cyclone schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:35:
@
Xilion op basis van jouw vraag maak ik op dat een en ander via WiFi met elkaar communiceert (of dat zou moeten doen) if so dan zou ik eens een blik gaan werpen met behulp van WireShark. Dan kun je tot op packet niveau kijken wat er gebeurd / misgaat.
Soms makkelijk om even een eigen SSID op te zetten in een eigen VLAN zodat je geen last hebt van andere hosts op je netwerk (al filter je dat als je een beetje handig bent met WireShark er ook wel zo uit).
Ik heb geen ervaring met WireShark, laat ik dat voorop stellen.
Als ik mijn laptop verbind met het WiFi netwerk van de pellet kachel en WireShark laat meedraaien op de WiFi interface van mijn laptop zie ik een hoop communicatie tussen 2 IP's (*.*.*.1 and *.*.*.100). De daadwerkelijke communicatie lijkt encrypted te zijn, maar volgens Gemini lijkt het volgende plaats te vinden:
1. The capture shows standard TCP handshake sequences (SYN, ACK) between the two devices, indicating a stable network-level connection is being established on port 81.
2. There are large data segments (around 1460 bytes) being pushed from the stove to the remote device. This suggests the stove is sending status updates, telemetry, or log information to the remote control.
3. The payload of these packets appears to be binary data rather than plain text (like standard HTTP). This is common for IoT devices like pellet stoves that use proprietary communication protocols to talk to their dedicated remote apps or physical controllers.
4. The communication is very frequent and persistent throughout the capture, with the stove sending data and the remote device acknowledging receipt almost immediately.
De communicatie tussen de kachel en de afstandsbediening verloopt op dit moment ook 'normaal', dus gok dat er niet veel spannends te ontdekken is op dit punt. Mijn aanname is dat het mogelijk interessant is om dit te herhalen zodra er zich daadwerkelijk problemen voordoen en dat ook is waar je op doelde?