Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Topicstarter

Het Pelletkachel topic

Welkom bij het pelletkachel topic. Alles over aanschaf, gebruik, rendement, brandstof, milieu en warmte.
Er zijn 2 soorten pelletkachels: Een grote installatie, die een gasgestookte ketel vervangt. Hierbij heb je wel wat ruimte nodig in een garage of schuur. Dit topic gaat echter over "huiskamerkachels", die alleen lucht verwarmen.
huh? Palletkachel?

Nee, een pelletkachel brand niet op pallets, maar op "pellets".
Wat is een (hout)pellet?
Een pellet is samengeperste vorm van houtsnippers (meestal restafval) in de vorm van een cilinder. Er zijn verschillende soorten van pellets waarbij de verbrandingswaarde kan verschillen. Er bestaan verschillende normen om uniformiteit te krijgen.

Er zijn ook pellets welke geperst worden vanuit hiervoor speciaal aangeplant bos.
Meer informatie hierover kan je vinden in Wikipedia, zie de links hier beneden.
Hoe werkt een pelletkachel?
Een pelletkachel bestaat, simpelgezegd, uit de volgende onderdelen:

1. De hopper (mooi woord voor voorraadbak) met pellets, met daaronder het toevoermechanisme.
2. De ventilator(en) die de lucht toe- en afvoer regelen.
3. De verbrandingsruimte.
4. De warmtewisselaar / heteluchtrooster.

In het kommetje in de verbrandingsruimte zit een hitte-element. Zodra je de kachel aanzet, zullen er via de toevoerspindel een aantal pellets in het kommetje vallen en tot ontbranding worden gebracht door het hitte element. Daarna zal op gezette tijden de spindel gaan draaien om pellets toe te voeren.

De ventilatoren zorgen voor een geforceerde toevoer van zuurstof, menging en verspreiding van de opgewarmde lucht door de (woon)kamer en de afvoer van de verbrandingslucht.

Een pelletkachel zal dus altijd stroom verbruiken. Tijdens het opstarten wat meer, daarna alleen voor de ventilatoren, de aansturing en af en toe de spindelmotor.
Waarom een pelletkachel?
Je kan, om een aantal redenen een pelletkachel aanschaffen. Een van die redenen zou geld kunnen zijn.
Op pellets een ruimte verwarmen is simpelweg goedkoper dan via aardgas. Nu bevatten pellets minder energie, maar ze zijn ook een stuk goedkoper. Slim inkopen is plm. 30% besparen.

Een andere reden kan zijn vanwege het milieu en duurzaamheidsdenken. Er komt bij beide methodes CO2 vrij, echter is de kringloop van hout een stuk korter. En je verwarmd je huis met een hernieuwbaar (afval) product wat anders weggegooid zou worden. Ook is het stoken op pellets niet te vergelijken met hout stoken in een open haard. Pelletkachels branden veel heter, en veel meer gecontroleerd dan een open vuur. Er zijn zelfs pelletkachels met een lambda sensor die de zuurstoftoevoer regelt.
Voor- en nadelen pelletkachel
We beginnen met de voordelen:
- Een pelletkachel is een relatief schone manier om te verwarmen.
- Het is goedkoper dan met gas verwarmen.
- Het is gezelliger dan een wit geverfde radiator.
- Een pelletkachel mag op een "lage uitvoer"; je hoeft dus geen dikke pijp boven je dak uit te brengen; een pijpje naar buiten volstaat, net als bij gashaarden/ketels.

Nadelen:
- Een pelletkachel verbruikt elektriciteit.
- Je hebt een flinke voorraad pellets nodig, en ook die worden uiteraard duurder.
- Een pelletkachel heeft ventilatoren en die zal je altijd horen.
- Een hoop kachels komen uit Italië; en daar hebben ze soms wat quality contol issues.
Waar gaat dit topic over?
Dit topic gaat over kachels welke als brandstof pellets gebruiken (pelletkachel).
Daarbij kan je denken aan:
- het bespreken van de (on)mogelijkheden van een pelletkachel in een bepaalde situatie.
- het werken/afstellen/tunen van pelletkachels.
- problemen bespreken over werking/afstelling.
- bespreken van mogelijke oplossingen voor bepaalde bestaande situaties.
- pellet gebruik en soorten pellets.
Waar gaat dit topic niet over?
- Het mogelijk verslechteren van de luchtkwaliteit (in welke vorm dan ook) die verbranden van hout met zich mee brengt, gebruik hiervoor (bijvoorbeeld) een topic zoals Houtstook in steden verbieden?
- De mogelijke onduurzaamheid van het stoken van hout indien vele personen deze stap maken.
linkjes voor meer info
Wikipedia: Pelletkachel
Wikipedia: Houtpellets
http://pelletkachel.startpagina.nl/
YouTube: Pelletkachel: De werking van een Nordic Fire pelletkachel over de werking van een pellet kachel.
YouTube: De techniek achter de Nordic Fire pelletkachel De technische kant.
YouTube: Starten pelletkachel Een "echt" filmpje.
YouTube: pelletkachel/pelletpresse/pelletmill/pelletpers www.pelletpers.nl Zelf pellets maken kan ook, als je een bos in je tuin hebt :)

teacher wijzigde deze reactie 22-02-2014 09:42 (57%)

Wise enough to play the fool

• jjonkie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-05 09:07
Wat goed, een pellet kachel topic !

Zelf gebruiken wij inmiddels al een jaar of 4 een pellet kachel en willen niet meer zonder.

Inmiddels wel al de tweede kachel in huis. De eerste was een Kalor Chiara en maakte mijns inziens te veel geluid. Met name de vijzel van de pellet toevoer maakt een vervelend geluid. De chinese ventilatoren heb ik al eens vervangen door exemplaren van Papst maar dan nog hoorde je de kachel te duidelijk. Wel had ik deze kachel helemaal naar eigen hand gezet door met de parameters de optimale instellingen te bereiken. Hiermee kon ik de kachel zeer zuinig stoken.

Maar het geluid begon me toch te irriteren. Daarom opzoek gegaan naar kachel met een betere pellet toevoer. Uitgekomen bij een Pallazetti Monica. Deze is echt verbazend stil en zit een stuk degelijker in elkaar dan de Kalor. De kachel kost dan ook het dubbele maar is de prijs zeker waard. De afwerking met dikke rubbers en dergelijke geeft een solide indruk. In plaats van een vijzel heeft deze een tandwiel constructie die onhoorbaar loopt. Helaas kan bij deze kachel het display niet weg geklapt worden maar dat stoort me inmiddels niet meer.

Ik zal binnenkort even een foto plaatsen voor de sfeer :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• erikbruinsma
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12-04-2017
Zijn hier ook mensen met ervaring met Pellet CV KETEL? Ik ben mij aan het orienteren op een ketel maar dan met sanitair water ondersteuning. Hiervoor heb je, van wat ik begrijp, een boiler nodig. Deze boiler moet echter verwarmd worden. Nu zag ik dat de meeste ketels een ondergrens van 1kg per uur hebben, betekend dit dan dat ik 24u/365dagen minimaal 1 kg per uur gebruik of gaat dit een aantal uren uit en daarna weer aan?

• emil_406
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:52
Inmiddels staat de pelletkachel hier een paar dagen te branden. Wat een heerlijke warmte komt er af zeg. Helemaal op zo'n herfstige dag als vandaag. Heerlijk!

• Boomster
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 06:27
Goedendag,

Ik zoek een drukverschilmeter om mijn pellet kachel in te regelen, in de handleiding van mijn kachel, piazetta p963m, staat een drukmeter van 180 euro. De schaal moet van 0 tof 100hpa zijn.

Weet iemand een goedkoper alternatief voor de meter?

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Persoonlijk zou ik ook naar het verbruik van je huis en de kachel kijken.

Wat verbruikt je huis per gemiddeld december/januari dag.
Wat verbruik je totaal aan m3 gas per jaar.

Met het jaar cijfer kun je zien;
hoeveel pellets je voor een jaar in moet kopen (en of je die ergens droog op kunt slaan).

Met het dag cijfer kun je zien;
hoeveel en hoe vaak je de kachel in de winter bij moet vullen.

De WAF was hier extreem laag om tijdens koude dagen soms meerdere keren per dag 15-20kg pellets bij te vullen....

Ook de opslag van pellets was een probleem;
1m3 gas = 8,5kWh energie
1kg pellets = 4kWh energie
800m3 gas * 8.5 = 6800kWh thermische energie
6800kWh / 4kWh = 1700kg pellets + reserve capaciteit voor strenge winter zou 2000kg = 2ton aan pellets opslaan.

Wij konden dat nergens droog en redelijk toegankelijk opslaan.

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• crazyharrie
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-11-2018

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Net mijn eerste soort geprobeerd, AKZ pellets.
Branden mooi egaal, maar de ruit krijgt wat bruinig/gelige aanslag.
Ligt dit aan de pellets of moet er iets aan de kachel instellingen veranderd worden?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:08
quote:
GadgetFrank schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:11:
20 euro/kuub gezaagd hout is niet duur maar hoeveel energie/warmte haal je daaruit?
Het rendement van een houtkachel is een stuk lager dan een pelletkachel (groot deel v/d warmte verdwijnt door de schoorsteen; uitgangstemperatuur van een pelletkachel is maar rond de 120 graden)
Bovendien kun je dit jaar subsidie aanvragen voor een pelletkachel.

Een pelletkachel is 'geautomatiseerd'. Het onsteken en schoonbranden gebeurt automatisch. Ook zit er vaak een thermostaatstand op zodat je niet onnodig lang stookt. Uiteraard wel wekelijks even schoonmaken/legen.

Een pelletkachel verwarmt de lucht en werkt redelijk snel. Een houtkachel werkt ook snel maar minder efficient. Speksteen straalt veel langer zijn warmte uit en zal meer comfort geven.
Hoe dit zich tot elkaar verhoudt....lastig.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn pelletkachel. Ik ben van jaarlijks 1800m3 gas naar ongeveer 500m3 gas gegaan.
En hoeveel heb je in een jaar aan pellets ingekocht om het gas te compenseren?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:39

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Dank je, knap gevonden...

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• lola
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-03-2018
quote:
Supertip schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:55:
[...]

Ziet er goed uit, maar ik heb maximaal 50cm breedte beschikbaar.
En de knal aanbieding van 2500 euro is wel een overdone voor een sfeer kachel in ons geval.

We hopen voor 1000 euro inclusief premie(1500 budget) al een kachel te hebben.
Is dit een optie? Anselmo Cola Ambra.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
Atomic2005 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 22:55:
[...]

Kun je em niet met een geveldoorvoer naar buiten prikken? Dat scheelt behoorlijk in de kosten tov een volledig rookkanaal door 2 of 3 woonlagen naar je dak. Kijk ook even of die Nordic Fire wel voldoende vermogen heeft om je hele beneden verdieping warm te stoken.
En bedenk vooraf goed of je em ook met CV kunt combineren. Ik zou achteraf hier een andere keuze gemaakt hebben namelijk. Mijn vloerverwarming word nu namelijk bijna nooit meer gebruikt helaas. Koude plavuizen vloer omdat ik zo nodig op houtpellets wil stoken :)
Qua vermogen heb ik niet meer nodig, ik heb maar een klein huis dus de 2,5-6kW range is uitstekend geschikt voor hier. En vloerverwarming is hier niet aanwezig maar omdat ik een houten vloer heb valt het aardig mee met comfort.

Die prijs is met een geveldoorvoer naar buiten, helaas is de bestaande schoorsteen dicht gestort. Het valt alsnog wat hoger uit omdat ik de schoorsteen tot boven de nok wil laten lopen in verband met de buren.

Doet iets met stroom en motors

Acties:
  • +1Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
quote:
[b]Erasmo schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:06:[/bHet valt alsnog wat hoger uit omdat ik de schoorsteen tot boven de nok wil laten lopen in verband met de buren.
👍 Denken aan je buren altijd +1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
internet4me schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:47:
[...]

👍 Denken aan je buren altijd +1
Geef hem dan ook..... :) er staat zo'n mooi handje rechts.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
emil_406 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:39:
Ik heb in de koudste 5 maanden 200 kuub gas verbruikt. Over het hele jaar zal ik op max 500 kuub gebruiken. Vorig jaar heb ik 1700 kuub gas verbruikt. Ik spaar dus 1200 kuub gas uit a 60 cent (inclusief btw en allerlei toeslagen en opcenten) = € 720,-.

Mijn pelletkachel draait de hele dag op de eco stand en gebruikt zo'n 500gr pellets per uur. Vandaag zal ie zo'n 10 uur branden. Dat maakt 5 kilo pellets a 0,25 is € 1,25. Voor die 1,25 had ik het huis niet op 22 graden gehad.
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt met een pelletkachel hoor, ik heb hem al even. Maar eigenlijk is het voor jou heel goed rendabel doordat je vrij veel gas verbruikt, dat kan door slechte isolatie zijn bijv.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• emil_406
quote:
crazyharrie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:09:

En ik lach de gaten in mijn broek nu _O-
Dus de financiële voordelen op energiegebied gaan nu op aan nieuwe broeken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Voor zowel vloer als tapwater heb je weer temperatuur mixers voor:
http://www.esbe.eu/be/en/products/thermostatic-mixing-valves
Of vvw verdelers met mixer ingebouwd.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 05-07-2016 18:24 (13%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Frag1le schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:46:
Weet iemand hier wat de nadelen zijn van het aanpassen van de parameters van een Artel pelletkachel zodat deze onder het minimale vermogen gaat branden waarmee deze standaard is afgeleverd?
Zoals een lagere pellettoevoer of lagere rpm vuurfan/front fan? Vervuilt de kachel dan meer en/of krijg je meer rookontwikkeling?

Anders gezegd: of de optimale verbranding (en dus hoogste rendement) van zo'n pelletkachel binnen een ruime marge opereert of dat deze heel gevoelig is voor wijzigingen in de bovenstaande parameters?
Geen nadelen,
Ik heb een KALOR kachel (artel familie) en brand al 3 seizoenen op eco en lager getuned met de parameters. Dat is een hoop werk en veel observeren, vooral bij de start zodat er minimaal aan rook ontstaat en gewoon netjes op temperatuur komt, een 110-120 graden rookgas afvoer is ideaal.
Mijn kachel gebruikt extreem weinig pellets en geeft op eco voldoende warmte, eigenlijk nog iets teveel zelfs.
quote:
Bart_Denon schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:10:
Waarom zou je de Artel onder het minimale vermogen willen laten branden? Om zo alsnog een bepaald rendement te behalen op een minimale hoeveelheid pellets?
Overigens denk ik wel dat het zou moeten kunnen. Als je een goede verbranding houdt waarbij de mix tussen brandstof (pellets) en luchttoevoer goed is dan zou dat moeten kunnen, mits je binnen de parameters blijft van de kachel. Het is niet voor niets dat je deze parameters zelf kan wijzigen. Als je op 1000 meter hoogte woont dan gebruik je waarschijnlijk andere parameters dan -2 meter onder NAP.
Waarom? Omdat de standaard parameter instellingen ruk zijn, het kan echt veel beter als je er wat aandacht aan besteed. :)

• Rol-Co

Rol-Co

Kan op 2 manieren, echt pellet cv of pellet kachel met cv aansluiting.
Zitten in de range 3500-5000,- excl eventuele subsidie.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:05

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
Rol-Co schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:36:
Kan op 2 manieren, echt pellet cv of pellet kachel met cv aansluiting.
Zitten in de range 3500-5000,- excl eventuele subsidie.
Subsidie 3200euro vaak. Dus voor 100/200euro heb je al een pellet-cv kachel.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Atomic2005 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:13:
[...]

Subsidie 3200euro vaak. Dus voor 100/200euro heb je al een pellet-cv kachel.
Klopt, daarom excl eventuele subsidie :)
Moet je die wel willen die in de lijst staat, en in nederland wonen ;)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 09:13
quote:
stefijn schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:56:
Tnx, heb ik iig een beeld van de kosten/mogelijkheden

[...]

Ik zie graag een telefoonnummer ;)
Zoek maar op mp,daar staat ie tussen, en anders google maar biodom lx ,de 21 kW staat al op lijst maar heeft nog extra pomp nodig, de kleine broer van 17 kW is goed gekeurd maar nog niet op lijst vermeld maar die heeft wel een eigen pomp en al expansie.
Beide modellen zijn gratis

• emil_406
quote:
Pakhaas schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:18:
[...]

En dan moet je 1x per jaar de kachel laten reinigen en 1x wat vervangen en weg is je 240 euro ;). De besparing valt mij behoorlijk tegen eerlijk gezegd.
Praktijk is anders in mijn geval. Ik ben van 1900m3 naar 500m3 gas gegaan. Ik betaalde 0,66 per kuub gas. Dat scheelde € 924,-. Ik heb 100 zakjes pellets verstookt (Jekro, 3,50 per zak) Mijn besparing komt dus op € 574,-

Gezien de aanschafwaarde (€ 1275 incl plaatsen, zonder subsidie (2015)) is in mij geval de terugverdientijd iets meer dan 2 jaar.

• emil_406
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:27:
[...]

Ja elk jaar, maar misschien heb ik een simpele kachel, bovenbled er af, zijkant er uit trekken, en de 3 schroefjes van de rookgas ventilator los.....10 hele minuten werk :)
Dan alles schoonmaken/stofzuigen, binnen 2 inbusboutjes en de hele binnenkant komt er uit, ook lekker saubermachen. Soms de rookgasafvoer ook even cleanen en klaar is ie weer.

Werkje van niks, een cv ketel is veel meer werk.

Het scheelde hier het eerste jaar/seizoen al 700,- aan gas, de kachel koste me 775,- ....plus! Ja plus :)
Veel lekkerder in huis d:)b
Ik heb m ook opengedraaid vanavond. Iets meer werk, want bij gebrek aan een stubby-schroevndraaier (zon korte), moest het voorpaneel er ook af, en om het voorpaneel verwijderen moest ook het andere zijpaneel er af. Maar inderdaad, even met een kwast schoonmaken, ventilatorhuis uitzuigen, rookgassensor schoonmaken. In mijn geval een kwartier.

Daarna even de kachel opgestart en de pellettoevoer en luchttoevoer van de ecostand nog wat lager gezet.

Laat maar komen die winter!

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 26-05 09:37
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:18:
[...]

Dat zou ik niet weten, maar hey, hij kost je niets, best een gokje waard denk ik dan.
Klopt, maar misschien kost een beter alternatief ook niks ;)

3400 Wp SF op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 26-05 20:19

HeroS

Domotica Nerd

Gisteravond bij de verkoper van de Biodom geweest.

Onderstaande info is voor iedereen wel interessant:
- Installatie kosten (in mijn geval): 1500 > 2000 euro (excl. warmwater)
- Vanaf 2000 m3 gas is het eigenlijk pas echt interessant
- Volgend jaar is er weer een subsidiepot
- Afvoer van gassen moet eigenlijk via het dak. Omdat bij het aanslaan hij wat vieze lucht geeft.
- De Biodom is gewoon een prima ding maar niet super slim. Je moet hem met de hand (via schakelaar) schoonmaken. Er zitten geen pompen, expansievaten, etc. in.
- Jaarlijkse schoonmaak beurt kun je zelf doen. Als je het laat doen kost dit 75/85 euro.
- Als je hem ook voor je warm water voorziening wilt gebruiken heb je een buffervat nodig
- Hij kan ook in combinatie met je CV
- 1 pallet pellets neemt 1m2 in beslag (1,8M hoog)

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• HeroS
  • Laatst online: 26-05 20:19

HeroS

Domotica Nerd

quote:
Sjors81 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:05:
[...]

Bedankt voor de info! Vraagje, is jouw situatie speciaal/bijzonder? Installatiekosten vind ik nogal fors. Wellicht is het handig om globaal aan te geven wat de installatie bij jou inhoudt
Ik vind de installatie kosten ook wel hoog want bij mij is niet heel veel bijzonders.

Maar installatie omvat:
- 2 pompen (klasse A)
- Een extra verdeel blok (dit doet niet iedereen) voor beter opstarten van ketel
- 6 meter extra verwarmingsbuis (x2) incl. doorvoer door 1 muur heen
- Dakdoorvoer
- Pijp voor afvoer
- Afsluiten huidige cv ketel
- Installatie expansievat
- In gebruik nemen
- Uitleg
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:18:
[...]

Wat vond je van de kwaliteit? Alles schots en scheef of zit het toch wel netjes in elkaar?
Zag er simpel uit, stelt niet zoveel voor. Maar geheel solide en netjes afgewerkt. Volgens mij een prima product. Hij heeft klanten welke wel 4 pallets pellets per jaar weg fikken per jaar zonder problemen.
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:18:
[...]

Redelijk standaard dus, alleen, kan je hem nou wel of niet via een klok/programma laten starten?
Gaat gewoon via je normale thermostaat. Dus ja.

HeroS wijzigde deze reactie 16-09-2016 09:23 (40%)

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• reneeke1970
quote:
Sjors81 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:14:
[...]

Ik weet wel dat ze standalone zijn aan te sluiten maar dat zeggen sommigen ook van een lwwp. ik heb vanochtend nog twee installateurs gesproken en beide geven ze aan dat een buffervat toch wel noodzakelijk is om het rendabel aan te sluiten. Daarnaast is het voor de levensduur van de ketel ook een plus. Dus tja...

Of begrijp ik je verkeerd en heb je het over de hoogtr van de installatiekosten?
Degene die ik vanochtend aan de lijn had vroeg 4000 euro voor het aansluiten en heg jnstallatiemateriaal...... :+
Stel je oude cv is kapot, dan is het cv van de muur en een biomassa er voor in de plaats zetten. Een cv heeft ook geen buffer nodig, hij warmt op tot 80 graden of wat je wilt en dan gaat hij uit, net als cv.
Dus installatie kosten is onzin. Expansie is 6 liter uit mijn hoofd, kan te klein zijn voor je systeem maar dan koop je er eentje bij voor 20 euro. Buffer vat gebruik je alleen als je sww water er bij wilt hebben ,de goedkope modellen hebben geen drieweg klep en wisselaar helaas . Ik vermoed dat al die klets van mensen komt die nog nooit zon ding gebruikt hebben, is best nieuw in nl.
Vandaar ook de uitspraak pas rendabel vanaf 2000 kuub gas, dan is de besparing inderdaad pas groot genoeg per jaar voor de enorme aanschaf prijs. Maar momenteel is hij gratis, dus iedere huis eigenaar die zon ding niet desnoods als reserve er bij zet is gek in mijn ogen

• jandeman63
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 03-03 10:10
quote:
Rol-Co schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:00:
[...]

De dielle heeft weer andere problemen las ik.

Je kan het afslaan ook uitzetten gok ik, dan brand hij op eco rustig door.
Klopt, dat doe ik ook. Koop je een kachel met hete lucht kanalisatie dan kun je nog wat verdelen en kan hij wat langer blijven branden.
O ja, die Dielle heb ik zien branden in kampen. Ik vond hem nogal lawaaierig en niet zo mooi branden als geadverteerd.
Had je er slechte dingen over gelezen?

jandeman63 wijzigde deze reactie 18-09-2016 23:13 (17%)

• fvandenreek
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-05 20:05
Ik zit met verbazing dit alles te lezen.... Ik heb een aantal jaren geleden mijn ketel moeten vervangen in de winter waarna ik het jaar erop een houtkachel op cv heb laten plaatsen (geen subsidie).Ik had toen de interesse in een pellet cv, maar er was nog niet de kennis en subsidie voor deze systemen, evenals voor de technieken met vaccuum buizen ed. (leeft nu nog niet.... raar)
En nu word het bijna gratis aan de man gebracht
Voor diegene die twijfelen, een houtkachel op cv is een aantal dagen sjouwen met hout per jaar en nog goedkoper stoken als met pellets. (hout vergasser is nog leuker). Voor diegene die over pellets twijfelen, ja er zijn meer storingen ( wellicht in veel gevallen doordat de pellet cv/kachel specifieke pellets behoeft), maar het comfort hoeft er niets onder te lijden, weinig gesjouw, flinke besparing en bij juist gebruik, minder mileu belastend!

Ik gebruikte in een riante twee kapper 1400 m3 gas per jaar bij een strenge afstelling van de thermostaat (bij aanwezigheid 19 graden in de huiskamer, en 's morgens laten aanwarmen tot deze temperatuur zodat de badkamer even iets warmer was(zonder kids en weinig thuis)

Nu met 2 kinderen, de huiskamer 22 graden, alle kamers warm, douchen via cv, gebruik ik 220 m3 gas en max 10m3 hout (max €600). Mijn kosten zijn lager en het comfort is omhoog gegaan, zou ik hiervoor mijn huis hetzelfde verwarmt hebben, zou ik een besparing van tenminste €500 per jaar hebben.

Ik weet dat pelletkachels op cv niet geheel overeenkomen met houtkachels op cv, maar ik vond het, het delen waard.

Ondanks alle verhalen hierboven wil ik wel waarschuwen dat afhankelijk welke installatie je gaat aanschaffen het zeer raadzaam is om je goed te laten informeren, sommige installatie's hebben namelijk een mengventiel, en waterkoeling met thermische schakeling nodig (dit is natuurlijk minder van toepassing bij pellet kachels).

Had ik deze installatie nog niet staan, dan zou ik direct voor een dergelijk systeem kiezen, zeker nu dat de rest van Nederland eraan mee betaald.

Money isn't rellevant..... who you are is.....

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
Nhz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:42:
[...]

Nee, de afrekening gaat over een jaar, maar de palletkachel staat er sinds November. :)
Ik hoop er worden geen pallets verstookt :+ (Vieze troep)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• jandeman63
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 03-03 10:10
quote:
emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:25:
[...]

Jekro. 72x14=1008kg

http://kosterhaardhout.nl/pellets

Geproduceerd volgens de EN+-norm (Maar ze zijn dus niet gecertificeerd, ze worden enkel volgens de norm geproduceerd) Zijn redelijk donker gekleurde pellets en ze bevallen mij erg goed. Beter dan bv Elite, waar de handelaar om de hoek 5,50 voor 15kg durft te vragen.
Die in die witte zakken zijn hardhout. Veel warmte maar bij veel mensen ook veel slakvorming en dan kan je kachel het niet goed meer bij regelen.
Er zit nog een probleem aan hardhout, veel kachels worden veel te heet en scheuren of knappen. Vooral de stalen kachels gaan kapot. Ik gebruik ze niet.
Mijn eigen ideale pellet is een korte pellet waardoor je aanvoer constanter is en vooral op de laagste stand (eco) merk je dat heel erg.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
jandeman63 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:09:
[...]

Die in die witte zakken zijn hardhout. Veel warmte maar bij veel mensen ook veel slakvorming en dan kan je kachel het niet goed meer bij regelen.
Er zit nog een probleem aan hardhout, veel kachels worden veel te heet en scheuren of knappen. Vooral de stalen kachels gaan kapot. Ik gebruik ze niet.
Mijn eigen ideale pellet is een korte pellet waardoor je aanvoer constanter is en vooral op de laagste stand (eco) merk je dat heel erg.
Slak ligt ook goed aan de soort pellet plus instelling van schoonblazen, in mijn chiara eigenlijk nooit last van slak gehad, alleen bij olimp pellets een beetje.
Dat van die korte pellet klopt inderdaad, anders krijg je veel laadpauze tijdens eco.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
groxgrox schreef op zondag 25 september 2016 @ 03:16:
[...]

Top! De optie standby zal dat zijn dan. Die staat bij mij off. En weet je of er in deze kachel ook een service menu zit? Kan ik daar ergens een handleiding van downloaden?
Lijkt er wel in te zitten ja, voorbehouden aan technici. Wel kan je pellets en de ventilator regelen zo te zien.
Pag 19
http://www.biokachels.nl/...iding-Extraflame-Rosy.pdf
Niet helemaal dezelfde kachel maar dat werkt vaak het zelfde.

Standby gaat hij bij 2 graden boven ingestelde temperatuur uit, 2 is erg weinig, of dat nou makkelijk is.
Ik heb die funtie uit en stel de kachel in op 18 graden, (dus lager dan de gemeten temperatuur) dan gaat hij bij de start gelijk op eco en blijft dat tot ik hem uit zet.
Anders brul je de kamer warm en gaat hij op eco, maar dat brullen heb je niets aan als hij 2 uur later uit moet of in je T-shirt op de bank zit te puffen van de warmte. Dus beginnen we heel rustig.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:50:
[...]

Jij hebt ook een Artel-achtige. Waar heb jij PR06 op staan? (Toevoer in eco-stand)
Even de settings die van belang zijn, dit is met elite pallet en zij uitvoer rookgas.

Pr02 4
Pr03. 30 min
Pr04. 1.1
Pr05. 1.1
Pr06. 1,2

Pr15. 60
Pr16. 1950
Pr17. 2100
Pr18. 1750

Pr23. 11

C9 menu
Cpel -2 (pellet toevoer)
Casp 1 (rookgas)

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:49
gisteren eindelijk een leverancier gevonden die tegen normale prijzen installeert (ipv minimaal 2 dagen arbeid in rekening brengen). Hij levert uitsluitend deze ketel: http://www.winterofen.nl/hydro20.html. Helaas wel wat duurder maar daarvoor heb je wel automatische reiniging. Volgens fabrikant is het legen van de aslade en het checken van de pelletbuffer voldoende voor het onderhoud. Ook het jaarlijkse groot onderhoud is bij deze ketels minimaal. Moet de offerte nog ontvangen maar ik ben er denk ik wel uit!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

http://www.rtvdrenthe.nl/...chel-branden-op-bladafval
Die man heeft zelf pellets gemaakt van bladafval :P

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• vincenttor
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-05 21:42
Dat is zeker wel aardig, mocht je een flinke tuin hebben of je moet de lokale schoonmaakdienst lief aankijken.
En zat ruimte hebben om een flinke berg bladeren te laten drogen.
Vraag me af hoe lang zoiets duurt en hoeveel je krijgt van deze stapel die je bijvoorbeeld op het filmpje ziet.

Overigens zat ik in bijna dezelfde situatie als Noord27, maar in mijn geval had de vorige bewoner een bron warmte pomp geïnstalleerd.
Het afsluiten van de stadsverwarming heeft wat ik gehoord heb van de buren tot meerdere rechtszaken geleid.
Het fijne kan ik niet meer opvragen, de vrouw woonde alleen nog daar en haar man is overleden die dit heeft gehad en geïnstalleerd.
Het kwam er op neer dat je niet zomaar jezelf kan afsluiten er van, ook was het super gevaarlijk gedaan want de 2 kogelkranen in de meterkast kon je per ongeluk open tikken.
Met als gevolg , kokend het water wat omhoog spoot met flinke druk, en bij/in alle elektra ...

Ik had dus ook zo denk ik kunnen aftappen zonder dat iemand maar ook iets door zou hebben gehad lijkt me, op papier ben ik afgesloten maar ik heb er zelf voor de veiligheid maar doppen opgedraaid.

Dus , ik zou eerst even uitzoeken hoe dat moet , afsluiten van de stadsverwarming mocht het ook straks zulke problemen op gaan leveren als de vorige bewoner bij mij had. ( is overigens in Purmerend)

Over het zelfreiniging systeem van de winterofen25 heb ik een vraag gesteld want er staat in de tekst op de site :
* zelfreinigend, door het innovatieve reinigingssysteem “TWICE”
wordt de bodem van de vuurkorf
en warmtewisselaar continu gereinigd.
Daardoor hoeft u hoofdzakelijk alleen de aslades te legen.
* wanneer de automatische reiniging gedaan wordt, gaat de
kachel NIET uit, de meeste merken gaan uit om te reinigen.
Daarna zal de kachel weer moeten opstarten, wat
onvoordeliger is in pellet- en stroomverbruik.
De biomassaketel HYDRO 25 hoeft dus niet opnieuw te starten.

Maar omdat ik vroeg of de kachel ook aan een domotica systeem in enige zin is te koppelen met uitlezen etc kreeg ik de handleiding.
Waar dit in staat : REINIGING en ONDERHOUD:
Afhankelijk van de brand-uren, zal de kachel gereinigd moeten worden (minimaal 1x per week).
Zorg ervoor dat de WINTEROFEN HYDRO geheel is afgekoeld, dit duurt ca. 25 minuten.
Nu kan de brandkamer, vuurkorf en aslades (3 stuks) gereinigd worden.
FIG

Dat is dan toch iets tegenstrijdig niet ?

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Noord27 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:07:
[...]

Jazeker, ook van gehoord. En over geïnformeerd. Wordt een lastig verhaal icm plaatsing aan de buitenzijde (geluid) en aansluiting op vloerverwarming, radiatoren en warm water. Tevens geen €3200,- subsidie. Bovendien verbruiken die toch ook aardig wat stroom?
Ja hij gebruikt stroom, en je pelletkachel pellets, helemaal gratis komt alleen de zon op, maar het kan echt hoor. 2012 was mijn energie rekening 3000,- in het jaar, 2016 was dat nog slechts 187,- en zakt nog.
Intussen in bezit van
Pelletkachel
Warmtepomp
Zonnepanelen
E-boilers

Edit: kan wel als vervanger, er is iemand op tweakers die zijn stadsverwarming er uit heeft en op een wp draait. Hier ook al een paar jaar volledig op wp verwarming, 2 jaar zelfs met de unit binnen. Geluid is er nagenoeg niet.
Maar goed, daar is dit topic niet voor.

Rol-Co wijzigde deze reactie 05-11-2016 23:27 (16%)

• patrickvanvalen
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:05
Hier precies zo.
Voldoende zonnepanelen, zodat ik daarmee mijn warmtepomp kan laten draaien, het hele jaar door.
Ik heb geen cv ketel meer, en een huis uit 1985.
De warmtepomp voorziet in volledige verwarming en warmwater.
En puur omdat we een vuurtje s'avonds wel leuk vinden komt er nu een pelletkachel.
Maar die is er niet voor de terugverdien, of besparing.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• patrickvanvalen
quote:
Noord27 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:44:
[...]

En waar heb je hem besteld? Ga je hem ook zelf installeren?

Wat is jou reden om voor deze kachel te kiezen?
Ik heb voor de Piazetta 943M puur gekozen omdat ik het een mooie kachel vind.
En omdat piazetta netjes is afgewerkt, en het een goede kwaliteit is.
Ik ga hem zelf plaatsen, de rookgas afvoer heb ik al geplaatst.
Rond 100mm ongeveer 8 meter lang, tot net boven de nok.
Besteld in Beuningen.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• patrickvanvalen
En dan heb je ook nog de pelletkachel met warmwatervoorziening.
Is gewoon een pelletkachel met een andere warmte wisselaar, zodat de meeste warmte aan het cv systeem wordt afgegeven, en toch een gezellig vuurtje in de woonkamer.
Ik heb er niet voor gekozen omdat mijn warmtepomp mijn huis goedkoper van warmte voorziet dan een pelletkachel.

• ziecko
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 26-05 20:04
Ik lees hier allerlei vragen over pellet CV's en ik dacht laat ik mijn oude tweakers account eens opzoeken. (bestond niet meer, maar weer terug :-))

Anyways, ik heb onlangs een pellet CV aangeschaft, de Biodom lX (23KW)
Onderstaand even een beknopte review tot zo ver (had ik eerder gepost op Facebook)

Mochten jullie vragen hebben, stel ze gerust.

Verbuik sinds 15 oktober ongeveer 200 kilo (incl huidige vulling) en ons huis is niet al te best geïsoleerd, wij wonen hier net en vorige bewoners verbruikten 3150m3 gas

Installatie:
Stand-alone pellet CV, zonder buffervat (op dit moment)
Ik kan met de hand een hendel omzetten om de gas CV weer aan te zetten in geval van nood (bypass)

Toekomst:
(droogbouw) vloerverwarming, buffervat met zonnecollector

Even een korte review van de pellet CV van Biodom.
Na twee weken gebruiken (in een slecht geïsoleerd huis) kan ik vertellen dat het fijn werkt. Wel wat gewenning noodzakelijk. De opstarttijd van de ketel als deze de hele nacht niet heeft hoeven stoken is aanzienlijk. De boilerwater temperatuur is dan teruggelopen tot ong. 40 graden. Deze moet eerst verwarmd worden tot 60 graden alvorens de pomp gaat werken. Dit duurt inclusief opstarten zeker 20 minuten. Daarna pompt deze direct alle warmte het CV kanaal in, waardoor de retour ook weer 20 graden is, uit het bestaande leiding werk. Deze moet dan ook weer verwarmd worden tot 60 graden. Dit duurt dan ook nog eens 20 minuten. Daarna verwarmd deze goed door en werkt als een normale CV.
Wij hebben dit opgelost door een thermostaat (aan/uit) van honywell met remote app. Als wij van werk naar huis rijden, zetten we de verwarming vast aan.
De eerste dagen hadden wij een paar keer " alarm pellets" melding, wat zoveel wil zeggen als dat de pellets op zijn. Dit blijkt te komen door de druk op een pellet verdeel rooster met te kleine gaten. Deze heb ik uit de CV gehaald en sindsdien de melding niet meer gezien.
Daarnaast, en hier zoek ik nog een oplossing voor, slaat de thermostaat af als deze bijna zijn gewenst temperatuur heeft bereikt. (0,5 van zijn thermostaat doel af) dit zorg er voor dat de pomp gaat stoppen met draaien. Helaas wil de pellet CV dan doven en moet opnieuw starten om de 0.5 bij de verwarmen. Ik wil kijken of ik echt aan/uit kan regelen met de thermostaat en niet " slim aan/uit" (weet iemand hier iets voor?)
Dit doet zich vooral voor op de wat warmere dagen dat alleen korte stooksessies vereist zijn.
Verder zeer tevreden, mijn vriendin merkt het verschil niet tussen de pellet CV en de normale CV.
Vanmiddag ga ik de pellet CV voor het eerst schoonmaken en opnieuw vullen. Ik zal later nog een keer een review doen.
Tot nu dus echt een aanrader....

• patrickvanvalen
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:37:
Nou ik zou het wel weten maar wie ben ik.
Gewoon doen, is toch gratis, een wp kun je altijd nog kopen als je zakken sjouwen beu bent.
Volgorde andersom ben je al 2000 kwijt.....
Ik heb het allemaal staan.
Maar het meest rendabele zijn toch echt zonnepanelen.
En als je er genoeg kunt leggen, daarbij een warmtepomp.
Pelletkachel heb ik meer voir het vuurtje, en als backup.
Maar net zo handig en probleemloos als een warmtepomp is het echt niet.
Het moet gewoon je ding zijn.

• Sjors81
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:29:
[...]

Kleine stond nog niet op lijst haha.
Grote voorraad beviel me wel, maar zag wel over het hoofd dat hij geen eigen pomp had.
Dacht ook dat deze met formaat beter uit kwam, maar de zij aansluiting rookgassen kwam toch niet lekker uit.
Bij de kleine zit hij aan achterkant
En inmiddels heb ik de constructie gezien van voorraad bunker en die is met wat creatief denken makkelijk te verhogen tot dubbele inhoud. Dus de tweede word toch de c15
heb je een linkje naar die voorraadbunker van de c15?

• Sjors81
quote:
Noord27 schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:01:

Ben ik de enige die voelt alsof de subsidie regeling door aanbieders uitgesmeerd wordt over diverse kostenposten op een offerte?
Nee hoor ik ook :)
quote:
Sjors81 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:51:
Voor de duidelijkheid, die 1800 euro wordt gevraagd voor installatie waarbij zij zelf ook de ketel en andere materiaal leveren. In mijn geval komt de ketel vrijwel naast de bestaande hr-ketel en moet de rookgasafvoer door een schuin pannendak heen.

Ik heb het idee dat installateurs gewoon misbruik maken van de subsidie. Aangezien de ketel niets kost zijn de meeste consumenten denk ik best bereid om er 1800 euro voor neer te leggen.

Had van een installateur een offerte voor 800 euro. Rekende 500 euro voor de materialen en 300 euro voor installatie. Levert alleen een pelletketel die net wat te groot is. Nogmaals er wordt je gewoon een poot uitgetrokken. Maar inderdaad een gat in de markt voor een zzp-er.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:16:
Ik ook, op de dertig euro bezorging na....
EN+ is 230 in 15 kg zakken
Waar haal jij ze dan?

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 7160Wp ☆ Prius PHEV Executive

• reneeke1970
quote:
Staat nu actie advertentie op tot 1 december op markt plaats, bedrijf uit moerdijk (afhaal lokatie )
Is eigenlijk van betervuurtje.nl of zoiets.
Normaal 45 duurder maar wel met bezorgen

EN-plus/Din+ Houtpellets Beste kwaliteit Beste prijs 990kg!!
€ 190,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

reneeke1970 wijzigde deze reactie 17-11-2016 13:20 (23%)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
quote:
Erasmo schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:14:
[...]

Een pelletkachel kun je wel meer voor krijgen, heb €1400 op die van mij gekregen. Als je maar één ruimte hebt dan werkt een gewone (massa)kachel net zo goed en hoef je ook geen radiators aan te leggen en water rond te pompen, KISS.
€1400 is voor een pelletkachel met CV aansluiting. Tja, ik maak de subsidie regeltjes ook niet.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 7160Wp ☆ Prius PHEV Executive

• reneeke1970
quote:
tBoz schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:08:
Ze claimen juist een productie in Duitsland (onder licentie) en ook dat er na 15 jaar nog onderdelen beschikbaar zullen zijn. Ach, ik verwacht niet dat ik hier nog zo lang blijf wonen ;)

Ik denk dat ik de gok neem. Zal hier tzt nog wel mijn ervaringen delen
Wat voor soort kachel zoek je dan want er zijn er zat op de markt en nog goedkoper ook?

• wezep
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 13:01
quote:
Pietje NL schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:23:
[...]

Je kachel kan beter wat harder moeten werken, dan dat deze in eco brand.
Want het is al snel met die inhoud aardig op temperatuur kan ik je uit ervaring vertellen.
Zelf heb ik de Nordic Fire HR70 CV pelletkachel
Lager dan de onderwaarde gaat niet, dat betekend dan dat de kachel uit gaat.
Aangezien het beste is om de kachel lang te laten branden ivm start/stops kan je beter een laag vermogen kiezen.
Boven de 10 graden wordt het in eco stand al 21+ in de woonkamer 8)
Kun je uitleggen waarom het beter is om de kachel te laten branden ipv stoppen/starten?

Heb zelf ook een Nordic, de Natura 7.
Deze hebben we zo ingesteld dat als de gewenste temperatuur wordt gehaald, deze automatisch uitgaat.
En als de temperatuur gezakt is, automatisch weer aangaat.

Is dit niet goed voor de kachel?

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Een pelletkachel heeft nooit het rustige vlambeeld van een gewone houtkachel...
Het zal altijd een beetje 'gejaagd' zijn door de geforceerde luchttoevoer.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

quote:
Koffie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:37:
Ik kan het even zo snel niet vinden, maar hoe warm word de buitenkant van een pellekachel gemiddeld? Is dat vergelijkbaar met een stalen houtkachel ?

• reneeke1970
Ik wil ook de vuurkorf en bbq niet ruiken van de buren......
Mensen zijn soms zeikerds.....

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10:02
Ter info: MCZ pellet kachels kunnen nu ook met de RFXCOM RFXtrx433 aangestuurd worden door de volgende huisautomatiseringsprogramma's: Domoticz, Homeseer en EventGhost.
Deze oplossing vervangt de standaard MCZ afstandsbediening en biedt ook de mogelijkheid om de kachel op afstand te besturen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

quote:
stefijn schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:38:
Is bekend tot wanneer de subsidies op pallet-cv-ketels lopen?
31/12/2020
http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Dielle
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-12-2016
Goedenavond, Ik zag dat er wordt gesproken over onze Dielle pelletkachels en dat er twijfels waren hoe lang wij al bezig zijn met de ontwikkeling van de Dielle bodemvoeder.
In 2006 zijn wij hiermee gestart en uiteraard hebben wij ook onze tegenslagen gekend.
Wij werken met meer dan 40 dealers in Nederland welke zich nog steeds uitbreid en hebben ook gekozen om sommige dealers te laten vallen.
zij geen training wilden volgen en al snel de kachel schuld gaven.
Uiteraard zal dat ook wel eens gebeurd zijn daar we nog altijd met elektronica en mechanica werken maar dan lossen wij het op!

Even voor de duidelijkheid:

Wij werken met één motor die een ketting aandrijft waar weer twee vijzels aan gekoppeld zitten.
vijzel één brengt de pellets naar vijzel twee en vijzel twee drukt de pellets opzij en dan omhoog.
Door dit systeem worden asresten automatisch over de rand gedrukt en is verstopping niet mogelijk ook niet bij rotzooi pellets (wat ik overigens niet aanraad om te stoken) als de pelletkachel uitdooft zal de Dielle het stoppen met pellets toe te voeren en wordt de rookgas motor lager gezet waardoor het as op het vuur blijft liggen en deze inkapselt.
Zodra de kachel moet starten kan hij dit binnen vier uur doen zonder gebruik te maken van de gloeipen.
Het vuur is rustiger omdat wij geen asresten uit de branderbak hoeven te trekken en hierdoor voor de wisselaar meer tijd bieden om de warmte af te nemen.
Ook kunnen wij 4 weken lang met een aslade doen 15kg pellets is gemiddeld 250 gram as.
Ons fijnstof niveau ligt ook stukken lager en is bij de meeste toestellen slechts 6ppm.
Op de vraag of er gebrikerservaringen zijn zullen wij onze dealers vragen of klanten wat ervaringen willen gaan delen en zullen deze site aan hen doorgeven en uiteraard ook de ervaring op onze eigen site plaatsen.

Mocht u vragen hebben kunt u altijd terecht bij onze officiële dealers, de groothandel Have verwarming of gewoon bij ons.

Met vriendelijke groet,
Dielle

• Dielle
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-12-2016
quote:
stefijn schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:38:
Is bekend tot wanneer de subsidies op pallet-cv-ketels lopen?
Wordt volgend jaar weer verlengd echter gaat de subsidie voor ketels tot 40kw met €700,- naar beneden.

zie ook https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-67087.html

Dielle wijzigde deze reactie 20-12-2016 22:49 (13%)

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:57
Inderdaad Reneeke, je moet voor al wat je extra inzet vanwege je overschot aan khw, rekenen met wat jouw energieboer je zou betalen.
11 cent is bij mijn weten de top en de meesten betalen (veel) minder.
Dit natuurlijk ook voor de berekening als je het afzet tegen de gasprijs van jouw energieboer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:07

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Mijn nieuwe pelletkachel kan aangestuurd / ingesteld worden met het bedieningspaneel op de kachel zelf, en een simpele afstandsbediening. Er zit geen aansluiting op voor een externe theromstaat oid.
Uiteraard wil ik wel vrij kunnen beslissen hoe en wanneer hij brand ;)

Eerst alle knoppen van de afstandsbediening uitgelezen en de raw codes opgeschreven. Met een ESP aan de gang gegaan om de IR codes uit te kunnen zenden. Uitdaging was de ON/OFF button want deze moet je minstens 2 a 3 seconde ingedrukt houden om de kachel vanuit OFF stand naar ON te brengen en vice versa.
Na wat debuggen is ook dat gelukt.
Nu nog de ESP weg zien te werken en het infrarood LEDje bij het paneel bevestigen. Als het goed is, kan ik dan de kachel opnemen in mijn home automation en de kachel zelf aan en uit zetten wanneer er volgens het systeem daar behoefte aan is :Y)
Volgende stap is een sonar sensor aan de ESP bevestigen om zo een ruwe inschatting te geven van de hoeveelheid pellets in de voorraadbak,

Helaas moet ik vandaag de kachel uit zetten en van zijn plek halen, omdat morgen de stukadoor komt om de muren te doen en het plafond te repareren (er zat in het gipsen plafon een groot gapend gat vanwege de enorme kachelpijp die er eerst zat. De stukadoor maakt een mooi gaatje van 12 cm waar de pijp van 80mm doorheen gaat en dan een rozet eromheen. Hopelijk is dinsdag dan de hele 'verbouwing' rondom de pelletkachel klaar.

• Koffie
  • Laatst online: 11:07

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

quote:
albert04 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:40:
Ik ben aan het oriënteren in pelletkachel. Ik zou graag willen weten of het ook in ons voordeel is. Ik heb uiteraard naar de prijzen en type pelletkachels bekeken. Daarnaast heb ik ook een berekening gemaakt. Ik weet niet of dit klopt, maar ik heb als voorbeeld de maand augustus van vorig jaar gepakt. Het verbruikt van gas is dan alleen op koken en douchen gebaseerd.

Als wij een pelletkachel nemen, wil ik hem dan ook alleen voor het verwarmen van het huis/woonkamer(35m2). Boven verwarmen is geen must, aangezien wij daar meestal het raam op een kiertje hebben. Het gaat daarom ook alleen om de kachel, niet om een ketel/cv functie.

Op dit moment heb ik een HR ketel en een hete luchtverwarming icm een WTW van ongv 10 jaar oud. Ik ben niet tevreden over de luchtverwarming. In de winter vind ik het echt te koud in ons woonkamer terwijl de thermostaat 21 graden aangeeft, zo voelt het totaal niet!
Naar ik van een collega begrepen heb, komt dat omdat dergelijke systemen toch een soort 'tocht' veroorzaken die koud aanvoelt, ook al is het warme lucht.
quote:
Maar wat ik nu afvraag, is een besparing van ongv 250-300 euro op jaarbasis de moeite waard om een pelletkachel aan te schaffen? Ik heb een berekening op basis van 986m3 aan gas, wat alleen de verwarming stookt, gemaakt. Ik kom dan op 1453kg(1m3 is ongv 1.5kg) aan pellets. Basis van 4.5 euro per 15kg kom ik op een bedrag van 435 euro. Gas is dan 687 euro op basis van 0,71 per m3, incl alles behalve de netwerkkosten uiteraard (want die betaal je sowieso per maand)
In het kader van jezelf rijk rekenen : gas zal (denk ik) sneller in prijs stijgen dan pellets?
quote:
Ik vraag mij eigenlijk ook af of de pelletkachel met kanalisatie ook op de bestaande luchtkanalen van de luchtverwarming kan worden aangesloten. Geprobeerd te Googlen, maar hier is niets over te vinden.
Volgens mij kan dit niet, omdat de pelletkachel de kanalen zal voorzien van warme lucht met een fan, waardoor er een fan tegen je WTW installatie aan staat te duwen.

Zo, verbouwing is hier eindelijk klaar!
http://zooi.oostindie.com/images/16220170104_195904_tn.jpg

• Roofingburner
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 12:03
quote:
freakie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:44:
@ Roofingburner

Mag ik vragen waar jij je Wodtke Family gekocht heb? Tevreden over dit bedrijf? Snelle en goede levering?
Ik ben eerst bij de importeur geweest, die zit toevallig in Heerhugowaard waar we wonen. Hier de kachel in werking gezien. Hij verwees me door naar 2 bedrijven die allebei een prijs gemaakt hebben. De een was iets duurder dan de ander (die gaf iets meer korting) maar onze gunning ging naar het andere bedrijf (Pelletkachel Boet in Schoorl)

Qua levering was het eigenlijk easy peasy. Besteld en een dag of 4 later kreeg ik een belletje van de transporteur dat hij de kachel kwam brengen. Zat prima verpakt op een pallet en de kachel binnen gezet.

Toen moest ik helaas nog een paar weken wachten omdat de firma die ons rookgaskanaal had geleverd (we hadden al een pelletkachel) niet snel genoeg een nieuw 2-stuk kon leveren. Onze vorige kachel had een 80 mm uitgang maar het kanaal had ik al 100 mm gemaakt met een verloop naar 80 mm. Dit verloop moest weg omdat de nieuwe kachel rond 100 mm was.

Toen het t-stuk binnen was heb ik zelf een betonboorder geregeld, de gaten in de gevel aangepast, de kachel geplaatst en aangesloten.

Nou en dan vullen, wachten en draaien maar. Niets afstellen of moeilijk gedoe.

Afgelopen maandag zijn de importeur en de eigenaar van Pelletkachel Boet bij ons thuis geweest om de kachel officieel in bedrijf te stellen. Eén parameter moest iets bijgesteld worden maar verder niets.

Wat mij betreft probleemloos dus.

Bij nader inzien trouwens wel een minpuntje. Toen de kachel voor het eerst een uurtje bezig was stond de kamer dus blank van de rook. Geen verbrandingsrook maar meer een smerige lucht van olie wat aan het verbranden is. Dit heeft zowat een hele middag geduurd. Achteraf had ik dit van tevoren willen weten want dan waren we mooi weggegaan.

Roofingburner wijzigde deze reactie 13-01-2017 15:07 (9%)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

quote:
Supertip schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:30:
Dat die gevel doorvoer er komt is wel zeker, in de nok gaat niet we hebben plat dak en er zit een balkon boven de kachel. En de muur is van hele donkere steen en voeg dus dat het vuil wordt is niet zo erugghh.
Er zijn wel meer en betere redenen dan "vuil worden" waarom je tot boven de nok moet komen, dat is hier al meermaals aangehaald.

• reneeke1970
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 05:38:
[...]

Gaat best, ik heb het ook al jaren, enige is dat je de kachel iets anders af moet stellen kwa parameters. En hang hem aan een ups voor eventuele stroomuitval, je hebt immers geen trek in de schoorsteen.
En Monteer aan je aanzuig stuk ook een slang en pak lucht van buiten, blijft de rook ook buiten bij stroom uitval of na smeulen......

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Dennis1109 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:31:
Ik ben wel in Lemmer geweest. Maar die wilde voor een Artel Comfort met 1000l buffer de genoemde 12-13k hebben. Voor dat geld heb je ook een Blueburn.
Ok
Dat is serieus geld ja. Ik weet ook dat er mensen zijn die net over de grens in duitsland kopen, het is een nederlander die daar zit.
Ik kan alleen niet zo snel vinden hoe die heet, misschien is er iemand anders die het weet.

@ hierboven
Daar zijn ze juist iedeaal voor imho, een pelletkachel voor een 1000,- met 500 subsidie kan best, artel elite bijv.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:58:
[...]
Ik kan alleen niet zo snel vinden hoe die heet, misschien is er iemand anders die het weet.
http://www.123-kaminofen.de/nederlands.html ?

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
crazyharrie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:13:
[...]

Zou je deze na de kattebak nog in de kachel kunnen verwerken ook? _O-
Nat hout rookt he ;)

• ppFreddy
  • Laatst online: 12-01 15:48

ppFreddy

gewoon Frederik

quote:
Hkuit schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:19:
[...]

Per 210 kg?
Nee joh, per 780 kg, dus 10 kg voor 2,88
Misschien heb ik het niet goed verwoord:
Makro verkoopt de Season pellets (die volgens sommigen ook Plospan zijn, hoewel niet bevestigd) aan 213 EUR per pallet van 990kg.
Hier werd eerder gesproken van Plospan aan 225 kg per pallet van 780kg (dus 12 EUR meer voor 210 kg minder)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• reneeke1970
Plospan is geen seasons,heb ze naast elkaar gezien en zijn ook twee verschillende fabrieken

• Rol-Co

Rol-Co

De biodom is toch een pelletketel? Dus de keuze in pellets is meer afhankelijk van de warmte die je wilt hebben? Veel uren branden is een goedkope pellet ideaal, weinig uren met meer hitte is de plospan donker goed.
De biodom lijkt me een apparaat met veel uren i.p.v een paar uur in de kamer dus heb je een goedkopere pellet nodig met desnoods wat minder warmte.

Of zelf gaan maken :)

• ppFreddy
  • Laatst online: 12-01 15:48

ppFreddy

gewoon Frederik

quote:
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:18:
[...]

Ja kan ook, maar kiepen is makkelijker dan scheppen.
Voor jouw kachel wel, die van mij wordt opgevuld via een lade, dan zijn kleinere scheppen gemakkelijker.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
R19i80k schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:38:
[...]

Oke, ik stook Plospan bruin, ff paar zakjes gehaald om te proberen.
Maar de vonken uit het bakje? Is dat normaal?
Of zou je meer pellets toevoegen dan ipv ventilator zachter te zetten?
Heb je die vonken tijdens branden of door het in werpen van pellets? Als je in het bakje kijkt als hij brand zie je dan pellets dansen, zo ja mag hij wel wat lager.

• tBoz
  • Laatst online: 08-05 07:14
quote:
Lennart schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:16:
[...]
Daar kan ik zo onderhand uit eten, het lijkt me dat de pellets niet aangestoken worden ;-)
Dus er ligt een hoop pellets in? Die zou ik dan nu helemaal leeg en schoon maken, de kachel zal zo nooit gaan starten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Ik heb deze http://www.houtencvkachel.nl/pcvke.php
En in garage heb ik een biodom staan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 06:07
Hoe is de kwaliteit van de Biodom?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
groxgrox schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:38:
Sinds gisteren een palazzeti lia staan maar die komt niet door de startfase...hij geeft dan aan geen pellettoevoer en gaat dan na 10 minuten weer uit.

Samen met de verkoper al verschillende parameters aangepast, waaronder vijzel, temperatuur (lager zetten om hem door het startprogramma te halen)....niets lukt helaas en hij blijft in de foutmodus schieten.

Iemand een idee hoe dit kan? Kachel is nieuw gekocht.
Maar je krijgt wel pellets?
Zo ja de kunnen het 2-3 dingen zijn.

De 10 min is krap zat, dat hebben de meeste kachels wel nodig, de beveiligings tijd staat vaak op 15-18 min.
De rookgas ventilator staat te laag tijdens deze fase
Te weinig pellet toevoer in deze fase en slechts 10 min.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:30
quote:
groxgrox schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:38:
Sinds gisteren een palazzeti lia staan maar die komt niet door de startfase...hij geeft dan aan geen pellettoevoer en gaat dan na 10 minuten weer uit.

Samen met de verkoper al verschillende parameters aangepast, waaronder vijzel, temperatuur (lager zetten om hem door het startprogramma te halen)....niets lukt helaas en hij blijft in de foutmodus schieten.

Iemand een idee hoe dit kan? Kachel is nieuw gekocht.
Ik ken de kachel niet, maar ik zie geen storing 'geen pallettoevoer' in de handleiding.
http://www.palazzetti.nl/DownloadFile.aspx?id=1216 pagina 22
Welke foutmelding is het, en heb je wel degelijk pellets?

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peulkn
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 24-05 16:02
Rookgastemperatuur komt boven de 110 graden, normaal moet de kachel met 100 graden overschakelen naar de operafiefase

Gasloos | techneco loria 6004 | atlantic explorer 200fs | 5525wp ZZO 45° Twente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
peulkn schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:06:
Rookgastemperatuur komt boven de 110 graden, normaal moet de kachel met 100 graden overschakelen naar de operafiefase
Ok
Ik begreep uit het verhaal dat hij nog helemaal niet gestart was. Mijn kachel schakelt bij 65 graden om naar fire on om vervolgens een aantal minuten te stabiliseren en gaat dan op eco of andere ingestelde stand.

De 15-18 min waar ik het eerder over had is de 65 graden die binnen die tijd bereikt moet zijn. Maar dat is bij jullie wel het geval aangezien je al 110 graden rookgas hebt.

Klinkt als een foute print o.i.d waardoor hij niet doorstapt naar zijn volgende cyclus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roan87
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 30-12-2017
Heerlijjke palletkachel met voldoende capaciteit gekocht: MCZ Tube in zwart. Degelijk apparaat. Tot nu toe ben ik overwegend positief over het gebruik in de eerste maand.

Van het 'No air' had ik wat meer stilte verwacht. Een andere puntje is de kevlar-band van het deurtje. Deze plakt in koude toestand, wat lastig is bij het schoonmaken. De eerste keer trok ik deze finaal los. 80(
Als ie nog warm is gaat het makkelijker, maar je kunt hem dan niet te lang open laten staan. Krijg je een foutmelding...
Hier komt de installateur/verkoper nog op terug.
Ook de programma's en de thermostaat (in afstandbediening) moet ik nog wat beter uitkienen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JRBosma
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22-05 17:02
quote:
Pos2007 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:12:
Vandaag geïnstalleerd een Haas en Sohn HSP 2.17 Premium (8kW). Ook direct 975kg pellets bij besteld van Elite. Laat de winter maar komen! :)

[afbeelding]

Bedankt @JRBosma ;)
Leuk om hier terug te vinden :D

Veel plezier met je kachel!!

• groxgrox
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 26-05 08:48
quote:
Fly-guy schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Ben ook op zoek in het oosten, ga zelf een keer naar het stokertje, met een paar plekken in het oosten.
Weet uiteraard niet hoeveel er daar staan.
Ik heb een palazetti gekocht bij stijlhoeve. Zitten in fleringen. Heeft een heel aantal kachels staan (en branden zodat je vlambeeld kan zien). Vriendelijke verkoper en goede service wanneer er wat is (ook belangrijk!)
Webadres; http://www.stijlhoeve.nl

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Snipercamper
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22-05 11:39
@marcohoorn Doe ik hij wordt eind van de maand geplaatst.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
rookie no. 1 schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:52:
Heb nog even een aantal keer geprobeerd en de melding 'working, modulating...' met een rustige vlam heb ik inmiddels tot ongeveer 5 minuten gekregen. Daarna weer 'Encoder coclua' en in storing.

Nog even gezocht op Italiaans naar Nederlands en kan iets van schroef/slakkenhuis geblokkeerd betekenen als ik het goed heb.

Ook inmiddels één keer gehad dat de kachel dacht dat er vuur was wat niet het geval was en maar door ging met pellets in het brander bakje gooien. Uiteindelijk weer in dezelfde storing, maar ik moest wel even lachen aangezien ik niet kon uitvinden hoe ik de pellets uit de voorraad bak kan halen voor controle van de bak. Techniek staat voor niets...

Monteur komt maandag al langs, dus ben benieuwd.
Ja wel beter, het zit niet fris met hem.

• von smallhausen
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23-01 10:47
Hoi

Ik ben nieuw hier en zal me ff voorstellen.
Ik ben Jos 58 jr ,getrouwd en 2 ,,nog,, thuiswonende kinders.
Ik woon in het buitengebied .en heb in 2016 een pelletketel ,pelling eco 50kw,gekocht.

Met deze ketel ,die in de werkplaats staat,verwarm ik nu mijn kantoor en werkplaats,omdat er toch ruimschoots voldoende capaciteit over is,ga ik binnenkort ook de cv van het woonhuis op de pelletketel aansluiten,in eerste instantie zonder buffer.
Hiervoor moet er een 32 meter lange [2x22mm] geisoleerde grond leiding van de werkplaats naar het woonhuis gelegd worden,die ligt al klaar.

Maar dan, heeft er iemand een aansluitschema,wat goed werkt,dat ik kan volgen?

• Brehan
  • Laatst online: 08-12-2018
quote:
Wes46 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:04:
Mijn vriendin en ik willen graag een kachel in de woonkamer. Wij zitten te denken aan een pelletkachel. Het liefst één die er voor zorgt dat de CV verwarming niet meer aan hoeft. De woonkamer is vrij klein, ongeveer 35m^2. Op de plek waar de kachel moet komen heeft een open haard gezeten en een rookkanaal naar het dak is dus aanwezig. Dit is echter een buis van 200mm.

De volgende pelletkachels heb ik gezien welke mogelijk een optie zijn:
Artel Petite (1000 euro)
Edilkamin Slide (1800 euro)
Nordic Fire Natura 7 (3000 euro)

Mijn vriendin vindt een laag geluidsniveau belangrijk. Hetgeen wat ik belangrijk vind is een goede warmte, de aanschafprijs en verbruik van pellets.

De vraagstukken waar ik mee zit:
- Hoe zijn de geluidsniveau's van deze 3 kachels ten opzichte van elkaar?
- Voelen deze kachels, of een pelletkachel in het algemeen, net zo warm als een houtkachel als je ervoor staat?
- Is een pelletkachel aan te sluiten op het huidige 200mm rookkanaal? Wellicht met een nieuwe buis door de bestaande heen?
- Heeft er iemand goede ervaringen met een bedrijf die zowel de pelletkachel kan leveren als het rookkanaal kan bekijken/aanpassen/installeren?
- De pelletkachel zou naast een tv-meubel en de bank komen te staan. Ervan uitgaande dat er niet continu op 100% gestookt wordt. Zijn er minimale afstanden tussen de kachel en een meubelstuk nodig om te zorgen dat het meubelstuk er geen last van gaat krijgen?
Artel Petite maakt wel wat geluid.....
Zeker in hooglast hebben we de ventilatorsnelheid hoger die de kamer in blaast (omdat ander de uitlaatgassen te heet worden) dan klinkt het ook echt als "TURBO"...
In de eco stand tot max 3 is het goed te doen.
De vijzel hoor je wel, en het vallen van de pellets.

Verder zijn wij erg tevreden over de Artel Petite. Behuizing is degelijk, maar spuitwerk is wat minder zoals de deur.

Standaard uit de doos brande de kachel al erg goed, 100%naaldhout pellets...

De as is zo schoon en droog (beetje bruin/grijs van kleur) dat het niet eens aan de vingers plakt. Het ruitje kan gewoon met een kwastje en stofzuiger afgedaan worden zonder dat het kleeft of een vieze boel word.

• reneeke1970
quote:
von smallhausen schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:54:
Hoi

Ik ben nieuw hier en zal me ff voorstellen.
Ik ben Jos 58 jr ,getrouwd en 2 ,,nog,, thuiswonende kinders.
Ik woon in het buitengebied .en heb in 2016 een pelletketel ,pelling eco 50kw,gekocht.

Met deze ketel ,die in de werkplaats staat,verwarm ik nu mijn kantoor en werkplaats,omdat er toch ruimschoots voldoende capaciteit over is,ga ik binnenkort ook de cv van het woonhuis op de pelletketel aansluiten,in eerste instantie zonder buffer.
Hiervoor moet er een 32 meter lange [2x22mm] geisoleerde grond leiding van de werkplaats naar het woonhuis gelegd worden,die ligt al klaar.

Maar dan, heeft er iemand een aansluitschema,wat goed werkt,dat ik kan volgen?
Ik adviseer je toch een buffer te plaatsen. De werkplaats, woning en kantoor geef je ieder een eigen circulatie pomp met eigen ruimte thermostaat. De pellets kachel houd enkel de buffer op temperatuur.
Mocht je later op warmtepomp over gaan dan kan die de buffer warm houden zonder verdere aanpassingen.

• von smallhausen
  • Laatst online: 23-01 10:47
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:30:
[...]

Ik adviseer je toch een buffer te plaatsen. De werkplaats, woning en kantoor geef je ieder een eigen circulatie pomp met eigen ruimte thermostaat. De pellets kachel houd enkel de buffer op temperatuur.
Mocht je later op warmtepomp over gaan dan kan die de buffer warm houden zonder verdere aanpassingen.
reneeke,
Je hebt gelijk,het is idd beter om meteen die buffer/boilertank te plaatsen,en daar niet op te gaan bezuinigen.
Ik kan dan nadien makkelijker een combi maken met of warmtepomp of zonneboiler.

Dan is het ook nog makkelijk te regelen met die 3 aparte pompjes :) geschakeld via een draadloze thermostaat.

• Infinion
  • Laatst online: 10:05
Sinds afgelopen mei de Austroflamm Clou in huis. Prijzig in aanschaf, maar wat een mooi ding! (Ik kom van een Kalfire openhaard met liftdeur, wat een gedoe in vergelijking)

Afgelopen week een flinke pellet pellets laten bezorgen en nu het wat kouder wordt in de avond fijn en gezellig het apparaat aan. Vandaag gestookt van 18.7c naar 21c in 1 uur tijd, valt me flink mee hoe rap dat gaat.

Austroflamm

• Joris v L
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 25-08-2018
Na enige vertraging (verlate levering, rotte schoorsteen) hebben we hem nu toch brandend. De Edilkamin Jane in het zwart. Lekker stille kachel en past perfect voor onze schouw. Het installeren van de 100mm flexbuis was best wel spannend omdat tijdens dit karwei de schoorsteen afbrak (was er aan gaan hangen). Maar nadat deze opnieuw opgemetseld was, was de rest kinderspel. Brand nu de pellets van de Cranenbroek (2.25 de 10KG in de actie) en tot nu toe alles perfect. Foto post ik wel als ik weet hoe :)

• reneeke1970
quote:
Darkz0rs schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:38:
[...]

Volgens mij wordt er wel degelijk een uitvoer bij de nok geadviseerd. Als je buren gaan klagen Ken je aan de bak. Boven de nok kan niemand klagen. Isolatie is handig tegen condens. Maar vergeet vooral niet dat de pijp niet bloed heet word dus zal je al condens krijgen. Vandaar inderdaad de condens dop. Af en toe er ff af. En schoonmaken volstaat.
Boven de nok lukt me net niet, maar ik zie wel af van de gevel, vandaar dat ik geschikte dak doorvoer zocht maar die zijn er niet heel specifiek.

• ktullemans88
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 23-05 17:28
Hallo,
Ik ben het forum al een tijdje aan het volgen en een maand geleden een zonnecollector met 48 heatpipes en 600 liter boiler geplaatst. Momenteel staat de boiler ingesteld als retour verhogend voor de cv ketel. De boiler is een hygiene boiler, en is gevuld met cv water en heeft een extra warmtewisselaar voor het kraanwater. Omdat boiler ook geschikt is voor aansluiting van een hout kachel of pellet cv ben ik mij hier de laatste tijd in gaan verdiepen.

Helaas kwam ik erg veel informatie tegen over pellet kachels ipv een pellet cv. (gelukkig is er in het buitenland meer over te vinden.) Ik wilde geen pallet kachel omdat ik geen lawaai in de woonkamer wil en al een sfeerhaard heb... De gehele woning is verder voorzien van vloerverwarming.
De zonneboiler is nu een twee weken operationeel en krijg de boiler tussen de 55 en 60 graden. De pellet cv dient dus enkel voor de donkere en zeer koude dagen.

Mijn intentie was om een pellet cv te vinden die tussen de 3000 en 3500 in aanschaf zit. Echter kwam ik snel van een koude kermis thuis omdat de meeste ketels in Nederland en België al snel duurder zijn. Daarnaast bleken ketels met een automatische reiniging al snel een 3000 euro duurder. Toen op het merk Centrometal gestuit. Deze produceert ketels in Kroatië. Er is erg veel over te vinden op het internet met uitgebreide handleidingen, filmpjes en reviews. Daarnaast erg goed geïsoleerd en voorzien van een uitgebreide besturing met veel mogelijkheden en touchscreen. De ketel staat in de ISDE subsidie lijst. Een paar weken geleden de stoute schoenen aangetrokken en een ketel besteld, een Peltec 18kw automatische reiniging met lambda sonde! Overigens ook verkrijgbaar bij houtcvholland.nl voor 5995 euro! In Kroatië besteld voor 3150 euro plus een 300 euro aan verzending. Scheelt toch een hoop!

Gisteren de ketel binnen gekregen en zal in de komende weken mijn bevindingen bij aansluiting en in gebruik name delen.

Onderstaand nog enkele foto's, de pellet silo moet ik nog opbouwen en zit straks vast aan de rechterkant van de ketel.

Groet,
Koen

http://i67.tinypic.com/vhuipx.jpg
http://i66.tinypic.com/14iideg.jpg
http://i65.tinypic.com/ba8a8.jpg

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

quote:
Yucon schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:04:
Heeft iemand hier wel eens iets 'smarts' gebouwd om de inhoud van de pelletbak te monitoren?
Als ik het me goed herinner, heeft @Koffie daar ooit een poging toe gedaan?

• hack_attack_2
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22-05 05:13
Beter laat dan nooit:

victoria classic ,

veel problemen met "power failure" fout.
Verkoper en producent beweren dat ie achter een UPS dient te staan.
Dus de grootste onzin die bestaat.
De kachel willen ze terug ophalen, maar geen bericht over terugbetaling noch vervanging.

Negatief advies dus.
Lekker goedkoop = waardeloos dus...

hack_attack_2 wijzigde deze reactie 23-11-2017 05:45 (3%)

• Snipercamper
Ik had beloofd de ervaring met mijn dielle te beschrijven en dat zal ik dan bij deze ook maar doen :)

We hebben gekozen voor de techniek van deze pelletkachel omdat hij echt anders is dan de andere kachels.
Op dit moment heb ik hem 5 weken in gebruik en bevalt me eigenlijk prima ik heb hem nu na drie weken gereinigd omdat ik niet zeker wist hoe hoog het as mag komen, maar eigenlijk kon er nog wel een stookweek bij. De kachel gaat bij mij in een wachtstand waardoor hij letterlijk het vuur bewaart en als ik weer warmte nodig ben start hij dan zo weer op met de gloeiende kooltjes van de pellets zonder de startkaars aan te doen.
ze hebben bij mij de instellingen wel veranderd omdat ik de wachttijd tussen uitgaan en starten wat te lang vond zat wel 5 graden tussen en nu gaat hij 1 graden onder de gewenste temperatuur weer aan en wacht bij vraag een aantal minuten of het echt nodig is ook bij uitgaan doet hij dit.
van alle pelletkachels die ik bekeken heb is dit echt een heel rustig vuurtje en het geluid is voor mij ook prima te doen. hoor geen pellets vallen en de ventilator is tot stand 3 stil daarboven hoor ik de lucht wel maar is niet storend.
wat ik het meest geweldig vind is dat ik de kachel enkel af en toe hoef bij te vullen en absoluut geen zorgen hoef te maken over het schoonmaken want dat doet hij zelf wel en zelfs de ruit blijft gewoon netjes schoon op een paar vlekken na maar als ik de kachel een keer goed doorstook worden die vlekken gewoon wit en kan ik ze met de vingers er al af poetsen.
Heb de dealer nu gebeld om ook de internetmodule aan te schaffen dan kan ik ook mooi meekijken wat hij doet, hier was ik nog niet over uit maar heb nu een demo gezien en vind het het geld wel waard.
Ben blij met mijn keuze en heb ook wat vrienden en familie over de vloer gehad die nu een pelletkachel willen

• Snipercamper
@Darkz0rs kijk anders eens naar dit systeem https://www.diellepelletkachel.nl/werking/ die heb ik ook en hoef niks in te stellen, bevalt me erg goed tot nu toe.

• Darkz0rs
  • Laatst online: 10:44
@Brehan klinkt idd logisch, ik moet zeggen hij draaide hier altijd redelijk kort op max snelheid. Je kan ook je temperatuur verlagen door evenredig pellets en lucht te verminderen. Je verliest nu alleen in turbo (pot5) wat warmte in je schoorsteen.

• Darkz0rs
Ik heb vandaag de verkoper over de vloer gehad, die was de importeur ook kots beu. Maar gewapend met schuurpapier, spuitbus.. hittebestendig isolatie band (op basis van siliconen) en nou de kachel is absoluut als nieuw "is hij ook" en geen rammeltje, geen brom, geen resonantie... Niks. Jeetje... Zou het dan na 4 kachels... Nu goed zijn.....

• jaapgvk
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14-01 01:21

jaapgvk

dus...

quote:
Brehan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:31:
[...]

Dat was mijn theorie ook...
Een pelletkachel gaat nooit zo rustig branden als een haardvuur, blijft altijd een geforceerd vuurtje wegens de ventilatie.

Blijkbaar heb je met een korte pijp weinig natuurlijke trek denk ik, daarom staat die iets sneller qua snelheid. Ook blijft dan je ruit mooi schoon!. Ik heb geprobeerd volgens jou theorie ook af te stellen tot het super mooi branden deed. Gevolg was veel roet, veel slak en zelfs niet goed willen starten hierdoor! De Petite is gewoon een wat kleiner feller kacheltje anders kan het nooit aan de 6kw komen.

Hoe groter en zwaarder de kachel des te mooier en rustiger kan je het afstellen.
Ik ben nu een dagje met jouw instellingen aan het stoken. Nu zitten de temperaturen tussen de 100 en de 150 graden (1 t/m 5). Een stuk beter dus! Ik ga nog een paar dagen verder met testen.

@Darkz0rs Je had inderdaad gelijk. Ik had al het idee dat de hoogste standen simpelweg te hooggegrepen zijn voor deze kachel. Toch vreemd dat ze de kachel leveren met een standaardafstelling die de kachel in de hogere standen inefficiënt maakt...

Op zich...

• Darkz0rs
Helemaal eens, mensen moeten zich beseffen dat ze letterlijk met vuur spelen. En dat een rookgas afvoer altijd in de vrije zone moet uitmonden.

Tenslotte hebben we ook buren met wie we graag rekening houden.

En ja natuurlijk geven we hier advies, maar ik bemerk ook veel cowboy installaties.

• reneeke1970
quote:
von smallhausen schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:01:
Hoi ariedude
Sinds vorige week woensdag heb ik mijn pelletketel , 50 kw,die in mijn werkplaats staat,via een 32 meter lange ondergrondse leiding verbonden met mijn woonhuis.
Omdat ik,net als jij,zoveel mogelijk wil verwarmen met de bestaande,1991,vvw,ben ik druk bezig het zaakje af te stellen.
Denk aan,max buffervat temperatuur,min buffervat temperatuur,max watertemperatuur vd ketel etc.

Daarom weet iemand hoe ik het beste de buffervat (800l) min en max temperatuur in kan stellen,zoals gezegd probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de vvw.
Ik stuur mijn buffer met een jumo regelaar als thermostaat. Hysterese is instelbaar. Dus dan kun je verwarmen tot 85 graden op laagste vermogen stand, en weer aan laten slaan op bv 30 graden. Zo maak je de langste brander runs. Als je vvw die hoge temperatuur niet kan hebben een meng ventiel in je aanvoer leiding.
Pagina: 1 2 3

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True