Update januari 2018:
De volgende zaken zijn inmiddels verandert:
Zonnepanelen geplaatst:
Ik twijfel of ik airco (buitenunit + binnenunits) aan ga schaffen of overstappen op lucht/water warmtepomp.
Mijn ketel (Daalderop Combifort 24/50+) is EOL en moet een dezer jaren vervangen worden. Ook wil ik mijn huis graag kunnen koelen in de zomermaanden. Nu heb ik naar mijn mening 2 opties:
1. Ketel vervangen voor zuinige moderne ketel + airco units bestellen en (laten) monteren.
2. Overstappen op een lucht/water warmtepomp, waarmee ik in de zomermaanden ook kan koelen.
Heeft iemand ervaring met de punten die je mee moet nemen in je overwegingen?
Zelf heb ik een aantal zaken/argumenten op een rij gezet:
- Vrouw gaat regelmatig in bad, waardoor ik eigenlijk ook gebonden ben aan een buffervat + bijverwarming.
- Ketel moet toch vervangen worden, dus goed moment om over te gaan.
- Betreft een 2-onder-een-kap met ca. 175m2 oppervlak, tuin/woonkamer op het zuiden.
De volgende zaken zijn inmiddels verandert:
- Efficiente houtkachel van Contura geplaatst
- Vloerverwarming op de gehele benedenverdieping met pompschakelaar
- C.V. ketel temp. verlaagd
- Overgebleven radiatoren waterzijdig ingeregeld
- Meeste verlichting vervangen voor LED
- Koelkast A++
- Wasmachine A++
Zonnepanelen geplaatst:
- 12 x LG Neon Black 320Wp
- Sofar Solar 3680TL
- vd Valk montage materiaal
Ik twijfel of ik airco (buitenunit + binnenunits) aan ga schaffen of overstappen op lucht/water warmtepomp.
Mijn ketel (Daalderop Combifort 24/50+) is EOL en moet een dezer jaren vervangen worden. Ook wil ik mijn huis graag kunnen koelen in de zomermaanden. Nu heb ik naar mijn mening 2 opties:
1. Ketel vervangen voor zuinige moderne ketel + airco units bestellen en (laten) monteren.
2. Overstappen op een lucht/water warmtepomp, waarmee ik in de zomermaanden ook kan koelen.
Heeft iemand ervaring met de punten die je mee moet nemen in je overwegingen?
Zelf heb ik een aantal zaken/argumenten op een rij gezet:
- Vrouw gaat regelmatig in bad, waardoor ik eigenlijk ook gebonden ben aan een buffervat + bijverwarming.
- Ketel moet toch vervangen worden, dus goed moment om over te gaan.
- Betreft een 2-onder-een-kap met ca. 175m2 oppervlak, tuin/woonkamer op het zuiden.
[ Voor 109% gewijzigd door virtualJac op 22-06-2020 11:42 ]
there's no tweak without the tweaker