Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het pelletkachel topic

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste
Acties:

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Chatslet schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:27:
@JB De stookwijzer is wel degelijk een ding. Wij hebben hier in de buurt een aantal houtkacheltokkies die er bij mistig weer voor zorgen dat niemand meer een raam of ventilatierooster open kan zetten. Dan komen er hier mensen aan de deur klagen terwijl de kachel geen eens aan staat omdat er sinds kort een pijp op de aanbouw staat. Dus gewoon even rekening met anderen houden.
Het halve dorp rookt hier er (helaas) gewoon vrolijk op los.
Onze directe buren zijn ook behoorlijk erg, zelfs met goed weer is het alsof je naast een oude kolenfabriek staat.

Hij staat regelmatig te hakken en zagen (ook niet zo blij mee ivm lawaai), dus ik kan me ook niet voorstellen dat het hout goed droog is.

Vervolgens kom je dan in het praktisch onhaalbare idee van de overheid:
Er iets van zeggen levert niks op.
Anderen hebben dat al geprobeerd, of de rest houd liever de status quo ivm nare ruzies (zijn niet de meest sociaal toegankelijke mensen)
Bij de gemeente klagen kan, maar die vragen eerst of je al zelf gesprek bent aangegaan; zie vorige zin.
Blijft er enkel een juridisch verhaal over......
Dan staan vervolgens ook alle relaties op scherp natuurlijk.

Het is ook extreem dubbelzinnig.
Wat moeten mensen als het dagen achter elkaar zogenaamd "code rood" is?
In de kou gaan zitten?
Met het weer van afgelopen dagen verhoog je dan ook kans op schimmel en andere narigheden.

Ik zeg absoluut niet dat alles maar moet kunnen, maar het is een lastige kwestie waar ik persoonlijk voor beide kanten goede argumenten zie.
Die weer codes vind ik zelf alles behalve betrouwbaar.
Zeer regelmatig staat er oranje of rood, terwijl er niks aan de hand is over vice versa.
Misschien hangt dat ook sterk af waar je woont? :?

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 09-11-2025 22:48 ]

One World Concepts

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:10

JB

Cédric roelt!

B_FORCE schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:46:
[...]

Die weer codes vind ik zelf alles behalve betrouwbaar.
Zeer regelmatig staat er oranje of rood, terwijl er niks aan de hand is over vice versa.
Misschien hangt dat ook sterk af waar je woont? :?
Maar dit gaat wel een ding worden, want zo ga je mensen uiteindelijk de mond kunnen snoeren. Verschillende gemeenten verbieden stoken al met code oranje/rood.

Mijn boefje is liev!

• B_FORCE
  • Niet online
JB schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:57:
[...]
Maar dit gaat wel een ding worden, want zo ga je mensen uiteindelijk de mond kunnen snoeren. Verschillende gemeenten verbieden stoken al met code oranje/rood.
Probleem is, het is niet zo zwart-wit.

Nogmaals, ik snap het helemaal.
Ik krijg zelf ook altijd barstende hoofdpijn van rooklucht. (vorige appartement op 4 hoog was dit helemaal een ding)
Maar goed, het blijft een kwestie van geven-en-nemen, wij hebben dan gewoon af en toe de air-purifier aan.
Zeker wanneer het steen koud is, ga ik dan ook echt niet van mensen verlangen dat ze of in de kou zitten, of een torenhoge energierekening gaan krijgen voor een beetje ongemak dat ik (en anderen) zou hebben.

Voor oudere woningen zijn er namelijk niet veel betaalbare alternatieven.
Isoleren kost een godsvermogen dat binnen 15-20 jaar zich amper terug betaald (hopende dat volledig isoleren niet meer problemen oplevert).
Pelletkachels behoren daarnaast tot een van de meest zuinige manieren van stoken met een zeer lage CO2 uitstoot.
Totaal niet vergelijkbaar met een openhaard.

Het is naar mijn mening wel iets anders wanneer mensen enkel voor de "fun" stoken.

Onze buurvrouw heeft chronische astma.
Aan hun vraag ik regelmatig of zij last van ons hebben.
In de zomer geef ik bv ook ruim op tijd aan wanneer we een keertje gaan BBQ'en (is niet heel vaak overigens).

Ik vraag mij sowieso serieus af hoeveel mensen hiermee bekend zijn, met name ouderen die al decennia lang een openhaard oid hebben?
Ik had er ook nog nooit van gehoord voordat ik een tijd geleden dit topic begon te lezen.
Vrienden en kennissen die echt al vele jaren stoken was dit ook totaal nieuw.
Het wordt nergens aangegeven, reclame voor gemaakt of duidelijk gemaakt bij aankoop oid.

One World Concepts

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:44

Seafarer

XXX

B_FORCE schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:46:
[...]

Het is ook extreem dubbelzinnig.
Wat moeten mensen als het dagen achter elkaar zogenaamd "code rood" is?
In de kou gaan zitten?
Met het weer van afgelopen dagen verhoog je dan ook kans op schimmel en andere narigheden.
Dan kunnen ze toch de gaskachel aanzetten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• B_FORCE
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:13:
[...]

Dan kunnen ze toch de gaskachel aanzetten?
Zie bericht boven.

Ik ken trouwens mensen die ook geen gaskachel meer hebben.
(Slaap)Kamers zijn elektrisch, de rest is met pelletkachel.

One World Concepts

• JB

JB

Cédric roelt!

Dan is het te hopen dat ze daar nog wel onderscheid in durven maken wanneer ze praten over verbod, want nu gooien ze alles op een hoop. Een goede pelletkachel is nog steeds een beste investering wanneer er een rookkanaal bij komt kijken en als de overheid dan binnen een 1-2 jaar een verbod op stoken gaat zetten, ben ik terug bij af.

Mijn boefje is liev!

• Seafarer

Seafarer

XXX

B_FORCE schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:16:
[...]

Zie bericht boven.

Ik ken trouwens mensen die ook geen gaskachel meer hebben.
(Slaap)Kamers zijn elektrisch, de rest is met pelletkachel.
Het drong niet helemaal tot me door dat code rood natuurlijk ook geld voor Pelletkachels. |:(

Maar buiten een dicht bevolkte woonwijk zou een pelletkachel toch wel moeten kunnen? De verbranding is stukken beter dan een goede houtkachel.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-11 19:21
Chatslet schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:23:
@TiezZ_BE De stookwijzer in NL is redelijk accuraat. Als wij hier in de buurt last hebben van houtrook dan is het vrijwel altijd code rood. Ik vermoed dat er een algoritme achter zit dat werkt met weersomstandigheden en overlastmeldingen uit het verleden.
Daar zou ik niet blij van worden, totaal niet transparant vs live metingen met PPM waarden. Alhoewel er in het totaalplaatje natuurlijk meer meespeelt (locatie afhankelijke factoren etc.)

https://www.techpowerup.com/review/

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Even over dat rookkanaal. Ik zit te denken aan een 2e pelletkachel in m'n huis. De situatie is als volgt: de ruimte waar de kachel zou moeten komen heeft een gipsplaten plafond met daarboven een balklaag met houten verdiepingsvloer. De kamer daarboven ligt meteen onder de schuine kap. Het heeft een plafond van ongeveer een meter breed ook gemaakt van gipsplaat. Boven dat plafond heb ik wat ruimte om 2x een 45 graden bocht te plaatsen en dan net naast de nok uit te komen en zo recht naar boven kan door het schuinedak heen.
Dak is Unidek met pannen.

Nu vraag ik me af of ik een ongeisoleerde kachelpijp mag gebruiken in de kamer boven de ruimte waar de kachel komt te staan. De pijp boven het tweede plafond, de 2 bochten, dakdoorvoer en het stuk pijp naar buiten wil ik wel geisoleerd uitvoeren. Mag dit?

Ik zou graag ongeisoleerde pijp in de kamer willen gebruiken zodat ik er als een soort van verwarming nog wat profijt van heb. Esthetisch vind ik het ook mooier er uit zien als deze over de muur loopt en er hoeft bovendien dan geen ombouw omheen. Dit scheelt een hoop werk en mocht ik er ooit bij moeten voor het een of ander dan gaat dat makkelijker zonder koof of ombouw.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13
@B_FORCE Het is en blijft een moeilijke kwestie. Wel ben ik van mening dat als een pelletkachel je primaire verwarming is dat je dan de boel heel goed op orde moet hebben om anderen niet tot last te zijn. Het kan namelijk wel schoon maar goedkoop kacheltje met halfbakken rookkanaal voldoet dan niet. Dan moet je toch echt denken aan iets met katalysator en fijnstoffilter of een moderne pelletkachel die met houtvergassing en naverbranding werkt. Zelf hebben we de laatste (MCZ Ego Core) maar ik ben er alsnog voorzichtig mee.

• Chatslet
@TiezZ_BE er zal vast wel wel een grenswaarde zijn voor klachten. Daarbij is meten ook niet alles. De wind kan net even de andere kant op staan waardoor het meetpunt niets registreert.

• Chatslet
@Doggieman nee dat nag niet. Door muren en plafonds altijd geïsoleerd.

• JB

JB

Cédric roelt!

Chatslet schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:10:
Sterker nog, als die kamer een "bewoonde ruimte" is, moet die dubbelwandige pijp in een omkokering :)

Mijn boefje is liev!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-11 10:51
JB schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:49:
[...]

Sterker nog, als die kamer een "bewoonde ruimte" is, moet die dubbelwandige pijp in een omkokering :)
Waar staat dat in?
Als de pijp geïsoleerd is is dit niet nodig toch?

@Doggieman let op dat je de pijp (enkelwandig of dubbelwandig) tussen je plafon wel in een koker doet.
Ik heb hier een gipsplaten plafon op houtenbalken en planken op de verdiepingsvloer.
Tussen het plafon en de vloer zit 90cm ruimte en hier heb ik een fermacell koker in gemaakt die aan de binnenzijde is afgekit met vuurbestendige kit.

• JB

JB

Cédric roelt!

Henkhuppelschot schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:54:
[...]

Waar staat dat in?
Als de pijp geïsoleerd is is dit niet nodig toch?

@Doggieman let op dat je de pijp (enkelwandig of dubbelwandig) tussen je plafon wel in een koker doet.
Ik heb hier een gipsplaten plafon op houtenbalken en planken op de verdiepingsvloer.
Tussen het plafon en de vloer zit 90cm ruimte en hier heb ik een fermacell koker in gemaakt die aan de binnenzijde is afgekit met vuurbestendige kit.
Ik weet niet of het zo extreem is, als hierboven maar ik begreep van de kachelboer dat een leefruimte ten alle tijden een omkokering vereist (waar de kachel zelf dus niet is). Een zolder waar niemand slaapt, zou dan met een dubbele buis kunnen (keurmerk DTC 50mm), die minimaal 50 mm tot brandbaar materiaal af zit.

Maar als ik dit weer lees...;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaANx9xvU7R5dcw9sMPx5hoYU0Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m6c19PEhPSbN37P7dk48zkJs.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Volgens ChatGPT;
De NEN 6062 verplicht géén DTC = 0 — dat is een hardnekkig misverstand dat inderdaad nog vaak rondgaat onder installateurs, leveranciers en “kachelboeren”.
Laten we even precies uit elkaar trekken wat de norm wél en niet zegt, want dit scheelt veel onnodig gedoe (en kosten).

🔍 Wat NEN 6062 wél zegt

De norm:

bepaalt een methode om aan te tonen dat een rookgasafvoer brandveilig is;

stelt geen vaste afstandseis (zoals 0 mm, 50 mm of 100 mm);

laat de afstand afhangen van:

de testresultaten van het gebruikte systeem (bijv. volgens EN 1856-1),

de constructie eromheen (omkokering, ventilatie, isolatie, enz.).

Dus:

NEN 6062 verplicht niet dat elk rookkanaal DTC = 0 heeft — hij zegt alleen dat de afstand tot brandbaar materiaal zó moet zijn dat het geheel aan de brandveiligheidscriteria voldoet.
Ik word er een beetje moedeloos van, hoe vaag dit weer is allemaal. Lijkt ook een melkkoe voor sommige installateurs met absurde rookkanaal prijzen tot gevolg (werkt ook weer cowboys in de hand voor mensen die het niet kunnen betalen), want eentje hier die riep "je moet altijd omkokering hebben op verdiepingen waar de kachel niet is, want iemand kan er een kartonnen doos tegenaan zetten". Ik wil gewoon verzekeringtechnisch de boel gedekt hebben.

Verder kom je dan bij de dakdoorvoer, daar kun je ook niet voldoen aan die DTC = 0 met een omkokering, want zo'n groot vierkant gat in het dak wil je ook niet :?

[ Voor 14% gewijzigd door JB op 10-11-2025 11:00 ]

Mijn boefje is liev!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-11 15:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@JB Waar ben je nou precies naar op zoek? Je quote nu bouwbesluiten maar die zijn alleen van toepassing op nieuwbouw niet bij renovatie / aanpassingen bestaande bouw.

Een verzekering gaat jou nooit 100% kunnen helpen, je wilt geen enkelwandige pijpen door doorvoeren / ruimtes waar mensen verblijven.
MAAR dit is in basis kennis gebaseerd op houtkachels / openhaarden die een aanzienlijk hogere schoorsteen temperatuur hebben t.o.v. een pellet kachel die max 130 graden celcius zijn (zover mij nu bekend).
Bij dit gegeven (max temp 130 graden celcius) zal er nooit een situatie ontstaan dat een schoorsteen pijp zo heet wordt dat er in een doorvoer een materiaal zal ontbranden. Laat staan een dubbelwandige pijp.

Dus iets met soep die niet zo heet gegeten hoeft te worden.
Ik heb al mijn rookgasafvoeren (2 x houtkachel 1 x pellet kachel) allemaal zelf gebouwd nadat ik 1 keer een bedrijd had ingehuurd (was rookgas afvoer door rieten kap) Deze man hanteerde een simpele regel. Dubbelwandige pijp mag nooit warmer worden aan de buitenkant dan 100graden.
De pijp door het riet zat netjes ingedekt in het riet met een doorvoerplaat en had ook nog overal 10cm clearance t.o.v. brandbare materialen, echter werd de buitenkant van de pijp bij een goed brandende kachel amper 70 graden.
Destijds foto's gemaakt (want rieten kap vond ik destijds spannend) en naar verzekering gestuurd. Na ontvangst bevestiging nooit iets over gehoord.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• JB

JB

Cédric roelt!

@cyclone dat ik met gerust hart geen overpriced rookkanaal heb. En ik krijg allemaal andere spelregels voorgeschoteld met de daarbij behorende offertes. Rookkanaal van 3K, 4K vs rookkanaal van 7K. Ik ga dan weer uit van de BBL wat klaarblijkelijk niet nodig is op een huis van de jaren 80. My bad en sorry voor de verwarring die ik er dan mee veroorzaak. Mijn situatie is;

2x betonnen dek en dan via zolder met houten balken door een houten dakconstructie. Dat moet voldoen aan de wettelijke eisen, maar ik hoef geen omkokering als dat niet nodig is en/of verholpen kan worden met een DTC 50mm brandbaar materiaal. Ze maken je alles wijs, dus ik wil gewoon een kanaal wat veilig is, maar ook geen gezeik oplevert bij eventueel verzekeringswerk ooit.
edit:
hier bijvoorbeeld ook (komt de screenshot ook vandaan);

https://www.kachelmaterialen.com/omkokering-rookkanaal

Er wordt nergens gerept dat het alleen voor nieuwbouw geldt... dus mensen denken dat ze Holetherm met DTC=0 moeten kopen. Of ik interpreteer het allemaal niet juist?
Waarom moet dubbelwandige kachelpijp omkokerd worden?

Dubbelwandige kachelpijp kan bij schoorsteenbrand erg heet worden en dan voor brandgevaar zorgen. Daarom voldoet een dubbelwandig rookkanaal zonder omkokering niet aan de Nederlandse regels. Een omkokering maakt het dubbelwandig rookkanaal extra veilig zodat u zonder problemen kunt genieten van uw houtkachel.

Is omkokering van een dubbelwandig rookkanaal verplicht?

Ja in Nederland is omkokering verplicht. Sowieso moet een doorvoer door een houten dak of of vloer altijd met brandwerende plaat worden afgewerkt. U kunt er hier meer over lezen.

[ Voor 39% gewijzigd door JB op 10-11-2025 11:24 ]

Mijn boefje is liev!

• Henkhuppelschot
@JB Ik zit hier op mijn thuiskantoor en hier loopt een dubbelwandige buis doorheen van de kachel beneden.
Deze buis gaat met een 45 graden bocht in het bestaande rookkanaal en de installateur heeft alleen aangegeven dat er door het plafon (gips, houten balken, 90cm tussenruimte) een fermacell koker moest komen.
De pijp op het kantoor (waar ik dagelijks werk) is dus niet voorzien van een koker en is zelf zwart uitgevoerd om het esthetisch moeier te maken

• JB

JB

Cédric roelt!

Henkhuppelschot schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:24:
@JB Ik zit hier op mijn thuiskantoor en hier loopt een dubbelwandige buis doorheen van de kachel beneden.
Deze buis gaat met een 45 graden bocht in het bestaande rookkanaal en de installateur heeft alleen aangegeven dat er door het plafon (gips, houten balken, 90cm tussenruimte) een fermacell koker moest komen.
De pijp op het kantoor (waar ik dagelijks werk) is dus niet voorzien van een koker en is zelf zwart uitgevoerd om het esthetisch moeier te maken
Ja ik heb dat ook veel liever, maar op de 1e verdieping is het een slaapkamer en daar krijg ik bij 2 van de 3 kachelboeren terug dat er ten alle tijden een omkokering moet zijn want leefruimte. Zeg het maar... duurder en minder mooi.

Mijn boefje is liev!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-11 09:42
B_FORCE schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:13:
[...]

Pelletkachels behoren daarnaast tot een van de meest zuinige manieren van stoken met een zeer lage CO2 uitstoot.
Totaal niet vergelijkbaar met een openhaard.

Het is naar mijn mening wel iets anders wanneer mensen enkel voor de "fun" stoken.

Ik vraag mij sowieso serieus af hoeveel mensen hiermee bekend zijn, met name ouderen die al decennia lang een openhaard oid hebben?
Ik had er ook nog nooit van gehoord voordat ik een tijd geleden dit topic begon te lezen.
Vrienden en kennissen die echt al vele jaren stoken was dit ook totaal nieuw.
Het wordt nergens aangegeven, reclame voor gemaakt of duidelijk gemaakt bij aankoop oid.
Hier staat dat ding gewoon al de hele dag op 30% te branden stook het hele huis er mee warm 1 zak per 2 dagen op dit moment. We hebben een schoorsteen met 4 kanalen van 9 meter hoog. Geen enkele last van rook alleen in het begin als de kachel opstart. Betrfteft last van rook of geur we hebben wel een unit achter de kachel zitten die een gedeelte van de rook en deeltjes verbrand maar die werkt ook pas als de kachel heet is.

Daarnaast woon ik vrijaf tussen de huizen hier zit soms wel 200m. Dat scheelt ook natuurlijk. Toen we nog in het dorp zelf woonden hadden we ook last van die idioten die een rook afvoer alleen door de gevel boren. En het dan raar vinden dat mensen gaan klagen als de hele straat blauw staat van de rook.

[ Voor 34% gewijzigd door Skywalker27 op 10-11-2025 11:31 ]

• Chatslet
@Henkhuppelschot @cyclone Wat betreft rookkanalen heeft @JB hier helemaal gelijk. Bouwbesluit is ook gewoon van toepassing op bestaande bouw. Dat is om de doodeenvoudige reden het is opgedeeld in voorschriften nieuwbouw en voorschriften bestaande bouw.
Dan technisch: Je kunt natuurlijk van alles roepen over dubbelwandige kanalen en dat rookgassen van een pelletkachel niet warmer worden dan 130 graden, wat overigens niet waar is, die worden max 200 graden en met een brandpot reiniging tik je dat bij bepaalde kachels makkelijk aan.
Allemaal leuk voor normale omstandigheden maar dat is niet waar het om gaat. Die maatregelen worden genomen voor als de poep de ventilator raakt. Als je om wat voor reden dan ook een schoorsteenbrand krijgt dan is de isolatie in een DW rookkanaal al vrij snel onvoldoende. Daarom gebruikt men bij doorvoer door muren en plafonds isolatiedeken van keramische wol en bouwt men er een omkokering van brandvast materiaal omheen.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Chatslet maar wat is het nu bij bestaande bouw? Een wettelijke verplichting of een extra veiligheidsmaatregel?

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 10-11-2025 13:42 ]

Mijn boefje is liev!

• Henkhuppelschot
JB schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:26:
[...]

Ja ik heb dat ook veel liever, maar op de 1e verdieping is het een slaapkamer en daar krijg ik bij 2 van de 3 kachelboeren terug dat er ten alle tijden een omkokering moet zijn want leefruimte. Zeg het maar... duurder en minder mooi.
Ik heb dat in ons vorige huis ook gemaakt, deze zat in een hoek en het was op te lossen met 2 meter metalstud, isolatie en wat gipsplaten. Dat is niet het werk of de prijs en kun je ook zelf doen naar mijn mening.

• cyclone

cyclone

@Chatslet Die opdeling inzake bouwbesluit was niet duidelijk uit stuk wat @JB liet zien in zijn Quote.
Verder veeg ik er mijn achterste mee af gezien het voor bestaande bouw toch niet gehandhaafd kan worden.
Enige wat ik er mogelijk uit oppak zijn veiligheidsvoorschriften.

Voor wat betreft de dubbelwand pijpen gaf ik aan sowieso bij alle doorvoeringen gebruiken (dus vanaf de eerste doorvoering) en ik heb bij al mijn doorvoeringen de pijp ook nog eens los zitten van al het brandbare materiaal afschermt door een brandveilig materiaal (keramische deken).

Dus al staat heel de pijp in de fik bij mij wordt de buitenpijp nooit warmer dan 100 a 120 graden, en al zou hij 300 graden worden dan zit er een keramische deken tussen die tot dik 1200 graden aan kan.

Gewoon je goed verstand gebruiken.

• JB

JB

Cédric roelt!

Henkhuppelschot schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb dat in ons vorige huis ook gemaakt, deze zat in een hoek en het was op te lossen met 2 meter metalstud, isolatie en wat gipsplaten. Dat is niet het werk of de prijs en kun je ook zelf doen naar mijn mening.
Klopt inderdaad. In geval van slaapkamer is het ook vaak netter (mening) om met een omkokering te werken, maar het gaat me nu even om wat er wel/niet verplicht is icm die DTC0/50 enz.

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
@JB @cyclone Het bouwbesluit is een Algemene maatregel van bestuur (AMvB) op basis van de Omgevingswet die geldt voor nieuwbouw, verbouw en sloop en ziet toe op gebruik van gebouwen, (brand)veiligheid, energieprestaties en milieu.
In de context van een pelletkachel is het zowel bij nieuwe en bestaande bouw (wordt gezien als verbouw) van toepassing en gaat het specifiek om energieprestaties, (brand)veiligheid en milieu.
In de praktijk vertaalt dat zich dus weer aan een aantal normen en eisen waar je kachel en rookkanaal aan moeten voldoen. Denk hierbij aan de ecodesign norm, afstand tot brandbaar materiaal, metalen vloerplaat bij brandbare vloer, dubbelwandig rookkanaal, doorvoer door muren en plafond, omkokering, afstand van uitmonding tot ramen en erfgrens etc… etc…
Kortom, ook bij een huis uit 1870 moeten je rookkanaal en kachel net zo goed op orde zijn als bij een nul op de meter woning die in 2025 is opgeleverd.

Nu is het niet zo dat ineens de politie je deur intrapt maar het kan vervelende consequenties hebben als je het niet op orde hebt:
- Wanneer een verzekeraar er achter komt dat de boel niet op orde is kunnen ze in bepaalde gevallen de polis royeren of bij brand weigeren om uit te keren. Denk hierbij aan een geveluitlaat, verkeerde installatie bij rieten dak etc… Je loopt in bepaalde gevallen ook het risico op de zwarte lijst te komen waardoor je alleen nog maar bij Rialto/De Vereende kunt verzekeren. Vooral Reaal en FBTO zijn hier vrij streng in.
- Bij overlast in de buurt zal handhaving vrijwel zeker bij jou voor de deur staan ook al ben jij niet de veroorzaker. Er wordt dan een omgekeerde bewijslast gehanteerd. Je kunt dan last met de gemeente krijgen. Die kunnen dan op last van een boete een termijn stellen waarin de situatie op orde moet zijn en/of een stookverbod opleggen.
- Je kunt in bepaalde gevallen gezeur met je hypotheekverstrekker krijgen want ook je hypotheekvoorwaarden zeggen hier iets over.
- Als een boze buur naar de rechter stapt krijg je Frank Visser achtige praktijken en heb je de zaak bij voorbaat al verloren. Je kunt dan verplicht worden om de boel in orde te laten maken of om de kachel weg te doen.
- Bij verkoop van je huis zal het vrijwel zeker als bevinding in een bouwkundig rapport verschijnen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ja een mooi stuk tekst maar ik vraag iets simpels en daar krijg ik geen helderheid over tot zover. Ook online niet. Wanneer moet een dubbelwandige pijp in een omkokering of voldoet DTC 50 ook en hoe gaat het met een flens dan bij een houten dakconstructie naar buiten want daar kan je ook geen omkokering toepassen.

Wettelijke verplichting of een extra veiligheidsmaatregel?

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 10-11-2025 18:41 ]

Mijn boefje is liev!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JB schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:14:
@cyclone dat ik met gerust hart geen overpriced rookkanaal heb. En ik krijg allemaal andere spelregels voorgeschoteld met de daarbij behorende offertes. Rookkanaal van 3K, 4K vs rookkanaal van 7K. Ik ga dan weer uit van de BBL wat klaarblijkelijk niet nodig is op een huis van de jaren 80. My bad en sorry voor de verwarring die ik er dan mee veroorzaak. Mijn situatie is;

2x betonnen dek en dan via zolder met houten balken door een houten dakconstructie. Dat moet voldoen aan de wettelijke eisen, maar ik hoef geen omkokering als dat niet nodig is en/of verholpen kan worden met een DTC 50mm brandbaar materiaal. Ze maken je alles wijs, dus ik wil gewoon een kanaal wat veilig is, maar ook geen gezeik oplevert bij eventueel verzekeringswerk ooit.
edit:
hier bijvoorbeeld ook (komt de screenshot ook vandaan);

https://www.kachelmaterialen.com/omkokering-rookkanaal

Er wordt nergens gerept dat het alleen voor nieuwbouw geldt... dus mensen denken dat ze Holetherm met DTC=0 moeten kopen. Of ik interpreteer het allemaal niet juist?
[...]
Geen gezeik met de verzekering. = gewoon de verzekering bellen hoe ze het willen hebben. :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Seafarer schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:42:
[...]

Geen gezeik met de verzekering. = gewoon de verzekering bellen hoe ze het willen hebben. :)
Alsof die de NEN6062 en BBL kennen.

Mijn boefje is liev!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JB schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:44:
[...]

Alsof die de NEN6062 en BBL kennen.
Dat zal wel moeten anders kunnen ze geen mening hebben over wel of niet verzekerd.

• JB

JB

Cédric roelt!

Seafarer schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:45:
[...]

Dat zal wel moeten anders kunnen ze geen mening hebben over wel of niet verzekerd.
Nee die zeggen dat het daaraan moet voldoen en bij ellende zal de expert het uitsluiten.

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
JB schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:39:
Ja een mooi stuk tekst maar ik vraag iets simpels en daar krijg ik geen helderheid over tot zover. Ook online niet. Wanneer moet een dubbelwandige pijp in een omkokering of voldoet DTC 50 ook en hoe gaat het met een flens dan bij een houten dakconstructie naar buiten want daar kan je ook geen omkokering toepassen.

Wettelijke verplichting of een extra veiligheidsmaatregel?
Mijn reactie was op deze post
Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt. Als het om omkokering gaat dan geldt dat simpelweg voor leefruimtes. Daar zijn geen variaties of uitzonderingen op anders dan dat je in de ruimte waar de kachel zelf staat niet hoeft te omkokeren en zelfs met enkelwandige pijp mag werken. Verder zijn dakdoorvoeren zodanig geconstrueerd dat ze aan het bouwbesluit voldoen. In de praktijk betekent dat dus inderdaad een groot gat in je dak en een flinke stormkraag tegen inregenen. Voor mij ook de reden om door en langs de gevel te gaan ipv door het dak. Is dit het antwoord dat je zoekt?

• Chatslet
JB schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:46:
[...]

Nee die zeggen dat het daaraan moet voldoen en bij ellende zal de expert het uitsluiten.
Vragen of je een acceptant of claimbeoordelaar kunt spreken. Die kunnen je wel precies vertellen hoe het zit.

• JB

JB

Cédric roelt!

Chatslet schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:05:
[...]

Mijn reactie was op deze post
Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt. Als het om omkokering gaat dan geldt dat simpelweg voor leefruimtes. Daar zijn geen variaties of uitzonderingen op anders dan dat je in de ruimte waar de kachel zelf staat niet hoeft te omkokeren en zelfs met enkelwandige pijp mag werken. Verder zijn dakdoorvoeren zodanig geconstrueerd dat ze aan het bouwbesluit voldoen. In de praktijk betekent dat dus inderdaad een groot gat in je dak en een flinke stormkraag tegen inregenen. Voor mij ook de reden om door en langs de gevel te gaan ipv door het dak. Is dit het antwoord dat je zoekt?
De omkokering op zolder wordt hier door 1 van de kachelboeren als nodig geacht, maar door de anderen niet. Die zeggen, zolder is geen leefruimte dus DTC50 en flens is afdoende. Ik vind het gewoon raar allemaal. In een leefruimte waar alleen beton en muur zit, moet er een koker omheen, maar op een zolder weer niet want geen leefruimte (in ons geval) maar daar zit juist brandbaar materiaal ivm dakconstructie.

Mijn boefje is liev!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 09:46

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vandaag de EdilKamin slide 7 geplaatst gekregen. Deze kachel heeft standaard een wifi module maar ik heb geen idee hoe ik deze met een app gekoppeld krijg. Ten eerste zijn er verschillende apps van EdilKamin en ik heb verder geen gegevens op het stickertje op de module staat ook geen mac adres en/of password.

Iemand enig idee waar te beginnen ?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Chatslet
@JB Dat is ook het vervelende aan het bouwbesluit. Er staat een enorme lijst voorschriften zonder rationale in waardoor er soms ruimte blijft voor speculatie en mensen er verschillende interpretaties op na kunnen houden. Wat ook niet helpt is dat je moet betalen (of even goed moet zoeken) om het te downloaden waardoor het merendeel van de installateurs het überhaupt niet hebben gelezen. Door dit alles krijg je dat mensen elkaar gaan napraten en vreemde aannames gaan doen zonder dat misverstanden de wereld uit worden geholpen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Chatslet schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:43:
@JB Dat is ook het vervelende aan het bouwbesluit. Er staat een enorme lijst voorschriften zonder rationale in waardoor er soms ruimte blijft voor speculatie en mensen er verschillende interpretaties op na kunnen houden. Wat ook niet helpt is dat je moet betalen (of even goed moet zoeken) om het te downloaden waardoor het merendeel van de installateurs het überhaupt niet hebben gelezen. Door dit alles krijg je dat mensen elkaar gaan napraten en vreemde aannames gaan doen zonder dat misverstanden de wereld uit worden geholpen.
Maar welke kachelboer heeft er nu gelijk?

Ik krijg error in mijn hoofd als de leefruimte definitie zwaarder weegt dan brandbaar materiaal in die ruimte. Dat heeft niks met veiligheid te maken.

Verder durf ik onderhand wel te stellen dat er heel veel (pellet)kachels dus onjuist worden aangesloten door die vaagheid. Want wat als de ruimte nadien als leefruimte wordt ingezet bijvoorbeeld. Alsof mensen dat weten na een oplevering van kachel en rookkanaal… De verzekering die niet uitkeert omdat er ineens een bureau of bed op zolder staat vanwege zolder in gebruik nemen :z

Mijn boefje is liev!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:16:
Vandaag de EdilKamin slide 7 geplaatst gekregen. Deze kachel heeft standaard een wifi module maar ik heb geen idee hoe ik deze met een app gekoppeld krijg. Ten eerste zijn er verschillende apps van EdilKamin en ik heb verder geen gegevens op het stickertje op de module staat ook geen mac adres en/of password.

Iemand enig idee waar te beginnen ?
- RTFM
- Leverancier
- Apps één voor één proberen, zal vast een instructie in zo'n app zitten hoe de wifi te koppelen, vaak wordt deze eerst in AP modus gezet, en daarna gekoppeld aan je eigen wifi.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Doggieman
  • Nu online
Chatslet schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:10:
Dat was ook wel het plan. Dat heb ik bij m'n huidige kachel door het platte dak nu ook gewoon. Dus er zit een ruim gat door de gipsplaat van het plafond dat afgedekt wordt door een sier ring van siliconen. Zelfde kleur als de pijp (zwart)
Het stuk door het plat dak is een geïsoleerde doorvoer en de pijp die buiten zit ook .

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Doggieman
  • Nu online
Maar ik kijk nog wel even hoe ik e.e.a. ga uitvoeren. Misschien ga ik alsnog door de gevel en dan door tot boven de nok. Ben zelf meer het type van gewoon je gezonde verstand gebruiken. Het is nog niet zover dus kan er nog even over nadenken. Iedereen dank voor de inzichten en input. Food for thought zullen we maar zeggen.

• Chatslet
@JB zomaar even een speculatie: Er is natuurlijk meer aan veiligheid dan alleen brandveiligheid. Het zou dus ook om het lekken van rook of koolmonoxide kunnen gaan. Als het werkelijk om brand gaat blijft het vaag. Overal omkokeren maar je hele zolder en dak mag wel in de brand 🧐

• JB

JB

Cédric roelt!

@Chatslet dan zou ik meer vertrouwen op een koolmonoxide meter dan een beetje metalstud en wat brandwerende plaatjes :X

Mijn boefje is liev!

• cyclone

cyclone

Chatslet schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:36:
@JB zomaar even een speculatie: Er is natuurlijk meer aan veiligheid dan alleen brandveiligheid. Het zou dus ook om het lekken van rook of koolmonoxide kunnen gaan. Als het werkelijk om brand gaat blijft het vaag. Overal omkokeren maar je hele zolder en dak mag wel in de brand 🧐
Omkokeren omwillen van beveiliging tegen koolmonoxide is verre van logisch, koolmonoxide ontstaat bij een slechte verbranding in / nabij de vuurhaard en zakt (omdat het zwaarder is dan lucht) direct naar de grond waarbij het mogelijk een steeds dikkere laag vormt en op die wijze ontstaan de meeste koolmonoxide vergiftigingen dus ook bij mensen die op bed / bank liggen (dus dicht bij de grond).

• Chatslet
Ik zou anders ook niet weten wat de redenen kunnen zijn achter het niet omkokeren in niet leefruimtes. Overigens hoef je voor koolmonoxide niet perse een slecht afgestelde kachel te hebben ofzo. Hoewel het er natuurlijk wel een veroorzaker is heb je bij verbranding van hout vrijwel altijd een zekere hoeveelheid koolmonoxide en stikstofoxiden dat vrijkomt.

• Chatslet
JB schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:47:
@Chatslet dan zou ik meer vertrouwen op een koolmonoxide meter dan een beetje metalstud en wat brandwerende plaatjes :X
Koolmonoxide alarm hangt hier sowieso naast de pelletkachel en overigens ook naast de Chinese dieselkachel in de schuur.

• JB

JB

Cédric roelt!

cyclone schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:25:
[...]

Omkokeren omwillen van beveiliging tegen koolmonoxide is verre van logisch, koolmonoxide ontstaat bij een slechte verbranding in / nabij de vuurhaard en zakt (omdat het zwaarder is dan lucht) direct naar de grond waarbij het mogelijk een steeds dikkere laag vormt en op die wijze ontstaan de meeste koolmonoxide vergiftigingen dus ook bij mensen die op bed / bank liggen (dus dicht bij de grond).
En ChatGPT komt ook telkens terug dat de NEN6062 nergens aangeeft dat omkokering verplicht is (in leefruimtes + betonnen dek), zolang je pijp maar CE-gecertificeerd is + correcte afstand gehanteerd zoals DTC50. De norm focust op afstand, niet op fysieke mantel. BBL verwijst dan weer naar de NEN6062, veiligheid in leefruimtes. Schiet mij maar lek.
De norm verwijst expliciet naar afstand tot brandbare materialen als kernmaatregel.

Er wordt aangegeven dat een omkokering slechts in bepaalde situaties nodig is (bijzondere constructie, schacht met brandbare materialen, e.d.).

Een bron (ISODUCT) geeft duidelijk aan dat het niet juist is dat volgens het Bouwbesluit “alle kanalen omkokerd moeten worden”.

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
@JB CE certificering zegt niet zoveel. Waar het heel concreet om gaat is dat geen enkele dubbelwandige pijp is gecertificeerd voor DTC=0 terwijl dat voor leefruimtes wel een vereiste is maar je mag dat corrigeren door te omkokeren. Ofwel, Door te omkokeren kom je dus wel aan die geschiktheid maar de omkokering is dan dus integraal deel van het rookkanaal volgens het bouwbesluit. Het rare is dan weer dat je bijvoorbeeld in de woonkamer wel weer vanaf de kachel met enkelwandige pijp zonder omkokering mag werken totdat je door de muur of plafond gaat. Op een zolder of bergvliering mag je ook zonder omkokering maar dan moet het weer dubbelwandig zijn…
In de woonkamer kan ik er nog bij. Men kan immers zien dat de kachel aan staat waardoor het geen verassing is dat die pijp heet is. Maar op zolder ontgaat me de logica volledig want het zou daar zomaar vol met brandbare zooi kunnen staan.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Chatslet volgens NEN 6062 par. 5.2.2; “G0 is alleen verplicht bij contact (0 mm). Bij 50 mm afstand mag G50.” Geen omkokering nodig. Maar dat vervalt bij verblijfsruimte zeker? Zelfs een vaste trap naar zolder == verblijfsruimte? Isoduct zou dan wel kunnen want DTC0?

[ Voor 32% gewijzigd door JB op 11-11-2025 08:06 ]

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
Vervalt bij leefruimte/verblijfsruimte. Een vaste trap is doorgaans een verkeersruimte en valt daar dus niet onder. Ik heb dat Isoduct even opgezocht en ze claimen inderdaad DTC0 waardoor het er inderdaad op lijkt dat omkokering geheel niet nodig is. Wel een kanttekening: Ze beweren dat er vanwege de isolatie minder creosootvorming is omdat er minder condensvorming optreedt. Dat vind ik dat er een wat gevaarlijke marketing uitspraak. Creosoot is namelijk niets anders dan condensatie op een koud oppervlak van verbrandingsgassen die voornamelijk vrijkomen bij onvolledige verbranding. Aan beide voorwaarden wordt voldaan bij een koude start van de kachel. Want hoe goed je die pijp ook isoleert, als de kachel een nacht uitstaat is de binnenkant van die pijp gewoon koud. Zeker als de kachel lucht aanzuigt van buiten.
Het zal dus zeker een prima kachelpijp zijn, misschien zelfs met een grotere buitendiameter dan andere merken maar het is geen magisch materiaal waardoor je minder of nooit meer hoeft te vegen.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:32
Net mijn verzekering even gesproken, zelf schoonmaken is een no-go, moet een certificaat getoond worden. Dus laat ik die "besparing" maar achterwege, want bij brand ben ik dus niet verzekerd als ik dat zou doen ;) .

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• JB

JB

Cédric roelt!

Koldur schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:52:
Net mijn verzekering even gesproken, zelf schoonmaken is een no-go, moet een certificaat getoond worden. Dus laat ik die "besparing" maar achterwege, want bij brand ben ik dus niet verzekerd als ik dat zou doen ;) .
Is je rookkanaal wel netjes omkokert? Anders maakt het al weinig meer uit, verzekeringstechnisch :+

Mijn boefje is liev!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:41
Koldur schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:52:
Het voordeel van regelmatig zelf doen, is dat je zeker weet dat het goed gedaan is en dat er nooit iets kan gebeuren, dus geen verzekering voor nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:32
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:51:
[...]

Het voordeel van regelmatig zelf doen, is dat je zeker weet dat het goed gedaan is en dat er nooit iets kan gebeuren, dus geen verzekering voor nodig.
Dat is op zich wel een idee, zelf doen, zodat het kanaal gewoon altijd schoon is. Maar eens per jaar laten doen is wel echt verstandig, als het mis gaat en je hebt het niet laten doen door een erkend bedrijf, ben je de lul verzekeringstechnisch.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• cyclone

cyclone

@JB ik denk dat je zult moeten accepteren dat wat jij zoekt je enkel zult bereiken door de hoofdprijs te betalen en een gecertificeerd bedrijf te laten doen zodat jouw verzekering zich kan verschonen bij dat bedrijf mocht er wat misgaan.
Dat kost het dus om aan jouw wens te voldoen, daar is verder niets pragmatisch aan.

Ik snap dat je die pragmatiek wel zoekt maar die ga je botweg niet vinden (zo is inmiddels wel uit deze discussie gebleken).
Aan jou nu de keuze om het pragmatisch op te lossen / zelf te doen tegen een billijke prijs zonder conssessies te doen op de veiligheid natuurlijk maar zonder het verzekerings certificaatje.
Of je doet het volledig op wens van je verzekering waarbij je dus een factuur als bewijs kunt aanleveren dat het door een gecertificeerd bedrijf is gedaan.
(Die waarschijnlijk te duur is en kwalitatief mindere afwerking zal leveren voor wat betreft de omkokering t.o.v. als je het zelf doet).

Leuker kunnen we het niet maken.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:41
Koldur schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:59:
[...]

Dat is op zich wel een idee, zelf doen, zodat het kanaal gewoon altijd schoon is. Maar eens per jaar laten doen is wel echt verstandig, als het mis gaat en je hebt het niet laten doen door een erkend bedrijf, ben je de lul verzekeringstechnisch.
Als je hem zelf schoon maakt en een blinkende pijp achter laat, dan kan het niet fout gaan, onmogelijk...

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone

cyclone

Wat @reneeke1970 zegt 1 keer per jaar zelf schoonmaken is prima als we het over stalen kanalen hebben.
Ook hier geldt weer de pragmatiek en moeten we het wel bij de feiten houden.

Een schoorsteen brand ontstond vroeger vaak makkelijk bij stenen rookkanalen die ruw van binnen waren en dus makkelijk creosoot op kon afzetten. Tel daarbij een slechte verbranding op van oude kachels of een openhaard en je had het perfecte recept voor een schoorsteen brand (zeker bij de "alles branders" waar men gewoon geverfd hout in flikkerde).

Nu anno 2025 in dit Pelletkachel topic kijken we naar een compleet andere realiteit. Deze kachels hebben allemaal een veel optimalier / beter gecontrolleerd verbrandings proces wat de vorming van creosoot vele malen verkleind t.o.v. houtkachels / openhaarden. (betere verbranding + schonere brandstof).

Tel daarbij op dat we hier gebruik maken van stalen (dus gladde) rookafvoer kanalen waarbij afzetting al vele malen lastiger is.
Ergo minder vorming van creosoot + lastiger afzetten maakt dat het risico op schoorsteenbrand al vele malen kleiner is t.o.v. de hierboven genoemde situaties.

Neemt niet weg dat je gewoon netjes ieder jaar je schoorsteen moet schoonmaken en ook je kachel (onderhoud is het behoud van je installatie) maar daarmee neem je wel echt alle risico factoren weg.

Dus ja je moet wat doen om zaken veilig te kunnen maken en houden, maar het risico door gebruik van pelletkachels en stalen rookafvoer kanalen is wel al vele malen kleiner dan in de tijd van hout kachels / open haarden en stenen rookafvoeren.
Neem dat vooral ook wel mee in je overwegingen.

• JB

JB

Cédric roelt!

cyclone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:04:
@JB ik denk dat je zult moeten accepteren dat wat jij zoekt je enkel zult bereiken door de hoofdprijs te betalen en een gecertificeerd bedrijf te laten doen zodat jouw verzekering zich kan verschonen bij dat bedrijf mocht er wat misgaan.
Dat kost het dus om aan jouw wens te voldoen, daar is verder niets pragmatisch aan.

Ik snap dat je die pragmatiek wel zoekt maar die ga je botweg niet vinden (zo is inmiddels wel uit deze discussie gebleken).
Aan jou nu de keuze om het pragmatisch op te lossen / zelf te doen tegen een billijke prijs zonder conssessies te doen op de veiligheid natuurlijk maar zonder het verzekerings certificaatje.
Of je doet het volledig op wens van je verzekering waarbij je dus een factuur als bewijs kunt aanleveren dat het door een gecertificeerd bedrijf is gedaan.
(Die waarschijnlijk te duur is en kwalitatief mindere afwerking zal leveren voor wat betreft de omkokering t.o.v. als je het zelf doet).

Leuker kunnen we het niet maken.
Heb je gelijk in. Dit moet ik volledig bij mezelf zoeken en er zijn denk ik maar weinig mensen die het überhaupt proberen uit te pluizen ipv het _gewoon_ laten maken door een kachelboer, niet wetende of het wel voldoet. Primair gaat het om veiligheid en die omkokering neemt dat niet (extra) weg IMHO met het DTC0 geforceer, zeker omdat het bij niet-leefruimtes geen eis is volgens BBL/NEN6062...

Nog mooier; juist mijn verzekering is er helemaal niet mee bezig :D Zij hebben geen speciale clausules over rookkanalen, DTC0/G0, omkokering of NEN 6062 in hun polisvoorwaarden (zowel opstal/woonhuis als inboedel). Ze stellen expliciet op hun eigen site:
"... stelt geen specifieke eisen aan schoorstenen. Wel stellen wij de voorwaarde dat u, net als voor al uw eigendommen, zorgvuldig omgaat met uw haard en schoorsteen en met regelmaat zorgt voor reiniging en onderhoud.”
Ik moet het maar eens los gaan laten. Focus op de pelletkachel zelf en gaan genieten van een lekker warm vuurtje!

Mijn boefje is liev!

• cyclone

cyclone

@JB Mooie bespiegeling helemaal met je eens, en mag ik jou feliciteren met de pragmatische houding van jouw verzekeraar.
Uiteindelijk staat daar vrij vertaald "gebruik je gezond verstand" daar houd ik wel van!

• Chatslet
@JB Mag ik vragen waar jij verzekerd bent? Dat klinkt als een club die pragmatisch naar zaken kijkt.

• JB

JB

Cédric roelt!

Chatslet schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:36:
@JB Mag ik vragen waar jij verzekerd bent? Dat klinkt als een club die pragmatisch naar zaken kijkt.
Mijn tussenpersoon zegt dat de grotere verzekeraars allemaal zo kijken. Wel (aantoonbaar) onderhoud laten plegen, is een voorwaarde.

Mijn boefje is liev!

• Doggieman
  • Nu online
Nou ja.... zo sta ik ook in dit soort zaken. Een beetje je gezonde verstand gebruiken. Ik veeg zelf de pijp 2x per stook seisoen. Netjes met een harde kunststof borstel die geen krassen maakt aan de binnenkant v/d pijp. Het is ook maar een stukje van ongeveer 4 mtr totaal en makkelijk bereikbaar op een plat dak. Klusje van niks eigenlijk. Als je de boel goed schoon houd en je onderhoud pleegt aa de kachel dan kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 16:22
Is er toevallig een overzichtje wat "onderhoud aan de kachel" precies inhoudt?

Ik wil binnenkort voor het eerst zelf m'n kachelpijp gaan vegen, kan er vanaf de woonkamer vrij aardig bij. Wel benieuwd hoe ver ik kom met de borstel i.c.m. de 45 graden bochten. Weet niet of ik ook het dak op moet voor het vegen.

Maar het onderhoud zou ik ook graag zelf willen doen. Nadeel is misschien wel dat ik een cv-model heb, kan hem dus niet verplaatsen.

De schoonmaaktrekstangen(is dat een woord?) van de warmtewisselaar zitten helaas wel muur en muurvast. Weet niet of er truucjes zijn om die eenvoudig los te krijgen? (al sinds we de kachel hebben blijken die dingen snel vast te zitten. Om die los te houden moet je ze volgens mij praktische iedere dag een keer gebruiken.)

• cyclone

cyclone

@karazz Het is zo simpel dat je daar geen overzichtje voor nodig hebt.
Het is raadzaam om na het stookseizoen (dus ergens in de lente / begin zomer als het lekker weer is) je rookafvoer kanaal schoon te maken en daarna je kachel.
Doe het wel ook in die volgorden anders blaf je bij het schoonmaken van je afvoerkanaal direct je net schoongemaakte kachel weer vol met reut uit je afvoerkanaal.

1 maal per jaar is ruim voldoende zeker bij een pelletkachel, wil je het vaker doen mag dat altijd maar anders dan @Doggieman ken ik niemand die dat doet.
Ik houd overigens de zelfde interval aan bij mijn houtkachels, gewoon 1 x per jaar na het stookseizoen zodat je alweer klaar bent voor de komende winter.

• karazz
cyclone schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
@karazz Het is zo simpel dat je daar geen overzichtje voor nodig hebt.
Het is raadzaam om na het stookseizoen (dus ergens in de lente / begin zomer als het lekker weer is) je rookafvoer kanaal schoon te maken en daarna je kachel.
...
Dus, enkel het (zoveel mogelijk) uit elkaar halen van de kachel en daarbij zoveel mogelijk van de asresten weghalen is afdoende als jaarlijks onderhoud aan je kachel?

Kachelkoord enkel vervangen indien beschadigd? Of dient dat ook periodiek vervangen te worden?

En speciefieke seals die op je kachel zitten, hoe zit dat? Ook periodiek vervangen? Of enkel wanneer ze kapot zijn?

En koop je die direct bij de kachelboer of kun je die wellicht zelf snijden uit een 'vel' ofzo?

• Chatslet
Er staan op youtube wel filmpjes. Na 12 jaar ervaring met een houtkachel en sinds kort een pelletkachel kan ik je vertellen dat kachelkoord redelijk universeel is. Daar zijn maar een paar maten van. Over het algemeen kun je wanneer er gleuven zijn aangebracht zelfklevend kachelkoord gebruiken. In alle andere gevallen gebruik je kachelkit. Verder heb je rond en plat kachelkoord. In de meeste gevallen heb je rond kachelkoord nodig omdat het na verloop van tijd toch wel plat gedrukt wordt. Dan heb je soms nog platte viltachtige strips. Dat zijn gewoon dezelfde als die bij Kamado's worden gebruikt maar dan goedkoper omdat je ze niet bij een BBQ zaak koopt. Ook daar zijn maar een aantal maten van. En ik wil het nog eens benadrukken: Het kan zo zijn dat het lijkt alsof er plat kachelkoord gebruikt is maar meestal is dat gewoon rond kachelkoord dat na verloop van tijd platgedrukt is. Met nieuw kachelkoord zullen deuren en kleppen ook een tijdje wat moeilijker dicht gaan. Tenslotte kan het zijn dat je nog specifieke pakkingen nodig hebt voor bepaalde onderdelen. Dat is vaak bij de warmtewisselaar en aansluiting van het rookkanaal. Die kun je nog wel eens zelf maken door keramisch vilt op rol te kopen. Let daarbij wel goed op de dikte en realiseer je dat de bestaande pakking al is platgedrukt. Al met al is het allemaal geen rocket science maar de hoeveelheid werk moet je ook niet onderschatten. Pro tip: gewoon bij iedere stap foto's maken en geordend te werk gaan zodat je de boel ook weer goed in elkaar krijgt.

• cyclone

cyclone

@karazz Had er even bij moeten zetten je kachel onderhoud doe je op basis wat de handleiding dicteert.
Mijn referentie is de handleiding van mijn julia waarin een schoonmaak procedure staat. En idd verder schroef ik hem 1 x per jaar helemaal open om ook de binnenkant uit te zuigen / ventilatoren schoon te maken e.d.

En verder wat @Chatslet benoemd over pakkingen en koorden. Die vind ik meestal online overigens en vervang ik alleen als het evident versleten is / niet meer goed afsluit. De gemiddelde interval daar is 1 x per 5 a 7 jaar bij mij.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-11 19:21
Ik reinig mijn kachel sinds vorig jaar (incl warmtewisselaar) 2x per jaar. Rond kerst reinig ik alles een eerste keer, en na het stookseizoen nogmaals.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel kg's je opstookt. Ik zit ongeveer aan 1500kg/jaar.

Afgaande van asresten/afzettingen in de warmtewisselaar is 2x/jaar niets teveel voor mijn toestel & verbruik, en dan is deze weer optimaal voor de koudste maanden na de kerst.

(Uit de handleiding van mijn kachel: " MEER REINIGING = MEER RENDEMENT ")

https://www.techpowerup.com/review/

• JB

JB

Cédric roelt!

Wie heeft er hier een Nordic Fire Finn op voetjes? Ik zie bij sommige foto's stelpootjes in de voetjes zitten en dat doet afbreuk aan het esthetische IMHO. Dienen die stelpootjes perse gebruikt te worden, of is dat alleen op vloeren waar zo'n voetjes eea kunnen beschadigen en/of waterpas behoefte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyFoFYDYJ9m-D2qy3I-6447q8Go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2DFLEGHpQ4PYCJieFy7AEhi.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• Doggieman
  • Nu online
cyclone schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
@karazz

1 maal per jaar is ruim voldoende zeker bij een pelletkachel, wil je het vaker doen mag dat altijd maar anders dan @Doggieman ken ik niemand die dat doet.
Ik houd overigens de zelfde interval aan bij mijn houtkachels, gewoon 1 x per jaar na het stookseizoen zodat je alweer klaar bent voor de komende winter.
Ik doe dit 2x per stook seizoen omdat (afhankelijk van het type pellets wat ik stook) er best wel veel as in het T-stuk blijft liggen (of terug valt uit de pijp zelf) Dit hoopt zich toch wat op en blokkeert deels de flow.

Nogmaals... Is bij mij een klusje van niks dat schoorsteen vegen. De kachel zelf doe ik maar 1x per seizoen. Dit alles even ter verduidelijking.

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:26
Ik reinig iedere 500 uur me kachel en de opvangbak in de kachel. (Niet het directe deel) 1 a 2 x per jaar veeg ik de schoorsteen als hij toch van de wand is. De eerste 2 meter is vaak het viest. Maar droge as en verder niks.

[ Voor 9% gewijzigd door Darkz0rs op 13-11-2025 07:24 . Reden: Niet goed genederlanst ]

• Chatslet
Ik moet hier nog even kijken hoe en wat. Eerste stookseizoen nu met de pelletkachel. Volgens de handleiding van mijn kachel is de verbranding zo schoon dat er slechts om de 3000 uur groot onderhoud nodig is. Of dat in de praktijk zo is moet nog maar blijken. Ik heb om te proberen aardig wat verschillende pellets gehaald en ik merk dat er enorm veel verschil zit in hoeveel as er wordt geproduceerd. Zo heb ik bijvoorbeeld niet gecertificeerde pellets met 80% naaldhout en 20% loofhout die nauwelijks as produceren maar ook gecertificeerde pellets van 100% naaldhout waarbij de hele kachel vol met vliegas ligt. Ik ga in december maar eens het t-stuk open maken om te zien wat ik daar ga aantreffen.

• Doggieman
  • Nu online
Chatslet schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:20:
...
Ik ga in december maar eens het t-stuk open maken om te zien wat ik daar ga aantreffen.
Lijkt me heel verstandig. Dat kon nog wel eens een verassing zijn namelijk.

• karazz
Darkz0rs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:02:
Ik reinig iedere 500 uur me kachel en de opvangbak in de kachel. (Niet het directe deel) 1 a 2 x per jaar veeg ik de schoorsteen als hij toch van de wand is. De eerste 2 meter is vaak het viest. Maar droge as en verder niks.
Even voor mijn begrip. Ik heb een schoorsteenveegset van 10 meter volgens mij. Als ik de laatste 2 meter net niet haal, is het dan nog de moeite om het dak op te klimmen? Of is het afdoende om die eerste 10 meter goed schoon te houden?

Wij stoken overigens maar heel af en toe. Vooral bij koud weer om de warmtepomp wat te ontzien. Denk dat er per jaar nog geen 500kg pellets doorheen gaan.

• Chatslet
@karazz Meeste aanslag heb je in het koudste deel van de pijp en dat zal inderdaad het bovenste deel zijn. Waarom bestel je niet gewoon nog een paar van die nylon stokken? Ik heb mijn setje gewoon voor een paar tientjes op AliExpress gekocht. En als de pijp buitenlangs loopt zou je natuurlijk ook gewoon een paar delen kunnen demonteren. Zit gewoon met klemmetjes vast.

• cyclone

cyclone

@Doggieman Scherp van je om het Tstuk te benoemen want dat had ik idd nog niet gedaan.
Tstuk haal ik er zeker 1 x per maand even af (gezien deze aan de achterkant van de kachel zit en je er makkelijk bij kan.
Wat ik ook vergat te vertellen is dat mijn Julia geen ster is in het zichzelf schoonhouden voor wat betreft de verbrandingskamer en ik deze dus na een zak of 2 moet uitzuigen en tijdens dat klusje neem ik dan ook het T stuk mee.

Ik maak dus onderscheid in "dagelijks" onderhoud en seizoens onderhoud besef ik me nu. Maar ook hier weer volg de handleiding van je kachel.

@karazz Tja als je je schoorsteen veegt moet je dat wel volledig doen, dus als je veegset te kort is dan moet je idd het dak op (ik neem aan dat jij hem vanaf onderen veegt ? Ik kan hem alleen vanaf het dak schoonmaken en mijn kanaal is max 8 meter dus ik kom er sowieso geheel door.

Maar structureel de laatste 2 meter overslaan vind ik niet raadzaam en zou dan of het dak op gaan (vandaar het advies dit op een mooie lentedag te doen na het stookseizoen, of en langere veegset te kopen.

• odan
  • Registratie: Oktober 2003

odan

The dark side is within all!

Hier doen we het grote onderhoud 1 maal jaarlijks. dus kachel naar buiten, uit elkaar halen en goed schoonmaken. de pijp is maar 2 meter in totaal (ja ja wettelijk moet die naar de nok tegenwoordig maar we hebben geen gezeur met de buren en toen de aansluiting naar buiten is gemaakt golden er nog andere regels)

1 maal per week zuig ik de bak leeg. even met een borstel overal langs en het raampje schoonvegen.

Pulse mee voor GoT!

• cyclone

cyclone

odan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:13:
de pijp is maar 2 meter in totaal (ja ja wettelijk moet die naar de nok tegenwoordig maar we hebben geen gezeur met de buren en toen de aansluiting naar buiten is gemaakt golden er nog andere regels)
Euhm waar staat dat in de wet, volgens mij klopt dit niet hoor maar laat me graag corrigeren maar ik kan nergens vinden dat er uberhaupt een wettelijke verplichting is over de lengte van een rookafvoerkanaal.
Ben erg benieuwd op welke wettelijke bepaling jij nu dit baseert.

• odan

odan

cyclone schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:57:
[...]

Euhm waar staat dat in de wet, volgens mij klopt dit niet hoor maar laat me graag corrigeren maar ik kan nergens vinden dat er uberhaupt een wettelijke verplichting is over de lengte van een rookafvoerkanaal.
Ben erg benieuwd op welke wettelijke bepaling jij nu dit baseert.
wet, regel, besluit whatever het ook is.

Pulse mee voor GoT!

• cyclone

cyclone

odan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:19:
[...]

wet, regel, besluit whatever het ook is.
Ja niet lullig bedoeld maar wat bedoel je nou en waar is je bron ? Nogmaals ik ben er niet bekend mee en we proberen van elkaar te leren hier, dus deel je kennis s.v.p.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 09:46

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Die discussie is eerder geweest, boven de nok is nodig bij een houtkachel waar je afhankelijk bent van trek.

Vd week 2 zakken pellets bij de Welkoop gehaald 2'de zak 50% korting, dan betaal je omgerekend 48 cent per kg. Dat is ongeveer dezelfde prijs als per pallet bestellen, als ze goed bevallen haal ik vd week nog een paar zakken.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• cyclone

cyclone

@Chaoss ja en nee.
We hebben het al eerder gehad over de hoogte van waarbij het statement wat jij maakt klopt.

Maar dat is een fysieke / praktische overweging (al heb ik één houtkachel die tussen 2 nokken zit en daar niet bovenuit komt en ook prima trekt dus tis niet perse nodig, ligt echt iedere unieke situatie) geen wettelijke overweging.

Dat gezegd hebbende maakt nog niet dat dit een wettelijke bepaling is zoals @odan beweert. Ik ben dan ook zeer benieuwd waarom hij dit zo meent te moeten benoemen en wat zijn bron is.
Volgens mijn informatie is wat hij beweert feitelijk onjuist.

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-11 17:43

NoUser

For Real ?

Chaoss schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:14:
Die discussie is eerder geweest, boven de nok is nodig bij een houtkachel waar je afhankelijk bent van trek.

Vd week 2 zakken pellets bij de Welkoop gehaald 2'de zak 50% korting, dan betaal je omgerekend 48 cent per kg. Dat is ongeveer dezelfde prijs als per pallet bestellen, als ze goed bevallen haal ik vd week nog een paar zakken.
Hier heb je een overzicht per pallet pellets ;-)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:41
@NoUser Ik heb nog eentje toe te voegen aan de lijst:

Bij Vatricom BV in Halsteren heb ik op 25 oktober gekocht:

Jaso Excellent, Wit, Zak 15kg, Norm EN+A1.NL314 (staat geen letter bij op de zak?), data 25-10-2025, zelf ophalen
Pallet 65 zakken à 15kg: 375,-
Pallet 70 zakken à 15kg: 400,-
Pallet 75 zakken à 15kg: 425,-

Deze verkoper is een afhaalpunt van houtpelletskopenonline.nl, maar verkoopt dus ook zelf als je afhaalt. Ophalen kan elke zaterdag. Betaling ter plaatse met een betaalverzoek.

URL: https://vatricom.nl/houtpellets

• JB

JB

Cédric roelt!

En in Duitsland halen? Loont dat niet?

Mijn boefje is liev!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-11 17:26

Perkouw

Moderator General Chat
Jawel, maar niet iedereen kan daar éven heen of heeft überhaupt de mogelijkheid om een grote hoeveelheid te halen om het ook zinvol te laten zijn. ;)

Ninja edit: Bij de Bauhaus (Duitsland dus) zijn ze nu 5,65 per zak en 5,55 bij afname van een pellet (66). Elders vind je nog wel deals voor 4,99 of lager though denk aan een Edeka bijvoorbeeld (vind niet niet online). En dat dus voor 15kg zakken met de nodige certificeringen.

[ Voor 49% gewijzigd door Perkouw op 14-11-2025 11:45 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Perkouw schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:43:
Jawel, maar niet iedereen kan daar éven heen of heeft überhaupt de mogelijkheid om een grote hoeveelheid te halen om het ook zinvol te laten zijn. ;)

Ninja edit: Bij de Bauhaus (Duitsland dus) zijn ze nu 5,65 per zak en 5,55 bij afname van een pellet (66). Elders vind je nog wel deals voor 4,99 of lager though denk aan een Edeka bijvoorbeeld (vind niet niet online). En dat dus voor 15kg zakken met de nodige certificeringen.
Gaan tegenwoordig complete touringcars die kant op :+

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
@JB ik begrijp je redenering en ik heb daar destijds ook naar gekeken. Wij doen maandelijks (vanuit Heerhugowaard) boodschappen in Emmerich en Kleve en daarmee besparen we zelfs met met 180km enkele reis zo’n 40 tot 50 procent. In ons geval is dat in euro’s ergens tussen de 300 en 400 euro dus daar haal ik makkelijk mijn brandstof uit. Voor gecertificeerde pellets ben je in Duitsland tussen de 30 en 35 cent per kilo kwijt terwijl dat in Nederland meestal tussen de 40 en 45 cent is. Als we voor het gemak even uitgaan van 7 cent prijsverschil bespaar je per 1000 kilo zo’n 70 euro. Nu hebben we een vrij brute 4x4 en een flinke overdekte aanhanger dus het zou zeker kunnen. Alleen denk ik dat er van die besparing weinig over blijft als ga tanken nadat ik met die combinatie op en neer ben gereden. Zou ik die aanhanger moeten huren dan zou ik überhaupt niet uitkomen. Combineren met boodschappen is ook geen optie. Zonder aanhanger een parkeerplek vinden is daar al een uitdaging omdat heel Emmerich en Kleve iedere zaterdag in een pvp server veranderen als heel Nederland daar boodschappen komt doen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Hoeveel zakken stook je per maand? Wellicht kun je dan ook net als de "hondenbrokken" een paar zakken meenemen? Ik woon zelf aan de Duitse grens, dus voor mij is de rekensom heel anders, ook omdat ik geen brandstofkosten heb.

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
@JB Dit is de eerste winter met pelletkachel dus vind het nog wat moeilijk in te schatten. Vorige maand ongeveer 15 kilo per week. Deze maand ietsje meer maar wellicht dat het meer zal worden als het kouder wordt. Alleen is het voor mij nu sowieso niet interessant omdat ik hier in de buurt bij de trappenfabriek voor 35 cent per kilo pellets kan kopen. Die zijn weliswaar niet gecertificeerd maar branden beter dan menig gecertificeerde pellet. Maar als jij dicht bij de grens woont en je hebt een aanhanger dan moet je ze zeker in Duitsland halen. Bedenk je dan wel dat je met een serieus zware lading gaat rijden en dat je combinatie echt stabiel moet zijn. Laat dan niet de hele europallet op je aanhanger zetten. Verdeel ze netjes vlak over de hele laadvloer en stapel kruislings. Dan nog 2 a 3 zakken voorin de aanhanger voor de kogeldruk en het restant verdeel je precies over de as. Alles diagonaal en verticaal vastzetten met spanbanden en vervolgens een zeil er overheen dat je eveneens goed vastzet. Verder bij het uitladen de aanhanger aangekoppeld laten. Als je aanhanger met zo’n zware lading gaat rollen of kantelen is hij met de hand niet in bedwang te houden. Pellets los in de auto vervoeren kun je maar zeer beperkt doen. Je krijgt dan te maken met de maximale aslast en je kofferbak werkt als een soort hefboom op de achteras. Je kunt dus geen honderden kilo’s in de kofferbak kwijt en met een noodstop komt zo’n lading ook vrij snel dwars door je achterbank heen. Voor de gemiddelde personenauto zou ik niet boven de 100 kilo gaan.

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-11 17:43

NoUser

For Real ?

tostikop schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:10:
Jaso Excellent, Wit, Zak 15kg, Norm EN+A1.NL314 (staat geen letter bij op de zak?)
Klopt. Als je op enplus-pellets kijkt staan ze meestal vermeld bij Trader of Producer. Om sneller terug te kunnen vinden heb ik de letters erachter gezet.
EN+A1.NL314 vind je terug bij Traders

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• Seafarer

Seafarer

XXX

Er zijn pellet kachels die zonder elektriciteit kunnen werken.
Maar zijn er ook combo's die met en zonder elektriciteit kunnen werken?

Ik snap dat zoiets impact heeft op je rendement. In het geval je zonder elektriciteit komt te zitten leek me dit wel handig.

• Chatslet
MCZ maakt kachels met ingebouwde UPS zoals de Eiko Core. Daar gaat net als bij een conventionele UPS een 12 volt accu in. Omdat de elektronica in de kachel op DC spanning werkt is er nauwelijks conversieverlies waardoor de kachel uren lang zonder netspanning kan werken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:16:
MCZ maakt kachels met ingebouwde UPS zoals de Eiko Core. Daar gaat net als bij een conventionele UPS een 12 volt accu in. Omdat de elektronica in de kachel op DC spanning werkt is er nauwelijks conversieverlies waardoor de kachel uren lang zonder netspanning kan werken.
Bedankt ga ik even naar kijken. Ik had zo'n oplossing helemaal niet verwacht.

Benieuwd wat er nog meer komt. :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Thuis batterij? Homewizard ding?

Mijn boefje is liev!

• odan

odan

cyclone schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:36:
@Chaoss ja en nee.
We hebben het al eerder gehad over de hoogte van waarbij het statement wat jij maakt klopt.

Maar dat is een fysieke / praktische overweging (al heb ik één houtkachel die tussen 2 nokken zit en daar niet bovenuit komt en ook prima trekt dus tis niet perse nodig, ligt echt iedere unieke situatie) geen wettelijke overweging.

Dat gezegd hebbende maakt nog niet dat dit een wettelijke bepaling is zoals @odan beweert. Ik ben dan ook zeer benieuwd waarom hij dit zo meent te moeten benoemen en wat zijn bron is.
Volgens mijn informatie is wat hij beweert feitelijk onjuist.
https://iplo.nl/regelgevi...66-2995-a1bb-0216b360160c

Pulse mee voor GoT!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:51
Chatslet schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:16:
Wat een handig idee!
Eens kijken hoeveel vermogen ik nodig zou hebben.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jan_V schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:19:
[...]

Wat een handig idee!
Eens kijken hoeveel vermogen ik nodig zou hebben.
Ik bedenk me dat het andersom ook kan.
Alltech heeft pellet kachels die ook hout kunnen verbranden. Zonder elektriciteit.

Heb ik elektrisch dan zet ik er wel een fannetje bij. :)

• Doggieman
  • Nu online
JB schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:54:
Thuis batterij? Homewizard ding?
Of als je een auto hebt.... een zuivere sinus omvormer van zo'n 300/400 watt en een verlengsnoer dat je auto kan halen. Voor echte tijdelijke nood verwarming werkt dit ook prima. Dan ben je een stuk goedkoper uit. Niet je accu geheel leeg trekken natuurlijk! Maar eenmaal opgestart verbruikt zo'n kachel niet veel stroom meer. Wel een zuivere sinus omvormer gebruiken ivm de elektronica. Maar als je inderdaad al een thuis accu hebt dan zit je wel goed (moet ie natuurlijk niet net leeg zijn 😂🤣)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vandaag de extraflame kachel een poets beurt gegeven.
Kachel naar buiten gebracht en met de compressor ontdaan van alle stof en troep nadat ik hem uit elkaar gehaald had.

Ook de temp sensor weg gehaald uit de behuizing. Wat een verschil.
De afgelopen jaren bleef hij op 30 graden hangen terwijl de kamer 24 graden was. (Warmte tussen de kachel en de muur, met geen lucht verplaatsing op die plek), Wat een probleem had bij de modulatie. Nu 3 meter draad er tussen gefratst, en momenteel werkt hij heerlijk

Maar eens kijken of dit ook verschil maakt in het verbruik. Was altijd 5 kilo per nacht.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste