Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ook ik heb wel interesse in een inbouw pelletkachel.
Ik zit met een paar vragen, er staat hoofdverwarming in de subsidievoorwaarden.Ik heb al een wp zonder subsidie, dat hoeft geen hoofdverwarming te zijn natuurlijk en wat niet weet.... Zou dat een reden zijn om subsidie te weigeren?

Welke capaciteit zou afdoende zijn, het moet niet te warm worden. Ik wil de bbg gezellig verwarmen, de is rond de 125m3. Ik las datt veel kachels teveel warmte leveren om mooi stabiel te branden.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721850

@slonzo,
Sinds een paar weken hebben wij een pelletkachel en wij hebben ook een laminaatvloer. Onze installateur heeft er al vele geplaatst en verzekerde ons dat er geen plaat onder hoefde. En inderdaad is het echt niet nodig. Eigenlijk het enige onderdeel wat te heet wordt om aan te raken is het voorraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 09:55
Hmmm ik heb het "broertje"er onder, de X300 waar bovenstaand filter inzit. Zoals gemeld koekt de as daar vast tussen het aluminium roostertje en het filter. Dat van jou is de X305 welke blijkbaar een soort groot doek-achtig filter heeft. Lijkt me dat de as hier inderdaad niet aan kan blijven vastkoeken of gevangen zit tussen een roostertje en filter.

Als jou ervaringen er goed mee zijn dan is het wellicht het overwegen waard om de kleine upgrade uit te voeren.
Rol-Co schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:52:
[...]

Het ziet er hier bij mijn power plus X305 wel anders uit.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik denk dat er een cm of 20-25 as in zat, dat is van het stookseizoen vorig jaar en dan zuig ik altijd alles op, ook de aslade leeg.
Ik heb een vermoeden dat die van jou als aszuiger verkocht word maar voor iets anders bedoeld is waardoor dat filter snel dicht zit.

Edit:
Je zou deze bij kunnen kopen.
http://www.powerplus.net/...ilter-powx305powx308.aspx

En dit is de zuiger die ik heb
http://www.ts24.nl/produc...iger-1000W-(20L)-POWX305/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja prima, nu na een jaar pas geleegt omdat ik wilde kijken, nodig was het nog niet.
De zuigkracht is ook niets veranderd na schoonmaken/legen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:47
Door de subsidie regeling en mijn wens voor een houtkachel ben ik nu ook aan het rond kijken voor een pelletkachel.
Recent een redelijk nieuw huis gekocht (2008) opgeleverd. Hier in zit vloerverwarming. Ik wil graag een (hout)kachel zo dat ik bij koud weer ook war stralingswarmte heb en de gezelligheid van vuur.

Ik heb een relatief hoog huis. waarbij de nok op 10,5m zit. Een nieuwe rookgasafvoer kwam met een simpele berekening minimaal €1500,- komt dan nog een houtkachel bij.
Een pelletkachel zag ik rond de €2800 euro waarbij nog €500,- subsidie afgaat.

Zijn hier meer mensen die een pelletkachel hebben en vloerverwarming, ik doe het niet uit gas bezuining meer voor de gezelligheid maar wel mooi meegenomen. Vind wel nadeel dat pelletkachel bij stroomuitval niet werkt.

[edit] net nog gelezen dat een pelletkachel niet met een geveldoorvoer mag, dan heb ik dus nog steeds een rookgasafvoer richting de nok. Dan kan het financieel nog wel gaan tegenvallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tito129 op 07-01-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Een pellet en vloerverwarming klinkt leuk maar ik heb de ervaring dat als je de pellet veel gebruikt de vloer steenkoud word, dan zijn er 2 oplossingen.

1) de cv op een openhaard stand zetten (isense thermostaat)
2) een warmtepomp op de cv ( net als ik)

Dat laatste werkt super, zeker icm zonnepanelen, de eerste optie kost gas EN pellets, dus vrij duur.
Jouw probleem van een pelletkachel die bij stroomuitval niet werkt is vrij simpel op te lossen met een 600W ups, die koop je al voor nog geen 150,- .
Dan heb je bij stroomuitval nog een uur om hem uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Laatst online: 21:48
Tito129 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:01:
Door de subsidie regeling en mijn wens voor een houtkachel ben ik nu ook aan het rond kijken voor een pelletkachel.
Recent een redelijk nieuw huis gekocht (2008) opgeleverd. Hier in zit vloerverwarming. Ik wil graag een (hout)kachel zo dat ik bij koud weer ook war stralingswarmte heb en de gezelligheid van vuur.

Ik heb een relatief hoog huis. waarbij de nok op 10,5m zit. Een nieuwe rookgasafvoer kwam met een simpele berekening minimaal €1500,- komt dan nog een houtkachel bij.
Een pelletkachel zag ik rond de €2800 euro waarbij nog €500,- subsidie afgaat.

Zijn hier meer mensen die een pelletkachel hebben en vloerverwarming, ik doe het niet uit gas bezuining meer voor de gezelligheid maar wel mooi meegenomen. Vind wel nadeel dat pelletkachel bij stroomuitval niet werkt.

[edit] net nog gelezen dat een pelletkachel niet met een geveldoorvoer mag, dan heb ik dus nog steeds een rookgasafvoer richting de nok. Dan kan het financieel nog wel gaan tegenvallen.
Volgens mij hoeft de rookgasafvoer niet helemaal boven de nok uit te komen. Dat is als het goed is alleen de eis bij een 'traditionele' houtkachel zonder geforceerde afvoer naar buiten. Die moet natuur heel veel 'trek' hebben en stoot ook veel meer schadelijkere stoffen uit.
Als het goed is volstaat een rookgasafvoer die boven de dakgoot-rand uitkomt.

Ik ben zelf hiervoor ook nog een en ander aan het uitzoeken. Wij hebben een tussenwoning en een geveldoorvoer is bij ons sowieso een 'no go', ook ivm de buren. Hij zal bij ons ook of door het schuine dak moeten op een meter of 5/6 of op de 2e verdieping door de achtergevel eruit laten komen en dan langs de muur omhoog tot voorbij de dakgoot.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:49
Tito129 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:01:
Mag ik vragen waar je dit gelezen hebt? Ik lees op verschillende sites dat dit helemaal geen probleem is, je moet alleen buiten wel ook nog de hoogte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Laatst online: 21:48
Een eenvoudige uitmonding direct uit de gevel op een paar meter hoogte is natuurlijk gemakkelijk aan te brengen, goedkoop, simpel en natuurlijk makkelijk te verkopen. De bijkomende kosten blijven dan beperkt voor de consument. Er zijn ook partijen die iets uitgebreider informeren , zoals je hier kan lezen: https://www.stokertje.nl/kachelpedia/pelletkachel

Er staat duidelijk:

(letterlijke citaat website)
Een compleet rookkanaal tot boven de nok is niet altijd nodig bij een pelletkachel (maar formeel wel de beste keuze en geheel conform Bouwbesluit), maar de uitmonding van het rookkanaal moet wel minimaal boven de dakrand/dakgoot uitkomen. Als een leverancier een muurdoorvoer adviseert, moet u zich vragen stellen rondom zijn ervaring en/of betrouwbaarheid.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het kan inderdaad, of het helemaal volgens de regels is is een 2e al gaan die voor pelletkachels/houtvergassers nog wel veranderen, het lijkt kwa uitstoot niet op een openhaard.
Ook moet je rekening houden met de 2 meter afstand naar de buren.
Maar ook hier vraag ik mij af, ik moet echt zowat in de pijp kijken wil ik wat ruiken, ja ruiken, nog niet eens rook dus er is niets te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Laatst online: 20-12-2024
Rol-Co schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:13:
Jouw probleem van een pelletkachel die bij stroomuitval niet werkt is vrij simpel op te lossen met een 600W ups, die koop je al voor nog geen 150,- .
Heb wel eens naar een UPS voor mijn normale CV ketel gekeken, maar heb begrepen dat de stroom die uit de goedkope dingen komt niet sinusvormig genoeg is voor pompen, ventilators en andere motortjes.

Zie ook: Klusidee forum: werking van een UPS i.c.m. cv pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Ik heb weleens stroomuitval gehad terwijl de kachel brandde. Er liggen nooit veel pellets tegelijk in het bakje. Wat er ligt brandt in doodse stilte rustig op met een zacht vlammetje. Niks geen last gehad van rook in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05 15:22
mv8tekst schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:48:
Ik heb weleens stroomuitval gehad terwijl de kachel brandde. Er liggen nooit veel pellets tegelijk in het bakje. Wat er ligt brandt in doodse stilte rustig op met een zacht vlammetje. Niks geen last gehad van rook in de kamer.
Ik had het laatst ook. Vlammetje ging gewoon langzaam uit omdat er geen pellettoevoer meer was. En geen rook, want er is voldoende trek. Indien je geen trek hebt kan het zijn dat de rookgassen via de luchtinlaat de woonkamer in gaan. Maar ja, hoeveel rook kan het zijn bij het verbranden van een paar pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Via de luchtinlaat? Zou er niet een soort terugslagklep in kunnen zitten? Ik heb nauwelijks trek (geveluitmonding) en had echt geen rook in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
mv8tekst schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 23:25:
Via de luchtinlaat? Zou er niet een soort terugslagklep in kunnen zitten? Ik heb nauwelijks trek (geveluitmonding) en had echt geen rook in de kamer.
Nee, daar zit geen klep. Schijnbaar had je dus nog voldoende trek om de rookgassen via de afvoer naar buiten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
Rol-Co schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:13:
Een pellet en vloerverwarming klinkt leuk maar ik heb de ervaring dat als je de pellet veel gebruikt de vloer steenkoud word, dan zijn er 2 oplossingen.

1) de cv op een openhaard stand zetten (isense thermostaat)
2) een warmtepomp op de cv ( net als ik)

Dat laatste werkt super, zeker icm zonnepanelen, de eerste optie kost gas EN pellets, dus vrij duur.
hier ben ik wel benieuwd naar. onze ZB installateur doet ook aan pelletkachels en zei dat in ons huis (iets met preken voor eigen parochie) het vrij simpel is om een pelletkachel te plaatsen in de woonkamer. Had zelf altijd bedacht dat dat ding midden in de woonkamer langs een muur moest staan, maar hij opende mijn ogen en noemde de optie om 1 verticale radiator in de hoek naast de pui te verwijderen, en de CV-aansluiting te gebruiken voor een pelletkachel.

zo heb je een mooie kachel in de hoek, die eigenlijk geen ruimte inneemt (moeten we alleen wat met de vitrage :+ ) en CV-ondersteuning.

Wij hebben ook een ZB waarop dit moment de retour van de CV heengaat, dmv een temperatuurgestuurde driewegklep. Zouden we dan gewoon de CV op de pelletkachel aan kunnen sluiten, en doordat de retour CV toch al door de ZB heen gaat (afhankelijk van temperatuur ZB) de ZB verwarmen?

en over wat voor temperaturen hebben we het dan? tot hoeveel kan je de ZB verwarmen met de pelletkachel?

ik neem overigens aan dat de reden is dat de vloer koud is, omdat de thermostaat natuurlijk bemerkt dat eht in de woonkamer al snel warm is door de pelletkachel, vervolgens stopt met stoken en daardoor de vloer geen warmte meer krijgt. maar dan heb je denk ik een pelletkachel zonder CV-ondersteuning?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Nu weet ik niet precies wat de eisen zijn bij een pelletkachel, maar als je een (domme) houtkachel op de cv aansluit zit je met wat veiligheids eisen (Thermische veiligheid, kraanwater aanvoer en afvoer) waar je rekening mee moet houden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

fabstar81 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:48:
[...]

hier ben ik wel benieuwd naar. onze ZB installateur doet ook aan pelletkachels en zei dat in ons huis (iets met preken voor eigen parochie) het vrij simpel is om een pelletkachel te plaatsen in de woonkamer. Had zelf altijd bedacht dat dat ding midden in de woonkamer langs een muur moest staan, maar hij opende mijn ogen en noemde de optie om 1 verticale radiator in de hoek naast de pui te verwijderen, en de CV-aansluiting te gebruiken voor een pelletkachel.

zo heb je een mooie kachel in de hoek, die eigenlijk geen ruimte inneemt (moeten we alleen wat met de vitrage :+ ) en CV-ondersteuning.

Wij hebben ook een ZB waarop dit moment de retour van de CV heengaat, dmv een temperatuurgestuurde driewegklep. Zouden we dan gewoon de CV op de pelletkachel aan kunnen sluiten, en doordat de retour CV toch al door de ZB heen gaat (afhankelijk van temperatuur ZB) de ZB verwarmen?

en over wat voor temperaturen hebben we het dan? tot hoeveel kan je de ZB verwarmen met de pelletkachel?

ik neem overigens aan dat de reden is dat de vloer koud is, omdat de thermostaat natuurlijk bemerkt dat eht in de woonkamer al snel warm is door de pelletkachel, vervolgens stopt met stoken en daardoor de vloer geen warmte meer krijgt. maar dan heb je denk ik een pelletkachel zonder CV-ondersteuning?
Inderdaad, zonder cv aansluiting, al zou ik dat misschien nog wel eens doen, kachel in de andere hoek, rookgaskanaal door het dak en cv aansluiten op de 25mm die naar boven loopt.

Ik heb nu dezelfde situatie die jij schetst, radiator weggehaald (heel de huiskamer trouwens) en pelletkachel schuin in de hoek met rookgas door de muur, werk als een trein.

Cv aansluiting heeft vaak 22mm aan de pelletkachel, dat kan je niet zomaar aan 2 15mm pijpjes hangen van een radiator, dat geeft te weinig water.

De vloer is overigens lekker warm hoor, de zwembad warmtepomp houd die heerlijk op temperatuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
Ik zie net dat de radiator in de woonkamer inderdaad gevoed wordt door 2*15mm pijpen, welke afgetapt zijn van de slaapkamer er recht boven. Ook deze zijn 15 mm. Ik kan zo even nergens vinden waar de 22 mm overgaat in de 15 mm, maar dat zal dichter bij de ketel zitten dan ik hoop.

Wat voor problemen kan je hier mee verwachten? Uiteindelijk, zelfs al zou je hem op 22 mm aansluiten, dan nog is de rest van het systeem 15. Dus wat is dan het nut of voordeel om hem direct op 22 mm aan te sluiten?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik gok dat hij zijn warmte niet kwijt kan met 15 mm en gaat hij in de maximaal beveiliging. Zou dit er niet op zitten krijg je stoom wat extreem gevaarlijk is.
Maar vraag even advies in een goede zaak die deze kachels leverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061

joramoudenaarde schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:00:
Ik heb al eens eerder zitten kijken, vooral uit interesse, naar pelletkachels. Maar hoe zit dat nou met het verbruik van de pellets eigenlijk?
- ze verbruiken x-aantal kilo per dag, dat zou toch een enórme berg as/kool moeten geven?
- en waar bewaar je de, veelal, 100'en kilo's aan pellets? Ik zie voor ca. €200, 495(!) kilo pellets op 't internet, maar waar laat je in hemelsnaam zo'n hoeveelheid?

Qua prijs vallen ze me eigenlijk alleszins mee, en zelfs het uiterlijk van die dingen oogt vaak veel mooier dan een houtkachel vind ik :)
1meter bij 1 meter bij 1 meter is 1000 liter=ong 650kg pellets
je hebt vast wel 1 m bij 1meter bij 1m ergens in je schuur toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 30-01-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar een ton pellets is meer dan een m3 ruimte >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24
@Btcaelum: Is dat serieus maar zo'n klein volume? Dat scheelt inderdaad weer :) Ik zat al te denken: 650kg moet écht groot zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-03 16:55
Als ik het me goed herinner was 60 zakken van 15 kilo goed voor een (nep) europallet tot (ongeveer) 160 cm hoog.
Bij ons liggen ze op zolder, scheelt een dag stoken want van al dat verslepen krijg je het warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier ook, 2x warm zeg ik altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36409

Freemann schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:40:
[...]

1kg pellets == 4,8kWh
2kg pellets == 9.6kWh
1m3 gas == 8.5kWh
9.6kWh == 1,12m3 gas
2kg pellets == 1,12m3 gas.

Wij stookten vroeger met gemak 5-8m3 gas == 5,60 - 8,96kg pellets per dag.
15kg voorraad is 2-2,5 dagen stoken en daarmee ga je het niet redden als je 10 dagen op wintersport gaat.
We hebben onlangs een nieuwe woning aangeschaft, groot ding van 1120m3 uit 1880. We zijn dus na de eerste maand 300 m3 gas verder bij het stoken van alleen een deel van de benedenverdieping, dus gaan goed kijken naar isolatie mogelijkheden en alternatieve stookbronnen.

Snap echter niet zo goed waar het kostenvoordeel zit van de pallet kachel. Als je 1m3 gas zo'n 55 cent kost en een 1kg pallets een cent of 30, dan is de prijs toch ongeveer gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ik heb geen gas, dus even opgezocht. Ik vind hier https://goedkopeenergieengas.nl/energie/gas/ een gemiddelde gasprijs voor 2016 van 0,65/m3. Mijn pellets (Greenenergy) kosten 0,24/kg. Dan kom je heel anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Anoniem: 36409 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:32:
[...]

We hebben onlangs een nieuwe woning aangeschaft, groot ding van 1120m3 uit 1880. We zijn dus na de eerste maand 300 m3 gas verder bij het stoken van alleen een deel van de benedenverdieping, dus gaan goed kijken naar isolatie mogelijkheden en alternatieve stookbronnen.

Snap echter niet zo goed waar het kostenvoordeel zit van de pallet kachel. Als je 1m3 gas zo'n 55 cent kost en een 1kg pallets een cent of 30, dan is de prijs toch ongeveer gelijk?
De verschillen zijn wat groter. Ik heb 21 cent betaald voor een kilo pellets en ik betaal netto 67 cent voor een kuub gas. Daarnaast had ik een volledig geprogrammeerde klokthermostaat op mijn cv, waardoor ik dus regelmatig stookte terwijl ik niet thuis was.

Met zo'n pelletkachel verwarm je veel gerichter, zowel qua ruimtes als qua tijden. Daarin zit ook een verschil.

Als ik zo de lijn doortrek heb ik tegen het einde van het 2e stookseizoen mijn pelletkachel al terugverdiend. Zonder subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Betaal nu 47 cent bij VandeBron per kuub gas inc energiebelasting en BTW. Snap het punt van bewuster stoken, maar is dat niet simpelweg discipline die je ook kan bereiken met gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan de ombouw van mijn niet gebruikte open haard ( al 7 jaar buiten gebruik ) naar een inbouw pelletkachel.
Ik heb een nieuwe pijp getrokken door het bestaande kanaal, heel goed te doen btw.
Het is een Nordic Extraflame, wat een fantastisch mooi apparaat. En een heerlijke gezellige warmte.
Ik heb 5 merken pallets laten komen om te testen welke het "lekkerst" branden. Iemand goede ervaringen met diverse pellets die hij wil delen?

Super WAF hier, een aanrader.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
crazyharrie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:19:
Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan de ombouw van mijn niet gebruikte open haard ( al 7 jaar buiten gebruik ) naar een inbouw pelletkachel.
Ik heb een nieuwe pijp getrokken door het bestaande kanaal, heel goed te doen btw.
Het is een Nordic Extraflame, wat een fantastisch mooi apparaat. En een heerlijke gezellige warmte.
Ik heb 5 merken pallets laten komen om te testen welke het "lekkerst" branden. Iemand goede ervaringen met diverse pellets die hij wil delen?

Ik stook hier Jekro. Naar volle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Net mijn eerste soort geprobeerd, AKZ pellets.
Branden mooi egaal, maar de ruit krijgt wat bruinig/gelige aanslag.
Ligt dit aan de pellets of moet er iets aan de kachel instellingen veranderd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Je krijgt altijd aanslag. Vooral op de eco-stand/laagste stand. Dan vervuilt de kachel het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

emil_406 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:42:
Je krijgt altijd aanslag. Vooral op de eco-stand/laagste stand. Dan vervuilt de kachel het meest.
Dat verklaard het. De kachel brand heel laag, het is natuurlijk best warm voor de tijd van het jaar.
Maar wel erg gezellig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik ben mij nu ook aan het orienteren omtrend een pellet kachel.
Omdat ik vorig jaar behoorlijk wat zonnepanelen heb geplaatst, moet er ook een lucht-water warmtepomp komen. Die moet als hoofd verwarming gaan dienen, omdat ik ruim voldoende electriciteit heb.
Ik heb nu een jaar als proef volledig electrisch verwarmd met kacheltjes, en dat kwam precies uit.
Warmwater is wel met de cv ketel verwarmd.

De pellet kachel gaat er dus niet komen voor de besparing, maar voor de sfeer en het snelle bijverwarmen, en als backup systeem.

Nu zou ik het liefst een pellet kachel in de woonkamer zetten met een cv water spiraal er in.
Die dan aansluiten op mijn cv systeem waar ook mijn wp en cv ketel aan hangt, samen met natuurlijk een buffervat.
Maar wat zijn de mogelijkheden van regelen op zo'n pellet kachel?
Moet er circulatie zijn in de spiraal? Als ik het alleen even in mijn woonkamer enkel wat warmer wil stoken, en niet het cv systeem, zijn daar dan mogelijkheden voor? Of zit ik dan altijd vast aan de vermogens verhouding van de kachelfabrikant? Die geven bij voorbeeld voor een 15kw kachel 3kw ruimte verwarming, en 12kw cv verwarming. Is hier iets in te varieren?

Een schema hoe e.ea. aan te sluiten heb ik wel.
Benieuwd of hier enige ervaring is onder de lezers.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:19:

Olimp pallet : stinken erg, branden verder goed, veel as, goedkoop, ruit redelijk
Plospan donker: lekkere geur, branden super, erg heet, weinig as, vrij prijzig, ruit snel vies
Plospan licht: lekkere geur, branden super, minder heet, weinig as, vrij prijzig, ruit redelijk
Elite pellet: : lekkere geur, branden erg hard, erg heet, zeer weinig as, goedkoop, ruit goed (wit)

Bij de laatste (elite) is de vlam wat hoger bij dezelfde instellingen, de hele kachel word wit van binnen en zo ook de ruit, wat weer duid op een goede verbranding, en dat op eco.
Olimp had ook erg veel stof in de zakken, de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Bedankt Rol-Co, de Plospan en Elite ga ik zeker ook nog proberen.
Heb de eerste zak AKZ erdoor ( branden super, minder heet, veel as, ruit snel vies )
Ben nu bezig met de Agriselect. ( branden super, erg heet, ruit nog onbekend )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb de pelletkachel nog maar weinig aangehad dit jaar, als het zo door gaat heb ik voor volgend jaar al genoeg. :)
Maar voor wat ik tot nu toe gezien heb is de elite erg goed, plopan wit en donker gemixed ook wel maar was weer wat duurder.
Maar goed, het zit ook een hoop in de afstelling van de kachel, daar is veel mee te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Rol-Co schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:22:
[...]

Olimp pallet : stinken erg, branden verder goed, veel as, goedkoop, ruit redelijk
Plospan donker: lekkere geur, branden super, erg heet, weinig as, vrij prijzig, ruit snel vies
Plospan licht: lekkere geur, branden super, minder heet, weinig as, vrij prijzig, ruit redelijk
Elite pellet: : lekkere geur, branden erg hard, erg heet, zeer weinig as, goedkoop, ruit goed (wit)

Bij de laatste (elite) is de vlam wat hoger bij dezelfde instellingen, de hele kachel word wit van binnen en zo ook de ruit, wat weer duid op een goede verbranding, en dat op eco.
Olimp had ook erg veel stof in de zakken, de rest niet.
Ik neem aan dat je doorhebt dat vergelijken op deze manier niet zoveel zin heeft? Als je de parameters iets anders afstelt, of je luchttoevoer of rookgasafvoer verandert Door vervuiling van je kachel, dan kan ineens een ander merk beter uit je test komen.

Volgensmij kun je beter kijken aan welke pellets je het goedkoopste kunt komen en dan daar je kachel op afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Denk je?
Ik denk dat dat wel mee valt, van bovenstaande pellets is er weing aan de parameters veranderd hooguit 1 +/- op de aanvoer.
Dat heeft dan weinig te maken met de hoeveelheid as en vieze ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:39
Wij hebben ook al enkele jaren een Edil Kamin Tiny.
Door onze hoogte van ons plafond i.c.m. met stadswarmte kregen wij het nooit warm. Nu met de pelletkachel wel!
We stoken op German pellets of Westwalders. Ik kom niet aan de prijs van 24ct/kg, maar eerder richting de 34 cent (totaal incl. bezorgen) en dan laten we ze vanuit Duitsland (7%BTW) bezorgen.
Ook een tijdje op Jekro gestookt, maar die bevielen ons toen niet. Ik hoorde wel dat deze onlangs verbeterd zijn, dus die moeten we dan maar weer eens proberen.

Om een idee te geven van de besparing die wij nu hebben. Ons maandelijkse voorschot daalde van 240 naar 140 euro. Daarbij moeten dan wel de kosten voor de pellets bij opgeteld worden. We verbruiken ongeveer 1000kg per seizoen. Dus ongeveer zo'n 28 euro per maand aan pellets. Het kan zeker nog goedkoper, maar dan moeten we inleveren op comfort. Al met al een TVT van ongeveer 5 jaar. Prima investering dus!

Het enige waar ik nog op zoek naar ben is een goede handleiding om mijn kachel af te stellen op de pellets. Hij regelt het meeste zelf (Leonardo), maar hij kan nog iets gefinetuned worden.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Rol-Co schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:15:
Denk je?
Ik denk dat dat wel mee valt, van bovenstaande pellets is er weing aan de parameters veranderd hooguit 1 +/- op de aanvoer.
Dat heeft dan weinig te maken met de hoeveelheid as en vieze ruit.
De hoeveelheid pellets heeft meteen invloed op de hoeveelheid as. De hoeveelheid lucht heeft meteen invloed op een vieze ruit of niet.

Verhoging of verlaging van de verbrandingstemperatuur door de pellettoevoer en/of de luchttoevoer te wijzigen heeft indirect ook nog eens invloed op de ashoeveelheid en de vervuilingsgraad.

Daarnaast kan er zelfs verschil in de pellets zitten per zak of per partij. Je weet niet hoe en hoelang ze opgeslagen bij de tussenhandel. Dus bijvoorbeeld alleen het vochtpercentage kan al anders zijn. Daarnaast claimen pelletproducenten nog steeds veel afvalhout en zaagsel te verwerken. Die aanvoer is dus ook niet continu gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 08:55
Ik heb een MCZ Tray en die regelt zelf de luchthoeveelheid dmv sensors.
Afbeeldingslocatie: https://www.uwkachel.nl/static/img/T450/mcz/mcz-tray.jpg?v=5557405c
Daarnaast heb ik nog een MCZ Mercury (simpeler model) die we hebben getweakt via het 'geheime' onderhoudsmenu. Hierdoor brandt ie mooi schoon.

Wij hebben de afgelopen jaren German Pellets gestookt en die bevielen goed.

Dit jaar heb ik besteld bij http://www.delangebv.nl/nl/bestellen.
1000 kg voor 300 euro, aan huis geleverd. Wordt goedkoper als je meer bestelt.
Deze donkere pellets geven iets meer as maar branden prima! :P

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Interessant hoor die pelletkachels met de subsidie regeling maar mijn vraag is eigenlijk, is het (fors) goedkoper dan verwarmen op gas?

Wij overwegen een ander huis te kopen en daar 'moet' een nieuwe haard in, dan is een pelletkachel het eerste wat bij me op komt ivm comfort, gemak maar ook energiebesparing. Hij zou dan werken naast vloerverwarming.

En hoe is de verhouding als je kijkt naar een speksteenkachel? Ik kan voor 20 euro per kuub aan gezaagd hout komen en voor 1200 euro heb je tegenwoordig een zware (400kg) moderne speksteen houtkachel (2e hands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
20 euro/kuub gezaagd hout is niet duur maar hoeveel energie/warmte haal je daaruit?
Het rendement van een houtkachel is een stuk lager dan een pelletkachel (groot deel v/d warmte verdwijnt door de schoorsteen; uitgangstemperatuur van een pelletkachel is maar rond de 120 graden)
Bovendien kun je dit jaar subsidie aanvragen voor een pelletkachel.

Een pelletkachel is 'geautomatiseerd'. Het onsteken en schoonbranden gebeurt automatisch. Ook zit er vaak een thermostaatstand op zodat je niet onnodig lang stookt. Uiteraard wel wekelijks even schoonmaken/legen.

Een pelletkachel verwarmt de lucht en werkt redelijk snel. Een houtkachel werkt ook snel maar minder efficient. Speksteen straalt veel langer zijn warmte uit en zal meer comfort geven.
Hoe dit zich tot elkaar verhoudt....lastig.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn pelletkachel. Ik ben van jaarlijks 1800m3 gas naar ongeveer 500m3 gas gegaan.

[ Voor 15% gewijzigd door GadgetFrank op 08-02-2016 13:16 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:18:
[...]

De hoeveelheid pellets heeft meteen invloed op de hoeveelheid as. De hoeveelheid lucht heeft meteen invloed op een vieze ruit of niet.

Verhoging of verlaging van de verbrandingstemperatuur door de pellettoevoer en/of de luchttoevoer te wijzigen heeft indirect ook nog eens invloed op de ashoeveelheid en de vervuilingsgraad.

Daarnaast kan er zelfs verschil in de pellets zitten per zak of per partij. Je weet niet hoe en hoelang ze opgeslagen bij de tussenhandel. Dus bijvoorbeeld alleen het vochtpercentage kan al anders zijn. Daarnaast claimen pelletproducenten nog steeds veel afvalhout en zaagsel te verwerken. Die aanvoer is dus ook niet continu gelijk.
Ik stook hem nu voor het 3e jaar maar ik zie zulke grote verschillen die jij beschijft niet als ik de pellet toevoer 1 tandje hoger of lager zet, toen ik hem net had wel weken bezig geweest om hem naar het zin te krijgen maar nu niet meer.
Dus veelal met dezelfde instelling bovenstaande pellets gestookt, en dat is dus wat ik zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
GadgetFrank schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:11:
20 euro/kuub gezaagd hout is niet duur maar hoeveel energie/warmte haal je daaruit?
Het rendement van een houtkachel is een stuk lager dan een pelletkachel (groot deel v/d warmte verdwijnt door de schoorsteen; uitgangstemperatuur van een pelletkachel is maar rond de 120 graden)
Bovendien kun je dit jaar subsidie aanvragen voor een pelletkachel.

Een pelletkachel is 'geautomatiseerd'. Het onsteken en schoonbranden gebeurt automatisch. Ook zit er vaak een thermostaatstand op zodat je niet onnodig lang stookt. Uiteraard wel wekelijks even schoonmaken/legen.

Een pelletkachel verwarmt de lucht en werkt redelijk snel. Een houtkachel werkt ook snel maar minder efficient. Speksteen straalt veel langer zijn warmte uit en zal meer comfort geven.
Hoe dit zich tot elkaar verhoudt....lastig.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn pelletkachel. Ik ben van jaarlijks 1800m3 gas naar ongeveer 500m3 gas gegaan.
En hoeveel heb je in een jaar aan pellets ingekocht om het gas te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
GadgetFrank schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:50:

Dit jaar heb ik besteld bij http://www.delangebv.nl/nl/bestellen.
1000 kg voor 300 euro, aan huis geleverd. Wordt goedkoper als je meer bestelt.
Deze donkere pellets geven iets meer as maar branden prima! :P
Heb je deze al eens geprobeerd?

http://www.kleinkromhof.n...Iie15Cp6MoCFdZAGwod2tkAcg

Komen op 0,25 p/kg inclusief thuisbezorging en de "nieuwe" Jekro in zilverkleurige zak brand erg schoon. Beter als de oude jekro waar ik nog een zak of 30 van heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
GadgetFrank schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:11:

Zoals het nu lijkt kom ik ook op een besparing van 1300 a 1400 m3 gas. Daarentegen heb ik 1 pallet pellets gekocht a € 252,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Markprinsen schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:22:
[...]

En hoeveel heb je in een jaar aan pellets ingekocht om het gas te compenseren?
Ik heb in oktober 100 zakken van 10 kg gekocht. Ik had er nog een aantal over van het vorige seizoen dus het exact aantal verstookt kg weet ik niet.
Ik gok ongeveer 600-750 kg per seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
emil_406 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:59:
[...]

Heb je deze al eens geprobeerd?

http://www.kleinkromhof.n...Iie15Cp6MoCFdZAGwod2tkAcg

Komen op 0,25 p/kg inclusief thuisbezorging en de "nieuwe" Jekro in zilverkleurige zak brand erg schoon. Beter als de oude jekro waar ik nog een zak of 30 van heb staan.
Thanx, volgende batch ga ik daar bestellen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Volgende week komt de kachelboer mijn Haas & Sohn Pallazza III 519.08 installeren. Hebben jullie van de installateur zomaar de toegangscodes tot de geheime menu's gekregen, of hebben jullie die ergens op het internet gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061

Slonzo schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:51:
Volgende week komt de kachelboer mijn Haas & Sohn Pallazza III 519.08 installeren. Hebben jullie van de installateur zomaar de toegangscodes tot de geheime menu's gekregen, of hebben jullie die ergens op het internet gevonden?
is het mogelijk deze kachel op een cv/boiler aan te sluiten(of ander model van Haas & Sohn) de kachels heb ik wel eens eerder gezien en het zijn werkelijk prachtige dingen?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 08-02-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Die berichten over verbruik gas doen mij wel enthousiast worden zeg!

Ik zie een hele lijst van kachels waar subsidie in zit. Wellicht zitten hier al ervarings experts. Ik heb straks een woonkamer van ca. 58m2 wat dus ongeveer 175 kuub is. Ik zoek de meest voordelige (moderne look) pelletkachel die geschikt is om deze ruimte te verwarmen (wordt ondersteund door vloerverwarming). Weet iemand welke uit de rij ik moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Anoniem: 637061 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:31:
is het mogelijk deze kachel op een cv/boiler aan te sluiten(of ander model van Haas & Sohn) de kachels heb ik wel eens eerder gezien en het zijn werkelijk prachtige dingen?
De mijne in ieder geval niet, van andere modellen heb ik geen idee.
En ja, ze zijn prachtig, maar vergeleken met andere merken zijn ze ook best aan de prijs...

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 08-02-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GadgetFrank schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:42:
[...]

Thanx, volgende batch ga ik daar bestellen _/-\o_
Ook goed is deze.

http://link.marktplaats.nl/a1000118519

Hier het eerste jaar met de pelletkachel 600kg verstookt en daarmee 700 m3 gas bespaard. Vorig jaar met de warmtepomp samen 1100 m3 bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Markprinsen schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:02:
Die berichten over verbruik gas doen mij wel enthousiast worden zeg!

Ik zie een hele lijst van kachels waar subsidie in zit. Wellicht zitten hier al ervarings experts. Ik heb straks een woonkamer van ca. 58m2 wat dus ongeveer 175 kuub is. Ik zoek de meest voordelige (moderne look) pelletkachel die geschikt is om deze ruimte te verwarmen (wordt ondersteund door vloerverwarming). Weet iemand welke uit de rij ik moet hebben?
Misschien dit wat, groot zat voor 58 m2

http://www.mooglik.nl/pelletkachel-italfuoco-julia.html

Als daar nog 500 af gaat word hij wel heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Rol-Co schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:35:
[...]

Misschien dit wat, groot zat voor 58 m2

http://www.mooglik.nl/pelletkachel-italfuoco-julia.html

Als daar nog 500 af gaat word hij wel heel goedkoop.
De italfuoco's staan nog niet op de subsidielijst.

http://www.rvo.nl/sites/d...20februari%202016_def.pdf

Deze lijst wordt bijna dagelijks geupdate.

Ik heb zelf ook een Italfuoco, de 7kw variant.
http://www.warmteloket.nl...uoco-7-en-10-kw#producten

Ik denk dat de julia net te klein is qua vermogen. 58m2 is toch al snel 150m3. Dat is op t randje met 6kw. Ik zou dan kijken naar een 7 of 8kw kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok
Nou 150,- meer is te doen, wel jammer dat ze niet op de lijst staan inderdaad, ik heb een 8kW in een kamer van 11 x 5,40 m en is echt overkill, op eco smoor je het huis al uit, zal met isolatie te maken hebben. ;)

Bevalt de italfuoco ? Zijn ze een beetje stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Rol-Co schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:51:
Ok
Nou 150,- meer is te doen, wel jammer dat ze niet op de lijst staan inderdaad, ik heb een 8kW in een kamer van 11 x 5,40 m en is echt overkill, op eco smoor je het huis al uit, zal met isolatie te maken hebben. ;)

Bevalt de italfuoco ? Zijn ze een beetje stil?
De Italfuoco bevalt zeker. En hij is redelijk stil. Ja, als ik de tv uitzet en het is verder stil in huis, dan hoor ik het wormwiel af en toe draaien. Daarnaast hoor je de ventilator in de hogere vermogensstanden. Dat zal bij een Dielle van 4000,- vast beter zijn.

Ik denk dat het qua prijs/kwaliteitverhouding gewoon goed is. Volgensmij komt de electronica e.d. bij Artel vandaan. En een Artel brand altijd. Het is in elk geval geen chinese rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

De Extraflame P70 h49 staat nu ook op de subsidielijst zie ik ( had al aangevraagd toen hij er nog niet op stond )
Het is een inbouw pelletkachel, en is echt muisstil. Ik hoor alleen de pellets in het bakje vallen.

Nadeel is dat bij het uitzetten van de kachel, deze direct gaat afkoelen op de hoogste ventilatorstand. Duurt 10 minuten en je moet vluchten voor de warmte die vrijkomt.

Is dit bij alle kachels het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
crazyharrie schreef op maandag 08 februari 2016 @ 23:25:

Nadeel is dat bij het uitzetten van de kachel, deze direct gaat afkoelen op de hoogste ventilatorstand. Duurt 10 minuten en je moet vluchten voor de warmte die vrijkomt.

Is dit bij alle kachels het geval?
Volgensmij wel. In elk geval bij die van mij wel. We zetten de kachel ook ongeveer een uur voor we naar bed gaan uit. Voldoende restwarmte om de boel nog aangenaam te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Yep, zelfde hier, van te voren uit zetten inderdaad.

Emil
Ik heb een Kalor, familie van artel, zelfde besturing en dan ook dezelfde parameterlijst waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Rol-Co schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 05:36:
Yep, zelfde hier, van te voren uit zetten inderdaad.

Emil
Ik heb een Kalor, familie van artel, zelfde besturing en dan ook dezelfde parameterlijst waarschijnlijk.
Dat zou maar zo eens kunnen. Volgensmij zijn er een hele hoop merken/modellen terug te linken aan Artel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 734917

Ook hier tevreden pelletstokers. Onze Cola pelletkachel al dubbel en dwars terugverdiend en mede vanwege de subsidie aan het rondkijken naar een tweede pelletkachel. De Dielle lijkt ons wel wat maar vrij prijzig en ik kan nergens echte ervaringen met deze kachel terugvinden. Is het een nieuw merk? Hier iemand ervaring met Dielle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Dielle kachels staan vooral bekend om hun mooie, rustige vlam. Ik vraag me alleen af of het rendement wel zo hoog is. Ik heb het idee dat het meer een sfeerhaard is i.p.v. een verwarmingstoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het rendement moet minimaal 85% zijn, anders zouden ze niet op de subsidielijst staan. Ik heb er één zien branden maar bv de MCZ Cute brandde mooier... Ik ben eigenlijk op zoek naar gebruikerservaringen; echt maar 1 keer per maand schoonmaken? Ook ben ik huiverig voor kinderziektes of dat het merk net zo snel weer verdwenen is als hrt lijkt te zijn gekomen. Tot voor vorig jaar bestond dit merk vlgs mij nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het rendement moet minimaal 85% zijn, anders zouden ze niet op de subsidielijst staan. Ik heb er één zien branden maar bv de MCZ Cute brandde mooier... Ik ben eigenlijk op zoek naar gebruikerservaringen; echt maar 1 keer per maand schoonmaken? Ook ben ik huiverig voor kinderziektes of dat het merk net zo snel weer verdwenen is als hrt lijkt te zijn gekomen. Tot voor vorig jaar bestond Dielle vlgs mij nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die link naar de subsidie lijst werkt niet meer, is ook niet te vinden op de site van rvo , doen ze dat expres of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dank je, knap gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:18:
[...]

Ik heb een nieuw branderbakje aangeschaft voor mijn kacheltje, dezelfde vinden blijkt moeilijk te zijn dus uiteindelijk een bijna dezelfde :) het bakje zelf is kleiner, de rest is het zelfde.
Maar door de kleinere bodemoppervlak dus weer wat settings veranderd, toevoer nog wat terug, zeker bij load wood omdat dat veel te hard ging en hij het vuur snel uit gooit of het bakje bijna vol is voor de start. Beveiligingstijd ook verkort.
Kortom, flink wat settings veranderd, hij brand nu mooi en klein, maar nog steeds een mooie witte binnenkant en witte ruit na 2-3 dagen een aantal uur branden.
Dus wederom, zoveel verschil is er niet te zien, en nu toch best wat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Wij overwegen ook een pelletkachel te kopen alleen twijfelen nog over CV aansluiting of niet. De woonkamer is 60m2 en voorzien van vloerverwarming. Overige ruimtes zijn voorzien van radiatoren met thermostaatknop. Eventueel wil ik nog een boiler vat op zolder plaatsen.

Wat is nou uit de RVO lijst de beste optie? Bij voorkeur verwarm ik er de woonkamer mee en de rest van het huis? Is dat verschil (afgifte aan CV en aan ruimte) in te stellen?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:59
Zijn er hier mensen die een piazzetta hebben staan en stoken op hardhout pellets?

Wat zijn jullie ervaringen met hardhout pellets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Boomster schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:56:
Zijn er hier mensen die een piazzetta hebben staan en stoken op hardhout pellets?

Wat zijn jullie ervaringen met hardhout pellets?
Geen piazetta maar ik weet dat niet alle kachels tegen de hardhout pellet versie kunnen. Dus eerst zeker weten voordat je dat gaat doen, het word vreselijk heet.

Wat stook je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Ik stook nu akz pellets.
100% naaldhout. Ik zie de stukjes in de kachel vliegen als er nieuwe pellets bij worden gegooid. De kachel is perfect afgesteld.
Dit lijkt mij duidelijk een zachtere korrel, kost mij dus meer pellets.

[ Voor 19% gewijzigd door Boomster op 14-02-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat zie ik hier ook, wat geeft dat?
Die akz is een vrij lichte pellet lijkt het, de elite is naald en loof (ook goedkoper) de plospan donker is ook goed maar verkeerd afgesteld is de ruit in no time zwart (lees in 2 uur))

Hier nog wat soorten met gegevens er bij.
http://xylohoutpellets.nl/houtpellets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Rol-Co schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:21:
Die akz is een vrij lichte pellet lijkt het, de elite is naald en loof (ook goedkoper) de plospan donker is ook goed maar verkeerd afgesteld is de ruit in no time zwart (lees in 2 uur))

Mijn aankoop akz waa wat goedkoper. Pallet voor 260euro.
Blijft nog de vraag: kan de piazetta hardhout aan?
De elite bestaat tochook uit hardhout, 75%??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elite is vrij donker dus je zou het zeggen ja, maar de plospan donker is echt hardhout. Elite kan iedergeval in elke pelletkachel, je moet ze echt eens proberen, ik ben er erg enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:21:

Ik heb daar van elk soort welke ze verkopen 5 zakken op een pellet laten sturen.
Gewoon om te proberen. Er zitten idd verschillen tussen de diverse pellets.

Dat de ruit schoon blijft zit ik nog ff mee te spelen, die kachel van mij hoeft nooit volop te branden lijkt wel.
Minimaal vermogen is al genoeg om de tent hier warm te krijgen en houden wat het moeilijk maakt om af te stellen.
Heb nu AKZ op 10% minder pellet aanvoer gezet, lijkt te helpen. Green energy hield de ruit wel aardig schoon met 10% minder pellets.

Tijdrovend klusje, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:10:
[...]

Ik heb daar van elk soort welke ze verkopen 5 zakken op een pellet laten sturen.
Gewoon om te proberen. Er zitten idd verschillen tussen de diverse pellets.

Dat de ruit schoon blijft zit ik nog ff mee te spelen, die kachel van mij hoeft nooit volop te branden lijkt wel.
Minimaal vermogen is al genoeg om de tent hier warm te krijgen en houden wat het moeilijk maakt om af te stellen.
Heb nu AKZ op 10% minder pellet aanvoer gezet, lijkt te helpen. Green energy hield de ruit wel aardig schoon met 10% minder pellets.

Tijdrovend klusje, dat wel.
Zeker, al weet ik nu wel ongeveer wat ik moet aanpassen en waarvoor.
Hier brand hij altijd op eco, gelijk na de start al, dus stel alleen die af.
Hier zijn de settings in sec, dus bijv load wood 1,1 sec fire on 1.0
Vandaag even een testje, het is toch wat frisser buiten en staat nu vanaf 6:00 vanmorgen aan, en afgelopen 3 dagen ook wat uren in de ochtend en avond maar de ruit is alleen aan de onderkant wat vies/wit.
Toen ik hem net had heb ik weken lang dagelijks voor dat ding gezeten om te zien wat er nou werkelijk gebeurde, vooral bij de start om zo min mogelijk rook te krijgen.
Uiteindelijk met een mooi resultaat moet ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

IK heb nu ook de mogelijkheid om in het installatie menu te komen, was ff zoektocht op het web.
Nu uitvogelen wat het allemaal doet, en hoe de uitwerking is. Het zijn erg veel mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36409 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:15:
Betaal nu 47 cent bij VandeBron per kuub gas inc energiebelasting en BTW. Snap het punt van bewuster stoken, maar is dat niet simpelweg discipline die je ook kan bereiken met gas?
Heb nog steeds wat moeite om te begrijpen waar het kostenverschil vandaan komt, maar zie veel enthousiaste bespaarders. Moet dus wel ergens een punt zijn wat ik mis.

Als een m3 gas ongeveer gelijk is aan 1,8 kg pellets;
Ik betaal nu 47 cent per m3 gas, dus moeten de pellets 26 cent de kilo zijn om breakeven te draaien. Zie mensen hier de pellets rond die prijs inkopen. Zit het dan enkel in het bewuster stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

1,8 kg pellets is 3 uur aan, dan heb ik vele malen meer warmte in huis als met 1 cuub gas.
Met een cv blaas je die cuub smorgens in een half uur weg, dan is je kamer niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
basjuhh schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:42:
Hmmm ik heb het "broertje"er onder, de X300 waar bovenstaand filter inzit. Zoals gemeld koekt de as daar vast tussen het aluminium roostertje en het filter. Dat van jou is de X305 welke blijkbaar een soort groot doek-achtig filter heeft. Lijkt me dat de as hier inderdaad niet aan kan blijven vastkoeken of gevangen zit tussen een roostertje en filter.

Als jou ervaringen er goed mee zijn dan is het wellicht het overwegen waard om de kleine upgrade uit te voeren.

[...]
Ik heb ook de powx300, waardeloos ding, filter idd steeds verstopt, ben na 4 maanden weer aan een nieuw filter toe. Kom er net achter datvde powx305 niet meer te verkrijgen is via internet..... balen...

Iemand een alternatief voor deze aszuiger?

In navolging op mijn eerdere post van hardhout pellets ben ik ook pellets van agriselect tegen gekomen. Weet iemand hoe die zich verhouden met elite pellets? Maw: heeft iemand ervaring met agriselect pellets?

[ Voor 11% gewijzigd door Boomster op 16-02-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Anoniem: 36409 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:17:
[...]

Heb nog steeds wat moeite om te begrijpen waar het kostenverschil vandaan komt, maar zie veel enthousiaste bespaarders. Moet dus wel ergens een punt zijn wat ik mis.

Als een m3 gas ongeveer gelijk is aan 1,8 kg pellets;
Ik betaal nu 47 cent per m3 gas, dus moeten de pellets 26 cent de kilo zijn om breakeven te draaien. Zie mensen hier de pellets rond die prijs inkopen. Zit het dan enkel in het bewuster stoken?
47 cent inclusief BTW en alle milieutoeslagen, transporttoeslagen e.d. ? Welke maatschappij is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

emil_406 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:40:
[...]

47 cent inclusief BTW en alle milieutoeslagen, transporttoeslagen e.d. ? Welke maatschappij is dat?
Vandebron via het Consumentenbond energiecollectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn Haas&Sohn werd gisteren ook geplaatst :) Passief model (natuurlijke convectie), dus heb er gelijk zelf [tijdelijk] even wat fans bovenop gegooid ;)

Leuk ding, maar op 1 dag is 'ie al 4x uitgegaan met een fout... Ik heb het wat in de gaten gehouden, ik denk dat er soms te lang gewacht wordt om pellets toe te voegen. Het branderbakje was bijna leeg, enkel nog wat [na]gloeiende pellets. En die waren blijkbaar niet heet genoeg om de nieuwe pellets te laten ontbranden, dus de kachel bleef gewoon pellets bijdumpen tot het bakje vol was, en toen ging hij in fout :/

Ik dacht eerst dat het door de 'eco'-mode kwam (waarbij hij zeer zacht blijft branden ipv aan/uit cycli), maar het gebeurde zelfs tijdens het aanwarmen. De pellets zelf (Silales Mediena) lijken me goed; ze breken makkelijk en zinken/vallen uit elkaar bij de watertest. De installateur zal dus nog even mogen langskomen om de settings aan te passen. Ik kan op het internet nergens wat vinden over het verborgen service menu, anders had ik het zelf wel getweaked ;(

Het motorgeluid van de vijzel valt me ook wel tegen, om de ~10 seconden krijg je een paar seconden gebrom van de motor. Niet heel luid, maar genoeg om 'storend' te zijn in een stille kamer. Dat was me helemaal niet opgevallen bij de demo.

Maar goed, voor de rest ben ik wel blij. Heeft gisteren quasi de hele dag gebrand (van ~11u tot ~23u), dus ik hoop dat de extra rook- en geureffecten vanavond uitblijven :+

Scheve foto erbij:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vqr099D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:39
Boomster schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:26:
[...]

Ik heb ook de powx300, waardeloos ding, filter idd steeds verstopt, ben na 4 maanden weer aan een nieuw filter toe. Kom er net achter datvde powx305 niet meer te verkrijgen is via internet..... balen...

Iemand een alternatief voor deze aszuiger?
Ik heb de powx308. Een powx305 op wieltjes met iets meer vermogen (1200W vs 1000W). Gewoon te verkrijgen bij de bekende webshops...

[ Voor 4% gewijzigd door Voronwë op 17-02-2016 11:57 ]

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:25
gebruiken jullie bij de pelletkachel een luchtaanvoer van buiten, of gewoon uit de binnenruimte ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBosma
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-03 06:21
Slonzo schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:52:
Mijn Haas&Sohn werd gisteren ook geplaatst :) Passief model (natuurlijke convectie), dus heb er gelijk zelf [tijdelijk] even wat fans bovenop gegooid ;)

Leuk ding, maar op 1 dag is 'ie al 4x uitgegaan met een fout... Ik heb het wat in de gaten gehouden, ik denk dat er soms te lang gewacht wordt om pellets toe te voegen. Het branderbakje was bijna leeg, enkel nog wat [na]gloeiende pellets. En die waren blijkbaar niet heet genoeg om de nieuwe pellets te laten ontbranden, dus de kachel bleef gewoon pellets bijdumpen tot het bakje vol was, en toen ging hij in fout :/

Ik dacht eerst dat het door de 'eco'-mode kwam (waarbij hij zeer zacht blijft branden ipv aan/uit cycli), maar het gebeurde zelfs tijdens het aanwarmen. De pellets zelf (Silales Mediena) lijken me goed; ze breken makkelijk en zinken/vallen uit elkaar bij de watertest. De installateur zal dus nog even mogen langskomen om de settings aan te passen. Ik kan op het internet nergens wat vinden over het verborgen service menu, anders had ik het zelf wel getweaked ;(

Het motorgeluid van de vijzel valt me ook wel tegen, om de ~10 seconden krijg je een paar seconden gebrom van de motor. Niet heel luid, maar genoeg om 'storend' te zijn in een stille kamer. Dat was me helemaal niet opgevallen bij de demo.

Maar goed, voor de rest ben ik wel blij. Heeft gisteren quasi de hele dag gebrand (van ~11u tot ~23u), dus ik hoop dat de extra rook- en geureffecten vanavond uitblijven :+

Scheve foto erbij:

[afbeelding]
Slonzo,

bij welke dealer heb je deze kachel aangekocht? Of woon je toevallig in België?

[ Voor 73% gewijzigd door JRBosma op 17-02-2016 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBosma
hannibal2206 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:52:
gebruiken jullie bij de pelletkachel een luchtaanvoer van buiten, of gewoon uit de binnenruimte ?
Wanneer er mechanische ventilatie of een WTW in de woning aanwezig is moet de verbrandingslucht van buiten gehaald worden. Anders mag/ kan het gewoon uit de ruimte.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Voronwë schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:53:
Ik heb de powx308. Een powx305 op wieltjes met iets meer vermogen (1200W vs 1000W). Gewoon te verkrijgen bij de bekende webshops...
Kost helaas het dubbele. Istie dan ook dubbel zo goed?
JRBosma schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:25:
Slonzo,
bij welke dealer heb je deze kachel aangekocht? Of woon je toevallig in België?
Ik woon inderdaad in BE.
Moest het je alsnog interesseren, PM me dan maar ;)
hannibal2206 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:52:
gebruiken jullie bij de pelletkachel een luchtaanvoer van buiten, of gewoon uit de binnenruimte?
Gewoon van binnen.
Ik heb geen mechanische ventilatie of WTW, en weinig isolatie, dus er komt genoeg verse lucht bij :+

[ Voor 19% gewijzigd door Slonzo op 18-02-2016 17:42 ]

• JRBosma
Slonzo schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:21:
[...]

Kost helaas het dubbele. Istie dan ook dubbel zo goed?

[...]

Ik woon inderdaad in BE.
Moest het je alsnog interesseren, PM me dan maar ;)

[...]

Gewoon van binnen.
Ik heb geen geen mechanische ventilatie of WTW, en weinig isolatie, dus er komt genoeg versie lucht bij :+
Haha, nee hoor was gewoon geïnteresseerd. Ik ben namelijk zelf importeur voor de Haas & Sohn pelletkachels in Nederland ;). Veel plezier met je kachel! Zeker geen verkeerde aankoop.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JRBosma schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:56:
Haha, nee hoor was gewoon geïnteresseerd. Ik ben namelijk zelf importeur voor de Haas & Sohn pelletkachels in Nederland ;). Veel plezier met je kachel! Zeker geen verkeerde aankoop.
Bedankt! Dat is interessant :) Heb jij als importeur goede ervaringen met H&S? (en dan specifiek op vlak van kwaliteit, garantie, en service na verkoop)

• JRBosma
Slonzo schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:39:
[...]

Bedankt! Dat is interessant :) Heb jij als importeur goede ervaringen met H&S? (en dan specifiek op vlak van kwaliteit, garantie, en service na verkoop)
Ervaringen zijn zeker goed. Maar dat is natuurlijk een inkopper. Garantie en service is goed, maar ook afhankelijk van de importeur/ dealer zelf. Verder zal ik nu niet verder op onze eigen producten ingaan. Wil geen verkapte reclame maken. Lijkt me niet dat dit wordt gewaardeerd door de moderators.

Vragen kun je altijd stellen via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 07:35

ranzige pad

kwaaak kwaak

Hebben jullie meer plaatjes hoe jullie haarden branden?

De reden dat ik het vraag is omdat we vorigjaar bij een haarden specialist geweest zijn, die toonde ons naast de houthandel een palet kachel. We vonden dit beide niet echt mooi. De vlammen waren gejaagd, lijkend op vuurwerk. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit standaard is.

We hebben nu een normale atag her cv ketel en een gashaard( dru trio) , de laatste gebruiken we amper. Het ding verbruikt gezien zijn energie klasse erg veel gas. Momenteel is het een sta in de weg ipv een zweef maken. Eigenlijk wil ik hem wel vervangen. Een hout haard zit er niet in gezien de schoorsteen. Een palet kachel zou prima kunnen op de bestaande raakgas afvoer van de gashaard.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is pellet kachel, met een e.

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1602/145360/RZxiuCKe.jpeg

Dit is wel zo'n beetje de hoogste vlam op de start na, het gaat een beetje op en neer, hoog vuurtje, later laag vuurtje.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1602/145361/fiTKZGu9.jpeg

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 19-02-2016 21:51 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 69 Laatste