Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:41
@twain4me

GreenChoice geeft 11ct excl. Btw per kWh. Vele anderen hanteren ook nog eens de incl. Btw prijs.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Toyota Prius Executive PHEV

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 15-01 17:49
Ik heb even zitten rekenen:

Een Panasonic PV kost 50% per watt meer dan die van Trina Solar.
De Panasonic heeft echter 30 Watt per paneel meer en bied 25 laar garantie tegen 10 jaar voor de Trina.
met de Panasonic zou ik net 7 panelen in de breedte van het dak kunnen plaatsen, met die van Trina steekt het over de dak(pannen) rand heen, dus maximaal 6.
Die 6 of 7 panelen in de breedte plaats ik nu nog niet, als ik elektrisch ga rijden dan wťl, dan wil ik zoveel als mogelijk is zelf de energie voor de E-auto opwekken.

Moet ik nu al voor die dure Panasonic's gaan, of toch maar kiezen voor de laagste investering?

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik zou eerder 2x zoveel panelen neerleggen als je het kwijt kunt. Ik ben inmiddels niet meer zo bang dat er zaken kapot gaan aan de panelen, je hoort dat maar zťťr zelden hier, zeker als je ziet hoeveel er ligt.

Op zoek naar een fotograaf?

• frisianstar
Een paar jaar geleden was er een PV installateur bij mij in de buurt die goedkope PV panelen installeerde die al heel snel (binnen een jaar ofzo) van binnen vochtig werden; niet iets waarop ik zit te wachten.

Maar 50% prijs verschil is toch 2200 euro op 18 stuks die ik eerst wil aanleggen.

frisianstar wijzigde deze reactie 27-12-2017 11:18 (16%)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-01 16:22
quote:
frisianstar schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:34:
Ik heb even zitten rekenen:

Een Panasonic PV kost 50% per watt meer dan die van Trina Solar.
De Panasonic heeft echter 30 Watt per paneel meer en bied 25 laar garantie tegen 10 jaar voor de Trina.
met de Panasonic zou ik net 7 panelen in de breedte van het dak kunnen plaatsen, met die van Trina steekt het over de dak(pannen) rand heen, dus maximaal 6.
Die 6 of 7 panelen in de breedte plaats ik nu nog niet, als ik elektrisch ga rijden dan wťl, dan wil ik zoveel als mogelijk is zelf de energie voor de E-auto opwekken.

Moet ik nu al voor die dure Panasonic's gaan, of toch maar kiezen voor de laagste investering?
lastige beslissing, waar ik je niet mee kan helpen.
ik kan je allen de mogelijkheden van de systemen vertellen, beslissen moet je zelf doen.

kun je maar 6 trina's leggen, dan heb je +/-32Vmpp X 6 = 192Vmpp (worden je panelen warmer dan zakt dit naar +/-170Vmpp en kouder net iets boven de 210Vmpp.)
(je zou de trina nog kunnen vervangen voor een 330Wp tot 365Wp LG paneel, maar levert ook +/-32Vmpp.)

doe je 7x 325Wp panasonic dan heb je 54Vmpp per paneel.
54Vmpp X 7 = +/-378Vmpp (en dan ook wat + en - voor de temperatuur)

hang je het aan een TL (meest gebruikte omvormer type) omvomer.
dan kun je het rendement opzoeken in de grafiek van je omvormer (dit grafiekje wat ik geef geld vrijwel voor elke TL omvormer):
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
en dan zie je al snel dat <200Vmpp een minder rendement geeft als een bijna perfecte 378Vmpp.
je jaar opbrengst is dan met Panasonic snel een 2% per Wp hoger. (waarschijnlijk iets meer, maar lastig vertellen hoeveel. als de panelen in de zon liggen zijn ze altijd warm, een duhuu, en dan zitten ze op een perfecte +/- 345Vmpp.)
(hoge Vmpp maakt ook een goede bescherming tegen wat schaduw. omvormer heeft dan ruimte om terug te regelen als hij dat ook kan, niet iedere omvormer kan dit even goed. ;) )
dit maakt de dure prijs niet goed, maar is wel weer een leuk stapje. ;)

trina die werken met mono cellen van 6". (en die van LG zijn nog een beetje groter. ;) )
panasonic werkt met cellen van maar 5", maar dat zijn cellen van mono materiaal + daar op een laagje dunne film.
de dunne film laag werkt op een andere licht golflengte maar laat wel de golf voor mono door.
door dat de golflente van dunne film, beter door de wolken komt, produceren de panasonic's dus ook beter bij bewolkt weer.
(als vergeleken word met andere 5" cellen paneel, dan is de opbrengst +/-8% meer, tegen 6"cellen moet ik gokken en zeg ik 4% meer, maar blijft gok ;) .)
dus die produceren ook een paar % meer per Wp, maar ook dit maakt de dure prijs niet goed.

dus tja, kun je echt niet iets verzinnen om meer panelen te leggen, dan is het toch wel leuk om panasonic te doen, maar het blijft duur speel goed.
(garantie is een verhaal voor verkopers.
veel beloven en weinig geven doet een verkoper vreugde in het leven.
dus daar zou ik geen beslissing op nemen, dat zijn kleine lettertjes in een contract. ;) )

edit:
als het perse moet:
dan kun je verschillende maten panasonic panelen in 1 string kunnen leggen op het dak.
alle cellen zijn serieel, en zolang de cellen het zelfde zijn kun je dus verschillende hoeveelheden Wp mixen op een omvormer.
panasonic heeft wel een stel vreemde maten panelen, die soms heel leuk uit komen. ;)

migjes wijzigde deze reactie 27-12-2017 11:38 (8%)

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:51
De vraag met Panasonic is wellicht wat ze gaan doen met de zonnepanelen handel. Ze sluiten een fabriek met 30+ % van de totale capaciteit, verkopen een basismateriaal fabriek.
Die links zijn allemaal in deze thread geplaatst.
Stoppen zullen ze wel niet, maar doorontwikkelen wellicht ook niet.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:49

thido

Tilburg

quote:
thefox154 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:44:
[...]

Nou ik heb even in beide gekeken. Antwoord, nergens O-)

Volgens de handleiding die erbij zit gaat het accespoint vanzelf uit wanneer je omvormer succesvol met Wifi is verbonden. Dat antwoord van mij klopte in ieder geval. Kijk ik in mijn omvormers dan hebben ze beide dezelfde wizard. Ik heb deze nog even doorlopen maar hier is ook geen mogelijkheid. Nu heb ik een GW3000DNS en een GW2500NS hangen. Beide zijn identiek qua menu, wizard etc. Alleen de Firmware verschilt van elkaar.

Op deze link staat een stappenplan van de wifi, alleen die menu's heb ik in mijn versies niet zitten. Dit is veel eenvoudiger gemaakt. Zo te zien stamt de handleidiing uit 2014 >:) maar wellicht dat jij wel dit menu hebt?
https://www.greenybros.com/support/goodwe-wi-fi-stappenplan
HIer hangt een Omnik 4.0K, die doet hetzelfde.
Ik zie zijn eigen wifi netwerk ook altijd ondanks dat hij verbonden is met mijn thuis netwerk.
Enige zinvolle wat je kunt doen is ww veranderen denk ik.

All electric!

• frisianstar
@migjes bedankt voor je omvormer vermogens diagram! dit is geheel nieuw voor mij; heb weer wat om verder uit te zoeken :)

Panasonic wordt maar heel weinig via het internet aangeboden (Google shopping) in tegenstelling met vele andere merken.

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 16-01 11:56
quote:
Andre1973 schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:47:
Eerlijk gezegd verwacht ik dat er energie leveranciers komen die salderen garanderen tot n bepaald maximum, zodat ze klanten met PV binden. Nu is het volgens mij zo dat de regering heeft bepaald dat n leverancier meewerkt, maar afschaffing van dat het moet, wil niet zeggen dat de leverancier dat niet mag blijven doen. Het zou me niets verbazen als bijvoorbeeld Greenchoice blijft salderen.
Feitelijk doet elke energieleverancier al aan salderen, want je krijg meestal even veel voor je stroom als het kost.

Het salderen waar het in de discussies over gaat is het salderen van de energiebelastingen.
En daar gaat de leverancier niet over. Als de energieleverancier vanaf 2020 de aanwijzing van de overheid krijgt energiebelasting af te dragen (dus in rekening te brengen) over alleen het verbruik en de opbrengst buiten beschouwing te laten, is het enige wat de leverancier kan doen je een goede prijs te geven voor je opbrengst. Wat greenchoice dus al doet.

Wat natuurlijk wel kan is dat er een subsidie komt op teruggeleverde stroom tot een max van de verbruikte stroom (of een percentage hiervan). Als je er eenmaal een subsidie van gemaakt hebt kun je aan de percentage knoppen gaan draaien. Als je bv wilt stimuleren dat er zoveel mogelijk wordt teruggeleverd kun je per opgewekte KWh 80% van de energiebelasting per KWh compenseren tot 120% van je daadwerkelijk verbruik. Ik noem maar een voorbeeld. Moet natuurlijk wel uitvoerbaar zijn.

• mistaoutlaw
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Vraagje: als ik verschillende aankopen doe bij verschillende bedrijven (bijvoorbeeld montagemateriaal, omvormer, zonnepanelen, arbeid achteraf), kan ik al deze factureren met verschillende factuurdata dan declareren bij de belastingdienst voor de btw teruggave?
Of moet het 1 factuur?

Ik ben bezig met de aankoop van materialen (zie ander topic PV-panelen - hulp gevraagd met op waarde schatten aanbieding ) vandaar mijn vraag.

Wie weet trouwens welk montage systeem er het meest compact is voor het plaatsen van een oost-west setup?

Dank!

mistaoutlaw wijzigde deze reactie 27-12-2017 12:18 (6%)

I was born intelligent - education ruined me

• migjes
@frisianstar
dan praten we nog even verder. ;)

een paneel levert 32Vmpp (even een standaard 6"cellen paneel als voorbeeld).
maar dan zijn de cellen 25 graden.
liggen de cellen lekker te bakken in de zon, dan worden ze wel iets heter.
boven de 80 graden is geen vreemde uitzondering.
dan zakt de Vmpp naar ruim onder de 30Vmpp.
(voel maar een aan het dak van een zwarte auto nadat hij een paar uur in de zon heeft staan bakken, kan zelfs vrij pijnlijk aanvoelen.)

andersom heb je ook.
een paneel (weer standaard 6"paneel als voorbeeld) levert +/-40Voc (Voc is het voltage zonder dat er een mpp van een omvormer er iets uit haalt. zeg maar zijn hoogste V die hij kan leveren)
maar is het paneel kouder dan is de Voc ook hoger. (meeste mensen rekenen met -5 of -10 graden, maar is een beetje persoonlijk)

elk paneel wat je serieel zet is de Vmpp of Voc bij elkaar optellen.

een omvormer doet voor hij start met leveren even testen of de Voc niet boven zijn max zit.
is die hoger dan start hij gewoon weg niet met leveren. (de meeste mensen willen dat hun omvormer ook start op een koude winter dag, maar eigenlijk leveren de winter dagen niet genoeg op. dus er over gaan kan wel mits je omvormer er wel voor beveiligt is, maar raad het zeker niet aan om te doen.)

1 fase TL omvormers, hebben hun optimum rond de 350Vmpp zitten, 3 fase omvormer zit het meer rond de 720Vmpp (maar meestal geoptimaliseerd voor +/-500 tot 600Vmpp, merk en type afhankelijk.)
maar de meeste panelen hebben ook een grens van 1000Voc wat je mag aansluiten in een string en dat maakt de 720Vmpp al vrij lastig. ;)

oke, buiten dat.
met 32Vmpp panelen heb je dus het liefste 12 stuks in een string op een 1fase TL omvormer.
12x32Vmpp = lekker voor de mpp van de omvormer.
12x300Wp = 3600Wp.
en het maakt dan geen bal uit of je dit nu aansluit op een 1000W omvormer of een 4000W omvormer.
ze gaan er niet kapot van, allen de 4000W omvormer zal minder aftoppen. >:)

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• frisianstar
Dus op een 3 fase omvormer kan het best 18 panelen aangesloten worden (18x32 = 576mpp)?

• migjes
quote:
frisianstar schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:02:
Dus op een 3 fase omvormer kan het best 18 panelen aangesloten worden (18x32 = 576mpp)?
een beetje afhankelijk van het merk en type, maar iets van tussen de 18 en de 22 is het vaak wel.
maar dat is wel per mpp, veel van die type omvormers hebben 2x een mpp.
dus in totaal een 36 tot 44 panelen is dan erg leuk. ;)

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Chielos

Inno Mini Cooper

quote:
mistaoutlaw schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:06:
Vraagje: als ik verschillende aankopen doe bij verschillende bedrijven (bijvoorbeeld montagemateriaal, omvormer, zonnepanelen, arbeid achteraf), kan ik al deze factureren met verschillende factuurdata dan declareren bij de belastingdienst voor de btw teruggave?
Of moet het 1 factuur?

Ik ben bezig met de aankoop van materialen (zie ander topic PV-panelen - hulp gevraagd met op waarde schatten aanbieding ) vandaar mijn vraag.

Wie weet trouwens welk montage systeem er het meest compact is voor het plaatsen van een oost-west setup?

Dank!
Zeker kan dat! Neem ook je aanpassing in je meterkast mee. Alle beetjes helpen.

Heb ik ook gedaan. Zelf geplaatst, verschillende facturen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
mistaoutlaw schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:06:
Of moet het 1 factuur?

Dank!
Ik vind het systeem van Zonnekompas wel redelijk compact en niet duur.
Maar die persoon is altijd lastig te bereiken geloof ik.
Voorbeeld:
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
frisianstar schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:02:
Ik heb er nu maar 14 op zitten. ;)
Maar 18 a 19 is het beste idd, voor het rendement (per mppt ingang)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 27-12-2017 13:40 (11%)

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15-01 21:42

JME

zeg maar Jamie

quote:
thido schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:53:
HIer hangt een Omnik 4.0K, die doet hetzelfde.
Ik zie zijn eigen wifi netwerk ook altijd ondanks dat hij verbonden is met mijn thuis netwerk.
Enige zinvolle wat je kunt doen is ww veranderen denk ik.
Dat heb ik inderdaad voor nu ook gedaan. Maar dit gedrag hoort niet. En aangezien het apparaat er nog geen twee weken hangt, ga ik ervan uit dat dit bij de bron opgelost gaat worden. Komt vast goed, de leverancier is al op de hoogte :)

• w2cker
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23:03
Zijn de panelen die nu bij bva staan degene die uit zichzelf ontbranden?
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/30247/10137016

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
w2cker schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:20:
Ik geloof het wel... (kzat er ook al naar te kijken, met verbazing, van de week)
http://www.energiebusines...0-scheuten-solar-panelen/

https://tweakers.net/ext/f/BjkFpe5DXlJW0pq4GpZAqvle/thumb.png
:+

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 27-12-2017 19:43 (8%)

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:28
quote:
w2cker schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:20:
Ze zijn wel van hetzelfde type, misschien krijg je er een brandblusser bij :) .

Maar ik zou er niet aan beginnen, voor die oude platen is de prijs is ook wel wat aan de hoge kant.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• TweakersAddict
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:26
Ik zoek een nieuwe (of bijna nieuwe) SMA SunnyBoy 1.5 of SMA SunnyBoy 2.5 omvormer.
.
Wie o wie heeft er eentje beschikbaar voor een mooie prijs?

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

Op GoT en hier in dit topic kan ik niets vinden over http://solarus.com/2017/12/21/meer-energie-uit-de-zon/

Het is een redelijk succesvolle crowdfunding https://www.symbid.nl/ideas/8224-solarus-3x-more-energy

en ze maken gebruik van de hier en daar altijd spelende discussie wat te doen met de warmte van de panelen.

In ons klimaat wil ik warmte in de winter maar krijg elektriciteit in de zomer, met de huidige saldering werkt dat en ook dit product gaat dat tijd-gat niet opvullen.

En anders dan de vele andere crowdfunding projecten hebben zij wel referenties - hier er echt nooit iemand van gehoord?

edit: investeringstechnisch gaat het om 2.75% van het aandelen kapitaal, dus ik stap er sowieso niet in overigens, meer over de techniek dus dan de verdienmodel.

franssie wijzigde deze reactie 28-12-2017 17:44 (11%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Weinig zinvolle info op hun site en als ik een brochure wil hebben moet ik ze mailen. Hoe groot is dat ding? Hoeveel wp en hoeveel warmte?

Edit. Dat staat op de symbid Website dus wel half vermeld.

Edit2. Voor de technische brochure moet ik weer mailen. Ding zit er dik uit, monteer je dat boven je pannen of alleen indak of plat dak?

No Hands wijzigde deze reactie 28-12-2017 18:23 (43%)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

Wat ik zo zie lijkt het plat dak inderdaad.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:41
quote:
TweakersAddict schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:32:
Ik zoek een nieuwe (of bijna nieuwe) SMA SunnyBoy 1.5 of SMA SunnyBoy 2.5 omvormer.
.
Wie o wie heeft er eentje beschikbaar voor een mooie prijs?
@AUijtdehaag
Heb je er nog een liggen?

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Toyota Prius Executive PHEV

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Ja maar dat is mijn backup-plan.... ;)
Op MP stond er nog een.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 28-12-2017 18:50 (19%)

• w2cker
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23:03
quote:
No Hands schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:19:
Weinig zinvolle info op hun site en als ik een brochure wil hebben moet ik ze mailen. Hoe groot is dat ding? Hoeveel wp en hoeveel warmte?
Als je een nep naam en nep email invult op de site kun je de brochures downloaden.

Afmeting is ongeveer 2500x1000mm en vrij dik. Kan op plat dak met beugel of op schuin dak.
270 wp.
Het zonnepaneel wordt gekoeld door het water van de zonneboiler.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• TweakersAddict
Als je haar kwijt wilt, wil je me benaderen via een persoonlijk berichtje ajb?

Dank alvast.
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:49:
@Noord27
Ja maar dat is mijn backup-plan.... ;)
Op MP stond er nog een.
quote:
TweakersAddict schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:40:
Als je haar kwijt wilt, wil je me benaderen via een persoonlijk berichtje ajb?

Dank alvast.

[...]
Ben jij Kees?
Er staan er zes op marktplaats dus weet niet wat je zoek probleem is?

reneeke1970 wijzigde deze reactie 29-12-2017 12:04 (6%)

• TweakersAddict
6? Ik zie er 2 van een van deze types: SMA SB 1.5 of SB 2.5. Een verkoper wil zijn NAW / GSM enz gegevens niet geven (vertrouw ik dus niet) en de ander heeft nog niet besloten offie em eigelijk wel kwijt wil...

Maar ik geloof dat ik zonet geslaagd ben via.... een persoonlijk berichtje hier op Tweakers! :)
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:04:
[...]

Ben jij Kees?
Er staan er zes op marktplaats dus weet niet wat je zoek probleem is?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970 @Noord27
Ik heb geen reserve SMA's meer ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 29-12-2017 14:00 (9%)

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:10
quote:
w2cker schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:51:
[...]

Als je een nep naam en nep email invult op de site kun je de brochures downloaden.

Afmeting is ongeveer 2500x1000mm en vrij dik. Kan op plat dak met beugel of op schuin dak.
270 wp.
Het zonnepaneel wordt gekoeld door het water van de zonneboiler.
PVT collector. Bestaat al een tijdje. In de zomer zwembadwater verwarmen en tegelijkertijd paneel koelen,

https://www.econo.nl/pvt-collector-300wp
quote:
Je veranderd wel snel van mening hi

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:28:
[...]

Je veranderd wel snel van mening hi
Ach. Niet kapot te krijgen die SMA's
Dus waarom op voorraad houden.. ;)
En weer 3 mensen gelukkig gemaakt
(dit bericht is verboden te bookmarken)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 29-12-2017 15:36 (13%)

quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:34:
[...]

Ach. Niet kapot te krijgen die SMA's
Dus waarom op voorraad houden.. ;)
En weer 3 mensen gelukkig gemaakt
(dit bericht is verboden te bookmarken)
Ooit eens iets gezien met refurbisht ........
Ach hij was toch te klein voor je

• paulv1973
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-01 09:14

paulv1973

11.365Wattpiek

Je weet....
Er bestaan betonvoeten voor landscape montage op een plat dak.
Zoals de Solar bears... en anderen...
Zo een steun is ongeveer 1 meter. (landscape)

Zou je op zo een steun ook een paneel in portrait stand kunnen monteren??! :?

Dan steekt het paneel ongeveer 10cm uit aan de onderzijde en 55cm aan de bovenzijde.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 3.525WP NW, 5grad. + 1590Wp - ZO, 7grad op SMA SB4000TL-21 + Pana Monoblock 6kW

quote:
paulv1973 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:36:
Je weet....

Dan steekt het paneel ongeveer 10cm uit aan de onderzijde en 55cm aan de bovenzijde.
Ik geloof dat @migjes zoiets wel eens gedaan heeft maar dan met een extra aluminium profiel in het profiel van je paneel. Om het te verstevigen dus

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:15

Atomic2005

Ad majorem Dei gloriam

quote:
paulv1973 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:36:
Je weet....

Onderkant is voor mn gevoel niet zo erg, maar 55 aan bovenzijde. Daar komt wel erg veel (wind)druk op lijkt me

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• jacovn
@paulv1973

Wat kost zo een solarbear steun ongeveer ?
Zie dat er een normale is die 20 graden hoek heeft en een light die 10’graden is

jacovn wijzigde deze reactie 30-12-2017 12:53 (6%)

• Knijper1962
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 21:45
Solarbearsteun kost 35 euro. Je hebt er steeds ťťn meer nodig dan je aantal panelen op ťťn rij.

• jacovn
quote:
Knijper1962 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:49:
Solarbearsteun kost 35 euro. Je hebt er steeds ťťn meer nodig dan je aantal panelen op ťťn rij.
Thx, de info die er online te vinden is, is wat summier.

Hier staat wat ze wegen bijvoorbeeld:
https://www.trouw.nl/home...rdt-bere-simpel~a453b7f3/

35 KG dus.

Hier de pdf bij de producent denk ik van de solarbearlight
https://utopis-platform.n...pdf/pdf-product-fassaert/

Ik heb ze een email gestuurd om te vragen waar ze te koop zijn.

Dit moet maar niet gebeuren

Zo te zien waren die panelen wel gekoppeld, ze komen gezellig met zijn allen naar beneden..

Edit:
Prijzen terug gekregen:
Solarbear: 35§ ex btw
Solarbear light: 30§ ex btw
Transport voor 24 stuks: §136 ex btw (inclusief pallets)

jacovn wijzigde deze reactie 08-01-2018 21:21 (39%)

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:30

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Voor alle Tweakers die zonnepanelen hebben liggen van vůůr 2013.

Er is een kans dat jullie (en ondergetekende..) de BTW voor deze investering alsnog kunnen terugvragen.
Voor ons zou dat een bedrag van ruim 1300 Euro kunnen zijn.

Voor meer info, zie de site van Eigen Huis.
Hier staat e.e.a. uitgelegd en kan je ook de noodzakelijke documenten downloaden.

Voor de rest:

*O* Een goed uiteinde en een nog beter 2018 *O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:16

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Beste mensen,

Mijn schoonbroer zit midden in het besteltraject voor een mooie zonnepaneelinstallatie.
Hij heeft de volgende vraag gesteld aan een leverancier:

Als de saldering er ooit vanaf gaat en ik ga leveren op bijvoorbeeld fase R. Stel dat ik op zelfde moment ga koken en wasmachine draai op fase S of T.'Draait' de meter dan achteruit? Of lever ik tegen laag tarief en neem ik tegelijkertijd af tegen hoog tarief?

Antwoord leverancier: Dan gaat u inderdaad leveren tegen laag tarief en gebruiken tegen hoog tarief. I.v.m. hiermee is het slim om een 3-fase omvormer te nemen of de omvormers te verdelen over 3-fasen.

Als ik naar het bericht kijk dat ik op mijn P1 poort van de slimme meter kan vinden, dan staat daar geen verbruik of levering per fase, alleen het totaal. Het antwoord van de leverancier lijkt mij derhalve ook niet correct. Wat denken jullie?

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Wolly
  • Niet online
quote:
mightym schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:48:
Beste mensen,

Mijn schoonbroer zit midden in het besteltraject voor een mooie zonnepaneelinstallatie.

Als de saldering er ooit vanaf gaat en ik ga leveren op bijvoorbeeld fase R. Stel dat ik op zelfde moment ga koken en wasmachine draai op fase S of T.'Draait' de meter dan achteruit? Of lever ik tegen laag tarief en neem ik tegelijkertijd af tegen hoog tarief?

Antwoord leverancier: Dan gaat u inderdaad leveren tegen laag tarief en gebruiken tegen hoog tarief. I.v.m. hiermee is het slim om een 3-fase omvormer te nemen of de omvormers te verdelen over 3-fasen.

Als ik naar het bericht kijk dat ik op mijn P1 poort van de slimme meter kan vinden, dan staat daar geen verbruik of levering per fase, alleen het totaal. Het antwoord van de leverancier lijkt mij derhalve ook niet correct. Wat denken jullie?
Zie Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

• Andre1973
  • Laatst online: 00:36

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

quote:
@TD-er is het en mogelijkheid om de startpost van die draad aan te passen (ik heb er net diagonaal doorheen gelezen) en daar wat conclusies in te zetten? Ik heb hier een 3F slimme digitale L&G meter hangen en ben toch wel een beetje benieuwd wat dat voor mij gaat betekenen (en voor klanten die ik tegen kom) na 2020 nu het er op lijkt dat dan het salderen gaat veranderen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

quote:
mightym schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:48:
Beste mensen,

Ja die meneer heeft volledig gelijk. Hier hangt een meter die niet intern saldeert.
Een sm doet dat inderdaad wel.
Maar!!!!!!! Een sm meter registreert echt wel per fase, alleen word daar nu niks mee gedaan. Maar als salderen afgeschaft word zou ik niet raar opkijken als besloten word om dat wel te gaan gebruiken, net als variabele tarieven.
En eigenlijk ook logisch, 3000 kWh over fase r terug leveren en via fase t weer binnen halen. Grote belasting voor het net maar wel salderen????

• TweakersAddict
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom en wellicht is er hier iemand die gefunderd antwoord kan geven op de volgende vraag:

Ik kan, denk ik, precies 5 panelen kwijt aan de westzijde van mijn huis. Dak is 6 (betonnen) dakpannen hoog en 19 aantal dakpannen breed. Zo hou ik precies 1 dakpan vrij boven en beneden een zonnepaneel als ik goed gerekend heb.

Nog wat parameters:

Windgebied 1
Ligging: West
25 a 30 Graden dakhelling

En dan nu de vraag:
Wat is het beste om te nemen, 10 stuks vertikale rails of 2 (of 3?) horizontale rails om de PV panalen op te bevestigen? Ik vraag het omdat ik een mix hiervan zie in de buurt.

Dit omdat het windgebied 1 is hier en niets voor het huis staat in die richting en dichtbij de kust woon, wil ik wel zeker weten dat ik de juiste montage methode kies.

Vertikale montagerails lijkt me het makkelijkst te monteren en op die manier zitten de rail eindklemmen dan mooi aan de bovenkant en onderkant van een PV paneel en voorkomt eventueel het naar beneden schuiven. Maar met horizontale rails is alles een (1) geheel en kan ik wellicht meer ClickFit Evo dakhaken kwijt?

Schiet me nog iets te binnen: Is het dichtkitten van de dakpannen waar de haak tussendoor naar buiten komt aan te raden in mijn geval gezien de hellingshoek en windrichting die er recht op staat bij stormen?

Graag jullie advies in deze?

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20:46
Lange horizontale rails geeft meer verband onderling en is daarmee veiliger. Bedenk overigens dat de bovenste pannenrij soms of vaak vastzit aan de nok waardoor je daar dan niet zo makkelijk iets mee kan wat betreft oplichten.

All electric energieneutraal: 2013 PV + 2013 Fujitsu warmtepomp + 2017 Hyundai Ioniq Electric

• TweakersAddict
Dank voor je reactie en opmerking qua bovenste dakpan.

Aan de andere kant van het huis liggen op dezelfde hoogte ook PV panelen, met 1 dakpan zowel onder als boven de panelen als speling, dus neem aan dat ook aan de andere kant van het dak montage mogelijk moet zijn?
quote:
Jan Treur schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:53:
Lange horizontale rails geeft meer verband onderling en is daarmee veiliger. Bedenk overigens dat de bovenste pannenrij soms of vaak vastzit aan de nok waardoor je daar dan niet zo makkelijk iets mee kan wat betreft oplichten.

• Jan Treur
Ja, je moet even kijken waar je de bevestigingspunten het makkelijkst kan positioneren; dat kan soms dan ook een pannenrij lager; bij vertikale (portret) panelen heb je in de hoogterichting wel wat speling voor de rails.

Jan Treur wijzigde deze reactie 01-01-2018 17:14 (3%)

All electric energieneutraal: 2013 PV + 2013 Fujitsu warmtepomp + 2017 Hyundai Ioniq Electric

• TweakersAddict
Waar zitten normaal de bevestigingspunten, is dat op 2/5 van de paneel lengte ofzo aan de boven zowel onderkant?
quote:
Jan Treur schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:14:
Ja, je moet even kijken waar je de bevestigingspunten het makkelijkst kan positioneren; dat kan soms dan ook een pannenrij lager; bij vertikale (portret) panelen heb je in de hoogterichting wel wat speling voor de rails.

• Jan Treur
Daar heb je een bepaalde vrijheid in. Liefst niet teveel naar het midden natuurlijk. 2/5 lijkt me in dat opzicht teveel naar het midden, want dan zitten de twee rails maar op 1/5 van elkaar.

• TweakersAddict
Excuus, ik bedoelde ook 1/5, ik zie net pas mijn tiepfout :-( Instructievideo op Youtube had het over 1 dakpan vanaf boven en onderkant onder het paneel dat daar de dakpanhaken moeten komen.
quote:
Jan Treur schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:22:
Daar heb je een bepaalde vrijheid in. Liefst niet teveel naar het midden natuurlijk. 2/5 lijkt me in dat opzicht teveel naar het midden, want dan zitten de twee rails maar op 1/5 van elkaar.

• Jan Treur
Ja, dan heb je een verdeling

1/5-onderste rail-3/5-bovenste rail-1/5
33cm-onderste rail-99cm-bovenste rail-33cm

Dat is misschien nog net OK; dichter bij elkaar zou ik de rails zeker niet doen vanwege het hefboom- en wipeffect wat je dan meer kan krijgen. Liever wat verder uit elkaar.

• TweakersAddict
Duidelijk. Raad je 2 of 3 horizontale rails aan voor mijn situatie met ClickFit Evo dakpanhaken? Bij 3 dan kan ik echt de randen voor de montage op de rails opzoeken denk ik.
quote:
Jan Treur schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:44:
Ja, dan heb je een verdeling

1/5-onderste rail-3/5-bovenste rail-1/5
33cm-onderste rail-99cm-bovenste rail-33cm

Dat is misschien nog net OK; dichter bij elkaar zou ik de rails zeker niet doen vanwege het hefboom- en wipeffect wat je dan meer kan krijgen. Liever wat verder uit elkaar.

TweakersAddict wijzigde deze reactie 01-01-2018 19:37 (7%)

• Jan Treur
Ik heb zelf zo'n rij van 8 panelen met twee rails liggen, met de rails wat meer naar de uiteinden boven en onder. Dat is in elk geval voldoende, mits de dakhaken voldoende vast gezet kunnen worden en niet op slappe panlatten of zwak beschot. Ik zou eerst uitzoeken waar en hoe goed je die dakhaken kan plaatsen. Mocht dat ongunstig uitkomen, dan zou je die derde rail als soort extra versterking kunnen doen.

• TweakersAddict
Duidelijk. Dakbeschot was prima zei de zonnepaneel installateur aan de ander zijde van het dak. Ik zal als het droog is een derzer dagen eens een dakpan omhoog schuiven om te kijken hoe het er aan deze kant uitziet.

Druk op dit deel van het dak is enorm met een flinke storm, vandaar mijn vraag m.b.t. de derde rails.
quote:
Jan Treur schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:53:
Ik heb zelf zo'n rij van 8 panelen met twee rails liggen, met de rails wat meer naar de uiteinden boven en onder. Dat is in elk geval voldoende, mits de dakhaken voldoende vast gezet kunnen worden en niet op slappe panlatten of zwak beschot. Ik zou eerst uitzoeken waar en hoe goed je die dakhaken kan plaatsen. Mocht dat ongunstig uitkomen, dan zou je die derde rail als soort extra versterking kunnen doen.

• No Hands
quote:
TweakersAddict schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:28:
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom en wellicht is er hier iemand die gefunderd antwoord kan geven op de volgende vraag:

Ik kan, denk ik, precies 5 panelen kwijt aan de westzijde van mijn huis. Dak is 6 (betonnen) dakpannen hoog en 19 aantal dakpannen breed. Zo hou ik precies 1 dakpan vrij boven en beneden een zonnepaneel als ik goed gerekend heb.

Nog wat parameters:

Windgebied 1
Ligging: West
25 a 30 Graden dakhelling

En dan nu de vraag:
Wat is het beste om te nemen, 10 stuks vertikale rails of 2 (of 3?) horizontale rails om de PV panalen op te bevestigen? Ik vraag het omdat ik een mix hiervan zie in de buurt.

Dit omdat het windgebied 1 is hier en niets voor het huis staat in die richting en dichtbij de kust woon, wil ik wel zeker weten dat ik de juiste montage methode kies.

Vertikale montagerails lijkt me het makkelijkst te monteren en op die manier zitten de rail eindklemmen dan mooi aan de bovenkant en onderkant van een PV paneel en voorkomt eventueel het naar beneden schuiven. Maar met horizontale rails is alles een (1) geheel en kan ik wellicht meer ClickFit Evo dakhaken kwijt?

Schiet me nog iets te binnen: Is het dichtkitten van de dakpannen waar de haak tussendoor naar buiten komt aan te raden in mijn geval gezien de hellingshoek en windrichting die er recht op staat bij stormen?

Graag jullie advies in deze?
Gewoon 2 horizontale rails is prima. Ik heb panelen gemonteerd op huizen die aan zee staan, gewoon met twee rails. Op schuren aan weilanden, gewoon 2 rails. Dat laat echt niet los, ook niet in windgebied 1.

• TweakersAddict
Dank voor je reactie. Heb je die gemonteerd met het Clickfit Evo systeem qua dakpanhaak en rails en hoeveel dakpanhaken gebruikte je voor die 2 rails? Of anders met welk ander systeem?
quote:
No Hands schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:21:
[...]

Gewoon 2 horizontale rails is prima. Ik heb panelen gemonteerd op huizen die aan zee staan, gewoon met twee rails. Op schuren aan weilanden, gewoon 2 rails. Dat laat echt niet los, ook niet in windgebied 1.

TweakersAddict wijzigde deze reactie 01-01-2018 22:53 (3%)

• No Hands
quote:
TweakersAddict schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:23:
Dank voor je reactie. Heb je die gemonteerd met het Clickfit Evo systeem qua dakpanhaak en rails en hoeveel dakpanhaken gebruikte je voor die 2 rails?

[...]
Nee de oude clickfit, dat zat om de 60cm met een haak. Aantal haken wordt bepaald door sterkte van de rails. Evo rail is steviger dus dat zal met minder haken werken. Is gewoon een calculator voor. En dan doe je voor je eigen gemoedsrust een setje haken extra. Zwakste punt blijft volgens mij toch je dak/panlatten. Dat montagemateriaal valt echt niet uit elkaar.

• TweakersAddict
Email gestuurd voor toegang tot de calculator die Evo systeem gebruikt als onderdelen, geen reply. Gebeld, wordt als reden gegeven: geen toegang voor particulieren. Zucht. Ouder calculator wel maar die heeft geen Evo onderdelen.

De panlatten zijn van een dikke kwaliteit, huis is uit 1988. Welk ander systeem raad je dan aan voor mijn situatie?
quote:
No Hands schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:50:
[...]

Nee de oude clickfit, dat zat om de 60cm met een haak. Aantal haken wordt bepaald door sterkte van de rails. Evo rail is steviger dus dat zal met minder haken werken. Is gewoon een calculator voor. En dan doe je voor je eigen gemoedsrust een setje haken extra. Zwakste punt blijft volgens mij toch je dak/panlatten. Dat montagemateriaal valt echt niet uit elkaar.

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-01 21:36
quote:
Andre1973 schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:35:
[...]

@TD-er is het en mogelijkheid om de startpost van die draad aan te passen (ik heb er net diagonaal doorheen gelezen) en daar wat conclusies in te zetten? Ik heb hier een 3F slimme digitale L&G meter hangen en ben toch wel een beetje benieuwd wat dat voor mij gaat betekenen (en voor klanten die ik tegen kom) na 2020 nu het er op lijkt dat dan het salderen gaat veranderen.
Ik denk dat het wellicht handiger is om eens een keer energie-leveranciers en fabrikanten van de meters aan te schrijven hierover.
Er is namelijk al dusdanig vaak naar dat topic verwezen dat het kennelijk best wel een onduidelijk onderwerp is.
En om nu conclusies te gaan trekken aan de hand van reacties van 1 iemand uit die markt is misschien een beetje tricky.
Tevens is het een topic van ruim 2 jaar oud, dus mogelijk zijn er "hernieuwde inzichten" of nieuwe producten die anders registreren.
Het is in elk geval een gegeven dat de meetwaarden van alle fases bij elkaar optellen een nadelig resultaat geeft voor de energieleveranciers en ik kan me haast niet voorstellen dat ze intern de boel niet gescheiden administreren.
En daar waar het nadelig is voor een commerciŽle partij, zou ik niet gelijk willen stellen dat het zo nadelig blijft voor hen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• paulv1973

paulv1973

11.365Wattpiek

quote:
TweakersAddict schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:56:
Email gestuurd voor toegang tot de calculator die Evo systeem gebruikt als onderdelen, geen reply. Gebeld, wordt als reden gegeven: geen toegang voor particulieren. Zucht. Ouder calculator wel maar die heeft geen Evo onderdelen.

De panlatten zijn van een dikke kwaliteit, huis is uit 1988. Welk ander systeem raad je dan aan voor mijn situatie?

[...]
Gewoon even bij JenM fictief invullen wat je nodig hebt.
Als je dan iets hebt geselecteerd... bv 2 rijen van 6 panelen, dan staat eronder hoeveel dakhaken erbij geleverd worden.

http://www.jenm-zonnepane...-sets-pannendak-portrait/

Voor Evo moet je even een andere link op dezelfde site pakken O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 3.525WP NW, 5grad. + 1590Wp - ZO, 7grad op SMA SB4000TL-21 + Pana Monoblock 6kW

• QBiT
  • Registratie: september 2001
Vraagje, want ik zit me een ons te googlen maar kom er niet uit :) Ik probeer het begrip inschakelspanning of opstartspanning te begrijpen.

Ik ben van plan op mijn dak 9 panelen te laten leggen. Het gaat om een puntdak met oost-west oriŽntatie. Door het gebrek aan ruimte kunnen er maar 4 panelen op de oostzijde van het dak. Daarbij kijk ik naar een Goodwe 3000D-NS (dual MPPT) omvormer. Volgens de specs heeft deze een inschakelspanning van 120v. Laten we uitgaan van bijvoorbeeld deze panelen

Hoe bereken ik of de vier panelen genoeg inschakelspanning gaan leveren voor de omvormer? Klopt het dat de inschakelspanning bekeken moet worden per MPPT?

• TweakersAddict
Briljant deze tip, dank!
quote:
paulv1973 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:39:
[...]

Gewoon even bij JenM fictief invullen wat je nodig hebt.
Als je dan iets hebt geselecteerd... bv 2 rijen van 6 panelen, dan staat eronder hoeveel dakhaken erbij geleverd worden.

http://www.jenm-zonnepane...-sets-pannendak-portrait/

Voor Evo moet je even een andere link op dezelfde site pakken O-)

• Andre1973
  • Laatst online: 00:36

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

quote:
QBiT schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:38:
Vraagje, want ik zit me een ons te googlen maar kom er niet uit :) Ik probeer het begrip inschakelspanning of opstartspanning te begrijpen.

Ik ben van plan op mijn dak 9 panelen te laten leggen. Het gaat om een puntdak met oost-west oriŽntatie. Door het gebrek aan ruimte kunnen er maar 4 panelen op de oostzijde van het dak. Daarbij kijk ik naar een Goodwe 3000D-NS (dual MPPT) omvormer. Volgens de specs heeft deze een inschakelspanning van 120v. Laten we uitgaan van bijvoorbeeld deze panelen

Hoe bereken ik of de vier panelen genoeg inschakelspanning gaan leveren voor de omvormer? Klopt het dat de inschakelspanning bekeken moet worden per MPPT?
T rare is dat bij die panelen de MPP en de openklemspanning gelijk is volgens de site, dat is niet zo.
N vuistregel is dat de MPP spanning ongeveer 0,5 V per cel is en de openklemspanning ongeveer 0,6 V per cel. meeste panelen zijn 60 cels.

Sommige omvormers (SMA 3,6) geven aan dat als je er bijvoorbeeld 16 op plaatst dat je dan 12 om 4 moet plaatsten, wat er op lijkt dat je dan met 1 tracker i.i.g. de opstart haalt. Geen idee of dat bij jouw keuze ook zo is. Misschien kan je een calculator voor de omvormer downloaden, en dan invullen.

Let ook op wat de spanning doet bij afwijkende paneel temperatuur, ga uit dat het ook bij +10 en - 10% nog moet gelden.

je zou voor de kant met 4 ook kunnen kiezen voor een SF paneel, dan kom je wel mooi in de range,

Andre1973 wijzigde deze reactie 03-01-2018 02:14 (3%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-01 14:39
@Schinnen-groen
quote:
Voor alle Tweakers die zonnepanelen hebben liggen van vůůr 2013.
deze had je dan wel voor 29-12-17 opgestuurd moeten hebben anders is alsnog die termijn van 5jr verlopen.
heb mezelf rotgezocht naar de factuur maar is gelukt op 22-12 om de brief de deur uit te doen

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• QBiT
  • Registratie: september 2001

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-01 15:58
quote:
swapevent schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:02:
@Schinnen-groen

[...]
deze had je dan wel voor 29-12-17 opgestuurd moeten hebben anders is alsnog die termijn van 5jr verlopen.
heb mezelf rotgezocht naar de factuur maar is gelukt op 22-12 om de brief de deur uit te doen
Het wordt voor mij geregeld door "btwterugvragenzonnepanelen".
Ik heb ook mijn rekening nog niet gevonden, ben bezig met de leverancier voor een nieuwe ....
Meneer Peeters (van btwterugvragenzonnepanelen) heeft aangegeven dat het niet erg is als ik hem nu nog aan lever.....

In de belasting wetgeving staat nergens die 5 jaar vermeld.......
Zie "https://www.nu.nl/geldzaken/5058173/veh-roept-eigenaren-zonnepanelen-snel-btw-terug-vragen.html"

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-01 14:39
ik heb zelf brief opgesteld hier had de bon nog wel gevonden.
dus hopelijk snel reactie

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:44
quote:

Dan zou ik voor 50V panelen gaan! Heb je wat meer speelruimte.

Eventueel zou je voor microomvormers kunnen gaan zoals aps ? Dan heb je geen gedoe met opstartspanningen want die starten al bij 20v. (Wel stukje duurder waarschijnlijk).

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35į 2 x 285 Wp 13į maxim integrated | PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
swapevent schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:02:
@Schinnen-groen

[...]

Ja en nee..
Lees het artikel op de site van Eigen Huis nog maar eens goed door.
@WoudseHoeve er is inderdaad geen termijn vastgelegd. Die is arbitrair genoemd, maar door Hoge Raad EU als niet rechtsgeldig benoemd.

Door het Fuchs arrest zou het mogelijk moeten zijn dat ALLE eigenaren van PV hun BTW terug krijgen, onafhankelijk van het jaar van aanschaf.

De belastingdienst legt aanvragen voor PV van voor 2012 op dit moment even terzijde om een uitspraak van onze hoogste rechtbank af te wachten. Zij zullen echter de uitspraak van de EU wel gaan volgen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• exroosje
Dat er een termijn is is op zich niet onredelijk. Je kunt nu ook niet aangifte doen over 10 jaar geleden.

Andersom kan de fiscus ook niet oneindig lang jou najagen.

Is 5 jaar op zich niet een gebruikelijke termijn in fiscale zaken?

PS er is een apart topic zonnepanelen en BTW

• thido

thido

Tilburg

Ben benieuwd hoe dat dan administratie technisch verloopt.
Krijg je dan meteen vrijstelling met terugwerkende kracht voor alle kwartalen die je aangifte had moeten doen, van toen tot nu? In mijn geval zou ik het nog kunnen proberen voor een set uit 2012 maar ben voor een andere set al BTW ondernemer geworden (2015) en heb dat ook weer beŽindigd bij verhuizing (2016).
Lijkt me een hoop gedoe voor een paar honderd euro in mijn geval.
Draadje hierover op Tweakers ook veel voorbeelden te vinden.

All electric!

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15-01 21:42

JME

zeg maar Jamie

quote:

Is die omvormer niet wat overkill voor 9 panelen verdeeld over oost en west? En zou een lichter exemplaar wellicht efficiŽnter werken?

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-01 14:20

The Wizard

Moderator Mobile
En, nog iemand last (gehad) van schuivende paneeltjes? :P

5490 kWp, 3 subsystemen (15x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• paulv1973

paulv1973

11.365Wattpiek

quote:
JME schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:11:
[...]

Is die omvormer niet wat overkill voor 9 panelen verdeeld over oost en west? En zou een lichter exemplaar wellicht efficiŽnter werken?
2kw lijkt mij ook meer dan zat.
Die hebben vaak ook een lagere opstart en werkspanning.

Denk wel ook dat je beter met een 96 cells paneel moet werken of met micro's

paulv1973 wijzigde deze reactie 03-01-2018 12:27 (10%)

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-01 15:58
quote:
thido schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:52:
Krijg je dan meteen vrijstelling met terugwerkende kracht voor alle kwartalen die je aangifte had moeten doen, van toen tot nu? In mijn geval zou ik het nog kunnen proberen voor een set uit 2012 maar ben voor een andere set al BTW ondernemer geworden (2015) en heb dat ook weer beŽindigd bij verhuizing (2016).
Voor een systeem van 12kWp uit 2012 doe ik wel wat moeite .....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:43:
[...]

Voor een systeem van 12kWp uit 2012 doe ik wel wat moeite .....
Ik zou gewoon indienen en afwachten of ze om factuur vragen voor controle.
Ik heb die vraag niet gehad, ze betalen klakkeloos uit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:12:
[...]

Ik zou gewoon indienen en afwachten of ze om factuur vragen voor controle.
Ik heb die vraag niet gehad, ze betalen klakkeloos uit.
Tuurlijk, hoe meer ondernemers voor de BTW hoe liever... ;)
Wordt de nieuwe melkkoe van neederland.

quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:35:
[...]

Tuurlijk, hoe meer ondernemers voor de BTW hoe liever... ;)
Wordt de nieuwe melkkoe van neederland.
Maakt me niet uit, voorlopig al paar duizendjes in de pocket.
En ik denk dat @WoudseHoeve al ondernemer was.....

• exroosje
quote:
thido schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:52:
Daarom moet je ook bij je BTW teruggave direct vrijstelling vragen inclusief een voortzetting van je huidige status.
Dan handelen ze het als een eenmalige actie af.... Mits je alle data aanlevert natuurlijk: Niet alleen je betaalde BTW maar ook direct het forfait benoemen obv je Wp vermogen.

1 brief sturen en daarbij je rekening opzoeken om het juiste bedrag erin op te schrijven vind ik weinig werk voor een paar 100 euro.....

• thido

thido

Tilburg

quote:
exroosje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:38:
[...]

Daarom moet je ook bij je BTW teruggave direct vrijstelling vragen inclusief een voortzetting van je huidige status.
Dan handelen ze het als een eenmalige actie af.... Mits je alle data aanlevert natuurlijk: Niet alleen je betaalde BTW maar ook direct het forfait benoemen obv je Wp vermogen.

1 brief sturen en daarbij je rekening opzoeken om het juiste bedrag erin op te schrijven vind ik weinig werk voor een paar 100 euro.....
Dat kan ik wel eens doen ja, dat aangeven dat ik mijn huidige status wil handhaven (geen ondernemer voor BTW). Ben benieuwd wat ze gaan vinden van het insturen nŠ 31 december 2017.

Wel lastig dat ik een aantal jaar later wel teruggave heb gevraagd en gekregen.
Hiervoor destijds dus ondernemer voor de BTW ben geworden en dat ook weer opgeheven heb na mijn verhuizing.

thido wijzigde deze reactie 03-01-2018 15:26 (11%)

All electric!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
exroosje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:51:
Dat er een termijn is is op zich niet onredelijk. Je kunt nu ook niet aangifte doen over 10 jaar geleden.

Andersom kan de fiscus ook niet oneindig lang jou najagen.

Is 5 jaar op zich niet een gebruikelijke termijn in fiscale zaken?

PS er is een apart topic zonnepanelen en BTW
Wat zou de reden zijn om, zeg eens, twee jaar geleden de BTW terug te vragen van panelen die in 2010 waren geplaatst?
De teruggave geldt m.i. tot nu toe voor PV van 2013 en later.

Dus als het Europese hof nu zegt dat die teruggave voor iedereen moet gelden, dus ook voor mensen die in 2010 hebben geplaatst, dan is dit een non-argument.

Het arrest is van eind 2017.

• kvandt
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23:30
Afgelopen kerstvakantie mooi de tijd gehad om onze veranda van een dak van zonnepanelen te voorzien. Is best mooi geworden, al zeg ik het zelf.

Er liggen 10 stuks Bisol Lumina BMO 280Wp panelen op die een transparante backsheet hebben, waardoor er nog licht onder de veranda komt.

Montage via een VanderValk Insert systeem, waar ik zelf wat modificaties op heb aangebracht waardoor de panelen rondom netjes opgesloten en afgewerkt liggen.

Deel 1 van het project is hiermee gereed, we hebben een dak en kunnen droog zitten! (moet het alleen nog een beetje warmer worden 8) )

Deel 2 voor ons electrafabriekje moet nog beginnen: alles nog aansluiten. Aangezien er de nodige boompjes omheen staan heb ik gekozen voor een SolarEdge SE2200 HD met 10 optimizers. De omvormer komt in het tuinhuisje te hangen waar ik al een aparte groep heb liggen. DC gaat via een 6mm2 grondkabel van de veranda naar het tuinhuisje.

EDIT:Gelukt! Thnx @Cranberry

kvandt wijzigde deze reactie 03-01-2018 20:10 (59%)
Reden: Pielen met plaatjes en typo's

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-01 14:59
@kvandt mss handig als je even de link naar de plaatjes op de juiste manier in je reactie toevoegt. Nu zien we zo weinig ;)

Als je genoeg credits hebt opgebouwd bij Tweakers hebt, kun je daar je plaatjes uploaden en hier er naar linken. Anders even zoeken naar alternatieven om plaatjes te posten.

Cranberry wijzigde deze reactie 03-01-2018 19:48 (42%)

• kvandt
quote:
Cranberry schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:46:
@kvandt mss handig als je even de link naar de plaatjes op de juiste manier in je reactie toevoegt. Nu zien we zo weinig ;)

Als je genoeg credits hebt opgebouwd bij Tweakers hebt, kun je daar je plaatjes uploaden en hier er naar linken. Anders even zoeken naar alternatieven om plaatjes te posten.
Helaas nog niet genoeg karma.... Maar ik probeer me suf om via google drive / google photos iets te linken. Werkt helaas niet.. Nog een tip waar ik images kan droppen?

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-01 14:59
@kvandt http://postimages.org/ gebruik ik zelf nog wel eens.

Cranberry wijzigde deze reactie 03-01-2018 19:51 (5%)

• Tijmen0000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 09-01 14:30
quote:
The Wizard schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:22:
En, nog iemand last (gehad) van schuivende paneeltjes? :P
Hier alles blijven liggen. Ik zat hem toch even te knijpen, want ik heb de paneeltjes plat liggen op de overkapping met een minimum aan gewicht... Maar dat ging toch prima :)
Maar bij verse paneeltjes van een maatje zijn de montageklemmen geknapt.... 8)7
Productiefoutje waarschijnlijk.
quote:
kvandt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:22:
Afgelopen kerstvakantie mooi de tijd gehad om onze veranda van een dak van zonnepanelen te voorzien. Is best mooi geworden, al zeg ik het zelf.

[afbeelding]

Er liggen 10 stuks Bisol Lumina BMO 280Wp panelen op die een transparante backsheet hebben, waardoor er nog licht onder de veranda komt.
[afbeelding]

Montage via een VanderValk Insert systeem, waar ik zelf wat modificaties op heb aangebracht waardoor de panelen rondom netjes opgesloten en afgewerkt liggen.
[afbeelding]

Deel 1 van het project is hiermee gereed, we hebben een dak en kunnen droog zitten! (moet het alleen nog een beetje warmer worden 8) )

Deel 2 voor ons electrafabriekje moet nog beginnen: alles nog aansluiten. Aangezien er de nodige boompjes omheen staan heb ik gekozen voor een SolarEdge SE2200 HD met 10 optimizers. De omvormer komt in het tuinhuisje te hangen waar ik al een aparte groep heb liggen. DC gaat via een 6mm2 grondkabel van de veranda naar het tuinhuisje.

EDIT:Gelukt! Thnx @Cranberry
Ziet er prachtig uit, uiteinden nog af zagen neem ik aan en mooi dakgootje eraan?

• kvandt
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:50:
[...]

Ziet er prachtig uit, uiteinden nog af zagen neem ik aan en mooi dakgootje eraan?
Die uiteinden moeten zeker nog afgewerkt worden, puzzel nog even of en hoe ik een dakgootje wil maken. Probleem is om een mooie passende goot te vinden (niet te hoog, zwart) en waar ik het water laat. Ik heb geen putje o.i.d. in de buurt, dus of ik vul de tuin van de achterburen (vinden ze niet leuk...) of ik zet mijn grasveldje blank. Misschien nog een bezinkput ingraven? Iemand ervaring?

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
kvandt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:08:
[...]

Die uiteinden moeten zeker nog afgewerkt worden, puzzel nog even of en hoe ik een dakgootje wil maken. Probleem is om een mooie passende goot te vinden (niet te hoog, zwart) en waar ik het water laat. Ik heb geen putje o.i.d. in de buurt, dus of ik vul de tuin van de achterburen (vinden ze niet leuk...) of ik zet mijn grasveldje blank. Misschien nog een bezinkput ingraven? Iemand ervaring?
Grindput werkt uitstekend en is ook de meest groene oplossing. Even zoeken hoe groot deze moet zijn, dit is afhankelijk van dakoppervlak.

hmmz

• --Erik--
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
Grolsch schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:06:
@--Erik-- Ik heb het laten monteren, dus ik weet niet welk bevestigingsmateriaal ze gebruikt hebben.

Misschien dat een andere Tweaker weet wat het is :?

Bovenkant veranda:

Bovenkant Carport

Even een crosspost vanuit mijn eigen topic. Iemand een idee welk bevestigingsmateriaal ik kan gebruiken voor 3x4 SF panelen, plat liggend op een plat dak zoals in de foto's van @Grolsch die in de quote hierboven staan?

• kvandt
quote:
--Erik-- schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:23:
[...]

Even een crosspost vanuit mijn eigen topic. Iemand een idee welk bevestigingsmateriaal ik kan gebruiken voor 3x4 SF panelen, plat liggend op een plat dak zoals in de foto's van @Grolsch die in de quote hierboven staan?
Volgens mij is dat clickfit EVO op de foto?
quote:
[...]

Het water van het totale oppervlakte had daar toch wel naar beneden gekomen dus je gras komt niet blank te staan.
Balken afzagen, een plank als afwerking tegen de uiteinden met een zwarte kunststof goot van hornbach. De pijp laat je net boven de grond hangen, of in grind put.
Dat gedruppeld vanaf panelen op de grond gaat je heel snel irriteren, lekker in je nek. En schade op je stoepje.

• neographikal
  • Niet online
Ik heb 4.5 graden betonsteunen bij sun-solar weg. Maar daarmee kom je tot max 2 landscape hoog... Of gewoon zelf in elkaar schroeven, ook niet de wereld :)

Op zoek naar een fotograaf?

• kvandt
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:15:
[...]

Het water van het totale oppervlakte had daar toch wel naar beneden gekomen dus je gras komt niet blank te staan.
Balken afzagen, een plank als afwerking tegen de uiteinden met een zwarte kunststof goot van hornbach. De pijp laat je net boven de grond hangen, of in grind put.
Dat gedruppeld vanaf panelen op de grond gaat je heel snel irriteren, lekker in je nek. En schade op je stoepje.
Je hebt gelijk, oppervlak veranderd niet, alleen concentreer je al dat water wel op ťťn plek met een regenpijp. Zwarte kunststof goot van de Hornbach is een prima tip. Dank! Genoeg stof tot nadenken weer...

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:14
quote:
[...]

Misschien nog een bezinkput ingraven? Iemand ervaring?
Specie kuip doorboren met gaten en ingraven vol kiepen met grind en de hwa (ook voorzien van gaatjes) erin steken voordat je er weer een mooi top laagje op gooit ( gewoon het grind in het zicht laten kan ook)
Niet vergeten om een roostertje te plaatsen zodat bladeren niet de grindput in gaan.
wanneer je het geheel ook nog via een regenton laat lopen heb je genoeg cappiciteit voor normale regenbuien zelfs als je op een beetje veenachtige grond zit. klei grond kan je vergeten daar is geen beginnen aan met een grindkoffer.

Qua afwerking zou een zinkendakgoot ook niet verkeerd staan (zink niet de grindput in duwen dan gaat het roesten)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-01 16:05

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
[...]

Wij hebben een gat gegegraven, afgezet met worteldoek, en daar grind in geknikkerd. Daar laat je dan de afvoer in lopen. Eventueel nog een watertonnetje?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:08

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik mag me hier ook melden :)
We hebben een huis gekocht met een installatie die in september vorig jaar 2 jaar geleden (2016 dus) op het dak van de garage is geplaatst.
Vorige week de sleutel gekregen maar nog geen idee wat er eigenlijk aan panelen op ligt. In totaal 15 stuks met een omvormer van Omnik (4000 tl2).
Aangezien ik pas een internet aansluiting aan het eind van de maand ga krijgen kan ik dan pas dingen gaan installeren en uitproberen.
Nu maar eens gaan inlezen hier :+

Saffie_time wijzigde deze reactie 04-01-2018 08:48 (3%)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Pagina: 1 ... 72 73 74 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*