HT & NAS & Inventaris
Wordt het niet tijd om een eigen topic even te openen.
Met fotos en situatie.
Ik lees in je post historie dat je van poly naar LG en naar Panasonic hit gaat.
Dat zijn allemaal verschillende paneelmaten en spanningen.
Kijken wat past is misschien goedkoper/meer Wp...
Een M250 op een 330 Wp paneel? Zonde....is mijn mening
En gaat 96 cell paneel (58 Vmpp) wel op een M250?
Maar goed. Zonder verdere gegevens/situatie/fotos blijft het gokken. En gokken is dokken.
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2018 10:22 ]
Ik snap het..twain4me schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:44:
[...]
iemand die alleen sma verkoopt zegt sma iemand die alleen solaredge verkoopt zegt solaredge.
als je verwacht dat de volkswagen dealer een volvo gaan aanprijzen heb je het mooi mis
iemand die meerdere merken in de verkoop heeft geeft over het algemeen het betere advies
er zijn echt heel erg veel goede oplossingen, en er zijn meer wegen die naar rome leiden.
En uit nagenoeg elk advies is iets aan info te halen, leg alle puzzelstukjes naast elkaar en vraag nogmaals een offerte aan.
wees zelf heel; erg duidelijk wat je wil
maximale opbrengst uit het dak, een X aantal kwh, kleur panelen, logging etc etc etc.
leg alles naast elkaar en kiezen maar
of open een eigen topic en laat de mensen hier het een en ander uitvechten.
Ik ga de offertes eens verzamelen en er goed doorheen spitten en vergelijken. Dan kijk ik gelijk of ik eventueel een eigen topic open, waar zou dat thuis horen?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen omtrent de mogelijke legplannen..
[ Voor 3% gewijzigd door OsiriS.nl op 12-06-2018 19:06 ]
Ik werk al jaren dagelijks met Clickfit, zowel de oude als de nieuwe, dat haakt achter de latten en ik heb nog nooit enig probleem mee gehad.HyperBart schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:04:
[...]
Dakmontagesysteem, zorg dat je een goed hebt. Blijkbaar (hoor ik van BE installateurs) gebruiken jullie in NL nogal vaak "shitty montagesystemen" die achter pannen haken als fixatie ipv op de latten worden geschroefd ofzoiets?
Zelf sta ik met 100+ kg op een rail die gehaakt is.
Ik heb wel problemen gehad met een geschroefd systeem, de dakplaten van een premie a woning (met houtvezelplaten) was deels nat geworden en we trokken de haken met schroef en al eruit.
En als er geschroefd word, dan is dat meestal op een zelf aangebrachte lat of balk (waardoor je heel veel pannen moet verwijderen en niet hoog kan plaatsen), en soms ook op het dakhout, volgens mij nooit op de panlat zelf.
[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 12-06-2018 21:21 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Topic komt ernaan, ik moet nog even goed meten. Vorige week zat ik nog in de fase 'help waar moet ik beginnen'. Nu begint eea wat meer richting te krijgen, ik ben hier erg blij mee. Hier is alvast een
foto uit de site designer met de opstelling in /\/\/\/\/\, 299/119 graden, 26 panelen JA Solar 270Wp van 1.65m breed.
Daarna was het erg lastig een installateur te vinden....
Uiteindelijk ligt het er op voor 0.74 euro per Wp, alle materialen plus de installatie. Btw aftrek nvt. Alsnog geen slechte prijs denk ik
Nu maar eens kijken wat we op gaan wekken!
https://imgur.com/gallery/pfEuOBg
Neem het systeem van zonnekompas dan passen er misschien wel 32 (2x 16, 8640 Wp)
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
En dan een SMA STP7000 TL-20
https://www.mg-solar-shop...ipower-STP-7000TL-20.html
Wat kosten die M250? iets van 100 euro ps?
Heb ik je mooi 1000 euro mee bespaard dan. (en heb je al terugverdiend)
Meteen over op 3-fase.
@Markprinsen
Plaatje werkt niet... Misschien deze gebruiken en img tags omheen zetten? OF gewoon https://mupload.nl gebruiken.
(Zonnekompas bevestiging?)
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2018 07:45 ]
Nou meteen maar naar pvoutput...
https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput
Dan kan er vergeleken worden.
https://pvoutput.org/live....jsp?o=gss&d=desc&tid=426
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2018 08:03 ]
*knip*
V&A posts horen niet thuis in dit topic. Wanneer je in de standaard vraag & aanbod geen passende categorie kan vinden, kan je altijd nog terecht in Vraag & Aanbod overig
[ Voor 86% gewijzigd door Standeman op 14-06-2018 08:45 ]
Import van EVs
Al op verschillende sites ingelezen over hoe het nu in zijn werk gaat, maar toch nog een paar vragen :
*Bedrijven die ze plaatsen, iemand tips waar je op kan zoeken, via de stroomleverancier regelen (Eneco in mijn geval), zoals ik al zei, totaal nieuw in de wereld en geen idee waar ik op moet letten
*Huis heeft een puntdak waarvan 1 deel op het zuiden, op dit dak zit wel een dakkapel, zal wel schaduw geven per dagdeel (ochtend ene zijde zon, middag andere zijde zon naast dakkapel)
*Huis is een oud dorpshuis uit 1906, helemaal zelf gerestaureerd en volledig geïsoleerd en voorzien van LED verlichting en A++ apparatuur door het huis, bedoeling is om 8 á 9 panelen op het dak te leggen
*Houden de zonnepanelen de warmte juist tegen wat anders op de dakpannen komt, of worden de panelen zelf ook warm? Ik slaap namelijk al onder het schuine deel en het dak wordt me nog iets te warm, als ik de warmte wat kan beperken is het natuurlijk win-win ?!
Begin eens met een samenvatting van wat je in dit topic hebt gelezen.FabianGTI schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:32:
*Bedrijven die ze plaatsen, iemand tips waar je op kan zoeken, via de stroomleverancier regelen (Eneco in mijn geval), zoals ik al zei, totaal nieuw in de wereld en geen idee waar ik op moet letten
Idem*Huis heeft een puntdak waarvan 1 deel op het zuiden, op dit dak zit wel een dakkapel, zal wel schaduw geven per dagdeel (ochtend ene zijde zon, middag andere zijde zon naast dakkapel)
Hoeveel passen er?*Huis is een oud dorpshuis uit 1906, helemaal zelf gerestaureerd en volledig geïsoleerd en voorzien van LED verlichting en A++ apparatuur door het huis, bedoeling is om 8 á 9 panelen op het dak te leggen
Ze isoleren ook een deel ja in de zin dat ze deels stralingswarmte tegenhouden die anders op je dakpannen was beland. Ze houden geen warmte van binnen vast*Houden de zonnepanelen de warmte juist tegen wat anders op de dakpannen komt, of worden de panelen zelf ook warm? Ik slaap namelijk al onder het schuine deel en het dak wordt me nog iets te warm, als ik de warmte wat kan beperken is het natuurlijk win-win ?!
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 13-06-2018 12:13 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Alleen een boom aan de voorkant waardoor later op de middag het dak uiteindelijk wel zonder zon staat.
De achterkant heeft eigenlijk al vrij vroeg in de ochtend ook gewoon zon er op staan tot vrij laat in de middag vanwege de dakkapel. Dus dat is nog wel een voordeel.
Maar eens uitzoeken of ik hier de berekeningen kan vinden.
De YC1000-3 van APS is geschikt voor 4 panelen, maar heeft geen 4 onafhankelijke MPPT's. Alle panelen worden parallel aangesloten, waardoor schaduw op één van de aangesloten panelen weinig impact heeft op de overige.
Deze oplossing is net ietsje minder duur dan echte micromvormers per paneel, maar bij een wat grotere set duurder dan bijv. SolarEdge.
Kan iemand hier technisch iets meer uitleg over geven? Wat is weinig impact? Iemand ervaring?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Correctie, hetzelfde amperage is het doel van de optimiser. Lokatie in string maakt niks uitBCC schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:46:
Ik ben bezig alles bij elkaar te regelen voor mijn installatie. Ik heb twee Huawei optimisers er bij. Maakt het nog uit of ik de optimisers als eerste in de string zet of als laatste? Of maakt het geen fluit uit omdat het hele circuit toch op hetzelfde voltage gaat zitten?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik besteed het liever uit, ik ben niet zo van de elektraThinkPadd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:09:
@FabianGTI Via de grote reuzen panelen aanschaffen is over het algemeen erg duur. Een lokale partij is over het algemeen vaak wel scherper geprijsd. Indien je handig bent kun je de boel wellicht ook zelf plaatsen, dat mag gewoon en zo spannend is het ook weer niet.
Heb inmiddels ook 2 kleinere uit de buurt gevonden, die maar eens vragen voor een offerte
Ook om een woningscan/offerte gevraagd via Eneco, kijken wat eruit komt
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Staan veilig binnen. Overmorgen een week leggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 13-06-2018 18:36 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Welke apparaten? De opbrengst van je panelen via je omvormer? Dat kan 9 van de 10 keer gewoon via je omvormer zelf.Mayet193 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:55:
Los van het opwekken van stroom, monitoren jullie ook het verbruik van apparaten met zo'n tussen stekker? Welke gebruiken jullie?
Zo iets misschien https://imgur.com/S6FJ6jPMayet193 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:55:
Los van het opwekken van stroom, monitoren jullie ook het verbruik van apparaten met zo'n tussen stekker? Welke gebruiken jullie?
Of deze https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dFsq6bm
Heb ik zelf ook werkt prima.
[ Voor 29% gewijzigd door wizzopa op 13-06-2018 19:08 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Nee los van de zonnepanelen. Wat niet gebruikt wordt hoeft ook niet opgewekt te worden. Wil dus met zo'n energiemeter voor apparaten met een 230v aansluiten gaan meten.CurlyMo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:01:
[...]
Welke apparaten? De opbrengst van je panelen via je omvormer? Dat kan 9 van de 10 keer gewoon via je omvormer zelf.
Ik heb daar deze voor (gebruikt):Mayet193 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:04:
[...]
Nee los van de zonnepanelen. Wat niet gebruikt wordt hoeft ook niet opgewekt te worden. Wil dus met zo'n energiemeter voor apparaten met een 230v aansluiten gaan meten.

Was toen € 10,- bij de action.
Verder totaal niet fancy ofzo, maar goed genoeg om het verbruik over een week te meten.
Ja die dingen inderdaadCurlyMo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:06:
[...]
Ik heb daar deze voor (gebruikt):
[afbeelding]
Was toen € 10,- bij de action.
Verder totaal niet fancy ofzo, maar goed genoeg om het verbruik over een week te meten.
Hornbach ook voor elf euro.....Mayet193 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:21:
[...]
Ja die dingen inderdaadzie hem niet meer staan bij de action...
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je nu echt pv op je tuin set liggenAUijtdehaag schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:01:
Zo ik hoef voortaan mijn dak niet meer op met emmer en spons![]()
Telescoop van unger
[afbeelding]
Dat zijn de echte PV goeroes
Je bent niet tot antwoorden verplicht maar heb je een vrouw ?
Ik denk dat haar ketting exact de lengte van de keuken heeft en dat ze dit net niet kan zienGrolsch schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:34:
[...]
Je bent niet tot antwoorden verplicht maar heb je een vrouw ?Ik denk dat ik het antwoord wel weet
#mannengrap
Maar stel dat je zoiets zou maken als bestrating, dat kan nog lucratief zijn. Als het materiaal minder kwetsbaar zou zijn, krassen breuken. Over een paar jaar oid...
[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 13-06-2018 21:39 ]
Dat is mijn zomer setje. Na de zomer gaat die weer de schuur in...
Nee geen waf aanwezig.
Tuintafel kan ook nog.
Steca500 + SF. kan allemaal parallel. Richting maakt niet uit. Maar beetje zon is wel zo prettig.
Optitrac niet nodig
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2018 21:50 ]
Waarom geen tuinhuisje met ruimte voor 8 panelen (2x 4 per kant).AUijtdehaag schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:47:
@Grolsch @stormfly
Dat is mijn zomer setje. Na de zomer gaat die weer de schuur in...
Nee geen waf aanwezig.
Tuintafel kan ook nog.
Steca500 + SF. kan allemaal parallel. Richting maakt niet uit. Maar beetje zon is wel zo prettig.
Optitrac niet nodig
Ik ben erg benieuwd wat voor opstelling jullie adviseren.
Wij gebruiken in onze bestaande woning ca. 4000 KwH per jaar.
In de nieuwe woning zijn we van plan om een hybride warmtepomp te plaatsen. Ik reken dat er dus ca. 4000 Kwh bij zou komen, misschien wat ruim, maar ik heb geen historische gegevens qua stookgedrag van de vorige eigenaren dus reken eventjes ruim.
- Het groene dak is op het smalste deel ca 8 x 3,75m met een hellingshoek van 42 graden. De pijpjes gaan er nog van af.
- Het blauwe deel is een plat dak van ca. 2,80 x 6m.
- ]Het paarse deel is mogelijk maar lijkt me wat ongunstig qua schoorsteen en schaduw hiervan.
- Het rode deel is de zichtkant van de woning ik weet niet of dit heel mooi is en lijkt me ongunstig vanwege de schaduw door het dwarse gedeelte.
- Het gele deel is ca 13x 4,5m eveneens met een hellingshoek van 42 graden.
Met een COP van 4 verstook je dan 16kWh warmte. Dat is best ruimrtenklooster schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:13:
In de nieuwe woning zijn we van plan om een hybride warmtepomp te plaatsen. Ik reken dat er dus ca. 4000 Kwh bij zou komen, misschien wat ruim, maar ik heb geen historische gegevens qua stookgedrag van de vorige eigenaren dus reken eventjes ruim.
Lekker vol leggen• Het groene dak is op het smalste deel ca 8 x 3,75m met een hellingshoek van 42 graden. De pijpjes gaan er nog van af.
Lekker vol leggen• Het blauwe deel is een plat dak van ca. 2,80 x 6m.
Lekker vol leggen, maar heeft extra aandacht nodig.• ]Het paarse deel is mogelijk maar lijkt me wat ongunstig qua schoorsteen en schaduw hiervan.
Juist vol leggen voor het promoten van duurzaamheid• Het rode deel is de zichtkant van de woning ik weet niet of dit heel mooi is en lijkt me ongunstig vanwege de schaduw door het dwarse gedeelte.
Ook vol leggen.• Het gele deel is ca 13x 4,5m eveneens met een hellingshoek van 42 graden.
Ik zal iig @AUijtdehaag even voor zijn.
Ik zou gewoon beginnen met uitrekenen hoeveel panelen je in ieder geval kwijt kan op groen en geel. Daar twee strings van maken en die op een 2 MPPT omvormer hangen. Wegens de twee windrichtingen dan kan die ongeveer de helft onder-gedimensioneerd zijn. Niet ouwehoeren met optimizers en SolarEdge, want je hebt een mooi dak zonder schaduw.
Daarna kijken wat je nog kwijt kan op paars, rood, blauw en dat stukje dak zonder kleur.
Misschien zou je zelfs blauw en groen kunnen combineren en die parallel zetten met geel, zodat je één MPPT overhoudt voor rood en paars. Daar weten anderen echter meer van dan ik.
Als je nog plek hebt voor een tuinset in het midden van je gras, dan kan je die ook vol leggen
Wat is wijsheid: Kiezen voor de SolarEdge of Enphase micro omvormers in deze config? Iemand tips?
Andere installateur zoeken mits tenzij je zelf bewust voor LG + SolarEdge / MicroOmvormer wil gaan. € / Wp verhouding is dat het gewoon niet waard.ibeerens schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:26:
Ik heb twee offertes gekregen. Beide bieden 16x LG 320 WP full black panelen aan. De een bied een SolarEdge SE5K (3fasen) omvormer aan met 16 x SolarEdge P370 optimizers en de ander een 16xM215 Enphase micro omvormers. Het dak waar de zonnepanelen op komen heeft soms last van schaduw. Qua kosten zitten ze beide rond hetzelfde bedrag (inclusief montage en aansluiten op de meterkast).
Wat is wijsheid: Kiezen voor de SolarEdge of Enphase micro omvormers in deze config? Iemand tips?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
TenzijCurlyMo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:27:
[...]
Andere installateur zoeken mits je zelf bewust voor LG + SolarEdge / MicroOmvormer wil gaan. € / Wp verhouding is dat het gewoon niet waard.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik denk dat je te krap zit met de M215 op een 320Wp paneel als je op zuid zit. Met een oost-west opstelling kom je er misschien mee weg?ibeerens schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:26:
Ik heb twee offertes gekregen. Beide bieden 16x LG 320 WP full black panelen aan. De een bied een SolarEdge SE5K (3fasen) omvormer aan met 16 x SolarEdge P370 optimizers en de ander een 16xM215 Enphase micro omvormers. Het dak waar de zonnepanelen op komen heeft soms last van schaduw. Qua kosten zitten ze beide rond hetzelfde bedrag (inclusief montage en aansluiten op de meterkast).
https://enphase.com/en-us/support/module-compatibility
https://enphase.com/sites/default/files/M215_DS_EN_60Hz.pdf
Als geld ondergeschikt is en je gewoon wilt bijdragen aan een groenere wereld, en niet de allerlaagste euro/wp prijs hoeft. Dan is de solaredge oplossing een prima oplossing.
Gaat het echt om de prijs en het zo snel mogelijk terugverdienen in zo min mogelijk jaren. Dan is een reguliere stringomvormer voordeliger. Maar dan mis je het schaduw management wat nu wel in je aanbieding is meegenomen, hoeveel winst het schaduw management je gaat bieden is lastig te voorspellen. Misschien is er wat te gokken met een plaatje door de experts alhier.
[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 13-06-2018 22:57 ]
Bestaat reeds, ligt hier in de buurt een fietspad mee bedekt.stormfly schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:36:
[...]
Maar stel dat je zoiets zou maken als bestrating, dat kan nog lucratief zijn. Als het materiaal minder kwetsbaar zou zijn, krassen breuken. Over een paar jaar oid...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Solaroad
beetje duur met E3.500.000 voor nog geen 10.000 kWh/Y. met een elektra prijs van E0,20 is dat een terugverdien tijd van 1750 jaar, hmm, en dat met een levensduur van nog geen 5 jaar, nog ff over denken voor ik daar een tuinpad van ga maken.
[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 14-06-2018 00:44 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ja. Als ik wil weten wat ik gebruik, is het natuurlijk niet handig om alleen maar het totaal gebruik te weten. Wij hebben thuis Plugwise stekkers. Het enige wat ik nog mis, is ons fornuis (3-fase), die zal ik in de meterkast moeten oplossen met bijv. een Youless.Mayet193 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:55:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Nee, nog geen nieuws. Wiebes is nog druk bezig de Groningers een oor aan te naaien. Daarna zijn waarschijnlijk de PV bezitters aan de beurt.Noord27 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:06:
Is er eigenlijk al iets bekend over de opvolger van de salderingsregeling? Door omstandigheden ben ik vrijwel afwezig geweest op tweakers, maar ik meen te herinneren dat Wiebes het over 1e kwartaal 2018 had? Maar het 2e kwartaal is al aardig op zijn eind aan het lopen..
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
drielp schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:32:
[...]
Nee, nog geen nieuws. Wiebes is nog druk bezig de Groningers een oor aan te naaien. Daarna zijn waarschijnlijk de PV bezitters aan de beurt.
Toch maar die atlantic explorer 3 270 ltr aanschaffen dan, die met max 500 watt het vat opwarmt?
of zal ik deze alvast bestellen...
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2018 08:57 ]
Zijn er hier paneelbezitters die hun wattopbrengsten buiten de omvormer om in kaart hebben gebracht middels MQTT?
Ik zoek naar een oplossing waarbij ik straks de opbrengsten van 2 panelen live kan monitoren en loggen voor input in mn home domotica systeem (bij voorkeur via MQTT). Op dit moment log ik wel mn verbruikers via de P1 Slimme meter maar geeft dit straks een vertekend beeld als er ook tegelijkertijd wordt ingevoed.
Via de gekozen omvormer is geen mogelijkheid want dit ondersteunt de APS YC500i niet. Er is een bijpassende EPC monitoring module mogelijk maar daarbij weet ik niet of ik de data ook daadwerkelijk kan gebruiken. De keuze van de omvormer ligt nog niet vast maar veel andere opties zijn er niet bij een dusdanig kleine PV.
Een Sonoff Pow die ook opbrengsten kan meten zou in mijn geval de ideale oplossing zijn, maar dat kan die helaas niet.
Er zit een verschil in iemand zijn mening en een mening vertellen als feit.CurlyMo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:27:
[...]
Andere installateur zoeken mits tenzij je zelf bewust voor LG + SolarEdge / MicroOmvormer wil gaan. € / Wp verhouding is dat het gewoon niet waard.
Hoe ga jij nou bepalen wat het niet waard is?
LG panelen met 25 jaar garantie en zien er hartstikke mooi uit.
Dit soort "adviezen"CurlyMo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:24:
[...]
Ik zal iig @AUijtdehaag even voor zijn.
Ik zou gewoon beginnen met uitrekenen hoeveel panelen je in ieder geval kwijt kan op groen en geel. Daar twee strings van maken en die op een 2 MPPT omvormer hangen. Wegens de twee windrichtingen dan kan die ongeveer de helft onder-gedimensioneerd zijn. Niet ouwehoeren met optimizers en SolarEdge, want je hebt een mooi dak zonder schaduw.
Daarna kijken wat je nog kwijt kan op paars, rood, blauw en dat stukje dak zonder kleur.
Misschien zou je zelfs blauw en groen kunnen combineren en die parallel zetten met geel, zodat je één MPPT overhoudt voor rood en paars. Daar weten anderen echter meer van dan ik.
Als je nog plek hebt voor een tuinset in het midden van je gras, dan kan je die ook vol leggen
Jullie weten het altijd weer goed te onderbouwen waarom iemand geen Solar Edge moet of wilt.
Laat hem het lekker met zijn eigen redenen wel of niet doen.
Dit dak met alle verschillende oriëntaties en hellingshoeken is er voor gemaakt.(mening)
Straks komen de omvormers van Marktplaats weer en de Optitrac en met al deze dakvlakken meerdere omvormers en mppt. Tuurlijk het kan. En ja het kan goedkoper.
Ik ga hier echt niet alle redenen en voordelen van Solar Edge weer opnoemen maar het werkt! Mooi alles bekijken per paneel! Goede monitoring, verschillen per paneel wegfilteren of schaduw opbrengstvermindering beperken. (oeps begin ik toch
Gewetensvraag:
Wat voor auto rij je ? en kan dat ook niet goedkoper?
Normaliter geef ik niet veel specifiek advies in dit topic (heeft zo zijn redenen) maar dit is wel een mooi project zeg. En overal verschillende hellingshoeken, verschillende oriëntaties op een aantal daken flink schaduw. En dan gaan mensen alsnog roepen dat Solar Edge "geneuzel"rtenklooster schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:13:
-knip-
Verhaal
-knip-
[afbeelding]Ik ben benieuwd wat voor opstelling jullie adviseren. Het gele dak is volgens mij niet geschikt, als ik de in dit forum geplaatste tabel raadpleeg dan zit ik 112 graden van het westen af, op 42 graden helling wat neer komt op 66% rendement? althans, als ik de rekensommetjes goed begrijp. Heb even een kompas langs de muur gehouden zoals te zien op de foto.
- Het groene dak is op het smalste deel ca 8 x 3,75m met een hellingshoek van 42 graden. De pijpjes gaan er nog van af.
- ]Het paarse deel is mogelijk maar lijkt me wat ongunstig qua schoorsteen en schaduw hiervan.
- Het rode deel is de zichtkant van de woning ik weet niet of dit heel mooi is en lijkt me ongunstig vanwege de schaduw door het dwarse gedeelte.
Zoals hierboven ook vermeld (alleen dan wel met Solar Edge) en iets genuanceerder.
En ik ga er even vanuit dat al je maten exact zijn en kloppen en ik ga uit van panelen van 166x100 (rekenmaten)
- Hier zouden dus 2 rijen van 7 portrait kunnen = 14 op Oost-Zuid-Oost
- Hier zouden 2 rijen flatfix fusion kunnen (260cm diep) van 3 panelen = 6 op Zuid-Zuid-West
- Het paarse deel is mogelijk maar lijkt me wat ongunstig qua schoorsteen en schaduw hiervan.
- Valt mee qua schaduw maar hier zouden volgens mij prima 3 panelen minimaal kunnen in portrait (moet ook een beetje smoelen natuurlijk)
- Of het mooi is bepaald je zelf. Ik zou er wel en symmetrisch vlak van maken. (mening)
- Hier zouden prima 4 rijen van 7 landscape kunnen = 28 stuks Of eventueel 2 rijen van 12 portrait = 24 stuks
[ Voor 91% gewijzigd door ApC_IcE op 14-06-2018 10:49 ]
Als de e-boiler de geest geeft dan zal hier best wel een WP-boiler binnenkomen. Ik heb nog steeds een 1000 kWh per jaar over, de noodzaak is er nog niet. Eventueel met een timer de e-boiler alleen overdags opwarmen.AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:54:
[...]
![]()
Toch maar die atlantic explorer 3 270 ltr aanschaffen dan, die met max 500 watt het vat opwarmt?
of zal ik deze alvast bestellen...
Rustig aan met bestellen, we hebben nog even de tijd tot 2020. Je hebt toch nog wel wat omhanden?
De financiele middelen en tijd worden momenteel ingezet voor wat andere projecten. (Inmiddels 1,5 ha bos aangeschaft en bezig met nog eens 1,3 ha. De houtkachel moet wel blijven branden)
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Stop die aps gewoon in de sonof,kan hij niet retour meten? Verloop kabeltje maken en andersom aansluiten....Gecko123 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:25:
Beste andere forumbezoekers,
Zijn er hier paneelbezitters die hun wattopbrengsten buiten de omvormer om in kaart hebben gebracht middels MQTT?
Ik zoek naar een oplossing waarbij ik straks de opbrengsten van 2 panelen live kan monitoren en loggen voor input in mn home domotica systeem (bij voorkeur via MQTT). Op dit moment log ik wel mn verbruikers via de P1 Slimme meter maar geeft dit straks een vertekend beeld als er ook tegelijkertijd wordt ingevoed.
Via de gekozen omvormer is geen mogelijkheid want dit ondersteunt de APS YC500i niet. Er is een bijpassende EPC monitoring module mogelijk maar daarbij weet ik niet of ik de data ook daadwerkelijk kan gebruiken. De keuze van de omvormer ligt nog niet vast maar veel andere opties zijn er niet bij een dusdanig kleine PV.
Een Sonoff Pow die ook opbrengsten kan meten zou in mijn geval de ideale oplossing zijn, maar dat kan die helaas niet.
En anders kWh meter met youles
1 PVoutput . Dongen NB
Ff plagen.... Dus 3×14 parallel op mpp1 van de sma en die 6 op mpp2 ,eventueel aangevuld met die 3 met optimiser .ApC_IcE schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:29:
[...]
Er zit een verschil in iemand zijn mening en een mening vertellen als feit.
Hoe ga jij nou bepalen wat het niet waard is?
LG panelen met 25 jaar garantie en zien er hartstikke mooi uit.Hij heeft schaduw en kiest voor Solar Edge. Nou en?
[...]
Dit soort "adviezen"![]()
Jullie weten het altijd weer goed te onderbouwen waarom iemand geen Solar Edge moet of wilt.
Laat hem het lekker met zijn eigen redenen wel of niet doen.
Dit dak met alle verschillende oriëntaties en hellingshoeken is er voor gemaakt.(mening)
Straks komen de omvormers van Marktplaats weer en de Optitrac en met al deze dakvlakken meerdere omvormers en mppt. Tuurlijk het kan. En ja het kan goedkoper.
Ik ga hier echt niet alle redenen en voordelen van Solar Edge weer opnoemen maar het werkt! Mooi alles bekijken per paneel! Goede monitoring, verschillen per paneel wegfilteren of schaduw opbrengstvermindering beperken. (oeps begin ik toch)
Gewetensvraag:
Wat voor auto rij je ? en kan dat ook niet goedkoper?![]()
[...]
Normaliter geef ik niet veel specifiek advies in dit topic (heeft zo zijn redenen) maar dit is wel een mooi project zeg. En overal verschillende hellingshoeken, verschillende oriëntaties op een aantal daken flink schaduw. En dan gaan mensen alsnog roepen dat Solar Edge "geneuzel"(of woorden van gelijke strekking) is. Het spijt me zeer heren maar dan ben je in mijn mening gewoon anti zonder reden. Dit dak is er juist voor gemaakt om Solar Edge toe te passen.
![]()
Zoals hierboven ook vermeld (alleen dan wel met Solar Edge) en iets genuanceerder.
En ik ga er even vanuit dat al je maten exact zijn en kloppen en ik ga uit van panelen van 166x100 (rekenmaten)
- Hier zouden dus 2 rijen van 7 portrait kunnen = 14 op Oost-Zuid-Oost
- Hier zouden 2 rijen flatfix fusion kunnen (260cm diep) van 3 panelen = 6 op Zuid-Zuid-West
- Het paarse deel is mogelijk maar lijkt me wat ongunstig qua schoorsteen en schaduw hiervan.
- Valt mee qua schaduw maar hier zouden volgens mij prima 3 panelen minimaal kunnen in portrait (moet ook een beetje smoelen natuurlijk)
- Of het mooi is bepaald je zelf. Ik zou er wel en symmetrisch vlak van maken. (mening)
- Hier zouden prima 4 rijen van 7 landscape kunnen = 28 stuks Of eventueel 2 rijen van 12 portrait = 24 stuks
Scheelt dus 48 se optimiser ×55 euro.
En je hoeft geen extreem grote omvormer te kopen vanwege de 130 procent regel vanwege geen garantie meer.
1 PVoutput . Dongen NB
Ff babbelen met @TFHfony ?Gecko123 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:25:
Die logt zijn APS ook...(kan hij zelf beter uitleggen, hoe
Ik heb mijn omvormer aan node-red hangen via modbus TCP/IP.
Dan is MQTT maar een klein stapje meer.
Er bestaan ook vrij goedkope eastron kWh meters met modbus. Die met een adapter (eventueel) van RS485 naar tcp/ip om te zetten zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2018 12:23 ]
Aah. Andersom aansluiten. Natuurlijkreneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:31:
[...]
Stop die aps gewoon in de sonof,kan hij niet retour meten? Verloop kabeltje maken en andersom aansluiten....
En anders kWh meter met youles
Iemand in dit forum zoiets met succes toegepast?
Bedankt @AUijtdehaag ! Ik ga me er in verdiepen!AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:12:
[...]
Ff babbelen met @TFHfony ?
Die logt zijn APS ook...(kan hij zelf beter uitleggen, hoe)
Ik heb mijn omvormer aan node-red hangen via modbus TCP/IP.
Dan is MQTT maar een klein stapje meer.
[afbeelding]
[afbeelding]
Overigens die panelen op je tuinset kan echt niet
[ Voor 43% gewijzigd door Gecko123 op 14-06-2018 12:15 ]
Tja... Er zijn een paar opties.Gecko123 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:25:
De dure:
Wel de ECU kopen en dan vervolgens dit speeltje: https://sites.google.com/site/ecu2pvo/
Werkt prima en zorgt voor automatische logging.
Iets minder duur:
De ECU kopen en elke dag de data van de APS site downloaden (excel) en uploaden naar PVOutput. Omslachtiger, maar werkt wel.
Waarchijnlijk de meest handige:
Koop een Youless en hang de groep met de invoer van de APS-modules hier voor. Deze kan je rechtstreeks naar PVoutput laten loggen: http://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput.html
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Bedankt voor de tips. Die ECU lijkt me niets, maar dat is gevoelsmatig. Ik denk dat ik voor een optie ga waarbij ik de data minimaal zelf centraal kan verzamelen zonder tussenkomst van bijvoorbeeld PV output. PV Output is leuk en ga ik zeker gebruiken maar dan als output. De Youless lijkt inderdaad erg geschikt als deze ook eenvoudig uit te lezen is met opensource protocollen. Maar daar zal ik me nog in moeten verdiepen.TFHfony schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:27:
[...]
Tja... Er zijn een paar opties.
De dure:
Wel de ECU kopen en dan vervolgens dit speeltje: https://sites.google.com/site/ecu2pvo/
Werkt prima en zorgt voor automatische logging.
Iets minder duur:
De ECU kopen en elke dag de data van de APS site downloaden (excel) en uploaden naar PVOutput. Omslachtiger, maar werkt wel.
Waarchijnlijk de meest handige:
Koop een Youless en hang de groep met de invoer van de APS-modules hier voor. Deze kan je rechtstreeks naar PVoutput laten loggen: http://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput.html
Uiteindelijk wil ik live kunnen monitoren wanneer ik hoeveel overcapaciteit heb om events te kunnen triggeren bijvoorbeeld het in en afschakelen van apparaten en wellicht in de toekomst slimme huishoudapparatuur.
Youless is leuk, maar het blijft een pulsenteller...
(Maar de LS120 is weer wel te combineren met slimme meter + kWh meter S0 geloof ik)
Standaard ondersteund in domoticz (dus ik kraak niks af)
Hier een stukje documentatie over Json (en de LS110, het oude model)
http://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
Een apart kWh meter (eastron ofzo) via modbus geeft je meer info. Spanning, stroom, vermogen.
Dus het is maar net welke info je zoekt.
Ik ben met modbus tcp en node-red aan de gang gegaan, omdat ik later ook (zelf) een sturing wil maken met batterij opslag en apparaten. En het gemak van node-red is, dat alles aan elkaar te knopen is.
Finder komt binnenkort met modbus TCP/IP kWh meters voor de 3-fase. (maar duur)
M-bus (niet te verwarren met modbus) is ook uit te lezen met een (vrij goedkope) adapter van Ali.
https://gfinder.findernet...ents/7E/EN/ADV7EUSAEN.pdf
Zoveel wegen naar rome....
//offtopic
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2018 13:36 ]
In totaal 27 panelen van 300wp.
5 op 60graden noordoostoost, 1 op 145graden zuidoost, 2 op zuiden en 19 op zuidwest.
Klokje rond
Er past ook echt niks meer bij nu. Solar Edge Omvormer is nu op max aan te sluiten wattpiek. Meer dan dit valt buiten garantie.
In principe past er nog 1 op het dak, maar dat laten we maar zitten.
(laat de zon maar weer terugkomen nu)
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 14-06-2018 16:54 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Oneens? toch maar 1 enkele 2e hands paneel erbij met eigen micro-omvormer? Maar die gaat wel richting noordnoordoosten
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb de installateur gevraagd waarom er geen 3-fasen aardlekschakelaar op de krachtgroep is aangesloten en de man zei dat dat niet nodig was omdat ik zo’n oude 500mA aardlek voor de hele installatie heb. Daarnaast wil er wel eens wat storing op de fasen komen door de PV installatie en die moderne 30mA aardlekschakelaars willen daardoor er nog wel eens voor niets uitvliegen?
Is dit verhaal onzin? En zo ja, is het noodzakelijk om een 3-fasen aardlek te laten monteren (volgens de regeltjes)?
Graag advies gevraagd.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
SolarEdge SE9k. Verbonden met 33 P370 optimizers en 33 LG 320Wp panelen.Jim423 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:26:
Dat verhaal klopt wel aardig. Het zou wel handig zijn als je ook je type omvormer geeft.
Dus geen aparte 3fasen aardlek laten plaatsen?
[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 14-06-2018 19:28 ]
Meestal zit PV helemaal niet achter een aardlekschakelaar dus dit is al beter dan niets.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Huh?Jim423 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:35:
Je zou een 300mA kunnen plaatsen maar 30mA wordt volgens mij afgeraden voor SolarEdge.
Meestal zit PV helemaal niet achter een aardlekschakelaar dus dit is al beter dan niets.
Hier zitten ze alle 3 achter een 30mA hoor, wel elke een eigen aardlek.
@SpeedingWilly
Als je omvormer vast aangesloten zit zou ik er geen probleem van maken, met een stekker zou ik het liever wel hebben.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg dat SolarEdge het volgens mij afraad.Rol-Co schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:43:
[...]
Huh? Hier zitten ze alle 3 achter een 30mA hoor, wel elke een eigen aardlek.
@SpeedingWilly Als je omvormer vast aangesloten zit zou ik er geen probleem van maken, met een stekker zou ik het liever wel hebben.
Ik dacht dat de handleiding een RCD van 100-300mA voorschrijft.
Volgens de NEN moet elke groep achter een max 30ma aardlek zitten. (huis installatie)SpeedingWilly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:43:
Ok, maar het klopt dus dat de installateur zegt dat het niet nodig is. Ik ben er over begonnen omdat ik dacht dat dat moest. Voor mij hoeft het niet als de huidige situatie veilig is, ik zit niet te wachten op aardlekschakelaars die eruit vliegen omdat er wat storing op de lijn zit.
je moet aan de nen voldoen als je veranderingen maakt in je installatie (groepen bij plaatsen etc)
En mocht het problemen geven met de rest van de installatie moet je die dus ook verniewen
er is een uitzondering en dat is waneer je aardweerstand voldoende laag is.
Maargoed dat is gewoon de letter van de wet, en dat wil niet zeggen dat iets anders niet veilig zou zijn.
of jouw installatie veilig is kan ik niet beoordelen echter is 500ma in een huisinstallatie zwaar uit de tijd en wellicht is het gewoon tijd om de boel eens te vernieuwen. of om een second opinion vragen
Of het is geen huisinstallatie dat kan natuurlijk ook
Heb je hier een bron van? Nmw geldt dit nog steeds alleen voor (licht)aansluitpunten, contactdozen t/m 20A en verplaatsbaar materieel t/m 32A. Aldus NEN1010:2015.twain4me schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:00:
[...]
Volgens de NEN moet elke groep achter een max 30ma aardlek zitten. (huis installatie)
Die 500 mA is i.d.d. uit de tijd.SpeedingWilly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:04:
Heren (en dames), even een vraag over mijn elektrische installatie. Vandaag is bij mij een 10560Wp PV systeem op het dak gelegd met een 3 fase omvormer. Achter de 3 fase omvormer zit een noodschakelaar en vandaar gaat het naar mijn meterkast waar met 3 ouderwetse stoppen de 3 fasen afgezekerd zijn. Ik heb zo’n oude 500mA aardlekschakelaar in de meterkast zitten (de hoofdaardlek, die alles afschakeld bij problemen, dus ook de 3fasen). Mijn krachtgroep (waar alleen de PV installatie op zit) is niet apart op een aardlekschakelaar voor deze krachtgroep aangesloten.
Ik heb de installateur gevraagd waarom er geen 3-fasen aardlekschakelaar op de krachtgroep is aangesloten en de man zei dat dat niet nodig was omdat ik zo’n oude 500mA aardlek voor de hele installatie heb. Daarnaast wil er wel eens wat storing op de fasen komen door de PV installatie en die moderne 30mA aardlekschakelaars willen daardoor er nog wel eens voor niets uitvliegen?
Is dit verhaal onzin? En zo ja, is het noodzakelijk om een 3-fasen aardlek te laten monteren (volgens de regeltjes)?
Graag advies gevraagd.
Je moet de hele installatie aanpakken als je een groot deel van de elektrische installatie aanpakt (bij ons op school ooit werd er bij meer dan 30% gesuggereerd) en dat doe je niet.
Het is wel verstandig (mening
En dan de rest van het huis liefst achter 2 1 fase 30mA ALS plaatsen (max 4 eindgroepen op 1 ALS), of allemaal B16/30mA ALA plaatsen.
Tegenwoordig (?) is het de bedoeling dat je 1 fase groepen achter 1 fase ALS plaatst. En door er minimaal 2 te plaatsen gaat niet het hele huis op zwart.
http://www.winkelman-zonn...45wp/50785/?display=tiles ?jerh schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:10:
ben met een project bezig waar geen standaard 1 x 1.65 panelen passen, zoek iets met een maximale breedte van 90 cm. Iemand zo uit zijn hoofd wat suggesties?
er was in deel 6 een gesprrek over de 30ma tussen een aantal leden, waar dit een mooie toevoeging wasJim423 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:08:
[...]
Heb je hier een bron van? Nmw geldt dit nog steeds alleen voor (licht)aansluitpunten, contactdozen t/m 20A en verplaatsbaar materieel t/m 32A. Aldus NEN1010:2015.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54295357
Wanneer je aan nieuwe regels moet voldoen , daar wisselen de meningen nogal over (net als over de rest van de nen trouwens)
het bouwbesluit verwijst voor bestaande bouw gewoon naar de NEN 1010:2015
dat zou dus suggereren dat de nen van toepassing is op alle veranderingen die je doet in een installatie
die mening deel ik dus elke nieuwe groep en elk nieuw stopcontact moet voldoen aan de nen 1010:2015
ergo waneer een nieuw deel fokt met het oude zal je het oude ook moeten updaten
Reden, oud huis (1906) waar geen dakbeschot op/in zit, enkel de houten platen missen en die willen ze kennelijk graag hebben.....
Ben zolangzamerhand toch wel benieuwd hoe ze straks willen dat het huis energieneutraal wordt
mooi paneel, hoe zou jij 5 stuks aansluiten? Ik zat voor dit project an microomvormers te denken omdat ik lastig een omvormer kwijt kan.
Volgens mijn elektricien is aardlekschakelaar verplicht voor gebruiksgroepen. Dus waar je vaak aan/uit/in/uittrekt. Een vaste installatie is al beschermd door de automaat zelf.SpeedingWilly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:43:
Ok, maar het klopt dus dat de installateur zegt dat het niet nodig is. Ik ben er over begonnen omdat ik dacht dat dat moest. Voor mij hoeft het niet als de huidige situatie veilig is, ik zit niet te wachten op aardlekschakelaars die eruit vliegen omdat er wat storing op de lijn zit.
Ja. Elke omvormer wordt immers geregistreerd in de portal.AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:13:
@kmf
Kan solaredge dat zien dan, dat er 1 teveel op zit?
Big Brother?
Maar wel knap. Met al die verschillende oriëntaties..
De oriëntaties is wel leuk ja. Niet alleen orientatie. Ook hellingshoeken zijn anders
5x 44 Vmpp = 220 Vmpp
Enphase M250 (of M215)
APS YC500 (per 2)
of bij zo een laag Vmpp een Solis mini. (maar iedere stringomvormer is goed denk)
Ik heb ze niet allemaal gecontroleerd.
Edit: Houthok?
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2018 20:52 ]
ergens kan ik er wel inkomen, het werkt niet echt fijn op een dak zonder dakbeschotFabianGTI schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:37:
Hmm, de eerste aanbieders durven het niet aan om zonnepanelen te leggen op het dak
Reden, oud huis (1906) waar geen dakbeschot op/in zit, enkel de houten platen missen en die willen ze kennelijk graag hebben.....
![]()
Ben zolangzamerhand toch wel benieuwd hoe ze straks willen dat het huis energieneutraal wordt
zoiets als dit moet je gewoon op je sporen kunnen schroeven (of een mooie nieuwe plank)
wellicht een mooi moment om er meteen een sandwichpaneel op te gooien, zonder dakbeschot van binnen isoleren werkt ook niet echt heel erg goed. waar de meeste mensen denken dat de pannen het huis waterdicht maken is het in werkelijkheid de folie die onder de pannen zit, stuifsneeuw e.d. komen gewoon onder de pannen door
Hey wat leuk, de aardlekschakelaar discussie is weer terugkmf schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:43:
[...]
Volgens mijn elektricien is aardlekschakelaar verplicht voor gebruiksgroepen. Dus waar je vaak aan/uit/in/uittrekt. Een vaste installatie is al beschermd door de automaat zelf.
@twain4me heeft al gelinkt naar de post die ik hier in het vorige deel aan heb gewijd.
Alle wandcontactdozen en vaste aansluitpunten in een woonhuis dienen achter een aardlekschakelaar aangesloten te worden.
Een aardlekautomaat kost je inclusief montage om en nabij de € 150,- dat zijn nou ook niet bepaald de grootste kosten op een pv-installatie.
Isoleren van binnen is prima gegaan hoor, hele dak is geïsoleerd met 10cm dik PIR platentwain4me schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:47:
[...]
wellicht een mooi moment om er meteen een sandwichpaneel op te gooien, zonder dakbeschot van binnen isoleren werkt ook niet echt heel erg goed. waar de meeste mensen denken dat de pannen het huis waterdicht maken is het in werkelijkheid de folie die onder de pannen zit, stuifsneeuw e.d. komen gewoon onder de pannen door
Dakbeschot erin plaatsen is niet zo even gedaan, vooral omdat ik ook nog buren heb
Ja, voor het houthok. Dak is 90 cm breed, maar vrouw wil niet dat het uitsteekt. Elektrische Ioniq bestelt, dus meer behoefte aan kWh, Zit dus ook wel wat schaduw op.AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:46:
@jerh
5x 44 Vmpp = 220 Vmpp
Enphase M250 (of M215)
APS YC500 (per 2)
of bij zo een laag Vmpp een Solis mini. (maar iedere stringomvormer is goed denk)
Ik heb ze niet allemaal gecontroleerd.
Edit: Houthok?
Heb ook nog een platdak van 80m2, maar daar staat het huis voor, dat ligt precies zuid. En daar moet eigenlijk een groendak op, een paar panelen mag wel, maar leverde al wel wat gemopper op.
Ik heb ook op secondsol zitten kijken, maar dan krijg je panelen van 10 jaar oud en vaak minstens een pellet vol. En dat heb ik nu weer niet nodig.
Zonder de platen kunnen ze niet over het dak rennen en zijn ze niet meer in drie uurtjes klaar. Ze zullen wat extra hulp middelen in moeten zetten net als degene die de pannen hebben gelegd. Maar het is geen reden om te zeggen dat het niet kan.FabianGTI schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:37:
Hmm, de eerste aanbieders durven het niet aan om zonnepanelen te leggen op het dak
![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Er is niet veel keus meer inderdaad.jerh schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:57:
[...]
Ja, voor het houthok. Dak is 90 cm breed, maar vrouw wil niet dat het uitsteekt. Elektrische Ioniq bestelt, dus meer behoefte aan kWh, Zit dus ook wel wat schaduw op.
Heb ook nog een platdak van 80m2, maar daar staat het huis voor, dat ligt precies zuid. En daar moet eigenlijk een groendak op, een paar panelen mag wel, maar leverde al wel wat gemopper op.
Ik heb ook op secondsol zitten kijken, maar dan krijg je panelen van 10 jaar oud en vaak minstens een pellet vol. En dat heb ik nu weer niet nodig.
Deze kan ook nog:
https://www.installand.nl...-cigs-all-black-frameless
Maar is weer minder Wp.
Vroegah had je de ECsolar 210 Wp. Maar ook niet meer verkrijgbaar.
Nou 5x Pana hit 245 en enphase m250 erop dan?
http://www.winkelman-zonn...isplay=tiles&merk=Enphase
9 kW via las klemmen? Lekker veilig.....SpeedingWilly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:47:
Omvormer zit vast aangesloten (via lasklemmen in de doos waar de 3-fasen uit de muur komt van de meterkast en naar de omvormer gaat).
Voor je omvormer is geen aardlekschakelaar verplicht maar ik heb toch graag wel mijn kabels beschermt voor het geval ik hem beschadig of er is lekkage en het regent omvormer binnen. Of je lasdoos loopt onder water.
Een 300 ma kost 40 euro dus kleine moeite om even tussen te schroeven.
1 PVoutput . Dongen NB
En vier op een aps1000? Vijf durf ik ook wel.....AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:06:
[...]
Er is niet veel keus meer inderdaad.
Deze kan ook nog:
https://www.installand.nl...-cigs-all-black-frameless
Maar is weer minder Wp.
Vroegah had je de ECsolar 210 Wp. Maar ook niet meer verkrijgbaar.
Nou 5x Pana hit 245 en enphase m250 erop dan?
http://www.winkelman-zonn...isplay=tiles&merk=Enphase
@jerh omvormers zijn ook voor buiten hoor. Gewoon onder dak hangen tussen hout blokken?
1 PVoutput . Dongen NB
Daar hebben ze lood voor uitgevondenFabianGTI schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:57:
[...]
Dakbeschot erin plaatsen is niet zo even gedaan, vooral omdat ik ook nog buren heb
het gaat niet om het dakbeschot, het gaat om de waterkerend damp doorlatende folie, pannen zijn niet waterdicht (zeker de oudere types)
Ik heb er geen 3 fase liggen. Ik heb een 220 volt wcd en een lasdoos. En het hangt in het zicht en hout gaat nooit voorzichtig een houthok in en uit, dus vandaar dat ik ze liever onder de panelen heb. Volgens mij is het geen 5 draads grondkabel die in het hok binnenkomt. Heb wel 3 fase in de meterkast waar hij uitkomt.reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:12:
[...]
En vier op een aps1000? Vijf durf ik ook wel.....
@jerh omvormers zijn ook voor buiten hoor. Gewoon onder dak hangen tussen hout blokken?
Is wel een goedkopere oplossing zag ik.
[ Voor 10% gewijzigd door jerh op 14-06-2018 21:22 ]
Ik zou toch ff met de vrouw aan tafel gaan zitten hoor... en die 20 11,6 cm bespreken
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG320E1K-A5
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2018 21:27 ]
De omvormer hangt in de garage en de doos met de 3 fasen die van de meterkast afkomt ook. Dus omvormer en lasdoos blijven wel droog hoor.reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:09:
[...]
9 kW via las klemmen? Lekker veilig.....
Voor je omvormer is geen aardlekschakelaar verplicht maar ik heb toch graag wel mijn kabels beschermt voor het geval ik hem beschadig of er is lekkage en het regent omvormer binnen. Of je lasdoos loopt onder water.
Een 300 ma kost 40 euro dus kleine moeite om even tussen te schroeven.
Prachtig paneel, maar ik kan op mijn kop gaan staan, gaat niet gebeuren, mag niet uitsteken.AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:25:
@jerh
Ik zou toch ff met de vrouw aan tafel gaan zitten hoor... en die 20 11,6 cm bespreken
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG320E1K-A5
Tja, ze heeft ook heel veel goede eigenschappen
Wat is het alternatief? Ik vroeg mij dat pas al af als je met grote vermogens gaat werken.reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:09:
[...]
9 kW via las klemmen? Lekker veilig.....
Damp open folie zit al onder de dakpannen (Miofol) dus dat is allang geregeldtwain4me schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:16:
[...]
Daar hebben ze lood voor uitgevonden
het gaat niet om het dakbeschot, het gaat om de waterkerend damp doorlatende folie, pannen zijn niet waterdicht (zeker de oudere types)
Las dop is al beter, en schroeven nog beter. Zelfs een kroon steen heb ik hoger staan dan zon klemmetjestormfly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:39:
[...]
Wat is het alternatief? Ik vroeg mij dat pas al af als je met grote vermogens gaat werken.
1 PVoutput . Dongen NB
Noem maar willekeurig voorbeeld, gaat om principe. Snap eigenlijk niet dat jij je met die 500 in je meterkast wel veilig voelt?SpeedingWilly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:36:
[...]
De omvormer hangt in de garage en de doos met de 3 fasen die van de meterkast afkomt ook. Dus omvormer en lasdoos blijven wel droog hoor.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic