~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik ben er wel van overtuigd dat een warmtepomp milieutechnisch en economisch momenteel de betere keuze is maar dat wil niet per definitie zeggen dan de keuze voor een CV-ketel dom is. Wat verstandig is of wat tot iemand zijn mogelijkheden behoort, is voor iedereen verschillend.thefox154 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:20:
[...]
Dat is dus niet wat ik bedoel... Dat heeft er letterlijk niets mee te maken. Iets moet bij mijn situatie passen en ik moet er tevreden mee zijn, gemak van hebben. En de panamera en q7 van de buurman kan ik toch niet betalenGeen eer aan te behalen haha..
Mijn keuze voor de warmtepomp is op andere aspecten gebaseerd dan persoonlijk financieel gewin. Ter info mijn cv deed het nog prima. Eerlijk hij was wel wat ouder (10 jaar, HR+). Dus de vraag ga je de cv vervangen door een nieuwe, of voor een wp. Voor mij was zeker de mileu technische zijde een afweging. Zoals ik al aanhaalde je kunt groene energie kiezen of grijze stroom. Je betaald meer voor het één, en je keuze heeft impact (hoe klein dan ook) op ons milieu en leefomgeving. Zoals je al schrijft een warmtepomp brengt zeker iets en dat hoeft zoals ik het bekijk dus niet alleen maar financieel te zijn. Ik tracht mijn footprint zoveel mogelijk beperken.
Ik snap ook wel wanneer je vorig jaar een cv hebt geplaatst dat je dan even de rekenmachine pakt om te kijken waar je mee bezig bent, maar onder ons gezegd ben je dan vorig jaar eigenlijk dom bezig geweest. De meeste mensen hebben alleen geen cv van een jaar oud hangen dus is het tzt vervangen of een warmtepomp... En ik vind persoonlijk dat die keuze niet geheel financieel afhankelijk moet zijn maar mensen ook wel verder kunnen kijken dan hun eigen portemonnee.
Ruim 200 euro??? Das nogal fors zeg!No Hands schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:54:
[...]
Jazeker, dat kan door een SE modbus en stroomklemmen te plaatsen, je SolarEdge geeft dan in je portal nog een extra grafiek weer met je verbruik. Dat hoeft overigens niet per se met een slimme meter, de stroomklemmen gaan gewoon over je fasedraad(of draden) die van je meter komen.
Dit is dan wat je in je portal krijgt:
[afbeelding]
Ik heb het ook, mooi speelgoed
Als we wisten welk type voor welk type wordt verruilt is hier een zinnig antwoord op te geven.My-life schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:02:
In plaats van 'JA Solar' komen er 'Longi Solar' panelen op mijn dak. Zelf had ik nog nooit van dit merk gehoord. Het opgegeven vermogen is op 5 Watt na gelijk. Zijn panelen van deze merken kwalitatief vergelijkbaar?
Alhoewel ja solar mbt tot opgave max wp altijd goed uit de test komt, - 2,7 %tot - 3,9%
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Het soldeer zit altijd binnen de trekverbinding van de stekker, hij komt bij mij niet eens buiten het metaal. Dus dat van die wind valt wel mee omdat het gewoon kabel is net als bij knijp.WoudseHoeve schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:15:
[...]
Door het te solderen maak je de verbinding juist slechter.
De krimptang zorgt voor de juiste krimp kracht zodat de verbinding altijd goed is. (statistisch beter als soldeer)
Daarnaast geeft een krimpverbinding een tulpvormige kraag waardoor de kern van de draad minder snel afbreekt. Als je soldeerd heb je altijd een rand die naar buiten toe dunner wordt daar zal de kern sneller breken bij herhaalde belasting (wind)
Ook is de kwaliteit van de soldeer verbinding afhankelijk van de ervaring en kunde van de uitvoerder. Maar die zal ik hier maar niet in twijfel trekken....
Ik vermoed dat het niet veel uit maakt tussen een gesoldeerde en een goed geknepen stekker.
Maar er zijn ook slechter geknepen stekkers waarschijnlijk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
In onze EPC berekeningen staan waarden (in MJ) voor de verschillende onderdelen. Die heb ik omgerekend naar kWh, en dan kom ik op: 3310 kWh voor verwarming, 2698 kWh voor tapwater en 666 kWh voor koeling. Totaal 6674 kWh voor de warmtepomp. Dat lijkt mij een beetje much.
Het gaat om een Alpha Innotec WZSV 62K3M.
Heeft er iemand ervaring met deze pomp (of een andere WP), of een (grove) schatting van het verbruik van zo'n pomp in een 200m2 huis met 2 personen?
Voor tapwater lijkt me dat ook wat veel. 2700 kWh bij COP van 3 geeft 29GJ voor tapwater? Lijkt me niet heel realistisch, volgens google is 34GJ per jaar het gemiddelde voor totaalgebruik van gemiddeld gezin. Kan het zijn dat je COP niet hebt meegenomen in je SWW berekening ?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Bij ons komt het verbruik van de WP uit rond de 4200kWh dat is verwarmen en SWW, koelen doen we niet.Dirtbiter schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:53:
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik aan het kijken naar zonnepanelen (meer dan de standaard EPC-panelen die er al liggen). Daarvoor moet ik natuurlijk een schatting van het verbruik maken.
In onze EPC berekeningen staan waarden (in MJ) voor de verschillende onderdelen. Die heb ik omgerekend naar kWh, en dan kom ik op: 3310 kWh voor verwarming, 2698 kWh voor tapwater en 666 kWh voor koeling. Totaal 6674 kWh voor de warmtepomp. Dat lijkt mij een beetje much.
Heeft er iemand ervaring met deze pomp (of een andere WP), of een (grove) schatting van het verbruik van zo'n pomp in een 200m2 huis met 2 personen?
Ons huis 600m3 - 1998 - vloerverwarming - 140m2 160m2
Ik schat dat we voor het SWW 800-900kWh (2 personen) verbruiken.
Kamertemperatuur in de winter ca. 19 - 19,5
I.p.v. JA Solar 'JAM6(R) 60-275' worden het nu Longi Solar 'LR6-60BK-280M'.Supertip schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:36:
[...]
Als we wisten welk type voor welk type wordt verruilt is hier een zinnig antwoord op te geven.
Alhoewel ja solar mbt tot opgave max wp altijd goed uit de test komt, - 2,7 %tot - 3,9%
Domoticz op een raspberry pi, met een kabeltje in je meter. En dan bedraad via de web API de SE uitlezen en plotten in de grafiek van Domoticz. Dat is denk ik de meest betaalbare oplossing?
Mooi man.AUijtdehaag schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:28:
@stormfly
En met het scriptje op deze pagina, knal je er meteen influxDB en Grafana op...
Dan krijg je pas grafieken...![]()
(als je door hebt hoe het werkt)
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Yep
https://nodered.org/
(ik lees daarmee de sma modbus TCP/IP uit. Zo ook is m-bus kWh meters mogelijk, enz enz.)
Node-red zit ook in dat script verwerkt op die pagina.
Twitter je wasmachine "aan"
[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2018 16:41 ]
Veel van die apparaten vragen enige voorbereiding zoals vullen met wasgoed en een programma kiezenwizzopa schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:32:
[...]
Mooi man.Dan nu maar even een vraag kan ik dan ook of mijn wasmachine, droger, Wp en WP droger starten bij overproductie ipv naar een grafiekje kijken.
Een wp zie ik wel starten, de rest niet of je moet blij worden van machines die leeg draaien
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Daar zit hem een beetje de kneepLardman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:03:
@Dirtbiter Leg gewoon je dak vol. Er komt in 2020 een terugleversubsidie, dus overproductie is niet erg.
Voor tapwater lijkt me dat ook wat veel. 2700 kWh bij COP van 3 geeft 29GJ voor tapwater? Lijkt me niet heel realistisch, volgens google is 34GJ per jaar het gemiddelde voor totaalgebruik van gemiddeld gezin. Kan het zijn dat je COP niet hebt meegenomen in je SWW berekening ?
Ik heb een platdak dat ik vol wil/kan leggen, of ik moet de stap maken om ook mijn schuine daken vol te leggen. Dat heeft consequenties voor installatie, aanzicht, kosten, alles.
Daarom probeer ik een beetje feeling te krijgen hoeveel capaciteit ik echt nodig ga hebben. Bijleggen kan altijd nog.
Ik heb geen rekening gehouden met COP. Ik heb puur de MJ waardes die in mijn EPC berekening stonden, via een website omgerekend naar kWh.
Maar dan heb je ook wel wat. Je kunt uitlezen wat er verbruikt en opgewekt wordt in 1 portal. Je systeem is ook gelijk klaar voor verdere uitbreiding met een accu en het aan en/of uitschakelen van apparatuur op het moment dat je meer produceert dan verbruikt.
Als je het buiten SE om gaat proberen zullen er vast ook kosten zijn, kabeltjes, apparaatjes etc, en dan heb je het altijd beide in 2 verschillende omgevingen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Zou een leuke poll wezen, wie voor milieu en wie voor portemonee?thefox154 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:09:
[...]
Ja dat schreef ik toch al..
En je schrijf het zelf ook al, het milieu.. Waar ligt de grens, stel het kost je 500, pak hem beet 50 euro per jaar, en je verdient hem niet terug. Je footprint wordt wel kleiner.. is dat dan een bedrag om je af te laten schrikken of is het dat waard. Ik had hem geplaatst! En nu zijn we weer rond, de terugverdientijd vind ik niet alles bepalend (dat is de discussie die ik opzocht). De impact op onze wereld is bij een bewuste consument ook belangrijk. En het is natuurlijk lastig daar een prijskaartje aan te hangen... Ik zie niemand ook maar iets schrijven over het milieu aspect, ik mis die hele overweging altijd in de verhalen die ik lees en dat bedoelde ik met mijn eerste post. Of ben ik de enige die het milieu vind meewegen hierin want dan moet ik alles maar doorstreepen.
1 PVoutput . Dongen NB
Valt mee, mijn code mag je gratis van github trekken. Kost je een Raspberry Pi, P1 kabeltje (€ 1,- zelf te solderen) en natuurlijk een NAS om het op te slaan, maar dat heb je sowieso nodig.No Hands schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:54:
[...]
Maar dan heb je ook wel wat. Je kunt uitlezen wat er verbruikt en opgewekt wordt in 1 portal. Je systeem is ook gelijk klaar voor verdere uitbreiding met een accu en het aan en/of uitschakelen van apparatuur op het moment dat je meer produceert dan verbruikt.
Als je het buiten SE om gaat proberen zullen er vast ook kosten zijn, kabeltjes, apparaatjes etc, en dan heb je het altijd beide in 2 verschillende omgevingen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb hier een tijdje zitten meelezen m.b.t aanschaf van zonnepanelen voor mijn ouders. Als we door gaan met de aanschaf zullen deze aangeschaft worden met een duurzaamheidslening. Dit is natuurlijk duurder dan directe aanschaf (+- 10%) maar gespreid over 15 jaar valt dat goed te overzien.
Goed, we hebben dus verschillende offertes aangevraagd, waar dit eigenlijk de 2 interessantste zijn:
Offerte A
[list]
• 14x JA Solar JAM6K-60-295-PR-BK Full Black (295wp)
• SolarEdge SE3500HD Wave omvormer
• 14x SolarEdge P300 power-optimizers
• 15 jaar 24-uurs service
• 15 jaar garantie op alle onderdelen (m.u.v optimizers, die hebben 25 jaar garantie)
• Opbrengstgarantie van 3350kWh (daar zouden we normaal niet onder moeten zitten, maar geeft wel een zekerheid)
Offerte B
[list]
• 14x TRINA SOLAR TSM-295 DD05A.05 All Black (295wp)
• SolarEdge SE3500HD Wave omvormer
• 14x SolarEdge P300 power-optimizers
• 10 jaar serviceplan (geen 24-uurs service)
• 10 jaar garantie op de panelen, 12 jaar op de omvormer en 25 jaar op de optimizers
Ja, de standaard SolarEdge + power-optimizers setup dus
Verschil onder de streep (na financiering en aftrek BTW) is net €120 (Offerte A is €120 duurder), dat verschil is wel te overzien.
Nu mijn vraag: zijn er bepaalde dingen die alarmbellen triggeren bij jullie? Heeft een bepaalde offerte de voorkeur?
Er is gekozen voor power-optimizers aangezien de panelen zowel op een plat dak als op een schuin dak komen te liggen. Als ik me juist heb ingelezen hebben verschillende invalshoeken een verschillende opbrengst.
Als er nog vragen zijn, please shoot
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Je geeft geen antwoord op je retorische opmerkingMK_ schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:04:
Ja, de standaard SolarEdge + power-optimizers setup dus
Wat zijn de kosten?Verschil onder de streep (na financiering en aftrek BTW) is net €120 (Offerte A is €120 duurder), dat verschil is wel te overzien.
Luchtfoto?Er is gekozen voor power-optimizers aangezien de panelen zowel op een plat dak als op een schuin dak komen te liggen. Als ik me juist heb ingelezen hebben verschillende invalshoeken een verschillende opbrengst.
Aanvullend.
€ 120 is peanuts als je dat meer zekerheid geeft.
[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 18-06-2018 17:10 ]
Puur kijken naar de installatie zonder financiering:CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:09:
[...]
Je geeft geen antwoord op je retorische opmerking
[...]
Wat zijn de kosten?
[list]
• Offerte A: €5999,95 (rara, zeker geen standaard prijs) excl. BTW
• Offerte B: €5698,44 excl. BTW
Ze hebben echter verschillende rentes (offerte A == via de gemeente, met lagere rente).
[...]
Luchtfoto?

Hopelijk is het zichtbaar, scherper lukt me niet
Edit: op het schuine dak zit een dakraam, daarom kunnen we die niet helemaal vol leggen. Anders hadden we die op het platte dak geschrapt.
[ Voor 14% gewijzigd door MK_ op 18-06-2018 17:18 ]
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ik vind € 1,50 de Wp excl. BTW veel geld.MK_ schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:17:
[...]
Puur kijken naar de installatie zonder financiering:
[list]
• Offerte A: €5999,95 (rara, zeker geen standaard prijs) excl. BTW
• Offerte B: €5698,44 excl. BTW
Daarnaast geef je nog geen antwoord of SolarEdge een bewuste keuze is?
Hoeveel M3 heeft je huis, is die 200m2 woonoppervlak? EPC geisoleerd of extreem geisoleerd, en welk type ventilatie krijg jeDirtbiter schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:53:
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik aan het kijken naar zonnepanelen (meer dan de standaard EPC-panelen die er al liggen). Daarvoor moet ik natuurlijk een schatting van het verbruik maken.
Voor SWW is je aanname in ieder geval veel te veel, wij hebben met een 4 persoonshuishouden fors veel SWW water en verbruiken per jaar zo'n 700kWh, en dat is al vrij fors.
Voor verwarming verbruiken wij zo'n 3000kWh per jaar, koeling gebruiken wij nagenoeg niet, nog niet echt nodig geweest los van wat experimenten.
Wij hebben een L/W WP van Mitsubishi (Zubadan)
Ah dat had ik even gemistCurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:20:
[...]
Ik vind € 1,50 de Wp excl. BTW veel geld.
Daarnaast geef je nog geen antwoord of SolarEdge een bewuste keuze is?
SolarEdge is geen bewuste keuze. Beide offertes hebben ze echter "toevallig".
Speelt ook mee dat kennissen allemaal SolarEdge installaties hebben waardoor dat bij mijn ouders toch gauw weer als goed wordt bestempeld
Het is trouwens €1,45 excl. BTW
Stel dat montagemateriaal 600 euro kost
Ik vind 1745 euro nog veel geld, voor een paar paneeltjes te leggen en aan te sluiten...
http://www.winkelman-zonn...00h/51454/?display=detail
Dat kan vast goedkoper (weet het wel zeker)
Heb je ook afmetingen?
Het is bijna een oost/west schuindak....
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2018 17:46 ]
Zou je ook advies willen voor installaties met gewone stringomvormers?MK_ schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:24:
[...]
Ah dat had ik even gemist
SolarEdge is geen bewuste keuze. Beide offertes hebben ze echter "toevallig".
Speelt ook mee dat kennissen allemaal SolarEdge installaties hebben waardoor dat bij mijn ouders toch gauw weer als goed wordt bestempeld
Nog altijd hoog. Rond de € 1,25 excl. BTW moet haalbaar zijn.Het is trouwens €1,45 excl. BTW
Hmm dat scheelt inderdaad flink... Eens zoeken of er installateurs hier in de buurt zijn want zelf kunnen we dat (helaas) nietAUijtdehaag schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:41:
@MK_
Stel dat montagemateriaal 600 euro kost
Ik vind 1745 euro nog veel geld, voor een paar paneeltjes te leggen en aan te sluiten...
http://www.winkelman-zonn...00h/51454/?display=detail
Dat kan vast goedkoper (weet het wel zeker)
Heb je ook afmetingen?
Het is bijna een oost/west schuindak....
Maten heb ik niet, maar wel de plaatsing a.d.h.v luchtfoto's:

Het dak is ruwweg 7 meter breed.
Ik sta open voor allesCurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:41:
[...]
Zou je ook advies willen voor installaties met gewone stringomvormers?
[...]
Nog altijd hoog. Rond de € 1,25 excl. BTW moet haalbaar zijn.
Ga van het weekend dan even door het dakraampje meten. (en dakpannen tellen)
Goede kans dat er ook iets heel anders past dan "standaard"
Ik zou eerder 10 op deze kant doen en 11 op de andere kant van het schuindak bijvoorbeeld op een SMA omvormer (of goodwe).
Maar zonder "echte" gegevens wordt het gokken.
En das dokken.
Welke regio woon je?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2018 18:02 ]
Wat is de oriëntatie?MK_ schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:55:
[...]
Maten heb ik niet, maar wel de plaatsing a.d.h.v luchtfoto's:
[afbeelding]
Het dak is ruwweg 7 meter breed.
Hoeveel last heb je van die pijp bovenin het schuine dak?
Als je weinig tot geen schaduw hebt, dan zou een een stringomvormer met 2 MPPT's prima je platte dak en je schuine dak kunnen bedienen. Het is echter wel lastig om een omvormer te vinden die helemaal lekker werkt met zowel 4 als 10 panelen. Je kan kijken of je voor je platte dak panelen kan nemen met een hoger voltage dan de standaard +/- 30 volt. Dat scheelt alweer.
Andere optie is platte dak laten zitten en beide kanten van het dak vol leggen. Dan heb je maar een kleine omvormer nodig met 2 MPPT's.
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 18-06-2018 18:04 ]
AUijtdehaag schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:01:
@MK_
Ga van het weekend dan even door het dakraampje meten. (en dakpannen tellen)
Goede kans dat er ook iets heel anders past dan "standaard"
Ik zou eerder 10 op deze kant doen en 11 op de andere kant van het schuindak bijvoorbeeld op een SMA omvormer (of goodwe).
Maar zonder "echte" gegevens wordt het gokken.
En das dokken.
Welke regio woon je?
Ik zal proberen het in de loop van de week op te meten.CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:01:
[...]
Wat is de oriëntatie?
Hoeveel last heb je van die pijp bovenin het schuine dak?
Als je weinig tot geen schaduw hebt, dan zou een een stringomvormer met 2 MPPT's prima je platte dak en je schuine dak kunnen bedienen. Het is echter wel lastig om een omvormer te vinden die helemaal lekker werkt met zowel 4 als 10 panelen. Je kan kijken of je voor je platte dak panelen kan nemen met een hoger voltage dan de standaard +/- 30 volt. Dat scheelt alweer.
Regio is Zuid-Limburg (gemeente Stein).
Oriëntatie is richting het ZW, zie ook de luchtfoto:

Voor de pijp, zie deze foto:
Ik zeg beide kanten vol leggen op een string omvormer met 2 MPPT van 3000W
12 panelen op het NO? Heeft dat wel nut?CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:13:
[...]
Ik zeg beide kanten vol leggen op een string omvormer met 2 MPPT van 3000W
Opbrengst zal zo'n 50% zijn van een zuid opstelling maar je hebt wel een langere periode per dag zelf opgewekte stroom.
Het is dat ik met 57 panelen al een flinke investering doe én dat m'n noord dak nogal wat pijpjes heeft, anders had ik het ook vol gelegd. Misschien over 5 jaar nog eens kijken en dan die pijpjes verplaatsen, m'n omvormers heb ik ruim bemeten met het oog op zo'n uitbreiding.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Nee, eerder rond de 67% oid. Geen 50.BlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:18:
[...]
Opbrengst zal zo'n 50% zijn van een zuid opstelling maar je hebt wel een langere periode per dag zelf opgewekte stroom.
Het is dat ik met 57 panelen al een flinke investering doe én dat m'n noord dak nogal wat pijpjes heeft, anders had ik het ook vol gelegd. Misschien over 5 jaar nog eens kijken en dan die pijpjes verplaatsen, m'n omvormers heb ik ruim bemeten met het oog op zo'n uitbreiding.
Zie bijv 120graden noordoost onder helling van 40graden.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Mijn 50 graden dak op noord / noord-west (152 graden) zit op 48% zie ik.Atomic2005 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:21:
[...]
Nee, eerder rond de 67% oid. Geen 50.
Zie bijv 120graden noordoost onder helling van 40graden.
[afbeelding]
Ligt er een beetje aan dus.
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-06-2018 18:26 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ja, vind ik en @AUijtdehaag en @Rol-Co wel ja.
Je kant eventueel van die 12 panelen 10 panelen maken, dan beide parallel verbinden met 1 MPPT zodat je nog 1 MPPT over houdt om later het platte dak mee vol te leggen.
Ik vraag me enkel af of de aanschaf van losse panelen + installatie door een losse partij ook valt onder de duurzaamheidslening, maar dat zal ik eens uitzoeken. Kan het niet zo gauw terug vinden.
Je kan ook kijken of je ouders de hypotheek een klein beetje kunnen verhogen. Dat zit je niet aan de voorwaarde van die lening vast.MK_ schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:28:
Hmm stof tot nadenken dus...
Ik vraag me enkel af of de aanschaf van losse panelen + installatie door een losse partij ook valt onder de duurzaamheidslening, maar dat zal ik eens uitzoeken. Kan het niet zo gauw terug vinden.
Bijna pal noord op pal zuid
https://pvoutput.org/comp...0180618&gs=0&t=0&c=-1&t=0
Let wel: op noord liggen SF panelen (dus....klein beetje beter dan mono)
Toch een makkelijk dak denk ik hoor....
Hier nog meer prijzen (en leverancier)
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2018 18:33 ]
https://www.solar-outlet.nl/
Bijv.
€ 549,- GoodWe 3000D-NS (2x MPPT/DC Switch/Wifi)
€ 2268,- 12x Premium Volledig zwart 290 Wp
€ 600,- Montage materiaal en kabels
€ 1399,- Installatie
-----
€ 4816,- incl. BTW
€ 1,38 de Wp incl. BTW
€ 1,14 de Wp excl. BTW
Ik kan het eens doorgeven, geen idee of dat mogelijk is.CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:29:
[...]
Je kan ook kijken of je ouders de hypotheek een klein beetje kunnen verhogen. Dat zit je niet aan de voorwaarde van die lening vast.
AUijtdehaag schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:30:
Hier 55% op jaarbasis. (ik log al langer dus dat klopt ong. wel )
Bijna pal noord op pal zuid
https://pvoutput.org/comp...0180618&gs=0&t=0&c=-1&t=0
Let wel: op noord liggen SF panelen (dus....klein beetje beter dan mono)
Toch een makkelijk dak denk ik hoor....
Hier nog meer prijzen (en leverancier)
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/
Thnx voor de tips, zal het eens voorleggen allemaalCurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:37:
Hier kan je ook laten installeren, maar niet heel goedkoop:
https://www.solar-outlet.nl/
Bijv.
€ 549,- GoodWe 3000D-NS (2x MPPT/DC Switch/Wifi)
€ 2268,- 12x Premium Volledig zwart 290 Wp
€ 600,- Montage materiaal en kabels
€ 1399,- Installatie
-----
€ 4816,- incl. BTW
€ 1,38 de Wp incl. BTW
€ 1,14 de Wp excl. BTW
Ik denk dat je bent vergeten te delen door de COP...Dirtbiter schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:53:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En EPC is nu eenmaal geen WVB, met die cijfers kun je net zoveel als niets
700m3. 135m2 woonoppervlak, 78m2 'overige inpandige ruimte'.Grolsch schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:21:
[...]
Hoeveel M3 heeft je huis, is die 200m2 woonoppervlak? EPC geisoleerd of extreem geisoleerd, en welk type ventilatie krijg je
Voor SWW is je aanname in ieder geval veel te veel, wij hebben met een 4 persoonshuishouden fors veel SWW water en verbruiken per jaar zo'n 700kWh, en dat is al vrij fors.
Voor verwarming verbruiken wij zo'n 3000kWh per jaar, koeling gebruiken wij nagenoeg niet, nog niet echt nodig geweest los van wat experimenten.
Wij hebben een L/W WP van Mitsubishi (Zubadan)
Dak = RC6, vloer/spouw = RC4.
CO2 gestuurde ventilatie met WTW (Zehnder WHR 950/960).
mhmm. Ik heb ook wel eens een keer zo'n stekker nagesoldeerd, maar zag dat tijdens het verwarmen ervan de hele metalen ommanteling ging vloeien. Deze zijn dus blijkbaar in een tin dompelbad allemaal nabehandeld tegen erosie e.d. Als je deze stekkers dan verhit word hij net iets dunner, lijkt mij op het moment dat er flink stroom doorheen gaat, dat je dan misschien net niet goed contact maakt en dat in combinatie met hoge spanningen (vlambogen) vind ik het niet raar dat er soms wel eens een stekker verbinding finaal weg smelt.Willie Wortel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:56:
@Rol-Co ik heb nog wat kabels / stekkers die ik overhad van de installatie van toentertijd bekeken. Er zit dikte verschil tussen de verschillende male pennetjes, dat mag natuurlijk niet. Op beide pennetjes staat MC.
Dat dezelfde pennetjes met afwijking ook daadwerkelijk gebruikt zijn weet ik dus niet.
Ik heb de knijpverbinding toentertijd gesoldeerd zodat deze niet losgetrokken kunnen worden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je de stekker niet gesoldeerd hebt en hij word plaatselijk door slecht contact erg warm dan kan door het tin wat dan vloeibaar word de verbinding alsnog hersteld worden misschien? Vlamboog dovend
Ik heb veel fantasie eerlijk gezegd maar ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit.
zonnefreak schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:22:
[...]
mhmm. Ik heb ook wel eens een keer zo'n stekker nagesoldeerd, maar zag dat tijdens het verwarmen ervan de hele metalen ommanteling ging vloeien. Deze zijn dus blijkbaar in een tin dompelbad allemaal nabehandeld tegen erosie e.d. Als je deze stekkers dan verhit word hij net iets dunner, lijkt mij op het moment dat er flink stroom doorheen gaat, dat je dan misschien net niet goed contact maakt en dat in combinatie met hoge spanningen (vlambogen) vind ik het niet raar dat er soms wel eens een stekker verbinding finaal weg smelt.
Als je de stekker niet gesoldeerd hebt en hij word plaatselijk door slecht contact erg warm dan kan door het tin wat dan vloeibaar word de verbinding alsnog hersteld worden misschien? Vlamboog dovend
Ik heb veel fantasie eerlijk gezegd maar ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit.
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Als je de pen zodanig verhit dat zelfs het (hard)soldeertin van de pen zelf gaat vloeien doe je iets gruwelijks verkeerd. Áls ik al MC4 connectoren soldeer (tot nu toe het respectabele aantal van 4 (vier) stuks gedaan met 6mm2 aders...zonnefreak schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:22:
[...]
mhmm. Ik heb ook wel eens een keer zo'n stekker nagesoldeerd, maar zag dat tijdens het verwarmen ervan de hele metalen ommanteling ging vloeien. Deze zijn dus blijkbaar in een tin dompelbad allemaal nabehandeld tegen erosie e.d. Als je deze stekkers dan verhit word hij net iets dunner, lijkt mij op het moment dat er flink stroom doorheen gaat, dat je dan misschien net niet goed contact maakt en dat in combinatie met hoge spanningen (vlambogen) vind ik het niet raar dat er soms wel eens een stekker verbinding finaal weg smelt.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
En zeker niet voorvertinnen als je eerst de connector met de tang wilt aankrimpen... Eerst de connector krimpen en dan pas solderen in dat geval.
Aegle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:52:
[...]
Als je de pen zodanig verhit dat zelfs het (hard)soldeertin van de pen zelf gaat vloeien doe je iets gruwelijks verkeerd. Áls ik al MC4 connectoren soldeer (tot nu toe het respectabele aantal van 4 (vier) stuks gedaan met 6mm2 aders...) dan voor-vertin ik eerst de ader en pen zelf. Vervolgens de ader in de huls legen en met een _klein_ beetje tin samen laten vloeien en dan de soldeerbout weghalen. Vooral niet té heet!
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Vermoedelijk komt het uit de BenQ / SunPower X20 hoed en daar zal SunPower niet zo blij mee zijn.
Voorlopig is heeft het Phono Solar Premium Plus 315Wp het hoogste vermogen op een 1.65m2 paneel uit hun assortiment.
[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-06-2018 21:09 ]
Ik heb de modbusmeter hier ook nog liggen om in te bouwen. NIet bepaald een klein kastje en zeker de drie (Ik heb meerfase) klemmen ( spoelen) nemen ook de nodige plaats in.
Das ook de reden dat ik hem nog niet heb ingebouwd.. Eerst een grotere meterkast plaatsen :-)
RUB
[ Voor 13% gewijzigd door rubbish1973 op 18-06-2018 21:14 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Als ik een kleine gok mag doen, en dan hou ik het ruim aan 2000kWh voor verwarming en 600kWh voor SWW.Dirtbiter schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:58:
[...]
700m3. 135m2 woonoppervlak, 78m2 'overige inpandige ruimte'.
Dak = RC6, vloer/spouw = RC4.
CO2 gestuurde ventilatie met WTW (Zehnder WHR 950/960).
Dus als je in totaliteit rekening houdt met 3000kWh voor je WP incl. SWW dan ben je er wel verwacht ik.
Koelen is afhankelijk hoeveel je gaat koelen. Als dit d.m.v. je WP is (L/W) verwacht ik dat je (net zoals ik) er niet veel gebruik van zult maken.
zonnefreak schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:17:
@Aegle , @TweakersAddict , ja ik vond dat solderen ook al niet zo best gaan. Heb vervolgens zo'n MC 4 tang gekocht en hiermee gekrimpt. Dit ging in ieder geval een stuk vlotter en betrouwbaarder. Ik had een 25 watt soldeerbout gebruikt. Waarschijnlijk vandaar. Maar bedankt voor jullie input
Is dat dan een back contact cell ? MWT zie ik op de website is back contact, maar 6" cellenBlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:03:
De Phono Solar 340Wp panelen welke ik mogelijk op mijn dak ga krijgen laten nog wel even op zich wachten vrees ik.
Vermoedelijk komt het uit de BenQ / SunPower X20 hoed en daar zal SunPower niet zo blij mee zijn.
Voorlopig is heeft het Phono Solar Premium Plus 315Wp het hoogste vermogen op een 1.65m2 paneel uit hun assortiment.
Dat is ook een van de voordelen van Sunpower en Benq.
Bij Sunpower kun je nu 370 wattpeak uit een 1.58 x 104 cm paneel krijgen.mkost helaas best wel veel. Maar als je weinig ruimte hebt kan het een optie zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 18-06-2018 21:26 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Op de website staan ze sowieso nog niet.jacovn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:22:
[...]
Is dat dan een back contact cell ? MWT zie ik op de website is back contact, maar 6" cellen
Dat is ook een van de voordelen van Sunpower en Benq.
Bij Sunpower kun je nu 370 wattpeak uit een 1.58 x 104 cm paneel krijgen.mkost helaas best wel veel. Maar als je weinig ruimte hebt kan het een optie zijn.
Als het vermoeden klopt dat ze problemen hebben met patenten / SunPoewr dan kan het nog wel even duren.
En als ze komen, zal het vermoedelijk met op de X20 gebaseerde cellen zijn, zoals BenQ ze ook in de Sunforte stampt. Phono Solar maakt zover ik weet geen rommel dus ik hou er wel vertrouwen in.
Als ze over 2 maanden nog niet leverbaar zijn, ga ik overleggen met de installateur om wat anders te leveren.
Volgende week komt iig m'n Mitsubishi warmtepomp binnen
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-06-2018 21:40 ]
Natuurlijk wel heet genoeg. Het tin moet wel goed door vloeien. Wat ik bedoel te zeggen is dat als het tin van de connector zelf vloeibaar wordt, dus wat er al fabriekswege op de pen of bus zelf zit, stook je te heet. Dat is nml. hardsoldeer. Ik vindt de cheapy stekers overigens wel echt bagger kwaliteit. Het liefst zie ik ze met massieve pinnen en echt verende bussen. Maar da’s een heel andere discussie.TweakersAddict schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:58:
Nee nee nee, WEL heet maar dit kortstondig! Het te lang verhitten (met te weinig vermogen) is de oorzaak van het uitlopen van de tin op de connector zelf. Je moet dan te lang, qua tijd, verhitten om het soldeer te laten vloeien, en juist dat lange verhitten met een te lage temperatuur moet je zien tegen te gaan.
En zeker niet voorvertinnen als je eerst de connector met de tang wilt aankrimpen... Eerst de connector krimpen en dan pas solderen in dat geval.
[...]
Aegle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:52:
[...]
Natuurlijk wel heet genoeg. Het tin moet wel goed door vloeien. Wat ik bedoel te zeggen is dat als het tin van de connector zelf vloeibaar wordt, dus wat er al fabriekswege op de pen of bus zelf zit, stook je te heet. Dat is nml. hardsoldeer. Ik vindt de cheapy stekers overigens wel echt bagger kwaliteit. Het liefst zie ik ze met massieve pinnen en echt verende bussen. Maar da’s een heel andere discussie.
Ik gebruik voor in huis een Weller station. Zoiets, maar dan een ouder modelletje:zonnefreak schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:17:
@Aegle , @TweakersAddict , ja ik vond dat solderen ook al niet zo best gaan. Heb vervolgens zo'n MC 4 tang gekocht en hiermee gekrimpt. Dit ging in ieder geval een stuk vlotter en betrouwbaarder. Ik had een 25 watt soldeerbout gebruikt. Waarschijnlijk vandaar. Maar bedankt voor jullie input

en voor buiten een Weller gasboutje:

Natuurlijk wel de juiste soldeerpunt gebruiken. Iets van 3,5 - 4 mm.
Zoals ik al verteld heb ben ik op zoek naar zonnepanelen.
Mijn huidige verbruik is 4500kWh met de verwachting dat dit meer gaat worden in de toekomst (airco).
Bijgevoegd een luchtfoto van ons dak. Bovenzijde foto is noord gericht.
Ik krijg allerlei adviezen van leveranciers maar weet niet goed wat ik ermee moet. Het is geen standaard dak.
De een legt op het W-dak alles vol. De ander het kleine dak op Z en O. En dan nog alle adviezen over de panelen en omvormers, LG/DMEGC/JA SOLAR/PANASONIC/SUN POWER en SE/SMA/GROWATT enz.
1 fase aansluiting op het moment 25A, ik kan sowieso tot 35A gaan, wat zou ik dan maximaal erop kunnen leggen? Moet ik dan letten op omvormer vermogen of Wp van de panelen?
Er zijn 2 loze leidingen naar zolder vanuit meterkast, dus dat is eenvoudig netjes weg te werken. Asbest dakbeschot op originele bouw, aanbouw is unidek. Voorgevel is een meter of 10 breed. Meeste aanbieders plaatsen op W-dak portait 2 hoog. O-dak onder dakkapel portait 1 hoog en op aanbouw landscape 2 hoog.
Persoonlijk zou ik zeggen, verdeel de panelen over de 3 windrichtingen en zoveel mogelijk op Z-dak. Dat levert de meest gelijkmatige opbrengst op, ook met het oog op het einde van de saldering, als ik alles zelf moet verbruiken. Maar dan heb ik 3 dakvlakken wat ook weer duurder is met montage.
Ik ben gecharmeerd van de LG panelen bijvoorbeeld en SE omvormer, i.v.m. schoorstenen op beide einde van het dak en mogelijke schaduw van dakkapel. Of sunpower maar dat is een hogere initiële investering, weliswaar met 25j totale garantie en de uiteindelijke opbrengst(€) zou hiervan hoger zijn.
Ik hoor graag jullie meningen over hoe jullie deze zouden aanpakken!
[ Voor 11% gewijzigd door OsiriS.nl op 18-06-2018 22:17 ]
Ik zou inderdaad alle richtingen mee pakken, solar edge zal hier prima op werken maar mogelijk komt het met een gewone string omvormer ook prima uit. Maar dat hangt van de afmetingen van de daken af. Heb je het al gemeten op 5 cm nauwkeurig?OsiriS.nl schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:11:
Beste Tweakers,
Mijn huidige verbruik is 4500kWh met de verwachting dat dit meer gaat worden in de toekomst (airco).
Bijgevoegd een luchtfoto van ons dak. Bovenzijde foto is noord gericht.
Ik krijg allerlei adviezen van leveranciers maar weet niet goed wat ik ermee moet. Het is geen standaard dak.
De een legt op het W-dak alles vol. De ander het kleine dak op Z en O. En dan nog alle adviezen over de panelen en omvormers, LG/DMEGC/JA SOLAR/PANASONIC/SUN POWER en SE/SMA/GROWATT enz.
1 fase aansluiting op het moment 25A, ik kan sowieso tot 35A gaan, wat zou ik dan maximaal erop kunnen leggen? Moet ik dan letten op omvormer vermogen of Wp van de panelen?
Er zijn 2 loze leidingen naar zolder vanuit meterkast, dus dat is eenvoudig netjes weg te werken. Asbest dakbeschot op originele bouw, aanbouw is unidek. Voorgevel is een meter of 10 breed. Meeste aanbieders plaatsen op W-dak portait 2 hoog. O-dak onder dakkapel portait 1 hoog en op aanbouw landscape 2 hoog.
[afbeelding]
Persoonlijk zou ik zeggen, verdeel de panelen over de 3 windrichtingen en zoveel mogelijk op Z-dak. Dat levert de meest gelijkmatige opbrengst op, ook met het oog op het einde van de saldering, als ik alles zelf moet verbruiken. Maar dan heb ik 3 dakvlakken wat ook weer duurder is met montage.
Ik ben gecharmeerd van de LG panelen bijvoorbeeld en SE omvormer, i.v.m. schoorstenen op beide einde van het dak en mogelijke schaduw van dakkapel. Of sunpower maar dat is een hogere initiële investering, weliswaar met 25j totale garantie en de uiteindelijke opbrengst(€) zou hiervan hoger zijn.
Ik hoor graag jullie meningen over hoe jullie deze zouden aanpakken!
Met 5000 watt blijf je selectief met 25 ampère zekering. Boeit selectief je niet dan is de max 35×230 volt is weet ik niet uit mijn hoofd...... 8000 watt??
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij heb je op oost een flinke dakkapel of zie ik dat verkeerd. Afhankelijk daarvan zou ik juist een Oost/West opstelling kiezen. Dat is het grootste dakoppervlakte. En 2 windrichtingen is een omvormer op de helft van het vermogen. Dan een 2 MPPT stringomvormer eventueel met wat selectieve optimizers onder die mogelijke dakkapel. Dan dek je je huidige verbruik denk ik wel. Later zou je die kleine Noord/Zuid daken nog kunnen doen met een tweede omvormer.OsiriS.nl schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:11:
Beste Tweakers,
Maar alles hangt af van de maten en wat beter foto's.
De foto is niet helemaal scherp maar meestal doe ik ze zo.

Nog geen storingen.
Ja ik had er vanavond toevallig 1 dus dacht even een foto maken maar die viel wat tegen na het knippen.Grolsch schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:09:
@Rol-Co gelukkig kun je beter solderen als foto's maken
Je kan niet overal goed in zijn he
Hier ook altijd, tin lood zilver legering met 40W bout ( eerst wel de crimptang er op natuurlijk )Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:07:
@ solderen
De foto is niet helemaal scherp maar meestal doe ik ze zo.
[afbeelding]
Nog geen storingen.
Of gebruik jij tin zilver legering ?
Harskern soldeer.PClop schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:17:
[...]
Hier ook altijd, tin lood zilver legering met 40W bout ( eerst wel de crimptang er op natuurlijk )
Of gebruik jij tin zilver legering ?
40W of 45W inderdaad, de 25W krijgt het echt niet warm.
Bout op de graad zetten tot je tin er op weg smelt, vaak klein beetje aan de bout voor een goede warmteoverdracht.
Dan vloeit hij voor de lipjes helemaal vol en klaar.
[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 19-06-2018 00:22 ]
Geen idee eigenlijk, maar ik vermoed zonder.
@PClop
Deze maar dan S-sn60 pb32Cu2 en 0,8mm fg3,5%
https://www.elpro.org/gb/...32-smd-d-05-mm-250-g.html
[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 19-06-2018 00:42 ]
Nou vandaag was helaas niet de dag om te monitoren, heel veel bewolking.
Ik heb bewust een maand zonder de tigo gedraaid om data te verzamelen voor vergelijk.
Dus woensdag weten we waarschijnlijk meer, het gaat voornamelijk over het stuk tot 11 u.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Ik heb gekeken maar ze longi Solar komen niet voor in de sheet die ik heb.My-life schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:11:
[...]
I.p.v. JA Solar 'JAM6(R) 60-275' worden het nu Longi Solar 'LR6-60BK-280M'.
Dus ik kan er niets zinnig's over melden tot mijn spijt.
Er staan hier wel 2 meter lange panelen van 360 wattBlueTooth76 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:38:
[...]
Op de website staan ze sowieso nog niet.
Als het vermoeden klopt dat ze problemen hebben met patenten / SunPoewr dan kan het nog wel even duren.
En als ze komen, zal het vermoedelijk met op de X20 gebaseerde cellen zijn, zoals BenQ ze ook in de Sunforte stampt. Phono Solar maakt zover ik weet geen rommel dus ik hou er wel vertrouwen in.
Als ze over 2 maanden nog niet leverbaar zijn, ga ik overleggen met de installateur om wat anders te leveren.
Volgende week komt iig m'n Mitsubishi warmtepomp binnen
http://www.phonosolar.com/files/20171130/EN-MWT.pdf
6" x 12 cellen met ook iets hoger Vmpp
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wat kost een NAS en waarom heb je die sowiezo nodig?CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:04:
[...]
Valt mee, mijn code mag je gratis van github trekken. Kost je een Raspberry Pi, P1 kabeltje (€ 1,- zelf te solderen) en natuurlijk een NAS om het op te slaan, maar dat heb je sowieso nodig.
De nieuwe versie stroomklemmen is kleiner, deze zijn inderdaad achterlijk groot. Ze passen wel precies in mijn hager kast, met een tywrap aan de rail die er in zit. De modbus is bij mij gewoon door de kast op de achterwand vastgeschroefd, valt ook deksel van hager kast er mooi overheen.rubbish1973 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:03:
@Nohands @MikeyMan
Ik heb de modbusmeter hier ook nog liggen om in te bouwen. NIet bepaald een klein kastje en zeker de drie (Ik heb meerfase) klemmen ( spoelen) nemen ook de nodige plaats in.
Das ook de reden dat ik hem nog niet heb ingebouwd.. Eerst een grotere meterkast plaatsen :-)
RUB
[afbeelding]
Omdat je ergens je data moet opslaan en ik vind een NAS een typisch product dat een tweaker in huis heeftNo Hands schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 06:55:
[...]
Wat kost een NAS en waarom heb je die sowiezo nodig?
Nou we zijn benieuwd. Klopt het trouwens dat de duo niet de panelen afzonderlijk optimaliseert maar dat het feitelijk een zwaarder model is waar twee panelen in serie op aangesloten zitten?Supertip schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:35:
[...]
Nou vandaag was helaas niet de dag om te monitoren, heel veel bewolking.
Ik heb bewust een maand zonder de tigo gedraaid om data te verzamelen voor vergelijk.
Dus woensdag weten we waarschijnlijk meer, het gaat voornamelijk over het stuk tot 11 u.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat heeft een externe netwerk schijf met een tweaker te maken?CurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:15:
[...]
Omdat je ergens je data moet opslaan en ik vind een NAS een typisch product dat een tweaker in huis heeftMaar een RaspberryPi zou ook al voldoen voor dat doel.
Ik zette er vroeger alleen maar films op om te streamen...
1 PVoutput . Dongen NB
Soms wel, mijn lokale logging webpagina draait er op.reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:37:
[...]
Wat heeft een externe netwerk schijf met een tweaker te maken?
Ik zette er vroeger alleen maar films op om te streamen...
Het koelen via de WP (wij hebben een W/W) betekent vooral dat het koelere water uit de grond door je vloer gepompt wordt. Kost qua verbruik dus alleen je pomp. Het is geen actieve koeling zoals een airco.Grolsch schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:11:
[...]
Als ik een kleine gok mag doen, en dan hou ik het ruim aan 2000kWh voor verwarming en 600kWh voor SWW.
Dus als je in totaliteit rekening houdt met 3000kWh voor je WP incl. SWW dan ben je er wel verwacht ik.
Koelen is afhankelijk hoeveel je gaat koelen. Als dit d.m.v. je WP is (L/W) verwacht ik dat je (net zoals ik) er niet veel gebruik van zult maken.
Dit koelt je ruimtes een paar graden, maar is ook goed voor de bron, om die weer 'op te laden'. Dus daar zullen wij (automatisch via het WP systeem) wel gebruik van maken. Maar daar verwacht ik geen enorm verbruik van.
OK, een W/W WP, daar wordt het verhaal iets anders van, dan ben je inderdaad een soort van verplicht om te koelen om de bron "gezond" te houden.Dirtbiter schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:59:
[...]
Het koelen via de WP (wij hebben een W/W) betekent vooral dat het koelere water uit de grond door je vloer gepompt wordt. Kost qua verbruik dus alleen je pomp. Het is geen actieve koeling zoals een airco.
Dit koelt je ruimtes een paar graden, maar is ook goed voor de bron, om die weer 'op te laden'. Dus daar zullen wij (automatisch via het WP systeem) wel gebruik van maken. Maar daar verwacht ik geen enorm verbruik van.
@jerh heeft ook een W/W WP, wellicht kan hij je meer vertellen over het potentiële verbruik. Wat ik me kan herinneren verbruikt hij echt heel weinig stroom, maar hij heeft ook een erg goed geïsoleerde woning volgens mij.
Wel een beetje off-topic trouwens in het PV topic
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-06-2018 08:22 ]
@reneeke1970 inderdaad, de Tigo Duo's zijn bedoeld voor optimalisatie van 2 panelen in serie. Ik was eerst ook in de veronderstelling dat 'ie 2 onafhankelijke MPPTs had, maar dat is helaas niet zo.
[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 19-06-2018 08:43 ]
Mocht je dat doen, denk aan mijNiek_ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:34:
Heb hier een oost-west opstelling liggen met in totaal 48 x SF170s. Zit er over te denken om 1 rij (4x oost en 4 x west te vervangen door Trina's van 295Wp. Heb namelijk net 50cm ruimte over en zo benut ik echt het hele dak en produceer ik net wat meer. Heb alleen geen flauw idee hoe de markt voor 2e hands (1 jaar oud ongeveer) SF170s panelen is. Er is vrij weinig te vinden online, ook logisch aangezien ze niet meer in Europa geleverd worden. Iemand ervaring met de verkoop van 2e hands panelen?
Geeft een SF zoveel meer opbrengst, want op dezelfde plaats een +/- 300 WP paneel. Dat gaat toch sowieso meer rendement geven, ook bij grijze dagen?Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:52:
[...]
Mocht je dat doen, denk aan mijik wil er 5 omruilen bij mij dus op zoek naar 170's.
Over een jaar genomen?
Aantal 12
Omschrijving Totaalprijs
AEG polykristallijn 275Wp zonnepanelen
- nominaal vermogen 275 Wp
- aansluitkabels en MC stekkers
- 10 jaar producentgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) AEG Solar AS-3000-2, 1-fase
- op alle omvormers 10 jaar garantie _________
Totaal vermogen 3300 Wp € 2.437,93
Onderbouwsysteem (25 jaar garantie) € 572,89
Montage van het systeem € 676,68
Aansluiting omvormer tot en met de meterkast € 97,50
Korting BTW teruggave service* € -50,00
Totaal offerteprijs excl. BTW € 3.735,00
BTW 21% € 784,35
Totaal offerteprijs incl. BTW € 4.519,35
Totale investering na BTW teruggave** € 3.815,00
N.B. Meerprijs Solar Edge Euro 795,= (parallel schakeling)
Nou, het is daar meer de plek en de ruimte, er liggen al 10x170 en 5x150. Ik wil die 150's omruilen voor 170.stormfly schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:57:
[...]
Geeft een SF zoveel meer opbrengst, want op dezelfde plaats een +/- 300 WP paneel. Dat gaat toch sowieso meer rendement geven, ook bij grijze dagen?
Over een jaar genomen?
Bedoel je het datasheet? Dat is wel te vinden: http://en.longi-solar.com...d/22_LR6-60_280-300M.htmlSupertip schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 01:08:
[...]
Ik heb gekeken maar ze longi Solar komen niet voor in de sheet die ik heb.
Dus ik kan er niets zinnig's over melden tot mijn spijt.
Longi staat als erg goed bekend. Ze maken uitsluitend mono cellen (grootste producent van mono cellen ter wereld) voor eigen panelen maar vooral ook voor derden. Ze zijn al jaren groot in Azië en de VS en nu betreden ze de Europese markt pas. Wat verder interessant is dat de vermogensgarantie na 25 jaar een stuk hoger ligt dan bij andere fabrikanten, volgens mij 85% ipv 80%, wat ook wel iets over de kwaliteit zegt. Ook heb ze een tijdje geleden op een beurs gezien en ze zien er zeer degelijk uit.My-life schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:02:
In plaats van 'JA Solar' komen er 'Longi Solar' panelen op mijn dak. Zelf had ik nog nooit van dit merk gehoord. Het opgegeven vermogen is op 5 Watt na gelijk. Zijn panelen van deze merken kwalitatief vergelijkbaar?
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Dank voor je reactie! Oke, helder. Ik vind het ook belangrijk dat ik grotendeels ontzorgt wordt en dat ik inderdaad op een goede service en garantie kan rekenen.CurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:11:
@Roelio86 Alle drie de offertes zijn wel ok. De laatste is de goedkoopste en volgens mij helder wat betreft garantievoorwaarden. Ook prettig dat je de stringomvormer optie en de solaredge optie wordt aangedragen zodat je daar zelf een keuze in kan maken.
Wat is het verschil tussen de stringvormer en de solaredge?
Wat heb je daar zelf al over gevonden? Het blijft Tweakers hier. Enig eigen onderzoek blijft vereist.Roelio86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:31:
[...]
Wat is het verschil tussen de stringvormer en de solaredge?
Overigens is de ideale plek om je vraag te stellen de aanbieder van het systeem. Dan kan je vervolgens hun verhaal hier toetsen.
[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 19-06-2018 09:34 ]
Klopt. SF170 heeft een efficiency van 13,8 en een Trina 300 WP 18,3.stormfly schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:57:
[...]
Geeft een SF zoveel meer opbrengst, want op dezelfde plaats een +/- 300 WP paneel. Dat gaat toch sowieso meer rendement geven, ook bij grijze dagen?
Over een jaar genomen?
En nu dezelfde gegevens met een kwart paneel schaduw.Gecko123 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:34:
[...]
Klopt. SF170 heeft een efficiency van 13,8 en een Trina 300 WP 18,3.
Maak ze nou niet zo wijs, straks willen ze allemaal weer sf sssst.....Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:41:
[...]
En nu dezelfde gegevens met een kwart paneel schaduw.
1 PVoutput . Dongen NB
Je hebt gelijk, zal er vanavond eens induiken.CurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:32:
[...]
Wat heb je daar zelf al over gevonden? Het blijft Tweakers hier. Enig eigen onderzoek blijft vereist.
Overigens is de ideale plek om je vraag te stellen de aanbieder van het systeem. Dan kan je vervolgens hun verhaal hier toetsen.
Kom maar op met die cijfersRol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:41:
[...]
En nu dezelfde gegevens met een kwart paneel schaduw.
Vond het al raar dat ze zo goedkoop zijn, ben ik blij dat ik op tijd 24 enkele op de kop heb kunnen tikkenCranberry schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:41:
@Niek_ Juist doordat er nog steeds vraag is naar SF-panelen en je daarvoor bent aangewezen op de tweedehandsmarkt, verwacht ik dat je nog best wel wat kunt krijgen voor je huidige panelen. 'k Denk dat je ze via MP zo kwijt bent.
@reneeke1970 inderdaad, de Tigo Duo's zijn bedoeld voor optimalisatie van 2 panelen in serie. Ik was eerst ook in de veronderstelling dat 'ie 2 onafhankelijke MPPTs had, maar dat is helaas niet zo.
1 PVoutput . Dongen NB
Oh nee, bedoel meer dat ik bijna op punt stond duo aan te schaffen voor die 65 nieuw prijs....
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic