Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vijzel naar de haaien draait.
[ Voor 16% gewijzigd door Skywalker27 op 02-12-2025 13:35 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Skywalker27 op 02-12-2025 13:35 ]
mijn vijzel houdt de pellets heel, vermaalt ze niet dus al zitten er completen stalen pellets tussen dan eindigen ze alleen in mijn vuurpot en blijft mijn vijzel heel. Dus non argument wat je hier nu stelt.Skywalker27 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vezel naar de haaien draait.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
[ Voor 4% gewijzigd door Skywalker27 op 02-12-2025 16:21 ]
Dit is een verhaal dat ik vooral hoor van bedrijven die gecertificeerde pellets verkopen. Ik was daar eerst ook bang voor maar ik ben toch eens op onderzoek gegaan op de verschillende forums en ben zo'n praktijkverhaal simpelweg niet tegengekomen. Dat was eigenlijk vooral omdat ik eens heb onderzocht of het rendabel is om zelf pellets te maken van heel veel snoeiafval dat we ieder jaar hebben. Als je kijkt hoe pellets gemaakt worden is het ook hoogst onwaarschijnlijk dat daar dingen inzetten die er niet in horen. Houtresten gaan namelijk door een hamermolen en worden tot fijn zaagsel gemalen. Nietjes en spijkers passen simpelweg niet door de openingen van de hamermolen. Daar past alleen zaagsel doorheen. Vervolgens gaat het zaagsel de pelletpers in. Daar gaat het nog eens door een cycloonfilter om de zwaardere delen er uit te halen en daarna nog eens langs een sterk magneet. Tenslotte wordt het door 2 rollers door een matrijs geperst. Als daar een nietje, spijker of steentje tussen komt dan zijn zowel de rollers als de matrijs beschadigd en waarschijnlijk ook de lagers. En in het uiterst zeldzame geval dat er dus wel een nietje oid is meegekomen dan is dat door het voorgaande proces tot dusdanig kleine stukjes vermalen dat het onmogelijk je vijzel daar op vastloopt. Kortom, spijkers en nietjes kunnen eigenlijk alleen maar schade veroorzaken in het productieproces.Skywalker27 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vijzel naar de haaien draait.
Precies, voor 300 een kleine 1000kg pellets. 30% hardhout geloof ik.cyclone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:21:
[...]
Nou die wil ik JUIST wel ! Lekker goedkoop, en ik stel mijn ouwe kacheltje er wel op in hoor.
Juist het voordeel van een budget kachel met een Duepi control bordje erin.
Die motor wordt aan/uit gezet met een relais?Knielen schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:39:
@cyclone
Dank voor je antwoord. Het rare is dat het een borstelloze motor is, dus het tikken om hem weer op gang te brengen kan ik zelf niet helemaal verklaren. Ik ga nog even verder zoeken.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Als kanalisatie echt mogenlijk is dan staat dat in de handleiding inclusief welk materiaal je moet toe passen.StefanFe schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:35:
Hallo! Wij staan op het punt om onze woonunit (5 zeecontainers samen 72m2) te betrekken om onze woning te verbouwen. De vorige bewoners verwarmden met elektrische kachels en op hun aanraden een pelletkachel gekocht via marktplaats. Een La Nordica ExtraFlame Davina Plus 11kw is het geworden.
Dit model kan ook door middel van kanalisatie wellicht de slaapkamers naast de woonkamer verwarmen. Ik heb al flink gezocht op Google, YouTube en dit forum, maar ik ben benieuwd wat voor slang/buis/muurrooster ik hiervoor kan gebruiken. Ik ben vooral bang dat het te heet wordt. Wie kan mij adviseren? Alvast bedankt!
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Gewoon een RVS flexbuis (kijk in handleiding welke Ø je nodig hebt), en voor de uitblaasopening heb ik een rooster gebruikt die men gebruikt voor de kanalisatie van dieselheaters (wordt vaak in campers gebruikt). (Webasto is zo'n merk, thuis heb ik een ander merk maar kan er niet direct op komen)StefanFe schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:35:
Hallo! Wij staan op het punt om onze woonunit (5 zeecontainers samen 72m2) te betrekken om onze woning te verbouwen. De vorige bewoners verwarmden met elektrische kachels en op hun aanraden een pelletkachel gekocht via marktplaats. Een La Nordica ExtraFlame Davina Plus 11kw is het geworden.
Dit model kan ook door middel van kanalisatie wellicht de slaapkamers naast de woonkamer verwarmen. Ik heb al flink gezocht op Google, YouTube en dit forum, maar ik ben benieuwd wat voor slang/buis/muurrooster ik hiervoor kan gebruiken. Ik ben vooral bang dat het te heet wordt. Wie kan mij adviseren? Alvast bedankt!
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Heb je al eens goed naar het moederbord gekeken? Hoe zien condensators etc... er uit?Knielen schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:56:
Veel tips, dank daarvoor. Ik heb de motor er al uit gehad en direct 24v gevoed, gaat altijd goed. Aansturing is een 24v PWM signaal.
We verdenken nu de bedrading, wordt vervolgd.
capacative proximity sensors. Als het uitgestuurde signaal verstoord wordt door een object, pellets, dan schakelt hij om.Klusman schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:31:
Weet iemand hoe een pellet-niveau-sensor van dit type werkt?
De pellets moeten aangezogen worden wanneer de tank minder dan 20% is gevuld. Onlangs werden de pellets een paar keer te vroeg aangezogen. Op advies van de fabrikant heb ik de sensor gereinigd, maar ik vond hem niet echt vuil. Nu vroeg ik mij af hoe zo'n sensor werkt, want die zit hoog in de tank gemonteerd. Hoe kan die waarnemen wanneer er minder dan 20% pellets in de tank zitten?
Het ledlampje was idd rood toen ik de sensor demoteerde, wat normaal was, want de tank was leeg. Dat die sensor het aanzuigen van pellets stopt zodra de tank zo vol zit dat de sensor pellets "ziet" of "voelt" op het niveau dat hij gemonteerd zit, snap ik. Maar hoe kan die het signaal geven om bij te tanken als er minder dan 20% in de tank zit?Chatslet schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:45:
@Klusman Dit lijkt op het type sensor in MCZ kachels. Liggen er pellets tegenaan dan is het lampje groen en liggen er geen pellets tegenaan dan wordt het lampje rood en is er continuïteit tussen trigger en GND. Simpel aan/uit dus en niet een niveau sensor zoals bijvoorbeeld in de brandstoftank van een auto.
Ik had eerst deze post moeten lezen...Seafarer schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:03:
[...]
capacative proximity sensors. Als het uitgestuurde signaal verstoord wordt door een object, pellets, dan schakelt hij om.
Maar er zit electronica in en ze kunnen soms "half" kapot zijn. Ze functioneren een tijdje goed en dan weer niet.
Vervelend storing zoeken.
Omdat zelfs de goedkoopste heel erg betrouwbaar zijn zou ik eerst uitzoeken of er iets anders fout gaat.
Soms zit er een instel schroefje op. Onthoud wel de stand voordat je gaat schroeven.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
[ Voor 21% gewijzigd door Adeo op 25-12-2025 13:23 ]
Bedankt voor de tip !cyclone schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:13:
Ik heb goede ervaringen met de spullen van heating world. Ze adviseerden me hun pijpen met 1,2mm wanddikte en daar heb ik absoluut geen spijt van.
Is sowieso een fijn adres, scherp geprijsd en prima service, vooral even bellen met je hulpvraag is mij altijd goed bevallen.
Heb daar inmiddels 4 complete rookgas afvoeren gehaald ( 3 in mijn huidige huis en 1 in mijn vorige)
https://heatingworld.nl/pelletkachelafvoer/80-mm
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nMxKY9PsLgoHBn0xS8LhH1OL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/exqf3PRkyYfii2dJRiQkeKCJ.jpg?f=user_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Racer89 op 04-01-2026 11:50 ]
Kwaliteit lijkt prima te zijn, maar kan het pas echt goed beoordelen als ik volgend najaar de kachel weer helemaal schoonmaak en de pijpen ook uit elkaar haal.Racer89 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:34:
Ik heb er kachelkoord ingezet, volgens mij komt die van de Hornbach.
Hoe is de kwaliteit van de rubbers?
https://www.hornbach.nl/p...te-2-m-incl-lijm/5979510/
Blijft ook mijn vermoeden. Ik heb er een paar zakken naaldhout doorgedraaid maar niks. Met die bruine ook niet, het is maar sporadisch.cyclone schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:31:
Tja je kunt het simpel uitsluiten door de boel leeg te laten branden of halen, schoon te maken en er een volle lading met witte pellets in te gooien en kijken of het probleem dan wegblijft.
Met deze kou stook je flink dus is leeg stoken niet zo’n probleem lijkt me.
En een paar zakken witte pellets kosten ook de wereld niet. Dan weet je wel of men gelijk heeft of dat je gewoon echt een probleem hebt met de nieuwe kachel (en dan heb je direct alle argumenten over verkeerde pellets weggenomen)
Ik zet mijn geld in dat dit gewoon in de kachel zit en niets van doen heeft met de pellets.
Mijn boefje is liev!
Een aggregaat wordt bedoelt als motor met dynamo? Daar komt door de rotatie toch altijd een zuivere sinus uit?cyclone schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:26:
@JB je kunt heel simpel een kilowatt meter kopen voor een paar centen en dan weet je direct wat je kachel verbruikt.
Je hebt ze in de slimme stekker variant al vanaf 10 euro (althans onlangs waren ze in de aanbieding) die je simpel met zigbee kunt uitlezen.
Voor iets meer (15 euro) heb je ook varianten met een display.
De vraag of jouw kachel op een inverter loopt is simpel te beantwoorden. Ja als je maar een inverter hebt die voldoende vermogen kan leveren tijdens de ontsteking (de gloeiplug vreet het meeste vermogen) en een zuivere sinus levert.
De kleinere / goedkope aggregaten kunnen dat meestal niet en dan ga je gekke dingen krijgen met de motoren (fans / vijzel) in de kachel en mogelijk teveel warmte in de motoren zelf die daar stuk van gaan.
Kortom een zuivere sinus in cruciaal.
Dit geldt overigens voor alle motoren dus ook de pomp in je cv ketel / vloerverwarming.
Je zou een goedkope aggregaat aan kunnen sluiten op een UPS en op de uitgang daarvan de kachel.
De meest simpele/ betrouwbare oplossing is een pellet kachel die geen stroom nodig heeft of een houtkachel aanschaffen.
Mijn boefje is liev!
Sticker op je apparaat? Daar staat de aansluitwaarde op.JB schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:54:
Inverter aggregaat zou dat heel zuiver moeten doen toch? Kan het nog niet meten helaas. Door het weer is eea uitgesteld, maar hopelijk heb ik snel een werkende situatie zodat ik een power plug er tussen kan zetten bijvoorbeeld. Wel vreemd dat er geen stroomverbruik/gegevens te vinden zijn in de handleiding zo lijkt.
Ik heb even gegoogled op "inverter aggregaat" dit is een gelijkstroom dynamo waarbij de elektronische inverter er een zuivere 230V sinus van maakt.JB schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:54:
Inverter aggregaat zou dat heel zuiver moeten doen toch? Kan het nog niet meten helaas. Door het weer is eea uitgesteld, maar hopelijk heb ik snel een werkende situatie zodat ik een power plug er tussen kan zetten bijvoorbeeld. Wel vreemd dat er geen stroomverbruik/gegevens te vinden zijn in de handleiding zo lijkt.
Ja dat weet ik morgen normaliter. Dakdoorvoer moet nog even wachten…Seafarer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:58:
[...]
Sticker op je apparaat? Daar staat de aansluitwaarde op.
Mijn boefje is liev!
Dat zou je verwachten he ? En in een ideale wereld is dat ook zo maar helaas de praktijk is weerbarstiger dan dat.Seafarer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:37:
[...]
Een aggregaat wordt bedoelt als motor met dynamo? Daar komt door de rotatie toch altijd een zuivere sinus uit?
[ Voor 19% gewijzigd door cyclone op 06-01-2026 11:50 ]
Ja eens, kan alleen nog niet. Maar een klein inverter aggregaatje van 1000 Watt zou dus al dikke prima zijn. Wat Aspen in de opslag en dan heb je toch een soort backup.cyclone schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Dat zou je verwachten he ? En in een ideale wereld is dat ook zo maar helaas de praktijk is weerbarstiger dan dat.
Als je daar het fijne van wilt weten gezien het hier volledig offtopic is zou ik je een zoek opdracht naar Generator sine wave op youtube willen aanbevelen.
@JB leuk die handleiding maar meten is weten toch ? en behalve dat ik denk was @BuysB noemt behoorlijk representatief is.
300 a 500watt tijdens opstarten (dus max een 10 a 15 minuutjes) en daarna 50 tot 100watt dan zit je best aardig.
Mijn boefje is liev!
Neen ik denk dat je mijn reacties toch even iets beter moet lezen. Als jij denkt dat een kleine aggregaat (al dan niet met inverter) een zuivere sinus levert kom je van een koude kermis thuis.JB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:21:
[...]
Ja eens, kan alleen nog niet. Maar een klein inverter aggregaatje van 1000 Watt zou dus al dikke prima zijn. Wat Aspen in de opslag en dan heb je toch een soort backup.
Mijn boefje is liev!
“Ideaal voor gevoelige elektronische apparaten”, of ik begrijp niet wat je wil zeggen?Een inverter generator is een geavanceerd stroomopwekkingsapparaat dat gebruikmaakt van de nieuwste technologie om een stabiele en efficiënte energie-output te leveren. Deze generatoren zijn ideaal voor gevoelige elektronische apparaten zoals laptops, smartphones en medische apparatuur, dankzij hun vermogen om een zuivere sinusgolf te produceren met minimale harmonische vervorming.
Mijn boefje is liev!
Ja, ik heb proefgedraaid met een Könner & Söhnen KSB 35i generator en een Solarplay Q2501 powerstation. Beide kunnen de pelletkachel met gemak van stroom voorzien. De Solarplay kan dat langer dan 24 uur, bij de generator hangt dat uiteraard af van hoeveel benzine je er in gooit.JB schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:53:
Heeft iemand al eens gepoogd een pelletkachel via een inverter te laten werken? Nu ook weer de verhalen in Berlijn, zetten me aan het denken.
Ik krijg alleen niet 123 gevonden hoeveel Watt een pelletkachel extra nodig heeft bij opstarten. In mijn geval een Nordic Fire Finn.
Dan ga ik me denk ik toch een inverter aggregaat aanschaffen als backup. Dan kun je zelfs je CV ketel nog laten werken.
Heel mooi overzicht.Chatslet schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:45:
@cyclone @JB Voordat we te ver off-topic gaan even kort en bondig over generatoren:
Inverter generator: Variabel toerental en daarom stiller. Genereert AC, converteert naar DC en vervolgens weer naar AC. Zuivere sinus, vaak beter dan netspanning. Vaak ook de mogelijk om meerdere inverter generatoren te koppelen voor meer vermogen. Inverter kan defect raken door starten of stoppen met aangesloten belasting. Kun je alles op draaien inclusief je pelletkachel.
AVR generator: Toerental wordt met minimale afwijkingen op 3600 RPM gehouden wat resulteert in een AC frequentie van 50 hz met een maximale fluctuatie van ongeveer 0,5 tot 1 hz @ ~230 volt. Bijna zuivere sinus, prima voor AC motoren, verwarmingselementen en schakelvoedingen. Gevoelige elektronica en apparaten die afhankelijk zijn van de netfrequentie kunnen raar gaan doen. Pelletkachel gaat er waarschijnlijk wel op werken omdat het moederbord achter een schakelvoeding zit.
Klassieke generator: Toerental wordt met mechanische governor ongeveer op 3600 RPM gehouden wat resulteert in een AC frequentie van 45 tot 60 hz @ ~230 volt. Gaat afwijken onder te lage of te hoge belasting. Leuk voor zwaar gereedschap. Alle andere elektronica gaat er echt stuk van.
Dan gaan we verder met pellet kachels die geen stroom nodig hebben.cyclone schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:38:
@JB je bent bekend met feit dat gathering.tweakers.net een forum is met meerdere topics ? En dit is dus het Pellet kachel topic, niet het generator topic.
We weken onlangs ook flink af met generatoren / ups en e.d. toen greep een mod in (en terrecht) ik probeer dat nu te voorkomen maar merk dat het weinig zin heeft.
Geen idee of het ook weer offtopic is, maar ik ben bezig met de ontwikkelaar van Agua IoT app voor de Homey om onder andere mijn Nordic Fire te kunnen koppelen. Voor Jolly Mec was dit er al, maar Nordic Fire gebruikt ook Agua IoT, dus dan kan deze ook slimmer ingezet worden.B2 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:37:
[...]
Ik heb deze combinatie ook, en ook wel wat bijgedragen aan de HA integratie van Vincent. Maar wat hierboven ook staat, die Agua-IOT module vertrouw ik ook voor geen meter. Sowieso is het (open!) access point niet uit te schakelen, maar de fabrikant wil ook niks kwijt, of uberhaupt niet antwoorden op vragen.
Mijn boefje is liev!
Dat ben ikJB schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Geen idee of het ook weer offtopic is, maar ik ben bezig met de ontwikkelaar (Gerrit) van Agua IoT app voor de Homey om onder andere mijn Nordic Fire te kunnen koppelen. Voor Jolly Mec was dit er al, maar Nordic Fire gebruikt ook Agua IoT, dus dan kan deze ook slimmer ingezet worden.
[ Voor 6% gewijzigd door B2 op 08-01-2026 10:48 ]
Dan ook vanuit dit forum mijn dank voor je effort! Ik hoop snel een operationele pelletkachel te kunnen testen, maar als er anderen zijn die kunnen helpen, ook prima natuurlijk!
Mijn boefje is liev!
Is er ergens info te vinden ivm de mogelijkheden van de Agua IoT app? Ik heb zelf een Jolly mec.B2 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Dat ben ikvoor wie de link naar de test versie wil, stuur me een DM.
Wat wil je weten?TiezZ_BE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Is er ergens info te vinden ivm de mogelijkheden van de Agua IoT app? Ik heb zelf een Jolly mec.
Wil binnenkort ook eens kijken of mijn airco makkelijk aan te sturen is bij 'stroomoverschot', behoort dat ook tot de mogelijkheden (mitsubishi heavy undustries)?
(Vond niet direct info online, of hier op Got)
Ok via de homey app, dacht dat dit mogelijk ook via de Agua IoT app zou lopen. Had vooral naar info gegoogled IVM mogelijkheden met de Agua IoT app....B2 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:05:
[...]
Wat wil je weten?
Voor je airco is ook een Homey app, binnen 5 seconden gevonden, dus ik denk dat je nog wat beter moet zoeken
Duitsland vermoed ik. Dat is de standaard prijs, kijk in dat geval ook eens naar de Hagebau of die voor jou te doen is. Daar kan je met klantenkaart (gratis aan te vragen) extra korting krijgen en kom je onder de Bauhaus prijs (5,81 per zak). Geen wereld van verschil, maar we blijven Nederlander hé.Racer89 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 06:57:
Er gebeurd hier van alles, behalve dat er pellets gestookt worden 😅.
Afgelopen week 22 zakken weer bijgehaald bij Bauhaus voor 5.95 per 15 kg zak.
[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 09-01-2026 09:11 ]
Dat was sneller dan verwacht, dinsdag en gisteren was het weer van dat.vdbeke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:47:
[...]
Blijft ook mijn vermoeden. Ik heb er een paar zakken naaldhout doorgedraaid maar niks. Met die bruine ook niet, het is maar sporadisch.
Dat stoken valt wel mee, niet bijzonder veel meer dan anders, half zakske meer misschien. Goed geisoleerd huis doet veel, vloeverwarming springt miss voor een uurke op in de ochtend and that's it.
Ik heb wat liggen klooien met die settings. ik heb die pr11 op maximaal gezet en sindsdien geen issues meer. Ik meld me weer mocht er wat veranderen.
[Afbeelding]
Idd in Duitsland, de dichtstbijzijnde is >45 min rijden. Is dus helaas geen optie. Toch bedankt voor de informatie 👍.Perkouw schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:11:
[...]
Duitsland vermoed ik. Dat is de standaard prijs, kijk in dat geval ook eens naar de Hagebau of die voor jou te doen is. Daar kan je met klantenkaart (gratis aan te vragen) extra korting krijgen en kom je onder de Bauhaus prijs (5,81 per zak). Geen wereld van verschil, maar we blijven Nederlander hé.
:strip_exif()/f/image/J4vKodcNLJTIukdenf4X9HfE.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 12-01-2026 10:48 ]
Ik heb geen ervaring met WireShark, laat ik dat voorop stellen.cyclone schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:35:
@Xilion op basis van jouw vraag maak ik op dat een en ander via WiFi met elkaar communiceert (of dat zou moeten doen) if so dan zou ik eens een blik gaan werpen met behulp van WireShark. Dan kun je tot op packet niveau kijken wat er gebeurd / misgaat.
Soms makkelijk om even een eigen SSID op te zetten in een eigen VLAN zodat je geen last hebt van andere hosts op je netwerk (al filter je dat als je een beetje handig bent met WireShark er ook wel zo uit).
Deze ochtend wederom problemen, waarbij de kachel niet meer lijkt te kunnen communiceren met de pelletkachel. Wederom met Wireshark gekeken naar het netwerkverkeer op het eigen WiFi-netwerk van de pelletkachel en deze tot iets begrijpbaars proberen te krijgen middels Gemini:Xilion schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:00:
[...]
Ik heb geen ervaring met WireShark, laat ik dat voorop stellen.
Als ik mijn laptop verbind met het WiFi netwerk van de pellet kachel en WireShark laat meedraaien op de WiFi interface van mijn laptop zie ik een hoop communicatie tussen 2 IP's (*.*.*.1 and *.*.*.100). De daadwerkelijke communicatie lijkt encrypted te zijn, maar volgens Gemini lijkt het volgende plaats te vinden:
1. The capture shows standard TCP handshake sequences (SYN, ACK) between the two devices, indicating a stable network-level connection is being established on port 81.
2. There are large data segments (around 1460 bytes) being pushed from the stove to the remote device. This suggests the stove is sending status updates, telemetry, or log information to the remote control.
3. The payload of these packets appears to be binary data rather than plain text (like standard HTTP). This is common for IoT devices like pellet stoves that use proprietary communication protocols to talk to their dedicated remote apps or physical controllers.
4. The communication is very frequent and persistent throughout the capture, with the stove sending data and the remote device acknowledging receipt almost immediately.
De communicatie tussen de kachel en de afstandsbediening verloopt op dit moment ook 'normaal', dus gok dat er niet veel spannends te ontdekken is op dit punt. Mijn aanname is dat het mogelijk interessant is om dit te herhalen zodra er zich daadwerkelijk problemen voordoen en dat ook is waar je op doelde?
Dan kun je toch wifi analyzer op je telefoon zetten? Als je ziet dat je kanaal 1 gebruikt en er zitten nog 10 man op dan weet je al dat je een ander kanaal op moet zoeken.cyclone schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:06:
@Xilion tja gezien het tweakers forum is deed ik de aanname dat je zelf wel je pcap analyse kon doen en aan de hand daarvan de root cause achterhalen waarom dit mis loopt.
Als je die kennis niet hebt dan houdt het een beetje op, zoals je ziet verzanden LLM's in algemeenheden op basis van jouw captures.
Verder kan ik je hier ook niet mee helpen dan de algemene adviezen die je zelf al post. WiFi debuggen is lastig en zonder op locatie te zijn met goede meet apparatuur valt er botweg niets zinnigs te zeggen wat de bron van jouw issue is. Zou zomaar eens een nieuw access point kunnen zijn van jouw buren die ze onlangs hebben aangeschaft. Zie dat maar eens te achterhalen.
Basis ellende is met basis tools te detecteren. Daarbij heb je in een woonhuis helemaal geen sofisticated spul nodig.cyclone schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:01:
@Seafarer
Tools op je telefoon of laptop kunnen wel wat weergeven maar ook niet meer dan de basics.
Zo zwart wit als jij het nu schetst is het namelijk niet, en gezien @Xilion aangeeft dat hij de problemen lang niet altijd ervaart maakt het lastig om te debuggen.
Zal wellicht wat beroepsdeformatie zijn als professioneel netwerk nerd maar WiFi metingen hebben voor mij enkel waarde als ze met goede meet apparatuur en software worden uitgevoerd en die is helaas nooit goedkoop.
Maaruh da's stiekem ook weer een geheel ander topic / plek op dit forum.
Met inSSIDer haal je dat boven.Racer89 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:15:
Het zou ook een draadloze wifi camera kunnen zijn of een draadloze deurbel die stoort. Die zie je in de standaard wifi analyzer niet terug.
Zelf heb ik geen ervaring met jouw AB, maar in principe werkt de afstandsbediening via dezelfde protocollen als de smartphone app. Ik heb nog een verouderde iPhone die ik uitsluitend voor de kachel gebruik. Deze heeft -anders dan andere AB's- gewoon even tijd nodig om te verbinden aan het kachel netwerk.Xilion schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:40:
Ik heb de laatste tijd veel last van een losse thermostaat die random geen verbinding meer kan maken met de kachel.
Ik gebruik een MCZ Deco Air, welke gebruik maakt van de losse 'afstandsbediening' (zit tevens een temperatuur sensor in) als thermostaat.
Het betreft deze afstandsbediening:
[Afbeelding]
Volledig random verbreekt de verbinding tussen de kachel en de afstandsbediening, waarbij de kachel terugvalt op zijn eigen temperatuur sensor. Maar gezien deze zich in de kachel bevindt is dit geen goede indicator voor de temperatuur in de ruimte.
Zodra dit probleem zich voordoet lijkt het enige wat werkt te zijn om de afstandsbediening opnieuw te koppelen. Dit houdt in dat de kachel kort van de stroom gehaald moet worden om vervolgens de afstandsbediening aan te zetten kort bij de kachel op het moment dat de kachel weer stroom krijgt. Zeker op de koude dagen is dit (los van het tijdrovende) verre van ideaal.
Wat ik al gedaan heb:
1. Kachel was eerst verbonden met een WiFi netwerk welke 2.4 Ghz / 5.0 Ghz combineert. Volgens deze pagina zou het beter zijn om een netwerk te gebruiken welke alleen maar 2.4 Ghz gebruikt. Los WiFI network voor 2.4 Ghz gemaakt, maar helaas zonder resultaat.
2. Batterijen van de afstandsbediening vernieuwd. Ook in de app worden deze weergegeven als 72% 'vol'.
Mocht iemand een oplossing hiervoor weten of simpelweg iets wat ik nog kan proberen hoor ik het graag!
Analoog komt weer helemaal terug
Denk dat je aanname dat iedereen die op Tweakers komt een bepaalde skillset heeft niet helemaal correct is, maar ik heb die kennis in ieder geval niet dus kan daar helaas zelf niet veel meer mee dan dit.cyclone schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:06:
@Xilion tja gezien het tweakers forum is deed ik de aanname dat je zelf wel je pcap analyse kon doen en aan de hand daarvan de root cause achterhalen waarom dit mis loopt.
Als je die kennis niet hebt dan houdt het een beetje op, zoals je ziet verzanden LLM's in algemeenheden op basis van jouw captures.
Verder kan ik je hier ook niet mee helpen dan de algemene adviezen die je zelf al post. WiFi debuggen is lastig en zonder op locatie te zijn met goede meet apparatuur valt er botweg niets zinnigs te zeggen wat de bron van jouw issue is. Zou zomaar eens een nieuw access point kunnen zijn van jouw buren die ze onlangs hebben aangeschaft. Zie dat maar eens te achterhalen.
De kachel is verbonden met mijn eigen WiFi-netwerk om deze ook op afstand te kunnen bedienen. Echter lijkt de kachel zelf ook een WiFi-netwerk te gebruiken voor communicatie met de afstandsbediening. Daar heb ik geen controle over qua kanaal en dergelijke. Het WiFi-netwerk van de kachel zit overigens op kanaal 4, wat volgen mij niet heel handig is.Seafarer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Dan kun je toch wifi analyzer op je telefoon zetten? Als je ziet dat je kanaal 1 gebruikt en er zitten nog 10 man op dan weet je al dat je een ander kanaal op moet zoeken.
Of idioten die niet 1,6,11 gebruiken. Of eigenwijze buren die toch in een woonwijk 40Mhz gebruiken inplaats van 20Mhz.
Dat zie je allemaal. Dan nog "InSSIDer" maak een gratis account aan. Heel inzichtelijk.
Zover ik weet lijkt de kachel over twee WiFi-adapters te beschikken waar de afstandsbediening op het eigen WiFi-netwerk zit en daar communiceert met de kachel. De kachel zit zelf ook nog eens op mijn eigen WiFi-netwerk om deze ook daar beschikbaar te hebben en via internet toegankelijk te maken.bert pit schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:23:
[...]
Zelf heb ik geen ervaring met jouw AB, maar in principe werkt de afstandsbediening via dezelfde protocollen als de smartphone app. Ik heb nog een verouderde iPhone die ik uitsluitend voor de kachel gebruik. Deze heeft -anders dan andere AB's- gewoon even tijd nodig om te verbinden aan het kachel netwerk.
De kachel heeft een eigen Wifi netwerk waar je rechtstreeks aan kunt verbinden. Mijn ervaring is, dat dat beter connect dan wanneer je het kachel netwerk koppelt aan je thuis netwerk. Dat laatste heeft alleen voordelen als je dat met een smartphone doet. Je kunt er dan vanaf buiten ook bij.
NeeChatslet schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:05:
@Xilion Heb je misschien unifi accesspoints? Of heb je misschien met "geavanceerde" instellingen gespeeld zoals bijvoorbeeld DTIM, UAPSD, BSS Transition, Fast roaming, Proxy ARP en band steering?
Ik gok dat dit voor nieuwere kachels is, de app die ik gebruik laat nergens een wachtwoord zien (https://play.google.com/s...=it.fluidsoft.mcz.maestro). Die werkt voor de rest met 2 wachtwoord, (recepten en technisch menu). Deze wachtwoorden zijn voor al deze kachels hetzelfde en beide wachtwoord geeft een error in de door jouw genoemde app.Chatslet schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:05:
@Xilion Wat je ook nog kunt proberen is de firmware van de afstandsbediening en kachel updaten. Dat kan met de MCZ Update app. Pincode is gewoon de huidige tijd die je telefoon aangeeft. Verder spreekt het voor zich.
Zijn dat de Rekord Premium pellets? Hoe bevallen ze?Racer89 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 06:57:
Er gebeurd hier van alles, behalve dat er pellets gestookt worden 😅.
Afgelopen week 22 zakken weer bijgehaald bij Bauhaus voor 5.95 per 15 kg zak.
Mijn boefje is liev!
Mijn antwoord was niet heel duidelijk nu ik hem zo terug lees. Maar ik heb de update app geïnstalleerd, echter werkt deze niet met mijn (schijnbaar te oude) pelletkachel. Zodra je de update app start hoort de kachel je te voorzien van een wachtwoord, maar dat ondersteund mijn pelletkachel schijnbaar niet. Mijn bedieningspaneel is ook totaal anders dan in de afbeeldingen die in de Play Store staan.Chatslet schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:00:
@Xilion Je moet de MCZ update app hebben en niet de MCZ maestro app om je afstandsbediening te updaten.
Dan kom ik inderdaad verder. Als ik vervolgens de optie kies voor afstandsbediening krijg ik 2 opties, waarbij mijn afstandsbediening niet getoond wordt:Chatslet schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:57:
@Xilion Nee, dat is niet hoe de app werkt. Je start de app en voert als wachtwoord de huidige tijd in. Is het dus kwart voor tien dan is het wachtwoord 0945
Vervolgens krijg je een menu waarmee je via BLE en wifi naar MCZ spul kunt zoeken.
/f/image/PjslQOeFgbLU0qGbUeIpAZjX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J4vKodcNLJTIukdenf4X9HfE.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door B2 op 30-01-2026 15:42 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq