Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.565 views

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

Harrie

NederVlaming

reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:51:
[...]

Las dop is al beter, en schroeven nog beter. Zelfs een kroon steen heb ik hoger staan dan zon klemmetje
Is dat? Ik vind juist die Wago lasklemmen ideaal. Zouden die niet goed zijn dan?
(Nu heb ik ze wel alleen voor verlichting gebruikt, en niet voor 9kW :D )

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie op 14-06-2018 21:57 ]

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 20:22
Harrie schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:56:
[...]

Is dat? Ik vind juist die Wago lasklemmen ideaal. Zouden die niet goed zijn dan?
(Nu heb ik ze wel alleen voor verlichting gebruikt, en niet voor 9kW :D )
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/pimg/221-413_productfoto_vergroting_product4154710/0/vergroting/wago-221-lasklem-154710.png

Niks mis mee ;)
Bijv. deze uitvoering is er o.a. in :
Nominale spanning: 450 V
Nominale stroom: 32 A

Een lasdop is niet per definitie beter.

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 14-06-2018 22:13 ]

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
ApC_IcE schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:29:
  • Het groene dak is op het smalste deel ca 8 x 3,75m met een hellingshoek van 42 graden. De pijpjes gaan er nog van af.
  • Hier zouden dus 2 rijen van 7 portrait kunnen = 14 op Oost-Zuid-Oost
  • Het blauwe deel is een plat dak van ca. 2,80 x 6m.
  • Hier zouden 2 rijen flatfix fusion kunnen (260cm diep) van 3 panelen = 6 op Zuid-Zuid-West
  • Het paarse deel is mogelijk maar lijkt me wat ongunstig qua schoorsteen en schaduw hiervan.
  • Valt mee qua schaduw maar hier zouden volgens mij prima 3 panelen minimaal kunnen in portrait (moet ook een beetje smoelen natuurlijk)
  • Het rode deel is de zichtkant van de woning ik weet niet of dit heel mooi is en lijkt me ongunstig vanwege de schaduw door het dwarse gedeelte.
  • Of het mooi is bepaald je zelf. Ik zou er wel en symmetrisch vlak van maken. (mening)
  • Het gele deel is ca 13x 4,5m eveneens met een hellingshoek van 42 graden.
  • Hier zouden prima 4 rijen van 7 landscape kunnen = 28 stuks Of eventueel 2 rijen van 12 portrait = 24 stuks
Dank voor je uitgebreide reactie, cool.
Ik ben nu in Excel bezig om je suggesties om te rekenen. Ik neig zelf ook naar SolarEdge. Behalve dat ik statistiekjes gaaf vind, wil ik de boel zelf gaan plaatsen. SolarEdge lijkt me het meest eenvoudig, ik hoef niet na te denken over welke strings, welke combinaties, kan zelfs beginnen en paar week later uitbreiden.
Daarnaast zie je direct als er iets niet werkt.

Heb de panelen even uitgekozen op uiterlijk.
Vind de LG NeON2 A5 320N1K-A5 320WP Full Black wel mooi. 320Wp voor €237,=
Deze heeft 60 cellen en zou moeten werken met de Solaredge P370 Power Optimizer, dit zou €237,= + €46,= dus €283,= per paneel zijn.
De Q Cells Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc lijkt ook wel interessant. Deze heeft echter 120 cellen en zou volgens het datasheet van de P370 niet geschikt zijn. Ik zie geen optimizers die 120 cellen aan kunnen.

Lastig om goede panelen te kiezen. Wil ze eigenlijk gewoon mooi zwart hebben.

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:58
JvdW schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:12:
[...]

[afbeelding]

Niks mis mee ;)

Op de zijkant staat wat anders :)

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 20:22
Mayet193 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:18:
[...]

Op de zijkant staat wat anders :)
Deze al iets beter ?
Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/media/images/hc9/h7b/9254979207198.jpg

Gewoon de juiste wago gebruiken en er is niks mis mee.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:13
rtenklooster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:13:
Ik ben nu in Excel bezig om je suggesties om te rekenen. Ik neig zelf ook naar SolarEdge. Behalve dat ik statistiekjes gaaf vind, wil ik de boel zelf gaan plaatsen. SolarEdge lijkt me het meest eenvoudig, ik hoef niet na te denken over welke strings, welke combinaties, kan zelfs beginnen en paar week later uitbreiden.
Ik neig ook naar solaredge, komende week nog 1 aanbieder afwachten en dan maar eens richting een besluit gaan.

Ja ik twijfelde ook, al de installatie partijen blijven superadmin over je omvormer. Zo is het onderhouds/garantie model blijkbaar ingeregeld. Nu vroeg ik mij af als je zelf een omvormer koopt op internet, wie is er dan superadmin op die box, de online shop of jij zelf?
De Q Cells Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc lijkt ook wel interessant. Deze heeft echter 120 cellen en zou volgens het datasheet van de P370 niet geschikt zijn. Ik zie geen optimizers die 120 cellen aan kunnen.

6 × 20 monocrystalline Q.ANTUM solar half cells geeft gewoon 32Vmpp, je kan deze als normaal paneel beschouwen.

De aanbieder die pas langs kwam had een voorkeur voor SunPower, vanwege het mooie zwarte paneel. Maar dat is wel echt heel prijzig, maar wel een schitterend paneel. De andere aanbieder gaat voor Trina Solar.

Heb dit onderstaande in elkaar gefröbeld, onder het mom; het uitkijken naar de panelen is leuker dan hebben van :9 Prijzen zijn bij benadering (google) omdat installateurs hier nog een marge opgooien is het slechts indicatief. Puur wat kernwaardes in een overzicht gezet, voor de panelen die ik op mijn netvlies heb, en aangeraden zijn door de toppers hier op GoT.

Als gepensioneerde zou ik met SunPower misschien de investering passend vinden, maar als Tweakers schat ik in dat ik na 10 jaar zelf een Wp upgrade uitvoer naar de dan gangbare en goed betaalbare standaard. Waardoor ik dat geld er nooit meer uithaal. (ideeën zijn welkom over paneel aanschaf in relatie tot kosten/jaren)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dr1emeG.png

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:51
ApC_IcE schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:29:
[...]
Er zit een verschil in iemand zijn mening en een mening vertellen als feit.
Hoe ga jij nou bepalen wat het niet waard is?
Er zit een verschil tussen alle negatieve berichten op SolarEdge te pareren met deze felle reacties of gewoon aangeven waarom jij SolarEdge wél een goed idee vind zodat iemand zelf kan beslissen. Ik geef aan dat ik het geen nuttige investering vind. Zet er een verhaal tegenover en we hebben weer iemand goed geïnformeerd :)

Uiteindelijk moet iemand het dus zelf bepalen. Dat zeg ik dus ook. Tenzij hij er dus bewust voor kiest.
Dit soort "adviezen" :')
Het is ook wel een beetje flauw om er zo met een gestrekt been in te gaan als je leest dat mijn reactie ook wel een beetje melig is ingestoken
Jullie weten het altijd weer goed te onderbouwen waarom iemand geen Solar Edge moet of wilt.
Laat hem het lekker met zijn eigen redenen wel of niet doen.
Prima toch. Laat het hem lekker zelf beslissen, maar accepteer dat er ook mensen zijn die SolarEdge in vele gevallen niet nuttig vinden. Zet er jouw advies tegenover.
Het spijt me zeer heren maar dan ben je in mijn mening gewoon anti zonder reden. Dit dak is er juist voor gemaakt om Solar Edge toe te passen. O-)
Dat ben ik niet met je eens, maar goed dat jij informatie geeft zoals vraagsteller het kan overwegen.

De hele discussie over de pro en con SolarEdge gebruikers hebben we eerder gevoerd waarin alle nuances uitgebreid aan bod zijn gekomen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

rtenklooster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:13:
[...]

Heb de panelen even uitgekozen op uiterlijk.
Vind de LG NeON2 A5 320N1K-A5 320WP Full Black wel mooi. 320Wp voor €237,=
Deze heeft 60 cellen en zou moeten werken met de Solaredge P370 Power Optimizer, dit zou €237,= + €46,= dus €283,= per paneel zijn.

Misschien dit iets voor je?

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

http://eurenergroup.com/w...SUPERIOR_300-320_EN-2.pdf

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• stormfly
@AUijtdehaag thanks aangepast, korting is altijd welkom _/-\o_

Dan komt het Panasonic paneel mooi in de middenmoot, presteert goed bij warmere dagen en 25 jaar garantie.

Wat ik alleen echt nergens kan vinden, hoe kan je bepalen hoe panelen presteren met diffuus licht. Dat is geen parameter in de datasheet meen ik? Een reguliere Hollandse niet-blauwe hemel dag.

Iemand daar goede tips voor?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SWPNi0z.png

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-11 18:56
stormfly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:00:

Dan komt het Panasonic paneel mooi in de middenmoot, presteert goed bij warmere dagen en 25 jaar garantie.

Wat ik alleen echt nergens kan vinden, hoe kan je bepalen hoe panelen presteren met diffuus licht. Dat is geen parameter in de datasheet meen ik? Een reguliere Hollandse niet-blauwe hemel dag.

[afbeelding]
Poly en solar frontier zijn goed met diffuus. Zwarte mono is shit met donker weer

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:11:
[...]

Poly en solar frontier zijn goed met diffuus. Zwarte mono is shit met donker weer
Kan je dat toelichten? Zwart mono is dan monokristalijn?

• stormfly
reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:11:
[...]

Poly als in die blauwe kleur/gloed? Dat mag niet op het dak van de Cheffin.

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:22
JvdW schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:12:
[...]

[afbeelding]

Niks mis mee ;)

Het zijn idd Wago lasklemmen. Niet deze met die clipjes, maar het zit wel goed denk ik ;)

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• reneeke1970
stormfly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:15:
[...]

Poly als in die blauwe kleur/gloed? Dat mag niet op het dak van de Cheffin.
Ja zo gaat het vaak, het zijn de looks die het bepalen. Je zou er wel tot drie procent meer opbrengst uit kunnen halen.
@CurlyMo de zwarte hebben een coating die licht doorlaat beetje remt, en ze werken technisch op ander soort licht maar diet details weet ik niet.
Maar daarom met diffuus iets minder. En vol in de zon ook iets minder omdat zwart nou eenmaal warmer word dan blauw

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:08
stormfly schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:00:

[afbeelding]
Je kunt naar de cijfers voor low irradiance kijken. De meeste panelen hebben op de datashert een grafiel van hoeveel stroom ze leveren bij 20, 30, 50 etc

Die 20% kun je bij meer fabrikanten wel directe getallen voor vinden:
Panasonic: https://panasonic.net/eco...ad/pdf/N330_N325_N320.pdf
Sunpower: https://us.sunpower.com/s...tary-technical-spec_2.pdf

Er blijft inderdaad maar 1/5 van STC over, dus 330 wattpeak naar goed 65 watt bij 20%

Verder dit eens lezen: https://dspace.library.uu...df?sequence=2&isAllowed=y

Bij bewolkt weer wordt de zon gefilters, en niet alle types panelen reageren daar even goed op.

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 15-06-2018 06:50 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• stormfly
jacovn schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 06:37:
[...]

Je kunt naar de cijfers voor low irradiance kijken. De meeste panelen hebben op de datashert een grafiel van hoeveel stroom ze leveren bij 20, 30, 50 etc

Die 20% kun je bij meer fabrikanten wel directe getallen voor vinden:
Panasonic: https://panasonic.net/eco...ad/pdf/N330_N325_N320.pdf
Sunpower: https://us.sunpower.com/s...tary-technical-spec_2.pdf

Er blijft inderdaad maar 1/5 van STC over, dus 330 wattpeak naar goed 65 watt bij 20%
Thanks ik had die grafiek gezien alleen blijft dat een commercieel grafiek, SunPower is er heel open over met geschreven waardes. Maar overige aanbieders die houden wat marge dmv de grafiek met een grove schaal verdeling.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EjGU8PV.png
Panasonic 1.2A * 53V = 63,3W

Sunpower 1.18* 54.6V =64.5W

In dat opzicht presteren ze 99,99% gelijk bij diffuus licht, het geeft wel een indicatie 8)

• reneeke1970
stormfly schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:10:
[...]

Thanks ik had die grafiek gezien alleen blijft dat een commercieel grafiek, SunPower is er heel open over met geschreven waardes. Maar overige aanbieders die houden wat marge dmv de grafiek met een grove schaal verdeling.

[afbeelding]
Panasonic 1.2A * 53V = 63,3W

Sunpower 1.18* 54.6V =64.5W

In dat opzicht presteren ze 99,99% gelijk bij diffuus licht, het geeft wel een indicatie 8)
Een grafiek van lagere instraling betekend niet dat het diffuus is.

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:32:
[...]

In die link van dat onderzoek lijken ze te beschrijven dat als er wolken zijn de waterdruppels energie van bepaalde golflengtes absorberen. Niet alle crystallen reageren daar gelijk op blijkbaar.

Er staat verder dat er verschiilende methodes wereldwijd zijn om bewolkte dagen te beschrijven en ook de hoeveelheid licht verschilt in die landen (dichter op de evenaar meer licht)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• stormfly
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:32:
[...]

Eens, echter is het wel de enige manier van vergelijken welke op dit moment mogelijk is :9 Maar meteorologisch gezien heb je volkomen gelijk. Vandaag in omgeving Utrecht is het zo'n dag, witte hemel een beetje witte heiige lucht...dat zou je eigenlijk in een grafiek willen zien. Maar daar hebben ze in Egypte weer niets aan als ze dezelfde datasheet openen 8)

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:22
Na de PV installatie gisteren (deel in de regen!) en wat vragen gisteren nu de tijd om eens een foto te posten.

Dit is mijn dak vanaf gisteren eind van de middag (klikbaar):
Zonnepanelen
Zonnepanelen

Dak ligt op het westen, een tikkie naar het zuiden toe (258gr).

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 15-06-2018 08:48 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@stormfly
Grafiek diffuus?
https://pvoutput.org/intr...683&sid=37091&dt=20180613
Vergelijk met zuid
https://pvoutput.org/compare.jsp?sid=37091&sid1=15478

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2018 08:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• CurlyMo
Dat is natuurlijk geen vergelijking ;)

Je zou dan de helft poly en helft mono moet leggen op zuid.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo
Helaas. Er ligt SF (dunne film) noord en mono zuid.
Op 13-06-2018 deed noord het beter dan zuid... ;)
(maar oorzaak was flinke avondzon)

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2018 08:54 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Vanochtend, ondanks het grauwe weer, toch kunnen zien wat het effect is van de extra panelen op het noordoosten.

De string heeft genoeg juice om wakker te worden.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5rxxyg79z.29.34.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5toh5s.18.07.png

Voor dit soort situaties is SolarEdge wel perfect. Zoveel verschillende oriëntaties en hoeken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• jacovn
De RIVM meet het, wellcht ergens de data vandaan te trekken

Dit was 2016:

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/Onderwerpen/U/UV_ozonlaag_en_klimaat/Afbeeldingen/Contentfoto_s_436_x_hoogte_vrij/Grafiek_Zonkracht_2016.std?disposition=inline

Edit: ze meten UV licht daar. En zonnepanelen gebruiken dat niet echt. Maar goed, als er meer UV straling is zal er meestal ook meer zichtbaar licht Ijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.fp4all.nl/wp-content/uploads/2012/12/SolarSpectrum.png

Dus 380-750 nm is zichtbaar.

[ Voor 84% gewijzigd door jacovn op 15-06-2018 15:17 ]

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 06:30:
[...]

Ja zo gaat het vaak, het zijn de looks die het bepalen. Je zou er wel tot drie procent meer opbrengst uit kunnen halen.
Ik vind die blauwe dingen ook echt waanzinnig lelijk. Die 3% rendementsverlies neem ik dan ook graag. We zijn tijd geleden huizen wezen kijken op funda bijvoorbeeld. Sommige woningen knap ik echt op af doordat de uitstraling dusdanig negatief wordt beïnvloed door de indeling en kleur van de panelen. Speelt bij ons wel een hele belangrijke rol. Dan maar een of twee extra panelen erop.
Dankje voor de tip, ziet er goed uit. Moet eerst nog even onze duurzaamheidslening aanvragen,

Heb inmiddels de eerste offerte binnen. Totaal 6820Wp
Ze adviseren 2 strings van 11 panelen. 1 Op linkerdak, één op midden dak.
22x QCells 310Wp mono module full black Q.PEAK DUO-G5
22x P370 optimizer
1x SE7K
Stroomopbrengst schatting: 6193 kWh/jaar

Prijs: €9.766,29 inclusief montage, extra groep, matariaal en BTW.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-11 15:51
reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:00:
[...]

Zonder de platen kunnen ze niet over het dak rennen en zijn ze niet meer in drie uurtjes klaar. Ze zullen wat extra hulp middelen in moeten zetten net als degene die de pannen hebben gelegd. Maar het is geen reden om te zeggen dat het niet kan.
Dat was ook volgens mij de voornaamste reden, het dak is zelf immers sterk zat (ook al een aantal keer overheen gelopen)
Had volgens mij meer met de arbo regeltjes te maken, want die haken schroeven ze in de panlatten toch?

• reneeke1970
FabianGTI schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:41:
[...]

Dat was ook volgens mij de voornaamste reden, het dak is zelf immers sterk zat (ook al een aantal keer overheen gelopen)
Had volgens mij meer met de arbo regeltjes te maken, want die haken schroeven ze in de panlatten toch?
Nee ze schroeven ze tegen dakbeschot aan of ze haken ze achter de pan lat, dat is het makkelijkst. Dus bovenste pan omhoog houden, de haak achter pan lat doorschuiven en bovenste pan weer naar beneden schuiven. Snel en simpel

Pan lat kan gewicht niet hebben denk, als ie breekt bungelt er een been naar binnen, ventje hangt scheef en paneel ligt beneden.....

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 15-06-2018 11:18 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 21:49
Ik wil op mijn schuur een aantal panelen schroeven die nog over zijn van de vorige woning. Als ik nou clickfit kies, hoe bepaal ik dan de juiste maat? De pannen liggen los op de latten (zit verder niets onder)

• reneeke1970
jantje112 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:40:
Ik wil op mijn schuur een aantal panelen schroeven die nog over zijn van de vorige woning. Als ik nou clickfit kies, hoe bepaal ik dan de juiste maat? De pannen liggen los op de latten (zit verder niets onder)
Bepalend is de dikte van pan lat plus dikte dakpan. Haak schuift over beide tegelijk.
Veeel nodig? Heb nog paar gebruikte over in twee maten. Klein en medium

1 PVoutput . Dongen NB

• jantje112
Ik zal er straks even eentje afwippen. Liggen de pannen daarna niet "omhoog" of is dat te verwaarlozen omdat er een paneel op komt?

• reneeke1970
jantje112 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:54:
Ik zal er straks even eentje afwippen. Liggen de pannen daarna niet "omhoog" of is dat te verwaarlozen omdat er een paneel op komt?
Als je hele strakke pannen hebt moet er wel eens wat uit geslepen worden. Maar ik had nergens last van met kromme oud Hollandse pannen

1 PVoutput . Dongen NB

• jantje112
ok, ben benieuwd. Allicht nu toch maar eens het hele dak vol leggen. Het ligt volledig op oost, maar het is makkelijk vol te gooien. Zie alleen op tegen het trekken van 40 meter grondkabel

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 20:47

SaN

Ondertussen ligt en draait alles hier prima. Ik heb nog 1 vraag. Toen we de kabel wilden gaan trekken naar de meterkast kwamen we er achter dat de groep voor de wasmachine niet werd gebruikt. De stekker zat (per ongeluk) gewoon in een ander stopcontact, samen met de droger. Dat heeft altijd goed gewerkt dus hebben we besloten om die kabel/groep te gebruiken (gewoon 2,5mm vd draad).

Voor zover wij weten gaat hij direct naar het stopcontact wat we los hebben gemaakt. We hebben hem alleen in de meterkast moeten verlengen, en in de waskamer boven om bij de omvormer te komen. Dit hebben we met lasklemmen gedaan. Dit gaat allemaal naar een 20 ampere 100mA aardlekautomaat.

Is dit veilig?

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 17:41
Hoera!!

Afbeeldingslocatie: https://www.solarweb.com/image/show?pvSystemId=866f1076-564f-4b1a-b4a5-7997f75ae997&pictureId=0662c39e-d6c4-413f-86fb-a8f70182b0d0

16 panelen op schuin dak, 4 panelen op plat dak, 5K omvormer in de garage. alles werkt voor zover ik kan zien.

Ben er blij mee!

• kmf
  • Niet online

kmf

Looney11 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:43:
Hoera!!

[afbeelding]

16 panelen op schuin dak, 4 panelen op plat dak, 5K omvormer in de garage. alles werkt voor zover ik kan zien.

Ben er blij mee!
als je er nog 1 op het schuine dak bij wilt hebben, dan kan je dat ventilatiepijp misschien vervangen met een platte ventilatiepan. Kost wat, maar dan heb je wel ruimte voor 1 extra paneel (en ziet het er wat mooier uit).

Heb ik ook gedaan bij mijn schuine dak.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-11 15:12
Mooi @Looney11. Welke panelen heb je?

• reneeke1970
jantje112 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:32:
ok, ben benieuwd. Allicht nu toch maar eens het hele dak vol leggen. Het ligt volledig op oost, maar het is makkelijk vol te gooien. Zie alleen op tegen het trekken van 40 meter grondkabel
Gewoon iedere dag na het eten even tien meter graven, is goed voor de spijsvertering

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Vanaf 1 juli prijs verhoging, gemiddeld gezin 72 euro per jaar hogere rekening door hogere inkoop prijzen.
Hè wat lekker om geen energie rekening te hebben

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Oh dan gaan ze de meterstand van mijn "administratief uit" slimme meter weer gokken dan...
Weer tijd voor een foto met de krant van 1 juli ;)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2018 13:46 ]

• jantje112
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Gewoon iedere dag na het eten even tien meter graven, is goed voor de spijsvertering
allcht heb je daar ook wel een punt.. :)

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:46
@reneeke1970 Ik kan deze prijsverhoging zo 1-2-3 niet vinden. Is hij reeds eerder aangekondigd?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Ik weet niet waar jij woond, maar hier in de zware klei is 10 meter graven best een behoorlijke klus -O-

• reneeke1970
Beginner schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:26:
@reneeke1970 Ik kan deze prijsverhoging zo 1-2-3 niet vinden. Is hij reeds eerder aangekondigd?
Op de radio het nieuws en op nu punt nl

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:32:
[...]

Ik weet niet waar jij woond, maar hier in de zware klei is 10 meter graven best een behoorlijke klus -O-
Uitloper bos gebied, allemaal lekker zand....
Klei benodigd aparte techniek, is toch niet veel zwaarder hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:46
Ah, gevonden, bedankt reneeke1970.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik heb net mijn growatt inverter aan de meterkast geknoopt in voorbereiding van de plaatsing van de panelen, maar als ik er nu stroom op zet, gebeurt er... niets. Klopt dat? Ik had een foutmelding als geen panelen aangesloten verwacht oid. In de handleiding staat 1 klein regeltje dat hij pas aangaat vanaf 70v? Moet ik me zorgen maken of gewoon ff afwachten :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
BCC schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:48:
Ik heb net mijn growatt inverter aan de meterkast geknoopt in voorbereiding van de plaatsing van de panelen, maar als ik er nu stroom op zet, gebeurt er... niets. Klopt dat? Ik had een foutmelding als geen panelen aangesloten verwacht oid. In de handleiding staat 1 klein regeltje dat hij pas aangaat vanaf 70v? Moet ik me zorgen maken of gewoon ff afwachten :)?
Gaat pas werken bij pv input, trouwens is dat puur ongeduld om er de spanning al op te zetten?
Ik had hem ook al aangesloten maar spanningvrij gelaten totdat de pv er op aangesloten was dan de groep aan 220v en daarna de hoofdschakelaar op de Growatt inschakelen.
Dat moet de juiste volgorde zijn volgens de handleiding, die wij Nederlanders pas na installatie lezen natuurlijk. :+

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:47:
[...]

Uitloper bos gebied, allemaal lekker zand....
Klei benodigd aparte techniek, is toch niet veel zwaarder hoor
Zullen we dan ruilen, kom ik bij jou 10 meter graven, graaf jij er hier 10 :P

• BCC
  • Nu online

BCC

Supertip schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:00:
[...]

Gaat pas werken bij pv input, trouwens is dat puur ongeduld om er de spanning al op te zetten?
Ik had hem ook al aangesloten maar spanningvrij gelaten totdat de pv er op aangesloten was dan de groep aan 220v en daarna de hoofdschakelaar op de Growatt inschakelen.
Dat moet de juiste volgorde zijn volgens de handleiding, die wij Nederlanders pas na installatie lezen natuurlijk. :+
Ja puur ongeduld. Vanavond de haken er opzetten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 17:41
kmf schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:53:
[...]

als je er nog 1 op het schuine dak bij wilt hebben, dan kan je dat ventilatiepijp misschien vervangen met een platte ventilatiepan. Kost wat, maar dan heb je wel ruimte voor 1 extra paneel (en ziet het er wat mooier uit).

Heb ik ook gedaan bij mijn schuine dak.
De ventilatiepijp is de aanzuig van de WTW, die kan ik niet omgooien naar een ventilatiepan omdat deze pijp dan vuile, warme lucht over de dakpannen zal aanzuigen en dat wil ik liever niet in m'n woning, vooral niet omdat we het pijpje van de rioolontluchting al hebben moeten aftoppen en deze zich volledig linksonder het panelen veld bevindt. Ik zal je de tekst besparen van de luchten die we soms langs hebben komen ruiken ten tijde van het neerleggen van de rechter panelen :/
Cranberry schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:01:
Mooi @Looney11. Welke panelen heb je?
Denim Solar All Black 280Wp van SolarClarity, panelen zijn goed getest en ik heb extra garantie i.v.m. een actie t/m 30 juni.
Ik had eerst 300Wp op het oog maar het prijs verschil met deze waren zodanig dat ik voor bijna hetzelfde geld 20 x 280Wp i.p.v. 16 x 300Wp kon neerleggen.

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:14
Ik heb wel ervaring met 1-fase omvormers, maar met 3-fase kan ik wel wat advies gebruiken.

Op een groot plat dak van een bungalow liggen nu 20x 250wp panelen en er komen er nog 20 x270 bij.
- i.p.v. een 2e 1-fase omvormer zou ik de bestaande 1-fase 4600w omvormer kunnen vervangen door één 3-fase ~10kw omvormer, Is dit een goed idee of juist niet?
- Wat is het maximale omvormer vermogen wat je aan een 3x25A net-aansluiting mag hangen?
- Ik lees wat wisselende verhalen over een 3L+1N aardlekschakelaar of aardlekautomaat voor de omvormer. Moet die ertussen en welke dan of mag je de omvormer ook rechtstreeks aan de 3L+1N hoofdschakelaar koppelen? Dat laatste lijkt me wat vreemd.
- De meeste 3-fase omvormers hebben maar 2 mppt's. Kan je verschillende panelen aan 1 string koppelen (60 cellen, poly, maar verschillende merken). Het idee hierachter is dat er nu een 15kw omvormer gekocht kan worden en er later nog eens 20 panelen bij geplaatst kunnen worden. Dit hangt natuurlijk wel samen met het maximale vermogen wat je op 3x35 mag aansluiten.

Hebben jullie hier ervaring mee?

[ Voor 0% gewijzigd door tim-1985 op 15-06-2018 21:18 . Reden: 3x25A ipv 3x35A ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke richting gaan die panelen op kijken?
20 op de ene mppt en 20 op de andere kan perfect.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Is er al 3x 35A, want dat is flink duurder (normaal gezien) dan 3x 25A

• reneeke1970
tim-1985 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:40:
Ik heb wel ervaring met 1-fase omvormers, maar met 3-fase kan ik wel wat advies gebruiken.

Op een groot plat dak van een bungalow liggen nu 20x 250wp panelen en er komen er nog 20 x270 bij.
- i.p.v. een 2e 1-fase omvormer zou ik de bestaande 1-fase 4600w omvormer kunnen vervangen door één 3-fase ~10kw omvormer, Is dit een goed idee of juist niet?
- Wat is het maximale omvormer vermogen wat je aan een 3x35A net-aansluiting mag hangen?
- Ik lees wat wisselende verhalen over een 3L+1N aardlekschakelaar of aardlekautomaat voor de omvormer. Moet die ertussen en welke dan of mag je de omvormer ook rechtstreeks aan de 3L+1N hoofdschakelaar koppelen? Dat laatste lijkt me wat vreemd.
- De meeste 3-fase omvormers hebben maar 2 mppt's. Kan je verschillende panelen aan 1 string koppelen (60 cellen, poly, maar verschillende merken). Het idee hierachter is dat er nu een 15kw omvormer gekocht kan worden en er later nog eens 20 panelen bij geplaatst kunnen worden. Dit hangt natuurlijk wel samen met het maximale vermogen wat je op 3x35 mag aansluiten.

15 kW is geen probleem en meerdere panelen ook niet, wel ongeveer 250 watt natuurlijk. Ik heb string van 24 stuks. Aardlekschakelaar van 100 of 300 is prima

1 PVoutput . Dongen NB

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
- Wat is het maximale omvormer vermogen wat je aan een 3x35A net-aansluiting mag hangen?
Volgens mij mag je doen wat je wilt.
Ik ken iemand die de grens opzoekt door 210 kW aan omvormers op 3 x 250A te zetten. Netvoltages bij vollast zijn nog niet bekend maar het gaat over de 250A pieken. Omdat de pieken kortstondig zullen zijn wordt verwacht dat de zekering er niet door gaat.

Veilig max vermogen is 3x35x230 = 24 kW

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:14
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:46:
Welke richting gaan die panelen op kijken?
20 op de ene mppt en 20 op de andere kan perfect.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Is er al 3x 35A, want dat is flink duurder (normaal gezien) dan 3x 25A
Euh, Denk dat je gelijk hebt en dat het inderdaad 3x25A moet zijn. Ik zal het bericht aanpassen. Dank je.

En de huidige 20 liggen op het zuiden. De nieuwe 20 was ik ook van plan de zelfde richting op te leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door tim-1985 op 15-06-2018 21:19 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:56:

Eens, echter is het wel de enige manier van vergelijken welke op dit moment mogelijk is :9 Maar meteorologisch gezien heb je volkomen gelijk. Vandaag in omgeving Utrecht is het zo'n dag, witte hemel een beetje witte heiige lucht...dat zou je eigenlijk in een grafiek willen zien. Maar daar hebben ze in Egypte weer niets aan als ze dezelfde datasheet openen 8)
Voor je idee hier wat plaatjes van vandaag uit regio Utrecht. Het vloog vandaag alle kanten op...

Vermogen per paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/insmg2uOzsosOr0tRsCOkf5N/medium.png

Totaal opgeteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/feDoBHYQAdfgY3OAElaksFeQ/medium.png

(Dakhelling ca 40 graden, 16 x Sunpower X21-335 waarvan 12 op Oost en 4 op West)

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J2rR50XrjuSp3xn5zxZYRwrW/full.jpg

Garage helemaal vol. Helemaal goed gegaan behalve dat alle pannen vast zaten. Het huis heeft dit niet dus daar hadden we geen rekening mee gehouden. Maar om 2200 lag alles er op.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-11 18:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

Moby schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:52:
[afbeelding]

Garage helemaal vol. Helemaal goed gegaan behalve dat alle pannen vast zaten. Het huis heeft dit niet dus daar hadden we geen rekening mee gehouden. Maar om 2200 lag alles er op.
Prachtig!

Dat wordt morgen om 7u opstaan om de eerste zonnestraaltjes op je display te zien verschijnen? :)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• stormfly
ocaj schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:49:
[...]

Voor je idee hier wat plaatjes van vandaag uit regio Utrecht. Het vloog vandaag alle kanten op...

Vermogen per paneel:
[afbeelding]

Totaal opgeteld:
[afbeelding]

(Dakhelling ca 40 graden, 16 x Sunpower X21-335 waarvan 12 op Oost en 4 op West)
cool waar meet jij dit mee?

• BCC
  • Nu online

BCC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qKJuszeo4rFXWVOCyenzyKZy/medium.jpg
Morgen verder!

• ocaj
  • Niet online
Ik log alles in een eigen mysql-database.

Info per paneel uit de solaredge doe ik op basis van RS485 en dit script: https://github.com/jbuehl/solaredge

En de dagproductie is op basis van een eastron sd220 kwh-meter via modbus in de meterkast met dit tooltje: https://github.com/gianfrdp/SDM120C. Lees ik 1 keer per seconde uit en verwerk ik met een eigen scriptje in live-dashboard + database-entries..

Plaatjes allemaal op basis van highcharts.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jantje112 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:32:
kijk eens voor een drainage schep, heeft een langere steel dan normaal, en je hoeft maar de helft te graven.
voorbeeldje: https://www.hornbach.nl/s...pade/5530482/artikel.html

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

jantje112 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:40:
welke pan ligt erop? Bij een sneldekker met een standaard panlat (25x38 (?)) gebruik je de kleinste maat 30-39mm, dit heet vaak de standaard maat, dan is er de medium, van 40-49mm, en de grote 50-59
standaard is dus niet de middelste.
De grote haak gebruik je bijna alleen met hele oude pannen. medium gebruik je ook niet zo vaak, al szijn er ook die alles aan medium hangen, lekker makkelijk, maar wel wat losjes.
Soms zit er aan de bovenkant van de pan, aan de kant die naar de lucht wijst een rand, die moet je dan even weghakken / slijpen, anders gaat je rail schuin staan, en later forceer je die weer recht met het vastzetten van de panelen, en dat kan gezeur geven.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Helemaal goed gegaan behalve dat alle pannen vast zaten. Het huis heeft dit niet dus daar hadden we geen rekening mee gehouden. Maar om 2200 lag alles er op.
Fijn hé die haakjes ....

• Andre1973

Andre1973

- Wat is het maximale omvormer vermogen wat je aan een 3x25A net-aansluiting mag hangen?
- De meeste 3-fase omvormers hebben maar 2 mppt's. Kan je verschillende panelen aan 1 string koppelen (60 cellen, poly, maar verschillende merken). Het idee hierachter is dat er nu een 15kw omvormer gekocht kan worden en er later nog eens 20 panelen bij geplaatst kunnen worden. Dit hangt natuurlijk wel samen met het maximale vermogen wat je op 3x25 mag aansluiten.

Kostal Pico de 15 kW uitvoering heeft 3 MPP's https://profinrg.nl/wp-co...rte-handleiding3.0-20.pdf zie pagina 20.

Zo lang je niet boven dei 25A uit komt, dan gaat de hoofdzekering er niet uit op een dag dat er weinig gebruikt word. alleen bij een fout in de omvormer met een forse sluiting kan het problemen geven.

Hij zou achter een 3 fasen automaat mogen als de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is, maar dat is altijd de vraag of dat (nog steeds) zo is.
Dus beter achter een combinatie van automaat en ALS. dat kan in 2 losse (automaat en ALS), of in een ALA. Dat hangt van de prijs en de ruimte in de MK af. plaats wel minimaal een 100 mA, en max een 300mA.
Maar nooit rechtstreeks achter de hoofdschakelaar.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Wiebes: zonnepaneel met nieuwe subsidie in zeven jaar terugverdiend

https://nos.nl/artikel/22...n-jaar-terugverdiend.html

https://www.rijksoverheid...deringsregeling-vervangen

[ Voor 24% gewijzigd door space-one op 16-06-2018 07:14 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat dus inhoud daken helemaal volleggen want invoedtarief is eindeloos.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36

WhySoSerious

Be the change.

Goed,

dus voor nieuwe installaties die zelf stroom opwekken;

1. Jaarlijks een subsidie-pot

2. Gebruikers van de huidige salderingsregel; een soepele overgang. Zal wel iets worden in de richting van; in 2021 mag je 85% van je teruggeleverde stroom salderen, 15% tegen inkoopprijs van leverancier. Jaar 2 70/30. Jaar 3 55/45 oid. Dus zolang je kan leggen voor lager dan teruglevertarief kun je iets verdienen en duurzaam bezig zijn :)

• Cyphax
  • Laatst online: 19:19

Cyphax

Moderator LNX
WhySoSerious schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 07:35:
[...]

Goed,

2. Gebruikers van de huidige salderingsregel; een soepele overgang. Zal wel iets worden in de richting van; in 2021 mag je 85% van je teruggeleverde stroom salderen, 15% tegen inkoopprijs van leverancier. Jaar 2 70/30. Jaar 3 55/45 oid. Dus zolang je kan leggen voor lager dan teruglevertarief kun je iets verdienen en duurzaam bezig zijn :)
Ik zat me af te vragen wat dat betekent voor mensen met een ferrarismeter. Ik heb zelf ook nog geen slimme meter. In de brief staat daarover:
Voor het omvormen van de salderingsregeling is het noodzakelijk dat in ieder
geval alle kleinverbruikers die hernieuwbare elektriciteit opwekken, beschikken
over een elektriciteitsmeter die de afname van, en het invoeden op het
elektriciteit aan het elektriciteitsnet afzonderlijk kan meten. Daarom ga ik nader
uit werken hoe een dergelijke meter voor deze kleinverbruikers voorgeschreven
kan worden.
Dus nog even en die slimme meter wordt ook verplicht.

Saved by the buoyancy of citrus

• reneeke1970
WhySoSerious schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 07:35:
[...]

Goed,

Ik weet niet waar je naar zit te gissen, maar het enige wat vermeld word is dat hij er mee bezig is en dat het eind van de zomer bekend word.
Verders geen details bekend. Alleen mooie beloftes om te zorgen dat de mensen minstens tot eind zomer flink blijven investeren.

Dus eigenlijk zegt hij nu sorry dat ik zo laat ben maar voor eind van jaar hoor je meer.

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

Ja. Je verdiend je investering in 7 jaar terug. Maar wat gebeurt er na de 7e jaar? Gratis stroom voor de netbeheerders?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:30
Dus eigenlijk nog steeds geen nieuws. Dan wachten we nog maar paar maandjes met de beslissing of we wel/niet voor panelen gaan.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@VidaR-9
Hiermee maak je de tvt weer een jaar langer, want na de zomer wek je veel minder op.
Van mij mag de regel versoberen... Het gaat toch gebeuren... Dus dan worden de alternatieven weer goedkoper (opslag)....

(edit: maar makkelijk praten. Ik heb al 5 jaar panelen liggen)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2018 08:47 ]

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De regering is zoooo begaan met zonnepanelen bezitters. JA JA ….. hoe deze groep zo snel mogelijk extra belast kan worden. Waarom niet het huidige saldeer systeem handhaven, waarom moeilijk doen. Ik wil geen subsidie, klinkt als staatssteun.

Ik spreek ook tegen dat de gemiddelde zonnepanelen bezitter in 7 jaar de installatie terugverdiend kan hebben. Daarnaast wordt vergeten dat alle risico bij de bezitter zit, alle risico van storing tot nieuwe aanschaf van omvormer (eens in de 15 jaar) etc.

Voorbeeld:
Vorige week was mijn set in storing, na veel zoeken, panelen oplichten (zwaar en gevaarlijk werk) zag ik dat er een stekker finaal was doorgebrand. Kan iedereen gebeuren, kosten voor mij nihil maar voor elke ander al snel enkele honderden euro's als je het niet zelf kan.
Ik bedoel maar met risico:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vhExkbiZJv6GdD1ssjV7gqjX/full.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Willie Wortel op 16-06-2018 09:16 ]

• Cyphax
  • Laatst online: 19:19

Cyphax

Moderator LNX
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:46:
@VidaR-9
Hiermee maak je de tvt weer een jaar langer, want na de zomer wek je veel minder op.
Van mij mag de regel versoberen... Het gaat toch gebeuren... Dus dan worden de alternatieven weer goedkoper (opslag)....

Waarom denk je dat opslag goedkoper zal worden? Als de vraag toeneemt, wordt dat dan niet waarschijnlijk juist duurder?
Willie Wortel schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:06:
Waarom niet het huidige saldeer systeem handhaven, waarom moeilijk doen. Ik wil geen subsidie, klinkt als staatssteun.
De staat mist jaarlijks steeds meer energiebelasting, en dus inkomsten. Vergelijk het met jouw huishouden: als je inkomsten dalen, maar je uitgaven niet, dan heb je meer inkomsten nodig. Even los van wat goed of redelijk is en wat niet: het is uiteindelijk een kwestie van het budget in balans brengen.

Saved by the buoyancy of citrus

• reneeke1970
De regering is zoooo begaan met zonnepanelen bezitters. JA JA ….. hoe deze groep zo snel mogelijk extra belast kan worden. Waarom niet het huidige saldeer systeem handhaven, waarom moeilijk doen. Ik wil geen subsidie, klinkt als staatssteun.

Ik spreek ook tegen dat de gemiddelde zonnepanelen bezitter in 7 jaar de installatie terugverdiend kan hebben. Daarnaast wordt vergeten dat alle risico bij de bezitter zit, alle risico van storing tot nieuwe aanschaf van omvormer (eens in de 15 jaar) etc.

Voorbeeld:
Vorige week was mijn set in storing, na veel zoeken, panelen oplichten (zwaar en gevaarlijk werk) zag ik dat er een stekker finaal was doorgebrand. Kan iedereen gebeuren, kosten voor mij nihil maar voor elke ander al snel enkele honderden euro's als je het niet zelf kan.
[afbeelding]
Stekker van panelen of verleng kabel?

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:19

thido

Tilburg

Voorbeeld:
[afbeelding]
Het eerste deel van je betoog kan ik nog volgen. Maar kun je aangeven wat je met het tweede deel over risico wilt zeggen? Ik snap niet zo goed waar het risico anders zou moeten liggen dan bij de bezitter ervan.
Jij schaft iets aan en de risico's wil je elders weg leggen? Het is niet verplicht om zonnepanelen op je dak te leggen toch?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Andre1973

Andre1973

Hmm, zo'n regeling was er ongeveer, en die heette de SDE regeling (niet te verwarren met SDE+ voor aansluitingen groter dan 3x80A) en daar waren ze juist mee gestopt.
Als ze het doen dan graag via de slimme meter, i.p.v. een extra tussen meter waarvoor er weer een abonnement en aflees gedoe en voorschotten die niet kloppen.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
thido schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:44:
[...]

……...
Jij schaft iets aan en de risico's wil je elders weg leggen? Het is niet verplicht om zonnepanelen op je dak te leggen toch?
Het is ieder jaar weer anders vanuit DenHaag, je kan nergens van op aan.

Ik wil niks geen risico verleggen maar ook niet extra belast worden en dat wordt je wel met een nieuwe regeling. Geloof je nu echt dat een nieuwe regeling voordeliger zal worden voor de zonnepanelen bezitter.? Kom op zeg. Ik neem risico (want dat is het) ……..voor rendement.

Zonnepanelen wordt een slechte investering.!.
Laat het EU gezinde Haagse slechte volk (VVD/CDA/CU/D66) maar geld ophalen bij multinationals belastingontwijkers ipv iedere keer de werkende "sukkels" uit te zuigen. Het begint een grijsgedraaide grammofoonplaat te worden.

@reneeke1970 of het de verlengkabel was weet ik eigenlijk niet, heb ik niet op gelet. Ik was blij het gevonden te hebben. Maar een slecht kontakt kan altijd, bij hoge spanning gaan de kontakten die niet geheel aansluiten "butteren" en dan is het snel gedaan. De kontakten hoeven maar een pietsie van een millimeter te wijken zeg maar. Kan ook door warmte koude komen. Er is weinig historie over dit soort problemen met stekkers. Mijn panelen liggen er vanaf begin 2012 en altijd goed gedaan, wie het weet mag het zeggen. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Willie Wortel op 16-06-2018 11:28 ]

• jacovn
Hoe wordt dat terugverdienen gezien ?

Stel je maakt een installatie voor 1.20€ per wattpeak.
2000 wattpeak, €2400 investering.
Die moet je dan in 7 jaar terugverdienen, dus €342,85 per jaar.

Het is een efficient systeem, dus 2000kW opwek.

Als je 30% direct kunt verbruiken dan lever je 1400 kWh het net in op jaarbasis.
Deze moet je terugkopen tegen €0.21. Dus dat kost je €249

Moeten dan die 1400 kWh die je aanlevert €636 opleveren ?
Dat is 45 cent per kWh.

Of ik kan niet rekenen, of je wordt slapend rijk als je over productie hebt.

Graag iemand die het me kloppend uit legt met fictieve cijfers :)

• BasvanS
  • Laatst online: 04:54
Iemand hier ervaring met goede/goedkope levarancier/installateur van zonnepanelen in de regio Veenendaal/Utrecht?

Mijn pa zoekt ongeveer 5000-6000 WP op een 1 fase omvormer, veel platte daken dus zelf leggen is wellicht een optie. Voorbereiden nieuwe groepen (wellicht toch 3 fase) en aansluiten omvormer moet sowieso worden uitbesteed.

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Het is ieder jaar weer anders vanuit DenHaag, je kan nergens van op aan.

Ik wil niks geen risico verleggen maar ook niet extra belast worden en dat wordt je wel met een nieuwe regeling. Geloof je nu echt dat een nieuwe regeling voordeliger zal worden voor de zonnepanelen bezitter.? Kom op zeg. Ik neem risico (want dat is het) ……..voor rendement.

Zonnepanelen wordt een slechte investering.!.
Laat het EU gezinde Haagse slechte volk (VVD/CDA/CU/D66) maar geld ophalen bij multinationals belastingontwijkers ipv iedere keer de werkende "sukkels" uit te zuigen. Het begint een grijsgedraaide grammofoonplaat te worden.

@reneeke1970 of het de verlengkabel was weet ik eigenlijk niet, heb ik niet op gelet. Ik was blij het gevonden te hebben. Maar een slecht kontakt kan altijd, bij hoge spanning gaan de kontakten die niet geheel aansluiten "butteren" en dan is het snel gedaan. De kontakten hoeven maar een pietsie van een millimeter te wijken zeg maar. Kan ook door warmte koude komen. Er is weinig historie over dit soort problemen met stekkers. Mijn panelen liggen er vanaf begin 2012 en altijd goed gedaan, wie het weet mag het zeggen. ;)
En wat waren de symtomen voordat je begon te zoeken? Geen dc voltage? Of slechte prestaties? Storings meldingen op de omvormer?
Ik heb het ook liggen vanaf 2012 en doe stekkers nu anders aanzetten als toen, dus kan er best ook 1 tussen zitten van een verlengkabel, verder zijn het alleen paneelstekkers maar wel 74 stuks.

• AUijtdehaag
  • Niet online

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:17:

Als je 30% direct kunt verbruiken dan lever je 1400 kWh het net in op jaarbasis.

Dat is 45 cent per kWh.

45 cent, dan ga ik weer op gas en lever alleen terug ;)

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:31:
[...]

Nee...... Biomassa!!!

1 PVoutput . Dongen NB

• BasvanS
Die hebben het op hun website nog over Panda panelen van 270 WP..

Wat is tegenwoordig de norm voor alles laten doen? 1.5 EUR/WP? ook voor plat dak?

• jacovn
Rol-Co schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:31:
[...]

Nou dan de BTW nog van die 2400€ af
€1983 in 7 jaar is dan 'maar' €283,35 per jaar.
Zelfde 1400 kWh terug leveren en later terug kopen.
Weer €294 uitgeven.

Moet de 1400 terug geleverde kWh nog steeds €294 + €283,35 = €535,35 => €0.38 per kWh.

Als je nu 3000 kWh over capciteit hebt wordt je systeem wel duurder maar in verhouding minder denk ik.
Stel die 5000 kWh doe je voor 1€ incl btw per kW peak.
BTW terug gaat het naar €413 per jaar terug verdienen.
Je gebruikt nu 25% direct want de set is te groot, maar kan wel langer je gebruik afdekken in ochtend/avond voor gemak gesteld. Lever je 3750 kWh in en koopt er nog 750 kWh voor terug a €157,50
Dus dan moet 3750 kWh voor €413 + €157,50 = €587,50 = €0.1687 per kWh

Of het inderdaad voor €0.50 ex btw per wattpeak geinstalleerd kunnen krijgen.
Maar dan nog, de bedragen voor terugkopen wat je inlevert blijven gelijk.
Enkel de investering wordt de helft en je zou ip 249+142=391 / 1400 = €0.28
Bij de grotere set is het dan 207+157,50 = 364,50 / 3750 = €0,097

Bij een net passende set lukt 7 jaar niet, maar een wat grotere wellicht wel, en je moet het heel goedkoop geinstalleerd zien te krijgen.

We zien het met een aantal maanden wel. Maar je moet denk ik meer installeren dan net afdekkend.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 16-06-2018 13:03 ]

• MeTooPV
  • Laatst online: 11-11 23:30
jacovn schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:17:

Dat is 45 cent per kWh.

Terugverdienen nu is vrij simpel.
2000 Wp levert ca 2000*0,9 = 1800 kWh/jaar op
Prijs kWh 21 cent --> 378 euro per jaar opbrengst
2400/378= 6 jaar, 4 maanden

Terugverdienen met alleen kale kWh prijs van 6 cent salderen bij 30% eigen gebruik:
Opbrengst / jaar:
30% * 1800 * 21 cent = 113,40
70% * 1800 * 6 cent = 75,60
2400/(113,40+75,60) = 12 jaar, 8 maanden

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:46:
@VidaR-9

Ik heb al eerder gepleit voor het geheel afschaffen van de energiebelasting. Het is gewoon een kolder regeling, ooit begonnen om groene zaken te stimuleren en inmiddels puur belastingheffing.

Voor iedereen extra werk: energiebedrijven moeten van alles organiseren, bedrijven betalen minder, burgers moeten er rekening mee houden. Gewoon weg er mee en naar een simpele tariefstelling. En voor de rest gewoon naar een flat tax voor bedrijven en burgers. Het kan allemaal zo veel simpeler dan met al die overbodige regels.

Geheid dat ze met een terugleversubsidie ontdekken dat het teveel kost of als het economisch slechter gaat, dan gaat het bedrag om laag. Weer gemorrel en afbreuk aan de betrouwbaarheid van de politiek. De slogan less is more begrijpen ze niet echt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
BasvanS schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:00:
[...]

Die hebben het op hun website nog over Panda panelen van 270 WP..

Wat is tegenwoordig de norm voor alles laten doen? 1.5 EUR/WP? ook voor plat dak?
Die heeft het misschien te druk en minder tijd voor de website?
Zonder er een belletje aan te wagen, zul je het nooit weten.

1,5 euro/WP val je in de prijsklasse SolarEdge en Enphase micro omvormers met LG.
Het moest toch goedkoop? (en ook goed)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2018 13:14 ]

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:12:
[...]

Die heeft het misschien te druk en minder tijd voor de website?
Zonder er een belletje aan te wagen, zul je het nooit weten.

1,5 euro/WP val je in de prijsklasse SolarEdge en Enphase micro omvormers met LG.
Het moest toch goedkoop? (en ook goed)
Goed punt! Mooi dat de prijzen zo gekelderd zijn, 1,10-1,20 EUR/WP moet haalbaar zijn dus, inc btw?
Ik zal mijn pa de beste van Zonnekompas is laten bellen!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
jerh schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:07:
[...]

Ik heb al eerder gepleit voor het geheel afschaffen van de energiebelasting. Het is gewoon een kolder regeling, ooit begonnen om groene zaken te stimuleren en inmiddels puur belastingheffing.
Tja, linksom of rechtsom. Aan het eind van het liedje moet de begroting sluitend, en betaal je het toch via een ander labeltje gewoon toch.

RUB

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
rubbish1973 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Tja, linksom of rechtsom. Aan het eind van het liedje moet de begroting sluitend, en betaal je het toch via een ander labeltje gewoon toch.

RUB
Ik ben niet tegen belasting betalen, daar krijg je voorzieningen voor terug en wij hebben het hier best goed.

Ik ben tegen allerlei regeltjes die dan weer verschillende belangen oproepen en daardoor oneigenlijk gebruik. Precies zoals je hier nu ziet aankomen.

• BasvanS
rtenklooster schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:33:
[...]

Ik vind die blauwe dingen ook echt waanzinnig lelijk. Die 3% rendementsverlies neem ik dan ook graag. We zijn tijd geleden huizen wezen kijken op funda bijvoorbeeld. Sommige woningen knap ik echt op af doordat de uitstraling dusdanig negatief wordt beïnvloed door de indeling en kleur van de panelen. Speelt bij ons wel een hele belangrijke rol. Dan maar een of twee extra panelen erop.

[...]

Dankje voor de tip, ziet er goed uit. Moet eerst nog even onze duurzaamheidslening aanvragen,

Heb inmiddels de eerste offerte binnen. Totaal 6820Wp
Ze adviseren 2 strings van 11 panelen. 1 Op linkerdak, één op midden dak.
22x QCells 310Wp mono module full black Q.PEAK DUO-G5
22x P370 optimizer
1x SE7K
Stroomopbrengst schatting: 6193 kWh/jaar

Prijs: €9.766,29 inclusief montage, extra groep, matariaal en BTW.
Waar heb je dit aanbod gekregen?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

[afbeelding]

En inmiddels 12.1 kWh opgewekt. Dat verbruiken wij gemiddeld per dag gezien over het hele jaar.

_/-\o_

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
Zie het stuk gestuurd naar de kamer over de wijzigng mbt het salderen.

Kamer_salderingswijziging

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 20:47

SaN

Heeft iemand een linkje naar een duidelijke uitleg over waarom de saladeringsregeling te duur wordt? Of een beknopte uitleg.

• reneeke1970
SaN schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:53:
Heeft iemand een linkje naar een duidelijke uitleg over waarom de saladeringsregeling te duur wordt? Of een beknopte uitleg.
Alles wat je saldeert ,streep je tegen elkaar weg, en daarover betaal je geen energie belasting. Dat loopt de staat mis en word steeds meer omdat zonnepanelen aardig groeit in Nederland

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y