Het pelletkachel topic

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:51
@Robbie-1 Wil je het zelf gaan doen of laten doen?

Als je het wil laten doen, laat het lekker liggen bij degene die het uitvoert.

Als je het zelf wil gaan doen, let op een fermacell koof om de kachelpijp heen als je door de houten vloer/plafon heen gaat. Ook als deze dubbelwandig is!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-04 12:32
@Henkhuppelschot Ik laat het doen, maar ik bereid zo veel mogelijk zelf voor.
Goeie tip van dat fermacell, dat kan ik al vast voorbereiden.

Voor een pelletkachel, 130 mm of 150 mm pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Robbie-1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:52:

80mm is toch gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59

Seafarer

XXX

Robbie-1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:52:

Nobrando kan ook nog. Promotect.

En je mag dus niet met hout werken Alle staanders moeten van staal zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 19:26
Bij ons was de schouw ook verkeerd gebouwd. Wij hebben de fermacel (raar materiaal om mee te werken) direct bevestigd aan de muur. De hoeken dicht gemaakt met brandwerende kit. We moesten de fermacel ook nog in smeren met brandvertragende coating wat er in trekt. Ook moesten er ventilatie roosters in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qF47iymbnRA4A6p0ra3B0jmE9KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQ6bijotv2x8WL3pMCOqzMMK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsOvipW-_0PWJuclcFjDKHtghQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmiLXgNXUfylwzcbAAjbUoPR.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zag ie er eerst uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtK258PPjzyVgVtHZ6aFLolw2ts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GgZqUUBTfP4uQSQGccfTLAzP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Skywalker27 op 18-01-2025 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Niet helemaal 100% duidelijk die regelgeving.

Ik lees dat ik met een enkelwandige pijp, 20 cm van brandbare materialen (mijn houten wanden) af moet blijven, en dat ik met een dubbelwandige pijp, 7 cm van de wand, houten vloer etc af moet blijven.

De overgang van enkele pijp, naar de dubbelwandige pijp, moet uiteraard wel 20 cm onder het plafond beginnen.

De ruimte waar de dubbelwandige pijp door moet, is eigenlijk een soort schuifdeur, die gewoon in het zicht is.

De installateur geeft aan, dat een dubbelwandige pijp voldoende is.
Als ik de wanden voor de zekerheid nog extra bekleed met fermacel o.i.d. dan lijkt me dat wel voldoende toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-04 16:15
Pompei schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:09:
Hallo allemaal,

Ik breek even in met een andere vraag, hopelijk kunnen jullie me helpen! Ik overweeg de aanschaf van een pelletkachel voor mijn nieuwe woning, een jaren '30 huis met een woonoppervlak op de benedenverdieping van ongeveer 30 m² (woonkamer + eetkamer). De kachel komt op de plek die ik met een blauw kruis heb aangegeven op de plattegrond. Daar is al een afvoer aanwezig van een oude houtkachel, die naar het dak loopt.

[Afbeelding]

Ik heb nog geen ervaring met pelletkachels, maar ben op zoek naar een degelijk model met een vermogen van ongeveer 5 kW. Mijn budget is maximaal €4.000 en ik wil graag een kachel die betrouwbaar is en jarenlang meegaat. Het huis is redelijk geïsoleerd en heeft energielabel C.

Na wat onderzoek ben ik uitgekomen op merken zoals Jolly Mec, Rika en Ravelli. Heeft iemand ervaring met deze merken, of zijn er andere modellen die jullie aanbevelen? Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!
Ik heb zelf een nordic fire ilvar.
Prima ding! Verwarmt de gehele beneden verdieping binnen 30 min. Label A++ met vloerverwarming verder. Het gaat dus binnen die 30 min naar 25 graden +.. werkt bijna té goed.. Mooi vuur en ok geluid van de ventilator. Wel na 3 jaar het moederbord kapot.. (eerste keer vertelden ze mij).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5m3SjXyU-P_W-wJPIKrHxh7qy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vnap9tb41GEAqIaKItcyMkju.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Erwin_83 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:08:
[...]

Wel is de pellet opslag een ding. Hier liggen ze zakken in een geventileerde trapkast met een co melder, die is overigens nog nooit af gegaan.

https://www.rivm.nl/ggd-r...woningen/houtpelletopslag
Dit gaat over gevulde pelletbunkers, niet over opgestapelde zakken.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:51
Slonzo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:10:
[...]

80mm is toch gebruikelijk?
@Robbie-1

een pijp door een houten vloer moet dubbelwandig zijn.
Dus enkel (80mm) tot net onder het plafon en door het plafon dubbelwandig.

Wij hadden een 'openhaard' op de eerste verdieping (oud winkelpand) en hebben deze bestaande schoorsteen gebruikt als schoorsteen voor de beneden verdieping.
Het verschil tussen het plafon van de woonkamer en de vloer van de eerste verdieping is bijna 100 cm.
De situatie bij ons is nu dus:
80 mm enkelwandig vanaf kachel tot 5 cm onder plafon
Dubbelwandige buis vanaf 5 cm onder plafon tot en met de bestaande schouw op de eerste verdieping. (incl. vierkante fermacell koker inwendig afgekit met vuurbestendige kit (tot 1500 graden))
Dubbelwandige flex door bestaande schoorsteen tot aan de schoorsteen.
Robbie-1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:40:
Niet helemaal 100% duidelijk die regelgeving.

Ik lees dat ik met een enkelwandige pijp, 20 cm van brandbare materialen (mijn houten wanden) af moet blijven, en dat ik met een dubbelwandige pijp, 7 cm van de wand, houten vloer etc af moet blijven.

De overgang van enkele pijp, naar de dubbelwandige pijp, moet uiteraard wel 20 cm onder het plafond beginnen.

De ruimte waar de dubbelwandige pijp door moet, is eigenlijk een soort schuifdeur, die gewoon in het zicht is.

De installateur geeft aan, dat een dubbelwandige pijp voldoende is.
Als ik de wanden voor de zekerheid nog extra bekleed met fermacel o.i.d. dan lijkt me dat wel voldoende toch?
Een dubbelwandige pijp door een houtenvloer is niet voldoende, bij verkeerd gebruik of een defect aan de kachel kan deze pijp ook (heel) heet worden.
Fermacell of een vergelijkend materiaal is noodzakelijk om brand te vertragen bij de houtenvloer.
De buis moet rondom inderdaad 7cm (ik heb zelf 10 aangehouden) vrij zijn van de fermacell (of vergelijkbaar).
Seafarer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:33:
[...]
En je mag dus niet met hout werken Alle staanders moeten van staal zijn.
Houten koker aan de buitenzijde mag ook, is hier ook toegepast en het fermacell zit op/tussen de balklaag geschroefd van de vloer.
Alles is weg helemaal afgekit met vuurvaste kit. dus er is geen een naad open waardoor vuur richting het hout zou kunnen gaan.
De binnenzijde, de boven- en onderzijde en de buitenzijde heb ik alle naden dicht gekit.

[ Voor 53% gewijzigd door Henkhuppelschot op 20-01-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Henkhuppelschot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:50:
[...]

Houten koker aan de buitenzijde mag ook, is hier ook toegepast en het fermacell zit op/tussen de balklaag geschroefd van de vloer.
Alles is weg helemaal afgekit met vuurvaste kit. dus er is geen een naad open waardoor vuur richting het hout zou kunnen gaan.
De binnenzijde, de boven- en onderzijde en de buitenzijde heb ik alle naden dicht gekit.
Ik had ook moeten vermelden: niet binnen de koker. Je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier inmiddels weer 25 nieuwe zakken gehaald, toch zeker al een zak of 50 er doorheen gestookt vanaf november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik kom net aan 10, met de echt koude dagen afgelopen weken :P. De rest is met de warmtepomp. Nou kan ik die wel hoger zetten, maar pelletkachel is gewoon lekkerder met die kou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Laatst online: 29-04 20:22
Met de mist en het koude donkere weer ging het ff hard.
Gemiddeld 4m³ gas (incl douchen) en 1 zak van 15 kg per dag.
Ik had 80 zakken liggen. Er liggen er nog 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 15:33
Notehoutelade schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:35:
Ik kom net aan 10, met de echt koude dagen afgelopen weken :P. De rest is met de warmtepomp. Nou kan ik die wel hoger zetten, maar pelletkachel is gewoon lekkerder met die kou :)
Wellicht ben ik niet de beoogde rekenwonder, maar is verwarmen met pellets ook niet simpelweg goedkoper...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
zou best kunnen... die zakken pellets liggen al 2jr zelfs, dus nog tegen redelijke prijzen ingekocht.

ik heb de wp gewoon aangezet toen de winter begon. Lekker laten doorkachelen vraagt op zich relatief weinig vermogen. ik zou hem uit kunnen zetten als de pelletkachel aanstaat, maar dan verwarmt ie de kinderkamers niet, en daar zit men tegenwoordig toch aan het huiswerk/gamen :).Het is wat het is. Zolang het toch wel lage voorschot voor elektra in lijn ligt met het verbruik, is het hoog uit tientjeswerk aan het eind.

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-04 20:48
Ik stook deze winter de ,, royal van powerflame,, dit zijn de beste pellets die ik ooit gestookt heb in de 10 jaar dat ik pellets stook.
Een echte aanrader!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:42
von smallhausen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:45:
Ik stook deze winter de ,, royal van powerflame,, dit zijn de beste pellets die ik ooit gestookt heb in de 10 jaar dat ik pellets stook.
Een echte aanrader!
Wat maakt dat dit voor jou 'de beste' pellets zijn?

• Jupijn
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-04 22:24
Zijn hier mensen met een Edilkamin Funny? Zodra ik m aanzet in de ochtend krijg ik direct (echt binnen 1 miniseconde) de melding 'Check air flow', daarna kan ik m normaal aanzetten.

Tot een maand geleden, nu geeft hij ook de melding na een uurtje branden. Opnieuw opstarten helpt dan weer, maar ideaal is het niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Laatst online: 29-04 20:22
Jupijn schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:43:
Zijn hier mensen met een Edilkamin Funny? Zodra ik m aanzet in de ochtend krijg ik direct (echt binnen 1 miniseconde) de melding 'Check air flow', daarna kan ik m normaal aanzetten.

Tot een maand geleden, nu geeft hij ook de melding na een uurtje branden. Opnieuw opstarten helpt dan weer, maar ideaal is het niet.

Is je luchtsensor vervuild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43

En is het luchtafvoerkanaal goed? Intern kanaal ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• von smallhausen
Xilion schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Wat maakt dat dit voor jou 'de beste' pellets zijn?
Erg weinig slak in het branderbakje, weinig stof en los grut per zak ,kortom heel zuiver spul.

Let wel ik stook mijn 50kw kachel al sinds 2016 , elk jaar gaat er 5000 a 6000 kg doorheen.
Ook van de mensen voor wie ik de pellets gezamenlijk inkoop hoor ik hetzelfde verhaal,goei spul !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:31
Heb zelf nu al 2 jaar op een rij Toppellets Excellent pellets. Wij stoken een kleine 2000kg per jaar.

Op zich prima pellets, ze branden mooi schoon.
Echter voor komend jaar ga ik wel eens verder kijken. Bij het legen van de zakken komt er veel stof vrij, dus veel afstoffen om de kachel heen. Tevens wordt het tegenwoordig met moeite 22 graden in de kamer, waar we voorheen de kachel wel eens uit moesten zetten omdat het 25 graden in de kamer was (met Elite Green)

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

von smallhausen schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Erg weinig slak in het branderbakje, weinig stof en los grut per zak ,kortom heel zuiver spul.

Let wel ik stook mijn 50kw kachel al sinds 2016 , elk jaar gaat er 5000 a 6000 kg doorheen.
Ook van de mensen voor wie ik de pellets gezamenlijk inkoop hoor ik hetzelfde verhaal,goei spul !
50kW?
Ik ben wel nieuwsgierig waar je al die warmte heen stuurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• von smallhausen
Seafarer schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:05:
[...]

50kW?
Ik ben wel nieuwsgierig waar je al die warmte heen stuurt. :)
Naar mijn huis,kantoor en werkplaats. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

von smallhausen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Naar mijn huis,kantoor en werkplaats. ;)
Ik snap hem. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 09:28

Ja, ik heb een Edil Kamin Tiny, die heeft hetzelfde binnenwerk.
Wat bij ons hielp was de lucht inlaat sensor schoonmaken met isopropylalcohol. Deze zit achter de linkerdeur, achteraan en zit in de buis die lucht van de linkerkant van de kachel naar onder het branderbakje stuurt.
PB anders maar even als je er niet uitkomt.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
  • Laatst online: 28-04 00:14
Na een dik jaar heeft mijn oude pelletkachel toch de geest gegeven, ik heb hem destijds gered van de oud ijzerbak, maar nu is de print kapot, vrijwel direkt bij opstarten geeft ie AL2/oververhitting pellettank, terwijl hij nog koud is, en alle voelers werken gewoon.

Ik ben overgestapt naar een jong gebruikte MCZ Amy, en hier zit een wifi module los bij, maar ik krijg het niet werkend.
Na aansluiten, verbinden met wifi netwerk, wifi netwerk kiezen, registreren kan ik de kachel toevoegen, maar dat gaat telkens fout op de site van efesto.. "de bewerking kan niet worden voltooid"

Ik heb werkelijk geen idee wat er fout gaat, of kan een 2e hands product niet opnieuw geregistreerd worden?

Ik vind ook heel weinig (duidelijke) informatie over de wifi uitbreidingen, bij mijn kachel zit eem blauw kastje geleverd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7e8EaMQ1Cm52638xvNinV4HlkQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nn9vpl7i6l2sLBcP0iwQ2Qfh.jpg?f=user_large
PO069

kent iemand dit ding, of kan iemand mij vertellen of ik de juiste module heb? Hij hoeft niets meer te kunnen als Aan/Uit, en evt temperatuur aan te geven. Mocht dit niet gaan, heb ik dan een Navel 2 nodig, of iets anders?

Mij is het een beetje onduidelijk nu 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:34

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Wie heeft er ervaring en wil deze delen bij de aanschaf van een low budget (minder dan 1200 euro) pellet kachel ?

Na een uiterst teleurstellende aankoop van de Sannover Anita 6kw die een bak met herrie maakte en niet de beloofde specs had zoals beschreven op de website heb ik na lang vechten met de webshop eindelijk mijn geld terug en ben ik op zoek naar een andere kachel.

Voor een bijgebouw in mijn tuin zoek ik een pellet kachel die autonoom kan werken en de hut (redelijk goed geisoleerd) in de winter (zoals voorgaande weken nacht temperatuur net onder vriespunt) op 10 graden kan houden.
De Eco stand op de kachel deed dit redelijk goed maar vergde wel een goede afstelling.
Idee bij deze stand (althans zo beschreven) was op vol vermogen naar de ingestelde temperatuur, dan naar een lagere stand gaan en als de temperatuur 15 minuten stabiel bleef ging de kachel uit.

Soms dook hij ook naar zijn laagste stand waardoor de temperatuur amper meer steeg maar hij wel continue pellets verbruikte.

Als het goed ging deed ik ruim 5 dagen met 9kilo pellets (had een te kleine hopper).

Inmiddels nu deze ervaring rijker merk ik dat als ik verblijf in hier geluid wel een ding is (de Anita heeft een hele nare 50hz resonatie in 1 van de motoren zitten die continue draaien (vermoed de afgas ventilator)).

Tevens zou een Home Assistant intergratie (heb al vernomen dat dit mogelijk is met kachels die gebruik maken van een Duepi aansturing.) middels het zelf inbouwen van een ESP32 (oid) erg gewenst zijn om zo de kachel remote goed te kunnen monitoren / aan te kunnen sturen (de kachel staat immers niet in huis).

En dan de hoofdvraag het budget.
Ik kom soms kachels tegen die voor 2000 euro worden aangeboden bij sommige leveranciers die ik op Ebay of op de webshop van de producent (vaak in italie) voor dik onder de 1000 euro worden aangeboden.
Ergo er is nogal flink wat te winnen door slim te shoppen.

De Anita overigens was maar 600 euro, maar alle waar naar zijn geld en ik wil het budget indien de kachel betrouwbaar en stil is zeker wel verdubbellen.

Gezien de meeste knappe koppen zich vaak verzamelen op het tweakers forum hoop ik hier wat ervaringen te mogen vinden over hoe u dit bent aangevlogen?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Geen ervaring mee maar ik ga liever voor een jong gebruikte A merk, dan voor een onbekende.

En met een beetje zoeken en durf koop je voor 500,- al een beste kachel, waaronder MCZ of Edilkamin, ze zijn er ook soms die in storing staan, als je daar wat liefde en aandacht aan besteed kom je een eind! O+

Onderdelen en kachels zijn in Italië vele malen goedkoper.. shoppen kan lonen!

[ Voor 11% gewijzigd door Herr.Flick op 22-02-2025 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Herr.Flick (Good MEUNING :) )
Dank voor je input, en ja ik durf hier wel een gokje te wagen, ook gedaan met de Sannover Anita van 6KW.
Heeft u wellicht ook wat linkjes waar ik deze kachels voor dergelijke prijzen kan vinden, ik loop op de een of andere manier vast op google, en vind ze niet.

De kachels met een storing / prijs technische 2de handse A merken krijg ik overigens ook niet gevonden op Markplaats, men durft daar schaamteloos haast nieuw prijzen voor gebruikte kachels te vragen.
Sowieso niet zo heel veel zin in het gedoe met de gemiddelde marktplaats aanbieder als ik heel eerlijk ben.

Helaas staan ze niet hier op V&A ;)

[ Voor 36% gewijzigd door cyclone op 22-02-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:48
cyclone schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:28:
@Herr.Flick (Good MEUNING :) )
Dank voor je input, en ja ik durf hier wel een gokje te wagen, ook gedaan met de Sannover Anita van 6KW.
Heeft u wellicht ook wat linkjes waar ik deze kachels voor dergelijke prijzen kan vinden, ik loop op de een of andere manier vast op google, en vind ze niet.

De kachels met een storing / prijs technische 2de handse A merken krijg ik overigens ook niet gevonden op Markplaats, men durft daar schaamteloos haast nieuw prijzen voor gebruikte kachels te vragen.
Sowieso niet zo heel veel zin in het gedoe met de gemiddelde marktplaats aanbieder als ik heel eerlijk ben.

Helaas staan ze niet hier op V&A ;)
Bij deze vraag sluit ik mij ook aan. Heb bij marktplaats zo’n zoekterm opdracht maar veel ‘accessoires ‘ en soms idd iets rots voor de hoofdprijs.

Misschien iets voor een ‘het grote pelletkachel aanbiedingen’ topic.

Facebook, heb ik zelf niet, maar zie wel dat je dan op iedere marktplaats moet inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Wat ik heb gevonden (en heb gehad )
De Anita 6kw van Sannover / Sun Chauffage
Voor je deze aanschaft zou ik goed onderzoek doen, wordt vaak defect geleverd en terugzending is voor kosten van de consument. Althans dat proberen ze en houden ze HEUL lang vol. Tis mij uiteindelijk gelukt om de kachel retour te sturen en al mijn centjes terug te krijgen maar ik heb geen goed woord over voor dit franse bedrijf (laat ik het netjes houden).

De kachel an sich was prima maar kwam maar met een hopper van 9kilo in plaats van de 16 kilo die in de beschrijving stond. Behalve dat is deze kachel alles behalve stil (nare 50hz brom continue).
Geluid werd als normaal aangeduid door de fabrikant, maar op basis van de verkeerde beschrijving (die staat er nog steeds overigens) is hij uiteindelijk toch retour genomen.

Heb hem 90 uur aan gehad, deed het best leuk, alleen geen aslade (dus je moest hem uitzuigen) vind ik een groot gemist en ook de temperatuur regelijk was verre van stabiel.

De volgende kachels vind ik maar heb ik geen ervaring mee :
Stufe A Pellet Italia California 8KW voor 904 euro
Pegaso Vera 7KW voor 1170 euro
Artel Alessia 6 kW voor 899 euro
Artel Nexgen 9kw voor 1195 euro

Ik ben er meer tegen gekomen op zuiver italiaanse sites waarbij de prijzen substantieel lager zijn (liggen de prijzen rond de 6 a 7 honderd euro) maar die verzenden dan niet direct naar Nederland.
Wellicht andere mensen die me kunnen aanvullen ? En dan s.v.p. graag met de link erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Ik weet niet hoe goed jullie zoeken op de verkoopsites, maar ik kocht een paar dagen geleden een MCZ Amy incl Wifi (die nog niet werkt) en rookgas afvoer voor 500,-, met maar liefst 1300 branduren.'Ik zou eigenlijk voor een Innofire Billy gaan, die niet ontsteekt, deze staat wel in Winterberg (D), mag weg voor 150,-. Innofire is een merk dat gevoerd word door Edilkamin, dus de kwaliteit zal wel in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Herr.Flick Ik zoek op google / Marktplaats./Amazon
Jij ?

Nadeel van wat ik doe is dat onze vrinden miij richting de NL markt duwen en ik geen resultaten uit Duitslang / Belgie / Frankrijk en of Italie zie blijkbaar.

Vandaar ook de reachout hier.

[ Voor 65% gewijzigd door cyclone op 23-02-2025 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herr.Flick
Voor gebruikt en nieuw vrijwel altijd op Marktplaats/Kleinanzeigen/2ehands.be, vinden we daar niks dan komen ebay/amazon.(vooral de duitse), en andere google ideetjes. Google's voorkeuren zijn niet altijd handig, dan kun je nog artikelnr's zoeken ed om zo je resultaten te vergroten

Maar op Kleinanzeigen staan genoeg "Pelletofen" te koop, maar het is wel handig dat je een woordje duits spreekt en redelijk in de buurt woont! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Aaah wir mussen in die Heimatt sein :-)
Vielen dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik heb een rookkanaal voor pelletkachels van Dinak aangeschaft. 100 mm dubbelwandig.

Met geen mogelijkheid krijg ik echter de pijpen in elkaar, zonder dat de rubber dubbel tussen de wand schiet.
Zeepsop, vaseline, van alles al geprobeerd.

Herkend iemand dit probleem? moet ik een ander merk nemen?

Er zitten zelfs 2 rubbers om de pijp, binnen en buiten. De leverancier geeft aan, om in ieder geval de buitenste maar weg te laten.

[ Voor 18% gewijzigd door Robbie-1 op 01-03-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:20

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor een pallet kachel. Weet iemand hoe het zit met de doorvoer door een plat dak, mag dat en hoever moet deze uitsteken?
Wij hebben achter de woning een uitbouw met platdak waar we de kachel willen plaatsen. Mag je daar zou een afvoer doorsteken of moet deze boven het origineel dak uitsteken? Als ik google krijg ik voorel vage en tegenstrijdige 'antwoorden'

Daarnaast willen we graag een kachel met katalysator die de rook geur weghaalt, Bluessolid levert deze onder andere en beweerd dat het alle geur weghaalt, werken ze echt zo goed? Ik heb gezocht of andere merken ook zoiets hebben maar kom er weinig over tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 02-03-2025 16:37 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Ga je Pallets stoken of pellets ? :?

Sorry moest hem even maken.
Gezien een pellet kachel een geforceerde uitlaat heeft (ventilator die de verbrandingsgassen wegblaast) hoef je geen rekening te houden met een natuurlijke trek zoals je dat bij een reguliere houtkachel dit wel moet hebben en je de schoorsteen altijd boven de nok van je huis wilt hebben. Kortom je hebt niet een minimale hoogte oid nodig, ik zou hem +\- een metertje ofzo (naar gelang je uitkomt met je pijp) boven je dak laten uitkomen..

Houdt wel rekening mee dat je je doorvoer dubbelwandig maakt al zal het bij een pelletkachel niet zo'n vaart lopen gezien de uitlaatgassen maar max 200 graden worden (althans de kachels die ik had staat dat hard in de handleiding dat dit de max uitlaat temperatuur mag zijn en anders de kachel beschadigd).

Qua katalisator tja .. de kachel rookt niet of nauwelijks als hij eenmaal in bedrijf is, alleen bij ontsteken heb je wat rook. Ik vind dat persoonlijk verwaarloosbaar.
Maar als je lastige buren hebt is het wellicht een idee om met een katalisator te gaan werken.
Mijn advies hier koop een kachel waar je de optie kan installeren maar begin zonder en kijk of je hem dan echt nodig acht.
Ze zijn niet goedkoop, en zoals al gezegd vind ik de verbranding van een pellet kachel dermate schoon dat ik het na ontsteken (zeg 5 minuten max) geen rook zie en het niet ruik.

[ Voor 5% gewijzigd door cyclone op 02-03-2025 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-04 19:06
@cyclone Het is misschien fysiek niet nodig, maar de voorwaarden aan het rookgaskanaal worden niet alleen gedicteerd door wat de pelletkachel nodig heeft, maar ook door waar de uitstoot terechtkomt en dus de omgeving. Een pelletkachel is qua regelgeving op geen enkele wijze anders dan een houtkachel. Dus geen buisje door de wand en klaar en bij een schuin dak wel degelijk boven de nok. Bij een plat dak gaat het er om hoe dicht op andere gebouwen in de omgeving de boel staat. Hier wat plaatjes met indicaties voor @Chaoss (want het bouwbesluit verwoord het alleen) https://www.kachelmateria...lpijp-op-het-dak-nen-2757

[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 02-03-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:20

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Bedankt voor de reacties. Dat scheelt dan aardig in de kosten bij een plat dak.

Binnenkort maar eens langs Bluesolid voor een prijsopgaaf. Zijn hier mensen met ervaring met bluesolid?

Wij zoeken een kachel voor bijverwarming om met name in het weekend de kosten te drukken en voor de gezelligheid.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Even voorop gesteld ik ben hier geen expert in, maar heb mij wel een beetje ingelezen voor wat betreft mijn situatie :
@PVPaneel mijn gemeente heeft hier niets over in APV staan dus dat is dan neem ik aan lokale regelgeving ?
Jouw referentie betreft een bouwverordening en is bij mijn weten (maar ook hier weer ik ben geen expert) alleen van toepassing op nieuwbouw en niet bij renovatie / bestaande bouw.

Jouw dik gedrukte opmerking over regelgeving impliceert dat er wet / regelgeving is, maar die heb ik dus niet terug kunnen vinden. Nou wil dat niet zeggen dat deze er niet is, dus als iemand hier een bron voor heeft graag.

Ik heb mijn kachels (ik heb er 2 en een 3de in aankomst) waarvan 1 pellet die een houtkachel heeft vervangen. Zo geinstalleerd, in goed overleg met mijn directe buren dat deze geen overlast veroorzaken.
APV dicteerde niets tijdens de bouw hiervan (alles is redelijk recent aangelegd) niets / geen beperkingen.
Verder (zoals al aangegeven) is een pellet kachel rook en reuk vrij (na de eerste 5 minuten) in tegenstelling tot mijn houtkachels die ondanks dat ik schoon en droog hout stook je wel ruikt.
Maar behalve tijdens de ontsteek fase geven mij kachels (pellet of hout) amper tot geen zichtbare rook.

Zo ver mij bekend is er ook geen wet en regelgeving maar common sense is wel dat je geen overlast wilt veroorzaken.
Ik ben bekent met de maatschappelijke discussie over houtstook maar ook hier kan op dit moment niet gehandhaafd worden (ook niet bij overlast) i.v.m. gebrek aan wet en regelgeving hierover.

Dit is mijn afdronk mocht deze niet stroken met de werkelijke situatie in Nederland op dit moment laat ik mij graag (s.v.p. met bron verwijzing) corrigeren zodat we hier de juiste info verkondigen.

[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 03-03-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:26
Volgens mij zijn er wel wettelijk regels over de uitmonding van rookgassen.

Die waren eerst wat discutabel met de de gevel doorvoer, maar wellicht is dat ondertussen aangepast. Bron heb ik zo even niet bij de hand.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Erwin_83 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:14:
Volgens mij zijn er wel wettelijk regels over de uitmonding van rookgassen.

Die waren eerst wat discutabel met de de gevel doorvoer, maar wellicht is dat ondertussen aangepast. Bron heb ik zo even niet bij de hand.
Als iedereen nou dit blijft roepen gaat iedereen het geloven (kracht van herhaling). Laat ik er dan zelf even een googletje aan wagen :

Volgens dit bericht zijn er GEEN wetten van toepassing enkel voorschriften.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfiTWnY8z_MQSS_0sOdBAIHZ1OQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rAs5hmyutvW1hlSF8UwOMUEd.png?f=user_large

En 1 bron is geen bron dat snap ik, maar laten we nu stoppen met aannames zonder bron vermelding te posten.

Bron 2 Wikipedia

Ook hier geen sprake van wet en regelgeving inzake rookgas afvoer, wel over het minimale rendement van NIEUW verkochte kachels. Dit geldt dus niet voor bestaande kachels en de minimum eis is rendement van 75% wat zo goed als iedere normale kachel wel haalt als je normaal droog hout stookt.
Heel veel zeggend is deze wet dus ook niet.

Mijn conclusie, op mogelijke lokale regelgeving in de APV is er landelijk / Europees GEEN wet en of regelgeving van kracht.

Dat gezegd hebbende zou ik u allen aanbevelen gewoon uw verstand / common sense te gebruiken en vooral in overleg gaan met uw directe buren.
Mijn ervaring is dat mensen sowieso minder snel klagen en eerst bij u als u op voorhand het gesprek even bent aangegaan (uitzonderingen daargelaten azijnzeikers blijf je houden).
Feit dat u de dialoog voor installatie bent aangegaan maakt ook dat bij eventuele klachten bij de gemeente u al met 1-0 voor staat als u dit meldt bij de ambtenaar die u hier over aanspreekt.

[ Voor 33% gewijzigd door cyclone op 03-03-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Chaoss schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:00:
Bedankt voor de reacties. Dat scheelt dan aardig in de kosten bij een plat dak.

Binnenkort maar eens langs Bluesolid voor een prijsopgaaf. Zijn hier mensen met ervaring met bluesolid?

Wij zoeken een kachel voor bijverwarming om met name in het weekend de kosten te drukken en voor de gezelligheid.
Zeker daar begonnen met een Julia, naderhand een norma ( draaid nogsteeds ) altijd goede service gehad zelfs na de garantie. Johan is een vakman. Soms lastig in communicatie, maar wel deskundig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Iemand al eens last gehad van barsten in de branderbak en vervorming van het gietijzer? Vandaag een neieuwe gekocht, de oude was +-5jr in gebruik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Notehoutelade schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:20:
Iemand al eens last gehad van barsten in de branderbak en vervorming van het gietijzer? Vandaag een neieuwe gekocht, de oude was +-5jr in gebruik nu.
Ja veelal met bruine pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-04 19:06
@cyclone Je bent bij plaatsing van een nieuwe kachel en afvoer zoals [@Chaoss van plan is, toch gebonden aan het bouwbesluit (al dan niet voor verbouw indien wijzigen van een bestaande situatie)? En daar staan wel degelijk verplichtingen in;

https://www.rijksoverheid...els%20over%20NEN%2Dnormen.

Ik ben het met je eens dat er sprake van aanzienlijk lichtere verplichtingen is, wanneer het gaat om bestaande bouw, maar als @Chaoss een nieuw rookkanaal plaatst gaat dat toch niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Darkz0rs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Ja veelal met bruine pellets.
Omdat die heter branden dan, denk ik? Ik heb een lichting pellets die een tintje donkerder zijn dan die ik eerder eens had, maar mijn kachel zou daartegen moeten kunnen volgens het boekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Notehoutelade precies dat, ik heb ook nu bruine pellets en de verkoperwaarschuwde me al direct dat ik bij deze pellets even goed de instellingen van de kachel (pellet toevoer / lucht toevoer) opnieuw moest afregelen op deze pellets om te voorkomen dat de branderbak zou beschadigen.

Enige voordeel van die Anita kachel (die inmiddels retour is) was dat je perfect de temperaturen kon zien en iedere stand (vijzel en ventilator) op 0,1 seconden kon afregelen zodat je nooit boven de 200 graden in je schoorsteen kwam en daarmee ook dus de temperatuur in de verbrandingsbak goed onder controle had.

Ik heb geen ervaring of dit met andere pellet kachels ook zo nauwkeurig en makkelijk kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
maar, wat moet je dan instellen? meer of minder pellets, meer of minder lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
cyclone schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:42:
@Notehoutelade precies dat, ik heb ook nu bruine pellets en de verkoperwaarschuwde me al direct dat ik bij deze pellets even goed de instellingen van de kachel (pellet toevoer / lucht toevoer) opnieuw moest afregelen op deze pellets om te voorkomen dat de branderbak zou beschadigen

Enige voordeel van die Anita kachel (die inmiddels retour is) was dat je perfect de temperaturen kon zien en iedere stand (vijzel en ventilator) op 0,1 seconden kon afregelen zodat je nooit boven de 200 graden in je schoorsteen kwam en daarmee ook dus de temperatuur in de verbrandingsbak goed onder controle had.

Ik heb geen ervaring of dit met andere pellet kachels ook zo nauwkeurig en makkelijk kan.
Wat is de reden dat je de Anita terug stuurde? Dat afregelen was te weinig positieve om het te behouden? Waar voor zijn geld geloof ik wel; maar was o.a het bakje te dun of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Als ik bruine pellets had mengde ik deze gewoon bij de witte. Zodat ik de temperatuur op die manier een beetje in bedwang kon houden. I.p.v. telkens de parameters moeten aanpassen.

Bruine pellets gebruikte ik altijd als het buiten aan het vriezen was. Anders werd het binnen veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
daar zat ik ook nog aan te denken. Heb nog een zak of 10 liggen, dan mix ik ze wel even voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Notehoutelade schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:02:
daar zat ik ook nog aan te denken. Heb nog een zak of 10 liggen, dan mix ik ze wel even voor de zekerheid.
Zal aan mij liggen, maar als bruine pellets te warm worden, begrens je de kachel toch gewoon op 70 procent vermogen ofzo, word het nooit te heet.

En als gietijzer krom trekt, is het gewoon te dun uitgevoerd, punt..

Op mijn werk hebben wij gietijzer onderdelen die we gewoon met een brander reinigen, worden rood gloeiend maar niet krom hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Zal aan mij liggen, maar als bruine pellets te warm worden, begrens je de kachel toch gewoon op 70 procent vermogen ofzo, word het nooit te heet.

Op mijn werk hebben wij gietijzer onderdelen die we gewoon met een brander reinigen, worden rood gloeiend maar niet krom hoor
Zeker mee eens, ik lees dat de meeste in het topic altijd bezig zijn met de parameters. Ik heb een Modena waar helaas maar weinig over te vinden is. Ik kan dus niet zo makkelijk alles instellen. En uitgaan doet hij niet, deze functie zit er niet in. Op de laagste stand met alleen bruine pellets werd het gewoon nog te warm. Ik heb overigens ook een gietijzeren binnen werk en heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:07:
[...]

ja, da's wel leuk gezegd, maar ik heb het niet gemaakt he, dit is gewoon een origineel MCZ onderdeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Notehoutelade schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:18:
[...]

ja, da's wel leuk gezegd, maar ik heb het niet gemaakt he, dit is gewoon een origineel MCZ onderdeel...
Dan zal het onderdeel iets minder gegoten zijn dan dat ze beweren.
Ach ja je hebt nieuwe gekregen toch..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Notehoutelade schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:54:
maar, wat moet je dan instellen? meer of minder pellets, meer of minder lucht?
Ik begon met minder pellets en heb ook wat met de druk gespeeld.
Maakte de kachel iig een stuk zuiniger. Ik regelde met name af op basis van de flu (schoorsteen) temperatuur die moest (aldus de handleiding) onder de 200 graden blijven.
Lord Anubis schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Wat is de reden dat je de Anita terug stuurde? Dat afregelen was te weinig positieve om het te behouden? Waar voor zijn geld geloof ik wel; maar was o.a het bakje te dun of..?
Diverse redenen en mocht je hem serieus overwegen dan zou ik adviseren om even naar wat ervaringen te googlen met Sun Chauffage die deze kachel aanbied.
Ik kocht heb via de Webshop van de MAKRO en na ruim een maand heen en weer gemail en uiteindelijk met inzet van mijn rechtsbijstand heb ik zaken goed kunnen regelen (lees gewoon via consumenten recht) gezien men (MAKRO - Sun Chauffage) naar elkaar bleef wijzen en niets deed. Inmiddels netjes mijn centjes terug.

Maar main reason was dat de hopper niet de beschreven 16kilo pellets aan kon, in plaats daarvan pastte er net 9 kilo in (en stond ook zo beschreven in de papieren handleiding die bijgeleverd was).
Dus de kachel was niet zoals beschreven en maakte hem voor mij als vorstbeveiliging in een bijgebouw minder handig.
Behalve dat was hij alles behalve stil (superstil stond in de beschrijving) de uitlaatgassen ventilator die altijd aanstaat als hij brandt maakte een luidde 50hz brom (vermoed dat er lamellen in de motor los zaten zag er allemaal niet heel solide en dus erg goedkoop uit).

Gezien ik ook nog weleens wil werken in die ruimte vond ik het geluid de grootste issue, en dat ontkende de leverancier. Die beweerde dat dit normaal was.
De fout in de beschrijving kon men niet omheen (ik had screenshots) en werd uiteindelijk toegegeven. Terugsturen was geen sinecure maar zoals beschreven de aanhouder wint.
MAKRO heeft overigens alle producten van deze leverancier uit haar webshop gehaald, tis botweg geen betrouwbare club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Dan zal het onderdeel iets minder gegoten zijn dan dat ze beweren.
Ach ja je hebt nieuwe gekregen toch..
gekocht he. Garantie periode is wel voorbij en de zaak waar ie vandaan komt bestaat niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Notehoutelade schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:39:
[...]

gekocht he. Garantie periode is wel voorbij en de zaak waar ie vandaan komt bestaat niet meer :+
Oh das wel beetje zuur...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Heb nu een mix van 1/3 donker en 2/3 lichte kleur en de toevoer op 70%. Ik merk dat instellingen (per kleur pellet?) lastig is te vinden. Op de meeste fora gaat het over "je moet je toevoer en lucht instellen" maar er staat nooit bij wat dan goed is. Op mijn mcz deco air kan ik ook nergens de rookgastemp zien geloof ik, dus het blijft gissen blijkbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilion
Notehoutelade schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:14:
Heb nu een mix van 1/3 donker en 2/3 lichte kleur en de toevoer op 70%. Ik merk dat instellingen (per kleur pellet?) lastig is te vinden. Op de meeste fora gaat het over "je moet je toevoer en lucht instellen" maar er staat nooit bij wat dan goed is. Op mijn mcz deco air kan ik ook nergens de rookgastemp zien geloof ik, dus het blijft gissen blijkbaar?
Weet niet welke app je hebt, maar bij die van mij wordt de rookgastemperatuur wel aangegeven:
  1. Hamburger menu linksboven
  2. About
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I-rSOSAQapbZUu8YzB5884pus0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H73pAg6HKQtNqrMCdnmKq9q6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2lJrPd5IIc5F312WP508myr52I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY8emDmg7VkvChKzBF8hPcRm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O94x8V3hG6Z4hfrD0rQsIHF9EDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsIeFC2ExboRyNBIE4xnSlkK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Xilion welke kachel is dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik heb geen app, kachel heeft geen wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
MZC Deco Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Rookgas temperatuur kan ik op mijn MCZ aflezen op de display, wel even door het menu heenfietsen, ik meen dat het onder "info" of "settings" staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Herr.Flick schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:57:
Rookgas temperatuur kan ik op mijn MCZ aflezen op de display, wel even door het menu heenfietsen, ik meen dat het onder "info" of "settings" staat
Echt? Zal deze week nog eens kijken dan... Er zit een 7segment display en met 5 tellen de testknop levert de + of - pellettoever, 20sec levert + of - luchttoevoer. Veel meer ken ik er (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Zoals ik het kan zien werkt dat allemaal dus met wifi bij de deco air, hier heb ik een gebruiksaanwijzing gevonden:

https://www.stokertje.nl/...o-air-handleiding-(2).pdf

Bij mijn Amy werkte de wifi ook niet, dat lag aan het verouderd systeem wat niet meer ondersteund word, ik heb een nieuwe navel2.0 gekocht (111,- amazon) en nu kan ik via de easy app gewoon de kachel benaderen.

Als je wel een display hebt, hou dan eens de "temperatuur omhoog" knop ingedrukt, bij mijn oude kachel kwam dan na een paar seconden de rookgastemperatuur tevoorschijn op het display ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Herr.Flick op 13-03-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
dat document moet van een nieuwer model deco air zijn denk ik. Onder andere bij de schoonmaakinstructies ziet het er net anders uit en ook die opening links van de schoorsteenuitgang aan de bovenkant is bij de mijne niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T9XyL9bDGJ0AYg8zZl87HlO-z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Or5WeHuuYpyx3w7Wm5bF7sx.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter verduidelijking hoe je de rookgas temperatuur zou kunnen uitlezen mits je kachel dat op deze manier ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Is 284 graden niet een beetje veuls te hoog ?
Mijn kacheltje mocht maar max 200 graden aldus de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
het display ziet er hier als volgt uit: https://pelletkachelreser...splay-voor-mcz-1777p.html
Die antenne heb ik er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Mooie deal gescoord van het weekend, een Julia van FirePlus / Justfire of Italfuoco als ik de handleiding die ik gevonden heb mag geloven.
Is voorzien van een Duepi Group moederboard V9.2.0 en kwam met een losse WiFi module die zoals ik al vermoedde eigenlijk niets meer is dan een ESP8266 met wat ledjes en 2 drukknopjes (en daar durft men schaamteloos 175 euro voor te vragen).

Ga even kijken of ik deze module ga gebruiken of een eigen Duepi ESP HOME sessie ga bouwen op een ESP32.
Ligt even aan hoe een en ander intergreerd in Home Assistant.

Blij met het kacheltje want ondanks een paar jaartjes oud is hij een stuk stiller dan de Anita die ik hiervoor eventjes had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs3Zty5AcuQfpvISXIcwryp7pA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRSmP2j5ZhGsXJGJ8oJxfgrR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door cyclone op 17-03-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
cyclone schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:48:
Is 284 graden niet een beetje veuls te hoog ?
Mijn kacheltje mocht maar max 200 graden aldus de handleiding
284gr gaf ie aan als je de rookgassensor los trok, maar het ging even om de manier hoe je dat zichtbaar kon krijgen, niet om de afgelezen waarde ;)
Notehoutelade schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:07:
het display ziet er hier als volgt uit: https://pelletkachelreser...splay-voor-mcz-1777p.html
Die antenne heb ik er niet bij.
Die ken ik niet, sorry!
cyclone schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:23:
Mooie deal gescoord van het weekend, een Julia van FirePlus / Justfire of Italfuoco als ik de handleiding die ik gevonden heb mag geloven.
Is voorzien van een Duepi Group moederboard V9.2.0 en kwam met een losse WiFi module die zoals ik al vermoedde eigenlijk niets meer is dan een ESP8266 met wat ledjes en 2 drukknopjes (en daar durft men schaamteloos 175 euro voor te vragen).

Ga even kijken of ik deze module ga gebruiken of een eigen Duepi ESP HOME sessie ga bouwen op een ESP32.

Blij met het kacheltje want ondanks een paar jaartjes oud is hij een stuk stiller dan de Anita die ik hiervoor eventjes had.

[Afbeelding]
Ze vragen maar wat.. mijn wifi verhaal is geeindigd met het vervangen van het wifi kastje, aangezien de ondersteuning gestopt was door efesto. Nu een navel2.0 voor 110 euro, hier vragen ze er ook snel 250,- voor 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door Herr.Flick op 17-03-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Herr.Flick schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:37:
Nu een navel2.0 voor 110 euro, hier vragen ze er ook snel 250,- voor 8)7
Auw een ESP32 (de grote broer van de ESP8266) zet je wellicht 10 euro in de min (en dan koop je hem duur).
Zal jullie hier meenemen in mijn avontuur naar de Home Assistant intergratie nu ik weer een kachel heb.

Voorlopig heb ik dit project op het oog waarvan ik vermoed dat het werkt voor iedere kachel met een duepi moederboard.
https://github.com/mvroosmalen1970/ESPHome-Duepi/tree/main

Wellicht leest dhr van Roosmalen ook mee gezien zijn naam vermoed ik dat dit wel een Nederlander is en welke NL Nerd leest nou niet mee op Tweakers ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door cyclone op 17-03-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Darkz0rs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Zeker daar begonnen met een Julia, naderhand een norma ( draaid nogsteeds ) altijd goede service gehad zelfs na de garantie. Johan is een vakman. Soms lastig in communicatie, maar wel deskundig.
Wij zijn ook aan het kijken voor een pelletkachel, maar ik lees over deze firma nogal wisselende reviews.
Met name qua bereikbaarheid en service.

Het is helaas nogal lastig te bepalen wat daar nu waar van is en niet? :?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
cyclone schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:23:

[Afbeelding]
Dat is inderdaad wel extreem simpel.

Is er ergens een schema oid van bekend?
Anders wordt het reverse engineeren, is wel wat meer werk (met risico op fouten).
Zelf een open-source bordje maken is dan wel een fluitje van een cent (voor mij iig) 8) :*)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
B_FORCE schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Wij zijn ook aan het kijken voor een pelletkachel, maar ik lees over deze firma nogal wisselende reviews.
Met name qua bereikbaarheid en service.

Het is helaas nogal lastig te bepalen wat daar nu waar van is en niet? :?
Ja het is soms moeilijk maar wel bereidwillig. Het is een koppige groninger met een goed hart. Ik heb altijd goede service gehad met wel wat doe hetzelf niveau. Dus zelf iets vervangen als het stuk is.

Als je beetje technisch onderlegd ben, dan is dat allemaal goed te doen. Pelletkachel is ook geen rocket science. Zeker als je voor een simpele Julia of zo gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Inmiddels de implementatie gebruikt van mvroosmalen middels de kabel van de huidige wifi module te gebruiken.
Schema e.d. vindt je gewoon op de eerste pagina van zijn github trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7TAj9DSdO9PFBXXyAC_C0LPHJo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tK9QYxaNxMqubx6YDmqhBRef.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCjNqAO2Rk6V6mxjrx_b6yE0mBc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NKXQ7DDdUHLpwGBVk3evuYnK.png?f=user_large

In basis is het op de juiste pinnen een ESP32 (of 8266 maar die had ik niet meer liggen) aansluiten en als je al bekend bent met ESP Home en Home Assistant is het verders een koud kunstje.

De intergratie is naadloos en veel gedetailleerder dan de duepi app, kortom ik ben zeer in mijn nopjes en kan nu volledig geautomatiseerd op basis van een goede bluetooth Xiaomi thermometer die ook in HA zit de temperatuur regelen met deze kachel.

En dat alles voor de prijs van 1 ESP32 of ESP8266 module (die ik afgelopen weekend nog kocht voor geen 3 euro) en 1 P4 molex kabeltje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPmP8bNdFoHvERFOAsaKz47chzE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o8UrYMOYnM7I4kc8USBDlwVS.png?f=user_large

(losse connector kon ik nergens los vinden dus heb nu maar een verloop kabeltje gekocht dat ik ga ombouwen dan kan de originele module weer de verkoop in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:11
2 winters geleden een woning gekocht inc pelletkachel. Toen maar meteen een volle pellet laten bezorgen, dat waren deze pellets:
https://www.toppellets.nl...itte-houtpellets-te-koop/

Eigenlijk heel positief over, ook geen idee waar ik naar moet kijken om er miss negatief over te worden??
We hebben er 2 winters mee gedaan en de pallet is nu bijna leeg, ik gok nog 10 zakken over.
Deze zomer dus weer een nieuwe lading bestellen. Hoe bepalen jullie voor een wisseling in pelletkorrel keuze?

Zou deze b.v. nog beter zijn?? of gewoon dezelfde bestellen?
https://www.toppellets.nl...lus-a1-witte-houtpellets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Voor mij is prijs alles, en daarbij reken ik zaken uit op kilo prijs en calorische waarde.
Let wel als je kachel nu goed brand op de huidige pellet dat je bij andere pellets met een andere calorische waarde je je kachel instellingen zult moeten aanpassen.

Als je daar geen zin in hebt en je bent tevreden over de huidige pellets (en prijs) zou mijn advies zijn om lekker dezelfde pellets te bestellen.

Persoonlijk vind ik het gewoon leuk om wat tijd te besteden om de beste deal te vinden en zoek ook adresjes zo dicht mogelijk bij huis zodat ik ook de vervoerskosten kan besparen.

Mijn huidige pellet is de Plospan Mix die 4,6Kwh per kilo bevat voor net boven 35cent per kilo.
Inmiddels kan ik ze daar ook al niet meer voor krijgen lees ik net.

[ Voor 12% gewijzigd door cyclone op 26-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Is het trouwens prima om pellets semi buiten te bewaren?

Wij hebben namelijk een soort van semi open ruimte/schuurtje aan de zijkant van het huis.
Is langwerpig in vorm, is iets van 2.5 meter lang, 57cm breed 1.8m hoog.
Opening aan de voorkant (korte kant).
Daar kan ik evt een deurtje in zetten (heeft wel een dakje en alles)

Dit is voor ons namelijk de enige manier om de pellets te bewaren.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Darkz0rs schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:57:
[...]

Ja het is soms moeilijk maar wel bereidwillig. Het is een koppige groninger met een goed hart. Ik heb altijd goede service gehad met wel wat doe hetzelf niveau. Dus zelf iets vervangen als het stuk is.

Als je beetje technisch onderlegd ben, dan is dat allemaal goed te doen. Pelletkachel is ook geen rocket science. Zeker als je voor een simpele Julia of zo gaat.
Technisch onderlegd zijn is hier geen probleem.
Ik zit alleen niet te wachten dat de kachel om de haverklap weer gerepareerd moet worden.

Ik zie dat ze ook installatie aanbieden. (dan doel ik niet op de kachel zelf, maar rookkanaal etc)
De voorwaarden daarvan zijn echter nogal summier uitgelegd, dus het is mij niet helemaal duidelijk wat de mogelijkheden zijn.
Een email adres is dan ook helaas al moeilijk te vinden.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04 20:05
B_FORCE schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:47:
Pellets zijn gevoelig voor vocht. Ik bewaar ze in een onverwarmde halfsteens schuur (in de plastic zakken) en dat gaat prima. Alleen bij direct contact met regen/water (lekkage) hadden ze dit opgezogen en was een deel onbruikbaar geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
vinniefireman schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Pellets zijn gevoelig voor vocht. Ik bewaar ze in een onverwarmde halfsteens schuur (in de plastic zakken) en dat gaat prima. Alleen bij direct contact met regen/water (lekkage) hadden ze dit opgezogen en was een deel onbruikbaar geworden.
Direct vocht (lekkage) ed, zal geen probleem zijn.
Eventueel kan er dan ook nog een extra zeiltje overheen.
Daarnaast zou ik ze ook nog van de vloer kunnen halen met een simpele constructie.

Wat wel zou kunnen, is dat een muis oid (we zitten hier direct aan het water) besluit om eens flink te gaan knagen.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Ik werd ervoor gewaarschuwd om ze NIET buiten te bewaren omdat de zakken bewust voor het vullen niet 100% lucht dicht zijn (zodat de lucht eruit kan tijdens het vullen).
Kortom ik zou dat wel even checken.

Aan de andere kant, mijn kachel hout (ik heb ook nog een hout kachel) droog ik juist in de buitenlucht. Kortom als je pellets verder niet bloot worden gesteld aan regen / condens en op een goed geventileerde plek liggen zou je zeggen dat dit geen probleem zou moeten zijn.

Zou ze wel op een pellet / geventileerd dus van de vloer leggen en niet plat op de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
B_FORCE schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Technisch onderlegd zijn is hier geen probleem.
Ik zit alleen niet te wachten dat de kachel om de haverklap weer gerepareerd moet worden.

Ik zie dat ze ook installatie aanbieden. (dan doel ik niet op de kachel zelf, maar rookkanaal etc)
De voorwaarden daarvan zijn echter nogal summier uitgelegd, dus het is mij niet helemaal duidelijk wat de mogelijkheden zijn.
Een email adres is dan ook helaas al moeilijk te vinden.
Ah ja, kijk als je er geen gevoel bij heb dan is het wellicht niet je winkel.

Als we het hebben over de kachels die zijn eenvoudig en in alle jaren dat ik er weer mee bezig ben is het eenvoud. En heb ik nooit grote gebreken mogen ervaren. En dan heb ik het wel over de eenvoudige moeder haard modellen. Bij diverse andere vind je ook de amg variaties. Die vrijwel identiek zijn. Ik heb hem 2x bij bluesolid gekocht omdat ze parameters vrijgeven en van de eenvoud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:20:
Ik werd ervoor gewaarschuwd om ze NIET buiten te bewaren omdat de zakken bewust voor het vullen niet 100% lucht dicht zijn (zodat de lucht eruit kan tijdens het vullen).
Kortom ik zou dat wel even checken.

Aan de andere kant, mijn kachel hout (ik heb ook nog een hout kachel) droog ik juist in de buitenlucht. Kortom als je pellets verder niet bloot worden gesteld aan regen / condens en op een goed geventileerde plek liggen zou je zeggen dat dit geen probleem zou moeten zijn.

Zou ze wel op een pellet / geventileerd dus van de vloer leggen en niet plat op de vloer.
Ja zoiets is dus ook het plan.

We hebben helaas nergens anders plek.
Enige andere optie is iets van 10 zakken per keer kopen oid.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

Wij hebben namelijk een soort van semi open ruimte/schuurtje aan de zijkant van het huis.

Ik bewaar die van mij ook gewoon buiten (van de grond af, en overdekt). Ik haal ze wel naar binnen een 2-4 tal dagen voordat ze in de kachel gaan, om te acclimatiseren. Dus binnen ligt gewoonlijk een voorraad 2 tot 5 zakken die ik telkens doorwissel.

Uitzonderlijk gaan ze zelfs rechtstreeks de kachel in. Nooit geen problemen mee gehad...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Ik hoor mensen zeggen bij verschillende typen pellets dat je de kachel anders moet instellen. Nou ik heb eens geworsteld met mijn Rika en zover ik de handleiding kan na slaan regelt deze kachel het zelf?? Ik kan namelijk helemaal niets in stellen wel een hele batterij aan sensoren zelfs de temperatuur in de voorraadbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Skywalker27
Tja ik ken uw kachel niet, maar mijn (oud model) Julia en de el cheapo deluxe Anita (die ik je van harte kan afraden) stonden in hun default niet goed voor mijn pellets.
De mix pellets die ik gebruik verbranden heter wat dus bij default settings voor een te hoge schoorsteen temperatuur (flu temp) zorgt.
Terug regelen van de aanvoer van pellets wordt bij deze kachels niet automatisch terug geregeld (wat in basis geen rocket science is als je toch de metingen doet) dus dien je dan handmatig aan te passen.

Rika ziet er niet uit als een budget kachel dus wellicht wordt dit op basis van zijn sensoren dit automatisch gedaan.

Ik gebruik als richtlijn de flu temp omdat dit in de handleidingen wordt aangegeven dat deze niet te hoog mag worden i.v.m. mogelijke beschadigingen.
Ook gaf de verkoper van deze mix pellets aan dat ik hier wel even op moest letten dat de pellets niet teveel zouden klonteren in de verbrandings kamer met mogelijke te hoge temperaturen.

Maar als het nu werkt voor u mooi toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Skywalker27 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:59:
Ik hoor mensen zeggen bij verschillende typen pellets dat je de kachel anders moet instellen. Nou ik heb eens geworsteld met mijn Rika en zover ik de handleiding kan na slaan regelt deze kachel het zelf?? Ik kan namelijk helemaal niets in stellen wel een hele batterij aan sensoren zelfs de temperatuur in de voorraadbak.
Ik kan de lucht vs pellet hoeveelheid aanpassen in de instellingen. Heb wel eens gelezen dat loofhoutpellets net iets trager branden tov zuivere naaldhout pellets. Waardoor het vaak nodig zou zijn om lucht toevoer te verhogen tov toevoer van de pellets.

Zelf gebruik ik enkel zuivere naaldhout pellets, wat meestal de beste keuze is (geen toevoegingen, en meeste kachels zijn daarop voorzien)

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Zelfs dat kan ik niet aanpassen. Wel begint de kachel af en toe zich zelf te reinigen afhankelijk van hoeveel as en zooi er in het bakje zit.

Maar als ik hier op het forum zie hoe druk men er mee is begon ik te denken of ik wat fout doe en of ik niet straks met een beschadigde kachel zit omdat ik er bijvoorbeeld donkere pellets er in heb gegooid.

Ik heb de kachel gewoon over genomen bij de koop van het huis. Ik weet i.d.d. alleen dat de Rika geen budget kachel is, dit model zat geloof ik rond de 5000 euro.

Ik gooi er alleen maar om de dag er een zak pellets in. Maak hem 1 keer per week schoon. Hij krijgt na 700KG pellets zijn grote schoonmaak. 1 keer in het jaar loopt de schoorsteen veger het spulletje na doet de software update en dat is het dan wel.

Hij stook 24/7 aangestuurd door Firenet met een Tado thermostaat. Dus ik begon me een beetje een luie draak te voelen ;).

Dit is het beestje nog geen 2 jaar oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRd0WiJkcUKulU_xkFPBW06e5_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZY3i0PJ3kYVY2E62nzhl6yr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Skywalker27 op 27-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
@Skywalker27 de onderkant van dat nisje zou ik wel in de gaten houden, grote kans dat het daar vrij warm wordt en verkleurd/verbrand als je niet oplet. Al zit de kachel er allicht wat minder diep onder dan op de foto het geval lijkt. But still.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Hij staat er eigenlijk voor, nisje hebben we zelf gemaakt met van die speciale platen, brandwerende kit en van dat impregneer. De nis zelf is met sierpleister gedaan. Bij de kachel op 100% word de muur niet warm de kachel straalt naar voren en omhoog. We hadden niet veel verstand van kachels en schoorstenen dus we hebben hulp ingeroepen van de De Vogelsangh in Ommen. Heel bereid willig om je van informatie te voorzien ze willen niet direct aan je verdienen. Maar we hebben natuurlijk daar wel het materialen weg gehaald en ze mogen ook het kachelonderhoud doen. Hun schoorsteen moet ook roken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Skywalker27 tja ik heb een oude Julia op de kop getikt voor 450 euro ;-) dus is nogal een verschil.
Werkt overigens vlekkeloos nu ik hem van nieuwe pootjes heb voorzien (was vrij simpel klusje gezien het om M8 draadeind ging).

Hij is op zijn nieuwe pootjes stukken stiller (minder trillingen) en tja alle waar naar zijn geld moest dus ff zijn instelling tweaken naar de huidige pellets.

Hij draait nu vol auto via HomeAssistant en ik maak hem 1 x per 2 weken schoon op dit moment omdat hij max 2 uurtjes draait bij koude nachten in mijn buiten verblijf.
Tis puur om condens / vocht te voorkomen in een ruimte waar ik niet veel ben.

Maar zo mooi automatisch afgeregeld als uw premium kachel is deze niet.
Maar ben er wel heel blij mee met dit koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Goeie deal ik wil er nog eentje op de kop tikken voor in de kelder ;)

En ik wist niets eens wat voor koopje ik had, ik had er zelf i.i.g. geen 5k voor over.

[ Voor 39% gewijzigd door Skywalker27 op 28-03-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Darkz0rs schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Ah ja, kijk als je er geen gevoel bij heb dan is het wellicht niet je winkel.

Als we het hebben over de kachels die zijn eenvoudig en in alle jaren dat ik er weer mee bezig ben is het eenvoud. En heb ik nooit grote gebreken mogen ervaren. En dan heb ik het wel over de eenvoudige moeder haard modellen. Bij diverse andere vind je ook de amg variaties. Die vrijwel identiek zijn. Ik heb hem 2x bij bluesolid gekocht omdat ze parameters vrijgeven en van de eenvoud zijn.
Oh het gaat nog niet om gevoel, maar het is wat lastig aftasten wat er tegenwoordig te vertrouwen is en wat niet.

Simpele probleempjes hier en daar vind ik niet erg, het is echter wel anders wanneer fundamentele dingen niet (goed) werken.
Aan de andere kant heb ik ook geen zin om veel geld voor een hoop tierelantijntjes te betalen.
Volgens mij kun je nmlk rond de 1200-1500 euro nieuw best een prima kacheltje krijgen?

In ons geval moet de oude schoorsteen (nouja van gashaard) aangepast worden, dus het is even iets meer dan een RVS buis met wat korrels monteren.
Het is mij alleen totaal niet duidelijk wat de installatie service op de website inhoud of wat er verder mogelijk is. :?

Maarja, het communiceert wat lastig zonder email adres.....

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003

Ik heb ze onder een afdakje bewaard, koud op de grond, zonder problemen. De grond was daar wel altijd mooi droog. Naar mijn idee moeten ze wel droog staan maar kunnen ze wel wat hebben. In een schuur of onder droog afdak is prima. Ze zwellen op en vallen uit elkaar als ze teveel vocht krijgen.
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste