• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Het Pelletkachel topic

Welkom bij het pelletkachel topic. Alles over aanschaf, gebruik, rendement, brandstof, milieu en warmte.
Er zijn 2 soorten pelletkachels: Een grote installatie, die een gasgestookte ketel vervangt. Hierbij heb je wel wat ruimte nodig in een garage of schuur. Dit topic gaat echter over "huiskamerkachels", die alleen lucht verwarmen.
huh? Palletkachel?

Nee, een pelletkachel brand niet op pallets, maar op "pellets".
Wat is een (hout)pellet?
Een pellet is samengeperste vorm van houtsnippers (meestal restafval) in de vorm van een cilinder. Er zijn verschillende soorten van pellets waarbij de verbrandingswaarde kan verschillen. Er bestaan verschillende normen om uniformiteit te krijgen.

Er zijn ook pellets welke geperst worden vanuit hiervoor speciaal aangeplant bos.
Meer informatie hierover kan je vinden in Wikipedia, zie de links hier beneden.
Hoe werkt een pelletkachel?
Een pelletkachel bestaat, simpelgezegd, uit de volgende onderdelen:

1. De hopper (mooi woord voor voorraadbak) met pellets, met daaronder het toevoermechanisme.
2. De ventilator(en) die de lucht toe- en afvoer regelen.
3. De verbrandingsruimte.
4. De warmtewisselaar / heteluchtrooster.

In het kommetje in de verbrandingsruimte zit een hitte-element. Zodra je de kachel aanzet, zullen er via de toevoerspindel een aantal pellets in het kommetje vallen en tot ontbranding worden gebracht door het hitte element. Daarna zal op gezette tijden de spindel gaan draaien om pellets toe te voeren.

De ventilatoren zorgen voor een geforceerde toevoer van zuurstof, menging en verspreiding van de opgewarmde lucht door de (woon)kamer en de afvoer van de verbrandingslucht.

Een pelletkachel zal dus altijd stroom verbruiken. Tijdens het opstarten wat meer, daarna alleen voor de ventilatoren, de aansturing en af en toe de spindelmotor.
Waarom een pelletkachel?
Je kan, om een aantal redenen een pelletkachel aanschaffen. Een van die redenen zou geld kunnen zijn.
Op pellets een ruimte verwarmen is simpelweg goedkoper dan via aardgas. Nu bevatten pellets minder energie, maar ze zijn ook een stuk goedkoper. Slim inkopen is plm. 30% besparen.

Een andere reden kan zijn vanwege het milieu en duurzaamheidsdenken. Er komt bij beide methodes CO2 vrij, echter is de kringloop van hout een stuk korter. En je verwarmd je huis met een hernieuwbaar (afval) product wat anders weggegooid zou worden. Ook is het stoken op pellets niet te vergelijken met hout stoken in een open haard. Pelletkachels branden veel heter, en veel meer gecontroleerd dan een open vuur. Er zijn zelfs pelletkachels met een lambda sensor die de zuurstoftoevoer regelt.
Voor- en nadelen pelletkachel
We beginnen met de voordelen:
- Een pelletkachel is een relatief schone manier om te verwarmen.
- Het is goedkoper dan met gas verwarmen.
- Het is gezelliger dan een wit geverfde radiator.
- Een pelletkachel mag op een "lage uitvoer"; je hoeft dus geen dikke pijp boven je dak uit te brengen; een pijpje naar buiten volstaat, net als bij gashaarden/ketels.

Nadelen:
- Een pelletkachel verbruikt elektriciteit.
- Je hebt een flinke voorraad pellets nodig, en ook die worden uiteraard duurder.
- Een pelletkachel heeft ventilatoren en die zal je altijd horen.
- Een hoop kachels komen uit Italië; en daar hebben ze soms wat quality contol issues.
Waar gaat dit topic over?
Dit topic gaat over kachels welke als brandstof pellets gebruiken (pelletkachel).
Daarbij kan je denken aan:
- het bespreken van de (on)mogelijkheden van een pelletkachel in een bepaalde situatie.
- het werken/afstellen/tunen van pelletkachels.
- problemen bespreken over werking/afstelling.
- bespreken van mogelijke oplossingen voor bepaalde bestaande situaties.
- pellet gebruik en soorten pellets.
Waar gaat dit topic niet over?
- Het mogelijk verslechteren van de luchtkwaliteit (in welke vorm dan ook) die verbranden van hout met zich mee brengt, gebruik hiervoor (bijvoorbeeld) een topic zoals Houtstook in steden verbieden?
- De mogelijke onduurzaamheid van het stoken van hout indien vele personen deze stap maken.
linkjes voor meer info
Wikipedia: Pelletkachel
Wikipedia: Houtpellets
http://pelletkachel.startpagina.nl/
YouTube: Pelletkachel: De werking van een Nordic Fire pelletkachel over de werking van een pellet kachel.
YouTube: De techniek achter de Nordic Fire pelletkachel De technische kant.
YouTube: Starten pelletkachel Een "echt" filmpje.
YouTube: pelletkachel/pelletpresse/pelletmill/pelletpers www.pelletpers.nl Zelf pellets maken kan ook, als je een bos in je tuin hebt :)

[Voor 57% gewijzigd door teacher op 22-02-2014 09:42]

Wise enough to play the fool

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Gereserveerd voor op en aanmerkingen.

21-2 Tekst van ollie65 verwerkt.

[Voor 32% gewijzigd door teacher op 21-02-2014 17:34]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Bedankt, je hebt een DM voor extra tekst.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:28
Mijn ouders hebben een Rika Pico staan met ruimtevoeler. Ideaal apparaat die je helemaal automatisch kan laten inregelen. Zo zijn er complete dagprogramma's in te stellen met daarbij de uren die hij moet branden en welke temperatuur hij dan in de woonkamer moet aanhouden. Grootste voordeel natuurlijk is dat het een Oostenrijkse kachel is, waar goede service en kwaliteit bovenaan staan.

Pellet verbruik ligt zo rond de 1kg/uur, maar daar moet wel bij gemeld worden dat mijn ouders geen zaken meer doen met 19-20 graden in huis. Het is er nu altijd tussen de 22 en 23 graden. Ze zijn van een speksteen kachel, via een Flam bij deze pelletkachel gekomen, omdat ze er geen zin meer in hadden om iedere keer weer hout op het vuur te leggen.

Ik heb helaas gaan plaatje van een brandende kachel, maar ik kan wel vertellen dat het niet een of ander pietluttig vlammetje is wat erin brand. Op vol vermogen levert de kachel zo'n 9kW en staat er dus een grote bak met vuur in de woonkamer. Al met al zijn mijn ouders nu verkocht aan een pellet kachel en ik verwacht wel dat deze binnen een aantal jaar wordt vervangen met een model waar een grotere voorraad pellets in past >:) .

edit:

het was even zoeken op mijn NAS, maar toch een plaatje met vuur. Mochten jullie foto's van de installatie willen zien, die kan ik eventueel ook nog aanleveren.

[Voor 8% gewijzigd door Lt-Crash op 21-02-2014 13:54]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Tsja ik ben ook zoekende naar zon modern stukje techniek. Ik zoek eigenlijk de technische problemen per merk. Ik zoek ervaring met Kleine kachels aangezien ze snel te veel warmte geven...

Ik ben fan van de Nordic en van de kalor...

Iemand ervaring met deze merken?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:24

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 18:05:
Tsja ik ben ook zoekende naar zon modern stukje techniek. Ik zoek eigenlijk de technische problemen per merk. Ik zoek ervaring met Kleine kachels aangezien ze snel te veel warmte geven...

Ja heb de kalor chiara 8,4kw

De start zoals in het filmpje gaat bij de meeste niet zo, en dan bedoel ik het snel vol gooien en dan stoppen en aansteken. De meeste gooien gewoon door.
Nog wat aanvulling

Verbruik:

Elektrisch verbruik is rond de 35W als hij brand, en 10 min 300W tijdens de start.
Pelletverbruik 0,5 - 1 Kg per uur

Soorten pelletkachels:

Luchtverwarming
Luchtverwarming & cv aansluiting ( verwarmingsverhouding 20/80)
Volledig cv
Inbouw kachels (beide versie)

Rookgasafvoer:

Door de muur kan wel maar het advies is om het niet te doen, het beste is een gewone rookgas afvoer net als een openhaard of houtkachel maar met een diameter van 100mm omdat de pelletkachel 80mm uitgang heeft.
Wil je toch door de muur probeer dan minimaal 2 Meter te stijgen.

Tweaken:

Pelletkachels kan je goed naar wens aanpassen in de parameters, goede leveranciers geven die mee of leggen uit hoe maar niet van elke kachel of merk beschikbaar, let daar dus op als je dat wilt.

Onderhoud:

Pelletkachels hebben onderhoud nodig, mijn kalor elke 900 uur maar kan je ook zelf doen, het is alles behalve moeilijk als je een klein beetje kan sleutelen.

Geluid:
Ja een pelletkachel maakt geluid :) maar gelukkig niet veel/storend, let daar wel op als je er 1 koopt, er zijn er die serieus geluid maken door goedkope spindelmotoren (vijzelmotor)

Nodig:
Handig om er bij te hebben is een stolp of kolenkit voor de pellets in te doen naast de kachel, ook een redelijke aszuiger is een must, je vrouw word niet blij als je de gewone stofzuiger mishandelt met as.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Dylantje2 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 18:05:

Nou... een kennis van mij heeft een hagelnieuwe Edil Kamin en dat ding is recent geëxplodeerd. De glasscherven lagen door de hele kamer en allerlei meubels hebben brandplekken en de eigenaar heeft er verwondingen aan overgehouden. De fabrikant roept dat het een gebruikersfout is en ontkennen een technische fout want dat zou hen aansprakelijk maken...
Volgens Edil Kamin is het branderbakje niet voldoende gereinigd, dit zou volgens hen iedere dag moeten geschieden. Dat laatste is in mijn ogen wat vreemd, omdat je die kachel kan voorzien van volledig automatische programma's waarmee hij helemaal automatisch functioneert...

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Rol-Co

Rol-Co

Vreemd verhaal, het branderbakje brand leeg als je hem uit zet. Als de ruit explodeerd lijkt me dat echt een fabricage fout of hard geraakt.
Met gewoon vuur lijkt het mij niet te kunnen.

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Rol-Co schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:14:
Vreemd verhaal, het branderbakje brand leeg als je hem uit zet. Als de ruit explodeerd lijkt me dat echt een fabricage fout of hard geraakt.
Met gewoon vuur lijkt het mij niet te kunnen.
Het was ook helemaal niet tijdens een brandfase, maar tijdens de opstartfase. Enige verklaring die ik kan bedenken is dat een 'oude' lading nog wat gas achter heeft gelaten en dat is geploft tijdens een volgende opstartfase... Als ik kijk naar mijn CV ketel, die begint met vrolijk ventileren alvorens te ontsteken, doet zo'n pelletkachel dat niet?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27
raar dat dat kan. Het dagelijks reinigen staat overigens wel in de gebruiksaanwijzing (van de pelletkachel die ik zojuist selecteerde. )
DAILY MAINTENANCE
Operations must be performed when the stove is off, cold and unplugged from the power supply
Must be performed using a vacuum cleaner (see optional extras page 39).
The whole procedure takes up a few minutes every day.
- Vacuum the hatch, the fi re surface, and the compartment around the combustion chamber where the ash falls.
• DO NOT EMPTY THE RESIDUE OUT INTO THE PELLET HOPPER.
- Remove the combustion chamber and use the metal spatula supplied to scrape off any waste. Clean out any blocked holes on both sides.
- Vacuum the combustion chamber, clean the contacts between the chamber and its housing, replace the combustion chamber.
- Clean the glass, if necessary (when cold).

Ik vind het nogal veel werk voor dagelijks onderhoud eigenlijk.

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Wat mij het meest verbaast is het contrast tussen het voorgeschreven onderhoud en de mogelijkheden om de kachel automatisch te laten draaien. Wat heb je aan het automatische bedrijf als je hem elke dag helemaal moet reinigen? Is dat bij andere merken ook het geval of is dat een edil kamin dingetje?

• Rol-Co

Rol-Co

mightym schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:25:
[...]

Het was ook helemaal niet tijdens een brandfase, maar tijdens de opstartfase. Enige verklaring die ik kan bedenken is dat een 'oude' lading nog wat gas achter heeft gelaten en dat is geploft tijdens een volgende opstartfase... Als ik kijk naar mijn CV ketel, die begint met vrolijk ventileren alvorens te ontsteken, doet zo'n pelletkachel dat niet?
Jawel, loopt eerst een minuutje alvorens te beginnen met load wood, en gas komt niet voor in de pelletkachel.
Enige wat ik kan bedenken tijdens de opstartfase is een volle branderbak en een heel late ontsteking waardoor er erg veel pellets in het compartiment zijn en dus een gigantische vlam geeft waardoor de ruit ploft.
Maar dan staat er echt iets niet goed in de settings, hij heeft namelijk een maximaal tijd voor het ontsteken van +\- 15 min en duurt het langer krijg je een error.

@blissard

Dat is echt niet het geval hoor, ik maak hem met deze pellets en 10 uur branden per dag elke 2 dagen schoon en is nog geen 2 minuten werk met een aszuiger.
1x per stookseizoen langer omdat je een paar delen los moet schroeven.

• blissard
Geen idee of dat alleen kamin is, maar ik vind het onbegrijpelijk. Hij moet ook nog koud zijn waardoor je het dus alleen in de ochtend kunt doen.
@ rolco, het gaat er volgens mij om dat ze dit zelf eisen en anders blijkbaar geen verantwoordelijkheid voor een goed functioneren nemen.

[Voor 32% gewijzigd door blissard op 21-02-2014 21:43]

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Rol-Co schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:40:
[...]

Jawel, loopt eerst een minuutje alvorens te beginnen met load wood, en gas komt niet voor in de pelletkachel.
Gas komt wel voor, die pallets ontgassen tijdens verbranding. Het zijn niet de pallets die branden maar het gas wat er vrij komt. Dat is bij een houtkachel overigens ook zo.

[Voor 5% gewijzigd door mightym op 21-02-2014 21:43]

• Rol-Co

Rol-Co

blissard schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:40:
Geen idee of dat alleen kamin is, maar ik vind het onbegrijpelijk. Hij moet ook nog koud zijn waardoor je het dus alleen in de ochtend kunt doen.
Het is ook geen kachel voor 24/7

En begrijp automatisch niet verkeerd, hij regelt geen temperatuur, ja van eco naar stand 5 kan je regelen maar zoals hier op eco nog 23 graden in de kamer is er niets lager,....ja uit.
Maar je mag ook niet elk uur aan en uit, niet goed voor de kachel en zijn rendement.

Hij gaat hier smorgens vroeg aan op zijn programma ( 5 uur) en 10 uur automatisch uit, dan in de avond weer handmatig aan dus tussendoor wel 2 min om even schoon te zuigen, die handvol aan as is zo weg.
mightym schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:42:
[...]

Gas komt wel voor, die pallets ontgassen tijdens verbranding. Het zijn niet de pallets die branden maar het gas wat er vrij komt. Dat is bij een houtkachel overigens ook zo.
Maar dat is niet zo explosief dat het de kachel op blaast toch zeker, ook loopt de ventilator een minuut voor start op vol vermogen en erna op ingestelde waarde.

[Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 21-02-2014 21:56]

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

@Rol-Co : Aha, dus helemaal automagisch is het niet :-)
Ik heb nog ff wat zitten googelen en kwam op een forum een draadje tegen over ontploffende pelletkachels. Zou kunnen liggen aan slechte ontbranding in de opstartfase...

http://pellets.forummotion.com/t3069-ontploffingen

• Rol-Co

Rol-Co

Als ik het zo lees zou stofexplosie kunnen als je slechte pellets hebt maar ik acht de kans groter dat je auto ontploft.

Ik heb hier ook wel gezien dat bij het starten veel rook gaf wat ineens met een soort steekvlam ontbrand, geeft niets en kan hij gewoon hebben.
Ook vlammen zo groot dat het tot in de wisselaar ging maar ook dan gebeurd er niets.
Stroom is ook een keer uitgevallen tijdens branden, iet wat rooklucht in de kamer maar verder gewoon opgebrand en klaar.
Ook wel eens niet gestart maar gaat bij 15 min piepen en rookgasafvoer ventilator gaat vol gas, brander pot helemaal vol . Gevaar is alleen als je die terug kiept in de voorraadbak, de onderste pellets zijn wel heet, nooit doen dus.
Kortom, het ding zit vol met beveiligingen, zelfs een sensor op de voorraadbak van de pellets, te warm stopt hij en gaat uit met signaal.

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:51
Omdat ik ons huis met stadswarmte ook niet warm kon krijgen zijn wij 3 winters geleden ook op een pelletkachel overgestapt.

Wij hebben staan een Edil Kamin (zonder ontploffende ruiten) Tiny.
Ik zal een kijken of ik nog ergens foto's heb van onze eigen kachel. Onderstaand een fabrieksrender.

Vermogen 9kW
Verbruik pellets (afhankelijk van wind, richting en buitentemperatuur) tussen de 5 en 15 kilo per dag.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:29
Wat goed, een pellet kachel topic !

Zelf gebruiken wij inmiddels al een jaar of 4 een pellet kachel en willen niet meer zonder.

Inmiddels wel al de tweede kachel in huis. De eerste was een Kalor Chiara en maakte mijns inziens te veel geluid. Met name de vijzel van de pellet toevoer maakt een vervelend geluid. De chinese ventilatoren heb ik al eens vervangen door exemplaren van Papst maar dan nog hoorde je de kachel te duidelijk. Wel had ik deze kachel helemaal naar eigen hand gezet door met de parameters de optimale instellingen te bereiken. Hiermee kon ik de kachel zeer zuinig stoken.

Maar het geluid begon me toch te irriteren. Daarom opzoek gegaan naar kachel met een betere pellet toevoer. Uitgekomen bij een Pallazetti Monica. Deze is echt verbazend stil en zit een stuk degelijker in elkaar dan de Kalor. De kachel kost dan ook het dubbele maar is de prijs zeker waard. De afwerking met dikke rubbers en dergelijke geeft een solide indruk. In plaats van een vijzel heeft deze een tandwiel constructie die onhoorbaar loopt. Helaas kan bij deze kachel het display niet weg geklapt worden maar dat stoort me inmiddels niet meer.

Ik zal binnenkort even een foto plaatsen voor de sfeer :P

• Stiens
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-03 19:36
Iemand ervaring met een cv gekoppeld systeem?

Zit te denken dit te doen in combinatie met een voorraad vat en dit op termijn uit te breiden met een zonnecollector. Doel op (langere) termijn is de gas aansluiting de deur uit te doen (ja we koken electrisch :) )

Plannen zijn nog zeker niet concreet....

3050Wp, Z, 45 graden, DMMetering DIN rail

• djrmml
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-03 17:27
Stiens schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:11:
Iemand ervaring met een cv gekoppeld systeem?
Bij ons thuis draait het hele huis en de werkhallen op een palletkachel.
besparing per jaar ten opzichte van gas is zo'n 1800,-. Ik zal straks wat foto's plaatsen en wat info.

edit, Ik zie net dat dit topic alleen over huiskamerkachels gaat.
75KW is niet echt voor een huiskamer :+

[Voor 14% gewijzigd door djrmml op 28-02-2014 17:05. Reden: foutje]

• Rol-Co

Rol-Co

jjonkie schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:38:
Wat goed, een pellet kachel topic !

Zelf gebruiken wij inmiddels al een jaar of 4 een pellet kachel en willen niet meer zonder.

Inmiddels wel al de tweede kachel in huis. De eerste was een Kalor Chiara en maakte mijns inziens te veel geluid. Met name de vijzel van de pellet toevoer maakt een vervelend geluid. De chinese ventilatoren heb ik al eens vervangen door exemplaren van Papst maar dan nog hoorde je de kachel te duidelijk. Wel had ik deze kachel helemaal naar eigen hand gezet door met de parameters de optimale instellingen te bereiken. Hiermee kon ik de kachel zeer zuinig stoken.

Maar het geluid begon me toch te irriteren. Daarom opzoek gegaan naar kachel met een betere pellet toevoer. Uitgekomen bij een Pallazetti Monica. Deze is echt verbazend stil en zit een stuk degelijker in elkaar dan de Kalor. De kachel kost dan ook het dubbele maar is de prijs zeker waard. De afwerking met dikke rubbers en dergelijke geeft een solide indruk. In plaats van een vijzel heeft deze een tandwiel constructie die onhoorbaar loopt. Helaas kan bij deze kachel het display niet weg geklapt worden maar dat stoort me inmiddels niet meer.

Ik zal binnenkort even een foto plaatsen voor de sfeer :P
Ik heb een kalor chiara maar die hoor je niet , daarintegen die van een kennis van me die er net even anders uit ziet maakte ook lawaai op de vijzelmotor en ventilator, hij heeft nu de vijzelmotor vervangen voor een amg motortje net als in de mijne zit en nu hoor je hem niet meer.
Er zijn gewoon wat verschillende typen/versies en dus ook niet allemaal stil.
Ik herken die problemen echter niet.

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

Zijn er mensen die ervaring hebben met een Nordic?

@ Rol-co...
Die parameters zijn geheim heeft een leverancier me gemeld.
Ik zou ze graag erbij hebben, om bij de fan zachter te zetten..
En de toevoer zo minimaal mogelijk te zetten. enz enz
Maar hierdoor onstaat misschien wel ontploffing?

Hoe kom ik aan die parameters?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:47:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Nordic?

@ Rol-co...
Die parameters zijn geheim heeft een leverancier me gemeld.
Ik zou ze graag erbij hebben, om bij de fan zachter te zetten..
En de toevoer zo minimaal mogelijk te zetten. enz enz
Maar hierdoor onstaat misschien wel ontploffing?

Hoe kom ik aan die parameters?
Nou zo geheim zijn ze niet, je krijgt ze 9 van de 10 gewoon mee op een a4tje, bij de kalor tenminste.

Welke nordic heb je? Fire rave?

• jjonkie
  • Laatst online: 14:29
Een pellet kachel die je niet hoort bestaat helaas niet. Er zijn namelijk altijd draaiende delen. Minimaal 2 meestal 3. En die maken nou eenmaal geluid.

Het verschilt natuurlijk ook erg per persoon. Mijn ouders zijn 60+ en heb ik nog nooit horen klagen over het geluid. Ik hoor vrij goed en ik heb al heel wat pellet kachel gezien en bekeken ( van binnen en buiten) maar ze maken allemaal in meer of mindere mate geluid.

Een vriend van me heeft zijn Kalor ook om dezelfde reden van de hand gedaan. Ook een prima kachel maar te prominent aanwezig.

Tip voor mensen die een kachel willen aanschaffen: Ga voor aankoop kritisch luisteren voor je tot aanschaf over gaat.

• Rol-Co

Rol-Co

Nou hier niet gelukkig, het hardste geluid is het vallen van de pallets in de vuurkorf, maar hier al lang niet meer op fabrieks settings.
Zeker niet "aanwezig" maar ik ben met je eens dat je eerst moet gaan luisteren, het verschilt nogal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brui2957
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08-2018
Brrrrr.....Ook hier nu ruim een maand aan de pelletkachel.Ja de tweede kachel en zoals het er nu uit ziet zal deze ook vervangen moeten worden.
De eerste nieuwe kachel bleek totaal niet nieuw te zijn en ik heb nog nooit een apparaat zo scheef in elkaar zien zitten.Ook hier zie je al weer vreselijk wildgroei en iedereen denkt een paar euro,s te kunnen verdienen.De importeur benaderd,omdat de verkoper zijn afspraken niet na kwam en ik moet zeggen dat de importeur snel heeft gereageerd.Hij was ook niet echt te spreken over de verkoper van zijn kachels maar vroeg mij alles in het minne te schikken.Binnen 48 uur hier een nieuwe nog zwaardere kachel geplaatst door deze man en eindelijk maar eens het vuur aan in deze mooie witte kachel

Dat feest heeft overigens niet lang geduurd of de eerste storing in de vorm van A9 kwam al te voorschijn.Importeur is langs geweest en kwam er niet uit.Na gebeld te hebben met Italië zou er een nieuwe rookgasventilator in moeten.Deze is door de importeur na een paar dagen geplaatst en vervolgens weer de A9 melding.Nogmaals met Italië gesproken en hij wil overmorgen nog 2 zaken proberen,en lukt dat niet gaat ook deze pelletkachel retour.

Mijn voorlopige conclusie

Als hij werkt lekkere warmte met een verbruik van circa 900 gr pellets per uur.
Storingsgevoeligheid zeker een dikke - voor deze kachel

[Voor 8% gewijzigd door brui2957 op 09-03-2014 19:38]

Totaal 19,500Kw op 3x AEG pv 4600 en 1 Chint 4K FP4all-live PV output

• brui2957
De nieuwe pelletkachel staat hier nu weer een week te draaien zonder problemen na vervanging van de vorige Medea.
Ja, je hoort een geruis,dan wat harder ,dan wat zachter(ventilator),maakt het geeft eerder een rustgevend en slaperig gevoel.De warmte die er af komt is echt erg.Deur naar gang staat constant open.Wat natuurlijk mee speelt is de buitentemperatuur die natuurlijk niet erg laag meer is.
Ik hoop voorlopig dan ook geen probleem meer te hebben.

Wat betreft de service van de importeur van de Anselmo Cola,een dikke 10

De 12,4 kW die deze kachel zou moeten geven en met een 251 m3 meter is ruim voldoende
Een kleinere kachel was wel mogelijk,maar dan kom ik bij modellen terecht die mij minder aanspreken.

Zie trouwens wel dat er ook voor dit jaar een Ambra lux leverbaar is.Spreekt mij wel aan voor de slaapkamer .

Dan mijn vraag.
Is het mogelijk om het huidige kanaal te voorzien van een t-stuk om door te bouwen van de tweede verdieping op het bestaande kanaal buiten of moet ik naar 2 kanalen(minder mooi)

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:03
Ik overweg ook de aanschaf van een pelletkachel, dit vanwege de lekkere warmte en de duurzame manier van verwarmen. Ik verwarm nu mn huis met een HR ketel en Jaga tempo's dus goedkoper zal het niet worden denk ik. Ik twijfel zelf tussen de Edilkamin Seven of de MCZ Gio. Iemand ervaring met deze kachels/merken?

[Voor 1% gewijzigd door Freezhost op 11-04-2014 08:28. Reden: typo]

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-03 03:37

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Ik zit uit te zoeken hoe ik het rookkanaal het beste kan plaatsen voor een pelletkachel.

Mijn situatie lijkt niet vaak voor te komen dus alle standaard informatie is niet direct toepasbaar.

Ik ga uit de woonkamer recht omhoog door het platte dak maar moet dan nog 3 meter buiten omhoog om boven de volgende verdieping te komen (ook met plat dak).

Ik wil de lucht van buiten aanzuigen met een concentrisch kanaal maar zover ik begrijp heb ik buiten een dubbelwandig kanaal nodig om condensatie tegen te gaan. Alleen het koppelen van een concentrisch kanaal op een dubbelwandig kanaal lijkt niet mogelijk indien alles verticaal blijft gaan.

Voor doorvoeren door de muur zijn er oplossingen.

De oplossing die ik zie is om met het concentrische kanaal helemaal omhoog te gaan. Dat loopt dan alleen 3 meter in de buitenlucht.

Iemand nog andere ideeën?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:50
wat voor kachel heb je? Als ik me niet vergis hoeft het rookkanaal van een pelletkachel niet boven de nok uit te steken. Alleen voor normale houtkachels is dit nodig.

Bron: http://pelletkachelwarmte...een-van-een-pelletkachel/

Dubbelwandige pijp bedoel je dan ook gelijk voor de aanvoer van lucht?

[Voor 15% gewijzigd door Speedfightserv op 20-06-2014 16:17]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-03 03:37

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Het rookkanaal hoeft misschien niet boven de nok maar anders komt het onder mijn raam van de bovenverdieping en dat is zeker niet ideaal.

Met dubbelwandig bedoel ik met isolatie, zonder aanvoer van lucht. Mijn idee is dat de aanvoer van lucht ook van onder het raam kan worden aangezogen, dus dat hoeft niet helemaal vanuit de nok te komen.

Ik weet ook niet hoe belangrijk isolatie is voor een rookkanaal voor pellets van 3meter. Ik lees alleen dat dit noodzakelijk is om condensatie tegen te gaan.

Verder is concentrische pijp (maar ook dubbelwandige) vrij duur. Dus als het zonder problemen goedkoper kan is dat wel gewenst.

Het is een standaard pelletkachel van Haas&Sohn

Een foto uit de straat met een vergelijkbare oplossing/probleem. Dit lijkt wel een dikkere pijp dus zal wel een houtkachel zijn.

[Voor 11% gewijzigd door cosmoOo op 20-06-2014 16:53]

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Speedfightserv
ze monteren toch een t-verbinding en een condensatiestop onder aan bij de kachel?
je zou dan misschien ( om te voorkomen dat de gassen te snel afkoelen) alleen buiten een dubbelwandig gedeelte maken?

Misschien is het handiger om een vakman in te huren/vragen te stellen.

ik kan alleen deze dingen bedenken op bassis van wat ik op internet heb gelezen toen ik op zoek was naar een pelletkachel. uiteindelijk heb ik toch voor een houtkachel gekozen.

• brui2957
Bijna weer tijd voor de pelletkachel

Hier heeft de kachel een achteruitlaat en is eerst met een enkele pijp naar de muurdoorvoer richting garage gegaan.De doorvoer tussen de muren van gips is wel een dubbelwandige pijp.In de garage enkelwandig om te beginnen met een t-stuk,dan omhoog tot plafond, en hier is men dubbelwandig door het dak gegaan het dakterras op.
Aan de oostkant is een muurtje en daar steekt hij 30 cm bovenuit.Aan de noordkant is de woning nog 1 verdieping hoger.

Alleen heeft mijn beste buurman aan de westkant zijn dakterras en zijn onze dakterrassen gescheiden door een glazen wand.Ik heb van hem 1 keer gehoord dat hij bij opstart de kachel ruikt..Ik wil wel hoger als de beste man mij even 3 meter pijp gaat leveren,maar dat is geen garantie dat hij niks meer ruikt.

Ik ruik ook de openhaard van 3 huizen verderop als die aanstaat. :)

Ik heb na wat zoekwerk de parameters gevonden en ben hier mee aan de gang gegaan.
De pelletsdosering staat nu op -4 ipv 0.Voordeel is dat er minder pellets gebruikt worden en de temperatuur wat aangenamer blijft ipv een sauna.Hierdoor ook minder opstarten wat weer te gunste komt van de Kw.

In het andere topic gaf men aan dat men het niet begrijpt dat er een pelletkachel staat en ik verder mijn overschot van de zonnepanelen weg stook .Mijn overschot is ruim 700 kW

Afgelopen jaar(Feb 2013-2014) nog 40 Gj stadsverwarming gebruikt.Gaat dit jaar naar 0.
Dit door in de rest van het huis elektrische verwarming te gebruiken en in de eigen slaapkamer de inverter.

Een pelletcv geeft een behoorlijke aanschafprijs die ver boven de normale prijs uit komt van een gewone pelletkachel.En deze verdien ik niet snel terug.Bovendien zal het verbruik van de pellets aanzienlijk hoger liggen en ik daar niet mijn overschot van de zonnepanelen mee weg werk.

• Rol-Co

Rol-Co

brui2957 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:19:
Bijna weer tijd voor de pelletkachel

Hier heeft de kachel een achteruitlaat en is eerst met een enkele pijp naar de muurdoorvoer richting garage gegaan.De doorvoer tussen de muren van gips is wel een dubbelwandige pijp.In de garage enkelwandig om te beginnen met een t-stuk,dan omhoog tot plafond, en hier is men dubbelwandig door het dak gegaan het dakterras op.
Aan de oostkant is een muurtje en daar steekt hij 30 cm bovenuit.Aan de noordkant is de woning nog 1 verdieping hoger.

Alleen heeft mijn beste buurman aan de westkant zijn dakterras en zijn onze dakterrassen gescheiden door een glazen wand.Ik heb van hem 1 keer gehoord dat hij bij opstart de kachel ruikt..Ik wil wel hoger als de beste man mij even 3 meter pijp gaat leveren,maar dat is geen garantie dat hij niks meer ruikt.

Ik ruik ook de openhaard van 3 huizen verderop als die aanstaat. :)

Ik heb na wat zoekwerk de parameters gevonden en ben hier mee aan de gang gegaan.
De pelletsdosering staat nu op -4 ipv 0.Voordeel is dat er minder pellets gebruikt worden en de temperatuur wat aangenamer blijft ipv een sauna.Hierdoor ook minder opstarten wat weer te gunste komt van de Kw.

In het andere topic gaf men aan dat men het niet begrijpt dat er een pelletkachel staat en ik verder mijn overschot van de zonnepanelen weg stook .Mijn overschot is ruim 700 kW

Afgelopen jaar(Feb 2013-2014) nog 40 Gj stadsverwarming gebruikt.Gaat dit jaar naar 0.
Dit door in de rest van het huis elektrische verwarming te gebruiken en in de eigen slaapkamer de inverter.

Een pelletcv geeft een behoorlijke aanschafprijs die ver boven de normale prijs uit komt van een gewone pelletkachel.En deze verdien ik niet snel terug.Bovendien zal het verbruik van de pellets aanzienlijk hoger liggen en ik daar niet mijn overschot van de zonnepanelen mee weg werk.
Dat is hier een beetje het zelfde, bij de start komt er een rookwolk uit wat de ene keer ook wat erger is dan de andere keer, tijdens het branden moet je erg je best doen om hem te ruiken.
Al heeft hij wel al eens de schuld gekregen van een haard geur maar toen stond hij niet eens aan, dat was een haard een blok verderop....
Ik heb dat een beetje opgelost door de start toevoer van pellets te optimaliseren en veelal om 5 uur in de morgen te starten, dan ligt alles op 1 oor.

Verder perfect hoor zo'n kachel, samen met de warmtepomp voor de vloer moet het me dit jaar nog meer gas schelen dan afgelopen jaar.
d:)b

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

Ik zoek een pelletkachel zonder van.
Dus een convectie kachel..
Ze zijn er ik weet het..... merken enz .
Zijn duurde weet ik, maar wel stil..

Maar WIE heeft er ERVARING mee...??

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-03 23:37
Volgens mij zit er altijd een ventilator in voor toevoer van lucht bij de ontbranding. Een ventilator die de warme lucht de ruimte in blaast is inderdaad niet altijd aanwezig. De Rika Como heeft alleen optioneel zo'n extra ventilator. Nog geen ervaringen, over twee weken wordt deze als het goed is geplaatst.

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

ok...
Ik weet dat er rookgas afvoer is.
Maar voor convectie warmte kan het zonder

Ik hoor graag hoe hij bevalt

• brui2957
Nu hier ook de stadsverwarming er uit gaat ben ik toch eens aan het denken hoe verder.
De Medea 11 kW geeft een enorme warmte af zelfs op de eco stand,en daarbij dan ook nog een aanpassing gedaan in de toevoer van de pellets.Verbruik op laagste stand zit onder de 0.8kilo per uur.Dat is denk ik erg netjes.

De tweede verdieping ( 1 slaapkamer en 2 hobby kamers)hangt een inverter die zoals het er uit ziet voldoende capaciteit heeft om deze verdieping van 88 m2 op een redelijke temperatuur te houden en zomers lekker koelt.Wat hij bij -10 gaat doen blijft nog even afwachten.

De eerste verdieping van ook 88 m2 ( 5 slaapkamers,waarvan 1 in gebruik) blijft voor mij nog even een moeilijke keuze.Of pelletkachel er bij,maar als hij in de hal komt dan moet ik een doorvoer in de gevel maken,en daar is een vergunning voor nodig.Ook plaatsing in een kamer is mogelijk,en wat ik begrijp van de leverancier kan er op het bestaande kanaal afgetakt worden.
Ook daar zou in de hal een inverter mogelijk zijn.

Dan de laatste optie,

De Media er uit,en toch gaan voor een pellet cv kachel.
Blijft een lastige keuze. :) Maar ik denk dat de laatste optie het best is.De pellet cv kachel geeft geloof ik nog steeds 3 kW af aan de woonkamer zonder dat de radiators bij staan.
Uiteindelijk wil ik ook een oplossing vinden voor mijn warm water,en kan ik er een buffervat tussen zetten.

• Rol-Co

Rol-Co

Ja mooie optie, al is de pellet cv wel een stukje duurder, zowel in verbruik als aanschaf. Ik heb ook al gedacht aan een pellet cv , geen mooi ding in de kamer met een vuurtje maar gewoon alleen cv en op zolder. Geen gezeur met de rook afvoer enz... Maar de waf is nog niet hoog en je moet het warm water oplossen....
Maar in theorie kan dan alles de deur uit, cv, warmtepomp, gas aansluiting.

Tot nu toe gaat het prima met de 8,5kW pellet kachel, ik heb een mix van pellets en op ECO en laag getuned net als jij maar nog met gemak 23-24 in de kamer....ik zet de tussendeur al gelijk open zodat het naar boven kan, dan is het tot op zolder 19 graden in het hele huis en heeft de warmtepomp wat warmte om weer terug in de vloer te stoppen....
Dat gaat prima.

• brui2957
Ik heb mij nog eens verder zitten verdiepen om voor de pelletcv te gaan.Maar zie dat bv 17 kW pelletkachels circa 2kW stralingswarmte afgeven aan de ruimte en de rest de cv in gaat.Bovendien lees ik dat met dit vermogen je circa 5-7 radiators kan verwarmen.Dat is voor mij veels te weinig.Op de eerste en tweede verdieping heb ik er al 12.En dan is de vraag of die circa 2 kW voldoende is om een woonkamer te verwarmen.Denk het niet, en dan gaan we naar 16 radiators Er zal dus nog een sterkere pomp moeten komen.

Daar komen dan nog de kosten van de kachel,die ik qua model alleen mooi vind als inbouw circa 4800 voor alleen de kachel.Plus nog de extra benodigde materialen.

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en besloten dat er op de eerste verdieping nog een Samsung 5000 Wifi inverter komt van 3,5 kW, met montage €1200

En voor de rest blijven we lekker genieten van de huidige pelletkachel die ons heerlijk in een sauna laat zitten :) :) :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

17 kW (of 15 kW in radiatoren) is veel, mijn jaren '60 tussenwoning heeft in de afgelopen 4 jaar een hoogste weekgemiddelde van 3 kW.

Gourmetten met kerstmis (2kW gourmetstel) houdt de kamer warm met alle ramen open.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Mijn (gas) cv staat begrensd op 14/15kw.
17 lijkt mij meer dan genoeg, maar je zou eea door kunnen rekenen.

• brui2957
HaHa, Ik had al het idee dat de pelletkachel zijn eigen gang ging en dingen deed die ik absoluut niet wil......
Temperatuur instellen naar 35.Of ventilator harder,en als laatste ging hij ook nog uit...Ik snapte er niks van.

Ik was net bezig met de vorige week aangeschafte satelietbox en toen ging hij ook weer van alles doen.
Blijkt dus dat de afstandbediening van de box die er circa 1 meter vandaan staat de kachel aan stuurt.

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-03 21:59
Wat zijn nu de werkelijke besparingen tov gas? Behalve dat het een fijnere warmte geeft dan radiatoren vind ik de besparing ook wel belangrijk

• Rol-Co

Rol-Co

duimp schreef op donderdag 20 november 2014 @ 20:21:
Wat zijn nu de werkelijke besparingen tov gas? Behalve dat het een fijnere warmte geeft dan radiatoren vind ik de besparing ook wel belangrijk
Afgelopen jaar heb ik met mijn 8,6 kW pelletkachel 300 kg aan pellets verstookt, dat is 20 zakken van 15 kg die 4,- kost is 80,-.
Daarmee heb ik een 600 cuub gas vermeden maar het was ook een zachte winter, trek daar een 20% voor af en je houd 480 m3 over x €0,64 is €307,-

Daar komt dan nog bij dat het veel lekkerder in huis was, zeker warmer en een leuk vuurtje. :)
Ook wat waard.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:12

André

Analytics dude

Klinkt het ook als een haardvuur, of kun je de vlam niet horen?

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Recent er 2 trips meegemaakt en er 2200 ton per trip mee van vervoerd per schip. Verzekering vermeldde lading waard van 16ct per kilo dus dan zou marge voor tussenhandel maar laag zijn....

• Rol-Co

Rol-Co

yhk123 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:38:
Recent er 2 trips meegemaakt en er 2200 ton per trip mee van vervoerd per schip. Verzekering vermeldde lading waard van 16ct per kilo dus dan zou marge voor tussenhandel maar laag zijn....
Zijn vast niet de 6mm huis versie maar de industriële versie, die zijn vaak groter. Veel van dat spul komt ook uit polen.

Andre
Het knettert niet zo hard als een open haard, wel een beetje en ook een wispelturig vlammetje.

• brui2957
Rol-co. Vandaag komen ze een pallet brengen met al een week vertraging uit Belgie ivm feestdagen??
Ik kom op een prijs van €0.292 per kilo.Kom ik boven jouw prijs uit qua kosten.

• Rol-Co

Rol-Co

brui2957 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:16:
Rol-co. Vandaag komen ze een pallet brengen met al een week vertraging uit Belgie ivm feestdagen??
Ik kom op een prijs van €0.292 per kilo.Kom ik boven jouw prijs uit qua kosten.
Welk merk?
Ik had een pallet olimp voor 4,- de zak van 15kg , en nu heb ik een pellet half/half wit en donker plospan voor 270,- thuis.
Die laatste zijn wat duurder dacht ik , ik zal de link eens opzoeken.

Als je een kelder hebt waar je het kan storten in een dolaf bak bijvoorbeeld kan je al klaar zijn voor 160,- per ton.

Link gevonden
http://gedroogdhaardhout....ellets-bruin-56x14kg.html

De bon ook, uitgerekend 0,32 de kilo all in.

[Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 21-11-2014 13:22]

• brui2957
Rol-Co schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:14:
[...]

Welk merk?
Ik had een pallet olimp voor 4,- de zak van 15kg , en nu heb ik een pellet half/half wit en donker plospan voor 270,- thuis.
Die laatste zijn wat duurder dacht ik , ik zal de link eens opzoeken.

Als je een kelder hebt waar je het kan storten in een dolaf bak bijvoorbeeld kan je al klaar zijn voor 160,- per ton.

Link gevonden
http://gedroogdhaardhout....ellets-bruin-56x14kg.html

De bon ook, uitgerekend 0,32 de kilo all in.
Ik heb ze van elite geleverd aan huis op pallet a 65 zakken.
Zal mij eens verdiepen in andere voor volgend jaar

De link die jij op geeft geeft omgerekend ook een prijs van 0.293 per kilo.
En als ik het zo zie,komen daar nog de bezorgkosten bij,en eventueel statiegeld over de eerste euro pallet.

Bulk zou kunnen,maar ik zie een aantal bedrijven die daar toch een minimale hoeveelheid hanteren,en dat gaat mij teveel ruimte in de garage kosten.

Ik had wel wat klachten over de eerste levering uit Belgie.In een aantal zakken zaten brokken met schimmel.Waarschijnlijk vocht bij gekomen ergens tussen fabriek en levering.Deze zakken zouden gecompenseerd worden bij de nieuwe levering.(5 stuks).

Ook merk ik dat de zakken slecht geseald zijn.

Ik hoop dat de nieuwe levering wat beter is,maar levering laat steeds op zich wachten.Eerst uitstel door feestdagen vorige week,toen levering begin deze week,en daarna mail levering vandaag..Heb alleen nog niks zien komen. 8)7 ;w

[Voor 71% gewijzigd door brui2957 op 21-11-2014 15:18. Reden: aanvulling]

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is slecht zeg,
De plospan is wat duurder inderdaad , all in 0,32 incl. verzenden 24,- en pallet van 9,-. Niet echt boeiend, ik doe al een pallet delen met iemand hier uit de buurt, een halve heb ik zat aan.

Vorig jaar heb ik de olimp zelf gehaald , op zich een prima pellet maar de zakken stinken naar verf en ook de lucht uit het rook kanaal is (vinden wij) stank. Ook is het verbruik hoger dan plospan.
Nu dus plospan, wat gewoon een no1 pellet is en ook bij mijn kachel zat en een lichte naaldhout geur geeft....veel minder en beter. Alleen kan niet iedere kachel deze donkere en dus hetere pellet aan, ik mix ze wel met de lichte versie anders is het te warm voor de kamer, niet voor de kachel. :)

Ik neem denk ik geen andere meer, mij teveel troep er door.

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:49
Ik haal mijn houtbrikketen hier, ze hebben ook pellets.
(bezorgen of afhalen op zaterdag).
http://www.hotdevil.nl/

Pana WC12H9E8 / 1000L

• brui2957
Ook vandaag de levering uit Belgie niet ontvangen...Vorige week zouden ze nog begin deze week komen,en kreeg ik een mail dat ze vandaag geleverd zouden worden.Voor niks zitten wachten,maar geen pellets gezien.Zij zijn ook degene die nog een verrekening moeten toepassen.

Heb de pellets al elders besteld,en dit bedrijf in Belgie laten weten de pellets maar fijn zelf weg te stoken.
Ga ook de hotDevil pellets nu proberen

Marfan....toevallig daar 1 uur geleden besteld.Heb alleen geen ervaringen met dit bedrijf,en heb dus voor deze keer levering en betaling aan de deur gedaan.Met kortingsbon komt het 2 euro duurder uit als de elite.
Bevallen deze pellets goed?
Ophalen is voor mij net te ver

[Voor 24% gewijzigd door brui2957 op 21-11-2014 20:31]

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:49
brui2957 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:28:
Marfan....toevallig daar 1 uur geleden besteld.Heb alleen geen ervaringen met dit bedrijf,en heb dus voor deze keer levering en betaling aan de deur gedaan.Met kortingsbon komt het 2 euro duurder uit als de elite.
Bevallen deze pellets goed?
Ophalen is voor mij net te ver
Ik heb niet de pellets gekocht daar, maar brikketen. Ik heb ze afgehaald. (woon in zeeland, dus even de grens over :P )
De prijs/kwaliteit van mijn spullen is prima in orde.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• yhk123
  • Laatst online: 24-03-2021
waren perspallets circa halve centimeter in bulk gingen richting Andernach kwam vanuit tjechie

Anoniem: 613455

verschillende merken geven verschillende hoeveelheid as en gebruik

Ik had van de leverancier 5 zakken elite gekregen
heb van de week van "green energy" de pellets gebruikt
verbruik kwart minder en de as een drie kwart minder tov van de elite pellets

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

Iemand ervaring met de Duroflame eco 6 of 8 KW?
Een uniek NL product...
Waar de parameters zelf in te stellen zijn.!!!!!! dus stil en lag brandend te krijgen.
Simpel onderdelen te krijgen, simpel zelf onderhoud te doen enz enz enz
Een gesmeerde vijzel, wie herkent dat in zijn kachel??

Heren de discussie over pellets:
Doe de waterproef?
Of vergelijk appels met appels... Enplus A1 is er maar 1 NL.

En pellets kan iedereen persen, dus...
http://www.enplus-pellets.eu/production/certified-producers/

Lees en vergelijk geen Appels met Peren..

• Pietje NL
  • Laatst online: 19:05
Is er iemand die een pelletkachel met een open verdeler aan de CV heeft zitten?

We zijn aan het kijken voor een CV pelletkachel, maar willen de rest van het huis er ook mee kunnen verwarmen.
Nu zou het mooiste zijn als de verdeler in de trapkast zou komen, ongeveer 5 meter van de kachel vandaan.
Iemand die hier ervaring mee heeft?

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:57:
Iemand ervaring met de Duroflame eco 6 of 8 KW?
Een uniek NL product...
Waar de parameters zelf in te stellen zijn.!!!!!! dus stil en lag brandend te krijgen.
Simpel onderdelen te krijgen, simpel zelf onderhoud te doen enz enz enz
Een gesmeerde vijzel, wie herkent dat in zijn kachel??

Heren de discussie over pellets:
Doe de waterproef?
Of vergelijk appels met appels... Enplus A1 is er maar 1 NL.

Ik ken hem niet maar kijk eens op het belgische peletkachel forum, misschien zijn er daar ervaringen, er komen ook veel nederlanders.
Ik kan overigens ook mijn parameters zelf aanpassen, ik heb een lijst van 3 kantjes. :)

@pellets
Er is maar 1 in nl die EN+ A1 pellets verkoopt en dat is plospan inderdaad, maar het is een Europese norm en er komen ook veel pellets uit belgie, duitsland enz dus dat wil niet zeggen dat alle anderen slecht zijn, die waterproef is ook niet heilig maar een begin.
Het beste is gewoon even testen met een paar zakjes in je kachel, ook maakt het nog uit welke kachel je hebt, veel kachels kunnen de donkere hardhout pellets niet aan ivm de hitte, mijn Kalor heeft daar geen problemen mee.
Die hot devil zou ik ook best eens een zakje willen testen, het ziet er niet heel verkeerd uit. Brui2957 laat even weten hoe ze bevallen.

@ hierboven
Kijk of vraag hier even, veel meer ervaring aanwezig.
http://pellets.forummotio...ts-verkooppunten-per-merk

Even naar de homepage gaan en dan kan je verder.

Voor de andere, dit is een link naar ervaringen van div typen pellets.

[Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 24-11-2014 20:19]

• H3rman
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03 23:29
Leuk en interessant topic. Wat ik me afvraag is het technisch mogelijk om "rookgas" afvoer van zowel de CV als een pelletkachel te combineren? In het geval de pelletkachel in een opstelling in de buurt van een CV geplaatst wordt (puur functioneel ter ondersteuning van de CV-warm water).

Waarschijnlijk zal dit gevolgen hebben voor de "trek" die benodigd is in de pelletkachel. er zullen dus vast halen en ogen aan zitten. Ik zat hieraan te denken omdat de CV namelijk al is uitgevoerd met een afvoerkanaal. In het geval dat systemen kunnen werken met hetzelfde afvoerkanaal scheelt dit een extra gat in de gevel.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het lijkt me af te raden omdat beide met een ventilator geforceerd rookgassen afvoeren.
Het risico bestaat dat rookgassen van de één, via de ander in huis terecht komen.
Terugslagkleppen hebben zo hun eigen risico's.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Speedfightserv
H3rman schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:03:
Leuk en interessant topic. Wat ik me afvraag is het technisch mogelijk om "rookgas" afvoer van zowel de CV als een pelletkachel te combineren? In het geval de pelletkachel in een opstelling in de buurt van een CV geplaatst wordt (puur functioneel ter ondersteuning van de CV-warm water).

Waarschijnlijk zal dit gevolgen hebben voor de "trek" die benodigd is in de pelletkachel. er zullen dus vast halen en ogen aan zitten. Ik zat hieraan te denken omdat de CV namelijk al is uitgevoerd met een afvoerkanaal. In het geval dat systemen kunnen werken met hetzelfde afvoerkanaal scheelt dit een extra gat in de gevel.
Ik kan je 1 ding zeggen. Het mag niet. Levensgevaarlijk. (!!!)

dit valt in de categorie "teundebeun'

• brui2957
@Rolco

Eergisteren een zak toegevoegd van de zogenaamde HotDevil.
Wat opvalt is dat de verpakking er steviger uit ziet als de verpakking van de Elite .Zoals al aangegeven eerder op het forum heb ik veel schimmel in de Elite pellets gehad bij levering en zeker nu toch wel 30 zakken gehad waar de seal van is open gegaan tijdens de opslag .De pellets liggen in een droge geisoleerde garage opgeslagen.

De nieuwe pellets lijken een meer gelijkwaardige maat te hebben,maar na het bekijken van diverse zakken zie ik geen verschil

De kleur is donkerder dan de Elite,Maar wat ook belangrijk is,de zakken hebben weinig stof,en dat is bij de elite ook wel anders.

Dan de ruit.Ik moet hier af gaan op moeders,Maar die is van mening dat hij schoner blijft.
Ook de as in de la is beduidend minder.

Zo te zien lijkt het verbruik lager,ik had meer ruimte in het reservoir verwacht na 2 dagen stoken.
Maar hier wil ik nog wel een nauwkeurige test op doen met de juiste verbruikscijfers.
Ook de afgifte van warmte is natuurlijk lastig te meten in verschil.

De pellets hebben made in Poland op de zak staan.

Op dit moment ben ik zeer te spreken over deze pellet.Ik heb alleen als vergelijking de Elite,Maar als de zakken op zijn zal ik de Elite niet meer nemen.

Met de marktplaatscode een korting en voor € 287 975 kilo aan huis.Het kan goedkoper door vooruit te betalen...De Elite waren € 285 975 kilo aan huis

Uiteraard staan voor volgende winter ook de plospan pellets op het lijstje :)

Links Elite pellets

[Voor 9% gewijzigd door brui2957 op 29-11-2014 05:12]

• brui2957
Dylantje2 schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:57:

Denk niet dat de buren in een normale straat hier blij van worden als ik hier pellets ga persen...Mag ik de buurt voorzien van gehoorbeschermers. :)

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:34
Goedendag,

Door dit topic ben ik aanraking gekomen met pelletkachels, en tsja nu wil ik er zelf ook een!

Alleen ik heb een paar vraagjes, hopelijk kan/wil iemand mij opweg helpen.

Ik woon met mijn vriendin in een "klein" appartement waar het altijd koud is, we hebben blok verwarming maar die trekt het niet en als ik deze laat branden kost het me verschrikkelijk veel geld. Dus daar wil ik graag vanaf om 2 redenen, de lelijke grote grijze radiator kan weg, en ik wil heel graag onafhankelijk zijn ( vandaar dat ik in de keuken en hal al vloerverwarming heb laten infrezen)

Maar nu naar de pelletkachel, mijn woonkamer is maar 4,70 bij 3,80 = 17,8 m2 das niet zo groot. Het is mij al wel duidelijk dat ik een laag vermogen kachel nodig heb, maar zou dat niet zelfs te warm worden?

Stel dat het qua oppervlakte allemaal goed uit kan, dan zou ik de kachel graag in de hoek van de kamer zetten, alleen dan moet er een rookgas afvoer eerst:
2,5 meter omhoog, dan 2,50 naar links en dan door de schoorsteen 1 woonlaag boven mij door (denk ong 3 meter) naar buiten.

Kan de kachel zijn rookgas zo ver en met 2 keer een hoek van 90 graden afvoeren?

alvast super bedankt voor de eventuele antwoorden!

mvg Nick

• Rol-Co

Rol-Co

brui2957 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:15:
@Rolco

Eergisteren een zak toegevoegd van de zogenaamde HotDevil.
Wat opvalt is dat de verpakking er steviger uit ziet als de verpakking van de Elite .Zoals al aangegeven eerder op het forum heb ik veel schimmel in de Elite pellets gehad bij levering en zeker nu toch wel 30 zakken gehad waar de seal van is open gegaan tijdens de opslag .De pellets liggen in een droge geisoleerde garage opgeslagen.

De nieuwe pellets lijken een meer gelijkwaardige maat te hebben,maar na het bekijken van diverse zakken zie ik geen verschil

De kleur is donkerder dan de Elite,Maar wat ook belangrijk is,de zakken hebben weinig stof,en dat is bij de elite ook wel anders.

Dan de ruit.Ik moet hier af gaan op moeders,Maar die is van mening dat hij schoner blijft.
Ook de as in de la is beduidend minder.

Zo te zien lijkt het verbruik lager,ik had meer ruimte in het reservoir verwacht na 2 dagen stoken.
Maar hier wil ik nog wel een nauwkeurige test op doen met de juiste verbruikscijfers.
Ook de afgifte van warmte is natuurlijk lastig te meten in verschil.

De pellets hebben made in Poland op de zak staan.

Op dit moment ben ik zeer te spreken over deze pellet.Ik heb alleen als vergelijking de Elite,Maar als de zakken op zijn zal ik de Elite niet meer nemen.

Met de marktplaatscode een korting en voor € 287 975 kilo aan huis.Het kan goedkoper door vooruit te betalen...De Elite waren € 285 975 kilo aan huis

Uiteraard staan voor volgende winter ook de plospan pellets op het lijstje :)

Links Elite pellets

[afbeelding]
Plospan zeker proberen :) ik merk voorral als je er aan ruikt, beide plospan ruikt of je door een zagerij loopt, of bij de kozijnen maker binnen stapt, zo'n lekkere gezaagd hout lucht, de olimp ruikt wel naar hout maar met een scherpe geur er bij van verf of misschien de olie die ze gebruiken om te persen , misschien komt dat wel uit die man zijn auto oid, niet lekker.
Ook als je buiten ruikt tijdens het branden ruik je 20 cm van de pijp niets of een beetje houtstook lucht, de olimp stinken al op 5 meter, dat wil ik niet.
Voor polen maakt dat misschien niet uit maar ik vind het niks.

Op de foto

Links olimp
Boven plospan wit
Rechts plospan bruin

duc848 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:42:
Goedendag,

Door dit topic ben ik aanraking gekomen met pelletkachels, en tsja nu wil ik er zelf ook een!

Ik woon met mijn vriendin in een "klein" appartement waar het altijd koud is, we hebben blok verwarming maar die trekt het niet en als ik deze laat branden kost het me verschrikkelijk veel geld. Dus daar wil ik graag vanaf om 2 redenen, de lelijke grote grijze radiator kan weg, en ik wil heel graag onafhankelijk zijn ( vandaar dat ik in de keuken en hal al vloerverwarming heb laten infrezen)

Maar nu naar de pelletkachel, mijn woonkamer is maar 4,70 bij 3,80 = 17,8 m2 das niet zo groot. Het is mij al wel duidelijk dat ik een laag vermogen kachel nodig heb, maar zou dat niet zelfs te warm worden?

Stel dat het qua oppervlakte allemaal goed uit kan, dan zou ik de kachel graag in de hoek van de kamer zetten, alleen dan moet er een rookgas afvoer eerst:
2,5 meter omhoog, dan 2,50 naar links en dan door de schoorsteen 1 woonlaag boven mij door (denk ong 3 meter) naar buiten.

Kan de kachel zijn rookgas zo ver en met 2 keer een hoek van 90 graden afvoeren?

mvg Nick
geen idee over de rookgassen en afvoerpijpen

er zijn ook pelletkachel die ook de vloerverwarming kunnen verwarmen

• brui2957
Een kleine kachel alleen nemen als je ook van een groot vuur wil genieten.Ik zie met de eco stand ook een behoorlijke vlam en gebruik circa 600 gr pellets per uur in een zware kachel (max 12,4 kW)die mijn woonkamer van ongeveer 160m3 moet warm houden.Heb dus een behoorlijke overcapaciteit.En het oog wil ook wat.Beter iets teveel dan te weinig.Mijn woonkamer/keuken blijft ook met deze kou en ecostand kachel tussen de 20,5 en 21 graden.Wat betreft het kanaal is het wel handig om er iemand naar te laten kijken,of hier even een foto plaatsen van de situatie.
Heb je huur of koopwoning,zit er groot terras aan?
Als je de vloerverwarmingsslangen kort naast elkaar hebt laten infrezen,dan moet dat ook als hoofdverwarming te gebruiken kunnen zijn.Maar je geeft zelf al aan dat je blok verwarming hebt en het nu ook niet warm gaat worden.En waarom niet door laten frezen naar de woonkamer?

Pelletkachel beginnen ergens rond de 6kW en die is zwaar genoeg als je er alleen de kamer mee zou willen verwarmen,maar bedenk dat de bijkomende kosten zoals kanaal behoorlijk zijn,en misschien helemaal niet opwegen qua kosten voor een ruimte van nog geen 20 m2.
Als het al mogelijk was met de aanleg van een rookkanaal dan zou ik de vloerverwarming niet eens gedaan hebben,en de kosten van het frezen gestoken in een wat zwaardere kachel om alles mee te verwarmen,desnoods via kanalisatie als dat mogelijk is.Diverse kachels bieden die optie.
duc848 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:42:
Goedendag,

mvg Nick

• Proton_

Proton_

Team Welles

duc848 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:42
"klein" appartement ... ( vandaar dat ik in de keuken en hal al vloerverwarming heb laten infrezen)
Klinkt ideaal voor een lucht/water warmtepomp als je plek hebt op je balkon.
Een kachel brandt het lekkerst als hij goed heet is, dus kijk of je het met een boiler kan combineren. Dan kan je met een korte stooksessie lang warm zitten en douchen etc.
Out of the box:onder het bed een http://econo.nl/flexsaver-liggend-buffervat ?
Volgens mij is een geveldoorvoer ook toegestaan. Dat maakt het misschien al makkelijker.

• Rol-Co

Rol-Co

Gevel kan, maar niet ideaal, ik heb het zelf ook (laag) maar vergt wel wat moeite met instellen. Ik heb ergens eens gelezen dat een lang rook kanaal niet lekker werkt met de pelletkachels, maar kan het niet meer vinden.

• blissard
Deze is ontworpen voor de kruipruimte. Hou rekening met de maximale belasting op de vloer.

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:34
Proton_ schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:20:
[...]

Klinkt ideaal voor een lucht/water warmtepomp als je plek hebt op je balkon.

[...]

Een kachel brandt het lekkerst als hij goed heet is, dus kijk of je het met een boiler kan combineren. Dan kan je met een korte stooksessie lang warm zitten en douchen etc.
Out of the box:onder het bed een http://econo.nl/flexsaver-liggend-buffervat ?

[...]

Volgens mij is een geveldoorvoer ook toegestaan. Dat maakt het misschien al makkelijker.
Lucht/water warmte pomp komt in mijn volgende huisje wel! Dit is mijn eerste huisje (appartement) en ik woon er nu 2 jaar, toen ik begin dit jaar de keuken en hal heb laten verbouwen was ik nog helemaal niet op de hoogte van alle mogelijkheden op het gebied van een gas loos huis (helaas!). dus toen ik heb die cv laten plaatsen voor mijn warme water, en de vloerverwarming in de keuken/hal.

Vandaar dat het nu helaas niet meer mogelijk is om de kachel te combineren met een boiler of met de vloerverwarming, maar ik zie dit huisje meer als een test locatie, ik probeer hier van alles en in mijn volgende "echte" huis komen uiteraard een boiler zonnecollectoren (panelen heb ik hier al op het dak staan mede dankzij tweakers) een douche wtw en noem het maar op...

Gevel doorvoor van de kachel heb ik toestemming voor gevraagd aan de VVE, ik hoop en denk dat dit wel mag, ik gooi dan wel eerst de rookgas afvoer 2,5 meter omhoog voordat ik hem naar buiten laat boren.

Ik ben gisteren wezen kijken bij een winkel, en heb mijn oog laten vallen op een COLA Ambra, mooie klein vermogen kachel met wel de luxe van een afstandbediening en op afstand laten inschakelen enzo. deze kachel geeft maximaal 6kw. dus mijn "slecht" geisoleerde woonkamer moet redelijk makkelijk heerlijk warm te stoken zijn!

Iemand hier toevallig ervaring met de COLA Ambra?

• brui2957
Ik heb wel een Cola,maar andere....Let er wel op of de kachel een beetje netjes en recht in elkaar zit.Heb er een hoop gezien waar naden niet overal een beetje gelijk liggen.
Mijn eerste Cola gaf problemen en was compleet een scheef ding.Door importeur vervangen door een ander model wat ook niet goed werkte.Vervolgens een zelfde nieuwe gekregen die loopt als een zonnetje.Niks mis mee...En die 6 kW is ruim zat voor je kamer.Mijn Cola die de woonkamer/keuken verwarmd kan max 12,4 kW leveren en staat hier eigenlijk altijd op eco met verbruik van nog geen 600 Gr pellets

Dus de kachel even tunen en je hebt een zeer laag verbruik.Dit tunen kan ook met andere kachels.

Ik heb laatst de gemeente gebeld en die gaven aan dat ik een vergunning moet aanvragen voor een pijpje langs de gevel.

• Rol-Co

Rol-Co

At ligt er ook een beetje aan waar dat pijpje komt, achter zal geen probleem zijn aangezien een aanbouw daar ook kan zonder vergunning.

• brui2957
Klopt ,maar dit zou in een steeg uitkomen.
Maar ik ga een gat laten boren,en dan kan er altijd een pijp door de 2de verdiepingsvloer en makkelijk door het houten dak...Geen geneuzel met de gemeente :)

Ik heb de pelletcv op een laag pitje gezet..Ik kreeg een offerte voor een kachel met een opbrengst van circa 22 kW,maar de kosten kwamen uit op ruim € 6500...
Voor dat ik dit maar terug verdien ben ik 8 jaar verder,en een kachel van 8 jaar oud

[Voor 82% gewijzigd door brui2957 op 04-12-2014 19:19]

• Rol-Co

Rol-Co

22 is ook veel te zwaar, ik denk dat je met 13 ook af kan ,die heb je nu ook alleen geen cv en eco, dus een 13 kw op normaal vermogen geeft voldoende hete lucht en cv samen.

Ik heb een 8,6 maar als ik hem zou wisselen voor cv versie neem ik geen grotere maar rond dat zelfde vermogen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:29
Hoe zijn trouwens de ervaringen met het aansluiten van een pelletkachel op een bestaand rookkanaal? Ik heb vorig jaar een gashaard eruit gegooid en vervangen door een CV ketel. Het rookkanaal heb ik voor het geval dat intact gelaten. Het betreft wel de gemetselde variant.

• Rol-Co

Rol-Co

Daar moet je een binnen kanaal in trekken van maximaal 100mm en dan kan de pelletkachel er zo voor.
Nu zal dat kanaal groter zijn gok ik, en dat werkt niet goed.

• brui2957
Rolco,Ik heb een berekening gemaakt van de capaciteit aan radiatoren in deze woning.Als ik mij niet vergis gaan ze bij de bouw er van uit dat bepaalde kamers een x-temperatuur moeten kunnen halen bij -10 buiten.
Alleen hoe vaak is het -10 in Nederland?

Maar uitgaande wat er is geplaatst kom ik tot de volgende berekening.
Begane grond 10,4 kW
Eerste verdieping en hal begane grond 11 kW
Hal eerste naar tweede verdieping hangt nog een 4 kW radiator
Tweede verdieping 11 kW

Dan zou een 22kW pelletkachel niet te zwaar zijn.Uiteraard staan niet alle radiators open,want er zijn zeker 3 a 4 slaapkamers waar ik nooit kom.

De slaapkamer waar we slapen is verwarmbaar met de invertor van 5 kW

Mij lijkt het ook een beetje veel met 22kW,maar dit komt bij de pelletkachelboer vandaan.Ik zat zelf aan circa 14 kW te denken.en dan was mijn oog gevallen op de Thermorossi Dorica Idra

Rol-Co schreef op donderdag 04 december 2014 @ 19:40:
Daar moet je een binnen kanaal in trekken van maximaal 100mm en dan kan de pelletkachel er zo voor.
Nu zal dat kanaal groter zijn gok ik, en dat werkt niet goed.
Ik heb oude rook kanaal gebruikt en dat heeft een doorsnede van 20cm
moest wel even zoeken naar koppelingen om de kachel aan te sluiten op het oude kanaal
wel heb ik een huis met maar een etage dus de pijp is in totaal iets meer dan 5 meter
Ik heb geen klachten, en de co2 meter gaat binnen niet af

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

brui2957 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 23:34:
Rolco,Ik heb een berekening gemaakt van de capaciteit aan radiatoren in deze woning.Als ik mij niet vergis gaan ze bij de bouw er van uit dat bepaalde kamers een x-temperatuur moeten kunnen halen bij -10 buiten.
Alleen hoe vaak is het -10 in Nederland?
Bekijk het weerstation waar je dichtbij woont.
http://www.knmi.nl/klimatologie/

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 08:04
Ik heb deze week een Rika TOPO II geinstalleerd. Dit is de vervanging van een oude kolen kachel, onze enigste bron van warme in huis. We hebben een oud huis zonder centrale verwarming, vandaar zijn we ook voor rika gegaan, omdat de kwaliteit ook gegarandeerd staat. Alsook het design.
De kachel is 10kw en echt een beest. We kunnen ons huis op stralingswarmte verwarmen met dit toestel, maar we hebben toch voor een ventilator gekozen zodat de warmte zich wat efficienter verspreid. Ook hier is de rika een top product, want de ventialtor is super stil, in tegenstelling tot andere pellet kachels. Als ik heb toch nog te luid vind kan ik hem van -30% tot +30% bij regelen, zodat hij harder of zachter blaast.
Ik heb ook een ruimte sensor die ik kan verplaatsen. Zo kan ik gelijk waar 21° vragen.

Alles goed en wel, maar een week na installatie was hij stuk. De installateur vond het probleem niet, dan heeft de rika importeur gekomen die het ganse moederbord en de display heeft vervangen. Nu werkt alles terug. Ondertussen is het probleem ook gevonden. De laatste nieuwe software van rika is niet compatibel met iets wat oudere displays (die die standaard met de topo meekomt). Mits we altijd met een kachel branden, vond ik het zeer brevreemdend dat we nu onze kachel niet konden laten branden (en dus koud hadden) door falende hardware. In januari komt de technieker van rika zelf alles op punt stellen (mobo en display is nu uit een andere kachel met al branduren etc erop). Super service van installatuer/rika dus.

Er zit een uitgang achteraan voor een externe thermosstaat, hieraan zou ik mijn raspberry pi of arduino (die ik nog niet heb) willen aansluiten om zo via internet mijn temperatuur te kunnen regelen, maar hier moet ik eerst wat opzoekingswerk rond doen zodat ik mijn nieuwe kachel opblaas :)

• Crazy-
  • Laatst online: 22:36

Crazy-

Best life ever

Vandaag bij de lokale verwarmingsboer geweest om te vragen naar een pelletkachel. De eerste vraag die ik stelde:

de reden dat ik een pelletkachel wil, is dat ik dan geen dakafvoer nodig heb, klopt dit?

Antwoord: NEE!

1. Een pelletkachel is en blijft een houtkachel en en volgens de wetgeving/regels/richtlijnen dien je boven je dak uit te komen.
2. een pelletkachel KAN met een uitgang recht door de muur naar buiten problemen geven met starten ivm 'koude luchtprop' en wind die er op staat, waardoor hij niet aan slaat

Ik lees hier:
- Een pelletkachel mag op een "lage uitvoer"; je hoeft dus geen dikke pijp boven je dak uit te brengen; een pijpje naar buiten volstaat, net als bij gashaarden/ketels.
wat is nu waarheid?

Ik overweeg een pelletkachel te plaatsen in de woonkamer, hiervoor moet ik een deur opofferen (kunstofkozijn/deur) waar ik de huidige afdekplaat weghaal en dan een brandwerende afdekplaat in wil maken (kan/mag dit?) en hierdoorheen de pijp naar buiten (50cm boven de grond)

help .. ?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Rol-Co

Rol-Co

Officieel heb je een pijp nodig die voldoende trek geeft, ik heb dat ivm ruimte niet gedaan maar op 50cm hoog door de muur achter de kachel.
Dat geeft wel een andere instelling maar werkt prima.
Wel een tip is om hem aan een ups te hangen ivm stroom uitval.

Edit
Zo dus
http://www.biokachels.nl/pelletkachel/aansluiten/

[Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 30-12-2014 18:34]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:01:
Officieel heb je een pijp nodig die voldoende trek geeft, ik heb dat ivm ruimte niet gedaan maar op 50cm hoog door de muur achter de kachel.
Dat geeft wel een andere instelling maar werkt prima.
Wel een tip is om hem aan een ups te hangen ivm stroom uitval.

Edit
Zo dus
http://www.biokachels.nl/pelletkachel/aansluiten/
en dus binnenshuis de pijp?
is het jou wel eens opgevallen dat er een zwarte start plof is? Dat is wat hij beweerde namelijk ....
ik begin nu dus te twijfelen tussen een pelletkachel vs lucht/lucht WP

[Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 30-12-2014 19:25]

• Rol-Co

Rol-Co

In het begin bij aanstarten op het punt van bijna vuur krijg je een paar seconden rook inderdaad maar zodra er vuur is gaat dat gelijk weg, geen ploffen maar gewoon vlam vatten.

Ook dat kan je redelijk goed minimaliseren door te observeren wat er gebeurd in de opstart cyclus en wat settings te veranderen.
Ik heb hier zo goed als geen rook, een paar sec en dan is het weg, goede pellets scheelt ook enorm.
Zo neerzetten en klaar zal het niet ideaal gaan nee, je moet er wat aan tweaken op deze manier als je buren hebt, woon vrij dan maakt het niet uit.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:47:
In het begin bij aanstarten op het punt van bijna vuur krijg je een paar seconden rook inderdaad maar zodra er vuur is gaat dat gelijk weg, geen ploffen maar gewoon vlam vatten.

Ook dat kan je redelijk goed minimaliseren door te observeren wat er gebeurd in de opstart cyclus en wat settings te veranderen.
Ik heb hier zo goed als geen rook, een paar sec en dan is het weg, goede pellets scheelt ook enorm.
Zo neerzetten en klaar zal het niet ideaal gaan nee, je moet er wat aan tweaken op deze manier als je buren hebt, woon vrij dan maakt het niet uit.
ga het allemaal maar eens bekijken, bedenken en uitwerken .... WP vs Pellet

• Rol-Co

Rol-Co

Zo hoort het (3 min begint hij)
http://m.youtube.com/watch?v=qsgl7T7s1i4

Ploffen en paffen met veel rook zoals dit is niet goed, zeiknatte pellets gok ik.
http://www.youtube.com/watch?v=GzL1SDhzCd4

[Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 30-12-2014 20:05]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Een pelletkachel is een houtvergasser, geen "open haard". Daarom is er geen verplichting tot een dubbelwandige pijp boven je nok uit. Ook hoeft er geen trekkende pijp gebruikt te worden, vanwege de geforceerde afvoer (ventilator).

Als je het netjes wil doen breng je een pijpje omhoog tot net onder je plafond, en vanaf daar naar buiten, roostertje ervoor, klaar. :Y

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:57:
[...]

ga het allemaal maar eens bekijken, bedenken en uitwerken .... WP vs Pellet
Zeker doen, zeer hoge WAF ook met een vuurtje in de kamer. ;) :9

Teacher
Zelf een pelletkachel?
Trekkende schoorsteen/pijp is wel beter kan ik je zeggen, bij stroomuitval de kamer in de rook. Een ups kan ook.

Maar wat je beschrijft is een trekkende pijp, dus goed. d:)b

[Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 30-12-2014 20:10]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:07:
[...]

Teacher
Zelf een pelletkachel?
Trekkende schoorsteen/pijp is wel beter kan ik je zeggen, bij stroomuitval de kamer in de rook. Een ups kan ook.

De WAF ben ik het wel eensch ja... maar de pelletkachel oplossing is een hogere investering en ik moet een deur verbouwen (en is nog de vraag of dat dan wel verstandig is!)

ik heb namelijk alleen maar kozijn/raam/deur aan de achterkant van het huis waar hij dient te komen dus dat maakt het lastig.

De deur opofferen mag, gebruiken we niet, maar of het kan is dan weer de vraag? mijn EERSTE idee was om onderkant deur te vervangen (is losse plaat) voor een warmtewerende/isolatie plaat en hier door de pijp te doen, maar dan heb ik geen trek

andere optie is het kleine raam BOVEN de deur (25cm hoog ongeveer) er uit te halen en hier dan die warmte werende/isolerende plaat te maken. dan heb ik gelijk een pijp welke op 2m20 naar buiten gaat

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zou zeggen boven maar houd rekening met ramen op de boven verdieping, als het erg kort er onder is (1m) ga je het met een open raam merken.
Ik heb hem laag mede door de 2m afstand van roosters en ramen/deuren, zolang je geen goedkope stinkpellets koopt gaat dat prima.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:07:
[...]

Teacher
Zelf een pelletkachel?

Ik heb destijds heel kritisch gekeken, vergeleken, gewikt en geowgen en ik ben op een "domme" houtkachel uitgekomen. Met trekkende pijp, tot over de nok ;)

Ik heb mij wel gerealiseerd dat zonder prik een pelletkachel niks doet, maar nooit bedacht wat er kan gebeuren als de spanning wegvalt terwijl de kachel draait.
Crazy- schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:26:
[...]

De WAF ben ik het wel eensch ja... maar de pelletkachel oplossing is een hogere investering en ik moet een deur verbouwen (en is nog de vraag of dat dan wel verstandig is!)

ik heb namelijk alleen maar kozijn/raam/deur aan de achterkant van het huis waar hij dient te komen dus dat maakt het lastig.

De deur opofferen mag, gebruiken we niet, maar of het kan is dan weer de vraag? mijn EERSTE idee was om onderkant deur te vervangen (is losse plaat) voor een warmtewerende/isolatie plaat en hier door de pijp te doen, maar dan heb ik geen trek

andere optie is het kleine raam BOVEN de deur (25cm hoog ongeveer) er uit te halen en hier dan die warmte werende/isolerende plaat te maken. dan heb ik gelijk een pijp welke op 2m20 naar buiten gaat
Ik zou dus inderdaad voor de "boven" oplossing gaan.

[Voor 39% gewijzigd door teacher op 30-12-2014 23:30]

• Frans G
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09-2022
Hallo,
Ik overweg de aanschaf van een pelletkachel voor de beneden verdieping. Ik wil graag een kachel met kanalisatie om de keuken ook te verwarmen. Nu is mijn grootste probleem de rookgasafvoer. De kachel komt in een hoek te staan midden in de kamer, maar dan wordt de rookafvoerpijp zo'n 4,5meter horizontaal naar buiten door de hal, voorkant huis. Ik zoek een kachel van maximaal 7kW.
In de keuken willen we geen pijpen. Vanaf de kachel wil ik zo'n 2,5 meter omhoog gaan en daarna dus nog 4,5 meter horizontaal naar buiten. Op de meeste sites zie ik staan maximaal 3meter horizontaal met je pijp met een oploop van 3graden. Ligt deze afstand muurvast of kan ik de gok wagen voor 4,5meter. Heeft de ventilator genoeg kracht om de rookgassen af te voeren? Ik kan de kachel ook nog op 2 andere plaatsen neerzetten in 2 hoeken maar dan zitten de gordijnen in de weg en de sierlijst aan het plafond. Wie heeft ideeën of gedachten hierover.
Welke kachel is het meest geschikt hiervoor, dus met 1 extra uitgang voor warmte afvoer, tips?
Deze heb ik zelf al gezocht, ik heb een lichte voorkeur voor de Nordic Fire, Nederlands product en mooie technieken gebruikt.
Nordic Fire Rossi 70 Airplus zwart
Calux Forma Easy Ducted 6kw
Artel 10kw kanalisatie

Frans G

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 08:04
Hey Frans, de Rika roco multiair is ook een kanshebber.
http://www.rika.at/en/roco-multi-air/

Anoniem: 23790

Wij hebben gekozen voor een mcz gio.

Opzich een mooie kachel maar ik vindt dat hij redelijk bromt, lijkt rookgasafvoer(ventilator) te zijn?
Hoe stel je een pelletkachel zo goed mogelijk af?
- Hoe bepaal je hoe snel je rookgasafvoerventilator moet draaien?
- Wanneer ik via het menu thermostaat on/off op ON zet, aanzet staat op het display temp: off
Wat doet de kachel dan? ziet er onlogisch uit.

Ik hoop dat ik hier wat tips en trucks kan opdoen.

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:56
Ik ben me een paar weekjes aan het orienteren op de pelletkachelmarkt en zag Dielle bezig is met alternatieven voor de pelletkorrels. Ik heb vandaag gezien dat het zaden zijn. Als de prijs veel lager is dan de normale pelletkorrels is het misschien wel interessanter om een duurdere kachel van het merk Dielle te kopen en dan de goedkopere zaden te gebruiken.
Alleen ons huurhuis (1970) heeft altijd een gaskachelafvoer gehad, sinds ik erin zit niet meer gebruikt en weggewerkt boven het plafond. Weet iemand misschien wat voor type kachelpijp het waarschijnlijk kan zijn?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Waarschijnlijk een gewone gemetselde (die ik dus niet meer zou vertrouwen), die je eenvoudig kan (laten) renoveren dmv een spiraalbuis.

Pagina: 1 2 3 ... 62 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee