@
TM3CH niet zo lang geleden heb ik antwoord op die vraag proberen te vinden.
Panasonic steekt er met kop en schouders bovenuit qua prijs en ik wilde weten waarom.
Behalve Hit techniek zijn er ook subtile verschillen met de opbouw van het paneel.
De kunst is dus om te zien welke elementen je eventueel terug kan vinden in andere merken.
Het lijkt erop dat ze vooral heel erg veel moeite doen om micro crakking tegen te gaan, denk dan aan steviger frame, stevigere glasplaat kleinere panelen, dit voorkomt doorbuiging/ torderen en daarmee het scheuren van de zonnecel (80% na 25 jaar)
Ja solar heeft in een nieuwe serrie een extra profiel geplaatst om doorbuigen tegen te gaan. (80% na 25 j)
Trina solar doet niets extra tegen doorbuiging (80% na 25 jaar)
En bij de opbouw van de lg's valt me niet heel erg veel op. (87% na 25 jaar)
Dan is het volgende warmte, LG heeft veel gedaan om de interne weerstand te verkleinen door een nieuwe opbouw. De panelen zullen minder warm worden en dus minder snel verouderen.. hmm klinkt aannemelijk. In nederland worden panelen minder warm dan in de sahara, die garanties zijn wereldwijd, dus dan is de volgende vraag, verouderen andere panelen hier wel 20% als gevolg van warmte?
En toen liep ik een beetje vast totdat ik de specificaties van solarwat las 87% na 30 jaar.. een glas glas paneel
nu blijkt dat glas glas panelen beter tegen weersomstandigheden kunnen (hogere weerstand tegen indringen vocht) wellicht heeft lg het voor elkaar gekregen om het paneel beter af te dichten/ beter lamineren? De degradatie cijfers zijn vergelijkbaar!
Of gokken ze erop dat verreweg de meeste panelen door hun gunstige ligging 87% prima halen en die paar die eronder zitten met liefde zullen vervangen? (als iemand al gaat klagen) ze verkopen er waarschijnlijk een boel extra panelen door. WP en voltages worden nagemeten, maar niemand kan nu bepalen of dat paneel het nog doet over 25 jaar.
Het is niet voor niets dat concumentenbonden er zo weinig zinnigs over kunnen zeggen, een paar jaar geleden hebben ze maar een lijstje gemaakt van goede fabrieken. Ze gingen langs bij de fabriek en keken hoegoed de productielijn was opgezet, hoe kleiner de kans was op productie fouten hoe beter je uit de test kwam.
Al met al is het een feit dat glas-glas panelen beter presteren in een klimaat kamer, en dat veel degradatie gevolg schade is van het onjuist vervoeren/plaatsen van panelen. (leunen op het paneel)
Zoals je ziet heb ik ook meer vragen dan antwoorden gevonden.
Mijn eigenlijk geheel ongefundeerde onderbuikgevoel zegt dat het bar weinig uitmaakt, niet dat je daar wat aan hebt