Klinkt wel een beetje bekend, bij de installatie van de kachel zat deze maar vast met 1 muurbeugel. Later heb ik deze voorzien van nog een extra muurbeugel.
De conclusie snap ik niet helemaal.Darkz0rs schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:07:
[...]
Feit blijft dat iemand niet goed gemeten heeft. Ik weet zeker dat de poten rond op stelbaar zijn. Kan je vanaf de bovenkant er geen inbus in duwen?
Dat is namelijk helemaal niet wat er gebeurt is.
Feit is wel dat verkeerde maten in diverse online tekeningen staan voor de Julia Next en de uitgang is fixed ipv semi-flexibel.
Hoe dan ook, juiste pakking is binnengekomen.
Wel weer typisch dat de verkeerde schroeven meegeleverd waren, 5mm zelftappers (bah).
Deze passen niet eens door de flens zelf (meegeleverd met dus de pakking)
De flens van de kachel zelf is voorbereid met M4 getapt, dus uiteindelijk daar maar paar M4 bouten met veerringen voor gehaald.
(Ik vind M4 wel heel weinig)
De achterpoten zaten klem, dus ik heb inderdaad de zijkant eraf gehaald.
Inmiddels juiste hoogte in kunnen stellen zoals het juist wel gemeten was.
De kachel staat een klein beetje uit het lood.
Samen met de pakking is het allemaal goed gekomen.
Horizontaal staat het ook waterpas.
De flauwe bocht in de pijp komt doordat rookkanaal onderaan net iets scheef is (oud huis).
De muur (en vloer) vernieuwen we nog wel een andere keer. Nu eindelijk warmte zonder iedere keer bakken met geld te moeten betalen!
De rook op de muur is nog van de vorige bewoners, die hadden daar kastje met een kaars.
:strip_exif()/f/image/irHraPLwwesice7UFeuBfuqB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H3iExODswhwGdWL8XLsjM8Qd.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi man, geniet ervan!B_FORCE schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:28:
[...]
De conclusie snap ik niet helemaal.
Dat is namelijk helemaal niet wat er gebeurt is.
Feit is wel dat verkeerde maten in diverse online tekeningen staan voor de Julia Next en de uitgang is fixed ipv semi-flexibel.
Hoe dan ook, juiste pakking is binnengekomen.
Wel weer typisch dat de verkeerde schroeven meegeleverd waren, 5mm zelftappers (bah).
Deze passen niet eens door de flens zelf (meegeleverd met dus de pakking)
De flens van de kachel zelf is voorbereid met M4 getapt, dus uiteindelijk daar maar paar M4 bouten met veerringen voor gehaald.
(Ik vind M4 wel heel weinig)
De achterpoten zaten klem, dus ik heb inderdaad de zijkant eraf gehaald.
Inmiddels juiste hoogte in kunnen stellen zoals het juist wel gemeten was.
De kachel staat een klein beetje uit het lood.
Samen met de pakking is het allemaal goed gekomen.
Horizontaal staat het ook waterpas.
De flauwe bocht in de pijp komt doordat rookkanaal onderaan net iets scheef is (oud huis).
De muur (en vloer) vernieuwen we nog wel een andere keer. Nu eindelijk warmte zonder iedere keer bakken met geld te moeten betalen!
De rook op de muur is nog van de vorige bewoners, die hadden daar kastje met een kaars.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Vorig jaar uiteindelijk niet doorgezet, maar morgen komt er een gerenommeerd bedrijf uit de regio kijken voor een eerste offerte pelletkachel, waarbij deze door 2 verdiepingen moet en dan schuin langs het dak naar buiten op het hoogste punt (of zij moeten nog andere opties hebben) om de buren niet tot overlast te zijn.
Ben wel een beetje bang voor de prijzen... Iemand een vergelijkbaar rookkanaal aan laten leggen? De pelletkachel gaat puur als bijverwarming dienen, maar ik heb wel eisen aan het esthetische. Zo wil ik geen LED display in het zicht bijvoorbeeld, omdat dit enorm afbreuk doet aan de beleving naast een "vuurtje". Ook qua geluid twijfel ik nog steeds omdat de meeste enorm staan te blazen. Zijn er specifieke modellen waar dit ook echt uit kan, of is dat een domme vraag? Verder heeft een Nordic Fire zo'n automatisch leegmaak-bakje, gimmick of is zoiets echt meerwaarde?
Ben wel een beetje bang voor de prijzen... Iemand een vergelijkbaar rookkanaal aan laten leggen? De pelletkachel gaat puur als bijverwarming dienen, maar ik heb wel eisen aan het esthetische. Zo wil ik geen LED display in het zicht bijvoorbeeld, omdat dit enorm afbreuk doet aan de beleving naast een "vuurtje". Ook qua geluid twijfel ik nog steeds omdat de meeste enorm staan te blazen. Zijn er specifieke modellen waar dit ook echt uit kan, of is dat een domme vraag? Verder heeft een Nordic Fire zo'n automatisch leegmaak-bakje, gimmick of is zoiets echt meerwaarde?
Mijn boefje is liev!
@JB dat 'enorm staan te blazen' lijkt me (aanname mijn kant) bij kachels die ingesteld staan niet als ''bijverwarming'', maar meer als ''verwarming''. Wat ik probeer te zeggen, daar heb je zelf ook de hand in. Voor wat bijverwarming hoef je hem m.i. niet hard te laten werken.
En 'uit' lijkt me niet handig. Je wilt altijd iets van flow hebben om de warmte te verspreiden.
Oh dat is prima hoor, maar ik wil gewoonweg geen "fan gevoel" als ik er naast zit zeg maar. Omdat het als bijverwarming gaat dienen, hoeft ie niet full-pull te werken normaliter, maar dient het ook het sfeer-doel in de beoogde zithoekPerkouw schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:36:
@JB dat 'enorm staan te blazen' lijkt me (aanname mijn kant) bij kachels die ingesteld staan niet als ''bijverwarming'', maar meer als ''verwarming''. Wat ik probeer te zeggen, daar heb je zelf ook de hand in. Voor wat bijverwarming hoef je hem m.i. niet hard te laten werken.En 'uit' lijkt me niet handig. Je wilt altijd iets van flow hebben om de warmte te verspreiden.
Mijn boefje is liev!
@JB Nee geen ervaring mee anders dan dat ik het ALTIJD te duur vind en daarom tot op heden al mijn kachels na de eerste kachel (en dus gezien dat het geen rocket science is ) altijd zelf gedaan.
Heb er inmiddels 4 geïnstalleerd (ben in de loop der jaren een keer of wat verhuisd) en haalde altijd hier mijn spullen die ik nodig had. Kun je een beetje dadelijk kijken op de offerte wat ze rekenen (of het een beetje markt conform is en als je een beetje handig bent kun je ook de uurprijs ongeveer wel terugrekenen)
Prima advies overigens ook hier
https://heatingworld.nl/pelletkachel-afvoer
Heb er inmiddels 4 geïnstalleerd (ben in de loop der jaren een keer of wat verhuisd) en haalde altijd hier mijn spullen die ik nodig had. Kun je een beetje dadelijk kijken op de offerte wat ze rekenen (of het een beetje markt conform is en als je een beetje handig bent kun je ook de uurprijs ongeveer wel terugrekenen)
Prima advies overigens ook hier
https://heatingworld.nl/pelletkachel-afvoer
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
@JB lijk eens naar een MCZ Ego of MCZ Eiko. De laatste draait helemaal op natuurlijke confectie en staat dus niet met een ventilator te blazen. Hier is zojuist de EGO Core geïnstalleerd. Die is erg stil en op de lagere standen gaat de ventilator geheel uit.
Ik kijk naar wat strakkere uitvoeringen momenteel, maar puur op design. De Eiko komt daar ook in de buurt inderdaad, maar die "autogrill kachels" vind ik niet mooiChatslet schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:41:
@JB lijk eens naar een MCZ Ego of MCZ Eiko. De laatste draait helemaal op natuurlijke confectie en staat dus niet met een ventilator te blazen. Hier is zojuist de EGO Core geïnstalleerd. Die is erg stil en op de lagere standen gaat de ventilator geheel uit.
Kalor Petit/Futura of een Duroflame Abel/Rinus maar van die Duroflame lees ik in dit topic ook dat ze slecht te onderhouden zijn etc? Een ronde zoals die Abel vind ik erg strak, maar die is meteen ook weer 3x zo duur als een Kalor Petit/Futura...
Mijn boefje is liev!
MCZ heeft ook nog wel strakkere designs in het assortiment. Over het algemeen zijn die kachels erg stil en als je de buren niet tot last wilt zijn dan is de core uitvoering een goede keuze. Geen rook en is niet te ruiken.
Wij waren ongeveer 2000 euro kwijt, maar dat was monteren in al bestaand kanaal.JB schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:21:
Vorig jaar uiteindelijk niet doorgezet, maar morgen komt er een gerenommeerd bedrijf uit de regio kijken voor een eerste offerte pelletkachel, waarbij deze door 2 verdiepingen moet en dan schuin langs het dak naar buiten op het hoogste punt (of zij moeten nog andere opties hebben) om de buren niet tot overlast te zijn.
Ik kan je evt de factuur laten zien, deze was heel mooi onderverdeeld incl materialen ed.
Daarnaast nog wat aanpassingen aan schoorsteen en vooral muur waar een deel uitgefreesd moest worden.
Zonder dat freeswerk zou ik het ergens rond de 1500-1700 euro schatten.
Wij zijn voor een Julia Next gegaan, vooral omdat ons budget niet heel veel meer toeliet (en de echte fancy kachels zijn ineens zeker twee keer zoveel).
Deze is op standje 1 NET-aan hoorbaar (en wij zitten er behoorlijk dicht op).
Dat enorme blazen herken ik niet.
Wel af en toe dat de kachel in een soort afkoel/blaas modus gaat tussendoor ofzo?
(begrijp dit ook nog niet helemaal eerlijk gezegd).
Dat duurt echter maar een minuut of twee.
Display zit hier aan de bovenkant aan de achterkant, en kunnen wij vanaf de bank niet zien.
@B_FORCE hier is het dus door 2 verdiepingen heen (beton) en dus niet in een bestaand rookkanaal. Geen idee of dat juist goedkoper of duurder is. Qua materiaal zou ik denken dat je een mooi afgewerkte buis nodig hebt in mijn geval, dus duurder maar wellicht wel minder arbeid dan in een bestaand rookkanaal?
Mijn boefje is liev!
In ons geval hebben ze een flexibele RVS buis in het bestaande rookkanaal gebruikt, met daaromheen van de isolatie korrels ed.JB schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:34:
@B_FORCE hier is het dus door 2 verdiepingen heen (beton) en dus niet in een bestaand rookkanaal. Geen idee of dat juist goedkoper of duurder is. Qua materiaal zou ik denken dat je een mooi afgewerkte buis nodig hebt in mijn geval, dus duurder maar wellicht wel minder arbeid dan in een bestaand rookkanaal?
In jouw geval is het gewoon wat simpele buizen, maar moeten ze wel ergens gaten boren + naar buiten + evt afwerken.
Jaren geleden bij iemand geholpen waarbij we toen zelf de koofjes om de buizen heen zelf hebben gedaan + afgewerkt.
Ik denk dat je ongeveer hetzelfde kwijt bent.
Gewoon offerte laten maken, dan weet je het vanzelf
Hoe ga je die schoon houden ?B_FORCE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:01:
[...]
In ons geval hebben ze een flexibele RVS buis in het bestaande rookkanaal gebruikt,
Voordeel van een gladde buis is dat je hem juist zo lekker schoon kan (laten) borstelen maar zo'n flexibele buis is een feest voor allerlei afzettingen van creosoot.
Ben wel benieuwd of je daar nog tips bij gehad hebt (zal vast goed zijn maar ik vraag het me eventjes hardop af).
@B_FORCE Julia is een prima kacheltje en zeker voor de buck a huge bang. Probleemloos en zeker omdat het de next is heb je niet het gebonk van de vijzel motor. Ja de ventilator is hoorbaar omdat hij in modulatie niet uit kan.
@cyclone de flexibel RVS kan gewoon geveegd worden de meeste aanslag zit in de lage regionen eerste 2 meter. Vegen doe je met een kunstof borstel. Ander gaat je pijp aan gort. De meeste rvs flex buizen zijn ook dubbelwandig. Dus zeker stevig genoeg om flink te vegen.
@cyclone de flexibel RVS kan gewoon geveegd worden de meeste aanslag zit in de lage regionen eerste 2 meter. Vegen doe je met een kunstof borstel. Ander gaat je pijp aan gort. De meeste rvs flex buizen zijn ook dubbelwandig. Dus zeker stevig genoeg om flink te vegen.
Die gaat door de schoorsteen zelf, die op zichzelf al niet helemaal recht is.cyclone schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:48:
[...]
Hoe ga je die schoon houden ?
Voordeel van een gladde buis is dat je hem juist zo lekker schoon kan (laten) borstelen maar zo'n flexibele buis is een feest voor allerlei afzettingen van creosoot.
Ben wel benieuwd of je daar nog tips bij gehad hebt (zal vast goed zijn maar ik vraag het me eventjes hardop af).
(er zit een flauw bocht in, beetje moeilijk uit te leggen)
Dus een andere oplossing was sowieso vrij moeilijk geweest denk ik.
Wij zijn van plan om daar eens peer jaar gewoon dezelfde installateur/schoorsteenveger voor te vragen.
Voor 80-90 euro ga ik dan echt niet zelf klooien + hebben we altijd bewijs voor de verzekering ed
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 06-10-2025 22:39 ]
Ik denk dat "hoorbaar" ook wel wat overdreven is, tenzij je echt van absolute stilte houdt oid.Darkz0rs schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:13:
@B_FORCE Julia is een prima kacheltje en zeker voor de buck a huge bang. Probleemloos en zeker omdat het de next is heb je niet het gebonk van de vijzel motor. Ja de ventilator is hoorbaar omdat hij in modulatie niet uit kan.
Het is achtergrond gezoem op zijn best.
Helemaal probleemloos zou ik hem niet willen noemen.
Er zijn wel wat punten die beter kunnen.
De afstandbediening is bijvoorbeeld echt wel heel erg spartaans.
Daarnaast is de afwerking en montage hier en daar zozo (we hebben nu al 1 schroef die fabrieksaf al kapot is bijvoorbeeld).
We kregen een heel pakket papier erbij, maar geen van de handleidingen is echt goed geschreven en merendeel gaat zelfs over een andere soort kachel (met dezelfde bediening).
Technische deel wordt überhaupt niks over verteld, enkel hoe evt schoon te maken enzo.
Maar goed, ik ken andere merken die duurder zijn, waar dit (helaas) ook voorkomt.
Hoe is Kalor dan gepositioneerd want die starten met een Petit en Futura toch ook rond die prijzen?
Mijn boefje is liev!
Jullie nog tips/eigen ervaring met goede Cv-pellet kachels ?
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Wij hebben een Rika geen goedkope kachel maar wel heel stil minimaal en makkelijk onderhoud. Je kan er alle type pellets ingooien temperatuur, zuurstof toevoer enz. regelt deze kachel helemaal zelf. Je kan hem op de Wifi aansluiten en wij hebben hem Homekit i.c.m. een Tado thermostaat. Je moet hem alleen nog vullen met pellets
@NoUser Niet direct ervaring maar we hebben er wel onderzoek naar gedaan. Komt zo'n beetje op het volgende neer: Daar waar de kachel wordt aangesloten moeten de leidingen voldoende dik zijn. Normaal heeft een CV systeem dikkere leidingen aan het begin (bij de ketel) en worden die dunner naarmate je daar verder vandaan zit. Aanvoer van warmte uit de pelletkachel is niet constant maar gaat in telkens met een hele hoge aanvoertemperatuur in korte stukjes van een paar minuten wel en dan weer een langere tijd niet. Dat heeft er mee te maken dat de kachel anders te snel afkoelt waardoor je condens en aanslag krijgt. Hierdoor werkt het allemaal prima met flinke radiatoren die allemaal open staan maar met vloerverwarming totaal niet. Heb je een thermostaat met zone regeling zoals Honeywell oid dan is het helemaal een no-go. Ook krijg je aardig wat buizen, ventielen en kleppen achter de kachel waardoor hij minder strak op de muur kan. Omdat wij enkel vloerverwarming hebben en ook nog eens zoneregeling was het voor ons dus geen optie. Als het al kon dan zou ik het persoonlijk alleen maar doen als ik de kachel in een schouw kwijt kan vanwege het hele laboratorium dat er achter komt.
Ben het merk even kwijt, ben nu op vakantie, maar ik heb een Duitse voor 2500 euro. 10kW water en 3 kW lucht verwarming. Werkt prima maar ik heb er al vanuit mijn wp een 400 liter buffer vat tussen staan, en van daaruit gaat het verder naar het huis. De kachel staat gewoon simpel in de retour leiding naar de bufferNoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:18:
1 PVoutput . Dongen NB
Vanuit mijn kachel gaan de leidingen naar boven, daar is ook de lokatie van het laboratorium.....Chatslet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:50:
@NoUser Niet direct ervaring maar we hebben er wel onderzoek naar gedaan. Komt zo'n beetje op het volgende neer: Daar waar de kachel wordt aangesloten moeten de leidingen voldoende dik zijn. Normaal heeft een CV systeem dikkere leidingen aan het begin (bij de ketel) en worden die dunner naarmate je daar verder vandaan zit. Aanvoer van warmte uit de pelletkachel is niet constant maar gaat in telkens met een hele hoge aanvoertemperatuur in korte stukjes van een paar minuten wel en dan weer een langere tijd niet. Dat heeft er mee te maken dat de kachel anders te snel afkoelt waardoor je condens en aanslag krijgt. Hierdoor werkt het allemaal prima met flinke radiatoren die allemaal open staan maar met vloerverwarming totaal niet. Heb je een thermostaat met zone regeling zoals Honeywell oid dan is het helemaal een no-go. Ook krijg je aardig wat buizen, ventielen en kleppen achter de kachel waardoor hij minder strak op de muur kan. Omdat wij enkel vloerverwarming hebben en ook nog eens zoneregeling was het voor ons dus geen optie. Als het al kon dan zou ik het persoonlijk alleen maar doen als ik de kachel in een schouw kwijt kan vanwege het hele laboratorium dat er achter komt.
1 PVoutput . Dongen NB
ThanksChatslet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:50:
Wij zijn aan het overwegen, er staat hier al een Edilkamin (zonder CV gedeelte) in de woonkamer, naar een echte CV-pellet kachel ketel op zolder, zonder raampje, welke dan een groot buffervat opwarmt. Eigenlijk als vervanging voor een gas CV-ketel. Dat het er technisch uitziet is alleen maar mooi... Je bent een techneut of je bent het niet, niet in de woonkamer hoor, haha
Zou je na je vakantie kunnen laten weten welke het betreft ?reneeke1970 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:56:
[...]
Ben het merk even kwijt, ben nu op vakantie, maar ik heb een Duitse voor 2500 euro. 10kW water en 3 kW lucht verwarming. Werkt prima maar ik heb er al vanuit mijn wp een 400 liter buffer vat tussen staan, en van daaruit gaat het verder naar het huis. De kachel staat gewoon simpel in de retour leiding naar de buffer
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 17% gewijzigd door NoUser op 07-10-2025 20:26 ]
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
@B_FORCE hoorbaar is idd definieerbaar per persoon. Wij vonden het een soort 50hz brom. Maar ik vond het een fijne en eenvoudig kacheltje. En komt net als vele andere uit de AMG stal. Dus andere behuizing identieke technieken. Zelf hebben wij nu een normale al jaren trouwens. En die zet de kamer ventilatie uit in modulatie dan hoeft de kachel niet steeds te starten.
| 🔥 Pelletprijzen overzicht (gesorteerd op €/1000kg) | ||||||||||
| Pellets | Kleur | Zakken | Zak (kg) | Pallet (kg) | €uro | €/1000kg | Norm | url | Data | Transport |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fireland.Holzpellets | bruin | 66 | 15 | 990 | € 280,50 | € 283,33 | EN+A1.DE392.T | bauhaus.info | 2025.09.05 | x |
| AKZ.Pellets | Wit | 70 | 15 | 1050 | € 360 | € 342,86 | EN+A1.LV | houtpelletland.be | 2025.09.05 | per km |
| Plospan.Pellets | bruin | 56 | 14 | 784 | € 275 | € 350,77 | EN+A1.NL001.P | houtpelletland.be | 2025.09.09 | per km |
| Premium.Quality.Pellets | Wit | 100 | 10 | 1000 | € 377,50 | € 377,50 | Eigen zaagsel | pelletcentraleopmeer.nl | 2025.10.09 | v |
| Jekro.houtpellets | Bruin | 96 | 10 | 960 | € 374 | € 389,58 | EN+ *Rapport | houtpelletsgigant.eu | 2025.10.09 | v |
| My.Premium.Pellets | Wit | 70 | 15 | 1050 | € 425 | € 404,76 | EN+A1.AT312.T | nh-hout.nl | 2025.10.07 | v |
| Elite.Rood.Naaldhout | Wit | 65 | 15 | 975 | € 395 | € 405,13 | EN+A1.BE303.T | elitepellets.com | 2025.09.04 | v |
| Energy.Pellets.Premium | Bruin | 66 | 15 | 990 | € 340,20 | € 414,29 | DIN+ | energypellets.nl | 2025.09.09 | v |
| Plospan.houtpellets | Bruin | 56 | 14 | 784 | € 325 | € 414,54 | EN+A1.NL001.P | marktplaats.nl | 2025.09.04 | x |
| My.Premium.Pellets | Wit | 70 | 15 | 1050 | € 439 | € 418,10 | EN+A1.AT312.T | houtpellets-online.eu | 2025.09.04 | v |
| Top.Pellets.Premium | Bruin | 66 | 15 | 990 | € 422,13 | € 426,39 | DIN+ | toppellets.nl | 2025.09.04 | v |
| Fire Sticks | Wit | 70 | 15 | 1050 | € 448 | € 426,67 | EN+A1.NL314.T | houtpelletskopenonline.nl | 2025.09.04 | v |
| Eco Pine | Wit | 70 | 15 | 1050 | € 459 | € 437,14 | EN+A1.UA044.P | openhaardhout-gigant.nl | 2025.09.09 | v |
| Energy.Pellets.Excellent | Bruin | 66 | 15 | 990 | € 446,89 | € 451,40 | EN+A1.NL306.T | energypellets.nl | 2025.09.09 | v |
| Jaso.Excellent | Wit | 66 | 15 | 990 | € 449 | € 460,51 | EN+A1.NL314.T | houtpelletskopenonline.nl | 2025.09.09 | v |
| Elite.Blauw.Loofhout | Wit | 65 | 15 | 975 | € 450 | € 461,54 | EN+A1.BE303.T | elitepellets.com | 2025.09.09 | v |
| Elite.Groen.Naaldhout | Wit | 65 | 15 | 975 | € 450 | € 461,54 | EN+A1.BE303.T | elitepellets.com | 2025.09.04 | v |
| Top.Pellets.Excellent | Wit | 66 | 15 | 990 | € 458,87 | € 463,51 | EN+A1.NL306.T | toppellets.nl | 2025.09.04 | v |
✅ Transport inclusief (naar NL)
❌ Transport exclusief (bijkomende kosten bij verzenden)
Norm (bron: enplus-pellets.eu):
🟢 groen = ok
🟠 oranje = suspended
🔴 rood = terminated
Heb je nog toevoegingen of andere tips voor de tabel ?
Laat het even weten⊥
Wij zetten de ventilator op standje 1 soms 2, maar dat is het dan wel.Darkz0rs schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:06:
@B_FORCE hoorbaar is idd definieerbaar per persoon. Wij vonden het een soort 50hz brom. Maar ik vond het een fijne en eenvoudig kacheltje. En komt net als vele andere uit de AMG stal. Dus andere behuizing identieke technieken. Zelf hebben wij nu een normale al jaren trouwens. En die zet de kamer ventilatie uit in modulatie dan hoeft de kachel niet steeds te starten.
Vrij snel warm hier
Ben nu nominaal verbruik ook even aan het meten, om te kijken wat het qua energie gaat kosten.
Lijkt op deze manier ergens rond de 40W te zweven. (35W om precies te zijn)
We verbruiken dan ongeveer 1/4 zak (15kg) per dag.
Dus laten we zeggen rond de 2 euro aan pellets.
Dan is het ook echt behagelijk warm
Ja dat wil ik wel doen, maar uit le verhaal nu blijkt dat jij een pellets ketel nodig hebt geen kachel met ruitje. Een ketel verwarmt alleen water, niet via lucht ook de ruimte. Maar die heb ik toevallig ook, heb ik staan als backup voor de wp. Maar hij staat werkloos, zal geen 500 kg pellets verbruikt hebben. Ik heb een Victoria geloof ik, uit Bulgarije als ik me niet vergis, kan ook Roemeens zijn. Heeft een ingebouwde water pomp, je moet alleen zelf een thermo ventiel in je leiding plaatsen voor minimaal 45 graden in je ketel te houden. Maar als jij die wilt gaan gebruiken, alles is ketelstaal en een flink ding, weegt zon 200+ kg, dus op zolder krijgen.....NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Thanks
Wij zijn aan het overwegen, er staat hier al een Edilkamin (zonder CV gedeelte) in de woonkamer, naar een echte CV-pellet kachel op zolder, zonder raampje, welke dan een groot buffervat opwarmt. Eigenlijk als vervanging voor een gas CV-ketel. Dat het er technisch uitziet is alleen maar mooi... Je bent een techneut of je bent het niet, niet in de woonkamer hoor, haha
[...]
Zou je na je vakantie kunnen laten weten welke het betreft ?
***members only***
1 PVoutput . Dongen NB
Tnx, toevallig de eerste week van september al weer een halve pallet (= genoeg voor ons seizoen) besteld bij Rijnen brandstoffen https://www.rijnenbv.com/houtpellets/ in Tilburg (gratis levering per kooiaap/palletwagen).NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:53:
Laat het even weten⊥
De A-klasse pallets Badger is onze favoriet voor onze PIAZZETTA P120. Deze zijn iets duurder en Vitaholz schijnt ook goed te zijn.
Prijs is alweer een 10-tje omhoog gegaan voor een halve pallet.
Ook vorig jaar een paar zakken Plospan wit geprobeerd, koekte enorm aan in onze branderbak.
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Hier draait de MCZ Ego Core inmiddels een dag of 3. Aanvankelijk kwam er veel te veel warmte uit dus ben even met de instellingen wezen spelen en op het dak met een koolmonoxide meter wezen meten. Heb hem nu keurig branden en als alles goed op temperatuur is dan gooit hij op laag vermogen de ventilator uit en brand hij op de natuurlijke trek van de schoorsteen.
Filmpje:
https://cloud.infosecurity.ws/index.php/s/roWcEpxRPdTCn6q
Filmpje:
Is dit ook mogelijk met andere kachels (zoals Julia Next) ?Chatslet schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:04:
Hier draait de MCZ Ego Core inmiddels een dag of 3. Aanvankelijk kwam er veel te veel warmte uit dus ben even met de instellingen wezen spelen en op het dak met een koolmonoxide meter wezen meten. Heb hem nu keurig branden en als alles goed op temperatuur is dan gooit hij op laag vermogen de ventilator uit en brand hij op de natuurlijke trek van de schoorsteen.
Filmpje:
Die van ons staat op standje 1 en gaat ook nogal rap, de natuurlijke trek is ook best wel flink.
Zelfs met een rustige dag als vandaag bv.
Nope, die gaat in Eco stand en that's it. Ik heb hem via WiFi aan home assistant gegooid en regel hem zo (aka ik gooi hem gewoon uit met een hysteresis van 6 graden) met behulp van een externe (blue tooth) temperatuur meter.B_FORCE schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:05:
[...]
Is dit ook mogelijk met andere kachels (zoals Julia Next) ?
Staat in een buitenverblijf en houd zou de boel lekker vorst en vocht vrij.
Maar de Julia (next) laat zich niet zo fijn / mooi afregelen zoals een kachel die ongeveer 2,5 keer zo duur is.
Alle waar naar zijn geld.
@B_FORCE ik denk het wel. Bluesolid heeft gewoon handleidingen hoe je je pelletkachel moet afstellen. Je zou dus even kunnen kijken of ze die voor jouw kachel of een vergelijkbaar model hebben. Uiteindelijk zijn er maar 2 parameters die je kunt afstellen: pellettoevoer en luchttoevoer. Hoe ik het heb gedaan: ik heb 2 jaar terug een koolmonoxide meter van AliExpress of Amazon gekocht omdat ik destijds een Chinese diesel heater ging afstellen. Zoek op “Co meter” is een geel ding en kost 10 tot 20 euro. Overigens werkt dit alleen zonder katalysator of fijnstof filter in je kachel.
1. Start de kachel en laat hem op de laagste stand goed op temperatuur komen. Als je op je display “fume temperature” of “exhaust gas temperature” oid kunt zien dan wacht je totdat die stabiel is. Dat is de rookgastemperatuur. Heb je die niet, laat de kachel dan minimaal 30 minuten branden.
2. Meet dicht op de schoorsteen je referentiewaarde. In mijn geval was dat 3 ppm maar in jouw geval zal die waarschijnlijk hoger zijn. Ik gok 20 tot 25 ppm. Dit is wat je als richtwaarde moet aanhouden.
3. Nu ga je de pellet toevoer telkens een stapje lager zetten en laat je de kachel telkens ongeveer een kwartier tot 20 minuten op de laagste stand branden en dan doe je een check:
Vlam: wijkt die af? Klein en fel is luchttoevoer een stapje terug. Lang en donker is luchttoevoer een stapje hoger.
Raampje: Is die schoon? Bruine aanslag is luchttoevoer stapje hoger zetten, een lichte grijze aanslag kan in principe geen kwaad, dan brand je arm en je veegt het er zo weer af. Is het erg veel dan zet je de luchttoevoer een stapje terug.
Rookgastemperatuur: Moet op de laagste stand tussen de 90 en 130 graden zitten. Het liefst in het bovenste bereik. Paar graden er boven is ook nog ok* Je kunt dit hoger krijgen met meer lucht maar dat is niet oneindig. Als je te weinig pellets toevoer hebt dan blijft dit te laag. Dit is dus de harde limiet van wat je kunt bereiken.
Schoorsteen: Geen zichtbare rook is goed. Witte rook die snel vervliegt is condens dat verdampt en zou je alleen moeten zien als de kachel kort aanstaat. Donkere rook betekent te weinig lucht dus luchttoevoer hoger zetten.
Koolmonoxide: Dit is belangrijk want het is een directe indicatie van hoe volledig je verbranding is en is ook gekoppeld aan roet, creosoot etc… Kijk of die gelijk of lager is dan je referentie waarde. Wordt die hoger dan gaat er iets mis met de verbranding. Vaak kun je dat met meer lucht corrigeren maar de temperatuur van de rookgassen spelen hier ook een rol. Het vuurtje kan simpelweg te klein zijn.
Uiteindelijk ga je op een punt komen dat de temperatuur binnen ok is en je dus klaar bent of dat je simpelweg niet meer met lucht kunt corrigeren of dat de kachel simpelweg uit gaat. Ga dan een stap terug. Dat is dan het best haalbare.
4. Zet de kachel op het hoogste vermogen en laat hem 30 minuten branden. Hou ondertussen de rookgastemperatuur in de gaten. Die mag niet boven de 200 graden komen (of check de specs van je kachel of dit hoger is).
5. Doe nu weer alle checks zoals hierboven. Het enige verschil is dat de koolmonoxide waarde nu hoger mag zijn. Die mag ongeveer 2x je referentiewaarde zijn maar niet hoger dan 40 ppm. Is die te hoog dan moet de luchttoevoer een stapje hoger. Heb je dit op orde dan kan de kachel uit.
6. Als de kachel is afgekoeld gaan we de brandpot inspecteren. Witte fijne as betekent dat de verbranding iets arm is. Dat is op zich goed want dan is je verbranding ook erg schoon. Zwarte, wat grovere maar droge as betekent dat de verbranding ok is. Kleverige bruine as betekent dat de verbranding niet optimaal is. Heb je klinkers dan ligt dat of aan de pellets of de verbrandingstemperatuur is te hoog. Het as smelt dan. Vaak is het een combinatie van beide.
NB: Doe dit alles eerst met witte, kwalitatief hoogwaardige pellets. Bijvoorbeeld van Jaso. Zorg dat je het hier goed mee hebt ingeregeld. Dat is dan je referentiepunt. Ga je er dan bruine pellets, mix pellets of loofhout pellets in doen dan is het verstandig om de luchttoevoer een stapje hoger te zetten en dan weer bovenstaande checks te doen. Meestal is het dan al voldoende.
1. Start de kachel en laat hem op de laagste stand goed op temperatuur komen. Als je op je display “fume temperature” of “exhaust gas temperature” oid kunt zien dan wacht je totdat die stabiel is. Dat is de rookgastemperatuur. Heb je die niet, laat de kachel dan minimaal 30 minuten branden.
2. Meet dicht op de schoorsteen je referentiewaarde. In mijn geval was dat 3 ppm maar in jouw geval zal die waarschijnlijk hoger zijn. Ik gok 20 tot 25 ppm. Dit is wat je als richtwaarde moet aanhouden.
3. Nu ga je de pellet toevoer telkens een stapje lager zetten en laat je de kachel telkens ongeveer een kwartier tot 20 minuten op de laagste stand branden en dan doe je een check:
Vlam: wijkt die af? Klein en fel is luchttoevoer een stapje terug. Lang en donker is luchttoevoer een stapje hoger.
Raampje: Is die schoon? Bruine aanslag is luchttoevoer stapje hoger zetten, een lichte grijze aanslag kan in principe geen kwaad, dan brand je arm en je veegt het er zo weer af. Is het erg veel dan zet je de luchttoevoer een stapje terug.
Rookgastemperatuur: Moet op de laagste stand tussen de 90 en 130 graden zitten. Het liefst in het bovenste bereik. Paar graden er boven is ook nog ok* Je kunt dit hoger krijgen met meer lucht maar dat is niet oneindig. Als je te weinig pellets toevoer hebt dan blijft dit te laag. Dit is dus de harde limiet van wat je kunt bereiken.
Schoorsteen: Geen zichtbare rook is goed. Witte rook die snel vervliegt is condens dat verdampt en zou je alleen moeten zien als de kachel kort aanstaat. Donkere rook betekent te weinig lucht dus luchttoevoer hoger zetten.
Koolmonoxide: Dit is belangrijk want het is een directe indicatie van hoe volledig je verbranding is en is ook gekoppeld aan roet, creosoot etc… Kijk of die gelijk of lager is dan je referentie waarde. Wordt die hoger dan gaat er iets mis met de verbranding. Vaak kun je dat met meer lucht corrigeren maar de temperatuur van de rookgassen spelen hier ook een rol. Het vuurtje kan simpelweg te klein zijn.
Uiteindelijk ga je op een punt komen dat de temperatuur binnen ok is en je dus klaar bent of dat je simpelweg niet meer met lucht kunt corrigeren of dat de kachel simpelweg uit gaat. Ga dan een stap terug. Dat is dan het best haalbare.
4. Zet de kachel op het hoogste vermogen en laat hem 30 minuten branden. Hou ondertussen de rookgastemperatuur in de gaten. Die mag niet boven de 200 graden komen (of check de specs van je kachel of dit hoger is).
5. Doe nu weer alle checks zoals hierboven. Het enige verschil is dat de koolmonoxide waarde nu hoger mag zijn. Die mag ongeveer 2x je referentiewaarde zijn maar niet hoger dan 40 ppm. Is die te hoog dan moet de luchttoevoer een stapje hoger. Heb je dit op orde dan kan de kachel uit.
6. Als de kachel is afgekoeld gaan we de brandpot inspecteren. Witte fijne as betekent dat de verbranding iets arm is. Dat is op zich goed want dan is je verbranding ook erg schoon. Zwarte, wat grovere maar droge as betekent dat de verbranding ok is. Kleverige bruine as betekent dat de verbranding niet optimaal is. Heb je klinkers dan ligt dat of aan de pellets of de verbrandingstemperatuur is te hoog. Het as smelt dan. Vaak is het een combinatie van beide.
NB: Doe dit alles eerst met witte, kwalitatief hoogwaardige pellets. Bijvoorbeeld van Jaso. Zorg dat je het hier goed mee hebt ingeregeld. Dat is dan je referentiepunt. Ga je er dan bruine pellets, mix pellets of loofhout pellets in doen dan is het verstandig om de luchttoevoer een stapje hoger te zetten en dan weer bovenstaande checks te doen. Meestal is het dan al voldoende.
Zou die CO meter voor die 20 euro voldoende nauwkeurig zijn?Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:24:
@B_FORCE ik denk het wel. Bluesolid heeft gewoon handleidingen hoe je je pelletkachel moet afstellen. Je zou dus even kunnen kijken of ze die voor jouw kachel of een vergelijkbaar model hebben. Uiteindelijk zijn er maar 2 parameters die je kunt afstellen: pellettoevoer en luchttoevoer. Hoe ik het heb gedaan: ik heb 2 jaar terug een koolmonoxide meter van AliExpress of Amazon gekocht omdat ik destijds een Chinese diesel heater ging afstellen. Zoek op “Co meter” is een geel ding en kost 10 tot 20 euro. Overigens werkt dit alleen zonder katalysator of fijnstof filter in je kachel.
Heb je misschien nog een linkje?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
@Seafarer Ja hoor, voor dit doel is zo’n ding nauwkeurig genoeg. Het gaat er om dat je naast alle visuele signalen nog een indicatie krijgt van wat er gebeurt. Wijkt dat ding 10% af dan meet je 22 ppm ipv 20 ppm en zit je nog steeds binnen de marge. De dieselkachel die ik er mee afgesteld heb draait al 2 jaar schoon en daar luistert het allemaal veel nauwer dan bij een pelletkachel.
https://a.aliexpress.com/_Ez1vXLO
Jekro houtpellets heeft geen A1 alleen EN+. Heb ze aan de telefoon gehad. En toen ik vroeg kunnen er nietjes of o.i.d. in zitten kreeg ik het antwoord; "Ja overal gebeurd wel eens wat ."big no no denk ik.NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:53:Legenda:
🔥 Pelletprijzen overzicht (gesorteerd op €/1000kg) Pellets Kleur Zakken Zak (kg) Pallet (kg) €uro €/1000kg Norm url Data Transport Fireland.Holzpellets bruin 66 15 990 € 280,50 € 283,33 EN+A1.DE392.T bauhaus.info 2025.09.05 x AKZ.Pellets Wit 70 15 1050 € 360 € 342,86 EN+A1.LV houtpelletland.be 2025.09.05 per km Plospan.Pellets bruin 56 14 784 € 275 € 350,77 EN+A1.NL001.P houtpelletland.be 2025.09.09 per km Premium.Quality.Pellets Wit 100 10 1000 € 377,50 € 377,50 - pelletcentraleopmeer.nl 2025.10.07 v Jekro.houtpellets Bruin 96 10 960 € 374 € 389,58 EN+A1.NL houtpelletsgigant.eu 2025.09.05 v My.Premium.Pellets Wit 70 15 1050 € 425 € 404,76 EN+A1.AT312.T nh-hout.nl 2025.10.07 v Elite.Rood.Naaldhout Wit 65 15 975 € 395 € 405,13 EN+A1.BE303.T elitepellets.com 2025.09.04 v Energy.Pellets.Premium Bruin 66 15 990 € 340,20 € 414,29 DIN+ energypellets.nl 2025.09.09 v Plospan.houtpellets Bruin 56 14 784 € 325 € 414,54 EN+A1.NL001.P marktplaats.nl 2025.09.04 x My.Premium.Pellets Wit 70 15 1050 € 439 € 418,10 EN+A1.AT312.T houtpellets-online.eu 2025.09.04 v Top.Pellets.Premium Bruin 66 15 990 € 422,13 € 426,39 DIN+ toppellets.nl 2025.09.04 v Fire Sticks Wit 70 15 1050 € 448 € 426,67 EN+A1.NL314.T houtpelletskopenonline.nl 2025.09.04 v Eco Pine Wit 70 15 1050 € 459 € 437,14 EN+A1.UA044.P openhaardhout-gigant.nl 2025.09.09 v Energy.Pellets.Excellent Bruin 66 15 990 € 446,89 € 451,40 EN+A1.NL306.T energypellets.nl 2025.09.09 v Jaso.Excellent Wit 66 15 990 € 449 € 460,51 EN+A1.NL314.T houtpelletskopenonline.nl 2025.09.09 v Elite.Blauw.Loofhout Wit 65 15 975 € 450 € 461,54 EN+A1.BE303.T elitepellets.com 2025.09.09 v Elite.Groen.Naaldhout Wit 65 15 975 € 450 € 461,54 EN+A1.BE303.T elitepellets.com 2025.09.04 v Top.Pellets.Excellent Wit 66 15 990 € 458,87 € 463,51 EN+A1.NL306.T toppellets.nl 2025.09.04 v
🟢 groen = ok
🟠 oranje = suspended
🔴 rood = terminated
Laat het even weten⊥
Waarom ik het vraag ik weet dat ze containers neerzetten bij houtverwerking bedrijven en dit als grondstof gebruiken. Vandaar dat ze hun zakken niet A1 gecertificeerd krijgen want dan moeten ze de herkomst vast leggen.
Thanks voor het uitgebreide verhaal!Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:24:
Probleem bij ons is helaas wel dat ik dan daadwerkelijk het dak op moet.
Dat voelt meer als een kunstmatige limiet.cyclone schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:33:
[...]
Nope, die gaat in Eco stand en that's it. Ik heb hem via WiFi aan home assistant gegooid en regel hem zo (aka ik gooi hem gewoon uit met een hysteresis van 6 graden) met behulp van een externe (blue tooth) temperatuur meter.
Staat in een buitenverblijf en houd zou de boel lekker vorst en vocht vrij.
Maar de Julia (next) laat zich niet zo fijn / mooi afregelen zoals een kachel die ongeveer 2,5 keer zo duur is.
Alle waar naar zijn geld.
Ik kan me weinig redenen bedenken waarom dit technisch niet zou kunnen.
Gewoon even om dingen in perspectief te zetten, maar is dit niet gewoon een realistisch antwoord?Skywalker27 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
En toen ik vroeg kunnen er nietjes of o.i.d. in zitten kreeg ik het antwoord; "Ja overal gebeurd wel eens wat ."big no no denk ik.
Je moet bijna als een cleanroom wel heel zorgvuldig te werk gaan om ervoor te zorgen dat zulk soort dingen niet kunnen gebeuren.
Ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat iemand daar absolute garantie over kan geven?
Bedankt.Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:31:
@Seafarer Ja hoor, voor dit doel is zo’n ding nauwkeurig genoeg. Het gaat er om dat je naast alle visuele signalen nog een indicatie krijgt van wat er gebeurt. Wijkt dat ding 10% af dan meet je 22 ppm ipv 20 ppm en zit je nog steeds binnen de marge. De dieselkachel die ik er mee afgesteld heb draait al 2 jaar schoon en daar luistert het allemaal veel nauwer dan bij een pelletkachel.
Ik zoek even verder naar eentje met een lange sonde zodat je die in de pijp kan steken. Het dak op wordt een beetje onhandig.
Aangepast. Er staat wel netjes een testrapport met alle resultaten op de website.Skywalker27 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
Jekro houtpellets heeft geen A1 alleen EN+. Heb ze aan de telefoon gehad. En toen ik vroeg kunnen er nietjes of o.i.d. in zitten kreeg ik het antwoord; "Ja overal gebeurd wel eens wat ."big no no denk ik.
Waarom ik het vraag ik weet dat ze containers neerzetten bij houtverwerking bedrijven en dit als grondstof gebruiken. Vandaar dat ze hun zakken niet A1 gecertificeerd krijgen want dan moeten ze de herkomst vast leggen.
[ Voor 7% gewijzigd door NoUser op 09-10-2025 10:43 ]
@Seafarer @B_FORCE Je zou eventueel kunnen kijken of je vanaf het t-stuk kunt meten. Zeker als dat buiten is dan is dat prima te doen. Ik zou dan wel even met lashandschoenen of bbq handschoenen werken. Je kunt dan telkens kort even de dop op het t-stuk openen om te meten. Let wel op met lange sondes etc... vaak kunnen die niet langdurig tegen de hitte van de rookgassen en kan er bij vaste brandstoffen een laagje aanslag op afzetten waardoor de metingen onbetrouwbaar worden. Als je er echt een sonde in wilt hangen oid dan kom je al snel uit op een rookgasenanalysemeter maar daar hangt een totaal ander prijskaartje aan. Eigenlijk is dit alles iets wat de installateur had moeten doen maar in de praktijk zetten ze zo'n kachel gewoon neer en als het een mooi vlammetje geeft is het prima.
Je zou er bijna gewoon standaard eentje inbouwenChatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:01:
@Seafarer @B_FORCE Je zou eventueel kunnen kijken of je vanaf het t-stuk kunt meten. Zeker als dat buiten is dan is dat prima te doen. Ik zou dan wel even met lashandschoenen of bbq handschoenen werken. Je kunt dan telkens kort even de dop op het t-stuk openen om te meten. Let wel op met lange sondes etc... vaak kunnen die niet langdurig tegen de hitte van de rookgassen en kan er bij vaste brandstoffen een laagje aanslag op afzetten waardoor de metingen onbetrouwbaar worden. Als je er echt een sonde in wilt hangen oid dan kom je al snel uit op een rookgasenanalysemeter maar daar hangt een totaal ander prijskaartje aan. Eigenlijk is dit alles iets wat de installateur had moeten doen maar in de praktijk zetten ze zo'n kachel gewoon neer en als het een mooi vlammetje geeft is het prima.
Dat zoiets anno 2025 niet verplicht is verbaast mij een beetje.
Ik heb aan soortgelijke apparaten en machines gewerkt en daar is het vaak toch wel een eis.
@Chatslet @B_FORCE
Ik reageerde op de laatste opmerking :
Een Julia (next) kun je de ventilator niet uit laten schakelen en op de natuurlijke trek van de schoorsteen laten branden (helaas).Heb hem nu keurig branden en als alles goed op temperatuur is dan gooit hij op laag vermogen de ventilator uit en brand hij op de natuurlijke trek van de schoorsteen.
Maar is dat gewoon een restrictie van de hardware/software?cyclone schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:15:
@Chatslet @B_FORCE
[...]
Een Julia (next) kun je de ventilator niet uit laten schakelen en op de natuurlijke trek van de schoorsteen laten branden (helaas).
@B_FORCE @cyclone Ja in die context begrijp ik het. Een Julia Next is een basale (Chinese) kachel die onder verschillende namen op Amazon en AliExpress te koop is. Daar is op zich niets mis mee maar het is een totaal ander apparaat dan een pellet rookvergasser zoals een MCZ Core kachel. Een MCZ core kachel zit vol met sensoren zoals luchtmassameters, druksensoren, temperatuursensoren, luchtvochtigheidsmeters etc… om (nadat de installateur of de tweaker de grove afstelling heeft gedaan) zelf continu de fijnafstelling te doen waarmee er automatisch wordt gecompenseerd voor weersomstandigheden, andere type pellets etc… Zie het eigenlijk als een injectie motor met motormanagement.
Zo’n Chinese kachel moet je meer zien als motor met carburateur. Die werkt gewoon volgens statische parameters en zal die ongeacht het weer of de pellets die je er in gooit blijven hanteren. De temperatuursensoren die er in zitten zijn puur voor de beveiliging. De kachel heeft verder geen idee hoeveel trek je schoorsteen wel of niet heeft, wat de luchtvochtigheid en temperatuur van de verbrandingslucht is en of het verstandig is om meer of minder lucht/pellets toe te voegen. En nogmaals dat is prima. Je hebt een marge met een flinke bandbreedte waarin zo’n kachel kan werken.
Ik ben zelf voor een MCZ Core kachel gegaan omdat mijn rookgasafvoer net wel / net niet mag. Ik wilde daarom een kachel die rook en geurloos werkt zodat ik absoluut geen enkele kans op gezeik heb.
Overigens zie ik hier wel een leuk projectje: een open source closed loop kachel controller als drop in replacement voor de controller van je goedkope pelletkachel met optie voor stille DC ventilators. Die sensoren heb je op AliExpress voor weinig en een ESP32 kost ook niet veel. Een beetje zoiets als PiFire (voor pellet barbecues).
Zo’n Chinese kachel moet je meer zien als motor met carburateur. Die werkt gewoon volgens statische parameters en zal die ongeacht het weer of de pellets die je er in gooit blijven hanteren. De temperatuursensoren die er in zitten zijn puur voor de beveiliging. De kachel heeft verder geen idee hoeveel trek je schoorsteen wel of niet heeft, wat de luchtvochtigheid en temperatuur van de verbrandingslucht is en of het verstandig is om meer of minder lucht/pellets toe te voegen. En nogmaals dat is prima. Je hebt een marge met een flinke bandbreedte waarin zo’n kachel kan werken.
Ik ben zelf voor een MCZ Core kachel gegaan omdat mijn rookgasafvoer net wel / net niet mag. Ik wilde daarom een kachel die rook en geurloos werkt zodat ik absoluut geen enkele kans op gezeik heb.
Overigens zie ik hier wel een leuk projectje: een open source closed loop kachel controller als drop in replacement voor de controller van je goedkope pelletkachel met optie voor stille DC ventilators. Die sensoren heb je op AliExpress voor weinig en een ESP32 kost ook niet veel. Een beetje zoiets als PiFire (voor pellet barbecues).
Nou die gedachte had ik ook al vrij snel, hahahahaChatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:08:
@B_FORCE @cyclone
(het is ook ongeveer mijn werk, nouja inmiddels ander vakgebied, maar principes blijven hetzelfde).
Grootste probleem is en blijft hier toch wel veiligheid en daaruitvolgend aansprakelijkheid.
Wat ik wat lastig vind met dit soort projecten.
Dan zit de twijfel niet bij de kwaliteit en functionaliteit van hardware en software (dat heb je namelijk zelf in de hand), maar meer dat je geen idee hebt hoe bekwaam mensen zijn die dit zullen gaan monteren.
Gevolgen zijn wel iets meer dan een luidspreker over versterker die je opblaast oid.
De aansturing zelf valt technisch allemaal super mee.
Daarover gesproken, vanochtend vond de kachel het ineens leuk om letterlijk uit het niets aan te gaan?
Werden wakker door luid gepiep, waarschijnlijk omdat we de kachel nog niet schoongemaakt hadden.
Dat was wel even schrikken en begreep er zelf ook niet zoveel van, want heb hem zelf gisteren uitgezet zonder enige timer aan oid.
Toch stond afstandbediening ook aan.
Misschien iemand toch met knopjes gespeeld.
Inmiddels maar smart-schakelaar ervoor gezet, dan kan de boel ook niet zomaar aan en krijg ik daarnaast ook een notificatie. Dan kan ik de boel ook op afstand uitzetten.
Kan ik trouwens ook gelijk maandelijkse verbruik van de kachel in de gaten houden
Ik ben niet zo'n fan van de standaard AB van de Julia Next.
Werden wakker door luid gepiep, waarschijnlijk omdat we de kachel nog niet schoongemaakt hadden.
Dat was wel even schrikken en begreep er zelf ook niet zoveel van, want heb hem zelf gisteren uitgezet zonder enige timer aan oid.
Inmiddels maar smart-schakelaar ervoor gezet, dan kan de boel ook niet zomaar aan en krijg ik daarnaast ook een notificatie. Dan kan ik de boel ook op afstand uitzetten.
Kan ik trouwens ook gelijk maandelijkse verbruik van de kachel in de gaten houden
@B_FORCE Gewoon een ESP aan je Julia hangen en hem in Home Assistant proppen. Kun je hem altijd en overal uit en aan zetten en krijg je nog ietwat aan logging mee.
Hier vind je alles wat je nodig hebt
:strip_exif()/f/image/ESejauWuhNPDajy0NFWtMav7.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ESejauWuhNPDajy0NFWtMav7.png?f=user_large)
ja i know, staat op de to-do lijstcyclone schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:51:
@B_FORCE Gewoon een ESP aan je Julia hangen en hem in Home Assistant proppen. Kun je hem altijd en overal uit en aan zetten en krijg je nog ietwat aan logging mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(die veel te lang is
Het gaat om oliestook maar inderdaad een t-stuk achter de kachel. Dat gaan we eens proberen.Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:01:
Nou dat had ik hier toevallig vanmiddag ineens. Hele kachel vol met rook, ruitje bruin en dikke rookpluim uit de schoorsteen. Je bedenkt het niet maar buiten was er dus een lading bladeren tegen het rooster van de luchtinlaat gewaaid. Kachel zuigt lucht aan, rooster staat op onderdruk dus de bladeren blijven er mooi aan plakken.B_FORCE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:42:
Daarover gesproken, vanochtend vond de kachel het ineens leuk om letterlijk uit het niets aan te gaan?![]()
![]()
![]()
Kan ik trouwens ook gelijk maandelijkse verbruik van de kachel in de gaten houden![]()
Als het een maal gebeurt dan..........Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:25:
[...]
Nou dat had ik hier toevallig vanmiddag ineens. Hele kachel vol met rook, ruitje bruin en dikke rookpluim uit de schoorsteen. Je bedenkt het niet maar buiten was er dus een lading bladeren tegen het rooster van de luchtinlaat gewaaid. Kachel zuigt lucht aan, rooster staat op onderdruk dus de bladeren blijven er mooi aan plakken.
Rooster is net zo groot als de pijp diameter? Dan zou ik er een rooster overheen zetten wat 2 tot 3 cm uit de muur steekt en een oppervlak heeft wat minstens 3 keer zo groot is als de pijp oppervlakte. Gaan er weer bladeren tegen aankomen dan is er bijna geen zuigdruk meer op de bladeren. De lucht kan nu ook via de zijkanten toestromen.
60mm pijpje. Zit wel een groot rooster voor maar er staan hier flink wat bomen. Ik denk dat ik er zo’n rooster met kap op ga zetten
Bij ons de kachel weer opgestart, een Edilkamin Slide 2. Hij gaat netjes branden, maar hij blijft 'gloeien'. Te zien aan het stroomverbruik en de status op de afstandsbediening. Na een tijdje gaat hij in storing en geeft aan 'geen ontsteking'. Dat terwijl hij dus wel netjes aan gaat.
Hoe meet de kachel of hij 'brand' of niet?
Heb je wel genoeg pellet toevoer naar het brandbakje ?WWJD schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:33:
Bij ons de kachel weer opgestart, een Edilkamin Slide 2. Hij gaat netjes branden, maar hij blijft 'gloeien'. Te zien aan het stroomverbruik en de status op de afstandsbediening. Na een tijdje gaat hij in storing en geeft aan 'geen ontsteking'. Dat terwijl hij dus wel netjes aan gaat.
Klinkt meer als een probleem met een temperatuursensor oid. Misschien eens kijken naar wat de sensoren meten.
Ik had dit probleem bij de Modena kachel, de installateur zei dat het aan de pellets lag... Uiteindelijk was de oplossing de temperatuur sensor net iets verder in de afzuig ventilator behuizing duwen. Deze registreerde de temperatuur niet goed, waardoor de kachel dacht dat er geen ontbranding was. Ik weet niet hoe dit bij jou kachel zit.WWJD schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:33:
Bij mijn artel is de rookgas tempratuur dan te laag en denkt de kachel dat hij niet brand
Ik zie in dit lijstje Pelletcentrale in Opmeer staan.NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:53:Legenda:
🔥 Pelletprijzen overzicht (gesorteerd op €/1000kg) Pellets Kleur Zakken Zak (kg) Pallet (kg) €uro €/1000kg Norm url Data Transport Fireland.Holzpellets bruin 66 15 990 € 280,50 € 283,33 EN+A1.DE392.T bauhaus.info 2025.09.05 x AKZ.Pellets Wit 70 15 1050 € 360 € 342,86 EN+A1.LV houtpelletland.be 2025.09.05 per km Plospan.Pellets bruin 56 14 784 € 275 € 350,77 EN+A1.NL001.P houtpelletland.be 2025.09.09 per km Premium.Quality.Pellets Wit 100 10 1000 € 377,50 € 377,50 Eigen zaagsel pelletcentraleopmeer.nl 2025.10.09 v Jekro.houtpellets Bruin 96 10 960 € 374 € 389,58 EN+ *Rapport houtpelletsgigant.eu 2025.10.09 v My.Premium.Pellets Wit 70 15 1050 € 425 € 404,76 EN+A1.AT312.T nh-hout.nl 2025.10.07 v Elite.Rood.Naaldhout Wit 65 15 975 € 395 € 405,13 EN+A1.BE303.T elitepellets.com 2025.09.04 v Energy.Pellets.Premium Bruin 66 15 990 € 340,20 € 414,29 DIN+ energypellets.nl 2025.09.09 v Plospan.houtpellets Bruin 56 14 784 € 325 € 414,54 EN+A1.NL001.P marktplaats.nl 2025.09.04 x My.Premium.Pellets Wit 70 15 1050 € 439 € 418,10 EN+A1.AT312.T houtpellets-online.eu 2025.09.04 v Top.Pellets.Premium Bruin 66 15 990 € 422,13 € 426,39 DIN+ toppellets.nl 2025.09.04 v Fire Sticks Wit 70 15 1050 € 448 € 426,67 EN+A1.NL314.T houtpelletskopenonline.nl 2025.09.04 v Eco Pine Wit 70 15 1050 € 459 € 437,14 EN+A1.UA044.P openhaardhout-gigant.nl 2025.09.09 v Energy.Pellets.Excellent Bruin 66 15 990 € 446,89 € 451,40 EN+A1.NL306.T energypellets.nl 2025.09.09 v Jaso.Excellent Wit 66 15 990 € 449 € 460,51 EN+A1.NL314.T houtpelletskopenonline.nl 2025.09.09 v Elite.Blauw.Loofhout Wit 65 15 975 € 450 € 461,54 EN+A1.BE303.T elitepellets.com 2025.09.09 v Elite.Groen.Naaldhout Wit 65 15 975 € 450 € 461,54 EN+A1.BE303.T elitepellets.com 2025.09.04 v Top.Pellets.Excellent Wit 66 15 990 € 458,87 € 463,51 EN+A1.NL306.T toppellets.nl 2025.09.04 v
🟢 groen = ok
🟠 oranje = suspended
🔴 rood = terminated
Laat het even weten⊥
Zijn er mensen die daar eerder besteld hebben/ervaringen?
Nope.B_FORCE schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:17:
[...]
Ik zie in dit lijstje Pelletcentrale in Opmeer staan.
Zijn er mensen die daar eerder besteld hebben/ervaringen?
Wij hebben dit jaar (voor het eerst) Jekro besteld.
@B_FORCE Ja, ik heb daar 700 kilo vandaan. Komt in zakken van 10 kilo. Pellets zijn bleek, iets grijzig, nauwelijks zaagsel in de zakken. Ietsje meer as dan witte pellets van Jaso. Verder zijn de pellets wat zwaarder en geven ze wat meer warmte. Met dezelfde brandparameters heeft de vlam een iets kleinere blauwe voet maar ik merk geen aanslag of andere vervuiling in de kachel. Eigenlijk meer het het tegenovergestelde. Ze branden verassend schoon.
Die heb je laten bezorgen of zelf opgehaald?Chatslet schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:29:
@B_FORCE Ja, ik heb daar 700 kilo vandaan. Komt in zakken van 10 kilo. Pellets zijn bleek, iets grijzig, nauwelijks zaagsel in de zakken. Ietsje meer as dan witte pellets van Jaso. Verder zijn de pellets wat zwaarder en geven ze wat meer warmte. Met dezelfde brandparameters heeft de vlam een iets kleinere blauwe voet maar ik merk geen aanslag of andere vervuiling in de kachel. Eigenlijk meer het het tegenovergestelde. Ze branden verassend schoon.
We hebben een aanhanger dus gewoon zelf gehaald in totaal 2 bestellingen. Als je je meldt dan zetten ze een europallet voor je buiten en kun je gaan inladen. Ze maken de pellets daar zelf dus als ze het niet zo druk hebben kun je ook even kijken hoe ze dat doen.
:strip_exif()/f/image/6s2fCcoL3DS6NFQknF5bNyV2.jpg?f=fotoalbum_large)
Links Jaso, Rechts pelletcentrale
:strip_exif()/f/image/5YhOX8xuFkbCyXQpme4aluFx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze komen in dit soort zakken.
:strip_exif()/f/image/6s2fCcoL3DS6NFQknF5bNyV2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5YhOX8xuFkbCyXQpme4aluFx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah ben je vlak bij ons geweest in het mooie Twente
, Woon aan het kanaal (k'naal) paar km verder op.
[ Voor 32% gewijzigd door Skywalker27 op 13-10-2025 13:08 ]
Komen die op een standaard 1200x800 europallet?Chatslet schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:38:
We hebben een aanhanger dus gewoon zelf gehaald in totaal 2 bestellingen. Als je je meldt dan zetten ze een europallet voor je buiten en kun je gaan inladen. Ze maken de pellets daar zelf dus als ze het niet zo druk hebben kun je ook even kijken hoe ze dat doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Opmeer ligt in West Friesland?Skywalker27 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:07:
Ah ben je vlak bij ons geweest in het mooie Twente, Woon aan het kanaal (k'naal) paar km verder op.
Hahaha las verkeerd ik las Jekro
@B_FORCE Ik heb de pallet eerlijk gezegd niet nagemeten dus het zou ook een groter type geweest kunnen zijn. Wij hebben de zakken er gewoon afgehaald en in de aanhanger geladen. Met 10 kilo per zak is dat prima te doen en je hebt dan thuis niet ineens een pallet die in de weg staat. Sowieso is dat verstandiger dan dat je de hele pallet op de aanhanger laat zetten omdat dan het zwaartepunt lager ligt en je een beetje met de kogeldruk kunt spelen.
Niet doen!!NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:18:
Maar serieus, ik heb zelf een cv-modelletje en heb spijt als haren op m'n hoofd dat ik 'm niet zonder cv gepakt heb. Het is dat het nogal een kostenpost is om hem te vervangen, dat heb ik er niet voor over.
We hebben 6 jaar geleden een nieuwbouwhuis gezet. Hierbij werd ik door de leverancier van de warmtepomp getipt om een CV-pelletkachel te pakken zodat we toch warm water hebben wanneer de WP in storing zou liggen. Zelf had ik er te weinig kennis van en ben ik met die plan aan de slag gegaan. Het liep niet helemaal soepel omdat zowel de loodgieter, als de leverancier van de WP en ook de leverancier van de pelletkachel erbij betrokken waren. Pas toen kwam ik erachter dat het blijkbaar niet mogelijk was om zowel de warm water bufer als cv water buffer te verwarmen met de pelletkachel.
Uiteindelijk had ik een pelletkachel die het cv water op zolder stond te verwarmen. Als ik de pelletkachel uitschakelde wilde hij zichzelf afkoelen tot onder de 50 graden met het water dat hij zojuist had verwarmd. Het kon dan goed zijn dat het water 80 graden was, dan duurde het afkoelen best lang en gedurende die tijd hadden we ook nog het vervelende geluid van een pomp midden in de woonkamer.
Zelf wat aan het knutselen gegaan en nu wordt de pomp van de vloerverwarming ook aangestuurd d.m.v. een aanlegthermostaat op de retourleiding van het buffervat. Dus zodra het buffervat boven de (pak 'm beet) 50 graden komt, springt de pomp voor de vloerverwarming aan en komt de warmte in de vloer terecht. Voor mijn gevoel een heel omslachtig systeem om een ruimte te verwarmen. De palletkachel van een collega (niet-cv model) heeft een vergelijkbare ruimte een stuk sneller opgewarmd en zonder vervelend pomp-geluid erbij.
Zojuist zag ik ook wat leuke foto's in dit topic voorbij komen van mensen die de kachel helemaal uit elkaar halen. Dat wordt in mijn geval ook wat bemoeilijkt omdat hij dus met een cv-leiding vast staat aan de muur. Ik kan de kachel niet zomaar even los halen (zonder waterballet althans).
Dus wat mij betreft, niet doen.
Een pelletketel daarentegen heb ik geen ervaring mee. Weet niet wat daar de voor- of nadelen van zijn.
@karazz
Dank je wel voor dit advies, ik had ook ooit het nobele plan om exact dezelfde redenen. Alle leidingen zitten ook meegestort in de vloer. Toen ik eenmaal met mijn loodgieter ging kletsen gaf hij aan dat hij het niet wilde doen omdat het een meet en regel drama is en er hem geen systemen bekend waren waarbij je het buffervat van je warmtepomp te gebruiken.
Daar waar ik bij buffervat ook echt een warmte buffervat voor de gehele installatie dacht te krijgen is een buffervat niet meer dan een veredelde boiler die i.p.v. een elektrisch element je water middels een warmte wisselaar opwarmt waarbij je warmtepomp schakelt tussen CV en Warm Water bedrijf.
Er wordt dus in zijn geheel nooit CV water / warmte gebufferd en dat valt dus ook niet aan te vullen met warmte via een (pellet) kachel. Wil je dan toch een hout / pellet kachel in je CV systeem zetten moet deze wel zijn warmte kwijt kunnen en werk je met de onmogelijkheden van een lage temperatuur systeem (je warmte pomp ) vs een hoge temperatuur systeem zoals een gas c.v. ketel of een cv kachel op pellets op hout.
1 groot meet en regel drama.
Hij kon het nog met voorbeelden uiteenzetten maar na 30 minuten kletsen zag ik ook in dat hoewel dit een heel tof idee lijkt (gewoon lekker de warmte uit een hout of pellet kachel richting je vloerverwarming duwen) is het praktisch 1 groot drama om dit te combineren met een Warmtepomp installatie.
Uiteindelijk is de oplossing een kleine houtkachel in de keuken van 6kW die als ik lekker doorstook bijna het hele huis wel warm krijgt en houdt, maar nu gewoon voor erbij is en prima samen werkt door vooral niet te communiceren met mijn warmtepomp die mijn huis gewoon netjes op temperatuur houdt.
Wil ik het wat warmer dan stook ik lekker wat hout bij.
Werkt tot op heden ideaal.
En tja die al die leidingen (water / afvoer en CV aan en afvoer leidingen) die liggen nu voor jan joker in de vloer.
Helaas pindakaas.
Dank je wel voor dit advies, ik had ook ooit het nobele plan om exact dezelfde redenen. Alle leidingen zitten ook meegestort in de vloer. Toen ik eenmaal met mijn loodgieter ging kletsen gaf hij aan dat hij het niet wilde doen omdat het een meet en regel drama is en er hem geen systemen bekend waren waarbij je het buffervat van je warmtepomp te gebruiken.
Daar waar ik bij buffervat ook echt een warmte buffervat voor de gehele installatie dacht te krijgen is een buffervat niet meer dan een veredelde boiler die i.p.v. een elektrisch element je water middels een warmte wisselaar opwarmt waarbij je warmtepomp schakelt tussen CV en Warm Water bedrijf.
Er wordt dus in zijn geheel nooit CV water / warmte gebufferd en dat valt dus ook niet aan te vullen met warmte via een (pellet) kachel. Wil je dan toch een hout / pellet kachel in je CV systeem zetten moet deze wel zijn warmte kwijt kunnen en werk je met de onmogelijkheden van een lage temperatuur systeem (je warmte pomp ) vs een hoge temperatuur systeem zoals een gas c.v. ketel of een cv kachel op pellets op hout.
Hij kon het nog met voorbeelden uiteenzetten maar na 30 minuten kletsen zag ik ook in dat hoewel dit een heel tof idee lijkt (gewoon lekker de warmte uit een hout of pellet kachel richting je vloerverwarming duwen) is het praktisch 1 groot drama om dit te combineren met een Warmtepomp installatie.
Uiteindelijk is de oplossing een kleine houtkachel in de keuken van 6kW die als ik lekker doorstook bijna het hele huis wel warm krijgt en houdt, maar nu gewoon voor erbij is en prima samen werkt door vooral niet te communiceren met mijn warmtepomp die mijn huis gewoon netjes op temperatuur houdt.
En tja die al die leidingen (water / afvoer en CV aan en afvoer leidingen) die liggen nu voor jan joker in de vloer.
Helaas pindakaas.
Precies dat inderdaad. Ik wil eigenlijk ook iets meer druk op mijn buffervat en vloerverwarming, alleen springt mijn pelletkachel dan in storing. Die wil weer iets minder druk blijkbaar.cyclone schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:32:
@karazz
Helaas pindakaas.
Verder, qua meet en regel is het vrij eenvoudig. Er zit geen meet terugkoppeling in.
Kachel zetten we met de hand aan, of uit. En dan krijgen we wel, of geen extra warmte in huis.
Wel heb ik inderdaad nog een automatische verdeler moeten installeren tussen mijn buffervat en mijn vloervwarming, precies om de reden die je aangeeft. Je wil geen water op pelletkachel-temperatuur in je vloerverwarming hebben. Bij mij wordt het inkomende water dan ook gemengd met het retourwater om te voorkomen dat het te warm wordt in de vloerverwarming.
Verder ben ik wel blij dat ik de warmte-afgifte heb kunnen automatiseren. Vrouwlief was niet blij dat ze, wanneer de pelletkachel aan stond, door 3 menu's heen moest bladeren op de thermostaat om te zien of het buffervat al boven de 70 graden zat en ze dus de pelletkachel beter uit kon zetten (ikzelf ook niet overigens, maar ik werk niet thuis).
@karazz Wacht even ..
Deze opmerking strookt niet
En dit was precies wat ik als praktische ellende doorkreeg van mijn loodgieter zo'n CV (pellet) hout kachel moet zijn warmte kwijt anders gaat de wamrte wissellaar koken (en exploderen) in de kachel.
Voor nood moet je daar dus ook een waterleiding en afvoer hebben liggen zodat in geval van een probleem hij er leiding water door zijn warmte wissellaar kan gooien om te koelen ter voorkoming dat de boel uitelkaar klapt ( eigenschap van water dat gaat koken en met Stoom enorme druk opbouwd).
Ben tot op heden ook nog geen oplossing tegengekomen waarbij dit probleem niet aanwezig is (nahja anders dan gewoon geen CV koppeling op je pellet / hout kachel.
Met deze :Verder, qua meet en regel is het vrij eenvoudig.
Dit is precies ook waar ik op doelde, zo wil je ook je kachel niet stoken (dat je hem als hij net gezellig aan hebt weer uit moet zetten omdat je buffervat anders gaat koken en uitelkaar spat)Vrouwlief was niet blij dat ze, wanneer de pelletkachel aan stond, door 3 menu's heen moest bladeren op de thermostaat om te zien of het buffervat al boven de 70 graden zat en ze dus de pelletkachel beter uit kon zetten
En dit was precies wat ik als praktische ellende doorkreeg van mijn loodgieter zo'n CV (pellet) hout kachel moet zijn warmte kwijt anders gaat de wamrte wissellaar koken (en exploderen) in de kachel.
Voor nood moet je daar dus ook een waterleiding en afvoer hebben liggen zodat in geval van een probleem hij er leiding water door zijn warmte wissellaar kan gooien om te koelen ter voorkoming dat de boel uitelkaar klapt ( eigenschap van water dat gaat koken en met Stoom enorme druk opbouwd).
Ben tot op heden ook nog geen oplossing tegengekomen waarbij dit probleem niet aanwezig is (nahja anders dan gewoon geen CV koppeling op je pellet / hout kachel.
Jawel hoor, zie:cyclone schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:26:
@karazz Wacht even ..
[...]
Met deze :
[...]
De situatie die je quote was de oude situatie. Inmiddels kijkt het aanlegthermostaat dus naar de temperatuur en wordt de pomp van de vloerverwarming aangestuurd zodra de temperatuur in het buffervat te hoog wordt. In theorie kan ik nu dan ook oneindig blijven stoken zonder dat het water te warm zal worden.karazz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:12:
[...]
Zelf wat aan het knutselen gegaan en nu wordt de pomp van de vloerverwarming ook aangestuurd d.m.v. een aanlegthermostaat op de retourleiding van het buffervat. Dus zodra het buffervat boven de (pak 'm beet) 50 graden komt, springt de pomp voor de vloerverwarming aan en komt de warmte in de vloer terecht. Voor mijn gevoel een heel omslachtig systeem om een ruimte te verwarmen. De palletkachel van een collega (niet-cv model) heeft een vergelijkbare ruimte een stuk sneller opgewarmd en zonder vervelend pomp-geluid erbij.
[...]
Ik denk dat als je de warmte van je pelletkachel in je cv systeem of tapwater wilt stoppen een ventilatiewarmtepomp de beste optie is.
Je houdt dan de kamertemperatuur in balans door het teveel aan warmte weg te ventileren en in een boiler of buffervat te stoppen zonder dat dit invloed heeft op de werking van de kachel.
Je houdt dan de kamertemperatuur in balans door het teveel aan warmte weg te ventileren en in een boiler of buffervat te stoppen zonder dat dit invloed heeft op de werking van de kachel.
@Chatslet je lost er idd wel de eerder genoemde problemen mee op, maar je krijgt er wel een hoop voor terug. Want dit impliceert dat je in dezelfde ruimte als je hout/pelletkachel je een warmtewisselaar met ventilator (dus geluid) gaat plaatsen (inclusief al het leiding werk).
Lijkt me duur en onpraktisch.
Lijkt me duur en onpraktisch.
@cyclone nee dat zie je verkeerd. Ventilatie warmtepomp komt in de plaats van de centrale ventilatiebox van je huis. Je hebt ze als boiler maar ook als combi “ketel”. Zowel hybride als all electric. De meeste hout en pelletkachels kunnen onvoldoende terug moduleren dus door meer de ventileren breng je daar balans in aan. Door de enorme hoeveelheid warmte die dan door de ventilatie wordt afgevoerd vliegt de COP van zo’n ventilatiewarmtepomp omhoog waardoor die efficiënter gaat werken en je dus geen warmte weggooit. Wij willen dit volgend jaar gaan doen omdat de ventilatiebox aan vervanging toe is en we een vloerverwarmingssysteem hebben dat nu buiten gebruik is gesteld omdat we met airco en pelletkachel verwarmen.
@Chatslet tof ! Had een klein googletje gedaan maar vond hele andere warmtepompen :-)
Kende dit concept niet, gaat bij mij niet werken heb namelijk een heul oud huis zonder zo'n nieuwerwets ventilatie systeem maar voor nieuwere woningen idd wel een optie.
Weer wat geleerd thanks.
nu ik wat gerichter zocht vond ik idd deze uitleg (beetje jip en janneke) maar ideaal idd als je met een pellet kachel nog meer rendement wilt halen en je een mechanisch ventilatie systeem hebt.
Kende dit concept niet, gaat bij mij niet werken heb namelijk een heul oud huis zonder zo'n nieuwerwets ventilatie systeem maar voor nieuwere woningen idd wel een optie.
Weer wat geleerd thanks.
nu ik wat gerichter zocht vond ik idd deze uitleg (beetje jip en janneke) maar ideaal idd als je met een pellet kachel nog meer rendement wilt halen en je een mechanisch ventilatie systeem hebt.
[ Voor 33% gewijzigd door cyclone op 21-10-2025 16:06 ]
Nee dan gaat dat niet lukken. Hadden wij in ons vorige huis bj 1870 ook niet. In onze huidige woning bj 1970 wel.
Een Pellet CV wordt niet snel te warm hoor, dan staat ie continue op vol vermogen te stoken, dan gaan je pellets wel heel snel. Hier een pellet CV (zonder buffer), als de ruimte (meter via kachel zelf) op temperatuur is, of het CV water is te warm, dan zal ie gewoon minder fel gaan branden, waardoor er minder warmte gemaakt wordt.cyclone schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:26:
@karazz Wacht even ..
[...]
Met deze :
[...]
Dit is precies ook waar ik op doelde, zo wil je ook je kachel niet stoken (dat je hem als hij net gezellig aan hebt weer uit moet zetten omdat je buffervat anders gaat koken en uitelkaar spat)
Dit is wel anders bij een hout kachel, die laat zich veel minder snel aanpassen, dus daar is het inderdaad veel belangrijker dat er wel een overstort mogelijk is bij te veel wamte.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Daar gaat het ook niet om. Als je de warmte direct in een hoge temperatuur afgifte systeem stopt dat is er inderdaad weinig aan de hand. Ga je het in een buffervat of boiler stoppen dan krijg je op den duur warm water terug en wordt het problematisch. Vloerverwarming is ook geen succes want de aanvoer temperatuur wordt al vrij snel te hoog voor de verdeler waardoor de pomp op de verdeler wordt uitgeschakeld of de thermostaatkraan dicht gaat. Verwarmen je all electric met LT verwarming dan gaat het überhaupt niet werken.
Ik kende het concept van de ventilatiewarmtepomp ook nog niet. Mezelf even ingelezen en begrijp nu hoe dat het werkt.Chatslet schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:48:
@cyclone nee dat zie je verkeerd. Ventilatie warmtepomp komt in de plaats van de centrale ventilatiebox van je huis. Je hebt ze als boiler maar ook als combi “ketel”. Zowel hybride als all electric. De meeste hout en pelletkachels kunnen onvoldoende terug moduleren dus door meer de ventileren breng je daar balans in aan. Door de enorme hoeveelheid warmte die dan door de ventilatie wordt afgevoerd vliegt de COP van zo’n ventilatiewarmtepomp omhoog waardoor die efficiënter gaat werken en je dus geen warmte weggooit. Wij willen dit volgend jaar gaan doen omdat de ventilatiebox aan vervanging toe is en we een vloerverwarmingssysteem hebben dat nu buiten gebruik is gesteld omdat we met airco en pelletkachel verwarmen.
Maar, ik heb moeite om jouw toepassing te begrijpen. Dat je de kamer verwarmt met je pelletkachel en dat die warmte weggezogen wordt door de ventilatiewarmtepomp en hergebruikt wordt voor je CV snap ik. Maar, gaat je afzuiging dan automatisch harder draaien wanneer de temperatuur in je kamer te hoog wordt? En zuig je dan koude lucht van buiten je kamer in om je kamertemperatuur onder controle te houden? Hoe houdt je die afzuiging en die pelletkachel in balans? En waar laat je het warm water dat je ventilatiewarmtepomp creeert? Een buffervat zal dan ook relatief snel op temperatuur zijn gok ik?
Sorry voor alle vragen, maar ik vind het een interessante case
@karazz Allereerst is mechanische ventilatie iets dat 24/7 werkt. Er zijn twee gangbare type mechanische ventilatie. Type C en D. Type D is balansventilatie, dat vind je in nieuwbouw huizen en daar zit een warmtewisselaar in de centrale ventilatiebox. De lucht die uitstroomt verwarmd de lucht die binnenstroomt en zodoende hou je de warmte binnen. In iedere ruimte heb je dan een aanvoer en afvoerventiel. De ventilatie is hiermee dus in balans.
Type C vind je in wat oudere huizen. Daar heb je een centrale ventilatiebox die alleen lucht afvoert. In de meeste ruimtes heb je dan afvoerventielen. De aanvoer gebeurd via roosters in of bij de ramen. Hier creeert de ventilatie onderdruk in het huis. Het probleem is hier dat je nog zo goed kunt isoleren maar via de ventilatie wordt je verwarmde lucht gewoon weer naar buiten geblazen. Je hebt dus altijd warmteverlies. Dit is dus waar ventilatiewarmtepompen voor bedoeld zijn. Binnenlucht is warmer en daardoor is de COP erg hoog. Doordat de ventilatie 24/7 draait mag de warmtepomp er heeeel lang over doen en hoeft deze dus ook niet krachtig te zijn. 8 tot 12 uur om 300 liter water op temperatuur te krijgen is niet ongebruikelijk. Gaat het niet snel genoeg dan zal het laatste stukje gewoon met een elektrisch verwarmingselement gedaan worden.
Dit is dus een gouden combinatie met een pelletkachel die zeker met dit weer net niet genoeg terug kan moduleren waardoor het na een uurtje gewoon 24 graden wordt. Pelletkachel aan, ventilatie van standje 1 naar standje 2 waardoor het keurig tussen de 20 en 21 graden blijft. COP van de ventilatiewarmtepomp vliegt vervolgens omhoog en je hebt met een paar uurtjes de boiler op temperatuur en hoeft het elektrische verwarmingselement niet eens ingeschakeld te worden. Je zal dus een paar procent meer pellets verbruiken maar dit bespaar je dubbel en dwars op gas en elektra. Een ander voordeel is dat je door meer te ventileren meer frisse lucht naar binnen haalt en de luchtvochtigheid onder controle houdt. Bovenstaande zou je overigens vrij eenvoudig kunnen automatiseren met Home Assistant oid...
Type C vind je in wat oudere huizen. Daar heb je een centrale ventilatiebox die alleen lucht afvoert. In de meeste ruimtes heb je dan afvoerventielen. De aanvoer gebeurd via roosters in of bij de ramen. Hier creeert de ventilatie onderdruk in het huis. Het probleem is hier dat je nog zo goed kunt isoleren maar via de ventilatie wordt je verwarmde lucht gewoon weer naar buiten geblazen. Je hebt dus altijd warmteverlies. Dit is dus waar ventilatiewarmtepompen voor bedoeld zijn. Binnenlucht is warmer en daardoor is de COP erg hoog. Doordat de ventilatie 24/7 draait mag de warmtepomp er heeeel lang over doen en hoeft deze dus ook niet krachtig te zijn. 8 tot 12 uur om 300 liter water op temperatuur te krijgen is niet ongebruikelijk. Gaat het niet snel genoeg dan zal het laatste stukje gewoon met een elektrisch verwarmingselement gedaan worden.
Dit is dus een gouden combinatie met een pelletkachel die zeker met dit weer net niet genoeg terug kan moduleren waardoor het na een uurtje gewoon 24 graden wordt. Pelletkachel aan, ventilatie van standje 1 naar standje 2 waardoor het keurig tussen de 20 en 21 graden blijft. COP van de ventilatiewarmtepomp vliegt vervolgens omhoog en je hebt met een paar uurtjes de boiler op temperatuur en hoeft het elektrische verwarmingselement niet eens ingeschakeld te worden. Je zal dus een paar procent meer pellets verbruiken maar dit bespaar je dubbel en dwars op gas en elektra. Een ander voordeel is dat je door meer te ventileren meer frisse lucht naar binnen haalt en de luchtvochtigheid onder controle houdt. Bovenstaande zou je overigens vrij eenvoudig kunnen automatiseren met Home Assistant oid...
Ik ben bekend met mechanische ventilatie. Heb zelf een redelijk nieuwe woning met balansventilatie.
Maargoed, je hebt dus een buffervat dat je (langzaam) opwarmt m.b.v. de warme lucht van je kachel. En je trekt inderdaad koude lucht van buiten aan om te voorkomen dat het 30 graden wordt in huis.
Klinkt als een mooie situatie, ben alleen benieuwd hoe goed de temperatuur constant te houden is.
Geen buffer vat, die bevat vuil CV water.karazz schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Ik ben bekend met mechanische ventilatie. Heb zelf een redelijk nieuwe woning met balansventilatie.
Maargoed, je hebt dus een buffervat dat je (langzaam) opwarmt m.b.v. de warme lucht van je kachel. En je trekt inderdaad koude lucht van buiten aan om te voorkomen dat het 30 graden wordt in huis.
Klinkt als een mooie situatie, ben alleen benieuwd hoe goed de temperatuur constant te houden is.
Het is een boiler vat, met schoon drink water.
Die temperatuur is totaal niet te houden. Een warmtepomp boiler met dusdanig klein vermogen, heeft ook een heel laag lucht debiet, dat koelt je kamer nul komma nul af met een brandende kachel aan. Sterker nog, het debiet is zo laag dat het niet eens de ventilatie hoeveelheid behaalt die een woning nodig heeft.
Neem je een zwaardere warmtepomp boiler dan is ie in twee uur klaar, dus ook geen koeling.
Oftewel een oplossing van drie keer niks.
Het is handiger om gewoon de thermostaat van de kachel te gebruiken....
1 PVoutput . Dongen NB
@karazz In principe is de ventilatie constant. Het zal dus voornamelijk afhankelijk van de thermostaat van de kachel en waar die hangt en hoe de kachel zich laat moduleren.
@reneeke1970 dat is wel heel erg kort door de bocht. Jij beschrijft hier een ventilatiewarmtepompboiler. Er is nogal wat variatie in ventilatiewarmtepompen. Warm tapwater, CV ondersteuning, all electric, buffervaten, boilers, het kan allemaal. Dan heb je nog varianten die in plaats van de ventilatiebox komen of die na de ventilatiebox komen. Het ene type kan dan wel buitenlucht bij mengen terwijl de andere dat weer niet doet. Verder begrijp ik niet goed hoe je op het idee komt dat dan de thermostaat van de kachel niet zou worden gebruikt.
NVM, voegt weinig toe
[ Voor 100% gewijzigd door TiezZ_BE op 22-10-2025 18:59 ]
Hier een mede CV-pelletklachel gebruiker.
Momenteel: Cv-ketel (gas) en CV-pelletkachel, warm water via E-boiler (die op de 8 goedkoopste uren aangaat, en bijgestookt wordt door de cv-ketel indien nodig.) en airco
met de temperaturen van de afgelopen tijd is de Pelletkachel te veel (geeft te veel warmte) en is ze alleen morgens een paar uur aan. de rest van de dag geen verwarming nodig, en in de avond de airco ff aan.
Binnenkort komt hier een warmtepomp bij.
ik wil het zo gaan regelen: bij temperaturen tot ca 8 graden de warmtepomp aan, die geeft dan het beste rendement.
Wordt het kouder dan start ik de Pelletkachel.
je zult dan wel zelf een moeten kunnen instellen/regelen, want een installateur zal daar geen tijd in willen(kunnen) steken.
ik zie het als " hobby" en vind het leuk om een uit te zoeken.
Denk dat het best wel kan werken, als zal het wat moeite kosten.
Momenteel: Cv-ketel (gas) en CV-pelletkachel, warm water via E-boiler (die op de 8 goedkoopste uren aangaat, en bijgestookt wordt door de cv-ketel indien nodig.) en airco
met de temperaturen van de afgelopen tijd is de Pelletkachel te veel (geeft te veel warmte) en is ze alleen morgens een paar uur aan. de rest van de dag geen verwarming nodig, en in de avond de airco ff aan.
Binnenkort komt hier een warmtepomp bij.
ik wil het zo gaan regelen: bij temperaturen tot ca 8 graden de warmtepomp aan, die geeft dan het beste rendement.
Wordt het kouder dan start ik de Pelletkachel.
je zult dan wel zelf een moeten kunnen instellen/regelen, want een installateur zal daar geen tijd in willen(kunnen) steken.
ik zie het als " hobby" en vind het leuk om een uit te zoeken.
Denk dat het best wel kan werken, als zal het wat moeite kosten.
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kw hydro Pelletkachel
Als je home assistant gebruikt dan is deze hybride thermostaat precies wat je nodig hebt.
https://github.com/zero-system/ha-smart-thermostat
https://github.com/zero-system/ha-smart-thermostat
A sophisticated Home Assistant custom component that intelligently manages hybrid heating systems, specifically designed for homes with both a mini-split heat pump and a pellet stove. This smart thermostat automatically selects the most efficient heating source based on environmental conditions, weather forecasts, and system performance.
[ Voor 55% gewijzigd door Chatslet op 23-10-2025 15:03 ]
Ik heb een vraag. Mijn woonkamer van ongeveer rond de 55m2 wordt verwarmd met een 3,5 kwh airco. Mijn woning is goed geïsoleerd met hr++ glas en vloer- en spouwmuurisolatie. Probleem is dat op de echt koude dagen en dan met name de maanden december, januari en februari het stroom verbruik echt enorm hoog is.
Mijn idee is om de airco te helpen met een pelletkachel. Is dat een goed idee? Ik vind het ook gezellig en leuk en ik heb al een rookafvoer kanaal vanwege een eerdere losstaande kachel.
Over 5-6 jaar verwacht ik te verhuizen en zou hem dan mee kunnen nemen of ter overname aanbieden. Ik hoop op deze manier de enorme stroomkosten in de koude maanden te beperken.
Mijn idee is om de airco te helpen met een pelletkachel. Is dat een goed idee? Ik vind het ook gezellig en leuk en ik heb al een rookafvoer kanaal vanwege een eerdere losstaande kachel.
Over 5-6 jaar verwacht ik te verhuizen en zou hem dan mee kunnen nemen of ter overname aanbieden. Ik hoop op deze manier de enorme stroomkosten in de koude maanden te beperken.
Gisteren gingen toch ff de alarm bellen af, ik kwam thuis en kreeg een melding via Homewizard dat het gasverbruik meer was dan normaal. CV ketel was aangegaan. Vandaag de pelletkachel maar een voorgloeien. Want dat is niet de bedoeling 😅.
Bizar hoe snel het afkoelt met de harde wind buiten.
Bizar hoe snel het afkoelt met de harde wind buiten.
[ Voor 10% gewijzigd door Racer89 op 25-10-2025 07:14 ]
@tdjtdtjdjykd vermoed dat je dit doet (je benoemd het namelijk niet) i.v.m. stoppen van de salderingsregeling eind 2026?
Da’s dan een rekensom die je moet maken, pellets zijn ook niet gratis, de kachel vergt ook een investering dus dat moet je meewegen als je de keuze op economische basis wilt nemen.
Als je een beetje slim omgaat met een dynamisch contract en dus verwarmt op goedkope uren denk ik dat je de investering van een beetje degelijk pellet kachel niet heel snel gaat terug verdienen.
Een en ander valt of staat met welke kachel je aanschaft, je de installatie zelf doet of uitbesteed. Hoe je afvoerkanaal gaat lopen (want ook de schoorsteen pijpen zijn niet goedkoop).
Ga je alles zelf doen, kies je een 2de hands kachel of een budget kachel en heb je maar een paar meter pijp nodig en kun je makkelijk veel pellets opslaan (want een pallet pellets neemt flink wat ruimte in) in een schuur of garage, zodat je bulk kan inkopen (scheelt aanzienlijk in de pellet prijs tov losse zakjes bij de bouwmarkt kopen.
Dan valt het misschien recht te rekenen. Ga je alles laten doen / heb je een lang kanaal nodig dan weet ik niet of je er veel voordeel mee doet, zeker niet als je ook nog eens op redelijke korte termijn gaat verhuizen.
Da’s dan een rekensom die je moet maken, pellets zijn ook niet gratis, de kachel vergt ook een investering dus dat moet je meewegen als je de keuze op economische basis wilt nemen.
Als je een beetje slim omgaat met een dynamisch contract en dus verwarmt op goedkope uren denk ik dat je de investering van een beetje degelijk pellet kachel niet heel snel gaat terug verdienen.
Een en ander valt of staat met welke kachel je aanschaft, je de installatie zelf doet of uitbesteed. Hoe je afvoerkanaal gaat lopen (want ook de schoorsteen pijpen zijn niet goedkoop).
Ga je alles zelf doen, kies je een 2de hands kachel of een budget kachel en heb je maar een paar meter pijp nodig en kun je makkelijk veel pellets opslaan (want een pallet pellets neemt flink wat ruimte in) in een schuur of garage, zodat je bulk kan inkopen (scheelt aanzienlijk in de pellet prijs tov losse zakjes bij de bouwmarkt kopen.
Dan valt het misschien recht te rekenen. Ga je alles laten doen / heb je een lang kanaal nodig dan weet ik niet of je er veel voordeel mee doet, zeker niet als je ook nog eens op redelijke korte termijn gaat verhuizen.
Wat @cyclone al zegt, kosten zijn veel te hoog. Als je rookgas pijp echt al gebruik klaar is dan zou ik een simpele hout kachel neer zetten. Veel gezelliger ook.tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:06:
Ik heb een vraag. Mijn woonkamer van ongeveer rond de 55m2 wordt verwarmd met een 3,5 kwh airco. Mijn woning is goed geïsoleerd met hr++ glas en vloer- en spouwmuurisolatie. Probleem is dat op de echt koude dagen en dan met name de maanden december, januari en februari het stroom verbruik echt enorm hoog is.
[Afbeelding]
En die slinger je aan ter ondersteuning als het rond vriespunt komt, want dat is het probleem gebied van de airco. Vanaf +5 graden en hoger verbruikt ie niet zoveel
1 PVoutput . Dongen NB
@tdjtdtjdjykd wij doen hier nu exact hetzelfde. We hebben de CV er uitgehaald en in iedere ruimte vloermodel airco’s opgehangen. Huis is goed geïsoleerd maar toch hebben we comfort klachten als het buiten echt koud is. Het is binnen dan bijvoorbeeld wel 21 graden maar het voelt dan toch niet zo warm. Hoewel het met deze temperaturen nog niet nodig was hebben we de pelletkachel al regelmatig aan gehad. Laagste stand en dan de 2 airco binnenunits beneden op de laagste stand ventileren. De warmte wordt zo goed verspreid over woonkamer, eetkamer en keuken.
Financieel: een airco haalt gemiddeld een COP van 4. Kost een kWh stroom jou bijvoorbeeld 28 cent dan zou je onder de streep 7 cent per kWh warmte kwijt zijn. Wij hebben hier zelf in de buurt een trappenfabriek die zelf pellets maken en die bijzonder scherp geprijsd voor 35 cent per kilo verkopen. Uit een kilo pellets haal je effectief gemiddeld 4 kWh aan warmte dus met pelletkachel verwarmen kost ons onder de streep dan 8,75 cent per kWh. Qua kosten loopt het dus min of meer gelijk en met de hybride thermostaat die ik eerder heb gelinkt zou je met home assistant dus daadwerkelijk op weersomstandigheden kunnen sturen waardoor je lage COP of slecht comfort kunt afvangen.
Technisch: Een pelletkachel kan niet altijd zomaar op een rookkanaal voor een houtkachel. Bij een gemetselde schoorsteen moet er een flexibele pijp in gezet worden. Heb je gewoon een kachelpijp dan mag de diameter niet te groot zijn en moet die buiten sowieso dubbelwandig en geïsoleerd zijn. Breng de situatie dus uitgebreid in kaart met foto’s en meten en informeer goed bij verschillende winkels.
Financieel: een airco haalt gemiddeld een COP van 4. Kost een kWh stroom jou bijvoorbeeld 28 cent dan zou je onder de streep 7 cent per kWh warmte kwijt zijn. Wij hebben hier zelf in de buurt een trappenfabriek die zelf pellets maken en die bijzonder scherp geprijsd voor 35 cent per kilo verkopen. Uit een kilo pellets haal je effectief gemiddeld 4 kWh aan warmte dus met pelletkachel verwarmen kost ons onder de streep dan 8,75 cent per kWh. Qua kosten loopt het dus min of meer gelijk en met de hybride thermostaat die ik eerder heb gelinkt zou je met home assistant dus daadwerkelijk op weersomstandigheden kunnen sturen waardoor je lage COP of slecht comfort kunt afvangen.
Technisch: Een pelletkachel kan niet altijd zomaar op een rookkanaal voor een houtkachel. Bij een gemetselde schoorsteen moet er een flexibele pijp in gezet worden. Heb je gewoon een kachelpijp dan mag de diameter niet te groot zijn en moet die buiten sowieso dubbelwandig en geïsoleerd zijn. Breng de situatie dus uitgebreid in kaart met foto’s en meten en informeer goed bij verschillende winkels.
Wat @Chatslet noemt qua kosten loopt het gelijk is deels waar als je enkel naar de verbruikskosten kijkt.
De kosten van de aanschaf / installatie en onderhoud zijn daarbij nog niet meegenomen.
En daarbij heeft chatslet enorm goedkope pellets in de buurt.
Overall gezien is het dus bij een kWh prijs van nu ,vaak duurder om met pellets in de weer te gaan.
En zoals ik al aangaf bij een dynamisch contract en slim verwarmen kun je tegen veel lagere kosten (25 tot wel 50% minder per kWh) met je airco verwarmen. Dan ben je met pellets wel echt duurder per kWh uit.
Maar ! Als je het gezellig en leuk vindt is dat ook iets om in overweging te nemen.
Dat mag ook wat kosten.
De kosten van de aanschaf / installatie en onderhoud zijn daarbij nog niet meegenomen.
En daarbij heeft chatslet enorm goedkope pellets in de buurt.
Overall gezien is het dus bij een kWh prijs van nu ,vaak duurder om met pellets in de weer te gaan.
En zoals ik al aangaf bij een dynamisch contract en slim verwarmen kun je tegen veel lagere kosten (25 tot wel 50% minder per kWh) met je airco verwarmen. Dan ben je met pellets wel echt duurder per kWh uit.
Maar ! Als je het gezellig en leuk vindt is dat ook iets om in overweging te nemen.
Dat mag ook wat kosten.
Hmmm Bedankt voor de reacties. Nee het gaat mij mij even alleen om het financiële plaatje. Ik ben voornemens over 5 jaar te verhuizen en in die nieuwe woning wil ik wel iets hout- of pelletkachel achtig. Mijn contract loopt tot 1 juli 2027. Ik weet dus niet of ik dan ook terugleverkosten krijg vandaag 1 juli 2027 of dat die ingaan per einde contract, dus op 1 juli 2027. Maar inderdaad, ik dacht mij goed voor te bereiden totdat ineens de salderingsregeling in een klap wordt afgeschaft. Ik ging uit van langzame afbouw.
Daarom nu toch eens kijken hoe ik die dure wintermaanden met minder stroomverbruik door kan komen. Pelletkachel is dan dus niet geschikt lees ik, althans, er zijn betere oplossingen?
Houtkachel vs dynamisch energie contract? Wat is dan beter?
Ik overweeg wel 3 of 4 van die Marstek of Homewizard plug in batterijen te kopen, die ik dan tzt mee kan verhuizen. Is dat slimmer als ik ook een dynamisch contract neem? Ik vind dat allemaal zo ingewikkeld! Maar dat is of topic.
Bedankt, ik kijk verder en kom over 5 jaar nog eens kijken in dit topic als ik alsnog voor een pelletkachel ga... Fijne dag!
Daarom nu toch eens kijken hoe ik die dure wintermaanden met minder stroomverbruik door kan komen. Pelletkachel is dan dus niet geschikt lees ik, althans, er zijn betere oplossingen?
Houtkachel vs dynamisch energie contract? Wat is dan beter?
Ik overweeg wel 3 of 4 van die Marstek of Homewizard plug in batterijen te kopen, die ik dan tzt mee kan verhuizen. Is dat slimmer als ik ook een dynamisch contract neem? Ik vind dat allemaal zo ingewikkeld! Maar dat is of topic.
Bedankt, ik kijk verder en kom over 5 jaar nog eens kijken in dit topic als ik alsnog voor een pelletkachel ga... Fijne dag!
Lang verhaal kort met plug in batterijen ga je economisch sowieso het schip in.
In de wintermaanden staan die zo goed als stil want geen zonne opbrengst en je hebt geen dynamisch contract.
(De verkopers van deze zooi beloven je graag mooie sprookjes maar als je er even een uurtje tegenaan gooit en het op basis van historische gegevens uit je pv en gebruik een berekening maakt zul je zien dat je tot dezelfde conclusie gaat komen).
Thuis accu’s zijn alleen interessant (op dit moment) voor de maanden met veel zonne opbrengst. En dan nog is het lastig om het economisch recht te rekenen op een termijn van 15 a 20 jaar bij de huidige prijzen.
(Zie andere topics waar ik hier uit eigen ervaring met een 48kwh zelfbouw thuis batterij op basis van Victron mijn kennis put)
Enige manier voor jou om te besparen is beter isoleren (maar dat heb je al gedaan en je bent voornemens te verhuizen kortom die investering ga je nooit terugverdienen in die paar jaar dat je er nog woont) of de temperatuur in je kamer met 1 a 2 graden te verlagen.
Qua verwarming doe je het botweg al goed op basis van een warmtepomp/ airco.
In de wintermaanden staan die zo goed als stil want geen zonne opbrengst en je hebt geen dynamisch contract.
(De verkopers van deze zooi beloven je graag mooie sprookjes maar als je er even een uurtje tegenaan gooit en het op basis van historische gegevens uit je pv en gebruik een berekening maakt zul je zien dat je tot dezelfde conclusie gaat komen).
Thuis accu’s zijn alleen interessant (op dit moment) voor de maanden met veel zonne opbrengst. En dan nog is het lastig om het economisch recht te rekenen op een termijn van 15 a 20 jaar bij de huidige prijzen.
(Zie andere topics waar ik hier uit eigen ervaring met een 48kwh zelfbouw thuis batterij op basis van Victron mijn kennis put)
Enige manier voor jou om te besparen is beter isoleren (maar dat heb je al gedaan en je bent voornemens te verhuizen kortom die investering ga je nooit terugverdienen in die paar jaar dat je er nog woont) of de temperatuur in je kamer met 1 a 2 graden te verlagen.
Qua verwarming doe je het botweg al goed op basis van een warmtepomp/ airco.
[ Voor 35% gewijzigd door cyclone op 25-10-2025 12:36 ]
Ik vind “slim” verwarmen met een dynamisch contract ook geen oplossing. Wat ga je dan doen? In de daluren de airco op kernkraft zodat je een sauna hebt en dan hopen dat het in de piekuren comfortabel blijft? Zonder thuisaccu of andere manier om te bufferen is het simpelweg niet haalbaar om met zo’n contract comfortabel te verwarmen. Verder weten we natuurlijk niet hoe zijn rookkanaal er uitziet. Voor hetzelfde geld heeft hij gewoon een moderne dubbelwandige pijp en kan hij daar redelijk plug en play een goedkoop pelletkacheltje op aansluiten. In prijs verschillen die ook niet veel met een moderne houtkachel. Bovendien heb je dan ook niet het gedoe en risico op stankoverlast. Ik weet dat nog wel van ons vorige huis met de houtkachel; iedere keer dan ding asvrij maken, geklooi met aansteken en brandhout opslaan en drogen kost echt absurd veel ruimte. Nu staat er gewoon een europallet in de hoek van de schuur maar reken met brandhout maar op 4 tot 6 keer zoveel ruimte.
Vinden jullie mijn stroomverbruik in januari en februari niet erg hoog dan of is dat normaal?