Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.551 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
twain4me schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:56:
@Woolfy681

Zijn die offertes wel te vergelijken?
Type paneel, bevestiging, aanpassingen in de meterkast etc

Je kan een offerte opvragen bij JenM die heb je binnen een dag in je mail, waneer je dan nog ver van je verwachting afzit is misschien je verwachting niet goed ;)

edit:
Je kan natuurlijk ook gewoon nog even korting vragen bij de goedkoopste misschien zakt hij nog iets richting de 3000 (2900 -> 3200 lijkt me niet echt onoverbrugbaar, van zovel jouw kant als die van hun)

Volgens mij hoor je een eigen topic aan te maken voor offerte besprekingen, niet dat ik ermee zit :9
Wat merken betreft is het inderdaad niet te vergelijken aangezien de een Samsung aanbied en de andere Trina Solar Trina Honey Mono 275 en de derde Ja solar (welke het al helemaal niet wordt aangezien er totaal niet naar de wensen van de klant gevraagd werd).

Ik zal mijn topic eens updaten met de eerste twee offertes zodat ik hopelijk wat tips kan krijgen.
Moest vooral even mijn frustatie kwijt over het feit dat men 100 euro durft te vragen voor een onderdeel van 9 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Woolfy681 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:49:
[...]

Moest vooral even mijn frustatie kwijt over het feit dat men 100 euro durft te vragen voor een onderdeel van 9 euro.
nu willen we natuurlijk wel weten welk onderdeel dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
twain4me schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:58:
[...]

nu willen we natuurlijk wel weten welk onderdeel dat is?
Het gaat om een Eaton automaat 1P+N B16A.
Als ik deze opzoek dan kom ik op 9 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

100 euro is een beetje standaard voor het bijplaatsen van een groep (door een elektricien)
Dat weten ze maar al te goed, dus je kan het wel zelf regelen, maar dat kost het zelfde
In hun ogen pakken ze dus het loon van de elektricien en niet dat van jou ;)

Het kan ook nog een aardlekautomaat zijn die prijs ligt rond de 50- 60 euro

Mooi afding punt zou ik zeggen. Koop dat ding zelf en krijg 100 euro korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:22
twain4me schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:42:
@Niek_

Via de lader met een paneel op je schouder eventueel met een glasdrager als handvat.
arbo technisch kom ja al vrij snel in de knoop zonder steiger.

https://nl.depositphotos....bing-the-ladder-with.html

Via de steiger kan je het paneel gewoon steeds een plank hoger neerleggen, maar dit is wel een werkje wat gewoon veel sneller gaat met 2 of 3 man (de steiger opbouwen en afbreken is ook lastig alleen)

Je kan ook een touw binden aan een glasdrager en hem omhoog hijsen, eventueel de trap als geleiding gebruiken, eigenlijk allemaal aan knoeien in vergelijking tot gewoon even aangeven/doorgeven

Voor de veiligheid is het altijd heel erg verstandig om met meer dan 1 persoon te zijn, stel er gebeurd iets, dan kan de ander tenminste nog 112 bellen/ helpen
Dan ga ik toch maar even regelen dat er een 2e persoon bij is zodra de panelen het dak op gaan. De rest is prima zelf te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
Situatie: dak op het zuid-west, 5,1 bij 5,1m, ongeveer 45 graden.

Jaarlijks verbruik; onbekend, schat 2500kWh. Wil graag later een keer uitbreiden naar hybride warmtepomp en wellicht nog later full electric gaan, schat ook ongeveer 2500kWh p/j hier voor nodig te zijn, zijn nog een paar platte stukken dak beschikbaar voor uitbreiding.

Idee;
eerst 15 panelen JA Solar 270Wp op het schuine dak a 140eu/ps, 4060Wp installatie, totaal €2100,-
Inverter; SMA Sunny Boy SB 5.0 a €1100,-
Clickfit evo systeem a €450,-

Totaal €3650,-

Ligt al aparte 16A groep naar zolder voor inverter (nu zonnebank). Later oprekken naar 25A met wat dikker draad.

Alles zelf aanleggen.

Beredeneer ik het nu goed dat de SMA SB 5.0 gewoon de enkele string van 15 panelen efficient kan bedienen, of bedrijf ik hem nu in een ver-van-ideaal punt?

B.V.D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
twain4me schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:12:
100 euro is een beetje standaard voor het bijplaatsen van een groep (door een elektricien)
Dat weten ze maar al te goed, dus je kan het wel zelf regelen, maar dat kost het zelfde
In hun ogen pakken ze dus het loon van de elektricien en niet dat van jou ;)

Het kan ook nog een aardlekautomaat zijn die prijs ligt rond de 50- 60 euro

Mooi afding punt zou ik zeggen. Koop dat ding zelf en krijg 100 euro korting
Er wordt ook nog 200 euro gerekend voor het aansluiten. Dus totaal 300 euro. Wacht nu nog 1 offerte af dan heb ik hopelijk een goed beeld van een reële prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Woolfy681 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:30:
[...]

Er wordt ook nog 200 euro gerekend voor het aansluiten. Dus totaal 300 euro. Wacht nu nog 1 offerte af dan heb ik hopelijk een goed beeld van een reële prijs.
Wordt daarvoor ook een leiding van Meterkast naar de inverter gemaakt ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
jacovn schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:07:
[...]

Wordt daarvoor ook een leiding van Meterkast naar de inverter gemaakt ?
Nee dat heb ik zelf al gedaan. Er staat kabeltraject omvormer dak meterkast 160 euro. Uitbreiden meterkast 140 euro en dan een groep voor 100 euro.
Montage materiaal en bekabeling 627 euro. Montage 500 euro.
Omnik omvormer 404 euro.
Trina solar Trina honey mono 275 1379.
Totaal 3291 euro.

Zal morgen in mijn eigen topic de andere ook posten samen met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Voor een offerte die ik gevraagd heb kwam er een standaard installatiepost qua uren uit. Of het nu 16, 24 , 19 of 21 zijn (dat waren de aantallen binnen het discussietraject)
Dat was dan los van de materialen en panelen, enkel uren.

Dat is ook wel opmerkelijk, want bij 16 is het alleen plat dak, en de andere aantallen is het met schuin dak (1 of 2 dakvlakken) erbij. Voor 1250€ ex btw schommelt de prijs per paneel dan tussen 52 en 78€ ex btw.
Wellicht reiskosten die vaste post is, en marge op rest spullen , ik zou ze het moeten vragen.

Ik zal nog maar wat andere offertes gaan aanvragen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Iemand misschien tijd om mijn adviestopic te vullen met goede tips?

Advies plaatsing extra zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
Ik heb al veel waardevolle informatie uit dit topic kunnen halen, waarvoor dank! Nu heb ik een vraag om advies voor het volgende.

Binnenkort heb ik een gesprek met de projectontwikkelaar over het bouwen van ons huis (nieuwbouwproject). Ik weet nu alleen nog maar dat er panelen op het dak komen, verder weet ik niets, dus niet hoeveel, merk etc.

Mijn vraag aan jullie is: welke vragen zouden jullie stellen en/of waar moet ik op letten? Zelf vind ik het belangrijk dat ik er later als we weer wat geld hebben makkelijk panelen bij kunnen plaatsen. Nu zullen het er standaard denk ik niet meer dan 4 zijn. Mijn vraag zal dus zijn hoe geschikt de installatie is voor uitbreiding en wat de inverter aan kan. Om er voor te zorgen dat ze me niet iets wijs maken wat niet klopt hoop ik dat jullie nog tips hebben over de juiste vragen :) Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 06:26:
Voor een offerte die ik gevraagd heb kwam er een standaard installatiepost qua uren uit. Of het nu 16, 24 , 19 of 21 zijn (dat waren de aantallen binnen het discussietraject)
Dat was dan los van de materialen en panelen, enkel uren.

Dat is ook wel opmerkelijk, want bij 16 is het alleen plat dak, en de andere aantallen is het met schuin dak (1 of 2 dakvlakken) erbij. Voor 1250€ ex btw schommelt de prijs per paneel dan tussen 52 en 78€ ex btw.
Wellicht reiskosten die vaste post is, en marge op rest spullen , ik zou ze het moeten vragen.

Ik zal nog maar wat andere offertes gaan aanvragen..
Ik kan me voorstellen dat ze installatie in dagdelen berekenen. Dat installatie een uurtje meer of minder kost is leuk, maar schiet weinig op tenzij ze bij andere mensen in de straat ook een uurtje kunnen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Niek_ schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:37:
[...]

Dan ga ik toch maar even regelen dat er een 2e persoon bij is zodra de panelen het dak op gaan. De rest is prima zelf te doen :)
Ladder goed vastbinden aan de dakrand (gootbeugel of/en dakpan).
Ik trek dan meestal het paneel met een sjorband omhoog langs de ladder.
Zo een sjorband (zware ratelspanband) heeft een "haak" aan 1 zijde. Die past mooi onder het frame...

Dit alleen doen als je ook voldoende plek op het dak hebt om het paneel, eenmaal boven, over te pakken en neer te zetten op de onderste rail...

Beste en makkelijkste is gewoon met 2 man.

Anders moet je ook ieder paneel de ladder omhoog en omlaag.
Dat gaat in de beentjes zitten na een dag.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nextnext schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:23:

Mijn vraag aan jullie is: welke vragen zouden jullie stellen en/of waar moet ik op letten? Zelf vind ik het belangrijk dat ik er later als we weer wat geld hebben makkelijk panelen bij kunnen plaatsen. Nu zullen het er standaard denk ik niet meer dan 4 zijn. Mijn vraag zal dus zijn hoe geschikt de installatie is voor uitbreiding en wat de inverter aan kan. Om er voor te zorgen dat ze me niet iets wijs maken wat niet klopt hoop ik dat jullie nog tips hebben over de juiste vragen :) Dank!
Ik zou in beginsel willen weten welk type er wordt geplaatst, het formaat en hoe ze op het dak worden geplaatst (indak systeem of opdak systeem) bij indak systeem is de volgende vraag ofhet een kant en klaar systeem zoals GSE is of is het een oplossing verzonnen door de architect. Je kan dan denken aan "bevestiging" op een epdm folie of op een damwand profiel. Bij indak systemen in het algemeen en bij niet kant en klare oplossingen in het bijzonder kan het lastig zijn (lees: kostbaar)om netjes aan te sluiten met je nieuwe panelen.

Daarnaast zou ik willen weten wat de mogelijkheden zijn om die 4? panelen gewoon niet te plaatsen
waarschijnlijk kan je voor het geld wat je retour krijgt een groter systeem terug plaatsen. De kabel naar de meterkast (of loze 19mm buis) is natuurlijk wel heel erg handig.

Veder heb je natuurlijk nog de mogelijkheid om de omvormer op marktplaats te zetten want daar zal je niet veel meer aan hebben of je moet het nieuwe systeem er gewoon geheel naast aansluiten (dus een 2e systeem) . Aansluiten op de huidige panelen kan technisch ook een uitdaging zijn het best werkt een systeem met allemaal dezelfde panelen, de verkrijgbaarheid en koste van die panelen is dus redelijk belangrijk.

dus:

welke type omvormer (string of micro, merk, max vermogen)?
welke type panelen? (vermogen, kleur en afmetingen)
welke plaatsings methode? (indak of niet bij een schuin dak)
mogelijkheid tot anuleren?
mogelijkheid tot loze leidingen naar de meterkast?
mogelijkheid om 3 fase kabel naar de omvormer te trekken voor toekomstige uitbreiding
kosten van uitbreiden als het door de aannemer wordt gedaan (waarschijnlijk veel en veel te duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
@twain4me Super! Bedankt, voor de uitgebreide informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Heeft iemand van jullie voor mij tips waar ik misschien nog 12x SF175 op de kop kan tikken? Het zijn de panelen voor de voorkant (veel schaduw) en wil daar eigenlijk gewoon dunne film panelen op hebben liggen. Bijvoorbeeld een buitenlandse site o.i.d.?

[ Voor 3% gewijzigd door Rebunted op 12-01-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rebunted schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:45:
Heeft iemand van jullie voor mij tips waar ik misschien nog 12x SF175 op de kop kan tikken? Het zijn de panelen voor de voorkant (veel schaduw) en wil daar eigenlijk gewoon dunne film panelen op hebben liggen. Bijvoorbeeld een buitenlandse site o.i.d.?
Op marktplaats staan er nog een paar, ik weet dat hij er niet meer genoeg heeft voor mij, maar misschien nog wel voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
antonboonstra schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:37:
[...]

Hier de zoninstraling zoals gemeten door de KNMI weerstations, met daaronder het percentage verschil tot vorig jaar (2016). Dus tenzij je in Limburg woont, was 2017 een slechter zonjaar.
[afbeelding]
Nou dan is dat te verklaren, op naar een beter 2018!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

paulv1973 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:34:
[...]

Ladder goed vastbinden aan de dakrand (gootbeugel of/en dakpan).
Ik trek dan meestal het paneel met een sjorband omhoog langs de ladder.
Zo een sjorband (zware ratelspanband) heeft een "haak" aan 1 zijde. Die past mooi onder het frame...

Dit alleen doen als je ook voldoende plek op het dak hebt om het paneel, eenmaal boven, over te pakken en neer te zetten op de onderste rail...

Beste en makkelijkste is gewoon met 2 man.

Anders moet je ook ieder paneel de ladder omhoog en omlaag.
Dat gaat in de beentjes zitten na een dag.
Pas erg op met glasdragers, het glas van een PV paneel is anders da vensterglas, en al een glasdrager niet heel zorgvuldig is gebruikt en opgeborgen dan kan ie wat lek hebben.
Mocht je toch glasdragers gebruiken dan het type met minimaal 2 zuignappen, en zet er eentje even vast, en laat die een half uurtje zitten, een lek exemplaar meld zich vanzelf (plof)
De verassing die volgt als je ergens op hoogte staat en de zuignap laat los, laat zich raden. Ik heb ze maar gebruik ze zelden, en niet om te tillen, hooguit voor wat duw en trekwerk.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dipsausje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:26:
[...]

Ik kan me voorstellen dat ze installatie in dagdelen berekenen. Dat installatie een uurtje meer of minder kost is leuk, maar schiet weinig op tenzij ze bij andere mensen in de straat ook een uurtje kunnen besteden.
Goed mogelijk, dit is bedrijf uit Zeeland die naar Almere moet komen, dus dat is best wel een stukje reizen.

De combinatie van Sunpower en Benq is niet de meest makkelijke om bij een bedrijf te vinden.
2 sunpower leveranciers dichterbij willen geen BenQ doen.
Een Benq Sunforte 327 is voor zover ik kon vinden een paneel gebaseerd op de cellen van de E20 serie van sunpower. Maar wel 100-150€ goedkoper per paneel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:29

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Het allerbeste schaduw management is een goede kettingzaag... :+

Vandaag is bij mijn buurman de hovenier langs geweest om zijn eik te snoeien. (licht gestimuleerd mijnerzijds ;) )
Die staat op ZO t.o.v. mijn plat dak installatie van 4,9 kW, schaduw in de morgen. (Mijn tuininstallatie van 1,6 kW heeft hier maar ietsje voordeel van) Ik heb een deel hiervan afgedekt met platen voor bescherming mocht het mis gaan. Hoop toch wel 4 a 5 % meer te scoren op jaarbasis. Tuin en dak samen hopelijk een paar honderd kWh/jaar extra. Ga binnenkort de buurman trakteren op een borrel. _/-\o_
Onderstaand een foto van de start en de finish.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PFyRDbph.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7eB73lhh.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 13-01-2018 10:10 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Gasschuif schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:31:
Het allerbeste snoei management is een goede kettingzaag... :+

[afbeelding]
Is dat snoeien in de zin van een kleinere boom, of is het het einde van deze schaduw opwekkende vijand van je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

jacovn schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 22:08:
[...]

Is dat snoeien in de zin van een kleinere boom, of is het het einde van deze schaduw opwekkende vijand van je ?
Op het eerste deel van je zin kan ik bevestigend antwoorden.
Op het tweede deel is het eind helaas niet in zicht. De ervaring leert: "snoeien doet bloeien". ;)

De term "vijand" is overigens niet van toepassing, maar bij goed lezen is "schaduw opwekkend" altijd "de vijand" bij de PV mannuh...

Edit: heb de tekst aangepast van snoei naar schaduw

[ Voor 25% gewijzigd door Gasschuif op 13-01-2018 10:12 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hmm, als de gemeente nu eens een plan heeft om groener te worden (groene energie) dan moeten ze haast wel minder groen worden in letterlijke zin omdat bomen voor schaduw op vp panelen zorgen.

Ruimtelijke planners zouden er rekening mee kunnen houden, maar nee, hele straat met op zuid/oost kant bomen die 15-20 meter hoog kunnen worden op meter of 8 afstand van huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Gasschuif schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:31:
Het allerbeste schaduw management is een goede kettingzaag... :+

Vandaag is bij mijn buurman de hovenier langs geweest om zijn eik te snoeien. (licht gestimuleerd mijnerzijds ;) )
Die staat op ZO t.o.v. mijn plat dak installatie van 4,9 kW, schaduw in de morgen. (Mijn tuininstallatie van 1,6 kW heeft hier maar ietsje voordeel van) Ik heb een deel hiervan afgedekt met platen voor bescherming mocht het mis gaan. Hoop toch wel 4 a 5 % meer te scoren op jaarbasis. Tuin en dak samen hopelijk een paar honderd kWh/jaar extra. Ga binnenkort de buurman trakteren op een borrel. _/-\o_
Onderstaand een foto van de start en de finish.

[afbeelding]

[afbeelding]
Had nog flink wat korter gemogen....
Ik ben van mening dat grote bomen in een park of bos thuis horen. Bomen in woonwijken zou klein moeten blijven, maximaal tot dakgoot hoogte.
Geen/minder gevaar tijdens storm, minder grote vallende takken, dakgoot bladvrij, meer licht in huis en meer zon op je panelen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
drielp schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:35:
[...]

Ik ben van mening dat grote bomen in een park of bos thuis horen. Bomen in woonwijken zou klein moeten blijven, maximaal tot dakgoot hoogte.
Geen/minder gevaar tijdens storm, minder grote vallende takken, dakgoot bladvrij, meer licht in huis en meer zon op je panelen.
Slim plannen ok, maar om nou bomen uit het stads en dorpsgezicht te halen, dan slaan we wel erg ver door. Zonnepanelen zijn wat dat betreft op dit moment nog een prut oplossing voor de lange termijn. Op het moment dat je het meeste nodig hebt (in de avond) doen je paneeltjes niets. Een leuke tussenoplossing totdat er een echte 24/7 oplossing is (kernfusie, waterkracht, blue energy etc) of er een efficiënte opslag methode beschikbaar is. Van mij mogen die bomen nog even lekker blijven staan, ook al klaag ik er wel lekker over in de winter :).

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
In onze straat komen bomen die 20-25 meter hoog kunnen worden. Het zijn er maar paar, de rest is dan tot 12 meter hoog.

Els:
(Ai) Alnus Spaethii
https://www.vdberk.nl/bomen/alnus-spaethii-spaeth/
Hoogte: 15 - 20 m, snelgroeiend

Schietwilg
(Sa) Salix alba var sericea
https://www.vdberk.nl/bomen/salix-alba-sericea/
Hoogte: 6 - 10 (12) m, snelgroeiend

Treurwilg
(Ss) Salic x sepulcralis Chrysocoma
https://www.vdberk.nl/bomen/salix-sepulcralis-chrysocoma/
Hoogte: 20(25) m

Wilde zoete Kers
(Pa)Prunus avium Plena
https://www.vdberk.nl/bomen/prunus-avium-plena/
Hoogte: 8 - 12 m

Bomen

Ik ga in ieder geval bezwaar procedure starten, en ze vragen lager blijvende bomen te planten (er staat nu nog niets)

[ Voor 76% gewijzigd door jacovn op 13-01-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 06:56:
Hmm, als de gemeente nu eens een plan heeft om groener te worden (groene energie) dan moeten ze haast wel minder groen worden in letterlijke zin omdat bomen voor schaduw op vp panelen zorgen.

Ruimtelijke planners zouden er rekening mee kunnen houden, maar nee, hele straat met op zuid/oost kant bomen die 15-20 meter hoog kunnen worden op meter of 8 afstand van huizen.
Er zijn in de meeste gemeentes nog en hoop stappen te gaan helaas..
Een jaar of 6 terug toen hier een hele wijk werd neergezet, een pleidooi gehouden om de huizen zo te plaatsen dat PV makkelijk mogelijk en rendabel zou zijn, dat werd afgedaan als iets voor de toekomst, daar kon het bejaarde college zich niet mee bezig houden.
Wat als gevolg had dat er een verschrikkelijke wijk is ontstaat wat daken betreft, hoop kleine dakvlakken met haakse puntjes erop.....
Dus rekening houden met bomen....

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

En dan komt de bomen politie om je een bekeuring te geven als hij tehoog is :D

Beetje handhaving op het verplichte onderhoud aan bomen zou het probleem van vallende takken/ omvallende bomen al bijna tot nul doen zakken.

Voor dit soort veranderingen moet je echt bij de architect/ stedenbouwkundige/ontwikkelaar zijn, waneer hun het niet op papier zetten komt het er niet. als een dak niet geschikt is hoef je het huis niet te kopen, de markt bepaald dan dat we daken krijgen waar je wel panelen op kwijt kan. Vanwegen dat principe is nagenoeg iedere plattegrond in nederland typologisch gelijk. bouw een afwijkende plattegrond, en je verkoopt minder goed. Zowel ik als mijn collega's worden regelmatig benaderd door projectontwikkelaars om even een gevel te ontwerpen. platte gronden staan al vast er wordt geen rekening gehouden met zonlicht/ uitzicht etc. gewoon copy paste niets meer niet minder, en "wij" kopen het nog ook. Gelukkig zijn er steeds minder architecten die daar in mee gaan.

Zolang we architectuur niet waarderen en gewoon 13 in een dozijn woningen blijven kopen veranderd er helemaal niets. en blijven "ze" lekker door copy pasten.

Ik ken projecten waar het oorspronkelijke ontwerp heel erg zonnepaneel vriendelijk was, maarja op een andere manier pasten er een paar huizen meer op en de "markt"accepteerde het prijsverschil niet.

stiekem zijn we er dus zelf debet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
01001000 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:06:
[...]

Slim plannen ok, maar om nou bomen uit het stads en dorpsgezicht te halen, dan slaan we wel erg ver door. Zonnepanelen zijn wat dat betreft op dit moment nog een prut oplossing voor de lange termijn. Op het moment dat je het meeste nodig hebt (in de avond) doen je paneeltjes niets. Een leuke tussenoplossing totdat er een echte 24/7 oplossing is (kernfusie, waterkracht, blue energy etc) of er een efficiënte opslag methode beschikbaar is. Van mij mogen die bomen nog even lekker blijven staan, ook al klaag ik er wel lekker over in de winter :).
Volgens mij gaan zonnepanelen best lang mee, dus ook op de lange termijn kan het een deel van de oplossing zijn.

Nog even off-topic:

Ik zeg ook niet dat alle bomen weg moeten. Alleen snap ik de niet waarom groot wordende bomen vlakbij woningen geplaatst worden. Een laag blijvende boom veroorzaakt veel minder overlast en geeft minder schade (ik zag pas weer een aantal bomen in huizen hangen, het zal je huis maar zijn)

En met overlast bedoel ik: een tuin en straat vol wortels, aangetaste fundaties, veel blad in je tuin in de herfst. Mijn vorige buren hadden een tuin vol eik, berk, beuk en els. Daar heb je als buur dus het hele jaar last van....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Om nog ff door te bomen: t kan ook andersom, zodra ik in onze boom (die schaduw geeft op mijn eigen panelen) klim met een motorzaag staat de halve buurt om mij heen "hij gaat toch niet om buurman!" omdat ze vanwege de kromming in de straat allemaal er op uit kijken, en wij een redelijk diepe tuin hebben.
De Waf is helaas nog niet hoog genoeg om de zaag erin te zetten, dan kan ik meteen de schuur doortrekken, en de boom de kachel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
drielp schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:45:
[...]

Volgens mij gaan zonnepanelen best lang mee, dus ook op de lange termijn kan het een deel van de oplossing zijn.

Nog even off-topic:

Ik zeg ook niet dat alle bomen weg moeten. Alleen snap ik de niet waarom groot wordende bomen vlakbij woningen geplaatst worden. Een laag blijvende boom veroorzaakt veel minder overlast en geeft minder schade (ik zag pas weer een aantal bomen in huizen hangen, het zal je huis maar zijn)

En met overlast bedoel ik: een tuin en straat vol wortels, aangetaste fundaties, veel blad in je tuin in de herfst. Mijn vorige buren hadden een tuin vol eik, berk, beuk en els. Daar heb je als buur dus het hele jaar last van....
"Last" heeft er natuurlijk mee te maken dat je het leefgebied van de bomen heb ingenomen. Dus het is geen last, maar gewoon een normaal en natuurlijk verschijnsel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Het kan ook anders lopen, 3 jaar geleden een zeer grote dijkrenovatie gehad. Hoogheemraad Delfland hier aan de keukentafel. Onze Esdoorn een drie stammer, stond te dicht tegen de dijk, en moest gekapt worden.
De wortels zaten voor een deel in de dijk en dat kan problemen met kwelwater geven heb ik begrepen.
Wel kreeg ik gratis herplant, (op kosten van het HHD dus). Tevens c.a. 8 M3 gratis hout om te stoken in onze houtkachel, en least but not least, meer zon op mijn paneeltjes daardoor. Rechts de eik eerder door mij gelinkt.
De esdoorn net voor de kap, nog net op mijn erfgrens. De nieuwe boom staat nu c.a. 2 meter verder van de dijk af, en wordt maximaal 10 meter hoog. Ik zeg win win... :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pWyOGXqh.jpg

Hier gaat de laatste van de drie "om"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ocuh9Q1h.jpg

Over de afgelopen 16 jaar heb ik mijn PV installatie uitgebreid in vermogen. (begonnen met c.a. 750 kWh/kWp)
Door alle "Tweekers" maatregelen o.a. 20 stuks Panasonic HIT , mijn oude Steca's 500 eruit, de SE 4000 eruit, en nu een SE 5000 HD met optimizers uiteraard voor de overblijvende schaduw. Nu zit ik over de 1000 kWh/kWp.

Qua energiezaken lach ik iedereen hier in de straat uit, immers al 2 jaar gasloos, en 1000 kWh "over"
Mijn buurman een paar huizen verderop doet niets aan isolatie en/of andere maatregelen en tikt elke maand 300 euro af, dat is in 10 jaar toch 36 k euro , geen kattenp*s. :'(

Alle verbouwingen en aanpassingen hier in huis hebben wel wat gekost natuurlijk, maar ik vind het een hele leuke hobby, en doe het primair voor een beter milieu. (Heb ik het nog niet over het toegenomen wooncomfort gehad en niet te vergeten de daarmee toegenomen WAF factor natuurlijk ;) )

[ Voor 54% gewijzigd door Gasschuif op 13-01-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
WoudseHoeve schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:49:
[...]

"Last" heeft er natuurlijk mee te maken dat je het leefgebied van de bomen heb ingenomen. Dus het is geen last, maar gewoon een normaal en natuurlijk verschijnsel.
Ik woon in Almere, daar stond 4 meter water en er groeden geen mangroven of andere bomen.
De strook waar we bouwen stonden struiken en 15+ jaar oude bomen tegenaan en die heeft de gemeente gekapt, en herplant. Dus veel problemen met bomen kappen hebben ze hier niet echt.

Het probleem is dat ze liefst snelgroeiende bomen planten. Die zijn helaas meestal ook minder stevig en er waaien stukken af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

drielp schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:35:
[...]

Inderdaad, een metertje meer eraf had beter geweest, dat vond de hovenier ook, maar hij mocht er niet te veel aan de bovenzijde afhalen. Wellicht bij een volgende snoeibeurt over een jaar of drie.
Alle nadelen die je noemt ben ik met je eens, maar er zijn natuurlijk ook mensen die daar heel anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Oh, grappig, die dijk en die huizen ken ik :) da's vlakbij.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
WoudseHoeve schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:49:
[...]

Daar heb je ook weer gelijk in, hier stond het vroeger vol met wilgen en elzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mux schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:01:
Oh, grappig, die dijk en die huizen ken ik :) da's vlakbij.
Dat maakt mij wel nieuwsgierig natuurlijk... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Gasschuif schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:00:
Dat maakt mij wel nieuwsgierig natuurlijk... 8)
Ik ga je niet doxxen, maar ik woon aan de Wilhelminastraat in dat andere deel van onze stadsnaam ;)

Edit: je paneeltjes staan heel mooi op streetview :)

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 13-01-2018 21:01 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mux schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:00:
[...]

Ik ga je niet doxxen, maar ik woon aan de Wilhelminastraat in dat andere deel van onze stadsnaam ;)

Edit: je paneeltjes staan heel mooi op streetview :)
Inderdaad, de dijkrenovatie in net gereed zie ik op de beelden.... ;)
Wilhelminastraat, dat is inderdaad vlak bij, dan weet je nu waar ik woon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Wat is het alternatief voor zonnepanelen op noorden?
Ben voor klant van mij opzoek naar een oplossing omdat SF niet meer leverbaar is +35 stuks. althans niet bij de bekende winkels.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
wetsteyn schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:35:
Wat is het alternatief voor zonnepanelen op noorden?
Ben voor klant van mij opzoek naar een oplossing omdat SF niet meer leverbaar is +35 stuks. althans niet bij de bekende winkels.
Elk ander paneel is goed, bij mij liggen al een aantal jaren drie stuks naar noord te loeren
onder een hoek van 20°, 3 mono's a 250Wp, opbrengst hier net geen 450 kWh p/j
bull.... dat het perse' SF moet zijn. :P
Mijn noord panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
PClop schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:31:
[...]

Elk ander paneel is goed, bij mij liggen al een aantal jaren drie stuks naar noord te loeren
Mijn noord panelen
Zolang het maar mono's zijn? :) hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
SF heeft iets betere performance op noord maar dat is maar een paar %. Uiteindelijk is het allemaal rond de 50% opbrengst wat je uit noord kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
wetsteyn schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:43:
[...]

Het is meer: als ze maar goedkoop zijn denk ik.

Als je op ideaal zuid 100 % zou halen en op noord 45% zou het als het systeem ook maar 45% van die zuid opstelling zou kosten evenveel (relatief) opbrengen.

Ik heb ook wel veel noord/west en noord/oost plat dak in schaduw van huis. Maar ja wat leg je er op wat niet veel kost en nog wat opbrengt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
[...]

Ik heb hier 20 stuks Trina poly panelen op het noorden liggen, ze liggen er nu ruim 6 maanden, met 5,4kWp moet de opbrengst op circa 3600kWh uitkomen.
Tot op heden heeft het systeem nog elke maand boven het target opgewekt.

De opbrengst van SF zal wellicht wat beter zijn op noord.
Maar met een goedkoop paneel zit je altijd wel goed, zo heeft Axitech voor weinig geld een 265Wp poly.
voor een goedkoop mono paneel kun je kijken naar de Luxor ecoline 275Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
205Gutmann schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:51:
[...]

Ik heb hier 20 stuks Trina poly panelen op het noorden liggen, ze liggen er nu ruim 6 maanden, met 5,4kWp moet de opbrengst op circa 3600kWh uitkomen.
Tot op heden heeft het systeem nog elke maand boven het target opgewekt.

De opbrengst van SF zal wellicht wat beter zijn op noord.
Maar met een goedkoop paneel zit je altijd wel goed, zo heeft Axitech voor weinig geld een 265Wp poly.
voor een goedkoop mono paneel kun je kijken naar de Luxor ecoline 275Wp.
Dus je hebt gewoon poly liggen op noorden en doen het prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
Het systeem presteert naar wens, met een voor mij acceptabele t.v.t.
Als je twijfelt moet je de installatie eens in sunny design gooien.
De berekening die er bij mij is uitgerold klopt vrij aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wetsteyn schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:59:
[...]

Dus je hebt gewoon poly liggen op noorden en doen het prima?
Lijkt me logisch, poly doet het altijd beter dan mono. Die heb je alleen voor de looks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die poly panelen zijn inderdaad goedkoop zie ik.

270 wp voor 145 euro inc BTW, dus iets van 115 euro na btw terug gave.

Als ons huis klaar is komen er wel dure panelen erop. (BenQ en SunPower zoals het er nu naar uitziet)

Daarna maar wel goedkope panelen op plat dak Noord/West en Noord/Oost.

Edit: zie zelfs canadian solar maxpower poly's met 330wp voor €179.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 14-01-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

Elk ander paneel, hier toevallig mono >:)
alles doet het beter dan enkel dakpannen op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

drielp schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:45:
[...]

Nog even off-topic:

Om het maar weer even on-topic te maken:

https://www.google.nl/map...7A_ucw!2e0!7i13312!8i6656

En die panelen lagen er voordat die bomen er stonden en ze staan op eigen terrein...

Wij hadden ook een hele hoge boom in de toon (NW van onze grond). De vorige eigenaar was er één van groeien en laten bloeien dus die boom stond veel te dicht bij het huis. Gelukkig kregen we daar een kap vergunning voor omdat hij binnen 3 meter van het huis stond. De buurman was ook erg gelukkig ermee. Zijn fundering werd opgetild door die boom, hij had geen zon in de tuin, wij hadden overal wortels in ons grasveld, heel veel blad, en angst dat die boom met een beetje westerstorm een paar dikke takken op het huis zou donderen.

We hebben nog een mooie boom in de tuin (een es), maar die staat ver genoeg van bebouwing af dat hij heel mooi uitkomt en niemand in de weg staat. Ja, we hebben wat last van schaduw als de zon aan het ondergaan is...
PClop schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:35:
[...]
Elk ander paneel, hier toevallig mono >:)
alles doet het beter dan enkel dakpannen op noord.
En toch zou ik geen panelen op de andere kant van ons huis willen hebben, het oog wil ook wat!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:04:
[...]

Om het maar weer even on-topic te maken:

https://www.google.nl/map...7A_ucw!2e0!7i13312!8i6656

En die panelen lagen er voordat die bomen er stonden en ze staan op eigen terrein...

Wij hadden ook een hele hoge boom in de toon (NW van onze grond). De vorige eigenaar was er één van groeien en laten bloeien dus die boom stond veel te dicht bij het huis. Gelukkig kregen we daar een kap vergunning voor omdat hij binnen 3 meter van het huis stond. De buurman was ook erg gelukkig ermee. Zijn fundering werd opgetild door die boom, hij had geen zon in de tuin, wij hadden overal wortels in ons grasveld, heel veel blad, en angst dat die boom met een beetje westerstorm een paar dikke takken op het huis zou donderen.

We hebben nog een mooie boom in de tuin (een es), maar die staat ver genoeg van bebouwing af dat hij heel mooi uitkomt en niemand in de weg staat. Ja, we hebben wat last van schaduw als de zon aan het ondergaan is...

[...]

En toch zou ik geen panelen op de andere kant van ons huis willen hebben, het oog wil ook wat!
Die meneer op de klooster weg is ook beetje dom, je weet dat je panelen bij voorkeur altijd zo hoog mogelijk moet hangen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:33:
[...]

Die meneer op de klooster weg is ook beetje dom, je weet dat je panelen bij voorkeur altijd zo hoog mogelijk moet hangen haha
Die heb ik nog maar even buiten beschouwing gelaten :p Dat was mijn eerste opmerking ook, toen hij die panelen neer had gelegd: waarom niet in de nok? En twee jaar later zette hij die bomen er voor. En die bomen geven al heel vroeg, heel veel schaduw... Anders had hij vanaf een uur of 10 tot zonsondergang een practisch vrije horizon gehad...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:38:
[...]

Die heb ik nog maar even buiten beschouwing gelaten :p Dat was mijn eerste opmerking ook, toen hij die panelen neer had gelegd: waarom niet in de nok? En twee jaar later zette hij die bomen er voor. En die bomen geven al heel vroeg, heel veel schaduw... Anders had hij vanaf een uur of 10 tot zonsondergang een practisch vrije horizon gehad...
Iemand zal hem gezegd hebben dat het een goed idee is zonnepanelen, maar eigenlijk boeit het hem technisch niet. Hij zal niet zo met opbrengst bezig zijn als wij.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:05:
Die poly panelen zijn inderdaad goedkoop zie ik.

Edit: zie zelfs canadian solar maxpower poly's met 330wp voor €179.
dat zijn wel 72 cells panelen, maar bedankt voor de tip, die zocht ik namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
DanTm schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:24:
[...]

dat zijn wel 72 cells panelen, maar bedankt voor de tip, die zocht ik namelijk :)
Ja 72 cells en helaas nog niet een al te hoge vmp. Ook zijn ze bijna 2 meter hoog..

Wel veel wp voor weinig geld en minder kabels en montage materiaal als je een vast aantal wp wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 15:24
EC Solar 335W met een VOC van 46,9 en VMP 38,2

72 cells, 1,95 meter hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
(RSH) schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:03:
EC Solar 335W met een VOC van 46,9 en VMP 38,2

72 cells, 1,95 meter hoog
dat is maar een halve volt en 5 wp meer. Zijn wel een stuk duurder (en geen poly maar mono)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

PClop schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:31:
[...]

Mijn noord panelen
Jouw mono set heeft op noord 20 graden +/- 60% opbrengst. Mijn SF-jes ook op noord 20 graden hebben afgelopen jaar anders bijna 78% opbrengst gehaald (77,7%).

Bullshit? Nee, maar ze leveren toch echt wel een stuk meer op ;)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlizzarD schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:03:
[...]

Jouw mono set heeft op noord 20 graden +/- 60% opbrengst. Mijn SF-jes ook op noord 20 graden hebben afgelopen jaar anders bijna 78% opbrengst gehaald (77,7%).

En dat komt doordat ze minder gevoelig zijn voor schuine instraling,iets wat niet in de folder staat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
DanTm schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:05:
[...]

dat is maar een halve volt en 5 wp meer. Zijn wel een stuk duurder (en geen poly maar mono)
Die Canadian Solar datasheet: https://www.canadiansolar...et-MaxPower_CS6U-P_en.pdf

STC Vmp: 37.2 V
NOCT Vmp: 34.2 V

EC solar 335 wp:
http://www.sun-solar.nl/w...ll-black-ECS-335M72-1.pdf

STC Vmp: 37.8 V

Deze zijn wel zwart als het van belang is, maar met 229 euro 50 euro duurder dan de Canadian Solar (179)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 14:27
reneeke1970 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:10:
[...]

En dat komt doordat ze minder gevoelig zijn voor schuine instraling,iets wat niet in de folder staat
En de meeropbrengst bij SF deels door het omlaagkrikken van de Wp waarde op het stickertje ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 15-01-2018 20:09 . Reden: verkeerd verwoord ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sorry, @PClop, @BlizzarD, ik kon het niet laten om dat uit te rekenen.

78% van 175 = 136,5 wp voor 140 Euro (huidige min. prijs voor die paar 175-s panelen die er nog zijn ) = 1,02 euro per wp
60% van 270 = 162 wp voor 155 euro = 0,95 euro per wp

Die sf panelen nemen wel veel minder plek in en zijn mooier en het is zo jammer dat ze bijna op zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
twain4me schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:55:
En dan komt de bomen politie om je een bekeuring te geven als hij tehoog is :D

Beetje handhaving op het verplichte onderhoud aan bomen zou het probleem van vallende takken/ omvallende bomen al bijna tot nul doen zakken.

Voor dit soort veranderingen moet je echt bij de architect/ stedenbouwkundige/ontwikkelaar zijn, waneer hun het niet op papier zetten komt het er niet. als een dak niet geschikt is hoef je het huis niet te kopen, de markt bepaald dan dat we daken krijgen waar je wel panelen op kwijt kan. Vanwegen dat principe is nagenoeg iedere plattegrond in nederland typologisch gelijk. bouw een afwijkende plattegrond, en je verkoopt minder goed. Zowel ik als mijn collega's worden regelmatig benaderd door projectontwikkelaars om even een gevel te ontwerpen. platte gronden staan al vast er wordt geen rekening gehouden met zonlicht/ uitzicht etc. gewoon copy paste niets meer niet minder, en "wij" kopen het nog ook. Gelukkig zijn er steeds minder architecten die daar in mee gaan.

Zolang we architectuur niet waarderen en gewoon 13 in een dozijn woningen blijven kopen veranderd er helemaal niets. en blijven "ze" lekker door copy pasten.

Ik ken projecten waar het oorspronkelijke ontwerp heel erg zonnepaneel vriendelijk was, maarja op een andere manier pasten er een paar huizen meer op en de "markt"accepteerde het prijsverschil niet.

stiekem zijn we er dus zelf debet aan ;)
Grappig, meestal heb ik last van architecten en stedenbouwkundigen die er alles aan doen om een optimale plaatsing onmogelijk te maken met allerlei kapjes en frutsels aan daken, danwel verkavelingen waar je niks mee kan. :+

Plattegronden staan inderdaad meestal al vast. Een standaard rijtjeshuis is tot in den treure geoptimaliseerd.
[...]

Alleen jammer dat ze niet meer fatsoenlijk verkrijgbaar zijn.

Ik heb het hier ideaal. In de zomer staan de bomen ver genoeg weg en heb ik een vrijwel onbelemmerd dak. In de winter is het blad weg en komt de zon er mooi tussendoor. Nu nog even 10k vinden om zonnepanelen te kopen. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Señor Sjon schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:03:
[...]

Grappig, meestal heb ik last van architecten en stedenbouwkundigen die er alles aan doen om een optimale plaatsing onmogelijk te maken met allerlei kapjes en frutsels aan daken, danwel verkavelingen waar je niks mee kan. :+

Plattegronden staan inderdaad meestal al vast. Een standaard rijtjeshuis is tot in den treure geoptimaliseerd.
Afbeeldingslocatie: https://www.ecn.nl/typo3temp/pics/27df119c06.jpg

er zijn architecten die het omarmen

Afbeeldingslocatie: http://www.soulwoman.org/wp-content/uploads/2013/02/Zonnepanelen.jpg

er zijn projectontwikkelaars die er een slaatje uit slaan

Afbeeldingslocatie: http://www.mooizon.nl/wp-content/uploads/2016/03/01-1_Loppersum.jpg

Je hebt ook architecten die er geen rekening mee hebben gehouden en waar de bewoners er schijt aan hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

Ik geloof je wel hoor, :P maar dat was de vraag ook niet, SF is slecht verkrijgbaar en het ging
om een groter aantal en of daar een vervanger voor zou zijn, elk ander paneel dus, bedoel een
noord installatie hoeft niet niet door te gaan omdat SF niet meer voldoende leverbaar is.
Heb je nog wel ff een link die jou bewering iets meer kracht bij zet, want bla bla horen we
hier genoeg, is niet beledigend bedoeld maar maakt het plaatje wat je schetst iets completer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
jacovn schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:09:
[...]

Ik woon in Almere, daar stond 4 meter water en er groeden geen mangroven of andere bomen.
De strook waar we bouwen stonden struiken en 15+ jaar oude bomen tegenaan en die heeft de gemeente gekapt, en herplant. Dus veel problemen met bomen kappen hebben ze hier niet echt.

Het probleem is dat ze liefst snelgroeiende bomen planten. Die zijn helaas meestal ook minder stevig en er waaien stukken af.
Water zou nog een stuk vervelender zijn .... maar je wat niet kan komen "Zeespiegelstijging" ....

Ze willen de wijk snel een beetje groen hebben, vandaar snel groeiend, later vaak tragere groeiers..

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 14:28
Na dit hele topic doorgespit te hebben, heb ik ook besloten om panelen te laten plaatsen. Bij een aantal lokale bedrijfjes prijsaanvraag gedaan. Gisteren een bedrijfje over de vloer gehad die uitsluitend met Solar Edge en Duitse panelen werken. Aardige map met documentatie, krantenartikelen en onderzoeken bij zich om mij te overtuigen. Ik moet zeggen, het verhaal is goed... nu de prijs nog. Als mensen zin hebben, ik heb mijn verhaal ook toegevoegd aan mijn eigen topic. Schieten mag.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

virtualJac schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:00:
Na dit hele topic doorgespit te hebben, heb ik ook besloten om panelen te laten plaatsen. Bij een aantal lokale bedrijfjes prijsaanvraag gedaan. Gisteren een bedrijfje over de vloer gehad die uitsluitend met Solar Edge en Duitse panelen werken. Aardige map met documentatie, krantenartikelen en onderzoeken bij zich om mij te overtuigen. Ik moet zeggen, het verhaal is goed... nu de prijs nog. Als mensen zin hebben, ik heb mijn verhaal ook toegevoegd aan mijn eigen topic. Schieten mag.
Schieten mag, zolang er maar niet op de panelen wordt gericht?

Mijn eerste tip: pas iets zeggen als je meerdere offertes hebt gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09
Wie is er bekend met de melding: 'instabiel bedrijf' op een SMA omvormer?

Ik zit net wat de logging door te nemen in Sunny Portal. Kijk daar sinds een tijd eigenlijk niet meer op vanwege PVoutput en domoticz.

Omvormer doet gewoon netjes zijn werk overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Noord27
]CODE 33: INSTABIEL BEDRIJF

De DC-spanning is niet voldoende voor een stabiele werking

Wacht tot er voldoende instraling is. Op bepaalde momenten, zowel tijdens het opstarten ’s morgens als tijdens het afkoppelen s' avonds kunt u tijdelijk een situatie hebben van net wel/net niet voldoende spanning. Dit is geen reden tot ongerustheid.

Een oorzaak kan ook zijn dat OptiTrac Global Peak niet is ingeschakeld op de omvormer wanneer er schaduw (lage zonnestand) of sneeuw is op de panelen.

Neem contact op met de Service Line wanneer de instraling voldoende is en de opstarttijd lang duurt.
bron: https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/foutcodes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@twain4me

Ik heb wel aardig wat schaduwval op de 10 SF panelen in de winterperiode. Dan zal het daarmee wel samen hangen. OptiTrac staat ook aan. Opstarttijd is ook prima.

Dus in feite een melding die overbodig is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TM3CH
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-08-2023
Hoe zit het eigenlijk met de degradatie van de verschillende merken panelen? Sommige merken geven een lineaire vermogensgarantie van 98% in het eerste jaar tot 84.8% na 25 jaar (bv LG LG330N1C-A5) waar andere merken 97% -> 80% opgeven (bv Trina Honey Plus 295Wp). Zijn dit reële degradatie cijfers of ontloopt het elkaar in de praktijk niets?

Als je de kosten afzet tegen het totaal aantal opgewekte kWh over 25 jaar, rekening houdend met “maximale degradatie”, dan maakt het in prijs per opgewekte kWh erg weinig uit of je nou Trina of LG neemt (voor iemand die niet zelf het dak op gaat).

Nu is er natuurlijk niemand die deze “nieuwe panelen” al 20 jaar heeft liggen maar misschien dat er iemand is die hier meer van weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@TM3CH niet zo lang geleden heb ik antwoord op die vraag proberen te vinden.

Panasonic steekt er met kop en schouders bovenuit qua prijs en ik wilde weten waarom.
Behalve Hit techniek zijn er ook subtile verschillen met de opbouw van het paneel.
De kunst is dus om te zien welke elementen je eventueel terug kan vinden in andere merken.

Het lijkt erop dat ze vooral heel erg veel moeite doen om micro crakking tegen te gaan, denk dan aan steviger frame, stevigere glasplaat kleinere panelen, dit voorkomt doorbuiging/ torderen en daarmee het scheuren van de zonnecel (80% na 25 jaar)

Ja solar heeft in een nieuwe serrie een extra profiel geplaatst om doorbuigen tegen te gaan. (80% na 25 j)

Trina solar doet niets extra tegen doorbuiging (80% na 25 jaar)

En bij de opbouw van de lg's valt me niet heel erg veel op. (87% na 25 jaar)

Dan is het volgende warmte, LG heeft veel gedaan om de interne weerstand te verkleinen door een nieuwe opbouw. De panelen zullen minder warm worden en dus minder snel verouderen.. hmm klinkt aannemelijk. In nederland worden panelen minder warm dan in de sahara, die garanties zijn wereldwijd, dus dan is de volgende vraag, verouderen andere panelen hier wel 20% als gevolg van warmte?

En toen liep ik een beetje vast totdat ik de specificaties van solarwat las 87% na 30 jaar.. een glas glas paneel
nu blijkt dat glas glas panelen beter tegen weersomstandigheden kunnen (hogere weerstand tegen indringen vocht) wellicht heeft lg het voor elkaar gekregen om het paneel beter af te dichten/ beter lamineren? De degradatie cijfers zijn vergelijkbaar!
Of gokken ze erop dat verreweg de meeste panelen door hun gunstige ligging 87% prima halen en die paar die eronder zitten met liefde zullen vervangen? (als iemand al gaat klagen) ze verkopen er waarschijnlijk een boel extra panelen door. WP en voltages worden nagemeten, maar niemand kan nu bepalen of dat paneel het nog doet over 25 jaar.
Het is niet voor niets dat concumentenbonden er zo weinig zinnigs over kunnen zeggen, een paar jaar geleden hebben ze maar een lijstje gemaakt van goede fabrieken. Ze gingen langs bij de fabriek en keken hoegoed de productielijn was opgezet, hoe kleiner de kans was op productie fouten hoe beter je uit de test kwam.

Al met al is het een feit dat glas-glas panelen beter presteren in een klimaat kamer, en dat veel degradatie gevolg schade is van het onjuist vervoeren/plaatsen van panelen. (leunen op het paneel)

Zoals je ziet heb ik ook meer vragen dan antwoorden gevonden.

Mijn eigenlijk geheel ongefundeerde onderbuikgevoel zegt dat het bar weinig uitmaakt, niet dat je daar wat aan hebt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!
twain4me schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:40:
@TM3CH niet zo lang geleden heb ik antwoord op die vraag proberen te vinden.

Panasonic steekt er met kop en schouders bovenuit qua prijs en ik wilde weten waarom.
Behalve Hit techniek zijn er ook subtile verschillen met de opbouw van het paneel.
De kunst is dus om te zien welke elementen je eventueel terug kan vinden in andere merken.

Het lijkt erop dat ze vooral heel erg veel moeite doen om micro crakking tegen te gaan, denk dan aan steviger frame, stevigere glasplaat kleinere panelen, dit voorkomt doorbuiging/ torderen en daarmee het scheuren van de zonnecel (80% na 25 jaar)

Ja solar heeft in een nieuwe serrie een extra profiel geplaatst om doorbuigen tegen te gaan. (80% na 25 j)

Trina solar doet niets extra tegen doorbuiging (80% na 25 jaar)

En bij de opbouw van de lg's valt me niet heel erg veel op. (87% na 25 jaar)

Dan is het volgende warmte, LG heeft veel gedaan om de interne weerstand te verkleinen door een nieuwe opbouw. De panelen zullen minder warm worden en dus minder snel verouderen.. hmm klinkt aannemelijk. In nederland worden panelen minder warm dan in de sahara, die garanties zijn wereldwijd, dus dan is de volgende vraag, verouderen andere panelen hier wel 20% als gevolg van warmte?

En toen liep ik een beetje vast totdat ik de specificaties van solarwat las 87% na 30 jaar.. een glas glas paneel
nu blijkt dat glas glas panelen beter tegen weersomstandigheden kunnen (hogere weerstand tegen indringen vocht) wellicht heeft lg het voor elkaar gekregen om het paneel beter af te dichten/ beter lamineren? De degradatie cijfers zijn vergelijkbaar!
Of gokken ze erop dat verreweg de meeste panelen door hun gunstige ligging 87% prima halen en die paar die eronder zitten met liefde zullen vervangen? (als iemand al gaat klagen) ze verkopen er waarschijnlijk een boel extra panelen door. WP en voltages worden nagemeten, maar niemand kan nu bepalen of dat paneel het nog doet over 25 jaar.
Het is niet voor niets dat concumentenbonden er zo weinig zinnigs over kunnen zeggen, een paar jaar geleden hebben ze maar een lijstje gemaakt van goede fabrieken. Ze gingen langs bij de fabriek en keken hoegoed de productielijn was opgezet, hoe kleiner de kans was op productie fouten hoe beter je uit de test kwam.

Al met al is het een feit dat glas-glas panelen beter presteren in een klimaat kamer, en dat veel degradatie gevolg schade is van het onjuist vervoeren/plaatsen van panelen. (leunen op het paneel)

Zoals je ziet heb ik ook meer vragen dan antwoorden gevonden.

Mijn eigenlijk geheel ongefundeerde onderbuikgevoel zegt dat het bar weinig uitmaakt, niet dat je daar wat aan hebt :P
Ik heb logging per paneel en heb nieuwe en 17 jaar oude naast elkaar liggen.
En ik kan je vertellen dat ik lachend alle oude gebruikte panelen koop die niemand meer wil hebben omdat ze niet genoeg meer op leveren (in hun gedachte )
Oke het zijn wel 240/260 wp panelen. Maar ach voor 50/60 euro.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@twain4me Staar je niet blind op specificaties. Degradatie is in de praktijk nihil. Tegen de tijd dat je 10 jaar verder bent is de techniek ook weer een stuk verder. Koop wat een beetje de sweet-spot is momenteel qua prijs/Wp. Rond de 300Wp panelen. Wil je het geheel snel terug verdienen is er 2e hands ook prima aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Noord27 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:04:
@twain4me Staar je niet blind op specificaties.
Was ik ook niet van plan hoor, in mijn persoonlijke situatie maakt het helemaal niets uit wat er op het dak gaat zolang het maar zwart is (vanwege het architectonische aanzicht heb ik meer panelen nodig dan voor mijn verbruik nodig is).
Mijn nieuwsgierigheid won weer eens en de waarom waarom vragen kwamen weer boven drijven toen @TM3CH zijn vraag posten (eigenlijk is het dus zijn vraag)

Doch is het fijn te lezen dat mijn onderbuik me niet in de steek laat :P

tnx @reneeke1970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Sunpower claimed 8% verlies in 25 jaar en komen hem op je dak vervangen 25 jaar lang mocht er wat zijn.
Maar de prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Ik twijfel over panelen op mijn schuine dak, omdat ik ooit een nok verhoging wil.

Hoeveel gaat het kosten om de panelen te laten verwijderen en opnieuw te laten monteren? Moet ik rekening houden met €1000 (dat is een typische prijs van het laten plaatsen, begrijp ik) of €2000 omdat het zowel verwijderd als geplaatst moet worden?

Ik heb twee linkerhanden dus als ik ze zelf verwijder gaan ze ongetwijfeld stuk.

edit: Ik zou bijna vergeten dat ik dan ook moet nagaan of de panelen wel zouden passen na de nok verhoging!

[ Voor 11% gewijzigd door dodners op 16-01-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Heeft er iemand ervaring met plat dak montage systemen voor SF panelen? Ik overweeg Flamco Falx neer te leggen maar heb het idee dat ik wel wat ruimte verlies. Het moet met name prijs kwalitatief goed zijn en snel te monteren zonder tonnen ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:22:
Sunpower claimed 8% verlies in 25 jaar en komen hem op je dak vervangen 25 jaar lang mocht er wat zijn.
Maar de prijs..
Blijft lastig hoe je dat nou precies kan meten en aantonen dat ze te weinig presteren.
Als ik naar mijn beste Sunpower-paneel kijk, dan deed die in 2017 net iets meer dan 300 kWh en ligt direct naast een paneel dat slechts 286 kWh gedaan heeft. En dat paneel dat 300 kWh deed ligt hoogzomer ook nog eerst zo'n 30-60 minuten in de schaduw terwijl het 286-kwh paneel nooit schaduw vangt. Zit dus al best wat verschil tussen beste en slechtste paneel.

Het zijn wel uitschieters hoor, bijna al mijn panelen met vergelijkbare schaduw deden vrij consitent 288-291 kWh in 2017, en er zit best een groot gat tussen de nummer 1 met 300,6 kWh en de nummer 2 in mijn ranglijst met 291,8 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

dodners schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:27:
Ik twijfel over panelen op mijn schuine dak, omdat ik ooit een nok verhoging wil.

Hoeveel gaat het kosten om de panelen te laten verwijderen en opnieuw te laten monteren? Moet ik rekening houden met €1000 (dat is een typische prijs van het laten plaatsen, begrijp ik) of €2000 omdat het zowel verwijderd als geplaatst moet worden?

Ik heb twee linkerhanden dus als ik ze zelf verwijder gaan ze ongetwijfeld stuk.

edit: Ik zou bijna vergeten dat ik dan ook moet nagaan of de panelen wel zouden passen na de nok verhoging!
Er vanuit gaande dat ze de materialen kunnen hergebruiken zou ik uitgaan van de arbeid die je moet verrichten voor het plaatsen van een volle installatie. Dat zal wel ongeveer gelijk zijn aan het herplaatsen (geen omvormer, wel weghalen).

Afhankelijk van je aantal panelen, met 2 man 4-5 uur. Ga uit van €100,- per uur.

Denk ik... :p

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ocaj schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:36:
[...]

Blijft lastig hoe je dat nou precies kan meten en aantonen dat ze te weinig presteren.
Als ik naar mijn beste Sunpower-paneel kijk, dan deed die in 2017 net iets meer dan 300 kWh en ligt direct naast een paneel dat slechts 286 kWh gedaan heeft. En dat paneel dat 300 kWh deed ligt hoogzomer ook nog eerst zo'n 30-60 minuten in de schaduw terwijl het 286-kwh paneel nooit schaduw vangt. Zit dus al best wat verschil tussen beste en slechtste paneel.

Het zijn wel uitschieters hoor, bijna al mijn panelen met vergelijkbare schaduw deden vrij consitent 288-291 kWh in 2017, en er zit best een groot gat tussen de nummer 1 met 300,6 kWh en de nummer 2 in mijn ranglijst met 291,8 kWh.
Zou je een kans maken er iets aan te claimen ?
Ze geven aan alleen maar positieve afwijking te hebben. Wellicht is de nummer 1 heel veel beter dan de andere panelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Geen idee of je kans maakt. Het hangt van zoveel factoren af, het ene jaar is ook het andere niet. Maar als je van elk jaar braaf alle data kunt tonen, misschien dat je dan wat kunt.

Maar het geeft te denken wat zo'n garantie-claim waard is. Van de andere kant: Sunpower is een amerikaans merk en de amerikanen zijn veel actiever in claimen dan wij. Kennelijk heeft Sunpower voldoende vertrouwen in hun product. Uiteindelijk ga ik voor 10-20 kWh per jaar geen moeite doen. Kijk, als een paneel nu op jaarbasis nog maar 150kwh oplevert dan wordt het een ander verhaal.

Ik heb voorlopig niks te claimen, op basis van mijn ligging (Oost/West, helling 40 graden) zou ik op jaarbasis ca 85% rendement moeten hebben. Met een 335Wp paneel is dat 285 kWh en dat doet zelfs mijn slechts presterende paneel (nou ja, behalve de 1 of 2 die regelmatig last van de schaduw van mijn eigen dakkapel heeft, maar dat telt niet...).

Verder een geruststellende gedachte dat Solaredge uit elk paneel het optimale haalt, ook als er een paneel tussenzit dat hetzij sneller veroudert, hetzij veel beter dan gemiddeld presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Mojo schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:43:
[...]

Er vanuit gaande dat ze de materialen kunnen hergebruiken zou ik uitgaan van de arbeid die je moet verrichten voor het plaatsen van een volle installatie. Dat zal wel ongeveer gelijk zijn aan het herplaatsen (geen omvormer, wel weghalen).

Afhankelijk van je aantal panelen, met 2 man 4-5 uur. Ga uit van €100,- per uur.

Denk ik... :p
Het gaat in ieder geval een aardige duit kosten!

Wel handig om over na te denken. Er valt ook wat voor te zeggen om gewoon te wachten met panelen plaatsen tot na de nok verhoging (of misschien gelijktijdig), aangezien er tegen die tijd vast meer reden is om meer te verbruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ocaj schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:36:
[...]

Daar is vast een industrie standaard voor, zoniet dan staat het waarschijnlijk beschreven in je garantie voorwaarde. En als ze dat hebben nagelaten kan je lachen, want dan mag jij bij een rechter met je tabelletjes gaan aanemelijk maken dat het meer is dan 8%

Als ik jou was zou ik de opbrengst van alle panelen per jaar in excel zetten, je kan dan paneel a vergelijken met zichzelf in verschillende jaren de overige panelen bepalen dan de norm.
voorbeeld
2015 gem opbrengst per paneel = 280 paneel a = 300
2016 gem opbrengst per paneel = 283 -> norm= +1% paneel a = 297 -> -1% verschil is 2%
2017 gem opbrengst per paneel = 280 -> norm = 0% paneel a = 291 -> -3% verschil is 3%

etc etc
je ziet nu dat paneel a 3% slechter presteerde dan de rest van de installatie, je kan nu controleren of er niets is veranderd in de jaren (boom van de buren of een vast gebakken vogelkwak)

Om nauwkeurigheid van de norm te vergroten kan je het beste en slechte paneel buiten het gemiddelde laten

waneer je paneel a ergens rond de 10% verschil ziet zou je ze kunnen bellen met de vraag, "Wat nu?"
verre van super nauwkeurig, maar hier kan je de boel wel globaal mee in de gaten houden.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Markprinsen schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:44:
Heeft er iemand ervaring met plat dak montage systemen voor SF panelen? Ik overweeg Flamco Falx neer te leggen maar heb het idee dat ik wel wat ruimte verlies. Het moet met name prijs kwalitatief goed zijn en snel te monteren zonder tonnen ballast.
Heb in oktober er 10 op plat dak gelegd met flatfix fusion. Mooi klik systeem en licht gewicht. Met wind deflectors is niet zoveel ballast nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

dodners schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Het gaat in ieder geval een aardige duit kosten!

Wel handig om over na te denken. Er valt ook wat voor te zeggen om gewoon te wachten met panelen plaatsen tot na de nok verhoging (of misschien gelijktijdig), aangezien er tegen die tijd vast meer reden is om meer te verbruiken :)
Nou ik zou wel eens willen weten waar dan die rest blijft van die E100,00 per uur.... Ik zie m niet, en wat ik hier zo om mij heen hoor ook niet.
Er zijn wat zaken van belang natuurlijk, hoeveel stuks gaat t om?
En wanneer ben je dat van plan? ga je dat binnen 4 jaar doen dan ben je de opwek kwijt aan de gene die (de)monteert. en doe je het na 6 jaar dan eb je na 6 jaar, 6 jaar oude panelen met 2 jaar netto opbrengst. etc. etc.
Dus: of zo snel mogelijk doen die nokverhoging, of het een hele tijd uitstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 16-01-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Markprinsen schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:44:
O-W, zuid, landscape of portait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Andre1973 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:49:
[...]

O-W, zuid, landscape of portait?
Waarschijnlijk oost West landscape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Afhankelijk van wie je treft zal het vermoedelijk tussen 750 en 1500 euro liggen. (afhankelijk van het aantal wel of geen steiger aanwezig etc etc etc)

De belangrijkste vraag is eigenlijk wanneer is ooit
stel je zou na de nok verhoging een systeem plaatsen wat p/j 500 zou opleveren
elk jaar dat je de opbouw dan eerder doet verdien je dus 500 euro

Waneer je vrij zeker weet dat het er in de komende 4 jaar niet inzit om te gaan verhogen plaats ze dan nog voor deze zomer ;) van uitsel komt afstel en voor je het weet ben je 10 jaar veder zonder panelen zonder opbouw en zonder 10x 500 euro voordeel.

Mocht je nok verhoging er zo uitzien, en je dak gaat er niet in zijn geheel vanaf overweeg dan om 1 rij net boven de dakgoot te plaatsen op eigen constructie , dan kan die alvast gewoon blijven liggen.

https://www.nokverhoging....okverhoging-met-buren.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 17-01-2018 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Markprinsen schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:57:
[...]

Waarschijnlijk oost West landscape
Flatfix fusion werkt wel makkelijk. " SNRG koppelflex plat dak gekoppeld systeem" kan ook, is denk ik iets goedkoper in aanschaf. Ballast zal niet veel anders zijn denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 17-01-2018 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Het afhalen is echt zo gebeurd. Ik heb met verbazing naar die mannen staan kijken. Ze hadden die dingen er sneller af dan op :p

Ik was 800 euro kwijt voor het verplaatsen van 12 panelen en plaatsen van 10 nieuwe (inc btw). Dit was inclusief het plaatsen van de nieuwe omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
jacovn schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:51:
[...]

Zou je een kans maken er iets aan te claimen ?
Ze geven aan alleen maar positieve afwijking te hebben. Wellicht is de nummer 1 heel veel beter dan de andere panelen :)
Bij de TU delft geloof ik hebben ze een zonnepanelen testbank. Waar ze net als in de fabriek onder STC je paneel testen. Kost volgens ijm120 euro, moet je het aanleveren op 25 graden. Met dat testrapport kun je je melden bij de paneelproducten als je teveel afwijking hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Wellicht leuke informatie:
https://www.solarcare.eu/...and-in-2017-088kwhwp.html

Data uit 2500 installaties
Afbeeldingslocatie: https://www.solarcare.eu/images/stories/pv%20opbrengstfactoren%202017.png

Volgens die pagina was 2017 het slechtse jaar van de laatste 5

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 17-01-2018 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17
Voor mij geldt ook dat 2017 het slechtste jaar was sinds ik m'n set begin 2013 in gebruik heb genomen:
jaar kWh/kWp
2013 0,89
2014 0,92
2015 0,93
2016 0,93
2017 0,85

Betreft 2295 Wp (9x255) met SolarEdge SE3000 bijna pal zuid, dakhelling 45gr. In de slechte maanden van het jaar nogal wat last van schaduw. Gemeten d.m.v. pulseteller in meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 17-01-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Andre1973 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:47:
[...]

Nou ik zou wel eens willen weten waar dan die rest blijft van die E100,00 per uur.... Ik zie m niet, en wat ik hier zo om mij heen hoor ook niet.
Er zijn wat zaken van belang natuurlijk, hoeveel stuks gaat t om?
En wanneer ben je dat van plan? ga je dat binnen 4 jaar doen dan ben je de opwek kwijt aan de gene die (de)monteert. en doe je het na 6 jaar dan eb je na 6 jaar, 6 jaar oude panelen met 2 jaar netto opbrengst. etc. etc.
Dus: of zo snel mogelijk doen die nokverhoging, of het een hele tijd uitstellen.
het is wel 2 man voor 100€ per uur.
dus per persoon is het 50€ per uur.
dan heb je ook nog een klusje van 4 uur, daar komt nog 50€ voor rij kosten op.
dan heb je nog maar 40€ per uur, waar van 50% naar overhead en belasting gaat, en zie jij een 20€ per uur.
(zie je die wel?)
maar berekening is vrij grof en kan anders uitvallen en eigenlijk moet er nog BTW bij ook (is het dan laag of hoog tarief?).

maar even iets anders, hoe duur kost jij eigenlijk?
(mag het ook DMen, is gewoon nieuwsgierigheid denk dat ik je niet eens in huur, want heb je nergens voor nodig (oei dit klinkt weer heel lullig, en dat bedoel ik ook weer niet))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Heeft iemand hier toevallig al ervaring met de Ubiquiti Micro omvormers e.d.? Ze hebben een complete suite van paneel, bevestiging tot logging. Als deze spullen software matig net zo goed werken als de Wifi en Video spullen dan is dat zeker een aanrader. Je krijgt per paneel logging en een hippe app voor de telefoon (net als bij Unifi en Unifi video)

Wat ik zo snel zie is de micro 91 euro, de gateway 53, eindstuk 40 en de Y kabels 31 euro p/s. Dat vindt ik nog best mee vallen. Zeker de gateway van slechts 53 euro is snel meer dan 200 euro goedkoper dan de andere merken, zoals APS of Enphase.
Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??