Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.572 views

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
Als ik het goed lees, dan blijft het salderen vanaf 2020, dus alles wat je tegen elkaar kan wegstrepen onbelast, daar betaal je dus nog steeds geen energiebelasting etc over. Wat je extra terug stort in het net, daar zal de vergoeding van komen te vervallen, hier zou je dan gebruik moeten gaan maken van de subsidieregeling.

quote uit het regeringsstuk:
De terugleversubsidie geldt uitsluitend voor de op het elektriciteitsnet ingevoede hernieuwbare elektriciteit en dus niet op het directe eigen verbruik achter de aansluiting. Over de zelf opgewekte hernieuwbare elektriciteit die burgers en bedrijven zelf direct verbruiken of opslaan achter de aansluiting, betalen kleinverbruikers ook na 2020 geen energiebelasting en ODE.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
BasvanS schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:28:
[...]

Waar heb je dit aanbod gekregen?
APSolar Hoogezand. Want vind je van het aanbod?
Heb goede verhalen gehoord van het bedrijf. Aantal aanbevelingen vandaar dat ik ze benaderde. Offerte binnen een dag, afspraak binnen twee week op locatie.

[ Voor 25% gewijzigd door rtenklooster op 16-06-2018 15:26 ]

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 20:47

SaN

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:03:
[...]

Alles wat je saldeert ,streep je tegen elkaar weg, en daarover betaal je geen energie belasting. Dat loopt de staat mis en word steeds meer omdat zonnepanelen aardig groeit in Nederland
Dat begreep ik inderdaad. Maar de energie die wij terugleveren wordt door mijn buurman weer afgenomen, en zijn meter registreert dat gewoon als energie van zijn energieleverancier toch? Daar betaalt hij dan toch weer belasting over?
Meeterea schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:24:
Als ik het goed lees, dan blijft het salderen vanaf 2020, dus alles wat je tegen elkaar kan wegstrepen onbelast, daar betaal je dus nog steeds geen energiebelasting etc over. Wat je extra terug stort in het net, daar zal de vergoeding van komen te vervallen, hier zou je dan gebruik moeten gaan maken van de subsidieregeling.

De terugleversubsidie geldt uitsluitend voor de op het elektriciteitsnet ingevoede hernieuwbare elektriciteit en dus niet op het directe eigen verbruik achter de aansluiting. Over de zelf opgewekte hernieuwbare elektriciteit die burgers en bedrijven zelf direct verbruiken of opslaan achter de aansluiting, betalen kleinverbruikers ook na 2020 geen energiebelasting en ODE.
Hier staat toch dat je geen belasting hoeft te betalen op stroom die je zelf opwekt en zelf gebruikt? De terugleversubsidie geldt wel voor de overtollige energie die je niet direct zelf gebruikt en dus teruglevert aan het net.

[ Voor 49% gewijzigd door SaN op 16-06-2018 15:30 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:14
BasvanS schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:00:
[...]

Die hebben het op hun website nog over Panda panelen van 270 WP..

Wat is tegenwoordig de norm voor alles laten doen? 1.5 EUR/WP? ook voor plat dak?
Mijn buurman in april dit jaar voor EUR 0.99/Wp met een plat dak en SMA 3 fasen inverter (24 panelen) en inclusief installatie (ook meterkast)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Willie Wortel schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:06:

Voorbeeld:
Vorige week was mijn set in storing, na veel zoeken, panelen oplichten (zwaar en gevaarlijk werk) zag ik dat er een stekker finaal was doorgebrand. Kan iedereen gebeuren, kosten voor mij nihil maar voor elke ander al snel enkele honderden euro's als je het niet zelf kan.
Ik bedoel maar met risico:
[afbeelding]
Over smeulende stekkers gesproken, dit gebeurde vandaag in Hulst;

https://www.hvzeeland.nl/...elen-verwoest-dak-woning/

Afbeeldingslocatie: http://www.hvzeeland.nl/pictures/5/0/0/104005.jpg

Dan is een in-dak systeem zoals dit met wellicht ook een smeulende stekker toch wat risicovoller.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tele schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:35:
[...]

[afbeelding]

Dan is een in-dak systeem zoals dit met wellicht ook een smeulende stekker toch wat risicovoller.
Alweer? Lijkt wel alsof die nieuwbouwwoningen met >2 panelen toch ergens een ontwerpfoutje hebben met al die branden de laatste tijd.

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Tele schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:35:
[...]

[afbeelding]

zal veel vertrouwen geven bij de overige bewoners....

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:55
rtenklooster schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:25:
[...]

APSolar Hoogezand. Want vind je van het aanbod?
Heb goede verhalen gehoord van het bedrijf. Aantal aanbevelingen vandaar dat ik ze benaderde. Offerte binnen een dag, afspraak binnen twee week op locatie.
Wel redelijk in de middenmoot denk ik. Zoals @AUijtdehaag net ook zegt, EUR 1.50 per WP is een gangbare prijs voor een set met optimizers. Zelf ben ik voor mijn vader meer op zoek naar een set zonder Optimizers.

Dus ik ben geïnteresseerd een set zoals hieronder:
cville schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:27:
[...]

Mijn buurman in april dit jaar voor EUR 0.99/Wp met een plat dak en SMA 3 fasen inverter (24 panelen) en inclusief installatie (ook meterkast)
Waar is deze aangeschaft?

@AUijtdehaag Lijkt mee een leuk idee om een bedrijf in te huren om op het schuine dak bij mijn vader (schuur in tuin) door een bedrijf 8 panelen te laten leggen. Dan laat ik dat lekker ruim installeren op een SMA 3 fase omvormer, en sluiten we er zelf later 2 x 6 panelen op een plat dak bij aan.

Even kijken of die 12 panelen dan op 1 string kunnen (1x12 of 2x6) de 2 platte daken liggen 15 meter uit elkaar.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24

Nu:
Stel je wekt 2500kWh/jaar op.
Daarvan wordt 500kWh direct gebruikt, dat komt niet langs je meter
2000kWh lever je terug aan het net, maar die mag je verrekenen (salderen) met je verbruik op een ander tijdsstip.

Straks:
De 500kWh die je direct gebruikt, blijft onveranderd.
Maar voor de 2000kWh die je teruglevert krijg je in 2021 bijvoorbeeld nog maar 17 cent/kWh terug, terwijl de energie die je verbruikt nog steeds 21 cent/kWh kost. Netto betaal je dus 4 cent/kWh om energie die je zelf hebt opgewekt, op een later moment te kunnen gebruiken.
In 2022 wordt dat bijvoorbeeld 16 cent en in 2023 15 cent. Afhankelijk van hoe hard de kosten van PV dalen.

Dat maakt het wel weer interresant om je eigen opwek direct zelf te verbruiken. Ipv nu bijvoorbeeld de wasmachine tijdens daltarief te draaien, ga je dat doen terwijl de zon schijnt.

TheS4ndm4n#1919

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@BasvanS
3-fase stringomvormer wil graag 580 Vmpp....

Dus dat worden 57 Vmpp 96 cel panelen dan denk ik. (pana hit of hit kuro, benq sunforte of sunpowers)

Edit: Ik heb zelf nu 14x 32 Vmpp op een SMA STP (3-fase) zitten. (448 V)
Dat gaat ook nog prima.
Dat wordt straks 2 strings van 7 Pana kuro. (399 Vmpp)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2018 15:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik lees het anders.

Als je het direct kan verbruiken, dan wordt het niet meegeteld. Als je het in de middag opwekt, om in de avond te verbruiken, dan ga je dokken.

Oftewel, alle grootverbruikers overdag laten werken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

RocketKoen schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:39:
[...]

Nu:
Stel je wekt 2500kWh/jaar op.
Daarvan wordt 500kWh direct gebruikt, dat komt niet langs je meter
2000kWh lever je terug aan het net, maar die mag je verrekenen (salderen) met je verbruik op een ander tijdsstip.

Straks:
De 500kWh die je direct gebruikt, blijft onveranderd.
Maar voor de 2000kWh die je teruglevert krijg je in 2021 bijvoorbeeld nog maar 17 cent/kWh terug, terwijl de energie die je verbruikt nog steeds 21 cent/kWh kost. Netto betaal je dus 4 cent/kWh om energie die je zelf hebt opgewekt, op een later moment te kunnen gebruiken.
In 2022 wordt dat bijvoorbeeld 16 cent en in 2023 15 cent. Afhankelijk van hoe hard de kosten van PV dalen.

Dat maakt het wel weer interresant om je eigen opwek direct zelf te verbruiken. Ipv nu bijvoorbeeld de wasmachine tijdens daltarief te draaien, ga je dat doen terwijl de zon schijnt.
En de accu markt zal een vaart gaan nemen denk ik.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• SaN

SaN

Maar als je teruglevert gebruikt de buurman toch de stroom. En over die stroom betaalt hij energiebelasting. Of klopt dat niet?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ha ik zou wel willen.

Ik moet wel zeggen dat ik al even vluchtig heb gekeken naar de oplossingen van Enphase en Tesla
RocketKoen schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:49:
[...]

Moet de prijs nog wel flink zakken.
Zelfs als je helemaal geen energiebelasting terug krijgt is het nog niet echt rendabel met de huidige energieprijzen.
De meeste thuisbatterijen worden nu verkocht in gebieden waar de stroom constant uitvalt, en/of waar de prijs per kWh zo rond de 50 cent ligt.

[...]
Die is alleen overdag meestal niet thuis.
Klopt dat het nog niet rendabel is, maar dat waren zonnepanelen ooit ook niet. En 1.5 jaar is best lang in een markt waar volop in wordt geïnnoveerd.

Edit: wat raar dat de opgaaf zonnepaneelhouders nog ouderwets opgestuurd moet worden

[ Voor 54% gewijzigd door Moby op 16-06-2018 16:16 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• RocketKoen
Moby schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:42:
[...]

En de accu markt zal een vaart gaan nemen denk ik.
Moet de prijs nog wel flink zakken.
Zelfs als je helemaal geen energiebelasting terug krijgt is het nog niet echt rendabel met de huidige energieprijzen.
De meeste thuisbatterijen worden nu verkocht in gebieden waar de stroom constant uitvalt, en/of waar de prijs per kWh zo rond de 50 cent ligt.
Die is alleen overdag meestal niet thuis.

TheS4ndm4n#1919

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wolly schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:38:
[...]

Alweer? Lijkt wel alsof die nieuwbouwwoningen met >2 panelen toch ergens een ontwerpfoutje hebben met al die branden de laatste tijd.
Dit was dan wel een in dak systeem en het dak vol maar ik begin inmiddels wel benieuwd te worden naar de merken van de panelen en eventuele oorzaak.
Het is niet zo vaak voorgekomen sinds scheuten solar.

Zou @zonnigtype iets meer weten erover?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
Rol-Co schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:57:
[...]

Dit was dan wel een in dak systeem en het dak vol maar ik begin inmiddels wel benieuwd te worden naar de merken van de panelen en eventuele oorzaak.
Het is niet zo vaak voorgekomen sinds scheuten solar.

Zou @zonnigtype iets meer weten erover?
Ik heb ze zien monteren, er zit geen kabels aan deze panelen, ze schuiven in elkaar met soort pen en bus verbinding. Soms passen ze niet lekker en springen ze er beetje op dat het weer past. Dit zijn die bouw pakket huizen die in één keer nul op de meter zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• cville
  • Laatst online: 12:14
BasvanS schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:39:
[...]

Wel redelijk in de middenmoot denk ik. Zoals @AUijtdehaag net ook zegt, EUR 1.50 per WP is een gangbare prijs voor een set met optimizers. Zelf ben ik voor mijn vader meer op zoek naar een set zonder Optimizers.

Dus ik ben geïnteresseerd een set zoals hieronder:

[...]

Waar is deze aangeschaft?
Bij een installateur uit Gemert.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:23:
[...]

Ik heb ze zien monteren, er zit geen kabels aan deze panelen, ze schuiven in elkaar met soort pen en bus verbinding. Soms passen ze niet lekker en springen ze er beetje op dat het weer past. Dit zijn die bouw pakket huizen die in één keer nul op de meter zijn
Maar dat is dan toch een bepaald merk en type die dat heeft, een rail systeem is niet gebruikelijk bij solar.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:56:
[...]

Maar dat is dan toch een bepaald merk en type die dat heeft, een rail systeem is niet gebruikelijk bij solar.
Kon helaas niet dichtbij genoeg komen.
Het zijn frame loze panelen, echt slappe Flut platen. Eerst een frame van aluminium platte strip op dak, dient ook als gootje denk ik. Daar komen de panelen op en daarna over de naad klikken ze er platte strip op waardoor ze vast liggen.
Was echt gooi en smijt werk, beetje met knieën op beuken als ze niet in elkaar schoven. Als daar slechte verbinding ontstaat dan...... Vlam!!

1 PVoutput . Dongen NB

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Cyphax schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:15:
[...]

[...]

De staat mist jaarlijks steeds meer energiebelasting, en dus inkomsten. Vergelijk het met jouw huishouden: als je inkomsten dalen, maar je uitgaven niet, dan heb je meer inkomsten nodig. Even los van wat goed of redelijk is en wat niet: het is uiteindelijk een kwestie van het budget in balans brengen.
Uiteindelijk wordt het geld toch wel weer uitgegeven, de staat loopt niets mis, alleen komt er minder binnen bij "energiebelasting" en meer bij "BTW" omdat je het overgehouden geld aan andere dingen uitgeeft.

Ik begrijp daarom niet zo waarom het zo'n drama is.

Maar goed, zo werkt politiek blijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-06-2018 18:42 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
BlueTooth76 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 18:31:
[...]

Uiteindelijk wordt het geld toch wel weer uitgegeven, de staat loopt niets mis, alleen komt er minder binnen bij "energiebelasting" en meer bij "BTW" omdat je het overgehouden geld aan andere dingen uitgeeft.

Ik begrijp daarom niet zo waarom het zo'n drama is.

Maar goed, zo werkt politiek blijkbaar.
Het is ook niet zozeer een drama, wel is het voor mensen met zonnepanelen een lastenverzwaring tov nu, nu er nog gesaldeerd wordt.

Saved by the buoyancy of citrus

• SaN

SaN

Ik probeer het nog 1 keer te vragen. De overheid loopt toch eigenlijk alleen belasting mis van de stroom die mensen zelf opwekken, en zelf gebruiken? De teruggeleverde stroom gaat namelijk gewoon naar iemand anders die er belasting over betaald.

Met de nieuwe regeling wordt er dubbel verdiend aan yeruggeleverde stroom. De opwekker krijgt minder terug van de energieleverancier, dat deel gaat naar de overheid, en degene wie de door mij opgewekte stroom afneemt betaalt ook nog een keer belasting.

Zo zou je eigenlijk mensen met een moestuin ook moeten gaan belasten omdat de overheid BTW over groente en fruit uit de supermarkt misloopt.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik het bij het rechte eind heb, want dat zou echt heel erg raar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door SaN op 16-06-2018 19:46 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
SaN schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:42:
Ik probeer het nog 1 keer te vragen. De overheid loopt toch eigenlijk alleen belasting mis van de stroom die mensen zelf opwekken, en zelf gebruiken? De teruggeleverde stroom gaat namelijk gewoon naar iemand anders die er belasting over betaald.

Met de nieuwe regeling wordt er dubbel verdiend aan yeruggeleverde stroom. De opwekker krijgt minder terug van de energieleverancier, dat deel gaat naar de overheid, en degene wie de door mij opgewekte stroom afneemt betaalt ook nog een keer belasting.

Zo zou je eigenlijk mensen met een moestuin ook moeten gaan belasten omdat de overheid BTW over groente en fruit uit de supermarkt misloopt.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik het bij het rechte eind heb, want dat zou echt heel erg raar zijn.
kale stroom kost 4 tot 7 cent alles wat je extra krijgt is in een of andere vorm subsidie. subsidie wordt links of rechtsom betaald door andere mensen.

mensen denken nu totaal niet na over het gebruiken van zonneenergie, we wekken het op, pleuren het het net in pakken het terug waneer het ons uit komt.
Dit gedrag is totaal niet wenselijk, wat je wilt is dat mensen nadenken over hun verbruik, hun opwek en hun opslag. alles gratis en voor niets regelen over de rug van niet zonnepaneel bezitters is not done.

• RocketKoen

Je betaalt omdat jij stroom opwekt. En die op een later tijdstip weer gaat gebruiken.
Stroom kun je niet zo makkelijk opslaan. Dus jij wekt overdag groene stroom op. S'avonds trek je kolenstroom uit het net.
Nu krijg jij 100% van de belasting op die kolenstroom terug, omdat je overdag energie hebt opgewekt en teruggeleverd. Maar dat gaan ze dus afbouwen.

TheS4ndm4n#1919

• SaN

SaN

twain4me schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:59:
[...]

kale stroom kost 4 tot 7 cent alles wat je extra krijgt is in een of andere vorm subsidie. subsidie wordt links of rechtsom betaald door andere mensen.

mensen denken nu totaal niet na over het gebruiken van zonneenergie, we wekken het op, pleuren het het net in pakken het terug waneer het ons uit komt.
Dit gedrag is totaal niet wenselijk, wat je wilt is dat mensen nadenken over hun verbruik, hun opwek en hun opslag. alles gratis en voor niets regelen over de rug van niet zonnepaneel bezitters is not done.
Bedankt. Dus de overheid legt geld bij voor de saldering van de opwekkers? De energieleverancier betaalt 7 cent en de overheid de rest?

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik probeer het nog 1 keer te vragen.
@RocketKoen heeft het hier enkele berichten terug toch duidelijk in jip en janneke taal omschreven.

Dussssss ff een paar berichten omhoog scrollen wellicht dat je het over het hoofd hebt gezien.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Het aller raarste vind ik nog dat het hier gaat om een accijns die geheven word op energie.
Het idee van accijns was volgens mij sturing en het beperken van het gebruik, omdat gebruik schadelijk / ongewenst is, zoals er accijns zit op alcohol en tabak.
Maar nu zit er dus een accijns op schoon opgewekte energie. En nog raarder is het eigenlijk dat iemand die kolen stroom afneemt over de eerste +/- 1500 kWh die accijns terug (die 1,04 per dag per huishoudelijke aansluiting) krijgt en dat iemand die zijn best doet en in principe 0 op de meter is, maar wat meer gebruikt, om bijvoorbeeld de E-auto op te laden, warmtepomp gebruikt, dus die accijns mag gaan betalen. Is er iemand met wat invloed in Den Haag hier die ze dat uit kan leggen?!

Ik denk dat er vooral gerekend word naar een kloppende begroting, en dat sommige zaken uit het oog verloren worden. Zo is het naar mijn idee ook raar dat het plaatsen van zonnepanelen op woningen in het 21% tarief valt, en isoleren in het 6%, we kunnen het terug vragen door een foutje, maar toch.

Die zonnestroom die we als particulieren op het net zetten, is peanuts t.o.v. het gebruik overdag.
Daarnaast zijn er tal van afnemers die zeer binnenkort gaan uitgroeien die heel veel elektra kunnen op souperen in het geval dat er wat veel op het net komt. H2 productie bijvoorbeeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Andre1973 op 16-06-2018 20:30 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• SaN

SaN

RocketKoen schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:03:
[...]

Je betaalt omdat jij stroom opwekt. En die op een later tijdstip weer gaat gebruiken.
Stroom kun je niet zo makkelijk opslaan. Dus jij wekt overdag groene stroom op. S'avonds trek je kolenstroom uit het net.
Nu krijg jij 100% van de belasting op die kolenstroom terug, omdat je overdag energie hebt opgewekt en teruggeleverd. Maar dat gaan ze dus afbouwen.
Dit snap ik dus weer niet zo goed. Voordat alle stroom, die overdag wordt gebruikt door huishoudens en bedrijven, wordt geleverd door zonnepaneelbezitters of zonneparken zijn we nog wel even verder denk ik. Zo lang die stroom overdag niet met kolen hoeft te worden opgewekt is er volgens mij nog niks aan de hand.

• Supertip
  • Niet online
@Andre1973 heet dat niet" voordeel beperken.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• SaN

SaN

Supertip schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:03:
[...]

@RocketKoen heeft het hier enkele berichten terug toch duidelijk in jip en janneke taal omschreven.

Dussssss ff een paar berichten omhoog scrollen wellicht dat je het over het hoofd hebt gezien.
Nee hoor. Quote hem maar.

• Harrie
  • Laatst online: 13:27

Harrie

NederVlaming

Volgens mij zit het probleem ook helemaal niet in de belasting, maar in de transport vergoeding. Je buurman betaalt die voor de stroom die jij erop zet en hij er weer afhaalt.

Maar jij haalt er op een ander moment ook weer stroom af, en daar betaal je niks over, omdat jouw netto verbruik nul is.

• Andre1973

Andre1973

Harrie schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:10:
[...]

Volgens mij zit het probleem ook helemaal niet in de belasting, maar in de transport vergoeding. Je buurman betaalt die voor de stroom die jij erop zet en hij er weer afhaalt.

Maar jij haalt er op een ander moment ook weer stroom af, en daar betaal je niks over, omdat jouw netto verbruik nul is.
De lokaal geproduceerde energie is een groot voordeel voor de energie maatschappijen, als de zon schijnt dan betalen zij in 5 van de 7 gevallen meer voor de inkoop van de stroom dan jij al particulier betaald. Over(werk)dag is stroom namelijk duur. En omdat t van jou naar je buurman gaat, gaat er bijna niets verloren. En de buurman betaald gewoon wel de transportkosten, die jij 's avonds niet betaald. Die transportkosten worden namelijk berekend naar het totaal aantal kWh op de rekening van de buurman, ongeacht hoeveel km die elektronen daarvoor gebruik hebben moeten maken van het netwerk.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• anboni
  • Laatst online: 12:58
Durft iemand op basis van wat er nu bekend is al een schatting te maken van de tvt op een powerwall oid?

• Andre1973

Andre1973

anboni schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:15:
Durft iemand op basis van wat er nu bekend is al een schatting te maken van de tvt op een powerwall oid?
Nope, als het kabinet valt omdat Rutte te veel op schoot heeft gezeten bij Shell en of Unilever en we krijgen een groener kabinet, kan er weer van alles gebeuren.
Ik zou wel alvast als je een verse vaatwasser / wasmachine gaat aanschaffen kijken of je die kan "timeren" zodat je die kan laten draaien op het moment dat je verwacht dat jouw PV installatie de meeste opbrengst heeft. Alles wat je meteen opgebruikt is sowieso meegenomen.

• twain4me

twain4me

SaN schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:03:
[...]

Bedankt. Dus de overheid legt geld bij voor de saldering van de opwekkers? De energieleverancier betaalt 7 cent en de overheid de rest?
betalen is een groot woord,
om het in je moestuin uit te leggen

stel je hebt een moestuin

In augustus heb je een kist vol groente, zoveel groente dat je een paar kilo opeet en de rest bij alberthein in het schap zet, en je hebt de regeling dat je de rest van het jaar net zoveel groente mag pakken als er in je kist zat. en dit gebaseerd op gewicht en niet op kosten.
dus voor het kerst diner pak je lekker paprika en gourgette dat die meer dan het 3 voudige kosten dan in augustus maakt niet uit..
de winkel moet maar zorgen dat er in december ook genoeg paprika's zijn

zo zit dat ook met de energie

In de zomer stoppen we het in het net (zoveel dat de prijs in de zomer voor energie extreem laag ligt soms zelfs onder de cent)
in de winter kunnen we niets opwekken, maar we willen wel stroom gebruiken voor onze warmtepomp
de overheid moet dus zorgen dat er energie is, een kolen centrale etc etc het vast recht alleen is daar echt niet toerijkend voor.
en dan heb ik het nog niet over de duurdere wijk centrales op het moment dat er teveel zonnepanelen zijn in een straat.

weer even terug naar de moestuin, we verwachten dus dat alberthein onze groente maar gewoon in ontvangst neemt, of hij dit nu nodig heeft of niet, daarnaast mogen we het op elk gewenst moment weer uit het schap halen, en hoe ze de extra koelcellen etc betalen zoeken ze maar uit.

een deel van de 20 cent die wij betalen is een soort milleu belasting en hoewel de panelen mensen goed bezig zijn. betalen ze dus geen milieu belasting terwijl wel de kolen centrale staat te pompen om hun warmtepomp aan te zwengelen..

Salderen is en blijft een kut systeem. het slaat op dit moment de plank mis op
bewustwoording
milleu
vooruitgang
eerlijk verdelen van de kosten van het energie netwerk.

• SaN

SaN

Harrie schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:10:
[...]

Dit klinkt vrij logisch. Ik neem aan dat de transportvergoeding gebruikt wordt voor de infrastructuur van het stroomnet? En dat legt de overheid nu bij dus?

[ Voor 3% gewijzigd door SaN op 16-06-2018 20:25 ]

• SaN

SaN

twain4me schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:24:
[...]

betalen is een groot woord,
om het in je moestuin uit te leggen

stel je hebt een moestuin

In augustus heb je een kist vol groente, zoveel groente dat je een paar kilo opeet en de rest bij alberthein in het schap zet, en je hebt de regeling dat je de rest van het jaar net zoveel groente mag pakken als er in je kist zat. en dit gebaseerd op gewicht en niet op kosten.
dus voor het kerst diner pak je lekker paprika en gourgette dat die meer dan het 3 voudige kosten dan in augustus maakt niet uit..
de winkel moet maar zorgen dat er in december ook genoeg paprika's zijn

zo zit dat ook met de energie

In de zomer stoppen we het in het net (zoveel dat de prijs in de zomer voor energie extreem laag ligt soms zelfs onder de cent)
in de winter kunnen we niets opwekken, maar we willen wel stroom gebruiken voor onze warmtepomp
de overheid moet dus zorgen dat er energie is, een kolen centrale etc etc het vast recht alleen is daar echt niet toerijkend voor.
en dan heb ik het nog niet over de duurdere wijk centrales op het moment dat er teveel zonnepanelen zijn in een straat.

weer even terug naar de moestuin, we verwachten dus dat alberthein onze groente maar gewoon in ontvangst neemt, of hij dit nu nodig heeft of niet, daarnaast mogen we het op elk gewenst moment weer uit het schap halen, en hoe ze de extra koelcellen etc betalen zoeken ze maar uit.

een deel van de 20 cent die wij betalen is een soort milleu belasting en hoewel de panelen mensen goed bezig zijn. betalen ze dus geen milieu belasting terwijl wel de kolen centrale staat te pompen om hun warmtepomp aan te zwengelen..

Salderen is en blijft een kut systeem. het slaat op dit moment de plank mis op
bewustwoording
milleu
vooruitgang
eerlijk verdelen van de kosten van het energie netwerk.
Helder. Maar is het wel zo dat stroom voor energieleveranciers in de winter veel duurder is dan in de zomer? Die doen toch nog niet zo veel met zonne-energie? Dan gaat jouw vergelijking met de groente een beetje mank denk ik.

Ook dat de Albert Heijn onze groente maar in ontvangst moet nemen ook al hebben ze er niks aan. Volgens mij zijn we nog niet zo ver met zonne-energie.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-11 18:16
anboni schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:15:
Als mensen nou eens stoppen met die verrekte terugverdientijd beargumentering... (no offence)

Stel je eens voor dat je helemaal off-grid bent kwa energie, persoonlijk lijkt me dat echt helemaal het einde. Alle topics hier op tweakers over slimme meters, gasmeters, overstappen, minister wiebes.

Kan je van een afstand lachend toekijken met een biertje in je hand. Onbetaalbaar.

Voor de rest, MasterCard.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Andre1973 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:15:
[...]

De lokaal geproduceerde energie is een groot voordeel voor de energie maatschappijen, als de zon schijnt dan betalen zij in 5 van de 7 gevallen meer voor de inkoop van de stroom dan jij al particulier betaald. Over(werk)dag is stroom namelijk duur. En omdat t van jou naar je buurman gaat, gaat er bijna niets verloren. En de buurman betaald gewoon wel de transportkosten, die jij 's avonds niet betaald. Die transportkosten worden namelijk berekend naar het totaal aantal kWh op de rekening van de buurman, ongeacht hoeveel km die elektronen daarvoor gebruik hebben moeten maken van het netwerk.
Inderdaad, wat dat betreft is lokale opwekking inderdaad een voordeel. Het is wat te eenvoudig voorgesteld, juist om het begrijpbaar te houden.
Decentrale (lokale) opwekking geeft uiteraard ook dingen die juist niet goed zijn voor de stabiliteit van het net.

(Bijvoorbeeld als de omvormers afspringen omdat de spanning te hoog op loopt. De buurman had dan toch niet al die energie nu nodig...)

• anboni
  • Laatst online: 12:58
B-lex schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:41:
[...]

Als mensen nou eens stoppen met die verrekte terugverdientijd beargumentering... (no offence)

Stel je eens voor dat je helemaal off-grid bent kwa energie, persoonlijk lijkt me dat echt helemaal het einde. Alle topics hier op tweakers over slimme meters, gasmeters, overstappen, minister wiebes.

Kan je van een afstand lachend toekijken met een biertje in je hand. Onbetaalbaar.

Voor de rest, MasterCard.
Tuurlijk, als geld geen rol zou spelen, zou ik daar ook niet lang over na hoeven te denken. De realiteit is echter dat er keuzes gemaakt moeten worden en dan is tvt gewoon een van de aspecten die je meeweegt.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-11 18:16
anboni schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:48:
[...]

Tuurlijk, als geld geen rol zou spelen, zou ik daar ook niet lang over na hoeven te denken. De realiteit is echter dat er keuzes gemaakt moeten worden en dan is tvt gewoon een van de aspecten die je meeweegt.
Buiten de panelen, isolatie en warmtepompen kom ik die term maar bar weinig tegen to be honest.

En dat gevoel dat ik beschrijf, wat is daar de waarde van? Tsja, dat is lastig te bepalen.

[ Voor 9% gewijzigd door B-lex op 16-06-2018 20:51 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05

BCC

Ik heb net mijn Growatt 1500-S aan de praat (nu 100 watt :)) maar ik heb twee rare problemen:

1) Ik kan geen pin/instellingen doen op het apparaat, waardoor ik sommige instellingen niet via de app kan doen.
2) Hij staat ingesteld op Ierland, maar ik kan niet vinden waar ik dat aanpas. In de handleiding staat alleen: bel Growatt :(

Help :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• stormfly
  • Laatst online: 11:48
Meeterea schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:31:
Zie het stuk gestuurd naar de kamer over de wijzigng mbt het salderen.

Kamer_salderingswijziging
Super goed document, Aai de dure oplossingen SE/Optimizers SunPower krijgen het misschien wel wat lastiger....

• Bij het vaststellen van de hoogte van de subsidie ga ik uit van een terugverdientijd van gemiddeld circa zeven jaar voor een representatieve referentiecasus en de meest kostenefficiënte zonnepanelen die op de markt verkrijgbaar zijn. Het kabinet stelt de hoogte van de subsidie vast na consultatie met de markt.

Eigenlijk is dit het meest concrete stuk wat er lijkt te zijn:

Hieronder geef ik in grote lijnen weer hoe ik de terugleversubsidie wil vormgegeven.
• De nieuwe subsidieregeling start in 2020 en zal jaarlijks worden opengesteld voor nieuwe aanvragen zolang de terugverdientijd voor zonnepanelen zonder stimulering nog ruim boven de zeven jaar ligt.
• De subsidieregeling staat open voor burgers en bedrijven met een kleinverbruikersaansluiting die zelf geproduceerde hernieuwbare elektriciteit invoeden op het elektriciteitsnet. De regeling geldt dus ook voor andere hernieuwbare energiebronnen dan zonne-energie, bijvoorbeeld windenergie.
• De terugleversubsidie geldt vanaf 2020 ook voor burgers en bedrijven die al geïnvesteerd hebben in zonnepanelen en nu gebruikmaken van de salderingsregeling. Voor deze groep kan een soepele overgang worden vormgegeven.
• De terugleversubsidie geldt uitsluitend voor de op het elektriciteitsnet ingevoede hernieuwbare elektriciteit en dus niet op het directe eigen verbruik achter de aansluiting. Over de zelf opgewekte hernieuwbare elektriciteit die burgers en bedrijven zelf direct verbruiken of opslaan achter de aansluiting, betalen kleinverbruikers ook na 2020 geen energiebelasting en ODE.
• Bij het vaststellen van de hoogte van de subsidie ga ik uit van een terugverdientijd van gemiddeld circa zeven jaar voor een representatieve referentiecasus en de meest kostenefficiënte zonnepanelen die op de markt verkrijgbaar zijn. Het kabinet stelt de hoogte van de subsidie vast na consultatie met de markt.
• Jaarlijks wordt van tevoren een subsidieplafond vastgesteld en van dekking voorzien binnen de begroting van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Hierbij wil het kabinet de regeling kosteneffectief inrichten om overstimulering te voorkomen.
• Uitgangspunt voor de uitvoering van de terugleversubsidie is om consumenten optimaal te faciliteren. Dat betekent dat er één loket komt bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (hierna: RVO.nl) waar kleinverbruikers een beschikking voor een terugleversubsidie kunnen aanvragen. De uitbetaling van de terugleversubsidie vindt plaats door de energieleveranciers via de energienota om de verrekening zo eenvoudig mogelijk te maken voor consumenten.

[ Voor 52% gewijzigd door stormfly op 16-06-2018 21:18 ]

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-11 22:22
SaN schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:39:
[...]

Helder. Maar is het wel zo dat stroom voor energieleveranciers in de winter veel duurder is dan in de zomer? Die doen toch nog niet zo veel met zonne-energie? Dan gaat jouw vergelijking met de groente een beetje mank denk ik.

Ook dat de Albert Heijn onze groente maar in ontvangst moet nemen ook al hebben ze er niks aan. Volgens mij zijn we nog niet zo ver met zonne-energie.
Dat is inderdaad nog niet zo, maar zodra de jaarlijkse electriciteitsproductie voor orde grootte 10% door zonneenergie gedekt wordt heb je op een zonovergoten dag genoeg voor heel Nederland en mogen alle centrales even uit en die kunnen vaak niet helemaal uit (zeker niet voor een paar uur). Echt lastig is dat een zonnepaneel grofweg 25% van zijn jaarlijkse productie slechts in 400 uur doet (minder dan 5% van het totaal aantal uren in een jaar). Je ziet dus ook dat Wiebes liever in SDE+ (lees grote zonneparken en wind) investeerd, want die zijn echt goedkoper. Ook kan hij regelen dat ze niet leveren als er teveel stroom is. Het is natuurlijk niet te regelen dat de particulier zijn zonnepanelen uit doet tussen 11 en 3 op een zonovergoten dag met teveel zonnestroom. Windparken worden al regelmatig uitgezet. En windenergie heeft echt een aanzienlijk betere spreiding over het jaar, dus die doen het alleen maar vanwege concurrentie door de zonnepanelen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Rol-Co

Rol-Co

LangeFries schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:13:
[...]

Dat is inderdaad nog niet zo, maar zodra de jaarlijkse electriciteitsproductie voor orde grootte 10% door zonneenergie gedekt wordt heb je op een zonovergoten dag genoeg voor heel Nederland en mogen alle centrales even uit en die kunnen vaak niet helemaal uit (zeker niet voor een paar uur). Echt lastig is dat een zonnepaneel grofweg 25% van zijn jaarlijkse productie slechts in 400 uur doet (minder dan 5% van het totaal aantal uren in een jaar). Je ziet dus ook dat Wiebes liever in SDE+ (lees grote zonneparken en wind) investeerd, want die zijn echt goedkoper. Ook kan hij regelen dat ze niet leveren als er teveel stroom is. Het is natuurlijk niet te regelen dat de particulier zijn zonnepanelen uit doet tussen 11 en 3 op een zonovergoten dag met teveel zonnestroom. Windparken worden al regelmatig uitgezet. En windenergie heeft echt een aanzienlijk betere spreiding over het jaar, dus die doen het alleen maar vanwege concurrentie door de zonnepanelen.
Op een zonovergoten dag genoeg voor heel nederland ???
Hahaha, echt niet! dat lukt misschien over 10-15 jaar met dit tempo, al zijn er dan ook weer meer EV's.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Rol-Co schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:23:
[...]

Hahaha, echt niet! dat lukt misschien over 10-15 jaar met dit tempo, al zijn er dan ook weer meer EV's.
Helemaal mee eens. 2/17 is volgens het cbs zonneenergie, 6/17 biogas en de rest wind. Ik snap al dat geleuter over het kleine beetje zonneenergie echt niet. En er wordt versneld nog meer windenergie aangelegd.

Het gaat alleen maar om belastingheffing, zoals ik al eerder schreef hef de energiebelasting dan gewoon op. Nu moet RVO extra werkzaamheden gaan doen, dus dat gaat af van de subsidie en de energieleveranciers krijgen geheid extra werk, dus duurder.

Complete onzin regeling, het wordt tijd dat ze in Den Haag wakker worden, maar zelfs de groene partijen snappen dat belastingheffing het belangrijkste is.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-11 19:36

WhySoSerious

Be the change.

Rol-Co schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:23:
[...]

Inderdaad. Even een bierviltje-berekening.

In 2017 is er zo'n 2,3% van het energieverbruik overdag (aanname) opgewekt met PV (PV was goed voor 1,75% van de totale stroomvoorziening). Dat is 2,1 mlrd kWh.
Gemiddeld gebruiken we dagelijks zo'n 328 mln kWh in Nederland. Ik ga er van uit dat we in ma-vr 85% van de week verbruiken. Op een werkdag is dat dus zo'n 390 mln kWh gemiddeld.
Er lagen in '17 ongeveer 8 miljoen panelen. Als deze op een zonovergoten dag met koude wind per stuk zo'n 2 kWh opleveren, zou er die dag 16 mln kWh opgewekt worden middels PV. 16/390 = 4,1%. Oftewel, long way to go.

In een weekenddag zouden ze goed zijn voor 9,3%.

• twain4me

twain4me

SaN schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:39:
[...]

Ja dat is zo. in de zomer is energie velle malen goedkoper dan in de winter.. als consument heb je daar geen last van omdat je een jaar gemiddelde betaald dat komt omdat de vraag in de winter veel groter is (verwarming, licht, en in het algemeen meer binnen (dus tv pc etc)
in duitsland is de kostprijs van stroom onder de 1 cent geweest.
Omdat bepaalde energie centrales nooit helemaal uit kunnen heb je een bepaalde ondergrens van aanbod, tel daar alle zonne en wind energie bij op en het kan zo zijn dat vraag en aanbod ver uit elkaar liggen waardoor je dus energie hebt voor 1 cent.

• Andre1973

Andre1973

Maar de industrie maakt nog steeds op grote schaal waterstof uit aardgas (CH4 word H2 en CO2), terwijl dit ook goed is te produceren met het teveel aan elektra, en goed op te slaan en nog veel meer in te zetten is als dat we nu al doen (vervoer, bij mengen in aardgas). Simpelweg de H2 industrie de goede kant uit sturen met een beetje subsidie zou veel eenvoudiger zijn, dan de bestaande goed doeners te bestraffen.
Maar goed, we dwalen een beetje af van de Wp's en de omvormers.

• kmf
  • Niet online

kmf

B-lex schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:50:
[...]

Buiten de panelen, isolatie en warmtepompen kom ik die term maar bar weinig tegen to be honest.
Die discussie is maar al te vaak gevoerd. Het komt er op neer dat als je nu een werkende situatie heb (geen panelen, niet isoleren, cv ketel), elke verandering een investering is. En een investering wil je terug verdienen, in comfort, of in harde euro's.

Dat geldt ook voor auto's, tv's en nieuwe telefoons. Je verdiend het alleen terug in comfort. En dan moet je heel erg je best doen om deze WAF-compatible te maken.
Een zonnepaneel, warmtepomp, isolatie is niet sexy, dus moet je deze maar terugverdienen in de zin van geld.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Andre1973 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:07:
Maar de industrie maakt nog steeds op grote schaal waterstof uit aardgas (CH4 word H2 en CO2), terwijl dit ook goed is te produceren met het teveel aan elektra, en goed op te slaan en nog veel meer in te zetten is als dat we nu al doen (vervoer, bij mengen in aardgas). Simpelweg de H2 industrie de goede kant uit sturen met een beetje subsidie zou veel eenvoudiger zijn, dan de bestaande goed doeners te bestraffen.
Maar goed, we dwalen een beetje af van de Wp's en de omvormers.
Er zijn al veel artikelen hierover geschreven. Maar waterstof is simpelweg niet efficiënt te gebruiken. Bij omzetten krijg je 2x verlies. En dan moet je het ook nog goed kunnen opslaan.
Accu's daarentegen zijn veel efficiënter.

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
Momenteel zijn wij bezig met een nieuwe woning met plat dak. Ideaal voor zonnepanelen denk ik? Nu heb ik er verder helemaal geen verstand van en eerlijk gezegd heb ik ook niet de tijd en interesse om me er helemaal in te verdiepen. Wel wil ik graag gebruik maken van de mogelijkheid en gunstige regeling in mijn gemeente. Waar kan ik nu het beste zonnepanelen aanschaffen zonder dat ik er zelf veel voor moet doen? Heb al een offerte van Zonneplan gehad, wat er niet verkeerd uit zag. Echter verwacht ik dat hier wordt gezegd dat ik dat niet moet doen. Wellicht hebben jullie advies?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Roelio86 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:40:
Momenteel zijn wij bezig met een nieuwe woning met plat dak. Ideaal voor zonnepanelen denk ik? Nu heb ik er verder helemaal geen verstand van en eerlijk gezegd heb ik ook niet de tijd en interesse om me er helemaal in te verdiepen. Wel wil ik graag gebruik maken van de mogelijkheid en gunstige regeling in mijn gemeente. Waar kan ik nu het beste zonnepanelen aanschaffen zonder dat ik er zelf veel voor moet doen? Heb al een offerte van Zonneplan gehad, wat er niet verkeerd uit zag. Echter verwacht ik dat hier wordt gezegd dat ik dat niet moet doen. Wellicht hebben jullie advies?
Als je er al geen tijd en interesse in hebt gewoon de eerste de beste offerte tekenen en niet meer na omkijken, is wel erg makkelijk om hier wat neer te gooien in de hoop dat andere er tijd en energie insteken en jij er beter van wordt ;w

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Andre1973

Andre1973

Roelio86 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:40:
Als ik zonneplan zo bekijk zijn ze redelijk agressief in de verkoop. https://www.zonneplan.nl/woningcorporaties (wij zorgen wel dat de huurders mee gaan werken)
Zelf zou ik een kleine lokale installateur benaderen die allen maar PV doet, en niet zo af en toe, daar maag je kwaliteit en service van verwachten.
Post eens hier de korte versie van de offerte: merk & type panelen, montage materiaal en omvormer en prijs voor het geheel, dan hoor je vanzelf of je te duur uit bent of, goedkope troep spullen krijgt.

• Supertip
  • Niet online
BCC schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:50:
Ik heb net mijn Growatt 1500-S aan de praat (nu 100 watt :)) maar ik heb twee rare problemen:

1) Ik kan geen pin/instellingen doen op het apparaat, waardoor ik sommige instellingen niet via de app kan doen.
2) Hij staat ingesteld op Ierland, maar ik kan niet vinden waar ik dat aanpas. In de handleiding staat alleen: bel Growatt :(

Help :)?
Dus je hebt geen dipswichte's aan de onderkant van je omvormer zitten, achter een dekseltje?
Ik weet niet of jou versie kloppen ondersteund.? net onder het display met het handvat van een schroevendraaier?
Zo moet je hem ook kunnen instellen.

En die dealer login zou ik ook graag hebben, daar ben ik al een maandje naar aan het zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Supertip op 16-06-2018 23:22 ]

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-11 22:22
WhySoSerious schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:59:
[...]

Inderdaad. Even een bierviltje-berekening.

In 2017 is er zo'n 2,3% van het energieverbruik overdag (aanname) opgewekt met PV (PV was goed voor 1,75% van de totale stroomvoorziening). Dat is 2,1 mlrd kWh.
Gemiddeld gebruiken we dagelijks zo'n 328 mln kWh in Nederland. Ik ga er van uit dat we in ma-vr 85% van de week verbruiken. Op een werkdag is dat dus zo'n 390 mln kWh gemiddeld.
Er lagen in '17 ongeveer 8 miljoen panelen. Als deze op een zonovergoten dag met koude wind per stuk zo'n 2 kWh opleveren, zou er die dag 16 mln kWh opgewekt worden middels PV. 16/390 = 4,1%. Oftewel, long way to go.

In een weekenddag zouden ze goed zijn voor 9,3%.
Mijn opmerking was dat het per uur aardig oploopt. Dus even per uur gerekend. Even aannemende dat alle panelen rond de middag hun max halen, dan zit je op 2mln kW met jouw 2.1 mlrd kWh. Omdat er 's nachts minder gebruikt word, deel ik je 390mln kWh door 20, dan heb je 19.5 mln kW vermogen gebruik op datzelfde middaguur. Dan zat je vorig jaar dus door de week al op 10% en in het weekend is het dan nog meer.
Inderdaad we zijn er nog lang niet in Nederland, maar in Duitsland is dit al een probleem.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:42
De overheid betaalt helemaal geen subsidie aan de zelfopwekkende huishoudens.
Het probleem voor de overheid ligt puur bij de energiebelasting.
Deze belasting gebruikt de overheid als subsidie voor de grote energieprojecten.
Deze belasting wordt vrijwel uitsluitend door de kleinverbruikers opgehoest.
Met veel zelfopwekkers wordt het draagvlak natuurlijk aangetast.
Logisch zou zijn om de grootverbruikers wat meer te gaan belasten.
Nu doen die vrijwel niets aan zelfopwekking tenzij ze echte subsidie krijgen.
Met de terugleververgoeding heeft de overheid ook niets te maken.
Ook hun hoogspanningsnet( Tennet ) komt niet in beeld.
De opgewekte energie via PV van de kleine opwekkers is dermate weinig dat het nooit op geen enkel moment aan de vraag zal kunnen voldoen.
Wiebes wil doodgewoon dat iedereen energiebelasting gaat betalen en verpakt het als subsidie.
Gevolg is wel dat warmtepompen weer een een heel stuk onaantrekkelijker worden zonder de salderingsregeling.

Knappe jongen als je dit verkoopt als groen beleid.

Ps: in mijn directe omgeving is de houtstook zeer populair geworden tot mijn verdriet.
Met dit nieuwe beleid icm de ontwikkeling van de belasting op gas ga ik het toch overwegen.
Voor dat vieze gestook krijg je ook nog eens subsidie op de aanschaf, want bio 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door izdp op 17-06-2018 01:33 ]

• Supertip
  • Niet online
izdp schreef op zondag 17 juni 2018 @ 01:18:
Logisch zou zijn om de grootverbruikers wat meer te gaan belasten.
Nu doen die vrijwel niets aan zelfopwekking tenzij ze echte subsidie krijgen.
Ik werk zelf bij een multinational, die gigantisch veel stroom gebruikt.
Ik heb er bij de directie al meerdere keren op aangedrongen om ons imago groener te krijgen dmv windmolens 3x of het plaatsen van zonnepanelen.
Eigenlijk blijkt dat ze de stroom als grootverbruiker zo goedkoop inkopen dat niets loont.
Als je dan de berekening ziet, kan je beter je geld in productiefaciliteiten steken wat ook je core business is.

Dus bij het bedrijfsleven is idd nog heel veel te halen, maar niet door Rutten en zijn club.
Immers die snijden niet in eigen vlees.

• reneeke1970
Supertip schreef op zondag 17 juni 2018 @ 06:08:
[...]

Ik werk zelf bij een multinational, die gigantisch veel stroom gebruikt.
Ik heb er bij de directie al meerdere keren op aangedrongen om ons imago groener te krijgen dmv windmolens 3x of het plaatsen van zonnepanelen.
Eigenlijk blijkt dat ze de stroom als grootverbruiker zo goedkoop inkopen dat niets loont.
Als je dan de berekening ziet, kan je beter je geld in productiefaciliteiten steken wat ook je core business is.

Dus bij het bedrijfsleven is idd nog heel veel te halen, maar niet door Rutten en zijn club.
Immers die snijden niet in eigen vlees.
Klopt als een bus, wij hebben ruimte voor 700000 kwp maarja stroom kost twee cent dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
Die kosten voor grootverbruikers zonder belastingen is allemaal omdat ze graag werkgelegenheid willen houden, en om later in de raad van commesarissen te kunnen caschen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 06:58:
[...]

Klopt als een bus, wij hebben ruimte voor 700000 kwp maarja stroom kost twee cent dus.....
Kunnen jullie dan niet een nieuw onderneming starten die dan een zonnepark neerzet? Krijgen jullie als hoofdonderneming huur voor loze ruimte EN geld uit de zonnepark EN subsidie.

• reneeke1970
kmf schreef op zondag 17 juni 2018 @ 08:46:
[...]

Kunnen jullie dan niet een nieuw onderneming starten die dan een zonnepark neerzet? Krijgen jullie als hoofdonderneming huur voor loze ruimte EN geld uit de zonnepark EN subsidie.
Ja mijn idee, maar onze directie wil geen geld verdienen denk. Naast ons staat ons labaratorium met een verbruik van 70000 kWh met gewone huis aansluiting. Dat dak kan 20000 huisvesten en onze overkappingen wel 1000000 kwp denk.....
Ons eigen verbruik is 700000, en daar hebben ze wel eens offerte laten maken maar helaas. Er zat geen pallet voor mij in....

1 PVoutput . Dongen NB

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:28:
[...]

En wat waren de symtomen voordat je begon te zoeken? Geen dc voltage? Of slechte prestaties? Storings meldingen op de omvormer?
Ik heb het ook liggen vanaf 2012 en doe stekkers nu anders aanzetten als toen, dus kan er best ook 1 tussen zitten van een verlengkabel, verder zijn het alleen paneelstekkers maar wel 74 stuks.
Ja, ik keek terloops en de sevensegments display stond op 0 opbrengst en dat om 12:30, schrok me rot, zo van hoe kan dit nu. Toen alles na gaan kijken, begonnen bij het gemakkelijkste, de omvormer.

klik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bM7JpoXU0BL5qjP7YWtcd5xK/medium.jpg

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De regering profiteert straks teveel van mijn zonnepanelen installatie. Ik wek met mijn machine stroom op, ik zit met het risico en de Nederlandse staat gaat er met de winst vandoor. Zo werkt de VVD, alles voor de belastingontwijkers waar het pleps voor op kan draaien.

Ken je klassiekers …… een VVDer en een CDAer op een bankje, zegt de een tegen de ander: hou jij ze dom, hou ik ze arm. :)

EDIT: dan nog wat, wie betaalt straks mijn nieuwe omvormer als de oude de geest geeft door ouderdom of what.?. wie?

[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 17-06-2018 09:49 ]

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Met een simpele berekening kan je wel ongeveer voorspellen wat de "terugleversubsidie" gaat worden per kWh.

Er wordt uitgegaan van 7 jaar terugverdientijd en ik verwacht dat ze hiervoor €1 per Wp aanhouden bij aanschaf van de installatie en dat men uitgaat van de ideale ligging qua richting en hoek. De opbrengst die men aanhoudt zal dan rond de 1kWh per gelegde Wp per jaar zijn

Dan kom ik op een terugleversubsidie van €1 / 7 jaar = €0,14 per kWh

Als het meer wordt, zou het me verbazen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-06-2018 10:02 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
BlueTooth76 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:01:
Met een simpele berekening kan je wel ongeveer voorspellen wat de "terugleversubsidie" gaat worden per kWh.

Er wordt uitgegaan van 7 jaar terugverdientijd en ik verwacht dat ze hiervoor €1 per Wp aanhouden bij aanschaf van de installatie en dat men uitgaat van de ideale ligging qua richting en hoek. De opbrengst die men aanhoudt zal dan rond de 1kWh per gelegde Wp per jaar zijn

Dat is als je 0% zelf zou verbruiken en alles zou terugleveren. Ik denk dat ze ook zullen rekenen met een bepaald percentage zelfverbruik. Voor dat percentage (zeg 40%) bespaar je wat je betaalt: 21 cent. Daardoor zal die 14 cent snel teruglopen naar 10 cent denk ik.

• Andre1973

Andre1973

"ons" voordeel is dat de regering vaak rekent met oude prijzen voor wat betreft de kosten van een installatie, en de materialen, ze lopen vaak een paar jaar achter. dus gaan ze ook uit van de prijzen van een paar jaar geleden. Dus hopelijk rekenen ze met een iets hogere kWp prijs.

• stormfly
  • Laatst online: 11:48
Willie Wortel schreef op zondag 17 juni 2018 @ 09:33:
[...]

Ja, ik keek terloops en de sevensegments display stond op 0 opbrengst en dat om 12:30, schrok me rot, zo van hoe kan dit nu. Toen alles na gaan kijken, begonnen bij het gemakkelijkste, de omvormer.

klik.
[afbeelding]
@Rol-Co @Willie Wortel gebruiken jullie de waterpomptang methode van YouTube voor de connectoren? Of met een echte MC4 tang?

Brand in zonnepanelen is voor de brandweer best een dingetje. Spanning en water zit in onze opleiding als twee uiterste die je niet in aanraking met elkaar mag brengen. We krijgen er wel voorlichting over maar het echt spanningsvrij maken en de 100% garantie dat het spanningsvrij is...onder tijdsdruk... Niet alleen voor het water maar ook de gesmolten rommel weghalen om alle vuurhaarden te doven is een uitdaging. Waarbij je 100% spanningsvrij wilt werken, immers isolatie is al gesmolten 🙃

Klopt onderstaand?

-set met optimizers is na afschakelen van 220 slechts 1V per paneel?
-micro omvormers, "slechts" 220V maar hoe schakel je die veilig?
-de gevaarlijkste: de string omvormers daar blijft altijd spanning op staan?

Hoe doen jullie dat met onderhoud? Tips zijn welkom dan kan ik intern de presentaties eens controleren en aanvullen. @AUijtdehaag @reneeke1970 @migjes

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:01:

Zou mooi zijn want dan veranderd er namelijk niks.

1 PVoutput . Dongen NB

• Supertip
  • Niet online
Ook mijn idee, maar men spreekt in het document dat de tvt door de huidige prijzen terug is gegaan naar 4a5 jaar.

Als iedereen hem zelf installeert wel ja.

• reneeke1970
stormfly schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:23:
[...]

@Rol-Co @Willie Wortel gebruiken jullie de waterpomptang methode van YouTube voor de connectoren? Of met een echte MC4 tang?

Brand in zonnepanelen is voor de brandweer best een dingetje. Spanning en water zit in onze opleiding als twee uiterste die je niet in aanraking met elkaar mag brengen. We krijgen er wel voorlichting over maar het echt spanningsvrij maken en de 100% garantie dat het spanningsvrij is...onder tijdsdruk... Niet alleen voor het water maar ook de gesmolten rommel weghalen om alle vuurhaarden te doven is een uitdaging. Waarbij je 100% spanningsvrij wilt werken, immers isolatie is al gesmolten 🙃

Klopt onderstaand?

Hoe doen jullie dat met onderhoud? Tips zijn welkom dan kan ik intern de presentaties eens controleren en aanvullen. @AUijtdehaag @reneeke1970 @migjes
Met waterpomp tang, zit als een huis.
Een micro omvormer zet je meter kast uit.
Eigenlijk alle omvormers want dat een optimiser één volt geeft dat klopt wel, maar het paneel achter de optimiser veranderd niks aan en kan lekker vonken. Dus het is valse veilgheid

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

[...]

Klopt onderstaand?

Bij optimizers is het 1 - 1,1 V per optimizer, niet per paneel er kunnen ook 2 of 3 panelen aan 1 string hangen. En de string lengte is volgens mij nooit langer dan 50 optimizers. Dus blijft een veilige spanning.
Afhankelijk van het type optimizer kunnen die panelen dan parallel of in serie staan.

Micro's moeten net als gewone omvormers binnen 2 seconden na het wegvallen van de netspanning afschakelen. Zijn dus veilig als de netspanning weg is.

Een string kan tot 1000V DC (er word ook gesproken / gedacht aan over strings tot 1500 VDC).
Die zijn het gevaarlijkst zeker als er een aarde aan zit, dan is de kan vele malen groter dat als er een brand is geweest dat een kant aan de aarde hangt, en er op de andere kant spanning staat t.o.v. aarde.
Dat betekend dat jij de stroomkring kan sluiten door 1 draad vast te pakken terwijl je op de grond staat.
Een van de redenen waarom ik mijn vraagtekens zet bij het aarden van de DC kant van een PV systeem.
Zonder te aarden was het een veilig zwevend net (zoals een scheer stopcontact in de hotelkamer) Nu kan er door 1 fout spanning komen te staan t.o.v. aarde op een van de draden van de string.
Na een brand waarbij je ervan uit mag gaan dat de omvormer niet meer werkt / uitgeschakeld is, is die aardedraad een probleem. Ik zou zeggen: dikke geïsoleerde handschoenen aan. Er zijn er die speciaal zijn om in "live" elektra te werken.

Bij onderhoud de omvormer afschakelen, dan loopt er geen stroom meer, daarna kan je de strings lostrekken en krijg je geen vlamboog.
Verder moet je erg opletten dat je de strings altijd meet op spanning en polariteit voor je de boel (parallel) aansluit, en dat je met 1 draad bezig bent en de andere geïsoleerd laat hangen, dat die niet toevallig contact maakt met iets wat jou raakt en kan geleiden.
Soms "prikt" een draad wel een beetje, ook als je de andere kant geïsoleerd hebt, dus opletten dat je veilig staat / zit als je dat aansluit, dat je niet van schrik het dak af valt.

Verder bestaan er speciale meters om de isolatiewaarde van een PV systeem te meten.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 17-06-2018 10:46 ]

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-11 21:09
reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:34:
[...]

Met waterpomp tang, zit als een huis.
Een micro omvormer zet je meter kast uit.
Eigenlijk alle omvormers want dat een optimiser één volt geeft dat klopt wel, maar het paneel achter de optimiser veranderd niks aan en kan lekker vonken. Dus het is valse veilgheid
Niet helemaal, er is immers slechts de spanning van 1 paneel aanwezig welke kan gaan vonken.
Bij een normale string omvormer zou de complete stringspanning aanwezig zijn en blijven.
De vlamboog zal kleiner zijn.

Wat ik me dan afvraag, wat gebeurt er met de teruglever subsidie op het moment dat je set is terugverdiend?
Gaat de subsidie dan omlaag of blijft deze voor iedereen gelijk?

• RocketKoen
reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:29:
[...]

Dat is ook een beetje het idee.
Nu is de TVT van een PV installatie 7 jaar. En daar willen ze het op houden.
Maar stel dat de energiebelasting stijgt (omdat we van het gas af moeten. en dat geld moet ergens vandaan komen). Of de prijs van PV daalt nog verder. Dan gaat straks de subsidie mee omlaag.

TheS4ndm4n#1919

• reneeke1970
RocketKoen schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:45:
[...]

Dat is ook een beetje het idee.
Nu is de TVT van een PV installatie 7 jaar. En daar willen ze het op houden.
Maar stel dat de energiebelasting stijgt (omdat we van het gas af moeten. en dat geld moet ergens vandaan komen). Of de prijs van PV daalt nog verder. Dan gaat straks de subsidie mee omlaag.
Weet je nog toen het zorg stelsel op de schop ging? De premie werd bepaald en met weinig morren werd het geaccepteerd ,maar toen twee jaar later.....

1 PVoutput . Dongen NB

• RocketKoen
reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:47:
[...]

Weet je nog toen het zorg stelsel op de schop ging? De premie werd bepaald en met weinig morren werd het geaccepteerd ,maar toen twee jaar later.....
Ja, dat was toen concurrentie de prijs zou gaan verlagen :X
Maar daar hebben ze het dit keer niet over. Dit is gewoon een belastingverhoging voor duurzame energie.

TheS4ndm4n#1919

• reneeke1970
RocketKoen schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:50:
[...]

Ja, dat was toen concurrentie de prijs zou gaan verlagen :X
Maar daar hebben ze het dit keer niet over. Dit is gewoon een belastingverhoging voor duurzame energie.
Yep, en als straks iedereen afhankelijk is van stroom word het misschien wel de tweede melk koe. Daarom staat de biomassa al opgesteld naast de warmtepomp, schakelaar om en klaar.....

1 PVoutput . Dongen NB

• RocketKoen
reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:55:
[...]

Yep, en als straks iedereen afhankelijk is van stroom word het misschien wel de tweede melk koe. Daarom staat de biomassa al opgesteld naast de warmtepomp, schakelaar om en klaar.....
Ach, ik geef het maximaal 10 jaar voordat ze de strenge emissie normen die voor de industrie gelden ook gaan toepassen op particulieren.
Dan wordt je biomassa verbranden illegaal, tenzij je ook een rookgasontzwavelingsinstallatie een een vliegas vanger op de schoorsteen monteert.

TheS4ndm4n#1919

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05

BCC

Supertip schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:05:
[...]

Dus je hebt geen dipswichte's aan de onderkant van je omvormer zitten, achter een dekseltje?
Ik weet niet of jou versie kloppen ondersteund.? net onder het display met het handvat van een schroevendraaier?
Zo moet je hem ook kunnen instellen.

En die dealer login zou ik ook graag hebben, daar ben ik al een maandje naar aan het zoeken.
Ja ik heb de kloppen versie. Daarom is het ook mis gegaan bij het instellen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:29:
[...]

Wel, want nu saldeer je 100% tegen het volle tarief.
Je boert er dan ~8 cent per kWH op achteruit voor dat deel.

• reneeke1970
RocketKoen schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:00:
[...]

Ach, ik geef het maximaal 10 jaar voordat ze de strenge emissie normen die voor de industrie gelden ook gaan toepassen op particulieren.
Dan wordt je biomassa verbranden illegaal, tenzij je ook een rookgasontzwavelingsinstallatie een een vliegas vanger op de schoorsteen monteert.
De controle gaat toch falen, net als met roet filters en sjoemelen software etc
Euro 6 is drie keer zo vuil als dertig jaar oude benzine motor, lachwekkend toch, of triest?

1 PVoutput . Dongen NB

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:34
Pfff wat een onwijs vage brief, dit geeft meer vragen dan antwoorden zo.

Lees ik het nou goed dat het de bedoeling is dat alle zonnepanelenhouders voortaan elk jaar een subsidie-aanvraag gaan doen voor hun opwek van dat jaar :?
Of andersom, dat iedereen één keer een aanvraag kan doen en dan voor 7 jaar subsidie krijgt? En daarna dan? :X
En nog erger: er wordt gesproken over een subsidieplafond. Dus als je je paneeltjes hebt liggen en een subsidie-aanvraag doet, maar het plafond is bereikt, dan krijg je lekker helemaal niks? 8)7

Ze zouden dit mijns inziens beter gewoon op de energierekening kunnen oplossen... schrijf een minimale terugleververgoeding voor aan de energie-administratiekantoren, zodat de afrekening gewoon "leveringstarief * geleverde energie + teruglevertarief * teruggeleverde energie" wordt. Waarom moet er nou zo'n moeilijk subsidieloket tussen gefrommeld worden? 7(8)7

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
Rustig! We weten nog eigenlijk niks. Even de zomer afwachten, dan wordt het duidelijker

• jossie67
  • Laatst online: 11-11 13:26
ik heb zelf 8 panelen geplaats en mijn solax x1 mini aangesloten, so fare so good.
Nu heb ik de solax pocket lan 2.0 aangesloten. Je leds binnn in de solax lan, branden en knipper om de zoveel tijd. De poort op de switch geeft aan dat verbinding is, maar ik krijg maar geen ip adres.
Wie heeft er nog een goede tip? Heeft de pocketlan bv een fixed ip adres?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wiebes discussie

Wie maakt er ff een nieuw topic aan hiervoor?
Dit geeft een wolk in dit zonnepaneel topic (al is het onderwerp wel verbonden)

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

De opgewekte stroom zelf verbruiken blijft aantrekkelijk, omdat huishoudens en bedrijven hierover ook na 2020 geen energiebelasting en geen ODE betalen.
Ik vondt deze zin wel enigzins vreemd aangezien dat wat je zelf opwekt en meteen gebruikt nooit langs de meter gaat. Er is geen mogelijkheid om dat te controleren. Ze presenteren het als een gunstige voorwaarde die ze meegeven. Ik vindt het meer als een sigaar uit eigen doos.

Al zie ik het gebeuren dat in de verre toekomst ze dan wellicht een pv tax invoeren voor dat deel van de inkomsten dat ze mislopen aan belasting.

Ik ben verder benieuwd naar de verdere uitwerking en of het dan interessant wordt om een accu te nemen om zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Nu met salderen is een accu een onnodige investering.

Nu is het verschil tussen terugleveren en inkopen 21-13=8ct per kWh. Je gebruikt gemiddeld 50% meteen en 50 % saldeer je als je opwekking gelijk is aan je verbruik. Ik bv heb 3600 wp. Met een accu kan ik dat naar ca.75% oprekken. Dus 900kWh. Laten we zeggen 1.000kWh naar boven afgerond. (Vaatwasser en wasmachine alleen overdag draaien)

Dat levert 0,08×1000=80 euro op per jaar. Dat is 800 euro investering uitgaande van 10 jaar. Met prijsstijgingen van eletra kan dat oplopen naar wellicht 1.500 euro. Daar koop je geen accu voor met voldoende capaciteit voor. Een 13,5 kWh tesla powerwall kost ca. 7.000. ca. 500 euro per kWh. Ik gebruik ca. 10 kWh per dag. De helft zou meer dan genoeg zijn voor mij. Toch nog 3500 euro.

Ik vermoed dat bij een toename van pv energie je een verschil krijgt in dag en nacht tarief gaat krijgen. Overdag goedkoop en avond en nacht duurder. De zogenaamde duck curve gaat problemen opleveren voor netbeheerders. De duck curve is die dip rond zonsondergang van opwekking en de sterke klim van verbruik als iedereen na werk thuiskomt en alles thuis aanzet. Ik denk dat een accu die curve behoorlijk kan afvlakken. Als het prijsverschil idd omdraait tov de huidige situatie en het verschil groter wordt kunnen accus wellicht interessanter worden. Maar dan moeten ook de prijzen zakken tgv technische ontwikkelingen en productietoenname.

Al ben ik niet positief ingesteld over het effect op het milieu door de productie van de huidige accus.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:19:
@wiebes discussie

Wie maakt er ff een nieuw topic aan hiervoor?
Dit geeft een wolk in dit zonnepaneel topic (al is het onderwerp wel verbonden)
Is er al maar iedereen zet maar wat in willekeurige topics en andere reageren daar weer op
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1807167

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Klopt onderstaand?

Ik knijp de lipjes plat over elkaar en soldeer dat deel vol, trekbeveiliging goed vast en klaar.

String omvormer gevaarlijk? Nee joh, zolang je geen plus en min samen hebt is er niks gevaarlijk aan, de panelen zijn maar 30V op de solar frontiers na.
Heb je brand op een dak zou ik gewapend met een geïsoleerde zijkniptang elke kabel die ik tegen kwam doorknippen, en zolang je geen 2 tegelijk doet is er geen vuiltje aan de lucht.
Gemiddeld 12 panelen op een dak dus pak em beet 360V, knip je die halverwege de string heb je 2 delen van 180 en alles extra word minder.

Micro omvormers zijn al veilig op het moment dat je de HS in de meterkast uit zet.

Het is vaak onwetendheid wat het gevaar brengt, als je je verdiept in de werking en installatie zal je zien dat je de eerst volgende keer er om lacht en. "Ah laat mij maar even"

• reneeke1970
Zuluman schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:44:
[...]

Ik vondt deze zin wel enigzins vreemd aangezien dat wat je zelf opwekt en meteen gebruikt nooit langs de meter gaat. Er is geen mogelijkheid om dat te controleren. Ze presenteren het als een gunstige voorwaarde die ze meegeven. Ik vindt het meer als een sigaar uit eigen doos.

Al zie ik het gebeuren dat in de verre toekomst ze dan wellicht een pv tax invoeren voor dat deel van de inkomsten dat ze mislopen aan belasting.

Ik ben verder benieuwd naar de verdere uitwerking en of het dan interessant wordt om een accu te nemen om zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Nu met salderen is een accu een onnodige investering.

Nu is het verschil tussen terugleveren en inkopen 21-13=8ct per kWh. Je gebruikt gemiddeld 50% meteen en 50 % saldeer je als je opwekking gelijk is aan je verbruik. Ik bv heb 3600 wp. Met een accu kan ik dat naar ca.75% oprekken. Dus 900kWh. Laten we zeggen 1.000kWh naar boven afgerond. (Vaatwasser en wasmachine alleen overdag draaien)

Dat levert 0,08×1000=80 euro op per jaar. Dat is 800 euro investering uitgaande van 10 jaar. Met prijsstijgingen van eletra kan dat oplopen naar wellicht 1.500 euro. Daar koop je geen accu voor met voldoende capaciteit voor. Een 13,5 kWh tesla powerwall kost ca. 7.000. ca. 500 euro per kWh. Ik gebruik ca. 10 kWh per dag. De helft zou meer dan genoeg zijn voor mij. Toch nog 3500 euro.

Ik vermoed dat bij een toename van pv energie je een verschil krijgt in dag en nacht tarief gaat krijgen. Overdag goedkoop en avond en nacht duurder. De zogenaamde duck curve gaat problemen opleveren voor netbeheerders. De duck curve is die dip rond zonsondergang van opwekking en de sterke klim van verbruik als iedereen na werk thuiskomt en alles thuis aanzet. Ik denk dat een accu die curve behoorlijk kan afvlakken. Als het prijsverschil idd omdraait tov de huidige situatie en het verschil groter wordt kunnen accus wellicht interessanter worden. Maar dan moeten ook de prijzen zakken tgv technische ontwikkelingen en productietoenname.

Al ben ik niet positief ingesteld over het effect op het milieu door de productie van de huidige accus.
Ik vind het geen vreemde zin want het word per fase gemeten, dat het nu verrekend word per fase wil niet zeggen dat het ook zo blijft.
En misschien krijgt PV wel aparte meter, ooit....
Dus dan ga je mooi nat met niks eigen opmaak.

1 PVoutput . Dongen NB

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:47:
[...]

Is er al maar iedereen zet maar wat in willekeurige topics en andere reageren daar weer op
Ja leuk, maar dat topic is gesloten 8)7

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Ik knijp de lipjes plat over elkaar en soldeer dat deel vol, trekbeveiliging goed vast en klaar.

String omvormer gevaarlijk? Nee joh, zolang je geen plus en min samen hebt is er niks gevaarlijk aan, de panelen zijn maar 30V op de solar frontiers na.
Heb je brand op een dak zou ik gewapend met een geïsoleerde zijkniptang elke kabel die ik tegen kwam doorknippen, en zolang je geen 2 tegelijk doet is er geen vuiltje aan de lucht.
Gemiddeld 12 panelen op een dak dus pak em beet 360V, knip je die halverwege de string heb je 2 delen van 180 en alles extra word minder.

Micro omvormers zijn al veilig op het moment dat je de HS in de meterkast uit zet.

Het is vaak onwetendheid wat het gevaar brengt, als je je verdiept in de werking en installatie zal je zien dat je de eerst volgende keer er om lacht en. "Ah laat mij maar even"
Dus jij gaat een brandend dak op om de string effe doormidden te knippen?
Nog nooit brand van echt dichtbij meegemaakt zeker,daar lach je een volgende keer niet over maar heb je'' ontzag'' voor.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:57:
[...]

Tja, respectvol discuseieren is soms blijkbaar moeilijk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:57:
[...]

Dan maak je toch ff een nieuwe aan :>

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:58:
[...]

Dus jij gaat een brandend dak op om de string effe doormidden te knippen?
Nog nooit brand van echt dichtbij meegemaakt zeker,daar lach je een volgende keer niet over maar heb je'' ontzag'' voor.
Nee natuurlijk niet, maar daar ging het niet om he!

Zolang het brand maakt die brandweer zich geen zorgen om die string, dat "probleem" komt pas als ze het dak leeg gaan harken opzoek naar onderliggende stukken die nog smeulen.
Dan kunnen die brandweerlieden in contact komen met de string en zijn voltage voor zover dat nog werkt.

Dan is het slimste om zoveel mogelijk kabels die je ziet door te knippen, een los paneel of 2-3 stuks zelf doen niet zoveel.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
klump4u schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:47:
[...]

Die is dicht gezet..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@jacovn
AUijtdehaag schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:02:
[...]
:+

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
@AUijtdehaag
AUijtdehaag schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:02:
[...]

:+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:55:
[...]

Ik vind het geen vreemde zin want het word per fase gemeten, dat het nu verrekend word per fase wil niet zeggen dat het ook zo blijft.
En misschien krijgt PV wel aparte meter, ooit....
Dus dan ga je mooi nat met niks eigen opmaak.
Ik heb maar 1 fase. Van de tot dusver 3157kWh heb ik 1156kWh geëxporteerd. Dit is ook het totaal op de energie meter. Nergens wordt bij mij als particulier de zelf direct gebruikte 2000kWh gemeten voor zover ik weet. Ik begrijp dus dat dat bij een 3 fase systeem dus anders werkt? Zou je dat willen toelichten?

En ik bespeur een enigzins negatieve intonatie jegens mijn reactie. Ik neem dat dat dit niet persoonlijk is maar wellicht onvrede met de huidige ontwikkelingen?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y