Hallo
Ik overweeg om zonnepanelen aan te schaffen, ik heb helaas niet heel veel ruimte. Het dakkapel is 5,20m bij 2,30m. De afstand van het kozijn naar de dakpannen rand is gelukkig 1,20m.
Dat zou op een totaal van 6 panelen uitkomen, want men zegt dat je voor liggende panelen minimaal 2,50 moet hebben omdat je anders schaduw krijgt op de achterste panelen.
Sommige aanbieders geven aan dat ze helemaal niet op dakkapellen leggen vanwege de lekkage risico's, maar deze aanbieder was er wel van overtuigd dat het ging lukken. Mede omdat het slechts 3 panelen zijn zag hij geen uitdagingen.
Wat denken jullie, hij opperde ook nog om de garage te voorzien van 4 panelen. Maar dan wilde hij met solar kabels via de regenpijp naar zolder naar de omvormer. Dat heb ik maar even afgehouden want daar ben ik niet heel happig op; onafgewerkte kabels.
De offerte krijg ik nog, maar ik dacht ik stel hier alvast wat vragen en hoop wat advies in te winnen.
Ik overweeg om zonnepanelen aan te schaffen, ik heb helaas niet heel veel ruimte. Het dakkapel is 5,20m bij 2,30m. De afstand van het kozijn naar de dakpannen rand is gelukkig 1,20m.
Dat zou op een totaal van 6 panelen uitkomen, want men zegt dat je voor liggende panelen minimaal 2,50 moet hebben omdat je anders schaduw krijgt op de achterste panelen.
Sommige aanbieders geven aan dat ze helemaal niet op dakkapellen leggen vanwege de lekkage risico's, maar deze aanbieder was er wel van overtuigd dat het ging lukken. Mede omdat het slechts 3 panelen zijn zag hij geen uitdagingen.
Wat denken jullie, hij opperde ook nog om de garage te voorzien van 4 panelen. Maar dan wilde hij met solar kabels via de regenpijp naar zolder naar de omvormer. Dat heb ik maar even afgehouden want daar ben ik niet heel happig op; onafgewerkte kabels.
De offerte krijg ik nog, maar ik dacht ik stel hier alvast wat vragen en hoop wat advies in te winnen.
- Vanwege de verschillende hoeken, 33gr voor het dak en plat dak op het dakkapel gaan ze werken met optimizers.
- Ik krijg altijd een beetje de kriebels van blazende fans, volgens mij zijn hun huismerken goodwe en solaredge, is daar nog iets over te zeggen ook mbt levensduur?
- Trina all black 300Wp, of zijn er betere met een hogere opbrengst te plaatsen op de beperkte ruimte? https://www.mijngroenehui...Trina-300Watt-Percium.pdf
- [url]https://www.mijngroenehuis.nu/assets/Uploads/Trina-280-300Watt-full-black.pdf[/url]
- Een all black heb je ook met die aluminium sporen erin, heeft dat nog toegevoegde waarde (koeling?)
- ik heb 1 groep die in feite vrij is naar de meterkast, nu zit daar de wasdroger in maar dat is niet strikt noodzakelijk. Maar wel fijn zodat het uitklappen van de andere zolder groep wordt beperkt tijdens het wassen/drogen/strijken. Kan ik deze groep gebruiken als teruglever groep, en kan er dan met zo'n kastje nog een wasdroger op aangesloten worden?
- Ik heb een 3 fase aansluiting maar alle fases zijn als 220 afgemonteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 23-05-2018 20:47 ]