Wonen is zo godsgruwelijk duur in dit land (en sommige andere landen ook trouwens) dat we helemaal het idee kwijt zijn van wat een huis moet kosten. En dit soort symboolmaatregelen, icm newspeak (vanaf 710 euro middenhuur!) lijken de meeste mensen zelfs hier zomaar te pikken. Alles vanaf 750-1000 is hoog en alles daarboven onbetaalbaar voor velen.

Wat mist is een visie op wonen. Wonen is een noodzaak, een recht, zoals voeding (zo zien we dat in de ontwikkelde wereld) en zou daarom niet volledig marktafhankelijk moeten zijn. Blijkbaar vinden we het ook normaal dat je onder de 30 eerst maar in een "starterwappartement" moet gaan zitten (als dat al lukt). Ik zou liever een politieke visie willen zien waarbij het voor mensen onder de 30 makkelijker is om een gezin te stichten, normaal te wonen, zonder alle koopkracht in te leveren aan normaal wonen. De laatste kabinetten praten alleen maar over geld en nooit over hoe we willen dat een samenleving eruit ziet. Zelfs de groenen doen dat (klimaatproblematiek wordt alleen maar uitgedrukt in geld en belasting en neergelegd bij de burger).
Ik ben bang dat is het nog erger moet gaan maken. :P

Is je wel eens opgevallen dat er een verschil is tussen modaal inkomen per hoofd en inkomen per huishouden? Geheel toevallig wordt de aanspraak op een sociale huurwoning niet gebaseerd op het hoogste inkomen van het huishouden, maar het gehele huishouden. In een land waar je nauwelijks rond kan komen als eenverdiener met een modaal inkomen, is dit natuurlijk het perfecte excuus. ;)

Ik mag toch hopen dat mensen begrijpen dat een eenverdiener met een modaal inkomen geen vetpot is. Toch is dat ongeveer de standaard voor aanspraak op een sociale huurwoning. Een veel normalere situatie zijn tweeverdieners die elk modaal verdienen, tweeverdieners waar een modaal verdient en de ander halfmodaal en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al die mensen hebben met de nieuwe woningwet geen aanspraak meer op een sociale huurwoning en zijn opeens "scheefhuurders".

Die mensen worden geconfronteerd met een huurstijging van honderden euro's per maand, en moeten hun huis uit geschopt worden waarna het huis geliberaliseerd word en verhuurd voor honderden euro's meer. Dan hebben mensen het nog over de sterkste schouders die de zwaarste lasten moeten dragen. Er is werkelijk geen enkele sprake van, absoluut niet. Tweemaal modaal inkomen voor een gezin zijn gewoon tweeverdieners die beiden modaal verdienen. Die hebben allang geen recht meer op een sociale huurwoning want die zijn "veel te rijk". Het zal zeker bovengemiddeld zijn, maar het is niet alsof dit nu "de vijand" is. Begint dit kabinet nu weer over die groep.

Zoals je zelf al zegt 25% van het netto inkomen als maximale richtlijn voor huur/hypotheek. Komen we weer uit bij: Het (on)bestaan van het middeninkomen. Ik haal de CBS cijfers van netto inkomen er ook maar bij. Meest recent lijkt 2016 te zijn. Ik heb het eens op €52.000 gezet. Dat zou ongeveer in de buurt moeten liggen bij een tweemaal modaal huishouden (€74.000) haar netto inkomen.

http://visualisatie.cbs.n...isation/Inkomensverdeling

Bijna 16% van de inkomens in Nederland verdient dus dat of meer. Pakken we 25% van dit bedrag (€52.000) dan komen we uit op €13.500. Gedeeld door twaalf maanden en dan komen we uit op €1125 huur/hypotheek per maand. Ergens vermoed ik dat huishoudens met een dergelijke inkomen allang een huis hebben gekocht.

Gaan we eens naar anderhalf keer modaal kijken (€55.000) dat gaat het al interesant worden. Ik pak voor het gemak de bedragen €37.000 en €18.000. Netto is dat ongeveer €27.400 en €17.000, dus €44.000.

Dat is dus bijna 25% van de huishoudens. Gaan we weer met 25% voor huur/hypotheek rekenen. Dus €11.000 gedeeld door twaalf en dan krijgen we €916,67 p/m. Ik wens je veel succes met een huurhuis vinden in die categorie. Is het ook nog eens een categorie waar meer mensen inzitten en dat gaat ongeveer €10.000 terug tot modaal inkomen/de praktische grens voor sociale huur.

Als laatste dan de €37.000 bruto/ €28.000 netto grens voor sociale huur.

25% van €28.000 is dan €7000. Gedeeld door twaalf is dan €583,33 p/m. Zie daar de invloed van het "geweldige" regeringsbeleid. De duurste sociale huurwoningen voor de groep waarvoor deze zijn bedoeld, betalen dus maximaal al €127,35 p/m te veel. Op jaarbasis is het dus €1528,20. Dat is toch een bedrag dat een huishouden met een modaal inkomen graag zou houden denk ik. ;)

Maar ik heb nu wel weer genoeg gerekend voor een dag. Ik denk dat ik mijn punt vrij duidelijk heb kunnen maken. De huren zijn gewoon systematisch honderden euro's te hoog, de €710 ish grens voor sociale huurwoningen is belachelijk en tweemaal modaal huishoudens zijn echt het probleem niet. :)

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online

3x3

-36- schreef op donderdag 15 november 2018 @ 03:16:
[...]

Wat een elitair geleuter. Budgetteren en een hypotheek afbetalen is ech geen rocketscience ofzo. [...] Welke vervolgens logischerwijs in hun sociale huurwoning blijven plakken, of enkel kunnen huren voor een prijs die ze ook aan een hypotheek kwijt waren geweest
Precies in die laatste zin zit denk ik de denkfout bij velen. Bij woningbezit komt niet alleen de financieringskosten van het kapitaal kijken, maar ook vaak:
  • Eigenaarsbelastingen
  • Onderhoudskosten
  • Verbeteringskosten
  • Verzekeringskosten
En waar veel mensen zich rijk aan rekenen, het vermogen in de woning is ook niet vrij besteedbaar natuurlijk.

Scheiden, ziek worden of minder verdienen is eerder een financieel probleem met een koopwoning dan in een sociale huurhut.

Of sparen en budgeteren rocketscience is? Veel mensen doen het niet volgens het cbs en nibud.

| live and give like no one else |

• 3x3
  • Nu online

3x3

Natuurlijk komt rutte hiermee weg.

Some are more equalteflon than others.

• 3x3
  • Nu online

3x3

Delerium schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:09:
[...]

Volgens mij stel je alleen maar tentoon dat je er de ballen van begrijpt. Je geeft al aan niet door te hebben dat de dividendbelasting alleen voor buitenlandse aandeelhouders werkt, je hebt niet door dat een goede staatsboekhouding niet alleen met belasting op werk hoeft te zijn maar ook belasting op kapitaal, maar deze quote is wel een erge versimpeling van zaken. Geef iedereen een folterwijk en de boel is zeker kloppend of zo.
Een folderwijk is juist een arbeidsvorm waar zowel weinig inkomsten uit komen, als weinig belastingopbrengsten Een inzet op hoogwaardige banen lijkt mij gezonder voor de belastinginkomsten. Mensen met hoogwaardige skills weten ook meestal betere salarissen uit te onderhandelen.

Meestal brengen multinationals hoogwaardige werkgelegenheid met zich mee.

Het klopt dat ik een standpunt verdedig voor lagere belasting op kapitaal. Ik denk niet dat de overheid tekort gaat komen zonder die belastingen, of dat andere belastingen omhoog moeten. Maar een heel klein gedeelte van de overheidsinkomsten komen uit kapitaalbelastingen:

(2014)

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Charme-offensiefje van Rutte?

Vind het behoorlijk nietszeggend.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• 3x3
  • Nu online

3x3

incaz schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:27:
[...]

Waarom zou werken eigenlijk moeten lonen voor iedereen? Vooral in een situatie waar aardig wat werk nogal zinloos lijkt, terwijl dingen die heel rechtstreeks met kwaliteit van leven verbonden zijn niet vallen onder werk?

[...]

Ah, van de prikkelgedreven visie op economisch gedrag. Maar bedenk dat afschrijven en kwijtschelden van schulden altijd een deel van het systeem zijn: het is bv waarom er uberhaupt rente betaald wordt - als compensatie voor precies het risico dat je het geld niet terug krijgt. En de constructie van faillissementen (een streep door de rekening zetten) is gewoon onderdeel van het systeem van geld uitlenen.

Verder was jaren geleden ook al duidelijk dat terugbetaling niet mogelijk ging zijn. Diverse economen hebben dat ook toen al voorgerekend: het brengt een land naar de afgrond, legt de maatschappij lam maar de haalbaarheid van de terugbetaling wordt er niet groter door. Precies hoe het dus ook uitgepakt is.
Dat is de pijn van schulden maken. Als die pijn maar kort is of nauwelijks gevoeld word heeft het geen afremmende werking om schulden te maken.

Griekenland gaat niet failliet. Als het wel failliet zou gaan zou het ook heel lang nog meer pijn voelen op de geldmarkten dan het nu ervaart.

Je geeft aan dat kwijtschelding onderdeel is van het systeem, en dat daar een ander pijnmiddel tegenover staat 'hoge rente'. Dat is nu het probleem precies, de rente die Griekenland mag betalen aan de andere eurolanden is kunstmatig laag voor de schuld en risico positie waarin Griekenland verkeerd.

Zowel Griekenland een bijzonder lage rente gunnen als gratis geld kwijtschelden (dat ook naar een studiebeurs, onderwijs of lastenverlichting in NL had kunnen gaan) zorgt dat overkreditering nauwelijks gevoeld wordt.

Schuld/GDP in %

Ik zie liever nooit meer een schuldencrisis of over spendering in Europa. Ik snap dat de rente kunstmatig laag is voor Griekenland, dat creert met de juiste hervormingen meer ruimte (versterkt door het rente op rente effect) om de schuld beheersbaar te houden, maar nog vergaandere kwijtschelding van de hoofdsom naast relatief grote kwijtschelding van het rentepercentage gaat mij te ver. De absolute overheids uitgaven liggen ook nu nog significant hoger dan twinig jaar geleden (toen er ook al te veel werd uitgegeven).

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
@Cobb: zie hier wie er bv tegen de verplaatsing van de hoge energiebelasting van klein- naar grootverbruikers stemden, en dit is ongeveer de structurele stemverdeling (waarbij Denk en 50Plus nog wel eens bizar uit de hoek kunnen komen.)

(https://twitter.com/Bijan63/status/1079726522209128448)

En ik twijfel er niet aan of er nu allemaal mensen hebben die redenen zien om dat vooral niet te doen. Dan krijg je dus wat je had: een regering die je voortdurend manipuleert en belazert. Ga er dan niet verbaasd over zijn, iedere keer dat men hun eigen belangen / de belangen van multinationale grootbedrijven, belastingontwijkers van buiten etc bevoordeelt ten koste van zowel werknemers als ondernemers als zzp'ers (al dan niet gedwongen) hier in Nederland. Dat steun je dan helemaal zelf.

@Virtuozzo, je hebt nog 2 maanden om dat te fixen, maar waar komt dat waanidee vandaan dat je niet op een andere partij kunt stemmen voor een ander probleem opgelost is? Wat je straks ook stemt, het is niet perfect, maar het maakt wel verdomd veel uit. Stem op wat er nu al is, en je weet zeker dat er geen verandering ingezet gaat worden behalve nog openlijkere minachting voor de belangen van onze maatschappij. Je hebt een keuze.
'Je moet eerst dit doen voor je dat kunt' is bijna altijd niet een oprechte inspanning om de situatie te verbeteren, maar een excuus om het niet te doen.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:07:
Dat het altijd een kwestie is van initiatief en voorbeeld, ik denk niet dat iemand dat hier zal bestrijden. Integendeel. Het wordt ook gedaan, en dat heeft ook impact, zowel voor resultaat als voor overdracht van initiatief en breder perspectief. Dit is ook een reden waarom ik denk dat het niet onmogelijk is om een wat breder blikveld te hebben.
Blikveld kan je nog leren met onderwijs, maar in hoeverre kan je solidariteit nog afdwingen in een steeds verder gesegmenteerde samenleving? Een 'participatiesamenleving' waar mensen nadrukkelijk vanuit overheidswege opgedragen zijn om hun zaakjes zelf te regelen en daarbij in eerste instantie toch vooral een hun eigen dierbaren, naasten en gelijkgestemden denken. Of je het leuk vindt of niet we zijn een meritocratie waar iemand met een goede opleiding, het juiste netwerk (vaak al vanuit de studententijd) en genoeg geld veel meer mogelijkheden heeft om dingen voor zichzelf en zijn 'groep' op orde te krijgen. Daar moet ik @incaz dan ook gelijk in geven, zal niet ontkennen dat ik makkelijk praten heb vanuit mijn positie.

Moest in deze context denken aan een recente column van Maurice de Hond, die had een vergelijkbare correlatie geconstateerd en die was daar erg somber over:
Den Haag is niet in staat tot een aanpak te komen die in het belang is van ons allen
'Waar blijven de Maatschappijtafels?'

Het is een onderwerp, waar ik me al heel lang over uitlaat en voor waarschuw. En waarvan men lang de ernst ervan niet onderkende en nog steeds de mogelijke gevolgen bagatelliseert. Dat is de tweedeling in de samenleving, waarbij grote groepen zich niet meer vertegenwoordigd voelen door de instituties die we gecreëerd hebben en degenen die het in ons land voor het zeggen hebben.

Dat men gemiddeld tevredener is met de eigen situatie dan met de situatie in Nederland in het algemeen is al heel lang bekend. Maar er was weinig aandacht, ook niet bij het SCP, voor de grote en veelbetekenende verschillen tussen bevolkingsgroepen. Men pakte dat gemiddelde en dan kwam er een uitspraak met een beschuldigende ondertoon: “De Nederlander is tevreden over zijn eigen leven, maar ontevreden over hoe het in Nederland gaat.” Je hoorde haast nog net niet de toevoeging, dat we toch eigenlijk wel ons als verwende kinderen aanstelden.
In essentie komt het erop neer dat er blijkbaar een duidelijk verband bestaat tussen de mogelijkheid om te participeren/gehoord te worden en de mate waarin iemand tevreden is over zijn/haar eigen leven en de staat van Nederland:
In dit rapport van het SCP worden ook vergelijkingen getrokken met resultaten van vragen die ook in 1975 waren gesteld m.b.t. oordelen over de politiek en politici. Men komt tot de conclusie dat er geen grote verschillen zijn t.o.v. nu. Maar er is wel één en alles bepalend verschil. De twee grote partijen (CDA en PvdA), die samen in de zeventiger jaren rond twee derde van de kiezers achter zich kregen, dekten een veel breder scala van meningen van de Nederlanders af t.a.v. tevredenheid over het eigen leven en het optimisme over Nederland af, dan nu het geval is.

Tegenwoordig kent de fragmentatie van het Nederlandse electorale landschap ook een duidelijke samenhang met de positie op die twee assen “tevredenheid over het eigen leven” en “optimisme over Nederland”. Wat we daarbij zien dat zowel bij de regering en vrijwel alle politieke bestuurders als in de prominente “oude” media, de rechterbovenkant van deze grafiek goed is vertegen- woordigd, maar de linker onderkant niet. Met grote gevolgen voor het verder uit elkaar lopen van deze tweedeling.

Maar daar zie ik helaas weinig tot niets van. De politieke cultuur in Den Haag is nog steeds hetzelfde. Er is een verkiezingsuitslag. Er wordt een regering gevormd met louter vertegenwoordigers van partijen uit de rechterbovenkant van de grafiek. Er is een dichtgetimmerd regeerakkoord. En men gaat samen op weg naar de volgende verkiezingsnederlaag voor regeringspartijen bij de volgende Eerste Kamerverkiezingen en daarna een verdere fragmentatie bij de Tweede Kamerverkiezingen. En tussen de sluiting van de stembussen van de ene verkiezing en het openen van de stembussen van de volgende verkiezingen wordt de mening van de kiezers eigenlijk niet op prijs gesteld. Zodat in ieder geval de kiezers uit de linke onderkant van de grafiek zich niet gehoord voelen.

Waarom hechten de Haagse politici zoveel belang aan de uitkomsten van het CPB en de doorrekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving, maar wordt er vrijwel niets gedaan met de bevindingen van het SCP? Ook de reacties op het rapport van de Staatscommissie Parlementair Stelsel vanuit de verschillende politieke partijen geven mij geen enkel vertrouwen dat er fundamenteel wat zal gaan veranderen, laat staan op kort termijn. Zeker niet als we weten dat veranderen van de Grondwet lang duurt en twee derde meerderheden nodig heeft.

In de meeste Westerse democratieën zien we min of meer vergelijkbare patronen. De uiting van de spanningen die hierdoor ontstaan kent vele verschijningsvormen. We zien het in verkiezingsuitslagen in de verschillende landen (zoals ook de winst van Trump, Brexit, maar ook de winst destijds van Macron), en de opstand van de gele hesjes in Frankrijk. In vrijwel alle landen van de Europese Unie zien we verkiezingsuitslagen die het moeilijker maken om regeringen te vormen.

• 3x3
  • Nu online

3x3

dawg schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 02:05:
[...]

op zich ben ik het wel (deels) met je eens. echter ging het punt wat ik wilde maken niet over die bedrijven specifiek (past ook beter in klimaattopic), maar meer over het poldermodel, en de invloed van geld in datzelfde poldermodel.

v.w.b. het laatste. is al zo vaak gezegd hier door diverse mensen, recentelijk nog door @incaz, maar ik zeg het nog maar een keer: stem dan op andere partijen. het zijn al decennia lang dezelfde partijen die aan de macht zijn, we zien het resultaat. trek je conclusie, en voeg de daad bij het woord.
Welke partijen zijn dat dan?
  • GroenLinks liep ondanks een gigantisch groei en een uitnodiging om mee te gaan regeren keihard weg voor hun regeringsverantwoordelijkheid. (Ik had ze er graag in gehad, maar heb nu meer vertrouwen in de Brusselse dan de Haagse fractie)
  • SP deed hetzelfde toen ze met de PVDA konden regeren. En hebben hele hele enge ideëen om de gezondheidszorg terug te brengen naar een systeem uit 1995.
  • 50-plus is een 'grote-ik' partij
  • De PVV, ook weglopers van verantwoordelijkheid en daarnaast; ;(
  • Partij voor de dieren: Niet mijn ding en de fractieleider daar loopt zelfs weg voor het voeren van oppositie om de halve wereld rond te vliegen.
  • FvD: Een grote kleuterschool, onvolwassen.
Ik denk dat als we lagere of meer doelmatige belastingen willen, dat we eerlijk moeten gaan kijken naar de uitgaven van de overheid:

Met de vergrijzing in acht nemend, is het niet zo rozekleurig. En hebben we gewoon een kleine groep werkenden, die het op moet hoesten voor een grote groep ouderen (grootste gebruikers van zorg) en moeten betalen voor de sociale zekerheid van inactieven of halfactieven.

Ook als het gaat om duurzaamheid, geloof ik meer in mijn en jouw eigen slagkracht om een verschil te maken dan in die van de overheid. Zonnepanelen hebben een ROI van 7 jaar, dat is altijd een goede investering. Isolatie verdient zich terug in 4 tot 8 jaar. Ook elektrisch rijden wordt snel betaalbaarder. Je kan hier heel lang discussiëren over welke partij iets wel of niet doet, maar beter neem je zelf actie en controle over je eigen leven in plaats dat je wacht op de overheid.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:33:
Zijn brievenbusfirma's niet vrij makkelijk te bestrijden? Waarom zou iemand hier voorstander van zijn? Zelfs de VVD toch niet? Je verdient er niks aan en zorgt niet voor werkgelegenheid.
Wie zegt dat de VVD er zit voor een sterke overheid met veel budget of een eerlijke verdeling van lasten? ;)
Ja, de VVD zegt dat, maar sinds wanneer is het verstandig om politici hun woord te geloven en hun daden niet te toetsen? Toets je namelijk eens wat daden van de VVD, dan vormt zich toch echt een beeld van een partij die in de politiek zit om de overheid af te breken. Dit ten gunste van selectief belang van een kleine elite van grootaandeelhouders in multinationals.

Ik haal de ontwikkeling van belastingopbrengsten van de afgelopen jaren er maar weer eens bij. Kan je zelf haarfijn zien wie meer is gaan betalen en wie minder het afgelopen decennia...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
rik86 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:46:
[...]

Tja, als de winsten gehalveerd zijn, halveert ook die belasting he ;)
en toen zijn de tekorten wegbezuinigd door de belastingen op arbeid - die toch wel iets conjunctuuronafhankelijker zijn - te verhogen
Bedankt dat je mijn punt dus ook gewoon erkent. Het punt is namelijk dat de belasting op arbeid stijgt, BTW ook terwijl de opbrengt van vennootschapsbelasting is gedaald. We hebben we het hier over 2015. Je weet wel, het jaar dat de "crisis" een beetje achter ons werd gelaten en de groei weer begon. Zou het zo goed zijn geweest als 2007? Nah.

Verklaard het waarom er bijna 30% extra belastinginkomsten kwamen uit inkomstenbelasting terwijl de werkloosheid bijna verdubbeld was en de beroepsbevolking ook nog eens is gekrompen tussen 2007 en 2015. Nou, niet als de belastingen op inkomen niet ruimschoots is verhoogd.

Zie: https://www.cbs.nl/nl-nl/...7/werkloosheid-toegenomen

Natuurlijk betalen bedrijven in feite de inkomensbelasting omdat het word ingehouden op je loon. Het is een publiek geheim dat het midden en kleinbedrijf de meeste werknemers in dienst heeft. Die zijn dus prachtig getrakteerd op een gigantische stijging in loonkosten, terwijl veel werknemers ongetwijfeld op de nullijn zijn gezet en jaren netto inkomensverlies hebben geleden. Heb meteen maar eens wat recentere cijfers opgezocht. Kijk vooral naar de sprong in inkomstenbelasting tussen 2016 en 2017 toen het echt weer "goed ging".

Hoppa, nog eens €10 miljard meer aftikken over een jaar aan inkomensbelasting...
De opbrengst vennootschapsbelasting is ook zeker meer dan het in 2007 was, maar het staat absoluut niet in verhouding tot de toename van de inkomensbelasting. Zeker niet als je ook nog eens mee gaat rekenen dan de beroepsbevolking tussen 2007 en 2017 met een slordige 400.000 mensen is toegenomen. Dat gaat een stijging van dik €20 miljard dus absoluut niet verklaren.
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1551209429550

En als laatste om even te pijlen hoe het nu ging met de echt grote bedrijven met aandeelhouders, ging ik eens kijken maar mijn absoluut favoriete belasting, de dividendbelasting. Tja, paar ruwe jaren tussen 2009-2013, maar vanaf 2014 werd er weer redelijk dividend uitgekeerd hoor. Als je dividend kan uitkeren, dan gaat het echt niet dramatisch met je bedrijf. Keer je opeens fors meer dividend uit, dan mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het wel goed zit met je winstgevendheid. ;)

Zie ook: https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1551207933704

• 3x3
  • Nu online

3x3

@DaniëlWW2
Je haalt met de vennootschapsbelasting precies een goed voorbeeld aan van een (kapitaal)belasting die tijdens deze regeringsperiode zal stijgen.

Niet primair onze regering, maar vooral de E.U. brengt daar de oorzaak van.

En dat gaat vooral heel veel woningzoekenden met een laag of middeninkomen keihard raken de komende tientallen jaren. Direct in hun primaire behoefte om een dak boven hun hoofd te hebben, of in de maandelijkse kosten die ze moeten betalen voor dat dak boven hun hoofd.

Wie raakt het?
Mensen met een inkomen onder de 34K hebben vaak maar 2 keuzes, particulier of sociaal huren. Voor wie sociaal huurt maakt het netto maar weinig uit of ze een inkomen van 34K of 20K toucheren. ze gaan er netto weinig op achteruit.

Als je met een laag inkomen particulier boven de sociale grens moet huren. Dan is financiële zelfstandig een up-hill battle. Omdat particuliere huurders iit tot sociale huurders en kopers geen belastingvoordelen hebben in de vorm van huursubsidie of HRA.

Toegang tot een sociale huurwoning is dus belangrijk voor de financiële weerbaarheid van midden en lage inkomens. Wachtlijsten zijn nu lang, en langer geworden door de verhuurdersheffing (ook een kapitaalbelasting)

http://www.artisanfoodlaw.co.uk/sites/artisanfoodlaw.co.uk/files/eu_logo_01.jpg
De EU, vennootschapsbelasting & de bijbouw van sociale huurwoningen.
Woningbouwcorporaties bezitten heel veel huizen, heel veel waarde. En zijn een van die partijen die dus een negatieve vennootschapsbelasting betalen in Nederland. Dit komt doordat ze ook veel lenen en maar een klein beetje winst maken.

Nu heeft de EU nieuwe boekhoudregels: ATAD1
Het betekend o.a. dat je rente maar tot 30% van je fiscale winst mag aftrekken. Dus dat als je relatief veel rente betaald tenopzichte van je winst je ineens gigantisch veel vennootschapsbelasting moet gaan betalen. Dit helpt een theorie een klein beetje tegen belastingontduiking.

Samen met de verhuurdersheffing (een ideetje van minister Blok toen de vvd nog met de PVDA regeerde) zorgt de combi van ATAD en vennootschapsbelasting ervoor dat de belastingdruk voor de sociale verhuur effectief stijgt naar 30% van de totale huurinkomsten.

De eerste 4 maanden van een jaar, januari t/m april! betaald iemand in de sociale huur voor alle vermogensbelastingen (verhuurdersheffing, vennootschapsbelasting, atad, lokale belasting, btw) aan belasting.) dat is absurd natuurlijk, zorgt ervoor dat sociale huren moeten stijgen en er veel minder geld in het laatje komt voor het bijbouwen van sociale huurwoningen.

Door de eerdere nieuwe of verhoogde vermogensbelastingen is het aantal nieuw gebouwde woningen al gedaald van +30.000 p/j voor 2013 na ongeveer de helft nu. Nu komt er door ATAD & verhoging van de vennootschapsbelasting dus nog meer belastingdruk bovenop.

Die 15.000 woningen per jaar is erg weinig, om een beeld te geven van de vraag naar extra sociale huurwoningen. Alleen in 2017 waren er al 17.000 'nieuwe statushouders' uit de asielprocedure.

http://static3.parool.nl/.../10/4/media_xl_181774.jpg
Wat betekend het voor een gemiddelde starter op de woningmarkt die €1800~2000 netto te besteden heeft? In plaats van dat hij in een sociale huurhut kan wonen, dat hij alleen op de private markt terecht kan.

Daar is hij plaats van 600 euro minus 200 euro huursubsidie is hij waarschijnlijk al gauw minimaal 800 euro kwijt aan zijn maandelijkse huur. Waarschijnlijk nog meer, omdat de regering ook de particuliere verhuurders zwaarder aan het belasten is met meerdere maatregelen.

Dus meer belasting op kapitaal, in dit geval vennootschapsbelasting(op winst). Het komt er dankzij de EU wel, maar ik ben er niet voor, het raakt de zwaksten in de samenleving.

[Voor 6% gewijzigd door 3x3 op 26-02-2019 22:50]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
En weer worden er maatregelen aan de onderkant van de maatschappij voorgesteld. Waarom ligt daar toch zo die focus op? PVDA en VVD willen fraude team. Het grote besparen (meer overhouden bij de overheid) begint bij het laaghangend fruit van de super vermogenden. Oftewel fiks heffen op mensen met veel vermogen, vaak de ouderen. Of het bestrijden van fraude door middel van belasting ontwijking. Een deeltje terug kwam er een plaatje voor bij waarin uit een gezet was wat de absolute fraude getallen waren voor verschillende vormen van fraude. Met name het laten klappen van BV's was een grote vis. Niet geheel verwonderlijk iets dat vaak door mensen met het vermogen om een BV op te kunnen zetten wordt gedaan. Dus niet de uitkerings gerechtigden. Willen gewone doorsnee Nederlanders graag mensen helpen die al te veel geld hebben om meer geld over te houden? En de mensen die al krap zitten nog verder uitknijpen? Van een partij als de VVD verwacht ik niet anders maar een partij als een PVDA of CDA dicht ik iets andere inzichten toe.

Ik heb het idee dat het uit 2013 komt, maar ik kan me niet voorstellen dat de bedragen er nu heel anders voor staan.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

CryptoNL schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Wat is daar bijzonder aan? Uiteraard komt dit ook hoge inkomens ten goede, maar eigenlijk iedereen. Iedereen krijgt immers te maken met het verliezen van familieleden enzovoorts, dus het besteedbaar inkomen zou dan hoger moeten zijn voor iedere inkomensgroep.
Maar we praten er nu een beetje omheen, maar hoe hoog zou de erfbelasting volgens jou dan moeten zijn? 0% voor iedereen? Of toch een hogere belasting met een ruime vrijstelling?

Even een plaatje van theedgemarkets.com

En een grafiekje van de estate tax in de VS:

Dat is ook waarom Trump altijd zo gehamerd is om terug te gaan naar de 60s, omdat dat veel eerlijker is voor de gewone man. ;)

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kaaswagen
Rhapsody schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:30:
Bij het NRC hebben ze een aantal factchecks toegevoegd aan het liveblog. https://www.nrc.nl/nieuws...ke-partijleiders-a3953804

Toch bijzonder dat Wilders blijkbaar wel z'n huiswerk heeft gedaan. Goede zaak van de NRC ook.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 3x3
  • Nu online

3x3

incaz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:43:
[...]

... niet gehinderd door enige kennis van de globale economie...
Rondom Griekenland zijn vooral heel veel vuile spelletjes gespeeld, maar dat zijn geen natuurwetten maar keuzes. (Ondertussen is er aan de maatschappij van Griekenland veel verwoest dat niet zomaar meer opgebouwd is. Maar soms lijkt men te vergeten dat er in Griekenland ook mensen wonen, die nu met de gevolgen te maken hebben.)
Griekenland is verziekt omdat het uitgave en krediet verslaafd was en is. Je hebt daar extreem perverse overheidsuitgaven. Zoals een ziekenhuis met 45 tuinmannen in dienst. Hoge ambtenaren verdienen in Griekenland gemiddeld 70.000 euro per jaar. Voor Duitsland is dat gemiddeld 55.000.

. Een grote overheid met zulke hoge verplichtingen betekend ook dat er nauwelijks kan is voor een particuliere sector om zich te ontwikkelen.

Het gemiddelde salaris van werknemers bij de Griekse spoorwegen is 70.000 euro. Daarin zijn de salarissen van conducteurs en loketbedienden meegerekend. De spoorwegen kosten de overheid 700 miljoen euro per jaar. De inkomsten zijn 100 miljoen euro.

Je hebt er - als je bij de overheid werkt - ook extreme pensioenregelingen met 45 of 50 met pensioen. Dat zie je ook terug in de cijfers van nog wel werkenden (in de particuliere sector zijn de pensioenleeftijden een stuk hoger dan bij de overheid)

Het meest leuke van Griekenland blijft nog, dat wij garant staan voor hun leningen / overheidsuitgaven. En dat er de laatste 3 jaar bijzonder weinig lijkt te veranderen aan de perverse uitgaven van de overheid.

[Voor 11% gewijzigd door 3x3 op 23-03-2019 16:57]

• 3x3
  • Nu online

3x3

@incaz Ik denk dat we inderdaad een andere invalshoek en kennisniveau hebben over dit onderwerp

Het is niet een probleem maar wel een omstandigheid in Amsterdam dat 'iedereen er wil wonen' en er daarvoor te weinig aanbod is. Amsterdam biedt vele hoogwaardige banen, interessant voor expats maar ook mensen die geboren zijn in de provincie en voor zo'n baan naar Amsterdam verhuizen. Ik denk dat dat niet iets is dat ik verzonnen heb, maar gewoon realiteit is in A'dam. Mensen willen er wonen, en zijn bereid daar flink voor te betalen.

De problemen van Amsterdam marginaliseren naar alleen een speculanten- of airBnB-probleem doet geen recht aan de marktwerkelijkheid in A'dam.

airBnB is wel een probleem maar tegenwoordig ook streng gereguleerd in A'dam. Alle sociale huurwoningen mogen niet verhuurd worden. En zonder vergunning mogen andere woningen ook niet meer dan 60 dagen per jaar verhuurd worden. 365 dagen particuliere huur levert meestal significant meer huurpenningen op dan 60 dagen touristenverhuur. De boetes zijn hoog. In mijn ogen prima maatregelen van de gemeente.

Oplossing die ik zie voor de algemene woningschaarste in Nederland zie ik op een aantal vlakken.
  • Het opleggen van nieuwbouwquota aan gemeenten.
  • Optioneel vanuit de regering limieten stellen aan de grondprijzen die gemeenten mogen beuren voor nieuwbouwgrond.
  • Het ongedaan maken van de nieuw geïntroduceerde of verhoogde kapitaalbelastingen die de woningmarkt schaden, zoals ATAD1 voor woningbouwcorporaties, de verhoogde vennootschapsbelasting voor woningbouwcorporaties, de verhuurdersheffing, de verhoging in box3
  • Nationaal beleid om hoogwaardige (overheids)banen, te verplaatsen naar buiten de randstad of krimpregio's
Dat zijn allemaal zaken waarin ik Rutte-III of Rutte-IV graag meer leiding zou willen zien nemen.

Onze voorouders hebben daarvoor op de barikade gestaan rond 1980;

Misschien wordt het 40 jaar later wel tijd om weer zoiets te doen.

[Voor 32% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-03-2019 17:01]

• Brent
Stoelpoot schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:58:
[...]

Is er over de dividendbelasting niet net zo goed dagenlang landelijk nieuws geweest? Volgens mij was daar toen op Tweakers ook een apart draadje over van vele pagina's. Daar had echt heel het land een mening over. Dan kan je niet claimen dat dit nu wordt opgeblazen t.o.v. de dividendbelasting, die discussie was veel groter.
Dat issue had het voordeel dat het bedrag te berekenen was. Onze sindskort officiële status als belastingparadijs kost ons natuurlijk nog veel grotere bedragen, maar die kunnen we niet precies berekenen. Maar dit soort plaatjes geven een aardig beeld:

Dat kwadrant wordt dus zeker minder belast dan zou horen, en we kunnen dus wel aanvoelen dat 2 miljard een klein deeltje van de misgelopen inkomsten is hier.

Dat is het deel dat ik ordes urgenter vind. Een paar Roemenen die 3 maanden meer uitkering vanuit hun plukloontje meenemen, ja, ik kan me daar gewoon niet in dezelfde mate over opwinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kuzu is ook aan het stunten in Jeruzalem, door met een palestijnse vlag te gaan zwaaien.
Denk-voorman Kuzu aangehouden in Jeruzalem

VideoDenk-voorman Tunahan Kuzu is door de Israëlische politie aangehouden in Jeruzalem, zo meldt de politicus zelf op Facebook. Op videobeelden is te zien hoe Kuzu met een Palestijnse vlag langs de Al-Aqsamoskee loopt.
Wat denkt ie daarmee te bereiken? :?
Als nederlands parlementslid zou je beter moeten weten.

[Voor 18% gewijzigd door Gunner op 17-05-2019 13:20]

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
ph4ge schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:44:
[...]
Daarnaast blijft mijn pensioen op peil omdat er "offensiever belegd" gaat worden. Ik loop dus gewoon meer risico zonder dat er iets tegenover staat. Ook een sigaar uit eigen doos. Daarnaast hebben de pensioenfondsen geen buffers meer nodig, buffers die dus nu in recordtijd uitgekeerd gaan worden en dus ook ten koste gaan van mijn pensioen. Er wordt gedaan alsof die buffers er voor niets zijn, zeker als er meer risico genomen wordt met mijn inleg wil ik niet dat de buffer wordt gestolen!
Dat "offensief beleggen" doet pensioenfondsen nu al, vooral wanneer ze een slechte financiële positie hebben.

Fondsen met lage dekkingsgraad beleggen volgens de DNB het meeste in aandelen, rekenen met het hoogste toegestane rendement en halen dit structureel niet.

DNB: Verwacht en gerealiseerd rendement uit de herstelplannen uit 2015:
n3othebest schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:34:
[...]
Nee, als dit akkoord er komt ga ik alternatieven zoeken voor het betalen van een pensioenpremie want ik ben het zat dat ik een stel rijke ouderen die op een duur huis zonder hypotheek zitten en 5 keer per jaar op vakantie gaat moet betalen.
En desondanks is dit voorstel tot intergenerationele welvaars- en vermogensoverdracht mogelijk niet groot genoeg voor FNV.

De analyses die ik lees gaan mijn idee van solidariteit voorbij. En een alternatief voor een pensioenfonds is er als werknemer niet echt - de mogelijkheden voor fiscaal vriendelijk zelf sparen voor pensioen zijn ook verdwenen.
offtopic:
Ok, inderdaad net zoals de extreme kosten die bij deze financiele producten gerekend werden.

De polder voor 50-: "participation without representation"

[Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 05-06-2019 15:16]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:48:
[...]

Mijn eerste reactie was 'hoe haalt hij het in zijn hoofd', maar als je leest hoe er de journalist door- en doorgedramd wordt door begrijp de uitspraak veel beter. Hetzelfde geldt over MH17, het enige wat hij imo zegt is dat het JIT rapport uitsluitsel moet geven.
Nee, hij gaat mee in Russische propaganda.
Zeker, maar de indruk bestaat nu dat u eigenlijk vindt dat er te snel conclusies over MH17 zijn getrokken.

„Nou, ik wil in ieder geval het oordeel van de rechter afwachten.”

Maar even heel precies. U sluit ook niet uit dat het Oekraïne geweest kan zijn dat MH17 naar beneden heeft gehaald?

„Dat zouden gekken kunnen zijn van Oekraïne, die het per ongeluk voor een ander vliegtuig hebben aangezien.”

In het JIT zijn mensen toch heel zorgvuldig met bewijzen gekomen waaruit de aansprakelijkheidstelling is voortgevloeid. Maar u zegt: het is toch een beetje te vroeg. Het zouden ook wel Oekraïners kunnen zijn die MH17 uit de lucht hebben geschoten?

„Ik heb gezegd: het zou een Oekraïense gek geweest kunnen zijn.”

Volgens het JIT niet. Volgens het JIT was het een Buk-raket van de Russen.

„Het wapensysteem is bekend.”

Dus het was een Oekraïner met een Buk-raket van de Russen?

„Dat zou kunnen.”
Er is tijdens het hele conflict geen enkel vliegtuig neergehaald door Oekraiense strijdkrachten. Wel een hele zwik door de rebellen. Een van de vele leugens uit Moskou was dat Oekraine het vliegtuig van Putin neer wilden halen en per ongeluk toen MH17 hebben geraakt.

Want dit is de voor de hand liggende route.

Totdat er 100% onafhankelijk onderzoek is geweest (ik heb het recht elk onderzoek dat me niet bevalt qua uitslag als niet onafhankelijk genoeg te negeren) kan ik niets anders concluderen dat FVD van onder tot boven bestaat uit Russische agenten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Brent
Adlermann schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:24:
[...]

Het verplicht meedoen vind ik ook stuitend
De wereld is vol van voorbeelden waar die verplichting er niet is, ga dus vooral kijken hoe dat gaat.

Het is evident dat de eeuwig groeiende schouderbreedte van de volgende generatie een onhoudbare aanname is (geworden), maar dat betekent niet dat solidariteit meteen maar helemaal afgeschaft moeten worden. Pensioenen en pensioensfondsen in NL en Scandinavie worden wereldwijd geroemd om effectiviteit, het is zeker niet realistisch te verwachten dat een doorsnee burger dat zelf beter zou doen. Steevast staat Nederland in de top van meest comfortabele landen om te pensioneren:

We zijn het alleen eens dat die solidariteit herzien moet worden. Laten we het liever hebben over hoe, niet of.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14:49
Als we gaan kijken naar de historische zetel verdeling in nederland wat betreft partij verdeling behoorlijk rechts. Zelfs de keren dat een linkse partij de grootste is geweest heeft deze altijd water bij de wijn moeten doen om een regering te vormen.

@Virtuozzo Ik vind jou iedereen is schuldig aan de huidige staat van dienst verhaal toch de werkelijkheid een klein beetje verdraaid en geen rekening houd moet wie er samen gewerkt moest worden. Echt linkse regeringen hebben we niet gehad.

De rechterkant van de politiek heeft in nederland al heel lang de overhand en langzaam zijn deze steeds verder naar rechts aan op weg drijven.

Willen echt een verandering zien moeten we minimaal 8 jaar linkse partijen aan de macht vanwege vele langdurige regelingen en trend te kunnen aanpassen.

• hoevenpe
  • Nu online
Ondertussen wordt de kinderopvang beerput steeds groter, waarbij de Volkskrant een dubieuze rol lijkt te spelen (of gewoon heel slechte journalistiek bedrijft):
@Volkskrant zuigt uitspraak Raad van State uit duim

Bij Gökce kon de vlag uit nadat staatssecretaris Snel donderdag toegaf dat zijn bureau niets fout had gedaan. Maar zo zit het volgens de Volkskrant helemaal niet. Gökce moet zich niet zo aanstellen want er was van alles mis op zijn bureau en dat zou blijken uit een vonnis van de Raad van State in een zaak van Gökce uit februari 2019. Nou is het ten eerste nogal gek om je te baseren op gerechtelijke uitspraken, terwijl het in deze affaire juist gaat om een Belastingdienst die bewijsmateriaal fabriceerde en stukken achterhield in rechtszaken, maar goed. Ernstiger is dat die uitspraak waar de Volkskrant over rept nergens te vinden is.

UPDATE MET DANK AAN COMMENTS: Het zou om deze (nota bene civiele) uitspraak gaan. Dat is dus ten eerste GEEN uitspraak van de Raad van State. Dus sowieso fake niels van de Volkskrant. Ten tweede staat in de uitspraak van de rechter: "Dat er geen serieuze aanleiding voor het nemen van maatregelen jegens bij [eiseres] aangesloten ouders bestond is naar het oordeel van de rechtbank niet komen vast te staan." Dat is nou precies waar dit hele schandaal om draait: Snel heeft inmiddels toegegeven dat er geen serieuze aanleiding bestond.

UPDATE: En ja hoor. De Volkskrant heeft de tekst op de site aangepast. Opeens is de Raad van State veranderd in de 'rechtbank Den Haag', al staat nergens te lezen dat de tekst is aangepast. Daar had de Volkskrant kennelijk geen tijd voor tijdens het likken van de hielen van de macht. Wij passen de kop van ons artikel in ieder geval even aan. Voor de meeschrijvers: dit topic heette eerst 'Hallo @volkskrant. Zuigen jullie nou zomaar een uitspraak van de Raad van State uit je duim?'.
Wit voetje halen bij de overheid? :F

[Voor 19% gewijzigd door hoevenpe op 11-07-2019 17:35]

• T-MOB
  • Laatst online: 14:18

T-MOB

Echte chocomel eerst!

hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:46:
Je kunt je ook afvragen of je met 37 F35s wel een geloofwaardige luchtmacht hebt, begreep dat continu 4 toestellen uitzenden als moeilijk was geworden. Met 46 kan je al een stuk meer.

Als militair-strategische overwegingen leidend waren geweest waren we nooit aan dat vliegtuig begonnen. Wat je anno 2019 met een "geloofwaardige" (extrapolerend kunnen we straks 5 toestellen continu uitzenden) luchtmacht moet is nog een ander verhaal. Maar goed, na Sebrenica zal het leger nooit meer zonder eigen luchtmacht willen.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@Bart-Willem
Het heeft heel weinig met fraude en/of jaarrekeningen te maken, dit gaat over de macht en richting binnen de partij. Wordt het de boreale alt.right zuil van Baudet of een rechtsere VVD variant die Otten voorstaat en voor andere partijen mogelijk wel acceptabel is.

Jos Heymans heeft daar een mooie column over:
Bij Thierry Baudet overheerst de rancune

Het conflict bij Forum tussen partijleider Thierry Baudet en medeoprichter Henk Otten kan, in zo'n vroeg stadium van het bestaan van de partij, volledig uit de hand lopen. Baudet doet de ruzie af als een fraudezaak, voor Otten gaat het om een politieke kwestie: de koers van de partij. Los van de vraag wie gelijk heeft, zou je van Baudet – hij is immers de partijleider – een andere opstelling mogen verwachten. Baudet moet de-escaleren, de rust in de club terugbrengen. In plaats daarvan stookt hij het vuurtje op.

Dat is levensgevaarlijk in een beginnende partij. Een van de kenmerken van een partij in wording is de aantrekkingskracht die ze uitoefent op allerlei soorten mensen en in het bijzonder op avonturiers. Je weet niet waarom mensen voor jouw partij kiezen, of ze dubbele agenda's voeren, of je ze kunt vertrouwen. Otten voorspelt tweespalt binnen de partij. Hij voorziet dat een deel van de fractie in de Eerste Kamer zich zal afsplitsen en dat ook provinciebestuurders Baudet de rug zullen toekeren. Het kan, hoeft niet. Het is lastig in te schatten of Ottens inschatting uitsluitend is gebaseerd op de wens die de vader van de gedachte is.

Kiezers houden niet van onrust in de partij waaraan ze hun stem geven. Is er gedonder, dan gaat de voorkeur al snel uit naar een andere politieke beweging. Het overkwam de VVD ten tijde van het duo Mark Rutte-Rita Verdonk (6 zetels verlies bij de verkiezingen), het overkwam de PVV na de 'minder Marokkanen'-uitspraak van Geert Wilders (Kamerleden, Statenleden en gemeenteraadsleden keerden de partij de rug toe), het overkwam de PvdA tijdens de heftige leiderschapsverkiezing tussen Diederik Samsom en Lodewijk Asscher.

Ook nu al zijn de effecten zichtbaar van de ruzie tussen Baudet en Otten. Bij de Statenverkiezingen in maart werd Forum de grootste partij van het land. Twee maanden later, bij de Europese verkiezingen, eindigde de partij als vierde achter PvdA, VVD en CDA. Het conflict tussen de twee oprichters was toen al uitgebreid in de media beschreven. De ruzie werd beslecht met het aftreden van Otten als bestuurslid en het verlies van diens lijsttrekkerschap voor de Eerste Kamerverkiezing. Daarmee leek de rust in de partij terug te keren.

Maar de rancune bij Baudet blijkt dieper te zitten. Otten was politiek al 'kaltgestellt', maar dat was kennelijk niet genoeg. Hij moest volledig uit de geschiedenis van Forum worden gewist, zodat Baudet als enige met het electorale succes van Forum op de loop kan gaan. Met het royeren van Otten zet Baudet de toekomst van de partij op het spel. Ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Als het over liberalisme, neo-liberalisme, neo-klassieke economie, de erfenissen van de jaren '80 - '10 gaat is gezien de enorme subtiele en minder subtiele impact op ons denken, gebruik van labels en reageren op smaakjes en vermeende overtuigingen menige vinger aan de pols wel een idee.

Ik gooi dit dan ook maar even op tafel. Maak de tijd vrij. Ga er naar toe, maak er een dagje uit van. Kom eens uit de loopgraven van perceptie 8) Doe wat netwerken (je zal verbaasd staan hoe breed participatie vanuit MKB is), zet een luisterend oor open, babbel een woordje mee.

http://neoliberalisme.nl/neoliberalisme.nl/wp-content/uploads/2019/07/poster-de-zichtbare-hand_druk_klein-1.jpg

Neoliberalisme

Publiekslezing woensdag 28 augustus, debatcentrum De Balie in Amsterdam

Voorafgaand aan het congres vindt op woensdagavond in debatcentrum De Balie
de debatavond ‘Zin en onzin van marktwerking’ plaats, met bijdragen van Ewald Engelen,
Sander Heijne, Mirjam de Rijk en Tineke Netelenbos. Kaartverkoop via https://www.debalie.nl.

Congresprogramma donderdag 29 augustus en vrijdag 30 augustus 2019, Universiteit Utrecht, Drift 21, Utrecht.

Met als keynote Niklas Olson (Chair of the Centre of Modern European Studies, University of Copenhagen): Neoliberalism, the Sovereign Consumer and the Marketization of Politics

Het congres is vrij toegankelijk voor geïnteresseerden, ook voor mensen buiten de universiteit. Bezoekers kunnen zich hier aanmelden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• ArgantosNL
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14:49
Kaaswagen schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:02:
[...]

Mja het is ook naïef om te denken dat de politiek de armen rijk kan maken
Er is een aanzienlijke verschil tussen een politiek die assisteert in het vergroten van de macht van het bedrijfsleven en beleid die bij hun de kosten drukt en een politiek die dit niet doet.
. Er moet een balans zijn tussen de overheid en de private sector en jouw argument insinueert nogal dat van de overheid alles laten opknappen we beter af zijn
Dat is duidelijk mijn punt niet, pijn punt is dat de overheid nu meer zorgt dat de multinationals het goed hebben dan het volk. Elk stukje beleid wat uit dit kabinet is komen rollen is een gift naar kapitaal en het bedrijfsleven.
. Daarnaast snijdt het punt dat je Nederlander in een klein landje niet zoveel in te brengen hebt wel hout. Als Nederland van het gas, olie en kolen af is en alleen maar wind, water en zon gebruikt voor energie heeft dat op globale schaal nagenoeg geen invloed. Betekend niet dat we niet moeten verduurzamen, maar een dosis realiteit is wel nodig.
De huidige realiteit is dat we te weinig doen, en het huidige kabinet de rekening bij de burger wil leggen bij elke klimaat plan i.p.v. de logica te gebruiken van de vervuiler betaald. Kun je dat uitleggen zonder bij de conclusie te komen dat dit kabinet er niet zit voor jij en ik.
[...]

Hoezo kunnen we dat? Baanzekerheid is leuk, maar mensen 'hoppen' vaker van baan dan ooit tevoren.
Waarom was het dan nodig om het makkelijk te maken om mensen voornamelijk oudere lang werkende goedkoper buiten te gooien?
Daarnaast heeft automatiseren er voor gezorgd dat we met z'n allen een stuk minder 'dom' werk nodig hebben. Stijging lasten is gewoon inflatie, al is in Nederland de situatie bijzonder door huursubsidie en hra. Eigen risico is maar een klein puzzelstukje in een de enorme bende die zorg heet is. Zorg wordt duurder (met meerdere oorzaken) maar niemand wil er voor betalen.
Waarom moet er dan nog een 3rde partij tussen zitten de zorgverzekeringen met hun overhead en verspilling die alles alleen maar duurder maakt omdat de administratie nu veel meer kost 10 euro betalen om te voorkomen dat er 10 cent teveel wordt uitgegeven.
Relatieve belastingdruk daalt naar mijn weten al jaren, van 40,2% in 1995 naar 38,9% nu. Hoe minder de overheid doet hoe meer we allemaal overhouden, dus laat maar komen die privatisering.

edit: ik zie nu pas dat ik je 2x ge-quote heb ArgantosNL, 8)7 was niet specifiek naar jouw toe bedoeld maar meer naar een paar argumenten die ik terug zag komen
Belasting op inkomen is aanzienlijk gestegen tegenover een sterke daling van belasting op kapitaal en het bedrijfsleven. Daarnaast worden er steeds dingen uit sociale zekerheid gesloopt en dingen die eerste via belasting gelden gingen die nu privaat opgelost worden dus onder aan de streep is het gross van de mensen meer kwijt aan vaste lasten.

Ik kon zo snel niet het grafiekje vinden van de verschuiving zo niet vinden maar deze laat dezelfde trend zien.

• Brent
hexta schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:56:
[...]

Dat is toch niet zo gek? Als je meer kan verdienen hoeven wij minder bij te springen. Wanneer je WAJONG niet ziet als "Gratis geld" maar ziet als hulp voor mensen die het nodig hebben, is het volstrekt logisch.
Het komt neer op het beetje geld dat sommigen extra bovenop minimum verdienen inhouden van een van de zwakste groepen in de samenleving. Dat vind jij niet zo gek?

Ik wilde deze al jaren maken, dit was de perfecte gelegenheid:

• hoevenpe
  • Nu online
Hij is leuk, en tegelijk best wel gênant...

• alexbl69
Als de huidige peilingen ooit verworden tot verkiezingsuitslag hebben we nogal een uitdaging... :X

Eén ding is duidelijk... teleurgestelde VVD stemmers zoeken hun heil bij PVV, FvD of CDA.

Zie werkelijk geen enkele optie tot meerderheidscoalitie mocht dit de uitslag worden.

iRacing Profiel

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
crisp schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:47:
[...]

Maar die vermindering kan je wel nu meteen realiseren (nou ja, maart volgend jaar dan... :X)

[...]

De wind zal ook wel eens de andere kant opstaan...
Het zou mij niks verbazen dat volgend jaar maart blijkt dat de uitstoot sowieso al eigenlijk voldoende is gedaald. Niet dat het teruggedraaid gaat worden of zo.. tenzij VVD hier spinnen mee kan garen natuurlijk

https://www.rijksoverheid...e-1-mobiliteitsbeeld-2019

Pagina 6.. Dat CO2 stijgt is niet vreemd gezien er steeds minder diesels zijn. NOx daalt al jaren.

[Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 09-12-2019 18:55]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• Maximized
  • Registratie: april 2004
  • Nu online

Maximized

En niet minimized

alexbl69 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:31:
Champagne vandaag in politiek Den Haag. Wederom een nieuw dieptepunt bereikt.

[Twitter]
Tijd voor de hooivorken?
_/-\o_

De cynist in mij is weer tevredengesteld, want ik had al zoiets verwacht. "Openheid van zaken" betekent tegenwoordig: "zwartgelakte documenten". Notabene documenten over jouw eigen gegevens, die je dus niet mag inzien!!

Maar niets aan het handje voor de Staatssecretaris:

Ook GroenLinks vindt dit dus prima. Met zo'n oppositie heb je geen coalitie meer nodig. Maar geen zorgen: gedupeerden kunnen gewoon de belastingtelefoon bellen!

Ter illustratie nog even een foto van een van de "documenten" die zijn overhandigd aan de gedupeerden slachtoffers:

[Voor 11% gewijzigd door Maximized op 11-12-2019 18:22]

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Baudet weer makkelijk wat puntjes gescoord met zijn tweet vrijdag.
(vriendinnen lastig gevallen in de trein door marokkanen).
Dat het achteraf toch anders blijkt zal bij de meeste niet aankomen lijkt me?

• j-phone
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 14:53
Deze past wel in de huidige discussie:

offtopic:

Dit is misschien wel een metafoor die jij vindt passen, maar dat is niet hoe we in AWM discussiëren.

Dat doen we hier (met name) met woorden.

[Voor 42% gewijzigd door Ramzzz op 04-02-2020 17:57]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:48
Probleem is vooral dat linkse partijen over elkaar heen buitelen om maar met nog absurdere maatregelen te komen die de burger op de korte termijn raken. "We gaan naar 100!" "En wij naar 80!" "Wij naar 60!!" "En wij geven iedereen huisarrest!" Daar heeft de burger direct last van, want hij mag minder hard rijden. Vinden veel mensen wel vervelend. En rechts speelt daar heel handig op in.

Sinds het wegvallen van de verzuiling, heeft de middenklasse gevoelsmatig niemand weer bij wie ze echt aansluiten. Links zit er vooral voor de immigrant, zo voelt het. Rechts zit er meer voor de bedrijven, maar ook nog wat voor de burger. Dat zie je natuurlijk wereldwijd. Kijk naar Trump, kijk naar de Brexit, kijk naar Frankrijk. Overal zie je hetzelfde. Degene die voor de burgers op komt, wordt vergruisd. Obama was de boeman, Trump is goed.

In Frankrijk zie je dat ook terug. De partij van Macron heeft de naam socialistisch-liberaal te zijn, maar heel Frankrijk voelt zich genaaid. Ook weer maatregelen die op korte termijn de burger gepakt hebben.
In Nederland heb je dat ook gezien. De PvdA is keihard gestraft na hun samenwerking met de VVD, terwijl de VVD er garen bij heeft gespind. Alles was opeens de schuld van de PvdA. Is ook wel deels zo, die hebben niet echt goed hun eigen achterban beschermd.

Ik heb het al vaker gezegd: De wereld is stuk. De arbeiders stemmen en masse rechts, terwijl de hoger opgeleiden naar links vliegen.
hoevenpe schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:46:
[...]

Vergelijkbaar met de 'administratiekosten' van een verkeersboete inderdaad... :X
Die, ondanks de efficiëntieslagen van het CJIB, flink gestegen zijn. :X

• hoevenpe
  • Nu online
Grappig om te zien dat als mensen hier een stapje terug doen, de felle rethoriek wat matigen en over de loopgraaf heen kijken de onderlinge verschillen helemaal niet zo groot blijken te zijn: vrijwel iedereen wil migratie beperken, extra woningen bouwen, speculatie verminderen, grote delen van het groene landschap behouden en niet vervuilen met windmolens, etc. etc.

Over dat laatste punt, ook Amsterdam gaat eraan geloven:
Windmolens niet alleen meer in de haven, misschien zelfs in het groen

Windmolens staan straks niet meer alleen weggestopt diep in de haven. Behalve het Westelijk Havengebied zijn ook de A10-Noord, de Gaasperplas, IJburg en Zeeburgereiland bij de gemeente in beeld als locatie voor windmolens. Dat geldt zelfs voor het groen van Landelijk Noord en het IJmeer, maar dan alleen als andere plekken ongeschikt blijken te zijn.

Benieuwd of men daar ook zo staat te jubelen als ze in de eigen achtertuin komen, je zult maar recent een woning in IJburg gekocht hebben. Windmolens midden in Waterland, zijn ze gek geworden? 8)7
n3othebest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:15:
Je kan je afvragen waarom dat niet lukt. Waarom doen onze ministers niet eens een pgoing om druk uit te oefenen op die landen? Is dat misschien omdat er politiek geen wil is om er iets aan te doen omdat het electoraal handig is en voor achterban positief (drukken van loon, stijgen van huizenprijzen) is?
In het geval van Marokko is het vooral dat de regering daar er geen belang bij heeft, Nederland heeft niet heel veel 'leverage' in die onderhandelingen. Reken maar dat CDA en VVD wat graag van de veilige-landers af willen want dat zal ze electoraal geen windeieren leggen.

[Voor 20% gewijzigd door hoevenpe op 12-02-2020 17:23]

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
n3othebest schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:37:
[...]

Wat wel ironisch is want juist die concurentie om subsidie is de VVD mentaliteit van het belonen van prestaties die jij zo graag in het HBO wil.
Concurrentie is an sich niet slecht in de juiste dosering, want het levert ook veel op. Maar op het HBO (meerdere instellingen) leeft de mantel der liefde nog te veel. Dat mag een stuk zakelijker.

We hebben beperkte budgetten, dus de beste mensen moeten gewoon op de juiste posities komen. Als je niet meer functioneert op een bepaald niveau, dan moet je wmb gewoon weer naar beneden kunnen.

Weet je hoe demotiverend het is voor jonge docenten die meteen al horen krijgen, je kunt niet meer verdienen dan een kleine 70k (schaal 11), terwijl er veel mensen (oudere) in schaal 12,13 zitten die minder goed functioneren. Het verloop is echt heel hoog. Want de instroomeisen zijn wel gewoon Msc en liefst met 10 jaar werkervaring.

[edit]

Ik klaag trouwens niet over de hoge werkdruk ,ik observeer het alleen (en ik zie wel dat het in gevallen negatief kan uitpakken). Want ik heb erzelf weinig mee te maken :)

Diezelfde instellingen heerst veel bij uitvoerende overheidsinstanties (ik ben organisatieadviseur geweest en veel bij het uwv, belastigndienst, svb gezeten en bij commerciele instellingen). Daarom ben ik niet een groot fan van veel dingen naar de overheid toetrekken. het gebrek aan concurrentie is namelijk ook niet goed!

[edit]

Even een plaatje toevoegen:

Dit model is dus niet echt van toepassing op overheidsinstanties. Daardoor worden ze logger. Er is namelijk geen concurrentiedrive....De competitive rivalry zorgt wel voor dat commerciele instellingen zich beter aanpassen aan de omstandigheden. En die drive ontbreekt vaak gewoon in non-profit organisaties :)

of deze;

[Voor 57% gewijzigd door Adlermann op 24-02-2020 09:53]

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over HBO, dan WO. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3x3
  • Nu online

3x3

Het is niet de politicus die staat voor mijn belangen,
Maar toch een bijzondere move.
Henk Krol verlaat 50Plus, start met Partij voor de Toekomst

Henk Krol neemt afscheid van 50Plus. Krol neemt zijn Kamerzetel mee en begint samen met onafhankelijk Kamerlid Femke Merel van Kooten een nieuwe politieke partij: de Partij voor de Toekomst.

Het draait allemaal om ego’s en er zitten teveel baantjesja­gers binnen de club. Daar wil ik niet langer bij horen en als ik jullie was, zou ik dat ook niet langer willen

Henk Krol tegen de leden van 50Plus
Dat heeft Krol vanmorgen via een brief (onderaan dit artikel te lezen) laten weten aan de actieve leden van 50Plus. Hij is helemaal klaar met het geruzie en de machtsspelletjes bij de ouderenpartij, zo blijkt. ,,Het draait allemaal om ego’s en er zitten teveel baantjesjagers binnen de club’’, schrijft Krol. ,,Daar wil ik niet langer bij horen en als ik jullie was, zou ik dat ook niet langer willen.”

Krol wil wél door in de landelijke politiek heeft daarom een nieuwe partij opgericht: de Partij voor de Toekomst. ,,Ik heb me heel mijn leven ingezet voor groepen die in de verdrukking zitten. Die wil ik een stem geven en dat wil ik blijven doen, niet gehinderd door mensen die bezig zijn met een dubbele agenda. En niet binnen een organisatie die aan alle kanten lekt.”

Bij de laatste landelijke verkiezingen (in 2017) kreeg de populaire Henk Krol ruim 233.000 voorkeurstemmen. Gezien dat grote aantal vindt Krol het ‘vanzelfsprekend’ dat hij zijn Kamerzetel meeneemt, vertelt hij aan het AD. Ook ziet hij het niet als verraad richting de achterban dat hij 50Plus achterlaat. ,,Juist niet! Als je ziet waar we mee bezig waren, dan lieten zoveel mensen in die partij de kiezers in de steek. Dat is nou net wat ik niet ga doen.”

Het wordt een partij die mensen, vooral via de eigen website, actief gaat betrekken bij het werk dat wij als volksverte­gen­woor­di­gers doen in het parlement
Femke Merel van Kooten

Onafhankelijk Kamerlid Femke Merel van Kooten, die eerder aankondigde op de lijst te willen voor 50Plus, haakte begin deze week aan bij Krol. Zij verliet vorig jaar zomer de Partij voor de Dieren, uit onvrede over de koers, en liep al langer rond met het idee voor een nieuwe politieke partij.

Nu gaat ze mede de uitdaging aan een ‘transparante’ partij op poten te zetten, die het beste in zich verenigt van de ‘blauwdrukken’ achter 50Plus en de Partij voor de Dieren. ,,Een soort 2.0-versie”, noemt ze het zelf. Volgens beide politici sluiten hun filosofieën naadloos op elkaar aan.

Van Kooten: ,,Het wordt een partij die mensen, vooral via de eigen website, actief gaat betrekken bij het werk dat wij als volksvertegenwoordigers doen in het parlement. We willen ze meer inspraak geven dan maar één keer per vier jaar via de stembus. Denk aan een doorlopend online congres. Via de site mogen leden meepraten over de standpunten, over moties en over Kamervragen. En wij kunnen de achterban zo optimaal informeren over waar wij mee bezig zijn; via podcasts, video’s en artikelen.”

Henk Krol benadrukt dat hij zich blijft inzetten voor de groep ouderen die de klos is door het huidige beleid. Maar de Partij voor de Toekomst krijgt ‘een brede toekomstvisie voor alle generaties’ voor de lange termijn, die nog moet worden uitgewerkt. Van Kooten is blij dat zij daarin kan samenwerken met een ervaren politicus als Krol. Ze begrijpt dat hij weg wil bij 50Plus, vertelt Van Kooten tegen deze nieuwssite.
Met lede ogen

,,Ik zag met lede ogen aan hoe Henk het slachtoffer is geworden van het gedoe binnen die partij”, aldus Van Kooten. ,,Terwijl Henk 50Plus ís. Als hij dan moet toekijken hoe zijn eigen partij ten gronde wordt gericht, dan raakt me dat. Dus toen hij dit idee opperde, raakten we daar samen zo enthousiast over dat het snel ging lopen allemaal.”

Het is nog maar de vraag hoe de parlementariërs tot de landelijke verkiezingen, volgend jaar maart, samen gaan functioneren in de Tweede Kamer. Mogen onafhankelijke Kamerleden Henk Krol en Femke Merel van Kooten daar al één fractie vormen, waarbij Krol fractievoorzitter wordt, en mogen ze de naam van de nieuwe partij al hanteren?

Krol: ,,Volgende week gaat het presidium (het bestuur van de Tweede Kamer, red.) zich over deze unieke stap buigen. We zouden het liefst de partijnaam ook al in de Kamer gebruiken, maar dat kan waarschijnlijk niet.” Van Kooten: ,,Of ik me al bij Henk kan aansluiten, weet ik nog niet. Want hij wil graag de 50Plus-fractie opsplitsen en zich liever niet afsplitsen, maar nu is nog onduidelijk of dat kan.”
Gaat Dales mee?

Ik zal altijd bereid zijn te helpen als mij dat wordt gevraagd. Voorlopig ben ik nog voorzitter van 50Plus en dat zal nog wel even duren, verwacht ik
Geert Dales wil nog niet zeggen of hij op de kieslijst wil van de Partij voor de Toekomst

De afgelopen weken steunde Krol steeds 50Plus-partijvoorzitter Geert Dales, die na hevige interne conflicten vorige week zondag live op televisie al zijn vertrek bij de ouderenpartij aankondigde. Gaat Dales mee naar de Partij voor de Toekomst?

,,Geert wil voorlopig even op de achtergrond blijven”, vertelt Krol. ,,Maar ik sluit in de toekomst helemaal niets en niemand uit. Ik heb hem eerder via uw krant gevraagd of hij zich kandidaat wilde stellen voor het Kamerlidmaatschap. Want ik heb zo iemand er graag bij in de fractie. Dat staat nog steeds. Ik hoop ook dat een aantal andere sublieme mensen met wie ik in de afgelopen periode heb gesproken als partijleider van 50Plus, gaat meedoen met ons.”

Geert Dales laat desgevraagd weten de afgelopen weken te hebben meegedacht over de Partij voor de Toekomst, het huidige plan en de stap van Henk Krol ‘groots’ te vinden en hij zal Krol steunen bij zijn voornemens. Dales wil nog niet zeggen of hij ook op de toekomstige kieslijst wil van de nieuwe politieke partij. ,,Maar ik zal altijd bereid zijn te helpen als mij dat wordt gevraagd. Voorlopig ben ik nog voorzitter van 50Plus en dat zal nog wel even duren, verwacht ik.”
De brief die Henk schreef aan boomers van 50+
Beste mensen,

Elf jaar lang hebben we geprobeerd om van 50Plus een serieuze partij te maken. Iedereen kan objectief vaststellen dat dit niet is gelukt.

De spotprent in de Volkskrant spreekt boekdelen.

De leden komen bij 50Plus helaas niet op de eerste plaats. Het draait vaak om ego’s en er zitten te veel baantjesjagers binnen de club. Daar wil ik niet langer bij horen. En als ik jullie was, zou ik dat ook niet langer willen.

De eerste acht jaar kwam 50Plus vooral in het nieuws met interne ruzies, terwijl we ongekend veel politieke successen behaalden. Ik wil de medewerkers daar oprecht voor danken. We hebben het met elkaar gedaan. Jullie zijn altijd een fantastisch team geweest, dat altijd voor me klaar stond.

Na het aantreden van het nieuwe bestuur leek het ook met de vereniging eindelijk de goede kant op te gaan. Maar vorige maand barstte de bom. Opnieuw werd 50Plus een politieke soap. En weer ging het om ego’s en de te verdelen baantjes. Enkele zeer capabele mensen vroeg ik om zich kandidaat te stellen voor de Tweede Kamer. Je vraagt je af waarom anderen daar - als ze overtuigd zijn van zichzelf - zoveel moeite mee hebben.

Juist dat verdelen van baantjes speelt niet bij mij. De leden van de partij verkozen mij (voor het eerst digitaal, zodat iedereen mee kon doen) immers al met 89 procent van de stemmen tot de nieuwe lijsttrekker. En toen de plaatsvervangend fractievoorzitter deze week nog aan de leden van de (opstandige) Adviesraad vroeg hoe men tegenover het lijsttrekkerschap van Henk Krol stond, bleek (zo staat in hun notulen) ‘dat zij er 100 procent achter staan dat Henk voor de komende verkiezingen weer lijsttrekker is’.

Als ik een baantjesjager zou zijn, hoefde ik dus alleen maar op mijn stoeltje te blijven zitten. Maar dat past niet bij mij. Ik heb me heel mijn leven ingezet voor groepen die in de verdrukking zitten. Die wil ik een stem geven. Dát wil ik blijven doen, niet gehinderd door mensen die bezig zijn met een dubbele agenda. En niet binnen een organisatie die aan alle kanten lekt. Interne stukken liggen eerder bij de media dan ze door de geadresseerden gelezen kunnen worden. Vertrouwelijke informatie wordt zonder gêne doorgezonden naar vriendjes die behulpzaam kunnen zijn bij de persoonlijke ambities.

50Plus heeft een verkeerde partijstructuur. Er wordt in zaaltjes gekonkelfoesd om de eigen standpunten door te drukken. Met minder dan 3.800 leden denkt men dat het mogelijk is om twaalf regionale bestuurtjes op te tuigen. De praktijk leert dat dit niet kan. De vele wisselingen zijn niet eens bij te houden. Soms zitten bestuurders slechts enkele dagen op hun post. Ze luisteren, op enkele goede uitzonderingen na, niet naar de leden, maar leggen vaak wel hun wil op aan de mensen die de koers van de partij proberen recht te houden.

Zelfs mijn eis om, precies zoals de Commissie Partijvernieuwing dat wilde, al die provinciale bestuurtjes op zijn minst terug te brengen tot vier landsdelen, werd niet gehonoreerd. Het was een keiharde voorwaarde van mij om door te kunnen. Toch werd het door de meerderheid van de mensen die nu op hun plekjes zitten, doorverwezen naar ‘ergens in de toekomst’. ‘We zien wel’.

Het plan van het Hoofdbestuur om niet alleen de circa 200 leden die in een zaaltje stemrecht hebben te laten meebeslissen over belangrijke zaken, werd niet alleen tegengewerkt, maar zelfs met een kort geding bestreden. Democratie is kennelijk taboe binnen 50Plus.

En hoewel mijn bedje binnen 50Plus gespreid was, wil ik daar niet zijn. Ik raad ieder van jullie aan ook heel goed te overwegen of jullie daar wel bij willen horen.

Mijn lidmaatschap zeg ik op. De afgelopen week kreeg ik twee keer serieus het aanbod om me bij een andere in de Kamer zittende partij aan te sluiten. Dat zal ik niet doen, want ik wil de bijna kwart miljoen kiezers die mij hun stem hebben gegeven rechtstreeks blijven vertegenwoordigen.

Daarom kies ik voor de moeilijke weg. Ik zal vandaag bekend maken dat ik een eigen partij heb opgericht. Wie dat wil, en wie onze achterban serieus neemt, kan zich erbij aansluiten.

Wat betekent dit voor de huidige fractie en alle hardwerkende gemeenteraadsleden, Statenleden en waterschapsleden? Dat is aan die leden en medewerkers zelf. Het zou goed zijn voor de medewerkers in de Tweede Kamer dat het hooguit tot een splitsing komt. Ik ben het enige lid dat ruim de kiesdeler heeft gehaald. De andere drie fractieleden samen haalden opgeteld niet eens voldoende stemmen voor één zetel. Als die ervoor kiezen om toch met 50Plus door te gaan, is het verstandig de fractie te splitsen zodat de medewerkers in de Kamer hun uitstekende werk kunnen blijven voortzetten.

Het waren elf bewogen jaren waarin te veel energie verloren ging aan ruzies en gekonkel. Ik ga beginnen aan een zonnige toekomst waarin ik me volledig kan inzetten voor mijn achterban. Ik blijf nog steeds hopen dat het ‘ónze achterban’ is en blijft.

Met vriendelijke groet,

Henk Krol
Ondanks dat het geen held is met data, cijfers. Hoop ik toch dat we Krol terug gaan zien na de volgende verkiezingen.

offtopic:
Offtopic: Valt je ook op dat Krol jonge vrouwen net zo creepy vasthoud als Joe Biden doet? Ik zie mensen van onze generatie dat echt niet doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3x3
  • Nu online

3x3

Denk-bestuur zet fractieleider Azarkan uit de partij

Het bestuur van Denk heeft fractieleider Farid Azarkan per direct ontzet uit het lidmaatschap. Dat meldt de partij in een persbericht.

De reden is dat het Kamerlid de partij ‘bij voortduring op onredelijke wijze benadeelt en handelt in strijd met het belang van Denk en met gemaakte afspraken en besluiten’. Het besluit is Azarkan vanmorgen meegedeeld.

Hij kan niet langer spreken en handelen namens Denk, noch de partij vertegenwoordigen, aldus het bestuur.

In een brief aan Azarkan somt het bestuur een lange reeks gedragingen op waarmee hij de partij schade zou hebben berokkend. Het begin daarvan vormen tweets tijdens een reis naar Istanbul met fractiegenoot Tunahan Kuzu.

‘Openlijke rebellie’
,,Daarin liet hij blijken de toekomst van de partij te willen bepalen samen met één ander lid. Dit ziet het bestuur als openlijke rebellie", aldus voorzitter Selçuk Öztürk.

Azarkan heeft zou verder onder meer hebben geprobeerd ‘zijn eigen falen in de behandeling van een klacht van een vrouwelijk lid van Denk over Kuzu in de schoenen van de voorzitter te schuiven’.

,,Pogingen om een gerezen probleem tussen voorzitter Öztürk en Kuzu op te lossen, heeft hij getorpedeerd. Het instellen van een onafhankelijk en openbaar onderzoek naar de kwestie heeft hij actief tegengewerkt. Gesprekken is hij uit de weg gegaan, en acties om te bemiddelen in de gerezen conflicten heeft hij stelselmatig gesaboteerd.”

Bij het bestuur zouden ook meerdere klachten zijn binnengekomen van medewerkers, bestuursleden en lokale fractieleiders over intimidatie door Azarkan, aldus het bestuur. Verder zou de fractieleider in de Tweede Kamer financiële verplichtingen al ruim een jaar niet zijn nagekomen.

Met dit besluit wil het bestuur van Denk naar eigen zeggen de rust in de partij laten terugkeren, intern waar nodig verzoenende gesprekken voeren en de ledenraadvergadering van 6 juni verder voorbereiden. Daar zal de toekomst van Denk worden bepaald.

Azarkan is vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.

[Voor 141% gewijzigd door 3x3 op 06-05-2020 11:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Er is van hogerhand ingegrepen

De heren waren even vergeten dat ze baas elders bivakkeert. Beste vriendjes weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3
  • Nu online

3x3

Groenlinks de 2e partij van Nederland.

VVD 17 zetels erbij in 3 maanden.
Nog 9 maanden tot de verkiezingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3
  • Nu online

3x3

dawg schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:53:
[...]

VVD wordt natuurlijk niet uitgesloten. En VVD heeft zelf PVV al meermaals uitgesloten. Het ligt voor de hand dat Rutte aanblijft, daarvoor is de man te succesvol voor de VVD, en juist hij heeft Wilders meermaals te kennen gegeven niet met hem te gaan regeren. Het ziet er ook niet naar uit dat Wilders zijn toon zal gaan matigen, dat heeft ie nog nooit gedaan, zelfs niet tijdens de gedoogperiode.

Ik zou dan wel iets zien in VVD, CDA, PvdA & GL, uitgaande van die peiling hierboven, minst slecht van de kwaden. PvdA kun je nog vervangen voor D66 maar dan wordt het -naar mijn mening- toch iets te rechts. Wat meer balans lijkt me erg wenselijk, die aanzet heeft men zelf ook al gegeven door het aanstellen van Martin v. Rijn als minister.
Rutte en Groenlinks zijn ook nu wel matties. Rutte is zelf lijsttrekker van de VVD geworden op basis van een 'groenrechts' pamflet. Heeft nadat de milieubeweging urgenda via de rechtelijke macht milieubeleid heeft afgedwongen ook vrij-weinig gedaan om Nederlanders daartegen te beschermen. Dit omdat hij de gedoogsteun van groenlinks kan gebruiken in de 1e kamer. Sterker nog de kamer heeft ook een extra klimaatwet aangenomen in 2019.

PVV is geen politieke partij, PVV is niet democratisch, en ook de belangrijkste standpunten lijken me een beetje passé, het verwonderd mij dat die partij nog bijna net zoveel aanhang als GL heeft. En hoe wilders weg liep onder druk, is natuurlijk tekenend.

Van Rijn is juist absoluut niet op politieke gronden gekozen, maar op basis van kunde. Ook mooi om te zien hoe niet alleen van Rijn nu z'n mannetje staat in de crisis, maar ook voormalig super-minister van gezondheidzorg aan de kant van het bedrijfsleven hun best doen om ons land te helpen.

https://youtu.be/ugz7arKj20Q

Hoe de PvdA nu in bed ligt met de vakbonden op bijvoorbeeld het gebied van de ontslagboetes of pensioenen laat denk ik zien dat het vooral een roepende oppositiepartij moet blijven. Of eerder een coalitiepartner is voor clubs als 50+ of de SP van Marijnissen.

[Voor 24% gewijzigd door 3x3 op 26-05-2020 17:20]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True