Wat 
volgens mij ook enorm meespeelt is de vorige generatie. Daarmee wil ik geen schuld toebedelen, maar gewoon schetsen waarom de situatie nu volgens mij is zoals die is.
Nadat de wereld in puin lag van WOII, moest die generatie, de babyboomers, de boel weer opbouwen. Ze waren met zovelen, dat de wereld ook ingericht werd naar de behoeftes van hen; nieuwe banen, huisvesting e.d.
Zij hadden destijds de volgende situatie en de politiek was daarop ingericht:
- ze konden vrij gemakkelijk een hypotheek krijgen op 1 salaris en daarmee een gezin van 4 onderhouden (en een auto meefinancieren in de hypotheek)
- er was veel huiskeuze, en alles was mogelijk
- de wereld was nog niet zo dichtbevolkt, dus ze hadden letterlijk veel meer bewegingsvrijheid en kwamen ook sneller/makkelijker van plek A naar B (al dan niet werkgerelateerd)
- ook zonder diploma kreeg je werk en ook deze mensen konden een hypotheek krijgen
Dus iedereen ging dan ook massaal op christelijke partijen stemmen en partijen die ze gouden bergen beloofden, want alles was mogelijk.
De huidige generatie zit met het volgende:
- beginnen aan het leven met een studieschuld
- weliswaar een hoger salaris dan vorige generaties, maar daarvoor moeten ze wel hun werk achterna (randstad) verhuizen
- veel hogere huizenprijzen, gehuurd of gekocht, zeker in de randstad
- veel minder bewegingsvrijheid door toegenomen dichtheid
- banen niet voor het oprapen
- zijn naar ratio niet met zo'n grote groep als de babyboomers om een stempel te kunnen drukken op het huidige politieke landschap en machthebbers
- veel hogere prestatiedruk en werk-priveleven vloeien sneller in elkaar over
- veel systematische drempels voor huizenkopers op al een magere markt
- meer gevolgen van het verslechteren van het klimaat
- het is niet meer zo vanzelfsprekend om aan kinderen te beginnen als dat het vroeger was
Het lijkt nu zo te zijn dat iemand die 60+ is, ná huisvesting weggestreept te hebben, meer per maand over heeft dan de huidige generatie met een goed middeninkomen.
Wie kent ze niet, de "oudere" generatie die continu van die dingen roepen als:
- "de jeugd is lui"
- "de jeugd heeft tegenwoordig vanalles wat vroeger niet bestond, zoals burnouts, ADHD...die zeik was vroeger allemaal niet"
- "jeugd wilt gewoon niet werken en ze zijn te verwend" 
- "voor dezelfde huurprijs krijg je ook een hypotheek"
- "vroeger was alles beter"
Ik moet zulke mensen, waaronder mijn ouders, herhaaldelijk vertellen dat deze statements enkel gebaseerd zijn op hun eigen kijk op het leven van toen, omdat hun wortels liggen in het na-oorlogse politieke stelsel.
Omdat veel mensen uit babyboomergeneratie nog steeds in het werkende leven zitten, en zij dus "vertrouwd" stemmen op "zoals het toen was", drukken zij nog steeds de grootste stempel op de politiek van vandaag en blijven christelijke partijen en de VVD groot. Dát is mijns inziens ook de reden dat het maar niet wilt vlotten. 
Het zal nog wel een poos duren voordat de generaties ná de babyboomgeneratie een grotere stempel op de machthebbers/wereldpolitiek kunnen drukken ben ik bang.
Buiten extremen op beide flanken, vind ik het wel erg duidelijk dat we leven in een samenleving waarin
- media, grote bedrijven en journalistiek niet meer unbiased zijn en hetgeen het hardst geroepen wordt en de meeste sensatie maakt de boventoon laten voeren
- consumerism de boventoon voert
- de "good guys" zich te weinig laten horen en te weinig focussen op doordrukken waar ze voor staan, maar in plaats daarvan altijd de verbinding proberen op te zoeken met de "bad guys" terwijl de bad guys gewoon eroverheen walsen en de good guys te kijk zetten wanneer ze het spelletje niet op de good-guy-manier spelen
- stupiditeit, absurditeit, en grootspraak genormaliseerd worden
- extreme, zeer rechtse figuren evenveel podium moeten krijgen als mensen die het wél goed met de samenleving voor hebben
- vrijheid van meningsuiting (NIET het eerste artikel in de grondwet!) betekent dat iedereen te allen tijde maar altijd alles moet kunnen zeggen, zonder een (sociaal/moraal) filter toe te passen, want anders is het gelijk censuur. Stel je voor je moet moeite doen om een filter toe te passen, want het is belangrijker om alles te mogen zeggen ookal kwetst dat anderen
- voor anderen bepaald worden of ze zich wel/niet gekwetst mogen voelen
- een goede/ethische/empatische moraal (politiek) willen nastreven als absurd gezien wordt
Ik hoop echt op een drastische verandering in de wereld, waarin geen podiumplek meer is voor Trump, Poetin, Erdogan, Wilders, Baudet, Farage, Johnson en alle huidige machthebbers die terug de tijd in willen met hun conservatieve, ouderwetse, zienswijzen die de samenleving nog verder zielloos maken.
EDIT: om dan maar iéts van een bron te hebben waar ik het echt mee eens ben en mijn bovenstaande verhaal min of meer voor mij bevestigt:
YouTube: Have the Boomers Pinched Their Children’s Futures? - with Lord David...
Daar worden ook cijfers gegeven van huisvesting van de babyboomergeneratie tot en met de huidige generatie, naar ratio beschikbaar inkomen e.d. Erg verhelderende presentatie van David Willetts  

[
                        Voor 5% gewijzigd door
                                                     Deathchant                                                 op 22-09-2020 17:52
                                            ]