@karazz Meeste aanslag heb je in het koudste deel van de pijp en dat zal inderdaad het bovenste deel zijn. Waarom bestel je niet gewoon nog een paar van die nylon stokken? Ik heb mijn setje gewoon voor een paar tientjes op AliExpress gekocht. En als de pijp buitenlangs loopt zou je natuurlijk ook gewoon een paar delen kunnen demonteren. Zit gewoon met klemmetjes vast.
@Doggieman Scherp van je om het Tstuk te benoemen want dat had ik idd nog niet gedaan.
Tstuk haal ik er zeker 1 x per maand even af (gezien deze aan de achterkant van de kachel zit en je er makkelijk bij kan.
Wat ik ook vergat te vertellen is dat mijn Julia geen ster is in het zichzelf schoonhouden voor wat betreft de verbrandingskamer en ik deze dus na een zak of 2 moet uitzuigen en tijdens dat klusje neem ik dan ook het T stuk mee.
Ik maak dus onderscheid in "dagelijks" onderhoud en seizoens onderhoud besef ik me nu. Maar ook hier weer volg de handleiding van je kachel.
@karazz Tja als je je schoorsteen veegt moet je dat wel volledig doen, dus als je veegset te kort is dan moet je idd het dak op (ik neem aan dat jij hem vanaf onderen veegt ? Ik kan hem alleen vanaf het dak schoonmaken en mijn kanaal is max 8 meter dus ik kom er sowieso geheel door.
Maar structureel de laatste 2 meter overslaan vind ik niet raadzaam en zou dan of het dak op gaan (vandaar het advies dit op een mooie lentedag te doen na het stookseizoen, of en langere veegset te kopen.
Tstuk haal ik er zeker 1 x per maand even af (gezien deze aan de achterkant van de kachel zit en je er makkelijk bij kan.
Wat ik ook vergat te vertellen is dat mijn Julia geen ster is in het zichzelf schoonhouden voor wat betreft de verbrandingskamer en ik deze dus na een zak of 2 moet uitzuigen en tijdens dat klusje neem ik dan ook het T stuk mee.
Ik maak dus onderscheid in "dagelijks" onderhoud en seizoens onderhoud besef ik me nu. Maar ook hier weer volg de handleiding van je kachel.
@karazz Tja als je je schoorsteen veegt moet je dat wel volledig doen, dus als je veegset te kort is dan moet je idd het dak op (ik neem aan dat jij hem vanaf onderen veegt ? Ik kan hem alleen vanaf het dak schoonmaken en mijn kanaal is max 8 meter dus ik kom er sowieso geheel door.
Maar structureel de laatste 2 meter overslaan vind ik niet raadzaam en zou dan of het dak op gaan (vandaar het advies dit op een mooie lentedag te doen na het stookseizoen, of en langere veegset te kopen.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Hier doen we het grote onderhoud 1 maal jaarlijks. dus kachel naar buiten, uit elkaar halen en goed schoonmaken. de pijp is maar 2 meter in totaal (ja ja wettelijk moet die naar de nok tegenwoordig maar we hebben geen gezeur met de buren en toen de aansluiting naar buiten is gemaakt golden er nog andere regels)
1 maal per week zuig ik de bak leeg. even met een borstel overal langs en het raampje schoonvegen.
1 maal per week zuig ik de bak leeg. even met een borstel overal langs en het raampje schoonvegen.
Euhm waar staat dat in de wet, volgens mij klopt dit niet hoor maar laat me graag corrigeren maar ik kan nergens vinden dat er uberhaupt een wettelijke verplichting is over de lengte van een rookafvoerkanaal.odan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:13:
de pijp is maar 2 meter in totaal (ja ja wettelijk moet die naar de nok tegenwoordig maar we hebben geen gezeur met de buren en toen de aansluiting naar buiten is gemaakt golden er nog andere regels)
Ben erg benieuwd op welke wettelijke bepaling jij nu dit baseert.
wet, regel, besluit whatever het ook is.cyclone schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:57:
[...]
Euhm waar staat dat in de wet, volgens mij klopt dit niet hoor maar laat me graag corrigeren maar ik kan nergens vinden dat er uberhaupt een wettelijke verplichting is over de lengte van een rookafvoerkanaal.
Ben erg benieuwd op welke wettelijke bepaling jij nu dit baseert.
Ja niet lullig bedoeld maar wat bedoel je nou en waar is je bron ? Nogmaals ik ben er niet bekend mee en we proberen van elkaar te leren hier, dus deel je kennis s.v.p.