Het oude model (Tigo MM-2ES 50 of 75) rept wel van een tracker per ingang.reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:07:
[...]
Oh nee, bedoel meer dat ik bijna op punt stond duo aan te schaffen voor die 65 nieuw prijs....
https://www.tigoenergy.co...zer+MM-2ES+Datasheet.pdf/
Bedankt, zo te horen zit het wel goed dankevinjkok schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:11:
[...]
Longi staat als erg goed bekend. Ze maken uitsluitend mono cellen (grootste producent van mono cellen ter wereld) voor eigen panelen maar vooral ook voor derden. Ze zijn al jaren groot in Azië en de VS en nu betreden ze de Europese markt pas. Wat verder interessant is dat de vermogensgarantie na 25 jaar een stuk hoger ligt dan bij andere fabrikanten, volgens mij 85% ipv 80%, wat ook wel iets over de kwaliteit zegt. Ook heb ze een tijdje geleden op een beurs gezien en ze zien er zeer degelijk uit.
Dat weet ik, heb er 23 stuks van (beide types )exroosje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:20:
[...]
Het oude model (Tigo MM-2ES 50 of 75) rept wel van een tracker per ingang.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee die heb ik ik al, gevonden.My-life schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:05:
[...]
Bedoel je het datasheet? Dat is wel te vinden: http://en.longi-solar.com...d/22_LR6-60_280-300M.html
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Idd de tigo duo maakt van 2 panelen 1 grote.exroosje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:20:
[...]
Het oude model (Tigo MM-2ES 50 of 75) rept wel van een tracker per ingang.
Ook te zien aan het wattage wat hij aankan.
Tja die prijs moet ergens vandaan komen.
[ Voor 5% gewijzigd door Supertip op 19-06-2018 10:56 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Europese importheffingen op Chinese zonnepanelen mogelijkerwijs alsnog verlengd met 1 jaar
Heeft trouwens iemand nog een reden waar Solar Frontier niet meer levert in Europa, zover ik kan lezen kunnen of willen ze niet mee met de dalende prijzen, dus blijkbaar is het niet kostendekkend of winstgevend
Overweeg je om de BTW terug te vragen?Roelio86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:00:
Heb nog een nieuwe offerte gekregen, ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of dit een goed systeem is?
Aantal 12
Omschrijving Totaalprijs
AEG polykristallijn 275Wp zonnepanelen
- nominaal vermogen 275 Wp
- aansluitkabels en MC stekkers
- 10 jaar producentgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) AEG Solar AS-3000-2, 1-fase
- op alle omvormers 10 jaar garantie _________
Totaal vermogen 3300 Wp € 2.437,93
Onderbouwsysteem (25 jaar garantie) € 572,89
Montage van het systeem € 676,68
Aansluiting omvormer tot en met de meterkast € 97,50
Korting BTW teruggave service* € -50,00
Totaal offerteprijs excl. BTW € 3.735,00
BTW 21% € 784,35
Totaal offerteprijs incl. BTW € 4.519,35
Totale investering na BTW teruggave** € 3.815,00
N.B. Meerprijs Solar Edge Euro 795,= (parallel schakeling)
Betaal je dan niet jaarlijks 80 euro forfait? Ben benieuwd hoe jij deze afweging maakt.
Ik heb 2 maand geleden 20st BVA 165W versies verkocht voor 2700 op MP (135,- p/st) en daarvoor Trina's gekocht bij Winkelman.Niek_ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:34:
Heb hier een oost-west opstelling liggen met in totaal 48 x SF170s. Zit er over te denken om 1 rij (4x oost en 4 x west te vervangen door Trina's van 295Wp. Heb namelijk net 50cm ruimte over en zo benut ik echt het hele dak en produceer ik net wat meer. Heb alleen geen flauw idee hoe de markt voor 2e hands (1 jaar oud ongeveer) SF170s panelen is. Er is vrij weinig te vinden online, ook logisch aangezien ze niet meer in Europa geleverd worden. Iemand ervaring met de verkoop van 2e hands panelen?
Had er eigenlijk 6 over (meer paste niet) maar er werd op de hele stapel geboden, en dat liep nogal op waardoor ik ze alle 20 verkocht heb.
[ Voor 10% gewijzigd door arjants op 19-06-2018 11:09 ]
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
De dalende prijzen zullen vast toevallig samenvallen met het stoppen van de saleringsregeling. => meest kostenefficiente terugverdientijd lager geworden=>terugleveringssubsidie mag lager.pep_82 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:04:
Hmm, het lijkt erop dat de prijzen in september nog niet echt gaan zakken:
Europese importheffingen op Chinese zonnepanelen mogelijkerwijs alsnog verlengd met 1 jaar
Heeft trouwens iemand nog een reden waar Solar Frontier niet meer levert in Europa, zover ik kan lezen kunnen of willen ze niet mee met de dalende prijzen, dus blijkbaar is het niet kostendekkend of winstgevendgenoeg.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Nee alleen 1e jaar. Daarna krijg je vrijstelling. Regel je tegenwoordig in 1 keer.Gecko123 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:05:
[...]
Overweeg je om de BTW terug te vragen?
Betaal je dan niet jaarlijks 80 euro forfait? Ben benieuwd hoe jij deze afweging maakt.
Zie topic BTW terugvragen op dit forum..
Thnx voor de tip, moet daar eens in gaan duiken.exroosje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:24:
[...]
Nee alleen 1e jaar. Daarna krijg je vrijstelling. Regel je tegenwoordig in 1 keer.
"Hé Bob, drie bier!"
Tenzij je een Zelfstandige Zonder Partner bent, dan betaal je het forfait ieder jaar en heb je de BTW na 9 jaar alsnog betaald.exroosje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:24:
[...]
Nee alleen 1e jaar. Daarna krijg je vrijstelling. Regel je tegenwoordig in 1 keer.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
In de topicstart zie ik het niet compleet maar ik ben er ingedoken.de7geitjes schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:30:
[...]
Thnx voor de tip, moet daar eens in gaan duiken.
Corrigeer me graag als ik fout zit:
Vanwege het feit dat je bij zonnepanelen altijd energie levert aan het net en daarvoor een vergoeding ontvangt ben je BTW-plichtig en word je gezien als ondernemer. Omdat de BTW bij zonnepaneelhouders doorgaans dusdanig laag is (onder de € 1.345,-/jr) val je hoogstwaarschijnlijk onder de kleine ondernemers regeling, wat inhoud dat je geen BTW aangifte hoeft te doen. Doe je het wel (bijvoorbeeld 1 maal omdat je gebruik wil maken van het recht van teruggave over de aanschaf) dan betaal je het forfait.
Het forfait is bedacht omdat je anders ingewikkelde berekeningen moet doen over energie die je levert en zelf gebruikt.
EDIT: was al beantwoord, oude cache.Gecko123 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:05:
[...]
Overweeg je om de BTW terug te vragen?
PS: dit hoort in het BTW topic
[ Voor 27% gewijzigd door stormfly op 19-06-2018 12:04 ]
Ik heb geen NAS, zie ook niet in wat ik ermee zou moeten. Als,ik die moet kopen om te loggen benik dus ook minimaal 200 euro kwijt. Ik heb verder geen idee van de kosten en mogelijkheden van een Raspberry PiCurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:15:
[...]
Omdat je ergens je data moet opslaan en ik vind een NAS een typisch product dat een tweaker in huis heeftMaar een RaspberryPi zou ook al voldoen voor dat doel.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb wel een NAS, maar niet elke NAS is gelijk! Ik zou niet eens weten hoe ik een database op onze oude NAS had kunnen installeren.... (onze huidige NAS draait windows, dus da's iets makkelijker).No Hands schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:10:
[...]
Ik heb geen NAS, zie ook niet in wat ik ermee zou moeten. Als,ik die moet kopen om te loggen benik dus ook minimaal 200 euro kwijt. Ik heb verder geen idee van de kosten en mogelijkheden van een Raspberry Pi
Maar ik had ook geen zin om dat allemaal uit te zoeken en ben dus voor een off-the-shelf oplossing gegaan, door middel van een Plugwise kastje voor m'n P1 aansluiting (HTTP/XML interface) en een omvormer met ingebouwd netwerk (HTTP/JSON interface).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Volgens mijn berekening ongeveer 20 tot 25 euro goedkoper per paneel, natuurlijk afhankelijk van het aantal wp dat het paneel is.pep_82 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:04:
Hmm, het lijkt erop dat de prijzen in september nog niet echt gaan zakken:
Volgens mij heb je weinig eigen bereidwilligheid om je ergens in te verdiepen of te investeren. Dan past de portal van de omvormer aanbieder het beste bij je, hoef je alleen maar internet aan te sluiten en heb je een grafiekje.No Hands schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:10:
[...]
Ik heb geen NAS, zie ook niet in wat ik ermee zou moeten. Als,ik die moet kopen om te loggen benik dus ook minimaal 200 euro kwijt. Ik heb verder geen idee van de kosten en mogelijkheden van een Raspberry Pi
Heb je het adres van die idioot, ik heb nog 15x 170 voor hem en 5x150arjants schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:07:
[...]
Ik heb 2 maand geleden 20st BVA 165W versies verkocht voor 2700 op MP (135,- p/st) en daarvoor Trina's gekocht bij Winkelman.
Had er eigenlijk 6 over (meer paste niet) maar er werd op de hele stapel geboden, en dat liep nogal op waardoor ik ze alle 20 verkocht heb.
Daar heb je 1000,- winst op gepakt of niet?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Sorry zie je reactie nu pas, idd je hebt het helemaal goed.reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:35:
[...]
Nou we zijn benieuwd. Klopt het trouwens dat de duo niet de panelen afzonderlijk optimaliseert maar dat het feitelijk een zwaarder model is waar twee panelen in serie op aangesloten zitten?
Voor de uiteindelijke werking zal het weinig uitmaken tov van de enkele tigo.
Nu maar hopen op een dag volledige zon.
Dan kan ik die op de 2e MPP van de 3 Fase omvormer plakken! 14 x 330 WP Qcell op de overige platte daken en hij heeft een mooi systeempje!
Buiten Zonnekompas nog meer goede installateurs in de regio Utrecht?
Ik wil naast de bestaande installatie (22x EC solar 210 Wp mono all black panelen) nog een rijtje extra leggen als voorbereiding om deels elektrisch te gaan rijden.
Zie https://www.bva-auctions..../lot/34035/11036498?pid=1
[ Voor 42% gewijzigd door Leader98 op 19-06-2018 14:41 ]
Niet aan beginnenLeader98 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:14:
Heeft iemand ervaring met ET Solar panelen?
Ik wil naast de bestaande installatie (22x EC Solar panelen) nog een rijtje extra leggen als voorbereiding om deels elektrisch te gaan rijden.
1 PVoutput . Dongen NB
Stel je hebt het eerst volgende bod van 900,- (wat niet gaat gebeuren omdat bva mee bied) dan kost die hap je al €0,40 per Wp en moet je nog bevestiging.Leader98 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:14:
Heeft iemand ervaring met ET Solar panelen?
Ik wil naast de bestaande installatie (22x EC Solar panelen) nog een rijtje extra leggen als voorbereiding om deels elektrisch te gaan rijden.
Geen garanties, zo ophalen (kost ook nog)
Met die weet ik niet, die van mij zijn de slechtste die ik heb liggenLeader98 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:34:
Wat is er mis met die ET Solar panelen?
1 PVoutput . Dongen NB
Je hebt een goed punt met de veilingboyz...Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:36:
[...]
Stel je hebt het eerst volgende bod van 900,- (wat niet gaat gebeuren omdat bva mee bied) dan kost die hap je al €0,40 per Wp en moet je nog bevestiging.
Geen garanties, zo ophalen (kost ook nog)
Een voorzet waar ik beter terecht kan is welkom (ben door de bomen ff het bos kwijt)
De bestaande set komt van http://www.hollandgaatduurzaam.nl en daar hebben we goede ervaring mee maar aangezien we de extra panelen zelf hopen te gaan plaatsen keek ik ook naar alternatieven.
[ Voor 21% gewijzigd door Leader98 op 19-06-2018 14:51 ]
Marktplaats ligt bomvol met alternatievenLeader98 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:49:
[...]
Je hebt een goed punt met de veilingboyz...
Een voorzet waar ik beter terecht kan is welkom (ben door de bomen ff het bos kwijt)
De bestaande set komt van http://www.hollandgaatduurzaam.nl en daar hebben we goede ervaring mee maar aangezien we de extra panelen zelf hopen te gaan plaatsen keek ik ook naar alternatieven.
1 PVoutput . Dongen NB
Zoals al gemeld, marktplaats staat veel, als je niet te oude spullen koopt is het prima.Leader98 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:49:
[...]
Je hebt een goed punt met de veilingboyz...
Dat mogen ze inderdaad, maar dat is helemaal niet nodig, enig idee hoeveel volslagen debielen daar rond lopen als "klant"
Ik sta een keer of 15 per jaar achter of voor iemand in de rij die aan het klagen is over het opgeld en de btw..
"want nu is het helemaal niet zo voordelig"
Ik ben al jaren actief op veilingen (on en offline) en de grootste mongolen vindt je op bva veilingen
Maar er is nog steeds goed spul voor weinig te halen.
je moet mismached producten kopen, dus een vaatwasser bij een veiling van een failliete hovenier
ontloop alle vakantieveilingen achtige veilingen, meestal hebben ze tuinmeubels en ander meuk voor de tuin, nu ook zonnepanelen of rotzooigereedschap.
En van alle veilinghuizen is bva de grootste en de minst klantvriendelijke.
Ja ik heb ook al wat bva ervaringtwain4me schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:43:
[...]
Dat mogen ze inderdaad, maar dat is helemaal niet nodig, enig idee hoeveel volslagen debielen daar rond lopen als "klant"
Ik sta een keer of 15 per jaar achter of voor iemand in de rij die aan het klagen is over het opgeld en de btw..
"want nu is het helemaal niet zo voordelig"
Ik ben al jaren actief op veilingen (on en offline) en de grootste mongolen vindt je op bva veilingen
Maar er is nog steeds goed spul voor weinig te halen.
je moet mismached producten kopen, dus een vaatwasser bij een veiling van een failliete hovenier
ontloop alle vakantieveilingen achtige veilingen, meestal hebben ze tuinmeubels en ander meuk voor de tuin, nu ook zonnepanelen of rotzooigereedschap.
En van alle veilinghuizen is bva de grootste en de minst klantvriendelijke.
Maar als ik op een omvormer bied waar al 4 dagen geen bod op gedaan is en na mijn bod binnen 2 uur een bod er over gaat geloof ik er geen snars van.
Dan heb je de debielen nog inderdaad, die 700,- bieden voor een omvormer die je voor 900 in de winkel koopt maar met garantie en bon. Dan ben je gek of je vraagt subsidie terug op die spullen waardoor het wat goedkoper word.
Uiteindelijk kan je dezelfde spullen met minder moeite kopen op ebay of marktplaats, hoef je ook niet een uur in de rij te staan bij het ophalen.
Nee nog niet echt opgemeten, alleen leveranciers laten meten. Zal dit weekend eens nauwkeurig zelf meten.reneeke1970 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:46:
[...]
Ik zou inderdaad alle richtingen mee pakken, solar edge zal hier prima op werken maar mogelijk komt het met een gewone string omvormer ook prima uit. Maar dat hangt van de afmetingen van de daken af. Heb je het al gemeten op 5 cm nauwkeurig?
Met 5000 watt blijf je selectief met 25 ampère zekering. Boeit selectief je niet dan is de max 35×230 volt is weet ik niet uit mijn hoofd...... 8000 watt??
Is het verplicht selectief te blijven? Het is niet ideaal als de hoofdzekering eruit klapt maar als je zorgt dat je omvormer bijvoorbeeld max 30A kan leveren zit je toch altijd goed?
Ik ga dit weekend meten en meer foto's maken!CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:06:
[...]
Volgens mij heb je op oost een flinke dakkapel of zie ik dat verkeerd. Afhankelijk daarvan zou ik juist een Oost/West opstelling kiezen. Dat is het grootste dakoppervlakte. En 2 windrichtingen is een omvormer op de helft van het vermogen. Dan een 2 MPPT stringomvormer eventueel met wat selectieve optimizers onder die mogelijke dakkapel. Dan dek je je huidige verbruik denk ik wel. Later zou je die kleine Noord/Zuid daken nog kunnen doen met een tweede omvormer.
Maar alles hangt af van de maten en wat beter foto's.
En dan heb je nog je wasmachine en inductiekookplaatOsiriS.nl schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:18:
[...]
Nee nog niet echt opgemeten, alleen leveranciers laten meten. Zal dit weekend eens nauwkeurig zelf meten.
Is het verplicht selectief te blijven? Het is niet ideaal als de hoofdzekering eruit klapt maar als je zorgt dat je omvormer bijvoorbeeld max 30A kan leveren zit je toch altijd goed?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Verwijderd
Heb een huis gekocht waar ze op liggen maar verder nog niks aan gedaan of in verdiept..
Verplicht? Tja het is maar hoe je de regels leest..... Je kunt makkelijk 35 terug voeden want je eigen huis verbruik gaat er nog af.OsiriS.nl schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:18:
[...]
Nee nog niet echt opgemeten, alleen leveranciers laten meten. Zal dit weekend eens nauwkeurig zelf meten.
[...]
Ik ga dit weekend meten en meer foto's maken!
Maar wil je op safe spelen houd het dan maar op 30
1 PVoutput . Dongen NB
Werkt bij jou de "Solax pocket LAN 2.0 module" het lukt mij maar om deze aan de praat te krijgen.busscherski schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:01:
Vorige week woensdag zijn er bij mij zonnepanelen geinstalleerd.
[afbeelding]
Ze produceren al stroom. Vandaag 16 kWh tot nu toe.
Ik wou graag logging via een netwerkkabel ipv Wifi dus heeft de verkoper Solax X1 BOOST 5.0 - T (2 mpp) geinstalleerd met een Solax pocket LAN 2.0 module en de netwerkkabel getrokken.
De logging/app was niet op dezelfde dag geconfigureerd. Dus ik heb die avond nog even op internet gezocht of ik de handleiding van de pocket LAN module kon vinden maar daar ben ik niet in geslaagd.
.............
Voornaamste regel is dat je max 5000W mag terugleveren per fase. Daarnaast wil je dat je systeem selectief is zodat bij een kortsluiting niet de hoofdzekering eruit gaat (want dan heb je kosten omdat je die niet zelf mag vervangen).reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:39:
[...]
Verplicht? Tja het is maar hoe je de regels leest..... Je kunt makkelijk 35 terug voeden want je eigen huis verbruik gaat er nog af.
Maar wil je op safe spelen houd het dan maar op 30
Dat laatste kun je alleen bepalen als je weet wat voor zekering de hoofdzekering is en wat je PV systeem voor zekering heeft (automaat/smeltzekering en de bijbehorende uitschakelkarakteristieken).
Oftewel toch wel slim om van te voren even goed uit te zoeken
[removed]
Maar dan word je zo opgehouden.redwing schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:01:
[...]
Voornaamste regel is dat je max 5000W mag terugleveren per fase. Daarnaast wil je dat je systeem selectief is zodat bij een kortsluiting niet de hoofdzekering eruit gaat (want dan heb je kosten omdat je die niet zelf mag vervangen).
Dat laatste kun je alleen bepalen als je weet wat voor zekering de hoofdzekering is en wat je PV systeem voor zekering heeft (automaat/smeltzekering en de bijbehorende uitschakelkarakteristieken).
Ook zit er flink verschil in 5000WAC of 5000Wp, je kan ook een belgische installatie maken en 8500Wp op een 5000WAC omvormer zetten, wie houd je tegen?
28 april waren de panelen geinstalleerd. Uiteindelijk had de verkoper het op 29 mei voor elkaar. Hij kwam met excuses als AVG/GDPR/data opslaan in Europa...jossie67 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:44:
[...]
Werkt bij jou de "Solax pocket LAN 2.0 module" het lukt mij maar om deze aan de praat te krijgen.
Maar nu werkt het wel goed.
Heb je het zelf geinstalleerd?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Zolang het goed gaat houdt niemand je tegen.Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:26:
[...]
Maar dan word je zo opgehouden.als je met een beetje gezond verstand kijkt naar de grootte kan je er ook wel iets overheen. Ik piekte hier ook soms 6600Wac op 1 fase, maar echt lang is het nooit.
Ook zit er flink verschil in 5000WAC of 5000Wp, je kan ook een belgische installatie maken en 8500Wp op een 5000WAC omvormer zetten, wie houd je tegen?
Grootste probleem hiermee is echter vooral als je brand krijgt en ze komen dit tegen, de verzekering moeilijk kan gaan doen.
Veel kan je inderdaad met gezond verstand beredeneren, maar dan moet je wel snappen waar je me bezig bent. En veel mensen weten niet hoe b.v. het afzekeren werkt mbt selectief zijn en waarom het toch echt slim is om dat wel te doen
[removed]
Ik heb PVoutput aan de gang gekregen en de data die nog mistte er ook in gedaan. Tot nu toe nog maar 4 volle dagen gedraaid (vandaag loopt nog even maar veel zal er niet veranderen denk ik)
16-6 21998 kWh en 3.333 kWh/kW
17-6 24369 kWh en 3.692 kWh/kW
18-6 16508 kWh en 2.501 kWh/kW
19-6 20803 kWh en 3.152 kWh/kW
Vooral de efficiëntie ben ik erg tevreden over. Ik moet nog even kijken hoe ik dat op een handige manier kan vergelijken met andere mensen maar dat komt wel goed
PVOutput
In het kort, 22x300Wp Sharp panelen met 22xEnphase M250 op 210 graden (zzw). Ik ben benieuwd naar morgen, eerste echte zonnige dag
[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 19-06-2018 20:04 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Vandaag 3.1 kWh/kWp? Wow, dan heb je nog aardig weer, ik kom nog niet op de helft.
Maar ook geen zon gezien vandaag, slechtste dag van de maand.
Ik heb de PVOutput link er ook even in gezet, die was uiteraard verdwenen bij het kopieren. Maar inderdaad, de efficiëntie is erg fijn als ik dat zo vergelijk met anderen. Ik zit trouwens ook wel op 1 van de meest zonrijke plekken van Nederland, in de kop van Noord HollandRol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:03:
@Moby
Vandaag 3.1 kWh/kWp? Wow, dan heb je nog aardig weer, ik kom nog niet op de helft.
Maar ook geen zon gezien vandaag, slechtste dag van de maand.
Ah, dat verklaard een hoop, vergelijken met karel prior dusMoby schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:06:
[...]
Ik heb de PVOutput link er ook even in gezet, die was uiteraard verdwenen bij het kopieren. Maar inderdaad, de efficiëntie is erg fijn als ik dat zo vergelijk met anderen. Ik zit trouwens ook wel op 1 van de meest zonrijke plekken van Nederland, in de kop van Noord Holland
https://pvoutput.org/list.jsp?id=59041&sid=55644
Edit:
Die heeft al even niet geupdate zo te zien of doet dat 1x per maand.
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 19-06-2018 20:15 ]
Die persoon update niet erg vaak, of zelfs helemaal niet meer. Deze is beter: https://pvoutput.org/intr...447&sid=10380&dt=20180619Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:12:
[...]
Ah, dat verklaard een hoop, vergelijken met karel prior dus![]()
https://pvoutput.org/list.jsp?id=59041&sid=55644
Edit:
Die heeft al even niet geupdate zo te zien of doet dat 1x per maand.

Ook goed om te zien dat de micro omvormers nu al zijn werk doen. Ik had niet verwacht dat er nu al duidelijke verschillen zou zijn tussen de panelen. In de winter zal dit verschil groter worden. Het huis van de buren staat vrij dicht op ons en ligt ook een stukje hoger.
[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 19-06-2018 20:22 ]
Kan ook verschil in paneel zijn natuurlijk.Moby schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:22:
[...]
Die persoon update niet erg vaak, of zelfs helemaal niet meer. Deze is beter: https://pvoutput.org/intr...447&sid=10380&dt=20180619
[afbeelding]
Ook goed om te zien dat de micro omvormers nu al zijn werk doen. Ik had niet verwacht dat er nu al duidelijke verschillen zou zijn tussen de panelen. In de winter zal dit verschil groter worden. Het huis van de buren staat vrij dicht op ons en ligt ook een stukje hoger.
Dat kan, maar de panelen die wat minder hebben opgewekt zijn wel precies de panelen die in de schaduw komen (onderste rij, midden dus).
1 PVoutput . Dongen NB
Gelukkig zijn de hoofdzekeringen van nu gewoon automaatjes die je om kan zetten zelf.redwing schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:01:
[...]
Voornaamste regel is dat je max 5000W mag terugleveren per fase. Daarnaast wil je dat je systeem selectief is zodat bij een kortsluiting niet de hoofdzekering eruit gaat (want dan heb je kosten omdat je die niet zelf mag vervangen).
Jammer dat dat alleen bij nieuwe huizen is, oftewel bij 95% van de vragen hier zal dit niet het geval zijn. Antwoorden geven dat 'selectief' allemaal niet zo nauw komt zijn daarmee nogal kortzichtig en geen goed advies voor de mensen die hier met vragen komenNo Hands schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:54:
[...]
Gelukkig zijn de hoofdzekeringen van nu gewoon automaatjes die je om kan zetten zelf.
[removed]
Ik heb op piekmomenten 4700wp voorbij zien komen, maar de komende dagen moet ik maar kijken of er afgetopt gaat worden
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Een vraag, waarom werkt paneel 1.1.1 niet mee.Wimlem schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:30:
Hier ben ik vorige week donderdag van 5000 wp op een solaredge 4000 16a, naar 6010wp gegaan in een oost/west opstelling met verschillende soorten panelen en orientaties.
Ik heb op piekmomenten 4700wp voorbij zien komen, maar de komende dagen moet ik maar kijken of er afgetopt gaat worden
In 2014 heeft een SE3000 met 5810Wp hier gewerkt ging prima, maar een overdimensionering van bijna 190% vond Solaredge toch niet een erg goed idee van daar dat er nu twee hangen met 3650 en 3660 wp.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Er viel iets op tijdens het monteren van de nieuwe panelen, waardoor het glas kapot ging. Installateur heeft die meegenomen en gaat een nieuwe (vergelijkende) paneel regelen.wizzopa schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:58:
[...]
Een vraag, waarom werkt paneel 1.1.1 niet mee.
In 2014 heeft een SE3000 met 5810Wp hier gewerkt ging prima, maar een overdimensionering van bijna 190% vond Solaredge toch niet een erg goed idee van daar dat er nu twee hangen met 3650 en 3660 wp.
In welk opzicht vond solaredge dat niet goed? Jij hebt zo te zien alles op west? Dan is dat best veel inderdaad
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Ik heb door de uitbreiding een oost-west installatie, 2013 west 3060, 2014 oost 2750, 2015 een 2de se3000, en 2018 oost 900 en west 600. Nu is mijn dak vol.Wimlem schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:05:
[...]
Er viel iets op tijdens het monteren van de nieuwe panelen, waardoor het glas kapot ging. Installateur heeft die meegenomen en gaat een nieuwe (vergelijkende) paneel regelen.
In welk opzicht vond solaredge dat niet goed? Jij hebt zo te zien alles op west? Dan is dat best veel inderdaad
Met behulp van de site designer van Solaredge kan je zien wat de grens is voor overdimensionering ik zat daar dus ruim boven.
[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 19-06-2018 22:18 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Wat gebeurt er als ik een 290Wp paneel op een P250 zet, gewoon aftoppen als bij een normale omvormer?
Bij een normale omvormer wordt de stroom bepaald door de omvormer en de spanning door het paneel.
Alleen de spanning moet niet te hoog worden.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ondertussen ben ik even met SolarEdge Site Designer aan het rekenen gegaan en heb nog even contact gehad met de aanbieder van de offerte die ik heb gekregen.
Waar het op neer komt is dat ik in eerste instantie ca. 22 panelen wil plaatsen, er kan altijd worden bijgeplaatst. De leverancier adviseert om op dag rood/paars 11 panelen te leggen van voor naar achter. Dak geel ook 11 panelen.
Volgens de leverancier is dit op dit moment de meest toekomstbestendige opstelling. Dit omdat de salderingsregeling wordt aangepast naar een subsidiemodel. Volgens hun ga je er vrijwel zeker op achteruit met een zuid-west opstelling en is het beter om te kiezen voor een lagere opbrengst gedurende de hele dag.
Als ik dit scenario doorreken in de sitedesigner kom ik uit op een opbrengst van 5600 kWh.
Als ik kies voor 11x op groen en 11x rood/paars kom ik op een opbrengst van 6500 kWh. Vind het wel lastig om hier een juiste keuze in te maken, wat vinden jullie ervan? Zijn de geschatte opbrengsten reëel gebleken bij jullie?
Daarnaast heb ik gevraagd waarom toch SolarEdge terwijl er op de schoorsteen na vrijwel geen schaduw is. De leverancier gaf aan dat een bijkomend voordeel van SE is, dat er sneller wordt opgewekt. Een simpele string werkt pas vanaf een bepaald voltage, SE zou sneller gaan leveren dus uiteindelijk ook zonder schaduw. Herkennen jullie het verhaal van het eerder en langer "produceren" van SE systemen met optimizers?
De LG Neon panelen wordt hem niet ook al vindt ik deze het mooist. Volgens de leveranciers gaan deze er uit, en blijft alleen deze versie met clicksysteem verkrijgbaar. De rand is dan ook mat en niet glanzend. Deze leverancier werkt niet met deze montage systemen en levert deze panelen dus niet. Op zich geen probleem want ze zijn ook een stuk duurder en de q cells duo black zien er ook niet verkeerd uit.
Vanaf 19u schaduw op west.
Hellingshoek ik schat 15/ 12 graden, is Oost west opstelling in portrait.
Zal ik 2 stringen van 3 maken?
Wordt wel lastig mbt omvormer 1500 /2000 w die hebben maar vaak 1 dc aansluiting. (iemand nog iets liggen op zolder)
Of alles in één leggen 6 x 315wp en zien waar het schip strand?
[ Voor 4% gewijzigd door Supertip op 20-06-2018 01:40 ]
Aangezien je nu 2×7 hebt kan het makkelijk 2×10 worden, wel optimiser gebruiken danSupertip schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 01:14:
Aangestoken door het pv virus bekijk en meet ik ons tuinhuis ahaa daar kunnen 6 panelen op.
Vanaf 19u schaduw op west.
Hellingshoek ik schat 15/ 12 graden, is Oost west opstelling in portrait.
Zal ik 2 stringen van 3 maken?
Wordt wel lastig mbt omvormer 1500 /2000 w die hebben maar vaak 1 dc aansluiting. (iemand nog iets liggen op zolder)
Of alles in één leggen 6 x 315wp en zien waar het schip strand?
1 PVoutput . Dongen NB
Nee herken het verhaal totaal niet. Vermoed dat hij alleen wil verkopen wat er groot ingekocht in zijn loods ligt.rtenklooster schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:04:
[afbeelding]
Ondertussen ben ik even met SolarEdge Site Designer aan het rekenen gegaan en heb nog even contact gehad met de aanbieder van de offerte die ik heb gekregen.
Waar het op neer komt is dat ik in eerste instantie ca. 22 panelen wil plaatsen, er kan altijd worden bijgeplaatst. De leverancier adviseert om op dag rood/paars 11 panelen te leggen van voor naar achter. Dak geel ook 11 panelen.
Volgens de leverancier is dit op dit moment de meest toekomstbestendige opstelling. Dit omdat de salderingsregeling wordt aangepast naar een subsidiemodel. Volgens hun ga je er vrijwel zeker op achteruit met een zuid-west opstelling en is het beter om te kiezen voor een lagere opbrengst gedurende de hele dag.
Als ik dit scenario doorreken in de sitedesigner kom ik uit op een opbrengst van 5600 kWh.
Als ik kies voor 11x op groen en 11x rood/paars kom ik op een opbrengst van 6500 kWh. Vind het wel lastig om hier een juiste keuze in te maken, wat vinden jullie ervan? Zijn de geschatte opbrengsten reëel gebleken bij jullie?
Daarnaast heb ik gevraagd waarom toch SolarEdge terwijl er op de schoorsteen na vrijwel geen schaduw is. De leverancier gaf aan dat een bijkomend voordeel van SE is, dat er sneller wordt opgewekt. Een simpele string werkt pas vanaf een bepaald voltage, SE zou sneller gaan leveren dus uiteindelijk ook zonder schaduw. Herkennen jullie het verhaal van het eerder en langer "produceren" van SE systemen met optimizers?
De LG Neon panelen wordt hem niet ook al vindt ik deze het mooist. Volgens de leveranciers gaan deze er uit, en blijft alleen deze versie met clicksysteem verkrijgbaar. De rand is dan ook mat en niet glanzend. Deze leverancier werkt niet met deze montage systemen en levert deze panelen dus niet. Op zich geen probleem want ze zijn ook een stuk duurder en de q cells duo black zien er ook niet verkeerd uit.
11 panelen is perfect voor string omvormer, als het moet kunnen er zelfs 3×11 daken parallel op.
Dus ik zou van de extra solar edge kosten gewoon het derde dak op goedkope manier vol leggen.
In twee fase laten doen kost je twee keer 1000 euro montage.
1 PVoutput . Dongen NB
Als jij die LG Neon R panelen mooier vindt zoek je toch een andere instalateur ?
Mij werd ook ooit ergens verteld dat een BenQ Sunforte niet meer lang leverbaar zou zijn.
Zitten nu 5 maanden later en wordt nog overal verkocht.
Dus de verhalen van verkopers wellicht niet direct als absolute waarheid aan nemen.
Zelfs op websites staat soms onzin, echt waar
Of een solaredge eerder opstart dan een string inverter waag ik te betwijfelen.
Enige manier is dat als je niet geoeg panelen hebt om een inverter te laten starten vroeg in de ochtend met een solaredge de west panelen een beetje meehelpen met de oost panelen.
Maar die LG Neon R panelen hebben een vmpp van 36.5 volt.
Ik neem aan als die iets van licht opvangen ze met 11 stuks ook vroeg beginnen te leveren op oost.
Het hangt er ook weer een wel vanaf of je een 1 fase of 3 fase inverter neemt met wat voor spanning (stringlengte) die het meest optimaal werkt.
Met 22 x 360 wattpeak panelen Oost/West zou je wellicht wel op een 1 fase inverter kunnen draaien
Als je op al die dakvlakken uit wil breiden is solaredge wel handig. Maar kosten technisch wellicht niet de beste oplossing. 22 optimizers kosten je ook meer dan 1000 euro. Een 4000-5000 watt inverter is niet veel prijsverschil tussen een Solaredge en een ander merk.
Ga je naar een 3 fase opstelling kun je een 15 kW inverter van solaredge voor rond €1600 vinden en alle dakvlakken volhangen met panelen in 1 of 2 strings. Met een string inverter zou je dan 2 of 3 units moeten nemen wellicht.
Maar zonder schaduw blijft Solaredge een dure oplossing. Als je dat er voor over hebt prima..
[ Voor 62% gewijzigd door jacovn op 20-06-2018 06:56 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Yes, zelf geinstalleerd , vreemd excuses trouwens, maar daar gelaten.busscherski schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:51:
[...]
28 april waren de panelen geinstalleerd. Uiteindelijk had de verkoper het op 29 mei voor elkaar. Hij kwam met excuses als AVG/GDPR/data opslaan in Europa...
Maar nu werkt het wel goed.
Heb je het zelf geinstalleerd?
Ik weet wel welk ip adres de invertor met lan dongle heeft. ik kan alleen niet met een browser naar het ip adres gaan.
> " refused to connect "
kun jij ook local alle info uit de invertor krijg of kan je deze info alleen bekijken op solaxcloud?
Nu we rond de maximale daglicht periode zitten? is die schaduw in het voor/na jaar dan niet fors meer?
18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org
Ik kan er alleen bij via de solax cloud.jossie67 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:28:
[...]
Yes, zelf geinstalleerd , vreemd excuses trouwens, maar daar gelaten.
Ik weet wel welk ip adres de invertor met lan dongle heeft. ik kan alleen niet met een browser naar het ip adres gaan.
> " refused to connect "
kun jij ook local alle info uit de invertor krijg of kan je deze info alleen bekijken op solaxcloud?
Online kan ik wel een instructie vinden voor pocket wifi maar niet voor pocket lan.
Misschien kun je contact opnemen met de verkoper of importeur?
Laat me weten wat de voortgang is, lokale monitoring wil ik ook wel, maar heb nauwelijks ervaring met netwerken etc...
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ikmheb het nergens over wel,of niet selectief gehad, ik geef slechts aan dat het al vaker gebeurd dat er geen stop achter een verzegeld klepje zit.redwing schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:26:
[...]
Jammer dat dat alleen bij nieuwe huizen is, oftewel bij 95% van de vragen hier zal dit niet het geval zijn. Antwoorden geven dat 'selectief' allemaal niet zo nauw komt zijn daarmee nogal kortzichtig en geen goed advies voor de mensen die hier met vragen komen
Mijn huis is van 1963, mooie automaten als hoofdstoppen. Er komen er rap veel meer bij want Liander past ze ook aan als bij vervanging van de meter naar een digitale bv de meterborden niet goed zijn. Dan wordt er direct omgebouwd.
Da's leuk, maar feit blijft dat dat bij 95% van de huizen nog niet het geval is. Dat verandert langzaamaan wel, maar verandert niet de huidige situatieNo Hands schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:01:
[...]
Ikmheb het nergens over wel,of niet selectief gehad, ik geef slechts aan dat het al vaker gebeurd dat er geen stop achter een verzegeld klepje zit.
Mijn huis is van 1963, mooie automaten als hoofdstoppen. Er komen er rap veel meer bij want Liander past ze ook aan als bij vervanging van de meter naar een digitale bv de meterborden niet goed zijn. Dan wordt er direct omgebouwd.
[removed]
Onze hoofdzekering zijn gewoon switches...redwing schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:01:
[...]
En niet alleen in nieuwe huizen hoor, ons huis is meer dan 100 jaar oudredwing schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:26:
[...]
Jammer dat dat alleen bij nieuwe huizen is, oftewel bij 95% van de vragen hier zal dit niet het geval zijn. Antwoorden geven dat 'selectief' allemaal niet zo nauw komt zijn daarmee nogal kortzichtig en geen goed advies voor de mensen die hier met vragen komen
En wij hebben dat al vanaf 2007, dus meer dan 10 jaar. Volgens mij is het aantal wel hoger dan 5% die geen smeltstoppen meer heeft als hoofdzekering.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Kort samengevat:rtenklooster schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:04:
[afbeelding]
Onzin verhaal over Solar edge die eerder opstart. (Wel kan je met Solar edge bij 30% belasting al het maximale efficientie niveau halen en bij een string omvormer moet je eigenlijk niet te groot kopen)
Lg panelen gaan er helemaal niet uit. Ze hebben net 25 jaar productgarantie. Als jij lg wilt gewoon andere leverancier zoeken
Heeft geen clickfit en de panelen niet?
Daar gaat iets mis. Dat zijn hele standaard dingen. Wellicht kan hij ze niet krijgen tegen een goede prijs of is de concurrent dan goedkoper? Zo te horen probeert hij duidelijk zijn eigen spul te slijten.
Hoeveel passen er op groen en waarom is dat niet aangedragen? Dat dak lijkt me nog beter geschikt dan rood/paars. Voor de rest eens met wat men zegt over SolarEdge in jouw situatie.rtenklooster schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:04:
[afbeelding]
Mee eens. Ons systeem gaat binnen 5 minuten na zonsopkomst aan. En dan duurt het nog een uur of 4 voordat de zon maar in de buurt van de panelen komt (op een zuidwest ten westelijk systeem). Hij produceert dan nog niet veel, maar aan gaan doet hij wel.ApC_IcE schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:17:
[...]
Kort samengevat:
Onzin verhaal over Solar edge die eerder opstart. (Wel kan je met Solar edge bij 30% belasting al het maximale efficientie niveau halen en bij een string omvormer moet je eigenlijk niet te groot kopen)
Wat hiervoor al gezegd is, als de hoofdzekering vervangen wordt gebruiken ze tegenwoordig vaak een automaat. Dus het komt inderdaad in alle soorten huizen voor. Die 5% is ook maar een getal (cijfers kan ik niet vindenWailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:11:
[...]
Onze hoofdzekering zijn gewoon switches...
[...]
En niet alleen in nieuwe huizen hoor, ons huis is meer dan 100 jaar oud
En wij hebben dat al vanaf 2007, dus meer dan 10 jaar. Volgens mij is het aantal wel hoger dan 5% die geen smeltstoppen meer heeft als hoofdzekering.
[removed]
Dat heeft niet zo heel veel te maken met wat voor een hoofzekering je hebt. Ook als je een automaat hebt, wil je niet dat hij continue omvaltredwing schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:52:
[...]
Wat hiervoor al gezegd is, als de hoofdzekering vervangen wordt gebruiken ze tegenwoordig vaak een automaat. Dus het komt inderdaad in alle soorten huizen voor. Die 5% is ook maar een getal (cijfers kan ik niet vinden), maar zelfs als je daar 50% van maakt blijft het punt staan dat je niet iemand zomaar kan aanraden dat je zekeringen selectief kiezen niet zo van belang is.
Het voordeel van een automaat is dat je hem zelf kunt resetten en dus niet zo snel extra kosten hebt. Maar inderdaad wil je hem ook dan liever aan latenWailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:56:
[...]
Dat heeft niet zo heel veel te maken met wat voor een hoofzekering je hebt. Ook als je een automaat hebt, wil je niet dat hij continue omvalt
[removed]
Het antwoord op jouw vraag staat vandaag op Solar Magazine:Voske89 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:10:
Beste mensen,
is er al wat meer bekent over de Enphase IQ7 wanneer deze leverbaar is?
https://solarmagazine.nl/...vering-micro-omvormer-iq7
"Deze maand"
Staat geen adviesprijs o.i.d. bij...
Zeker het overwegen waard. Heb nog twee offertes uitstaan waarbij ik aan heb gegeven voor een string omvormer te willen gaan zonder optimizers.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 05:52:
Dus ik zou van de extra solar edge kosten gewoon het derde dak op goedkope manier vol leggen.
In twee fase laten doen kost je twee keer 1000 euro montage.
Dank voor suggestie. Hou deze optie even in gedachten.jacovn schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 06:25:
... een solaredge de west panelen een beetje meehelpen met de oost panelen.
Het hangt er ook weer een wel vanaf of je een 1 fase of 3 fase inverter neemt ...
Ik laat mijn aansluiting in ieder geval opwaarderen naar 3 fasen, ook ivm. koken. Vind de gedachte van meer panelen die misschien wat minder efficient zijn maar netto een lagere of gelijke investering betreffen niet gek.
Ik had zelf aangedragen om deze juist wel te benutten; hier passen in ieder geval 11 panelen op. Was mijn eerste gedachte ook. Er moet dan echter iets meer worden "gepuzzeld". De aangeboden opstelling is lekker makkelijk leggen, kan zijn dat ze daarom ook tot dit advies komen.CurlyMo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:20:
[...]
Hoeveel passen er op groen en waarom is dat niet aangedragen? Dat dak lijkt me nog beter geschikt dan rood/paars. Voor de rest eens met wat men zegt over SolarEdge in jouw situatie.
Duidelijk. Dank voor het delen. Hoeveel panelen heb jij per string?Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:25:
[...]
Mee eens. Ons systeem gaat binnen 5 minuten na zonsopkomst aan. En dan duurt het nog een uur of 4 voordat de zon maar in de buurt van de panelen komt (op een zuidwest ten westelijk systeem). Hij produceert dan nog niet veel, maar aan gaan doet hij wel.
Ik heb in ieder geval het sterke vermoeden dat deze club 80% van de opdrachten voorziet van dezelfde configuraties, 1 paneelsoort bij voorkeur icm. SolarEdge.
Ben daarom zeker benieuwd waar andere partijen mee komen. De gegeven offerte wijkt qua geschatte opbrengst bijna 30% positiever af dan de opbrengst van de SolarEdge site designer. De prijs per WP lijkt me fors als ik reken met de uitkomst van SE Designer.
Het hangt van helling hoek af maar ga maar uit van 75 procent rendement voor oost of west.rtenklooster schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:07:
[...]
Zeker het overwegen waard. Heb nog twee offertes uitstaan waarbij ik aan heb gegeven voor een string omvormer te willen gaan zonder optimizers.
[...]
Dank voor suggestie. Hou deze optie even in gedachten.
Ik laat mijn aansluiting in ieder geval opwaarderen naar 3 fasen, ook ivm. koken. Vind de gedachte van meer panelen die misschien wat minder efficient zijn maar netto een lagere of gelijke investering betreffen niet gek.
[...]
Ik had zelf aangedragen om deze juist wel te benutten; hier passen in ieder geval 11 panelen op. Was mijn eerste gedachte ook. Er moet dan echter iets meer worden "gepuzzeld". De aangeboden opstelling is lekker makkelijk leggen, kan zijn dat ze daarom ook tot dit advies komen.
[...]
Duidelijk. Dank voor het delen. Hoeveel panelen heb jij per string?
Ik heb in ieder geval het sterke vermoeden dat deze club 80% van de opdrachten voorziet van dezelfde configuraties, 1 paneelsoort bij voorkeur icm. SolarEdge.
Ben daarom zeker benieuwd waar andere partijen mee komen. De gegeven offerte wijkt qua geschatte opbrengst bijna 30% positiever af dan de opbrengst van de SolarEdge site designer. De prijs per WP lijkt me fors als ik reken met de uitkomst van SE Designer.
Dus 22×300×0.75=4950kWh
1 PVoutput . Dongen NB
En dat als het om twee windrichtingen gaat delen door 2. Dan is een omvormer van max. 3000W prima. Kan je zelfs op 1-fase blijven.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:24:
[...]
Het hangt van helling hoek af maar ga maar uit van 75 procent rendement voor oost of west.
Dus 22×300×0.75=4950kWh
Zal ik iets zeggen of lees je je bericht nog keertje na hiCurlyMo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:31:
[...]
En dat als het om twee windrichtingen gaat delen door 2. Dan is een omvormer van max. 3000W prima. Kan je zelfs op 1-fase blijven.
1 PVoutput . Dongen NB
Je mag altijd iets zeggen. Pas ik mijn bericht wel weer aanreneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:32:
[...]
Zal ik iets zeggen of lees je je bericht nog keertje na hi
Het rendement delen bepaal je het vermogen niet mee.CurlyMo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:34:
[...]
Je mag altijd iets zeggen. Pas ik mijn bericht wel weer aan
Ook hier geld weer de helling. Ik weet van mijn 15 graden dat het 70 procent is, maar hij zit zeker wat steiler, dus zal 60 of zelfs 50 procent worden. We nemen maar gemiddeld 55.
Dan word het 22×300×0.55=3630watt
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap dat de helling meespeelt, maar zoals je zelf al zegt zal in zijn situatie west en oost vrijwel niet tegelijk opwekken (op zonnige dagen), dus kan je het volgens mij prima door 2 delen plus een beetje marge.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:37:
[...]
Het rendement delen bepaal je het vermogen niet mee.
Ook hier geld weer de helling. Ik weet van mijn 15 graden dat het 70 procent is, maar hij zit zeker wat steiler, dus zal 60 of zelfs 50 procent worden. We nemen maar gemiddeld 55.
Dan word het 22×300×0.55=3630watt
Jij zit met 3000 ver onder marge. En met zijn derde dak erbij komt er weer helft bij dus een 5.5 kW, word drie fase @rtenkloosterCurlyMo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:44:
[...]
Ik snap dat de helling meespeelt, maar zoals je zelf al zegt zal in zijn situatie west en oost vrijwel niet tegelijk opwekken (op zonnige dagen), dus kan je het volgens mij prima door 2 delen plus een beetje marge.
1 PVoutput . Dongen NB
Echter in mijn situatie heb ik een dakoppervlak op Zuid-Zuid/West en logischerwijs Noord-Noord/Oost. Voor zover ik begrijp is Noord ongeveer 60% rendement van het Zuiden. Nu komt de hamvraag, dimensioneer je de omvormer dan op, 100% Zuid + 60% Noord, beetje verlies incalculeren, 150% van je Wp. Uiteraard een omvormer met meerdere MPPT's voor de Zuid en Noord string. Of is het simpelweg handiger om twee omvormers te gebruiken, een met 100% Wp op Zuid en een met 60% Wp voor Noord?
En als laatste vraag, heeft Zuid/Noord leggen wel zin om een langere energieopwekking te krijgen gedurende de dag?
Nee je verkrijgt niet echt langere dag, momenteel wel omdat zon opkomt tegen noord aan, en geld ook voor de avond, maar zodra dagen korter worden is dat over.pep_82 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:12:
Nu we het toch over verschillende windrichtingen en plaatsingen hebben, ik snap dat Oost-West ideaal is met het afschaffen van het salderen, je wilt immers zolang mogelijk genieten van de zoninstraling. Vroeg beginnen laat eindigen. Nu staan hierboven wat rekenvoorbeelden grofweg gezegd, delen door twee plus tien procent marge.
Echter in mijn situatie heb ik een dakoppervlak op Zuid-Zuid/West en logischerwijs Noord-Noord/Oost. Voor zover ik begrijp is Noord ongeveer 60% rendement van het Zuiden. Nu komt de hamvraag, dimensioneer je de omvormer dan op, 100% Zuid + 60% Noord, beetje verlies incalculeren, 150% van je Wp. Uiteraard een omvormer met meerdere MPPT's voor de Zuid en Noord string. Of is het simpelweg handiger om twee omvormers te gebruiken, een met 100% Wp op Zuid en een met 60% Wp voor Noord?
En als laatste vraag, heeft Zuid/Noord leggen wel zin om een langere energieopwekking te krijgen gedurende de dag?
Het max vermogen zou ik zuid nemen plus twintig procent van noord erbij. Met felle zon doet noord heel weinig, pas met diffuus een voordeel maar dan heb je altijd al lager vermogen. Het rendement kun je het gemiddelde nemen van 100 zuid en 50 noord is 75 gemiddeld. Zoals je ziet hetzelde als oost west
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit op 42 graden 110 graden vanaf zuiden kom dan op inderdaad ongeveer 70% voor dak op het westen.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:24:
[...]
Het hangt van helling hoek af maar ga maar uit van 75 procent rendement voor oost of west.
Dus 22×300×0.75=4950kWh
11x310x0.71 = 2421 kWh
Andere dak zit op 42 graden helling 68 graden vanaf zuiden dus op ongeveer 86% voor dak op het oosten
11x310x0.86 = 2932 kWh
Maar dan inderdaad niet volledig maximaal tegelijk. Daarnaast zou ik wel de mogelijkheid willen hebben om panelen bij te zetten als mijn verbruik toch hoger uitkomt. Tenzij ik bij bijplaatsen ook een extra omvormer plaats natuurlijk, maar dit lijkt me wat prijziger.
Dat maakt het inderdaad duurder, en het is niet nodig want het past op één omvormer. Dat derde groene dak heeft dezelfde helling hoek dan het rode?rtenklooster schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:25:
[...]
Ik zit op 42 graden 110 graden vanaf zuiden kom dan op inderdaad ongeveer 70% voor dak op het westen.
11x310x0.71 = 2421 kWh
Andere dak zit op 42 graden helling 68 graden vanaf zuiden dus op ongeveer 86%
11x310x0.86 = 2932 kWh
Maar dan inderdaad niet volledig maximaal tegelijk. Daarnaast zou ik wel de mogelijkheid willen hebben om panelen bij te zetten als mijn verbruik toch hoger uitkomt. Tenzij ik bij bijplaatsen ook een extra omvormer plaats natuurlijk, maar dit lijkt me wat prijziger.
Dan kun je die allemaal in serie zetten als een string van 22 op één mpp,en het andere dak van 11 op de tweede mpp
1 PVoutput . Dongen NB
Yep, helling alle daken = 42 graden. Rode dak heeft alleen schaduw op eerste 1 a 2 panelen (vanaf de schoorsteen) door de schoorsteen. Deze schoorsteen bepaalt beetje deel van de twijfel. Als door de schaduw op 1 a 2 panelen de hele string van 22 panelen nadeling wordt beïnvloed zou dat toch wel jammer zijn.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:37:
[...]
Dat maakt het inderdaad duurder, en het is niet nodig want het past op één omvormer. Dat derde groene dak heeft dezelfde helling hoek als het rode?
Dan kun je die allemaal in serie zetten als een string van 22 op één mpp,en het andere dak van 11 op de tweede mpp
... kan natuurlijk ook die twee panelen weglaten en 9 op die kant plaatsen.
Of je geeft die twee een optimiser van hosola,huawei of tigo van 50 euro per stuk.rtenklooster schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:41:
[...]
Yep, helling alle daken = 42 graden. Rode dak heeft alleen schaduw op eerste 1 a 2 panelen (vanaf de schoorsteen) door de schoorsteen. Deze schoorsteen bepaalt beetje deel van de twijfel. Als door de schaduw op 1 a 2 panelen de hele string van 22 panelen nadeling wordt beïnvloed zou dat toch wel jammer zijn.
... kan natuurlijk ook die twee panelen weglaten en 9 op die kant plaatsen.
Je kunt best veel kanten op. Maar belangrijk is eigenlijk meten want nu gok je maar wat eigenlijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Lukt niet het moet een standalone installatie worden.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 05:48:
[...]
Aangezien je nu 2×7 hebt kan het makkelijk 2×10 worden, wel optimiser gebruiken dan
Ik denk over de volgende setup:
- Omvormer met 2 mppt - Goodwe 3600D NS (incl. schaduwmanagement)
- String 1: 6 LG panelen 325 Wp op zuid-west (220 graden) op dakhelling 35 graden
- String 2: 3 LG panelen 325 Wp op zuid-west (220 graden) op dakhelling 35 graden + 3 LG panelen 325 Wp op de uitbouw onder een hoek van 10 graden.
Waar ik met name over twijfel is of String 2 wel effectief gaat zijn met verschillende dakhellingen of dat ik toch moet kiezen voor een solaredge.
Volgens mij is OW vooral omdat je dan meer panelen kwijt kan op eenzelfde dakoppervlakte en ook nog eens met een 'kleinere' omvormer.pep_82 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:12:
Nu we het toch over verschillende windrichtingen en plaatsingen hebben, ik snap dat Oost-West ideaal is met het afschaffen van het salderen, je wilt immers zolang mogelijk genieten van de zoninstraling. Vroeg beginnen laat eindigen.
Ik zou een string van 9 nemen en een 3 kW omvormer en de laatste 3 dmv micro omvormers.Do-m-pie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:06:
Wat is jullie advies over het volgende.
Ik denk over de volgende setup:
- Omvormer met 2 mppt - Goodwe 3600D NS (incl. schaduwmanagement)
- String 1: 6 LG panelen 325 Wp op zuid-west (220 graden) op dakhelling 35 graden
- String 2: 3 LG panelen 325 Wp op zuid-west (220 graden) op dakhelling 35 graden + 3 LG panelen 325 Wp op de uitbouw onder een hoek van 10 graden.
Waar ik met name over twijfel is of String 2 wel effectief gaat zijn met verschillende dakhellingen of dat ik toch moet kiezen voor een solaredge.
Ik zou je project even in sma sunnydesign zettenpep_82 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:12:
Nu we het toch over verschillende windrichtingen en plaatsingen hebben, ik snap dat Oost-West ideaal is met het afschaffen van het salderen, je wilt immers zolang mogelijk genieten van de zoninstraling. Vroeg beginnen laat eindigen. Nu staan hierboven wat rekenvoorbeelden grofweg gezegd, delen door twee plus tien procent marge.
Ik heb daar dagen mee zitten "spelen" om te kijken wat ik kan toevoegen aan Z-W opstelling op de N-O kant. Dit om het zelfvoorzienings cijfer dichter bij de 100% te krijgen.
wat opviel was dat je behoorlijk wat kan toevoegen voordat je een stapje hoger moet met de omvormer.
Ik heb verschillende offertes opgevraagd en de meeste bedrijven raden deze merken af.
Enphase:
- omvormers liggen heel het jaar door op dak
- AC stroom op dak
Solaredge:
- Verhouding veel te duur
- Is geen betrouwbaar systeem
Kloppen deze verhalen? hebben mensen andere ervaringen?
Ik hoor het graag zodat wij onze keuze kunnen maken.
En welke conclusie trok je zelf na het lezen van de meningen in dit topic wat betreft SolarEdge en Enphase?Voske89 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:02:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Enphase of Solaredge.
[ Voor 38% gewijzigd door CurlyMo op 20-06-2018 16:04 ]
Hier liggen panelen met Enphase omvormers. Die zijn aan de frames vastgeschroefd en hangen dus buiten, maar ja, daar zijn ze ook voor gemaakt. Ik ben wel benieuwd wat het nadeel is om AC stroom op het dak te hebben. Ze zijn aangesloten met een goede kabel met waterdichte connectoren. Aan de andere kant, het is altijd een spanning van 230 volt. Met panelen in serie, is de spanning vaak veel hoger.Voske89 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:02:
Ik heb verschillende offertes opgevraagd en de meeste bedrijven raden deze merken af.
Enphase:
- AC stroom op dak
Solaredge:
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
Ja solar edge is duur maar wel degelijk betrouwbaar.Voske89 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:02:
Enphase:
- AC stroom op dak
Solaredge:
Micro omvormers die hele jaar op dak liggen kunnen daar heel goed tegen, meestal ook tussen 10 en 25 jaar garantie. AC op dak is in mijn ogen veiliger dan DC.
Het AC gedeelte kun je ook eenvoudig beveiligen met aardlekschakelaar, de DC kant heeft deze mogelijkheid niet.
Heb je veel last van schaduw omdat je naar deze systemen kijkt, want beide kunnen onnodig duur zijn als je de extra mogelijkheden toch niet gebruikt?
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik hier ff op in mag haken, mijn DC is geaard op de omvormer, mocht die iets van een te hoge stroom waarnemen valt hij in storing.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:27:
[...]
Ja solar edge is duur maar wel degelijk betrouwbaar.
Micro omvormers die hele jaar op dak liggen kunnen daar heel goed tegen, meestal ook tussen 10 en 25 jaar garantie. AC op dak is in mijn ogen veiliger dan DC.
Het AC gedeelte kun je ook eenvoudig beveiligen met aardlekschakelaar, de DC kant heeft deze mogelijkheid niet.
Ik heb het niet getest, dat doet hij zelf elke opstart, het kan ook zijn dat hij er bij teveel lekstroomDC de aardlek toch uitschakelt.
Dat weet ik (nog) niet.
Die aarde voert lek spanning af, als je paneel vast pakt krijg je geen opdonder dat is alles.Supertip schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:41:
[...]
Als ik hier ff op in mag haken, mijn DC is geaard op de omvormer, mocht die iets van een te hoge stroom waarnemen valt hij in storing.
Ik heb het niet getest, dat doet hij zelf elke opstart, het kan ook zijn dat hij er bij teveel lekstroomDC de aardlek toch uitschakelt.
Dat weet ik (nog) niet.
Lek stroom meet hij zelf en dan start hij nlet op, doet ie ook zonder aarde.
Wat aarde ook doet is bliksem aan trekken....
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic