• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Chatslet schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:06:
@B_FORCE dat is een bijzonder verhaal met die kachel. Je zou in de kachel zelf nog het e.e.a. kunnen doen om te zorgen dat alle delen elektrisch goed met elkaar zijn verbonden maar als die printplaat al slecht ontworpen is zal dat beperkt helpen.
Het belangrijkste is om de oorzaak weg te nemen en dat is de luchtvochtigheid. Wij hebben hier zo ongeveer hetzelfde probleem. Huis is van 1970 en sinds er is geïsoleerd (tonzon onder de vloer, glaswol in de spouw) is de luchtvochtigheid in de winter dramatisch laag, die kan rustig onder de 30% duiken als je er niets aan doet. Ik heb het uiteindelijk opgelost met een vrij zware luchtbevochtiger van AliExpress die via een smart plug middels een hygrostat entity in home assistant wordt aangestuurd. Dat ding heeft een reservoir van 16 liter en dat is echt binnen anderhalve dag leeg. Ik vraag me echt af waar het allemaal blijft…
De luchtvochtigheid is hier niet zo laag.
Rond de 55%, soms zakt het naar de 45%. Helaas hebben we met dit weer zelfs teveel vocht. Een van de redenen waarom we een pelletkachel hebben genomen. Om het zo goed warm te kunnen stoken.
Huis is uit 1909.

Ben niet met je eens dat het de oorzaak zou zijn. Een product hoort het namelijk gewoon te blijven doen bij zoiets en al helemaal niet in storing te schieten.

Maar goed.
Ik ben dus vooral benieuwd of andere mensen hier ook last van hebben bij de Julia Next.

One World Concepts

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:54
@B_FORCE , hadden eerder ook een JuliaNext die ook zo nu en dan stopte als je aan de kachel kwam.
Probleem zat hem in mijn sloffen, ik was statisch (en mogelijk niet de kachel).
Als ik gewoon op mijn sokken de kachel aanraakte gebeurde er niets.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Voor de duidelijkheid, ik ben ook zeker niet van mening dat de luchtvochtigheid de primaire oorzaak is. Als die kachel niet tegen statische elektriciteit kan is er sprake van een nogal serieuze ontwerp of productiefout. Je hebt nu een kachel die tijdens het branden zomaar kan besluiten te gaan rebooten als je hem per ongeluk aanraakt. Als dan de rookgas ventilator stilvalt staat je woonkamer vol met rook.

• Adeo
@Chatslet Als de JuliaNext uitvalt door aanraking maakt hij gewoon zijn programma af en kan je hem daarna weer opstarten.

• B_FORCE
  • Niet online
Chatslet schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:44:
Voor de duidelijkheid, ik ben ook zeker niet van mening dat de luchtvochtigheid de primaire oorzaak is. Als die kachel niet tegen statische elektriciteit kan is er sprake van een nogal serieuze ontwerp of productiefout. Je hebt nu een kachel die tijdens het branden zomaar kan besluiten te gaan rebooten als je hem per ongeluk aanraakt. Als dan de rookgas ventilator stilvalt staat je woonkamer vol met rook.
Nee dat is niet wat er gebeurt.
Hij gaat in dan in alarm modes = afsluit cyclus = fan vol aan.

Gelukkig hebben ze daar wel over nagedacht :D
Het zou anders idd niet best zijn.

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
Adeo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:34:
@B_FORCE , hadden eerder ook een JuliaNext die ook zo nu en dan stopte als je aan de kachel kwam.
Probleem zat hem in mijn sloffen, ik was statisch (en mogelijk niet de kachel).
Als ik gewoon op mijn sokken de kachel aanraakte gebeurde er niets.
Dank, dan ben ik dus idd niet de enige.

Dit zou dus ook eigenlijk niet mogen.

One World Concepts

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:28
B_FORCE schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:25:
Vraagje voor mensen met een Julia of Julia Next.
...
Ik heb al een paar jaar een Julia (niet-Next) staan en ben dit niet tegengekomen.

• B_FORCE
  • Niet online
tostikop schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:13:
[...]

Ik heb al een paar jaar een Julia (niet-Next) staan en ben dit niet tegengekomen.
Ik ben wel benieuwd hoe daar dan de data kabel/bandkabel aan de achterkant zit?
Ligt daarnaast de bovenplaat ook los op de kachel?

One World Concepts

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
B_FORCE schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:12:
[...]

Dank, dan ben ik dus idd niet de enige.

Dit zou dus ook eigenlijk niet mogen.
Zou een aarde kabeltje trekken het misschien op kunnen lossen?

1 PVoutput . Dongen NB

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:28
B_FORCE schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:17:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe daar dan de data kabel/bandkabel aan de achterkant zit?
Ligt daarnaast de bovenplaat ook los op de kachel?
Ik heb wat foto's gepost een tijd geleden, ze staan in dit fotoalbum: https://tweakers.net/gallery/309269/fotoalbum/. De laatste foto laat de datakabel goed zien.

Wat de bovenplaat betreft, die rust op de 4 boutjes aan de bovenkant, waarmee de zijwanden zijn bevestigd.

[ Voor 11% gewijzigd door tostikop op 04-11-2025 13:24 . Reden: Bovenplaat toevoeging ]

• Chatslet
Die datakabel is dus gewoon een flat cable. Geen twisting of shielding. Je zou kunnen proberen om er en stuk koper tape of een koperen sleeve oid omheen te doen en die dan aarden aan de behuizing zodat je een soort van coaxkabel krijgt.

• Adeo
De datakabel in een JuliaNext is een flatkabel, maar de JuliaNext ziet er net iets anders uit als de foto's in voorgaande berichten.
De Julia heeft een display wat achter rechtop de kachel staat en de JuliaNext heeft het display in de bovenste plaat zelf zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door Adeo op 04-11-2025 17:00 . Reden: schrijffout ]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:30
Maken jullie zelf het rookkanaal schoon of laten jullie dat doen? Sinds kort ook een pelletkachel i.v.m. verhuizing en lijkt mij dat dit nogal snel zichzelf terug verdient. Of is het onverstandig om het zelf uit te voeren i.v.m. veiligheid?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:52
De kachel maak ik zelf schoon 1 keer in het jaar komt de schoorsteen veger en die doet nog een inspectie bij de kachel. Ik heb zelf een Rika. En nog nooit een Julia van dicht bij gezien maar als ik deze foto's zo zie weet ik niet of ik er aan was begonnen. Wat een losse draadjes en dingetjes holy moly. Bij die Rika van mij is alles weg gewerkt en zijn er netjes klepjes waar je bij moet om schoon te maken. En hoef je niet bij de binnenste componenten te komen. Kan je ook niets slopen of per ongeluk wat moeren.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Koldur schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:41:
Maken jullie zelf het rookkanaal schoon of laten jullie dat doen? Sinds kort ook een pelletkachel i.v.m. verhuizing en lijkt mij dat dit nogal snel zichzelf terug verdient. Of is het onverstandig om het zelf uit te voeren i.v.m. veiligheid?
Zelf, eerste 2x door een monteur laten doen (samen met de kachel schoonmaken). Toen dacht ik ook, zo'n haspel koop ik 1x daarna jaren plezier van. Voor de zekerheid veeg ik hem 2x in een seizoen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik doe het ook gewoon zelf met een stok vanaf beneden.

• Chatslet
Op sites als aliexpress en Amazon kun je gewoon veegsets kopen. Nylon borstel met flexibele stokken die je in elkaar draait of klikt en die vervolgens op een boormachine passen. Als je vanuit het t-stuk kunt vegen en je hebt niet veel bochten is er geen enkele reden om het niet zelf te doen. Eerst met de stofzuiger richting kachel gaan om het horizontale stuk schoon te maken. Dan vegen terwijl de stofzuigerslang in verticaal in de pijp staat en vervolgens nog een keer het horizontale stuk uitzuigen. Wel altijd een emmer er onder, ook als het t-stuk buiten zit want niet alles verdwijnt in de stofzuiger en roetvlekken zijn vrij hardnekkig. Voor de verzekering is het belangrijk dat je bijhoudt wanneer je hebt geveegd en dat kunt aantonen met een before & after foto.
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste