Het pelletkachel topic

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste
Acties:

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12 19:25
Wat doen jullie met de as? Mag niet bij GFT, dus maar gewoon bij restafval?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:19

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Koldur ik gooi het in mijn tuin (dus snap even niet waarom je het niet bij GFT zou mogen gooien).
Ik heb even een google gedaan maar ik vind eigenlijk alleen maar dat je het nuttig kunt inzetten :
Op deze pagina staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y1jtAAVnNn-mNdSbFj6tw2tQY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fvx8aY6mK1nfvs6F2yFF4wSI.png?f=fotoalbum_large

Hier een andere site die het als meststof benoemd.

Kortom als je het als meststof kunt gebruiken kan het ook gewoon bij GFT lijkt mij. (maargoed kan het mis hebben)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07

JB

Cédric roelt!

Haha waarschijnlijk om de hersenlozen weer te beschermen, dat er geen bakken in de fik vliegen…

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-12 12:39
@Koldur @cyclone As kan in de tuin maar je kunt het er niet zomaar in gooien want daar kun je behoorlijk wat schade mee doen. As bevat calcium, kalium en magnesium. Een teveel daarvan doodt het bodemleven. Dit is ook direct de reden waarom het niet in de GFT bak (of in de compostbak) mag want het stop effectief het composteringsproces. Je moet dus goed opletten wanneer en bij welke planten.

Gras: in de winter zo nu en dan een beetje. Voorjaar en zomer kun je flink strooien.

Stuiken en bomen met eetbare vruchten/bessen zoals bramen, frambozen, kersen, druiven, aalbessen, bosbessen: einde lente, begin zomer kun je er flink mee bemesten. Zorgen voor meer en grotere vruchten.

Hoe dan ook nooit zomaar bij een plant gooien. Bepaalde planten kunnen er echt dood van gaan en als het daar eenmaal in de bodem zit gaat dezelfde plant daar ook niet meer groeien. Dus altijd even zoeken op plant+NPK verhouding of plant+bemesting.

Zelf sparen wij de as op als meststof voor de moestuin. Al moet ik zeggen dat de hoeveelheid as die de pelletkachel produceert erg tegenvalt. Met de houtkachel was dat altijd veel meer.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12 19:25
Ja, ik had daar inderdaad al wat over gelezen, maar GFT dus absoluut niet. Gooien we het wel bij het restafval. Houden wel wat voor het kleine moestuintje wat we hebben, maar passen er mee op. Ook de appelboom zal er wel bij varen gok ik ;)
Sparen het op, kijken na aankomende zomer wel wat er overblijft.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Chatslet
@Koldur Ja dan ga je heel veel appels krijgen. 1x wat meer in het voorjaar en 1x wat minder in de zomer vlak voor de vruchtzetting. Als je daar as voor gebruikt altijd stikstof bijmengen. Dat doe je het beste met mestkorrels van koemest, paardenmest of kippenmest omdat je dan trage afgifte hebt.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Met deze temperaturen gaat het hard met de zakken pellets.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43

Seafarer

XXX

Racer89 schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:02:
1 zak per dag? (15kg)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Net geen halve zak (15kg) per dag.

One World Concepts

• Seafarer

Seafarer

XXX

B_FORCE schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:08:
[...]

Goeiekoper dan mijn 5m³ gas.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• B_FORCE
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:10:
[...]

Goeiekoper dan mijn 5m³ gas.
Bijna alles is goedkoper dan gas, desnoods koop je een berg kaarsen. :D :+ 8)
Wij gaan hier energiekosten zo goed als halveren.

Dit is trouwens een vrij lange dag aan, en ook met name 's avonds/'s nachts tot 02:00 oid

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 23-11-2025 19:14 ]

One World Concepts

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 19:15
Ik kijk totaal niet naar wat er hier doorheen gaat.

Als hij leeg is pleur ik er een nieuwe zak in.
En mijn Ilvar 7 gaat pas uit als ik denk pfoa wat is het warm hier man! Dus ik stook het ook gewoon tot soms 23 graden. Heerlijk.

Als de voorraad op is koop ik wel nieuwe. :)

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vandaag tot 15 uur de cv aangehad zodat de rest van het huis ook eens warm wordt. Daarna weer snel de pelletkachel, we hebben de kachel nog maar 2 weken maar het gas verbruik is nu al een stuk lager dan november 2024

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Racer89
  • Niet online
ik zit op 3/4 zak per dag ongeveer. Dit is nu wel in het weekend dus > 8 uur. Door de week ongeveer 1/2 zak per dag/avond.

• MarcoHoorn
  • Laatst online: 07:18
Hier is het verbruik nu bijna 1 zak per dag, vooral als het waait gaat het verbruik omhoog. Daarnaast hebben we zone verwarming voor de slaapkamers van onze dochters en is het gasverbruik ook nog 4 a 5 m3 gas incl douchen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik hoop wel dat de hysterie allemaal realistisch blijft. Net geïnvesteerd en de gemeente komt alweer met campagne tegen houtstook :/

Mijn boefje is liev!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 16:54
Hier ca 1 zak met 9uur per dag aan (MCZ met CV) temperatuur minimal 20 graden.
kachel gaat aan om 05:00h tot 09:00h, dan warmtepomp aan tot 17uur, dan de Pelletkachel aan tot 22h.
kosten (incl stroom) ca 10 per dag.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• cyclone

cyclone

JB schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:13:
Ik hoop wel dat de hysterie allemaal realistisch blijft. Net geïnvesteerd en de gemeente komt alweer met campagne tegen houtstook :/
Hysterie is per definitie niet realistisch daarom noem je het juist ... hysterie.

En de campagne tegen houtstook richt zich met name tegen de mensen die overlast creëren aka open haarden en oude houtkachels.

Mijn pellet kachel zie je na ontsteking niet eens meer branden als je de schoorsteen bekijkt (met het blote oog) mijn houtkachel idem als ik hem niet teveel knijp. Die zie en ruik je niet kortom die leveren ook geen overlast.

Ik heb nog een oude houtkachel in mijn schuur die ik niet lekker kan afregelen die ruik je als ik hem stevig stook.
Maar ik woon in het buitengebied kortom zal mijn tijd wel duren.

Maar zorg dat je geen overlast creëert (wat met een pellet kachel überhaupt al lastig is om voor elkaar te krijgen) en geen haan die er naar kraait.

• JB

JB

Cédric roelt!

@cyclone snap ik, maar zoals alles in NL gaat; dan gewoon voor iedereen verbieden. En dat is niet correct. Een pelletkachel is vele malen efficiënter en totaal niet te vergelijken met een een kachel/open haard qua uitstoot. Dus ik hoop als het zover komt, deze niet over een kam worden geschoren. Ik zie het alweer voor me; busje op de oprit "aaah nee daar krijgen ze ook een kachel", checkt elke dag stookwijzer en zodra rood, door de raam spieken of die "kachel" aan is, en aanbellen!!!!1111one. Snap je :+

Mijn boefje is liev!

• cyclone

cyclone

@JB Doe mij eens 1 concreet voorbeeld van wat jij bedoeld "zoals alles in NL gaat ;dan gewoon voor iedereen verbieden"

Ik kan mij hier geen voorbeeld bij bedenken en spreekt hier een stukje populistisch sentiment dat bepaalde politieke partijen je graag willen doen laten geloven maar totaal niet strookt met de werkelijkheid.

• JB

JB

Cédric roelt!

Vuurwerk :+ Maar eens, ik zet het misschien te scherp neer. Ik vind alleen die stookwijzer intrigerend. Bij code rood, boven de nok geen geur en overlast, dus maar in de kou zitten?

Mijn boefje is liev!

• cyclone

cyclone

Vuurwerk wordt niet voor iedereen verboden he (wist dat je dit voorbeeld zou gaan aanhalen)
Wel bij de feiten houden er mag gewoon vuurwerk worden afgestoken maar wel centraal geregeld door mensen die dit professioneel doen / voor opgeleid zijn.

Overigens deel ik je zorg over de stookwijzer, maar daarover (en ik val in herhaling) doelt men toch echt met name op open haarden en oude kachels die je ruikt / overlast veroorzaken.

• JB

JB

Cédric roelt!

cyclone schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:24:
Overigens deel ik je zorg over de stookwijzer, maar daarover (en ik val in herhaling) doelt men toch echt met name op open haarden en oude kachels die je ruikt / overlast veroorzaken.
Zo interpreteer ik 'm ook, maar als iemand voorbij loopt en de kachel brand zichtbaar... Die zien het onderscheid niet, zeuren om te zeuren is tegenwoordig de nieuwe standaard.

Mijn boefje is liev!

• cyclone

cyclone

JB schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:27:
[...]

Zo interpreteer ik 'm ook, maar als iemand voorbij loopt en de kachel brand zichtbaar... Die zien het onderscheid niet, zeuren om te zeuren is tegenwoordig de nieuwe standaard.
A doet u lekker de gordijnen dicht :-) Je schoorsteen rookt al niet dus niemand die dat hoeft te zien (en het houdt de warmte beter binnen).

En doe ermee wat u wilt, maar u bevind je ook al wel een beetje in het kamp dat je zelf als nieuwe standaard aanmerkt meen ik op te maken uit uw eerdere opmerkingen.

Ja ik merk wel dat de individualisering van de samenleving steeds grotere vormen aanneemt en men daarmee eigen belang boven alles plaatst.
Echter doe ik mijn best (en daarom challenge ik u ook nu een beetje) om daar zelf zo min mogelijk aan mee te doen (en dat is niet makkelijk ook ik val regelmatig in de valkuil) en een wat positiever tegengeluid te bieden.
Hopelijk ervaart u het wel als positief opbouwend, nogmaals niets menselijks is mij vreemd kortom ook bij mij gaat het wel eens mis.

• JB

JB

Cédric roelt!

@cyclone das overdag een beetje raar, niet :D Ik ben een doemdenker, gezond verstand vs pietleuterigheid. We gaan het zien hoe het hier bevalt straks. Er zijn meerdere kachels om ons heen, dus ben er niet bang voor. Heb me er ook nooit aan gestoord (waar kan ik klagen dat ik het te weinig ruik? :+), maar soms wilde ik dat ik de stookwijzer niet kende. Het houd je bezig, doe je alles volgens de regeltjes enz.

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 24-11-2025 09:38 ]

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
Hier is er in het weekend zo'n 35 kilo doorheen gegaan. Kachel heeft wel dag en nacht aan gestaan. Vind het tot nu toe nog behoorlijk meevallen. Heb voor de herfst 1000 kilo ingeslagen maar ik vraag me echt af of dat deze winter op zal gaan.

• JB

JB

Cédric roelt!

Moet ook nog voorraad in gaan slaan, ik wacht denk ik netjes tot de kachelboer is geweest. Hij zal wel eea aanraden (veegt zelf ook), dus eens zien wat hij aanbeveelt.

Mijn boefje is liev!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-12 20:12
cyclone schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:56:
[...]

Hysterie is per definitie niet realistisch daarom noem je het juist ... hysterie.

En de campagne tegen houtstook richt zich met name tegen de mensen die overlast creëren aka open haarden en oude houtkachels.

Mijn pellet kachel zie je na ontsteking niet eens meer branden als je de schoorsteen bekijkt (met het blote oog) mijn houtkachel idem als ik hem niet teveel knijp. Die zie en ruik je niet kortom die leveren ook geen overlast.

Ik heb nog een oude houtkachel in mijn schuur die ik niet lekker kan afregelen die ruik je als ik hem stevig stook.
Maar ik woon in het buitengebied kortom zal mijn tijd wel duren.

Maar zorg dat je geen overlast creëert (wat met een pellet kachel überhaupt al lastig is om voor elkaar te krijgen) en geen haan die er naar kraait.
Nou er zijn genoeg die met een pelletkachel overlast veroorzaken die de afvoer gewoon door de gevel knallen. En dan zie je misschien de rook niet je ruikt het zeker wel.

• cyclone

cyclone

@Skywalker27 dan ga ik nu iets reageren wat ik NOOIT gedacht had te doen .. maar inmiddels opgestoken heb uit dit topic (nooit te oud om te leren).

Maar een gevel doorvoer mag niet volgens het bouwbesluit, en overlast veroorzaken mag ook niet. Kortom dat zijn dan niet deugelijk geinstalleerde kachels en daartegen kun je vrij simpel in verweer.
Een kachel mag geen overlast creëren aldus de Nederlandse wet en regelgeving.
Dit is onlangs in dit topic (1 a 2 weken geleden) volledig aan de orde geweest en ook ik heb hier het een en ander over geleerd.

• Chatslet
Waar het denk ik voornamelijk mis gaat (los van de welbekende geveldoorvoer) is dat veel mensen met verouderde of goedkope pelletkachels zonder closed loop verbranding stoken. Ofwel, de parameters van de kachel zijn ooit eens ingesteld op een bepaald type pellet en vervolgens wordt daar nooit meer wat aan gedaan. Vervolgens wordt zo’n pellet anders geproduceerd of gooit de eigenaar een ander type pellet in de kachel en heb je onvolledige verbranding met stank en rookoverlast.

• Skywalker27
cyclone schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:43:
@Skywalker27 dan ga ik nu iets reageren wat ik NOOIT gedacht had te doen .. maar inmiddels opgestoken heb uit dit topic (nooit te oud om te leren).

Maar een gevel doorvoer mag niet volgens het bouwbesluit, en overlast veroorzaken mag ook niet. Kortom dat zijn dan niet deugelijk geinstalleerde kachels en daartegen kun je vrij simpel in verweer.
Een kachel mag geen overlast creëren aldus de Nederlandse wet en regelgeving.
Dit is onlangs in dit topic (1 a 2 weken geleden) volledig aan de orde geweest en ook ik heb hier het een en ander over geleerd.
Dat weet ik maar er komt helaas steeds meer volk wat overal schijt aan heeft ;)

• JB

JB

Cédric roelt!

Skywalker27 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:16:
[...]

Jup, daardoor ook mijn zorgen dat _alles_ straks gewoon verboden wordt mbt houtstook :/

Mijn boefje is liev!

• cyclone

cyclone

Skywalker27 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:16:
[...]

Geen idee, wellicht is dit jouw gevoel maar of dit ook een feit is durf ik te betwijfelen.
Het individualisme speelt inderdaad op binnen de maatschappij maar er zijn 2 manier om er mee om te gaan :
Je gaat het heel veel benoemen en maakt daarmee als je niet uitkijkt zelf ook een onderdeel uit van het probleem.

Of
Je negeert het, vliegt zaken op een positieve manier aan en kijkt wat wel kan en wel mag. :*)
Iets wat je aandacht geeft groeit, dus nu roepen dat straks alles verboden is draagt niet bij aan het doel wat jullie hier nu een warm hart toedragen toch ?

Doe ermee wat je wilt, maar ik vlieg het graag positief aan.

• Chatslet
@JB @cyclone
Ik lees in deze draad eigenlijk twee verschillende dingen door elkaar:

1. Echte, meetbare overlast en gezondheidsschade (rook, fijnstof, verkeerd geïnstalleerde kachels, geveldoorvoeren, etc.).

2. Een morele laag waarin snel wordt gesproken over “hysterie”, “zeikerds”, “kijk ons eens rekening houden met elkaar”, enz.

Met dat tweede heb ik moeite, juist omdat daar een risico op toxische positiviteit en wegkijken in zit.

“Blijf positief, kijk naar wat wél kan” is op zich een prima houding, tot het punt dat het betekent:
“liever niet te kritisch zijn, want dan voed je het probleem / de polarisatie”
Dan wordt “positief” in de praktijk een rem op terechte kritiek. Mensen die wél last hebben of zich zorgen maken over hun gezondheid, en aan de andere kant mensen die bang zijn dat houtstook of pelletkachels verboden worden, worden dan al snel weggezet als negatief of hysterisch.

Tegelijk zie je de andere kant: het “collectief” of “de samenleving” die vaak met de beste bedoelingen steeds meer wil reguleren. Natuurlijk: mijn vrijheid stopt waar ik aantoonbaar schade of overlast bij een ander veroorzaak. Maar als “overlast” heel breed wordt ingevuld als “alles wat iemand vervelend vindt”, verschuift het langzaam naar:
“het dominante morele kader bepaalt hoe jij hoort te leven”

Dat schuurt voor mij met individuele vrijheid. Dan voelt het niet meer als bescherming tegen concrete schade, maar als “kijk ons eens deugen” en elkaar de juiste levensstijl opleggen.

Voor mij zou de balans ongeveer zo moeten zijn:

- Hard op de feiten: duidelijke, objectieve criteria voor uitstoot/rook/geur, goede installatie‑eisen en handhaving op echte overlast.
- Zachter op de moraal: minder elkaar in kampen duwen van “hysterische zeikers” vs. “asociale stokers” of juist “wij die deugen” vs. “zij die overal schijt aan hebben”.
- Ruimte voor het individu: zolang er geen aantoonbare schade is, in plaats van vanuit morele irritatie alles bij voorbaat willen verbieden.

Echt positief zijn is voor mij: problemen eerlijk benoemen én zoeken naar oplossingen.
Niet: problemen minder benoemen omdat dat gezelliger staat.

• cyclone

cyclone

@Chatslet ik zit hard op de feiten (zie mijn reactie op Skywalker27 om daarna met 2 oneliners van Skywalker en JB direct weer naar "gevoelens" om te slaan.

Ik voer graag directe en feitelijke debatten maar dat lukt niet als je one liners op basis van gevoelens terug krijgt.
En dan kom ik dus bij het punt "wat je voedt dat groeit" als je maar lang genoeg hard blijft roepen dat zaken verboden gaan worden, dan gaat daat ook leven bij andere mensen en wordt het een self fulfilling prophesy.

Feitelijk slaat die opmerking nergens op omdat zoals ik al eerder benoemde de huidige maatregelen genomen worden voor de grootste overlastveroorzakers : Open Haarden en oude houtkachels. NIET pelletkachels.

Dus als we het bij de feiten zouden houden was deze discussie op basis van feiten allang platgeslagen :-)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:22
JB schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:19:
[...]Jup, daardoor ook mijn zorgen dat _alles_ straks gewoon verboden wordt mbt houtstook :/
Verbieden gaat niet gebeuren, de overheid mag (wettelijk) niet bepalen hoe jij je huis verwarmt.
Ze mogen wel regels of richtlijnen opstellen (en dat doen ze ook) aangaande de uitstoot van (nieuwe) kachels.
(Bron: Informatiepunt Leefomgeving)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

NoUser

For Real ?

Yaksa schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:45:
[...]

Verbieden gaat niet gebeuren, de overheid mag (wettelijk) niet bepalen hoe jij je huis verwarmt.
Ze mogen wel regels of richtlijnen opstellen (en dat doen ze ook) aangaande de uitstoot van (nieuwe) kachels.
We kregen onlangs een brief van de gemeente dat we als wijk 10 jaar (2050 ->2040) eerder van het gas afgaan (wij zijn er al vanaf, jeej)

In deze brief werd vermeld dat het daarna niet meer is toegestaan om met fossiele brandstof het huis te verwarmen. Ze gaan het indirect toch proberen.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• JB

JB

Cédric roelt!

Yaksa schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:45:
[...]

Dat leest een beetje als “je mag straks wel een kachel hebben, maar niet meer gebruiken”.

Ik geloof ook nooit dat het in NL obv een certificaat goedgekeurd gaat zijn, zoals dat EcoDesign 2022 verhaal. Inmiddels is volgens mij ook al een nieuwe 2026 bla bla normering aanstaande in de vorm van EN 16510. Handhaving vs de makkelijke weg. Stookadvies gewoon hele winter op rood want slechte lucht (mede door andere industriële invloeden?).

Mijn boefje is liev!

• Yaksa
NoUser schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:57:
[...]We kregen onlangs een brief van de gemeente dat we als wijk 10 jaar (2050 ->2040) eerder van het gas afgaan, wij zijn er al vanaf (jeej), in deze brief werd vermeld dat het daarna niet meer is toegestaan om met fossiele brandstof het huis te verwarmen. Ze gaan het indirect toch proberen.
Hout is geen fossiele brandstof :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MarcoHoorn
Chatslet schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:30:
Waar het denk ik voornamelijk mis gaat (los van de welbekende geveldoorvoer) is dat veel mensen met verouderde of goedkope pelletkachels zonder closed loop verbranding stoken. Ofwel, de parameters van de kachel zijn ooit eens ingesteld op een bepaald type pellet en vervolgens wordt daar nooit meer wat aan gedaan. Vervolgens wordt zo’n pellet anders geproduceerd of gooit de eigenaar een ander type pellet in de kachel en heb je onvolledige verbranding met stank en rookoverlast.
Dat klopt maar zelfs per merk kan een groot verschil zijn. In ons geval de Jaso pellets zijn in de zakken van dit jaar gemiddeld korten dan vorig jaar. Ik had nog een paar oude zakken liggen en vandaag 1 nieuwe zak erin gegooid en je ziet het verschil in rookgastemperatuur, die ging naar de 150gr waar voorheen ongeveer 125 gr normaal was. Dus ik de aanvoer iets teruggeschroefd.

• Racer89
  • Niet online
Net het T-stuk potje eraf gehad deze lag toch weer goed vol. Binnenkort de buis nog maar eens vegen.

• NoUser

NoUser

For Real ?

Yaksa schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:01:
[...]

Hout is geen fossiele brandstof :+
Haha
Er zullen toch mensen op deze aardkloot leven die vrolijk in de weer gaan met de Chinese diesel heaters (en die vervolgens vullen met afval olie, gewoon omdat het kan...)

[ Voor 11% gewijzigd door NoUser op 24-11-2025 22:40 ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:05
Nou... die zullen daar snel weer van terugkomen dan denk ik. Want afgewerkte motorolie geeft ontzettend veel cokes aanslag in de verbrandingskamer van zo'n ding. Je kan verdunnen met diesel maar dat blijft behelpen. Gewoon diesel gebruiken. Werkt prima. Er zijn overigens voor diesel wel alternatieven die wel prima werken als je even zoekt.

[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 25-11-2025 00:47 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Chatslet
Ik heb hier ook gewoon chinese dieselheaters. Eentje in de schuur en eentje in de veranda ingebouwd. Afterburner controllers er op dus werken met home assistant. Afgewerkte motorolie kun je er overigens niet ingooien. Dan is zo’n ding met een uurtje volledig dichtgekoold. Als je er alternatieve brandstof in wilt gebruiken dan werkt zo’n ding prima op lampenolie of petroleum.

• Skywalker27
cyclone schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:25:
@Chatslet ik zit hard op de feiten (zie mijn reactie op Skywalker27 om daarna met 2 oneliners van Skywalker en JB direct weer naar "gevoelens" om te slaan.

Ik voer graag directe en feitelijke debatten maar dat lukt niet als je one liners op basis van gevoelens terug krijgt.
En dan kom ik dus bij het punt "wat je voedt dat groeit" als je maar lang genoeg hard blijft roepen dat zaken verboden gaan worden, dan gaat daat ook leven bij andere mensen en wordt het een self fulfilling prophesy.

Feitelijk slaat die opmerking nergens op omdat zoals ik al eerder benoemde de huidige maatregelen genomen worden voor de grootste overlastveroorzakers : Open Haarden en oude houtkachels. NIET pelletkachels.

Dus als we het bij de feiten zouden houden was deze discussie op basis van feiten allang platgeslagen :-)
Ik snap het hoop oude frustratie, ik had van die fijne buren afvoer door de gevel 2 meter vanaf de zijkant van mijn carport en voordeur. Laten we zo zeggen ben verhuisd. En telkens als ik zie dat iemand dat door de gevel laat komen denk ik hoe kan je zo aso zijn. Ik kan er gewoon met mijn kop niet bij ik vind dat je dan gewoon jouw probleem bij een ander dumpt en dan denkt van niet mijn probleem stik er maar in.

Sorry

[ Voor 5% gewijzigd door Skywalker27 op 25-11-2025 08:13 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Skywalker27 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:11:
[...]

Ik snap het hoop oude frustratie, ik had van die fijne buren afvoer door de gevel 2 meter vanaf de zijkant van mijn carport en voordeur. Laten we zo zeggen ben verhuisd. En telkens als ik zie dat iemand dat door de gevel laat komen denk ik hoe kan je zo aso zijn. Ik kan er gewoon met mijn kop niet bij ik vind dat je dan gewoon jouw probleem bij een ander dumpt en dan denkt van niet mijn probleem stik er maar in.

Sorry
Maar zij hebben dit niet opgelost? Ze zijn niet aangepakt?

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 25-11-2025 10:02 ]

Mijn boefje is liev!

• Skywalker27
Nope niet aangepakt, gemeente handhaaft niet. Alleen maar gezeik en boze gezichten. En ben verhuisd naar vrijaf in het buitengebied. Later wel gezien dat het echt een fijne buurman is omdat ie ook nog een overkapping heeft aangebouwd 3 cm van de muur van de garage af zodat je nooit meer bij je schilderwerk van je dak rand kan komen. Terwijl er zelfs nog een strook van 20 cm eigen grond aan die kant zit....... Maar niet mijn probleem meer heerlijk geniet van de rust.

• cyclone

cyclone

@JB hou nou even op met generaliseren alsjeblieft. Dit draagt echt niets bij aan dit topic.

• JB

JB

Cédric roelt!

Doggieman schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:50:
[...]

Of als je een auto hebt.... een zuivere sinus omvormer van zo'n 300/400 watt en een verlengsnoer dat je auto kan halen. Voor echte tijdelijke nood verwarming werkt dit ook prima. Dan ben je een stuk goedkoper uit. Niet je accu geheel leeg trekken natuurlijk! Maar eenmaal opgestart verbruikt zo'n kachel niet veel stroom meer. Wel een zuivere sinus omvormer gebruiken ivm de elektronica. Maar als je inderdaad al een thuis accu hebt dan zit je wel goed (moet ie natuurlijk niet net leeg zijn 😂🤣)
Deze site kwam ik ook nog tegen;

https://www.ecoflow.nl/producten/power-stations/river/

Vraag me af of een "standaard" UPS ook een optie is. De prijzen vallen nog mee, maar hoe goed blijft zo'n ding als ie _nooit_ nodig is.

Mijn boefje is liev!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-12 20:46
JB schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:14:
[...]

Vraag me af of een "standaard" UPS ook een optie is. De prijzen vallen nog mee, maar hoe goed blijft zo'n ding als ie _nooit_ nodig is.
Ligt eraan hoeveel ampère uw pelletstoof trekt wanneer deze in opstart fase is.
Als je zo'n ups koopt is het aan te raden om die toch enkele keren per jaar bij te laden, en er indien nodig wat op aan te sluiten en dus te verbruiken.

https://www.techpowerup.com/review/

• B_FORCE
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:14:
[...]

Grappig, ik zat van de week naar precies zelfde idee te kijken met een UPS.

Moet wel zuivere sinus zijn, anders gaat de ventilator dat op langere termijn echt niet leuk vinden (als het überhaupt al werkt).
Nadeel van de meeste UPS units is wel dat ze max vermogen vaak maar voor korte periode kunnen leveren.
Meestal maar enkele minuten.
Half vermogen zit dan meestal op iets van 8-10min oid.

Ik heb thuis eens gemeten en onze pellet kachel heeft eerste 20 min (ongeveer) 350W nodig voor het gloei-element.
Daarna zakt het naar 30-35W voor enkel de ventilator.

Dus helaas zou dat dus niet helemaal kunnen.

Datasheets van UPS fabrikanten zijn echter nogal behoorlijk karig.
Dus het is niet altijd heel duidelijk wat er nu precies mogelijk is.

Met een beetje creativiteit kun je natuurlijk ook zelf aan de slag, of met zo'n portable power station (Jackery ed) aan de slag.
Die laatste zijn dan wel weer prijzig.

Het idee spreekt mij wel heel erg aan.
Niet alleen voor de andere halve stroomstoring per jaar, maar mocht er eens iets goed fout gaan, dan heb je sowieso nog wel 2 dagen warmte :)

Dan heb je wel tenminste 1 kwh nodig, om het ongeveer 16-20 uur uit te houden.

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
B_FORCE schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:08:
[...]

correctie, dit is 1/3 zak.
Ik denk dat als we beetje zuinig aan doen, we het NET halen met 1/4 zak, maar dan is temp rond 19-20 graden en duurt het wel lang voordat de boel echt warm is.

One World Concepts

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
pelletkacheltopic.

Wise enough to play the fool

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-12 06:33

Mud.Starrr

I shoot people for money

pelletkacheltopic, niet het compost topic

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 25-11-2025 22:38 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• NoUser

NoUser

For Real ?

Weet iemand hoe je, indien een Edilkamin (Slide) pelletkachel niet brandt, hoe je de uitlaatgasmotor aanschakelt ?

• Chatslet
pelletkacheltopic, niet het noodstroomtopic

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 26-11-2025 16:51 ]

• B_FORCE
  • Niet online

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 26-11-2025 16:51 ]

One World Concepts

• Chatslet

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 26-11-2025 16:52 ]

• Whoei
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-12 13:31
Om te beginnen, ik ben nieuw in het wereldje van pelletkachels. Voor ons (tijdelijk) verblijf tijdens de verbouwing hebben we een pelletkachel aangeschaft voor het verwarmen van de ruimte (zo'n 70m2). Het gaat om een Livin' flame Liland 8kW (onderdeel van AMG) , welke we voor een aantrekkelijke prijs hebben kunnen kopen ivm sluiten van Gamma Duiven.

We hebben hem nu een week in gebruik en heb zowel getest met als met
Energy Pellets Excellent (wit) als Green Energy Classic (bruin). Waarbij met de Green Energy Classic de kachel eerder op temperatuur is maar ook beduidend meer as.

Nu lees ik op verschillende plekken dat je met pelletkachels van de bouwmarkt beter geen gebruik kunt maken van bruine pellets. Wat is hiermee jullie ervaring? (Ook vanwege het prijsverschil).

Ik zie dat de pellets van Pellet Centrale Opmeer ondanks dat dit een mix is toch wel 'wit' zijn en gunstig geprijsd, of is dit een gevalletje goedkoop is duurkoop?

• Seafarer

Seafarer

XXX

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 26-11-2025 16:52 ]

• cyclone

cyclone

Whoei schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:03:
Nu lees ik op verschillende plekken dat je met pelletkachels van de bouwmarkt beter geen gebruik kunt maken van bruine pellets. Wat is hiermee jullie ervaring? (Ook vanwege het prijsverschil).
Ben wel even benieuwd waar je dit leest dus kun je de links met ons delen ?

Mijn ervaring is dat ik per type pellet mijn kachel eventjes opnieuw goed moet instellen (pellet snelheid en toerental van de ventilatoren) simpel klusje als je een goede handleiding van je kachel hebt. Samenstelling / calorische waardes en brandbaarheid verschillen nou eenmaal en de verbrandingsinstellingen van je kachel dien je daar op af te stemmen.

Je kunt het ook niet doen maar dat kan soms vervelende gevolgen hebben dus altijd goed je kachel in de gaten houden bij de eerste uurtjes als je nieuwe / andere pellets hebt.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar bruine pellets, zit gewoon meer energie in, en bij de juiste afstellling doet mijn oude Julia met bijna 5000 uur erop het er nog steeds prima op.
Dit is ook gewoon een budget kachel.

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-11 07:47

WWJD

*pluh*

NoUser schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:30:
Weet iemand hoe je, indien een Edilkamin (Slide) pelletkachel niet brandt, hoe je de uitlaatgasmotor aanschakelt ?
Dat kan in het servicemenu ;)

• NoUser

NoUser

For Real ?

WWJD schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:03:
[...]

Dat kan in het servicemenu ;)
In het ‘6446’ servicemenu? Ik heb vier keer gekeken, kan het niet vinden.

• Whoei
cyclone schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:00:
[...]

Ben wel even benieuwd waar je dit leest dus kun je de links met ons delen ?

Mijn ervaring is dat ik per type pellet mijn kachel eventjes opnieuw goed moet instellen (pellet snelheid en toerental van de ventilatoren) simpel klusje als je een goede handleiding van je kachel hebt. Samenstelling / calorische waardes en brandbaarheid verschillen nou eenmaal en de verbrandingsinstellingen van je kachel dien je daar op af te stemmen.

Je kunt het ook niet doen maar dat kan soms vervelende gevolgen hebben dus altijd goed je kachel in de gaten houden bij de eerste uurtjes als je nieuwe / andere pellets hebt.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar bruine pellets, zit gewoon meer energie in, en bij de juiste afstellling doet mijn oude Julia met bijna 5000 uur erop het er nog steeds prima op.
Dit is ook gewoon een budget kachel.
Op Tweakers las ik het hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75980156 Maar ook hier (https://www.haardenexpert...s-voor-pelletkachel.html?) en hier (https://nordicfire.nl/inf...e-pellets-voor-uw-kachel?) lees ik dat ze donkere pellets afraden.

De Julia is volgens mij redelijk vergelijkbaar met de Livn Liland 8. Van welke pellets maak je zelf gebruik en hoe ben je tot de juiste instelling gekomen?

• cyclone

cyclone

Link 1 is een totaal niet onderbouwde opmerking kan ik niet zoveel mee, link 2 heeft het met name over de DIN certificering van pellets mijn donkere pellets zijn netjes gecertificeerd dus ik zie de link niet naar donkere pellets.
Link 3 doet een vrij generaliserende opmerking die an sich niet geheel onwaar is "Bij donkere pellets treden veel vaker problemen op met asresten die achter blijven in de branderbak"

Donkere pellets zijn vaak hoger in calorische waarde en branden heter, en dat kan bij de verkeerde instellingen dus tot schade leiden aan de gietijzeren verbrandings bak / kamer.
Zeker als je die niet goed schoon houdt. Dit geld overigens ook bij lichte pellets.

Er zijn donkere pellets op de markt (geweest?) waar men stiekem ook zand / steen oid in mengde lekker zwaar en goedkoop en niet brandbaar en dat leidde idd tot problemen. Dat kun je heel snel en makkelijk controleren door een paar pellets te pakken (niet te veel) die in een grote glazen kom gevuld met water te gooien.
Pellets vallen na enkele minuten uitelkaar, en hout blijft drijven. Troep die er niet in hoort dat zinkt naar de bodem.
Dus heb je na een dag bezinken troep op de bodem liggen dan weet je dus dat er rotzooi is bijgemengt en die pellets wil je niet.

Ik gebruik Plospan pellets MIX waar dus loofhout doorheen zit (en dus meer energie opbrengst per kilo).
Deze zijn netjes EN+, A1 en DIN+ gecertificeerd (certificeringen waar de links die jij noemt naar verwijzen).

Hoe kom je tot de juiste instellingen, nou heel simpel klusje kost alleen wat tijd. Zoek de instel mogelijkheden van je kachel op. Maak de kachel schoon, en vul hem met je nieuwe pellets (zorg dus dat de vulbak helemaal leeg was) en start hem op.
Ik kan mijn kachel met mijn HA intergratie (zie eerder in dit topic) op mijn telefoon nauwlettend in de gaten houden, maar dit kan ook gewoon op het display. Met name de FLU temp moet binnen de specs blijven en het vuurbeeld zegt ook al een hoop.

Mijn kachel brand het meest op eco mode (stand 1) en deze heb ik de interval van pellets wat naar beneden moeten bijstellen zodat er minder snel en minder pellets werden gegeven (hij is dus ook een stuk zuiniger geworden).
Dit kun je zien zodra de kamer op temperatuur is en dus je kachel ook kijkend naar een stabiele temperatuur in je kamer en een niet te hoge FLU temperatuur. De julia mag max 140 graden hebben. Met de settings hoe ik hem kreeg bleef hij de ruimte stevig opwarmen en ging ook de flu temp richting de 140 graden.
Dan ga je rustig in kleine stapjes terug regelen net zolang dat je tevreden bent, en je vuur niet uit gaat (niet onbelangrijk).

Veel kachels staan in mijn beleving te "rijk" afgesteld en branden "te hard" dat is prima in standje 4 a 5 om snel de ruimte op temperatuur te krijgen maar in de modus waar hij het meeste / langste brand wil je dat hij lekker zuinig is, en netjes alle pellets opbrand zonder zichzelf teveel te vervuilen/ te warm te worden.

• JB

JB

Cédric roelt!

@cyclone dit is veel te complex voor een huis, tuin en keuken gebruiker. Zelf heb ik een Nordic Fire pelletkachel besteld, maar daar kan ik dat niet zomaar op aanpassen volgens mij? Dan moet je al weten hoe je in het service menu komt en dan nog is het oppassen met instellingen wijzigen?

Mijn boefje is liev!

• TiezZ_BE
JB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:46:
@cyclone dit is veel te complex voor een huis, tuin en keuken gebruiker. Zelf heb ik een Nordic Fire pelletkachel besteld, maar daar kan ik dat niet zomaar op aanpassen volgens mij? Dan moet je al weten hoe je in het service menu komt en dan nog is het oppassen met instellingen wijzigen?
Verhouding pellets vs lucht kan ik hier gewoon instellen in het 'normale' menu. Logisch, niet alle pellets zijn hetzelfde ivm samenstelling, vochtgehalte en gemiddelde grootte

• JB

JB

Cédric roelt!

TiezZ_BE schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:16:
[...]

Verhouding pellets vs lucht kan ik hier gewoon instellen in het 'normale' menu. Logisch, niet alle pellets zijn hetzelfde ivm samenstelling, vochtgehalte en gemiddelde grootte
Jij hebt een Nordic Fire kachel? Ik ga het allemaal nog moeten ontdekken. Installatie wordt begin 2026.

Mijn boefje is liev!

• MarcoHoorn
Tegenwoordig regelt een pelletkachel van veel merken een heel groot gedeelte zelf. Optimale verbranding is er dan altijd ook als je van korrels wisselt.
Onze Ravelli RV80 heeft het zgn rds systeen. Ik heb het uitgezet en sindsdien brand deze mooier.
Ook omdat onze rookgasafvoer best veel trek heeft.

• TiezZ_BE
JB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:33:
[...]
Jij hebt een Nordic Fire kachel? Ik ga het allemaal nog moeten ontdekken. Installatie wordt begin 2026.
Jolly mec (Italiaans merk)

• cyclone

cyclone

Fijn dat iedereen ook goed leest.

Het betrof een opmerking over “bouwmarkt “ pellet kachels aka de goedkope/ budget kachels.

Niet over de luxere kachels waarbij idd meer sensoren / intelligentie ingebouwd zit om zelf aanpassingen te doen op basis van de aangetroffen pellets.

En als dit te complex is (die mening deel ik overigens niet) dan is het verstandig om enkel de voorgeschreven pellets te gebruiken of misschien een duurdere kachel aan te schaffen.

Was mij niet bewust overigens dat het lezen van een handleiding en het indrukken van wat knoppen anno 2025 als “complex” wordt ervaren.

• Chatslet
@Whoei niet alle bruine pellets zijn gelijk en niet alle witte pellets zijn gelijk. Bruine pellets kunnen bruin zijn omdat ze boomschors bevatten of omdat ze (een deel) hardhout bevatten. Mijn praktijk ervaring met een MCZ Ego Core:
Witte pellets: over het algemeen zeer weinig as maar wel een zwarte aangekoekte laag die er moeilijk van af komt.
Mix pellets: Dus pellets met een deel hardhout zoals die van pelletcentrale Opmeer: wat meer as maar bijna geen aangekoekte laag in de brandpot.

Nu kunnen we een hele discussie gaan voeren over schonere verbranding en hoeveel as je wel of niet kunt hebben. Persoonlijk haal ik liever even snel de asstofzuiger er doorheen dan dat ik een uur lang de branderpot sta schoon te krabben. Overigens is er wel een uitzondering. De “Pure Pellets” van de Praxis. Die laten totaal geen aanslag achter en geven nauwelijks as. Wel jammer dat ze naar verhouding erg duur zijn.

Tenslotte certificering: Daar betaal je dus flink voor en get geeft tot op zekere hoogte zekerheid. Zo zitten er geen afvalstoffen in de pellets etc… Toch kan zo’n zak oud zijn waardoor de pellets slecht branden. Blijft dus hit and miss. Bij niet gecertificeerde pellets is het ook hit en mis. Zelf heb ik er positieve ervaringen mee en ik heb er nog nooit spijkers of nietjes in gehad oid. Veel van dat soort verhalen komen misschien ook wel van verkopers die gecertificeerde pellets verkopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Chatslet op 28-11-2025 10:25 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Chatslet schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:21:
@Whoei
Toch kan zo’n zak oud zijn waardoor de pellets slecht branden. Blijft dus hit and miss. Bij niet gecertificeerde pellets is het ook hit en mis. Zelf heb ik er positieve ervaringen mee en ik heb er nog nooit spijkers of nietjes in gehad oid. Veel van dat soort verhalen komen misschien ook wel van verkopers die gecertificeerde pellets verkopen.
Lekker dan als je een hele pallet pellets koopt...

In het kader van as, iemand nog een goede aanbeveling qua as/stofzuiger? Ik kijk nu naar de AD2 van Kärcher. Goede reviews.

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 28-11-2025 11:14 ]

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
@JB Dat is dus precies waarom wij eerst overal een paar zakken hebben gekocht. Jaso, Plospan wit, Plospan bruin, Rekord pellets, Pure pellets, German pellets etc… Ik kan inmiddels met behoorlijk wat zekerheid zeggen wat troep en kwaliteit is.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:52
Chatslet schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:56:
@JB Dat is dus precies waarom wij eerst overal een paar zakken hebben gekocht. Jaso, Plospan wit, Plospan bruin, Rekord pellets, Pure pellets, German pellets etc… Ik kan inmiddels met behoorlijk wat zekerheid zeggen wat troep en kwaliteit is.
Dan is natuurlijk de logische volgende vraag: Wil je dat met ons delen?

Ik gebruik nu 4 jaar German pellets, bevallen mij prima. Wel wat as, maar niks dat aankoekt in de branderbak.

• cyclone

cyclone

@Knielen if it ain't broke don't try to fix it :-)

@JB blind direct een hele pallet bestellen met wel geteld welk item dan ook is niet heel slim natuurlijk. Je moet wel weten wat je koopt en zoals @Chatslet dan ook schrijft je probeert eerst wat uit alvorens je tot bulk aankoop overgaat.
Gewoon beetje common sense toch ?

• JB

JB

Cédric roelt!

cyclone schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:21:

@JB blind direct een hele pallet bestellen met wel geteld welk item dan ook is niet heel slim natuurlijk. Je moet wel weten wat je koopt en zoals @Chatslet dan ook schrijft je probeert eerst wat uit alvorens je tot bulk aankoop overgaat.
Gewoon beetje common sense toch ?
Uiteraard, maar heb je dan wel garanties mbt batches etc? Ik zal ook eerst een zak pogen, obv advies en dan keuzes maken.

Mijn boefje is liev!

• cyclone

cyclone

@JB dan zul je moeten aantonen dat je die pallet met pellets (heerlijk om te schrijven) droog vervoerd en opgeslagen hebt.
Zakken waar Pellets in zitten zijn namelijk NIET luchtdicht (dit i.v.m. het moeten kunnen ontsnappen van lucht tijdens het vullen) en de kwaliteit duikt snoeihard achteruit als je ze niet kurkdroog opslaat.

Ik koop mjin pellets altijd in de zomer (goedkoper) dus als ik dan na 6 maanden verhaal denk te kunnen gaan halen bij mijn leverancier is het wel aan mij om aan te kunnen tonen dat de pellets goed / droog zijn vervoerd en opgeslagen.
Dat is niet te doen dus garantie zou ik niet teveel op rekenen tenzij je daar goede afspraken over kunt maken bij / voor aankoop.

Misschien hebben mensen andere ervaringen maar ik heb daar een hard hoofd in geef je weinig kans

• JB

JB

Cédric roelt!

Zijn er hier al mensen die een Nordic Fire model 24/25 hebben waarbij de binnenkant ook zwart is? Dat is vanaf model 2025 standaard bij de meeste pelletkachels van Nordic Fire en vind ik wel echt een gave toevoeging, maar nog niet in echt gezien :)

Mijn boefje is liev!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:21:
Toch kan zo’n zak oud zijn waardoor de pellets slecht branden.
Oud? Wat verandert er dan?

• Yaksa
Het is hout. Hout is een natuurproduct en de geperste pellets zullen de luchtvochtigheid aannemen van de omgeving waar ze zijn opgeslagen. Aangezien de luchtvochtigheid altijd varieert zal het hout gaan krimpen of zwellen. Bij een te hoge luchtvochtigheid kunnen ze zelfs gaan schimmelen. Of door de schommelingen in luchtvochtigheid (deels) uit elkaar vallen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Yaksa schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:37:
[...]

Het is hout. Hout is een natuurproduct en de geperste pellets zullen de luchtvochtigheid aannemen van de omgeving waar ze zijn opgeslagen. Aangezien de luchtvochtigheid altijd varieert zal het hout gaan krimpen of zwellen. Bij een te hoge luchtvochtigheid kunnen ze zelfs gaan schimmelen. Of door de schommelingen in luchtvochtigheid (deels) uit elkaar vallen.
Ja veel vocht zal inderdaad een slechte uitwerking hebben. Maar behoorlijk droog opgeslagen zouden ze toch wel 2 of 3 jaar kunnen liggen? Zonder dat ze veel achteruit gaan in kwaliteit.

• Yaksa
Seafarer schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:19:
[...]Ja veel vocht zal inderdaad een slechte uitwerking hebben. Maar behoorlijk droog opgeslagen zouden ze toch wel 2 of 3 jaar kunnen liggen? Zonder dat ze veel achteruit gaan in kwaliteit.
Behoorlijk droog is, in deze context, een relatief begrip.
Liggen ze op een droge zolder waar de luchtvochtigheid het hele jaar door 50% is of liggen ze droog opgeslagen in een schuurtje waar de luchtvochtigheid door het jaar heen en door natuurlijke invloeden schommelt tussen de 10 en 90 %?

• MarcoHoorn
@Chatslet ik vermoed, ook door mijn ervaring bij onze kachel, dat de vlamtemperatuur dan net te laag is als je zwarte aanslag ziet.
Een goed voorbeeld is, denk ik bij ons, dat eerst de rookgassen rond 105 gr de kachel verlieten, nu zitten we rond 125 a 130 gr en de aanslag is eigenlijk weg.

• Whoei
@cyclone en @Chatslet dank voor jullie antwoorden. Ik kan volgende week een pallet ophalen van 65 zakken Energy Pellets Excellent ophalen voor €350,-. Hier heb ik al een paar zaken van gehad en hier brand hij met de standaard instellingen goed op (zover ik kan beoordelen, weinig as en het ruitje blijft behoorlijk schoon). Dan kan ik op mijn gemak eens op onderzoek hoe ik in het servicemenu kom en welke parameters ik daar kan instellen zodat ik in te toekomst kan testen met andere pellets. Aangezien we ondertussen nog aan het verbouwen zijn ga ik even voor gemak :)

• Chatslet
Knielen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:16:
[...]

Dan is natuurlijk de logische volgende vraag: Wil je dat met ons delen?

Ik gebruik nu 4 jaar German pellets, bevallen mij prima. Wel wat as, maar niks dat aankoekt in de branderbak.
Ja, dat kan zeker maar wel met de kanttekening dat ik een MCZ kachel met Core technologie heb. Die werkt anders dan een traditionele kachel waarbij de pellets direct verbrand worden. Een MCZ Core kachel is een rookvergasser, ofwel de pellets worden zuurstofarm verhit (pyrolyse) en de rookgassen die daar vanaf komen worden verbrand. Dat gebeurt allemaal closed loop dus hoef ook niets in te stellen. Ik kan ook alleen de hoeveelheid pellets instellen voor het geval de kachel op de laagste stand te warm is. Het verschil is dat ik een vrij rustige gasvlam heb en er nagenoeg geen uitstoot in de vorm van geur, rook of fijnstof uit de schoorsteen komt. Anderzijds maakt dit dat de kachel vrij gevoelig voor aanslag in de branderpot wanneer de pellets volledig gekraakt worden door het pyrolyse proces.

Mijn ervaring is tot nu toe vooral met witte pellets omdat overal geroepen wordt dat die schoon branden en dat bruine pellets slecht zijn. Daarom heb ik simpelweg minder bruine mix pellets gekocht om te proberen. Toch is mijn globale ervaring meer het tegenovergestelde: witte pellets geven voornamelijk aanslag en bruine pellets (hardhout mix) branden voornamelijk schoon met geen of nauwelijks aanslag.

Top 3 beste pellets:
1. Praxis Pure pellets: Dit zijn de enige witte pellets die in mijn kachel nagenoeg schoon verbranden. Geven wat minder warmte waardoor de kachel goed moduleert.
2. Plospan royal energy: Dit zijn bruine mix pellets. 70% naaldhout, 30% hardhout. Hier en daar in de hoekjes van de brandpot wat aanslag maar niet problematisch. Verder vooral fijne witte as. Geven ook wat minder warmte waardoor de kachel goed moduleert.
3. Pelletcentrale opmeer: Dit zijn niet gecertificeerde mix pellets. 80% naaldhout, 20% hardhout. Branden net iets schoner plospan royal energy. Ik kan er zelfs de branderpot mee schoonbranden als er slechte pellets in hebben gezeten. Ze geven wel veel meer warmte, zelfs als ik de pellettoevoer op de laagste stand zet. Voor koude dagen zijn ze ideaal maar als het minder koud is wordt het op de laagste stand al snel te warm.

Top 4 slechte pellets:
1. Praxis Rekord: Dikke zwarte laag aanslag, harde klonten in de asdoos. Ben blij als deze op zijn.
2. Jaso: Zwarte aanslag, veel vliegas.
3. Energy Pellets Excellent: Zwarte aanslag.
4. Plospan: Zwarte aanslag, fijne zwarte as.

Als ik er puur scheikundig naar kijk dan is het ook redelijk verklaarbaar: Naaldhout bevat veel kalium en dat reageert tijdens de verbranding met silica waardoor er kaliumsilicaten ontstaan. Die smelten vaak tussen de 750 en 800 graden en blijven op de wanden van de branderpot plakken.
Als daar hardhout aan wordt toegevoegd dan gaat er wat anders gebeuren want hardhout is rijk aan calcium. Calcium bindt zich ook aan silica maar is reactiever dan kalium. Bovendien vormt ook stabiele verbindingen met silica: Calciumsilicaten. De smelttemperatuur van calciumsilicaten liggen boven de 1200 graden waardoor de kans op smelten aanzienlijk kleiner is. Ik vermoed dus dat pelletfabrikanten dit ook weten en hier hun formules op afstemmen.

• Chatslet
MarcoHoorn schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:30:
@Chatslet ik vermoed, ook door mijn ervaring bij onze kachel, dat de vlamtemperatuur dan net te laag is als je zwarte aanslag ziet.
Een goed voorbeeld is, denk ik bij ons, dat eerst de rookgassen rond 105 gr de kachel verlieten, nu zitten we rond 125 a 130 gr en de aanslag is eigenlijk weg.
Bij mijn kachel komt dat vrijwel nooit voor. Bij het opstarten wordt er altijd een heel programma doorlopen met ontsteking, aanjaagfase, anti condensatiefase en stabilisatiefase. Bij die laatste fase wordt de rookgastemperatuur altijd naar de 125 graden gebracht. Ik kan daar ook niet echt iets aan instellen ofzo.

• JB

JB

Cédric roelt!

Interessante materie. Ook hier weer merkafhankelijk, advies vanuit de installateur, keurmerkje, garantie wel/niet bij verkeerd gebruikte pellets. Marketingtechnisch kun je alle kanten op in ieder geval.

Zelf ga ik ook maar braaf aanhouden wat de fabrikant stelt, denk ik. Geen idee of er anders moeilijk gedaan wordt bij issues. Zullen dan automatisch ook weer de duurdere pellets zijn, verwacht ik.

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
@JB Ook daar kun je alle kanten mee op. Doorgaans zullen fabrikanten gecertificeerde pellets aanraden/voorschrijven. Er zijn zowel witte als bruine (mix) pellets die gecertificeerd zijn. In de regel zijn witte pellets van puur naaldhout duurder. Naar mijn mening onterecht omdat ze over het algemeen gewoon minder goed presteren.
Dan heb je nog verkopers of fabrikant die voor hun kachels alleen witte pellets adviseren of voorschrijven omdat die kachels aders defect raken. Dat zijn gewoon inferieure kachels die je beter links kunt laten liggen.
Certificering is misschien ook wel een nadeel. Er wordt namelijk voorgeschreven dat de pellets geen toevoegingen mogen bevatten en volledig uit hout moeten bestaan. Als die eis er niet was dan had met gewoon calcium aan naaldhoutpellets kunnen toevoegen en waren de problemen opgelost.

• Skywalker27
Ik heb een RIka en regelt alles gewoon zelf kan er niets aan instellen. Kan er alles in gooien en dat die ik ook zolang het maar gecertificeerd is. Want je wil geen pellets van resthout van timmerbedrijven.

• cyclone

cyclone

Skywalker27 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:36:
Want je wil geen pellets van resthout van timmerbedrijven.
Nou die wil ik JUIST wel ! Lekker goedkoop, en ik stel mijn ouwe kacheltje er wel op in hoor.
Juist het voordeel van een budget kachel met een Duepi control bordje erin.

• Skywalker27
Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vijzel naar de haaien draait.

[ Voor 16% gewijzigd door Skywalker27 op 02-12-2025 13:35 ]

• cyclone

cyclone

Skywalker27 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vezel naar de haaien draait.
mijn vijzel houdt de pellets heel, vermaalt ze niet dus al zitten er completen stalen pellets tussen dan eindigen ze alleen in mijn vuurpot en blijft mijn vijzel heel. Dus non argument wat je hier nu stelt.

Behalve dat ben ik nog nooit staal tegen gekomen in mijn vuurpot / as.
Kortom ook wat dat betreft een non argument.

• NoUser

NoUser

For Real ?

Jullie hebben het over een vijzel neem ik aan ?

• Skywalker27
Ehm yes, vervelende autofill grrrr

[ Voor 4% gewijzigd door Skywalker27 op 02-12-2025 16:21 ]

• Chatslet
Skywalker27 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vijzel naar de haaien draait.
Dit is een verhaal dat ik vooral hoor van bedrijven die gecertificeerde pellets verkopen. Ik was daar eerst ook bang voor maar ik ben toch eens op onderzoek gegaan op de verschillende forums en ben zo'n praktijkverhaal simpelweg niet tegengekomen. Dat was eigenlijk vooral omdat ik eens heb onderzocht of het rendabel is om zelf pellets te maken van heel veel snoeiafval dat we ieder jaar hebben. Als je kijkt hoe pellets gemaakt worden is het ook hoogst onwaarschijnlijk dat daar dingen inzetten die er niet in horen. Houtresten gaan namelijk door een hamermolen en worden tot fijn zaagsel gemalen. Nietjes en spijkers passen simpelweg niet door de openingen van de hamermolen. Daar past alleen zaagsel doorheen. Vervolgens gaat het zaagsel de pelletpers in. Daar gaat het nog eens door een cycloonfilter om de zwaardere delen er uit te halen en daarna nog eens langs een sterk magneet. Tenslotte wordt het door 2 rollers door een matrijs geperst. Als daar een nietje, spijker of steentje tussen komt dan zijn zowel de rollers als de matrijs beschadigd en waarschijnlijk ook de lagers. En in het uiterst zeldzame geval dat er dus wel een nietje oid is meegekomen dan is dat door het voorgaande proces tot dusdanig kleine stukjes vermalen dat het onmogelijk je vijzel daar op vastloopt. Kortom, spijkers en nietjes kunnen eigenlijk alleen maar schade veroorzaken in het productieproces.

• Notehoutelade
  • Niet online
Heb in het eerste jaar wel een beschadigde vijzel gehad. Hoe, geen idee. Maar onder garantie gerepareerd, en een nieuwe motor. Langs de vijzel liepen toen nog 2 heel strakke geleidingsrails, die zijn door de monteur verwijderd, want leidde in veel gevallen tot knellingen van pellets langa het randje. Daarna nooit meer problemen gehad.

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:28
Heb hier ook al eens een keiharde pellet in de vijzel gehad, de vijzel bleef staan, maar de aandrijving draaide vast tegen de beplating van de JuliaNext.
Na het terugbuigen van een stukje metaal en het gangbaar maken van de vijzel zelf geen zichtbare schade.
Gebruik gecertificeerde pellets.

• Racer89
  • Niet online
Hier werd toen als rede gegeven dat sommige merken te lange pellets aanbieden. Waardoor dit zou kunnen gebeuren. Ik heb de pellets wel eens er tussen horen zitten, motor draait dan gewoon door en breekt ze doormidden.

• Chatslet
Dat klinkt meer als brugvorming. Als de pellets niet redelijk uniform van grote zijn, bijvoorbeeld veel kleine stukjes en hier en daar lange stukjes dan wordt het een soort compacte massa en loopt de vijzel vol waardoor langere pellets niet volledig in de vijzel vallen en er dus tussen komen. Ik heb hier een pellet grill staan waarbij dat vrij uitgebreid in de handleiding staat beschreven. De vijzel die daar in zit is behoorlijk krachtig en je hoort dan echt harde dreunen uit het apparaat komen als hij pellets kapot drukt. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als daar een keer een vinger tussen komt...
Ik zie het ook een enkele keer bij mijn pelletkachel. Daar wordt het gedetecteerd en laat hij de vijzel even in tegengestelde richting draaien. In Home Assistant zie je dan negatieve waarden bij het vijzeltoerental.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste