[ZT] Racismeprotesten in Nederland ondanks coronamaatregelen

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 30.218 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MoshiMoshi84 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:50:
[...]

Uit onderzoek blijkt wel dat migranten ~20% minder kans hebben op een baan, huurwoning etc. bij gelijke geschiktheid. Dus er is wel reden tot boosheid.
Definieer gelijke geschiktheid, want of je kijkt naar migranten die de NL-taal goed beheersen (en dat is de 0,000001% van migranten) of je laat taal buiten beschouwing als gelijke geschiktheid.

Terwijl ik denk dat iets als taal een redelijk essentieel onderdeel is.
En als je taal buiten beschouwing laat dan vind ik 20% gigantisch weinig.
Fly-guy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:59:
[...]
Heb je op zich een goed punt. Echter Halsema had het over de inzet van de ME. Met andere woorden, inzet van voldoende personeel, niet de enkele agenten die daar neer gezet zijn.

Nu weet ik niet hoe de ME in detail werkt, maar het lijkt mij heel stug dat een troep ME'ers niet binnen redelijke tijd in de hoofdstad kan zijn.

Dus het uiteindelijke resultaat gaat wel degelijk hetzelfde kunnen zijn, een aftocht onder controle van de ME.
Mwah, ME zet je niet in voor een vriendelijke aftocht hoor, ME zet je in bij rellen en hun uitrusting en manier van doen roept dan ook een zekere mate geweld / verzet op, puur omdat dat is waarvoor ze zijn getraind.
Voor de liefkozende woordjes hebben we hier in NL de BOA's, daarna krijg je de politie en als je dan nog niet weg bent dan komt de ME je wel even wegbeuken.

Als je de ME in wilt zetten dan moet je zo ongeveer al rellen hebben, anders krijg je ze namelijk vanwege de ME.
Als de ME met traangas gaat schieten etc om mensen uit elkaar te krijgen, dan krijg je bijv ook die Amerikaanse beelden waarin mensen dus als protest stoeptegels uit het trottoir trekken om naar de ME te gooien.
Ik geef Halsema ook gelijk als ze zegt dat een massa niet 100% te controleren is, maar een poging tot is toch wel het minste wat gedaan had moeten worden, in Amsterdam en Rotterdam.
Ook geef ik haar gelijk dat de demonstranten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben, maar als duidelijk wordt dat ze dat niet beseffen, moet er van bovenaf ingegrepen worden.
Lol, Halsema was gewoon een demonstrant, oftewel ze negeerde haar verantwoordelijkheid als burgemeester, maar daarnaast negeerde ze blijkbaar ook haar eigen oproep tot eigen verantwoordelijkheid van demonstranten...

Serieus Halsema, ga fietsen met je woorden over demonstranten, je was er zelf een.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Gomez12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:33:
[...]

Definieer gelijke geschiktheid, want of je kijkt naar migranten die de NL-taal goed beheersen (en dat is de 0,000001% van migranten) of je laat taal buiten beschouwing als gelijke geschiktheid.

Terwijl ik denk dat iets als taal een redelijk essentieel onderdeel is.
En als je taal buiten beschouwing laat dan vind ik 20% gigantisch weinig.
Bij dat soort onderzoeken gaat het om perfect Nederlands sprekende mensen, of een goede brief met een buitenlandse naam etc. Bedoelde ook eigenlijk mensen met immigratieachtergrond, dus ook 2e en 3e generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]
Mwah, ME zet je niet in voor een vriendelijke aftocht hoor, ME zet je in bij rellen en hun uitrusting en manier van doen roept dan ook een zekere mate geweld / verzet op, puur omdat dat is waarvoor ze zijn getraind.
Voor de liefkozende woordjes hebben we hier in NL de BOA's, daarna krijg je de politie en als je dan nog niet weg bent dan komt de ME je wel even wegbeuken.

Als je de ME in wilt zetten dan moet je zo ongeveer al rellen hebben, anders krijg je ze namelijk vanwege de ME.
Als de ME met traangas gaat schieten etc om mensen uit elkaar te krijgen, dan krijg je bijv ook die Amerikaanse beelden waarin mensen dus als protest stoeptegels uit het trottoir trekken om naar de ME te gooien.
Kun je de ME niet paraat hebben staan en de mensen massa laten volgen bij het afblazen? Dat is wat ik bedoel onder controle van de ME. (Of misschien dreiging).

In Rotterdam stonden ze iig al klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fly-guy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Kun je de ME niet paraat hebben staan en de mensen massa laten volgen bij het afblazen? Dat is wat ik bedoel onder controle van de ME. (Of misschien dreiging).

Ja zeker kan dat, maar er wordt vaak gewacht met inzet om niet te escaleren. Overigens is de ME inmiddels ook aardig onderbezet. Zeker met verdwijnen van PP ligt daar aardig wat druk op.

Zit overigens net het 8 uur journaal terug te kijken. Amsterdamse agenten geven aan dat er al eerder is aangegeven dat het te druk werd. En dat ze zich niet gehoord voelden. Schatten eerder 8000 dan 5000 man.

Ah; bij Nieuwsuur interview met iemand van de Rotterdamse organisatie: 'als we tien minuten door hadden kunnen gaan was iedereen netjes naar huis gegaan en waren er geen rellen geweest' :X

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 03-06-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Fly-guy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Tja, je zegt het zelf al deels, je gaat dan meer ze laten volgen onder dreiging. En dat roept op zichzelf al weer een bepaalde mate van verzet op.

Plus dat als bijv de politie zoiets ontruimt die het best vinden als grote groepen naar nabijgelegen terrassen etc gaan om daar een biertje te drinken etc. Oftewel het hoeft niet echt ontruimd te worden, het moet gewoon massaliteit verliezen en rustiger worden, in theorie kan met de politie de demonstratie gewoon weer verder gaan als de 1,5 meter weer gehanteerd wordt.

Dat kan je met de ME echt vergeten, die gaan niet toestaan dat er groepen naar terassen gaan zodat de ME als die verder loopt met hun rug naar die groepen staan. De ME beukt gewoon alles 1 kant op.

Kijk, een probleem met ME-inzet is ook dat het feitelijk je laatste inzet is. Als een agent een demonstrant met een wapenstok in zijn gezicht slaat, dan is dat zo ongeveer landelijk nieuws.
Als een ME'er dat doet dan is dat gewoon de standaard werkwijze van de ME.

Je wilt dus ook geen ME inzetten als er een kans is dat er nog een onschuldig klein meisje tussen de demonstranten zit, want dan heb je drama's op het nieuws, daarom heb je eerst de politie die een half uur lang schreeuwt dat iedereen weg moet.
En als je dan nog daar staat na een half uur geschreeuw van de politie dan ben je geen onschuldig klein meisje meer en dan is het ook geen nieuws meer als je ietwat bont & blauw geslagen wordt door een wapenstok.

ME is in principe de laatste stap onder het daadwerkelijke leger (inclusief 100% echte bewapening etc) inzetten. Dat is niet iets wat je lichtvaardig doet of wil loslaten op een onschuldige demonstranten.
MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Ah; bij Nieuwsuur interview met iemand van de Rotterdamse organisatie: 'als we tien minuten door hadden kunnen gaan was iedereen netjes naar huis gegaan en waren er geen rellen geweest' :X
En elk einde zal volgens de organisatie altijd 10 minuten te vroeg zijn, al wacht je 2 weken en grijp je daarna pas in het zal altijd 10 minuten te vroeg zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door Gomez12 op 03-06-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:28

MazeWing

The plot thickens...

Nee! Sinds de invoering van het nieuwe ME-tenue (zo rond 2013) is er ook zogenoemde "flex-ME" gekomen. Dit is ME die in principe tussen het volk loopt en ieder moment kan opschalen. Ze zijn vooral te herkennen aan de speciale "mini" ME-busjes. De reden waarom ze dit pas sinds het nieuwe tenue hebben is vanwege het feit dat toen pas de bescherming grotendeels over de kleding werd gedragen i.t.t. er onder of er in. Op die manier kun je dus redelijk "normaal" tussen de mensen lopen en binnen 2 minuten volledig bepantserd zijn wanneer de pleuris uitbreekt.

Dit wordt nu al jaren met succes toegepast en werkt in principe zeer goed. Ook bij zeur drukke festivals zoals carnaval of koningsdag is dit ideaal. ipv een groot peloton (of sectie) ME op de achtergrond heb je gewoon een paar groepjes ME die zich tussen de mensen bevindt.

Dit kan dus in principe prima tijdens een demonstratie om te zorgen dat mensen zich aan die 1,5 meter houden en zich niet gaan misdragen. Het probleem echter is dat veel demonstranten, zeker de groepen waar men nu mee te maken heeft, zo'n beetje alles met een uniform als provocerend zien en je waarschijnlijk binnen de kortste keren de vlam in de pijp hebt.

Verder is traangas lang niet zo effectief als een waterkanon. Dit is echt een wondermiddel en verdrijft menigten als een stel mieren die door een super-soaker geraakt worden. Of dit echter zo'n goed idee is met het oog op de demonstraties "tegen" politiegeweld laat ik even in het midden... :X O-)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Gomez12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:05:
[...]
...

Je wilt dus ook geen ME inzetten als er een kans is dat er nog een onschuldig klein meisje tussen de demonstranten zit, want dan heb je drama's op het nieuws, daarom heb je eerst de politie die een half uur lang schreeuwt dat iedereen weg moet.
En als je dan nog daar staat na een half uur geschreeuw van de politie dan ben je geen onschuldig klein meisje meer en dan is het ook geen nieuws meer als je ietwat bont & blauw geslagen wordt door een wapenstok.

ME is in principe de laatste stap onder het daadwerkelijke leger (inclusief 100% echte bewapening etc) inzetten. Dat is niet iets wat je lichtvaardig doet of wil loslaten op een onschuldige demonstranten.
Precies! Precies dit! En dit wordt door sommigen hier (ook moderators) als victim blaming gezien, terwijl het gewoon gezond verstand is: luisteren voordat het verder uit de hand loopt.

[ Voor 33% gewijzigd door dr.lowtune op 03-06-2020 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Gomez12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:05:
[...]

Tja, je zegt het zelf al deels, je gaat dan meer ze laten volgen onder dreiging. En dat roept op zichzelf al weer een bepaalde mate van verzet op.

Plus dat als bijv de politie zoiets ontruimt die het best vinden als grote groepen naar nabijgelegen terrassen etc gaan om daar een biertje te drinken etc. Oftewel het hoeft niet echt ontruimd te worden, het moet gewoon massaliteit verliezen en rustiger worden, in theorie kan met de politie de demonstratie gewoon weer verder gaan als de 1,5 meter weer gehanteerd wordt.

Dat kan je met de ME echt vergeten, die gaan niet toestaan dat er groepen naar terassen gaan zodat de ME als die verder loopt met hun rug naar die groepen staan. De ME beukt gewoon alles 1 kant op.

Kijk, een probleem met ME-inzet is ook dat het feitelijk je laatste inzet is. Als een agent een demonstrant met een wapenstok in zijn gezicht slaat, dan is dat zo ongeveer landelijk nieuws.
Als een ME'er dat doet dan is dat gewoon de standaard werkwijze van de ME.

[...]

En elk einde zal volgens de organisatie altijd 10 minuten te vroeg zijn, al wacht je 2 weken en grijp je daarna pas in het zal altijd 10 minuten te vroeg zijn...
De ME wordt in dit land in de meeste gevallen preventief ingezet waarbij het eerder regel dan uitzondering is dat er geen enkele inzet nodig was.

Maar na de ME zijn er nog zat andere takken van sport alvorens het daadwerkelijke leger wordt ingezet. Je moet dan denken aan gerichte aanhoudingen door AT's, afgeschermd door de ME, etc.

Maar de ME in Nederland is dusdanig goed georganiseerd (volledig opnieuw opgebouwd na de kroningsrellen in 1980) dat er tot op heden geen situatie is geweest waarbij het leger nodig was omdat de ME het niet meer aan kon.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

dr.lowtune schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:09:
[...]

Precies! Precies dit! En dit wordt door sommigen hier (ook moderators) als victim blaming gezien, terwijl het gewoon gezond verstand is: luisteren voordat het verder uit de hand loopt.
Er wordt altijd gigantisch vaak gewaarschuwd en gevraagd weg te gaan. Het zijn echter de types die vervolgens blijven staan en heel stoer verhaal gaan halen of beginnen te filmen die vervolgens de klos zijn.
In de filmpjes die je vaak online ziet, zie je enkel het moment waarbij zo'n persoon geslagen wordt. Heel de aanleiding en het uitdagende en provocerende gedrag wordt bewust weggelaten, zodat mensen er hun eigen context aan gaan hangen en zelf met halve info conclusies gaan trekken.

Zoals oma altijd zei: "Wie niet horen wil moet maar voelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MazeWing tis enigszins off topic maar mini ME busjes? Sinds de varios eruit zijn rijden ze allemaal in sprinters. Rijden nog een paar verdwaalde blauwe rond, zoals in Rotterdam. In principe ook een voertuig wat eigenlijk totaal niet geschikt is. En zoals ik zei, met het opheffen van PP is het een dun lijntje aan het worden. Hoewel er nog wel opgeschaald kan worden met AE, AT, DSI en marechaussee moet je dat natuurlijk niet willen.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 03-06-2020 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Ok, maar zullen we het topic ME laten zitten verder, het is zeg maar niet de meest geschikte partij om in te zetten bij demonstraties tegen politiegeweld...

Dan heb je liever gewoon voldoende politie die voor de-escaleren gaat ipv fysiek leegruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Meeste mensen in die demonstraties (zeker de blanke) zouden zich eens moeten verdiepen wat ze ondersteunen door hun vuist in de lucht te houden. Zal maar zo zeggen, waar dat vandaan komt dat waren echt geen brave jongens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 17:07
MazeWing schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:14:
[...]
In de filmpjes die je vaak online ziet, zie je enkel het moment waarbij zo'n persoon geslagen wordt. Heel de aanleiding en het uitdagende en provocerende gedrag wordt bewust weggelaten, zodat mensen er hun eigen context aan gaan hangen en zelf met halve info conclusies gaan trekken.

Gelukkig is het bereik van die filmpjes niet al te groot. Alleen in de eigen kring wordt er schande gesproken van het zogenaamd buitensporige optreden. De gemiddelde Nederlander kan echter een grijns niet onderdrukken als zo'n niet-luisterende zuigert eindelijk een mep krijgt.

Het zou niet in me opkomen om aanwijzingen van de politie niet op te volgen, en al helemaal niet van de ME. Als je dan nog blijft staan.. tja.

Ook bijna elke 'normale' gevaarlijke situatie komt met voortekenen. Schreeuwen, een agressieve sfeer. Bij een demonstratie of andere bijeenkomst die uit de hand loopt of uit de hand dreigt te lopen is dat precies zo. De ME komt echt niet plotseling vanuit het niets op een rustige demonstratie afrennen om alles kort en klein te slaan. Als je dat niet voelt aankomen mis je een paar sociale antennes.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zie net deze voorbij komen uit Groningen. Doen ze netjes.

Afbeeldingslocatie: https://media.dumpert.nl/foto/86758816_IMG_20200602_WA0001_2.jpg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
pf, meneer de politie baas, zit ff de zaak voor te liegen op TV.
Schande dit, toen net was er een vertegenwoordiger van de lagere regionen agenten en die vragen zich af waarom een en ander niet door kwam?

Zo'n man kan ook niet kloppen zo'n man, als rotterdammer vrijwillig naar amsterdam vertrekken >:)

[ Voor 20% gewijzigd door mvrhrln op 03-06-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Wat mij overigens opviel tijdens een livestream van Hart van Nederland over de protesten in Rotterdam was dat de woordvoerdster van KOZP de betogers aanraadde om toch maar in quarantaine te gaan. Even daarvoor zei ze dat ze ook aanwezig was op de Dam. Merkwaardig om dan aan te raden in quarantaine te gaan, maar het zelf niet doen. Dat geeft me sterk het vermoeden van maar wat roepen voor de bühne zodat je daar in ieder geval geen gezeik van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
alexbl69 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:29:
[...]

Het zou niet in me opkomen om aanwijzingen van de politie niet op te volgen, en al helemaal niet van de ME. Als je dan nog blijft staan.. tja.
Sowieso, waarom zou iemand niet een aantal meter verderop gaan staan als dat gevraagd wordt? Of is het gewoon stoer om te blijven staan?

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mooi protest, goed verlopen. Ook hard nodig in Nederland, zoals dit topic maar weer bewijst. Ongelooflijk de hoeveelheid mensen hier die glashard ontkent dat er een racismeprobleem is in Nederland.

Als je de afgelopen jaren de onderzoeken hebt gemist over minder kansen op de arbeidsmarkt, veel lagere respons op sollicitatiebrieven bij een niet-Nederlandse naam, huurhuizen die ‘helaas net weg’ zijn, uitzendbureaus die maar al te graag meedoen met alleen autochtone Nederlanders ergens heensturen, dan ligt het echt aan jou.

Als je denkt dat het hier over Amerikaanse doorgeslagen SJW-toestanden gaat en niet over een werkelijk probleem, dan ligt dat aan jou en de (waarschijnlijk) rechtse bubbel waar je in zit.

Is het hier zo openlijk als de politie in de VS demonstreert? Nee. Heb je hier als zwarte lijfelijk net zoveel te vrezen als in de VS van de politie? Nee, dat heb je niet.

Maar hier doen alsof racisme hier een non-issue is, met de overtuiging die sommigen hier hebben, zonder ook maar blijk te geven van de meest simpele onderzoekjes die uitwijzen dat het wel degelijk een wijdverspreid fenomeen is in Nederland is schandalig.

En de ‘ik zie geen kleur’-verdediging is ook echt een zwaktebod. Als je geen kleur ziet, dan zie je inderdaad racisme niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:40:
Mooi protest, goed verlopen. Ook hard nodig in Nederland, zoals dit topic maar weer bewijst. Ongelooflijk de hoeveelheid mensen hier die glashard ontkent dat er een racismeprobleem is in Nederland.

Als je de afgelopen jaren de onderzoeken hebt gemist over minder kansen op de arbeidsmarkt, veel lagere respons op sollicitatiebrieven bij een niet-Nederlandse naam, huurhuizen die ‘helaas net weg’ zijn, uitzendbureaus die maar al te graag meedoen met alleen autochtone Nederlanders ergens heensturen, dan ligt het echt aan jou.

Als je denkt dat het hier over Amerikaanse doorgeslagen SJW-toestanden gaat en niet over een werkelijk probleem, dan ligt dat aan jou en de (waarschijnlijk) rechtse bubbel waar je in zit.

Is het hier zo openlijk als de politie in de VS demonstreert? Nee. Heb je hier als zwarte lijfelijk net zoveel te vrezen als in de VS van de politie? Nee, dat heb je niet.

Maar hier doen alsof racisme hier een non-issue is, met de overtuiging die sommigen hier hebben, zonder ook maar blijk te geven van de meest simpele onderzoekjes die uitwijzen dat het wel degelijk een wijdverspreid fenomeen is in Nederland is schandalig.

En de ‘ik zie geen kleur’-verdediging is ook echt een zwaktebod. Als je geen kleur ziet, dan zie je inderdaad racisme niet.
Zo reageren we hier niet. We gaan hier niet andermans reacties maar diskwalificeren omdat het niet bevalt.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-06-2020 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
XWB schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:38:
[...]

Sowieso, waarom zou iemand niet een aantal meter verderop gaan staan als dat gevraagd wordt? Of is het gewoon stoer om te blijven staan?
Het probleem is op een gegeven moment de massaliteit, als alles om je heen volstaat, dan wil je wellicht een paar meter verderop staan, maar je hebt geen idee waar die ruimte is.

En helemaal in Rotterdam, aangezien het daar voornamelijk voor het podium foutging, als je dan afstand gaat nemen zie/hoor je de boodschap van het podium slechter en dat wil je ook niet...
Want veelal als goedbedoelend figuur moet je niet een aantal meter naar achter, maar tientallen of honderden meters naar achteren omdat idealiter de ruimte tot het podium gewoon 4x zo groot gaat worden als iedereen luistert, hoe meer mensen niet luisteren hoe verder jij als welluisterend mens naar achter moet.
Ook hard nodig in Nederland, zoals dit topic maar weer bewijst. Ongelooflijk de hoeveelheid mensen hier die glashard ontkent dat er een racismeprobleem is in Nederland.
Voorbeelden aub, want ik zie er zeer weinig dit zeggen. Dus als je het durft te zeggen, durf het dan ook te onderbouwen.
En als je het idee hebt dat dit enkel door racisme komt en niet door nog 1001 andere bijfactoren, tja dan heb jij iets gemist aan die onderzoeken. Er is niet 1 magische oorzaak waardoor verschil er is.
Tja, dus een protest tegen de moord op George Floyd en voor sympathie met de toestanden in de VS zoals het aangekondigd is, dat gaat niet waarover gezegd wordt dat het gaat en dat ik wel de organisatoren geloof dat ligt aan mij? Apart...

Je weet dat racisme meerdere kanten op werkt toch? Blanken doen aan racisme, maar zwarten ook, en gelen ook en getinte ook (en welke andere vormen je dan ook nog meer hebt, die doen ook aan racisme)
Als je zo'n groot tegenstander van racisme bent (wat enkel maar een verschil maken op basis van een onzinnig criterium is namelijk ras, ikzelf maak continue en tegenover iedereen verschil op basis van een hele lijst aan factoren en die lijst die verschilt van persoon tot persoon)
Vecht dan aub tegen alle vormen van racisme en niet tegen 1.

Vecht dan tegen KOZP aangezien het racisme is dat de witte geen zwarte als onderdaan mag portretteren.
Vecht dan tegen BLM aangezien dat racisme is tegen alle andere levens dan zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:49:
[...]

En ook jij bent af. Op een enkeling na misschien is er hier niemand die kritiek uit op het waarom van de demonstraties.

Zou je die enorme hoeveelheid voorbeelden willen quoten?
Bericht hierboven van @Deruxian gemist wat 22x een duimpje omhoog krijgt? Daar wordt toch echt wel ontkend dat er racisme is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 20:50
Gomez12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:59:
Het probleem is op een gegeven moment de massaliteit, als alles om je heen volstaat, dan wil je wellicht een paar meter verderop staan, maar je hebt geen idee waar die ruimte is.

En helemaal in Rotterdam, aangezien het daar voornamelijk voor het podium foutging, als je dan afstand gaat nemen zie/hoor je de boodschap van het podium slechter en dat wil je ook niet...
Want veelal als goedbedoelend figuur moet je niet een aantal meter naar achter, maar tientallen of honderden meters naar achteren omdat idealiter de ruimte tot het podium gewoon 4x zo groot gaat worden als iedereen luistert, hoe meer mensen niet luisteren hoe verder jij als welluisterend mens naar achter moet.
Enerzijds is dat misschien waar voor sommigen gekomen zijn, anderzijds is het doorgaans weinig origineel, je kunt de leuzen en toespraakjes wel aardig uit tekenen van te voren. En zoals altijd kan niet iedereen haantje de voorste zijn, ook zonder corona kan dat nog genoeg ellende opleveren met plat gedrukte lui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84

Kijk eens naar de teksten tijdens zulke demonstraties zou ik zeggen. Die suggereren wel degelijk dat er mensen zijn die moeten vrezen voor hun leven. Als dat zwaar overgedramatiseerd wordt en veel demonstranten heel polariserend zijn roept dat natuurlijk weerstand op. Verder heb ik vrijwel niemand itt en daarbuiten zien ontkennen dat racisme in Nederland bestaat, zelfs de MP heeft dat vandaag nog gezegd. Maar de mate waarin wordt gesuggereerd dat dat enkel een 'witte' kwestie is kan op weinig begrip rekenen en de suggestie dat het zo ernstig is dat geweld gerechtvaardigd is evenmin.
Het is nochtans een prima instelling, en sluit ook niet uit dat je discriminatie kunt erkennen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gomez12
emnich schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:01:
[...]

Bericht hierboven van @Deruxian gemist wat 22x een duimpje omhoog krijgt? Daar wordt toch echt wel ontkend dat er racisme is.
Nope, Deruxian die zegt het juist heel mooi, het NOS beweert dat er racisme is, maar toont geen voorbeelden.

Net zoals eamelink dus doet, grote beschuldigingen uitten maar vooral geen namen noemen.

En jij komt nu welgeteld met 1 naam die 24 plusjes heeft (waarbij de plusjes nietszeggend zijn). En die ontkent nergens glashard dat er racisme is.

Zijn dat nu echt die ongelofelijke hoeveelheden mensen die hier glashard ontkennen dat er racisme is, want de teller staat voorlopig nog op nul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
k995 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Ik zie geen verschil tussen enkele duizenden "kleine" overtredingen dagdagelijks (want ja zoveel gaan dat er zijn en dat is waarschijnlijk nog zwaar onderschat) en een eenmalige demonstratie na een gebeurtenis .
Dat jij dat niet ziet wil niet zeggen dat er geen verschil is. Het verschil zit er namelijk in dat die kleine gebeurtenissen over burgers gaan die niet aan andere regels op kunnen leggen en in het geval van Halsema een burgemeester die in een publieke functie en als verantwoordelijke voor het handhaven van regels in haar gemeente tegen landelijke regels in gaat. Dit kan grote schade aan de democratie aanbrengen.
k995 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:19:
[...]

Is dat dan belangrijk voor de feiten wat gebeurde? Ik bezie dit gewoon heel neutraal en zonder bagage of politeke voorkeur daar.
Dit is exact wat Halsema juist niet heeft gedaan: het neutraal en zonder politieke kleur bekijken. Gevaar op besmetting is een ding, maar haar kan ook het verwijt gemaakt worden als burgemeester haar politieke kler mee te laten wegen.
k995 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:53:
[...]
Neen, in beide gevallen zou je (als je echt inzit met de volksgezondheid wat toch het enige argument is hier) willen dat er opgetreden moet worden.

IN het geval van cafe's/winkels zou er dus of meer controle moeten komen of die maatregel terugschroeven. Maar niemand hier pleit daarvoor en dat is nochtans elke dag zo een betoging. Wat er dus overschiet is politici die afwegingen maken: in het geval van cafe/winkels de economie en mentale gezondheid van mensen in het geval van de demonstratie het recht op protesteren…
Het is een afweging, waarbij je het recht op demonstratie afweegt tegen verschillende risico’s. Je noemt dat volksgezondheid het enige argument is, maar dat is het niet. Naast besmettingsgevaar zijn er nog andere argumenten om haar (gebrek aan) optreden te veroordelen: precedentwerking, het ondermijnen van het gezag, politieke kleur laten meewegen in beslissingen als burgemeester.
... en mensne een uitlaapklep geven voor die gebeurtenis.
De demonstratie had toch ten doel aandacht te vragen voor racisme? Of was het bedoeld om er frustratie uit te gooien? Gelukkig ging dat niet gepaard met plunderingen en vernielingen.
Mx. Alba schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:05:
[…]

Witte mensen die precies weten wat racisme is. Whatever. Doei.
Deze posting geeft in 10 woorden exact aan waarom het uitroeien van racisme een onmogelijke klus is. Als je niet in kunt zien dat racisme ‘bedrijven’ niet gebonden is aan één bepaalde groep, maar dat dit voorkomt onder alle groepen (soms zelfs tussen sub-groepen), dan zet je zelf de rem op de oplossing en doe je zelf at je een ander verwijt.
Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:06:
...Ik vind het juist sterk van Halsema dat ze ter plaatsen is gegaan. Als ze thuis was gebleven had ze waarschijnlijk meer kritiek gekregen.
Beter was zij naar het commandocentrum van de politie gegaan. Niet deelnemen aan de demonstratie en niet thuis niets doen. Maar samen met de politie de boel in de gaten houden en handelen als de situatie er naar vraagt.
D-e-n schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Ook dan: het maakt geen ene zak uit dat ze hetzelfde denkt als GL. Probeer nu eens even de link met GL los te laten want een burgemeester zit er niet namens de partij. Een burgemeester maakt geen beleid. Misschien zijn de andere leden van de driehoek wel van de VVD of de PvdA: who gives a fuck. Als ze hun werk maar doen….
Dat is juist het punt, dat heeft zij niet gedaan.
...De discussie over Halsema is simpel: had ze samen met de rest van de driehoek wel of niet kunnen voorzien dat er teveel mensen zouden komen en hebben ze daar alles voor gedaan. In die discussie hoort haar lidmaatschap van Groenlinks niet thuis. Maar die zakelijkheid en nuancering schijnt moeilijk te zijn.
Op het moment dat zij deelneemt aan de demonstratie en deze ‘te belangrijk’ noemt, maakt zij het zelf persoonlijk.
Napo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:17:
[...]

En dan moet je wel in de context van vandaag zien, waar "ik kan het me niet herinneren" voor diverse volksvertegenwoordigers een prima verklaring is voor onvoldoende handelen. Het trieste is dat "we" het ook gewoon accepteren en door gaan met de waan van de dag.

We - als burger - komen niet weg met "ik wist het niet", en dat zelfs voor kleinere overtredingen. Het is dan bizar dat je als eindverantwoordelijke voor bepaalde zaken wel "gewoon" mee weg komt.
In dat kader kan ik je Koot en Bie met het Nationaal Rampenfonds aanraden: Hilarisch accuraat hoe dit soort dingen gaat: YouTube: De Van Kooten & De Bie-verhoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gomez12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:34:
[...]

En jij komt nu welgeteld met 1 naam die 24 plusjes heeft (waarbij de plusjes nietszeggend zijn). En die ontkent nergens glashard dat er racisme is.
Echt niet? Zeker weten?
Deruxian schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:37:
[...]

Je verwart racisme met discriminatie. Het probleem wat er in Amerika is, is er niet of nauwelijks in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
MazeWing schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:14:
[...]

Er wordt altijd gigantisch vaak gewaarschuwd en gevraagd weg te gaan. Het zijn echter de types die vervolgens blijven staan en heel stoer verhaal gaan halen of beginnen te filmen die vervolgens de klos zijn.

Wat is er precies provocerend of uitdagend zolang die persoon de politie niet aangeraakt heeft of iets gegooid heeft?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Shamalamadindon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:01:
[...]

Wat is er precies provocerend of uitdagend zolang die persoon de politie niet aangeraakt heeft of iets gegooid heeft?
Schelden, schreeuwen, leuzen roepen, heel dichtbij komen, etc.

Er zijn genoeg manieren waarop men wel degelijk provoceert zonder daarbij iets te hoeven gooien of aanraken. Als er gevraagd wordt ergens weg te gaan en je blijft staan (of komt steeds terug) en scheld en schreeuwt ondertussen dan is dat simpelweg provocerend. Als je dit lang genoeg volhoudt moet je niet raar opkijken als dit op een gegeven moment hardhandig gaat.

Er zit echt voldoende tijd tussen waarschuwen en een charge. Een tijd waarin ook nog meer dan genoeg gebeurd. Als je uiteindelijk "slachtoffer" wordt van een charge is dat echt je eigen schuld. Je had meer dan genoeg momenten om te luisteren en jezelf ergens te verwijderen of terug te lopen, etc.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:18
[...]
God, dit is echt zo'n kinderachtige houding van demonstranten die vervolgens filmen en schreeuwen 'ik doe niks! politiegeweld!'

Blijven staan als je nadrukkelijk wordt gesommeerd weg te gaan is provoceren. Je doet niet wat je gevraagd wordt door de politie en wacht tot ze ingrijpen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38

Yucon

*broem*

Goed, laten we het eens over het percentage allochtonen dat staat te trappelen als hun dochter met een autochtoon zou trouwen. of het percentage hollandse omaatjes dat door allochtone straatschoffies beroofd wordt afgezet tegen het percentage allochtone omaatjes. Oja, en wat bedoelt men eigenlijk met "once you go black.. "

En ondanks dat ben ik het toch voor een groot deel met je eens. Ik heb ook besloten me eroverheen te zetten dat ik KOZP overwegend eikels vind. Het feit dat ze zich als horken opstellen maakt namelijk nog niet automatisch dat ze ook geen gelijk kunnen hebben. Wat de discussie echter nogal doodslaat is dat elk snippertje gedrag dat erop wijst dat iemand een voorkeur voor z'n eigen groep heeft bij blanken direct als bewijs voor een foute mentaliteit aangegrepen wordt. Terwijl dit universeel gedrag is. Het is niet redelijk 1 groep in deze discussie eruit te pikken en tegen de meetlat der perfectie aan te houden. Het is eerder juist vrij apart dat het hier not done is om expliciet dit gedrag te vertonen want wereldwijd is dat niet de norm.

Als we daar nu eens met z'n allen overheen komen stappen gaan we er nog eens samen op een voor iedereen goede manier uit kunnen komen. En ergens begin ik daar een heel klein beetje hoop voor te krijgen; waar bij zwarte piet discussies de afgelopen jaren een compleet ongenuanceerde harde kern overheersend aanwezig was hoor ik donkere mensen de afgelopen dagen voor het eerst enige credits geven voor het feit dat het hier net een slag minder erg is dan in Amerika. En ook dat blanken het hier op zich best van goede wil zijn maar dat het onbewust misschien niet altijd goed uitpakt. Dat stukje ontbrak tot nu toe compleet in deze discussie.

Ik hoef geen veer in m'n reet, maar ook geen dolk. Volgens mij ligt in dit wederzijds begrip de sleutel voor een mooier Nederland. Dus laten we dat nu alsjeblieft niet verpesten door te achter extremisten op beide uiteinden aan te rennen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Probleem van de racisme kaart is dat deze onmogelijk in te trekken is. Ik bedoel ik heb donkere vrienden, gele vrienden, homofiele vrienden en zelfs vrouwelijke vrienden.
Maarja, helaas ben ik blank.

Dat houdt in dat ik iemand met een donkere huid geen lul mag vonden, want dan discrimineer ik. Onmogelijke positie en m.i. Ook de reden dat dit niet zomaar opgelost is. Dit is evengoed racisme namelijk.

Daarmee ontken ik echt niet dat er een structureel probleem in de huidige samenleving zit. Maar wel dat dit een 'black' probleem is. Vraag eens aan latino's in de VS hoe die zich voelen? Vraag eens aan Aziaten in het Oostblok? Hell, vraag het eens aan buitenlandse Marokkanen in Marokko of blanken in Botswana...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:25

codex

Geen OpenAI agent :)

eamelink schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:40:En de ‘ik zie geen kleur’-verdediging is ook echt een zwaktebod. Als je geen kleur ziet, dan zie je inderdaad racisme niet.
Het niet willen zien van kleur stimuleert gelijkheid, het hameren erop polarisatie.

Zoals eerder vermeld, ik ken binnen mijn familie en in mijn vriendenkring geen mensen die vanwege hun huidskleur anders worden behandeld. De enige die het heeft meegemaakt is mijn ex toen zij nog jong was, daarentegen heeft zij de afgelopen jaren meer racisme gekend vanuit mensen met haar huidskleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Yucon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:05:
[...]

Goed, laten we het eens over het percentage allochtonen dat staat te trappelen als hun dochter met een autochtoon zou trouwen. of het percentage hollandse omaatjes dat door allochtone straatschoffies beroofd wordt afgezet tegen het percentage allochtone omaatjes. Oja, en wat bedoelt men eigenlijk met "once you go black.. "
https://tvtropes.org/pmwi.../ArsonMurderAndJaywalking

Ik volg even niet wat een of ander stom gezegde met de rest te maken heeft.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

:X

Dit was offtopic, net als de vele berichten hierboven maar zeker geen olie op het vuur zoals @MikeyMan hieronder wil beweren.

[ Voor 196% gewijzigd door emnich op 04-06-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

emnich schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:05:
[...]

Gast echt??

Waarom moet je voorbeelden hebben als je weet dat iets bestaat? Er zijn in het nieuws op die dag ook geen voorbeelden getoond van mensen met corona, dat overdraagbaar is, geen bewijs geleverd dat Halsema burgemeester is of Rutte MP.

Als je in 2020 nog voorbeelden nodig hebt van discriminatie en het er anders slechts 'blijkbaar is' moet je je diep schamen. Ook de teksten, 'de zwarten discrimineren ook' getuigen van weinig kennis en begrip van de situatie.

Zelfs Rutte, die zelf niet vies is van wat racisme, erkend dat er racisme is in Nederland.

[...]

Dit is ook precies waarom er geen voorbeelden genoemd worden. Er wordt dan goedgepraat wat fout is. Gelijke geschiktheid is gelijke geschiktheid. Dus inclusief beheersing van de Nederlandse taal die nodig is voor die functie. Overigens snap ik niet waarom je het acceptabel zou vinden dat je 20% minder kans hebt op een huurwoning als je de taal niet goed genoeg beheerst...
Mja, mag ik op de topicwarning wijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@emnich das wel heel selectief. Er werd beweerd dat er hier in dit topic massaal ontkend wordt dat er racisme is omdat er kritiek op de protesten is. Terwijl veruit het grootste gedeelte niet de reden onderuit wil halen maar de omstandigheden. Je gooit nodeloos olie op een vuur wat er niet hoeft te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:30
Roenie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 01:28:
[...]

Dit is exact wat Halsema juist niet heeft gedaan: het neutraal en zonder politieke kleur bekijken. Gevaar op besmetting is een ding, maar haar kan ook het verwijt gemaakt worden als burgemeester haar politieke kler mee te laten wegen.
Omdat jij dat denkt hoeft het nog niet zo te zijn. In Amsterdam worden er zelden demonstraties verboden, van welke richting dan ook.

Als ze naar GL zou kijken had ze een klimaat(!!!!) demonstratie nooit gestopt, maar dat heeft ze wel gedaan. Toen kreeg ze juist andersom het verwijt. Zo wordt het als burgemeester moeilijk werken.

Zo jammer dat iedereen hier maar op blijft sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 04-06-2020 08:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:18
Ik zie niemand hier die racisme ontkent. Alleen moeten we ophouden met doen alsof racisme iets is wat is weggelegd voor de blanke man. Racisme van blank naar donker bestaat en racisme van donker naar blank bestaat. In een land die overwegend blank is, zoals de landen hier in Europa of zoals in de VS zal de donkere minderheid hier het meeste door geraakt worden en is racisme van zwart naar wit verwaarloosbaar. Neem je een land waar 10% van de bevolking blank is, zoals Zuid Afrika, dan zie je wel degelijk donker naar blank racisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Als de politie je een aanwijzing geeft heb je die simpelweg te volgen. Is het een 1 op 1 situatie kan je misschien nog wel het gesprek aangaan maar dat werkt bij mensenmassa's niet. Daar is simpelweg de capaciteit niet voor, hoe jammer dat ook is.

Als je dus bewust de keuze maakt om geen opvolging te geven aan de aanwijzingen van de politie kom je potentieel op het punt dat er harder opgetreden wordt, in het ergste geval is dat de ME. Ook de ME voert echter niet uit het niets een charge uit. Al met al geef je met je gedrag aan dat je op geen manier de politie respecteert in de taak die ze uitvoeren en dan kunnen er consequenties zijn.

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:32:
In een land die overwegend blank is, zoals de landen hier in Europa of zoals in de VS zal de donkere minderheid hier het meeste door geraakt worden en is racisme van zwart naar wit verwaarloosbaar.
Racisme is nooit, en zou nooit verwaarloosbaar moeten zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Om terug te komen op het onderwerp :p

https://www.parool.nl/ams...otest-op-de-dam~b8462f72/

De politie wist al ver voor de demonstratie dat het mis zou gaan. Daarbij ook maatregelen voorgesteld om het te voorkomen.

Ik snap die bronnen wel. De burgermeester gooit je, in haar brief, gewoon voor de bus om haar straatje schoon te vegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

D-e-n schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:28:
[...]

Als ze naar GL zou kijken had ze een klimaat(!!!!) demonstratie nooit gestopt, maar dat heeft ze wel gedaan.
Ja, de betogers gingen op de doorgaande wegen zitten 8)7 Dat is toch onvergelijkbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
emnich schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:05:
Dit is ook precies waarom er geen voorbeelden genoemd worden. Er wordt dan goedgepraat wat fout is. Gelijke geschiktheid is gelijke geschiktheid.
Het is verkeerd als mensen alleen op basis van hun achternaam en/of geboorteplaats afgewezen worden, gelijke geschiktheid is inderdaad gelijke geschiktheid. Het grappige is dan weer wel dat als een vacature expliciet stelt dat allochtonen voorrang krijgen dat blijkbaar geen enkel probleem is. Ik snap de gedachte daarachter maar voor die jonge witte heteroseksuele man is dat net zulke discriminatie als waar men nu zo tegen te hoop loopt.

Zoals al eerder gezegd zijn concrete voorbeelden noodzakelijk omdat veel mensen zich niet bewust zijn van wat door anderen als racistisch ervaren wordt. Alleen maar roepen 'je weet het wel!' of 'half wit Nederland is een racist' is contraproductief, dan gaan de hakken in het zand omdat het dan alweer snel over Zwarte Piet of Monsieur Cannibale gaat. Zaken die een hoop mensen niet-racistisch gezeur vinden, terwijl een persoonlijke verhaal als bijv. @Hexxagon hier eerder plaatste mij in staat stelde zich in hem verplaatsen en daarmee veel meer effect heeft.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38

Yucon

*broem*

Shamalamadindon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:04:
[...]

https://tvtropes.org/pmwi.../ArsonMurderAndJaywalking

Ik volg even niet wat een of ander stom gezegde met de rest te maken heeft.
Je bent nog iets over whataboutism vergeten, ook zo'n dooddoener waarmee discussies doodgeslagen worden. Daarbij geldt ook bij mij dat ik best gelijk kan hebben ook al bevalt de manier waarop ik de breng je niet.

Had je ook inhoudelijk nog iets op te melden op m'n post?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

hoevenpe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Het is verkeerd als mensen alleen op basis van hun achternaam en/of geboorteplaats afgewezen worden, gelijke geschiktheid is inderdaad gelijke geschiktheid. Het grappige is dan weer wel dat als een vacature expliciet stelt dat allochtonen voorrang krijgen dat geen enkel probleem is. Ik snap de gedachte daarachter maar voor die jonge witte heteroseksuele man is dat net zulke discriminatie als waar men nu zo tegen te hoop loopt.

Zoals al eerder gezegd zijn concrete voorbeelden noodzakelijk omdat veel mensen zich niet bewust zijn van wat door anderen als racistisch ervaren wordt. Alleen maar roepen 'je weet het wel!' of 'half wit Nederland is een racist' is contraproductief, dan gaan de hakken in het zand omdat het dan alweer snel over Zwarte Piet of Monsieur Cannibale gaat. Zaken die een hoop mensen niet racistisch gezeur vinden, terwijl een persoonlijke verhaal als bijv. @Hexxagon hier eerder plaatste mij in staat stelde zich in hem verplaatsen en daarmee veel meer effect heeft.
Er wordt volop "positief" gediscrimineerd. Als ik kijk naar de politie is er een jaar of 2 besloten dat er meer allochtone politieagenten bij moeten komen. Om dat te bewerkstelligen hebben ze bepaalde eisen, zeker op het gebied van de beheersing van de Nederlandse taal, minder streng gemaakt. Uiteindelijk krijg je een situatie waarbij niet de beste persoon wordt aangenomen, maar een persoon die over de gehele linie minder scoort maar wel "divers" is en juist om die reden wordt aangenomen. Dat is fout!

Hetzelfde dat een x-percentage van de topbestuurders vrouw moet zijn. Ook dat is fout! Te allen tijde moet de meest geschikte persoon gekozen worden, ongeacht geslacht, ras, afkomst, etc. Begin 2000 was het zelfs zo dat je als witte Nederlandse man een stuk minder kans had door de selectie te komen dan een vrouw of allochtoon. "Positieve" discriminatie ten top.

Maar dat is nu het hele hypocriete aan racisme. Om dit tegen te gaan wordt feitelijk weer discriminatie toegepast die de andere kant op gaat. Daarnaast is er een gigantisch verschil tussen imitatie en discriminatie. Maar ook dat blijkt compleet vervaagd te zijn, kijkend naar alle kritiek op acts van personen die 20 jaar geleden zichzelf als witte man geschminkt hadden als zwarte man. Benieuwd hoe lang het duurt voordat Robert Downey Jr. gelyncht gaat worden voor zijn rol in Tropic Thunder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Het is verkeerd als mensen alleen op basis van hun achternaam en/of geboorteplaats afgewezen worden, gelijke geschiktheid is inderdaad gelijke geschiktheid. Het grappige is dan weer wel dat als een vacature expliciet stelt dat allochtonen voorrang krijgen dat blijkbaar geen enkel probleem is. Ik snap de gedachte daarachter maar voor die jonge witte heteroseksuele man is dat net zulke discriminatie als waar men nu zo tegen te hoop loopt.
Het problematische hieraan is dat een deel dit soort zaken goedpraat. Het woord positief voor discriminatie zetten maakt het niet positief, dat maakt het net zo kwalijk. Het is en blijft discriminatie. Kwalijke daarin zijn personen die menen dat ze nu meer rechten zouden moeten hebben omdat ze onderdrukt zijn, met dat uitgangspunt geef je echter enkel aan dat je het probleem niet lijkt te begrijpen.

We moeten juist geen onderscheid willen maken tussen mannen of vrouwen, etniciteit, geloofsovertuiging of welk punt dan ook wat er niet toe doet. We moeten echter ook realiseren dat het een lange weg is om daar te komen, het is iets wat in de maatschappij zit en er spijtig genoeg niet van vandaag op morgen uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Verkeerde topic -

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Yucon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:41:
[...]

Je bent nog iets over whataboutism vergeten, ook zo'n dooddoener waarmee discussies doodgeslagen worden. Daarbij geldt ook bij mij dat ik best gelijk kan hebben ook al bevalt de manier waarop ik de breng je niet.
Ik snap nog steeds niet wat dat gezegde te maken heeft met de rest.
Yucon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:41:
[...]
Had je ook inhoudelijk nog iets op te melden op m'n post?
Nope, valt imho vrij buiten het onderwerp van discussie en zou het topic alleen maar derailen.
Napo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:33:
Al met al geef je met je gedrag aan dat je op geen manier de politie respecteert in de taak die ze uitvoeren en dan kunnen er consequenties zijn.
Ik respecteer de politie (als geheel) ook helemaal niet. Ik ben een paar maandjes in verschillende bureau's actief geweest voor een IT projectje en wat je zo allemaal hoort van agenten zelf doet je het respect vrij snel verliezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Shamalamadindon op 04-06-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
Verwijderd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:00:
Ik vraag me oprecht af in hoe verre racisme het grote probleem is in Amerika. Ik denk dat het kapitalisme in Amerika een veel groter probleem is. Wat je nu ziet is dat blanken veelal rijker zijn dan zwarten, en daardoor in andere klassen zitten, meer mogelijkheden hebben, etc. En daardoor dus ook minder in de criminaliteit voorkomen. Dus ik vraag me af of ze niet beter kunnen strijden voor minder kapitalisme. Zodat niet meer alles met geld te koop is. Geen dure zorg, geen dure studies, etc. Amerika is gebouwd op een manier om arm/rijk tegen elkaar uit te drijven, en daardoor ook vaak zwart/wit.
Goede observatie, ik denk wel dat het geen of/of is maar een en/en. Door de grote verschillen tussen rijk en arm, wordt het probleem van racisme uitvergroot. Zonder die grote verschillen heb je mogelijk een situatie die meer overeenkomt met de situatie hier in Nederland.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 17:07
Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp... het begint er voor Halsema steeds minder rooskleurig uit te zien.

Appjes Halsema (nog) niet openbaar

Van wat ik er nu uit distilleer is dat ze maandag rond 17u contact heeft gehad met Grapperhaus en hem toen gezegd heeft dat de demonstratie al te groot was om nog op te kunnen breken. Grapperhaus heeft toen toegezegd haar te steunen.

Een half uur later verklaarde ze voor de camera's van AT5 echter dat ze de demonstratie niet op wilde breken omdat ze deze te belangrijk vond. Daarna heeft ze haar omstreden bezoek aan de demonstratie gebracht, wat door bijna iedereen vertaald werd als steun voor de actie.

Later op de avond is er weer contact geweest met Grapperhaus, waarbij de toon begrijpelijkerwijs heel anders was en het begrip vanuit Den Haag verdwenen.

Er is app-verkeer geweest tussen Halsema en Grapperhaus. De laatste vindt het geen probleem dat dit geopenbaard zou worden, maar Halsema heeft daar (nog) geen toestemming voor gegeven. Openbaring zal pas na het raadsdebat volgende week plaatsvinden.

Edit, sterke column: Amsterdam is een plek voor nepmensen.

[ Voor 6% gewijzigd door alexbl69 op 04-06-2020 09:23 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Ik respecteer de politie (als geheel) ook helemaal niet. Ik ben een paar maandjes in verschillende bureau's actief geweest voor een IT projectje en wat je zo allemaal hoort van agenten zelf doet je het respect vrij snel verliezen.
Dat kan dan zo zijn maar dan is het negeren van aanwijzingen van de politie niet de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

alexbl69 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:05:

Er is app-verkeer geweest tussen Halsema en Grapperhaus. De laatste vindt het geen probleem dat dit geopenbaard zou worden, maar Halsema heeft daar (nog) geen toestemming voor gegeven. Openbaring zal pas na het raadsdebat volgende week plaatsvinden.
Het zou mooi zijn als die appjes openbaar worden gemaakt en als daarmee dan ook voor de toekomst dat soort communicatie openbaar wordt gemaakt zodat er fatsoenlijke controle op de overheid mogelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Een volgend hoofdstuk :p Volgens de gemeente zelf, intern, waren er 10.000-12.000 mensen aanwezig op het hoogtepunt. Die 10.000-12.000 is ook gedeeld met Halsema. Die bleef echter in haar reacties hangen op die 5000.

Nu zegt een woordvoerder dat ze het onderzoeken en het misschien wel eens 10.000 zou kunnen zijn. Ja, no shit :+

Ik snap nog steeds niet dat Halsema, onervaren als burgemeester, maar ervaren als politicus, niet gewoon een statement heeft uitgebracht: "Het is totaal fout gegaan. We hebben zaken genegeerd. Ik neem verantwoordelijkheid voor het team. Dit had niet mogen gebeuren en zal niet meer gebeuren"

Klaar. Verantwoordelijkheid nemen, niet afschuiven en niet verschuilen. Maar nee, ze gaat lekker wrijven in een almaar groter worden vlek.
emnich schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Het zou mooi zijn als die appjes openbaar worden gemaakt en als daarmee dan ook voor de toekomst dat soort communicatie openbaar wordt gemaakt zodat er fatsoenlijke controle op de overheid mogelijk is.
Liever niet. Ook een politicus moet zich gewoon kunnen uitspreken tegen anderen, zonder steeds bang te moeten zijn dat appjes openbaar worden. Een moment van zwakte, een open vraag die uit context gehaald word, een waardeoordeel over iemand anders, dat zou dan allemaal op straat komen te liggen.

In zwaarwegende gevallen kan er een uitzondering gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
PWM schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:26:
Klaar. Verantwoordelijkheid nemen, niet afschuiven en niet verschuilen. Maar nee, ze gaat lekker wrijven in een almaar groter worden vlek.
Hoe dubbel het ook klinkt, maar voor de rechtse oppositie is het beter dat zij als beschadigde Burgemeester blijft zitten waar ze zit.

De rest van haar ambtstermijn is ze vleugellam en weet ze dat alle ogen bij vergelijkbare situaties op haar gericht zijn, zeker waar het demonstraties of anderszins zaken zijn die dicht bij haar politieke opvattingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

PWM schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:26:
Liever niet. Ook een politicus moet zich gewoon kunnen uitspreken tegen anderen, zonder steeds bang te moeten zijn dat appjes openbaar worden. Een moment van zwakte, een open vraag die uit context gehaald word, een waardeoordeel over iemand anders, dat zou dan allemaal op straat komen te liggen.

In zwaarwegende gevallen kan er een uitzondering gemaakt worden.
Het hoeft niet standaard op een webserver toegankelijk te zijn maar appjes zijn tegenwoordig niet anders dan e-mails of gewoon brieven en zal je op verzoek van het parlement of journalisten openbaar moeten maken.

Daar kan je best zeer beperkt in strepen als het écht niet relevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

MikeyMan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:56:
Probleem van de racisme kaart is dat deze onmogelijk in te trekken is. Ik bedoel ik heb donkere vrienden, gele vrienden, homofiele vrienden en zelfs vrouwelijke vrienden.
Maarja, helaas ben ik blank.

Dat houdt in dat ik iemand met een donkere huid geen lul mag vonden, want dan discrimineer ik. Onmogelijke positie en m.i. Ook de reden dat dit niet zomaar opgelost is. Dit is evengoed racisme namelijk.

Daarmee ontken ik echt niet dat er een structureel probleem in de huidige samenleving zit. Maar wel dat dit een 'black' probleem is. Vraag eens aan latino's in de VS hoe die zich voelen? Vraag eens aan Aziaten in het Oostblok? Hell, vraag het eens aan buitenlandse Marokkanen in Marokko of blanken in Botswana...
Onthoudt, de enige racist in de wereld is iemand die blank is. De rest zal nooit als racist worden gezien.

Daarentegen is de realiteit anders, alle blanken worden nu door niet blanken over een kam geschoren, dat is niet alleen racisme, dat is ook discriminatie.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Slavy schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Onthoudt, de enige racist in de wereld is iemand die blank is. De rest zal nooit als racist worden gezien.

Daarentegen is de realiteit anders, alle blanken worden nu door niet blanken over een kam geschoren, dat is niet alleen racisme, dat is ook discriminatie.
Euhm, daarin moet ik je helaas ongelijk geven. Ik geef toe dat het er op lijkt dat wat je zegt waar is, maar in de praktijk is het tegendeel waar. Zie bijvoorbeeld alle geloofdgroepen en bevolkingsgroepenclashes wereldwijd. Ja, als je vanuit onze glazen bol (de Nederlandse media) kijkt, dan kun je tot die conclusie komen.

Een voorbeeld: De clash tussen Hispanics en Asians. Daar zit echt geen kaukasier tussen.

Dat gezegd hebbende, ben ik enorm blij dat Rutte het probleem eindelijk eens heeft benoemd. Daarmee toont hij wat mij betreft ware leiderschapskwaliteiten, voor zover hij dat overigens al deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Los van deze protesten en het bijbehorende gevoel wat het geweld in Amerika nu oplevert vraag ik mij af of racisme in Nederland nu echt een groot probleem is of dat er een groot probleem van wordt gemaakt. Wellicht is dit een punt om eens in een apart topic te bespreken. De laatste jaren zie je dat we in Nederland ons steeds ongemakkelijker gaan voelen over ons verleden. Zo zie je regelmatig dat leden van de regering excuses maken en zelfs de Koning doet hieraan mee. Gisteren bevestigde Rutte in de persconferentie dat racisme in Nederland ook speelt wat naar mijn idee de deur open zet voor een nieuwe discussie:
Rutte noemde discriminatie in Nederland een "systemisch probleem". "Ook hier worden mensen beoordeeld op hun afkomst."
In een artikel van Syp Winia kwam het racisme ook naar voren, waarbij hij vooral wil laten zien dat het in Nederland helemaal niet zo'n issue hoort te zijn:
In Nederland zijn uit de afgelopen decennia vier moorden met een racistische achtergrond bekend. In 1976 werd de Turk Ibrahim Uysal in een Amsterdamse gracht geduwd. Hij verdronk. De in 1983 vermoorde Kerwin Duinmeijer was van Antilliaanse afkomst, maar de kinderrechter achtte een racistisch motief niet bewezen. Wel werden in 1989 drie Rotterdamse vrouwen doodgestoken. De dader was een Surinamer wiens blanke vriendin het had uitgemaakt en die uit wraak zo veel mogelijk blanke vrouwen wilde doden. Deze daad bracht het aantal racistische moorden op vier.

[...]

Racistische incidenten komen in Nederland dus voor, maar het zijn niet de ‘witte’ Nederlanders die daarvoor verantwoordelijk zijn. Doet zich dan een opvlamming van racistische denkbeelden voor, die de herleving van de racisme-scare kan verklaren?

[...]

Socioloog Arjan Post constateert dat het debat over spanningen en conflicten op etnisch gebied in Nederland gepaard gaat met veel ophef en opwinding. Als resultaat daarvan verharden ‘zij’- tegenover ‘wij’-beelden zich. Maar Nederland valt ook op doordat die heftige debatten er samengaan met ‘een tot dusver vrij beperkt aantal incidenten’.
Recentelijk hebben we natuurlijk ook andere signalen gehad over etnisch profileren bij de Belastingdienst, discriminatie in voetbalstadiums, etc. Het lijkt in dit geval wel degelijk een probleem te worden, maar was het altijd een probleem? Wordt er een probleem van gemaakt? Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of er ook objectieve rapportages zijn die dit kunnen bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
alexbl69 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:05:
Een half uur later verklaarde ze voor de camera's van AT5 echter dat ze de demonstratie niet op wilde breken omdat ze deze te belangrijk vond.
Dat heeft ze volgens mij niet gezegd. Ze wilde hem laten doorgaan omdat ze demonstreren belangrijk vond. De driehoek wilde hem niet opbreken omdat men niet wilde escaleren en er nog maar tien minuten te gaan waren. Zie ook het commentaar van de baas van de politie gisteren bij Op1
Deze column straalt net zo veel extremisme uit als degenen waar hij nu naar wijst. Nodeloos polariserend door overal weer stickertjes op te plakken.

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 04-06-2020 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:10

ScreamGT

joejoe

Nu stond er gisteren in Rotterdam een jongedame met spandoek voor de camera te vertellen dat ze het volgende wil:

-Nederlanders moeten koloniaal verleden erkennen
-Ze wil gelijke rechten als de blanke privilege man
-Ze wil veilig op kunnen groeien in Nederland

Ze is hier geboren, ze is Nederlandse. Welke rechten heeft zij niet die ik wel heb? Ik heb vroeger veel geleerd op school over ons koloniale verleden, dit wordt erkent. Veilig op kunnen groeien, dat wil iedereen. Door goede begeleiding van jouw ouders is dit ook zeker mogelijk, of juist niet? Wat mis ik hier.

Mijn vriendin is trouwens Surinaams/Pools. Enig idee waar écht een probleem heerst? In Polen, waar zij wordt uitgescholden op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:25

codex

Geen OpenAI agent :)

Woudloper schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:51:
Los van deze protesten en het bijbehorende gevoel wat het geweld in Amerika nu oplevert vraag ik mij af of racisme in Nederland nu echt een groot probleem is of dat er een groot probleem van wordt gemaakt. Wellicht is dit een punt om eens in een apart topic te bespreken.
Vind dat zeker een relevante vraag, en zou ook dat wel eens willen bespreken met donkere Nederlanders die dit wel ervaren met concrete voorbeelden. Dan kunnen we daar wat aan doen namelijk, zonder tegenover elkaar te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:45
reemprive schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:55:
[...]

Vind dat zeker een relevante vraag, en zou ook dat wel eens willen bespreken met donkere Nederlanders die dit wel ervaren met concrete voorbeelden. Dan kunnen we daar wat aan doen namelijk, zonder tegenover elkaar te gaan staan.
Er zijn in dit topic toch meerdere onderzoeken geplaatst die aangeven hoe veel discriminatie er is.

We kunnen er wel een topic aan weiden maar er is al veel over gezegd.

En dan nog durven Tweakers als @ScreamGT zij af te vragen of mensen wel daadwerkelijk achtergesteld en gediscrimineerd worden. Ik zal je vraag wel beantwoorden, wat denk je van het recht om niet gediscrimineerd te worden? In theorie hebben ze dat maar in praktijk niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vooral dat koloniale verleden heb ik moeite mee. Erkennen prima; maar wat wil je er dan mee? Ik heb er geen reet mee te maken, evengoed als iedereen die nu leeft er geen reet mee te maken heeft.

Op een gegeven moment wordt het een beetje een self fulfilling prophecy natuurlijk.

@Philip Ross er is discriminatie, en er is ook racisme. Het lijkt er alleen steeds meer naartoe te gaan dat iedereen door iedereen gediscrimineerd wordt inmiddels... Het komt voor, maar is echt niet de standaard.
We hebben donkere burgemeesters, we hebben marrokaanse burgemeesters, oud en jong.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 04-06-2020 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
Ik ben zelf van Turkse afkomst en voel me niet onveilig of bedreigd in Nederland.
Ik ben vooral niet bang van de politie. Ik vertrouw de politie wel.

Kan het zijn dat ze me eerder aanhouden als ik in een mooie bak rijd? Vast wel. Is dat racistisch? Misschien...

Word ik gediscrimineerd? Niet letterlijk.

Achter de schermen? Vast wel. Misschien heb ik minder doorgroei kansen of verdien ik minder qua salaris daardoor mja dat is altijd lastig te bewijzen.

En als ik in een nieuwe auto rijd denken mensen meestal van "een Turkse jonge van 25...vast met drugsgeld gekocht".

Het is niet dat we het super moeilijk hebben hier in Nederland. Maar de punten die ik heb benoemd, moeten niet als iets "normaals" zien.

Wel gek want ik ben een Turk die op rechtste partijen stemt in Nederland.

[ Voor 38% gewijzigd door ThaddeusX op 04-06-2020 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Philip Ross schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:58:
[...]

En dan nog durven Tweakers als @ScreamGT zij af te vragen of mensen wel daadwerkelijk achtergesteld en gediscrimineerd worden. Ik zal je vraag wel beantwoorden, wat denk je van het recht om niet gediscrimineerd te worden? In theorie hebben ze dat maar in praktijk niet.
Je legt woorden in iemands mond.

@ScreamGT geeft aan dat iedereen in Nederland gelijke rechten heeft, ongeacht ras. We in Nederland onze rol in de slavernij erkennen en iedereen veilig kan opgroeien in Nederland.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Is dit wedstrijdje verpissen over hoe erg racisme nu wel of niet is niet een beetje offtopic aan het worden? Het wordt een beetje treurig hoe iedereen nu maar gaat zitten "bewijzen" dat hij/zij niet racistisch is.

Ja, duh. Niemand zal van zichzelf zeggen dat hij/zij racistisch is, of je moet echt een white supremacy aanhanger zijn wellicht. Feit is dat er nog steeds wordt gediscrimineerd wordt op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt. Feit lijkt me dat veel mensen, al dan niet onbewust, nog vooroordelen hebben als ze groepje mensen zien van een bepaalde afkomst. Ik denk dat niemand daar 1,2,3 een oplossing voor heeft maar het valt niet te ontkennen.

Feit is ook dat dat kennelijk bij een hele groep minderheden hard aankomt. Misschien wordt het soms overdreven. Ik vind ook dat een deel van de groep die ageert tegen bijvoorbeeld zwarte piet nogal doordraaft (en dat vind ik ook van sommige voorstanders). Maar de gevoelens zijn daar. En je kan niet zeggen dat ze helemaal ongefundeerd zijn.

Of dat een demonstratie waard is? Doet hier eigenlijk niet ter zake. Gezien de ophef is het toch echt een belangrijk onderwerp. Ik vind de discussie die er nu uit voort komt daarom eigenlijk een beetje nutteloos aan het worden. Het heeft weinig meer met het feit te maken of de situatie door de driehoek van Amsterdam wel goed is ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

ScreamGT schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:54:
Nu stond er gisteren in Rotterdam een jongedame met spandoek voor de camera te vertellen dat ze het volgende wil:

[YouTube: Demonstratie rondom Erasmusbrug tegen racisme]

Ze is hier geboren, ze is Nederlandse. Welke rechten heeft zij niet die ik wel heb? Ik heb vroeger veel geleerd op school over ons koloniale verleden, dit wordt erkent. Veilig op kunnen groeien, dat wil iedereen. Door goede begeleiding van jouw ouders is dit ook zeker mogelijk, of juist niet? Wat mis ik hier.

Mijn vriendin is trouwens Surinaams/Pools. Enig idee waar écht een probleem heerst? In Polen, waar zij wordt uitgescholden op straat.
Volgens mij is dat koloniale verleden al erkend, dus ik snap niet zo goed wat ze daar mee wil. Herstelbetalingen? Dat ik me als blanke man rot voel daar over? Het is iets wat onze voorouders hebben gedaan en waar we niet trots op kunnen zijn, maar ik voel me er ook niet rot/schuldig over en dat gaat ook nooit gebeuren.

Gelijke rechten: heeft ze voor de wet wel, in de praktijk niet, dus dat is wel een valide punt. Maar ik vraag me dan af: hoe ga je dat bereiken? Als dit achter ons ligt, wat is er dan veranderd? Wat doen wij dan anders? Wat zijn de oplossingen? Je kan racisme bestraffen (en dat moet je ook doen), iedereen gelijke rechten (is al zo), maar wat nog meer?

Veilig opgroeien? Wellicht hier een referentie naar achterstadswijken waar nog wel een hoop werk te doen is? In beginsel ligt er een grote taak en verantwoordelijkheid bij de ouders als het om veilig opgroeien gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
MikeyMan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:59:
Vooral dat koloniale verleden heb ik moeite mee. Erkennen prima; maar wat wil je er dan mee? Ik heb er geen reet mee te maken, evengoed als iedereen die nu leeft er geen reet mee te maken heeft.

Op een gegeven moment wordt het een beetje een self fulfilling prophecy natuurlijk.

@Philip Ross er is discriminatie, en er is ook racisme. Het lijkt er alleen steeds meer naartoe te gaan dat iedereen door iedereen gediscrimineerd wordt inmiddels...
Denk dat het erkennen van het koloniale verleden een belangrijke stap is. Wat ik me vooral kan herinneren uit de geschiedenisboekjes op school is dat de negatieve kanten vooral in voetnoten verwerkt werden. Met erkennen hoop ik ook dat we tegenwoordig een meer afgewogen beeld schetsen van onze geschiedenis.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
De reden dat het er bij gehaald word is omdat het indirect nog wel doorwerkt. Veel vooroordelen zijn overblijfselen uit die tijd, samen met sociale positie die vroeger anders was voor groepen en nog steeds de kansen van mensen beinvloed.

Wat je kan doen als je daar wel aandacht aan geeft is dat je kan proberen die ontstane verschillen uit het verleden iets meer recht te trekken.

Want uit welk sociaal millieu je komt bepaald in veel gevallen hoed goed je kansen zijn in nederland. Dus als bepaalde bevolkingsgroepen in het verleden in een bepaalde klasse geplaatst zijn dan duurt het erg lang voordat die verschillen weg zijn en zal er toch echt actief iets aan gedaan moeten worden.
@Philip Ross er is discriminatie, en er is ook racisme. Het lijkt er alleen steeds meer naartoe te gaan dat iedereen door iedereen gediscrimineerd wordt inmiddels...
Denk je echt dat de hoeveelheid discriminatie naar iedereen in nederland gelijk is en iedereens kansen even erg beinvloed?
3x3 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Je legt woorden in iemands mond.

@ScreamGT geeft aan dat iedereen in Nederland gelijke rechten heeft, ongeacht ras. We in Nederland onze rol in de slavernij erkennen en iedereen veilig kan opgroeien in Nederland.
In theorie wel ja. Maar in praktijk is er nog steeds wel veel discriminatie van bepaalde groepen. Dat is wat ik wilde aangeven. Dat kan je niet ontkennen.

Dan kan je claimen dat in theorie iedereen gelijke rechten heeft (al wilde zelfs daar Dijkhof met zijn verschillende straffen voor verschillende locaties een einde aan maken) maar dan ga je volledig voorbij aan de werkelijkheid.

Als in praktijk blijkt dat de handhaving van die gelijke rechten niet gelijk gedaan word dan hebben dus mensen in praktijk niet gelijke rechten.
ThaddeusX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:01:
Achter de schermen? Vast wel. Misschien heb ik minder doorgroei kansen of verdien ik minder qua salaris daardoor mja dat is altijd lastig te bewijzen.
Eerder genoemde onderzoeken bewijzen dit toch wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

ScreamGT schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:54:

Nu krijg ik hier de volgende gedachten bij:

Nederland erkent koloniaal verleden: Mooi, goed verhaal, en nu? Is niet dat je er persoonlijk wat mee op schiet of er meer mee bereikt in je leven. Ik kan het alleen maar als extra troef zien om het te misbruiken als "kaart" om het slachtofferrol op je te nemen van iets uit het verleden waar je zelf geen onderdeel van bent geweest en ook geen (of nihil in vergelijk met vroeger) last van hebt in de huidige maatschappij.

Ze wilt gelijke rechten: Als ze gewoon een studie volgt en gaat solliciteren, wat krijgt ze dan minder, met uitzondering van het vrouwen/mannen verschil dat qua salaris bestaat maar ook steed meer verdwijnt. Je moet zelf je carriere maken en je leven opbouwen, het is niet alsof je de lotto wint voor "levensprivileges" en denkt dat als je niks doet je alles krijgt.

Ze wilt veilig kunnen opgroeien in Nederland: Als ze niks verkeerd doet en zichzelf niet een doelwit maakt (lees: crimineel bezig zijn of andere mensen het leven zuur maakt) is ze toch veilig?

[ Voor 5% gewijzigd door Slavy op 04-06-2020 10:11 ]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ik zal je vraag wel beantwoorden, wat denk je van het recht om niet gediscrimineerd te worden? In theorie hebben ze dat maar in praktijk niet.
Maar is dat het recht om niet gediscrimineerd te worden of je niet gediscrimineerd te voelen? Ik ontken niet dat er bijv. op de arbeidsmarkt een hoop misstanden zijn maar heel veel gebeurd onbewust en is vanuit de verzender niet kwetsend en/of vervelend bedoeld. Houdt dat recht voor de ander ook in om bot te mogen zijn, niet op eieren te hoeven lopen omdat elke opmerking wel discriminerend uitgelegd kan worden?

In de jaren 90 zat ik tijdens mijn studie met een heel diverse groep dagen aan de bar, dan werden er onderling genoeg harde opmerkingen gemaakt. De jongen die er uitzag als ADO-hooligan kreeg wel eens 'langharig werkschuw tuig' te horen, deze 'kaaskop' was natuurlijk gierig en mijn donker gekleurde Surinaamse vriend werd plagerig overgeslagen bij de zonnebrandcrème. Toch heb ik me geen enkel moment 'wit' gevoeld en hij was niet 'zwart', hij was gewoon Deepak. Dat vind ik zelf het meest jammere van deze ontwikkeling, ik ben me bewust van mijn 'witheid' en het is daarmee ook onderdeel van mijn identiteit geworden. Bewust van de groep waar je vanuit geboorte 'bij hoort' en dus ook welke groep je niet 'bij hoort', iets wat in mijn studententijd helemaal geen factor van betekenis was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

D-e-n schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:05:
Niemand zal van zichzelf zeggen dat hij/zij racistisch is
Ik ben racistisch.

Als wij (B2B) order krijgen uit Noord-Europa, verwerken we die gewoon en sturen later een factuur. Krijgen wij een order vanuit Spanje of Italie, laten we ze van te voren betalen.

We hebben een tijd een huis verhuurd in Amsterdam. Kwamen er Duitsers of Denen, lieten we de borg achterwege. Kwamen er Britten, vroegen we €400,- borg. Kwamen er Russen? "Ah, sorry, net verhuurd"

Ik verkoop nog wel eens iets van waarde (horloge bijvoorbeeld). Ik vraag een hogere of lagere prijs, afhankelijk van degene die hem wil hebben.

Ben benieuwd wie niet enig van dit soort gedrag bij zichzelf herkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Philip Ross schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:08:
[...]

De reden dat het er bij gehaald word is omdat het indirect nog wel doorwerkt. Veel vooroordelen zijn overblijfselen uit die tijd, samen met sociale positie die vroeger anders was voor groepen en nog steeds de kansen van mensen beinvloed.

Wat je kan doen als je daar wel aandacht aan geeft is dat je kan proberen die ontstane verschillen uit het verleden iets meer recht te trekken.

Want uit welk sociaal millieu je komt bepaald in veel gevallen hoed goed je kansen zijn in nederland. Dus als bepaalde bevolkingsgroepen in het verleden in een bepaalde klasse geplaatst zijn dan duurt het erg lang voordat die verschillen weg zijn en zal er toch echt actief iets aan gedaan moeten worden.
Door hier het koloniale verleden bij te slepen verwater je m.i. het echte probleem. Nogmaals; ik ontken niet dat er racisme en/of discriminatie is, maar ik denk dat het averechts werkt om dit op te hangen aan een verleden. Vooral omdat de mensen die nu leven er geen aandeel in hebben gehad, en het een niet te winnen discussie is. Het erkennen is m.i. ook gewoon gebeurd.
[...]

Denk je echt dat de hoeveelheid discriminatie naar iedereen in nederland gelijk is en iedereens kansen even erg beinvloed?
Nee, ik denk dat er onterecht meer mensen van discriminatie worden beticht dan nodig, wat evengoed heel veel weerstand oplevert. Nogmaals; self fulfilling prophecy.
Als ik jou 'on merit' een lul vind, en ik zeg dat tegen je, en jij vindt mij daardoor discrimineren, wordt de drempel nogal verlaagd om de volgende keer wel te discrimineren. En dan is het mijns schuld...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Slavy schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:09:
[...]

Ze wilt gelijke rechten: Als ze gewoon een studie volgt en gaat solliciteren, wat krijgt ze dan minder, met uitzondering van het vrouwen/mannen verschil dat qua salaris bestaat maar ook verdwijnt.

Ze wilt veilig kunnen opgroeien in Nederland: Als ze niks verkeerd doet en zichzelf niet een doelwit maakt (lees: crimineel bezig zijn of andere mensen het leven zuur maakt) is ze toch veilig?
Dat is wel erg makkelijk gedacht allemaal.

Het is al zo vaak bewezen dat mensen met een buitenlandse achternaam veel minder op sollicatiegesprek uitgenodigd worden dan precies dezelfde CV met een nederlandse naam.

Iemand met een buitenlands uiterlijk die zich netjes aan de regels houdt kan zich echt wel onveilig voelen door skinheads of andere racisten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Mirved schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Het is al zo vaak bewezen dat mensen met een buitenlandse achternaam veel minder op sollicatiegesprek uitgenodigd worden dan precies dezelfde CV met een nederlandse naam.

[...]
Dit is het echte racisme in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
Philip Ross schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Eerder genoemde onderzoeken bewijzen dit toch wel.
Ik ken iemand die niet gelovig is en graag vrijwilligerswerk wou doen. Online zag ze wat leuks. Maar het was een Christelijke organisatie.

Het enige wat ze moest doen was eten uitdelen etc.

De organisatie heeft haar geweigerd omdat ze niet zelf niet Christelijks is. Per mail ook.

Is dit dan ook racistisch?

En ik heb het hier over blanke Nederlanders.

Als ik bijvoorbeeld naar een Turkse supermarkt ga zie je meestal ook Turken werken. Ze nemen ook niet zo snel mensen met een andere afkomst aan.

Het geldt dus voor beide partijen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaddeusX op 04-06-2020 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
Trommelrem schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:43:
[...]
Euhm, daarin moet ik je helaas ongelijk geven. Ik geef toe dat het er op lijkt dat wat je zegt waar is, maar in de praktijk is het tegendeel waar.
Het probleem is dat teveel mensen simpelweg niet snappen wat racisme is en het daarom niet zien.
Racisme is enkel onderscheid maken op ras, niets meer , niets minder.

Het valt dus ook niet weg te strepen tegen iets anders, of het tegendeel kan waar zijn.

Nope, noem jij een organisatie BLM dan ben jij een racist.
Loop jij met een bord "White Violence" dan ben jij een racist
Ga ik door de bijlmer lopen en wordt ik aangeschreeuwd met "hey whitie", dan is dat racistisch.
reemprive schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:55:
[...]
Waarom alleen met "donkere" Nederlanders? Heb je soms het idee dat de chinezen niet net zo goed keihard gediscrimineerd worden? Of de Polen?
[...]
Ik zal je vraag wel beantwoorden, wat denk je van het recht om niet gediscrimineerd te worden? In theorie hebben ze dat maar in praktijk niet.
Dat recht is er niet en dat recht zou ook complete waanzin zijn.
Discrimineren = onderscheid maken, voor de rest niets.
Een HR-medewerker discrimineert al op basis van CV's als hij zoekt naar goede kandidaten.

En daarmee krijg je ook gelijk het probleem met racisme te pakken, het meeste wat racisme genoemd wordt heeft niets met ras maar alles met opvoeding en leefcultuur te maken. En daarop mag je gewoon discrimineren, daar is niets mis mee volgens de grondwet.

Het is gewoon stuitend om te zien hoe de woorden discriminatie en racisme gewoon niet begrepen worden en toch maar gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
3x3 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:14:
Dit is het echte racisme in Nederland.
Heel formeel is dit discriminatie, een voor/achternaam alleen zegt weinig over ras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hoevenpe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Maar is dat het recht om niet gediscrimineerd te worden of je niet gediscrimineerd te voelen? Ik ontken niet dat er bijv. op de arbeidsmarkt een hoop misstanden zijn maar heel veel gebeurd onbewust en is vanuit de verzender niet kwetsend en/of vervelend bedoeld. Houdt dat recht ook in om voor de ander om bot te mogen zijn, niet op eieren te hoeven lopen omdat elke opmerking wel discriminerend uitgelegd kan worden?
Je kan eht wel gaan downplayen alsof het een gevoel is maar die onderzoeken over de arbeidsmarkt zijn toch gewoon regelrechte discriminatie?

Of iets bewust of onbewust is maakt uit voor of je iemand er wel of niet voor verantwoordelijk houd. Maar het effect op het slachtoffer is hetzelfde.

Dat heeft niets te maken met wel of niet bot mogen zijn of op eieren lopen en alles met mensen gelijk behandelen.

Het feit dat iemand gediscrimineerd word geeft toch aan dan zijn/haar recht om niet gediscrimineerd te worden aangetast word? Dan is het toch niet gek om gelijke rechten te eisen zodat dat niet langer gebeurt?
MikeyMan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Door hier het koloniale verleden bij te slepen verwater je m.i. het echte probleem. Nogmaals; ik ontken niet dat er racisme en/of discriminatie is, maar ik denk dat het averechts werkt om dit op te hangen aan een verleden. Vooral omdat de mensen die nu leven er geen aandeel in hebben gehad, en het een niet te winnen discussie is. Het erkennen is m.i. ook gewoon gebeurd.
Tsja, je kan ook proberen alleen de uitwassen aan te pakken, maar als de oorsprong van veel van de problemen van hetzelfde af komen is het toch belangrijk dat te kunnen benoemen?
[...]

Nee, ik denk dat er onterecht meer mensen van discriminatie worden beticht dan nodig, wat evengoed heel veel weerstand oplevert. Nogmaals; self fulfilling prophecy.
Als ik jou 'on merit' een lul vind, en ik zeg dat tegen je, en jij vindt mij daardoor discrimineren, wordt de drempel nogal verlaagd om de volgende keer wel te discrimineren. En dan is het mijns schuld...?
Sorry maar wat? Als iemand jou iets noemt dan ga je je daar ook naar gedragen?

Het gaat er om dat er hier keihard bewezen is dat er discriminatie plaatsvind. En dat doe jij af met "te veel mensen worden onterecht beschuldigd van discdriminatie".
ThaddeusX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Ik ken iemand die niet gelovig is en graag vrijwilligerswerk wou doen. Online zag ze wat leuks. Maar het was een Christelijke organisatie.

De organisatie heeft haar geweigerd omdat ze niet voldoet aan gedragd\cultuur\normen??? iets heel vaags.
Dus uiteindelijk omdat ze zelf niet Christelijk was....

Is dit rdan ook racistisch?
Geen idee wat dit voorbeeld hier mee te maken heeft.

Als ik bijvoorbeeld naar een Turkse supermarkt ga zie je meestal ook Turken werken. Ze nemen ook niet zo snel mensen met een andere afkomst aan.

Ja, er gebeuren aan beide kanten wel eens dingen. maar zo systematisch als dat die onderzoeken aantonen is toch reden om te zeggen het is bewezen dat kant A discrimineerd. Of kant B dat ook doet doet niets af aan da acties van kant A.
Gomez12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Dat recht is er niet en dat recht zou ook complete waanzin zijn.
Discrimineren = onderscheid maken, voor de rest niets.
Een HR-medewerker discrimineert al op basis van CV's als hij zoekt naar goede kandidaten.

En daarmee krijg je ook gelijk het probleem met racisme te pakken, het meeste wat racisme genoemd wordt heeft niets met ras maar alles met opvoeding en leefcultuur te maken. En daarop mag je gewoon discrimineren, daar is niets mis mee volgens de grondwet.

Het is gewoon stuitend om te zien hoe de woorden discriminatie en racisme gewoon niet begrepen worden en toch maar gebruikt worden.
Sorry maar er was toch overduidelijk dat met discriminatie in deze context discriminatie op basis van afkomst bedoeld werd. Moet ik dat er expliciet bij gaan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Weet je wat de uitkomst van die onderzoeken zijn als ze goed gedaan worden? Dat het niet gaat om buitenlandse namen, maar dat het gaat om gebruikelijke namen binnen de groep.

Is het een bedrijf met 99 Turken, dan wordt een Nederlandse naam veel minder op sollicitatiegesprek uitgenodigd dan een Turkse naam.

Maarja, je hebt goede onderzoeken en je hebt onderzoeken die alleen maar een vooraf vastgestelde uitkomst bevestigd willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59
ThaddeusX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:16:
[...]

De organisatie heeft haar geweigerd omdat ze niet zelf niet Christelijks is. Per mail ook.

Is dit dan ook racistisch?

Volgens mij is dat gewoon discrimineren en is daar zoals eerder aangegeven niet illegaal? Het is eerder waarop je mensen weigert dat het racisme maakt. Als je bijv iemand weigert omdat die persoon wit/donker is of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door De_Bastaard op 04-06-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Gomez12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Weet je wat de uitkomst van die onderzoeken zijn als ze goed gedaan worden? Dat het niet gaat om buitenlandse namen, maar dat het gaat om gebruikelijke namen binnen de groep.

Is het een bedrijf met 99 Turken, dan wordt een Nederlandse naam veel minder op sollicitatiegesprek uitgenodigd dan een Turkse naam.

Maarja, je hebt goede onderzoeken en je hebt onderzoeken die alleen maar een vooraf vastgestelde uitkomst bevestigd willen zien.
Natuurlijk, jij weet beter hoe het werkt dan de meerdere onderzoeken die gedaan zijn.

Heb jij dan een goed opgezet onderzoek die jouw claimt bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

[...]

Iemand met een buitenlands uiterlijk die zich netjes aan de regels houdt kan zich echt wel onveilig voelen door skinheads of andere racisten.
Huh? Maar als ik om half 2 s'nachts in de Bijlmer loop is de kans toch ook gewoon -bewezen- groot dat ik beroofd of aangevallen wordt. Zo ook buurten in Rotterdam, Eindhoven, Arnhem of waar dan ook. Of mis ik hier wederom ook iets? Rijden er groepen skinheads rond in NL die zich continue bezighouden met dit soort praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:39
De_Bastaard schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Volgens mij is dat gewoon discrimineren en is daar zoals eerder aangegeven niets mis mee?
Tja dat is inderdaad zo. Moet ik nu gaan protesteren? Ik heb wel eens in Veenendaal gesolliciteerd, en daar stond in de vacature al dat je alleen maar hoeft te solliciteren als je de "Christelijke geloofsovertuiging aanhangt".

Ik was blij dat het erin stond, want dan hoef ik daar geen maand te verspillen, om daarna alsnog gillend weg te rennen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Gomez12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Je geeft dus letterlijk in je eerste alinea toe dat mensen uitgesloten worden vanwege een rare naam.

en met het 2de: Wat probeer je nou te zeggen. "hunnie doen het ook dus het is geen probleem?"

[ Voor 18% gewijzigd door Mirved op 04-06-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59
dehardstyler schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Tja dat is inderdaad zo. Moet ik nu gaan protesteren? Ik heb wel eens in Veenendaal gesolliciteerd, en daar stond in de vacature al dat je alleen maar hoeft te solliciteren als je de "Christelijke geloofsovertuiging aanhangt".

Ik was blij dat het erin stond, want dan hoef ik daar geen maand te verspillen, om daarna alsnog gillend weg te rennen. :)
Nee helemaal niet, mij zou het ook niet interesseren of ik op basis daarvan een functie wel of niet krijg. Het gaat echter ook de andere kant op dat wanneer je ergens wilt gaan werken maar weigert vrouwen een hand te geven omdat dat niet mag van je geloof, je die baan dan niet krijgt. Maar dan kom je weer in het grijze gebied van geloof enzo :X.

Vwb discriminatie op de arbeidsmarkt, ik hoef als ik een bedrijf zou hebben ook geen klootviool in dienst te hebben die steeds maar straattaal eruit gooit alsof hij rapper boef is. Blank of getint maakt niet uit, al is het vaker zo dat jongeren van een bepaalde afkomst zulk gedrag vertonen. Is het dan racisme? Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
ScreamGT schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Huh? Maar als ik om half 2 s'nachts in de Bijlmer loop is de kans toch ook gewoon -bewezen- groot dat ik beroofd of aangevallen wordt. Zo ook buurten in Rotterdam, Eindhoven, Arnhem of waar dan ook. Of mis ik hier wederom ook iets? Rijden er groepen skinheads rond in NL die zich continue bezighouden met dit soort praktijken.
Ja en? als dat gebeurd op basis van je huidskleur is dat ook gewoon racisme. Of er grote of kleine groepen rondrijden in NL is toch verder ook niet van belang? Jij zegt dat het niet zo is?

Knap ook hoe je over het ander argument gewoon volledig heen stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:39
De_Bastaard schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:27:
[...]

Nee helemaal niet, mij zou het ook niet interesseren of ik op basis daarvan een functie wel of niet krijg. Het gaat echter ook de andere kant op dat wanneer je ergens wilt gaan werken maar weigert vrouwen een hand te geven omdat dat niet mag van je geloof, je die baan dan niet krijgt. Maar dan kom je weer in het grijze gebied van geloof enzo :X.
Als ik een bedrijf zou hebben, dan zou ik hier in ieder geval niet voor open staan. Dat kan toch ook helemaal niet met klanten? Dan gaat je bedrijf vanzelf naar de klote als je zo met klanten omgaat. (nu met corona is dat wel een uitkomst :P)
Mirved schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Ja en? als dat gebeurd op basis van je huidskleur is dat ook gewoon racisme. Of er grote of kleine groepen rondrijden in NL is toch verder ook niet van belang? Jij zegt dat het niet zo is?

Wanneer is dit gebeurd in de laatste 20 jaar? Dat er skinheads rondrijden door Nederland om mensen wat aan te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door dehardstyler op 04-06-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Laten we ook niet vergeten dat lang niet alle (voormalig) inwoners van NLse koloniën hier een groot issue van maken: het is eerder een luidruchtige minderheid. Op de Antillen heeft de meerderheid zelfs geen probleem met Zwarte Piet en in Suriname heeft net een partij de verkiezingen gewonnen waarvan de leider goede betrekkingen wil met Nederland en vindt dat we het koloniale verleden moeten laten voor wat het is en daar nu geen probleem meer van moeten maken.

[ Voor 6% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 04-06-2020 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
Wordt er gediscrimineerd in Nederland, JA, is dat erg, JA.
Is er racisme in Nederland, JA, is dat erg, JA.

Zijn er veel mensen hier het hier niet mee eens, NEE.

Heeft het iets met het topic te maken, NEE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Discriminatie door bedrijven en uitzendbureaus is via de publiciteit en consumentenboycots aan te pakken,

Discriminatie door de overheid ligt veel moeilijker. Die vrouw die in Rotterdam aan het woord was had het over dat haar broertje veel door de politie was aangehouden. Dat zal best wel zo zijn. Er zijn nou eenmaal een hoop verdachten gezocht die meer op haar broertje lijken dan een gemiddelde witte man, Dat is een vorm van privilege maar dat kan je niet oplossen door de politie te dwingen om hun acties te baseren op demografische aantallen en niet de situatie in de echte wereld waar bepaalde groepen buiten proportioneel verdacht zijn.

Bij de mini-enquete naar de belastingdienst zal dit ook wel weer langs komen. Iemand met een dubbel paspoort heeft veel meer opties om bezit in het buitenland te hebben. Als witte Nederlander zou ik niet eens in veel landen een huis kunnen kopen omdat ik niet die nationaliteit heb. Er is een punt waar de aanpak discriminerend wordt maar het is niet per definitie fout om meer aandacht te geven aan mensen met meer mogelijkheden om inkomen buiten zicht te hebben. Een gevolg van het privilege van meerdere nationaliteiten hebben

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Philip Ross schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:19:
Je kan eht wel gaan downplayen alsof het een gevoel is maar die onderzoeken over de arbeidsmarkt zijn toch gewoon regelrechte discriminatie?
Volgens mij zijn we het daar toch allang over eens in dit draadje, dat is niet oké.
Of iets bewust of onbewust is maakt uit voor of je iemand er wel of niet voor verantwoordelijk houd. Maar het effect op het slachtoffer is hetzelfde.

Dat heeft niets te maken met wel of niet bot mogen zijn of op eieren lopen en alles met mensen gelijk behandelen.
Misschien helpt het ook om niet bij elke ongelukkige en/of lompe opmerking gelijk in die slachtofferrol te schieten. Het zal je verbazen maar ook witte mensen worden wel eens gekwetst door anderen, een beetje eelt hier en daar helpt enorm om zaken te relativeren en als het echt niet door de beugel kan is op rustige toon in een 1 op 1 gesprek erover praten meestal voldoende om het niet meer te laten gebeuren.

De felheid waarmee er soms gereageerd wordt kan voor de ander weer reden zijn om toch maar die rustige 'Jan of Kees' voor die vacature te kiezen, en zo is de cirkel weer rond. Bedrijven zoeken naast objectieve kwalificaties ook naar mensen die in het team passen en niet teveel onrust veroorzaken, dat maakt het waarschijnlijk ook zo lastig om de problemen op de arbeidsmarkt echt aan te pakken. Mede daarom zal @Gomez12 ook weinig kans maken in een bedrijf met 99 Turken en zal @dehardstyler niet aangenomen worden in Veenendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 12:21

@Philip Ross er is discriminatie, en er is ook racisme. Het lijkt er alleen steeds meer naartoe te gaan dat iedereen door iedereen gediscrimineerd wordt inmiddels... Het komt voor, maar is echt niet de standaard.
We hebben donkere burgemeesters, we hebben marrokaanse burgemeesters, oud en jong.
Volgens mij erkent Nederland behoorlijk het koloniale verleden. Ik heb in mijn schakeljaar op de universiteit van Antwerpen Belgische geschiedenis gehad, en bij het koloniale verleden van België maakte de docent ook de opmerking dat België een voorbeeld moet nemen hoe open Nederland is over die bladzijde in hun geschiedenis. Ook op mijn middelbare school(in Nederland, ben een Nederlander) is slavenhandel, kolonialisme en zo gewoon behandeld. Ja wel trots over het grote rijk dat Nederland op een gegeven moment had maar ook wel over de schaamte dat mee is gedaan aan slavenhandel en Indië hoe dat uitgebuit is.

Maar ik bedoel zelf onder "blanke" Nederlanders wordt ja negatief gepraat over andere natuurlijk de Amsterdam/Rotterdam rivaliteit en Brabanders die niks moeten hebben van die lui boven het open riool.
Belgen die eigenlijk niks met Ollanders te maken willen hebben enzovoort.
En ja als je jong bent en in een dure auto rijd zal je vaker worden staande gehouden. Waarschijnlijk als je andere huidskleur hebt nog vaker. Puur omdat je met zo auto in het profiel waar je bij hoort een uitzondering bent.

Daarnaast wordt er in Nederland openlijk een minderheid gediscrimineerd namelijk de man. Omdat we door de historie nog op veel belangrijke plekken zitten mag er openlijk dus openlijk gediscrimineerd worden. Met ladies nights waar mannen moeten betalen en vrouwen gratis zijn. Of ladies only. Of natuurlijk een sollicitatie ronde die alleen open is voor vrouwen. Ik heb daar altijd zo iets bij verander dat vrouw of ladie eens in whites of blank, dan heb je gelijk een heel andere boodschap.

Maar echt racisme bestaat ook gewoon in Nederland. Maar niet zo uitgebreid, of in ieder geval niet zo openlijk als in de VS.

En over de demonstraties, het is mooi dat je mag demonstreren maar in deze tijden moet je ook begrijpen dat op dit moment het in toom houden van een ziekte erg belangrijk is. Als je merk dat de regels niet meer gehandhaafd worden ga dan gewoon zelf weg.

Maar het zwarte piet debat heeft mij aan het denken gezet. (ja ik vind niet dat het als een negatief racistisch karikatuur bedoelt is.) Maar net als pesten is het bij discriminatie ook gewoon niet persé hoe de ander het bedoelt, maar hoe het beleeft is. En dat betreft denk ik ja als er een groep zich beledigd door voelt moet je het wel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Philip Ross schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:19:
[...]
Sorry maar er was toch overduidelijk dat met discriminatie in deze context discriminatie op basis van afkomst bedoeld werd. Moet ik dat er expliciet bij gaan zetten?
Oh, ik dacht dat we het hadden over discriminatie in het algemeen en/of racisme, maar jij plakt er nu gewoon vanuit het niets discriminatie op basis van afkomst aan vast.

Ok, kan je dan wellicht even het verschil aangeven tussen rascisme en discriminatie op basis van afkomst?
En welke onderzoeken dan op wat betrekking hebben?

Want voorlopig schreeuw je alleen maar van alles en onderbouw je helemaal niets.
Philip Ross schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:21:
[...]
Natuurlijk, jij weet beter hoe het werkt dan de meerdere onderzoeken die gedaan zijn.

Heb jij dan een goed opgezet onderzoek die jouw claimt bevestigd?
Gewoon even een vraagje, heb jij die daadwerkelijke onderzoeken weleens gelezen of ken je ze alleen maar van de telegraaf-site en nu.nl etc?
Want in die onderzoeken staat wat ik zeg, alleen de pers maakt ervan wat jij zegt.

Een beetje onderzoeker houdt zich verre van termen als "buitenlandse namen" omdat het nietszeggende loze termen zijn.

Maar ik wacht wel weer even tot de moderators opgeruimd hebben, want dit is gewoon weer kansloos geschreeuw zonder enige inhoud van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Mirved schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Ja en? als dat gebeurd op basis van je huidskleur is dat ook gewoon racisme. Of er grote of kleien groepen rondrijden in NL is toch verder ook niet van belang? Jij zegt dat het niet zo is?

Oke, dus niet alleen getinte mensen kunnen worden aangevallen, maar ook een blank persoon. Het komt dus van beide kampen? Wat is hier dan racistisch aan en waarom zou ik als blanke man mij hiervoor moeten verantwoorden?

Andere argument is iets wat steeds maar weer teruggehaald wordt. En waar al meerdere keren onderzoek naar is gedaan. Waar veelal inderdaad ongelijkheid plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
dehardstyler schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Wanneer is dit gebeurd in de laatste 20 jaar? Dat er skinheads rondrijden door Nederland om mensen wat aan te doen.
Ga je dit nu echt zo letterlijk nemen. Het was maar een voorbeeld. Het hoeft geen skinhead te zijn, hij hoeft niet rond te reiden. Het feit is dat er racisten in NL zijn die geweld gebruiken tegen gekleurde mensen enkel om hun uiterlijk.

"Bij meldpunten en de politie zijn in 2019 bijna 20 procent meer voorvallen van geweld en discriminatie gemeld. Bij de politie zijn 5487 meldingen gedaan, een stijging van 17 procent. Meldpunt MiND ontving 692 meldingen, 19 procent meer dan in 2018. Dat staat in het rapport Discriminatiecijfers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
ScreamGT schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Oke, dus niet alleen getinte mensen kunnen worden aangevallen, maar ook een blank persoon. Het komt dus van beide kampen? Wat is hier dan racistisch aan en waarom zou ik als blanke man mij hiervoor moeten verantwoorden?
Tuurlijk niet. Waar zeg ik of iemand anders dat het ook niet andersom plaatsvind? Dat is net zo fout en ook racistisch. Maar gebeurd natuurlijk op een veel kleinere schaal omdat wij blanken in de grote meerderheid zijn. Is nu werkelijk je argument "sommige van hun doen het ook dus het is geen probleem?"

Het lijkt wel alsof je je extreem aangevallen voelt als blank persoon. Terwijl we toch gewoon kunnen toegeven dat er misstanden zijn i.p.v. meteen het vingertje wijzen en kop in het zand steken.
Andere argument is iets wat steeds maar weer teruggehaald wordt. En waar al meerdere keren onderzoek naar is gedaan. Waar veelal inderdaad ongelijkheid plaatsvindt.
Ja, dus je oorspronkelijk bericht dat als je maar netjes naar school gaat je gelijke kansen hebt slaat nergens op.

[ Voor 10% gewijzigd door Mirved op 04-06-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Wat ook een probleem is.
Dat "Racistische" zaken soms worden verzonnen.
Zo stond er dit in de Volkskrant:

Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/bd7063650a_1marokkanenverdelgers.png?w=600&s=26e6fafa9183fedda519ec4bd2de43b2

Iets dat helemaal niet bewezen kon worden:
Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/df0523e55e_EZmAGXjWkAEV38K.jpeg?w=600&s=03796aef0c8f2bf1d1e439b9e8a9a839

Mensen worden boos hierom.
Gaan daardoor ook meer demonstreren,
En verspreiden ook meer Corona.

En je kan vanalles over corona zeggen,
Het selecteert op levensstijl, op zwakke gezondheid en op gedrag maar niet op ras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
MoshiMoshi84 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Laten we ook niet vergeten dat lang niet alle (voormalig) inwoners van NLse koloniën hier een groot issue van maken: het is eerder een luidruchtige minderheid. Op de Antillen heeft de meerderheid zelfs geen probleem met Zwarte Piet en in Suriname heeft net een partij de verkiezingen gewonnen waarvan de leider goede betrekkingen wil met Nederland en vindt dat we het koloniale verleden moeten laten voor wat het is en daar nu geen probleem meer van moeten maken.
Luidruchtig en inflexibel. Ik vraag me serieus af of ze wel samen aan oplossingen zouden willen werken. Blind voor alles dat afwijkt van de eigen lijn. En altijd maar dat gezeur over koloniale verledens waar zij nog steeds zoveel last van voelen en waarvoor ze geld moeten krijgen en elke dag excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Mirved schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Ga je dit nu echt zo letterlijk nemen. Het was maar een voorbeeld. Het hoeft geen skinhead te zijn, hij hoeft niet rond te reiden. Het feit is dat er racisten in NL zijn die geweld gebruiken tegen gekleurde mensen enkel om hun uiterlijk.

"Bij meldpunten en de politie zijn in 2019 bijna 20 procent meer voorvallen van geweld en discriminatie gemeld. Bij de politie zijn 5487 meldingen gedaan, een stijging van 17 procent. Meldpunt MiND ontving 692 meldingen, 19 procent meer dan in 2018. Dat staat in het rapport Discriminatiecijfers"
Geweld EN discriminatie ja, ik ben wel benieuwd naar een lijstje van gewelddadige incidenten. De ergste van dat jaar was hoe dan ook Gokmen Tanis die bewust enkel lichtgekleurde Nederlanders doodschoot, maar ik heb zo’n vermoeden dat die niet op zulke lijstjes voorkomt want dat past niet in het plaatje dat zulke clubs graag willen schetsen.

[ Voor 3% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 04-06-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:De actualiteit van de protesten is voorbij en alles is inmiddels al wel gezegd. Inmiddels dwaalt het topic af naar allerlei algemene discussies over racisme en randzaken. Dat is in dit topic al geruime tijd offtopic. Vandaar dat deze nu op slot gaat.

Deze losse discussies kunnen zeker in hun eigen topic in AWM, maar daar verwachten dan wel een TS conform ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid Zeker bij dit soort maatschappelijke onderwerpen is een goede stelling en onderbouwing van belang.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is er om de demonstratie en de gevolgen daarvan inhoudelijk te bespreken.

Dat houdt in:
• Onderbouw je reacties waar mogelijk met bronnen
• Ga na of je reactie wat toevoegt aan de discussie
• Geen rants, je mening dumpen zonder in discussie te gaan, politiek links vs. rechts discussie
• De achtergrond/redenen voor de demonstratie zijn off-topic