Zelf zonnepanelen plaatsen, enkele vragen voor ik begin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
------------------
Update na precies 1 jaar draaien: de set van 3420WP heeft een opbrengst van 3398,9 kWh gehaald. Niet slecht dacht ik zo 8) . Nu is het tijd om het platdak van de aanbouw vol te gaan leggen. Dus hier heb ik weer wat vragen over, met name over de hellingshoek. Zie verderop in het topic mijn vraag.
------------------

Gisteren heb ik mijn set panelen met bevestigingsmateriaal ontvangen, morgen wil ik gaan beginnen met het zelf monteren van de panelen.

Ik heb 2x eerder meegeholpen (als 'schroefhulp') met het plaatsen, maar dat was alleen dakwerk. Nu wil ik alles zelf gaan doen, inclusief aansluiten van de omvormer. Ik heb een stappenplan gemaakt en wil dit graag even ‘toetsen’ en er ook nog enkele vragen over stellen.

De set:
- 12x JA-Solar 285wp panelen met SolarEdge (JA Solar JAM6K-60-285-PR-BK-SE 285wp)
- SolarEdge HD-Wave SE3000H

Het worden 4 rijen van 3 panelen, in landscape. Hierdoor moet ik de rails verticaal gaan plaatsen, nog niet eerder gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SGoI5Wi.png

Mijn stappenplan:

1. Legplan maken met de panelen en QR codes van de omvormers op het legplan plakken, voor monitoring.
2. Hardhouten planken monteren op het dakbeschot
3. Dakhaken (gedraaid, van der Valk) monteren op de hardhouten planken
4. Rails bevestigen (verticaal i.v.m. landscape)
5. Panelen bevestigen. Eerst nadenken over de te maken string.
6. MC4 stekkers bevestigen aan de losse solarkabel (4mm2) voor aansluiting aan de 2 panelen die de string sluitend maken
7. Solarkabel door het dakbeschot naar binnen steken en gat dichtmaken met kit
8. MC4 stekkers bevestigen aan de solarkabel voor aansluiting in de omvormer
9. Omvormer ophangen +/- 1 meter afstand van de plek waar de kabels door het dakbeschot naar binnen gaan
10. Elektra richting meterkast aansluiten op de omvormer en in de meterkast (standaard VD draad)
11. UTP kabel van de router naar de omvormer leggen en aansluiten
12. Omvormer inschakelen
13. App instellen en warm bij de kachel gaan zitten :)

Heb ik het plan zo compleet of zie ik iets over het hoofd? Nog tips?

Mijn vragen:
Over punt 5, het maken van de string, moet ik nog even goed nadenken. Zijn hier algemene regels voor, of maakt het niet uit zolang de cirkel maar rond is?

Dan nog de MC4 stekkers, ik heb hier geen speciale tang voor. Zie op youtube filmpjes dat je het ook prima met een standaard tang kunt doen. Wat is jullie mening hierover?

Laatste vraag: kan het kwaad als de panelen al liggen, de 2 kabels door het dakbeschot naar binnen zijn gebracht maar het geheel nog niet is aangesloten op de omvormer? Dit stuk is namelijk helemaal nieuw voor me, dus als ik er niet uit kom zal ik dit wellicht alsnog uit moeten besteden. Kans is groot dat ik dan dus een week moet wachten tot ik iemand heb gevonden die kan helpen. Zit hier gevaar aan? Ik las dat de Solaredge omvormers slecht 1 volt geven per paneel als ze nog niet zijn aangesloten.

-edit-
Ik heb overigens een veiligheidsharnas aangeschaft inclusief valbeveiliging. Maakt je een stuk zekerder op het dak en mocht er iets gebeuren hang ik in de touwen en lig ik niet beneden.

[ Voor 9% gewijzigd door --Erik-- op 02-01-2018 22:26 . Reden: Nieuwe vraag toegevoegd ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Hardhouten planken lijkt me nogal overdreven, je panlatten zijn ook gewoon vurenhout.
Die twee draden kunnen rustig wekenlang los bengelen, staat hooguit 12v op. Alleen zorgen dat je plus en min niet gestript zijnen tegen elkaar aan tikken.

Je kunt die mc4 ook zonder tang mooi vastknijpen. Gewoon lekker beginnen met je stappenplan en zien hoe het loopt, het lijkt allemaal spannender dan het is, denk er alleen om dat je niet met te harde wind met die panelen het dak opgaat, dat is gevaarlijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45

BCC

En als je ie zorgen maakt over de spanning die er op staat: gewoon s avonds aansluiten. Geen zon == geen stroom :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

No Hands schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:55:
Hardhouten planken lijkt me nogal overdreven, je panlatten zijn ook gewoon vurenhout.
Die twee draden kunnen rustig wekenlang los bengelen, staat hooguit 12v op. Alleen zorgen dat je plus en min niet gestript zijnen tegen elkaar aan tikken.

Je kunt die mc4 ook zonder tang mooi vastknijpen. Gewoon lekker beginnen met je stappenplan en zien hoe het loopt, het lijkt allemaal spannender dan het is, denk er alleen om dat je niet met te harde wind met die panelen het dak opgaat, dat is gevaarlijk.
In geval van solar edge dan zeker? Voor diegene die het lezen met een gewone omvormer is het uitkijken. Hier staat er 600V op namelijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg en tips. Hardhouten planken/latten zijn erbij geleverd, kan geen kwaad deze te gebruiken lijkt me.

Met wind of regen ga ik het dak niet op, da's me te gevaarlijk.

Iemand nog een tip voor het maken van de string? Is er een wijsheid of maakt het niets uit, zolang de string maar sluitend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

--Erik-- schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 23:35:
Bedankt voor de uitleg en tips. Hardhouten planken/latten zijn erbij geleverd, kan geen kwaad deze te gebruiken lijkt me.

Met wind of regen ga ik het dak niet op, da's me te gevaarlijk.

Iemand nog een tip voor het maken van de string? Is er een wijsheid of maakt het niets uit, zolang de string maar sluitend is?
Maak van te voren een tekening hoe je ze gaat pluggen en of je het haalt zonder verlengstuk, waar door het dak naar binnen

Voor jou is het simpelste een kabel links naar de nok te trekken en aan de rail te tie-wrappen, daar beginnen en dan rechtsaf zigzaggend naar beneden, met 4 rijen is het vrij simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Rol-Co schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:30:
[...]

In geval van solar edge dan zeker? Voor diegene die het lezen met een gewone omvormer is het uitkijken. Hier staat er 600V op namelijk.
Dat klopt, in de startpost ging het over SE.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Dan heb je dus wel een veiligheidsharnas aangeschaft inclusief valbeveiliging maar niet even
een MC4 krimp tang geregeld hier op het forum of elders, b.v. bij de leverancier van je installatie
bedoel, je praat wel erg gemakkelijk over de zwakste schakel in je hele PV installatie, de connecties.

Je geeft aan dat je al weet dat je op ongeveer een meter van je omvormer, de dak doorvoer
hebt geplant, maar je geeft niet in het legplan aan waar wij dat moeten vinden, is wel handig
voor als je tips wilt over ( punt 5 ) je aansluit plan op het dak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Ik zou zeker even de juiste krimptang kopen/lenen. Als het met een gewone tang zou kunnen, waarom is er dan een speciale krimptang voor te koop? Je wilt niet hoogzomer ineens uitgefikte MC4-connectoren hebben.

P.S. Kun je ook eens een foto van je groepenkast posten en je plannen die je daarmee hebt omschrijven? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:20
--Erik-- schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:52:
Mijn vragen:
Over punt 5, het maken van de string, moet ik nog even goed nadenken. Zijn hier algemene regels voor, of maakt het niet uit zolang de cirkel maar rond is?
zolang de circel maar rond is. >:)
maar als het goed is heb je ook genoeg kabel om zoiets te doen op dak:
(voorbeeld is van een ander dak, maar idee is mischien wel duidelijk)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kabels%20en%20hoe..jpg
het idee is dat je zo minder inductie lus hebt.(maar ik zelf vind dat al een beetje te vergezocht)
ander voordeel is dat je zo de binnen komende kabels teminste op de zelfde plek hebt.
en zo makkelijk naar de omvormer kunt komen, zonder extra veel kabel nodig te hebben.
Dan nog de MC4 stekkers, ik heb hier geen speciale tang voor. Zie op youtube filmpjes dat je het ook prima met een standaard tang kunt doen. Wat is jullie mening hierover?
het gaat vrij goed met een gewone tang, wel goed aan knijpen en even proef aan trekken of het wel echt vast zit. ;)
(ik zelf heb ook geen tang, maar vraag meestal om 1 lange kabel met er al 2x een stekker aan.
die kan ik dan doorknippen en heb ik er al een stekker aan zitten voor buiten, binnen kun je makkelijk bij voor als het stiekem toch fout is gegaan.)
Laatste vraag: kan het kwaad als de panelen al liggen, de 2 kabels door het dakbeschot naar binnen zijn gebracht maar het geheel nog niet is aangesloten op de omvormer? Dit stuk is namelijk helemaal nieuw voor me, dus als ik er niet uit kom zal ik dit wellicht alsnog uit moeten besteden. Kans is groot dat ik dan dus een week moet wachten tot ik iemand heb gevonden die kan helpen. Zit hier gevaar aan? Ik las dat de Solaredge omvormers slecht 1 volt geven per paneel als ze nog niet zijn aangesloten.
no, prob, ik raad wel af om 1 kabel in je hol te steken en de andere in je mond. >:)
je gebruikt solaredge met safe V, dus er zal maar 12V op de string staan.
maar ook buiten dat, zolang je maar 1 kabel aan raakt, is er geen gevaar, pas als je 2 kabels aanraakt maak je de kring rond en kan er een V gaan lopen die in gewone omvormers gevaarlijk kunnen zijn.
wees verstandig en gooi er even een tapeje omheen, gewoon voor de zekerheid. ;)
(erg lullig als blijkt dat er optimizers tussen zitten die save V uit hebben staan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

migjes schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:34:
[...]

[afbeelding]
het idee is dat je zo minder inductie lus hebt.(maar ik zelf vind dat al een beetje te vergezocht)
ander voordeel is dat je zo de binnen komende kabels teminste op de zelfde plek hebt.
en zo makkelijk naar de omvormer kunt komen, zonder extra veel kabel nodig te hebben.

[...]

het gaat vrij goed met een gewone tang, wel goed aan knijpen en even proef aan trekken of het wel echt vast zit. ;)
(ik zelf heb ook geen tang, maar vraag meestal om 1 lange kabel met er al 2x een stekker aan.
die kan ik dan doorknippen en heb ik er al stekker aan zitten voor buiten, binnen kun je makkelijk bij voor als het stiekem toch fout is gegaan.)

[...]

no, prob, ik raad wel af om 1 kabel in je hol te steken en de andere in je mond. >:)
maar ook buiten dat, zolang je maar 1 kabel aan raakt, is er geen gevaar, pas als je 2 kabels aanraakt maak je de kring rond en kan er een V gaan lopen die in gewone omvormers gevaarlijk kunnen zijn.
(erg lullig als blijkt dat er optimizers tussen zitten die save V uit hebben staan.)
Veel te ingewikkeld voor 4 rijtjes landscape, 1 paneel overslaan valt niet mee met 1m panelen en 90cm kabels.
Simpel een tekeningetje maken voor jezelf helpt als je op het dak bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:35
[...]

[afbeelding]

[...]

die kan ik dan doorknippen en heb ik er al een stekker aan zitten voor buiten, binnen kun je makkelijk bij voor als het stiekem toch fout is gegaan.)

[...]

Als je hem zo aansluit heb je kortsluiting. (2 keer rood aan elkaar bovenin)
En dus 2x een min (blauw) naar de omvormer... Maar het gaat om het idee.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
--Erik-- schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:52:
Gisteren heb ik mijn set panelen met bevestigingsmateriaal ontvangen, morgen wil ik gaan beginnen met het zelf monteren van de panelen.
En? Gelukt?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Het begin is gemaakt :). Ben vandaag het dak opgegaan en heb 5 van de 6 rails bevestigd. Tijdrovende klus, maar wel leuk om te doen. Heb het rustig aan gedaan en ben samen met een vriend van me het dak opgegaan (en een stuk of 10x op en af).
Rol-Co schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 23:53:
[...]

Maak van te voren een tekening hoe je ze gaat pluggen en of je het haalt zonder verlengstuk, waar door het dak naar binnen

Voor jou is het simpelste een kabel links naar de nok te trekken en aan de rail te tie-wrappen, daar beginnen en dan rechtsaf zigzaggend naar beneden, met 4 rijen is het vrij simpel.
Goeie tip, heb het volgende uitgetekend: (waarbij de dakdoorvoer rechtsonder zit)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MUg6tF1.jpg
PClop schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:47:
Dan heb je dus wel een veiligheidsharnas aangeschaft inclusief valbeveiliging maar niet even
een MC4 krimp tang geregeld hier op het forum of elders, b.v. bij de leverancier van je installatie
bedoel, je praat wel erg gemakkelijk over de zwakste schakel in je hele PV installatie, de connecties.

Je geeft aan dat je al weet dat je op ongeveer een meter van je omvormer, de dak doorvoer
hebt geplant, maar je geeft niet in het legplan aan waar wij dat moeten vinden, is wel handig
voor als je tips wilt over ( punt 5 ) je aansluit plan op het dak. ;)
Dat is een duidelijke mening over de stekkers, waar ik ook naar op zoek was. Ik snap je argumenten en ga een tang kopen/lenen/huren.
Voor de dakdoorvoer, zie de afbeelding hierboven :).
ThinkPadd schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:56:
Ik zou zeker even de juiste krimptang kopen/lenen. Als het met een gewone tang zou kunnen, waarom is er dan een speciale krimptang voor te koop? Je wilt niet hoogzomer ineens uitgefikte MC4-connectoren hebben.

P.S. Kun je ook eens een foto van je groepenkast posten en je plannen die je daarmee hebt omschrijven? Ben wel benieuwd.
De MC4 tang gaat er komen, ik ben overtuigd :).
Foto van de groepenkast maak ik morgen overdag. Deze is een half jaar geleden nieuw geplaatst waarbij rekening is gehouden met de aansluiting van de zonnepanelen. Heb hier weinig tot geen verstand van, dus feedback hierop kan ik zeker gebruiken. Foto volgt dus nog.
[...]

Geen 2 kabels tegelijk aanraken om de kring rond te maken: check! Ik zal na het monteren van de de stekker een stuk tape eromheen doen voor de zekerheid.

Bedankt voor de feedback allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

--Erik-- schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:22:
[...]

Het begin is gemaakt :). Ben vandaag het dak opgegaan en heb 5 van de 6 rails bevestigd. Tijdrovende klus, maar wel leuk om te doen. Heb het rustig aan gedaan en ben samen met een vriend van me het dak opgegaan (en een stuk of 10x op en af).

[...]

Goeie tip, heb het volgende uitgetekend: (waarbij de dakdoorvoer rechtsonder zit)

[afbeelding]

[...]

Dat is een duidelijke mening over de stekkers, waar ik ook naar op zoek was. Ik snap je argumenten en ga een tang kopen/lenen/huren.
Voor de dakdoorvoer, zie de afbeelding hierboven :).

[...]

De MC4 tang gaat er komen, ik ben overtuigd :).
Foto van de groepenkast maak ik morgen overdag. Deze is een half jaar geleden nieuw geplaatst waarbij rekening is gehouden met de aansluiting van de zonnepanelen. Heb hier weinig tot geen verstand van, dus feedback hierop kan ik zeker gebruiken. Foto volgt dus nog.

[...]

Geen 2 kabels tegelijk aanraken om de kring rond te maken: check! Ik zal na het monteren van de de stekker een stuk tape eromheen doen voor de zekerheid.

Bedankt voor de feedback allen!
Niet de beste oplossing in je schema, even kijken of ik het kan uitleggen zonder plaatje.

De losse kabel die je rechts tekent hoeft maar tot de bovenste rij rechter paneel, daar plug je 1 kabel van het rechter paneel bovenste rij in.
Dan lus je links af bovenste rij, aan het eind naar de rij er onder, naar rechts, rij er onder, naar links, rij er onder, naar rechts.
Dan ben je ook beide rechts onder, met kortere losse kabel die makkelijker aan de rail te knopen is aangezien die vertikaal is en je kan de panelen per rij van boven naar beneden leggen waardoor je rechtsonder uit komt als laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ik denk dat ik 'm heb, zo toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L3lh6tX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe zit het met de schaduwsituatie op je dak?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
De schoorsteen geeft later op de dag wat schaduw:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wTCmf7t.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CTfWG8k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie aan de andere kant ook zonneschijn. :*)

Solaredge loggen:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

of
Finder:
https://www.installatieva...LbgzueT7dACFRYTGwod4msDMA
Youless
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=youless
Zie:
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

MC4 tang:
link

[ Voor 92% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2016 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
:)

Klopt, daar kunnen er ook nog 3 onder het dakkapel. Op het dakkapel gaat 'm niet worden, dat ziet er niet zo fraai uit aangezien ze dan flink boven de nok uitsteken..

Bedankt voor de links! Moet nog even uitzoeken hoe ik de registratie bij SE moet regelen als niet-installateur zijnde. Klusje voor komende week.

[ Voor 29% gewijzigd door --Erik-- op 11-12-2016 23:16 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De buuf heeft er wel plezier van. Steekt ook boven de nok uit.

Zo kan het ook, maar dan worden ze erg snel vuil.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2016 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Of zo. :P

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/SGoI5Wi.jpg

Psssst, en als je met de paneel kabels binnen kunt komen Het gat moet dan
wat groter, kun je ook een set kant en klare kabels kopen, heb je die MC4 tang
niet meer nodig, maar je hebt die stekkers en kabel natuurlijk al ;)

https://zaanzon.nl/produc...len/kabels-en-toebehoren/

[ Voor 57% gewijzigd door PClop op 12-12-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:16:
De buuf heeft er wel plezier van. Steekt ook boven de nok uit.

Zo kan het ook, maar dan worden ze erg snel vuil.
Ziet er niet slecht uit. Als ik de achterkant dan dichtmaak, heb je van de straatkant niet eens zo'n lelijk zicht. Project 2017 :).
PClop schreef op maandag 12 december 2016 @ 00:18:
[...]

Of zo. :P

[afbeelding]

Psssst, en als je met de paneel kabels binnen kunt komen Het gat moet dan
wat groter, kun je ook een set kant en klare kabels kopen, heb je die MC4 tang
niet meer nodig, maar je hebt die stekkers en kabel natuurlijk al ;)

https://zaanzon.nl/produc...len/kabels-en-toebehoren/
Die is ook mooi, ik ga nog eens een avondje puzzelen :P.

Kabels ga ik toch zelf knijpen, kan ik ze mooi op lengte maken. En wellicht voor een volgend project komt de tang ook weer van pas.
ThinkPadd schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:56:
Zoals beloofd. Ik heb hier weinig verstand van, maar als ik het goed begrepen heb kan ik de groep rechtsbovenin gebruiken voor de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZKPHXnk.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WIQUNcx.jpg

(Klik voor groter formaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je alle nu geplaatste automaten wilt gaan gebruiken moet er volgens mij nog een extra aardlekschakelaar bij, er mogen maximaal 4 groepen achter één aardlekschakelaar. Ik tel 3 aardlekschakelaars, maar 13 automaten/groepen (8 linksbovenin, 5 rechtsbovenin, die met gele knopje rechts is een aardlekautomaat en telt dus niet mee omdat het zelf een aardlekschakelaar is). Voor nu dus niet aan de orde (ik zie dat ze nog niet allemaal draden aan de bovenkant hebben), maar voor in de toekomst wel iets om te onthouden. Niet aan de orde, de twee rechtsbovenin zijn inderdaad ook aardlekautomaten waardoor het totaal aantal automaten op 11 komt en je dus genoeg aardlekschakelaars hebt.

Verder ziet de kast er wel netjes uit voor zover ik kan beoordelen. Waar gebruik je die magneetschakelaars ('ESC440' linksonderin) trouwens voor?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 17:11
die hagers rechtsboven zijn ook alamatten, dus daar kan je je panelen op aansluiten. Wat ik me eerder afvraag hoe die groepen in de linkerkast zitten, zitten die uberhaubt wel op een aardlek?

Let op dat je de aardleiding van de zonnepanelen op de linker aardrail aansluit, of de koppeling tussen de 2 rails verzwaard.

[ Voor 25% gewijzigd door Xiphalon op 12-12-2016 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
De bekabeling daarvan lijkt door het grijze kunststof gootje achter de automaten te lopen, maar is op de foto niet goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Beetje onduidelijk hoe e.e.a. aan elkaar zit, maar ik tel 6 aardlekschakelaars 5 stuks 2 polig, eentje 3 fase plus nul. (allen in het rechter deel) Die ALS rechts boven lijkt nog vrij.
Links onder zit de 3 fasen hoofdschakelaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 12-12-2016 21:51 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ik zal nog eens bekijken of de aardleiding verbonden is tussen de 2 rails, zo niet, maak ik dat in orde.

Goed om te horen dat het geschikt is op deze manier. Ik had al alle vertrouwen in de elektricien, maar een bevestiging daarin is altijd fijn.
ThinkPadd schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:49:

Verder ziet de kast er wel netjes uit voor zover ik kan beoordelen. Waar gebruik je die magneetschakelaars ('ESC440' linksonderin) trouwens voor?
De kast schakelt met een relais de linkergroepen uit als we de doorstroomverwarmer gebruiken (d.m.v. een handmatige schakelaar in de douche). Dus als we douchen kunnen we niet koken, wassen, drogen, magnetron/oven gebruiken en de Grohe Red gaat dan van de stroom. Ik gok dat de magneetschakelaars daar iets mee te maken hebben.
(De doorstroomverwarmer trekt overigens tussen de 4 en 7 kW. De Technea WTW (RV21 V-3) doet zijn werk goed)

De 2 groepen rechts blijven wel gewoon draaien, daar zitten de lichtpunten en stopcontacten op van de begane grond en 1e verdieping.

Alles elektrisch dus, het gas is een maand geleden door Liander verzegeld 8). Met dank aan de jullie, uren lezen heeft me hierbij veel geholpen. Zo ook met dit topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

[...]

[afbeelding]

[...]
Hey dat dak ken ik :)

Uiteindelijk heb ik het niet zo gedaan, wel zoveel mogelijk + en - bij elkaar gehouden (al was het maar voor de kabel binders) maargoed, so far draait het als een zonnetje!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

--Erik-- schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:57:
Ik zal nog eens bekijken of de aardleiding verbonden is tussen de 2 rails, zo niet, maak ik dat in orde.

Goed om te horen dat het geschikt is op deze manier. Ik had al alle vertrouwen in de elektricien, maar een bevestiging daarin is altijd fijn.

[...]

De kast schakelt met een relais de linkergroepen uit als we de doorstroomverwarmer gebruiken (d.m.v. een handmatige schakelaar in de douche). Dus als we douchen kunnen we niet koken, wassen, drogen, magnetron/oven gebruiken en de Grohe Red gaat dan van de stroom. Ik gok dat de magneetschakelaars daar iets mee te maken hebben.
(De doorstroomverwarmer trekt overigens tussen de 4 en 7 kW. De Technea WTW (RV21 V-3) doet zijn werk goed)

De 2 groepen rechts blijven wel gewoon draaien, daar zitten de lichtpunten en stopcontacten op van de begane grond en 1e verdieping.

Alles elektrisch dus, het gas is een maand geleden door Liander verzegeld 8). Met dank aan de jullie, uren lezen heeft me hierbij veel geholpen. Zo ook met dit topic :).
3 fase en dan nog afschakelen voor de doorstromer van 7kW? Is het een 3 fase doorstromer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:29:
[...]

3 fase en dan nog afschakelen voor de doorstromer van 7kW? Is het een 3 fase doorstromer?
Zover ik weet niet. De specs geven aan dat deze tot 13kW trekt, dus vandaar dat we ervoor gekozen hebben om groepen uit te schakelen bij gebruik.
De inductieplaat trekt ook aardig wat en als dat ook nog de wasmachine, droger en vaatwasser (i.c.m. de douche) staan te draaien gaat het niet helemaal goedkomen met de 3x25A aansluiting gok ik..

Achteraf gezien had het wellicht wel gekund. Al zou koken met 4 pitten op vol vermogen tegelijk met de 7kW van de douche waarschijnlijk ook wel wat teveel zijn geweest.

Maar zoals ik al eerder zei, mijn kennis houdt snel op bij zulke vraagstukken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Deze versie heb ik uitgevoerd, zo kon ik mooi met de 2 stekkers door het dakbeschot en kan ik van binnenuit gaan verlengen (dus bedankt voor je tip!). Heb alleen de tang nog niet, dus mocht er iemand in de omgeving Nijmegen een MC4 tang te leen hebben? :)

Het leggen van de rails was nog het meeste werk, waarbij ik achteraf de onderste rij met haken een rij hoger had moeten leggen zodat ze helemaal uit het zicht waren geweest. Maarja, voor een beginner met weinig/geen ervaring is het goed gegaan!

Todo:
- MC4 kabels maken en aansluiten
- Netwerkkabel aansluiten
- Solaredge layout invoeren m.b.v. qr codes van de panelen (account al aangemaakt)
- (Zolder isoleren voor nog minder stroomverbruik)

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J1rW8UV.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kd0WFfR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KQwKjBb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ziet er goed uit! Was het plaatsen van de panelen een beetje te doen?
En wat was je nou uiteindelijk kwijt voor alles bij elkaar?
Nog tips?

Zit er aan te denken om in het huis wat we binnenkort betrekken ook zelf panelen te gaan leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

--Erik-- schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:00:
[...]

Deze versie heb ik uitgevoerd, zo kon ik mooi met de 2 stekkers door het dakbeschot en kan ik van binnenuit gaan verlengen (dus bedankt voor je tip!). Heb alleen de tang nog niet, dus mocht er iemand in de omgeving Nijmegen een MC4 tang te leen hebben? :)

Het leggen van de rails was nog het meeste werk, waarbij ik achteraf de onderste rij met haken een rij hoger had moeten leggen zodat ze helemaal uit het zicht waren geweest. Maarja, voor een beginner met weinig/geen ervaring is het goed gegaan!

Todo:
- MC4 kabels maken en aansluiten
- Netwerkkabel aansluiten
- Solaredge layout invoeren m.b.v. qr codes van de panelen (account al aangemaakt)
- (Zolder isoleren voor nog minder stroomverbruik)

Foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Super hoor, chapeau!

Een tang heb je niet nodig nu, je gaat naar een zaak waar ze die kabel verkopen en laat er gelijk stekkers aan knijpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:21:
Ziet er goed uit! Was het plaatsen van de panelen een beetje te doen?
En wat was je nou uiteindelijk kwijt voor alles bij elkaar?
Nog tips?

Zit er aan te denken om in het huis wat we binnenkort betrekken ook zelf panelen te gaan leggen.
Ja het plaatsen van de panelen is prima te doen. 2 ladders op 2 meter uit elkaar, loop je zo met 2 man de ladder omhoog met een paneel in de hand. Eenmaal op het dak kun je het paneel makkelijk op z'n plek leggen (of schuiven in dit geval, vanwege de verticale plaatsing van de rails).

Meeste werk ging zitten in het plaatsen van de rails, daar moet je aardig wat pannen voor weghalen voordat je erbij kunt en kunt gaan schroeven.

Ik ben in totaal (excl BTW) € 3459,57 kwijt voor 3420 WP. Ik weet niet of € 1,01 per WP een mooie prijs is? Volgens mij wel oké.

Tips:
- Neem de tijd, trek er meerdere dagen voor uit.
- Maak van te voren een plan over hoe je het gaat leggen.
- Koop een veiligheidsharnas, hierdoor voel je je een stuk zekerder op het dak. Is wel wat meer 'gedoe' doordat je constant met je touw aan de gang bent, maar naar beneden vallen zonder dat je gezekerd bent geeft meer gedoe lijkt me.
- Maak ook je ladder boven bij de dakrand vast met een spanband. Ik heb deze vastgezet aan een dakhaak.
- Neem een oude handdoek mee om je goot schoon en droog te maken. Omdat je in de goot loopt worden hierdoor je schoenen niet nat en vies, wat weer minder kans geeft op uitglijden als je je dak opklimt.
- Ik heb 3 latten gemaakt van 165cm (de breedte van het paneel) om daarmee te bepalen hoever ik de panelen naar links kon leggen/uitlijnen. Kun je uiteraard ook uitmeten met een rolmaat, maar dit maakt het een stuk concreter. Ik heb ze neergelegd en vervolgens op straat gaan kijken of ze links niet op de helft van de buren terecht zouden komen. En rechts wilde ik nog ruimte over houden voor de douche ontluchting, dat is nu ook gelukt.
- Koop meteen opvulplaatjes en kabelklemmetjes als je van der Valk montagemateriaal koopt. Ik heb op bijna alle plekken opvulplaatjes gebruikt omdat de dakhaak anders te strak op de pan lag.
- In mijn geval was het handiger om een pad te maken door pannen eruit te halen en niet door ze omhoog te schuiven. Het zijn pannen van 1951 en die zijn aardig breekbaar. Eruit halen geeft minder kans op kapot gaan dan omhoogschuiven had ik het idee. Heb gelukkig maar 2 pannen hoeven te vervangen.
- Begin op tijd met dicht leggen van je dak. Het is niet fijn om tijdens de schemer nog je pannen terug te moeten leggen, het zicht is dan echt een stuk minder en het kan natuurlijk ook gevaarlijker worden omdat je minder ziet.
Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:31:
[...]

Super hoor, chapeau!

Een tang heb je niet nodig nu, je gaat naar een zaak waar ze die kabel verkopen en laat er gelijk stekkers aan knijpen.
Mooie klus voor 2 januari. Wel jammer, had het liefst de schakelaar van de omvormer op 1 januari voor zonsopgang omgezet ;) .

[ Voor 0% gewijzigd door --Erik-- op 01-01-2017 12:14 . Reden: typo's.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Sinds een uur operationeel 8)

2 panelen blijven nog wat achter, toevallig net de 2 panelen waar de string weer bij elkaar komt en de draad door het dak naar binnen gaat. Toeval?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JdCcvUQ.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JOt74v3.png

Jammer dat er geen zon is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
Een MC4 tang had ik ook ooit, maar de combinatie was voor 6mm2 terwijl de geleverde kabels (net als bij jou) 4mm2 waren.
Het gevolg was dat de krimpverbindingen niet mooi (slecht) waren. Uiteindelijk heb ik ze allemaal opnieuw gedaan door ze met een gewone tang netjes dicht te vouwen.

Ik weet of het aan de tang lag of aan de connectoren, die wellicht voor 6mm2 waren. Maar ik vermoed de eerste.

[ Voor 19% gewijzigd door Rob Z op 03-01-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Rob Z schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:51:
Een MC4 tang had ik ook ooit, maar de combinatie was voor 6mm2 terwijl de geleverde kabels (net als bij jou) 4mm2 waren.
Het gevolg was dat de krimpverbindingen niet mooi (slecht) waren. Uiteindelijk heb ik ze allemaal opnieuw gedaan door ze met een gewone tang netjes dicht te vouwen.

Ik weet of het aan de tang lag of aan de connectoren, die wellicht voor 6mm2 waren. Maar ik vermoed de eerste.
Ik heb het opgelost door na 10 bedrijven gebeld te hebben (die me niet konden helpen) via Marktplaats iemand gevonden te hebben die me wel wilde helpen. Dus vanochtend was het in 5 minuten gelukt, met behulp van een MC4 tang en iemand in de buurt die zo aardig was me te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

--Erik-- schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:24:
[...]

Ik heb het opgelost door na 10 bedrijven gebeld te hebben (die me niet konden helpen) via Marktplaats iemand gevonden te hebben die me wel wilde helpen. Dus vanochtend was het in 5 minuten gelukt, met behulp van een MC4 tang en iemand in de buurt die zo aardig was me te helpen.
Grappig
Ik heb dat ook eens gehad, op zondag wat verbouwen en tekorte kabels hebben, via mp iemand in nieuwegein gevonden die even 2 kabels maakte met 4 stekkers er aan. Hij had dat regelmatig zei hij ook.

Nu geen probleem meer, hier lokaal ook iemand die zo even een paar kabels kan knijpen, of ik soldeer ze er zelf aan, kabel en stekkers uit duitsland,mdan heb je wat voorraad. :)

Die2 panelen even aan kijken, het vermogen is ook niks dus kijken als er zon op staat, dan gaan ze misschien wel weer harder dan de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
------------------
Update na precies 1 jaar draaien: de set van 3420WP heeft een opbrengst van 3398,9 kWh gehaald. Niet slecht dacht ik zo 8) . Nu is het tijd om het platdak van de aanbouw vol te gaan leggen. Dus hier heb ik weer wat vragen over, met name over de hellingshoek.
------------------

Ik heb op het NW een aanbouw met ruimte voor panelen. De ruimte van dakrond tot dakrand is 555 x 315. Ik wil het dak zo vol mogelijk leggen en daarbij de panelen vanuit de achtertuin zo min mogelijk zien.
Zie hieronder de ligging en afmetingen.

Ik kan volgens mij 9 panelen (3x3) kwijt, maar twijfel over de hellingshoek. Gaat 9 panelen wel lukken met een minimale hellingshoek (5 of 10 graden?). Hoeveel afstand moet er dan tussen de panelen zitten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L49NT6l.jpg
AUijtdehaag schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:08:
Ik zie aan de andere kant ook zonneschijn. :*)

[....]
Lokquote, die andere kant is niet lang leeg meer ;)

[ Voor 12% gewijzigd door --Erik-- op 02-01-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 23:03

MieJuul

3970Wp

Met de set gericht op het NW moet je het toch hebben van diffuus licht en de momenten dat de zon hoog genoeg staat dat ie vol op de panelen schijnt (en waarbij je eigen woning niet in de weg zit)
Dan kan je ze vrij krap achter elkaar plaatsen, veel last van schaduw van panelen onderling zal je op NW niet hebben lijkt mij.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
@--Erik-- Ik heb het laten monteren, dus ik weet niet welk bevestigingsmateriaal ze gebruikt hebben.

Misschien dat een andere Tweaker weet wat het is :?

Bovenkant veranda:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wtggsj.jpg

Bovenkant Carport

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehbxjn.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Leuke post dit. Ben toevallig net aan het uitzoeken welke panelen/ omvormer/ optimizers het beste zijn om zelf te installeren op mijn platte dak.

Gelijk een vraagje, zitten er aan de panelen zelf al kabels om de onderlinge connecties te maken of moet je die er los bij bestellen?

En nog tips voor waar ik nog moet kijken voor ik een keuze maak qua materiaal?

Heb nu drie offertes opgevraagd, en zie veel websites met vergelijkingen van panelen maar die lijken mij niet helemaal onpartijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Anoniem: 316442 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:41:
Leuke post dit. Ben toevallig net aan het uitzoeken welke panelen/ omvormer/ optimizers het beste zijn om zelf te installeren op mijn platte dak.

Gelijk een vraagje, zitten er aan de panelen zelf al kabels om de onderlinge connecties te maken of moet je die er los bij bestellen?

En nog tips voor waar ik nog moet kijken voor ik een keuze maak qua materiaal?

Heb nu drie offertes opgevraagd, en zie veel websites met vergelijkingen van panelen maar die lijken mij niet helemaal onpartijdig.
Ik heb JASolar panelen met geintegreerde SolarEdge omvormers op het dak gelegd, hier zitten de kabels al aan.

Ik denk dat het slim is als je je vragen ook even stelt in het algemene topic, daar zijn veel gebruikers met kennis: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjuul CNC
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-02-2024
Leuke post, ga ook aan de slag.
Mijn dhz pakket bestaat uit 15x 275Wp panelen.

2 dakdelen, dak 1 een string van 6 panelen en dak 2 een string van 9.
Was ooit lektricien, maar was nog nooit dakwerker

Ben benieuwd hoe het gaat gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fvI93yIsSZLUDcjZ9jrtPWUY/thumb.jpg
Pagina: 1