En toch een NL'er die een sterk vermoeden van oplichting rond hem heeft, gek he?

Gaan we zo beginnen ja?

Hardware Junk schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:16:
[...]
Domotica in één zin noemen met privacy is of dom, of je bent sarcastisch. Als er ergens veiligheid niet goed geregeld is, is het bij iot. Maar gezien de openingszin bij deze alinea, ga ik van het eerste uit.
Ho there... jij gaat wel snel van X naar Y. Je trollt nu ook een beetje en dat had ik je met je staat van dienst hier niet gegeven...
Als je al in de discussie gaat met de assumption dat IoT en domotica hetzelfde zijn, dan gaan we dat punt toch eerst moeten uitklaren voor je uberhaupt over een discussie van thuis-batterijen en zonnepanelen aangaat....
Die twee zijn absoluut niet hetzelfde. Als ik hier mijn huis zonder internet zet heb ik nog altijd prima een domotica installatie hoor. Mijn huis schakelt en doet dingen zonder dat ik er iets voor hoef te doen, er zit automatisatie in en er worden autonoom beslissingen genomen. Last time I checked is dat toch "domotica". Waar je IoT er nu ineens bij haalt: geen idee.
Het uit handen geven van de sturing op eerste levensbehoeften vind ik onwenselijk. Zolang electra op afstand steeds makkelijker kan worden gestuurd en belast, is de drang bij mij voor zelfvoorziening groot. Daarom zijn er bij mij ook andere belangen dan alleen financieel belang waarom ik naar een accupakket aan het zoeken ben.
Niemand zegt dat je die sturing uit handen moet geven, maar op zo een momenten spreekt de portefeuille en dan willen mensen het wel graag: "ahja, want als de wasmachine begint te draaien omdat de producenten overschot hebben dan is mijn kWh ineens 3x zo goedkoop".
Dat jij hier absoluut geen fan van bent is duidelijk, maar een batterij lost dat probleem niet op zich op.
Een oplossing daarvoor is totaal grid independent gaan, maar dan zijn zonnepanelen en een batterij slechts componenten in dit verhaal. Dan dien je ook een generator te zetten of je installatie dermate groot te dimensioneren dat je toekomt in de winter met de minima die je installatie produceren en kunnen opslaan... Trust me, ik ben principeel ook al eens aan het kijken geweest om volledig van het grid los te gaan omdat we hier in België een prosumententarief moeten betalen.
Maar als je batterijen gaat steken om je zelfvoorzieningsgraad omhoog te gooien, dan ben je toch ook wel zo principieel om niet terug te leveren aan het net als de kWh prijs goed hoog staat, toch? Want daarmee weten ze dat je een batterij hebt, dat je een zonnestroom installatie hebt, dat die meer kan terugleveren dan je verbruik is, dat je waarschijnlijk niet thuis bent etc etc?
Je moet voor de grap eens over een heel jaar per seconde bijhouden wat je verbruik is en hoe lang... Dus in de winter bij Kerstmis je oven aan en je kookpitten terwijl iemand een douche neemt. Je valt achterover als je ziet wat je dan aan elektriciteit instantaneous staat te verbruiken. DAT (!) moet je batterij inverter ook kunnen leveren in kW en je batterij aan kWh om de periode te overbruggen en dan liefst ook nog wat overschot of ga je je gasten zonder licht zetten die avond?
Ik had dat hier eens back of the napkin uitgerekend en als ik het mij goed herinner moest ik dan een PV installatie van 15 à 17kW

hebben. De batterij-omvormer iets van een 6 of 7kW. De batterijcapaciteit ben ik kwijt.
Nou, ik kan je vertellen, als ik die PV installatie ga leggen, dan bel ik wel ff naar @
AUijtdehaag of @
migjes want dan kan ik mijn tuin helemaal overdekt maken en dan hebben die heren een project om terdege "u" tegen te zeggen.