Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 09:20
Ik heb even een overzicht gemaakt van de mogelijke opbrengst voor mijn woning:

Afbeeldingslocatie: https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/static.exyll.net/ShareX/2018/06/chrome_2018-06-11_10-08-41.png

Dit overzicht is beschikbaar via de volgende google sheet:

https://docs.google.com/s...cLvKCF-0/edit?usp=sharing

Op dit moment wordt mijn dak geheel niet geraakt door schaduw overdag maar we zitten dan ook in de zomer periode.Foto's in de google sheet tonen een panorama van mijn achterzijde, een google maps image en een foto van het dak. In de herfst verwacht ik schaduw op het dak maar dat is niet tijdens de piek. Tijdens de herfst verwacht ik dan ook een mindere levering, in de winter is de levering sowieso al minder maar dan staan de grote bomen zonder blad.

* Wat voor schaduwfactor moet ik gebruiken?

Dan is er nog de vraag strings versus optimizers. Zoals ik verneem is het gebruik van optimizers enkel nuttig als panelen onderling schaduw vangen. Zoals b.v. een paneel naast een dakkapel.

* Enig advies over strings, optimizers en omvormers is welkom!

Mijn woning heeft een 1 fase aansluiting. Op zolder heb ik momenteel 2 aparte groepen voor de droger en de wasmachine. Ik denk dat ik deze gewoon kan gebruiken voor de teruglevering. Een onderbreking is noodzakelijk.

* Is het ook nodig op zolder nog een meterkast/groep te plaatsen?

Op de dakkapellen zou ik graag panelen plaatsen. In verband met het gewicht lees ik dat het niet verstandig is om ballast te gebruiken. Het alternatief is dan om te verankeren. Als ik de panelen plat monteer kan ik er in totaal 6 kwijt (2 voor, 4 achter). Indien ik deze onder 10 graden plaats kan ik er waarschijnlijk maar 3 kwijt (1 voor, 2 achter).

* Wat zijn de mogelijkheden om te verankeren bij een bestaande dakkapel?
* Hoevaak zouden de panelen schoon gemaakt moeten worden bij platte montage?

In mijn overzicht kom ik op een max WP van 4434 bij het volledig benutten van de ruimte, of 3573 indien ik niet 6 maar 3 panelen op de dakkapellen plaats. Ik heb per situatie al een efficiency berekend.

* Kan ik 90% als factor gebruiken om deze naar opbrengst in kWh om te zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door exyll op 11-06-2018 10:09 . Reden: overzicht deed het niet ]

Ramon Smits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:05
Zoals ik het zie...... Om te beginnen weg met solar edge en over naar string omvormer. Ene dakkapel vier en andere twee panelen van 1×2 meter, van 335 watt voor 179 euro. Dat is één mpp die zes panelen als je ze allemaal net zo plat legt.
De tweede mpp krijgt die 8 panelen zoals je gedacht had, sorry 9 met die naast dakkapel een optimiser indien je voor goedkope omvormer kiest. Verder kun je aan de noord kant waarschijnlijk ook die zelfde 8 of 9 panelen kwijt en die zet je gewoon parallel met die zuid panelen. Of je legt op noord ook zes van die grote panelen net als op je dakkapel en zet hem daarmee parallel.
Indien je zelf plaatst kan het in fases, laat je installeren doe het dan in één keer goed anders is het twee keer montage kosten van 1000 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:12:
Zoals ik het zie...... Om te beginnen weg met solar edge en over naar string omvormer. Ene dakkapel vier en andere twee panelen van 1×2 meter, van 335 watt voor 179 euro. Dat is één mpp die zes panelen als je ze allemaal net zo plat legt.
De tweede mpp krijgt die 8 panelen zoals je gedacht had, sorry 9 met die naast dakkapel een optimiser indien je voor goedkope omvormer kiest. Verder kun je aan de noord kant waarschijnlijk ook die zelfde 8 of 9 panelen kwijt en die zet je gewoon parallel met die zuid panelen. Of je legt op noord ook zes van die grote panelen net als op je dakkapel en zet hem daarmee parallel.
Indien je zelf plaatst kan het in fases, laat je installeren doe het dan in één keer goed anders is het twee keer montage kosten van 1000 euro
En hoe doet de temp. Het dan met noord en zuid parallel? Daar zal nogal een verschil in temp. en dus voltage zijn toch?
Ik zou iig die naast de dakkapel weglaten, dat maakt dat je iig plat en schuin beide op 1 eigen mppt kan aansluiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:05
Nee want plat adviseer ik andere panelen van slechts 179 euro ipv 280 euro. Dus die zijn niet paralelle te zetten. Die temperatuur maakt niks uit, hooguit één of twee procent verlies. Ik heb wel 8 verschillende string parallele, zelfs poly en sf heb ik parallel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

over die groepen op zoals voor wasm. en droger: je kan een PV verdeler kastje gebruiken en daar mag je sinds kort maar 3000 W AC vermogen (output dus, hoeveel Wp je eraan hangt is wat anders) op zetten. Het kastje zorgt ervoor dat tijdens en fout de stroom beperkt blijft. Als de kabel maar on onderbroken is van de MK kan je die gebruiken.
zelf gebruik ik deze graag (wel koop ik m goedkoper in)
(ff gegoogled)
https://www.installatieva...2vnAixEAQYAyABEgIHdfD_BwE

Die PV16 verdeler is dus eigenlijk een extend meterkast.
Ga je een PV verdeler kast gebruiken, kijk m dan goed na op of de schroeven goed op het koper / metaal zijn geschroefd, Hager heeft nogal last van het schroeven op isolatie, met de eerste keer een beperkte brand als gevolg, bij de 2e m meteen aangepast.

Optimizers vangen ook het verschil in oriëntatie op, (eigenlijk alle oorzaken van verschil in stroom)

verankeren kan je ook doen met een beugel, die een bepaalde hoek geeft, denk aan flatfix van Esdec of een van de zoveel imitaties.

Verankeren gebeurd vaak door een houten of allu plaat (speciaal daarvoor geschikt) vast te schroeven op het dak aan de constructie, en daarna af te werken met dakbedekking, hetzelfde als waar het dak mee bedekt is, als je een "warm dak" hebt. anders kan je direct er op schroeven, voeten aftapen met EPDM tape / tixophalthe kit.

platte montage zou ik niet aanbevelen, kan op schade bij vorst is ook aanwezig, meestal staat in de kleine lettertjes dat dat de garantie doet vervallen.

die factor is afhankelijk van het merk omvormer / de panelen en je plek in NL. Terschelling of zuid Limburg scheelt zeker al 0,15

[ Voor 61% gewijzigd door Andre1973 op 08-06-2018 20:27 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
Verder kun je aan de noord kant waarschijnlijk ook die zelfde 8 of 9 panelen kwijt en die zet je gewoon parallel met die zuid panelen. Of je legt op noord ook zes van die grote panelen net als op je dakkapel en zet hem daarmee parallel.
Op Noord panelen neerleggen zou in theorie kunnen maar als ik in die tabel kijk zie ik een efficiency van 61%. Misschien leuk voor later als de panelen dan weer net wat minder verlies hebben en weer wat goedkoper zijn. Daar zou ik ook 2 strips kunnen maken maar omdat de dakkapel daar voor een groot deel dan voor schaduw zorgt op de onderste strip lijkt me dat niet zo interessant
Ik weet zat over elektra. Ik moet me nog wat inlezen over hoe panelen moeten worden aangesloten en ik durf ook het dak op dus ik overweeg het wel. Ik moet alleen nog achterhalen hoe ik afdoende de panelen moet plaatsen en hoe ik kabelmanagement het beste kan doen. Maar daar zijn vast YouTube filmpjes over.

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
Andre1973 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 20:06:
verankeren kan je ook doen met een beugel, die een bepaalde hoek geeft, denk aan flatfix van Esdec of een van de zoveel imitaties.

Verankeren gebeurd vaak door een houten of allu plaat (speciaal daarvoor geschikt) vast te schroeven op het dak aan de constructie, en daarna af te werken met dakbedekking, hetzelfde als waar het dak mee bedekt is, als je een "warm dak" hebt. anders kan je direct er op schroeven, voeten aftapen met EPDM tape / tixophalthe kit.

platte montage zou ik niet aanbevelen, kan op schade bij vorst is ook aanwezig, meestal staat in de kleine lettertjes dat dat de garantie doet vervallen.

die factor is afhankelijk van het merk omvormer / de panelen en je plek in NL. Terschelling of zuid Limburg scheelt zeker al 0,15
Dank voor de montage tips!

Dit is in omgeving Rotterdam. Wat bedoel je met 0,15? Is dit 0,15 => 15% of 0,15%?

Ramon Smits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

exyll schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:17:
[...]

Dank voor de montage tips!

Dit is in omgeving Rotterdam. Wat bedoel je met 0,15? Is dit 0,15 => 15% of 0,15%?
15% verschil op totaalopbrengst tussen beste en slechtste locatie in nederland.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Pagina: 1