ThanksChatslet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:50:
@NoUser Niet direct ervaring maar we hebben er wel onderzoek naar gedaan. Komt zo'n beetje op het volgende neer: Daar waar de kachel wordt aangesloten moeten de leidingen voldoende dik zijn. Normaal heeft een CV systeem dikkere leidingen aan het begin (bij de ketel) en worden die dunner naarmate je daar verder vandaan zit. Aanvoer van warmte uit de pelletkachel is niet constant maar gaat in telkens met een hele hoge aanvoertemperatuur in korte stukjes van een paar minuten wel en dan weer een langere tijd niet. Dat heeft er mee te maken dat de kachel anders te snel afkoelt waardoor je condens en aanslag krijgt. Hierdoor werkt het allemaal prima met flinke radiatoren die allemaal open staan maar met vloerverwarming totaal niet. Heb je een thermostaat met zone regeling zoals Honeywell oid dan is het helemaal een no-go. Ook krijg je aardig wat buizen, ventielen en kleppen achter de kachel waardoor hij minder strak op de muur kan. Omdat wij enkel vloerverwarming hebben en ook nog eens zoneregeling was het voor ons dus geen optie. Als het al kon dan zou ik het persoonlijk alleen maar doen als ik de kachel in een schouw kwijt kan vanwege het hele laboratorium dat er achter komt.
Wij zijn aan het overwegen, er staat hier al een Edilkamin (zonder CV gedeelte) in de woonkamer, naar een echte CV-pellet kachel ketel op zolder, zonder raampje, welke dan een groot buffervat opwarmt. Eigenlijk als vervanging voor een gas CV-ketel. Dat het er technisch uitziet is alleen maar mooi... Je bent een techneut of je bent het niet, niet in de woonkamer hoor, haha
Zou je na je vakantie kunnen laten weten welke het betreft ?reneeke1970 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:56:
[...]
Ben het merk even kwijt, ben nu op vakantie, maar ik heb een Duitse voor 2500 euro. 10kW water en 3 kW lucht verwarming. Werkt prima maar ik heb er al vanuit mijn wp een 400 liter buffer vat tussen staan, en van daaruit gaat het verder naar het huis. De kachel staat gewoon simpel in de retour leiding naar de buffer
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 17% gewijzigd door NoUser op 07-10-2025 20:26 ]
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice