~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zink is mooi ! ook omdat het NIET roest.twain4me schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:35:
[...]
Qua afwerking zou een zinkendakgoot ook niet verkeerd staan (zink niet de grindput in duwen dan gaat het roesten)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Gaaf! Welke artikelen heb je precies gebruikt van het Valk systeem?kvandt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:22:
Afgelopen kerstvakantie mooi de tijd gehad om onze veranda van een dak van zonnepanelen te voorzien. Is best mooi geworden, al zeg ik het zelf.
En hoort die zwarte rand aan de zijkant daar ook bij?
Hoe heb je het waterdicht gekregen?
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 04-01-2018 11:01 ]
Tuurlijk!WoudseHoeve schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:53:
[...]
Zink is mooi ! ook omdat het NIET roest.
Zink heeft een hoge weerstand tegen oxidatie dat klopt en in de vrije lucht gaat het ook buiten lang mee , maar het is en blijft onedel dus het oxideerd wel degelijk
Vandaar dat al die zinken teiltjes wegrotten waneer ze als bloempot in gebruik zijn.
Zuur in de grond, potentiaal verschillen , verzin maar een rede, weg rotten doet het echt.
je moet een materiaal gebruiken waar het voor is, en zink duwen we nu eenmaal niet in de grond, daar hebben we pvc enzo voor.
klikkerdeklik
Wikipedia: Opofferingsmetaal
[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 04-01-2018 16:37 ]
Zink kan niet roesten dat is voorbehouden aan ijzer.twain4me schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:21:
[...]
Tuurlijk!
Zink heeft een hoge weerstand tegen oxidatie dat klopt en in de vrije lucht gaat het ook buiten lang mee , maar het is en blijft onedel dus het oxideerd wel degelijk
Vandaar dat al die zinken teiltjes wegrotten waneer ze als bloempot in gebruik zijn.
Zuur in de grond, potentiaal verschillen , verzin maar een rede, weg rotten doet het echt.
Het kan wel oxideren, weggeetst worden, of door een potentiaal verschil oplossen. In de volks mond "wegrotten"
Ja dat kan handiger zijn, echter PVC wordt erg hard als het koud is en wordt over tijd bros doordat de weekmaker verdampt. Of dat dan een voordeel is?je moet een materiaal gebruiken waar het voor is, en zink duwen we nu eenmaal niet in de grond, daar hebben we pvc enzo voor.
Dit plaatje is een voorbeeld van een verzinkte golfplaat. De zink lost op (zure regen) een het bloot komende ijzer gaat roesten. Het zink zelf roest niet.
Voor regenwater afvoer is koper ook erg mooi zeker als het wat oxideert.
(maar koper lost wel op en in water
Maar goed back on topic:
Hoe zijn die panelen waterdicht gemaakt waar ze op elkaar aansluiten?
[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 04-01-2018 16:36 . Reden: back on topic ]
Netjes! Ik wilde zelf graag een carport maken en hier zonnepanelen opleggen als dak. Ik dacht dat je mogelijk de panelen direct op het hout kan aanbrengen met alleen van die bevestigingsklemmen, ipv een heel bevestigingssysteem. Dat maakt met de kosten een hoop goed. Maar jij hebt een Vandervalk Insert systeem gebruikt. Wat zijn daar de kosten van als ik vragen mag?kvandt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:22:
Afgelopen kerstvakantie mooi de tijd gehad om onze veranda van een dak van zonnepanelen te voorzien. Is best mooi geworden, al zeg ik het zelf.
Er liggen 10 stuks Bisol Lumina BMO 280Wp panelen op die een transparante backsheet hebben, waardoor er nog licht onder de veranda komt.
Montage via een VanderValk Insert systeem, waar ik zelf wat modificaties op heb aangebracht waardoor de panelen rondom netjes opgesloten en afgewerkt liggen.
@Wolly @WoudseHoeve Ik hoopte dat de panelen strak genoeg tegen elkaar zouden liggen voor een waterdichte oplossing. Echter een paar buitjes afgelopen week toonden het tegendeel aan. Nu een net streepje zwarte siliconenkit op de naden aangebracht en dat helpt!
@Wolly @jogaa Ik heb van het VanderValk Insert systeem alleen de profielen gebruikt waar de panelen in liggen. De bevestigingsklemmen waarmee de paneelprofielen normaal op de verticale profielen vastzitten heb ik gebruikt om direct op het hout te schroeven. Verder heb ik 4 koppelstukken doorgezaagd en in 90 graden aan elkaar laten lassen om de hoeken te maken. De zijkant bestaat uit een onderprofiel, dat netjes verstek is gezaagd. Het zijprofiel zit aan het middenprofiel vast m.b.v. een rvs bout die in een aangepaste eindklem in een getapte schroefdraad draait. Kosten voor al het bevestigingsmateriaal zo'n 300 euro ex btw.
- 1x 700103506650ZW - Alu insert profile upper H35mm L=6650mm - black
- 1x 700303506650ZW - Alu insert profile middle H35mm L=6650mm – black
- 2x 700503506650ZW - Alu insert profile lower H35mm L=6650mm – black
- 6x 724820ZW - Alu end piece for insert profile with allen bolt M6x10mm - black
- 18x 724051ZW - Alu mounting clamp 50mm for cross rail Side+ with insert profile-black
- 4x 724810 KOPPELSTRIP 29X12MM 4X INBUS M6X10
Deze omvormer zit juist in de oplossing in verband met de 2 MPP trackers. Kleinere omvormers hebben dit over het algemeen niet.Jan-man schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:09:
[...]
Dan zou ik voor 50V panelen gaan! Heb je wat meer speelruimte.
Eventueel zou je voor microomvormers kunnen gaan zoals aps ? Dan heb je geen gedoe met opstartspanningen want die starten al bij 20v. (Wel stukje duurder waarschijnlijk).
Zit er nergens een sticker op van een installerend bedrijf? die zou het moeten kunnen opzoeken. Heeft de oude eigenaar niets achtergelaten?Saffie_time schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:33:
Ik mag me hier ook melden
We hebben een huis gekocht met een installatie die in september vorig jaar 2 jaar geleden (2016 dus) op het dak van de garage is geplaatst.
Vorige week de sleutel gekregen maar nog geen idee wat er eigenlijk aan panelen op ligt. In totaal 15 stuks met een omvormer van Omnik (4000 tl2).
Aangezien ik pas een internet aansluiting aan het eind van de maand ga krijgen kan ik dan pas dingen gaan installeren en uitproberen.
Nu maar eens gaan inlezen hier
je zou eventueel met een telefoon en een netwerkrepeater ook de boel al kunnen aansluiten (die omvormer genereert niet zoveel data dat je er arm van word), maar dan heb je ook nog de inloggegevens nodig. maar misschien kan je wel via de gegevens op de sticker er in komen, dat weet ik niet hou me daar niet mee bezig, zeker niet met Omnik.
En op het dak van de garage is dat plat dak? Je kan even één paneel lichten en kijken wat er op de sticker staat (foto van maken).
Waarschijnlijk ligt er wel 15x250 Wp op, misschien 15x270 Wp. dat zou goed passen bij de omvormer.
Even kijken op de omvormer of er productie te zien is, dat is het belangrijkst.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd
Ik zit te denken aan zonnepanelen te laten plaatsen op het dak door een installateur.
Ik heb eens gegoogled op wat zonnepanelen kosten. En ik kwam enkel uit op all in prijzen, dus inclusief installatie.
Op dit moment kom ik niet verder dan dat 2338 kWh 4500 euro kost.
Daardoor is het mij compleet onduidelijk waar ik precies voor betaal.
Ik zou graag weten welke zonnepanelen een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben.
Zelfde vraag voor de omvormer
Ik zou graag weten waar ik (zonder tussenkomst installateur) zonnepanelen en een omvormer kan kopen.
Op deze manier heb ik een beter beeld wat iets kost.
Ik heb namelijk de indruk dat ik een kortere terugverdientijd zal hebben als ik zelf het materiaal koop en vervolgens een installateur vraag om de boel te installeren.
Blogwaardig wat mij betreftkvandt schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 18:45:
@Wolly @jogaa Ik heb van het VanderValk Insert systeem alleen de profielen gebruikt waar de panelen in liggen. De bevestigingsklemmen waarmee de paneelprofielen normaal op de verticale profielen vastzitten heb ik gebruikt om direct op het hout te schroeven. Verder heb ik 4 koppelstukken doorgezaagd en in 90 graden aan elkaar laten lassen om de hoeken te maken. De zijkant bestaat uit een onderprofiel, dat netjes verstek is gezaagd. Het zijprofiel zit aan het middenprofiel vast m.b.v. een rvs bout die in een aangepaste eindklem in een getapte schroefdraad draait. Kosten voor al het bevestigingsmateriaal zo'n 300 euro ex btw.Ik heb ook eerst overwogen om het direct op het hout te monteren, maar hiermee krijg je het veel strakker, en ben je minder gevoelig voor de werking van het hout. Ook hebben de panelen nu een mooi overstek, waardoor het er nog meer als een echt dak uitziet. Aangezien alles in een beschutte tuin staat ben ik niet bang voor de wind die dit eventueel vangt. (Bewijs: ze liggen er nu nog!
- 1x 700103506650ZW - Alu insert profile upper H35mm L=6650mm - black
- 1x 700303506650ZW - Alu insert profile middle H35mm L=6650mm – black
- 2x 700503506650ZW - Alu insert profile lower H35mm L=6650mm – black
- 6x 724820ZW - Alu end piece for insert profile with allen bolt M6x10mm - black
- 18x 724051ZW - Alu mounting clamp 50mm for cross rail Side+ with insert profile-black
- 4x 724810 KOPPELSTRIP 29X12MM 4X INBUS M6X10
)
Heb je ook nog foto's van die hoeken (in verstek) en een foto van de onderkant waarop de middenrail te zien is? En dit kit heb je alleen op de verticale randen gedaan, ik neem aan dat die 'horizontale' tussenrail wel het water tegenhoudt?
Hoe ziet het overstek aan de zijkant eruit vanaf de onderkant?
Je terugverdientijd is misschien korter, maar ik denk dat installateurs het nu best druk hebben dus liever een project aangaan waar ze ook het materiaal kunnen verzorgen, is voor hun meer winst. Dus je zou best wel eens lang moeten wachten voordat je iemand gevonden hebt die het wil installeren.Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:46:
Ik heb namelijk de indruk dat ik een kortere terugverdientijd zal hebben als ik zelf het materiaal koop en vervolgens een installateur vraag om de boel te installeren.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Stickers zijn niet aanwezig en de factuur heb ik ook niet mogen ontvangen (ivm garantie)...Andre1973 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:54:
[...]
Zit er nergens een sticker op van een installerend bedrijf? die zou het moeten kunnen opzoeken. Heeft de oude eigenaar niets achtergelaten?
je zou eventueel met een telefoon en een netwerkrepeater ook de boel al kunnen aansluiten (die omvormer genereert niet zoveel data dat je er arm van word), maar dan heb je ook nog de inloggegevens nodig. maar misschien kan je wel via de gegevens op de sticker er in komen, dat weet ik niet hou me daar niet mee bezig, zeker niet met Omnik.
En op het dak van de garage is dat plat dak? Je kan even één paneel lichten en kijken wat er op de sticker staat (foto van maken).
Waarschijnlijk ligt er wel 15x250 Wp op, misschien 15x270 Wp. dat zou goed passen bij de omvormer.
Even kijken op de omvormer of er productie te zien is, dat is het belangrijkst.
Ik was er al achter dat Omnik niet de allerbeste kwaliteit is qua omvormers. Heb wel een handleiding online kunnen vinden. Ik zie dat het Acces Point werkt op mijn telefoon dus die kan ik straks in mijn netwerk gaan hangen. Ook zie ik dat er nu dagelijks ongeveer 0.8 - 1.0 kWh opgewekt (totale dagopbrengst) wordt in deze dagen dus het functioneert in ieder geval wel.
Het is inderdaad een plat dak garage waar de panelen op liggen. Ik ga van het weekend eens erop kruipen om te zien of ik wat meer gegevens kan achterhalen over de panelen zelf.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Ik heb 3 tussen meters waar stroom verbruikt wordt. (totaal 4944 kWh)
De jaar afrekening geeft aan dat ik 2976 kWh terug geleverd heb aan het net (dus niet verbruikt)
De omvormer (pv-output) geeft aan dat ik 12861 kWh heb opgewekt. (met 14kWp, dus klopt wel)
in kWh
Tussenmeter1 | 1307 | verbruik |
Tussenmeter2 | 1292 | verbruik |
Tussenmeter3 | 2345 | verbruik |
Totaal | 4944 | |
Jaarafrekening | -2976 | geleverd aan Energie Maatschappij |
Zonnepanelen | 12861 | opgewekt |
Eigen verbruik | 4941 | PV - Geleverd aan EM + verbuik tussen meters |
Als ik dit dan uitreken heb ik zelf 4941 kWh verbruikt ....... (Klopt de berekening?)
Met een twee persoon huishouden .....
Geen idee waar de stroom heen gaat, alles LED, WP-droger, Enz.
Wel close-in boiler, 2 vriezers, buitenlampen(led)
Waar zal dat blijven?
Of is mijn oude Ferraris meter niet goed ? Hoe te chekken? of gewoon een digitale meter aanvragen (brr) ....
(wel een klus om er FF een 2de meter tussen te knopen ....)
Of zullen de tussen meters afwijken ....
Ik zie niet hoe je aan 4941 komt....(ben grieperig, dus denken is lastig)
Maar je verbruiksmeters meten ENKEL je verbruik, en daar gaat geen zonnestroom doorheen, de andere kant uit?
Volgens mij is het dan:
12861 (opgewekt) - 4944 (verbruiksmeters) = 7917 kWh terug geleverd.
De ferraris zou 7917 kWh lager moeten staan en niet 2976 kWh volgens EM. (was dat gegokt?)
Ondertussen het meisje overtuigd dat zonnepanelen toch echt meer rendement hebben dan stomweg geld op de bank laten staan wordt het tijd om eens te gaan verdiepen in duurzame energie.
Situatie van het huis, de kap staat dwars geplaatst op het huis, met aan een zijde de oriëntatie op zuid richting zuidwest. Er zit een obstakel namelijk de dakdoorvoer van de kachelpijp.

Naar de rand van het dank naar pijp is het 3 meter, zover ik weet is niet verstandig om tot aan de rand van het dak te gaan leggen dus mijn gedachte is hier 2 panelen in portrait modus.
Naar de andere kant vanaf de pijp is het 690 naar de rand van het dak, hier zullen 6 panelen in portrait modus wel passen.
Totaal 8 panelen, maal ongeveer 300Wp (mijn streven is dan wel om rond de 300Wp panelen te plaatsen), maakt 2400Wp totaal, maal de efficiëntieslag van 0.9 ongeveer 2200W, vraag 1 is het aan te raden om een 2kW omvormer te nemen met het gevaar op aftoppen of toch voor 50€ meer een 2,5kW, die dan misschien iets minder efficiënt omzet maar dan niet aftopt.
Vraag 2, de dakrails, mijn onderbuikgevoel zegt dat als ik de rails aan elkaar koppel, in acht genomen dat ik dan een beetje verlies heb qua rails, het geheel sterker is. In het plaatje hierboven in het paars aangegeven. Ik snap dat de onderste rails geen probleem moet geven daar zit de pijp niet, maar zal het lukken om bovenlangs te monteren? Uiteraard, kan ik de rail simpelweg gewoon afzagen, ten koste van wat constructiesterkte.

Ik neig een beetje naar een clickfit Evo systeem, maar ik kan zelf niet zo goed ontdekken of de rails dan net boven de scheiding van de pannen zweeft of een stuk lager komt. Ik kan er natuurlijk even een bestellen en proberen, sowieso moet ik zelf even controleren of de bovenste pannen niet gemetseld zijn aan de nok, in dit geval is het denk ik beter om de montagesteun tussen pan twee en drie te monteren in plaats van pan 1 en 2, van de nok af gezien. Het lijkt mij de meest ideale situatie om de panelen op 1/5e van de boven als wel de onderkant te monteren, of zijn de panelen momenteel zo rigide dat dit ook op een lager punt goed klem zit.
Waarom dan het geheel sowieso niet laten zakken? Dan kan er een paneel extra geplaatst worden, toch?
Omdat de kap dwars geplaatst is, hebben mijn buren dat ook, de zon zakt op een gegeven moment onder hun nok, schaduw dus. Klopt mijn stelling dat hoe hoger ik de panelen plaats hoe langer deze gebruik kunnen maken van de zon. Of is dit effect te verwaarlozen? De zon zal dan lager staan en wellicht wat minder energie uitstralen, denkfout?

Of of of, de panelen dan toch in landscape zetten (twee onder elkaar), zodat de diodes in de paneelconstructie, dit effect weghalen, of zijn er panelen die de diodes in de korte zijde hebben?
Of jumbo panelen nemen van een meter breed maar wat langer (2meter?) qua lengte, ik heb alleen het idee dat dit niet helemaal de standaard vandaag de dag is.
De buren aan de overkant hebben ook panelen gemonteerd, echter heb ik het idee dat dit kortere panelen zijn, het huis is wel een tikje anders, misschien een breder dak. Twee keer 165cm is 330cm wat in mijn situatie vrijwel de breedte van het gehele dak is.

En als laatste vraag de dakhaken, ik zal zelf even moeten controleren of panlatten goed stevig zitten, maar is haken voldoen, of wordt er nog geschroefd? En wat is nu het grote verschil tussen het standaard en EVO systeem, het EVO systeem lijkt wat universeler te zijn, het standaard systeem heeft wat verschillende variaties in de hoogte van het systeem.
Kortom, vragen, vragen, vragen... Maar de heren en dames hebben hier meer ervaring dan ondergetekende, wat denken/raden jullie aan.
zoals je de gegevens schrijft zie ik geen fouten en klopt het dat er iets niet klopt.
maar nu nog wat.
dus ik schiet wat losse flodders:
tussenmeter wijken vaak af, maar omvormers ook. (zelfs feraris meters en slimme meter hebben hun afwijkingen, meten is niet alleen weten hoeveel je meet maar ook de afwijking weten en mee nemen in het verhaal.)
maar dat heb ik zelf eigenlijk nooit meer als 3% gezien (meestal een stuk minder). dus die cijfers kun je gewoon gebruiken.
eerst maar eens goed checken of alle cijfers wel goed zijn berekend. (dit is de stap die je doet voor je het hier schrijft. een dom rekenfoutje overkomt de beste, dus jouw ook.
weet je ook echt zeker dat de tussenmeters echt alles meten?
(heb al vaker gezien dat het niet juist is aangesloten en daar door hele andere effecten had als verwacht.
niet iedereen heeft door dat sommige maar 1 kant op meten en andere niet, b.v.)
heeft de leverancier je gebruik geschat of zijn er werkelijke standen gebruikt?
( zoals @AUijtdehaag ook al meld.
dus checken welke standen je vorig jaar heb doorgegeven en welke je dit jaar hebt doorgegeven.
kom je dan op de zelfde getallen uit?
door je verhaal vermoed ik niet dat feraris klokje rond is gegaan of is die dat wel ?
ik zelf hou daar voor ook altijd de standen van de feraris meter bij, mocht die iets fout doen merk ik binnen een week.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-01-2018 14:38 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je hebt 2m60 onder je schoorsteen.
En je dak is 10 mtr breed.
Als je nou een 2x 10x SF-170s in portrait plaatst onder je schoorsteen? 1257 x 977
Dan kan je doorleggen en heb je geen last van schaduw schoorsteen.
Ook schaduwwerking is in orde, zolang ze maar in portrait staan.
En je hebt 4 strings van 5 (SMA xxxx TL-21) of 5 strings van 4 die elkaar niet beinvloeden.

En de andere kant? Kan je ook volleggen (ik heb zo goed als noord en 35 graden helling, brengt nog altijd 55% op, op jaarbasis. (gemeten, klopt met onderstaande grafiek)

Maar die laatste foto, is dat ook jouw bosrijke omgeving?
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2018 15:12 ]
Je verbruik volgens je PV inst/ EM is 12861 - 2976 = 9885 kw/hWoudseHoeve schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:55:
Ik probeer mijn eigen verbruik uit te rekenen.
De jaar afrekening geeft aan dat ik 2976 kWh terug geleverd heb aan het net (dus niet verbruikt)
De omvormer (pv-output) geeft aan dat ik 12861 kWh heb opgewekt. (met 14kWp, dus klopt wel)
in kWh
Tussenmeter1 1307 verbruik Tussenmeter2 1292 verbruik Tussenmeter3 2345 verbruik Totaal 4944 Jaarafrekening -2976 geleverd aan Energie Maatschappij Zonnepanelen 12861 opgewekt Eigen verbruik 4941 PV - Geleverd aan EM + verbuik tussen meters
Als ik dit dan uitreken heb ik zelf 4941 kWh verbruikt ....... (Klopt de berekening?)
Waar zal dat blijven?
Of is mijn oude Ferraris meter niet goed ? Hoe te chekken? of gewoon een digitale meter aanvragen (brr) ....
Gezien je hobby en je huis zal je hoe dan ook boven het gemidde de zitten van 2 persoonshuishoudens
ergens is het totaal van je tussenmeters niet zo heel gek iets van 30% boven het gemiddelde.
Alles tussen de 3000 en 5000 kunnen reeel zijn, je woond immers niet op een flatje en wellicht ben je veel thuis.
Zijn er groepen/ verbruikers die niet via een tussenmeter zijn aangesloten?
Waren je meterstanden opgenomen en correct, of is er nu of vorig jaar geschat?
Je kan al je verbruikers uit zetten en kijken of je meter het zelfde terug draait in 30 min als wat je pv systeem heeft opgewekt in diezelfde 30 min. 30 min is genoeg om een globaal idee te krijgen van de juistheid van de meter en dan ontdooien je vriezers nog niet
Andersom kan ook: pv systeem uitschakelen en 1 verbruiker aanzetten met een kw/h metertje ertussen en vergelijken met de hoofdmeter.
Dus dan maar via de handleiding proberen de wifi verbinding opnieuw in te stellen, maar na het verbinden met de interne wifi van de Hosola (AP_XXXXX SSID) kom ik niet op de interne site (http://10.10.100.254).
Iemand een gouden tip? Ik heb al een DM naar SolarKing gestuurd, waar de installatie vandaan komt, maar ik ben een beetje ongeduldig omdat ik dit weekend daglicht en tijd heb om het te fiksen.
Eerst in menu van je omvormer resetten, dan kun je er weer opnieuw in.Pathogen schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:37:
Meh. Na het vervangen van mijn router vindt mijn Hosola Bright de Wifi niet meer... Ondanks dat SSID en password hetzelfde zijn trapt ie er niet in
Dus dan maar via de handleiding proberen de wifi verbinding opnieuw in te stellen, maar na het verbinden met de interne wifi van de Hosola (AP_XXXXX SSID) kom ik niet op de interne site (http://10.10.100.254).
Iemand een gouden tip? Ik heb al een DM naar SolarKing gestuurd, waar de installatie vandaan komt, maar ik ben een beetje ongeduldig omdat ik dit weekend daglicht en tijd heb om het te fiksen.
1 PVoutput . Dongen NB
Super, weer een andere kijk op het geheel, inderdaad ook nog een mogelijkheid, 3400Wp, alhoewel ik wel twijfel vanwege de schaduwwerking van het dak van de buren. Aan de andere kant zijn dit wel de ideale panelen hiervoor als ik zo de constructie bekijk, te samen met een omvormer die 4 strings aankan helemaal niet verkeerd. Ongeveer 400€ duurder dan 8 andere panelen, plus wat extra montage materiaal, maar wel 1000Wp meerAUijtdehaag schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:53:
@pep_82
Je hebt 2m60 onder je schoorsteen.
En je dak is 10 mtr breed.
Als je nou een 2x 10x SF-170s in portrait plaatst onder je schoorsteen? 1257 x 977
Dan kan je doorleggen en heb je geen last van schaduw schoorsteen.
Ook schaduwwerking is in orde, zolang ze maar in portrait staan.
En je hebt 4 strings van 5 (SMA xxxx TL-21) of 5 strings van 4 die elkaar niet beinvloeden.
[afbeelding]
En de andere kant? Kan je ook volleggen (ik heb zo goed als noord en 35 graden helling, brengt nog altijd 55% op, op jaarbasis. (gemeten, klopt met onderstaande grafiek)
[afbeelding]
Maar die laatste foto, is dat ook jouw bosrijke omgeving?![]()
Helaas zitten er op de noordkant 5 Velux raampjes, de doorvoer van de CV en de ontluchting van de badkamer, alles kan natuurlijk maar dat wordt wel rommelen.
Haha nee, wel groen maar niet zo bosrijk er staan twee bomen op het pleintje tussen de woningen in, dat is wel meteen het hoogste object in de omgeving.
Ik heb je misschien te vroeg blij gemaakt.
De levering van SF schijnt nu echt een probleem te worden (hoorde ik net via via)
Veel (bekende) leveranciers hebben er al niet meer genoeg op voorraad.
En er komen ook geen nieuwe meer.
Edit: Een andere "inzicht" is dan misschien
2x 6 BenQ 327, 54Vmpp in landscape onder de schoorsteen.
1559 x 1046
Dan heb je ook twee onafhankelijke strings (ivm horizontale schaduw dak buren)
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2018 16:33 ]
Anders gooi je er maxim integrated Jinko's op? Kun je ook gewoon doorleggen, schaduw of niet. Heb er nu meerdere praktijkinstallaties mee zien draaien en ze zijn die 25 euro per paneel meer dan waard in mijn optiek. combineert prima met bijna alle omvormers en is goed realiseerbaar voor niet gek duur. Met een beetje rondshoppen heb je voor rond de euro per watpiek deze platen plus goodwe omvormer en montagemateriaal. Vol gooien die handel
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Het serienummer van je wifi kaart is gekoppeld aan een account. Je zult Omnik moeten mailen om dat te laten ontkoppelen zodat je zelf een nieuw account kunt maken met het betreffende serienummer. Anders kun je die gegevens nooit inzien.Saffie_time schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:46:
[...]
Stickers zijn niet aanwezig en de factuur heb ik ook niet mogen ontvangen (ivm garantie)...
Ik was er al achter dat Omnik niet de allerbeste kwaliteit is qua omvormers. Heb wel een handleiding online kunnen vinden. Ik zie dat het Acces Point werkt op mijn telefoon dus die kan ik straks in mijn netwerk gaan hangen. Ook zie ik dat er nu dagelijks ongeveer 0.8 - 1.0 kWh opgewekt (totale dagopbrengst) wordt in deze dagen dus het functioneert in ieder geval wel.
Het is inderdaad een plat dak garage waar de panelen op liggen. Ik ga van het weekend eens erop kruipen om te zien of ik wat meer gegevens kan achterhalen over de panelen zelf.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Maar niet met SE gebruiken.Lardman schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:33:
@pep_82
Anders gooi je er maxim integrated Jinko's op? Kun je ook gewoon doorleggen, schaduw of niet. Heb er nu meerdere praktijkinstallaties mee zien draaien en ze zijn die 25 euro per paneel meer dan waard in mijn optiek. combineert prima met bijna alle omvormers en is goed realiseerbaar voor niet gek duur. Met een beetje rondshoppen heb je voor rond de euro per watpiek deze platen plus goodwe omvormer en montagemateriaal. Vol gooien die handel
goed bezig, hebt het al netjes uitgezocht voor je zelf.
nu nog de dingen die je je afvraagt de juiste weging geven en je bent er wel.
maar we hebben deze regel:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
en daar lijkt dit wel erg op.
door het allemaal in een eigen topic te zetten, kunnen alle stapjes waar je nog over nadenk eens door genomen worden.
(of te wel door alles bij elkaar te houden in een appart topic heb je het sneller door.)
SF en maxim integrated zijn al langs gekomen (dat is ook leuk spul)
maar als ik het dak zo zie, dan denk ik dat het ook goed kan met gewoon spul.
dan doe je de panelen 90 graden draaien, en dan liggen de diodes goed die er standaard in zitten.
en die vangen dan al een stuk schaduw op.
en ik denk dat je 12 panelen kunt neer leggen, door 12x32Vmpp te gebruiken heeft je omvormer de perfecte Vmpp en als er schaduw is kan er een diode werken en zo wat Vmpp laten zakken.
je hebt dan ook een leuke schaduw bescherming zonder extra kosten.
(als het aantal Wp te veel word met 12x300Wp dan pak je desnoods 12x275Wp.
dan kun je ook een 3000W omvormer nemen (die zijn leuk in de € per W prijs.) en hoef je echt niet duur uit te zijn.
maar een omvormer die precies 16A doet, en zo voorbereid zijn om je n-no dak ook te doen, kost niet veel extra.
dus maak je eigen topic aan, en dan nemen we de optie eens door.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Het verschil tussen opwek, verbruik meters en terug levering moet mijn eigen verbruik zijn (voor mijn verbruik geen tussen meter).
12861(opwek) - 2976(meter in de min) - 4944(verbruik tussen meters) = 4941kWh
@migjes Afwijking meters is idd max 3% en PV opwek klopt met een losse kwh meter. (<1%) De ferraris zou eventueel te weinig aangeven bij terug draaien ...
Berekeningen heb ik al 100x nagekeken ...
Tussenmeters aansluitingen kan ik eens na kijken, zitten in verhuurde ruimtes.
Ik reken met door mijzelf opgenomen meterstanden. De dag teller zou binnen een paar jaar wel eens door de 0 kunnen gaan .....
@twain4me
Van die 9885 gaan dus de tussen meters nog vanaf, dat zijn verhuurde ruimtes.
Ik ben best wil zeikerig mbt verbruik. wel veel CV pompen .... 3 in de zonneboiler, 1 in de hout kachel. 1 in de vloer verwarming, 1 in de CV.
De vriezers zijn ook oud, 400kWh per jaar p/s een nieuwe doet 150kWh maar kost wel 500 euro, duurt een tijd voor je die terug verdiend. Ook een grote Amerikaanse koelkast, verbruik daarvan weet ik niet.
5 LED buiten lampen ... misschien is mijn verbruik wel fors... Oh ja de 3-fase houtklover ... en 70cm Cirkel stammen zaag .... mmm

Alles uitzetten wordt niet gewaardeerd denk ik .....
Ik ga toch nog eens wat losse apparaten meten.
En de tussenmeter aansluiting controleren,
Ik maak hier ook zelf 3000 kWh zelf op, en dat met een drie fase meter die niet intern saldeert,anders zou het nog meer zijn.WoudseHoeve schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:18:
@AUijtdehaag De tussen meters hoeven maar 1 kant op te meten.
Het verschil tussen opwek, verbruik meters en terug levering moet mijn eigen verbruik zijn (voor mijn verbruik geen tussen meter).
12861(opwek) - 2976(meter in de min) - 4944(verbruik tussen meters) = 4941kWh
@migjes Afwijking meters is idd max 3% en PV opwek klopt met een losse kwh meter. (<1%) De ferraris zou eventueel te weinig aangeven bij terug draaien ...
Berekeningen heb ik al 100x nagekeken ...
Tussenmeters aansluitingen kan ik eens na kijken, zitten in verhuurde ruimtes.
Ik reken met door mijzelf opgenomen meterstanden. De dag teller zou binnen een paar jaar wel eens door de 0 kunnen gaan .....
@twain4me
Van die 9885 gaan dus de tussen meters nog vanaf, dat zijn verhuurde ruimtes.
Ik ben best wil zeikerig mbt verbruik. wel veel CV pompen .... 3 in de zonneboiler, 1 in de hout kachel. 1 in de vloer verwarming, 1 in de CV.
De vriezers zijn ook oud, 400kWh per jaar p/s een nieuwe doet 150kWh maar kost wel 500 euro, duurt een tijd voor je die terug verdiend. Ook een grote Amerikaanse koelkast, verbruik daarvan weet ik niet.
5 LED buiten lampen ... misschien is mijn verbruik wel fors... Oh ja de 3-fase houtklover ... en 70cm Cirkel stammen zaag .... mmm![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Dan lijkt het best wel een aannemelijk verbruik , gewoon even alles nalopen op sluipverbruik.WoudseHoeve schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:18:
misschien is mijn verbruik wel fors... Oh ja de 3-fase houtklover ... en 70cm Cirkel stammen zaag .... mmm![]()
cv pompen gebruiken best wel wat, close-in boiler, vriezers.. en dan je houtklover alles bij elkaar is gewoon bovenop het gemiddelde, je komt een beetje uit op mijn 2 persoons huishouden verbruik. (ook niet standaard)
edit;
wat ik me ineens bedenk, zijn er energie kosten die je maakt voor de verhuur, maar die niet via de tussenmeters loopt? gang lichten stofzuig stopcontact (ik noem maar wat) of is er een stopcontact waar huurders bij kunnen?
[ Voor 39% gewijzigd door twain4me op 05-01-2018 23:02 ]
Dit lijkt nogal duur. Heb je ook bij Solar Outlet gekeken? Daar kom je voor zoveel Wp op 2170 euro zonder de installatie, en met installatie 900 euro meer.Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:46:
Ik heb eens gegoogled op wat zonnepanelen kosten. En ik kwam enkel uit op all in prijzen, dus inclusief installatie.
Op dit moment kom ik niet verder dan dat 2338 kWh 4500 euro kost.
[ Voor 42% gewijzigd door Jan Treur op 06-01-2018 05:30 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 06-01-2018 07:23 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@Wolly De verstek gezaagde hoeken met de gelaste koppelstukken (Alles zit nog niet definitief vast, vandaar de riante kier....)Wolly schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:47:
[...]
Blogwaardig wat mij betreft![]()
Heb je ook nog foto's van die hoeken (in verstek) en een foto van de onderkant waarop de middenrail te zien is? En dit kit heb je alleen op de verticale randen gedaan, ik neem aan dat die 'horizontale' tussenrail wel het water tegenhoudt?
Hoe ziet het overstek aan de zijkant eruit vanaf de onderkant?

En de bevestiging van het zij profiel aan het middenprofiel. Ook hier geldt dat dit nog niet de definitieve montage is, de schroeven die ik had, waren te kort en niet van RVS. Nu netjes afgemonteerd met rvs inbus platkop. De aangepaste eindklem zit nu ook verder in het profiel waardoor deze echt klemt.

Ik heb zowel de vertikale naden als de naden aan de onderkant gekit. De profielen waar de panelen aan de onderkant in hangen dichten toch niet genoeg af, wat ik wel verwacht had....
[ Voor 8% gewijzigd door kvandt op 06-01-2018 16:08 ]
Ziet er mooi uit. Maar dit is in feite gedaan omdat je bang bent voor de werking van hout toch?kvandt schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:04:
[...]
@Wolly De verstek gezaagde hoeken met de gelaste koppelstukken (Alles zit nog niet definitief vast, vandaar de riante kier....)
[afbeelding]
En de bevestiging van het zij profiel aan het middenprofiel. Ook hier geldt dat dit nog niet de definitieve montage is, de schroeven die ik had, waren te kort en niet van RVS. Nu netjes afgemonteerd met rvs inbus platkop. De aangepaste eindklem zit nu ook verder in het profiel waardoor deze echt klemt.
[afbeelding]
Ik heb zowel de vertikale naden als de naden aan de onderkant gekit. De profielen waar de panelen aan de onderkant in hangen dichten toch niet genoeg af, wat ik wel verwacht had....
Ik denk als je van hout tussen balken plaats, ook op naden panelen uiteraard, dat het frame van hout zo star word dat het niet krom word of gaat torderen .
Ik ga het van de zomer proberen als ik de tijd kan vinden.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk omdat ie het mooi vind zo.reneeke1970 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:43:
[...]
Ziet er mooi uit. Maar dit is in feite gedaan omdat je bang bent voor de werking van hout toch?
Ik denk als je van hout tussen balken plaats, ook op naden panelen uiteraard, dat het frame van hout zo star word dat het niet krom word of gaat torderen .
Ik ga het van de zomer proberen als ik de tijd kan vinden.
Hij gebruikt van der valk inschuif / inleg, maar dan op een andere manier, heeft er een raamwerk van gemaakt. Is wat klussen maar ziet er denk ik wel mooi uit (hoge WAF factor).
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
op dezelfde manier worden lichtstraten en vliesgevels met houten achterconstructie gemaakt.
De overkaping van @kvandt is gewoon een ontwerp keuze (en best wel een goede)

zie foto boom
https://i.imgur.com/IFlYm2c.jpg
Nieuwe dak staat nog niet op foto laatste foto is van garage dak en boom
Ligging 235 graden zuidwest. Op dak van huis is vrijwel onmogelijk aangezien er over volledige breedte een dakkapel zit. We gaan achter een overkapping met lichtstraat en stuk plaat dak maken.
Daarop willen we zonnepanelen plaatsen. Echter wil verkomen dat ik vanuit woonkamer door de lichtstraat tegen de stellage aankijk dus deze moeten enigzins plat komen. aangezien dak beetje verspring zou max 45 cm toelaatbaar zijn.
Had al eventueel dezeschansen gezien http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
Hiermee zou ik 2 x 5 platen kwijt kunnen
Daarnaast zou ik dan op garage voor stukje nog wat willen maar zit daar met de boom en schaduw vorming Of iets van een oost-west opstelling op garage en op nieuwe plaat dak wat anders.
Of toch alleen een lange schans van 2 x 5 en dan 1 omvormer?
Iemand goed advies om zo effectief mogelijk te doen?

Vorig jaar is er een set oost/west-zonnepanelen neergelegd. Het gaat om 15 JA Solar all black 280 Wp panelen, met ingebouwde SolarEdge optimizer. Dat maakt totaal 4.2 kWp. Vanwege de liggingen en enkele pijpjes met schaduw, heb ik gekozen voor een SolarEdge-omvormer: een SE3000. Dat is dus stevig ondergedimensioneerd, maar hij loopt nooit tegen z'n piek aan.
Er is nu een jaar om en het blijkt dat het systeem volgens eigen meting op piekdagen tot niet veel meer dan 2,8 kW komt als maximale output. Soms een enkel piekje richting 3,0 kW. Zouden er op dit systeem straffeloos nóg één of twee panelen aangesloten kunnen worden? Of komt ik dan in de problemen met voltages enzo?
Sinds begin november 2017 hebben wij op het dak zonnepanelen liggen.
Dit zijn 2 platte dakdelen (trapsgewijs, dus deel A ligt een halve meter lager dan dakdeel B. ( zoiets : __--- )
Op elk deel hebben we 6 panelen liggen a 300Wp. Deze liggen pal op zuid op 15graden hellend.
3*2 panelen op elk dak.
Op een goed zonnige dag als vandaag tot een uur of 12:15 doen de panelen maar rond de 100 watt genereren. Vanaf 12:20 zie je ze rond de 800 watt schommelen. (hele dag geen bewolking)
Uiteraard staat de zon vanaf 12:20 wat hoger, maar zoals te zien in de grafiek is de sprong direct dus niet geleidelijk. Dit lijkt mij vreemd.
Ter vergelijking: gisteren, een bewolkte dag, zat ik rond een uur op 10:00 al op de 300 watt. Komt vast doordat het zonlicht al difuus is door de wolken. Hierdoor geen schaduw, maar regelmatigere instraling.
Ik haal dus, naar mijn idee, op een zonnige dag veel te weinig opbrengst door slagschaduw van de panelen op de achterliggende panelen.
(rest van het dak is schaduwvrij op een klein stukje pijp na op het hoger gelegen dakdeel)
Is dit te ondervangen door optimizers toe te voegen aan de panelen, of heeft dit weinig zin doordat het meerendeel (4*2 panelen) deels schaduw hebben van de voorliggende panelen?
Ik heb m'n systeem gelinked op pvoutput: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=62108&sid=55279
En hier de grafiek van vandaag:

Wat voor omvormer?enterz schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:19:
Ik heb een vraag over optimizers. In 't kort: zouden jullie ze aanraden in dit geval of heeft het geen nut?
Sinds begin november 2017 hebben wij op het dak zonnepanelen liggen.
Dit zijn 2 platte dakdelen (trapsgewijs, dus deel A ligt een halve meter lager dan dakdeel B. ( zoiets : __--- )
Op elk deel hebben we 6 panelen liggen a 300Wp. Deze liggen pal op zuid op 15graden hellend.
3*2 panelen op elk dak.
Op een goed zonnige dag als vandaag tot een uur of 12:15 doen de panelen maar rond de 100 watt genereren. Vanaf 12:20 zie je ze rond de 800 watt schommelen. (hele dag geen bewolking)
Uiteraard staat de zon vanaf 12:20 wat hoger, maar zoals te zien in de grafiek is de sprong direct dus niet geleidelijk. Dit lijkt mij vreemd.
Ter vergelijking: gisteren, een bewolkte dag, zat ik rond een uur op 10:00 al op de 300 watt. Komt vast doordat het zonlicht al difuus is door de wolken. Hierdoor geen schaduw, maar regelmatigere instraling.
Ik haal dus, naar mijn idee, op een zonnige dag veel te weinig opbrengst door slagschaduw van de panelen op de achterliggende panelen.
(rest van het dak is schaduwvrij op een klein stukje pijp na op het hoger gelegen dakdeel)
Is dit te ondervangen door optimizers toe te voegen aan de panelen, of heeft dit weinig zin doordat het meerendeel (4*2 panelen) deels schaduw hebben van de voorliggende panelen?
Ik heb m'n systeem gelinked op pvoutput: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=62108&sid=55279
En hier de grafiek van vandaag:[afbeelding]
Hoe aangesloten? Ik vrees als 2×6, of als 1×12?
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je ook grafiek van je string spanning?enterz schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:26:
excuseer, dat had ik erbij kunnen vermelden: Is een Hosola Bright 3000 aangesloten als 1 string.
1 PVoutput . Dongen NB
Lijkt inderdaad dat hij zijn mpp niet vind.
Heb je niet ergens nog meer schaduw van?
En je kunt inderdaad voor de achter liggende panelen optimisers aanschaffen.
Maar of je die 300 euro terug verdient met je beetje winter opbrengst is de vraag?
1 PVoutput . Dongen NB
@enterz Heb je een foto van de ligging van de panelen ?
Ja ook dan is er schaduw, zullen kort op elkaar staan. Maar dan nog is de vraag of het genoeg winst opleverd.Jan-man schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:36:
Nou als je naar zijn beste dag in NOV kijkt (ca 5 kwh) dan schommeld de voltage ook als een idioot de hele dag door.
Stel je wilt de 6×55=330 euro in tien jaar terug verdienen.
33 euro per jaar delen door 18 cent is 183 kWh per jaar extra, en dat eigenlijk in vier maanden tijd, van nov tot en met feb. Denk niet dat er dat in zit.
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 89% gewijzigd door polleke op 07-01-2018 22:11 ]
Qua voltages kom je niet in de problemen, dat is juist een stuk flexibiliteit dat je met Solaredge hebt: Het systeem regelt het wel. Je hebt al een jaar ervaringscijfers en je weet dus dat je eigenlijk vrijwel altijd ruimte over hebt op je omvormer.Burgerman schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:29:
Even een vraag die ik eerder stelde maar die toen ondersneeuwde. Ben toch benieuwd.![]()
Vorig jaar is er een set oost/west-zonnepanelen neergelegd. Het gaat om 15 JA Solar all black 280 Wp panelen, met ingebouwde SolarEdge optimizer. Dat maakt totaal 4.2 kWp. Vanwege de liggingen en enkele pijpjes met schaduw, heb ik gekozen voor een SolarEdge-omvormer: een SE3000. Dat is dus stevig ondergedimensioneerd, maar hij loopt nooit tegen z'n piek aan.
Er is nu een jaar om en het blijkt dat het systeem volgens eigen meting op piekdagen tot niet veel meer dan 2,8 kW komt als maximale output. Soms een enkel piekje richting 3,0 kW. Zouden er op dit systeem straffeloos nóg één of twee panelen aangesloten kunnen worden? Of komt ik dan in de problemen met voltages enzo?
Het "ergste" dat er kan gebeuren is dat je omvormer iets een enkele keer vaker tegen zijn maximum aanloopt en wat gaat aftoppen. Dat is dan geen storing en er gaat ook niks stuk.
De SE3000 kan kortstondig overigens best over de 3000 Watt heen (heb de mijne als eens op 3253 gezien), ik begreep dat de SE3000HD wel hard op 3000 Watt begrensd is.
Bij lage vermogens (totaal < 500 Watt) ga je met een paar panelen nog wat omhoog qua efficiency.
Kortom: Ik zou het gewoon doen, het systeem kan er prima mee overweg.
Je had het schaduw probleem gemist?
1 PVoutput . Dongen NB
Alhoewel ze wel met 6 stuks tot 360 volt DC kunnen maken zal het toch van de schaduw en de panelen afhangen of die schaduw panelen nog iets kunnen produceren ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Op het beneden dak liggen ze wat netter uit elkaar dan boven (ivm pijpje/ruimte), slecht te zien op de foto.Jan-man schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:36:
Nou als je naar zijn beste dag in NOV kijkt (ca 5 kwh) dan schommeld de voltage ook als een idioot de hele dag door.
Boven zit er nog wel een rij huizen achter waar misschien nog wat schaduw van op het dak valt. Vermoed niet zo veel, kan niet zo makkelijk hier op kijken. (zal eens doen wanneer ik thuis ben op een zonnige dag)
Wat zou kunnen verklaren waarom die voltages op 5 november veel geschommeld hebben? Dat is te willekeurig om van harde schaduwen te spreken namelijk
Qua economische investering zal het wellicht lastig worden, maar ik heb er een hekel aan dat ik een mooie PV installatie heb liggen die niet optimaal werkt. Vandaar ook de vraag of optimizers zouden helpen die grafiek wat 'mooier' te krijgen. Kan het niet uitstaan dat ik meer opwek als er geen zon is dan op een mooie zonnige winterdag
beneden:

boven:

Wij verbruiken zo'n 4700kWh per jaar (ook twee-persoons huishouden).WoudseHoeve schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:55:
Ik probeer mijn eigen verbruik uit te rekenen.
in kWh
Tussenmeter1 1307 verbruik Tussenmeter2 1292 verbruik Tussenmeter3 2345 verbruik Totaal 4944 Jaarafrekening -2976 geleverd aan Energie Maatschappij Zonnepanelen 12861 opgewekt Eigen verbruik 4941 PV - Geleverd aan EM + verbuik tussen meters
Waar zal dat blijven?
hoe ik dat bereken:
Laag verbruik = 2700 - 707 = 1993kWh
Hoog verbruik = 1968 - 543 = 1425kWh
Totaal verbruik = 3418kWh
Laag teruggeleverd = 450 - 37 = 413kWh
Hoog teruggeleverd = 1271 - 128 = 1143kWh
Totaal teruggeleverd = 1556kWh
Totaal opgeleverd = 2838kWh
Dus het eigen verbruik is 2838 - 1556 = 1282kWh
Dus totaal 3418 + 1282 = 4700kWh
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ligt beneden LINKS van de foto die "boven" heet ?enterz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 07:49:
[...]
Op het beneden dak liggen ze wat netter uit elkaar dan boven (ivm pijpje/ruimte), slecht te zien op de foto.
Boven zit er nog wel een rij huizen achter waar misschien nog wat schaduw van op het dak valt. Vermoed niet zo veel, kan niet zo makkelijk hier op kijken. (zal eens doen wanneer ik thuis ben op een zonnige dag)
Wat zou kunnen verklaren waarom die voltages op 5 november veel geschommeld hebben? Dat is te willekeurig om van harde schaduwen te spreken namelijk
Qua economische investering zal het wellicht lastig worden, maar ik heb er een hekel aan dat ik een mooie PV installatie heb liggen die niet optimaal werkt. Vandaar ook de vraag of optimizers zouden helpen die grafiek wat 'mooier' te krijgen. Kan het niet uitstaan dat ik meer opwek als er geen zon is dan op een mooie zonnige winterdag
beneden:
[afbeelding]
boven:
[afbeelding]
De zon staat nu onder een hoek van 16-17 graden ongeveer. Als de panelen direct zuid gericht zouden zijn dan hebben ze zeker met alleen direct zonlicht last van dat huis rechts als de zon op komt als tenminste die rij huizen zo door loopt.
Loopt de rij huizen rond ? of komt dat door de groothoek lens die vervormd ?
Zie baan zon:

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 08-01-2018 08:50 ]
De panelen op het lage dakdeel hebben inderdaad tot een uur of 10:00 wat schaduw van het bovengelegen deel. (zit een halve meter hoogte tussen ongeveer) Vanaf een uur of 10 dus geen schaduw meer van mijn eigen woning op het lage gedeelte.
Het hoge gedeelte moet ik eens bekijken, de zon staat opzich gunstig 's ochtends (oostelijk), maar staat inderdaad laag op het moment dus wat meer schaduw van de huizenrij achter me.
Oost is dan rechts van de panelen mag ik aan nemen ?enterz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:51:
De huizenrij loopt inderdaad half rond, geen vervorming van de lens. In noordoostelijke richting nog 4 huizen die schaduw kunnen vormen op het hoge dak en een paar graden verlopen. 'Beneden' ligt op de foto inderdaad links van 'boven'.
De panelen op het lage dakdeel hebben inderdaad tot een uur of 10:00 wat schaduw van het bovengelegen deel. (zit een halve meter hoogte tussen ongeveer) Vanaf een uur of 10 dus geen schaduw meer van mijn eigen woning op het lage gedeelte.
Het hoge gedeelte moet ik eens bekijken, de zon staat opzich gunstig 's ochtends (oostelijk), maar staat inderdaad laag op het moment dus wat meer schaduw van de huizenrij achter me.
Dan moet je huis toch redelijk voor de panelen staan nu ?
Stel:
- de hoek van de zon is 16 graden.
- huis (de nok) staat op 10 meter van de panelen.
Dan is het hooogte verschil bij 16 graden nog maar 2.86 meter op die 10 meter afstand.
De nok van het dak ziet er wel iets hoger uit..
Om tussen laag en hoog dak 50 cm hoogte te overbruggen heb je bij 16 graden ook al 1,75 meter nodig
Zelf ook te berekenen: http://www.driehoekberekenen.nl/
[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 08-01-2018 09:19 ]
Nog niet helemaal wakker geloof ik... De huizen 'achter' me lopen inderdaad evenwijdig aan ons huis.jacovn schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:18:
[...]
Oost is dan rechts van de panelen mag ik aan nemen ?
Dan moet je huis toch redelijk voor de panelen staan nu ?
Stel:
- de hoek van de zon is 16 graden.
- huis (de nok) staat op 10 meter van de panelen.
Dan is het hooogte verschil bij 16 graden nog maar 2.86 meter op die 10 meter afstand.
De nok van het dak ziet er wel iets hoger uit..
Om tussen laag en hoog dak 50 cm hoogte te overbruggen heb je bij 16 graden ook al 1,75 meter nodig
Zelf ook te berekenen: http://www.driehoekberekenen.nl/
Dus richting het zuiden en niet 't oosten. Lastig uit te leggen, dus maar even image van streetview geripped. Rood aangegeven is de huizenrij waar ik woon. (paar huizen naar achter in de straat) Even de kompasnaald laten staan van Google
Huizen achter me zijn wel wat hoger inderdaad. Hoogte verschil is denk ik een goede 3 verdiepingen op een meter of 10 afstand.
Beneden panelen zijn, zoals gemeld, huis-schaduw vrij vanaf een uur of 10 (ze staan een goede meter van de muur af). Ze hebben daarentegen wel slagschaduw van de panelen zelf tot een uur of 12. (mede daardoor ook optimizer vraag)

Inderdaad, ik zal te zijner tijd een topic openen, op zich ben ik nu redelijk geholpen en ik ga eens even kijken om het geheel in landscape te leggen. Eventueel kijken of panelen met optimizers ook genoeg renderen. Het doel is rond de 1€ Wp exclusief BTW een complete installatie, wel zelf plaatsen, op het dak neer te leggen, anno 2018 moet dat wel mogelijk zijn.migjes schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 18:10:
@pep_82
goed bezig, hebt het al netjes uitgezocht voor je zelf.
nu nog de dingen die je je afvraagt de juiste weging geven en je bent er wel.![]()
maar we hebben deze regel:
en daar lijkt dit wel erg op.
door het allemaal in een eigen topic te zetten, kunnen alle stapjes waar je nog over nadenk eens door genomen worden.![]()
(of te wel door alles bij elkaar te houden in een appart topic heb je het sneller door.)
SF en maxim integrated zijn al langs gekomen (dat is ook leuk spul)
maar als ik het dak zo zie, dan denk ik dat het ook goed kan met gewoon spul.
dan doe je de panelen 90 graden draaien, en dan liggen de diodes goed die er standaard in zitten.
en die vangen dan al een stuk schaduw op.
en ik denk dat je 12 panelen kunt neer leggen, door 12x32Vmpp te gebruiken heeft je omvormer de perfecte Vmpp en als er schaduw is kan er een diode werken en zo wat Vmpp laten zakken.
je hebt dan ook een leuke schaduw bescherming zonder extra kosten.
(als het aantal Wp te veel word met 12x300Wp dan pak je desnoods 12x275Wp.)
dan kun je ook een 3000W omvormer nemen (die zijn leuk in de € per W prijs.) en hoef je echt niet duur uit te zijn.![]()
maar een omvormer die precies 16A doet, en zo voorbereid zijn om je n-no dak ook te doen, kost niet veel extra.![]()
dus maak je eigen topic aan, en dan nemen we de optie eens door.
1€ Wp exclusief BTW, dat is een heel ruim budget voor een zelf legger.pep_82 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:11:
[...]
Inderdaad, ik zal te zijner tijd een topic openen, op zich ben ik nu redelijk geholpen en ik ga eens even kijken om het geheel in landscape te leggen. Eventueel kijken of panelen met optimizers ook genoeg renderen. Het doel is rond de 1€ Wp exclusief BTW een complete installatie, wel zelf plaatsen, op het dak neer te leggen, anno 2018 moet dat wel mogelijk zijn.
goedkoop paneel(poly 270-280Wp) zit rond de 0,40€/Wp en wat leuker spul(mono 290-300) zit rond de 0,55€/wp.
omvormer = +/- 0,12€/Wp.
bevestiging spul = +/-0,08€/Wp.
divers spul = 0,05€/Wp.
en dan ben je er wel.
rond de 0,75€/Wp zou je moeten lukken.
dan ga je niet eens te goedkoop werken.
landscape en 12 panelen, dat zou er leuk zijn als het past op je dak.
dan heb je geen optimizers nodig en maakt de omvormer goedkoop.
ik raad dan wel aan om een duurdere omvormer te pakken, b.v. de SMA Sunny Boy 3.6.
(of zoals ik een power-one PVI 3.6, etc etc.....
deze omvormers hebben ook optitrack/mpp scanning als extra voor de schaduw beveiliging)
omdat die op een 16A groep kan (lekker goedkoop) en die omvormer kan ook 2x12x300Wp aan gehangen worden, voor als je de andere kant van het dak gaat doen.
de andere kant van het dak levert wel wat minder op in kWh, maar nog steeds genoeg.
dan gebruik je natuurlijk de goedkoopste poly panelen die je kunt vinden, aantal Wp mag dan omlaag.
en omdat je geen extra omvormer hoeft te kopen kun je met die kant al klaar zijn voor minder als 0,50€/Wp.
en dan is zelfs kolenfooi (het bedrag wat je krijgt voor je overschot) nog steeds een leuke TVT.
(maar je huis elektrische verwarmen met een warmtepomp of elektrische auto, zijn ook opties.)
hier een voorbeeld van mijn oost-west 5660Wp op een 3300W omvormer.

niet te bang zijn en gewoon doen.
het kan dus waarom niet.
(ik heb mijn omvormer nu wel vervangen voor een 4000W omvormer, was gratis.
ik scoor nu een 250kWh meer per jaar.
die 250kWh is wel goud voor mij, warmtepomp slurpt het goed op.
het grootste probleem wat ik nu heb is dat elektra/gas leveranciers (en zeker als het een goede leverancier is) vaak een minimum voorschot vragen van 40€ per maand, en dat is eigenlijk een te hoog voorschot voor mij.
krijg ik wel weer terug op het einde van het jaar, maar blijft zuur om te betalen. )
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 08-01-2018 15:11 ]
Inderdaad was het vroeg.enterz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:52:
[...]
Nog niet helemaal wakker geloof ik... De huizen 'achter' me lopen inderdaad evenwijdig aan ons huis.
Dus richting het zuiden en niet 't oosten. Lastig uit te leggen, dus maar even image van streetview geripped. Rood aangegeven is de huizenrij waar ik woon. (paar huizen naar achter in de straat) Even de kompasnaald laten staan van Google
Huizen achter me zijn wel wat hoger inderdaad. Hoogte verschil is denk ik een goede 3 verdiepingen op een meter of 10 afstand.
Beneden panelen zijn, zoals gemeld, huis-schaduw vrij vanaf een uur of 10 (ze staan een goede meter van de muur af). Ze hebben daarentegen wel slagschaduw van de panelen zelf tot een uur of 12. (mede daardoor ook optimizer vraag)
[afbeelding]
Dus die puntdaken zijn de buurhuizen en ik dacht dat de panelen op de schuur en garage lagen
De Google compasnaald rode kant is toch noord ?
Jij woont bij de slinger, dus de bovenstaande streetview is van Zuid -> Noord
Zon komt Oost op, dus hier op de foto rechts, achter de huizen met puntdak die naast je huis staat.
Daar kan de zon toch achter blijven als hij laag staat ?
[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 08-01-2018 14:34 ]
Maar ook met optimiser blijft het in de schaduw. Ik zou even wachten tot voorjaar en kijken hoe lang de schaduw periode duurt. Jij hebt minstens 8 opti nodig en misschien wel 12 als probleem ook van huizen komt. In vier winter maanden verdien je dit niet terug.
Ik denk eigenlijk dat een oost west opstelling voor jou beter is, dan heb je geen onderlinge schaduw, en misschien kunnen er dan paar panelen bij?
1 PVoutput . Dongen NB
Bedrijf wat eventueel zelf de import uit china kan doen? Is dat uberhaupt te doen en handig met subsidieregelingen?
500 panelen gaat over de 3x80A aansluiting. Dan mag je niet meer salderen. Hou je daar rekening mee?Chielos schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:54:
Iemand ook ervaring met grote projecten? 500 panelen? Bedrijf met 150.000 kwh.
Bedrijf wat eventueel zelf de import uit china kan doen? Is dat uberhaupt te doen en handig met subsidieregelingen?
Ik ga het even afwachten. Als de schaduw inderdaad van de huizen achter me komt heeft het weinig nut optimizers te installeren. Hele bovendak is dan schaduw. Als de schaduw enkel / grotendeels slagschaduw is van de panelen zelf dan is het wel de moeite waard denk ik gezien de achterliggende rijen dan toch zo'n 75% zon hebben. Op een zonnige dag eens 't dak opklimmen dusreneeke1970 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:58:
@enterz ik denk dat je de schaduw onderschat, heb ik bij mij ook gedaan, ik wek nu met bewolkt weer ook meer op dan met zon.
Maar ook met optimiser blijft het in de schaduw. Ik zou even wachten tot voorjaar en kijken hoe lang de schaduw periode duurt. Jij hebt minstens 8 opti nodig en misschien wel 12 als probleem ook van huizen komt. In vier winter maanden verdien je dit niet terug.
Ik denk eigenlijk dat een oost west opstelling voor jou beter is, dan heb je geen onderlinge schaduw, en misschien kunnen er dan paar panelen bij?
Thx voor de info iig!
klopt. het is een aansluiting van 3x125A.No Hands schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:40:
[...]
500 panelen gaat over de 3x80A aansluiting. Dan mag je niet meer salderen. Hou je daar rekening mee?
Ik heb al wat meer info. Het zal een SDE+ subsidie aanvraag moeten zijn en een EIA.
Als je naar namen en rugnummers zoekt:Chielos schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:54:
Ons miniprojectje (15 panelen) kwamen hier vandaan:
http://nl.bw-energy.de/nl/
Vind het een prettige partij.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
EIA en SDE+ gaan niet samen... (bron)Chielos schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:21:
[...]
klopt. het is een aansluiting van 3x125A.
Ik heb al wat meer info. Het zal een SDE+ subsidie aanvraag moeten zijn en een EIA.
[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 09-01-2018 12:31 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Hoop dat het gewoon een wat slechter jaar was dan 2016 anders gaat de degradatie wel erg hard. Maar ach in ben in elk geval tevreden!! Toch een mooie score met bijna 4MWh!
edit:
Whoops dit moest natuurlijk in het productie topic, achja zo erg offtopic is het ook weer niet hier
[ Voor 13% gewijzigd door Mattie112 op 09-01-2018 16:38 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Hier de zoninstraling zoals gemeten door de KNMI weerstations, met daaronder het percentage verschil tot vorig jaar (2016). Dus tenzij je in Limburg woont, was 2017 een slechter zonjaar.Mattie112 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:37:
Hoop dat het gewoon een wat slechter jaar was dan 2016 anders gaat de degradatie wel erg hard. Maar ach in ben in elk geval tevreden!! Toch een mooie score met bijna 4MWh!

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
https://pvoutput.org/intr...780&sid=40879&dt=20180108
het betreft 2 strings:
10 x 150WP = 1500 WP
11 x 280WP = 3080 WP
De set SF (1500WP) heeft vanaf eind oktober schaduw op de eigen panelen, op de lange zijde, waardoor deze bijna niks meer opleveren. Kan het zijn dat de optitrac die dit probeert te fixen ook het rendement van mijn mono's naar beneden haalt? Kan ik wellicht de optitract tussen oktober en begin maar beter uitzetten?
SMA Sunny Boy 3.6 (SB3.6-1AV-40)
Goodwe GW3600D-NS
De SMA is ongeveer 50% duurder dan de Goodwe. Als ik de eigenschappen van beide omvormers bekijk dan komen ze nagenoeg overeen. Wat zouden beweegredenen kunnen zijn om voor SMA of voor Goodwe te gaan?
Je zou ook bij secondsol kunnen kijken in Duitsland. Daar staan ook vaak grote partijen op.Chielos schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:54:
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Sma is bekende degelijke kwaliteit.Niek_ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:55:
Benieuwd naar jullie mening. Van plan om 14 x Trina Solar TSM-275 DD05A.05 te plaatsen. Zit bij de omvormers te dubben. Ben bekend met de SMA omvormers, maar werd gewezen op de Goodwe.
SMA Sunny Boy 3.6 (SB3.6-1AV-40)
Goodwe GW3600D-NS
De SMA is ongeveer 50% duurder dan de Goodwe. Als ik de eigenschappen van beide omvormers bekijk dan komen ze nagenoeg overeen. Wat zouden beweegredenen kunnen zijn om voor SMA of voor Goodwe te gaan?
Goodwe is een nieuwere speler die zichzelf nog moet 'bewijzen'. Bewust tussen aanhalingstekens omdat ze inmiddels al wel weer wat jaartjes mee draaien en ze kwalitatief prima producten leveren. Het internet staat niet vol van de problemen dus vaak is dat een goed teken. Goodwe heeft mij in ieder geval goed geld bespaard, je terugverdientijd wordt bij elke euro alleen maar langer.
Persoonlijk vind ik de meerprijs van sma absoluut niet gerechtvaardigd, er zijn tweakers die er wel bij zweren. Dus hier ga je toch twee meningen over horen
[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 10-01-2018 12:13 ]
Huidige situatie:

Met een zonneschans zo ver als hij mag kan ik er ~1700Wp op kwijt.
Nu is mijn vraag: Heeft iemand tips voor zonneschansen? Ik kan niet echt een algemeen zonneschans-topic vinden. Kan ik het het beste van hout maken, of toch alu? Hoopjes ballast, of toch maar dichtmaken aan de zijkant?
Panelen nu naar zuid?mux schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:40:
Er is een elektrische auto bij gekomen, dus tijd voor meer zonnepanelen. Ik wil een zonneschans op m'n garagedak gooien en heb paneeltjes gevonden op marktplaats waarmee dat precies zou passen:
Huidige situatie:
[afbeelding]
Met een zonneschans zo ver als hij mag kan ik er ~1700Wp op kwijt.
Nu is mijn vraag: Heeft iemand tips voor zonneschansen? Ik kan niet echt een algemeen zonneschans-topic vinden. Kan ik het het beste van hout maken, of toch alu? Hoopjes ballast, of toch maar dichtmaken aan de zijkant?
Dat word toch geen gezicht een grote schans, waarom niet oost west?
1 PVoutput . Dongen NB

40x Solarwatt 280 wp glas-glas
ABB PVI 10.0 3 fase omvormer
Nu nog een makkelijke manier vinden om de omvormer uit te lezen en te loggen
ziet er netjes uit, hoe is de bevestiging gedaan?
Omdat wij een dak met hoge ruggen hebben konden de montagerails waar de klemmen op zitten meteen op de rug gezet worden. zonder dat je geen koeling meer aan de onderkant hebt.twain4me schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:38:
@mcied
ziet er netjes uit, hoe is de bevestiging gedaan?
De onderste rij even zwart spuiten en de rails vallen bijna niet meer op
Ligt er strak op!mcied schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:12:
[...]
Omdat wij een dak met hoge ruggen hebben konden de montagerails waar de klemmen op zitten meteen op de rug gezet worden. zonder dat je geen koeling meer aan de onderkant hebt.
De onderste rij even zwart spuiten en de rails vallen bijna niet meer op
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als er uitbreiding komt doen we dat waarschijnlijk op een ander dak zodat we meer spreiding hebben als het salderen er ooit af gaat
Hoezo geen gezicht? Da's niet echt een... argument?reneeke1970 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:53:
[...]
Panelen nu naar zuid?
Dat word toch geen gezicht een grote schans, waarom niet oost west?
Oost-west is erg ongunstig gezien aan de oost- en westzijde huizen staan, dus de instraling is optimaal naar het zuiden.
Of praktisch plat neerleggen, "a la Grolsch" ?mux schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:13:
[...]
Hoezo geen gezicht? Da's niet echt een... argument?
Oost-west is erg ongunstig gezien aan de oost- en westzijde huizen staan, dus de instraling is optimaal naar het zuiden.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Import uit China is geloof ik nog steeds belast met invoerrechten of beperkingen. Je kunt direct aan zonnepaneelfabrikanten een quote vragen. Houd rekening met invoerrechten, inklaring, transport, leveringsplaats, underwriter-dekking van garantie en verzekeringen.Chielos schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:54:
10x SF175 oost-west in portrait op montagemateriaal van Zonnekompas. Past precies :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Bijvoorbeeld100 euro vragen voor iets wat ik voor 9 euro kan bestellen vind ik wel heel erg.
Iemand nog een leverancier die wat meer richting prijs kan komen welke wij in gedachte hebben.
Heb er een gevonden, maar die komt niet in de provincie utrecht
Zijn die offertes wel te vergelijken?
Type paneel, bevestiging, aanpassingen in de meterkast etc
Je kan een offerte opvragen bij JenM die heb je binnen een dag in je mail, waneer je dan nog ver van je verwachting afzit is misschien je verwachting niet goed
edit:
Je kan natuurlijk ook gewoon nog even korting vragen bij de goedkoopste misschien zakt hij nog iets richting de 3000 (2900 -> 3200 lijkt me niet echt onoverbrugbaar, van zovel jouw kant als die van hun)
Volgens mij hoor je een eigen topic aan te maken voor offerte besprekingen, niet dat ik ermee zit
[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 11-01-2018 15:38 ]
Via de lader met een paneel op je schouder eventueel met een glasdrager als handvat.
arbo technisch kom ja al vrij snel in de knoop zonder steiger.
https://nl.depositphotos....bing-the-ladder-with.html
Via de steiger kan je het paneel gewoon steeds een plank hoger neerleggen, maar dit is wel een werkje wat gewoon veel sneller gaat met 2 of 3 man (de steiger opbouwen en afbreken is ook lastig alleen)
Je kan ook een touw binden aan een glasdrager en hem omhoog hijsen, eventueel de trap als geleiding gebruiken, eigenlijk allemaal aan knoeien in vergelijking tot gewoon even aangeven/doorgeven
Voor de veiligheid is het altijd heel erg verstandig om met meer dan 1 persoon te zijn, stel er gebeurd iets, dan kan de ander tenminste nog 112 bellen/ helpen
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-01-2018 16:51 . Reden: linkje ]
Op je arm pakken, tegen schouder laten leunen en in één keer naar boven en daar neer zetten, stekker vast en dan plat leggen.Niek_ schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:25:
Wat gebruiken jullie eigenlijk om de panelen het schuine dak op te krijgen? Afgelopen paar keer bij/met vrienden panelen gelegd, dus dat was via de steiger doorgeven. Stel nou dat je alleen bent, is er dan een handige truc?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??