• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:40

WWJD

*pluh*

NoUser schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:30:
Weet iemand hoe je, indien een Edilkamin (Slide) pelletkachel niet brandt, hoe je de uitlaatgasmotor aanschakelt ?
Dat kan in het servicemenu ;)

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:40

NoUser

For Real ?

WWJD schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:03:
[...]

Dat kan in het servicemenu ;)
In het ‘6446’ servicemenu? Ik heb vier keer gekeken, kan het niet vinden.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• Whoei
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-12 13:05
cyclone schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:00:
[...]

Ben wel even benieuwd waar je dit leest dus kun je de links met ons delen ?

Mijn ervaring is dat ik per type pellet mijn kachel eventjes opnieuw goed moet instellen (pellet snelheid en toerental van de ventilatoren) simpel klusje als je een goede handleiding van je kachel hebt. Samenstelling / calorische waardes en brandbaarheid verschillen nou eenmaal en de verbrandingsinstellingen van je kachel dien je daar op af te stemmen.

Je kunt het ook niet doen maar dat kan soms vervelende gevolgen hebben dus altijd goed je kachel in de gaten houden bij de eerste uurtjes als je nieuwe / andere pellets hebt.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar bruine pellets, zit gewoon meer energie in, en bij de juiste afstellling doet mijn oude Julia met bijna 5000 uur erop het er nog steeds prima op.
Dit is ook gewoon een budget kachel.
Op Tweakers las ik het hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75980156 Maar ook hier (https://www.haardenexpert...s-voor-pelletkachel.html?) en hier (https://nordicfire.nl/inf...e-pellets-voor-uw-kachel?) lees ik dat ze donkere pellets afraden.

De Julia is volgens mij redelijk vergelijkbaar met de Livn Liland 8. Van welke pellets maak je zelf gebruik en hoe ben je tot de juiste instelling gekomen?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Link 1 is een totaal niet onderbouwde opmerking kan ik niet zoveel mee, link 2 heeft het met name over de DIN certificering van pellets mijn donkere pellets zijn netjes gecertificeerd dus ik zie de link niet naar donkere pellets.
Link 3 doet een vrij generaliserende opmerking die an sich niet geheel onwaar is "Bij donkere pellets treden veel vaker problemen op met asresten die achter blijven in de branderbak"

Donkere pellets zijn vaak hoger in calorische waarde en branden heter, en dat kan bij de verkeerde instellingen dus tot schade leiden aan de gietijzeren verbrandings bak / kamer.
Zeker als je die niet goed schoon houdt. Dit geld overigens ook bij lichte pellets.

Er zijn donkere pellets op de markt (geweest?) waar men stiekem ook zand / steen oid in mengde lekker zwaar en goedkoop en niet brandbaar en dat leidde idd tot problemen. Dat kun je heel snel en makkelijk controleren door een paar pellets te pakken (niet te veel) die in een grote glazen kom gevuld met water te gooien.
Pellets vallen na enkele minuten uitelkaar, en hout blijft drijven. Troep die er niet in hoort dat zinkt naar de bodem.
Dus heb je na een dag bezinken troep op de bodem liggen dan weet je dus dat er rotzooi is bijgemengt en die pellets wil je niet.

Ik gebruik Plospan pellets MIX waar dus loofhout doorheen zit (en dus meer energie opbrengst per kilo).
Deze zijn netjes EN+, A1 en DIN+ gecertificeerd (certificeringen waar de links die jij noemt naar verwijzen).

Hoe kom je tot de juiste instellingen, nou heel simpel klusje kost alleen wat tijd. Zoek de instel mogelijkheden van je kachel op. Maak de kachel schoon, en vul hem met je nieuwe pellets (zorg dus dat de vulbak helemaal leeg was) en start hem op.
Ik kan mijn kachel met mijn HA intergratie (zie eerder in dit topic) op mijn telefoon nauwlettend in de gaten houden, maar dit kan ook gewoon op het display. Met name de FLU temp moet binnen de specs blijven en het vuurbeeld zegt ook al een hoop.

Mijn kachel brand het meest op eco mode (stand 1) en deze heb ik de interval van pellets wat naar beneden moeten bijstellen zodat er minder snel en minder pellets werden gegeven (hij is dus ook een stuk zuiniger geworden).
Dit kun je zien zodra de kamer op temperatuur is en dus je kachel ook kijkend naar een stabiele temperatuur in je kamer en een niet te hoge FLU temperatuur. De julia mag max 140 graden hebben. Met de settings hoe ik hem kreeg bleef hij de ruimte stevig opwarmen en ging ook de flu temp richting de 140 graden.
Dan ga je rustig in kleine stapjes terug regelen net zolang dat je tevreden bent, en je vuur niet uit gaat (niet onbelangrijk).

Veel kachels staan in mijn beleving te "rijk" afgesteld en branden "te hard" dat is prima in standje 4 a 5 om snel de ruimte op temperatuur te krijgen maar in de modus waar hij het meeste / langste brand wil je dat hij lekker zuinig is, en netjes alle pellets opbrand zonder zichzelf teveel te vervuilen/ te warm te worden.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59

JB

Cédric roelt!

@cyclone dit is veel te complex voor een huis, tuin en keuken gebruiker. Zelf heb ik een Nordic Fire pelletkachel besteld, maar daar kan ik dat niet zomaar op aanpassen volgens mij? Dan moet je al weten hoe je in het service menu komt en dan nog is het oppassen met instellingen wijzigen?

Mijn boefje is liev!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:23
JB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:46:
@cyclone dit is veel te complex voor een huis, tuin en keuken gebruiker. Zelf heb ik een Nordic Fire pelletkachel besteld, maar daar kan ik dat niet zomaar op aanpassen volgens mij? Dan moet je al weten hoe je in het service menu komt en dan nog is het oppassen met instellingen wijzigen?
Verhouding pellets vs lucht kan ik hier gewoon instellen in het 'normale' menu. Logisch, niet alle pellets zijn hetzelfde ivm samenstelling, vochtgehalte en gemiddelde grootte

https://www.techpowerup.com/review/

• JB

JB

Cédric roelt!

TiezZ_BE schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:16:
[...]

Verhouding pellets vs lucht kan ik hier gewoon instellen in het 'normale' menu. Logisch, niet alle pellets zijn hetzelfde ivm samenstelling, vochtgehalte en gemiddelde grootte
Jij hebt een Nordic Fire kachel? Ik ga het allemaal nog moeten ontdekken. Installatie wordt begin 2026.

Mijn boefje is liev!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-12 15:17
Tegenwoordig regelt een pelletkachel van veel merken een heel groot gedeelte zelf. Optimale verbranding is er dan altijd ook als je van korrels wisselt.
Onze Ravelli RV80 heeft het zgn rds systeen. Ik heb het uitgezet en sindsdien brand deze mooier.
Ook omdat onze rookgasafvoer best veel trek heeft.

• TiezZ_BE
JB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:33:
[...]
Jij hebt een Nordic Fire kachel? Ik ga het allemaal nog moeten ontdekken. Installatie wordt begin 2026.
Jolly mec (Italiaans merk)

• cyclone

cyclone

Fijn dat iedereen ook goed leest.

Het betrof een opmerking over “bouwmarkt “ pellet kachels aka de goedkope/ budget kachels.

Niet over de luxere kachels waarbij idd meer sensoren / intelligentie ingebouwd zit om zelf aanpassingen te doen op basis van de aangetroffen pellets.

En als dit te complex is (die mening deel ik overigens niet) dan is het verstandig om enkel de voorgeschreven pellets te gebruiken of misschien een duurdere kachel aan te schaffen.

Was mij niet bewust overigens dat het lezen van een handleiding en het indrukken van wat knoppen anno 2025 als “complex” wordt ervaren.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@Whoei niet alle bruine pellets zijn gelijk en niet alle witte pellets zijn gelijk. Bruine pellets kunnen bruin zijn omdat ze boomschors bevatten of omdat ze (een deel) hardhout bevatten. Mijn praktijk ervaring met een MCZ Ego Core:
Witte pellets: over het algemeen zeer weinig as maar wel een zwarte aangekoekte laag die er moeilijk van af komt.
Mix pellets: Dus pellets met een deel hardhout zoals die van pelletcentrale Opmeer: wat meer as maar bijna geen aangekoekte laag in de brandpot.

Nu kunnen we een hele discussie gaan voeren over schonere verbranding en hoeveel as je wel of niet kunt hebben. Persoonlijk haal ik liever even snel de asstofzuiger er doorheen dan dat ik een uur lang de branderpot sta schoon te krabben. Overigens is er wel een uitzondering. De “Pure Pellets” van de Praxis. Die laten totaal geen aanslag achter en geven nauwelijks as. Wel jammer dat ze naar verhouding erg duur zijn.

Tenslotte certificering: Daar betaal je dus flink voor en get geeft tot op zekere hoogte zekerheid. Zo zitten er geen afvalstoffen in de pellets etc… Toch kan zo’n zak oud zijn waardoor de pellets slecht branden. Blijft dus hit and miss. Bij niet gecertificeerde pellets is het ook hit en mis. Zelf heb ik er positieve ervaringen mee en ik heb er nog nooit spijkers of nietjes in gehad oid. Veel van dat soort verhalen komen misschien ook wel van verkopers die gecertificeerde pellets verkopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Chatslet op 28-11-2025 10:25 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Chatslet schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:21:
@Whoei
Toch kan zo’n zak oud zijn waardoor de pellets slecht branden. Blijft dus hit and miss. Bij niet gecertificeerde pellets is het ook hit en mis. Zelf heb ik er positieve ervaringen mee en ik heb er nog nooit spijkers of nietjes in gehad oid. Veel van dat soort verhalen komen misschien ook wel van verkopers die gecertificeerde pellets verkopen.
Lekker dan als je een hele pallet pellets koopt...

In het kader van as, iemand nog een goede aanbeveling qua as/stofzuiger? Ik kijk nu naar de AD2 van Kärcher. Goede reviews.

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 28-11-2025 11:14 ]

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
  • Nu online
@JB Dat is dus precies waarom wij eerst overal een paar zakken hebben gekocht. Jaso, Plospan wit, Plospan bruin, Rekord pellets, Pure pellets, German pellets etc… Ik kan inmiddels met behoorlijk wat zekerheid zeggen wat troep en kwaliteit is.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:38
Chatslet schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:56:
@JB Dat is dus precies waarom wij eerst overal een paar zakken hebben gekocht. Jaso, Plospan wit, Plospan bruin, Rekord pellets, Pure pellets, German pellets etc… Ik kan inmiddels met behoorlijk wat zekerheid zeggen wat troep en kwaliteit is.
Dan is natuurlijk de logische volgende vraag: Wil je dat met ons delen?

Ik gebruik nu 4 jaar German pellets, bevallen mij prima. Wel wat as, maar niks dat aankoekt in de branderbak.

• cyclone

cyclone

@Knielen if it ain't broke don't try to fix it :-)

@JB blind direct een hele pallet bestellen met wel geteld welk item dan ook is niet heel slim natuurlijk. Je moet wel weten wat je koopt en zoals @Chatslet dan ook schrijft je probeert eerst wat uit alvorens je tot bulk aankoop overgaat.
Gewoon beetje common sense toch ?

• JB

JB

Cédric roelt!

cyclone schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:21:

@JB blind direct een hele pallet bestellen met wel geteld welk item dan ook is niet heel slim natuurlijk. Je moet wel weten wat je koopt en zoals @Chatslet dan ook schrijft je probeert eerst wat uit alvorens je tot bulk aankoop overgaat.
Gewoon beetje common sense toch ?
Uiteraard, maar heb je dan wel garanties mbt batches etc? Ik zal ook eerst een zak pogen, obv advies en dan keuzes maken.

Mijn boefje is liev!

• cyclone

cyclone

@JB dan zul je moeten aantonen dat je die pallet met pellets (heerlijk om te schrijven) droog vervoerd en opgeslagen hebt.
Zakken waar Pellets in zitten zijn namelijk NIET luchtdicht (dit i.v.m. het moeten kunnen ontsnappen van lucht tijdens het vullen) en de kwaliteit duikt snoeihard achteruit als je ze niet kurkdroog opslaat.

Ik koop mjin pellets altijd in de zomer (goedkoper) dus als ik dan na 6 maanden verhaal denk te kunnen gaan halen bij mijn leverancier is het wel aan mij om aan te kunnen tonen dat de pellets goed / droog zijn vervoerd en opgeslagen.
Dat is niet te doen dus garantie zou ik niet teveel op rekenen tenzij je daar goede afspraken over kunt maken bij / voor aankoop.

Misschien hebben mensen andere ervaringen maar ik heb daar een hard hoofd in geef je weinig kans

• JB

JB

Cédric roelt!

Zijn er hier al mensen die een Nordic Fire model 24/25 hebben waarbij de binnenkant ook zwart is? Dat is vanaf model 2025 standaard bij de meeste pelletkachels van Nordic Fire en vind ik wel echt een gave toevoeging, maar nog niet in echt gezien :)

Mijn boefje is liev!

• Seafarer
  • Laatst online: 16:01

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:21:
Toch kan zo’n zak oud zijn waardoor de pellets slecht branden.
Oud? Wat verandert er dan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Het is hout. Hout is een natuurproduct en de geperste pellets zullen de luchtvochtigheid aannemen van de omgeving waar ze zijn opgeslagen. Aangezien de luchtvochtigheid altijd varieert zal het hout gaan krimpen of zwellen. Bij een te hoge luchtvochtigheid kunnen ze zelfs gaan schimmelen. Of door de schommelingen in luchtvochtigheid (deels) uit elkaar vallen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Seafarer

Seafarer

XXX

Yaksa schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:37:
[...]

Het is hout. Hout is een natuurproduct en de geperste pellets zullen de luchtvochtigheid aannemen van de omgeving waar ze zijn opgeslagen. Aangezien de luchtvochtigheid altijd varieert zal het hout gaan krimpen of zwellen. Bij een te hoge luchtvochtigheid kunnen ze zelfs gaan schimmelen. Of door de schommelingen in luchtvochtigheid (deels) uit elkaar vallen.
Ja veel vocht zal inderdaad een slechte uitwerking hebben. Maar behoorlijk droog opgeslagen zouden ze toch wel 2 of 3 jaar kunnen liggen? Zonder dat ze veel achteruit gaan in kwaliteit.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Seafarer schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:19:
[...]Ja veel vocht zal inderdaad een slechte uitwerking hebben. Maar behoorlijk droog opgeslagen zouden ze toch wel 2 of 3 jaar kunnen liggen? Zonder dat ze veel achteruit gaan in kwaliteit.
Behoorlijk droog is, in deze context, een relatief begrip.
Liggen ze op een droge zolder waar de luchtvochtigheid het hele jaar door 50% is of liggen ze droog opgeslagen in een schuurtje waar de luchtvochtigheid door het jaar heen en door natuurlijke invloeden schommelt tussen de 10 en 90 %?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MarcoHoorn
  • Laatst online: 16-12 15:17
@Chatslet ik vermoed, ook door mijn ervaring bij onze kachel, dat de vlamtemperatuur dan net te laag is als je zwarte aanslag ziet.
Een goed voorbeeld is, denk ik bij ons, dat eerst de rookgassen rond 105 gr de kachel verlieten, nu zitten we rond 125 a 130 gr en de aanslag is eigenlijk weg.

• Whoei
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-12 13:05
@cyclone en @Chatslet dank voor jullie antwoorden. Ik kan volgende week een pallet ophalen van 65 zakken Energy Pellets Excellent ophalen voor €350,-. Hier heb ik al een paar zaken van gehad en hier brand hij met de standaard instellingen goed op (zover ik kan beoordelen, weinig as en het ruitje blijft behoorlijk schoon). Dan kan ik op mijn gemak eens op onderzoek hoe ik in het servicemenu kom en welke parameters ik daar kan instellen zodat ik in te toekomst kan testen met andere pellets. Aangezien we ondertussen nog aan het verbouwen zijn ga ik even voor gemak :)

• Chatslet
  • Nu online
Knielen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:16:
[...]

Dan is natuurlijk de logische volgende vraag: Wil je dat met ons delen?

Ik gebruik nu 4 jaar German pellets, bevallen mij prima. Wel wat as, maar niks dat aankoekt in de branderbak.
Ja, dat kan zeker maar wel met de kanttekening dat ik een MCZ kachel met Core technologie heb. Die werkt anders dan een traditionele kachel waarbij de pellets direct verbrand worden. Een MCZ Core kachel is een rookvergasser, ofwel de pellets worden zuurstofarm verhit (pyrolyse) en de rookgassen die daar vanaf komen worden verbrand. Dat gebeurt allemaal closed loop dus hoef ook niets in te stellen. Ik kan ook alleen de hoeveelheid pellets instellen voor het geval de kachel op de laagste stand te warm is. Het verschil is dat ik een vrij rustige gasvlam heb en er nagenoeg geen uitstoot in de vorm van geur, rook of fijnstof uit de schoorsteen komt. Anderzijds maakt dit dat de kachel vrij gevoelig voor aanslag in de branderpot wanneer de pellets volledig gekraakt worden door het pyrolyse proces.

Mijn ervaring is tot nu toe vooral met witte pellets omdat overal geroepen wordt dat die schoon branden en dat bruine pellets slecht zijn. Daarom heb ik simpelweg minder bruine mix pellets gekocht om te proberen. Toch is mijn globale ervaring meer het tegenovergestelde: witte pellets geven voornamelijk aanslag en bruine pellets (hardhout mix) branden voornamelijk schoon met geen of nauwelijks aanslag.

Top 3 beste pellets:
1. Praxis Pure pellets: Dit zijn de enige witte pellets die in mijn kachel nagenoeg schoon verbranden. Geven wat minder warmte waardoor de kachel goed moduleert.
2. Plospan royal energy: Dit zijn bruine mix pellets. 70% naaldhout, 30% hardhout. Hier en daar in de hoekjes van de brandpot wat aanslag maar niet problematisch. Verder vooral fijne witte as. Geven ook wat minder warmte waardoor de kachel goed moduleert.
3. Pelletcentrale opmeer: Dit zijn niet gecertificeerde mix pellets. 80% naaldhout, 20% hardhout. Branden net iets schoner plospan royal energy. Ik kan er zelfs de branderpot mee schoonbranden als er slechte pellets in hebben gezeten. Ze geven wel veel meer warmte, zelfs als ik de pellettoevoer op de laagste stand zet. Voor koude dagen zijn ze ideaal maar als het minder koud is wordt het op de laagste stand al snel te warm.

Top 4 slechte pellets:
1. Praxis Rekord: Dikke zwarte laag aanslag, harde klonten in de asdoos. Ben blij als deze op zijn.
2. Jaso: Zwarte aanslag, veel vliegas.
3. Energy Pellets Excellent: Zwarte aanslag.
4. Plospan: Zwarte aanslag, fijne zwarte as.

Als ik er puur scheikundig naar kijk dan is het ook redelijk verklaarbaar: Naaldhout bevat veel kalium en dat reageert tijdens de verbranding met silica waardoor er kaliumsilicaten ontstaan. Die smelten vaak tussen de 750 en 800 graden en blijven op de wanden van de branderpot plakken.
Als daar hardhout aan wordt toegevoegd dan gaat er wat anders gebeuren want hardhout is rijk aan calcium. Calcium bindt zich ook aan silica maar is reactiever dan kalium. Bovendien vormt ook stabiele verbindingen met silica: Calciumsilicaten. De smelttemperatuur van calciumsilicaten liggen boven de 1200 graden waardoor de kans op smelten aanzienlijk kleiner is. Ik vermoed dus dat pelletfabrikanten dit ook weten en hier hun formules op afstemmen.

• Chatslet
  • Nu online
MarcoHoorn schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:30:
@Chatslet ik vermoed, ook door mijn ervaring bij onze kachel, dat de vlamtemperatuur dan net te laag is als je zwarte aanslag ziet.
Een goed voorbeeld is, denk ik bij ons, dat eerst de rookgassen rond 105 gr de kachel verlieten, nu zitten we rond 125 a 130 gr en de aanslag is eigenlijk weg.
Bij mijn kachel komt dat vrijwel nooit voor. Bij het opstarten wordt er altijd een heel programma doorlopen met ontsteking, aanjaagfase, anti condensatiefase en stabilisatiefase. Bij die laatste fase wordt de rookgastemperatuur altijd naar de 125 graden gebracht. Ik kan daar ook niet echt iets aan instellen ofzo.

• JB

JB

Cédric roelt!

Interessante materie. Ook hier weer merkafhankelijk, advies vanuit de installateur, keurmerkje, garantie wel/niet bij verkeerd gebruikte pellets. Marketingtechnisch kun je alle kanten op in ieder geval.

Zelf ga ik ook maar braaf aanhouden wat de fabrikant stelt, denk ik. Geen idee of er anders moeilijk gedaan wordt bij issues. Zullen dan automatisch ook weer de duurdere pellets zijn, verwacht ik.

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
  • Nu online
@JB Ook daar kun je alle kanten mee op. Doorgaans zullen fabrikanten gecertificeerde pellets aanraden/voorschrijven. Er zijn zowel witte als bruine (mix) pellets die gecertificeerd zijn. In de regel zijn witte pellets van puur naaldhout duurder. Naar mijn mening onterecht omdat ze over het algemeen gewoon minder goed presteren.
Dan heb je nog verkopers of fabrikant die voor hun kachels alleen witte pellets adviseren of voorschrijven omdat die kachels aders defect raken. Dat zijn gewoon inferieure kachels die je beter links kunt laten liggen.
Certificering is misschien ook wel een nadeel. Er wordt namelijk voorgeschreven dat de pellets geen toevoegingen mogen bevatten en volledig uit hout moeten bestaan. Als die eis er niet was dan had met gewoon calcium aan naaldhoutpellets kunnen toevoegen en waren de problemen opgelost.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:10
Ik heb een RIka en regelt alles gewoon zelf kan er niets aan instellen. Kan er alles in gooien en dat die ik ook zolang het maar gecertificeerd is. Want je wil geen pellets van resthout van timmerbedrijven.

• cyclone

cyclone

Skywalker27 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:36:
Want je wil geen pellets van resthout van timmerbedrijven.
Nou die wil ik JUIST wel ! Lekker goedkoop, en ik stel mijn ouwe kacheltje er wel op in hoor.
Juist het voordeel van een budget kachel met een Duepi control bordje erin.

• Skywalker27
Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vijzel naar de haaien draait.

[ Voor 16% gewijzigd door Skywalker27 op 02-12-2025 13:35 ]

• cyclone

cyclone

Skywalker27 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vezel naar de haaien draait.
mijn vijzel houdt de pellets heel, vermaalt ze niet dus al zitten er completen stalen pellets tussen dan eindigen ze alleen in mijn vuurpot en blijft mijn vijzel heel. Dus non argument wat je hier nu stelt.

Behalve dat ben ik nog nooit staal tegen gekomen in mijn vuurpot / as.
Kortom ook wat dat betreft een non argument.

• NoUser
  • Laatst online: 12:40

NoUser

For Real ?

Jullie hebben het over een vijzel neem ik aan ?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• Skywalker27
Ehm yes, vervelende autofill grrrr

[ Voor 4% gewijzigd door Skywalker27 op 02-12-2025 16:21 ]

• Chatslet
  • Nu online
Skywalker27 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:08:
Tot er een nietje of een kleine spijker in zit en je vijzel naar de haaien draait.
Dit is een verhaal dat ik vooral hoor van bedrijven die gecertificeerde pellets verkopen. Ik was daar eerst ook bang voor maar ik ben toch eens op onderzoek gegaan op de verschillende forums en ben zo'n praktijkverhaal simpelweg niet tegengekomen. Dat was eigenlijk vooral omdat ik eens heb onderzocht of het rendabel is om zelf pellets te maken van heel veel snoeiafval dat we ieder jaar hebben. Als je kijkt hoe pellets gemaakt worden is het ook hoogst onwaarschijnlijk dat daar dingen inzetten die er niet in horen. Houtresten gaan namelijk door een hamermolen en worden tot fijn zaagsel gemalen. Nietjes en spijkers passen simpelweg niet door de openingen van de hamermolen. Daar past alleen zaagsel doorheen. Vervolgens gaat het zaagsel de pelletpers in. Daar gaat het nog eens door een cycloonfilter om de zwaardere delen er uit te halen en daarna nog eens langs een sterk magneet. Tenslotte wordt het door 2 rollers door een matrijs geperst. Als daar een nietje, spijker of steentje tussen komt dan zijn zowel de rollers als de matrijs beschadigd en waarschijnlijk ook de lagers. En in het uiterst zeldzame geval dat er dus wel een nietje oid is meegekomen dan is dat door het voorgaande proces tot dusdanig kleine stukjes vermalen dat het onmogelijk je vijzel daar op vastloopt. Kortom, spijkers en nietjes kunnen eigenlijk alleen maar schade veroorzaken in het productieproces.

• Notehoutelade
  • Niet online
Heb in het eerste jaar wel een beschadigde vijzel gehad. Hoe, geen idee. Maar onder garantie gerepareerd, en een nieuwe motor. Langs de vijzel liepen toen nog 2 heel strakke geleidingsrails, die zijn door de monteur verwijderd, want leidde in veel gevallen tot knellingen van pellets langa het randje. Daarna nooit meer problemen gehad.

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:48
Heb hier ook al eens een keiharde pellet in de vijzel gehad, de vijzel bleef staan, maar de aandrijving draaide vast tegen de beplating van de JuliaNext.
Na het terugbuigen van een stukje metaal en het gangbaar maken van de vijzel zelf geen zichtbare schade.
Gebruik gecertificeerde pellets.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier werd toen als rede gegeven dat sommige merken te lange pellets aanbieden. Waardoor dit zou kunnen gebeuren. Ik heb de pellets wel eens er tussen horen zitten, motor draait dan gewoon door en breekt ze doormidden.

• Chatslet
  • Nu online
Dat klinkt meer als brugvorming. Als de pellets niet redelijk uniform van grote zijn, bijvoorbeeld veel kleine stukjes en hier en daar lange stukjes dan wordt het een soort compacte massa en loopt de vijzel vol waardoor langere pellets niet volledig in de vijzel vallen en er dus tussen komen. Ik heb hier een pellet grill staan waarbij dat vrij uitgebreid in de handleiding staat beschreven. De vijzel die daar in zit is behoorlijk krachtig en je hoort dan echt harde dreunen uit het apparaat komen als hij pellets kapot drukt. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als daar een keer een vinger tussen komt...
Ik zie het ook een enkele keer bij mijn pelletkachel. Daar wordt het gedetecteerd en laat hij de vijzel even in tegengestelde richting draaien. In Home Assistant zie je dan negatieve waarden bij het vijzeltoerental.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-12 16:49
cyclone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:21:
[...]

Nou die wil ik JUIST wel ! Lekker goedkoop, en ik stel mijn ouwe kacheltje er wel op in hoor.
Juist het voordeel van een budget kachel met een Duepi control bordje erin.
Precies, voor 300 een kleine 1000kg pellets. 30% hardhout geloof ik.
Even instellen en branden dat het doet!

Het instellen is vooral kijken naar de vlam en weten hoe je die beïnvloed.

• Racer89
  • Niet online
Vergeet ook niet dat hardhout warmer wordt, niet elke kachel vind dat even leuk.

• Knielen
Mijn ouder hebben een MCZ Cute Air, vorig stookseizon is de vijzelmotor defect gegaan. Tijdens het branden stopte deze er soms mee en was dan ook niet meer te starten. In oktober hebben we een nieuwe motor geplaatst en deze werkte perfect, tot van de week...
Weer precies hetzelfde probleem, de motor stopt met draaien (error A11) en is niet meer gemakkelijk te starten. Vanochtend een aantal dingen gecontroleerd:
- geen blokkade van de vijzel, de motor met vijzel is te bewegen
- stekker van motor los/vast geen oplossing
- stekker kachel eruit en erin geen oplossing
- tijdens starten een tik tegen de motor zorgt ervoor dat hij weer gaat draaien

Heeft iemand ook deze ervaringen en eventueel een oplossing?

• cyclone

cyclone

geen ervaring met specifiek een vijzelmotor maar een niet startende / aanlopende electromotor is vaak een issue met koolborstels. Die mogen van een vervangende motor echt niet binnen een jaar het laten afweten.

Voordeel is dat het amper 2 maanden geleden is dat je een nieuwe motor hebt gekocht en die nog onder garantie moet vallen.

Zou met de huidige informatie onder de noemer pech / maandag ochtend model vervangende motor kunnen vallen. Zeker als de vijzel gewoon makkelijk / vrij te bewegen is.
Al zou ik voor de zekerheid toch wel even alle lagers van de vijzel nalopen en indien mogelijk preventief vervangen, gewoon voor de zekerheid.

• Knielen
@cyclone
Dank voor je antwoord. Het rare is dat het een borstelloze motor is, dus het tikken om hem weer op gang te brengen kan ik zelf niet helemaal verklaren. Ik ga nog even verder zoeken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Knielen schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:39:
@cyclone
Dank voor je antwoord. Het rare is dat het een borstelloze motor is, dus het tikken om hem weer op gang te brengen kan ik zelf niet helemaal verklaren. Ik ga nog even verder zoeken.
Die motor wordt aan/uit gezet met een relais?
Contacten relais verbrand?

• cyclone

cyclone

@Knielen als dat het geval is dan is de opmerking van @Seafarer mogelijk de issue.
Heb je al eens gemeten of de motor daadwerkelijk geschakeld word en onder spanning komt als hij moet draaien? Vrij makkelijk te meten met een multimeter.

• StefanFe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12 20:39
Hallo! Wij staan op het punt om onze woonunit (5 zeecontainers samen 72m2) te betrekken om onze woning te verbouwen. De vorige bewoners verwarmden met elektrische kachels en op hun aanraden een pelletkachel gekocht via marktplaats. Een La Nordica ExtraFlame Davina Plus 11kw is het geworden.

Dit model kan ook door middel van kanalisatie wellicht de slaapkamers naast de woonkamer verwarmen. Ik heb al flink gezocht op Google, YouTube en dit forum, maar ik ben benieuwd wat voor slang/buis/muurrooster ik hiervoor kan gebruiken. Ik ben vooral bang dat het te heet wordt. Wie kan mij adviseren? Alvast bedankt!

• Racer89
  • Niet online
Draait de motor zich nergens klem door teveel speling? Ik weet niet of de motor 230 volt is, anders rechtstreeks eens spanning op de vijzelmotor zetten.

• Knielen
Veel tips, dank daarvoor. Ik heb de motor er al uit gehad en direct 24v gevoed, gaat altijd goed. Aansturing is een 24v PWM signaal.
We verdenken nu de bedrading, wordt vervolgd.

• Seafarer

Seafarer

XXX

StefanFe schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:35:
Hallo! Wij staan op het punt om onze woonunit (5 zeecontainers samen 72m2) te betrekken om onze woning te verbouwen. De vorige bewoners verwarmden met elektrische kachels en op hun aanraden een pelletkachel gekocht via marktplaats. Een La Nordica ExtraFlame Davina Plus 11kw is het geworden.

Dit model kan ook door middel van kanalisatie wellicht de slaapkamers naast de woonkamer verwarmen. Ik heb al flink gezocht op Google, YouTube en dit forum, maar ik ben benieuwd wat voor slang/buis/muurrooster ik hiervoor kan gebruiken. Ik ben vooral bang dat het te heet wordt. Wie kan mij adviseren? Alvast bedankt!
Als kanalisatie echt mogenlijk is dan staat dat in de handleiding inclusief welk materiaal je moet toe passen.

• TiezZ_BE
StefanFe schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:35:

Gewoon een RVS flexbuis (kijk in handleiding welke Ø je nodig hebt), en voor de uitblaasopening heb ik een rooster gebruikt die men gebruikt voor de kanalisatie van dieselheaters (wordt vaak in campers gebruikt). (Webasto is zo'n merk, thuis heb ik een ander merk maar kan er niet direct op komen)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
idem hier, de extraflame in de woonkamer heeft een 80mm flex naar de keuken.
Met daarop een metalen rooster, heb er mijn hand voor gehouden,
Niet zo warm dat ik mijn hand acuut moet wegtrekken.
en afhankelijk van de klep instellingen 0% 25% 50% 75% of 100% van de lucht naar de keuken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Chatslet
  • Nu online
Knielen schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:56:
Veel tips, dank daarvoor. Ik heb de motor er al uit gehad en direct 24v gevoed, gaat altijd goed. Aansturing is een 24v PWM signaal.
We verdenken nu de bedrading, wordt vervolgd.
Heb je al eens goed naar het moederbord gekeken? Hoe zien condensators etc... er uit?
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste