Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.576 views

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:19
We moeten bij rvo registreren, die heeft de koppeling met belastingdienst en verifieerd de rekening van de installatie.
Dan kan iedereen afzonderlijk een teruglever tarief krjgen op zijn/haar situatie om de 7 jaar terugverdientijd te halen.

Dat was een mooie droom toch :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zie je het al voor je, dat er straks 500.000 formulieren jaarlijks moeten worden ingediend voor de 'terugleversubsidie'.

Alsof de overheid zoiets uberhaupt aan kan, bij de ISDE subsidies voor de warmtepomp liepen ze (bij mij) al maandenlang achter.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:33:
We moeten bij rvo registreren, die heeft de koppeling met belastingdienst en verifieerd de rekening van de installatie.
Dan kan iedereen afzonderlijk een teruglever tarief krjgen op zijn/haar situatie om de 7 jaar terugverdientijd te halen.

Dat was een mooie droom toch :)
Dat wordt dan wel een "natte" droom van angstzweet, wat een administratieve rompslomp :X 8)7

• jacovn
TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:39:
[...]

Dat wordt dan wel een "natte" droom van angstzweet, wat een administratieve rompslomp :X 8)7
Haha, gewoon wachten wat de regeling wordt en bezwaar indienen als je de 7 jaar niet haalt zoals de minister beloofd.
Die ga ik al niet halen met salderen, dus in de komende situatie ook niet

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zo net mijn tigo duo optimizer aan de panelen gekoppeld.
Zat een tekening bij die totaal niet klopte met de stekkers en plakkers waar het ook op aangeven is.
Maar met het goede verstand aangesloten, dus mocht je een zonnepaneel brandje zien ben ik het.

Of ik ben nu in het bezit van een officieel overleden tigo duo.
Hij zit op het einde van de string laatste 2 panelen, en volgens mij laat hij geen stroom meer door na overlijden.
En hij laadt stroom door, alleen is mijn Chinese schaduw management een beetje in de war.

[ Voor 9% gewijzigd door Supertip op 17-06-2018 16:18 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:44:
[...]

Haha, gewoon wachten wat de regeling wordt en bezwaar indienen als je de 7 jaar niet haalt zoals de minister beloofd.
Je bedoelt dat je langer dan 7 jaar nodig hebt voor tvt :?
Die 7 jaar haal ik overigens niet :(

• jacovn
TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:48:
[...]

Je bedoelt dat je langer dan 7 jaar nodig hebt voor tvt :?
Die 7 jaar haal ik overigens niet :(
Ja iets van 8 a 9 denk ik.

Zo lang we geen prosumer tarief zoals in Belgie krijgen vindt ik het wel goed.
Is de teruglever subsidie te laag komt een accu wel een keer. Is hij hoog genoeg, gewoon doorgaan.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
Zuluman schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:44:
[...]

Ik vondt deze zin wel enigzins vreemd aangezien dat wat je zelf opwekt en meteen gebruikt nooit langs de meter gaat. Er is geen mogelijkheid om dat te controleren. Ze presenteren het als een gunstige voorwaarde die ze meegeven. Ik vindt het meer als een sigaar uit eigen doos.

Al zie ik het gebeuren dat in de verre toekomst ze dan wellicht een pv tax invoeren voor dat deel van de inkomsten dat ze mislopen aan belasting.

Ik ben verder benieuwd naar de verdere uitwerking en of het dan interessant wordt om een accu te nemen om zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Nu met salderen is een accu een onnodige investering.

Nu is het verschil tussen terugleveren en inkopen 21-13=8ct per kWh. Je gebruikt gemiddeld 50% meteen en 50 % saldeer je als je opwekking gelijk is aan je verbruik. Ik bv heb 3600 wp. Met een accu kan ik dat naar ca.75% oprekken. Dus 900kWh. Laten we zeggen 1.000kWh naar boven afgerond. (Vaatwasser en wasmachine alleen overdag draaien)

Dat levert 0,08×1000=80 euro op per jaar. Dat is 800 euro investering uitgaande van 10 jaar. Met prijsstijgingen van eletra kan dat oplopen naar wellicht 1.500 euro. Daar koop je geen accu voor met voldoende capaciteit voor. Een 13,5 kWh tesla powerwall kost ca. 7.000. ca. 500 euro per kWh. Ik gebruik ca. 10 kWh per dag. De helft zou meer dan genoeg zijn voor mij. Toch nog 3500 euro.

Ik vermoed dat bij een toename van pv energie je een verschil krijgt in dag en nacht tarief gaat krijgen. Overdag goedkoop en avond en nacht duurder. De zogenaamde duck curve gaat problemen opleveren voor netbeheerders. De duck curve is die dip rond zonsondergang van opwekking en de sterke klim van verbruik als iedereen na werk thuiskomt en alles thuis aanzet. Ik denk dat een accu die curve behoorlijk kan afvlakken. Als het prijsverschil idd omdraait tov de huidige situatie en het verschil groter wordt kunnen accus wellicht interessanter worden. Maar dan moeten ook de prijzen zakken tgv technische ontwikkelingen en productietoenname.

Al ben ik niet positief ingesteld over het effect op het milieu door de productie van de huidige accus.
50% zelfgebruik is misschien nog aan de ruime kant? Ik zit maar op 30% zelfverbruik ongeveer. Een accu die de capaciteit heeft van iets van 50% van je dagverbruik lijkt me (in Nederland) voor de meesten voldoende. Het heeft geen zin een zo groot mogelijk accu te hebben. In de wintermaanden blijft die toch praktisch leeg. In de zomer blijft dit vol. Het mooie zal zijn dat die als buffer werkt om je eigen pieken en avond/nachtverbruik.

Al met al vind ik 'het net' als accu veruit het meest duurzaam.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-11 18:16
Nevermind

[ Voor 97% gewijzigd door B-lex op 17-06-2018 13:20 ]

• Supertip
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:36:
Zie je het al voor je, dat er straks 500.000 formulieren jaarlijks moeten worden ingediend voor de 'terugleversubsidie'.

Alsof de overheid zoiets uberhaupt aan kan, bij de ISDE subsidies voor de warmtepomp liepen ze (bij mij) al maandenlang achter.
En de Rutten club kennende leggen ze alles bij een derde, de energie leverancier.
En die mag het met een kwh hier en een kwh daar uit gaan voeren, voor 0 euro.
Want de energie klant betaald het maar.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:58
Wat een merkwaardige percentages lees ik hier over direct eigen gebruik voor de meter.
30%? Dat haal ik bij lange na niet en ook bij lange na niet als ik het gebruik optimaal inricht naar de fasen.
Zoveel uren ononderbroken zon zijn er doodgewoon niet en heb ik dan niet genoeg gebruikers voor.
Zie het net met de wasdroger: gaat 10 minuten goed en vervolgens vreet die stroom.
Moet ik er dan een zonsensor aanhangen, die gaat knipperlichten met aan/uit?

Over bedrijven gesproken; al eerder genoemd, zelfs Greenpeace benutte zijn dak niet om het negatieve rendement. Tja, geld van de sponsors kan je niet over de balk gooien......

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:21
Zuluman schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:26:
[...]

Ik heb maar 1 fase. Van de tot dusver 3157kWh heb ik 1156kWh geëxporteerd. Dit is ook het totaal op de energie meter. Nergens wordt bij mij als particulier de zelf direct gebruikte 2000kWh gemeten voor zover ik weet. Ik begrijp dus dat dat bij een 3 fase systeem dus anders werkt? Zou je dat willen toelichten?

En ik bespeur een enigzins negatieve intonatie jegens mijn reactie. Ik neem dat dat dit niet persoonlijk is maar wellicht onvrede met de huidige ontwikkelingen?
Nee is niet voor jou, is achterdocht naar regering. Een drie fase registreerd apart per fase. En als ik netbeheerder was, of een regering die belasting mist, zou ik het niet pikken dat je op fase één 5000 watt in voed, en op fase twee 5000 watt naar binnen trekt. En dat allemaal voor noppes tegen elkaar mogen weg strepen.
Maar er zijn niet veel mensen die mijn achterdocht delen....

1 PVoutput . Dongen NB

• izdp
Nog een 'leuke' uit de praktijk":

Boeren leggen hun dak niet voor zichzelf vol, maar doen dat via een bv-tje, stichting e.d. en vervolgens trekt men subsidie en via de postcoderoos verdienen ze aan de particulieren.
Goede business en iedereen lovend over deze groene boeren.

• reneeke1970
izdp schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:36:
Wat een merkwaardige percentages lees ik hier over direct eigen gebruik voor de meter.
30%? Dat haal ik bij lange na niet en ook bij lange na niet als ik het gebruik optimaal inricht naar de fasen.
Zoveel uren ononderbroken zon zijn er doodgewoon niet en heb ik dan niet genoeg gebruikers voor.
Zie het net met de wasdroger: gaat 10 minuten goed en vervolgens vreet die stroom.
Moet ik er dan een zonsensor aanhangen, die gaat knipperlichten met aan/uit?

Over bedrijven gesproken; al eerder genoemd, zelfs Greenpeace benutte zijn dak niet om het negatieve rendement. Tja, geld van de sponsors kan je niet over de balk gooien......
Ik maak 3500 kWh rechtstreeks op van de 9000 verbruik. Misschien wel richting 4000. En dat is met een meter die niet intern over fases saldeert

1 PVoutput . Dongen NB

• izdp
Verbazingwekkend, hoe krijg je dat voor elkaar reneeke?
Ik gebruik overdag weinig en verreweg het meeste in de donkere maanden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:38:
[...]

Nee is niet voor jou, is achterdocht naar regering. Een drie fase registreerd apart per fase. En als ik netbeheerder was, of een regering die belasting mist, zou ik het niet pikken dat je op fase één 5000 watt in voed, en op fase twee 5000 watt naar binnen trekt. En dat allemaal voor noppes tegen elkaar mogen weg strepen.
Je maakt je druk om niets. Als de fase-saldeerregeling wordt veranderd, gaat iedereen weer terug naar een 1-fase systeem (omdat je dan veel makkelijker zelf je eigen stroom kunt gebruiken), wat het net veel zwaarder belast.
De huidige regeling stimuleert de (veel efficiëntere) 3-fasen omvormers, en dat is wat je als netbeheerder wilt.

Dus ik denk dat het salderen tussen de fasen altijd zal blijven bestaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:59
[...]

Waar ik het niet terugvragen van de BTW wel geneuzel vind, vind ik het behoud van mijn 1-fase aansluiting wel nastrevenswaardig. Inderdaad vanuit de motivatie dat de overheid dan niet hoeft te zien wat ik van mijn opbrengst direct verbruik. De motivatie dat niet terugvragen van de BTW voorkomt dat je in de toekomst belast gaat worden voor zonnepanelen is naar mijn inziens belastingfraude. Dan kan ik er maar beter van geprofiteerd hebben.
reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:42:
[...]

Ik maak 3500 kWh rechtstreeks op van de 9000 verbruik. Misschien wel richting 4000. En dat is met een meter die niet intern over fases saldeert
Sinds november heb ik 1393kWh verbruikt, waarvan sinds februari 1273kWh opgewekt en 940kWh teruggeleverd. Op dit moment heb ik dus een direct verbruik van 26%.

Geef het nog een zonnig maandje en ik heb mijn verbruik sinds november gecompenseerd met zonne-energie :*)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:58
[...]

Reken maar dat de uiteindelijke formulering absoluut niet als belofte uitgelegd kan worden, zodat je geen poot hebt om op te staan als je bezwaar wilt maken...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik wilde hier een reactie plaatsen over verhogen eigen verbruik. Ik heb er maar een eigen topic voor gemaakt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:51:
[...]

De motivatie dat niet terugvragen van de BTW voorkomt dat je in de toekomst belast gaat worden voor zonnepanelen is naar mijn inziens belastingfraude. Dan kan ik er maar beter van geprofiteerd hebben.
De belastingdienst zegt zelf dat je niet verplicht bent, je aan te melden als ondernemer.
Dus om zo iemand af te schilderen als fraudeur gaat me wat ver....

https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen
Aanmelden als ondernemer?

U hoeft zich niet aan te melden als ondernemer als het te betalen btw-bedrag per kalenderjaar € 1.345 of minder is (zie 'Berekening te betalen btw'). Als u zich niet aanmeldt als ondernemer, kunt u de btw die aan u in rekening is gebracht voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen niet terugkrijgen.

Wilt u de btw die aan u in rekening is gebracht voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen terugkrijgen? Dan moet u zich bij de Belastingdienst aanmelden als ondernemer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Omdat de dsm 5 die hier hangt dat ook niet doet, voor de gewone man is het maar 4 telwerken en gooit alles op 1 hoop, ik kan het niet eens zien per fase.
Misschien met de p1 kabel, maar verder niet boven water te halen.

Zoals het naar de netbeheerder gaat krijg ik ook retour van slimmemeter portal maar ook daar geen fase, alleen hoog en laag en terugleveren hoog en laag.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

izdp schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:42:
Nog een 'leuke' uit de praktijk":

Boeren leggen hun dak niet voor zichzelf vol, maar doen dat via een bv-tje, stichting e.d. en vervolgens trekt men subsidie en via de postcoderoos verdienen ze aan de particulieren.
Goede business en iedereen lovend over deze groene boeren.
Verdiend beter dan koeien melken zeggen ze, waar quotums aan hangen enz enz.

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:54:
[...]
De belastingdienst zegt zelf dat je niet verplicht bent, je aan te melden als ondernemer.
Dus om zo iemand af te schilderen als fraudeur gaat me wat ver....
Ik weet dat je het niet verplicht bent op te geven op dit moment. Echter, wanneer de belastingdienst zonnepanelen en/of omvormers gaat belasten, het verzwijgen dat je ze hebt, belastingfraude kan zijn. Net als je inkomsten uit overige werkzaamheden niet opgeven belastingfraude is, of het verzwijgen van cryptovermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 17-06-2018 15:28 ]

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:27:
[...]

Ik weet dat je het niet verplicht bent op te geven op dit moment. Echter, wanneer de belastingdienst zonnepanelen en/of omvormers gaat belasten
Dat doen ze alleen bij diegene die de btw terug gevraagd hebben. :+ ;)

Allemaal giswerk, het is nog geen 2020 dus rammelen lekker door, tegen die tijd kan het me helemaal geen moer meer schelen waarschijnlijk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tegen die tijd zijn ze wss in Afrika blij met jou panelen en je hebt geen overeenkomst met de belasting.
He @Rol-Co ? ;)

Edit: //oftopic... maar ach zondigmiddag...

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2018 15:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
  • Laatst online: 12:36
[...]

Hoezo? Als mijn buurman aan het frituren is en tegelijk zijn zaagtafel eens flink de sporen geeft trekt hij ook 5000W over zijn enkelfase aansluiting. En als mijn ander buren op vakantie zijn en zijn zonnepanelen liggen alle 20 mooi in het zonnetje drukt ie ook 5000W op zijn enkelfase aansluiting het net op. Zelfde verhaal toch, en dat mag wel? Als mijn friturende, houtbewerkende buurman nou op dezelfde fase zit als waarop ik mijn 5000W het net op duw is dat al weer opgelost en als mijn verbruiksfase nu de fase is waarop ook de zonnepanelen buurman zit is dat ook opgelost. En dat allemaal binnen een straal van 100m. Zonder tussenkomst van een elektriciteitsbedrijf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:42:
[...]

Hoezo? Als mijn buurman aan het frituren is en tegelijk zijn zaagtafel eens flink de sporen geeft trekt hij ook 5000W over zijn enkelfase aansluiting. En als mijn ander buren op vakantie zijn en zijn zonnepanelen liggen alle 20 mooi in het zonnetje drukt ie ook 5000W op zijn enkelfase aansluiting het net op. Zelfde verhaal toch, en dat mag wel? Als mijn friturende, houtbewerkende buurman nou op dezelfde fase zit als waarop ik mijn 5000W het net op duw is dat al weer opgelost en als mijn verbruiksfase nu de fase is waarop ook de zonnepanelen buurman zit is dat ook opgelost. En dat allemaal binnen een straal van 100m. Zonder tussenkomst van een elektriciteitsbedrijf.
Ja op het forum is het redelijk kort zichtig, je zou eens een wijktrafo live moeten kunnen zien voor een weekje, ik denk dat je niks terug ziet van dat "duwen" met zonnepanelen, maar het koken om 17:00-18:00 een veel grotere inpakt heeft .

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
klump4u schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:56:
[...]

Als je er al geen tijd en interesse in hebt gewoon de eerste de beste offerte tekenen en niet meer na omkijken, is wel erg makkelijk om hier wat neer te gooien in de hoop dat andere er tijd en energie insteken en jij er beter van wordt ;w
Je hoeft niet te reageren als je niet wil. Ik vraag hier enkel om advies omdat ik weet dat er hier veel mensen zitten die er verstand van hebben. Voor zover ik weet zijn fora er voor bedoelt zodat mensen elkaar kunnen helpen en informeren toch? Ik verwacht echt geen compleet uitgewerkt advies op maat, enkel een duwtje in de goede richting. Het gaat me er vooral om bij welke partijen ik het best terecht kan voor een eerlijk advies en die mij kan ontzorgen.

• Roelio86
Ik heb een offerte ontvangen voor het volgende:

10 stuks - Zonnepaneel 295 Wp JA Solar JAM6(K)(BK)-60-295/PR
1 stuk - Omvormer GoodWe GW3000-NS WiFi
10 stuks - Complete montagematerialen voor een schuin/plat dak
1 stuk - Volledig all-inclusive installatie
Aanmelding netbeheerder

De prijs komt uit op 4.580,- incl. BTW

Enig idee of dit goede materialen zijn en of de prijs goed is?
Maximale productie komt volgens opgaaf uit op 2891 kWh.

Bedankt!!

• Roelio86
Roelio86 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:16:

Aanmelding netbeheerder

Bedankt!!
En van Zonneplan dit voorstel gekregen:
10 x Zonnepanelen 275 Wp Poly
High performance zonnepanelen, blauw met aluminium van Trina Solar.
1 x Omvormer Zeverlution 3000S
Hoog rendement omvormer van SMA Group, stilste in haar klasse.
1 x Inzicht in de opbrengst van uw zonnepanelen
Weet wat uw zonnepanelen opleveren. Volg de prestatie via computer, tablet of smartphone.
Voor een stabiele monitoring wordt er indien mogelijk een vaste UTP-kabel aangelegd.
1 x Montagesysteem Flatfix Fusion
Lichtgewicht en gekoppeld montagesysteem, BDA en Kiwa certificatie.
1 x Volledig all-inclusive installatie
Volledig inclusief het plaatsen van een aparte groep in de meterkast.
1 x 10 jaar Zonneplan Serviceplan
10 jaar fabrieksgarantie op de omvormer
10 jaar installatiegarantie
10 jaar aanvullende garantie op voorrij- en montagekosten
1 x Aanmelding bij netbeheerder
U wordt aangemeld voor teruglevering en eventueel wordt kosteloos uw meter vervangen.
1 x Btw-teruggave-service
Onze Zonneplan accountants vragen voor u de btw terug.
1 x Leveren en opleggen tegels t.b.v. ballast
Tegels worden door Zonneplan geleverd en de monteurs zorgen voor de juiste ballast.
Te betalen bedrag inclusief btw: € 4.421,65
Btw-teruggave (21% btw à € 767,39 minus forfaitbedrag à € 60): € -707,39
Netto investering: € 3.714,26

Opbrengst 2475 kWh per jaar

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Roelio86 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:16:

Aanmelding netbeheerder

Bedankt!!
Dat is wel wat aan de dure kant, wat ik laat hoorde moet tussen de 1,20 en de 1,30 incl. BTW goed kunnen, en dan met een wat betere omvormer zelfs.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Supertip
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:26:
[...]

Dat is wel wat aan de dure kant, wat ik laat hoorde moet tussen de 1,20 en de 1,30 incl. BTW goed kunnen, en dan met een wat betere omvormer zelfs.
Vergeet niet dat het een platdak pv is, die zijn nu eenmaal duurder.
En die zeversolar, ging er meteen af, een growatt 2500mtls zou ik doen omdat een sma relatief te duur is voor de installatie.
Ik was met zelf plaatsen /aanleggen 12 panelen inclusief echt alles 2200€ kwijt ex btw.
Echter een goedkopere oplossing als flatfusion,

Edit, ik zie voor de btw-teruggave een bedrag staan van 60€ en een stukje daarboven wordt het zo omschreven alsof het er gratis bijhoort.

[ Voor 11% gewijzigd door Supertip op 17-06-2018 16:41 ]

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Supertip schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:37:
[...]

Vergeet niet dat het een platdak pv is, die zijn nu eenmaal duurder.
En die zeversolar, ging er meteen af, een growatt 2500mtls zou ik doen omdat een sma relatief te duur is voor de installatie.
Ik was met zelf plaatsen /aanleggen 12 panelen inclusief echt alles 2200€ kwijt ex btw.
Echter een goedkopere oplossing als flatfusion,
Maar Flatfix fusion is wel sneller te leggen dan de meeste ander, en zeker als een schuindak opstelling.
Als ze die spullen vanaf een vrachtauto met kraan zo op je dak kunnen zetten, dan moet daar 1 man met 1 dag mee klaar zijn buiten en de omvormer plaatsen. Dan is het even afhankelijk van hoe de kabel van de MK naar de omvormer loopt, hoe lang er iemand binnen bezig is.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ja intern in het menu kun je het maximale vermogen handmatig verhogen met 50 Watt!
xzaz schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:42:
Mm wat mij hier opvalt met de sunny boy 1.5 is dat het max vermogen op 1500 watt is ingesteld. Met dit weer loopt hij daar al snel tegen aan. Max vermogen zou volgene de handleiding 1600watt moeten zijn. Kan ik dit verhogen?

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:24
Andre1973 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:38:
[...]

Bij optimizers is het 1 - 1,1 V per optimizer, niet per paneel er kunnen ook 2 of 3 panelen aan 1 string hangen. En de string lengte is volgens mij nooit langer dan 50 optimizers. Dus blijft een veilige spanning.
Afhankelijk van het type optimizer kunnen die panelen dan parallel of in serie staan.

Micro's moeten net als gewone omvormers binnen 2 seconden na het wegvallen van de netspanning afschakelen. Zijn dus veilig als de netspanning weg is.

Een string kan tot 1000V DC (er word ook gesproken / gedacht aan over strings tot 1500 VDC).
Die zijn het gevaarlijkst zeker als er een aarde aan zit, dan is de kan vele malen groter dat als er een brand is geweest dat een kant aan de aarde hangt, en er op de andere kant spanning staat t.o.v. aarde.
Dat betekend dat jij de stroomkring kan sluiten door 1 draad vast te pakken terwijl je op de grond staat.
Een van de redenen waarom ik mijn vraagtekens zet bij het aarden van de DC kant van een PV systeem.
Zonder te aarden was het een veilig zwevend net (zoals een scheer stopcontact in de hotelkamer) Nu kan er door 1 fout spanning komen te staan t.o.v. aarde op een van de draden van de string.
Na een brand waarbij je ervan uit mag gaan dat de omvormer niet meer werkt / uitgeschakeld is, is die aardedraad een probleem. Ik zou zeggen: dikke geïsoleerde handschoenen aan. Er zijn er die speciaal zijn om in "live" elektra te werken.

Bij onderhoud de omvormer afschakelen, dan loopt er geen stroom meer, daarna kan je de strings lostrekken en krijg je geen vlamboog.
Verder moet je erg opletten dat je de strings altijd meet op spanning en polariteit voor je de boel (parallel) aansluit, en dat je met 1 draad bezig bent en de andere geïsoleerd laat hangen, dat die niet toevallig contact maakt met iets wat jou raakt en kan geleiden.
Soms "prikt" een draad wel een beetje, ook als je de andere kant geïsoleerd hebt, dus opletten dat je veilig staat / zit als je dat aansluit, dat je niet van schrik het dak af valt.

Verder bestaan er speciale meters om de isolatiewaarde van een PV systeem te meten.
Helder, eigenlijk een goede vuistregel dat de stroom stopt als je de omvormer afkoppelt, dan heb je slechts nog spanning over. Daarna kan je idd per paneel bedrading wegknippen zonder vlambogen omdat er geen stroom meer loopt. De beschermende middelen zijn vaak ontworpen voor niet brandende omgevingen, lees plastic smelt, dat maakt het extra uitdagend.
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Ik knijp de lipjes plat over elkaar en soldeer dat deel vol, trekbeveiliging goed vast en klaar.

String omvormer gevaarlijk? Nee joh, zolang je geen plus en min samen hebt is er niks gevaarlijk aan, de panelen zijn maar 30V op de solar frontiers na.
Heb je brand op een dak zou ik gewapend met een geïsoleerde zijkniptang elke kabel die ik tegen kwam doorknippen, en zolang je geen 2 tegelijk doet is er geen vuiltje aan de lucht.
Gemiddeld 12 panelen op een dak dus pak em beet 360V, knip je die halverwege de string heb je 2 delen van 180 en alles extra word minder.

Micro omvormers zijn al veilig op het moment dat je de HS in de meterkast uit zet.

Het is vaak onwetendheid wat het gevaar brengt, als je je verdiept in de werking en installatie zal je zien dat je de eerst volgende keer er om lacht en. "Ah laat mij maar even"
Ja zonder solderen zou ik toch liever de MC4 tang gebruiken, het lijkt alsof je met de MC4 tang meer van het lipjesmetaal in aanraking brengt met de kabel (= betere overdracht/minder warmte). Solderen lost dat natuurlijk helemaal op dan is er een solide verbinding.

Maar je hebt gelijk het is onwetendheid, mede gedragen door het feit dat je bij iets aan komt wat brand en zich dus anders kan gedragen dan volgens het boekje. Maar dat is inherent aan vele kanten van het brandweervak :*)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:24
Als ik in het hand/zakboek voor bevelvoerders kijk dan zie ik dit onderstaande. Nu spreekt men steeds over de DC schakelaar? Wordt dat nog toegepast, dat komt toch direct uit in een MC4 connector, waarna de omvormer deze taak uitvoert?

Ze zijn ook los te koop, en die moeten dan bij de panelen geplaatst worden... http://www.eaton.nl/neder...rs/SOL30/index.htm#tabs-1

Met wat ik de afgelopen weken heb geleerd in dit topic zou ik zeggen dat het onderstaande aan een update toe is, wat ik wil gaan organiseren. Wat ik nu mis is dat sommige omvormers (bijna alle?) zelf een lastscheider hebben ingebouwd die actief wordt als je de AC groep uitschakelt?

Any clue?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mXCoGkR.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0tIaJNc.png

Edit: er zijn wel omvormers met een DC switch

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UNwEbpO.png

[ Voor 39% gewijzigd door stormfly op 17-06-2018 18:00 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Zuluman schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:44:
[...]

Ik vondt deze zin wel enigzins vreemd aangezien dat wat je zelf opwekt en meteen gebruikt nooit langs de meter gaat. Er is geen mogelijkheid om dat te controleren. Ze presenteren het als een gunstige voorwaarde die ze meegeven. Ik vindt het meer als een sigaar uit eigen doos.
bij een slimme meter worden de opwek en afname gescheiden gemeten.
TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:39:
[...]

Ach, het loopt zo goed met ICT bij de belastingdienst, dus geen probleem. Oh wacht, Wiebes zegt dat de leveranciers dat maar onderling moeten regelen. Immers... "voor het gemak wordt alles via de energienota verrekend"
[...]

"Had je maar een economisch verantwoord installatie" moeten nemen. Oftewel, de subsidie gaat uit van xxxxWP, en wat de goedkoopste mogelijkheid is om dat te regelen, en dat wordt dan jouw subsidie :*)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Met al die poppenkast van Wiebes cs gaat onze PV-installatie van eind 2010 van een tvt van 16-17 jaar naar ruim 22 jaar? Zelfs mét een mogelijke teruggave van de BTW.

Mag ik een nieuwe overheid, alsjeblieft? :|

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55

BCC

Ik wil ben mijn pa 2x6 in een oost west opstelling gaan leggen. Ik kan alleen geen iverter vinden van zeg 2500 wp met twee strings. Iemand tips?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• CurlyMo
@BCC Gewoon 2 parallelle strings maken op 1 MPPT.

• BCC

BCC

@CurlyMo Ah, hoe gaan de stromen dan lopen? Kan ik daar aan rekenen :)? Heb je een linkje naar een voorbeeld?

[ Voor 28% gewijzigd door BCC op 17-06-2018 20:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• izdp
Daar zeg je wat Schinnen-groen.
De eerste adepten en wegbereiders betaalden erg veel per Wp en dreigen nu kind van de rekening te worden.
Toen ik ze kocht richtte ik alles op zo snel mogelijk terug te verdienen en niet te gaan voor de maximale opbrengst.
Dit juist om de totaal onbetrouwbare overheid.
Gelukkig produceer ik nu inmiddels "gratis".

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

BCC schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:57:
Ik wil ben mijn pa 2x6 in een oost west opstelling gaan leggen. Ik kan alleen geen iverter vinden van zeg 2500 wp met twee strings. Iemand tips?
Hoe groot is het verschil in graden tussen oost en west? En dan bedoel ik niet graden t.o.v. zuid maar de hellinggraad. Als het op een platdak komt, en heel plat ligt met circa 10graden, dan kun je ook alles als 1 string op 1 mppt zetten.
Wat voor panelen gaat het om, plat/schuin dak, 1fase? etc etc etc. Meer details zijn gewenst voor de kenners om er een antwoord op te kunnen geven.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• BCC

BCC

@Atomic2005 Puntdak. 6 panelen rechtop op WNW, +- 45 graden, 6 panelen rechtop op OZO, +-35 graden. 1fase, 275 Wp poly panelen.

Oh, dit is nog wel een mooie omvormer voor 2x6: http://www.sun-solar.nl/i...l-mppt-620-euro-sunsolar/

[ Voor 87% gewijzigd door BCC op 17-06-2018 21:00 ]

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
Oplossing om beter je PV-panelen te gebruiken: we delen de dagen anders in. 's Avonds werken en overdag genieten van de panelen. Bv Werken van 20:00 tot 4:30. 5:30 tot 13 uur slapen. 13:00 tot 20:00 uur genieten van het weer. Optimaal gebruik makend van je PV panelen. Batterij lease auto wordt netjes overdag opgeladen. En Vitamine zon doet iedereen goed. :)
Rol-Co schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:57:
[...]

Dit was dan wel een in dak systeem en het dak vol maar ik begin inmiddels wel benieuwd te worden naar de merken van de panelen en eventuele oorzaak.
Het is niet zo vaak voorgekomen sinds scheuten solar.

Zou @zonnigtype iets meer weten erover?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Rol-Co

Rol-Co

BCC schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:24:
@Atomic2005 Puntdak. 6 panelen rechtop op WNW, +- 45 graden, 6 panelen rechtop op OZO, +-35 graden. 1fase, 275 Wp poly panelen.

Oh, dit is nog wel een mooie omvormer voor 2x6: http://www.sun-solar.nl/i...l-mppt-620-euro-sunsolar/
Veel te groot, je kan het al makkelijk met een 2000WAC af.
6x275 en de dakvlakken komen nooit tegelijk op piek dus niet alles bot optellen. Gewoon 1 dakvlak aanhouden.
Een 1500 zou nog kunnen.

• BCC

BCC

Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:14:
[...]

Veel te groot, je kan het al makkelijk met een 2000WAC af.
6x275 en de dakvlakken komen nooit tegelijk op piek dus niet alles bot optellen. Gewoon 1 dakvlak aanhouden.
Een 1500 zou nog kunnen.
Die is 200 euro goedkoper en dan moet ik dingen parallel gaan zetten waar ik geen verstand van heb ...... :/

Oh, er is ook een 2000 versie http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-585-euro-sunsolar/ :D

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 17-06-2018 21:20 ]

• CurlyMo
BCC schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:17:
[...]

Die is 200 euro goedkoper en dan moet ik dingen parallel gaan zetten waar ik geen verstand van heb ...... :/
Heel simpel. Maak 2 strings van 6 panelen en bij je omvormer knoop je beide strings op zo'n Y stekker:
Afbeeldingslocatie: https://www.kleinezonnepanelen.nl/data/articles/images/lightbox/big/mc4-parallel-y-connectorset-1x-y_-en-1x-y---stekker_79_1.jpg
Houdt er rekening mee dat die max. maar 1300W doet per MPPT.

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 17-06-2018 21:29 ]

• jacovn
kmf schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:34:

[...]

"Had je maar een economisch verantwoord installatie" moeten nemen. Oftewel, de subsidie gaat uit van xxxxWP, en wat de goedkoopste mogelijkheid is om dat te regelen, en dat wordt dan jouw subsidie :*)
Dat snap ik wel. We krijgen een dure setup.
Alleen snap ik in het geheel niet die uitspraken van dat het in 7 jaar mogelijk moet blijven de tvt te halen.

Inkoop prijzen van 0.39€ Ex btw per wattpeak is het ongeveer van de goedkoopste panelen
Met goedkoopte inverters van €400 ? erbij en dan zelf installeren met montage hardware van €25 per paneel.

Dan nog blijft het feit dat je 30% direct gebruik hebt, 70% met wat subsidie teruglevert, en later die 70% weer terugkoopt tegen. €0.21 of iets in die richting.
Kale energieprijs 4 of 5 cent. Laat het met subsidie €0.11 worden.

Per 1000 kW peak levert die 70% verkoop dan €77 op. Terugkopen kost 147€, resteerd €70
Met die €70 per jaar moet je dan je 1kW peak systeem terugverdienen in 7 jaar. (490€ systeem na btw teruggave systeem, dus zeg 600€ (4x270 wattpeak paneel, 1 kW inverter, en montage materiaal)

Met 3 kW peak systeem: 70% verkoop €231, terugkopen 2100 kWh kost €441, reateerd €210
Dan zou dat moeten voor €1470 zonder btw wat dan 1778,70€ systeem is. (10 x 300 wp paneel, 3 kW inverter en montage materiaal)

Het moeten dan wel erg goedkope setups zijn. Maar ik snap dat het subsidie model wel van de onderkant uit zal gaan. Maar we zullen het wel horen denk ik.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-11 18:34
Schinnen-groen schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:54:
Met al die poppenkast van Wiebes cs gaat onze PV-installatie van eind 2010 van een tvt van 16-17 jaar naar ruim 22 jaar? Zelfs mét een mogelijke teruggave van de BTW.

Mag ik een nieuwe overheid, alsjeblieft? :|
Tja ik herken het wel.
Onze installatie is van oktober 2011. Kostte toen 12150 euro / 3420Wp = € 3,55 per Wp
Maar goed loop al vanaf toen al de hele tijd met een grote glimlach als ik de ferraris meter weer eens achteruit zie gaan.

Heb al 7 jaar 0 kWh verbruikt :)

• reneeke1970
izdp schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:44:
Verbazingwekkend, hoe krijg je dat voor elkaar reneeke?
Ik gebruik overdag weinig en verreweg het meeste in de donkere maanden.
Gewoon gemiddeld 15 kWh per dag gebruiken zonder de wp. In winter maak ik 250 op en in zomer 350 kWh per maand. Tussen 07.30 en 21.00 uur is alles eigen opwek door over capaciteit

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:35:
[...]

Dat doen ze alleen bij diegene die de btw terug gevraagd hebben. :+ ;)

Allemaal giswerk, het is nog geen 2020 dus rammelen lekker door, tegen die tijd kan het me helemaal geen moer meer schelen waarschijnlijk.
Geloof nooit dat ze ons kunnen belasten, wij blijven ruim onder die grens van 1345 euro btw per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• izdp
reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:46:
[...]

Gewoon gemiddeld 15 kWh per dag gebruiken zonder de wp. In winter maak ik 250 op en in zomer 350 kWh per maand. Tussen 07.30 en 21.00 uur is alles eigen opwek door over capaciteit
Maar ik zie al te vaak inde zomer dat ik wel veel meer opwek dan gebruik en toch niet voldoende opwek voor sommige stroomgebruikers.
Met een domme slimme meter verbruik je dan toch op de meter.
Waar komt trouwens dat slim vandaan? Je kan er niets mee regelen.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 20:47

SaN

Een paar mooie dagen en nog wat slechte. Volgens mij werkt alles prima. Wat denken jullie?

8 dagen in juni

11 juni

16x lg 320wp op een sunny boy 4.0 pal op oost west.

[ Voor 27% gewijzigd door SaN op 17-06-2018 23:09 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Wimhaw schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:48:
Oplossing om beter je PV-panelen te gebruiken: we delen de dagen anders in. 's Avonds werken en overdag genieten van de panelen. Bv Werken van 20:00 tot 4:30. 5:30 tot 13 uur slapen. 13:00 tot 20:00 uur genieten van het weer. Optimaal gebruik makend van je PV panelen. Batterij lease auto wordt netjes overdag opgeladen. En Vitamine zon doet iedereen goed. :)

[...]
Al zal ik overdag thuis blijven en koken voor de avond, douchen en Netflix kijken. Dan nog kan ik niet 30-45kWh per dag verbruiken.

Het is de warmtepomp die in de winter flink veel verbruikt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• reneeke1970
izdp schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:58:
[...]

Maar ik zie al te vaak inde zomer dat ik wel veel meer opwek dan gebruik en toch niet voldoende opwek voor sommige stroomgebruikers.
Met een domme slimme meter verbruik je dan toch op de meter.
Waar komt trouwens dat slim vandaan? Je kan er niets mee regelen.
Slim omdat hij kan communiceren en om het kwartier uit te lezen is.
Tja je moet misschien meer panelen leggen om die groot verbruikers op te vangen? Of zorgen dat ze minder stroom slurpen, het water voor wasmachine etc komt uit wp boiler, word dus mooi gelijkmatig opgewarmd zonder pieken.

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:07:
[...]

Slim omdat hij kan communiceren en om het kwartier uit te lezen is.
Tja je moet misschien meer panelen leggen om die groot verbruikers op te vangen? Of zorgen dat ze minder stroom slurpen, het water voor wasmachine etc komt uit wp boiler, word dus mooi gelijkmatig opgewarmd zonder pieken.
Een vaatwassertje of wasmachine blijft makkelijk binnen het vermogen hoor, samen ook nog wel incl verbruik van het huis.
Afgelopen mei heb ik volgens de slimme meter 186 kWh verbruikt en 945kWh terug geleverd.
Dus dan zou mijn verbruik wel een factor 4 omhoog moeten wil ik dat allemaal wegfikken.

• izdp
En hoeveel was je totale productie in Mei Rol-co?
Met de nieuwe regeling zou je dus voor 186 kwh het basisbedrag moeten betalen plus een nog te bepalen deel energiebelasting.
Het deel wat je niet hoeft te betalen noemen ze dan subsidie.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:35

BlueTooth76

Let the sun shine!

kmf schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:34:
[...]

bij een slimme meter worden de opwek en afname gescheiden gemeten.
Klopt, maar het deel dat je opwekt en gelijktijdig zelf gebruikt gaat nooit langs de slimme meter.
Vandaar dat Wiebes gemakkelijk kan beloven dat dit nooit extra belast gaat worden.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Klopt, maar het deel dat je opwekt en gelijktijdig zelf gebruikt gaat nooit langs de slimme meter.
Vandaar dat Wiebes gemakkelijk kan beloven dat dit nooit extra belast gaat worden.
Dit is volgens mij niet juist, ja bij een enkel fase meter, nee bij een 3 fase meter. Daar is de fase waarop de panelen zijn aangesloten bepalend.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Willie Wortel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Dit is volgens mij niet juist, ja bij een enkel fase meter, nee bij een 3 fase meter. Daar is de fase waarop de panelen zijn aangesloten bepalend.
Mijn 3-fase omvormers zitten straks op alle 3 de fasen.

En als je bij een 1-fase omvormer je wasmachine op dezelfde fase (andere groep) hebt en deze inschakelt, zal er toch echt minder teruggeleverd worden maar zal je slimme meter dat nooit zien.

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-06-2018 10:00 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Willie Wortel
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:59:
[...]

En als je bij een 1-fase omvormer je wasmachine op dezelfde fase (andere groep) hebt en deze inschakelt, zal er toch echt minder teruggeleverd worden.
Dit is dan een lokale oplossing voor jou maar heeft niets van doen van je bewering die je eerder deed.

ja minder.

Edit: ik weet een waterdichte oplossing maar is niet toegestaan dus hier niet beschreven.

edit3: dus Wiebes heeft weldegelijk gelijk in deze.

[ Voor 14% gewijzigd door Willie Wortel op 18-06-2018 10:04 ]

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
BlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:59:
[...]

En als je bij een 1-fase omvormer je wasmachine op dezelfde fase (andere groep) hebt en deze inschakelt, zal er toch echt minder teruggeleverd worden maar zal je slimme meter dat nooit zien.
Dat wordt dan hier alle grote verbruikers op 1 fase. Ik ga nu echt geen extra geld uitgeven voor een 3 fase omvormer. Even afwachten wat de regeling wordt. In 2020 zijn gelukkig de meeste investeringen terug verdiend.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• kmf
  • Niet online

kmf

drielp schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Dat wordt dan hier alle grote verbruikers op 1 fase.
Ehm...

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Willie Wortel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:01:
[...]

Dit is dan een lokale oplossing voor jou maar heeft niets van doen van je bewering die je eerder deed.
Dat is geen "lokale oplossing", dat is gewoon hoe het werkt als je verbruikers hebt op de fase(s) waar je zonnepanelen op hebt.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-11 19:52
BlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:37:
[...]

En dat is ook precies de reden dat ik straks begin met een kleine PV van 600WP op de berging. Deze heb ik zeer snel terugverdiend zonder dat ik afhankelijk ben van de overheid.

Tot op heden heb ik ons sluipverbruik geminimaliseerd tot 100 watt. Ik schat in dat ik in het eerste jaar 55% van mijn opgewekte energie zelf ga gebruiken.

Zelfs in het geval dat niemand mijn overschot aan energie afneemt heb ik nog een ROI van 8%-14%. Tvt van 10 jaar.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gecko123 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:12:
[...]

En dat is ook precies de reden dat ik straks begin met een kleine PV van 600WP op de berging. Deze heb ik zeer snel terugverdiend zonder dat ik afhankelijk ben van de overheid.

Tot op heden heb ik ons elektriciteitsverbruik geminimaliseerd tot 2400 kWh per jaar. Ik schat in dat ik in het eerste jaar 55% van mijn opgewekte energie zelf ga gebruiken.

Zelfs in het geval dat niemand mijn overschot aan energie afneemt heb ik nog een ROI van 8%-14%. Tvt van 10 jaar.
Met m'n (nog te plaatsen) warmtepomp is zo'n verbruik niet haalbaar helaas :P Maar ik heb dan geen gasrekening erbij straks.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-11 19:52
BlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:15:
[...]

Met m'n (nog te plaatsen) warmtepomp is zo'n verbruik niet haalbaar helaas :P Maar ik heb dan geen gasrekening erbij straks.
Dat is een nog grotere energiebesparing? Jij hebt straks vast nog 1/4e van je energie nodig om te verwarmen?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gecko123 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Dat is een nog grotere energiebesparing? Jij hebt straks vast nog 1/4e van je energie nodig om te verwarmen?
Ik ga er nog geen voorspellingen over doen, eerst maar eens een jaartje gasloos draaien.

Heb straks 57 panelen liggen, dus aan de opwek kant valt weinig meer te verbeteren ;)

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
BlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:29:
[...]

Ik ga er nog geen voorspellingen over doen, eerst maar eens een jaartje gasloos draaien.

Heb straks 57 panelen liggen, dus aan de opwek kant valt weinig meer te verbeteren ;)
Heb je noord al vol??? >:) >:) >:) >:) >:)

• Rol-Co

Rol-Co

izdp schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:29:
En hoeveel was je totale productie in Mei Rol-co?
Met de nieuwe regeling zou je dus voor 186 kwh het basisbedrag moeten betalen plus een nog te bepalen deel energiebelasting.
Het deel wat je niet hoeft te betalen noemen ze dan subsidie.
1179 kWh
Zo zie je ook gelijk dat een substantieel deel gewoon gelijk is (verbruik gelijk aan de opwek) en de meter stil staat.
Ik heb op 2 van de 3 fase een omvormer en wilde op de 3e ook 1 zetten maar de meter gooit toch alles op 1 hoop dus of dat nou voordeel geeft? Hooguit iets minder hoog pieken t.o.v het verbruik op die fase.

Met de huidige meters maakt het niks uit dus waar je die omvormer of verbruiker plempt.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wel over nagedacht.
Maar alle pijpjes zitten aan de noordkant, het wordt een aardige puzzel om dat aan te passen.

En met een oost (16), west (16) en zuid (25) opstelling pak ik al ongeveer de hele dag zonlicht.

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:10:
[...]

Dat is geen "lokale oplossing", dat is gewoon hoe het werkt als je verbruikers hebt op de fase(s) waar je zonnepanelen op hebt.
Een drie fase omvormer met 4000 watt en een één fase wp met 4000 watt geeft een verbruik van 2700 watt door die ene fase en dat word ook geregistreerd.
Wiebes zegt nu toe dat dat zo blijft. Maar niet voor hoelang, over drie jaar ja maar.......
En dan kan hij het wel apart gaan belasten via slimme meter of desnoods een losse meter alleen voor PV. Zoiets als in Duitsland zeg maar. Is heus geen doem scenario. Waarom denk je dat er miljoenen aan slimme meters word gespendeerd? Om jou het besef te geven dat je zuiniger moet worden haha

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Een drie fase omvormer met 4000 watt en een één fase wp met 4000 watt geeft een verbruik van 2700 watt door die ene fase en dat word ook geregistreerd.
Wiebes zegt nu toe dat dat zo blijft. Maar niet voor hoelang, over drie jaar ja maar.......
En dan kan hij het wel apart gaan belasten via slimme meter of desnoods een losse meter alleen voor PV. Zoiets als in Duitsland zeg maar. Is heus geen doem scenario. Waarom denk je dat er miljoenen aan slimme meters word gespendeerd? Om jou het besef te geven dat je zuiniger moet worden haha
Om je te stimuleren om zo min mogelijk te verbruiken zodat je op 1-fase kan blijven ;) Dat blijft iig mijn doel.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Met een 3-fase WP en twee 3-fase omvormers zal het met de verdeling ook wel goedkomen ;)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnefreak schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:06:
[...]

Tja ik herken het wel.
Onze installatie is van oktober 2011. Kostte toen 12150 euro / 3420Wp = € 3,55 per Wp
Maar goed loop al vanaf toen al de hele tijd met een grote glimlach als ik de ferraris meter weer eens achteruit zie gaan.

Heb al 7 jaar 0 kWh verbruikt :)
Als ik de ferrarismeter nog een 10-tal jaren mag blijven gebruiken, heb ik ook geen probleem. Dat zal wel niet zo zijn...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:48
Ik zie hier een enkeling de vraag stellen "wat gebeurt er na de TVT"
Dat is eigenlijk ook de vraag waar ik mee zit. Het maakt nogal uit of je over 25 jaar alle opgeleverde electra volledig tegen 100% van de energiebelasting mag worden gesaldeerd (zoals nu, mits je zelf maar meer verbuikt), of dit een percentage wordt van 50-60%(maar wel over de volledige termijn ) of dat dit na je TVT gewoon 0 wordt.

In mijn geval heb ik de zonnepanelen gewoon nodig om mijn warmtepomp rendabel te maken. En juist een warmtepomp zal vooral netstroom gebruiken.

Zoals al eerder in een artikel in de vokskrant opgemerkt, de meest zekere zonnepaneel investering is in een postcoderoos project. Daar is vastgelegd dat je 15 jaar de opgewekte stroom mag salderen met 100% van de energiebelasting.

• kmf
  • Niet online

kmf

@exroosje een warmtepomp zal zelfs zonder zonnepanelen rendabel moeten zijn?

Mijn vermoeden is in ieder geval dat het op dezelfde manier gaat werken als de postcoderoosregeling. Namelijk korting op energiebelasting. En ze kunnen nu wel 100% beloven, maar dat kunnen ze dus op elk moment terugdraaien. Dus die zekerheid heb je nooit.

In dat brief is er ook al wat gerept over de postcoderoosregeling. Dus daar willen ze ook aan morrelen.

• zonnefreak
  • Laatst online: 10-11 18:34
Schinnen-groen schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:51:
[...]

Als ik de ferrarismeter nog een 10-tal jaren mag blijven gebruiken, heb ik ook geen probleem. Dat zal wel niet zo zijn...
Tja ik ga proberen zo lang mogelijk de ferraris meter te blijven houden. Zolang de meter nog niet in een afgekeurde partij zit heeft de energie leverancier geen poot om op te staan. En anders toch maar eens afdwingen dat ze echt een ferraris moeten terug leveren. Denk dat de argumentatie sterk genoeg is hiervoor.

Maar goed zo ver is het allemaal niet, en wie weet gaan de electriciteits prijzen ook nog wel een keer weer terug verder omhoog. (en hopelijk voor de bedrijven dan ook met hun 2 ct per kWh)

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:48
@exroosje een warmtepomp zal zelfs zonder zonnepanelen rendabel moeten zijn?
Vooralsnog is dat bij mij niet het geval. Een aantal oorzaken:

Behaalde COP. Deze zou boven de 3 moeten liggen, ik haal dat echter over het jaar gemeten niet. Probleem is dat ik in een ouder (jaren 20) huis woon met alleen op de begane grond vloerverwarming. Daardoor staat de CV keteltemperatuur op 50. Als ik hier nog 10 graden af weet te schaven gaat de COP omhoog tot gebruikelijker waarden.

Investering. Het betreft een hybride warmtepomp. De hele installatie heeft duizenden euros gekost. Als ik de ketel en de subsidie erafhaal blijft nog steeds een fors bedrag over wat terugverdiend zou moeten worden. Als je met moeite break even draait is de enige manier om hem terug te verdienen goedkope electra te gebruiken.

Tot nu toe was het dus makkelijker om wat extra panelen te plaatsen dan grootschalige investeringen in LTW verwarming.

• reneeke1970
exroosje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:39:
[...]

Behaalde COP. Deze zou boven de 3 moeten liggen, ik haal dat echter over het jaar gemeten niet. Probleem is dat ik in een ouder (jaren 20) huis woon met alleen op de begane grond vloerverwarming. Daardoor staat de CV keteltemperatuur op 50. Als ik hier nog 10 graden af weet te schaven gaat de COP omhoog tot gebruikelijker waarden.

Investering. Het betreft een hybride warmtepomp. De hele installatie heeft duizenden euros gekost. Als ik de ketel en de subsidie erafhaal blijft nog steeds een fors bedrag over wat terugverdiend zou moeten worden. Als je met moeite break even draait is de enige manier om hem terug te verdienen goedkope electra te gebruiken.

Tot nu toe was het dus makkelijker om wat extra panelen te plaatsen dan grootschalige investeringen in LTW verwarming.
Jij doet aannames...... Ik ben met mijn 1800 huis gewoon gaan spelen en kwam er achter dat het met continu verwarmen op 35 graden makkelijk warm te houden is. En jij kiest zelf voor zon dure pomp, zijn veel goedkopere mogelijkheden.

1 PVoutput . Dongen NB

• thefox154
exroosje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:39:
[...]

Maar waarom moet alles krampachtig terug gerekend worden naar een terugverdientijd?? Ik snap die logica nog steeds niet.

Als je een nieuwe CV-ketel zou gaan kopen dan zou je (bij wijze van) aan de balie van de warmteservice ook niet een rekenmodel bouwen om even te kijken of je die ketel in de komende 15 jaar terug verdient...
Je hebt een product nodig, deze levert warmte en dat kost geld. Hoeveel geld je wilt uitgeven is aan jou. Zo simpel is het eigenlijk.

Dan maak je de keuze of je dat op een meer of minder milieuvervuilende wijze gaat oplossen. Vaak is minder milieuvervuilend dan iets duurder. Net als de groene stroom bij de leverancier. Daar heb je dan een fijn gevoel over, je doet iets voor de volgende generatie/milieu etc. Ik heb ook nog nooit iemand gehoord over de terugverdientijd van zijn Prius(1:25) ten opzichte van die brandstof verslindende golf (1:14).

Ik heb zelf geprobeerd de investering laag te houden (en dat zou ik bij elke oplossing proberen te doen) en over hoeveel jaar ik die wp terug heb verdient geen idee O-)

• Willie Wortel
  • Niet online
@Rol-Co ik heb nog wat kabels / stekkers die ik overhad van de installatie van toentertijd bekeken. Er zit dikte verschil tussen de verschillende male pennetjes, dat mag natuurlijk niet. Op beide pennetjes staat MC.
Dat dezelfde pennetjes met afwijking ook daadwerkelijk gebruikt zijn weet ik dus niet.

Ik heb de knijpverbinding toentertijd gesoldeerd zodat deze niet losgetrokken kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bHYyMRznnEHa5jTrxi6lZHsD/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TdXdAD9gE2fIAijcBK5DwDU7/medium.jpg

• Willie Wortel
  • Niet online
thefox154 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:51:
[...]

Maar waarom moet alles krampachtig terug gerekend worden naar een terugverdientijd?? Ik snap die logica nog steeds niet.

…………………..
Ik wel. Heb zonnepanelen gekocht om goedkoper uit te zijn, een warmtepomp voor verwarming en goedkoper uit te zijn op termijn in vergelijk gas cv.

[ Voor 18% gewijzigd door Willie Wortel op 18-06-2018 13:34 ]

• reneeke1970
thefox154 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:51:
[...]

Als je een nieuwe CV-ketel zou gaan kopen dan zou je (bij wijze van) aan de balie van de warmteservice ook niet een rekenmodel bouwen om even te kijken of je die ketel in de komende 15 jaar terug verdient...
Je hebt een product nodig, deze levert warmte en dat kost geld. Hoeveel geld je wilt uitgeven is aan jou. Zo simpel is het eigenlijk.

Dan maak je de keuze of je dat op een meer of minder milieuvervuilende wijze gaat oplossen. Vaak is minder milieuvervuilend dan iets duurder. Net als de groene stroom bij de leverancier. Daar heb je dan een fijn gevoel over, je doet iets voor de volgende generatie/milieu etc. Ik heb ook nog nooit iemand gehoord over de terugverdientijd van zijn Prius(1:25) ten opzichte van die brandstof verslindende golf (1:14).

Ik heb zelf geprobeerd de investering laag te houden (en dat zou ik bij elke oplossing proberen te doen) en over hoeveel jaar ik die wp terug heb verdient geen idee O-)
Je hebt helemaal gelijk als je een nieuwbouw huis in gaat. Maar in bestaand huis met goed werkend gas systeem moet je toch wel gaan rekenen of het het waard is om dat bij grof vuil te zetten. Oftewel investering terug verdienen.

Als je een goed rijdende benzine auto hebt en die in wil ruilen voor een gas of diesel of Electra auto ga je ook rekenen of eventuele duurdere investeringen iets opbrengen, je gaat dan gebruiks kosten vergelijken.
Of ben jij er zo eentje die andere auto koopt alleen omdat ie mooier moet zijn dan die van de buurman?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:56:
@Rol-Co ik heb nog wat kabels / stekkers die ik overhad van de installatie van toentertijd bekeken. Er zit dikte verschil tussen de verschillende male pennetjes, dat mag natuurlijk niet. Op beide pennetjes staat MC.
Dat dezelfde pennetjes met afwijking ook daadwerkelijk gebruikt zijn weet ik dus niet.

Ik heb de knijpverbinding toentertijd gesoldeerd zodat deze niet losgetrokken kunnen worden.

[afbeelding]

[afbeelding]
Die verschillen ontstaan omdat je twee merken mixt.
Een plus en min van dezelfde leverancier kan geen speling hebben.

1 PVoutput . Dongen NB

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:05:
[...]

Je hebt helemaal gelijk als je een nieuwbouw huis in gaat. Maar in bestaand huis met goed werkend gas systeem moet je toch wel gaan rekenen of het het waard is om dat bij grof vuil te zetten. Oftewel investering terug verdienen.

Als je een goed rijdende benzine auto hebt en die in wil ruilen voor een gas of diesel of Electra auto ga je ook rekenen of eventuele duurdere investeringen iets opbrengen, je gaat dan gebruiks kosten vergelijken.
Of ben jij er zo eentje die andere auto koopt alleen omdat ie mooier moet zijn dan die van de buurman?
Ik denk niet dat hij dat bedoelde....

• Lardman
  • Laatst online: 02-11 21:12
zonnefreak schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:20:
[...]

Tja ik ga proberen zo lang mogelijk de ferraris meter te blijven houden. Zolang de meter nog niet in een afgekeurde partij zit heeft de energie leverancier geen poot om op te staan. En anders toch maar eens afdwingen dat ze echt een ferraris moeten terug leveren. Denk dat de argumentatie sterk genoeg is hiervoor.

Maar goed zo ver is het allemaal niet, en wie weet gaan de electriciteits prijzen ook nog wel een keer weer terug verder omhoog. (en hopelijk voor de bedrijven dan ook met hun 2 ct per kWh)
Alle in Nederland sinds 1950 geïnstalleerde ferrarismeters zijn afgekeurd. Goed zoeken, de jouwe staat er ook tussen. Ik mocht van Liander gewoon weigeren, maar ik wilde zo nodig 3 fasen, vandaar dat ik nu een nieuwe sluwe meter heb. (dat sluwe was een keuze van mij, niet van Liander)
De elektriciteitsprijzen gaan denk ik wel omhoog, gezien de explosieve groei in vraag door Electrische autos en afschaffen van verwarmen met aardgas......

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Lardman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:08:
[...]

Alle in Nederland sinds 1950 geïnstalleerde ferrarismeters zijn afgekeurd. Goed zoeken, de jouwe staat er ook tussen. Ik mocht van Liander gewoon weigeren, maar ik wilde zo nodig 3 fasen, vandaar dat ik nu een nieuwe sluwe meter heb. (dat sluwe was een keuze van mij, niet van Liander)
De elektriciteitsprijzen gaan denk ik wel omhoog, gezien de explosieve groei in vraag door Electrische autos en afschaffen van verwarmen met aardgas......
En als het niet de kale kWh-prijs is, dan zeker de aanvullende belastingen (kuch)..

edit: onze ferraris niet.

edit2: en die explosieve groei zie ik de komende jaren nog niet, zeker met de huidige prijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 18-06-2018 13:11 ]

• thefox154
reneeke1970 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:05:
[...]

ook rekenen of eventuele duurdere investeringen iets opbrengen, je gaat dan gebruiks kosten vergelijken.
Dat is dus niet wat ik bedoel... Dat heeft er letterlijk niets mee te maken. Iets moet bij mijn situatie passen en ik moet er tevreden mee zijn, gemak van hebben. En de panamera en q7 van de buurman kan ik toch niet betalen >:) Geen eer aan te behalen haha..

Mijn keuze voor de warmtepomp is op andere aspecten gebaseerd dan persoonlijk financieel gewin. Ter info mijn cv deed het nog prima. Eerlijk hij was wel wat ouder (10 jaar, HR+). Dus de vraag ga je de cv vervangen door een nieuwe, of voor een wp. Voor mij was zeker de mileu technische zijde een afweging. Zoals ik al aanhaalde je kunt groene energie kiezen of grijze stroom. Je betaald meer voor het één, en je keuze heeft impact (hoe klein dan ook) op ons milieu en leefomgeving. Zoals je al schrijft een warmtepomp brengt zeker iets en dat hoeft zoals ik het bekijk dus niet alleen maar financieel te zijn. Ik tracht mijn footprint zoveel mogelijk beperken.

Ik snap ook wel wanneer je vorig jaar een cv hebt geplaatst dat je dan even de rekenmachine pakt om te kijken waar je mee bezig bent, maar onder ons gezegd ben je dan vorig jaar eigenlijk dom bezig geweest. De meeste mensen hebben alleen geen cv van een jaar oud hangen dus is het tzt vervangen of een warmtepomp... En ik vind persoonlijk dat die keuze niet geheel financieel afhankelijk moet zijn maar mensen ook wel verder kunnen kijken dan hun eigen portemonnee.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

drielp schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Dat wordt dan hier alle grote verbruikers op 1 fase. Ik ga nu echt geen extra geld uitgeven voor een 3 fase omvormer. Even afwachten wat de regeling wordt. In 2020 zijn gelukkig de meeste investeringen terug verdiend.
@Schinnen-groen

Als ik het zo even doorlees in Solarmagazine.nl dan wordt er wel rekenschap mee gehouden
dat de oudjes onder ons ( oudere / duurder PV installaties ) langer mogen blijven saladeren
dan de nieuwere goedkope PV installaties, ( kan ook een wens gedachte zijn :+ )

https://solarmagazine.nl/...verdientijd-blijft-7-jaar

" In tegenstelling tot een investeringssubsidie kan bij een terugleversubsidie een soepele overgang worden vormgegeven voor burgers en bedrijven die al geïnvesteerd hebben in zonnepanelen. De investeringskosten voor zonnepanelen waren in het verleden aanzienlijk hoger dan nu. Daardoor zijn sommige bestaande productie-installaties nog niet terugverdiend. "

Ben zelf ook gestart in 2010 met zonne energie, tvt was toen 14 jaar.

• Lardman
  • Laatst online: 02-11 21:12
in september 2011 was voor DHZ de terugverdientijd 8,5 jaar.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:07:
[...]

Die verschillen ontstaan omdat je twee merken mixt.
Een plus en min van dezelfde leverancier kan geen speling hebben.
Maar renee, als ik dus het stekkertje (female) vrouwtje van het zonnepaneel met het (male) mannetje van de verlengkabel.....hoe zit dat dan? blijf je met 2 verschillen zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Willie Wortel op 18-06-2018 13:37 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb inmiddels ook 19 panelen met een solaredge omvormer geinstalleerd gekregen. Zojuist de portal informatie gekregen ook.
Nu zie ik hier natuurlijk netjes de opgewekte energie, maar is het ook mogelijk het verbruik toe te voegen aan de solaredge? Heb een slimme meter hangen.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:13
In plaats van 'JA Solar' komen er 'Longi Solar' panelen op mijn dak. Zelf had ik nog nooit van dit merk gehoord. Het opgegeven vermogen is op 5 Watt na gelijk. Zijn panelen van deze merken kwalitatief vergelijkbaar?

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Maar renee, als ik dus het stekkertje (female) vrouwtje van het zonnepaneel met het (male) mannetje van de verlengkabel.....hoe zit dat dan? blijf je met 2 verschillen zitten.
Uh ja.... Die twee heb ik inderdaad nooit vantevoren in elkaar gepast.
Je doet je naam wel eer aan.....
In de female zit ook een soort van veertje die voor contact zorgt. Ontbrak die niet toevallig?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
thefox154 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:20:
[...]

Dat is dus niet wat ik bedoel... Dat heeft er letterlijk niets mee te maken. Iets moet bij mijn situatie passen en ik moet er tevreden mee zijn, gemak van hebben. En de panamera en q7 van de buurman kan ik toch niet betalen >:) Geen eer aan te behalen haha..

Mijn keuze voor de warmtepomp is op andere aspecten gebaseerd dan persoonlijk financieel gewin. Ter info mijn cv deed het nog prima. Eerlijk hij was wel wat ouder (10 jaar, HR+). Dus de vraag ga je de cv vervangen door een nieuwe, of voor een wp. Voor mij was zeker de mileu technische zijde een afweging. Zoals ik al aanhaalde je kunt groene energie kiezen of grijze stroom. Je betaald meer voor het één, en je keuze heeft impact (hoe klein dan ook) op ons milieu en leefomgeving. Zoals je al schrijft een warmtepomp brengt zeker iets en dat hoeft zoals ik het bekijk dus niet alleen maar financieel te zijn. Ik tracht mijn footprint zoveel mogelijk beperken.

Ik snap ook wel wanneer je vorig jaar een cv hebt geplaatst dat je dan even de rekenmachine pakt om te kijken waar je mee bezig bent, maar onder ons gezegd ben je dan vorig jaar eigenlijk dom bezig geweest. De meeste mensen hebben alleen geen cv van een jaar oud hangen dus is het tzt vervangen of een warmtepomp... En ik vind persoonlijk dat die keuze niet geheel financieel afhankelijk moet zijn maar mensen ook wel verder kunnen kijken dan hun eigen portemonnee.
Nou dan klopt het toch, jij vervangt een bijna versleten CV dus hoeft geen extra investering terug te verdienen.
Er zijn er echter vele die net voor de subsidie een andere ketel hebben gekocht.
Ik wil op zon mooi moment wat je in de schoot word geworpen best even gaan rekenen of het haalbaar is voor het milieu maar vooral voor mijn portemonee, om om te schakelen naar een warmtepomp.
En dan is een tvt die binnen de levensduur valt van de extra investering zeer belangrijk.
Anders ga je net als ik geen CV buiten spel zetten van 2 jaar oud. En er zijn veel mensen zoals ik die dat gedaan hebben. En die zijn allemaal afhankelijk van de tvt.
Misschien dat je nu snapt waar de mensen zich druk om maken?

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Laatst online: 12:36
MikeyMan schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:01:
Ik heb inmiddels ook 19 panelen met een solaredge omvormer geinstalleerd gekregen. Zojuist de portal informatie gekregen ook.
Nu zie ik hier natuurlijk netjes de opgewekte energie, maar is het ook mogelijk het verbruik toe te voegen aan de solaredge? Heb een slimme meter hangen.
Jazeker, dat kan door een SE modbus en stroomklemmen te plaatsen, je SolarEdge geeft dan in je portal nog een extra grafiek weer met je verbruik. Dat hoeft overigens niet per se met een slimme meter, de stroomklemmen gaan gewoon over je fasedraad(of draden) die van je meter komen.

Dit is dan wat je in je portal krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/images/XF2zbx

Ik heb het ook, mooi speelgoed :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• thefox154
reneeke1970 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:13:
[...]

Nou dan klopt het toch, jij vervangt een bijna versleten CV dus hoeft geen extra investering terug te verdienen.
Er zijn er echter vele die net voor de subsidie een andere ketel hebben gekocht.
Ik wil op zon mooi moment wat je in de schoot word geworpen best even gaan rekenen of het haalbaar is voor het milieu maar vooral voor mijn portemonee, om om te schakelen naar een warmtepomp.
En dan is een tvt die binnen de levensduur valt van de extra investering zeer belangrijk.
Anders ga je net als ik geen CV buiten spel zetten van 2 jaar oud. En er zijn veel mensen zoals ik die dat gedaan hebben. En die zijn allemaal afhankelijk van de tvt.
Misschien dat je nu snapt waar de mensen zich druk om maken?
Ja dat schreef ik toch al..

En je schrijf het zelf ook al, het milieu.. Waar ligt de grens, stel het kost je 500, pak hem beet 50 euro per jaar, en je verdient hem niet terug. Je footprint wordt wel kleiner.. is dat dan een bedrag om je af te laten schrikken of is het dat waard. Ik had hem geplaatst! En nu zijn we weer rond, de terugverdientijd vind ik niet alles bepalend (dat is de discussie die ik opzocht). De impact op onze wereld is bij een bewuste consument ook belangrijk. En het is natuurlijk lastig daar een prijskaartje aan te hangen... Ik zie niemand ook maar iets schrijven over het milieu aspect, ik mis die hele overweging altijd in de verhalen die ik lees en dat bedoelde ik met mijn eerste post. Of ben ik de enige die het milieu vind meewegen hierin want dan moet ik alles maar doorstreepen :+.

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:56:

[afbeelding]

[afbeelding]
Het lijkt of er een verkeerd binnenwerkje gebruikt is, male en female passen namelijk beide in de buitenkant maar schuift dan intern niet strak over elkaar.
Ik moet toegeven dat ik die ook altijd angstvallig uit elkaar houd, je gaat vrij snel fout.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y