Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.554 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik was dus van plan om met een paar pvc bochten een kabeldoorvoer te maken op het dak, beetje zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://maken.wikiwijs.nl/generated/s960x720_01b07d5efccbd4d04db92a0230661158a802f0f6.png

Maar nu blijkt dat PVC niet UV bestendig is ?

Alternatief is gebruik maken van PP bochten maar volgens deze site zijn die ook niet UV bestendig :(
PP Buizen zijn tot zekere hoogte UV bestendig. Maar op den duur gaat het verkleuren en trekken de weekmakers uit het materiaal. Hierdoor verliest de PP buis haar slagvastheid. Daarom wordt buitenmontage boven de grond niet aangeraden.
Het wordt een doorvoer van 125mm buis, hoe krijg ik die nu wel beschermd tegen de UV straling? Bestaat er een tape die ik ervoor kan gebruiken?

Edit) Zou het omwikkelen van de PVC bochten met bitumenband een oplossing zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 17-01-2018 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:13:

Alternatief is gebruik maken van PP bochten maar volgens deze site zijn die ook niet UV bestendig :(

[...]
klopt helemaal pp is er iets beter tegen bestand, maar zeker niet bestendig

Bitume band kan,echter dat is redelijk zwaar, pvc verouderd niet alleen door uv de kans is dat je het juist kapot trekt door zijn eigen (nieuwe) gewicht
Iets goedkoper is alu tape
Een alternatief is schilderen
Een ander alternatief = aluminum bochten gebruiken (dat is wel een beetje dun voor buiten)
Of ze door een kapje voeren.
https://www.techniekhulp....o_ventilatiekap_rond.html

mijn advies:
Als je het niet meer weet loop even bij een winkel zoals warmteservice binnen, ze hebben daar alle materialen en over het algemeen goede vakkennis, neem je foto mee en ze geven je wat je nodig hebt.

Overegens worden pvc buisen extreem vaak gebruikt voor dit probleem, zowel bij airco's als zonnepanlen.
nee het gaat geen 50 jaar mee, maar 30 jaar is zeker geen uitzondering, dit is dikwandige pvc en niet de dunwandige die we kennen van de regenpijpen.

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 18-01-2018 00:05 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Regenpijpen zijn ook van PVC. Die van mij zitten er al 25 jaar op, gelakt. Misschien worden ze wat bros, maar voor een paar cent vervang je ze over 30 jaar voor nieuwe ;)

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:13:
Ik was dus van plan om met een paar pvc bochten een kabeldoorvoer te maken op het dak, beetje zoals dit:

[afbeelding]

[...]

Het wordt een doorvoer van 125mm buis, hoe krijg ik die nu wel beschermd tegen de UV straling? Bestaat er een tape die ik ervoor kan gebruiken?

Edit) Zou het omwikkelen van de PVC bochten met bitumenband een oplossing zijn?
Wat op deze foto fout is, is dat het uiteinde niet ondersteund word. Vooral bij vorst is het gewicht van sneeuw en ijs voldoende om hem te breken.
Maar anders zal deze riool buis het heel lang volhouden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zover voor flat fix fusion :( mijn panelen liggen op de grond. Zo na de storm maar eens kijken waarom.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 18-01-2018 09:33 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:51:
[...]

klopt helemaal pp is er iets beter tegen bestand, maar zeker niet bestendig

Bitume band kan,echter dat is redelijk zwaar, pvc verouderd niet alleen door uv de kans is dat je het juist kapot trekt door zijn eigen (nieuwe) gewicht
Iets goedkoper is alu tape
Een alternatief is schilderen
Een ander alternatief = aluminum bochten gebruiken (dat is wel een beetje dun voor buiten)
Of ze door een kapje voeren.
https://www.techniekhulp....o_ventilatiekap_rond.html

mijn advies:
Als je het niet meer weet loop even bij een winkel zoals warmteservice binnen, ze hebben daar alle materialen en over het algemeen goede vakkennis, neem je foto mee en ze geven je wat je nodig hebt.

Overegens worden pvc buisen extreem vaak gebruikt voor dit probleem, zowel bij airco's als zonnepanlen.
nee het gaat geen 50 jaar mee, maar 30 jaar is zeker geen uitzondering, dit is dikwandige pvc en niet de dunwandige die we kennen van de regenpijpen.
Schilderen had ik nog helemaal niet aan gedacht 8)7
reneeke1970 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:11:
[...]

Wat op deze foto fout is, is dat het uiteinde niet ondersteund word. Vooral bij vorst is het gewicht van sneeuw en ijs voldoende om hem te breken.
Maar anders zal deze riool buis het heel lang volhouden.
Goeie tip, extra ondersteuning dus maken. Met dat stormweer van vandaag ga je wel weer even nadenken over de krachten die de natuur op ons kan afsturen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 18-01-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/243411191764877313/403469737419603978/e45ad56f-5961-4210-9886-a0c034d9f789.png

Eerste (mij bekende) PV slachtoffer...

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
looyenss schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:46:
[afbeelding]

Eerste (mij bekende) PV slachtoffer...
franssie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:33:
Zover voor flat fix fusion :( mijn panelen liggen op de grond. Zo na de storm maar eens kijken waarom.
Ai... Dat is niet best. Ik zit ook (op kantoor) naar buiten te kijken en te hopen dat mijn Flatfix Fusion & Flatfix Eco blijven liggen. Die laatste heb ik zelf gelegd met een stuk meer ballast dan voorgeschreven.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
TFHfony schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:53:
[...]

[...]

Ai... Dat is niet best. Ik zit ook (op kantoor) naar buiten te kijken en te hopen dat mijn Flatfix Fusion & Flatfix Eco blijven liggen. Die laatste heb ik zelf gelegd met een stuk meer ballast dan voorgeschreven.
Dit lijkt mij geen balast probleem.
Het systeem lijkt ontwricht te zijn?? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Op mijn foto is het een kwestie van voldoende ballast maar de windvangers niet plaatsen omdat de installateur zei dat dat opbrengst kost.

Goed verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
looyenss schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:58:
Op mijn foto is het een kwestie van voldoende ballast maar de windvangers niet plaatsen omdat de installateur zei dat dat opbrengst kost.

Goed verhaal
Hmmm, ik vermoed dat er in dat geval nog een leuk woordje met de installateur gesproken moet worden. Hier zitten de windschermen wel om de Flatfix Fusion heen (en er ligt wat ballast op, geen idee hoe veel trouwens.)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Het is treurig, ik heb wel een i told you so momentje nu maar daar zijn ze niet mee geholpen..
iets met de vreugde van de laagste prijs ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09
Hier ook zelf gelegde flatfix fusion met SF. Ben benieuwd. Wel winddeflectoren rondom en ballast op de 2 buitenste panelen van een rij van 10.

@koevlaas2
Bekende locatie en Daikin? ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6htno8.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Noord27 op 18-01-2018 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Hier zie je ze ook vliegen en wel letterlijk: http://www.dumpert.nl/med...g_met_groene_energie.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 18:10
[quote]Wolly schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:40:
[...]
Schilderen had ik nog helemaal niet aan gedacht 8)7
[...]

Op de volkstuin gebruik ik voor dat soort zaken al jaren een simpel likkie vloeibaar teer of wat je tegenwoordig vaker tegenkomt bv. Bison Rubberseal zal ook wel prima beschermen, gewoon verf zou ik niet aanraden.

Mijn panelen aldaar zitten vast met slotbouten door het dak beschot met grote ringen aan de binnenzijde, ik heb er wel vertrouwen in maar toch zo maar even kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Wailing_Banshee

You're Next

(heb het moeten bekijken op een systeem zonder geluid, dus da's makkelijk :p)

Het gaat daar volgens mij best hard... Ben blij dat deze aan ons voorbij gaat.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:16

thido

Tilburg

De garage set monitor ik momenteel niet (oost-west set).
Maar de andere 3 setjes geven nog opbrengst door dus denk dat alles in ieder geval nog op het dak ligt :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

thido schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:14:
De garage set monitor ik momenteel niet (oost-west set).
Maar de andere 3 setjes geven nog opbrengst door dus denk dat alles in ieder geval nog op het dak ligt :-)
Ik heb hier op de telefoon een alarm ingesteld. Als de omvormer offline gaat, gaat er een sirene geluid af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
thefox154 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:55:
[...]

Dit lijkt mij geen balast probleem.
Het systeem lijkt ontwricht te zijn?? :X
Dat zeg ik ook bij elke gelegenheid, gebaseerd op anecdotisch bewijs: in de praktijk lijkt stevigheid veel belangrijker dan ballast. Bij veel foto's van de afgelopen 5 jaar zie je de ballast nog liggen, maar de frames zijn verbogen en de panelen zijn losgeraakt en weggewaaid. Investeer op de eerste plaats in stevig bevestigingsmateriaal zou ik adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

De beugels die aluminiumshop gemaakt had voor mijn dakkappel paneeltjes zijn nog steeds in de oorspronkelijke vorm, dat doet deugd. Ze liggen er met z'n 2-en al meer dan 4 jaar op, samen met 5 tegels voor de achterzijde (meteen dicht) en 3 in het midden onder de panelen. De zijkanten zijn nog open overigens, dat wel.

Volgens de logging doen deze panelen het nog, dus het moet genoeg zijn. 8 Meter hoog op 2km van de kust boven op de dakkapel op het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
Er ligt hier nu een boom op mijn paneeltjes, de optimizers zorgen er iig nog voor dat er wat opbrengst is dus ik hoop dat de schade meevalt :/

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Als we dan toch bezig zijn met schade gevalletjes:

Panelen 1
Panelen 2
Panelen 3

[ Voor 16% gewijzigd door TFHfony op 18-01-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
01001000 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:08:
Er ligt hier nu een boom op mijn paneeltjes, de optimizers zorgen er iig nog voor dat er wat opbrengst is dus ik hoop dat de schade meevalt :/
Dan is het inderdaad te hopen dat er geen schade is. Is het een boom van de gemeente, jezelf of een buur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
TFHfony schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:13:
[...]

Dan is het inderdaad te hopen dat er geen schade is. Is het een boom van de gemeente, jezelf of een buur?
Het is m’n eigen boom, met een uurtje zou er een kraan moeten zijn en dan kijken we even of alles nog veilig en werkend is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
01001000 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:19:
[...]

Het is m’n eigen boom, met een uurtje zou er een kraan moeten zijn en dan kijken we even of alles nog veilig en werkend is.
Wel gelijk schaduw probleem minder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Hier staan ook foto's bij met kapotte beton voeten zelfs...

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:30:
[...]

Hier staan ook foto's bij met kapotte beton voeten zelfs...
Die zullen wel gebroken zijn bij de landing. Toevallig iemand die ziet welk systeem dit was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wolly schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:34:
[...]

Die zullen wel gebroken zijn bij de landing. Toevallig iemand die ziet welk systeem dit was?
Ik dacht er meer aan dat al die betonvoet leverancier claimen dat je zo het probleem van ballast oplost.
Blijkbaar niet genoeg ballast als de panelen opgezogen kunnen worden en van je dak af gekwakt..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Maar de achterkant bij de Solar Bear voeten is niet dicht, noch de zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:58
Wat ben ik blij dat ik de 2 panelen op mijn dakkapel weg heb gehaald en op de schuur heb geplaatst 10 meter lager :). Rond half 12 lagen ze er nog dus zullen wel blijven liggen vermoed ik zo :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Bij toeval hebben onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen een materiaal ontdekt dat energierijke elektronen in zonnecellen langer vasthoudt. De extra energie die dit oplevert, kan mogelijk gebruikt worden om meer elektriciteit op te wekken. De resultaten verschenen dinsdag in Nature Communications.

https://www.nrc.nl/nieuws...gst-zonnepanelen-a1588557

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox154
Dat ziet er dan zo uit, alsof het niets is O-)

https://streamable.com/9zdhg

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 18-01-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Jeetje... Alsof het niets is. Maar met al die panelen als een vlak aan elkaar vangt zoiets ook wel heel veel wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In Alminder liggen ze nog netjes op een rij dankzij de gesloten constructie en rug tegen rug plaatsing.
Een paar deuren verder op het dak zag ik iets dat lijkt op een vliegende schotel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oRzHVImD2K4ggw5QRpt8LEFT/medium.jpg

Bij de verre buurman liggen ze er nog, maar die heeft dan ook erg veel ballast en ze liggen op zuid :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik begin me wel wat zorgen te maken over mijn panelen. In de Goodwe app is sinds 10:00 geen opbrengst meer gelogd. En niemand thuis om even te kijken :(

/edit: Als je het over de d&*êl hebt, nu kijk ik weer even in de Goodwe app en nu is er wel opbrengst gelogd om 14:30, dus het zal wel goed zitten. De Goodwe logging is de laatste tijd toch al erg flaky, maar de app deed het tot nu toe vrijwel altijd goed.

[ Voor 46% gewijzigd door zonoskar op 18-01-2018 14:42 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
zonoskar schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:38:
Ik begin me wel wat zorgen te maken over mijn panelen. In de Goodwe app is sinds 10:00 geen opbrengst meer gelogd. En niemand thuis om even te kijken :(

/edit: Als je het over de d&*êl hebt, nu kijk ik weer even in de Goodwe app en nu is er wel opbrengst gelogd om 14:30, dus het zal wel goed zitten. De Goodwe logging is de laatste tijd toch al erg flaky, maar de app deed het tot nu toe vrijwel altijd goed.
Heb je wel de nieuwe app van ze ingestalleerd?
Veeeeel meer opties, 2 wekelijks krijg ik nu opeens updates en de logging is hier stabiel :+

Alleen had ik op 1 omvormer opeens een Utility Loss vandaag.
De automaat was eruit gevlogen. Waar dit dan opeens vandaan komt..... :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:08
Gelukkig liggen hier in Schiedam alle 10 panelen nog op het dak. Ze produceren ook nog... _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lFGv0w0UTd4eD6FLXKR6r2H4/full.jpg

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 09:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bij mij zijn er twee van de set van vijf af. Installateur is op het dak geweest om de drie overgebleven panelen beter te borgen. De set van 24 ligt nog prima. Panelen lagen op straat, eerst door buren netjes aan de kant gelegd, inmiddels liggen ze in de achtertuin.
Erg stuk
Plat dak, hoekhuis, panelen lagen aan de westkant met de hoge kant (15 graden) richting de wind. Daar mag de installateur wat anders gaan verzinnen.

[ Voor 40% gewijzigd door Milmoor op 22-01-2018 19:25 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 09:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

thefox154 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:45:
Heb je wel de nieuwe app van ze geïnstalleerd?
Ja, de nieuwe PVmaster app. Werkt een stuk beter dan de website.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
reneeke1970 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:26:
[...]

Wel gelijk schaduw probleem minder
Yep, ik heb m'n optimizers nu niet meer nodig denk ik... al verwacht ik dat de terugverdientijd van deze rigoreuze optimizer best lang zal zijn :'(

Afbeeldingslocatie: http://edithsart.nl/img-other/boompje.jpg

Afbeeldingslocatie: http://edithsart.nl/img-other/gboompje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
01001000 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:21:
[...]

Yep, ik heb m'n optimizers nu niet meer nodig denk ik... al verwacht ik dat de terugverdientijd van deze rigoreuze optimizer best lang zal zijn :'(

[afbeelding]

[afbeelding]
Vergoed verzekering de kosten niet dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
reneeke1970 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:25:
[...]

Vergoed verzekering de kosten niet dan?
Das inderdaad waar, dus alleen m'n eigen risico, valt ook weer mee.

Heeft er iemand nog tips om te controleren voor schade aan de panelen? op het oog ziet het er nog goed uit, maar er lag wel een boom op...

[ Voor 23% gewijzigd door 01001000 op 18-01-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:00
@01001000 Volgens mij had je beter die "apenboom" van de buren om kunnen laten waaien, die staat pal voor je panelen :P

Maar niet leuk allemaal, maar waarschijnlijk ben je er voor verzekerd, en je leeft nog. Het kan altijd gekker.

Ik zie nog steeds opbrengst dus ik vermoed dat ze er bij mij nog op liggen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Grolsch schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:50:
@01001000 Volgens mij had je beter die "apenboom" van de buren om kunnen laten waaien, die staat pal voor je panelen :P

Maar niet leuk allemaal, maar waarschijnlijk ben je er voor verzekerd, en je leeft nog. Het kan altijd gekker.

Ik zie nog steeds opbrengst dus ik vermoed dat ze er bij mij nog op liggen.
Die andere boom is ook van mij, maar omdat de "kerstboom" er op was gevallen moest die ook weg, nu dus geen schaduw meer. Maar gelukkig viel het inderdaad allemaal wel mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Milmoor schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:52:
Bij mij zijn er twee van de set van vijf af. Leverancier is op het dak geweest om de drie overgebleven panelen beter te borgen. De set van 24 ligt nog prima. Panelen lagen op straat, eerst door buren netjes aan de kant gelegd, inmiddels liggen ze in de achtertuin.
[afbeelding]
Plat dak, hoekhuis, panelen lagen aan de westkant met de hoge kant (15 graden) richting de wind. Daar mag de leverancier wat anders gaan verzinnen.
Mooie flexibele zonnepanelen!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mrmrmr schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:48:
[...]

Investeer op de eerste plaats in stevig bevestigingsmateriaal zou ik adviseren.
Eens:

Aan stijfheid heb je niets als er geen ballast is en visa versa., het is maar welke insteek je neemt wat de oorzaak is. Op meer punten ballast heb je minder stijfheid nodig, ergo waneer je profielen zover zijn vervormd dat het bv onder de ballast weg trekt had je niet genoeg verankerings punten (ballast) of de profielen waren niet sterk genoeg.

gedachte gang A

Moment = kracht* arm M = 1/4*P*L bij 2 bevestigingspunten halveer de afstand tussen bevestigings punten en je hebt nog maar de helft van de momenten over.
Qua doorbuiging is het nog erger 1/5 ((M*L^2)/EI) halveer de lengte en de doorbuiging neemt met een factoor 4 af.
Dat wil dus zeggen dat 1 extra ballastpunt je constructie 4 keer zo stijf zou kunnen maken, en aangezien je verankeringspunten (ballast) bij kan plaatsen en de constuctieprofielen zijn zoals ze zijn heb je bouw technisch gezien dus te weinig ballast.
Het alternatief is de constructie 4x zo stijf te maken en daar heb je aardig wat extra materiaal nodig, stoeptegels zijn gratis voor een profielen producent aluminium en staal niet.

gedachtegang B

Met een oneindig stijve constructie heb je maar een paar tegels aan ballast nodig, helaas zijn constructies niet oneindig stijf. en worden ze in elkaar geschroeft door iedereen die denkt te weten waar ze mee bezig zijn. En dat alles met materialen die zo goedkoop mogelijk moeten zijn.

Goede spullen en vakkennis, en ik kan je garanderen dat nagenoeg in alle gevallen de panelen waren blijven liggen met dezelfde hoeveelheid ballast.

En als je hier dan leest dat een instalateur wind deflectoren niet plaatst ivm de opbrengst. Man,man man man man. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

01001000 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:28:
[...]

Das inderdaad waar, dus alleen m'n eigen risico, valt ook weer mee.

Heeft er iemand nog tips om te controleren voor schade aan de panelen? op het oog ziet het er nog goed uit, maar er lag wel een boom op...
Is het misschien een optie om te vragen aan de verzekering of inspectie van de panelen vergoed kan worden?
vergis je niet dat krassen al genoeg zijn om opbrengst te verminderen ergo heb je krassen? dan heb je schade.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 18-01-2018 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Team Welles

@01001000
OTOH zijn je dakpannen nu in ieder geval heel gebleven.

Met alle dramafoto's van vandaag is mijn conclusie als leek:
* geen foto's van defecte schuindaksystemen, blijkbaar doen die het nog met een boom er bovenop ;)
* oost/west systemen zijn stijver en intrinsiek winddicht(er)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Proton_ schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:40:
@01001000

* geen foto's van defecte schuindaksystemen, blijkbaar doen die het nog met een boom er bovenop ;)
Bij oost/west zou je ook nog windkappen kunnen vergeten. Wel ligt de lage kant van panelen op west wel gunstig voor deze stormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TFHfony schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:12:
Als we dan toch bezig zijn met schade gevalletjes:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wauw, de hele zonne collector op de grond of boven op je auto.

Hier is de enige schaduw boom in de straat die ik had omgewaaid *O*
Mijn paneeltjes zijn niet eens verschoven, toch liggen ze los op dak. >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@01001000
<>
De 6 van de 12 panelen die eraf gewaaid/-gegleden zijn bij mij betrof een flatfix fusion ZW lijn. Ik heb een ZW/NO setje van 2x3 (ook FF Fusion) en die liggen er gewoon nog. In de straat zijn er ook een paar daken afgetrokken en bij anderen ook de panelen, lijkt wel of er een soort hoosje is geweest. Ze liggen er 3 jaar en wel eerder forse wester stormen meegemaakt maar daar was bij nacontrole nog geen verschuiving te zien - nu gewoon over de opstaande rand can het platte dak getrokken of geduwd - bizar.

Los van wat de verzekeringsmij gaat doen ga ik nu alles ZW/NO uitvoeren (dus een upgrade van 12 naar 18 panelen). Die NO panelen doen niet zo veel dus daar komen tweedehands panelen op.
Nu alleen nog bedenken of ik met twee omvormers blijf werken of toch maar naar een 2-string ga (maar dan heb ik wel een paar omvormers over - keuzes keuzes).

De resterende 3 panelen uit de ZW string heb ik maar weer aangesloten (moet toch om de connectors droog te houden) maar de Power One 2 startte niet op :+

Van de 6 panelen zijn er 3 total-loss en van de tweede drie heb ik geen idee hoeveel structurele schade ze hebben. Ze zijn wel wat flexibel natuurlijk, ach binnenkort maar eens doormeten. Sowieso hing eentje van die laatste drie aan de kabel wat wel wat kracht in de junctionbox gegeven moet hebben en van een aantal is de MC4 connector over de huls getrokken, maar dat is een eenvoudige fix.

edit: Pics or it did not happen right?

storm of windhoos

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 18-01-2018 23:25 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Bij mij zijn deze panelen omgewaaid. 14 panelen op pal oost niks mee gebeurd kwam ook nagenoeg geen wind op. Heeft een Oost ligging ook voordelen zo te zien. In iedergeval iedereen met schade sterkte en laat wat horen hoe de verzekerings maatschappij met vergoeding omgaat. Wat vergoeden ze nu voor bijvoorbeeld een 4 of 5 jaar oude installatie 100, 80 of 50 % bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WxO1KCM.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Snarfie31 op 18-01-2018 22:30 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

T lijkt deze keer wel of er heel veel meer schade is bij mensen van het forum zelf.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dit is mijn conclusie ook, en sterkt mij gedachte dat wanneer er panelen op het platte dak van de keuken komen, deze O/W neergelegd gaan worden (of eigenlijk meer ZO/NW).

Voor iedereen die nu panelen mist op het dak: sterkte! Ben net als @Snarfie31 wel erg benieuwd hoe de verzekering dit vergoedt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TFHfony schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:53:
[...]

[...]

Zijn je Flatfix Eco nog blijven liggen?

Ik heb zelf nog twee setjes Eco die het dak op moeten namelijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Zr40 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:19:
[...]

Zijn je Flatfix Eco nog blijven liggen?

Ik heb zelf nog twee setjes Eco die het dak op moeten namelijk :+
Ja hoor, geen millimeter verschoven :) Maar er ligt dan ook wat meer dan de voorgeschreven ballast op. Liever een paar extra stoeptegels kopen dan ellende achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
@01001000

OK, speciaal voor jou een schade met een schuin dak systeem:
Schuin dak

/edit/
Hmmm, als ik goed kijk is dit eerder nog een plat-dak systeem wat over het schuindak systeem heen gekomen is...

[ Voor 9% gewijzigd door TFHfony op 19-01-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@TFHfony Maar dat is van een plat dak afgewaaid op het schuine deel. Niet direct het schuine dak wat los is gekomen.

Paneeltjes hebben hier geen mm verschoven zag ik vanmorgen op het platte dak. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2018 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

jacovn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:51:
[...]

Bij oost/west zou je ook nog windkappen kunnen vergeten. Wel ligt de lage kant van panelen op west wel gunstig voor deze stormen
Ik heb expres geen windkappen gedaan bij mijn oost/west systeem (grid van 3*6). Dit op advies van de leverancier van het montagemateriaal. Bij het gebruik van windkappen zou het systeem meer kunnen gaan schuiven.
Ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@CodeIT Schuiven is lang niet zo erg als dat de wind er onder kan 'slaan' zonder windkappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Andre1973 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:32:
T lijkt deze keer wel of er heel veel meer schade is bij mensen van het forum zelf.
In het algemeen veel meer schade, want juist in G1-windgebieden zijn de hoogste windstootsnelheden gemeten sinds minstens 2007. Hoopjes systemen met 'te weinig' ballast zijn dus van daken af gegaan.

Plus het aantal installaties is natuurlijk sterk gestegen sinds de laatste grote storm.

Vergis je niet; 140km/h is niet 1,4x zo erg als 100km/h. Het is ongeveer 3x zo erg qua schade. We hebben ieder jaar wel stormen met windstoten tussen 100-110km/h, maar maar extreem zelden windstoten boven de 140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Alle panelen zijn hier blijven liggen (plat dak den Haag op 10m, hoogte, richting zuid met valkbox 20 graden) Buren met panelen op zuidoosten en zuidwesten ook alles heel gebleven.

Echter, na het hoogtepunt, om half 1 begon het te regenen en toen ging boem de aardlek eruit. Uurtje uit gelaten en weer aangezet. Las hier 1 andere post met ook aardlek issue gisteren.

Gaat er vaker uit op winderige natte dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

CodeIT schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:54:
[...]

Ik heb expres geen windkappen gedaan bij mijn oost/west systeem (grid van 3*6). Dit op advies van de leverancier van het montagemateriaal. Bij het gebruik van windkappen zou het systeem meer kunnen gaan schuiven.
Ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden.
Bij dit soort posts mis ik het duimpje omlaag...

Die winddeflectors zitten er niet voor niets bij. Zo wordt ook e.e.a. in een windtunnel getest en berekend.
a.h.d.v. wordt er een ballast schema opgesteld.
Dus in dit geval vermoed ik dat er EN geen winddeflectors zijn geplaatst EN daardoor ook nog eens te weinig ballast.

Ach ja.
Denk dat de installateur dacht dat hij die €8,- per alu plaat wel in zijn eigen zak kon steken.
Makkelijk verdient toch

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

paulv1973 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:24:
[...]

Bij dit soort posts mis ik het duimpje omlaag...

Die winddeflectors zitten er niet voor niets bij. Zo wordt ook e.e.a. in een windtunnel getest en berekend.
a.h.d.v. wordt er een ballast schema opgesteld.
Dus in dit geval vermoed ik dat er EN geen winddeflectors zijn geplaatst EN daardoor ook nog eens te weinig ballast.

Ach ja.
Denk dat de installateur dacht dat hij die €8,- per alu plaat wel in zijn eigen zak kon steken.
Makkelijk verdient toch
De installateur was ik :). Door de leverancier van het montagesysteem werd geadviseerd geen deflectors te gebruiken. Er ligt aardig wat ballast. Voordeel van dit systeem is dat alle panelen in een grid aan elkaar verbonden zitten. Totale massa is dus best groot.
Misschien dat ik toch eens op zoek moet naar wat Alu platen en een goede schaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

CodeIT schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:30:
[...]

De installateur was ik :). Door de leverancier van het montagesysteem werd geadviseerd geen deflectors te gebruiken. Er ligt aardig wat ballast. Voordeel van dit systeem is dat alle panelen in een grid aan elkaar verbonden zitten. Totale massa is dus best groot.
Misschien dat ik toch eens op zoek moet naar wat Alu platen en een goede schaar :)
Leverancier dan....
Kun je niet gewoon de standaard alu platen nemen wat er voor het systeem gemaakt zijn?
Past (bij fusion in ieder geval) mooi en netjes. Daar kun jij niet tegenop knippen

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

paulv1973 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:33:
[...]

Leverancier dan....
Kun je niet gewoon de standaard alu platen nemen wat er voor het systeem gemaakt zijn?
Past (bij fusion in ieder geval) mooi en netjes. Daar kun jij niet tegenop knippen
Met leverancier bedoel ik tevens fabrikant. Ik heb het net even berekend met de calculator van Flatfix Fusion voor Oost/West (vergelijkbaar systeem). Deze adviseert voor mijn systeem van 18 panelen wel deflectors. Ze gebruiken echter wel een stuk minder ballast (8,5 stoeptegels).
Gelukkig heeft het de storm gisteren overleefd. Ik ga zo even het dak op voor een inspectierondje. En gelijk maar even wat alu plaatjes bestellen.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeIT op 19-01-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:11:
[...]

Schieten mag, zolang er maar niet op de panelen wordt gericht?

Mijn eerste tip: pas iets zeggen als je meerdere offertes hebt gehad!
Heb de overige twee offertes nu ook toegevoegd in mijn topic. Dus wellicht kan er nu iets meer over gezegd worden inderdaad.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
exroosje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:05:
Alle panelen zijn hier blijven liggen (plat dak den Haag op 10m, hoogte, richting zuid met valkbox 20 graden) Buren met panelen op zuidoosten en zuidwesten ook alles heel gebleven.

Echter, na het hoogtepunt, om half 1 begon het te regenen en toen ging boem de aardlek eruit. Uurtje uit gelaten en weer aangezet. Las hier 1 andere post met ook aardlek issue gisteren.

Gaat er vaker uit op winderige natte dagen.
Check je installatie eens op stekkers in het water? Vinden ze niet leuk. DC switch eerst uit, dan dak op, vervolgens met tie-ripjes over het dak lopen en alle stekkers die in het water kunnen liggen opbinden. Ook even checken op beschadiging van de DC kabel. Kleine moeite, groot plezier.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

TFHfony schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:41:
[...]

OK, speciaal voor jou een schade met een schuin dak systeem:
[afbeelding]

/edit/
Hmmm, als ik goed kijk is dit eerder nog een plat-dak systeem wat over het schuindak systeem heen gekomen is...
Ik denk dat dit niet op het platte dak past en dan zou je een schansje moeten herkennen :)
Wat er nog ligt zit netjes rondom de dakramen en links zie ik een paneel op een dakje in dezelfde richting.
Het lijkt of er wat rails los is getrokken en dat er een paar panelen langs de rand los kwamen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat dit niet op het platte dak past en dan zou je een schansje moeten herkennen :)
Wat er nog ligt zit netjes rondom de dakramen en links zie ik een paneel op een dakje in dezelfde richting.
Het lijkt of er wat rails los is getrokken en dat er een paar panelen langs de rand los kwamen ...
Ik zie toch echt een schansje op het dak staan (boven het raampje). Ik zou anders niet weten waar die rails vandaan zou moeten hebben gekomen, of het moet het hele systeem van de buurman zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:34:
[...]

Ik zie toch echt een schansje op het dak staan (boven het raampje). Ik zou anders niet weten waar die rails vandaan zou moeten hebben gekomen, of het moet het hele systeem van de buurman zijn...
Misschien had ie wel beide en is alles van het platte dak omlaag gekomen (uit beeld verdwenen) :)
Dat je de restanten van een schans ziet die er overheen ligt zou heel goed kunnen.
Wel een klein drama als dat gebeurt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Volgens mij is de volgende informatie niet meer van toepassing omdat vorig jaar de wetgeving is veranderd en het sindsdien niet meer op een in gebruik zijnde groep mag.
Had dat uitgezocht maar ik was te laat en nu mag het volgens mij niet meer.

Frequently asked questions.

Hoeveel zonnepanelen kan ik op een bestaande in gebruik zijnde groep installeren? Je mag maximaal 2,25A invoeden op een in gebruik zijnde groep. Kortom, je kan best 800 Wp aan panelen hebben liggen, als je de omvormer maar zo kiest dat deze niet boven de 2.25A komt. Bijvoorbeeld een Steca 500, of Soladin 600. Zie voor meer info: http://www.olino.org/articles/2006/06/24/max500w UPDATE 2016; zie kopje Elektrotechniek; nu tot 2kW vast aangesloten
. ]:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
Jezus dat zijn toch geen betonvoeten? Dat zijn beton teenslippers!
Mijn betonvoeten zijn 45kg -per stuk- en er zitten er 2 per 2 panelen. Ofwel 90kg ballast op 2 panelen van 160x90. Op 10graden helling, plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hier heb ik 80kg ballast op 2 panelen van 160x80 onder 10 graden. De achterzijde is wel dicht met 5 tegels op 1 rij (30 cm hoogte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder mijn panelen ligt 64 kg ballast (8 stoeptegels) maar dat was voor een paneel niet genoeg die lag jammer genoeg in de tuin. Paneel functioneert nog wel alleen het glas is volledig gebarsten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Volgens mij is de volgende informatie niet meer van toepassing omdat vorig jaar de wetgeving is veranderd en het sindsdien niet meer op een in gebruik zijnde groep mag.
Had dat uitgezocht maar ik was te laat en nu mag het volgens mij niet meer.
Die 500W was gebaseerd op de maximale stroom die door een 2.5mm kabel mag lopen (20A)
Waarom zou dat veranderd zijn?
Het is eventjes 2000W geweest begin 2017 en dat is weer van tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
exroosje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:15:
[...]

Die 500W was gebaseerd op de maximale stroom die door een 2.5mm kabel mag lopen (20A)
Het is eventjes 2000W geweest begin 2017 en dat is weer van tafel.
Lees dit even:
https://www.123groepenkast.nl/Aansluiten-Aarden-PV-panelen

Aanvullend als je het gelezen hebt: De nieuwe norm staat aansluiten achter een waschmachine splitgroep nog wel toe, aangezien je dan ook een overstroombeveiliging hebt. Persoonlijk zou ik niet in de kramp schieten bij 1 oude soladin of steca500 in een stopcontact, ook bij 2e hands. Als er sprake is van een nieuwe omvormer zonder stekker zou ik wel de nieuwe norm volgen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

exroosje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:15:
[...]

Het is een gokje maar, dit soort oplossingen werden vooral in huizen toegepast waar de electrische installatie al de wensen overlaat. Smeltzekeringen kunnen heel wat meer aan dan op het doosje staat zeker als de belasting rustig opbouwt. Met die extra 500 watt ga je dik over de 20A heen. Waarschijnlijk is het gewoon een stok achter de deur om te zorgen dat mensen die zonnepanelen willen ook een moderne installatie krijgen. incl aardlek etc.

Daarnaast wil je voorkomen dat mensen stekkers in andere stopcontacten kunnen stoppen en daar extreem grote problemen mee kunnen veroorzaken, gewoon omdat ze de regels niet kennen.
In Nederland is het de bedoeling dat een gebruiker in een woonhuis nooit iets fout kan doen waarbij stukken kabel te zwaar belast kunnen worden. stekker zonnepanelen gaan tegen dat principe in.
Ik heb nooit begrepen dat ze legaal waren. (netzo als 300ma aardlekschakelaars in woonhuizen trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

3 is natuurlijk niet de duurste, je moet totaal bedrag / Watt peak doen om prijs per Wp te berekenen en dan is de 3e met zijn € 1,10 per Wp in de btw de goedkoopste.
En er komt ook de meeste kWh af (70% is erg laag, houd 85 aan)
En zijn ook zwart, dus mooier

:)

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 19-01-2018 19:56 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

3 heeft zwarte poly's? moet dat niet blauwe poly's zijn of zwarte mono's?

Is je situatie schets zuiver noord-zuid gericht? (bovenkant van het blaadje is het noorden?)
zo ja :

opbrengst 70% is volgens mij laag ingeschat
Ik zie niet echt een reden voor optimizers of je huis moet 4 verdiepingen hoog zijn..?
waarschijnlijk hebben de panelen achter in de winter smorgens en savonds schaduw en de panelen aan de voorkant niet.
maar dat is ook anders op te lossen.

een goed gevoel is het belangrijkste, dus kies maar niet voor nummer 2:P

[ Voor 52% gewijzigd door twain4me op 19-01-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Laatst online: 02-08 10:32
als de achtertuin pal west is, lijkt mij dat dak bij uitstek geschikt voor een O-W opstelling, of zijn de bomen zodanig hoog dat de voorgevel geen zon krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:40

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

De lichtbak van de buurman kwam even kijken tijdens de storm, die ging de lucht in alsof het niets was...

Dak naast ons heeft schade, maar bij ons gelukkig niets...

panelen

Vandaag dak nog op geweest, flatfix fusion is blijven liggen, twijfel wel over meer balast, maar zou zeggen dat als deze storm overleeft is.... :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Laatst online: 23-06 16:04
Advies vraag:
Hoe kan ik de PV panelen het best op mijn dak uitlijnen? Ik zou graag zoveel mogelijk PV panelen willen plaatsen. Bij optie Portrait kan ik er 30 kwijt en bij Landscape 24.

Ik vraag me alleen af of de optie Portrait verstandig is i.v.m. de wind last. Ik heb ergens gelezen dat je twee dakpannen van de randen van het dak moet weg blijven. Dat lukt niet met optie Portrait.
Bevestiging die ik wil toepassen Clickfit EVO
Dakpannen die we toepassen specificatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9f6AdzW8FCG3iqHaqS0NLtPL/thumb.png
Dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p4hdPn9oxTI8PoWie5W2OSzd/thumb.jpg
Dak foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D9YRVAzWkv4091f2QB8f80be/thumb.png
Optie Landscape

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4lBdivb1aFlXeOGhJLzMSs63/thumb.png
Optie Portrait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:02:
Onder mijn panelen ligt 64 kg ballast (8 stoeptegels) maar dat was voor een paneel niet genoeg die lag jammer genoeg in de tuin. Paneel functioneert nog wel alleen het glas is volledig gebarsten. :(
64kg per paneel of voor het totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Neptunus schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:05:
Advies vraag:
[...]
Ik vraag me alleen af of de optie Portrait verstandig is i.v.m. de wind last. Ik heb ergens gelezen dat je twee dakpannen van de randen van het dak moet weg blijven. Dat lukt niet met optie Portrait.
Ik heb ze hier op 10cm van de rand liggen, bleef prima liggen, zelfs met een boom er op :)
Ik zou voor portret gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Advies vraag:
Hoe kan ik de PV panelen het best op mijn dak uitlijnen? Ik zou graag zoveel mogelijk PV panelen willen plaatsen. Bij optie Portrait kan ik er 30 kwijt en bij Landscape 24.
Ik zou voor de mooiste optie gaan (eigen voorkeur) en dan met de hoogste opbrengst die 2 dakpannen maakt niets uit je moet ze alleen wel echt binnen het dakvlak houden vanwegen het vergunningen verhaal je kan ook 30 landscape kwijt en als ik goed kan rekenen 33+2 portrait.
schuindak systemen zijn over het algemeen gewoon blijven hangen met de storm van gisteren. Alles wat we hier op het forum of op tv hebben zien vliegen waren platdak systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Laatst online: 02-08 10:32
Advies vraag:
twain4me schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:58:
[...]
je kan ook 30 landscape kwijt en als ik goed kan rekenen 33+2 portrait.
in landscape zou je er ook 30 + 3 kwijt kunnen (als je het niet erg vind als ze wat meer aan de ene kant van het dakvlak liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tasma schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:40:
[...]

Jezus dat zijn toch geen betonvoeten? Dat zijn beton teenslippers!
Mijn betonvoeten zijn 45kg -per stuk- en er zitten er 2 per 2 panelen. Ofwel 90kg ballast op 2 panelen van 160x90. Op 10graden helling, plat dak.
Zelf heb ik twee schansen met ongeveer 150 Kg op de hoeken ( hoge kant ) en een selfmade dak verankering
aan beide hoge kanten, wat nu niet is te zien is dat de zijkanten en gedeeltelijk de achterkant ook nog
zijn afgedicht.
En er zijn de afgelopen 7 jaren al vele stormen over heen gedenderd
en nog steeds Rock Solid, knock on wood, dat wel natuurlijk want er zijn nog
geen orkanen langs geweest van wk 11 of 12. :+

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/klein/DSCF0443.JPG

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/klein/DSCF0469.JPG

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/klein/DSCF0673.JPG

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/klein/heden1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Ik heb ook een aanbieding/folder gekregen van Zonneplan. Hoewel ik echt enórm sceptisch ben mbt. zonnepanelen wil ik toch wel eens gaan kijken of het binnen nu en een jaar of 30 enigszins uit kan. We hebben een woning met aangebouwde garage (schuine daken) N-Z en op de zuidkant praktisch geen bomen.

De prijsopgaaf/eerste gesprek met Zonneplan heb ik aangevraagd door de gegevens in te vullen. Ik zat echter al op Zonatlas.nl te kijken en daar staat de aangebouwde garage op, maar daar plaatst Zonatlas standaard géén extra panelen. Is dat normaal, of simpelweg een bugje/'feature' van de website? Ik zou als ik zowel het normale dak als de aanbouw meereken uitkomen op iets van 24 panelen namelijk. Met mijn verbruik (5000KWh) is dat best interessant als ik uit ga van 270Wp panelen, en de batterij-optie erbij kies, geen idee wat Zonneplan standaard kan leveren.

Ik neem alleen even aan dat die batterij een soort Teslawall-achtig systeem is? En ik zag dat Zonneplan dan zorgt voor een extra groep in je stoppenkast, is het dan de bedoeling dat ik daar de grootverbruikers (wasmachine, droger, keukenapparatuur) op ga zetten? En dat alleen die ene groep dan gebruik maakt van de zonne-energie ? Want dan blijft het oninteressant namelijk. Ik werk thuis dus verbruik ik overdag meer dan 's avonds wanneer de zon ondergaat (en dus de batterij moet gaan leveren..

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

peterpijpelink schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:35:
De lichtbak van de buurman kwam even kijken tijdens de storm, die ging de lucht in alsof het niets was...

Dak naast ons heeft schade, maar bij ons gelukkig niets...

[afbeelding]

Vandaag dak nog op geweest, flatfix fusion is blijven liggen, twijfel wel over meer balast, maar zou zeggen dat als deze storm overleeft is.... :)
Zie ik het goed dat die (airco?) buiten-unit rechts bijna om is gedonderd of vertekent de foto zo erg? :)
Die lichtbak kan over je panelen gestuiterd zijn en weer terug O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

DigitalExcorcist schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:34:
Ik heb ook een aanbieding/folder gekregen van Zonneplan. Hoewel ik echt enórm sceptisch ben mbt. zonnepanelen wil ik toch wel eens gaan kijken of het binnen nu en een jaar of 30 enigszins uit kan. We hebben een woning met aangebouwde garage (schuine daken) N-Z en op de zuidkant praktisch geen bomen.

De prijsopgaaf/eerste gesprek met Zonneplan heb ik aangevraagd door de gegevens in te vullen. Ik zat echter al op Zonatlas.nl te kijken en daar staat de aangebouwde garage op, maar daar plaatst Zonatlas standaard géén extra panelen. Is dat normaal, of simpelweg een bugje/'feature' van de website? Ik zou als ik zowel het normale dak als de aanbouw meereken uitkomen op iets van 24 panelen namelijk. Met mijn verbruik (5000KWh) is dat best interessant als ik uit ga van 270Wp panelen, en de batterij-optie erbij kies, geen idee wat Zonneplan standaard kan leveren.

Ik neem alleen even aan dat die batterij een soort Teslawall-achtig systeem is? En ik zag dat Zonneplan dan zorgt voor een extra groep in je stoppenkast, is het dan de bedoeling dat ik daar de grootverbruikers (wasmachine, droger, keukenapparatuur) op ga zetten? En dat alleen die ene groep dan gebruik maakt van de zonne-energie ? Want dan blijft het oninteressant namelijk. Ik werk thuis dus verbruik ik overdag meer dan 's avonds wanneer de zon ondergaat (en dus de batterij moet gaan leveren..
Alle groepen op de zelfde fase als de panelen gebruiken zonneenergie je hoeft dus niets te gaan aanpassen
Wel is het verstandig indien je een 3fase aansluiting hebt een 3 fase omvormer te nemen, dan gebruiken echt alle groepen zonnestroom.
Op dit moment is de salderingsregeling nog van toepassing, het is onverstandig om nu al baterijen te plaatsen waneer je niet 100% offgrid gaat (geen aansluiting meer op de netbeheerder)
Deze salderings regeling is tot 2020 van kracht en wat daarna komt weten we nog niet.
Salderen is dat je de stoom die je niet opmaakt terug leverd aan het net en je die op een willekeurig ander moment weer mag opnemen het net is dus je batterij.

Het is altijd verstandig om nog 1 of 2 aanbieders langs te laten komen, en dan de offertes/advies naast elkaar te leggen. en eventuel hier op tweakers posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Nu een accu kopen lijkt mij ook onverstandig. 2 jaar is een redelijke tijd en de ontwikkelingen in de accu techniek gaan door. Prijzen zullen ook wel dalen als er meer aanbieders op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Vanmorgen kreeg ik de volgende mail binnen:
We detected the following alert for your site:

PV Site Name:
Inverter S/N:
Err Code:F18
Err Message:Isolation Fault
Alerting Time:2018-01-20 08:59:18 GMT +1 - 2018-01-20 08:59:18 GMT +1
Had deze mail nooit eerder ontvangen, maar zag dat deze melding sinds 15 december 2017 tot nu toe 4 keer voorgekomen is.

Nu heb ik deze melding opgezocht in dit topic en kwam er eigenlijk achter dat je deze fout alleen kunt oplossen door fysiek de kabels na te kijken.

Klopt dit inderdaad ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 22:00
Wil binnenkort ook beginnen met zonnepanelen maar zag dit nu
https://www.businessinsid...-investeren-zonnepanelen/
Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

SpeedyDH schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:32:
Wil binnenkort ook beginnen met zonnepanelen maar zag dit nu
https://www.businessinsid...-investeren-zonnepanelen/
Klopt dit?
Geen idee, Business Insider staat voor mij op de trede van Fox News in de US - heel erg laag dus. Ze schrijven veel op basis van geruchten en speculatie - het is echte Ad-site (clikbait site).
Dat gezegd hebbende zal het wel ooit eens die kant opgaan en misschien hebben ze hun onderzoek wel goed gedaan deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

edit: nvm, het is complexer

[ Voor 86% gewijzigd door mux op 20-01-2018 18:55 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??