De luchtvochtigheid is hier niet zo laag.Chatslet schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:06:
@B_FORCE dat is een bijzonder verhaal met die kachel. Je zou in de kachel zelf nog het e.e.a. kunnen doen om te zorgen dat alle delen elektrisch goed met elkaar zijn verbonden maar als die printplaat al slecht ontworpen is zal dat beperkt helpen.
Het belangrijkste is om de oorzaak weg te nemen en dat is de luchtvochtigheid. Wij hebben hier zo ongeveer hetzelfde probleem. Huis is van 1970 en sinds er is geïsoleerd (tonzon onder de vloer, glaswol in de spouw) is de luchtvochtigheid in de winter dramatisch laag, die kan rustig onder de 30% duiken als je er niets aan doet. Ik heb het uiteindelijk opgelost met een vrij zware luchtbevochtiger van AliExpress die via een smart plug middels een hygrostat entity in home assistant wordt aangestuurd. Dat ding heeft een reservoir van 16 liter en dat is echt binnen anderhalve dag leeg. Ik vraag me echt af waar het allemaal blijft…
Rond de 55%, soms zakt het naar de 45%. Helaas hebben we met dit weer zelfs teveel vocht. Een van de redenen waarom we een pelletkachel hebben genomen. Om het zo goed warm te kunnen stoken.
Huis is uit 1909.
Ben niet met je eens dat het de oorzaak zou zijn. Een product hoort het namelijk gewoon te blijven doen bij zoiets en al helemaal niet in storing te schieten.
Maar goed.
Ik ben dus vooral benieuwd of andere mensen hier ook last van hebben bij de Julia Next.