Dan zit je nog op de oude software. Je hebt dan een installateursaccount nodig om firmware te downloaden. Daar kun je dan je kachel mee updaten. Als dat eenmaal is gebeurd dan kun je vanuit de app updaten. Oudere type afstandsbedieningen kun je met een Windows tool via USB updaten. Je zal dus een installateur moeten vinden die dat wilt doen of kijken of je zelf zo’n account kunt aanmaken.
Voor iedereen met een pelletkachel met de Agua-IOT Wifi module en Homey: versie 2.0.1 is nu beschikbaar en deze ondersteunt meerdere merken kachels: https://homey.app/en-us/a...e/Agua-IOT-Pellet-Stoves/
Iedereen die een testversie draaide moet even overstappen/upgraden naar deze versie. (Ook degenen die een link voor een testversie hebben gekregen moeten deze installeren, Homey zag het liever in de originele app)
Iedereen die een testversie draaide moet even overstappen/upgraden naar deze versie. (Ook degenen die een link voor een testversie hebben gekregen moeten deze installeren, Homey zag het liever in de originele app)
[ Voor 16% gewijzigd door B2 op 30-01-2026 15:42 ]
@B2 bij mij blijft in Homey staan dat de kachel alarm geeft, alleen is er in de app van de kachel en/of het display niets te zien.
Welk merk gebruik je? Het alarm geeft bij mij ook (log)meldingen, als ik het pellet reservoir open/sluitHenkhuppelschot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:32:
@B2 bij mij blijft in Homey staan dat de kachel alarm geeft, alleen is er in de app van de kachel en/of het display niets te zien.
Mijn boefje is liev!
Wat meer context zou fijn zijn. Welk merk, type, soort alarm etc. (in DM)Henkhuppelschot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:32:
Je kunt ook nog een diagnostisch rapport aanmaken.
[ Voor 7% gewijzigd door B2 op 02-02-2026 18:47 ]
Ik zoek een installateur/monteur voor een Elektromet installatie.
Ik heb een storing en daar krijg ik m niet uit.
Blijbaar is de brander oververhit geraakt, kachel zit nu in zijn beveiliging en deze zit achter een servicemenu waar ik niet in kom.
In Duitsland vind ik veel installateurs en dat is eventueel een optie omdat ik niet ver van de grens woon.
Ik heb een storing en daar krijg ik m niet uit.
Blijbaar is de brander oververhit geraakt, kachel zit nu in zijn beveiliging en deze zit achter een servicemenu waar ik niet in kom.
In Duitsland vind ik veel installateurs en dat is eventueel een optie omdat ik niet ver van de grens woon.
ICE ICE Baby
Ben er geen fan van om Chat GPT antwoorden in een forum te posten. Maar verder dan deze info kom ik ook niet. Denk dat het even Mailen met Polen wordt om te vragen of zij een adres voor je hebben (of een handleiding voor het service menu)
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Polen al gemaild vanmorgen, nog geen reactie.
De fysieke beveiliging is niet in werking getreden, dus die terug duwen heeft geen zin.
Had zelf ook al chat-gpt gebruikt om te zien of die met iets anders kwam dan de gewone zoekmachine.
Maar helaas.
De fysieke beveiliging is niet in werking getreden, dus die terug duwen heeft geen zin.
Had zelf ook al chat-gpt gebruikt om te zien of die met iets anders kwam dan de gewone zoekmachine.
Maar helaas.
cyclone schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:36:
Ben er geen fan van om Chat GPT antwoorden in een forum te posten. Maar verder dan deze info kom ik ook niet. Denk dat het even Mailen met Polen wordt om te vragen of zij een adres voor je hebben (of een handleiding voor het service menu)
[Afbeelding]
ICE ICE Baby
De importeur/installateur te pakken gekregen via de telefoon.djmuggs schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:17:
Polen al gemaild vanmorgen, nog geen reactie.
Maar helaas.
[...]
Juist handelingen verricht en het huis is weer aan het opwarmen
Het gaat hier om een Elektromet EKO-PE Compact.
Ik had 2 codes;
Code 3, Brander oververhit
Code 10: STB (brander beveiliging) Protectected
Bij de brander zit er dus een knopje van de beveiliging, deze zit tussen de contactacten van de aansluiting van de brander, die moest ik indrukken om de brander uit zijn beveiliging te krijgen.
Deze beveiliging staat dus niet in het electrische schema van de Pellet CV.
Er is ook nog een beveiliging(STB) voor de aansturing vanaf het Display.
Deze staat wel in het electrische schema, dit was dus de grootste verwarring.
[ Voor 36% gewijzigd door djmuggs op 10-02-2026 14:36 ]
ICE ICE Baby
@djmuggs Mooi, zou je deze handelingen wellicht hier willen delen voor mocht iemand anders tegen een soortgelijke issue aanlopen, of voor jezelf ter referentie ?
Ah je hebt hem al toegevoegd Thanks !
Ah je hebt hem al toegevoegd Thanks !
[ Voor 11% gewijzigd door cyclone op 10-02-2026 16:17 ]
Goedenavond, ik heb sinds een paar dagen via marktplaats een prima Artel Petite 6 in de woonkamer. we hebben deze kachel tijdelijk neergezet omdat we aan het wachten zijn op een ilvar 7 met speksteen.
onze installateur voert het merk artel niet dus wist mij niet veel van de parameters te vertellen. nu lees ik overal dat de rookgas temperatuur de 175 graden niet mag overschrijden. echter lukt het mij niet met de flinke hoeveelheid schoorsteen trek hier de rookgastemperaturen te bedwingen. ik zit op de eco constant rond de 155 tot 160 graden. op stand 5 gaat dit naar de 190. ik heb deze temperaturen probeert te laten zakken door de ventilator langzamer te laten draaien en de pellet hoeveelheid te verminderen.
de schoorsteen is destijds dubbelwandig 150mm RVS aangelegd lengte is +- 7 meter tot aan petje op dak.
dit was ivm onze vorige aduro h1 hybrid kachel.
we stoken Agri select virgin witte pellets. hoor graag of iemand hier een voorbeeld van wat goede parameters heeft om die temperatuur wat te beteugelen.
onze installateur voert het merk artel niet dus wist mij niet veel van de parameters te vertellen. nu lees ik overal dat de rookgas temperatuur de 175 graden niet mag overschrijden. echter lukt het mij niet met de flinke hoeveelheid schoorsteen trek hier de rookgastemperaturen te bedwingen. ik zit op de eco constant rond de 155 tot 160 graden. op stand 5 gaat dit naar de 190. ik heb deze temperaturen probeert te laten zakken door de ventilator langzamer te laten draaien en de pellet hoeveelheid te verminderen.
de schoorsteen is destijds dubbelwandig 150mm RVS aangelegd lengte is +- 7 meter tot aan petje op dak.
we stoken Agri select virgin witte pellets. hoor graag of iemand hier een voorbeeld van wat goede parameters heeft om die temperatuur wat te beteugelen.
Tja bij een speksteen kachel is veel trek in je schoorsteen juist ideaal maar bij een pellet kachel niet.
Dus als dit een tijdelijke oplossing is zou ik de kachel zoals je al gedaan hebt zoveel als mogelijk terug regelen.
Zou je dit structureel willen oplossen dan ontkom je niet aan een aanpassing van je rookgasafvoerkanaal middels een balans klep / andere kap of een extra bocht die de trek beperkt.
Hier zou je kachelboer je wel bij moeten kunnen helpen, alleen de vraag is of je die kosten wilt maken voor een tijdelijke oplossing.
overigens schiet me net te binnen zou je ook nog eens kunnen controleren of de sensor / meting van de temperatuur wel klopt. Wellicht geeft deze een te hoge waarde aan. Dat wil je wel uitsluiten voor je andere maatregelen gaat nemen.
Dus als dit een tijdelijke oplossing is zou ik de kachel zoals je al gedaan hebt zoveel als mogelijk terug regelen.
Zou je dit structureel willen oplossen dan ontkom je niet aan een aanpassing van je rookgasafvoerkanaal middels een balans klep / andere kap of een extra bocht die de trek beperkt.
Hier zou je kachelboer je wel bij moeten kunnen helpen, alleen de vraag is of je die kosten wilt maken voor een tijdelijke oplossing.
overigens schiet me net te binnen zou je ook nog eens kunnen controleren of de sensor / meting van de temperatuur wel klopt. Wellicht geeft deze een te hoge waarde aan. Dat wil je wel uitsluiten voor je andere maatregelen gaat nemen.
[ Voor 17% gewijzigd door cyclone op 22-02-2026 09:45 ]
Wat doet de vlam? Wild/kalm kort/langMaRk9012 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:51:
Goedenavond, ik heb sinds een paar dagen via marktplaats een prima Artel Petite 6 in de woonkamer. we hebben deze kachel tijdelijk neergezet omdat we aan het wachten zijn op een ilvar 7 met speksteen.
Wat voor vuil heb je na het branden?
Ik weet niet veel van de instellingen van dat apparaat, kan je ook de tijd tussen het activeren van de schroef veranderen of alleen de schroef zelf?
Hoe zit je inlaat?
wild, kort. ben mij nu aan het focussen om eco stand 1 goed te krijgen en vanuit daar verder te optimaliseren in de andere standen. ondanks ik de kachel maar paar maanden hier heb wil ik he wel goed hebben. heb inmiddels de pellethoeveelheid en de hoeveelheid lucht flink naar beneden gezet en zit nu met een vlam die door het pulseren van de pelletmotor af en toe boven de branderpot uitkomt maar meestal erin zit. rookgas zit nu op 130+- graden..
130 graden in de eco stand is netjes hoor, dat zou ik lekker zo laten zeker als je dan genoeg warmte van je kachel krijgt om de ruimte warm te krijgen.
En paar maanden zal denk ik tegenvallen want ik vermoed dat we al weer erg in de buurt van het einde van het stookseizoen zijn gezien de temperaturen van de komende week.
Maar voor jou prima om dan lekker je kachel op standje laag te laten branden.
(Wat ga je overigens doen met de kachel zodra je de nieuwe speksteen unit hebt ?)
Overigens die 175 graden staan als het goed is benoemd als "normale / nominale temperatuur" op het label achterop je kachel .. dus dat is niet de maximale temperatuur. Max temperatuur zal om en nabij de 200 a 220 graden liggen en dan schakelt de kachel zichzelf ook uit (als het goed is, is hij beveiligd) kortom je hebt sowieso nog flinke marge met de temperaruren die je eerder noemde.
En paar maanden zal denk ik tegenvallen want ik vermoed dat we al weer erg in de buurt van het einde van het stookseizoen zijn gezien de temperaturen van de komende week.
Maar voor jou prima om dan lekker je kachel op standje laag te laten branden.
(Wat ga je overigens doen met de kachel zodra je de nieuwe speksteen unit hebt ?)
Overigens die 175 graden staan als het goed is benoemd als "normale / nominale temperatuur" op het label achterop je kachel .. dus dat is niet de maximale temperatuur. Max temperatuur zal om en nabij de 200 a 220 graden liggen en dan schakelt de kachel zichzelf ook uit (als het goed is, is hij beveiligd) kortom je hebt sowieso nog flinke marge met de temperaruren die je eerder noemde.
[ Voor 28% gewijzigd door cyclone op 22-02-2026 23:30 ]
inderdaad, denk dat ik voorlopig even van de stand 1 afblijf en de andere standen op stand 1 bazeer en dan puur is ga kijken hoe de ruit bijv zwart wordt. te koude temperaturen zijn ook niet bevordelijk.
wat ik nog wel irritant vind is dat hij zn opstart cyclus niet haalt. en springt op no acc. nogmaals aanzetten is t vaak verholpen. heb al een keramische bougie besteld, maar weet niet of ik met die parameters nog wat kan finetunen.
verder zal de kachel als de nordic fire ilvar 7 speksteen is geleverd deze naar de garage gaan.
wat ik nog wel irritant vind is dat hij zn opstart cyclus niet haalt. en springt op no acc. nogmaals aanzetten is t vaak verholpen. heb al een keramische bougie besteld, maar weet niet of ik met die parameters nog wat kan finetunen.
verder zal de kachel als de nordic fire ilvar 7 speksteen is geleverd deze naar de garage gaan.
Ja die ontsteking time-out had ik ook, achteraf bleek dat kwestie van te weinig pellets die werden aangevoerd waardoor de kachel te weinig tijd had om te ontsteken.
Ook de keramische bougie geïnstalleerd en die ontsteekt idd heter / sneller maar als de kachel leeg is geweest (pellets op) dan faalt ook altijd de eerste ontsteking (omdat de schroef dan leeg is) ik verhelp dat door zelf een handje pellets na het vullen van de hopper in vuurkorfje te leggen.
Ook de keramische bougie geïnstalleerd en die ontsteekt idd heter / sneller maar als de kachel leeg is geweest (pellets op) dan faalt ook altijd de eerste ontsteking (omdat de schroef dan leeg is) ik verhelp dat door zelf een handje pellets na het vullen van de hopper in vuurkorfje te leggen.
Mijn kachel heeft een aparte vul stand voor als je vijzel leeg is na bijvoorbeeld schoonmaken.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
@Erwin_83 wat voor een kachel heb jij dan ? De Artel Julia (mijn kachel) heeft die functie zover ik weet niet namelijk.
klopt. ik kon hem ook niet vinden die vul instelling. ik heb nu de hoeveelheid pellets bij opstarten verhoogd en ga vanavond de gloei bougie. ruimte ventilator en een pakking vervangen aan de voorkant waar het inspectieluikje zit. die gehele pakking ontbreekt bij mij.
uitgebreid alles schoonmaken heb ik van t weekend al gedaan.. en viel me achteraf mee.
uitgebreid alles schoonmaken heb ik van t weekend al gedaan.. en viel me achteraf mee.
Een Nordic Fire (Ravelli) type weet ik zo even niet meer uit het hoofd. Is bij mij een functie op de afstandsbediening.cyclone schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:06:
@Erwin_83 wat voor een kachel heb jij dan ? De Artel Julia (mijn kachel) heeft die functie zover ik weet niet namelijk.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Misschien hier wat tips voor het aansluiten van een MCZ Cute: bestaand stenen rookkanaal daar zit een enkelwandige 10cm diameter buis in, geen isolatie en een Chinese kap erop. Zat al in de woning dat ik het kocht, zelf nooit op gestookt. Condens, niet mooi afgewerkt en slim om te vernieuwen. Maar met wat?
Mijn idee was om boven open te bikken, kap eraf en buis eruit. Daarna een nieuwe dubbelwandige flexible buis erin van 10cm. Onderop RVS afwerkplaat en bovenop weer dichtsmeren en nette trekkap. Iemand laten komen en die zegt:
- Je kachel heeft een 8cm aansluiting; dus blijf bij 8cm. Misschien juist fijn iets meer ruimte met vegen?
- Je moet er ook isolatie omheen storten. Is dat echt nodig?
Is een dubbelwandige buis niet voldoende? Als het slim wel te doen is dan beter vermiculiet dan perlite denk ik? Wat als de pijp ooit vervangen moet worden? Dan moet alles er wel weer uit kunnen.
Een aantal foto's ter verduidelijking, met een foto erbij van hoe de kachel stond bij de vorige bewoners:
Mijn idee was om boven open te bikken, kap eraf en buis eruit. Daarna een nieuwe dubbelwandige flexible buis erin van 10cm. Onderop RVS afwerkplaat en bovenop weer dichtsmeren en nette trekkap. Iemand laten komen en die zegt:
- Je kachel heeft een 8cm aansluiting; dus blijf bij 8cm. Misschien juist fijn iets meer ruimte met vegen?
Is een dubbelwandige buis niet voldoende? Als het slim wel te doen is dan beter vermiculiet dan perlite denk ik? Wat als de pijp ooit vervangen moet worden? Dan moet alles er wel weer uit kunnen.
Een aantal foto's ter verduidelijking, met een foto erbij van hoe de kachel stond bij de vorige bewoners:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
bij ons is het een dubbelwandig met isolatie er tussen RVS buis. geïsoleerd tot en met buiten. dit om ook als de warmte afgifte gering is door een pelletkachel de trek te behouden, aanslag te verminderen en ook risico op condens. gezien wij met een 150mm hebben i.v.m. de hybride kachel die nu weg is. gaat het inmiddels na wat afstel werk prima.
wij zijn begonnen met een gemetselde schoorsteen en flex buis er door, maar dat gaf diverse problemen met trek, condens in de kachel etc. dit is door die dubbelwandige RVS verholpen. ze hebben ons ook het openhakken aangeboden en flex buis erin met vermiculiet echter had ik geen zin in al dat gesloop dus gekozen voor een buis stijf er naast, met koof eromheen.
wij zijn begonnen met een gemetselde schoorsteen en flex buis er door, maar dat gaf diverse problemen met trek, condens in de kachel etc. dit is door die dubbelwandige RVS verholpen. ze hebben ons ook het openhakken aangeboden en flex buis erin met vermiculiet echter had ik geen zin in al dat gesloop dus gekozen voor een buis stijf er naast, met koof eromheen.
Kun je iets meer uitwijden over condens in de kachel. Ik heb nu aan het begin van ieder stookseizoen dat de branderkamer behoorlijk is aangeroest (en heb flexbuis + vermiculiet in de originele schoorsteen).MaRk9012 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:29:
wij zijn begonnen met een gemetselde schoorsteen en flex buis er door, maar dat gaf diverse problemen met trek, condens in de kachel etc.
Ik begrijp iets niet, je hebt condens maar je hebt de kachel nog nooit gebruikt. Dan heb je toch gewoon lekkage of er waait regen in je pijp. Want de kachel heeft geen condens veroorzaakt lijkt mij?royduin schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:57:
Misschien hier wat tips voor het aansluiten van een MCZ Cute: bestaand stenen rookkanaal daar zit een enkelwandige 10cm diameter buis in, geen isolatie en een Chinese kap erop. Zat al in de woning dat ik het kocht, zelf nooit op gestookt. Condens, niet mooi afgewerkt en slim om te vernieuwen. Maar met wat?
***members only***
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Als de kachel direct op een T-stuk is aangesloten dan is condens toch niet zo'n ramp? (ik maak even een verglijk met diesel kachel) Of gebeuren er andere vervelende dingen, pijp wordt aangevreten enz.enz.MaRk9012 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:29:
bij ons is het een dubbelwandig met isolatie er tussen RVS buis. geïsoleerd tot en met buiten. dit om ook als de warmte afgifte gering is door een pelletkachel de trek te behouden, aanslag te verminderen en ook risico op condens. gezien wij met een 150mm hebben i.v.m. de hybride kachel die nu weg is. gaat het inmiddels na wat afstel werk prima.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Kranten prop erin en ventileert daardoor niet en dus nat en druppels, voor nu een emmertje eronder. Toch een verschil koude temperaturen buiten en een warme woonkamer.Seafarer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:29:
[...]
Ik begrijp iets niet, je hebt condens maar je hebt de kachel nog nooit gebruikt. Dan heb je toch gewoon lekkage of er waait regen in je pijp. Want de kachel heeft geen condens veroorzaakt lijkt mij?
Je zegt hij ventileert niet. Dan gaat er dus ook geen warme vochtige binnen lucht de koude pijp in. Ik krijg dan het idee dat er water inregent, van boven af.royduin schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:58:
[...]
Kranten prop erin en ventileert daardoor niet en dus nat en druppels, voor nu een emmertje eronder. Toch een verschil koude temperaturen buiten en een warme woonkamer.
Ja het is beetje vreemd; er kwam niets uit toen we de sleutel kregen; toen laten vegen (nog niet wetende dat het niet goed was) en daarna een prop erin gedaan. Toen ging het druppelen dus emmer eronder. Daarna kwam er iemand voor de kachel die aangaf dat het niet goed was en toen een tijdje open gehouden waarna er niets meer uit kwam. Aantal dagen later een rubbere sluiting erom en sindsdien ook geen vocht meer, ook niet met regenachtige dagen.Seafarer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:31:
[...]
Je zegt hij ventileert niet. Dan gaat er dus ook geen warme vochtige binnen lucht de koude pijp in. Ik krijg dan het idee dat er water inregent, van boven af.
Maargoed; huidige enkelwandige buis zonder isolatie in de stenen schoorsteen mag niet en is niet verstandig is mij vertelt. Hopelijk wat tips hier om dat aan te passen
jawel dat kan ik wel. wij hadden hetzelfde met onze gemetselde schoorsteen. de condens bouwde zich op door regen en temperatuur verschillen en sloeg neer in de kachel vooral tijdens onsteking. druppels langs de ruit in de kachel en bij ons begon ook de binnenkant te roesten. ff flink doorstoken was het uiteraard weg. maar sinds we de nieuwe geisoleerde pijp hebben met goede regen/trekkap is dit probleem opgelost.PVPaneel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:34:
[...]
Kun je iets meer uitwijden over condens in de kachel. Ik heb nu aan het begin van ieder stookseizoen dat de branderkamer behoorlijk is aangeroest (en heb flexbuis + vermiculiet in de originele schoorsteen).
Nieuwsgierig, van wie mag dit niet / van wie heb je gehoord dat dit niet verstandig is ?royduin schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:12:
[...]
Maargoed; huidige enkelwandige buis zonder isolatie in de stenen schoorsteen mag niet en is niet verstandig is mij vertelt.royduin in "Het pelletkachel topic"
(Heb jarenlang precies deze situatie gehad zonder enig probleem namelijk)
Pelletkachel bedrijf die wilde hem niet aansluiten vanwege deze situatie; het moest geisoleerd zijn volgens hem. Koudere temperaturen en dus gevaarlijk. Er kwam toen nog vocht naar beneden in de vorm van een zwarte drap; creosoot. Ondanks dat hij net geveegd was door de schoorsteenveger. Daarna schoorsteen renovatie bedrijf langs gehad; die zegt dat de buis niet zo los mag hangen en er vermiculiet omheen moet. Geen idee hoelang de buis al hangt en wat de staat is; dus advies om alles te vervangen. Vervolgens een aantal offertes aangevraagd; hoor veel tussen de 2000 en 3000 euro. Leg ik dat naast deze indicatie van €500 aan materiaal dan doe ik het liever zelf.cyclone schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:40:
[...]
Nieuwsgierig, van wie mag dit niet / van wie heb je gehoord dat dit niet verstandig is ?
(Heb jarenlang precies deze situatie gehad zonder enig probleem namelijk)
Hier zelfde, buis in bestaande schoorsteen. Nooit creosoot gehad. Droge stof. Gewoon heter stoken en lucht isoleert werkelijk fantastisch.royduin schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:00:
[...]
Pelletkachel bedrijf die wilde hem niet aansluiten vanwege deze situatie; het moest geisoleerd zijn volgens hem. Koudere temperaturen en dus gevaarlijk. Er kwam toen nog vocht naar beneden in de vorm van een zwarte drap; creosoot. Ondanks dat hij net geveegd was door de schoorsteenveger. Daarna schoorsteen renovatie bedrijf langs gehad; die zegt dat de buis niet zo los mag hangen en er vermiculiet omheen moet. Geen idee hoelang de buis al hangt en wat de staat is; dus advies om alles te vervangen. Vervolgens een aantal offertes aangevraagd; hoor veel tussen de 2000 en 3000 euro. Leg ik dat naast deze indicatie van €500 aan materiaal dan doe ik het liever zelf.
Hier hetzelfde, toevallig afgelopen week nog geveegd van onder naar boven. Ik hoef er maar tegen te kloppen dat komt het meeste al naar beneden. Hele droge zwarte stof.Darkz0rs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:31:
[...]
Hier zelfde, buis in bestaande schoorsteen. Nooit creosoot gehad. Droge stof. Gewoon heter stoken en lucht isoleert werkelijk fantastisch.
Darkz0rs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:31:
Hier zelfde, buis in bestaande schoorsteen. Nooit creosoot gehad. Droge stof. Gewoon heter stoken en lucht isoleert werkelijk fantastisch.
Lekker laten voor wat het is, aansluiten en stoken? Zijn er geen regels over wanneer wel/niet geisoleerd nodig is?Racer89 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:26:
Hier hetzelfde, toevallig afgelopen week nog geveegd van onder naar boven. Ik hoef er maar tegen te kloppen dat komt het meeste al naar beneden. Hele droge zwarte stof.
@royduin er is geen schoorsteen politie oid.
Dus ik krijg altijd kriebels als mensen zeggen “mag niet” want dat zou eventueel gelden voor nieuwbouw (daar gelden wel regels vwb het bouwbesluit e.d.) maar voor bestaande situaties is dit niet het geval.
belangrijk is wel je gezonde verstand te gebruiken en vooral de veiligheid te laten prevaleren. Maar “mag niet” slaat (in mijn onbescheiden mening) vaak nergens op en is enkel een mening van een installateur die economisch belang heeft en geld wil verdienen. (Erg generaliserend dat snap ik maar helaas zijn er teveel beunhazen die zo werken) De eerlijke vakmannen zijn helaas dungezaaid hedendaags.
Dat blijkt nu dus ook want 3 man hebben exact die situatie die jou wordt afgeraden onder het mom “mag niet” en wij hebben deze situatie zonder enig probleem (enkelwandige buis in bestaand stenen kanaal) al jaren zonder problemen in gebruik.
Misschien voor een second opinion gaan?
Dus ik krijg altijd kriebels als mensen zeggen “mag niet” want dat zou eventueel gelden voor nieuwbouw (daar gelden wel regels vwb het bouwbesluit e.d.) maar voor bestaande situaties is dit niet het geval.
belangrijk is wel je gezonde verstand te gebruiken en vooral de veiligheid te laten prevaleren. Maar “mag niet” slaat (in mijn onbescheiden mening) vaak nergens op en is enkel een mening van een installateur die economisch belang heeft en geld wil verdienen. (Erg generaliserend dat snap ik maar helaas zijn er teveel beunhazen die zo werken) De eerlijke vakmannen zijn helaas dungezaaid hedendaags.
Dat blijkt nu dus ook want 3 man hebben exact die situatie die jou wordt afgeraden onder het mom “mag niet” en wij hebben deze situatie zonder enig probleem (enkelwandige buis in bestaand stenen kanaal) al jaren zonder problemen in gebruik.
Misschien voor een second opinion gaan?
[ Voor 18% gewijzigd door cyclone op 26-02-2026 09:51 ]
Alleen stilstaande lucht. Is een groot verschil.Darkz0rs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:31:
[...]
Gewoon heter stoken en lucht isoleert werkelijk fantastisch.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Jup ik heb geen geventileerde schoorsteen, jij?NoUser schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Alleen stilstaande lucht. Is een groot verschil.
@cyclone ik heb meerdere bedrijven gevraagd en tot op heden zegt iedereen dat het geïsoleerd moet zijn. Misschien omdat ze niet anders meer aanleggen vanwege misschien nieuwbouw regels?
Darkz0rs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:31:
Gewoon heter stoken en lucht isoleert werkelijk fantastisch.
Dat is een verkeerde inerpretatie van de definitie van 'stilstaande lucht". Bij dubbelglas met een luchtgevulde spouw neem de isolatiewaarde al af vanaf een spouwbreedte van 15mm als gevolg van luchtcirculatie. PIR heeft ook een hogere isolatiewaarde dan glaswol door beter gesloten cellen en kleinere luchtkamers waardoor lucht beter "stil" staat.Darkz0rs schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:20:
Jup ik heb geen geventileerde schoorsteen, jij?
Reken er maar op dat de lucht in je schoorsteen echt helemaal niets met stilstaande lucht te maken heeft. Het hele "lucht isoleert goed" is grotendeels een urban myth. Een luchtgevulde spouw die niet geventileerd is ("stilstaande lucht") heeft misschien 1/10 van de isolatiewaarde van isolatiemateriaal (dat noem ik niet fantastisch).
[ Voor 45% gewijzigd door assje op 27-02-2026 13:58 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Bij grote renovaties geldt ook gewoon het bouwbesluit en eigenlijk is het altijd raadzaam om het op zijn minst als richting aan te houden. Je verzekeraar kan er ook iets van vinden als e.e.a. non-conform aangelegd is.cyclone schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:49:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb een dubbelwandige buis in de schoorsteen, dat zijn 2 losse buizen in elkaar met wat lucht ertussen. En aan de binnenkant is deze net wat gladder dan enkelwandige buis.
Het is dus niet die dubbelwandige met glaswol of isolatie ertussen.
Het is dus niet die dubbelwandige met glaswol of isolatie ertussen.
Ik vind het goed lieve mensen, de pelletkachel is in de wetgeving een zeer dubieus ding. Het is geen openhaard maar lijkt gek genoeg meer op een cv ketel qua rook afvoer. Any how ik heb het hier nu zon 10 jaar zitten en het functioneerd helemaal prima bovendien is dit aangelegd destijds door een bedrijf. Die natuurlijk net als alle andere cowboys allang niet meer bestaat.
Jup, zij hanteren de bouwbesluit spelregels, ook voor bestaande bouw. Daarom zeggen/doen ze allemaal hetzelfde. Als er een kachelboer afwijkt van deze regels, heb je waarschijnlijk een cowboy te pakken.royduin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:05:
@cyclone ik heb meerdere bedrijven gevraagd en tot op heden zegt iedereen dat het geïsoleerd moet zijn. Misschien omdat ze niet anders meer aanleggen vanwege misschien nieuwbouw regels?
Rookkanaal wordt daardoor enorm duur, helaas.
Mijn boefje is liev!
Onze Thermorossi 1000 easy gaat prima aan en begint met de startprocedure, gooit de pellets in het brandbakje, maar ontbrand niet. Ik heb de kachel uitgeschakeld en merkte op dat de gloeibougies niet warm word en niks meer doet. Ik lees op internet dat deze +- 5-6 jaar meegaat en de kachel is denk ik al wel 8 jaar oud. Nu is de vraag hoe kan ik die vervangen?
Ik heb de kachel gedemonteerd en zie de gloeibougie zitten, maar die kan ik er niet uithalen zonder wat te verwijderen. Hoe maak ik ruimte en kan ik bv. de motor van de pellet doseerder verwijderen? Ik kan dit niet duidelijk uit de handleiding halen. Heeft iemand hier ervaring mee die mij kan helpen?
Handleiding: https://www.gebruikershan...w-handleiding-784254.html
Zie afbeelding hieronder:
1 = Gloeibougie
2 = Beschikbare ruimte om de gloeibougies naar achter te trekken
3 = is moter van de pellet doseerder die ik naar mij toe kan draaien waardoor er wat meer ruimte ontstaat (maar de motor zit schuin en ontstaat niet voldoende ruimte om de gloeibougie naar achteren te trekken)
:strip_exif()/f/image/EBnmFY6vF58ouKVrzpnjUoE8.jpg?f=fotoalbum_large)
Update 17:15: Ik ben een stap verder, want de motor kan je demonteren via de achterkant, zie ondestaande foto als voorbeeld (niet de zelfdetype kachel). Ik ga het proberen en laat hier weten of het is gelutkt.
Ik heb de kachel gedemonteerd en zie de gloeibougie zitten, maar die kan ik er niet uithalen zonder wat te verwijderen. Hoe maak ik ruimte en kan ik bv. de motor van de pellet doseerder verwijderen? Ik kan dit niet duidelijk uit de handleiding halen. Heeft iemand hier ervaring mee die mij kan helpen?
1 = Gloeibougie
3 = is moter van de pellet doseerder die ik naar mij toe kan draaien waardoor er wat meer ruimte ontstaat (maar de motor zit schuin en ontstaat niet voldoende ruimte om de gloeibougie naar achteren te trekken)
:strip_exif()/f/image/EBnmFY6vF58ouKVrzpnjUoE8.jpg?f=fotoalbum_large)
Update 17:15: Ik ben een stap verder, want de motor kan je demonteren via de achterkant, zie ondestaande foto als voorbeeld (niet de zelfdetype kachel). Ik ga het proberen en laat hier weten of het is gelutkt.
[ Voor 16% gewijzigd door Vjenne-ICT op 14-03-2026 17:17 ]
Had je al geprobeert dit bij youtube te zoeken? Soms kom je complete filmpjes tegen hoe je iets moet verwijderen op de juiste manier.Vjenne-ICT schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:18:
Onze Thermorossi 1000 easy gaat prima aan en begint met de startprocedure, gooit de pellets in het brandbakje, maar ontbrand niet. Ik heb de kachel uitgeschakeld en merkte op dat de gloeibougies niet warm word en niks meer doet. Ik lees op internet dat deze +- 5-6 jaar meegaat en de kachel is denk ik al wel 8 jaar oud. Nu is de vraag hoe kan ik die vervangen?
1 = Gloeibougie
[Afbeelding]
Ja, maar kan van de Thermorossi 1000 easy niet veel vinden, eigenlijk geen filmpjes. Anders was het een goede tip. Ik hoop eigenlijk dat iemand hier dit klusje al een keer heeft gedaan en die ervaring kan delen.Seafarer schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:33:
[...]
Had je al geprobeert dit bij youtube te zoeken? Soms kom je complete filmpjes tegen hoe je iets moet verwijderen op de juiste manier.
Dan wordt het even wachten tot iemand zich meld.Vjenne-ICT schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:36:
[...]
Ja, maar kan van de Thermorossi 1000 easy niet veel vinden, eigenlijk geen filmpjes. Anders was het een goede tip. Ik hoop eigenlijk dat iemand hier dit klusje al een keer heeft gedaan en die ervaring kan delen.
YouTube: Changement Bougie POP ThermorossiVjenne-ICT schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:36:
[...]
Ja, maar kan van de Thermorossi 1000 easy niet veel vinden, eigenlijk geen filmpjes. Anders was het een goede tip. Ik hoop eigenlijk dat iemand hier dit klusje al een keer heeft gedaan en die ervaring kan delen.
Is dit hem niet?
Die motor zit meestal met een klem vast op de as van de schroef. Even losmaken en je pakt de motor er zo uit.
Thanks! Is niet dezelfde kachel maar door deze link wel er achter gekomen dat de motor via de achterkant gedemonteerd kan worden, maar moet ik het achterpaneel wel demonteren. Ik ga het proberen en zal de uitkomst hier laten weten.Knielen schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:44:
[...]
YouTube: Changement Bougie POP Thermorossi
Is dit hem niet?
Die motor zit meestal met een klem vast op de as van de schroef. Even losmaken en je pakt de motor er zo uit.
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ben zojuist begonnen en heb via de achterkant de motor kunnen demonteren. De schroef van de gloeikaars zit wel heel strak en heb ik niet helemaal kunnen losdraaien. Ik heb de gloeibougie er wel uitgekregen.Vjenne-ICT schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:18:
1 = Gloeibougie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Originele gloeibougie
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hCYQ05aGeJtbu7uPkj5pHez0.jpg?f=user_large)
Nieuwe gloeibougie
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt80YDwz7gtRPAXszDTp9Jdc.jpg?f=user_large)
Ik zie echter dat de originele gloeigoegie die erin zat 250 watt is en de nieuwe 350 watt. Voltage klopt wel, is beide 240 volt. Nu lees ik op internet dat dit wel werkt en vaak gedaan word om de ontbranding te bevorderen. Nu is de vraag klopt die info en kan dat, of moet ik er eentje van 250 watt bestellen?
geen ai pulp op het forum
[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 16-03-2026 07:57 ]
Bedankt voor je snelle reactie. Beter dus om dit niet te doen. Toch hoop ik dat iemand dat hier al eens heeft geprobeerd en er ervaring mee heeft? Anders moet ik wachten tot de nieuwe binnen en kan ik de kachel nu niet repareren.iMode schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:49:
[...]
Dit zegt mijn beste vriend:
Beide zijn 240V, dus elektrisch gezien passen ze op dezelfde voeding. Het verschil zit in het vermogen (Watt):
• 250W (origineel)
• Warmt iets langzamer op
• Minder belasting voor de elektronica
• Fabriekspecificatie van de kachel
• 350W (nieuwe)
• Wordt sneller en heter
• Kan de pellets sneller laten ontbranden
• Trekt meer stroom (ongeveer 1,45A → 250W vs ±1,9A → 350W)
Kan het kwaad?
In veel pelletkachels werkt een 350W gloeiplug inderdaad prima en sommige fabrikanten leveren ze zelfs als upgrade. 👍
Maar het hangt af van twee dingen:
1. Controller / printplaat
• Die schakelt de gloeiplug.
• Als de relais of triac op de print maar net berekend is op ~250W, kan 350W op lange termijn slijtage geven.
2. Gloeiplughouder / luchtkanaal
• Als hij te heet wordt, kan de luchtstroom of houder sneller slijten.
Praktische realiteit
In de praktijk doen veel mensen dit:
• 250W → vervangen door 300–350W
• Resultaat: snellere ontsteking en minder mislukte starts
Dus technisch kan het meestal, zolang:
• de spanning gelijk is (240V) ✔️
• de afmetingen hetzelfde zijn ✔️
• de kachel geen gevoelige elektronica heeft.
Mijn advies
Voor veiligste optie:
• Gebruik weer 250W (zoals fabrikant bedoeld heeft).
Voor praktische upgrade:
• 350W kan meestal zonder probleem, en start vaak beter.
Op internet kom ik Steeds uit op een 350W gloeikaars, daarom deze ook op die manier besteld, zie onderstaande voorbeeld:
https://pelletkachelonder...350-125-160-00083012.html
https://www.google.com/se...zyAc7gAgA&sclient=gws-wiz
Deze specificaties staan achterop de kachel:
[ Voor 27% gewijzigd door Vjenne-ICT op 15-03-2026 13:18 ]
Je kunt proberen uit te zoeken of hij geschakeld wordt met een relais. Schema is ook handig. En dan de specificaties van het relais opzoeken.Vjenne-ICT schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie. Beter dus om dit niet te doen. Toch hoop ik dat iemand dat hier al eens heeft geprobeerd en er ervaring mee heeft? Anders moet ik wachten tot de nieuwe binnen en kan ik de kachel nu niet repareren.
Op internet kom ik Steeds uit op een 350W gloeikaars, daarom deze ook op die manier besteld, zie onderstaande voorbeeld:
[Afbeelding]
DIY:sluit een relais aan op de aansluiting van de gloeiweerstand en laat dit relais je nieuwe gloeiweerstand schakelen. Wel een aparte voeding geven natuurlijk. Maar je moet wel even een klein beetje weten wat je aan het doen bent.
Anders zet je hem voor nu toch erin? Heb je het i.i.g. niet koud (in de avonden / ochtenden) en als de juiste binnen is verwissel je hem.Vjenne-ICT schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie. Beter dus om dit niet te doen. Toch hoop ik dat iemand dat hier al eens heeft geprobeerd en er ervaring mee heeft? Anders moet ik wachten tot de nieuwe binnen en kan ik de kachel nu niet repareren.
https://www.google.com/se...zyAc7gAgA&sclient=gws-wiz
[Afbeelding]
Ik heb een ravelli natural 7. Daar draait het brander bakje van om, om zo het bakje te legen.
Heel soms draait hij niet de gehele cyclus, waardoor hij gekanteld staat. De kachel gaat wel aan maar brandt uiteraard slecht.
Iemand een idee waardoor dat komt?
Bakje zit vast op de as, met de inbus die erop zit
Heel soms draait hij niet de gehele cyclus, waardoor hij gekanteld staat. De kachel gaat wel aan maar brandt uiteraard slecht.
Iemand een idee waardoor dat komt?
Bakje zit vast op de as, met de inbus die erop zit
Wij hebben in maart een huis gekocht met een pelletkachel.
Het geeft hele fijne en gezellige warmte!
De oud-eigenaar heeft een stuk of 10 zakken achtergelaten, maar die zijn nu bijna op.
Juli schijnt de beste maand te zijn om pellets te bestellen.
Heeft iemand nog goede tips? Het liefst laten we ze met een soort hoogwerkertje op een vrachtwagen in de tuin zetten.
Eerder in dit topic kwamen er mooie overzichtjes voorbij van 300/400 euro per pallet, maar als ik nu kijk, zit het rond de 500-600 inclusief transport?
Hebben jullie al gekocht en zijn er nog tips of mooie aanbiedingen gespot?
/edit, oh ja, we zoeken bezorging in regio Hilversum
Het geeft hele fijne en gezellige warmte!
De oud-eigenaar heeft een stuk of 10 zakken achtergelaten, maar die zijn nu bijna op.
Juli schijnt de beste maand te zijn om pellets te bestellen.
Heeft iemand nog goede tips? Het liefst laten we ze met een soort hoogwerkertje op een vrachtwagen in de tuin zetten.
Eerder in dit topic kwamen er mooie overzichtjes voorbij van 300/400 euro per pallet, maar als ik nu kijk, zit het rond de 500-600 inclusief transport?
Hebben jullie al gekocht en zijn er nog tips of mooie aanbiedingen gespot?
/edit, oh ja, we zoeken bezorging in regio Hilversum
[ Voor 7% gewijzigd door PromWarMachine op 05-07-2026 17:16 ]
Hier te vinden.
Mijn ervaring is dat ze nooit met een kraan komen. Altijd een bakwagen met een pallet pompwagen. (Ervaring met vier verschillende leveranciers). Dit jaar bestellen we (ook) weer bij Pellet Centrale Opmeer.
Eén keer kwam er een levering met een ‘Kooiaap’, deze was te breed om het op de juiste plek af te leveren. Waarna we het zelf zak voor zak hebben verplaatst.
Mijn ervaring is dat ze nooit met een kraan komen. Altijd een bakwagen met een pallet pompwagen. (Ervaring met vier verschillende leveranciers). Dit jaar bestellen we (ook) weer bij Pellet Centrale Opmeer.
Eén keer kwam er een levering met een ‘Kooiaap’, deze was te breed om het op de juiste plek af te leveren. Waarna we het zelf zak voor zak hebben verplaatst.
[ Voor 74% gewijzigd door NoUser op 07-07-2026 09:59 ]
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Hoi, is hier mogelijk iemand die weet welk ander merk /welke leverancier ook past op een blue solid concentrische buis 80/130mm?
3 x Marstek V3.0 v148 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
Mijn Nordic Fire Rave 80 is op na zo'n 15 jaar en ik ben op zoek naar een vervanger.
Situatie: bedoeld voor op mijn woonschip en ik zoek iets rond de 9 a 11kW. Enige waar ik mee zit (want er is genoeg) is dat het een liefst goedkopere oplossing is dan al die kachels die in de duizenden euro's lopen. Dit is omdat het nog hooguit voor een jaar is want dan gaan we weer terug naar de wal. Ik wil dus iets van rond de 1000 of 1200 euro aan uitgeven.
Ik heb de volgende kachels al gevonden:
Over het merk Sannover wat de Praxis verkoopt is al het één en ander geschreven en niet allemaal positief. Maar ik ken iemand die er vorig jaar één heeft gekocht en hem dagelijks in de koude dagen gebruikt in z'n tuinhuis. Ik kan niet anders zeggen dat het een prima ding is. Niet heel stil maar dat was de Nordic Fire ook niet.
De 3e optie spreekt me ook wel aan dus ik twijfel ernstig, haha. Maar voordat ik een besluit neem vroeg ik me af of julliie wellicht andere kachels weten in mijn prijsklasse. Ik hoor het graag!
Situatie: bedoeld voor op mijn woonschip en ik zoek iets rond de 9 a 11kW. Enige waar ik mee zit (want er is genoeg) is dat het een liefst goedkopere oplossing is dan al die kachels die in de duizenden euro's lopen. Dit is omdat het nog hooguit voor een jaar is want dan gaan we weer terug naar de wal. Ik wil dus iets van rond de 1000 of 1200 euro aan uitgeven.
Ik heb de volgende kachels al gevonden:
- https://www.praxis.nl/verwarmingen-airco-s/kachels-haarden/kachels/pelletkachels/sannover-pelletkachel-anita-11-6-kw-zwart/10470438
- https://www.praxis.nl/verwarmingen-airco-s/kachels-haarden/kachels/pelletkachels/sannover-pelletkachel-anita-12-kw-zwart/10470442
- https://www.gaslooswonen.nl/pelletkachel-131kw-voor-80-100-m2-5-niveaus-timer.html
- https://dewitgoedkampioen.nl/product/fair-bio-100-pelletkachel/
Over het merk Sannover wat de Praxis verkoopt is al het één en ander geschreven en niet allemaal positief. Maar ik ken iemand die er vorig jaar één heeft gekocht en hem dagelijks in de koude dagen gebruikt in z'n tuinhuis. Ik kan niet anders zeggen dat het een prima ding is. Niet heel stil maar dat was de Nordic Fire ook niet.
De 3e optie spreekt me ook wel aan dus ik twijfel ernstig, haha. Maar voordat ik een besluit neem vroeg ik me af of julliie wellicht andere kachels weten in mijn prijsklasse. Ik hoor het graag!
Is het niet mogelijk om je bestaande kachel op te lappen zodat hij nog 1 seizoen mee kan doen?
@Ferret De Anita heb ik gehad (gekocht via de MAKRO webshop) , nadat ik hem aangesloten had bleek toen ik hem wilde vullen de hopper kleiner te zijn dan geadverteerd en daarmee voor mij onbruikbaar. Ging ongeveer 7 a 8 kilo aan pellets wat niet eens de helft wat van wat men adverteerde.
Toen begon direct de ellende MAKRO wilde geen service geven en stuurde me door naar Sannover wat eigenlijk Sun Chauffage blijkt te zijn uit Frankrijk.
Saillant detail was dat de pallet / verpakking bij aflevering al flink beschadigd was en ik daar de kachel sowieso niet mee retour kon zenden.
Dit leverde maanden lang gesteggel op waarbij de MAKRO geen verantwoording wilde nemen, en Sun Chauffage een onmogelijk standpunt innam dat ik 150 euro moest betalen als ik de kachel wilde terug sturen.
Ondertussen moest ik wel de ruimte verwarmen en heb ik de kachel een aantal keer laten branden. Dat werkte aardig maar de kachel zelf is kwalitatief zo slecht gebouwd dat zodra er een fan gaat draaien (maakt niet uit welke) de hele behuizing mee resoneert. Ook is de vijzel motor alles behalve stil.
Kortom ik kan er geen ander oordeel over geven dan dat het een goedkope kut kachel is waar men geen service op verleent.
Gezien hij verkeerd geadverteerd stond heb ik uiteindelijk na het inschakelen van mijn rechtsbijstand verzekering de MAKRO toch zover gekregen dat ze de kachel terug hebben genomen. (In weze hadden ze dat sowieso moeten doen i.v.m. de wet koop op afstand). En heb ik mijn geld terug gehad. Een maand later kreeg ik nog netjes een brief met excuses en de vermelding dat men gestopt is met het verkopen van Sannover kachels gezien de gang van zaken. Heb ook nog een mooi bedrag van ze gehad als tegemoetkoming van alle ellende.
Korte versie, alle waar naar zijn geld, kachel is luidruchtig en goedkoop. Service hoef je van de fabrikant niet te verwachten.
Zou voor dat geld je aanraden om gewoon een goede kwaliteit 2de hands kachel te kopen als je perse goedkoop wilt zijn. Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan ben nu de trotse eigenaar van de een Julia van FirePlus.
Zoek anders nog even in dit topic op Anita
dan weet je denk ik wel genoeg.
Toen begon direct de ellende MAKRO wilde geen service geven en stuurde me door naar Sannover wat eigenlijk Sun Chauffage blijkt te zijn uit Frankrijk.
Saillant detail was dat de pallet / verpakking bij aflevering al flink beschadigd was en ik daar de kachel sowieso niet mee retour kon zenden.
Dit leverde maanden lang gesteggel op waarbij de MAKRO geen verantwoording wilde nemen, en Sun Chauffage een onmogelijk standpunt innam dat ik 150 euro moest betalen als ik de kachel wilde terug sturen.
Ondertussen moest ik wel de ruimte verwarmen en heb ik de kachel een aantal keer laten branden. Dat werkte aardig maar de kachel zelf is kwalitatief zo slecht gebouwd dat zodra er een fan gaat draaien (maakt niet uit welke) de hele behuizing mee resoneert. Ook is de vijzel motor alles behalve stil.
Kortom ik kan er geen ander oordeel over geven dan dat het een goedkope kut kachel is waar men geen service op verleent.
Gezien hij verkeerd geadverteerd stond heb ik uiteindelijk na het inschakelen van mijn rechtsbijstand verzekering de MAKRO toch zover gekregen dat ze de kachel terug hebben genomen. (In weze hadden ze dat sowieso moeten doen i.v.m. de wet koop op afstand). En heb ik mijn geld terug gehad. Een maand later kreeg ik nog netjes een brief met excuses en de vermelding dat men gestopt is met het verkopen van Sannover kachels gezien de gang van zaken. Heb ook nog een mooi bedrag van ze gehad als tegemoetkoming van alle ellende.
Korte versie, alle waar naar zijn geld, kachel is luidruchtig en goedkoop. Service hoef je van de fabrikant niet te verwachten.
Zou voor dat geld je aanraden om gewoon een goede kwaliteit 2de hands kachel te kopen als je perse goedkoop wilt zijn. Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan ben nu de trotse eigenaar van de een Julia van FirePlus.
Zoek anders nog even in dit topic op Anita
[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 19-08-2026 14:59 ]
15 jaar en dan al op? Wat is er dan op? Ik had echt verwacht dat een Nordic 20 jaar haalt op z'n sloffen.Ferret schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:27:
Mijn Nordic Fire Rave 80 is op na zo'n 15 jaar en ik ben op zoek naar een vervanger.
Dank voor het delen van je ervaring. Ik twijfel inderdaad enorm of ik die gok moet nemen met die Sannover. Nogmaals, degene die ik ken en hem heeft is bijzonder tevreden dus tja, waar doe je goed aan.
Ik heb inmiddels de Rave totaal in onderdelen uit elkaar gehaald en al het ijzerwerk gaat bij de paal (wordt door ijzerboeren hier weggehaald) en zaken die nog goed zijn zoals de motor met vijzel, moederbord en electronica en de zijwanden (die heel kwetsbaar zijn) gaan op MP voor de liefhebber.
Ik kan dus niet anders dan wat anders kopen.
Ik heb inmiddels de Rave totaal in onderdelen uit elkaar gehaald en al het ijzerwerk gaat bij de paal (wordt door ijzerboeren hier weggehaald) en zaken die nog goed zijn zoals de motor met vijzel, moederbord en electronica en de zijwanden (die heel kwetsbaar zijn) gaan op MP voor de liefhebber.
Ik kan dus niet anders dan wat anders kopen.
Als-ie brandt dan is het 24/7. Het is mijn hoofdverwarming aan boord. Ik ben nooit echt tevreden geweest vanwege het geluid en het weinige warmteopbrengst, zelfs niet na een grondige schoonmaakbeurt. Dus tijd voor een nieuwe en modernere kachel.Seafarer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:59:
[...]
15 jaar en dan al op? Wat is er dan op? Ik had echt verwacht dat een Nordic 20 jaar haalt op z'n sloffen.
Ik vond deze ook nog: https://www.slimmeheater.nl/product/pelletkachel-met-timer-en-5-vermogensniveaus/ en ik ga morgen informeren of ze deze in hun showroom hebben staan.
[ Voor 22% gewijzigd door Ferret op 19-08-2026 16:05 ]
Vraag dan meteen het volgende: Het Ecodesign-certificaat / conformiteitsverklaring van dit specifieke modelFerret schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:03:
[...]
Ik vond deze ook nog: https://www.slimmeheater.nl/product/pelletkachel-met-timer-en-5-vermogensniveaus/ en ik ga morgen informeren of ze deze in hun showroom hebben staan.
Het energielabel-document
Bevestiging dat het voldoet aan EN 14785
Want dat staat niet ergens op de website vermeld de kachel heeft ook geen naam en is de helft in prijs van alle andere kachels.
Vraag eens wat je verzekering ervan vindt.
[ Voor 14% gewijzigd door Seafarer op 19-08-2026 16:29 ]
Ik ga het vragen, thanks! En ik heb nooit aan mijn verzekering gedacht mbt een pelletkachel en dat ga ik nu ook zeker niet doen.Seafarer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:28:
[...]
Vraag dan meteen het volgende: Het Ecodesign-certificaat / conformiteitsverklaring van dit specifieke model
Het energielabel-document
Bevestiging dat het voldoet aan EN 14785
Want dat staat niet ergens op de website vermeld de kachel heeft ook geen naam en is de helft in prijs van alle andere kachels.
Vraag eens wat je verzekering ervan vindt.
Idd, wat een onzin… Ik denk dat de verzekering je niet eens begrijpt en afvraagt of het wel goed gaat.. Als iets in de EU op de markt is is het gewoon veilig, we leven niet in China.Ferret schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 06:08:
[...]
Ik ga het vragen, thanks! En ik heb nooit aan mijn verzekering gedacht mbt een pelletkachel en dat ga ik nu ook zeker niet doen.
Ik zou zelf gewoon de goedkoopste van de praxis nemen trouwens als het maar echt voor een jaar is, succes!
Tja dat is dan toch juist ALLE reden om geen goedkope reut te kopen ?Ferret schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:03:
[...]
Als-ie brandt dan is het 24/7. Het is mijn hoofdverwarming aan boord. Ik ben nooit echt tevreden geweest vanwege het geluid en het weinige warmteopbrengst, zelfs niet na een grondige schoonmaakbeurt. Dus tijd voor een nieuwe en modernere kachel.
Want hoe je het went of keert die Sannover kachels is wel echt budget (troep) en notoir om feit dat ze NIET stil zijn.
Dus als je je kachel 24/7 aan wilt hebben en afhankelijk er van bent zou ik je adviseren (al kan ik niet in je portemonee kijken) om niet in het laagste prijs segment te gaan shoppen.
Nogmaals; het geluid maakt me niet zoveel uit. Wat me inderdaad van dat Sannover tegen houdt is dat ik nergens iets kan vinden over onderdelen of service. En het lijkt me dat Praxis niet thuis geeft als er wat mee is.
Ik heb een Artel NextGen 9 gezien. Iets boven het budget maar wel bij een NL bedrijf (Bluesolid). Ik weet niet wat daar de ervaringen mee zijn maar in elk geval dichter bij huis dan een bedrijf in Frankrijk.
En de kachel van Gaslooswonen.nl (bedrijf zit in Alkmaar. Quality Heating) spreekt me ook wel aan.
Overigens heb ik boven in het schip ook een Chinese kloon staan en die brandt best netjes. Ik ben dus niet zo heel bang voor de 'goedkopere' merken en als het moet trek in zo'n ding gewoon uit elkaar.
Ik heb een Artel NextGen 9 gezien. Iets boven het budget maar wel bij een NL bedrijf (Bluesolid). Ik weet niet wat daar de ervaringen mee zijn maar in elk geval dichter bij huis dan een bedrijf in Frankrijk.
En de kachel van Gaslooswonen.nl (bedrijf zit in Alkmaar. Quality Heating) spreekt me ook wel aan.
Overigens heb ik boven in het schip ook een Chinese kloon staan en die brandt best netjes. Ik ben dus niet zo heel bang voor de 'goedkopere' merken en als het moet trek in zo'n ding gewoon uit elkaar.
@Ferret
Nou spreek je jezelf toch echt tegen :
Sannover en service zijn 2 zaken die niet stroken met elkaar, en mocht je daar aan twijfelen zou ik zeggen bel of mail ze een keer en vraag eens hoe je een een veel voorkomend onderdeel (vijzel motor ofzo) kunt bestellen.
Mijn advies ga niet in de lage range zitten maar kies voor een midrange kachel bij een kachelboer die je service en onderdelen kan leveren. Zal je op een koude winterdag wanneer je je kachel echt nodig hebt een hoop ellende, irri- en frustratie besparen.
Nou spreek je jezelf toch echt tegen :
En een post later zeg je :Ik ben nooit echt tevreden geweest vanwege het geluid
En qua service over Sannover is al voldoende geschreven maar als je dat niet wilt aannemen omdat je graag een goedkope kachel wilt rechtkletsen voor je zelf ook prima maar vraag het dan niet hier op dit forum.Nogmaals; het geluid maakt me niet zoveel uit.
Sannover en service zijn 2 zaken die niet stroken met elkaar, en mocht je daar aan twijfelen zou ik zeggen bel of mail ze een keer en vraag eens hoe je een een veel voorkomend onderdeel (vijzel motor ofzo) kunt bestellen.
Mijn advies ga niet in de lage range zitten maar kies voor een midrange kachel bij een kachelboer die je service en onderdelen kan leveren. Zal je op een koude winterdag wanneer je je kachel echt nodig hebt een hoop ellende, irri- en frustratie besparen.
Die eerste quote ging over die Rave 80, de oude kachel ;-)
@Ferret
Huh je stoorde je wel aan de herrie van je oude kachel, maar bij een nieuwe kachel ga je je daar niet aan storen ?
Ik denk dat er hier iets lost in translation gaat
Succes iig met je keuze ben benieuwd wat het gaat worden.
Huh je stoorde je wel aan de herrie van je oude kachel, maar bij een nieuwe kachel ga je je daar niet aan storen ?
Ik denk dat er hier iets lost in translation gaat
Zonder geluid. https://www.nedita.com/ke...ende-typen-pelletkachels/ Op pellets en hout.cyclone schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:10:
@Ferret
Ik denk dat er hier iets lost in translation gaat![]()
Vallen wel de gaten in je portemonnee.
@Ferret Is de Nordic Fire Rave 80 ook niet stil? Ik heb de originele (en veel goedkopere) Ravelli en ben niet tevreden over het geluid van de schroefwiel motor. Ik dacht dat de Nordic Fire met continue motor relatief stil zou moeten zijn.
Weinig aanbod in klassiek ogende kachels. Geen idee wat ik nu als opvolger zou moeten nemen..
Weinig aanbod in klassiek ogende kachels. Geen idee wat ik nu als opvolger zou moeten nemen..
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
Hahaha goedkoopste kachel begint bij 5k, denk niet dat dit in het budget valt als je ook serieus een Sannover Anita van nog geen 700 euro overweegtSeafarer schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:10:
[...]
Zonder geluid. https://www.nedita.com/ke...ende-typen-pelletkachels/ Op pellets en hout.![]()
Vallen wel de gaten in je portemonnee.
vinniefireman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:36:Ik dacht dat de Nordic Fire met continue motor relatief stil zou moeten zijn.
Mijn Rave 80 had geen continu draaiende motor. Ik had bij deze juist erg veel geluid bij de blower. Vanaf stand 3 kon je er geen normaal TV meer bij kijken.
Overlegd met m'n vrouw en tja, die zegt: 'Jij moet hen schoonmaken". Dus nu de knoop doorhakken of het die Artel NextGen 9 wordt of toch eentje van QualityHeating/Gaslooswonen...
Die van Gasloos wonen staat niet bij of de vijzel start stop of continue is.
De Artel NextGen 9 is de vijzel wel continue (dus stiller) voordeel van deze kachel is dat er een duepi moederbord inzit waar je simpel en goedkoop een ESP32 op aansluit die je dan zo weer in Home Assistant gooit en zo heel simpel en goedkoop een eigen regeling / thermostaat uit en aan op afstand (en alles wat je nog meer wil / kan bedenken) kan bouwen.
Zo houd ik dus mijn tuinhuis in de winter met mijn Julia vorst en condens vrij. Werkt echt perfect.
Dus als je graag met HomeAssistant aan de gang wil gaan is de Artel echt een aanrader. Geloof dat ik zelfs het aansluitschema van de connector afgelopen jaar in dit topic geplaatst heb (zal even kijken of ik hem kan vinden).
Gevonden of gewoon naar de git van deze kanjer !
De Artel NextGen 9 is de vijzel wel continue (dus stiller) voordeel van deze kachel is dat er een duepi moederbord inzit waar je simpel en goedkoop een ESP32 op aansluit die je dan zo weer in Home Assistant gooit en zo heel simpel en goedkoop een eigen regeling / thermostaat uit en aan op afstand (en alles wat je nog meer wil / kan bedenken) kan bouwen.
Zo houd ik dus mijn tuinhuis in de winter met mijn Julia vorst en condens vrij. Werkt echt perfect.
Dus als je graag met HomeAssistant aan de gang wil gaan is de Artel echt een aanrader. Geloof dat ik zelfs het aansluitschema van de connector afgelopen jaar in dit topic geplaatst heb (zal even kijken of ik hem kan vinden).
Gevonden of gewoon naar de git van deze kanjer !
[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 20-08-2026 20:32 ]
@cyclone Dank voor je reactie. Ik neig ook naar de Artel maar ik zit nog met één vraag; de warme luchtstroom komt bij zo'n beetje elke pelletkachel via de voorkant en wordt schuin naar beneden geblazen. Warme lucht stijgt op en zodoende krijg je een circulatie.
Bij de NextGen zit de warmte afgifte aan de bovenkant waardoor de warmte meteen naar de hoogte wordt geblazen. Zal hierdoor de vloer niet kouder aanvoelen? Nogmaals, ik woon op een schip en de vloer is standaard al koel en in de wintermaanden gewoon koud. Ik ben bang dat dit type kachel dus niet lekker zal werken hier aan boord.
Ik zoek naar reviews op YT enzo en ik lees veel positieve zaken dus het zal best een goede kachel zijn maar of dat ook zo in mijn situatie is betwijfel ik dus....
Bij de NextGen zit de warmte afgifte aan de bovenkant waardoor de warmte meteen naar de hoogte wordt geblazen. Zal hierdoor de vloer niet kouder aanvoelen? Nogmaals, ik woon op een schip en de vloer is standaard al koel en in de wintermaanden gewoon koud. Ik ben bang dat dit type kachel dus niet lekker zal werken hier aan boord.
Ik zoek naar reviews op YT enzo en ik lees veel positieve zaken dus het zal best een goede kachel zijn maar of dat ook zo in mijn situatie is betwijfel ik dus....
Zal wel goed komen, uiteindelijk warmt heel de ruimte op.Ferret schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:45:
@cyclone Dank voor je reactie. Ik neig ook naar de Artel maar ik zit nog met één vraag; de warme luchtstroom komt bij zo'n beetje elke pelletkachel via de voorkant en wordt schuin naar beneden geblazen. Warme lucht stijgt op en zodoende krijg je een circulatie.
Ik neem aan dat je op andere schepen wel radiatoren tegen bent gekomen? Daar gaat de warme lucht toch ook naar boven?Ferret schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:45:
@Ferret mijn Julia blaast wel naar voren maar ook niet echt naar beneden. Mijn tuinhuis heeft een geïsoleerde houten vloer maar is niet warm te krijgen in de winter. Oplossing hiervoor is een kleed en sloffen aan.
Dus al zou je rechtstreeks op de vloerblazen dan nog warm je dan alleen het stukje vloer op waar de kachel blaast en is de rest van je vloer koud.
Ik snap je issue erg goed, want ook ik vind die koude vloer maar niks, dus ik heb weleens overwogen om met een dieselheater te gaan experimenteren of warme lucht blazen onder de vloer (zit een spouw tussen de isolatie en de houten planken van zo'n 25 cm) zou helpen.
Dat experiment is er nooit van gekomen, maar stel dat dit zou werken dan zou je dat kunnen faciliteren met een pellet kachel met een 2de blaas uitgang (ben deze in dit topic weleens tegengekomen) en die onder je vloer te laten blazen.
Maar goed weet niet of jij nog ruimte (een ruim ofzo) onder je vloer hebt.
Woon je op een schip (staal) of op een ark (beton) ? En heb je de vloer geisoleerd?
Dus al zou je rechtstreeks op de vloerblazen dan nog warm je dan alleen het stukje vloer op waar de kachel blaast en is de rest van je vloer koud.
Ik snap je issue erg goed, want ook ik vind die koude vloer maar niks, dus ik heb weleens overwogen om met een dieselheater te gaan experimenteren of warme lucht blazen onder de vloer (zit een spouw tussen de isolatie en de houten planken van zo'n 25 cm) zou helpen.
Dat experiment is er nooit van gekomen, maar stel dat dit zou werken dan zou je dat kunnen faciliteren met een pellet kachel met een 2de blaas uitgang (ben deze in dit topic weleens tegengekomen) en die onder je vloer te laten blazen.
Maar goed weet niet of jij nog ruimte (een ruim ofzo) onder je vloer hebt.
Woon je op een schip (staal) of op een ark (beton) ? En heb je de vloer geisoleerd?
Het is een stalen schip, een kustvaarder. De ruimte waar de kachel staat is het voormalig ruim dus de vloer ligt zo'n 25cm boven vlak (onderkant van het schip). Tevens is de vloer, hardhout, slecht geïsoleerd, iets wat we ooit nog hadden zullen aanpakken. Dat is er steeds niet van gekomen en ook dit jaar gaat dat niet lukken.
De vloer is dus altijd koel en in de winter periode koud. Daar komt bij dat de vorige eigenaar een deel van het vlak, daar waar de kachel staat, tussen de spanten vol gegooid heeft met beton en daar weer tegels overheen. Daar zit dus totaal geen isolatie en vormt zodoende een koudebrug met het water er onder.
Ik denk toch dat ik voor die van QualityHeating ga omdat ik het gevoel heb dat deze vanwege de warmtestroom een betere keuze is.
De vloer is dus altijd koel en in de winter periode koud. Daar komt bij dat de vorige eigenaar een deel van het vlak, daar waar de kachel staat, tussen de spanten vol gegooid heeft met beton en daar weer tegels overheen. Daar zit dus totaal geen isolatie en vormt zodoende een koudebrug met het water er onder.
Ik denk toch dat ik voor die van QualityHeating ga omdat ik het gevoel heb dat deze vanwege de warmtestroom een betere keuze is.
Tja als ik dit zo lees ga je jouw vloer iig niet warm krijgen gezien je een ideale koudebrug naar het vlak / water hebt liggen. Fijn in de zomer wel (lekker koel) maar tenzij je het hele water waar je op ligt naar 20 graden wilt / kunt stoken (grapje dus) zal alle energie die je in je vloer stopt verdwijnen in de stalen huid van het schip en het water.
Dus denk dat het niet uitmaakt of je nou wel of geen warme lucht op je vloer blaast. En qua keuze doen wat goed voelt. Je hebt nu iig alle info om een weloverwogen beslissing te nemen.
Dus denk dat het niet uitmaakt of je nou wel of geen warme lucht op je vloer blaast. En qua keuze doen wat goed voelt. Je hebt nu iig alle info om een weloverwogen beslissing te nemen.
Dus jouw isolatie loopt eigenlijk onder de balklaag door en tussen de balken zit alleen maar lucht?cyclone schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:17:
of warme lucht blazen onder de vloer (zit een spouw tussen de isolatie en de houten planken van zo'n 25 cm) zou helpen.
Ik snap niet waarom dit zo gedaan is maar als je het opvult met EPS of zelfs PIR (duur) dan krijg je bijna warme voeten.
Al eens geprobeerd om beide situaties in UBAKUS te zetten? En te vergelijken?
Vandaag weekend en mooi weer dus maar vast de palletkachel zijn jaarlijkse beurtje gegeven. Had in de vakantie een nieuw vloertje gelegd en geverfd dus hij stond ook maar wat lamlendig in de hoek te verstoffen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4P5HUVDBc7TndDHNM5uL7Ruz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WElOUpipmEcHnYQJ1AUf0kh9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PplkESmv5m3diqJiKmzgJzKi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fvdXf8cRgGNfK7nyzBkb0Ohq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DyUEEceRCbSJ34hhuczo6qJP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jh7lUJFWcNgSrXdcrV5nTVli.jpg?f=user_large)
Knapt er altijd wel lekker van op, dankbare klus. Kwam weer een boel as uit, maar met de compressor krijg je alles echt weer lekker schoon.
Zet hem morgen wel weer in elkaar.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qvech3fsk81s4NnuGdAhMXPe.jpg?f=user_large)
Nu eerst een koude
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4P5HUVDBc7TndDHNM5uL7Ruz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WElOUpipmEcHnYQJ1AUf0kh9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PplkESmv5m3diqJiKmzgJzKi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fvdXf8cRgGNfK7nyzBkb0Ohq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DyUEEceRCbSJ34hhuczo6qJP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jh7lUJFWcNgSrXdcrV5nTVli.jpg?f=user_large)
Knapt er altijd wel lekker van op, dankbare klus. Kwam weer een boel as uit, maar met de compressor krijg je alles echt weer lekker schoon.
Zet hem morgen wel weer in elkaar.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qvech3fsk81s4NnuGdAhMXPe.jpg?f=user_large)
Nu eerst een koude
They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.
Oww goeie.... Dat zal ik idd ook maar eens doen. Ziet er weer spik en span uit
Ik heb uiteindelijke gekozen voor een Mareli Onyx Air met een max. vermogen van 12kW. Deze was nu goed geprijsd bij een leverancier en is eigenlijk precies wat ik zocht.
Nu alleen hulptroepen regelen om het ding aan boord te krijgen want hij weegt 126kg. Ik moet eerst 13 treden de dijk op, 12 treden de dijk af aan de waterkant, loopbrug over, ponton over, schip op en daarna via twee steile trappen in het vooronder naar binnen. Ik kan stukken doen met een steekwagen en hondjes maar er zal ook getild moeten worden... Afijn, het zal wel lukken :-)
Nu alleen hulptroepen regelen om het ding aan boord te krijgen want hij weegt 126kg. Ik moet eerst 13 treden de dijk op, 12 treden de dijk af aan de waterkant, loopbrug over, ponton over, schip op en daarna via twee steile trappen in het vooronder naar binnen. Ik kan stukken doen met een steekwagen en hondjes maar er zal ook getild moeten worden... Afijn, het zal wel lukken :-)
@Ferret doe eens een link en wat meer info wat was je er nú uiteindelijk voor kwijt ?
Dit is 'em: https://www.pelletkachelverkoop.nl/product/22860847/onyx-air-8-10-en-12-kw-zwartcyclone schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:06:
@Ferret doe eens een link en wat meer info wat was je er nú uiteindelijk voor kwijt ?
Ik heb voor de 12kW versie gekozen alhoewel ik geen idee heb hoe ze dit doen want alle specs zijn voor alle drie de versies hetzelfde dus hoe dan het verschil in het vermogen geregeld wordt weet ik niet. Het is in elk geval geen Chinees
Flink stuk tillen dus, ik zou hem proberen deels uit elkaar te halen, elke kilo scheelt weer… Succes!Ferret schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:42:
Ik heb uiteindelijke gekozen voor een Mareli Onyx Air met een max. vermogen van 12kW. Deze was nu goed geprijsd bij een leverancier en is eigenlijk precies wat ik zocht.
Tip. Ze worden vaak op een pallet geleverd maak een eenvoudige constructie om de pellet heen zodat je hem makkelijk kan tillen. Met 3 of 4 man kan je hem makkelijk tillen alleen niet pakken.Ferret schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:42:
Hoi ik ben nieuw hier op tweakers, heb al vele topics gelezen maar zie niet mijn probleem/vraag maar weet ook niet zo goed of ik op deze manier nu een nieuwe vraag aan jullie kan/ mag stellen. Kort de situatie met de vraag. Ik wil een palletkachel aanschaffen voor het verwarmen van mijn keuken. 4x7x2.5 zeg 70m3. Nu alleen vloerverwarming hh20cm moet dus best wat stoken om het warm te krijgen maar lukt wel. Ik wil de vloer naar confor brengen zo 15graden en met de pallet kachel met thermostaat de ruimte verwarmen. Op zich geen probleem maar zit met hoe ik de vloer op 15graden houd? Vloerverwarming zit traditionele cv gas ketel die ook andere radiatoren verwarmt. Ik hoor graag of ik het in het juiste topic heb gezet en natuurlijk hoop ik op een goed advies voor de vloerverwarming
Als je een traditionele gasketel hebt, dan wordt deze waarschijnlijk via een kamerthermostaat gestuurd. Je zou deze thermostaat (aannemende dat deze in de keuken zit) in een andere ruimte kunnen plaatsen waar deze niet direct wordt beïnvloed door warmte van de de pellet kachel. Mocht je thermostatische radiatorkranen op de radiatoren in de keuken hebben, dan gaan die automatisch verder dicht als de pellet kachel voldoende warmte afgeeft. Eventueel nog andere opties afhankelijk van merk en type cv ketelpjottervt schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:34:
Hoi ik ben nieuw hier op tweakers, heb al vele topics gelezen maar zie niet mijn probleem/vraag maar weet ook niet zo goed of ik op deze manier nu een nieuwe vraag aan jullie kan/ mag stellen. Kort de situatie met de vraag. Ik wil een palletkachel aanschaffen voor het verwarmen van mijn keuken. 4x7x2.5 zeg 70m3. Nu alleen vloerverwarming hh20cm moet dus best wat stoken om het warm te krijgen maar lukt wel. Ik wil de vloer naar confor brengen zo 15graden en met de pallet kachel met thermostaat de ruimte verwarmen. Op zich geen probleem maar zit met hoe ik de vloer op 15graden houd? Vloerverwarming zit traditionele cv gas ketel die ook andere radiatoren verwarmt. Ik hoor graag of ik het in het juiste topic heb gezet en natuurlijk hoop ik op een goed advies voor de vloerverwarming
Heb je al eens bekeken wat het minimum vermogen is van een pelletkachel?pjottervt schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:34:
Ik denk dat je de keuken uitbrand. kwa warmte.
Je kunt denken aan Evohome/Tapo. Die systemen regelen de warmte per ruimte. Op het moment dat je de pelletkachel aan zet, en het wordt warmer dan de 15 graden, wordt de CV in die ruimte uitgezet. Dit werkt bij mij perfect.pjottervt schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:34:
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ik denk dat jullie een beetje te moeilijk denken, dit bereikt niet het resultaat dat @pjottervt zoekt. Met deze oplossingen gaat de vloerverwarming helemaal uit en koelt de vloer af in de keuken.
Wat je moet doen is de toevoer naar de keuken zo knijpen dat de temperatuur op de gewenste 15 graden uitkomt, dan gewoon mee laten lopen op de kamer thermostaat. Heb ik hier ook zo en werkt goed, een vloer die van het koude af is en de temperatuur in de ruimte regel ik met de pelletkachel.
Wat je moet doen is de toevoer naar de keuken zo knijpen dat de temperatuur op de gewenste 15 graden uitkomt, dan gewoon mee laten lopen op de kamer thermostaat. Heb ik hier ook zo en werkt goed, een vloer die van het koude af is en de temperatuur in de ruimte regel ik met de pelletkachel.
Dat klopt @Knielen vloer moet enigsinds warm blijven als confor temperatuur. Mijn situatie is iets gecompliceerder ik werk met 2 thermostaten 1 aan/uit in de wk en 1 modulerende in de keuken. We zijn met 2 personen en leven doordeweeks vooral in de keuken. De therostaat in de kamer staat op 5gr mocht het gaan vriezen. In het weekend ergens vrijdag in de middag ga ik de vloer in de wk opwarmen en stook daar bij met hout als het heel koud is. Dus voor doordeweeks wil ik de pallet kachel gebruiken op een thermostaat dat je savonds niet in een ijspaleis zit. Het verplaatsen van de keuken thermostaat naar de woonkamer is dus lastig in mijn geval. Ik zat meer te denken aan een thermostaat die een vloer sensor heeft net als bij elektrische vloerverwarming. Maar geen idee of die bestaat en of dat kan gaan werken
/f/image/DytnQPqRmQSv2k0md5WY7bIu.png?f=fotoalbum_large)