Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.584 views

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:46:
[...]

Die aarde voert lek spanning af, als je paneel vast pakt krijg je geen opdonder dat is alles.
Lek stroom meet hij zelf en dan start hij nlet op, doet ie ook zonder aarde.
Wat aarde ook doet is bliksem aan trekken....
Ik betwijfel dat.
Trekt een bliksemafleider de bliksem aan?
Nee, in principe niet. Het traject van de bliksem, vanaf de onderkant van de onweerswolk op weg naar de aarde, wordt pas in het laatste stuk van het verloop van het bliksemkanaal, op circa twintig meter boven het inslagpunt beïnvloed door een bliksemafleiderinstallatie. Gezien de afstand die de ontlading daarvoor reeds heeft afgelegd, over het algemeen enkele duizenden meters, is dit vrijwel te verwaarlozen afstand. De blliksem volgt de weg van de minste (elektrische) weerstand. De bliksemafleider wordt door de bliksem pas 'gesignaleerd' als de bliksem bereikt heeft. Anders gezegd: pas als de bliksem op het punt staat het gebouw te treffen, wordt hij door de bliksemafleiderinstallatie letterlijk afgeleid. En dat is nu juist precies de bedoeling.

Wordt de kans op blikseminslag groter wordt met een antenne op het dak?
Ja, want het aardspotentieel (het mogelijke punt van blikseminslag) wordt door de lengte van de antenne naar een hoger punt gebracht dan de oorspronkelijke hoogte van het dak.
bron: http://www.rvb.nu/Info_bliksem.html

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@BlueTooth76
Het staat er
Wordt de kans op blikseminslag groter wordt met een antenne op het dak?
Ja, want het aardspotentieel (het mogelijke punt van blikseminslag) wordt door de lengte van de antenne naar een hoger punt gebracht dan de oorspronkelijke hoogte van het dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Gelukkig staan mijn panelen niet op het hoogste punt van het dak, ondanks dat het een platdak is, wel 2 niveau's.
Net als het baasje

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
Supertip schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:17:
Gelukkig staan mijn panelen niet op het hoogste punt van het dak, ondanks dat het een platdak is, wel 2 niveau's.
Net als het baasje
Dat ie in je panelen slaat is niet zo erg, maar dat draadje dat ie volgt je huis in....
Nou de meningen verschillen maar hier komt er geen draad aan.

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
Ik heb vrij veel documenten van Dehn gelezen toen ik er van overtuigd was bliksem beveiliging nodig te hebben. Volgens Dehn vergroten zonnepanelen de kans op inslag niet. Zelfs niet als ze geaard zijn.

Helaas kost een bliksem beveiligings installatie best wel veel. Eerste prijsopgave was prima, maar uiteindelijk kwam er zo €2000 bij. Dus heb het niet meegenomen geintergreerd in huis (als in leidingen door fundatiebalken en daar de grond opin op paar plaatsen.

Het was of 1 paal van zeg 4 meter hoog midden op dak, of 2 palen van 2.5 meter op 2 hoeken, of 4 a 6 palen van 150 cm op de hoeken en in het midden van de lange zijde. Langer palen worden dikker over algemeen en dus beter zichtbaar.
De afgaande leidingen (meer is beter) hebben een een veld rond de draad waar je voor inductie op moet passen. Meer afgaande leidingen is minder groot veld rond de afleider.

Dehn heeft HVI waarbij je naast de draad geen inductie krijgt. Maar HVI is relatief duur.

Je frames (en eventueel panelen) moeten geaard zijn. Je kunt een Dehn DC beveiling voor inductie spanning voor rond de 125€ kopen. Die moet je wel aansluiten op een beetje redelijke aard leiding.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Supertip
  • Niet online
Nou ik lig er niet van wakker, genoeg hoge bomen hier waar de bliksem naartoe wil.
En als die hier inslaat, gewoon pech gehad.
Het nut van het aarden van je pv is al jarenlang een eindeloze discussie.
Maar ik heb zo'n hekel aan statische elektrische stroom dat ik dat al een reden vond om het te aarden.

Niet dat ik elke dag mijn panelen ga aaien natuurlijk.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
ApC_IcE schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:17:
[...]

Onzin verhaal over Solar edge die eerder opstart.
Idd SE heeft ook gewoon 350 of 750V DC nodig, net als een 'normale' omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

No Hands schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:01:
[...]

Ikmheb het nergens over wel,of niet selectief gehad, ik geef slechts aan dat het al vaker gebeurd dat er geen stop achter een verzegeld klepje zit.
Mijn huis is van 1963, mooie automaten als hoofdstoppen. Er komen er rap veel meer bij want Liander past ze ook aan als bij vervanging van de meter naar een digitale bv de meterborden niet goed zijn. Dan wordt er direct omgebouwd.
Heb een nieuwe meter sinds 1 1/2 jaar omdat ik naar 3F ging, maar de oude zekeringenkastje zit er helaas nog gewoon in, geen automaten gekregen hier.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 20:47

geerttttt

Manisch positief

Aan alle andere goodwe-omvormer gebruikers een vraag:

Ik heb mijn goodwe een tijdje draaien en verbonden met mijn eigen thuis-wifi. Allemaal prima, maar zijn eigen wifi access point blijft beschikbaar. Het acces point "Solar-wifi" krijg ik niet weg. Ik kan ook zien in de webinterface dat die aan staat, maar ik heb nergens een optie om de WIFI AP uit te zetten. Iemand een oplossing hiervoor? :o

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Andre1973

Andre1973

Supertip schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:41:
[...]

Als ik hier ff op in mag haken, mijn DC is geaard op de omvormer, mocht die iets van een te hoge stroom waarnemen valt hij in storing.
Ik heb het niet getest, dat doet hij zelf elke opstart, het kan ook zijn dat hij er bij teveel lekstroomDC de aardlek toch uitschakelt.

Dat weet ik (nog) niet.
Hij zal aangeven dat er een isolatie fout is als ie een te lage weerstand naar aarde meet.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• jacovn
No Hands schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:49:
[...]

Idd SE heeft ook gewoon 350 of 750V DC nodig, net als een 'normale' omvormer.
Het is echter wel flexibeler dat de string langer kan zijn en panelen die niet directe zon hebben, maar wel iets opbrengen 'meehelpen' om op 350 of 750 volt op te brengen

Met een normale string opvormer zou je aantal panelen in string bepalen door 350 / vmpp per paneel (1 fase) of 750 / vmpp per paneel (3 fase)
Zet je daar meer panelen in wordt string voltage hoger en de omzetting iets minder efficient (ook niet zo heel veel wellicht)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• reneeke1970
geerttttt schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:06:
Aan alle andere goodwe-omvormer gebruikers een vraag:

Ik heb mijn goodwe een tijdje draaien en verbonden met mijn eigen thuis-wifi. Allemaal prima, maar zijn eigen wifi access point blijft beschikbaar. Het acces point "Solar-wifi" krijg ik niet weg. Ik kan ook zien in de webinterface dat die aan staat, maar ik heb nergens een optie om de WIFI AP uit te zetten. Iemand een oplossing hiervoor? :o
Als het goed is zie je hem wel maar kun je er niet meer op inloggen omdat je hem een wifi hebt toegewezen om data te verzenden. Wil je er opnieuw in moet je hem resetten.

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

Ik ben opzoek naar een micro die ik aan 1 (72 cels) paneel kan hangen. Ik zie wat langs komen van APS, maar het lijkt erop dat die 2 ingangen heeft? Word een bij-elkaar-scharrel-projectje. 2e hands mag, niet te duur, maar geen alibabba spul.

En ik heb hier (Uitgeest) nog een 72 Cels paneel (195 x100 ongeveer) met een kapot glas staan, als er iemand interesse heeft (lekker gratis experimenteren) graag een DM. Anders gaat ie naar de stort.

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 20-06-2018 21:25 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:20:
[...]

Als het goed is zie je hem wel maar kun je er niet meer op inloggen omdat je hem een wifi hebt toegewezen om data te verzenden. Wil je er opnieuw in moet je hem resetten.
Nee dat is niet correct.
Zodra de Goodwe verbinding heeft met het ingestelde netwerk schakelt de ingebouwde wifi automatisch uit. Deze komt pas weer online op het moment dat het ingestelde netwerk niet bereikbaar is.

Hoe knippert de oranje led? Daar kun je vaak wel uit aflezen wat er aan de hand is.

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:04:
Ik ben opzoek naar een micro die ik aan 1 (72 cels) paneel kan hangen. Ik zie wat langs komen van APS, maar het lijkt erop dat die 2 ingangen heeft? Word een bij-elkaar-scharrel-projectje. 2e hands mag, niet te duur, maar geen alibabba spul.

En ik heb hier (Uitgeest) nog een 72 Cels paneel (195 x100 ongeveer) met een kapot glas staan, als er iemand interesse heeft (lekker gratis experimenteren) graag een DM. Anders gaat ie naar de stort.
Is dit wat?
https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

Er zit er wel 1 bij voor 72 cel.

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Prima spullen, exact hetzelfde hier :-)
Aegle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:03:
[...]

Ik gebruik voor in huis een Weller station. Zoiets, maar dan een ouder modelletje:
[afbeelding]

en voor buiten een Weller gasboutje:

[afbeelding]

Natuurlijk wel de juiste soldeerpunt gebruiken. Iets van 3,5 - 4 mm.

[afbeelding]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Er lopen zo wie zo twee draden je huis binnen... Namelijk de DC kabels. Als bliksem in je installatie slaat is de schade groter zonder aarding dan met.

Nen1010:2015= vereffening is verplicht sinds 1 jan 2017. Meeste paneelklemmen tegenwoordig maken een goede massa verbinding tussen paneel en rails, dus het volstaat om alleen de rails te verbinden aan een aardpen. De voorgeschreven 6mm2 is zo weg in geval van een directe bliksem inslag, die verdampt simpelweg.

Letwel, aansluiten op een aparte 50mm2 aardpen die meters diep de grond ingaat, niet je veiligheids aarding van het huis... Over het algemeen is die te dun en te hoogohmig door de korte lengtes die hiervoor gebruikt worden en corrosie.
reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:22:
[...]

Dat ie in je panelen slaat is niet zo erg, maar dat draadje dat ie volgt je huis in....
Nou de meningen verschillen maar hier komt er geen draad aan.

[ Voor 52% gewijzigd door TweakersAddict op 20-06-2018 23:55 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• jossie67
  • Laatst online: 13-11 17:09
busscherski schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:53:
[...]

Ik kan er alleen bij via de solax cloud.
Online kan ik wel een instructie vinden voor pocket wifi maar niet voor pocket lan.

Misschien kun je contact opnemen met de verkoper of importeur?

Laat me weten wat de voortgang is, lokale monitoring wil ik ook wel, maar heb nauwelijks ervaring met netwerken etc...
Via de leverancier contact gehad met de solaxpower.com europe.
Helaas local uitlezen kan niet.

Wel heb ik gezien dat de invertor contact maakt met mqtt001.solaxcloud.com.
Volgens mij verstuurd de invertor dus mqtt berichten, dus het zou misschien mogelijk kunnen zijn deze naar je eigen mqtt server te sturen.

Ik ga voor de simpel oplossing een wifi dongle. Dan kun je wel local uitlezen

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:41
Supertip schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:51:
Nou ik lig er niet van wakker, genoeg hoge bomen hier waar de bliksem naartoe wil.
En als die hier inslaat, gewoon pech gehad.
Hier gevalletje inslag gehad pal naast een hoge boom. Het schijnt dat dat maar een beperkte invloed heeft. Ik had zo'n 1000 euro schade maar alles betaald door de verzekering.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• thefox154
Onlangs zag ik hier iets over postcoderoos projecten met vrijstelling van de belasting.

Met het nieuws van vandaag zaagt de overheid als ik het dan goed begrijp gelijk alle poten hieronder uit.
Ik zit hier het lokale project te bekijken en ze rekenen met de vrijstelling van belastingen op energie. Terugverdientijd 7 jaar. Als men die halveert wordt dat dus 14 jaar. Rendement 0. Dus ook dit wordt een gevalletje we doen het voor het milieu en verder niet?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:20:
[...]

Ik zie het netwerk en kan er ook prima mee verbinden, dit terwijl hij dus ook verbonden is met mijn thuisnetwerk waarvia ik hem ook kan bereiken.
thefox154 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:49:
[...]

Nee dat is niet correct.
Zodra de Goodwe verbinding heeft met het ingestelde netwerk schakelt de ingebouwde wifi automatisch uit. Deze komt pas weer online op het moment dat het ingestelde netwerk niet bereikbaar is.

Hoe knippert de oranje led? Daar kun je vaak wel uit aflezen wat er aan de hand is.
Ik hoopte dat dat waar was, dat zou ook logisch zijn, helaas is dat niet zo en blijft de AP modus dus aan staan. Mijn oranje led knippert niet maar brand constant (lijkt mij dus OK) ook kan ik via de app e.d. alles prima aflezen, dus hij kan netjes communiceren... 8)7

• thefox154
geerttttt schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:56:
[...]

Ik zie het netwerk en kan er ook prima mee verbinden, dit terwijl hij dus ook verbonden is met mijn thuisnetwerk waarvia ik hem ook kan bereiken.

[...]

Ik hoopte dat dat waar was, dat zou ook logisch zijn, helaas is dat niet zo en blijft de AP modus dus aan staan. Mijn oranje led knippert niet maar brand constant (lijkt mij dus OK) ook kan ik via de app e.d. alles prima aflezen, dus hij kan netjes communiceren... 8)7
Wat zegt hij in de instellingen?

De twee goodwe's hier zeggen alle twee Wireless AP uit:

Wireless AP mode Disable
SSID Solar-WiFi
IP address 10.10.100.253

Wireless STA mode Enable
Router SSID Pretty-Tuin
Encryption method WPA/WPA2-PSK

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-11 14:48
Ik dacht hier eerder eens gelezen te hebben dat als de Goodwe zijn eigen AP niet uitschakelt, hier een update voor is.

Dus misschien moet je je leverancier of de goodwe importeur aanspreken?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TweakersAddict schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:47:
Er lopen zo wie zo twee draden je huis binnen... Namelijk de DC kabels. Als bliksem in je installatie slaat is de schade groter zonder aarding dan met.

Nen1010:2015= vereffening is verplicht sinds 1 jan 2017. Meeste paneelklemmen tegenwoordig maken een goede massa verbinding tussen paneel en rails, dus het volstaat om alleen de rails te verbinden aan een aardpen. De voorgeschreven 6mm2 is zo weg in geval van een directe bliksem inslag, die verdampt simpelweg.

Letwel, aansluiten op een aparte 50mm2 aardpen die meters diep de grond ingaat, niet je veiligheids aarding van het huis... Over het algemeen is die te dun en te hoogohmig door de korte lengtes die hiervoor gebruikt worden en corrosie.

[...]
Ben toch wel benieuwd hoe 'professionele' installateurs dit doen, ik vermoed dat ze de aarding rucksichlos op de groen-gele kabel aansluiten van de huisinstallatie.

EDit) Mijn vermoeden gaat over installaties bij particulieren

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 21-06-2018 13:19 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Wolly schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:14:
[...]

Ben toch wel benieuwd hoe 'professionele' installateurs dit doen, ik vermoed dat ze de aarding rucksichlos op de groen-gele kabel aansluiten van de huisinstallatie.

Waarom zou je nou eigenlijk aarden? Ik heb het niet gedaan, maar waarom wel?

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:26

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]

Dat gebeurt zeker, meerdere keren geconstateerd en ook bij mij zit het aan de huisaarde vast. Je zegt "rucksichtslos", dat een negatieve klank heeft, maar dat is in dit geval niet terecht. We hebben het hier over vereffening, niet over een bliksembeveiliging. Dan heb je het over heel andere materialen en installatie (en kosten!).

Ik snap dat een aparte aardpen is aan te bevelen, maar dat doe je niet even. Ook niet de "professionele installateurs" (vaak ZZP' ers die in de PV markt zijn gesprongen en niet altijd de juiste elektrotechnische kennis hebben). Een laagohmige, betrouwbare aarding maken is een vak apart en vereist meetapparatuur om dit te kunnen vaststellen.
geerttttt schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:33:
[...]
Waarom zou je nou eigenlijk aarden? Ik heb het niet gedaan, maar waarom wel?
Men wil in de norm voorkomen dat je door een spanningsverschil tussen de metalen delen schrikt en 6 m naar beneden valt.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Joepla schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Dat gebeurt zeker, meerdere keren geconstateerd en ook bij mij zit het aan de huisaarde vast. Je zegt "rucksichtslos", dat een negatieve klank heeft, maar dat is in dit geval niet terecht. We hebben het hier over vereffening, niet over een bliksembeveiliging. Dan heb je het over heel andere materialen en installatie (en kosten!).

Ik snap dat een aparte aardpen is aan te bevelen, maar dat doe je niet even. Ook niet de "professionele installateurs" (vaak ZZP' ers die in de PV markt zijn gesprongen en niet altijd de juiste elektrotechnische kennis hebben). Een laagohmige, betrouwbare aarding maken is een vak apart en vereist meetapparatuur om dit te kunnen vaststellen.

[...]

Men wil in de norm voorkomen dat je door een spanningsverschil tussen de metalen delen schrikt en 6 m naar beneden valt.
Tja, ik hoef er niet meer aan te zitten nu hij werkt, en als ik dat al wel doe dan doe ik het als het avond is met de pv installatie uit... En bij mij ligt alles op zo'n 2,5 meter hoogte met gras eronder. Overleef ik vast wel 8)

• Supertip
  • Niet online
[...]

Nee hoor, bij mij zit er speciaal een draad moer verbinding op de omvormer, voor de aarding van je pv.

• Joepla

Joepla

Supertip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:49:
[...]

Nee hoor, bij mij zit er speciaal een draad moer verbinding op de omvormer, voor de aarding van je pv.
En die zit weer aangesloten op...?

• Supertip
  • Niet online
Joepla schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:52:
[...]

En die zit weer aangesloten op...?
Geen idee, misschien wel op het frame(via koellichaam) op de muur, anders zou mijn aardlek er om de haverklap uitvliegen.
Aangezien die 50 ma is.

• Joepla

Joepla

@Supertip Ik ken de details niet, maar laten we hopen van niet, dat zou wel een erg hoog beungehalte hebben. Een nep-aarde is nog gevaarlijker dan geen aarde. Maar het zou me niet verbazen, als ik zo eens kijk hoe er soms wordt geïnstalleerd.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 09:03

Martijn02

/* No Comment */

Supertip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Geen idee, misschien wel op het frame(via koellichaam) op de muur, anders zou mijn aardlek er om de haverklap uitvliegen.
Aangezien die 50 ma is.
Het lijkt me niet dat je aardlek iets te doen heeft met de aarding van je zonnepanelen. Je aardlekschakelaar zit niet eens aangesloten op het aarde-netwerk in je huis. De aardlek kijkt alleen naar een eventueel verschil in stroom tussen je fase en de nul.

• Supertip
  • Niet online
Geen idee eigenlijk ga het ding ook niet open schroeven om te kijken.
Ik heb vertrouwen in de aansluit instructies van de fabrikant.

Beter een keer teleurgesteld als altijd wantrouwend.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb op de aanbouw 6 panelen bijgeplaatst die ik wil gaan toevoegen aan m'n bestaande installatie (Zelf zonnepanelen plaatsen, enkele vragen voor ik begin).

Zie hieronder een foto van de installatie. Ligt zo goed als plat zodat deze vanaf de tuin nauwelijks opvalt.

Vraag over het aansluiten: Is het een kwestie van 1 stekker uit de omvormer halen (bijv. het vrouwtje), deze aansluiten op de nieuwe string op het mannetje, vervolgens het vrouwtje van de nieuwe string in de omvormer steken op de plek waar de oude zat? Lijkt me de enige mogelijkheid, maar ik wil het even checken :). Moet ik verder nog iets instellen op de omvormer of zullen de panelen automatisch worden herkend?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C7JtlDu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R6zt2DP.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6ZJL0JF.jpg

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• reneeke1970
--Erik-- schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:07:
Ik heb op de aanbouw 6 panelen bijgeplaatst die ik wil gaan toevoegen aan m'n bestaande installatie (Zelf zonnepanelen plaatsen, enkele vragen voor ik begin).

Zie hieronder een foto van de installatie. Ligt zo goed als plat zodat deze vanaf de tuin nauwelijks opvalt.

Vraag over het aansluiten: Is het een kwestie van 1 stekker uit de omvormer halen (bijv. het vrouwtje), deze aansluiten op de nieuwe string op het mannetje, vervolgens het vrouwtje van de nieuwe string in de omvormer steken op de plek waar de oude zat? Lijkt me de enige mogelijkheid, maar ik wil het even checken :). Moet ik verder nog iets instellen op de omvormer of zullen de panelen automatisch worden herkend?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Als dat gaat over die 9+6 panelen die je nu dus in serie wilt gaan zetten zou ik dit niet doen, je omvormer zal niet meer aan gaan.

Oh wacht, keek te snel, ja voor solar edge moet je wat extra doen. Dat kunnen anderen je vertellen

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 21-06-2018 15:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 14:22
Hoi Allen,

Korte vraag: stel ik leg een set op mijn platdak die ik 2e hands overneem, welke nog met een stekker op de 220v gaat vanuit de micro-omvormer, zonder aparte groep.

In de OP lees ik dat voor nieuwe sets dit niet meer mag, dat dit niet meer op een WCD mag. Maar wel een vaste verbinding mag zijn.

Geld dit dan voor deze set? En indien ik de stekker eraf knip en met waga klemmen in lasdoos vastzet, is het dan voldoende?

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-11 19:52
Supertip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:30:
Geen idee eigenlijk ga het ding ook niet open schroeven om te kijken.
Ik heb vertrouwen in de aansluit instructies van de fabrikant.

Beter een keer teleurgesteld als altijd wantrouwend.
Een aardlekschakelaar zit alleen op de groene groepen voor apparaten die niet geaard zijn. Bijvoorbeeld in de woonkamer, slaapkamers en zolder. Deze slaat af indien er naar aarde lekt.

De witte groepen zitten aan aarde (wasmachine, badkamer, keuken, tuin, etc). Als je ook de omvormer aan aarde hebt aangesloten (geel/groene draad) dan zijn je panelen geaard.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 21-06-2018 15:39 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

--Erik-- schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:07:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Aangezien je een solaredge omvormer hebt zal je de nieuwe panelen moeten voorzien van SolarEdge optimizers. Die moeten ook nog bij de optimizers passen van de andere panelen. (niet allemaal kan zo maar in 1 string).
Dan moet je nog oppassen op het maximaal aantal optimizers (25/50) en het max vermogen ( 5700,5250 / 11250)
Je kan de info hier vinden

Welke bij elkaar mogen: https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf
Optimizer info: https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Als dat allemaal klopt kan je ze in serie zetten en ze laten pairen (kuch) met de omvormer.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• jacovn
Van de Optimizer info is een nieuwere file denk ik: https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Daar staat de 405 en de 505 ook in

• exroosje
Gecko123 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:36:
[...]

Een aardlekschakelaar zit alleen op de groene groepen voor apparaten die niet geaard zijn. Bijvoorbeeld in de woonkamer, slaapkamers en zolder. Deze slaat af indien er naar aarde lekt.

De witte groepen zitten aan aarde (wasmachine, badkamer, keuken, tuin, etc). Als je ook de omvormer aan aarde hebt aangesloten (geel/groene draad) dan zijn je panelen geaard.
Is dit niet informatie uit enkele NEN normen terug. Tegenwoordig zijn alle groepen geaard. En alle groepen hangen per max 4 aan een aardlekschakelaar.

De omvormer sluit je ook altijd geaard aan aan de AC kant. De discussie gaat hier over of je de panelen zelf ook aan aarde hangt (aan de DC kant) en waar je die dan op aansluit.. (maar ik ben ook maar een leek op dit gebied)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
[...]
?? Hoe oud is deze info? Zelfs in mijn meterkast (uit 1996) in een huis uit 1970 zitten gewoon alles groepen achter een aardlekschakelaar, zoals dat hoort!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:22:
[...]

OK, een W/W WP, daar wordt het verhaal iets anders van, dan ben je inderdaad een soort van verplicht om te koelen om de bron "gezond" te houden.

@jerh heeft ook een W/W WP, wellicht kan hij je meer vertellen over het potentiële verbruik. Wat ik me kan herinneren verbruikt hij echt heel weinig stroom, maar hij heeft ook een erg goed geïsoleerde woning volgens mij.

Wel een beetje off-topic trouwens in het PV topic >:)
Koelen stelt niks voor qua gebruik. De bronpomp, wp pomp voor vv en evt pompen op verdelers lopen. Hier iets van 100 watt, nieuwere units hebben wellicht zuinigere pompen. Bij mij zit er ook nog een vertraging op van 2 uur, pas als het 2 uur een graad warmer is dan de doeltemperatuur slaat hij aan. Op warme dagen blijft het verbruik dus onder de 2 kWh.

• Supertip
  • Niet online
[...]

Geen idee eigenlijk, de aarde van de pv zit onderin de kast vast, en van de aansluiting op de meterkast op de stekker.
En eigenlijk geen idee of die 2 met elkaar verbonden zijn.
Als ik maar geen statische elektrische schokken krijg van de panelen vind ik het best.
Want ohhhh wat heb ik daar een hekel aan.
Ooit in het verleden een audi met pullman bekleding opgeruimd vanwege altijd die schokken, sleepdraad van alles geprobeerd.

Dus verkopen was de beste optie.

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik heb me er inmiddels wat meer in verdiept en ik twijfel nu tussen twee partijen.

De één biedt:
10 x Zonnepaneel 295 Wp JA Solar JAM6(K)(BK)-60-295/PR
1 x Omvormer GoodWe GW3000-NS WiFi
Verwachte opbrengst 2891 kWh
Incl. volledige installatie e.d. voor € 3.845,12
Oftewel € 1,33 per kwh

De ander biedt:
12 x Zonnepaneel AEG polykristallijn 275W AS-P606
1 x Omvormer AEG Solar AS-3000-2, 1-fase
Verwachte opbrengst 2888 kWh
Incl. volledige installatie e.d. voor € 3.815,00
Oftewel € 1,32 per kwh

Beide aanbieders worden goed beoordeeld. Ik vind het lastig een keuze te maken.
De verwachte opbrengst van optie één ziet er vrij enthousiast uit, maar ik heb geen idee of dat met deze combinatie realistisch is. Wel heeft het mijn lichte voorkeur om 10 i.p.v. 12 panelen op het dak te plaatsen. Al weet ik niet waarom, want het is een plat dak en je zult ze dus waarschijnlijk niet of nauwelijks zien.

Als laatste opmerking, er zal wellicht een klein beetje schaduw op vallen door de dakdoorvoeren die bij onszelf en bij de buren op het dak staan. Verwacht echter niet dat dit veel zal zijn.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-11 19:52
Andrehj schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:38:
[...]

?? Hoe oud is deze info? Zelfs in mijn meterkast (uit 1996) in een huis uit 1970 zitten gewoon alles groepen achter een aardlekschakelaar, zoals dat hoort!
Ik denk dat je gelijk hebt. d:)b

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
Roelio86 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:40:
Ik heb me er inmiddels wat meer in verdiept en ik twijfel nu tussen twee partijen.

De één biedt:
10 x Zonnepaneel 295 Wp JA Solar JAM6(K)(BK)-60-295/PR
1 x Omvormer GoodWe GW3000-NS WiFi
Verwachte opbrengst 2891 kWh
Incl. volledige installatie e.d. voor € 3.845,12
Oftewel € 1,33 per kwh

De ander biedt:
12 x Zonnepaneel AEG polykristallijn 275W AS-P606
1 x Omvormer AEG Solar AS-3000-2, 1-fase
Verwachte opbrengst 2888 kWh
Incl. volledige installatie e.d. voor € 3.815,00
Oftewel € 1,32 per kwh

Beide aanbieders worden goed beoordeeld. Ik vind het lastig een keuze te maken.
De verwachte opbrengst van optie één ziet er vrij enthousiast uit, maar ik heb geen idee of dat met deze combinatie realistisch is. Wel heeft het mijn lichte voorkeur om 10 i.p.v. 12 panelen op het dak te plaatsen. Al weet ik niet waarom, want het is een plat dak en je zult ze dus waarschijnlijk niet of nauwelijks zien.

Als laatste opmerking, er zal wellicht een klein beetje schaduw op vallen door de dakdoorvoeren die bij onszelf en bij de buren op het dak staan. Verwacht echter niet dat dit veel zal zijn.
Die JA Solar zijn mooie zwarte panelen. Die AEG volgens mij blauw. Volgens mij is de vraag naar zwart groter, dus kan je die ik de toekomst makkelijker doorverkopen. Men zegt op internet dat mono een hoogwaardiger productie proces is en daarmee betere kwaliteit panelen oplevert. Dus ik zou gewoon voor de eerste gaan. Ook omdat je dan minder panelen nodig hebt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Roelio86
Op dat platdak is alles zuid gericht?
Kun je er geen oost/west van maken, zodat er meer panelen op kunnen?
Poly panelen voldoen ook, als je ze toch niet ziet.
Fototje?

Lastig bereikbaar dak? Oftewel kan je het zelf niet doen (met platdakbevestiging uiteraard)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 20:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
CurlyMo schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:51:
[...]

Die JA Solar zijn mooie zwarte panelen. Die AEG volgens mij blauw. Volgens mij is de vraag naar zwart groter, dus kan je die ik de toekomst makkelijker doorverkopen. Men zegt op internet dat mono een hoogwaardiger productie proces is en daarmee betere kwaliteit panelen oplevert. Dus ik zou gewoon voor de eerste gaan. Ook omdat je dan minder panelen nodig hebt.
Als ik me niet vergis is dat JA Solar paneel een mono met zilveren frame en witte backsheet.
Deze is er ook in een 300Wp versie.

Mono en Poly zijn 2 verschillende technieken, beide zijn een prima keuze.
Poly panelen gaan wat beter om met diffuus licht en zullen waarschijnlijk minder warm worden omdat ze niet zwart zijn.

Ik zou kiezen voor de optie met 10 panelen, mocht je in de toekomst nog die 2 panelen bij willen leggen dan kan dat prima met de aangeboden omvormer.

• Roelio86
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:35:
@Roelio86
Op dat platdak is alles zuid gericht?
Kun je er geen oost/west van maken, zodat er meer panelen op kunnen?
Poly panelen voldoen ook, als je ze toch niet ziet.
Fototje?
Ja plat dak en zuid gericht inderdaad.
Meer kan wel, maar is in onze situatie denk ik nog niet interessant.
We zijn maar met zijn tweeën en werken beide full-time.
Verwacht dus dat verbruik komende paar jaar niet boven de 3.000 kWh komt.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/4KAYNQ0

• Roelio86
205Gutmann schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:35:
[...]

Als ik me niet vergis is dat JA Solar paneel een mono met zilveren frame en witte backsheet.
Deze is er ook in een 300Wp versie.

Mono en Poly zijn 2 verschillende technieken, beide zijn een prima keuze.
Poly panelen gaan wat beter om met diffuus licht en zullen waarschijnlijk minder warm worden omdat ze niet zwart zijn.

Ik zou kiezen voor de optie met 10 panelen, mocht je in de toekomst nog die 2 panelen bij willen leggen dan kan dat prima met de aangeboden omvormer.
Ja, de optie om er eventueel in de toekomst 2 bij te kunnen plaatsen is inderdaad wel een fijne.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Roelio86
Ik ben alleen en heb 1500 kWh over. (krijg ik ook centjes voor)
Over 1,5 jaar is salderen over.
Dan "telt" jaarverbruik niet meer, maar heb je meer aan instant verbruik (dus dakkie volgooien en opwek spreiden over de dag dmv oost/west)

Hier is je plaatje
https://i.imgur.com/4KAYNQ0.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 20:53 ]

• Roelio86
@AUijtdehaag, Thanks!!

In dat geval is het wellicht des te beter om nu voor de 10 panelen van JA Solar te gaan en er over een tijdje eventueel een aantal extra neer te leggen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Roelio86 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:58:
@AUijtdehaag, Thanks!!

In dat geval is het wellicht des te beter om nu voor de 10 panelen van JA Solar te gaan en er over een tijdje eventueel een aantal extra neer te leggen?
Uh...
In oost/west heb je (meestal) een (string) omvormer met 2x mppt ingang nodig.
EN minimaal 6 panelen per ingang. (meer is stukken beter voor het rendement)
Dus 12 kan, maar liever gewoon meteen volgooien met 11 a 12 panelen per ingang voor het beste rendement.
Speel anders eens met https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ en kies nieuw project

Oost/west doet meestal 0,85x opbrengst van zuid. Maar je kan wel meer panelen kwijt en je hebt wat betere spreiding van opwek.
(verwacht geen wonderen in de winter en bij lager staande zon, want het is een platdak, dus wat minder dan een schuindak)

En voor de btw teruggave wil je dat liever in 1x doen toch? (anders moet je die aangifte "open" houden)
Dus ik zou het meteen "goed" doen. (anders ook 2x plaatsingkosten)

(AUIjtdehaag heeft geen btw teruggevraagd en wil geen ondernemer voor de btw zijn om persoonlijke redenen/argumenten)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 21:10 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

jacovn schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:08:
Van de Optimizer info is een nieuwere file denk ik: https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Daar staat de 405 en de 505 ook in
Als het een bestaand systeem is kunnen de xx04 en xx05 optimizers niet in 1 string met de P250/P300/P500 versies. Vandaar de wat oudere lijst.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:00
De oorspronkelijke set van @--Erik-- zijn 12 panelen met ingebouwde optimizers (OPJ300-LV-C1-M02), ik neem aan dat de 6 nieuwe panelen hetzelfde zijn.
Echter als er nu een SE3000H hangt mag daar maar 4650Wp aan hangen, anders geen garantie meer.
12*285Wp + 6*285Wp = 5130Wp !!

• JacobE
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-10 23:33
Ik zie hier nog weinig reacties op de "gelekte" plannen om het gas gebruik te ontmoedigen door een belasting verhoging en het elektra met 7, 3 cent te verlagen. Wat zijn de consequenties? Ik zie het nog niet als een aanmoediging om te investeren panelen. Doorgaan met plannen?

• Rol-Co

Rol-Co

JacobE schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:15:
Ik zie hier nog weinig reacties op de "gelekte" plannen om het gas gebruik te ontmoedigen door een belasting verhoging en het elektra met 7, 3 cent te verlagen. Wat zijn de consequenties? Ik zie het nog niet als een aanmoediging om te investeren panelen. Doorgaan met plannen?
Yep, salderen stopt omdat er belasting misgelopen word maar vervolgens gaan we die verlagen op elektra. 8)7

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
Ik heb wat offertes binnen voor dit huis advies zonnepanelen design zie hieronder de details. Laat ik beginnen met de vraag, en de achtergrond erbij voor de geïnteresseerde. Ik denk nu over zelf aanleggen :9 Dan kan ik wel bijdragen aan een groenere wereld, en met een lage investering even de saldering aankijken. Panelen zijn her te gebruiken in de toekomst en +/350e derving voor een omvormer is goed te overzien, als we ooit upgraden.

Met de breedte van het huis kan ik er exact, heel exact 4 kwijt in landscape. Helaas kom ik daarmee in de wat duurdere panelen uit. Maar met 4 stuks nog wel te overzien.
  • Panasonic VBHN295SJ46
  • Sunpower X21-335-BLK
  • SunForte PM096B00 335Wp
Nu zijn er een aantal stringomvormers die bij 4 panalen van 56volt starten. Welke zouden jullie kiezen, ik heb de voorkeur voor geruisloos en wat fijne grafieken (alles binnen de Chinese maatstaven)
  • Goodwe 15000-NS
  • 80V start
  • Omniksol-1.5k-TL2
  • 150V start wat aan de hoge kant
  • SeverSolar 1000S
  • 80V start
Ik las een post van @Rol-Co dat een model " pruttelt " maar ik kan niet achterhalen over welk model jouw post ging?

Wat er uit de offertes kwam:
Een aanbieder durfde 2x een SeverSolar aan te bieden vanwege de verschillende hoeken. Ik heb hem gevraagd om een offerte met SE om de prijs gelijk te houden. Platdak en kleine installatie (max 7 panelen) maakt het sowieso prijziger

De prijzen WP ex BTW:
A: 1,71 Trina 300 panelen 6x
B: 1,91 Sunpower E20 en X21 panelen 7x
C: 1,65 BenQ AOU 335 7x

Je komt op netto investeringen uit van 4000e dat is toch fors met het oog op de saldering versobering. Men rekent met een energie prijs toename op 9-10jaar terugverdien tijd. Maar Wiebes zal eerder de subsidie kraan verder sluiten waardoor de terugverdien tijd naar oneindig gaat 8)7 . Vandaar bovenstaande vragen over zelfbouw.

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-11 17:15
Ik geloof niet dat de electriciteitsprijs omlaag gaat. Er moeten veel kosten gemaakt worden om het electriciteitsnet geschikt te maken voor al die warmtepompen. Ik denk dat de aanschaf van zonnepanelen hoe dan ook een goede investering is. @stormfly Ik heb ook de X21 op het oog. 24x in een oost/west opstelling past mooi op mijn dak. Maar tsjeeminee het is serieus geld.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• Rol-Co

Rol-Co

@stormfly
Dat is een kostal piko 1.5mp en ben nog in conclaaf met kostal.de om hem eventueel in een garantie claim te dumpen maar voorlopig proberen ze het nog af te schepen als "normaal" waar ik het natuurlijk niet mee eens ben.

@mebrein
Volg je het nieuws een beetje de laatste tijd? :)

• --Erik--
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:04:
[...]

Aangezien je een solaredge omvormer hebt zal je de nieuwe panelen moeten voorzien van SolarEdge optimizers. Die moeten ook nog bij de optimizers passen van de andere panelen. (niet allemaal kan zo maar in 1 string).
Dan moet je nog oppassen op het maximaal aantal optimizers (25/50) en het max vermogen ( 5700,5250 / 11250)
Je kan de info hier vinden

Welke bij elkaar mogen: https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf
Optimizer info: https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Als dat allemaal klopt kan je ze in serie zetten en ze laten pairen (kuch) met de omvormer.
De 6 nieuwe panelen zijn net als de andere panelen ook JAsolar panelen met ' ingebouwde' optimizers. Ik heb navraag gedaan bij de webshop waar ik beide sets heb gekocht en ze gaven me bij aankoop al aan dat deze 6 nieuwe panelen (290WP per stuk) compatible zijn met de 'oude' panelen van 285WP.
Rouske schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:03:
De oorspronkelijke set van @--Erik-- zijn 12 panelen met ingebouwde optimizers (OPJ300-LV-C1-M02), ik neem aan dat de 6 nieuwe panelen hetzelfde zijn.
Echter als er nu een SE3000H hangt mag daar maar 4650Wp aan hangen, anders geen garantie meer.
12*285Wp + 6*285Wp = 5130Wp !!
In totaal komt er 12*285 + 6*290 = 5160WP aan de SE3000H te hangen, maar ik begrijp uit jouw post dat dat niet slim is vanwege de garantie.. Ik dacht dat het wel kon aangezien de nieuwe set een andere orientatie heeft als de set van 12 en de piek dus wel mee zal vallen. Tot hoever loopt de garantie dan?

• stormfly
@mebrein post aangepast, ik doelde op de subsidie. Geruchten van 17 cent en dan afbouwen, terwijl de offertes nu rekenen van een energieprijs stijging van 1 cent per jaar, 21cent, 22cent etc. Hoe dan ook mijn dure opstelling zie ik niet in 9 jaar terugverdiend gaan worden.

SunPower is zeker geld, maar ik twijfel er toch over. Ze zijn schitterend om te zien, kwaliteit top, garantie top, anti-degradatie top. Later kunnen ze altijd nog op een garage dak als 500Wp weer de standaard is 8)

[ Voor 42% gewijzigd door stormfly op 21-06-2018 22:45 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stormfly
De zwarte panasonics kuro 325 Wp komen half juli (helaas dan pas) beschikbaar.
Gewoon alles op een sma x.x
Nu ook via modbus tcp uitleesbaar via node-red (en in grafana) ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 22:43 ]

• Rouske
@--Erik-- tot de max DC power die in de datasheet staat voor een SE3000H.
Maximaal DC-vermogen (paneel STC): 4650W
Helaas is dat dus ongeacht of het een volledige Oost/West setup is, maar gewoon het totaal wat er aan panelen aan hangt.

[ Voor 46% gewijzigd door Rouske op 21-06-2018 22:50 ]

• --Erik--
  • Niet online
Rouske schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:43:
@--Erik-- tot de max DC power die in de datasheet staat voor een SE300H.
Maximaal DC-vermogen (paneel STC): 4650W
Dank je, zie in de datasheet dat de SE3500H tot 5425WP mag, dus dan zou ik die het beste aan kunnen schaffen en de SE3000H maar verkopen lijkt me..

-edit-
Of met oog op nog een keer 3 panelen bijleggen, kan ik beter voor de SE3680H gaan? Die kan tot 5700WP. Dan heb ik nu dus nog ruimte over voor 5700 - 5160 = 540WP aan panelen. Scheelt maar 2 tientjes meer als de SE3500H.
-edit-

[ Voor 24% gewijzigd door --Erik-- op 21-06-2018 22:48 ]

• mebrein
@Rol-Co ja ik volg het nieuws.... ik moet nog zien dat de electriciteit echt goedkoper wordt.... ik geloof gewoon niet dat dat echt gaat gebeuren. en het is ook allemaal nog maar een plan toch. ik krijg het idee dat er enorm geinvesteerd moet worden in het electriciteitsnet, maar bijvoorbeeld ook in duurzame opslag, zou toch veel efficienter zijn als de overheid hierin voorziet. ik vind het echt belachelijk dat iedereen straks accu's moet gaan installeren om zelfopgewekte energie te gaan bufferen. en met die electrische auto voor je deur, mooi verhaal. ik was laatst bij de verkoop van een nieuwbouwproject waar op 80 huizen slechts vier huizen werden aangeboden met een eigen parkeerplek. dus dat worden dus gedeelde laadpalen, waar weer een partij tussen moet die hier weer lekker aan kan gaan verdienen.... -edit- ik doelde op dat plan van samsom, waar iedereen aan de warmtepomp gaat etc, etc. en dat stroom relatief goedkoper wordt dan gas. ik denk dus dat stroom gewoon veel duurder gaat worden.

[ Voor 10% gewijzigd door mebrein op 21-06-2018 23:24 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:17:
[...]

Yep, salderen stopt omdat er belasting misgelopen word maar vervolgens gaan we die verlagen op elektra. 8)7
Zodat iedereen gasloos is en de prijs op elektra weer omhoog kan.
https://www.ad.nl/politie...100-euro-omhoog~a10c3bfa/
//oftopic

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 22:51 ]

• Rouske
--Erik-- schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:45:
[...]
Dank je, zie in de datasheet dat de SE3500H tot 5425WP mag, dus dan zou ik die het beste aan kunnen schaffen en de SE3000H maar verkopen lijkt me..

-edit-
Of met oog op nog een keer 3 panelen bijleggen, kan ik beter voor de SE3680H gaan? Die kan tot 5700WP. Dan heb ik nu dus nog ruimte over voor 5700 - 5160 = 540WP aan panelen. Scheelt maar 2 tientjes meer als de SE3500H.
-edit-
Ja of dan maar meteen voor de SE4000H gaan en in de omvormer op 16A limiet zetten (indien je niet hoger kan qua zekering/bekabeling), dan kan je er tot 6200Wp aan panelen aan hangen ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 21-06-2018 22:54 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:50:
[...]

Zodat iedereen gasloos is en de prijs op elektra weer omhoog kan.
https://www.ad.nl/politie...100-euro-omhoog~a10c3bfa/
//oftopic
En voor de laagste inkomens weer extra teruggave of minder loonbelasting.
Wat een heen en weer gegoochel met geld zeg, echt vestzak broekzak.
8)7

• stormfly
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:41:
@stormfly
De zwarte panasonics kuro 325 Wp komen half juli (helaas dan pas) beschikbaar.
Gewoon alles op een sma x.x
Nu ook via modbus tcp uitleesbaar via node-red (en in grafana) ;-)
Ja daarmee begon heel het verhaal mee, de KURO's ook mooie panelen. Maar die zijn een fractie groter, wat mij op de volgende vraag doet komen.

Als je 4 panelen landscape neerlegt, wat moet je dan aan "materiaal" mee rekenen, 3x een tussenklem van 0,8 cm en 2x een eindklem van 2cm? Is dat voldoende?

SMA is heel mooi, valt voor mij in de premium merken net als SE. Maar als ik echt laag wil blijven qua investering dan kan ik dat beter niet doen >:)

Hem hem wel weer in het lijstje opgenomen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BJOa3ek.png

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stormfly
8 mm tussenklem en 2,5 cm eindklem (sun-solar rail)
Dus 24+50= 74 mm

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 23:08 ]

• Andre1973

Andre1973

stormfly schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:00:
[...]

Ja daarmee begon heel het verhaal mee, de KURO's ook mooie panelen. Maar die zijn een fractie groter, wat mij op de volgende vraag doet komen.

Als je 4 panelen landscape neerlegt, wat moet je dan aan "materiaal" mee rekenen, 3x een tussenklem van 0,8 cm en 2x een eindklem van 2cm? Is dat voldoende?

SMA is heel mooi, valt voor mij in de premium merken net als SE. Maar als ik echt laag wil blijven qua investering dan kan ik dat beter niet doen >:)

[afbeelding]
Ik neem zelf altijd ook nog 4-6 cm extra rail om te kunnen uitlijnen, dak is zelden recht, en 2 railsen op de mm strak haaks onder elkaar plaatsen is ook best een kunstje.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
JacobE schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:15:
Samsom berekent dat zo: "Als je de gasprijs zou verhogen met ongeveer 20 cent per kubieke meter, en je verlaagt tegelijkertijd de elektriciteitsprijs met ongeveer 10 cent per kilowatuur, dat staat in datzelfde bericht, dan stijgt je energie-rekening helemaal niet." Hij rekent voor hoe de berekening in het Volkskrant-artikel eigenlijk had moeten zijn: "Een gemiddeld huishouden gebruikt ongeveer 1200 kuub gas per jaar en je gebruikt ongeveer 3000 kilowattuur elektriciteit per jaar [...], dan betaal je aan het eind van het jaar minder voor je rekening."

Dit maakt de berekeningen voor terugverdientijd van een warmtepomp een heel stuk makkelijker. Voor die 1200 m3 gas ga je in de toekomst dan 1200 x 0.2 = 240 euro meer betalen en voor de elektriciteit van 2400 kWh die een warmtepomp verbruikt voor dezelfde warmte 2400 x 0.1 = 240 euro minder. Dat is een verschil van 480 euro per jaar; over 15 jaar is dat 7200 euro. Dat kun je dus extra optellen bij de berekeningen die je met gelijkblijvende prijzen hebt.

Ja, de elektriciteitsprijs in 12 jaar halveren verdubbelt in principe de terugverdientijd van PV systemen, maar Wiebes heeft beloofd dat die toch binnen 7 jaar blijft. Dat kan even goed als je er van uit gaat dat in de komende 12 jaar ook de prijs van PV-systemen halveert (wat niet onrealistisch lijkt), dan komt het allemaal toch precies weer uit.

En verder natuurlijk de elektriciteitsprijs niet vast op 10 ct/kWh maar volledig variabel tussen 2 en 18 ct/kWh, dan wordt opslag toch ook interessant. De energiebelasting moet dan natuurlijk procentueel worden over de prijs, niet een vast bedrag per kWh.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• AUijtdehaag
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:00:
[...]

[afbeelding]
Maar wat is nu het plan?
3 (of 4?) onder je dakkapel in landscape? en de rest? (op dakkapel, noord oost en garage?)

Ik begrijp dat je goedkoop wilt uit zijn, maar het pv virus is niet te stoppen, en dan wordt het weer duur met de uitbreiding (weer een andere omvormer etc). Dus doe het gewoon in 1x goed. (ik heb al 5x gewijzigd hier)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2018 05:56 ]

• mebrein
@Jan Treur Mooie uiteenzetting, bevestigt wat ik al dacht. Politici struikelen over elkaar heen met allerlei mooie plannen. Mijn conclusie is dat het de moeite waard is om het dak helemaal vol te leggen. Dat wordt volgens mij ook door iedereen aangemoedigd wordt als ik hier het een beetje volg @Rol-Co wat vind jij, goed plan? Wat denk jij dat er gaat gebeuren met de prijs van electra?

Ik denk dus aan misschien niet de goedkoopste, maar wel aan een duurzame oplossing. En wie weet ligt glas-glas wel binnen bereik, alleen wel een enorme investeringen zeg. Met 24 panelen en moderne micro's over de 10k heen... Maar misschien toch beter om het in 1 keer goed te doen en nu wat meer uit te geven? Alternatief is om voor een el cheapo Poly te gaan en het hier een jaartje of tien mee uit te zingen.

De 3-fase aansluiting is gisteren aangevraagd. Gisteren heb ik mijn slag geslagen in de bouwmarkt, goeie trap gekocht met 21% korting en morgen kan ik dan eindelijk het dak op om op de centimeter op te meten.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

--Erik-- schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:40:
[...]
De 6 nieuwe panelen zijn net als de andere panelen ook JAsolar panelen met ' ingebouwde' optimizers. Ik heb navraag gedaan bij de webshop waar ik beide sets heb gekocht en ze gaven me bij aankoop al aan dat deze 6 nieuwe panelen (290WP per stuk) compatible zijn met de 'oude' panelen van 285WP.
[...]
In totaal komt er 12*285 + 6*290 = 5160WP aan de SE3000H te hangen, maar ik begrijp uit jouw post dat dat niet slim is vanwege de garantie.. Ik dacht dat het wel kon aangezien de nieuwe set een andere orientatie heeft als de set van 12 en de piek dus wel mee zal vallen. Tot hoever loopt de garantie dan?
Over "Oversizing" de solar edge inverters.
https://www.solaredge.com...r_dc_oversizing_guide.pdf

• Rouske
@WoudseHoeve wat wil je duidelijk maken, dat er regeltjes zijn m.b.t. oversizing van SE?
De limieten staan al in de datasheet, SE3000H met de maximale oversizing van 155% is 4650Wp.

Maar iedereen weet dat je met Oos/West er makkelijk meer er op kwijt kan voordat je aan de max van de output komt, maar zo ziet SolarEdge dit helaas niet.

Zie ook wizzopa in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:05

de Peer

under peer review

mebrein schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:32:
Mijn conclusie is dat het de moeite waard is om het dak helemaal vol te leggen. Dat wordt volgens mij ook door iedereen aangemoedigd wordt als ik hier het een beetje volg.
Hoe trek je die conclusie? Ik denk dat je je er van bewust moet zijn dat dit topic vol hobbyisten/techneuten zit die vooral graag willen dat het allemaal loont, of die het vanuit duurzaamheidsaspect doen, of de techniek gewoon mooi vinden. Daarnaast loopt het topic al lang en ging men altijd uit van de salderingsregeling, die nu dus gaat vervallen. Wie een aantal jaar geleden zijn panelen heeft gelegd en dus jarenlang heeft kunnen salderen, heeft mooie business-case gehad. Sta je nu echter op het punt om PV te gaan leggen, dan ziet die business case er helemaal niet zo mooi uit, vanuit een financieel oogpunt gezien dan!
Wacht in ieder geval de details af van de nieuwe saldeerregeling (binnen enkele maanden bekend) en eventueel ook het moment dat de importheffing op Chinese panelen er af gaat, maak dan je business case en schat de risico's in, en trek je conclusie :-). Dan doe je het in ieder geval op basis van de best beschikbare informatie die op dat moment beschikbaar is.

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 21:45
Ook zonder salderen en met gelijk blijvende elektra prijzen is het momenteel voor mij een rendabele investering. Meer in de toekomst kijken is wmb echt koffiedik kijken. Het kan alle kanten op ook als over een paar maanden Wiebes meer denkt te weten.

Ik zie de zonnepanelen vooral icm een warmtepomp als een hedge tegen wisselende elektra prijzen.

• de Peer

de Peer

under peer review

janatwork schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:07:
Ook zonder salderen en met gelijk blijvende elektra prijzen is het momenteel voor mij een rendabele investering. Meer in de toekomst kijken is wmb echt koffiedik kijken. Het kan alle kanten op ook als over een paar maanden Wiebes meer denkt te weten.

Ik zie de zonnepanelen vooral icm een warmtepomp als een hedge tegen wisselende elektra prijzen.
Dan ben ik erg benieuwd hoe je dat doet! Ik kan dat niet geloven namelijk. Ik neem aan dat je dan sowieso zelf legt (geen installatiekosten). En zonder salderen, dan reken je met 11-12 cent teruglevergoeding per opgewekte kWh terwijl je wel de volle bak betaalt (23 ct?) voor elke gebruikte kWh? Hoe kan dat rendabel zijn? Ik ben oprecht geïnteresseerd!

• GioStyle
  • Laatst online: 02:17
Van de week Clickfit Evo geplaatst. Ik ben niet helemaal tevreden wat betreft de dakpannen. Aan de rechterkant van de pan zit in mijn ogen net een te grote opening door de dakhaak. Ik ben van plan om een inkeping te slijpen aan de onderkant van de pan. Iemand nog tips?

• Stef87
  • Laatst online: 11-11 23:41
Is er iemand die mij (evt per DM) kan doorsturen naar bedrijven die in Eindhoven vrijstaande overkappingen maken (met in hoek mini schuurtje) waar direct zonnepanelen als dak kunnen worden gebruikt?

Overkapping kan zo’n 12 panelen groot dak hebben (1x1.65m x12) voor achter in onze tuin.

Ons gewone dak is al vol en hebben grote moeite een bedrijf te vinden die in omgeving Eindhoven wat voor ons kan betekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 22-06-2018 11:19 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:32:
[...]

Wie een aantal jaar geleden zijn panelen heeft gelegd en dus jarenlang heeft kunnen salderen, heeft mooie business-case gehad. Sta je nu echter op het punt om PV te gaan leggen, dan ziet die business case er helemaal niet zo mooi uit, vanuit een financieel oogpunt gezien dan!
Wacht in ieder geval de details af van de nieuwe saldeerregeling (binnen enkele maanden bekend) en eventueel ook het moment dat de importheffing op Chinese panelen er af gaat, maak dan je business case en schat de risico's in, en trek je conclusie :-). Dan doe je het in ieder geval op basis van de best beschikbare informatie die op dat moment beschikbaar is.
Probleem is dat deze regering onbetrouwbaar is. Kennissen die 2 jaar geleden voor 16000 euri panelen gelegd hebben met de zekerheid dat er tot 2023 niks zou veranderen mbt salderen daar was hun buisiness case op gebaseerd voelen zich compleet belazerd. Dus wat denkje dat er met de komende ( gemaximaliseerde ) pv subsidie pot met dat onbetrouwbare zooitje in den haag gaat gebeuren totaal 0 vertrouwen in.enige hoop is dat dit kabinet valt (snel) maar ja wat krijg je daar voor in de plaats een onbetrouwbaar links kabinet met dito linkse hobies whatever. Ik zou nu 3x nadenken om panelen te kopen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:15
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Dan ben ik erg benieuwd hoe je dat doet! Ik kan dat niet geloven namelijk. Ik neem aan dat je dan sowieso zelf legt (geen installatiekosten). En zonder salderen, dan reken je met 11-12 cent teruglevergoeding per opgewekte kWh terwijl je wel de volle bak betaalt (23 ct?) voor elke gebruikte kWh? Hoe kan dat rendabel zijn? Ik ben oprecht geïnteresseerd!
Zo moeilijk is het sommetje niet. Alles wat je zelf direct verbruikt, bespaart je 23 cent/kWh. Tenzij de panelen op een geheel eigen meter aangesloten gaan worden, blijft dat zo.
Wat je terug levert zal een minimale waarde hebben van 6 cent.
Als je 20% direct zelf verbruikt, dan levert elke opgewekte kWh dus gemiddeld
20% * 23 + 80% * 6 = 9,4 cent op.

Als de installatie 90 cent per Wp kost en de opbrengst per jaar is 0,9 kWh per Wp.
Dan heb je dus 90 cent per Wp aan kosten, en een opbrengst per jaar van 0,9 * 9,4 = 8,5 cent per jaar
Na 90/8,5 = 10 jaar, 8 maanden

Je kan gunstiger en ongunstiger rekenen

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MeTooPV schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:41:
[...]

Zo moeilijk is het sommetje niet. Alles wat je zelf direct verbruikt, bespaart je 23 cent/kWh. Tenzij de panelen op een geheel eigen meter aangesloten gaan worden, blijft dat zo.

Als de installatie 90 cent per Wp kost en de opbrengst per jaar is 0,9 kWh per Wp.
Dan heb je dus 90 cent per Wp aan kosten, en een opbrengst per jaar van 0,9 * 9,4 = 8,5 cent per jaar

Direct verbruik kun je zelf al hoger maken d.m.v. wassen, drogen, warmtepomp en warmtepompboiler overdag te laten lopen.
En je kunt de BTW nog terugkrijgen van de aanschaf.

@Snarfie31
Welk kabinet is wel betrouwbaar geweest de afgelopen 20 jaar?

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 22-06-2018 12:25 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Rouske schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:30:
@WoudseHoeve wat wil je duidelijk maken, dat er regeltjes zijn m.b.t. oversizing van SE?
De limieten staan al in de datasheet, SE3000H met de maximale oversizing van 155% is 4650Wp.

Maar iedereen weet dat je met Oos/West er makkelijk meer er op kwijt kan voordat je aan de max van de output komt, maar zo ziet SolarEdge dit helaas niet.

Zie ook wizzopa in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Ik wil aangeven dat er een officiële oversizing guide is van SolarEdge.
Daar staak ook in bij voetnoot 3 :
"3 In all limits, the rated STC power of the modules should be used regardless of module location, tilt or orientation."
Dus inderdaad oostwest word uitgesloten mbt oversizing.
Ik had niet uitgerekend dat 155% van 3000 4650 is... O-)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:32:
[...]
Sta je nu echter op het punt om PV te gaan leggen, dan ziet die business case er helemaal niet zo mooi uit, vanuit een financieel oogpunt gezien dan!
Hoe kom je tot die conclusie? (financieel)
Een TvT van 7 jaar is nog steeds dezelfde, zo niet betere business case als toen ik ze in 2012 heb gelegd.
Met de huidige informatie en houding van de politiek durf ik te adviseren om het dak maximaal vol te leggen, ook als je minder verbruikt. (verplaats CV pijpen en dakraampjes om een nette aangesloten optimaal vlak te verkrijgen, geen knoeiwerk/tetris)

Een investering die meer oplevert als spaargeld heeft nu eenmaal een hoger risico, zeker als het 5 tot 10% per jaar gaat opleveren over een periode van 10 tot 20 jaar (of zelfs langer). Persoonlijk zie ik het risico lager als veel investeringen in aandelen die men soms zonder na te denken instapt (easylife, palminvest, enz).

Ook zijn prijs dalingen van de zonnepaneel installatie(s) niet relevant. Ze halen nooit de winst die je maakt in.

• de Peer

de Peer

under peer review

MeTooPV schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:41:
[...]

Bedankt voor het sommetje! Zo op het eerste oog heb je goede realistische aannames gedaan. Denk dat deze som opgaat bij een kleine tot gemiddelde PV-installatie. Als we het hebben over 'het dak vol leggen' zal de 20% eigen verbruik waarschijnlijk nog ietsje lager worden, maargoed dat is ook geen wereld van verschil.

is 90 cent per Wp op dit moment haalbaar? (inclusief btw aftrek?).

Zo ja, dan zou het goed kunnen dat je uit komt op 10-11 jaar inderdaad. Dan gaat het vervolgens om de definitie 'rendabel'. Iemand die erg risicomijdend is en niet aan beleggen doet, zou dan ipv sparen op een spaarrekening, toch wat rendement halen.

Persoonlijk vind ik 10-11 jaar te lang en het rendement te laag vergeleken met de beurs (lange termijn horizon, 20+ jaren), maar dat is aan ieder om voor zichzelf te bepalen.

Maargoed zoals @WoudseHoeve aangeeft gaat Wiebes ervoor zorgen (voor wat het waard is) dat we op zo'n 7 jaar uitkomen. Voor mijzelf nog steeds te lang, maar ik begrijp nu iets beter waarom mensen dat 'goed genoeg' vinden.

• Snarfie31
klump4u schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:23:
[...]

@Snarfie31
Welk kabinet is wel betrouwbaar geweest de afgelopen 20 jaar?
Tja ik heb het nog niet meegemaakt dat een kabinet mbt dividend belasting collectief geheugen verlies hebben en dat een duidelijk eigenlijk bindende afspraak mbt salderen tot 2023 zo aan de kant word geschoven wetende dat mensen fors geinvesteerd hebben. Kannie waarzijn dergelijk gedrag en die moeten het voorbeeld geven. Ben er dus bijna van overtuigd dat die subsidie pot steeds kleiner gaat worden en er uireindelijk niks meer van overblijft. Dan mag je uiteraard zelf bepalen of je 5 a 6% rente op je investering genoeg vind. Ga er ook maar vanuit dat de rente uiteindelijk omhoog gaat (ivm onhoudbare schulden lasten van landen en stijgende inflatie).

Investeren in zonnepanelen ( die je na 7 a 10 jaar grotendeels kan afschrijven tov cash op de bank) doe je dan grotendeels voor het millieu mooi gebaar zou ik zeggen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• reneeke1970
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:53:
[...]

Bedankt voor het sommetje! Zo op het eerste oog heb je goede realistische aannames gedaan. Denk dat deze som opgaat bij een kleine tot gemiddelde PV-installatie. Als we het hebben over 'het dak vol leggen' zal de 20% eigen verbruik waarschijnlijk nog ietsje lager worden, maargoed dat is ook geen wereld van verschil.

is 90 cent per Wp op dit moment haalbaar? (inclusief btw aftrek?).

Zo ja, dan zou het goed kunnen dat je uit komt op 10-11 jaar inderdaad. Dan gaat het vervolgens om de definitie 'rendabel'. Iemand die erg risicomijdend is en niet aan beleggen doet, zou dan ipv sparen op een spaarrekening, toch wat rendement halen.

Persoonlijk vind ik 10-11 jaar te lang en het rendement te laag vergeleken met de beurs (lange termijn horizon, 20+ jaren), maar dat is aan ieder om voor zichzelf te bepalen.

Maargoed zoals @WoudseHoeve aangeeft gaat Wiebes ervoor zorgen (voor wat het waard is) dat we op zo'n 7 jaar uitkomen. Voor mijzelf nog steeds te lang, maar ik begrijp nu iets beter waarom mensen dat 'goed genoeg' vinden.
Met meer PV word eigen gebruik hoger en niet lager. Ik zit op 35/40 procent.
Snap ook niet goed waarom iedereen rekent met 6 cent, er zijn nu leveranciers die al 13.3 cent geven. Zouden ze daar straks ineens mee stoppen?

Kan jij op de beurs tien procent maken? Zeg even hoe want dan gooi ik er gelijk een ton in

1 PVoutput . Dongen NB

• Supertip
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:53:
[...]

Nou niet helemaal, wiebbes zegt schrijft in zijn brief, nu is de tvt 4 tot 5 jaar 8)7
De fantast
En hij wil naar een tvt van 7 jaar.

In mijn ogen is dat verschaffen van valse informatie, want wie ohhhh wie heeft een door een PV installatie dat door een bedrijf is gelegd er binnen 4 tot 5 jaar er uit?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Supertip schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:08:
[...]

Nou niet helemaal, wiebbes zegt schrijft in zijn brief, nu is de tvt 4 tot 5 jaar 8)7
Ehm.. nee... waar heb je dat gelezen? Hij schrijft dat als er niks veranderd aan de salderingsregeling, dat de tot naar 4 tot 5 jaar zal gaan vanwege hogere stroomkosten en lagere zonnepanelenprijs.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Jan Treur schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 03:38:
[...]

Samsom berekent dat zo: "Als je de gasprijs zou verhogen met ongeveer 20 cent per kubieke meter, en je verlaagt tegelijkertijd de elektriciteitsprijs met ongeveer 10 cent per kilowatuur, dat staat in datzelfde bericht, dan stijgt je energie-rekening helemaal niet." Hij rekent voor hoe de berekening in het Volkskrant-artikel eigenlijk had moeten zijn: "Een gemiddeld huishouden gebruikt ongeveer 1200 kuub gas per jaar en je gebruikt ongeveer 3000 kilowattuur elektriciteit per jaar [...], dan betaal je aan het eind van het jaar minder voor je rekening."
Dat werkt alleen als de verlaging van de energiebelasting niet wordt aangetast
https://www.energielevera...skorting-energiebelasting
Die verlaging van ruim 1 euro per dag is nu gekoppeld aan een elektriciteitsaansluiting

Als de verlaging van de energiebelasting op elektriciteit ook leidt tot een verlaging van de dagelijkse belastingverlaging op elektriciteitsaansluitingen (wat ik wel verwacht) dan levert het dus wel een forse kostenstijging op!!

Daar hoor je Samson niet over natuurlijk...

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 13:23
Deel met gepaste trots mijn huidige stand:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/28wjl12.png

• Snarfie31
Supertip schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:08:
[...]

De fantast
Correctie het is Kwiebus 8)7

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:02:
[...]

Met meer PV word eigen gebruik hoger en niet lager. Ik zit op 35/40 procent.
Snap ook niet goed waarom iedereen rekent met 6 cent, er zijn nu leveranciers die al 13.3 cent geven. Zouden ze daar straks ineens mee stoppen?

Kan jij op de beurs tien procent maken? Zeg even hoe want dan gooi ik er gelijk een ton in
Hoe kan je eigen verbruik hoger worden en niet lager? Uitgaande van gelijk verbruik en stijgende productie, ga je relatief dus minder gebruiken van totaal opgewerkte stroom. 35/40 gaat je niet meer lukken als straks het salderen er niet meer is.

Ik haal gemiddeld genomen geen 10% op de beurs (ongeveer 4-6%), maar dat haal je met zonnepanelen ook bij lange na niet. Momenteel (mét salderen) kom je maximaal op zo'n 4 a 5 procent uit in gunstigste scenario, en dat gaat straks met nieuwe beleid dus lager worden.

• exroosje
terwijl de offertes nu rekenen van een energieprijs stijging van 1 cent per jaar, 21cent, 22cent etc.
Wat een onzin. Verkopers die je met dat soort berekeningen lastig vallen moet je direct de deur uit sturen.
Het gaat niet over energieprijzen maar elektriciteitsprijzen.
Als je even de moeite neemt om de ontwikkeling hiervan op te zoeken weet je dat elektriciteitsprijzen al heel lang redelijk constant zijn en de belastingen erop (die significanter zijn als de kale prijs) hebben sinds kort zelfs een dalende trend.

Als een verkoper met een dergelijke berekening aan komt zetten en je baseert je besluit er op, dan ben je tenminste naief.

Maar goed 15-20 jaar geleden werden er producten verkocht op de aanname dat beurzen altijd elk jaar met 10% zouden stijgen. Op die blaren zitten we ook nog steeds.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Spaargeld VS PV:
- 5kWp installatie a 1 euro/Wp
- Salderen 0.19 cent
- Geen stijging stroom prijs.
- Spaargeld 0.5%
- Verminderd rendement PV (80% na 30 jaar)
- Looptijd 30 jaar (1x omvormer vervangen)
Rendement PV

Volgens mij kan het uit ...... en beter als op de beurs en met minder risico.
(na de TvT van 6 jaar heb je het geld al terug)

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 21:45
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:18:
[...]

Hoe kan je eigen verbruik hoger worden en niet lager? Uitgaande van gelijk verbruik en stijgende productie, ga je relatief dus minder gebruiken van totaal opgewerkte stroom. 35/40 gaat je niet meer lukken als straks het salderen er niet meer is.

Ik haal gemiddeld genomen geen 10% op de beurs (ongeveer 4-6%), maar dat haal je met zonnepanelen ook bij lange na niet. Momenteel (mét salderen) kom je maximaal op zo'n 4 a 5 procent uit in gunstigste scenario, en dat gaat straks met nieuwe beleid dus lager worden.
Ik reken met 18x 300 wp panelen op zuid oost, 5400 wp x .85 = 4900 kw/h opbrengst. Die verkoop ik a 11 cent aan mijn elektra boer. 4900x .11 = 539 euro opbrengst.

Ik schrijf mijn installatie af in 15 jaar zonder restwaarde.

Kosten: (ik heb de offertes voor mij liggen) ex btw incl leggen:
- 5075 voor een growatt en trina's
of
- 5595 voor een SMA, een paar tygo's en weer trina's

kosten per jaar: 5595/15= 375

opbrengst 539-375= 164 euro oftewel een kleine 3% rendement

Beter dan een spaar rekening, slechter dan de beurs

Ik denk wel dat het de doodsteek is voor alle high end panelen, solaredge omvormers en beschaduwde daken. Die zijn niet rendabel te krijgen

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-11 16:28

basvn

Breezand - NHN

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:41:
Spaargeld VS PV:
- 5kWp installatie a 1 euro/Wp
- Salderen 0.19 cent
- Geen stijging stroom prijs.
- Spaargeld 0.5%
- Verminderd rendement PV (80% na 30 jaar)
- Looptijd 30 jaar (1x omvormer vervangen)
[afbeelding]

Volgens mij kan het uit ...... en beter als op de beurs en met minder risico.
(na de TvT van 6 jaar heb je het geld al terug)
Zou ik deze van jou mogen gebruiken? _/-\o_ _/-\o_ (de excel sheet)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y