Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ZT] Racismeprotesten in Nederland ondanks coronamaatregelen

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 27.796 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter

Op 1 juni was er op de Dam een protest met enkele duizenden mensen tegen "het anti-zwart politiegeweld in de VS en Europa" en institutioneel racisme. De demonstratie kreeg een stuk meer deelnemers dan in eerste instantie voorzien en het houden van de verplichte anderhalve meter afstand gebeurde niet. Ondanks dit vond de demonstratie doorgang.

https://nos.nl/collectie/...lvemeterboetes-uitgedeeld

Modbreak:Dit topic is er om de demonstratie en de gevolgen daarvan inhoudelijk te bespreken.

Dat houdt in:
• Onderbouw je reacties met bronnen
• Ga na of je reactie wat toevoegt aan de discussie
• Geen rants, je mening dumpen zonder in discussie te gaan, politiek links vs. rechts discussie

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheMandroid
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
*knip*, dit is precies het type niet-inhoudelijke reactie wat hier ongewenst is

[Voor 91% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 09:29]

Acties:
  • +52Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Het blijft een kapitale inschattingsfout van Halsema waar ze met een beetje fatsoen eigen verantwoordelijkheid voor moet nemen. Ik snap wel dat het heel ironisch is als je een demonstratie tegen poltitiegweld (in een ander land dat wel) moet neerslaan met... politiegeweld.

Het lijkt inderdaad op iets wat doordrenkt is door haar eigen politieke visie aangezien haar partij zelfs heeft opgeroepen om te komen. Dat ze er zelf tussen is gaan staan is op z'n minst bijzonder te noemen. Een burgemeester zou a-politiek moeten zijn maar met haar opgespelde button leek ze toch vooral een eigen politieke agenda mee te nemen.

Frustraties in de samenleving zijn in mijn ogen te begrijpen. Bijna iedereen heeft z'n best gedaan om mee te doen aan de 'intelligente lockdown' en juist op de eerste dag van verregaande versoepelingen krijg je dit. Een klap in het gezicht van alle zorgmedewerkers waar we nog voor hebben staan klappen een tijd geleden.

Zo las ik de frustratie van nabestaanden van WO2-slachtoffers die van diezelfde Halsema niet aanwezig mochten zijn op de Dam op 4 mei. Ik begrijp het wel.

het zou haar sieren om deze week op te stappen. Ik geloof best wel dat ze dit verkeerd hebben ingeschat, maar alles overwegende hebben is dat ook juist de grote fout geweest.

[Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 02-06-2020 09:36]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:09
RodeStabilo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:33:
Het blijft een kapitale inschattingsfout van Halsema waar ze met een beetje fatsoen eigen verantwoordelijkheid voor moet nemen. Ik snap wel dat het heel ironisch is als je een demonstratie tegen poltitiegweld (in een ander land dat wel) moet neerslaan met... politiegeweld.

Het lijkt inderdaad op iets wat doordrenkt is door haar eigen politieke visie aangezien haar partij zelfs heeft opgeroepen om te komen. Dat ze er zelf tussen is gaan staan is op z'n minst bijzonder te noemen.

Frustraties in de samenleving zijn in mijn ogen te begrijpen. Bijna eedereen heeft z'n best gedaan om mee te doen aan de 'intelligente lockdown' en juist op de eerste dag van verregaande versoepelingen krijg je dit.

Zo las ik de frustratie van nabestaanden van WO2-slachtoffers die van diezelfde Halsema niet aanwezig mochten zijn op de Dam op 4 mei. Ik begrijp het wel.

het zou haar sieren om deze week op te stappen. Ik geloof best wel dat ze dit verkeerd hebben ingeschat, maar alles overwegende hebben is dat ook juist de grote fout geweest.
Ik zie het precies het tegenovergestelde. Nederlanders hielden zich steeds minder aan de afspraken en kwamen al massaal naar het strand e.d.

De regelingen werden al versoepeld zodat mensen op het terras kunnen zitten.

Blijkbaar is het risico gewoon heel veel lager nu.

Halsema heeft in het verleden altijd onafhankelijk van wie er demonstreerde gereageerd. Ik zie dit dan ook niet als een politieke keuze omdat dit bij haar ideologie past.

De inschatting van hoe druk het zou worden is misschien fout geweest maar met geweld het uit elkaar drijven was geen optie.

*knip*, flamebait

[Voor 3% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 09:41]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:46

Het lijkt inderdaad op iets wat doordrenkt is door haar eigen politieke visie aangezien haar partij zelfs heeft opgeroepen om te komen. Dat ze er zelf tussen is gaan staan is op z'n minst bijzonder te noemen.

Frustraties in de samenleving zijn in mijn ogen te begrijpen. Bijna eedereen heeft z'n best gedaan om mee te doen aan de 'intelligente lockdown' en juist op de eerste dag van verregaande versoepelingen krijg je dit.

Volgens mij moet je het niet zo persoonlijk maken. Voor elke bestuurder is het in deze tijd een moeilijke afweging tussen het recht op demonstreren en de Corona maatregelen. Ze hadden oprecht niet voorzien dat het zo snel zo groot zou worden. Als ze een naar verwachting betrekkelijk kleine demonstratie had verboden dan hadden we ook wat te klagen.

Ik ben helemaal geen fan van Halsema maar ze kon het ook niet goed doen. Keihard ingrijpen op een vreedzame demonstratie is ook geen makkelijke beslissing.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +7Henk 'm!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 01:16
IMHO: Recht op demonstratie is belangrijk. En soms belangrijker dan het COVID verhaal. Zolang men buiten het dam-verhaal zich netjes aan de regels houd brengt men enkel zichzelf in gevaar, iets wat het bijwonen van een demonstratie vaak toch wel kán inhouden.

Was het handig? nope. Was het slim? nope. Is racisme nog een probleem waar je aandacht voor wilt vragen? zeker.

Zoals altijd: Dit is de eerste massale demonstratie sinds het begin van COVID. Daar moeten nog lessen uit getrokken worden. You never get it perfect the first time.

[Voor 19% gewijzigd door waah op 02-06-2020 09:39]

Acties:
  • +14Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
De inschattingsfout is 1. Dat kan gewoon gebeuren. Het behoeft natuurlijk wel een gedegen onderzoek hoe men iets met factor 20 kan onderschatten anno 2020, met alle sociale media waar mensen gewoon aangeven te komen.

Dat toen het gaande was en bovenstaande fout gemaakt is men moeilijk terug kan is ook te begrijpen.

Dat je er echter heen gaat en actief gaat deelnemen, is natuurlijk bespottelijk. Ik snap niet hoe zo'n intelligente vrouw, zo'n dom besluit kan nemen.

Wat mij ook erg stoort is dat men het monument op de dam beklommen heeft en er spandoeken op heeft gehangen. Bij elke demonstratie is dat een absolute no-go. Hierop word altijd DIRECT ingegrepen. Gisteren mocht het gewoon gebeuren.

*knip*, niet happen

[Voor 39% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 09:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
*knip*, gelieve niet te reageren op dit soort opmerkingen. Maak in plaats daarvan een TR aan

[Voor 94% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 09:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Bullet NL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 01:25:
De motivatie om het op deze manier toe te staan is alleen niet goed te praten. Het laat klip en klaar zien dat bij Burgemeester Halsema de keuze en onderscheid tussen persoonlijke gevoelens en zaken die het beste zijn voor haar Stad niet objectief genoeg kunnen worden gemaakt.
De motivatie was in op1:
-300 mensen verwacht, werden er onverwacht veel meer (in Berlijn bijvoorbeeld waren het er bijvoorbeeld veel minder, dus 300 is echt geen gek getal)
-ontruiming nu de mensen er zijn gaat geweld opleveren (lijkt me ook logisch, want waar is dat zonder geweld gelukt dan? Als je gaat ontruimen, dan zullen er gewonden vallen. Halsema heeft die ervaring ook nog van de entrada bij Ajax)
-protesteren is 'heilig' en mag volgens de grondwet

Ontruimen lijdt misschien tot minder corona, maar kan ook maar iemand enig bewijs daarvoor aandragen? Het gaat hier om een protest in de buitenlucht in de zon, daar zijn er inmiddels vele van geweest in coronatijd, oa bij de buren in Duitsland (weer Berlijn had ik al aangehaald). Is het een superspread-event? Nee Kan. Ik zie daar gewoon nog geen bewijs voor aangedragen, dus je zou de grondwet aantasten zonder bewijs.

En welk protest is er dan wel ontruimt de laatste tijd waaruit die persoonlijke gevoelens zouden blijken? Die waren in Den Haag, andere burgemeester.

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18-11-2020
n3othebest schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Ik zie het precies het tegenovergestelde. Nederlanders hielden zich steeds minder aan de afspraken en kwamen al massaal naar het strand e.d.

Blijkbaar is het risico gewoon heel veel lager nu.

Halsema heeft in het verleden altijd onafhankelijk van wie er demonstreerde gereageerd. Ik zie dit dan ook niet als een politieke keuze omdat dit bij haar ideologie past.
Ze ziet het zelf zo, hoeveel meer moet je nog weten? Halsema: “deze demonstratie is te belangrijk”.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Iedereen hier zal snappen dat het opkomen tegen racisme een enorm belangrijk en actueel onderwerp is in de VS. Is echter nú het juiste moment voor een antiracismedemonstratie in Nederland?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:52

Touchdomex

Meisje!

Tk55 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:42:
Iedereen hier zal snappen dat het opkomen tegen racisme een enorm belangrijk en actueel onderwerp is in de VS. Is echter nú het juiste moment voor een antiracismedemonstratie in Nederland?
Als je er tractie mee wil halen absoluut.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:26

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Waar de fout naar mijn mening zit, is dat er geen maximum is gesteld aan het aantal deelnemers dat mee doet aan de demonstratie.
Dan kun je vervolgens tellen hoeveel mensen er ondertussen zijn en als het teveel wordt, heb je dat in de hand. Een reserveringssysteem is ook een optie.

Nu waren ze overrompeld en kan ik er wel voor inkomen dat ze de demonstratie die vreedzaam is gelopen, vreedzaam wouden beëindigen.
Maar dit is absoluut een leerpunt voor komende demonstraties waar een vergunning voor wordt gegeven. Het signaal wat hier tevens mee wordt gegeven, namelijk demonstratierecht is een vrijbrief voor massale samenscholingen, kan zeker niet de norm worden. Het kabinet zou eigenlijk richtlijnen hiervoor moeten geven om het juiste signaal af te geven.
Demonstreren is zeker een belangrijk recht, maar wel op de juiste manier in deze tijd.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 16:48
*knip*, linkdrops zijn ongewenst. Geef uitleg bij je link, wat er te lezen is en waarom het relevant is voor de discussie

[Voor 87% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 09:48]

Steam

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
ph4ge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:37:
[...]
Volgens mij moet je het niet zo persoonlijk maken. Voor elke bestuurder is het in deze tijd een moeilijke afweging tussen het recht op demonstreren en de Corona maatregelen. Ze hadden oprecht niet voorzien dat het zo snel zo groot zou worden. Als ze een naar verwachting betrekkelijk kleine demonstratie had verboden dan hadden we ook wat te klagen.

Ik ben helemaal geen fan van Halsema maar ze kon het ook niet goed doen. Keihard ingrijpen op een vreedzame demonstratie is ook geen makkelijke beslissing.
Er is nog een middenweg tussen keihard ingrijpen en zelf tussen de mensen gaan staan en je steun voor het protest uitspreken. Ze had de mensen ook vriendelijk op kunnen roepen om naar huis te gaan. Hell, met het uitdelen van boetes waren ze waarschijnlijk ook een heel eind gekomen zonder dat de ME er aan te pas komt.

Verder kan je mij niet wijsmaken dat een 5G protest of lockdown protest niet zou zijn opgebroken en dat Halsema deze demonstratie anders heeft behandeld vanwege haar eigen politieke voorkeuren, maar dat is helaas lastig te bewijzen.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:51

Metro2002

Mind explorer

n3othebest schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:37:
[...]

En die werden dan ook dichtgegooid zodra het te druk werd. Afgelopen weekend nog gebeurd bij de Galderse meren.
Op 1,5 meter ja
De inschatting van hoe druk het zou worden is misschien fout geweest maar met geweld het uit elkaar drijven was geen optie.
Verkeerde Inschatting? Haar eigen partij heeft notabene opgeroepen (!) om te komen!

Daarnaast zijn er nog veel meer opties dan met geweld alles uit elkaar drijven. Toegangswegen blokkeren, de demonstratie domweg niet toestaan, oproepen afstand te houden. Er is NIETS gedaan. Helemaal niets, sterker nog, Femke Halsema ging gezellig tussen de demonstranten staan.
Touchdomex schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Als je er tractie mee wil halen absoluut.
Wat willen ze hiermee bereiken in Nederland dan? We hebben hier al zo'n beetje de meeste softe politie ter wereld. Dat hele probleem speelt hier amper tot niet.

Dat je steun wilt betuigen is best maar dit lijkt bijna op het opzettelijk opzetten van bevolkingsgroepen tegen elkaar, je had de twitter berichten moeten zien van de organisatoren, veel racistischer wordt het niet.

[Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 02-06-2020 09:51]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Waarom zou je de demonstratie moeten beeindigen met politiegeweld. Er zijn veel manieren om te voorkomen dat een precedent wordt geschapen zoals nu.

i.p.v. de demonstratie legitimeren en zelf meelopen, had Burgemeester Halsema in haar functie kunnen oproepen om naar huis te gaan/meer afstand houden. Ook de dialoog aangaan met de organisatie.

Werkt dat niet, dan moet je afwegen of de politie wel/niet het plein gaan schoonvegen. Doe je het niet, kom dan tenminste met een slap excuus (bijv "we konden niet genoeg politie op de been krijgen").

Dan kun je ook vandaag nog maatregelen nemen: er is een aanvraag, dus de organisatie is in naam en toenaam bekend: stuur een boete voor het niet nakomen van de demonstratievoorwaarden en stuur een bedrijfsboeten (4000 euro geloof ik) voor het niet naleven van de 1,5m. Dan stuur je in ieder geval een signaal naar de maatschappij dat je dit niet accepteert, zonder dat je een gummiknuppel nodig hebt gehad.

Halsema heeft werkelijk alles verkeerd gedaan wat zij fout zou kunnen doen. Haar positie is niet langer houdbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
Is het niet een beetje een glijdende schaal als we de autoriteiten gaan laten bepalen wanneer het juiste moment is om je mening te uiten? Het loopt nu uit de hand in de VS, dus in die zin is het nu de tijd om solidariteit te tonen. Volgens mij ontstaan dit soort bewegingen vaak ook spontaan en moet je als bestuurder erg terughoudend zijn bij het verbieden of inperken van dit recht.

Het is vooral een praktische inschattingsfout geweest, waarbij ik er dan maar vanuit gaat dat een Halsema gewoon op het advies van de experts af is gegaan die het kennelijk mis hadden. Daar moeten we van leren.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Waarom zou je de demonstratie moeten beeindigen met politiegeweld. Er zijn veel manieren om te voorkomen dat een precedent wordt geschapen zoals nu.
Je hebt gelijk. Ik had nog erbij willen zetten 'mogelijk' . Ik hoop inderdaad dat er nog heel wat zit tussen vreedzaam beeindigen of een plein schoonvegen met een peleton ME ;)

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:55

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

We zullen over een paar weken wel merken hoe Halsema het heeft ingeschat. Tot dan is het in ieder geval een flinke klap voor de mensen die zich wél netjes aan de regels houden.

En ik vraag me ook af waar de verantwoordelijkheid ligt. Bij de burgemeester? De driehoek? De organisatie van het protest?

Wie wordt er aangeklaagd als er over enkele weken de IC bij het VUMC vol ligt? Of spelen we elkaar dan allemaal de "dit konden we niet voorzien" kaart toe?

Er had gewoon politie moeten staan bij alle ingangen tot het plein, en na 300 mensen, gaat het dicht. Dat is bij de vierdaagse echt al jaren zo. Op een gegeven moment kom je de straat gewoon niet meer op als het te druk wordt. En Halsema had in dit geval vriendelijk aan de protestleiding mogen verzoeken om te zorgen dat protesteerders naar huis gingen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 24-06 13:33
Op zich zou het nog kunnen, maar dan wel op een ruimere locatie. Toen duidelijk werd dat er veel mensen bij zouden komen, had toen een deel ergens anders heengestuurd kunnen worden?
De burgemeester verbaast zich dat er in deze coronatijd gekozen is voor een 'ouderwetse' manier van demonstreren. "Kijk naar Italië", legt hij uit. "Daar werden acties gehouden van mensen die vanaf balkons herrie maken. Kies voor een creatieve manier. Of vorm een lint langs de waterkant. Langs de Boompjes bijvoorbeeld. Zo kan je ook een statement maken en tóch anderhalf meter afstand houden."
Aboutaleb weet iig dat hij heel duidelijk moet zijn. Ben het ook met hem eens dat het toch wel bizar is om in deze tijd een standaard protest te organiseren. En heel egoïstisch van al die mensen die zijn gegaan en niet zijn vertrokken toen bleek hoe druk het al was.
We hebben maanden afstand gehouden en thuis gebleven om de zorg te ontlasten, zodat de IC's niet vol komen en de artsen en ander verplegend personeel niet volledig kapot gewerkt worden. Er worden harde keuzes gemaakt wat wel open mag en wat niet, met belangrijke focus op het beperken van verkeersbewegingen en dan ga je met duizenden mensen naar de Dam toe. Laten we hopen dat deze mensen niet ook nog eens veel van buiten Amsterdam zijn gekomen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ph4ge
ErikT738 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:45:
Er is nog een middenweg tussen keihard ingrijpen en zelf tussen de mensen gaan staan en je steun voor het protest uitspreken. Ze had de mensen ook vriendelijk op kunnen roepen om naar huis te gaan. Hell, met het uitdelen van boetes waren ze waarschijnlijk ook een heel eind gekomen zonder dat de ME er aan te pas komt.
Normaal gesproken haalt een demonstratie met 5000 deelnemers amper het nieuws. Het zijn bijzondere tijden en bestuurders zijn zoekende. Wellicht is dit achteraf 1 van de lessen.

Boetes uitdelen op de dag dat er massaal wordt versoepeld en er toch al amper Corona boetes worden uitgedeeld is ook makkelijker gezegd dan gedaan. En nogmaals, je zit met het recht op demonstreren, en het is een vreedzaam protest, weet waar je aan begint als je oproept dat autoriteiten hier harder tegen op moeten treden.
ErikT738 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:45:
Verder kan je mij niet wijsmaken dat een 5G protest of lockdown protest niet zou zijn opgebroken en dat Halsema deze demonstratie anders heeft behandeld vanwege haar eigen politieke voorkeuren, maar dat is helaas lastig te bewijzen.
Met deze vooringenomenheid zal een GroenLinks bestuurder altijd te maken hebben. De mensen die nu roepen dat haar positie onhoudbaar is vonden dat waarschijnlijk voor dit incident ook al is mijn vermoeden.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +11Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Duizenden doden, verpleegsters die gigantische overuren en overuren maken, tienduizenden ondernemers die het faillissement worden ingedrukt.. En dan dit.

Ik vraag mij af nu de lokale overheid gefaald heeft, of het niet tijd is voor de landelijke overheid om iedereen die daar geweest is een verplichte quarantaine op te leggen.

Als ik er zelf bij was geweest zou ik in ieder geval uit eigen beweging in quarantaine gaan.

[Voor 18% gewijzigd door 3x3 op 02-06-2020 11:38]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 24-06 13:33
Jeroenneman schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:48:
Er had gewoon politie moeten staan bij alle ingangen tot het plein, en na 300 mensen, gaat het dicht. Dat is bij de vierdaagse echt al jaren zo. Op een gegeven moment kom je de straat gewoon niet meer op als het te druk wordt. En Halsema had in dit geval vriendelijk aan de protestleiding mogen verzoeken om te zorgen dat protesteerders naar huis gingen.
Op 1 juni, de dag dat er van alles open gaat, goed voorbereid zijn om in te kunnen grijpen had inderdaad best gemogen.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:51

Metro2002

Mind explorer

ph4ge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:52:
[...]

Met deze vooringenomenheid zal een GroenLinks bestuurder altijd te maken hebben.
Dit heeft niks met vooringenomenheid te maken, Groenlinks riep zelf op om te komen. Dan kun je niet anders concluderen dat dit gewoon doorging omdat het wel heel goed in haar straatje paste.

https://twitter.com/groenlinks/status/1267435673226809344

[Voor 26% gewijzigd door Metro2002 op 02-06-2020 09:56]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:29
Als witte man is het natuurlijk makkelijk om te zeggen, maar ik vind dit echt niet kunnen. Zeker tegenover al die mensen in de zorg en op de IC's die al maanden op hun tandvlees lopen en strijden tegen het coronavirus. Al die duizenden doden... Een overgroot deel van NL wat zich wel aan de maatregelen heeft gehouden en eindelijk weer wat vrijheid kreeg. En dan zit er bij Beau iemand aan tafel die zegt: Dit geeft aan hoe ernstig de zaak is, dat mensen er hun leven voor op het spel willen zetten. Gast.. je speelt met andermans leven... En niemand durft dan kritisch te zijn....

[Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 02-06-2020 09:58]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
''Menno de Jong, viroloog Amsterdam UMC en lid van het Outbreak Management Team, zegt de anti-racisme-demonstratie op de Dam een risico vormt voor het opvlammen van het SARS-CoV-2-virus''

bron: Parool https://www.parool.nl/ams...-tflPwQYVvnKHvX7NH5XRSMT8

Tevens zijn er diverse Burgermeesters in NL die hun zware ongenoegen uiten over de demonstratie gister.

Gisteravond laat werd hier ook al in het Slowchat topic van Corona over gesproken.

Heel simpel; Halsema moet haar biezen pakken en opstappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:44
3x3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:53:
Als ik er zelf bij was geweest zou ik in ieder geval uit eigen beweging in quarantaine gaan.
Daar heeft de GGD al toe opgeroepen las ik ergens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PSPfreaky
  • Laatst online: 24-06 12:57
Na maanden in een intelligente lockdown te hebben gezeten, vind ik een demonstratie zoals gisteren echt niet kunnen. Ik snap dat mensen willen demonstreren, maar dit waren gewoon teveel mensen op de Dam.

Ik bedenk me ook wel... Wat als de politie (hard) zou ingrijpen, wat zou dat dan voor gevolgen hebben?

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18:17
Even advocaat van de duivel (ben het totaal oneens met de demonstratie), een viroloog op NOS zegt het volgende:

De duizenden betogers die gisteren op de Dam in Amsterdam bij elkaar waren, zullen niet tot een nieuwe golf coronabesmettingen leiden. Dat verwacht viroloog Mariet Feltkamp van het Leids Universitair Medisch Centrum.

Volgens haar is het wel een risico dat een grote groep mensen langere tijd minder dan 1,5 meter afstand hield. Maar doordat het buiten gebeurde, in de zon en de wind, zullen de druppels en aerosolen snel zijn verwaaid, zegt Feltkamp. Ook scheelt het dat de meeste betogers een mondkapje droegen. Door deze factoren verwacht ze geen superspreading event, zoals eerder in bijvoorbeeld voetbalstadions en kerken.

Ik maak me ook grote zorgen maar iemand met een stuk meer kennis dan ik op dit gebied zegt dat het waarschijnlijk wel meevalt.

[Voor 7% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 02-06-2020 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
PSPfreaky schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:00:
Ik bedenk me ook wel... Wat als de politie (hard) zou ingrijpen, wat zou dat dan voor gevolgen hebben?
Kijk naar wat er in de VS is gebeurd. De harde aanpak van politie zorgt juist voor escalatie. Niets doen is ook een optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Voorzitter van de veiligheidsregio Kennemerland en tevens burgemeester van Haarlemmermeer:

https://www.nhnieuws.nl/n...am-blijf-twee-weken-thuis

Acties:
  • +11Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
En ik vraag me ook af waar de verantwoordelijkheid ligt. Bij de burgemeester? De driehoek? De organisatie van het protest?
De verantwoordelijkheid ligt bij de Burgemeester:
De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Hij moet voorkomen dat er overlast is, en ordeverstoringen bestrijden. Hij mag openbare bijeenkomsten verbieden als er geen garantie voor de veiligheid is. De burgemeester heeft daartoe het gezag over de politie en de brandweer.
Dit is nota bene de enige harde verantwoordelijkheid die hij/zij heeft.

Daarnaast is Halsema, als Burgemeester van Amsterdam ook nog eens voorzitter van de veiligheidsregio.
Halsema had inderdaad gewoon de demonstratie moeten beperken (de organisatie had ook al kruizen op de grond geplakt om de 1.5 m aan te geven). Als het Vondelpark afgegrendeld kan worden, als Somerlust ontruimd kan worden dan kan een vreedzame demonstratie ook in de hand worden gehouden.

De grondwet laat die ruimte ook:
1. Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Als er nu een keer een demonstratie beperkt had kunnen worden vanwege de bescherming van de gezondheid dan was het nu.

Het grootste probleem mijn inziens is dat Halsema deze demonstratie te belangrijk vond ( 'De demonstratie is te belangrijk'.)
Het is niet aan de overheid om inhoudelijk het over een demonstratie zich uit te spreken. En het is een valse tegenstelling om te stellen dat er maar twee mogelijkheden zijn, de demonstratie gaat door of moet verboden worden.

Halsema komt maar niet los van haar politieke achtergrond en laat zien dat zij niet doorheeft dat een bestuurdersrol als die van burgemeester los staat van haar persoonlijke voorkeuren.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:01:
Even advocaat van de duivel (ben het totaal oneens met de demonstratie), een viroloog op NOS zegt het volgende:

De duizenden betogers die gisteren op de Dam in Amsterdam bij elkaar waren, zullen niet tot een nieuwe golf coronabesmettingen leiden. Dat verwacht viroloog Mariet Feltkamp van het Leids Universitair Medisch Centrum.

Volgens haar is het wel een risico dat een grote groep mensen langere tijd minder dan 1,5 meter afstand hield. Maar doordat het buiten gebeurde, in de zon en de wind, zullen de druppels en aerosolen snel zijn verwaaid, zegt Feltkamp. Ook scheelt het dat de meeste betogers een mondkapje droegen. Door deze factoren verwacht ze geen superspreading event, zoals eerder in bijvoorbeeld voetbalstadions en kerken.

Ik maak me ook grote zorgen maar iemand met een stuk meer kennis dan ik op dit gebied zegt dat het waarschijnlijk wel meevalt.
Dit is niet zo heel relevant, relevant is dat we afgesproken hebben 1,5 meter afstand te houden. Geen grote bijeenkomsten nog toe te staan. En Halsema heeft buiten deze kaders een demonstratie door laten gaan. Terwijl een aangepast, kleinere vorm ook prima was mogelijk geweest met een stukje handhaving vooraf en tijdens de demonstratie.

[Voor 19% gewijzigd door PolarBear op 02-06-2020 10:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 24-06 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Rudolf schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:57:
Als witte man is het natuurlijk makkelijk om te zeggen, maar ik vind dit echt niet kunnen. Zeker tegenover al die mensen in de zorg en op de IC's die al maanden op hun tandvlees lopen en strijden tegen het coronavirus. Al die duizenden doden... Een overgroot deel van NL wat zich wel aan de maatregelen heeft gehouden en eindelijk weer wat vrijheid kreeg. En dan zit er bij Beau iemand aan tafel die zegt: Dit geeft aan hoe ernstig de zaak is, dat mensen er hun leven voor op het spel willen zetten. En niemand durft dan kritisch te zijn....
Deze mening deel ik. Zeker is het absoluut belachelijk wat in de VS heeft plaatsgevonden, en prima dat men daar protesteert (al kan ik zelf niet veel sympathie opbrengen voor de groepjes die alles slopen maar goed), maar ik denk niet dat het eerlijk is om te zeggen dat het er in NL hetzelfde aan toegaat.

Natuurlijk, ik ben niet naïef. Er zal zeker sprake zijn van racisme hier en daar, maar om daar (of gaat het puur om het politiegeweld in de VS, dan begrijp ik het nog minder?) nu duizenden en mogelijk tienduizenden levens in eigen land voor op het spel te zetten... Tja. Ik vind het een beetje debiel. En ja, die mening kun je hebben terwijl je het ondertussen eens bent met waarom de demonstranten in de VS de straat op gaan.

R7 3700X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:58
*knip* whataboutism

[Voor 97% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 10:08]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• waah
  • Laatst online: 01:16
@Robkazoe omdat een demonstratie toch écht anders is als een gebakje eten voor de gezelligheid. Opstaan tegen onrecht vs gezelligheid.

Dat gezegd, ja zo'n boete is ook overdreven, absoluut. Maar om de ene fout nu met de andere fout te bestrijden....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 3x3

3x3

Wat mij hoop geeft, is dat demonstreren ook kan op een corona-proof manier. Dit onderstaande beeld in Nijmegen is toch veel krachtiger dan die ongecontroleerde zelfzuchtige massa op de dam?

Quarantaine:
D-e-n schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:59:
[...]
Helaas is de groep mensen die de afstandregels schijnbaar probleemloos schond, waarschijnlijk ook niet de groep mensen die zich zal houden aan zo'n ggd verzoekje.

Nee, dit lijkt mij het moment voor de overheid om wel in te grijpen. De nieuwe wet van het gebruiken van telecom gegevens te gebruiken, om alle mensen die kozen daar te zijn, in quarantaine te plaatsen op straffe van een boete van €400.

Ik wil niet weer duizenden mensen zien sterven, ik wil niet nog meer ondernemers het faillissement in zien worden gedrukt, ik wil niet weer dat onze verpleegkundigen worden gedwongen overuren te maken in een omgeving waar de ene patiënt na de andere patiënt dood gaat.

[Voor 24% gewijzigd door 3x3 op 02-06-2020 10:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
waah schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:05:
@Robkazoe omdat een demonstratie toch écht anders is als een gebakje eten voor de gezelligheid. Opstaan tegen onrecht vs gezelligheid.

Dat gezegd, ja zo'n boete is ook overdreven, absoluut. Maar om de ene fout nu met de andere fout te bestrijden....
De demonstratie had ook prima met minder mensen en op anderhalve meter gekund. De organisatie had daarvoor ook al maatregelen genomen. Het enige wat Halsema had moeten doen is het aantal mensen wat op de Dam stond beperken, iets wat ook in het Vondelpark werd gedaan.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 24-06 09:54

Bejit

Svenska Faderland

waah schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:05:

Welk onrecht? We leven in Nederland niet Amerika. Deze demonstratie had nooit plaats mogen vinden.

Systeempje

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:37:
[...]
Je ziet dat ze haar hele verdediging laat draaien om jouw laatste zin, ze kon niets doen omdat met geweld ingrijpen het erger zou maken, geen optie was, etc.

Dat is een mooie manier om de aandacht af te wentelen van het feit dat ze helemaal niets gedaan heeft en dat is nu juist waar ze keihard faalt.

Dat het aantal demonstranten groter was dan verwacht, wil ik ze nog geven. Wel extreem naïef, gezien het feit dat het een demonstratie was in de hoofdstad, op een vrije dag, met mooi weer en GroenLinks heeft er actief reclame voor gemaakt, maar goed, het kan.
Maar wat gebeurt er als een strand te druk wordt, dan gaan de toegangswegen dicht, roept de gemeente op niet meer te komen, wordt er actief ingegrepen om mensen afstand te laten behouden of worden mensen weggestuurd. (Ik heb nog geen ME gezien bij Zandvoort)

Dit is allemaal niet gebeurd, terwijl ze, als burgemeester, absoluut de kans had om in te grijpen. Ze was zelf aanwezig, ze zag hoe fout het was. Mogelijk had op deze manier ingrijpen geen nut gehad, maar dat weet je pas als je het doet een kun je tenminste zeggen dat je je verantwoordelijkheid genomen hebt als burgemeester.

En al deze maatregelen, en meer, staan tussen haar inactiviteit en de ME. Echter door steeds maar weer de aandacht op de ME te vestigen, hoopt ze dat niemand ziet dat ze helemaal niets gedaan heeft.

Uiteraard komt nu in het nieuws dat een viroloog denkt dat het wel mee gaat vallen met besmettingen door deze farce, maar dat is niet eens de hoofdreden dat ze fout (niet) gehandeld heeft.
Het feit dat ze het verkeerd zag gaan, maar niets gedaan heeft, zelfs geen poging, laat zien dat ze de verantwoordelijkheid niet kan en mag dragen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

*knip*, hou het bij de demonstratie. Acties van BOA's elders zijn compleet off-topic

Ik denk dat je als burgemeester de balans moet opmaken en je de conclusie moet trekken dat dit je gewoon je baan moet kosten. Simpel zat, spelen met de levens van zo veel mensen in een getraumatiseerd land is echt de meest belachelijke fout die je op dit moment had kunnen maken. En als er dit soort fouten worden gemaakt heb ik weinig vertrouwen in de rest van de vaardigheden van deze persoon.

[Voor 162% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 10:12]

R7 3700X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 21:55

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

3x3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Helaas is de groep mensen die de afstandregels schijnbaar probleemloos schond, waarschijnlijk ook niet de groep mensen die zich zal houden aan zo'n ggd verzoekje.

Wat mij hoop geeft, is dat demonstreren ook kan op een corona-proof manier. Dit onderstaande beeld in Nijmegen is toch veel krachtiger dan die ongecontroleerde zelfzuchtige massa op de dam?

[Afbeelding]

Nee, dit lijkt mij het moment voor de overheid om wel in te grijpen. De nieuwe wet van het gebruiken van telecom gegevens te gebruiken, om alle mensen die kozen daar te zijn, in quarantaine te plaatsen op straffe van een boete van €400.

Ik wil niet weer duizenden mensen zien sterven, ik wil niet nog meer ondernemers het faillissement in zien worden gedrukt, ik wil niet weer dat onze verpleegkundigen worden gedwongen overuren te maken in een omgeving waar de ene patiënt na de andere patiënt dood gaat.
Kan iemand deze foto even naar KOZP sturen? Misschien dat ze bij de volgende demonstratie dan wél nadenken? :F

Voor de rest slaat @PolarBear de spijker op z'n kop. Het is geen binaire keuze tussen wel of niet demonstreren, hoe graag Halsema dat ook wil pushen. Achteraf kan ze natuurlijk niks meer doen, dus nu moet het geschoven worden op "ingrijpen had alles erger gemaakt". Alleen als die demonstranten niet zo'n lieverdjes zijn natuurlijk, en weigeren om mee te werken. Was dat de verwachting van Halsema?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Wellicht de volgende (grote) demonstatie overhevelen naar Den Haag?
Daar hebben ze met het Malieveld een plek die effe groter is dan de Dam, op grofweg dezelfde afstand van het Centraal Station.
En is het in een stad met een VVD-burgemeester.

Het valt me namelijk op dat een deel van de Nederlandse pers een nogal uitgesproken mening heeft over mevrouw Halsema. Het lijkt erop dat ze (op een heel andere manier) onder een vergrootglas ligt dan haar voorgangers en collega's.
Ik zie dat hier ook... een beslissing die door de driehoek genomen moet worden, wordt haar (redelijk persoonlijk) aangerekend.
Ik persoonlijk ben redelijk verbaasd dat al die mensen bij een zichtbare drukte alsnog doorgelopen is en gezellig hutjemutje op de Dam is gaan staan... Solidariteit is blijkbaar ook meetbaar met verschillende maten.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +7Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:36

MazeWing

passionate & cynical

Ik snap dat mensen willen demonstreren en snap ook dat bij dit soort demonstraties de 1,5 meter lastig te handhaven is. Wat er echter gisteren op de dam gebeurd is, is op geen enkele manier te verantwoorden of goed te praten.

Toen duidelijk werd dat de toestroom een stuk meer zou worden dan die "300" hadden ze maatregelen moeten nemen en voorkomen dat er meer mensen op de dam kwamen en eventueel andere pleinen ter beschikking stellen om op die manier de grote mensenmassa te spreiden.
Verder vind ik dat de organisatie en oproepers van deze demonstratie ook zeer nalatig zijn geweest in het handhaven van de (tijdelijke) 1,5 meter regels. Wat mij betreft mogen die echt nog wel op het matje komen.

Het kan nu 2 kanten op gaan. Of alles loopt af met een sisser of we krijgen een flinke piek met coronabesmettingen. Hoe dan ook heeft Halsema compleet de plank misgeslagen en zou het haar sieren op te stappen. Ze heeft praktisch elke burgemeester, ondernemer, etc. te kakken gezet. In het verleden zijn er burgemeesters voor minder weg moeten gaan...

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

Acties:
  • +7Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 00:40
Tk55 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:01:
Kijk naar wat er in de VS is gebeurd. De harde aanpak van politie zorgt juist voor escalatie. Niets doen is ook een optie.
Toen de Dam eenmaal volstond was dat inderdaad de minst slechte optie, zie niet hoe je 5000 personen fysiek had kunnen verwijderen zonder dat het tot rellen was gekomen. Halsema had in ieder geval wel kunnen proberen het vreedzaam te beëindigen, ga op dat podium staan en vertel de menigte dat ze naar huis moeten. Vermoed dat ze zelf ook overvallen was, anders kan ik haar optreden niet duiden: het hele plaatje was erg ongelukkig met de zwarte kleding, de button, de onhandige uitspraken, het niet oproepen tot vertrek, etc.

Maar los daarvan, waar was de eigen verantwoordelijkheid van de 5000 demonstranten? Je ziet dat je onmogelijk anderhalve meter afstand kunt houden, je weet wat corona kan doen en waarom de regels er zijn. Het virus heeft geen kleur, ras, is niet links of rechts. Waarom dacht de meerderheid niet uit zichzelf, dit kan niet we moeten naar huis...

In het andere draadje reageerde @D-e-n op de feestverzoeken in mijn appgroepen dat het hypocriet was, dat de corona-maatregelen niet voor Femke zijn. We doen met z'n allen dingen waar we individueel best twijfels over mogen hebben: verwacht persoonlijk niet zoveel problemen met die buurt BBQ of het feestje in de achtertuin, onder de 50 is de kans op overlijden minimaal en in de buitenlucht is de kans op besmetting waarschijnlijk erg klein. Toch houden we ons relatief goed aan de voorschriften en richtlijnen, niet omdat we altijd even overtuigd zijn maar het een sociaal-contract is als maatschappij dat we dit voor elkaar doen. Nu zo openlijk een deel van de bevolking dat contract verbroken heeft denkt het andere deel, maar ik deed dit toch ook voor jullie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Je kunt er natuurlijk donder op zeggen dat politie ingrijpen bij de demonstratie had geleid tot "zie je wel, we worden onderdrukt, we mogen niet eens demonstreren".

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

*knip*, compleet off-topic

[Voor 90% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 10:16]

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Jester-NL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:12:
Ik zie dat hier ook... een beslissing die door de driehoek genomen moet worden, wordt haar (redelijk persoonlijk) aangerekend.
Dat is an sich niet zo vreemd: de burgemeester is nou eenmaal het gezicht van die driehoek en de gemeente, en is in de beeldvorming vaak ook degene die de beslissingen neemt, ongeacht of hij/zij de enige is die erover wat te zeggen heeft.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Femke gaf gisteravond bij Op1 zeer duidelijk aan dat de énige manier om in te grijpen was, die met geweld.

Volgens mij zou ze dit eerst met de Politie moeten hebben bespreken , er zijn natuurlijk nog legio andere mogelijkheden voordat je, zoals Femke zegt, geweld moet gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:48

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bejit schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Welk onrecht? We leven in Nederland niet Amerika. Deze demonstratie had nooit plaats mogen vinden.
In het demonstratie recht staat gelukkig niet dat het nut van de demonstratie vooraf beoordeeld wordt door de overheid.

Of het nu tegen 5G, boeren, lockdown, race inequality in de VS, Erdogan oid is maakt niet uit.
Of zo’n demonstratie zinnig is, das weer een andere vraag.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3

3x3

Bejit schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Ook in tijden van corona zijn grondrechten een groot goed.

Juist nu ze onder druk staan is zijn je grondrechten belangrijker dan ooit. Ook het demonstratierecht.

En demonstreren had met impact en ordelijk gekunt in Amsterdam gisteren. zie mijn eerdere foto van de koor-demonstratie in Nijmegen. de gemeente had een maximum moeten stellen aan het aantal mensen op de dam. En dat kan, was ook voor het vondelpark geen probleem en doet de gemeente al jaren bij grote evenementen zoals als koningsdag.

Ook had de organisatie meer kunnen doen.

Los van dat ik het recht om te demonstreren heel belangrijk vind, vind ik het persoonlijk wel jammer, dat door deze 'grote' demonstratie het 'weer' lijkt alsof racisme in Nederland alleen gaat om zwarte piet, en politiegeweld in een ander land. Dat wekt een beetje de schijn alsof 't niet serieus te nemen is.

Dat is heel naar, want we hebben in Nederland namelijk problemen met echte discriminatie, vooral op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

Het valt me namelijk op dat een deel van de Nederlandse pers een nogal uitgesproken mening heeft over mevrouw Halsema. Het lijkt erop dat ze (op een heel andere manier) onder een vergrootglas ligt dan haar voorgangers en collega's.
Dat komt omdat mevrouw Halsema wel vaker zeer discutabele beslissingen maakt tijdens haar ambtsperiode. Dan is het niet zo vreemd men een wat meer uitgesproken mening heeft over haar.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:13:
Je kunt er natuurlijk donder op zeggen dat politie ingrijpen bij de demonstratie had geleid tot "zie je wel, we worden onderdrukt, we mogen niet eens demonstreren".
Nogmaals, dat het zover kwam was al een onderschatting van Halsema.

Je mag en kan als burgemeester nadere eisen en regels stellen aan een demonstratie. Als ze gewoon zondag had gezegd, prima demonstratie, de Dam is beschikbaar maar vanwege de corona maatregelen mogen er max 400 man die conform de richtlijnen 1,5 meter afstand moeten houden. Niets aan de hand geweest. Had ze volledig binnen haar bevoegdheid en de grondwet gehandeld.

Maar een uitspraak als "deze demonstratie is te belangrijk" doet gewoon vermoeden dat Halsema haar politieke voorkeuren laat prevaleren.

Ze had ook nog mensen kunnen verzoeken om naar andere plekken in de stad te gaan toen bleek dat het te druk zou worden, ook niet gedaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:43

SuBBaSS

-has Ryzen

Maar valt nu wel de rest van de driehoek af (op npo radio1 wordt daar in ieder geval op gehint).

Benieuwd naar wat daaruit komt. Want als zij dat toegestaan hebben dan hebben ook zij wat uit te leggen. Dit is (ook) waar die hele veiligheidsdriehoek voor in het leven geroepen is.

Dat hele gebeuren omtrent het 'overdonderd zijn' over de opkomst komt ze echt niet mee weg hoor.
Echt niet in deze tijden waar de signalen bwvs. voor het oprapen liggen.

Gaslighting is a form of psychological manipulation in which a person or a group covertly sows seeds of doubt in a targeted individual or group, making them question their own memory, perception, or judgement..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

3x3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Ook in tijden van corona zijn grondrechten een groot goed.

Juist nu ze onder druk staan is zijn de rechten belangrijker dan ooit. Ook het demonstratierecht.

En demonstreren had met impact en ordelijk gekunt in Amsterdam gisteren. zie mijn eerdere foto van de koor-demonstratie in Nijmegen. de gemeente had een maximum moeten stellen aan het aantal mensen op de dam. En dat kan, was ook voor het vondelpark geen probleem en doet de gemeente al jaren bij grote evenementen zoals als koningsdag.

Ook had de organisatie meer kunnen doen.

Los van dat ik het recht om te demonstreren heel belangrijk vind, vind ik het persoonlijk wel jammer, dat door deze 'grote' demonstratie het 'weer' lijkt alsof racisme in Nederland alleen gaat om zwarte piet, en politiegeweld in een ander land. Dat wekt een beetje de schijn alsof 't niet serieus te nemen is.

Dat is heel naar, want we hebben in Nederland namelijk problemen met echte discriminatie, vooral op de arbeidsmarkt.
Nouja, ergens vind ik protesteren tegen iets wat in Nederland plaats vindt, of waar in ieder geval lokaal invloed op uit te oefenen is wel van andere orde dan voor iets wat in een totaal ander land plaatsvindt.

Glijdende schaal uiteraard, erg lastig om ergens een streep onder te trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Geert1976 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:16:
Femke gaf gisteravond bij Op1 zeer duidelijk aan dat de énige manier om in te grijpen was, die met geweld.

Volgens mij zou ze dit eerst met de Politie moeten hebben bespreken , er zijn natuurlijk nog legio andere mogelijkheden voordat je, zoals Femke zegt, geweld moet gebruiken.
Ik denk dat als men niet actief had opgeroepen om te komen demonstreren, en daarbij duidelijk van tevoren aan had gegeven dat er met de Corona-maatregelen en volksgezondheid in het achterhoofd max een X hoeveelheid mensen toegelaten zouden worden, het prima had gekund zonder een land bloot te stellen aan onnodig veel ellende. Dan belemmer je mensen niet in hun recht om te demonstreren, maar doe je wel een beroep op mensen om toch eieren voor hun geld te kiezen en het protest op een andere manier voortzetten.

Ik denk ook dat er op die manier ergens wel wat begrip was geweest. De 'gekkies' die het toch alleen maar doen om rellen te schoppen zul je altijd hebben, en die zullen ook het allerhardste schreeuwen dat hen zogenaamd onrecht wordt aangedaan. Maar goed dat is niet nieuw natuurlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Grapperhaus heeft gisteravond laat ook nog eens heel duidelijk aangegeven dat de 1,5 mtr maatregel te allen tijde geld, dit nav de demonstratie op de Dam.

*knip*, laat dit soort kreten achterwege

[Voor 21% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 10:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Iemand vragen naar huis te gaan kan je al zien als een vorm van geweld als het verzoek komt van een blanke politieagent, een symbool van de authoriteit en onderdrukking waar de demonstratie tegen is gericht.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• Piet_Piraat7
de Speld haakt er altijd wel weer lekker snel in met z'n krantenkop :')
Het coronavirus heeft gisteren niemand op de Dam besmet. Volgens het virus was de demonstratie daarvoor té belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
pedorus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:40:
[...]

De motivatie was in op1:
-300 mensen verwacht, werden er onverwacht veel meer (in Berlijn bijvoorbeeld waren het er bijvoorbeeld veel minder, dus 300 is echt geen gek getal)
In het Parool zegt ze dat de gemeente uit ging van 1000 mensen. Die 300 was van de organisatie. Met 1000 mensen was het al lastig geweest om die 1.5 meter te handhaven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3

3x3

MikeyMan schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Nouja, ergens vind ik protesteren tegen iets wat in Nederland plaats vindt, of waar in ieder geval lokaal invloed op uit te oefenen is wel van andere orde dan voor iets wat in een totaal ander land plaatsvindt.

Glijdende schaal uiteraard, erg lastig om ergens een streep onder te trekken.
De demonstratie was niet alleen voor de nutteloze dood van veroordeelde bankrover Floyd. Of tegen racisme en politiegeweld van de politie.

Maar tegen racisme in z'n algemeen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MazeWing schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:12:

Het kan nu 2 kanten op gaan. Of alles loopt af met een sisser of we krijgen een flinke piek met coronabesmettingen. Hoe dan ook heeft Halsema compleet de plank misgeslagen en zou het haar sieren op te stappen. Ze heeft praktisch elke burgemeester, ondernemer, etc. te kakken gezet. In het verleden zijn er burgemeesters voor minder weg moeten gaan...
Eens.

2,5 maand terug:

Nu mogen we weer iets, alles volgens de strenge regeltjes, oproepen om niet naar het strand te gaan etc. En dan zet je je hele groepen ondernemers, families, en je eigen partij zo te kakken.
Maargoed, ook protestanten kunnen bij zichzelf ten rade gaan, maar die hebben blijkbaar een coronabesmetting voor zichzelf en andere over in het belang van vrijheid van meningsuiting.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat je zowat al discrimineert als je als bekend persoon geen statement over discriminatie op twitter/instagram hebt geplaatst.

En als er dan een opleving van corona komt, kan het vingerwijzen beginnen. Het is de schuld van de horeca! Nee het was het protest! etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
ph4ge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:52:
[...]
Normaal gesproken haalt een demonstratie met 5000 deelnemers amper het nieuws. Het zijn bijzondere tijden en bestuurders zijn zoekende. Wellicht is dit achteraf 1 van de lessen.

Boetes uitdelen op de dag dat er massaal wordt versoepeld en er toch al amper Corona boetes worden uitgedeeld is ook makkelijker gezegd dan gedaan. En nogmaals, je zit met het recht op demonstreren, en het is een vreedzaam protest, weet waar je aan begint als je oproept dat autoriteiten hier harder tegen op moeten treden.
Normaal gesproken? Normaal gesproken kon je ook gewoon naar een festival of buurtfeest, maar zo lang we met z'n allen regels hebben afgesproken om verdere Corona besmettingen te voorkomen gelden er andere normen voor "normaal". Verder gaan "glijdende schaal" argumenten in dit geval niet op, andere protesten waarbij de veiligheid (in dit geval de volksgezondheid) in gevaar zijn zouden ook gewoon (moeten) worden opgebroken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:13:
Dat maakt het lastig, en waarom ik het op dit moment te makkelijk vindt om te roepen dat Halsema (persoonlijk ondanks dat ze slechts deel is van de driehoek) harder had moeten ingrijpen. De commentaren op internet lezen voornamelijk als "we zijn het niet eens met waar deze mensen voor demonstreren, en we hebben toch al een hekel aan Halsema, dus ze moet opstappen." Ongetwijfeld zal niet iedereen in dit topic er zo in zitten, maar zo komt het op het eerste gezicht wel over.

Een vreedzame demonstratie onderbreken ligt gevoelig, gezien de omstandigheden denk ik dat het geen onrealistische gedachte was om te denken dat het uit de hand zou lopen, en dan krijg je politiegeweld, precies waar tegen gedemonstreerd werd. Dat maakt het een hele delicate situatie.

Had ze wellicht met 'zachte hand' meer moeten doen? Dat verwijt krijgt ze nu van veel mensen die anders tekeer gaan tegen 'thee drinken' zoals dat in jargon genoemd wordt. Wellicht had ze dat moeten doen, dat zal moeten blijken, maar is nu te vroeg om te concluderen. Is dat dan vervolgens een reden om haar hoofd te eisen? Ook dat vind ik te vroeg, ik zou zeker willen weten hoe de driehoek als geheel deze situatie heeft aangepakt, want Halsema is ook maar een schakel daarin.

Hadden de demonstranten boetes moeten krijgen voor het overtreden van Corona regels, of kan dat alsnog? In principe zeg ik 'ja', maar met aantekening daarbij dat de jurist in mij zegt dat dat niet zo makkelijk is als dat het lijkt.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, door hele corona 'lock' zijn aardig wat mensen tot een redelijk kort lontje gekomen, dan heb je niet veel meer nodig om een rel te triggeren. Je kan prima proberen vooraf te vragen om afstand te nemen, ga naar huis etc, maar iedereen die daar staat heeft die overweging al gemaakt, de afstand-regel, mogelijke corona, politie-interventie, en toch gaan ze daar staan.

Al is het interesssant te volgen hoe straks een mogelijke tweede uitbraak weer wordt weggezet bij deze demonstranten (veruit meeste mensen bij elkaar sinds afgelopen 2 maanden), krijg je straks weer actie op actie, helemaal als nu regels weer worden aangescherpt, ik verwacht deze demonstratie niet de laatste is geweest.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17:16

Naar mijn idee zit daar ook het grote probleem. Je kunt ten slotte altijd toegangswegen afzetten en andere plekken beschikbaar stellen. Mensen in banen leiden hoeft niet per definitie met geweld. Ze had gewoon gelijk zodra de aanloop groter was dan verwacht een plan moeten hebben om het probleem aan te pakken. Dat er ook door andere mensen fouten zijn gemaakt is natuurlijk duidelijk, maar zij is degene die daar eindverantwoordelijk voor is en de maatregelen klaar had moeten liggen.

[removed]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Het klopt dat als er uiteindelijk 5000+ mensen op de dam staan het bijna onmogelijk is deze (binnen afzienbare tijd) weg te krijgen zonder dat het gaat escaleren met mogelijk geweld tot gevolg.

Maar er gaat toch echt wat aan vooraf voordat je van een paar mensen op de dam er opeens 5000+ hebt. Het is niet alsof het een veredelde flashmob was er binnen 1 minuut je opeens zoveel mensen daar hebt staan. Daarnaast waren er al voldoende signalen dat er meer mensen zouden komen. Ook vanwege het mooie weer en er veel mensen vrij waren. De gehele driehoek heeft in dit geval de plank misgeslagen.

Wat Halsema had moeten doen is tijdig ingrijpen en zoveel mogelijk voorkomen dat er grote mensenmassa's bij elkaar kwamen. Was dit gelukt? Mogelijk niet, echter had ze wel een statement gedaan en gepoogd voortijdig dingen te voorkomen en zich te houden aan de regels zoals die er al bijna 3 maanden zijn. Door helemaal niets te doen heeft ze een heleboel mensen te kakken en voor het blok gezet. Hoe kan je als gemeente nu nog overtuigend en geloofwaardig handhaven als de hoofdstad dit soort situaties maar toe laat?

Maar war het allemaal op neerkomt is dat je een beginnend brandje blust met een brandblusser en als dat niet lukt met een brandweerauto. Je gaat niet meteen de blusvliegtuigen inzetten. En juist dat heeft Halsema niet gedaan. Ze heeft niet tijdig de brandblusser gepakt maar gewacht tot het groter en groter werd. Vervolgens is ze gaan roepen dat ze geen blusvliegtuigen wil inzetten omdat dit weer andere gevolgen kan hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Naar mijn idee zit daar ook het grote probleem. Je kunt ten slotte altijd toegangswegen afzetten en andere plekken beschikbaar stellen. Mensen in banen leiden hoeft niet per definitie met geweld. Ze had gewoon gelijk zodra de aanloop groter was dan verwacht een plan moeten hebben om het probleem aan te pakken. Dat er ook door andere mensen fouten zijn gemaakt is natuurlijk duidelijk, maar zij is degene die daar eindverantwoordelijk voor is en de maatregelen klaar had moeten liggen.
dit inderdaad.

Er werd eerst ingezet op ''een paar honderd man'', dit werden er zeer snel duizenden. Dan is er toch ergens een moment dat iemand van de Politie of organisatie zegt: ''ok, nu toegangswegen dicht tot De Dam''

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
MazeWing schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:27:
[...]

Maar war het allemaal op neerkomt is dat je een beginnend brandje blust met een brandblusser en als dat niet lukt met een brandweerauto. Je gaat niet meteen de blusvliegtuigen inzetten. En juist dat heeft Halsema niet gedaan. Ze heeft niet tijdig de brandblusser gepakt maar gewacht tot het groter en groter werd. Vervolgens is ze gaan roepen dat ze geen blusvliegtuigen wil inzetten omdat dit weer andere gevolgen kan hebben.
prima verwoord!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 23:22

Koppensneller

winterrrrrr

Ben ik de enige die zich er aan stoort dat Halsema consequent 'Femke' wordt genoemd door mensen die haar op politiek dan wel persoonlijk vlak niet mogen? Als een manier om haar als klein vrouwtje/meisje weg te zetten of zo?

Je zal nooit eens zien dat men het over 'Ferd' heeft als Grapperhaus bedoeld wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
3x3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:24:
[...]

De demonstratie was niet alleen voor de nutteloze dood van veroordeelde bankrover Floyd. Of tegen racisme en politiegeweld van de politie.

Maar tegen racisme in z'n algemeen.

De demonstratie was door de organisatie toch duidelijk #blacklivematters en against anti-black violence. Heel specifiek dus.
Koppensneller schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Ben ik de enige die zich er aan stoort dat Halsema consequent 'Femke' wordt genoemd door mensen die haar op politiek dan wel persoonlijk vlak niet mogen? Als een manier om haar als klein vrouwtje/meisje weg te zetten of zo?

Je zal nooit eens zien dat men het over 'Ferd' heeft als Grapperhaus bedoeld wordt.
Ik denk dat je spijkers op laag water zoekt, Geert, Thierry, Jesse etc worden toch vaak genoeg bij voornaam genoemd. Grapperhaus noem ik altijd Fred omdat ik Ferd er maar niet inkrijg maar dat terzijde.

[Voor 39% gewijzigd door PolarBear op 02-06-2020 10:32]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hoevenpe
*knip*, de doelen van het protest en de groepen die erachter zitten zijn off-topic

[Voor 84% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 10:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Koppensneller schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:29:
[...]

[small]Ben ik de enige die zich er aan stoort dat Halsema consequent 'Femke' wordt genoemd door mensen die haar op politiek dan wel persoonlijk vlak niet mogen? Als een manier om haar als klein vrouwtje/meisje weg te zetten of zo?
Ik zie in de kranten gewoon Burgemeester Halsema staan.

Op fora en twitter zie je wel meer Femke, maar daar werd Burgemeester van der Laan ook gewoon Eberhart genoemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:21
Totaal onverwacht dat er zo veel mensen bijeen zouden komen, en helemaal fout dat men niet even nadenkt met de huidige Corona 1.5mtr maatregelen.

Maar ik denk dat het goed is geweest dat er geen Politie te zichtbaar aanwezig was of heeft ingegrepen.
Ik denk dat vele een beetje gestrest zijn en en kort lontje hebben door alle Corona maatregelen, en Politie ingrijpen had een zeer grote kans van escalatie, en dan waren de problemen niet te overzien.

Gaan we de stijgende piek zien over 2 weken ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

*knip*, de doelen van het protest en de groepen erachter zijn off-topic

[Voor 88% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 10:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 24-06 09:54

Bejit

Svenska Faderland

*knip*, reageer onderbouwd of reageer niet

[Voor 95% gewijzigd door Evest op 02-06-2020 10:37]

Systeempje

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:11
In navolging van gisteren heeft de Burgemeester van Rotterdam vanochtend een duidelijk statement gemaakt richting de organisatoren:
Aboutaleb: 'Bij meer dan 80 mensen op Schouwburgplein, gaat demonstratie niet door'

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam weigert een demonstratie tegen racisme op het Schouwburgplein in Rotterdam door te laten gaan, als er meer dan tachtig mensen op af komen. "Daar is het plein niet geschikt voor, want dan is anderhalve meter afstand houden niet mogelijk", zei de burgemeester dinsdag op Radio Rijnmond.
Bron: https://www.rijnmond.nl/n...at-demonstratie-niet-door

Dat is gewoon duidelijk, dan kan iedereen roepen wat hij wil over het inperken van rechten enzovoorts maar door dit statement is het duidelijk: Prima dat je demonstreert maar niet ten koste van alles. Ik denk dat Amsterdam de situatie totaal onderschat heeft.

Ik ben overigens benieuwd of Den Haag ook durft "op te treden".

Het geluk dat deze 2 steden hebben is natuurlijk dat zij na het voorval pas over hoeven te gaan tot actie/maatregelen. Als het andersom was het misschien op de Dam ook niet zo uit de hand gelopen ten aanzien van de corona maatregelen. Al vind ik Aboutaleb altijd wat doortastender voor de dag komen, en laat hij het feestje van demonstranten vooral door hen zelf verpesten doordat zij zich niet aan de gestelde voorwaarden hielden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Iemand vragen naar huis te gaan kan je al zien als een vorm van geweld als het verzoek komt van een blanke politieagent, een symbool van de authoriteit en onderdrukking waar de demonstratie tegen is gericht.
Een racist kan dat inderdaad zo zien, maar die het al niets te zoeken op de Dam.

Daarnaast snap ik niet helemaal waarom mensen naar huis sturen geweld zou moeten zijn of veroorzaken?
Er worden wel meer dingen "ontruimd" omdat het, vanwege corona, te druk is. Dat komt ook geen geweld uit voort, waarom zou dat nu anders moeten zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:40

Alfisti

CaffeineJunkieXL

Daar hebben ze met het Malieveld een plek die effe groter is dan de Dam, op grofweg dezelfde afstand van het Centraal Station.
Vanmiddag al een nieuw demonstratie:
https://www.ad.nl/binnenl...aag-in-den-haag~af0b79f0/
Partij zegt niets, de vorige burgemeester van Den Haag was ook van de VVD maar dat was ook geen succes.
Probleem ligt eerder in de baantjes carroussel van de politiek waarin men vaak voorgedragen lijkt te worden dankzij politieke steun in plaats van de beste man/vrouw op de beste plaats.
Het is zeker al niet makkelijk om een geliefde burgermeester te vervangen, maar ik snap niet zo goed waarom iemand zonder enige ervaring als burgermeester meteen in de grootste stad van Nederland geplaatst moet worden. Een stad met grote problemen en uitdagingen. Had ze niet beter eerst in een doorsnee gemeente ervaring op kunnen doen en later door kunnen stromen? Ze is nu min of meer in het diepe gegooit. En dankzij het vuurwapen akkefietje in haar ambtswoning wat ze ook niet goed heeft aangepakt kom je al snel onder een vergrootglas.
Omdat ze hier verantwoordelijk voor is.
Ik persoonlijk ben redelijk verbaasd dat al die mensen bij een zichtbare drukte alsnog doorgelopen is en gezellig hutjemutje op de Dam is gaan staan... Solidariteit is blijkbaar ook meetbaar met verschillende maten.
Ben ik helemaal met je eens.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Fly-guy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:36:
[...]

Een racist kan dat inderdaad zo zien, maar die het al niets te zoeken op de Dam.

Daarnaast snap ik niet helemaal waarom mensen naar huis sturen geweld zou moeten zijn of veroorzaken?
Er worden wel meer dingen "ontruimd" omdat het, vanwege corona, te druk is. Dat komt ook geen geweld uit voort, waarom zou dat nu anders moeten zijn?
Halsema zal, denk ik correct, hebben gedacht dat deze groep niets zal accepteren dat de politie ze opdraagt. Eerder juist het tegenovergestelde gaan doen dan wat die racisten ze vertellen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Halsema zal, denk ik correct, hebben gedacht dat deze groep niets zal accepteren dat de politie ze opdraagt. Eerder juist het tegenovergestelde gaan doen dan wat die racisten ze vertellen.
Ah ok, dus mensen waar van we denken dat ze het racistisch vinden om zich aan bepaalde regels te houden hoeven zich dan maar niet aan de regels te houden. Met zo een insteek ga je en discriminatie probleem echt niet oplossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ph4ge
TIGER1125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:35:
In navolging van gisteren heeft de Burgemeester van Rotterdam vanochtend een duidelijk statement gemaakt richting de organisatoren:

[...]

Bron: https://www.rijnmond.nl/n...at-demonstratie-niet-door

Dat is gewoon duidelijk, dan kan iedereen roepen wat hij wil over het inperken van rechten enzovoorts maar door dit statement is het duidelijk: Prima dat je demonstreert maar niet ten koste van alles. Ik denk dat Amsterdam de situatie totaal onderschat heeft.
Zeker, hij heeft snel de lessen van Halsema geleerd. Dat is ook een beetje het punt, dit is echt een leerproces.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
ph4ge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:41:
Zeker, hij heeft snel de lessen van Halsema geleerd. Dat is ook een beetje het punt, dit is echt een leerproces.
Denk eerlijk gezegd dat Aboutaleb dit niet overkomen was, die had in ieder geval een poging gedaan de demonstratie te beëindigen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Er worden al maanden lang parken, parkeerplaatsen, winkelstraten etc afgesloten zodra het er te druk wordt. Hoe is dit anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Is het niet een beetje een glijdende schaal als we de autoriteiten gaan laten bepalen wanneer het juiste moment is om je mening te uiten? Het loopt nu uit de hand in de VS, dus in die zin is het nu de tijd om solidariteit te tonen. Volgens mij ontstaan dit soort bewegingen vaak ook spontaan en moet je als bestuurder erg terughoudend zijn bij het verbieden of inperken van dit recht.
Goed punt.
celshof schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:52:
[...]
Op zich zou het nog kunnen, maar dan wel op een ruimere locatie. Toen duidelijk werd dat er veel mensen bij zouden komen, had toen een deel ergens anders heengestuurd kunnen worden?
hoevenpe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:13:
[...]
Toen de Dam eenmaal volstond was dat inderdaad de minst slechte optie, zie niet hoe je 5000 personen fysiek had kunnen verwijderen zonder dat het tot rellen was gekomen. Halsema had in ieder geval wel kunnen proberen het vreedzaam te beëindigen, ga op dat podium staan en vertel de menigte dat ze naar huis moeten. Vermoed dat ze zelf ook overvallen was, anders kan ik haar optreden niet duiden: het hele plaatje was erg ongelukkig met de zwarte kleding, de button, de onhandige uitspraken, het niet oproepen tot vertrek, etc.
Ik lees net dat er helemaal niet zoveel politie aanwezig was. Je kan zo'n menigte wel vragen om te verplaatsen, maar wat doe je dan als ze het niet doen? Want ook dan heb je als bestuurder gefaald. Maar het is gewoon zwaar onderschat als er enkele honderden werden verwacht en het er 5000 werden.
Maar los daarvan, waar was de eigen verantwoordelijkheid van de 5000 demonstranten? Je ziet dat je onmogelijk anderhalve meter afstand kunt houden, je weet wat corona kan doen en waarom de regels er zijn. Het virus heeft geen kleur, ras, is niet links of rechts. Waarom dacht de meerderheid niet uit zichzelf, dit kan niet we moeten naar huis...
Wellicht overschat je de intelligentie van het individu. We hebben allemaal gezien hoe men massaal naar het strand/bos/bouwmarkt ging. Die keuze is echter vaak individueel (of in kleine groep) gemaakt.

De regering heeft al maanden enorme nadruk gelegd op eigen verantwoordelijkheid en heeft steevast geweigerd om maatregelen streng te handhaven. Bijna elke maatregel was eigenlijk gewoon een advies. Aan advies hoef je geen gehoor te geven. De laatste weken is het nieuws wat betreft het coronavirus behoorlijk positief. Veel maatregelen worden opgeheven. Als je burgers zoveel ruimte geeft, laat je ze ook vrij om keuzes te maken die binnen je maatregelen passen, maar die tegen je verwachting in zijn.
Ze is een vrouw en politiek links. Voor velen is dat al genoeg.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:53

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat komt omdat ze er ook redenen voor geeft. In haar relatief korte ambtsperiode is er ophef geweest over haar woning, haar partner met revolver, haar kind met dezelfde revolver en het mogelijk wegmoffelen van het oppakken van dat kind door de politie, haar voorkeur voor praatprogramma's ipv het voorzitten van de raad enz. Het is een opeenstapeling van zaken en dan komt het met een factor ~20 onderschatten van een demonstratie ook niet zo best over. Ze had ook grote schoenen om te vullen, want men was de veel stabielere Van der Laan gewend als burgemeester, die veel meer boven de partijen stond.

Overigens is bv Krikke (ook totaal ongeschikt overigens, voorgaande gemeenten waren blij van haar af te zijn) opgestapt uit Den Haag na het faliekant misgaan van de nieuwjaarsvuren. Het is maar de vraag welk scenario dodelijker was. De potentië van de Haagse branden van 2019 of de besmettingsgolf over 2-3 weken.
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:24:
[...]

In het Parool zegt ze dat de gemeente uit ging van 1000 mensen. Die 300 was van de organisatie. Met 1000 mensen was het al lastig geweest om die 1.5 meter te handhaven.
In OP1 had ze het weer over 250-300 mensen. Ze was wel erg defensief met voor ingestudeerde antwoorden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

MikeyMan schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Er worden al maanden lang parken, parkeerplaatsen, winkelstraten etc afgesloten zodra het er te druk wordt. Hoe is dit anders?
Ik haal maar weer het voorbeeld van die project-x "feesten" aan.
Adhv. sociale media kan men het prima inschatten.
Niet op de man af, maar signalen genoeg.

[Voor 11% gewijzigd door SuBBaSS op 02-06-2020 10:46]

Gaslighting is a form of psychological manipulation in which a person or a group covertly sows seeds of doubt in a targeted individual or group, making them question their own memory, perception, or judgement..

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Dus even voor de goede orde..

Halsema denkt dat er een groep op de Dam, die de wet al overtreedt (te weinig afstand), niet gaat luisteren naar het gezag en de uitvoerende arm daarvan?
En ook nog eens zo verknipt is om elke blanke politieman/vrouw als racist te zien?

En dat is haar excuus om dan maar helemaal niets te doen? Het excuus van der organisatie om niets te doen?

Maar daardoor wel de gezondheid van heel het land op het spel zetten, een scheef voorbeeld te geven aan de rest van het land?

Dat zou een goede grond zijn om een volgende demonstratie bij voorbaat te verbieden.

[Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 02-06-2020 10:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:11
[...]
Ik wil niet zeggen dat hij direct snel de lessen geleerd heeft, want ik vind persoonlijk het optreden van Aboutaleb een stuk doordachter in dit soort situaties.

Wat hij denk ik wel direct heeft geleerd van gisteren is vooraf duidelijkheid. Die deksel heeft hij ook al eens op zijn neus gehad ten aanzien van KOZP.

Het valt mij op dat hij over het algemeen namelijk veel toe laat, en zolang het binnen de afgesproken kaders blijft treed hij ook niet echt op.

Ik moet eerlijk gezegd nog steeds lachen om Pegida die voor een Moskee in Rotterdam wilden gaan BBQ'en, prima zei Aboutaleb, hier heb je de regels en kijk maar even wat je doet.

Die zijn uiteindelijk ook zelf omgedraaid nadat ze de tegendemonstratie aan de gang zagen, en geen munitie meer hadden om de zielige kaart te trekken.

[Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 02-06-2020 10:49]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Tk55 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:43:
[...]
Ze is een vrouw en politiek links. Voor velen is dat al genoeg.
Haar voorganger was rechts (VVD) en man. Die heeft ongenadig hard op zijn kloten gekregen tijdens de nauwelijks 1 jaar dat hij er zat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hoevenpe
Ik lees net dat er helemaal niet zoveel politie aanwezig was. Je kan zo'n menigte wel vragen om te verplaatsen, maar wat doe je dan als ze het niet doen? Want ook dan heb je als bestuurder gefaald.
Dan had Halsema ook genoeg over haar heen gekregen, maar had ze wel laten zien dat ze het onacceptabel vond en in ieder geval geprobeerd heeft iets eraan te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoevenpe
PWM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:46:
Haar voorganger was rechts (VVD) en man. Die heeft ongenadig hard op zijn kloten gekregen tijdens de nauwelijks 2 jaar dat hij er zat.
Je doelt op waarnemer Van Aartsen?
Kan me niet herinneren dat die zo'n weerstand opgeroepen heeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ph4ge
Fly-guy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Dus even voor de goede orde..

Halsema denkt dat er een groep op de Dam, die de wet al overtreedt (te weinig afstand), niet gaat luisteren naar het gezag en de uitvoerende arm daarvan?
En ook nog eens zo verknipt is om elke blanke politieman/vrouw als racist te zien?

En dat is haar excuus om dan maar helemaal niets te doen? Het excuus van der organisatie om niets te doen?

Maar daardoor wel de gezondheid van heel het land op het spel zetten, een scheef voorbeeld te geven aan de rest van het land?
De driehoek maakt een afweging waar de veiligheid mee gediend is. Je kan wel principieel het standpunt hebben dat ze aangepakt moeten worden, maar er is best wat voor te zeggen dat het er niet veiliger van wordt. Het is gewoon een vreedzame demonstratie gebleven nu, vanuit dat oogpunt is een optimaal resultaat bereikt en is er best wat voor te zeggen dat de situatie er waarschijnlijk niet beter op was geworden als er hard was ingegrepen.
TIGER1125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:45:
Ik wil niet zeggen dat hij direct snel de lessen geleerd heeft, want ik vind persoonlijk het optreden van Aboutaleb een stuk doordachter in dit soort situaties.

Wat hij denk ik wel direct heeft geleerd van gisteren is vooraf duidelijkheid. Die deksel heeft hij ook al eens op zijn neus gehad ten aanzien van KOZP.

Het valt mij op dat hij over het algemeen namelijk veel toe laat, en zolang het binnen de afgesproken kaders blijft treed hij ook niet echt op. Maar als het dan nodig is, ook echt optreedt.
Vergeet niet, Aboutaleb heeft aanvankelijk met dezelfde sceptische geluiden te maken gehad, en ook leergeld betaald. Er is geen burgemeesters opleiding, het is ook een beetje een ervaringsvak.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +2Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Bejit schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:45:

Verder kent Nederland geen systematische racisme, ook niet op de arbeidsmarkt.
Natuurlijk is er wel systematische racisme, óók op de arbeidsmarkt:
Mensen met een migratieachtergrond maken minder kans op een e-mail, voicemail of telefoontje naar aanleiding van een sollicitatie, dan mensen zonder migratieachtergrond. Ten opzichte van 2015 lijken werkgevers in 2019 nog steeds te discrimineren op migratieachtergrond, maar wel minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]
Ik lees net dat er helemaal niet zoveel politie aanwezig was. Je kan zo'n menigte wel vragen om te verplaatsen, maar wat doe je dan als ze het niet doen? Want ook dan heb je als bestuurder gefaald. Maar het is gewoon zwaar onderschat als er enkele honderden werden verwacht en het er 5000 werden.
Dan kun je zeggen dat je, als burgemeester, wel een poging gedaan hebt vreedzaam, zonder politie ingrijpen, het in goede banen te leiden. (Voor zover politie niet vreedzaam zou zijn).

Als dat niet genoeg is, dan kun je, denk ik, goed verdedigen dat ME inzet niet opportuun was.

Met andere woorden, ik heb gegaan wat menselijk mogelijk en gewenst was, verdere maatregelen zouden alleen maar escaleren, dus daar heb ik van afgezien.

Nu heeft ze, naar de verkeerde inschatting, helemaal niets gedaan om de fouten te herstellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Je doelt op waarnemer Van Aartsen?
Kan me niet herinneren dat die zo'n weerstand opgeroepen heeft.
Pff, die man heeft bijna een zenuwinzinking gehad :+

https://www.ad.nl/binnenl...er-over-me-heen~a7d42644/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SuBBaSS schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Ik haal maar weer het voorbeeld van die project-x "feesten" aan.
Tot stations afsluiten nav. sociale mediaberichten.

Het is onzin.
:?

Wat is onzin?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Praktisch de helft van alle ME-leden (uitgezonderd de zieken, mensen met verlof, etc.) uit heel het land hebben zogenoemde piket. Indien het nodig was per direct (flink) op te schalen zou je binnen een uur of tientallen ME-pelotons daar aanwezig kunnen hebben. Of je daarmee als overheid (en gemeente) het juiste signaal afgeeft betwijfel ik, maar het is dus gewoon mogelijk.

Maar zoals ik meermaals zei: Halsema had veel eerder in moeten grijpen. In moeten grijpen toen de situatie nog (goed) beheersbaar was en de kans op escalatie zeer klein was. Daar heeft ze in gefaald (en met haar de gehele driehoek) en zoals dat dan gaat zullen daar conclusies uit getrokken worden. Conclusies die mogelijk nog eens "versterkt" worden door eventuele gevolgen van coronabesmettingen.

Los van dat heeft Halsema sinds ze daar burgemeester is wel meer rare dingen gedaan (of beter gezegd: niet gedaan). Het lijkt er haast op dat het in haar optiek vaak beter is niets te doen (om escalatie te voorkomen) dan tijdig op te treden. De hele situatie met het Haga lyceum is ook zo'n typisch voorbeeld.

Dit soort inschattingsfouten komen een burgemeester (of minister, etc.) duur te staan. Kijk maar naar de hele situatie met de vreugdevuren in Den Haag. Door compleet verkeerde inschattingen te maken gebeuren er dingen en willen mensen dat de verantwoordelijken daar voor gaan boeten. Of het bekende project-x feest waar meerdere mensen voor "geslachtofferd" zijn omdat ze, waarschijnlijk met de beste bedoelingen, de verkeerde inschattingen en dus keuzes hebben gemaakt.

[Voor 4% gewijzigd door MazeWing op 02-06-2020 10:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
emnich schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Natuurlijk is er wel systematische racisme, óók op de arbeidsmarkt:
Of de huizenmarkt; dat is niet eens een geheim meer. Nou ja ze blijven het ontkennen natuurlijk maar toch komt bijna elk jaar wel weer een nieuwsbericht langs.

[Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 02-06-2020 10:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Dat de grootte van de menigte niet goed in te schatten was.
Dat is jaren geleden al aangetoond.

En als Halsema dat nu nog moet leren is het wellicht wat te laat als baas van de veiligheidsdriehoek aldaar.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is er om de demonstratie en de gevolgen daarvan inhoudelijk te bespreken.

Dat houdt in:
• Onderbouw je reacties waar mogelijk met bronnen
• Ga na of je reactie wat toevoegt aan de discussie
• Geen rants, je mening dumpen zonder in discussie te gaan, politiek links vs. rechts discussie
• De achtergrond/redenen voor de demonstratie zijn off-topic

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True