De pelletkachelleverancier had het ook over een buis in de huidige afvoer laten zakken.
Zijn hier ook mensen met ervaring met Pellet CV KETEL? Ik ben mij aan het orienteren op een ketel maar dan met sanitair water ondersteuning. Hiervoor heb je, van wat ik begrijp, een boiler nodig. Deze boiler moet echter verwarmd worden. Nu zag ik dat de meeste ketels een ondergrens van 1kg per uur hebben, betekend dit dan dat ik 24u/365dagen minimaal 1 kg per uur gebruik of gaat dit een aantal uren uit en daarna weer aan?
Dat is in te stellen bij een kachel, weinig vraag gaat hij naar eco en het verbruik op een 0,8kg p/u, maar je kan ook instellen dat hij bij een bepaalde temperatuur uitschakelt. Komt hij weer onder een bepaalde temperatuur gaat hij weer aan, dat kan niet heel kort achter elkaar zijn.
Maar je kan ook een programma instellen, bijv 5 uur aan tot 10, en dan 17:00 aan tot 21:00. Dat laatste heb ik hier ook, daartussen is vaak de zon voldoende door de pui op zuid.
Je kan ook een pelletkachel met cv aansluiting nemen, die kan gewoon in de kamer en warmt je cv installatie, als je dan ergens in dat circuit een boiler met warmtewisselaar zet warm je die mee voor warm water.
Dat lijkt mij het meest ideaal.
Maar je kan ook een programma instellen, bijv 5 uur aan tot 10, en dan 17:00 aan tot 21:00. Dat laatste heb ik hier ook, daartussen is vaak de zon voldoende door de pui op zuid.
Je kan ook een pelletkachel met cv aansluiting nemen, die kan gewoon in de kamer en warmt je cv installatie, als je dan ergens in dat circuit een boiler met warmtewisselaar zet warm je die mee voor warm water.
Dat lijkt mij het meest ideaal.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik ben aan het zien of het interessant is om een mazout ketel CV willen vervangen met zonneboiler+pellet CV. De badkamer is op een aparte elektrische boiler. Ivm dat sneller een beperkte hoeveelheid water kan worden warm gemaakt. Ik vraag me dus af of het niet interessanter is deze toe te voegen met een drie weg kraan.
Of zoals hierboven gezegd een pellet met CV in de living en zonneboiler en mazout als het echt koud wordt?
Of zoals hierboven gezegd een pellet met CV in de living en zonneboiler en mazout als het echt koud wordt?
[ Voor 14% gewijzigd door Icekiller2k6 op 17-06-2015 22:47 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Zijn er hier mensen met een duraflame kachel?
Zelfde vraag hier. Wil ook een Pellet CV kachel gaan gebruiken voor verwarming van de woonkamer (40m2) en een boiler aansluiten voor de warmwater voorziening. Iemand advies voor deze combinatie?erikbruinsma schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:49:
Zijn hier ook mensen met ervaring met Pellet CV KETEL? Ik ben mij aan het orienteren op een ketel maar dan met sanitair water ondersteuning. Hiervoor heb je, van wat ik begrijp, een boiler nodig. Deze boiler moet echter verwarmd worden. Nu zag ik dat de meeste ketels een ondergrens van 1kg per uur hebben, betekend dit dan dat ik 24u/365dagen minimaal 1 kg per uur gebruik of gaat dit een aantal uren uit en daarna weer aan?
Zat te denken aan eentje die goed uit de test komen:
Bijzonder goed zijn de “Calimax Twist 06” voor € 8850,00, de “West Fire Pueblo Aqua” voor € 8050,00 en de “Wodtke BM 01 Ivo.tec” voor € 8750.
Anoniem: 654400
Ik heb het hele topic doorgelezen plus wat extra info, en word enthousiast over pelletkachels 
Wij zijn ook op zoek naar een kachel om meer sfeer te geven aan de woonkamer, een lekker warm plekje om een boek te lezen en naar de vlammen te kijken. Wij hebben een vrij nieuw, zeer goed geïsoleerd huis. Het gaat alleen om bijverwarming.
De keuze gaat tussen een gashaard en een pelletkachel. Ik heb een voorkeur voor een pelletkachel vanwege de mogelijke verlaging van de stookkosten t.o.v. de huidige situatie. Het is sowieso significant goedkoper stoken dan met een gashaard.
Het probleem is, wij hebben geen schoorsteen/rookkanaal. Dit zal dus moeten worden aangelegd. Voor een pelletkachel wordt aangeraden om een rookkanaal boven de nok/dakgoot uit te laten komen, een geveldoorvoer is wel toegestaan maar kan flinke storingen veroorzaken en ik zit niet te wachten op zwarte vlekken op de muur... Bij een gashaard is een geveldoorvoer wel mogelijk, maar in dat geval moet de gasleiding worden doorgetrokken over een afstand van ongeveer 5m. Als de kachel zelf in beide gevallen ongeveer 2000 euro kost, met wat voor bijkomende kosten moet ik dan rekening houden? Een rookkanaal tot boven de nok met alles er op en eraan zal denk ik meer kunnen kosten dan de kachel zelf.
Wij zijn ook op zoek naar een kachel om meer sfeer te geven aan de woonkamer, een lekker warm plekje om een boek te lezen en naar de vlammen te kijken. Wij hebben een vrij nieuw, zeer goed geïsoleerd huis. Het gaat alleen om bijverwarming.
De keuze gaat tussen een gashaard en een pelletkachel. Ik heb een voorkeur voor een pelletkachel vanwege de mogelijke verlaging van de stookkosten t.o.v. de huidige situatie. Het is sowieso significant goedkoper stoken dan met een gashaard.
Het probleem is, wij hebben geen schoorsteen/rookkanaal. Dit zal dus moeten worden aangelegd. Voor een pelletkachel wordt aangeraden om een rookkanaal boven de nok/dakgoot uit te laten komen, een geveldoorvoer is wel toegestaan maar kan flinke storingen veroorzaken en ik zit niet te wachten op zwarte vlekken op de muur... Bij een gashaard is een geveldoorvoer wel mogelijk, maar in dat geval moet de gasleiding worden doorgetrokken over een afstand van ongeveer 5m. Als de kachel zelf in beide gevallen ongeveer 2000 euro kost, met wat voor bijkomende kosten moet ik dan rekening houden? Een rookkanaal tot boven de nok met alles er op en eraan zal denk ik meer kunnen kosten dan de kachel zelf.
Wat je ook doet, zorg voor een CV koppeling. Anders heb je veel te snel een hete woonkamer, en dat is zonde.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zowel onze buren en wij hebben onlangs een pelletkachel aangeschaft, welke van de week geplaatst gaat worden.Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 19:41:
Ik heb het hele topic doorgelezen plus wat extra info, en word enthousiast over pelletkachels
We hebben beide dezelfde kachel gekocht (Italfuoco S). In het ene geval gaat de rookgasafvoer door 2 betonvloeren naar het platdak, in het andere geval gaat de afvoer op 2 meter hoogte door de gevel.
Het prijsverschil in offerte tussen nokafvoer en gevelafvoer is in ons geval € 100,-
Dan wordt er iemand flink genaait volgens mij. Alleen de gaten boren door twee betonvloeren kost al meer dan 100 euro en dan hebben we het nog niet over de extra meters afvoerkanalen.
Mooiste is dan gelijk met buffervat ergens, dan kan je de warmte altijd kwijtProton_ schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 19:57:
Wat je ook doet, zorg voor een CV koppeling. Anders heb je veel te snel een hete woonkamer, en dat is zonde.
Ik gooi hier de gang deur open zodat het naar beven kan en de warmtepomp het weer in mijn vloer stopt.
1 gat en 3m enkelwandige pijp extra? Volgensmij zal dat niet meer dan 100,- kosten. Boren doen ze zelf. En ik denk dat de marge vooral op de kachels zit.
Enkel? Dubbelwandig toch zeker?
Ik heb een muur doorvoer, laag. (50cm van de grond)
Binnen mag zo'n afvoer enkelwandig uitgevoerd worden. Bij een doorvoer of buiten moet deze dubbelwandig zijn.Rol-Co schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:51:
Enkel? Dubbelwandig toch zeker?
De doorvoer op 50cm, naar ik veronderstel meteen achter de kachel is gevaarlijk omdat je geen enkele vorm van trek hebt. Als door een defect je rookgasventilator stuk hebt heb je in mum van tijd je huis vol rook staan.
Als je Duroflame bedoelt, nee daar heb ik geen ervaring mee. Wel in mijn orientatieproces veel gehoord dat het zeker goede kachels zijn qua bouw, maar dat de elektronica en techniek "gewoon" bij artel wordt ingekocht. En dat je dus een duur opgebouwde kachel koopt met eenvoudige techniek. Het prijsverschil met een basis Artel is €800,-. Aan jou de keuze of dat verschil je je waard is voor praktisch eenzelfde kachel.sander817 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:19:
Zijn er hier mensen met een duraflame kachel?
Als die rookgas boven door een kamer moet zou ik het wel fijn vinden als de kinderen zich er niet aan branden.emil_406 schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:33:
[...]
Binnen mag zo'n afvoer enkelwandig uitgevoerd worden. Bij een doorvoer of buiten moet deze dubbelwandig zijn.
De doorvoer op 50cm, naar ik veronderstel meteen achter de kachel is gevaarlijk omdat je geen enkele vorm van trek hebt. Als door een defect je rookgasventilator stuk hebt heb je in mum van tijd je huis vol rook staan.
50 cm inderdaad, wel wat trek maar niet veel inderdaad, stroomstoring heb ik al eens gehad maar hij brand nog 2-3 minuten en gaat hij uit, huis had wel wat rook maar hij is redelijk dicht.
Wel heb ik na dat voorval een ups die dat eventueel op vangt.
Inmiddels staat de pelletkachel hier een paar dagen te branden. Wat een heerlijke warmte komt er af zeg. Helemaal op zo'n herfstige dag als vandaag. Heerlijk!
Anoniem: 39993
Wie weet zijn de vloeren voorbereid op het maken van een rookgasafvoer. Hebben ze in ons huis ook gedaan. Schijnt een klusje van niks te zijn om op die plek door het plafond/vloer te gaan.TLer schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:43:
Dan wordt er iemand flink genaait volgens mij. Alleen de gaten boren door twee betonvloeren kost al meer dan 100 euro en dan hebben we het nog niet over de extra meters afvoerkanalen.
Met een goede scherpe diamantboor is een gaatje rond 80 door een betonvloer ook niet zo ingewikkeld hoor. Goed gereedschap scheelt een eind in zo'n geval.Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:28:
[...]
Wie weet zijn de vloeren voorbereid op het maken van een rookgasafvoer. Hebben ze in ons huis ook gedaan. Schijnt een klusje van niks te zijn om op die plek door het plafond/vloer te gaan.
Goedendag,
Ik zoek een drukverschilmeter om mijn pellet kachel in te regelen, in de handleiding van mijn kachel, piazetta p963m, staat een drukmeter van 180 euro. De schaal moet van 0 tof 100hpa zijn.
Weet iemand een goedkoper alternatief voor de meter?
Ik zoek een drukverschilmeter om mijn pellet kachel in te regelen, in de handleiding van mijn kachel, piazetta p963m, staat een drukmeter van 180 euro. De schaal moet van 0 tof 100hpa zijn.
Zie ook het Nieuwsbericht | 15-12-2015 | 07:00 Nieuwe subsidieregeling voor duurzame energie in huis
https://www.rijksoverheid...-duurzame-energie-in-huis
https://www.rijksoverheid...-duurzame-energie-in-huis
tl;dr €500 subsidie op een pelletkachel en €50 extra per kW boven de 10kW.
1kg pellets == 4,8kWhHkuit schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:15:
[...]
toch even;
juist pelletkachels kunnen ook op een zij-uitgang door de zijmuur, en de toevoer kan worden geautomatiseerd; een zak met 15 kg pellets in de voorraad en hij regelt zelf de toevoer. Vraag me inderdaad af wat mijn buurman vindt als ik zo'n zij-uitgang ga gebruiken...
2kg pellets == 9.6kWh
1m3 gas == 8.5kWh
9.6kWh == 1,12m3 gas
2kg pellets == 1,12m3 gas.
Wij stookten vroeger met gemak 5-8m3 gas == 5,60 - 8,96kg pellets per dag.
15kg voorraad is 2-2,5 dagen stoken en daarmee ga je het niet redden als je 10 dagen op wintersport gaat.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
FTFYFreemann schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:40:
[...]
Wij stookten vroeger met gemak 5-8m3 gas ==5,60 - 8,96 2,8-4,5 kg pellets per dag.
15kg voorraad is 3-6 dagen stoken [...]
Punt blijft valide; al zou het kunnen wijzigen als je gedurende de wintersport de thermostaat lager zet (sowieso een goed idee).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik gebruik om de gaskleppen van m'n BMW motorfiets te synchroniseren een stuk slang op een plank:Boomster schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 06:42:
Goedendag,

(Foto van internet geplukt, maar zelfde principe)
Ik heb de slang met dunne olie gevuld zodat alles wat gedempt wordt, maar als je de slang met water vult heb je een behoorlijk nauwkeurige meter( 1 cm verschil is 1 hPa/millibar).
Misschien heb je er wat aan
Whoeps gedeeld-door-keer foutje....Proton_ schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:12:
[...]
FTFY
Punt blijft valide; al zou het kunnen wijzigen als je gedurende de wintersport de thermostaat lager zet (sowieso een goed idee).
Ja vakantie verlaging is wel handig en kan bij een Pelletkachel wel.
Onze WP heeft toch wel een halve dag nodig om de woonkamer weer op temperatuur te brengen.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ja, tijdens een week vakantie kan de thermostaat toch op 15-16 graden?Freemann schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:29:
[...]
Whoeps gedeeld-door-keer foutje....
Ja vakantie verlaging is wel handig en kan bij een Pelletkachel wel.
Onze WP heeft toch wel een halve dag nodig om de woonkamer weer op temperatuur te brengen.
Het leuke van een pelletkachel is, dacht ik, dat er ook modellen zijn die als een cv aangestuurd kunnen worden; die laat je dus weer opstarten op de ochtend dat je uit Oostenrijk weg rijdt.
klopt, maar bijHkuit schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:52:
[...]
Ja, tijdens een week vakantie kan de thermostaat toch op 15-16 graden?
-5 tov 21 heb je 26 graaddagen
-5 tov 15 heb je 20 graaddagen
Dat is theoretisch 30% minder warmtevraag, maar in de praktijk pakt dat vaak niet zo uit.
Dus als je met 15kg pellets normaal 6 dag doet, dan kun je er dan 30% langer is 8 dag mee doen.
Over 10 dagen doe je dan niet;
(10/6)*15=25kg
(10/8)*15=18.75kg
Na 7 dagen staat je pelletkachel zonder pellets. Vervolgens koelt je huis in 3 dagen tijd af naar 5°c en kun je vanuit oostenrijk ook niet met je Smartphone de ketel alvast opstoken.
Er zijn ook Hopper oplossing, maar daar zitten ook wat nadelen aan vast;
2. de hopper is groot, wil je in de schuur en niet in woonkamer, dus pelletketel staat daar ook
3. doordat de hopper in de schuur staat, mis je het sfeergedeelte van de pelletkachel
Tja het kanHet leuke van een pelletkachel is, dacht ik, dat er ook modellen zijn die als een cv aangestuurd kunnen worden; die laat je dus weer opstarten op de ochtend dat je uit Oostenrijk weg rijdt.
Of je houdt de toko met een elektrisch kacheltje op een vriesveilige temperatuur en laat de kachel een dagje voor aankomst beginnen met opstoken zodat het huis warm is als je terug komt.
Pelletkachel is 0,7 kg per uur.
2x per dag 2 uur houd je het wel vorst vrij. 2,8 kg per dag nodig, misschien kan diegene die de plantjes water geeft even bijvullen
Ik zelf zou hem nooit onbeheerd laten branden, ik vertrouw dat soort dingen nooit voor 100%.
2x per dag 2 uur houd je het wel vorst vrij. 2,8 kg per dag nodig, misschien kan diegene die de plantjes water geeft even bijvullen
Ik zelf zou hem nooit onbeheerd laten branden, ik vertrouw dat soort dingen nooit voor 100%.
Waarom niet? Die dingen zitten vol ingebouwde veiligheden. Het ergste wat er kan gebeuren is................dat ie uit gaat. Tenzij je geen natuurlijk trek hebt, dan heb je wat rook in je huis.Rol-Co schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:40:
Ik weet het, ik heb er zelf al een tijdje 1
Zal tussen de oren zitten maar ik doe het nooit.
Zal tussen de oren zitten maar ik doe het nooit.
@Rol-Co;
Hier een zelfde soort "tussen de oren" verhaal met de WP.
Gas/Vuur/Plof -ketel liet ik zo 3 weken onbeheerd achter zonder er maar 1 seconden over na te denken.
Nu met de WP boven heb ik er wel een dubbel gevoel bij
Heel vreemd, maar wel de realiteit...
Mogelijk omdat de WP al tig keer in storing heeft gestaan....
Hier een zelfde soort "tussen de oren" verhaal met de WP.
Gas/Vuur/Plof -ketel liet ik zo 3 weken onbeheerd achter zonder er maar 1 seconden over na te denken.
Nu met de WP boven heb ik er wel een dubbel gevoel bij

Heel vreemd, maar wel de realiteit...
Mogelijk omdat de WP al tig keer in storing heeft gestaan....

[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 16-12-2015 15:52 ]
@freemann
Bij de cv (als hij brand maar dat is al jaren geleden) en ook de warmtepomp denk ik daar geen seconde over na, maar de pellet is toch een soort open vuur.
Nergens echt problemen of storing op gehad, dus daar ligt het niet aan.
Bij de cv (als hij brand maar dat is al jaren geleden) en ook de warmtepomp denk ik daar geen seconde over na, maar de pellet is toch een soort open vuur.
Nergens echt problemen of storing op gehad, dus daar ligt het niet aan.
Weet dat pelletkachel soort van open vuur is en zou er ook niet gerust op zijn als die onbeheerd in mijn woonkamer stond te branden.
Tja ik weet niet wat dat bij de WP is... misschien door het geluid dat hij maakt, dat het een monoblock is, 2 x 200mm slangen door het dak waar van alles mis mee kan gaan(lekkage van water en koude), de lage COP die toen nog niet helemaal verklaard was en het idee gaf dat er iets mis is/was met het apparaat,
Geen idee.... maar de gasketel was, hoe gek het ook klinkt, vertrouwder.
Tja ik weet niet wat dat bij de WP is... misschien door het geluid dat hij maakt, dat het een monoblock is, 2 x 200mm slangen door het dak waar van alles mis mee kan gaan(lekkage van water en koude), de lage COP die toen nog niet helemaal verklaard was en het idee gaf dat er iets mis is/was met het apparaat,
Geen idee.... maar de gasketel was, hoe gek het ook klinkt, vertrouwder.
Het is bekend wat de subsidies voor energiebesparende middelen zijn voor 2016. Oa op pelletkachels!
Voorwaarden subsidie voor opwekken duurzame energie bekend http://nu.nl/geldzaken/41...rzame-energie-bekend.html (via @NUnl)
Voorwaarden subsidie voor opwekken duurzame energie bekend http://nu.nl/geldzaken/41...rzame-energie-bekend.html (via @NUnl)
[ Voor 4% gewijzigd door pieter87 op 16-12-2015 18:29 ]
En dan ook gewoon Palletkachel vermelden op de website. (bestaan die?)
Ik ga vast een aanhanger regelen voor al die natte afval pallets op te halen bij de bedrijven.
Lekker fikkie stoken met subsidie
Ik ga vast een aanhanger regelen voor al die natte afval pallets op te halen bij de bedrijven.
Lekker fikkie stoken met subsidie
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2015 19:29 ]
Net even rond lopen zoeken, maar weinig kunnen vinden. Iemand hier die een inbouw-pellatkachel ergens gezien heeft en dan de variant die je dan van beide zijden kan zien. In een scheidingswand oid?
Bij een kennis van me is er toch echt een redelijke fik ontstaan in de pelletkachel toen er wat mis ging.
Brandweer erbij, geen echte brandschade maar alles in huis kon weggegooid vanwege de rookschade.
Hele huis opnieuw laten witten. Schade van meer dan 10k. Gelukkig wel uitbetaald door de verzekering maar uiteindelijk draait iedereen dus op voor dit soort ellende.
Brandweer erbij, geen echte brandschade maar alles in huis kon weggegooid vanwege de rookschade.
Hele huis opnieuw laten witten. Schade van meer dan 10k. Gelukkig wel uitbetaald door de verzekering maar uiteindelijk draait iedereen dus op voor dit soort ellende.
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Mag ik raden?NBK schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:00:
Bij een kennis van me is er toch echt een redelijke fik ontstaan in de pelletkachel toen er wat mis ging.
Domme mensen die na een valse start van de pelletkachel (kom wel eens voor) het volle branderkorfje terug in de voorraadbak gooien.
Anders kan je nooit zoveel rookschade hebben.
Weet even niet meer precies wat de oorzaak is geweest. Maar er kan altijd menselijk falen aan te pas bij zijn gekomen. Dat kom je dan alleen nooit te weten.. Weet wel dat ze al geruime tijd niet thuis waren toen het mis ging.
Maar dan nog is het een apparaat wat gewoon niet zonder regelmatige aandacht/onderhoud/toezicht gebruikt kan worden terwijl je een CV ketel gerust een jaar (of langer) kan vergeten.
Maar dan nog is het een apparaat wat gewoon niet zonder regelmatige aandacht/onderhoud/toezicht gebruikt kan worden terwijl je een CV ketel gerust een jaar (of langer) kan vergeten.
[ Voor 9% gewijzigd door NBK op 19-12-2015 23:09 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Ehm nee. In Nederland vallen nog steeds ieder jaar doden door koolmonoxidevergiftiging door oa. slecht functionerende ketels.
Precies, en dat is nog onzichtbaar ook!Erasmo schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 23:15:
Ehm nee. In Nederland vallen nog steeds ieder jaar doden door koolmonoxidevergiftiging door oa. slecht functionerende ketels.
Zo werkt het met alle verbrandingsapparaten, het heeft aandacht nodig.
Ik ga morgen naar een winkel in de buurt om info/prijs te vragen over pelletkachels.
Na het lezen van deze thread, weet ik al dat ik moet letten op...
Na het lezen van deze thread, weet ik al dat ik moet letten op...
- Geluidsniveau van de fans
- Geluidsniveau van de vijzel
- Minimumverbruik
- Instelmogelijkheden qua in-uitschakeltjiden, temperatuursafhankelijke regeling, ...
- Capaciteit (ivm aantal te verwarmen m3)
Persoonlijk zou ik ook naar het verbruik van je huis en de kachel kijken.
Wat verbruikt je huis per gemiddeld december/januari dag.
Wat verbruik je totaal aan m3 gas per jaar.
Met het jaar cijfer kun je zien;
hoeveel pellets je voor een jaar in moet kopen (en of je die ergens droog op kunt slaan).
Met het dag cijfer kun je zien;
hoeveel en hoe vaak je de kachel in de winter bij moet vullen.
De WAF was hier extreem laag om tijdens koude dagen soms meerdere keren per dag 15-20kg pellets bij te vullen....
Ook de opslag van pellets was een probleem;
1m3 gas = 8,5kWh energie
1kg pellets = 4kWh energie
800m3 gas * 8.5 = 6800kWh thermische energie
6800kWh / 4kWh = 1700kg pellets + reserve capaciteit voor strenge winter zou 2000kg = 2ton aan pellets opslaan.
Wij konden dat nergens droog en redelijk toegankelijk opslaan.
Wat verbruikt je huis per gemiddeld december/januari dag.
Wat verbruik je totaal aan m3 gas per jaar.
Met het jaar cijfer kun je zien;
hoeveel pellets je voor een jaar in moet kopen (en of je die ergens droog op kunt slaan).
Met het dag cijfer kun je zien;
hoeveel en hoe vaak je de kachel in de winter bij moet vullen.
De WAF was hier extreem laag om tijdens koude dagen soms meerdere keren per dag 15-20kg pellets bij te vullen....
Ook de opslag van pellets was een probleem;
1m3 gas = 8,5kWh energie
1kg pellets = 4kWh energie
800m3 gas * 8.5 = 6800kWh thermische energie
6800kWh / 4kWh = 1700kg pellets + reserve capaciteit voor strenge winter zou 2000kg = 2ton aan pellets opslaan.
Wij konden dat nergens droog en redelijk toegankelijk opslaan.
Kijk ook naar de grote van het reservoir. Zakken zijn meestal 15 Kilo, en het is heel handig als je deze in 1 keer leeg kan kiepen..Slonzo schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:40:
Ik ga morgen naar een winkel in de buurt om info/prijs te vragen over pelletkachels.
Na het lezen van deze thread, weet ik al dat ik moet letten op...Heb ik iets gemist? Nog zaken waar ik op moet letten?
- Geluidsniveau van de fans
- Geluidsniveau van de vijzel
- Minimumverbruik
- Instelmogelijkheden qua in-uitschakeltjiden, temperatuursafhankelijke regeling, ...
- Capaciteit (ivm aantal te verwarmen m3)
Bijvullen zal wel meevallen, ik stook maar 5 of 6u per dagFreemann schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:56:
Opslagruimte lukt normaalgezien ook, er is nog plaats in de kelder.
Maar je hoeft toch niet meteen +2 ton te kopen?
Goed punt, thanksMarcoL1978 schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:51:
Kijk ook naar de grote van het reservoir. Zakken zijn meestal 15 Kilo, en het is heel handig als je deze in 1 keer leeg kan kiepen..
Wij stookte in de winter 2008 ook soms maar 7 uur op een dag en toch ging er die dagen zomaar 7-8m3 door de gasmeter. Is toch snel;Slonzo schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:44:
[...]
Bijvullen zal wel meevallen, ik stook maar 5 of 6u per dag
(8*8.5)/4=17kg pellets
Dan zou ik geen pelletkachel kopenOpslagruimte lukt normaalgezien ook, er is nog plaats in de kelder.
Maar je hoeft toch niet meteen +2 ton te kopen?
Succes met je keuze
[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 21-12-2015 20:03 ]
Ik heb 1 jaar alleen met de pelletkachel en cv gestookt maar nog nooit een ton nodig gehad. 
Het werkte echt goed hier door in de morgen te starten (hier 5 :00) en die tot een uur of half 10 te laten branden op eco met 0,6 (getuned) per uur.
De rest van de dag hield de zon en cv het warm tot een uur of 6 savonds en dan weer aan tot half 11.
Totaal verstook je dan 9 uur x 0,6 kg incl start ongeveer 6 kg dus en vul je om de 2 dagen bij, het vullen is geen probleem, kinderen vinden dit super om te doen.
Koop een kunststof bak bij de blokker waar 15 kg in past en een authentieke kolenkit, daar past een kilo of 6-7 in als reserve bij de kachel, die kan de WAF er zo in kiepen en is ruim voldoende voor een dag, zelf kijk ik af en toe ook.
Zakken koop ik al 3 jaar een hele pallet maar doe samen met iemand in de wijk hier, dus ieder nog geen halve ton dit jaar, vorig jaar was nog geen 400 kg.
Dit jaar nog niets verstookt tot nu toe, maar dat komt door de warmtepomp, dat brengt gelijk wel het "probleem" van de pelletkachel naar voren, met temperaturen zoals deze maand is de pelletkachel zwaar overkill met zijn 8kW vermogen en gebruik je hem hooguit in de avond of weekend een keer voor de gezelligheid.
Veel te warm natuurlijk, maar ja, wel hoge WAF.
Mooie is, toen ik in de zomer 2013 de kachel ging halen werd ik voor gek verklaard door zo'n beetje het hele gezin en moest ze overtuigen dat het lekker is zo'n kachel, nu dat de wp goed draait heb ik wel eens geroepen dat de pelletkachel wel weg kan omdat hij niet meer nodig is............nou...als blikken kunnen doden was ik mors dood.
kom niet aan de kachel. 
Edit:
De 33 zakjes liggen bij mij gevoon op zolder onder het schuine dakbeschot, dat is niet eens veel om te zien liggen en het isoleert ook nog.
Het werkte echt goed hier door in de morgen te starten (hier 5 :00) en die tot een uur of half 10 te laten branden op eco met 0,6 (getuned) per uur.
De rest van de dag hield de zon en cv het warm tot een uur of 6 savonds en dan weer aan tot half 11.
Totaal verstook je dan 9 uur x 0,6 kg incl start ongeveer 6 kg dus en vul je om de 2 dagen bij, het vullen is geen probleem, kinderen vinden dit super om te doen.
Koop een kunststof bak bij de blokker waar 15 kg in past en een authentieke kolenkit, daar past een kilo of 6-7 in als reserve bij de kachel, die kan de WAF er zo in kiepen en is ruim voldoende voor een dag, zelf kijk ik af en toe ook.
Zakken koop ik al 3 jaar een hele pallet maar doe samen met iemand in de wijk hier, dus ieder nog geen halve ton dit jaar, vorig jaar was nog geen 400 kg.
Dit jaar nog niets verstookt tot nu toe, maar dat komt door de warmtepomp, dat brengt gelijk wel het "probleem" van de pelletkachel naar voren, met temperaturen zoals deze maand is de pelletkachel zwaar overkill met zijn 8kW vermogen en gebruik je hem hooguit in de avond of weekend een keer voor de gezelligheid.
Veel te warm natuurlijk, maar ja, wel hoge WAF.
Mooie is, toen ik in de zomer 2013 de kachel ging halen werd ik voor gek verklaard door zo'n beetje het hele gezin en moest ze overtuigen dat het lekker is zo'n kachel, nu dat de wp goed draait heb ik wel eens geroepen dat de pelletkachel wel weg kan omdat hij niet meer nodig is............nou...als blikken kunnen doden was ik mors dood.

Edit:
De 33 zakjes liggen bij mij gevoon op zolder onder het schuine dakbeschot, dat is niet eens veel om te zien liggen en het isoleert ook nog.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 21-12-2015 20:22 ]
Nooit doen, dan kiep je alle stof ook mee in de kachel, gewoon eerst in een bak storten.MarcoL1978 schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:51:
[...]
Kijk ook naar de grote van het reservoir. Zakken zijn meestal 15 Kilo, en het is heel handig als je deze in 1 keer leeg kan kiepen..
Plospan heeft ook 10 kg zakken en de gewone zijn 14kg. Koop je lichte en donkere pellets half half op een pallet kan je mixen, lichte hebben minder energie, donkere veel meer maar word ook heter waar niet elke kachel tegen kan, ga je mixen kan je dat nog een beetje sturen.
Vorig jaar de plospan pellets, voor mijn kachel ideaal, zelfs alleen de donkere versie, dit jaar de elite voor 240,- /ton.
@Rol-Co;
Wij hebben ook de pelletkachel overwogen, maar de WAF van;
Wil je een pelletkachel met minimaal vermogen om alleen een 40m2 woonkamer mee te verwarmen, dan kan 500 kilo pellets misschien al prima voldoen om een winter door te komen. Maar dan zijn de pellets qua aanschaf een stuk duurder en wordt het financieel al een veel minder interessant plaatje.
Mij sprak het stukje "energie in huis opslaan" erg aan omdat je een stuk minder afhankelijk bent van de buitenwereld. Maar uiteindelijk woog dat toch niet op tegen die in onze ogen nadelen van het geheel. Desondanks kan het voor andere een prima oplossing zijn
Wij hebben ook de pelletkachel overwogen, maar de WAF van;
- alleen een warme woonkamer was laag.
- om het huis te kunnen stoken moest er een CV-pelletkachel komen met CV+WW aansluitingen en boiler(deze oplossing zou gas en dus 800m3 vervangen)
- uberhaupt het bijvullen van pellets was erg laag.
- het onbeheerd laten branden was "not done"
- onze schuur is klein en kon geen 1-2ton pellets herbergen(moest dus naar zolder en had zeer lage MAF)
Wil je een pelletkachel met minimaal vermogen om alleen een 40m2 woonkamer mee te verwarmen, dan kan 500 kilo pellets misschien al prima voldoen om een winter door te komen. Maar dan zijn de pellets qua aanschaf een stuk duurder en wordt het financieel al een veel minder interessant plaatje.
Mij sprak het stukje "energie in huis opslaan" erg aan omdat je een stuk minder afhankelijk bent van de buitenwereld. Maar uiteindelijk woog dat toch niet op tegen die in onze ogen nadelen van het geheel. Desondanks kan het voor andere een prima oplossing zijn
@ freemann
Niet alleen de huiskamer hier, deur naar de gang moet echt open anders is het in no time 24 graden, en door die deur word het ook warmer boven. 57 m2 kamer+ keuken.
Het moest hier zoveel mogelijk gas voor verwarmen vervangen, en dat was een 750m3 (1350 naar 586) in het eerste jaar, kachel al bijna voor de helft terugverdiend.
Pellet met cv aansluiting wilde ik eigenlijk ook, zelfde plan met boiler en zo, maar hier een paar andere problemen zoals veel roest in de cv (afgelopen jaar aangepakt zoals je weet) , geen rookkanaal in huis dus die kosten kwamen er bij, geen ruimte voor een boiler op de zolder helaas. Maar het zit nog steeds in mijn hoofd, het kan een mooie oplossing zijn, zelfs al gedacht aan een pellet cv.
Zoals ik al schreef is bijvullen geen issue, mijn vrouw doet dat al nooit maar de kids vechten er om, het is ook geen werk, de vuilnis buiten zetten is meer en erger.
Onbeheerd is waar, die hadden we al gehad, doe ik nooit.
Pellets naar zolder is 1 x per jaar, halve ton was een half uurtje werk met mijn zoon samen, vind hij (nog) mooi ook.
Losse zakjes gaan halen is niks nee, maar een pallet zakken maakt kwa prijs niets uit of je een halve of 2 pallets neemt, de prijs zakt pas wat bij bulk / silo of vanaf 5 pallets. Daarom doe ik een pallet samen met een kennis, dat halveert de (vaak) dure verzendkosten.
240,- een ton, zakken, rond die prijs gaat het, vrij stabiel tot nu toe.
Ik sla ook energie op, in de vorm van hout
dat kost niets als je het niet gebruikt.....daar houd ik van!
Niet alleen de huiskamer hier, deur naar de gang moet echt open anders is het in no time 24 graden, en door die deur word het ook warmer boven. 57 m2 kamer+ keuken.
Het moest hier zoveel mogelijk gas voor verwarmen vervangen, en dat was een 750m3 (1350 naar 586) in het eerste jaar, kachel al bijna voor de helft terugverdiend.
Pellet met cv aansluiting wilde ik eigenlijk ook, zelfde plan met boiler en zo, maar hier een paar andere problemen zoals veel roest in de cv (afgelopen jaar aangepakt zoals je weet) , geen rookkanaal in huis dus die kosten kwamen er bij, geen ruimte voor een boiler op de zolder helaas. Maar het zit nog steeds in mijn hoofd, het kan een mooie oplossing zijn, zelfs al gedacht aan een pellet cv.
Zoals ik al schreef is bijvullen geen issue, mijn vrouw doet dat al nooit maar de kids vechten er om, het is ook geen werk, de vuilnis buiten zetten is meer en erger.
Onbeheerd is waar, die hadden we al gehad, doe ik nooit.
Pellets naar zolder is 1 x per jaar, halve ton was een half uurtje werk met mijn zoon samen, vind hij (nog) mooi ook.
Losse zakjes gaan halen is niks nee, maar een pallet zakken maakt kwa prijs niets uit of je een halve of 2 pallets neemt, de prijs zakt pas wat bij bulk / silo of vanaf 5 pallets. Daarom doe ik een pallet samen met een kennis, dat halveert de (vaak) dure verzendkosten.
240,- een ton, zakken, rond die prijs gaat het, vrij stabiel tot nu toe.
Ik sla ook energie op, in de vorm van hout
Ik orienteer mij ook op een pelletkachel en kom deze test tegen
http://www.pelletofen-vergleich.de/pelletofen-test-2015
Iemand ervaring met de MCZ Club Hydro ?
http://www.pelletofen-vergleich.de/pelletofen-test-2015
Iemand ervaring met de MCZ Club Hydro ?
Zie daar de Extraframe Dorina staan met een prijs van 1094 euro, voor zover ik ze hier in NL kan vinden zijn de prijzen minimaal 500 euro hoger. Is dit de algemene trend in vergelijking met de prijzen in Duitsland? Dan loont het natuurlijk snel om daar een kachel te halen. Wat is jullie ervaring hiermee?
Als ik op 'zum angebot' klik kom ik bij Amazon.de uit en zie een prijs 1.278 euro (Leider versendet dieser Verkäufer nicht in die Niederlande)Niek_ schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:28:
Zie daar de Extraframe Dorina staan met een prijs van 1094 euro, voor zover ik ze hier in NL kan vinden zijn de prijzen minimaal 500 euro hoger. Is dit de algemene trend in vergelijking met de prijzen in Duitsland? Dan loont het natuurlijk snel om daar een kachel te halen. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik denk dat ik m'n zin gevonden heb, vermoedelijk wordt het een pelletkachel uit de Haas & Sohn Pallazza reeks
Bevalt me qua design, vermogen, reservoir, etc. Traditionele convectie, dus stil. Alleen een beetje aan de prijzige kant...
Iemand hier ervaringen met dit merk/deze reeks? Aanrader of afrader?
[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 22-12-2015 22:49 ]
TjaSlonzo schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:47:
Ik denk dat ik m'n zin gevonden heb, vermoedelijk wordt het een pelletkachel uit de Haas & Sohn Pallazza reeksBevalt me qua design, vermogen, reservoir, etc. Traditionele convectie, dus stil. Alleen een beetje aan de prijzige kant...
Die convectie zou ik niet gauw doen, dat is heel plaatselijk warm denk ik dan. Ik heb hem met fan en die staat op een stand dat je hem nauwelijks hoort,
De fan van de rookgas loopt ook altijd nog, dus iets geluid hoor je altijd, let vooral op het geluid van de vijzel, die kan per kachel erg verschillend zijn, zelfs bij zelfde merk en type.
Plaatselijk warm zal best meevallen, denk ik. Als de lucht uit zichzelf niet genoeg circuleert, knutsel ik zelf wel iets in elkaar met een paar fans
Vergeleken met de kachels met ventilator duurt het wat langer voor de kachel echt warmte begint af te geven, maar het voordeel is dat ze na het uitschakelen nog een hele tijd nastraalt.
Alle bewegende delen zouden extra gedempt zijn. Kan wel kloppen; bij het model dat ik kon bekijken, waren fans en vijzel quasi onhoorbaar, dus lijkt me allemaal wel oké. Ik ga het er op wagen
Ik laat nog weten hoe het uitdraait!
Alle bewegende delen zouden extra gedempt zijn. Kan wel kloppen; bij het model dat ik kon bekijken, waren fans en vijzel quasi onhoorbaar, dus lijkt me allemaal wel oké. Ik ga het er op wagen
Ehm ja. Jaarlijks onderhoud is voor een VR/HR ketel gewoon voldoende.Erasmo schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 23:15:
Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!
Lees de post die ik quote nog eens door, er staat:Kalief schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 03:38:
[...]
Ehm ja. Jaarlijks onderhoud is voor een VR/HR ketel gewoon voldoende.
Maar dan nog is het een apparaat wat gewoon niet zonder regelmatige aandacht/onderhoud/toezicht gebruikt kan worden terwijl je een CV ketel gerust een jaar(of langer)) kan vergeten.
Anoniem: 492475
Ik vind mijn vijzel niet echt hoorbaar van de Anselmo.
Omdat de kachel bij opstart nog koud is begin ik in eco mode en lage ventilatiestand.Als de kachel goed brand kan hij op stand 1 doorlopen naar de ingestelde temperatuur met hogere ventilatiestand en de kachel gaat daarna op modulated.
Ventilator stoor ik mij niet aan en denk ik is nogal persoonlijk.Hoge tonen hoor ik slechter.
Omdat de kachel bij opstart nog koud is begin ik in eco mode en lage ventilatiestand.Als de kachel goed brand kan hij op stand 1 doorlopen naar de ingestelde temperatuur met hogere ventilatiestand en de kachel gaat daarna op modulated.
Ventilator stoor ik mij niet aan en denk ik is nogal persoonlijk.Hoge tonen hoor ik slechter.
Hij draait hier eigenlijk altijd op eco, meer dan voldoende warmte. Ventilatoren hoor je wel als je er op let maar zeker niet storend, de vijzel hoor je helemaal niet.
Echter een kennis had dezelfde kachel gekocht en daar hoorde je de vijzel erg goed, na het smeren van de vijzel en een ander merk motor er in was hij acceptabel.
Echter een kennis had dezelfde kachel gekocht en daar hoorde je de vijzel erg goed, na het smeren van de vijzel en een ander merk motor er in was hij acceptabel.
Leuke materie. Ik zit ook te speculeren over een pelletkachel. Het gaat hier om een hoekwoning uit 2009. L vormige woonkamer/keuken.

Rood =radiator
Paars is ramen tot aan vloer
Momenteel 3 radiatoren (vrij kleine). Op de plek waar ik nu iets geels gekrabbeld heb, zit nu een radiator die ik zou willen vervangen voor een pelletkachel.
Werkt dit? Of valt dit mogelijk nog te combineren binnen het cv systeem ter ondersteuning?

Rood =radiator
Paars is ramen tot aan vloer
Momenteel 3 radiatoren (vrij kleine). Op de plek waar ik nu iets geels gekrabbeld heb, zit nu een radiator die ik zou willen vervangen voor een pelletkachel.
Werkt dit? Of valt dit mogelijk nog te combineren binnen het cv systeem ter ondersteuning?
[ Voor 5% gewijzigd door Kirretje op 27-12-2015 15:31 ]
Mijne staat 45 graden in de hoek waar jij links boven een radiator hebt, die had ik ook namelijk maar heb ik weg gehaald. Rechterkant waar jij nog een raam of deur hebt en die gele radiator heb ik ook een radiator gehad en die is ook weg. (Rest is pui)
De pelletkachel kan op beide plekken maar als cv gaat niet echt omdat je dan 22mm cv leiding moet hebben en dat is daar maximaal 15 denk ik aan je radiator.
Links onder hoek kamer is een trapkast? Zo ja lijkt het op mijn huis en kan je daar wel naar de cv leidingen en eventueel zit daar ook een zacht gedeelte in de vloeren voor een rookgas afvoer.
De pelletkachel kan op beide plekken maar als cv gaat niet echt omdat je dan 22mm cv leiding moet hebben en dat is daar maximaal 15 denk ik aan je radiator.
Links onder hoek kamer is een trapkast? Zo ja lijkt het op mijn huis en kan je daar wel naar de cv leidingen en eventueel zit daar ook een zacht gedeelte in de vloeren voor een rookgas afvoer.
Thx :-). Linksonder, waar nu niets getekend is zit de entree/hal/toilet/trap en een trapkast.
Linksboven in de hoek zo ook nog kunnen. Das ff kijken wat het mooist uitkomt qua woonkamerindeling.
Op cv aansluiten is geen must. Uitgangspunt was een kachel voor sfeer en fijnere warmte dan uit de radiatoren. Ik las pas later dat et ook eventueel op je totale cv installatie aangesloten kan worden (vandaar mijn vraag).
Linksboven in de hoek zo ook nog kunnen. Das ff kijken wat het mooist uitkomt qua woonkamerindeling.
Op cv aansluiten is geen must. Uitgangspunt was een kachel voor sfeer en fijnere warmte dan uit de radiatoren. Ik las pas later dat et ook eventueel op je totale cv installatie aangesloten kan worden (vandaar mijn vraag).
Anoniem: 492475
Rolco,
Hier brand de kachel wel.Lekker warm maar echt overkill.Ik heb de pellets opgeslagen in de garage en heb 2 typen liggen.Ik heb daar wel eens een foto van gepost.De lichtere pellet geven veel minder warmte.Ook nog even de watertest gedaan.Alle pellets zakken,maar de lichtere vallen in notime uit elkaar en de donkere blijven hard.
Je moet echt uitkijken met stoken.Mijn vrouw denkt altijd de kachel aan te moeten hebben.
Die vergeet dat ook de pellets circa €0,30 per kilo kosten
Voor degene die een kachel willen kopen in het buitenland.Daar zijn ze inderdaad goedkoper.Maar als ik een kachel bestel in Italie en er is wat mee kan het gedonder beginnen.Zie je recht maar eens te halen qua garantie.
Hier brand de kachel wel.Lekker warm maar echt overkill.Ik heb de pellets opgeslagen in de garage en heb 2 typen liggen.Ik heb daar wel eens een foto van gepost.De lichtere pellet geven veel minder warmte.Ook nog even de watertest gedaan.Alle pellets zakken,maar de lichtere vallen in notime uit elkaar en de donkere blijven hard.
Je moet echt uitkijken met stoken.Mijn vrouw denkt altijd de kachel aan te moeten hebben.
Voor degene die een kachel willen kopen in het buitenland.Daar zijn ze inderdaad goedkoper.Maar als ik een kachel bestel in Italie en er is wat mee kan het gedonder beginnen.Zie je recht maar eens te halen qua garantie.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 492475 op 28-12-2015 15:04 ]
Ja zoals ik al schreef had ik afgelopen jaar plospan licht en donker en mix die, ging best maar ook alleen donker ging goed en veel warmer.Anoniem: 492475 schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:02:
Rolco,
Je moet echt uitkijken met stoken.Mijn vrouw denkt altijd de kachel aan te moeten hebben.Die vergeet dat ook de pellets circa €0,30 per kilo kosten
Nu een donkere elite pellets, ziet er kwalitatief goed uit maar heb ze nog niet gestookt, het is nog te warm.
De kachelboer waar ik bij wil bestellen, verdeelt pellets van Domopellet, Lampiris en Mediena.
Maar ik vind er weinig info/reviews over... Iemand hier ervaring met die merken?
Maar ik vind er weinig info/reviews over... Iemand hier ervaring met die merken?
Wat een leuk een topic over pelletkachels! Mede door een collega van mij helemaal enthousiast over geworden, die zelf ook al een aantal jaren een pelletkachel heeft. En na wat research op internet ook al eventjes dit topic hier doorgelezen. Erg interessant en leuk om te lezen dat hier al velen mensen erg tevreden over zijn.
Wij wonen nu bijna 3 jaar in onze tussenwoning uit ‘73/’74 en we zijn een aantal jaar steeds meer bewuster geworden van ons energieverbruik. Mede door het gebruik van slimmemeterportal kunnen we dagelijks, maandelijks, jaarlijks ons energieverbruik monitoren. Ik vind het ontzettend handig. Het is ook leuk om te zien dat sommige zaken ook echt direct een zichtbaar effect hebben. Onder andere een nieuwe wasmachine (A+++) en het verstandig omgaan met gebruik van de elektronische vloerverwarming zie je snel terug.. Genoeg daarover. Het gasverbruik blijft bij ons de grootste kostenpost van ons energieverbruik en nee het zit hem niet in het warmwatergebruik, daar zijn we inmiddels wel achter.
Al met al als het buiten echt koud wordt dan springt het gasverbruik omhoog! Bijvoorbeeld:
- januari 2014 (gem. 5,4 graden) verbruik: 272 m3.
- januari 2015 (gem. 4,2 graden) verbruik: 324 m3 (!!)
De afgelopen winter 2014/2015 was op zich best koud en dat merk je gewoon enorm in de stookkosten. 324 kuub, is toch gewoon een slordige 10,5 m3 gas per dag.
En dan te bedenken dat de HR ketel al getuned/afgestemd is, waar mogelijk.
Uiteraard begrijp ik heel goed dat we met isoleren we meer kunnen besparen. Gevelisolatie, vloerisolatie, dakisolatie etc… Dit zijn absoluut duurzame investeringen die op langer termijn zichzelf terug zullen verdienen. Echter als ik over zou stappen op een andere manier van stoken zou dit nog weleens voor mijn gevoel nog sneller kunnen? Misschien ook niet hoor. Als ik de verhalen hoor dat iemand na 2/3 jaar zijn pelletkachel al heeft terugverdiend dan kan daar bijna geen isolatie tegenop zou je zeggen….
Daarentegen wordt een pelletkachel ook minder rendabel des te meer je huis geïsoleerd is? Ik weet niet in hoeverre dit lineair verloopt? Klinkt op zich logisch. Hoe kleiner natuurlijk je warmteverlies is zal je gasverbruik voor verwarming ook afnemen en zal de uiteindelijke besparing voor de overstap naar een pelletkachel ook kleiner worden.
Toch ben ik er enorm enthousiast over geworden en wil dan ook het liefst volgend jaar overgaan tot aanschaf. Er zijn me alleen nog een aantal zaken onduidelijk, misschien dat hier iemand een (onafhankelijk) antwoord kan geven?
Wat is nu de maximale lengte (verticaal) voor de rookgasafvoer? Als ik vanuit de woonkamer recht omhoog ga (door de houten verdiepingsvloeren), dan komt ik toch al gauw over de 5 meter heen voordat ik op het dak uitkom. Er is voor ons denk ik geen oplossing om in de voor- of achtergevel een afvoer te maken, zonder dat onze buren daar last van hebben. Ik lees op meerdere sites dat de max lengte rond de 4-5 meter ligt.
Wat nu als deze toch 6 meter wordt? Moet je dan overstappen naar 10/13 cm diameter buis?
Verder vraag ik me af of op een inhoud van de woonkamer van 81 m3 + open keuken aan de achterzijde van 19,5 m3 een totaal 100,5 m3, de berekening van 75 watt per m3 voldoende is om mee te rekenen? Ik zou dan uitkomen op 100,5 * 75 = 7,5 kW.
Moet ik dan gaan kijken naar een pelletkachel met een maximaal vermogen van rond de 8 kW?
Alvast bedankt voor jullie reacties / antwoorden
Wij wonen nu bijna 3 jaar in onze tussenwoning uit ‘73/’74 en we zijn een aantal jaar steeds meer bewuster geworden van ons energieverbruik. Mede door het gebruik van slimmemeterportal kunnen we dagelijks, maandelijks, jaarlijks ons energieverbruik monitoren. Ik vind het ontzettend handig. Het is ook leuk om te zien dat sommige zaken ook echt direct een zichtbaar effect hebben. Onder andere een nieuwe wasmachine (A+++) en het verstandig omgaan met gebruik van de elektronische vloerverwarming zie je snel terug.. Genoeg daarover. Het gasverbruik blijft bij ons de grootste kostenpost van ons energieverbruik en nee het zit hem niet in het warmwatergebruik, daar zijn we inmiddels wel achter.
Al met al als het buiten echt koud wordt dan springt het gasverbruik omhoog! Bijvoorbeeld:
- januari 2014 (gem. 5,4 graden) verbruik: 272 m3.
- januari 2015 (gem. 4,2 graden) verbruik: 324 m3 (!!)
De afgelopen winter 2014/2015 was op zich best koud en dat merk je gewoon enorm in de stookkosten. 324 kuub, is toch gewoon een slordige 10,5 m3 gas per dag.
En dan te bedenken dat de HR ketel al getuned/afgestemd is, waar mogelijk.
Uiteraard begrijp ik heel goed dat we met isoleren we meer kunnen besparen. Gevelisolatie, vloerisolatie, dakisolatie etc… Dit zijn absoluut duurzame investeringen die op langer termijn zichzelf terug zullen verdienen. Echter als ik over zou stappen op een andere manier van stoken zou dit nog weleens voor mijn gevoel nog sneller kunnen? Misschien ook niet hoor. Als ik de verhalen hoor dat iemand na 2/3 jaar zijn pelletkachel al heeft terugverdiend dan kan daar bijna geen isolatie tegenop zou je zeggen….
Daarentegen wordt een pelletkachel ook minder rendabel des te meer je huis geïsoleerd is? Ik weet niet in hoeverre dit lineair verloopt? Klinkt op zich logisch. Hoe kleiner natuurlijk je warmteverlies is zal je gasverbruik voor verwarming ook afnemen en zal de uiteindelijke besparing voor de overstap naar een pelletkachel ook kleiner worden.
Toch ben ik er enorm enthousiast over geworden en wil dan ook het liefst volgend jaar overgaan tot aanschaf. Er zijn me alleen nog een aantal zaken onduidelijk, misschien dat hier iemand een (onafhankelijk) antwoord kan geven?
Wat is nu de maximale lengte (verticaal) voor de rookgasafvoer? Als ik vanuit de woonkamer recht omhoog ga (door de houten verdiepingsvloeren), dan komt ik toch al gauw over de 5 meter heen voordat ik op het dak uitkom. Er is voor ons denk ik geen oplossing om in de voor- of achtergevel een afvoer te maken, zonder dat onze buren daar last van hebben. Ik lees op meerdere sites dat de max lengte rond de 4-5 meter ligt.
Wat nu als deze toch 6 meter wordt? Moet je dan overstappen naar 10/13 cm diameter buis?
Verder vraag ik me af of op een inhoud van de woonkamer van 81 m3 + open keuken aan de achterzijde van 19,5 m3 een totaal 100,5 m3, de berekening van 75 watt per m3 voldoende is om mee te rekenen? Ik zou dan uitkomen op 100,5 * 75 = 7,5 kW.
Moet ik dan gaan kijken naar een pelletkachel met een maximaal vermogen van rond de 8 kW?
Alvast bedankt voor jullie reacties / antwoorden
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Anoniem: 721850
Ook ik ben blij met deze topic, je vindt er de nodige info en tips. We hebben sinds een paar weken de Duroflame 6 en zijn er zeer enthousiast over. Je krijgt er echt een behaaglijke warmte van.
Echter, als ik had geweten dat er vanaf januari 2016 € 500 subsidie werd verstrekt dan had ik nog een maandje gewacht.
Het verbruik valt me tot vandaag reuze mee maar we hebben natuurlijk nog niet echt winterse temperaturen gehad. Ik ben benieuwd naar de gasmeterstand volgend jaar.
Ik maak elke dag met de aszuiger de kachel schoon en ook het raampje maak ik goed schoon. Dit raampje wordt behoorlijk vies, heeft iemand daar een oplossing voor?
Echter, als ik had geweten dat er vanaf januari 2016 € 500 subsidie werd verstrekt dan had ik nog een maandje gewacht.
Het verbruik valt me tot vandaag reuze mee maar we hebben natuurlijk nog niet echt winterse temperaturen gehad. Ik ben benieuwd naar de gasmeterstand volgend jaar.
Ik maak elke dag met de aszuiger de kachel schoon en ook het raampje maak ik goed schoon. Dit raampje wordt behoorlijk vies, heeft iemand daar een oplossing voor?
Ruitje vies ligt aan de rookgasventilator snelheid icm de hoeveelheid pellets, met andere instellingen kan je het wat verminderen.
Veel op eco draaien geeft ook meer zwart aan de ruit slsmede ook het type pellet.
Veel op eco draaien geeft ook meer zwart aan de ruit slsmede ook het type pellet.
@Rolco,
Dank voor je snelle antwoord. Door de eco-stand meer viezigheid had ik al ontdekt. Wat adviseer je voor wat betreft de instellingen, moet de rookgasventilator dan juist sneller of langzamer?
Bij voorbaat dank!
Dank voor je snelle antwoord. Door de eco-stand meer viezigheid had ik al ontdekt. Wat adviseer je voor wat betreft de instellingen, moet de rookgasventilator dan juist sneller of langzamer?
Bij voorbaat dank!
Wat extra info gevonden in een handleiding van een MCZ Cute. (Bron: Fero.be)
AANSLUITING OP HET ROOKKANAAL
De verbinding tussen het toestel en de rookafvoer moet worden uitgevoerd met een rookkanaal dat conform is met de norm EN 1856-2. Het verbindingsstuk mag maximum 4 m in horizontale richting lang zijn, met een minimale helling van 3% en met maximaal 3 bochten van 90°C (inspecteerbaar - de T-koppeling op de uitgang van het toestel mag niet worden meegerekend). De diameter van het rookkanaal moet gelijk zijn of groter zijn dan de diameter van de uitgang van het toestel (Ø 80 mm).
TYPE INSTALLATIE----------------------------------------- ROOKKANAAL
Minimale verticale lengte---------------------------------------- 1,5 meter
Maximale lengte
(met 1 inspecteerbare bocht van 90°)----------------------- 6,5 meter
Maximale lengte
(met 3 inspecteerbare bochten van 90°)-------------------- 4,5 meter
Maximum aantal inspecteerbare bochten van 90°-------- 3
Horizontale stukken (minimale helling 3%)------------------ 4 meter
Misschien handig voor meerdere hier die met dezelfde vraag lopen.....
AANSLUITING OP HET ROOKKANAAL
De verbinding tussen het toestel en de rookafvoer moet worden uitgevoerd met een rookkanaal dat conform is met de norm EN 1856-2. Het verbindingsstuk mag maximum 4 m in horizontale richting lang zijn, met een minimale helling van 3% en met maximaal 3 bochten van 90°C (inspecteerbaar - de T-koppeling op de uitgang van het toestel mag niet worden meegerekend). De diameter van het rookkanaal moet gelijk zijn of groter zijn dan de diameter van de uitgang van het toestel (Ø 80 mm).
TYPE INSTALLATIE----------------------------------------- ROOKKANAAL
Minimale verticale lengte---------------------------------------- 1,5 meter
Maximale lengte
(met 1 inspecteerbare bocht van 90°)----------------------- 6,5 meter
Maximale lengte
(met 3 inspecteerbare bochten van 90°)-------------------- 4,5 meter
Maximum aantal inspecteerbare bochten van 90°-------- 3
Horizontale stukken (minimale helling 3%)------------------ 4 meter
Misschien handig voor meerdere hier die met dezelfde vraag lopen.....
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
@Bart_Denon
Bart, los van de behaaglijke warmte en de geldbesparende reden voor een pelletkachel zou ik ook zeker naar de isolatiemogelijkheden van je huis kijken. Wij hebben nog maar net een pelletkachel, dus ik heb nog geen idee wat dit aan besparing oplevert. Drie jaar geleden echter hebben wij in onze twee-onder-een-kap spouwmuurisolatie laten aanbrengen. Wij gingen toen in gasgebruik terug van 2900 kuub naar 1900 kuub, een besparing van 35%.
Ik ben benieuwd naar je keuzes en wat het je oplevert!
Bart, los van de behaaglijke warmte en de geldbesparende reden voor een pelletkachel zou ik ook zeker naar de isolatiemogelijkheden van je huis kijken. Wij hebben nog maar net een pelletkachel, dus ik heb nog geen idee wat dit aan besparing oplevert. Drie jaar geleden echter hebben wij in onze twee-onder-een-kap spouwmuurisolatie laten aanbrengen. Wij gingen toen in gasgebruik terug van 2900 kuub naar 1900 kuub, een besparing van 35%.
Wat is een beetje een goede aszuiger?
Heb nu dit ding:

Maar als ik mijn kachel hiermee zuig dan kan ik direct er na het filter uitkloppen als een gek, anders zuigt hij niet meer. Dat uitkloppen levert weer enorm veel stof op waar ik nu net vanaf wilde. Kan ik net zo goed weer een zakje pakken en met een schepje/lade legen zoals vroeger.
Heb nu dit ding:

Maar als ik mijn kachel hiermee zuig dan kan ik direct er na het filter uitkloppen als een gek, anders zuigt hij niet meer. Dat uitkloppen levert weer enorm veel stof op waar ik nu net vanaf wilde. Kan ik net zo goed weer een zakje pakken en met een schepje/lade legen zoals vroeger.
Hint: klop hem dan ook niet binnen uit ;')basjuhh schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:26:
Heb nu dit ding:
[afbeelding]
Hehe. Kan je het niet in een zak opvangen?
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Gaat mij niet om dat het los in de bak komt van de aszuiger, maar wel dat ik bij elke zuigbeurt het filter los moet halen en uitkloppen omdat hij anders niet meer zuigt. Dan is naar mijn idee het nut van een aszuiger er totaal niet. Normaal pak ik de opvangbak voor het as uit de kachel en gooi deze leeg in een zak. Niet veel werk, wat stof maar ook niet veel. Een aszuiger gekocht met de intentie dat ik helemaal geen stof heb, daar ik het zuig. Dat ik dan eens in de x tijd het filter moet schoonmaken is normaal, maar elke zuigbeurt. Het kost me nu 3x zoveel tijd, frustratie, stof en ellende :-)
Crazy- schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:31:
[...]
Hint: klop hem dan ook niet binnen uit ;')
Hehe. Kan je het niet in een zak opvangen?
Snap m. Ken deze aszuiger : het is dan ook een klein goedkoop gevalletje. Heb zelf een soort gelijk ding, maar dan alles zuiger. Net zo'n ramp. Al is deze met zak, zit snel vol.basjuhh schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:36:
Gaat mij niet om dat het los in de bak komt van de aszuiger, maar wel dat ik bij elke zuigbeurt het filter los moet halen en uitkloppen omdat hij anders niet meer zuigt. Dan is naar mijn idee het nut van een aszuiger er totaal niet. Normaal pak ik de opvangbak voor het as uit de kachel en gooi deze leeg in een zak. Niet veel werk, wat stof maar ook niet veel. Een aszuiger gekocht met de intentie dat ik helemaal geen stof heb, daar ik het zuig. Dat ik dan eens in de x tijd het filter moet schoonmaken is normaal, maar elke zuigbeurt. Het kost me nu 3x zoveel tijd, frustratie, stof en ellende :-)
[...]
* Crazy- brabbelt iets over goedkoop, duurkoop, dubbeltje ;-)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Koste inderdaad maar iets van 30,-
Mocht iemand een goede as zuiger hebben/weten dan hoor ik dat graag. Dit ding is ellende om na elke beurt het filter schoon te moeten maken..
Mocht iemand een goede as zuiger hebben/weten dan hoor ik dat graag. Dit ding is ellende om na elke beurt het filter schoon te moeten maken..
Ik heb bij de Lidl de hobbystofzuiger gekocht. Werkt prima en kun je ook nog gebruiken voor het klussenbasjuhh schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:43:
Koste inderdaad maar iets van 30,-
Het nadeel is dat hij niet vaak in het assortiment zit. Een vriend van mij heeft een Kärcher en die is daar tevreden over.
Edit: het is een parkside pnts 1500 A1
[ Voor 3% gewijzigd door Mozart op 30-12-2015 16:48 ]
PSN: PcDCch
Vreemd, ik heb dezelfde maar ik heb hem al een jaar niet geleegd denk, ook tussendoor nog gebruikt met boren in de muur en zuigt nog super. Wel heb ik dat alu pijpje er af,mdan ben je wat flexibeler om onder het branderkorfje te zuigen.basjuhh schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:26:
Heb nu dit ding:
[afbeelding]
Wel vind ik hem lawaai maken vergeleken met mijn dyson ball, maar voor die 2 minuten per 2 dagen als de kachel vaak brand is dat weer geen ramp.
Zit hij wel goed in elkaar? Of heeft hij een keer nat opgezogen of zo?
Sneller, of minder pellet toevoer, zwart krijg je van walmen dus hij vergast niet goed genoeg, pelletkachels staan standaard wat te hoog afgesteld zodat je een flink vuur krijgt om te zien, dat word wat lager als je de toevoer wat minderd, alleen niet zo ver gaan dat hij bijna leeg brand, je moet hem nog net kunnen zien in de branderkorf.Anoniem: 721850 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:37:
@Rolco,
Bij voorbaat dank!
Ik ben zelf weken bezig geweest met de settings, veel kijken wat er gebeurd en kleine dingen aanpassen zodat je op een ideaal punt komt voor jouw situatie. Vooral de start was een crime om te doen, nu start hij prachtig en nagenoeg geen rook, neemt mooi over bij fire on en brand daarna heel klein op eco met een verbruik van een halve kilo per uur maximaal.
Maar het koste wel wat tijd.
Ik heb al eens eerder zitten kijken, vooral uit interesse, naar pelletkachels. Maar hoe zit dat nou met het verbruik van de pellets eigenlijk?
- ze verbruiken x-aantal kilo per dag, dat zou toch een enórme berg as/kool moeten geven?
- en waar bewaar je de, veelal, 100'en kilo's aan pellets? Ik zie voor ca. €200, 495(!) kilo pellets op 't internet, maar waar laat je in hemelsnaam zo'n hoeveelheid?
Qua prijs vallen ze me eigenlijk alleszins mee, en zelfs het uiterlijk van die dingen oogt vaak veel mooier dan een houtkachel vind ik
- ze verbruiken x-aantal kilo per dag, dat zou toch een enórme berg as/kool moeten geven?
- en waar bewaar je de, veelal, 100'en kilo's aan pellets? Ik zie voor ca. €200, 495(!) kilo pellets op 't internet, maar waar laat je in hemelsnaam zo'n hoeveelheid?
Qua prijs vallen ze me eigenlijk alleszins mee, en zelfs het uiterlijk van die dingen oogt vaak veel mooier dan een houtkachel vind ik
Een 2 onder 1 kap met een spouwmuur isolatie is natuurlijk een ontzettend goede zet. Je zit tenslotte met 3 buitenmuren. Wij hebben met onze tussenwoning een voor en achtergevel. Dus dan zal vermoedelijk de besparing ook wat lager liggen. Ga er zeker naar kijken.Anoniem: 721850 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:40:
@Bart_Denon
Volgend jaar ook subsidie op de pelletkachel dus dat is ook interessant. Beter nu meteen gebruik van maken, voordat dit potje straks weer leeg is.
Verbruik is 0,5kg -1kg per uur, maar hij brand geen 24 uur, tenminste....hier niet, met een uurtje of 4 in de morgen en 4 in de avond heb je een aardig gemiddelde.joramoudenaarde schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:00:
Ik heb al eens eerder zitten kijken, vooral uit interesse, naar pelletkachels. Maar hoe zit dat nou met het verbruik van de pellets eigenlijk?
Pellets kosten 240,- voor 975kg , dat is een flinke pallet vol dus die plaats je in de garage of schuur, ik heb ze op zolder liggen maar heb weer geen hele pallet nodig.
Even een sfeer plaatje

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 30-12-2015 19:25 ]
Dat zijn mooie prijzen… dat is toch 120+ dagen aan verwarming, en zo'n ding heb je in de zomer niet echt nodig, dus dan praat je toch al snel over ruim 4 maanden aan verwarming zo te zien.
Maar bijna 1000kg: dat klinkt als een enórme pallet!
Maar bijna 1000kg: dat klinkt als een enórme pallet!
Ja
65 zakken van 15kg , 5 op een slag dus een 1m 80 hoog ongeveer.
65 zakken van 15kg , 5 op een slag dus een 1m 80 hoog ongeveer.
Ik orenteer mij op een pelletkachel, liefst ook CV
Heeft iemand ervaring met de Solar EL boiler, dit omdat wij wel zonnepanelen hebben en (nog) geen zonnecollectoren/heatpipes.
Op de site:
http://www.vanwaverenener...onneboileraanbieding.html
wordt onderstaande tekst vermeld inzake de Solar EL boiler :
"In de regel is het aanschaf bedrag van een EL zonneboiler lager dan een traditionele zonneboiler wat als resultaat heeft dat u onze EL zonneboiler set sneller terugverdiend heeft. Wat bij deze EL boiler ook een bijkomend voordeel is, u krijgt geen collector op het dak. Bijkomend voordeel is dat deze boilers zijn voorzien van een spiraal. Met dit spiraal kunt u later beslissen om er een collector op aan te sluiten of u gebruikt dit spiraal voor hout/pellet cv kachel."
alternatieven?
Heeft iemand ervaring met de Solar EL boiler, dit omdat wij wel zonnepanelen hebben en (nog) geen zonnecollectoren/heatpipes.
Op de site:
http://www.vanwaverenener...onneboileraanbieding.html
wordt onderstaande tekst vermeld inzake de Solar EL boiler :
"In de regel is het aanschaf bedrag van een EL zonneboiler lager dan een traditionele zonneboiler wat als resultaat heeft dat u onze EL zonneboiler set sneller terugverdiend heeft. Wat bij deze EL boiler ook een bijkomend voordeel is, u krijgt geen collector op het dak. Bijkomend voordeel is dat deze boilers zijn voorzien van een spiraal. Met dit spiraal kunt u later beslissen om er een collector op aan te sluiten of u gebruikt dit spiraal voor hout/pellet cv kachel."
alternatieven?
Hij zit prima in elkaar, filter kan je niet verkeerd doen ook met 1 schroef. een jaar niet legen? als ik 3x mijn kachel uitzuig is hij toch echt vol :-)
Het is deze filter:

Wat er gebeurd is dat tussen het filter en het metalen gaas alles ophoopt en er niet meer van tussen gaat. Je moet hierdoor het filter na elke zuigbeurt uitkloppen zodat alles tussen het filter en metalen raster uit valt.
Het is deze filter:

Wat er gebeurd is dat tussen het filter en het metalen gaas alles ophoopt en er niet meer van tussen gaat. Je moet hierdoor het filter na elke zuigbeurt uitkloppen zodat alles tussen het filter en metalen raster uit valt.
Rol-Co schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:37:
[...]
Vreemd, ik heb dezelfde maar ik heb hem al een jaar niet geleegd denk, ook tussendoor nog gebruikt met boren in de muur en zuigt nog super. Wel heb ik dat alu pijpje er af,mdan ben je wat flexibeler om onder het branderkorfje te zuigen.
Wel vind ik hem lawaai maken vergeleken met mijn dyson ball, maar voor die 2 minuten per 2 dagen als de kachel vaak brand is dat weer geen ramp.
Zit hij wel goed in elkaar? Of heeft hij een keer nat opgezogen of zo?
[ Voor 10% gewijzigd door basjuhh op 31-12-2015 11:08 . Reden: pic toevoegen ]
Ik zal eens kijken maar volgens mij is dat het motor filter, er moet nog een zak in de tank zitten.
Het ziet er hier bij mijn power plus X305 wel anders uit.basjuhh schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:08:
Hij zit prima in elkaar, filter kan je niet verkeerd doen ook met 1 schroef. een jaar niet legen? als ik 3x mijn kachel uitzuig is hij toch echt vol :-)
Het is deze filter:
[afbeelding]
[...]

Ik denk dat er een cm of 20-25 as in zat, dat is van het stookseizoen vorig jaar en dan zuig ik altijd alles op, ook de aslade leeg.
Ik heb een vermoeden dat die van jou als aszuiger verkocht word maar voor iets anders bedoeld is waardoor dat filter snel dicht zit.
Edit:
Je zou deze bij kunnen kopen.
http://www.powerplus.net/...ilter-powx305powx308.aspx
En dit is de zuiger die ik heb
http://www.ts24.nl/produc...iger-1000W-(20L)-POWX305/
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 01-01-2016 18:47 ]
Je moet de volgende keer de elite pellet eens proberen, ik heb nu 2x gestookt ermee en kan nu al zeggen dat het een super pellet is, de kachel brand mooi wit aan de binnenkant, weinig roet dus en dat op eco.Anoniem: 492475 schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:02:
Rolco,
Je moet echt uitkijken met stoken.Mijn vrouw denkt altijd de kachel aan te moeten hebben.Die vergeet dat ook de pellets circa €0,30 per kilo kosten
Geven veel hitte af plus nog minder as dan de donkere plospan.
Voor mij een blijver.
Zijn hier ook ervaringen van tweakers met een pelletkachel icm een zonneboiler?
Na vorig jaar zonnepanelen te hebben gelegd zit ik nu te kijken of ik verder het gasgebruik kan reduceren.
Aangezien mn vrouw graag een kachel in de huiskamer wil hebben, ben ik nu aan het kijken wat het beste is.
Mijn idee is dat een pelletkachel in de winter een boilervat kan opwarmen en in de zomer (als de pelletkachel niet wordt gebruikt) de zonnecollectoren.
Is dit technisch (en financieel) haalbaar?
De huidige cv ketel (Valliant 24-28) is ondertussen 15jaar oud en kan (mits noodzakelijk) ook vervangen worden (lijkt me dat je altijd een ketel 'achter de hand' houdt).
Na vorig jaar zonnepanelen te hebben gelegd zit ik nu te kijken of ik verder het gasgebruik kan reduceren.
Aangezien mn vrouw graag een kachel in de huiskamer wil hebben, ben ik nu aan het kijken wat het beste is.
Mijn idee is dat een pelletkachel in de winter een boilervat kan opwarmen en in de zomer (als de pelletkachel niet wordt gebruikt) de zonnecollectoren.
Is dit technisch (en financieel) haalbaar?
De huidige cv ketel (Valliant 24-28) is ondertussen 15jaar oud en kan (mits noodzakelijk) ook vervangen worden (lijkt me dat je altijd een ketel 'achter de hand' houdt).
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Dan kom je uit op een pelletkachel met cv aansluiting, dan heb je vuurtje in de kamer en cv verwarming, als je dan een buffervat opneemt in het systeem warm je die ook op voor sww.
De zonneboiler op een andere spiraal in de boiler en voila, je hebt wat je wilt.
De zonneboiler op een andere spiraal in de boiler en voila, je hebt wat je wilt.
Apparatenlijst Pelletkachels – Versie 4 januari 2016
http://www.rvo.nl/file/ap...hels-4-januari-2016defpdf
http://www.rvo.nl/sites/d...%20januari%202016_def.pdf
http://www.rvo.nl/file/ap...hels-4-januari-2016defpdf
http://www.rvo.nl/sites/d...%20januari%202016_def.pdf
De apparatenlijst is nog erg kort (logisch natuurlijk), de regeling is vandaag ingegaan.
Ik vermoed dat de lijst snel aangevuld zal worden aangezien de importeur, fabrikant, leverancier dit zelf moet aanmelden. Er wordt overal flink mee geadverteerd dus dat zal dan niet lang meer duren. Nu maar hopen dat de betreffende ambtenaren dit ook snel doorvoeren op de site van rvo..
Bent u fabrikant, importeur of leverancier van een apparaat dat aan de (technische) eisen in de regeling voldoet? Geef dit aan ons door met een meldingsformulier. Deze vindt u op de pagina's over de soorten apparaten. Als wij het goedkeuren plaatsen we het op de lijst.
Ik vermoed dat de lijst snel aangevuld zal worden aangezien de importeur, fabrikant, leverancier dit zelf moet aanmelden. Er wordt overal flink mee geadverteerd dus dat zal dan niet lang meer duren. Nu maar hopen dat de betreffende ambtenaren dit ook snel doorvoeren op de site van rvo..
Bent u fabrikant, importeur of leverancier van een apparaat dat aan de (technische) eisen in de regeling voldoet? Geef dit aan ons door met een meldingsformulier. Deze vindt u op de pagina's over de soorten apparaten. Als wij het goedkeuren plaatsen we het op de lijst.
Ik stook mijn schuur op dit moment warm met een petroleum kachel.
Met subsidie is een pelletkachel best interessant, zou dat ook gewoon toegestaan zijn? Ik zie niet in de voorwaarden staan dat deze in een 'leefruimte' geplaatst moet worden.
Met subsidie is een pelletkachel best interessant, zou dat ook gewoon toegestaan zijn? Ik zie niet in de voorwaarden staan dat deze in een 'leefruimte' geplaatst moet worden.
Heeft iemand hier z'n pelletkachel op laminaatparket staan? Zoja: is het nodig om een (glas)plaat onder de kachel te hebben? Volgens de verkoper niet, maar ik vraag het liever toch nog eens
Wij hebben kunststof planken op de vloer en de pelletkachel staat daar zonder glasplaat op. Niks aan de hand.Slonzo schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:40:
Heeft iemand hier z'n pelletkachel op laminaatparket staan? Zoja: is het nodig om een (glas)plaat onder de kachel te hebben? Volgens de verkoper niet, maar ik vraag het liever toch nog eens
PSN: PcDCch
Vast niet, maar ik moet zeggen dat het wel mooi is op zo'n glasplaat. Ook lijkt het me dat als er wat roet valt bij het schoonmaken dat iets makkelijker gaat.Slonzo schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:40: