stormfly schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:23:
[...]
@
Rol-Co @
Willie Wortel gebruiken jullie de waterpomptang methode van YouTube voor de connectoren? Of met een echte MC4 tang?
Brand in zonnepanelen is voor de brandweer best een dingetje. Spanning en water zit in onze opleiding als twee uiterste die je niet in aanraking met elkaar mag brengen. We krijgen er wel voorlichting over maar het echt spanningsvrij maken en de 100% garantie dat het spanningsvrij is...onder tijdsdruk... Niet alleen voor het water maar ook de gesmolten rommel weghalen om alle vuurhaarden te doven is een uitdaging. Waarbij je 100% spanningsvrij wilt werken, immers isolatie is al gesmolten 🙃
Klopt onderstaand?
-set met optimizers is na afschakelen van 220 slechts 1V per paneel?
-micro omvormers, "slechts" 220V maar hoe schakel je die veilig?
-de gevaarlijkste: de string omvormers daar blijft altijd spanning op staan?
Hoe doen jullie dat met onderhoud? Tips zijn welkom dan kan ik intern de presentaties eens controleren en aanvullen. @
AUijtdehaag @
reneeke1970 @
migjes
Bij optimizers is het 1 - 1,1 V per optimizer, niet per paneel er kunnen ook 2 of 3 panelen aan 1 string hangen. En de string lengte is volgens mij nooit langer dan 50 optimizers. Dus blijft een veilige spanning.
Afhankelijk van het type optimizer kunnen die panelen dan parallel of in serie staan.
Micro's moeten net als gewone omvormers binnen 2 seconden na het wegvallen van de netspanning afschakelen. Zijn dus veilig als de netspanning weg is.
Een string kan tot 1000V DC (er word ook gesproken / gedacht aan over strings tot 1500 VDC).
Die zijn het gevaarlijkst zeker als er een aarde aan zit, dan is de kan vele malen groter dat als er een brand is geweest dat een kant aan de aarde hangt, en er op de andere kant spanning staat t.o.v. aarde.
Dat betekend dat jij de stroomkring kan sluiten door 1 draad vast te pakken terwijl je op de grond staat.
Een van de redenen waarom ik mijn vraagtekens zet bij het aarden van de DC kant van een PV systeem.
Zonder te aarden was het een veilig zwevend net (zoals een scheer stopcontact in de hotelkamer) Nu kan er door 1 fout spanning komen te staan t.o.v. aarde op een van de draden van de string.
Na een brand waarbij je ervan uit mag gaan dat de omvormer niet meer werkt / uitgeschakeld is, is die aardedraad een probleem. Ik zou zeggen: dikke geïsoleerde handschoenen aan. Er zijn er die speciaal zijn om in "live" elektra te werken.
Bij onderhoud de omvormer afschakelen, dan loopt er geen stroom meer, daarna kan je de strings lostrekken en krijg je geen vlamboog.
Verder moet je erg opletten dat je de strings altijd meet op spanning en polariteit voor je de boel (parallel) aansluit, en dat je met 1 draad bezig bent en de andere geïsoleerd laat hangen, dat die niet toevallig contact maakt met iets wat jou raakt en kan geleiden.
Soms "prikt" een draad wel een beetje, ook als je de andere kant geïsoleerd hebt, dus opletten dat je veilig staat / zit als je dat aansluit, dat je niet van schrik het dak af valt.
Verder bestaan er speciale meters om de isolatiewaarde van een PV systeem te meten.
[
Voor 13% gewijzigd door
Andre1973 op 17-06-2018 10:46
]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!