Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:33

NoUser

For Real ?

Chatslet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:50:
@NoUser Niet direct ervaring maar we hebben er wel onderzoek naar gedaan. Komt zo'n beetje op het volgende neer: Daar waar de kachel wordt aangesloten moeten de leidingen voldoende dik zijn. Normaal heeft een CV systeem dikkere leidingen aan het begin (bij de ketel) en worden die dunner naarmate je daar verder vandaan zit. Aanvoer van warmte uit de pelletkachel is niet constant maar gaat in telkens met een hele hoge aanvoertemperatuur in korte stukjes van een paar minuten wel en dan weer een langere tijd niet. Dat heeft er mee te maken dat de kachel anders te snel afkoelt waardoor je condens en aanslag krijgt. Hierdoor werkt het allemaal prima met flinke radiatoren die allemaal open staan maar met vloerverwarming totaal niet. Heb je een thermostaat met zone regeling zoals Honeywell oid dan is het helemaal een no-go. Ook krijg je aardig wat buizen, ventielen en kleppen achter de kachel waardoor hij minder strak op de muur kan. Omdat wij enkel vloerverwarming hebben en ook nog eens zoneregeling was het voor ons dus geen optie. Als het al kon dan zou ik het persoonlijk alleen maar doen als ik de kachel in een schouw kwijt kan vanwege het hele laboratorium dat er achter komt.
Thanks
Wij zijn aan het overwegen, er staat hier al een Edilkamin (zonder CV gedeelte) in de woonkamer, naar een echte CV-pellet kachel ketel op zolder, zonder raampje, welke dan een groot buffervat opwarmt. Eigenlijk als vervanging voor een gas CV-ketel. Dat het er technisch uitziet is alleen maar mooi... Je bent een techneut of je bent het niet, niet in de woonkamer hoor, haha
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Ben het merk even kwijt, ben nu op vakantie, maar ik heb een Duitse voor 2500 euro. 10kW water en 3 kW lucht verwarming. Werkt prima maar ik heb er al vanuit mijn wp een 400 liter buffer vat tussen staan, en van daaruit gaat het verder naar het huis. De kachel staat gewoon simpel in de retour leiding naar de buffer
Zou je na je vakantie kunnen laten weten welke het betreft ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door NoUser op 07-10-2025 20:26 ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:20
@B_FORCE hoorbaar is idd definieerbaar per persoon. Wij vonden het een soort 50hz brom. Maar ik vond het een fijne en eenvoudig kacheltje. En komt net als vele andere uit de AMG stal. Dus andere behuizing identieke technieken. Zelf hebben wij nu een normale al jaren trouwens. En die zet de kamer ventilatie uit in modulatie dan hoeft de kachel niet steeds te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoUser

NoUser

For Real ?

🔥 Pelletprijzen overzicht (gesorteerd op €/1000kg)
PelletsKleurZakkenZak (kg)Pallet (kg)€uro€/1000kgNormurlDataTransport
​Fireland.Holzpelletsbruin6615990€ 280,50€ 283,33EN+A1.DE392.Tbauhaus.info2025.09.05x
​AKZ.PelletsWit70151050€ 360€ 342,86EN+A1.LVhoutpelletland.be2025.09.05per km
​Plospan.Pelletsbruin5614784€ 275€ 350,77EN+A1.NL001.Phoutpelletland.be2025.09.09per km
Premium.Quality.PelletsWit100101000€ 377,50€ 377,50Eigen zaagselpelletcentraleopmeer.nl2025.10.09v
​Jekro.houtpelletsBruin9610960€ 374€ 389,58EN+ *Rapporthoutpelletsgigant.eu2025.10.09v
My.Premium.PelletsWit70151050€ 425€ 404,76EN+A1.AT312.Tnh-hout.nl2025.10.07v
Elite.Rood.NaaldhoutWit6515975€ 395€ 405,13EN+A1.BE303.Telitepellets.com2025.09.04v
Energy.Pellets.PremiumBruin6615990€ 340,20€ 414,29DIN+energypellets.nl2025.09.09v
Plospan.houtpelletsBruin5614784€ 325€ 414,54EN+A1.NL001.Pmarktplaats.nl2025.09.04x
My.Premium.PelletsWit70151050€ 439€ 418,10EN+A1.AT312.Thoutpellets-online.eu2025.09.04v
Top.Pellets.PremiumBruin6615990€ 422,13€ 426,39DIN+toppellets.nl2025.09.04v
Fire SticksWit70151050€ 448€ 426,67EN+A1.NL314.Thoutpelletskopenonline.nl2025.09.04v
Eco PineWit70151050€ 459€ 437,14EN+A1.UA044.Popenhaardhout-gigant.nl2025.09.09v
Energy.Pellets.ExcellentBruin6615990€ 446,89€ 451,40EN+A1.NL306.Tenergypellets.nl2025.09.09v
Jaso.ExcellentWit6615990€ 449€ 460,51EN+A1.NL314.Thoutpelletskopenonline.nl2025.09.09v
Elite.Blauw.LoofhoutWit6515975€ 450€ 461,54EN+A1.BE303.Telitepellets.com2025.09.09v
Elite.Groen.NaaldhoutWit6515975€ 450€ 461,54EN+A1.BE303.Telitepellets.com2025.09.04v
Top.Pellets.ExcellentWit6615990€ 458,87€ 463,51EN+A1.NL306.Ttoppellets.nl2025.09.04v
Legenda:
✅ Transport inclusief (naar NL)
❌ Transport exclusief (bijkomende kosten bij verzenden)

Norm (bron: enplus-pellets.eu):
🟢 groen = ok
🟠 oranje = suspended
🔴 rood = terminated

Heb je nog toevoegingen of andere tips voor de tabel ?
Laat het even weten⊥

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Darkz0rs schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:06:
@B_FORCE hoorbaar is idd definieerbaar per persoon. Wij vonden het een soort 50hz brom. Maar ik vond het een fijne en eenvoudig kacheltje. En komt net als vele andere uit de AMG stal. Dus andere behuizing identieke technieken. Zelf hebben wij nu een normale al jaren trouwens. En die zet de kamer ventilatie uit in modulatie dan hoeft de kachel niet steeds te starten.
Wij zetten de ventilator op standje 1 soms 2, maar dat is het dan wel.
Vrij snel warm hier :)

Ben nu nominaal verbruik ook even aan het meten, om te kijken wat het qua energie gaat kosten.
Lijkt op deze manier ergens rond de 40W te zweven. (35W om precies te zijn)

We verbruiken dan ongeveer 1/4 zak (15kg) per dag.
Dus laten we zeggen rond de 2 euro aan pellets.
Dan is het ook echt behagelijk warm :) 8)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:00
NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Thanks
Wij zijn aan het overwegen, er staat hier al een Edilkamin (zonder CV gedeelte) in de woonkamer, naar een echte CV-pellet kachel op zolder, zonder raampje, welke dan een groot buffervat opwarmt. Eigenlijk als vervanging voor een gas CV-ketel. Dat het er technisch uitziet is alleen maar mooi... Je bent een techneut of je bent het niet, niet in de woonkamer hoor, haha

[...]

Zou je na je vakantie kunnen laten weten welke het betreft ?

***members only***
Ja dat wil ik wel doen, maar uit le verhaal nu blijkt dat jij een pellets ketel nodig hebt geen kachel met ruitje. Een ketel verwarmt alleen water, niet via lucht ook de ruimte. Maar die heb ik toevallig ook, heb ik staan als backup voor de wp. Maar hij staat werkloos, zal geen 500 kg pellets verbruikt hebben. Ik heb een Victoria geloof ik, uit Bulgarije als ik me niet vergis, kan ook Roemeens zijn. Heeft een ingebouwde water pomp, je moet alleen zelf een thermo ventiel in je leiding plaatsen voor minimaal 45 graden in je ketel te houden. Maar als jij die wilt gaan gebruiken, alles is ketelstaal en een flink ding, weegt zon 200+ kg, dus op zolder krijgen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:53:
Laat het even weten⊥
Tnx, toevallig de eerste week van september al weer een halve pallet (= genoeg voor ons seizoen) besteld bij Rijnen brandstoffen https://www.rijnenbv.com/houtpellets/ in Tilburg (gratis levering per kooiaap/palletwagen).
De A-klasse pallets Badger is onze favoriet voor onze PIAZZETTA P120. Deze zijn iets duurder en Vitaholz schijnt ook goed te zijn.

Prijs is alweer een 10-tje omhoog gegaan voor een halve pallet.
Ook vorig jaar een paar zakken Plospan wit geprobeerd, koekte enorm aan in onze branderbak.

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:37
Hier draait de MCZ Ego Core inmiddels een dag of 3. Aanvankelijk kwam er veel te veel warmte uit dus ben even met de instellingen wezen spelen en op het dak met een koolmonoxide meter wezen meten. Heb hem nu keurig branden en als alles goed op temperatuur is dan gooit hij op laag vermogen de ventilator uit en brand hij op de natuurlijke trek van de schoorsteen.

Filmpje:
https://cloud.infosecurity.ws/index.php/s/roWcEpxRPdTCn6q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Chatslet schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:04:
Hier draait de MCZ Ego Core inmiddels een dag of 3. Aanvankelijk kwam er veel te veel warmte uit dus ben even met de instellingen wezen spelen en op het dak met een koolmonoxide meter wezen meten. Heb hem nu keurig branden en als alles goed op temperatuur is dan gooit hij op laag vermogen de ventilator uit en brand hij op de natuurlijke trek van de schoorsteen.

Filmpje:
https://cloud.infosecurity.ws/index.php/s/roWcEpxRPdTCn6q
Is dit ook mogelijk met andere kachels (zoals Julia Next) ?
Die van ons staat op standje 1 en gaat ook nogal rap, de natuurlijke trek is ook best wel flink.
Zelfs met een rustige dag als vandaag bv.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:16

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

B_FORCE schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Is dit ook mogelijk met andere kachels (zoals Julia Next) ?
Nope, die gaat in Eco stand en that's it. Ik heb hem via WiFi aan home assistant gegooid en regel hem zo (aka ik gooi hem gewoon uit met een hysteresis van 6 graden) met behulp van een externe (blue tooth) temperatuur meter.
Staat in een buitenverblijf en houd zou de boel lekker vorst en vocht vrij.
Maar de Julia (next) laat zich niet zo fijn / mooi afregelen zoals een kachel die ongeveer 2,5 keer zo duur is.
Alle waar naar zijn geld.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chatslet
@B_FORCE ik denk het wel. Bluesolid heeft gewoon handleidingen hoe je je pelletkachel moet afstellen. Je zou dus even kunnen kijken of ze die voor jouw kachel of een vergelijkbaar model hebben. Uiteindelijk zijn er maar 2 parameters die je kunt afstellen: pellettoevoer en luchttoevoer. Hoe ik het heb gedaan: ik heb 2 jaar terug een koolmonoxide meter van AliExpress of Amazon gekocht omdat ik destijds een Chinese diesel heater ging afstellen. Zoek op “Co meter” is een geel ding en kost 10 tot 20 euro. Overigens werkt dit alleen zonder katalysator of fijnstof filter in je kachel.

1. Start de kachel en laat hem op de laagste stand goed op temperatuur komen. Als je op je display “fume temperature” of “exhaust gas temperature” oid kunt zien dan wacht je totdat die stabiel is. Dat is de rookgastemperatuur. Heb je die niet, laat de kachel dan minimaal 30 minuten branden.

2. Meet dicht op de schoorsteen je referentiewaarde. In mijn geval was dat 3 ppm maar in jouw geval zal die waarschijnlijk hoger zijn. Ik gok 20 tot 25 ppm. Dit is wat je als richtwaarde moet aanhouden.

3. Nu ga je de pellet toevoer telkens een stapje lager zetten en laat je de kachel telkens ongeveer een kwartier tot 20 minuten op de laagste stand branden en dan doe je een check:
Vlam: wijkt die af? Klein en fel is luchttoevoer een stapje terug. Lang en donker is luchttoevoer een stapje hoger.
Raampje: Is die schoon? Bruine aanslag is luchttoevoer stapje hoger zetten, een lichte grijze aanslag kan in principe geen kwaad, dan brand je arm en je veegt het er zo weer af. Is het erg veel dan zet je de luchttoevoer een stapje terug.
Rookgastemperatuur: Moet op de laagste stand tussen de 90 en 130 graden zitten. Het liefst in het bovenste bereik. Paar graden er boven is ook nog ok* Je kunt dit hoger krijgen met meer lucht maar dat is niet oneindig. Als je te weinig pellets toevoer hebt dan blijft dit te laag. Dit is dus de harde limiet van wat je kunt bereiken.
Schoorsteen: Geen zichtbare rook is goed. Witte rook die snel vervliegt is condens dat verdampt en zou je alleen moeten zien als de kachel kort aanstaat. Donkere rook betekent te weinig lucht dus luchttoevoer hoger zetten.
Koolmonoxide: Dit is belangrijk want het is een directe indicatie van hoe volledig je verbranding is en is ook gekoppeld aan roet, creosoot etc… Kijk of die gelijk of lager is dan je referentie waarde. Wordt die hoger dan gaat er iets mis met de verbranding. Vaak kun je dat met meer lucht corrigeren maar de temperatuur van de rookgassen spelen hier ook een rol. Het vuurtje kan simpelweg te klein zijn.

Uiteindelijk ga je op een punt komen dat de temperatuur binnen ok is en je dus klaar bent of dat je simpelweg niet meer met lucht kunt corrigeren of dat de kachel simpelweg uit gaat. Ga dan een stap terug. Dat is dan het best haalbare.

4. Zet de kachel op het hoogste vermogen en laat hem 30 minuten branden. Hou ondertussen de rookgastemperatuur in de gaten. Die mag niet boven de 200 graden komen (of check de specs van je kachel of dit hoger is).

5. Doe nu weer alle checks zoals hierboven. Het enige verschil is dat de koolmonoxide waarde nu hoger mag zijn. Die mag ongeveer 2x je referentiewaarde zijn maar niet hoger dan 40 ppm. Is die te hoog dan moet de luchttoevoer een stapje hoger. Heb je dit op orde dan kan de kachel uit.

6. Als de kachel is afgekoeld gaan we de brandpot inspecteren. Witte fijne as betekent dat de verbranding iets arm is. Dat is op zich goed want dan is je verbranding ook erg schoon. Zwarte, wat grovere maar droge as betekent dat de verbranding ok is. Kleverige bruine as betekent dat de verbranding niet optimaal is. Heb je klinkers dan ligt dat of aan de pellets of de verbrandingstemperatuur is te hoog. Het as smelt dan. Vaak is het een combinatie van beide.

NB: Doe dit alles eerst met witte, kwalitatief hoogwaardige pellets. Bijvoorbeeld van Jaso. Zorg dat je het hier goed mee hebt ingeregeld. Dat is dan je referentiepunt. Ga je er dan bruine pellets, mix pellets of loofhout pellets in doen dan is het verstandig om de luchttoevoer een stapje hoger te zetten en dan weer bovenstaande checks te doen. Meestal is het dan al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:24:
@B_FORCE ik denk het wel. Bluesolid heeft gewoon handleidingen hoe je je pelletkachel moet afstellen. Je zou dus even kunnen kijken of ze die voor jouw kachel of een vergelijkbaar model hebben. Uiteindelijk zijn er maar 2 parameters die je kunt afstellen: pellettoevoer en luchttoevoer. Hoe ik het heb gedaan: ik heb 2 jaar terug een koolmonoxide meter van AliExpress of Amazon gekocht omdat ik destijds een Chinese diesel heater ging afstellen. Zoek op “Co meter” is een geel ding en kost 10 tot 20 euro. Overigens werkt dit alleen zonder katalysator of fijnstof filter in je kachel.

1. Start de kachel en laat hem op de laagste stand goed op temperatuur komen. Als je op je display “fume temperature” of “exhaust gas temperature” oid kunt zien dan wacht je totdat die stabiel is. Dat is de rookgastemperatuur. Heb je die niet, laat de kachel dan minimaal 30 minuten branden.

2. Meet dicht op de schoorsteen je referentiewaarde. In mijn geval was dat 3 ppm maar in jouw geval zal die waarschijnlijk hoger zijn. Ik gok 20 tot 25 ppm. Dit is wat je als richtwaarde moet aanhouden.

3. Nu ga je de pellet toevoer telkens een stapje lager zetten en laat je de kachel telkens ongeveer een kwartier tot 20 minuten op de laagste stand branden en dan doe je een check:
Vlam: wijkt die af? Klein en fel is luchttoevoer een stapje terug. Lang en donker is luchttoevoer een stapje hoger.
Raampje: Is die schoon? Bruine aanslag is luchttoevoer stapje hoger zetten, een lichte grijze aanslag kan in principe geen kwaad, dan brand je arm en je veegt het er zo weer af. Is het erg veel dan zet je de luchttoevoer een stapje terug.
Rookgastemperatuur: Moet op de laagste stand tussen de 90 en 130 graden zitten. Het liefst in het bovenste bereik. Paar graden er boven is ook nog ok* Je kunt dit hoger krijgen met meer lucht maar dat is niet oneindig. Als je te weinig pellets toevoer hebt dan blijft dit te laag. Dit is dus de harde limiet van wat je kunt bereiken.
Schoorsteen: Geen zichtbare rook is goed. Witte rook die snel vervliegt is condens dat verdampt en zou je alleen moeten zien als de kachel kort aanstaat. Donkere rook betekent te weinig lucht dus luchttoevoer hoger zetten.
Koolmonoxide: Dit is belangrijk want het is een directe indicatie van hoe volledig je verbranding is en is ook gekoppeld aan roet, creosoot etc… Kijk of die gelijk of lager is dan je referentie waarde. Wordt die hoger dan gaat er iets mis met de verbranding. Vaak kun je dat met meer lucht corrigeren maar de temperatuur van de rookgassen spelen hier ook een rol. Het vuurtje kan simpelweg te klein zijn.

Uiteindelijk ga je op een punt komen dat de temperatuur binnen ok is en je dus klaar bent of dat je simpelweg niet meer met lucht kunt corrigeren of dat de kachel simpelweg uit gaat. Ga dan een stap terug. Dat is dan het best haalbare.

4. Zet de kachel op het hoogste vermogen en laat hem 30 minuten branden. Hou ondertussen de rookgastemperatuur in de gaten. Die mag niet boven de 200 graden komen (of check de specs van je kachel of dit hoger is).

5. Doe nu weer alle checks zoals hierboven. Het enige verschil is dat de koolmonoxide waarde nu hoger mag zijn. Die mag ongeveer 2x je referentiewaarde zijn maar niet hoger dan 40 ppm. Is die te hoog dan moet de luchttoevoer een stapje hoger. Heb je dit op orde dan kan de kachel uit.

6. Als de kachel is afgekoeld gaan we de brandpot inspecteren. Witte fijne as betekent dat de verbranding iets arm is. Dat is op zich goed want dan is je verbranding ook erg schoon. Zwarte, wat grovere maar droge as betekent dat de verbranding ok is. Kleverige bruine as betekent dat de verbranding niet optimaal is. Heb je klinkers dan ligt dat of aan de pellets of de verbrandingstemperatuur is te hoog. Het as smelt dan. Vaak is het een combinatie van beide.

NB: Doe dit alles eerst met witte, kwalitatief hoogwaardige pellets. Bijvoorbeeld van Jaso. Zorg dat je het hier goed mee hebt ingeregeld. Dat is dan je referentiepunt. Ga je er dan bruine pellets, mix pellets of loofhout pellets in doen dan is het verstandig om de luchttoevoer een stapje hoger te zetten en dan weer bovenstaande checks te doen. Meestal is het dan al voldoende.
Zou die CO meter voor die 20 euro voldoende nauwkeurig zijn?
Heb je misschien nog een linkje?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Seafarer Ja hoor, voor dit doel is zo’n ding nauwkeurig genoeg. Het gaat er om dat je naast alle visuele signalen nog een indicatie krijgt van wat er gebeurt. Wijkt dat ding 10% af dan meet je 22 ppm ipv 20 ppm en zit je nog steeds binnen de marge. De dieselkachel die ik er mee afgesteld heb draait al 2 jaar schoon en daar luistert het allemaal veel nauwer dan bij een pelletkachel.

https://a.aliexpress.com/_Ez1vXLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:12
​Fireland.Holzpelletsbruin6615990€ 280,50€ 283,33EN+A1.DE392.Tbauhaus.info2025.09.05x
​Plospan.Pelletsbruin5614784€ 275€ 350,77EN+A1.NL001.Phoutpelletland.be2025.09.09per km
Premium.Quality.PelletsWit100101000€ 377,50€ 377,50-pelletcentraleopmeer.nl2025.10.07v
​Jekro.houtpelletsBruin9610960€ 374€ 389,58EN+A1.NLhoutpelletsgigant.eu2025.09.05v
Elite.Rood.NaaldhoutWit6515975€ 395€ 405,13EN+A1.BE303.Telitepellets.com2025.09.04v
Energy.Pellets.PremiumBruin6615990€ 340,20€ 414,29DIN+energypellets.nl2025.09.09v
Plospan.houtpelletsBruin5614784€ 325€ 414,54EN+A1.NL001.Pmarktplaats.nl2025.09.04x
My.Premium.PelletsWit70151050€ 439€ 418,10EN+A1.AT312.Thoutpellets-online.eu2025.09.04v
Fire SticksWit70151050€ 448€ 426,67EN+A1.NL314.Thoutpelletskopenonline.nl2025.09.04v
Energy.Pellets.ExcellentBruin6615990€ 446,89€ 451,40EN+A1.NL306.Tenergypellets.nl2025.09.09v
Jaso.ExcellentWit6615990€ 449€ 460,51EN+A1.NL314.Thoutpelletskopenonline.nl2025.09.09v
Elite.Blauw.LoofhoutWit6515975€ 450€ 461,54EN+A1.BE303.Telitepellets.com2025.09.09v
Elite.Groen.NaaldhoutWit6515975€ 450€ 461,54EN+A1.BE303.Telitepellets.com2025.09.04v
Top.Pellets.ExcellentWit6615990€ 458,87€ 463,51EN+A1.NL306.Ttoppellets.nl2025.09.04v
Legenda:

🟢 groen = ok
🟠 oranje = suspended
🔴 rood = terminated

Laat het even weten⊥
Jekro houtpellets heeft geen A1 alleen EN+. Heb ze aan de telefoon gehad. En toen ik vroeg kunnen er nietjes of o.i.d. in zitten kreeg ik het antwoord; "Ja overal gebeurd wel eens wat ."big no no denk ik.

Waarom ik het vraag ik weet dat ze containers neerzetten bij houtverwerking bedrijven en dit als grondstof gebruiken. Vandaar dat ze hun zakken niet A1 gecertificeerd krijgen want dan moeten ze de herkomst vast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:24:

Thanks voor het uitgebreide verhaal! d:)b

Probleem bij ons is helaas wel dat ik dan daadwerkelijk het dak op moet.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:33:
[...]

Nope, die gaat in Eco stand en that's it. Ik heb hem via WiFi aan home assistant gegooid en regel hem zo (aka ik gooi hem gewoon uit met een hysteresis van 6 graden) met behulp van een externe (blue tooth) temperatuur meter.
Staat in een buitenverblijf en houd zou de boel lekker vorst en vocht vrij.
Maar de Julia (next) laat zich niet zo fijn / mooi afregelen zoals een kachel die ongeveer 2,5 keer zo duur is.
Alle waar naar zijn geld.
Dat voelt meer als een kunstmatige limiet.

Ik kan me weinig redenen bedenken waarom dit technisch niet zou kunnen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Skywalker27 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
En toen ik vroeg kunnen er nietjes of o.i.d. in zitten kreeg ik het antwoord; "Ja overal gebeurd wel eens wat ."big no no denk ik.
Gewoon even om dingen in perspectief te zetten, maar is dit niet gewoon een realistisch antwoord?

Je moet bijna als een cleanroom wel heel zorgvuldig te werk gaan om ervoor te zorgen dat zulk soort dingen niet kunnen gebeuren.

Ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat iemand daar absolute garantie over kan geven?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:31:
@Seafarer Ja hoor, voor dit doel is zo’n ding nauwkeurig genoeg. Het gaat er om dat je naast alle visuele signalen nog een indicatie krijgt van wat er gebeurt. Wijkt dat ding 10% af dan meet je 22 ppm ipv 20 ppm en zit je nog steeds binnen de marge. De dieselkachel die ik er mee afgesteld heb draait al 2 jaar schoon en daar luistert het allemaal veel nauwer dan bij een pelletkachel.

https://a.aliexpress.com/_Ez1vXLO
Bedankt.
Ik zoek even verder naar eentje met een lange sonde zodat je die in de pijp kan steken. Het dak op wordt een beetje onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser

NoUser

For Real ?

Skywalker27 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:30:
[...]

Jekro houtpellets heeft geen A1 alleen EN+. Heb ze aan de telefoon gehad. En toen ik vroeg kunnen er nietjes of o.i.d. in zitten kreeg ik het antwoord; "Ja overal gebeurd wel eens wat ."big no no denk ik.

Waarom ik het vraag ik weet dat ze containers neerzetten bij houtverwerking bedrijven en dit als grondstof gebruiken. Vandaar dat ze hun zakken niet A1 gecertificeerd krijgen want dan moeten ze de herkomst vast leggen.
Aangepast. Er staat wel netjes een testrapport met alle resultaten op de website.

[ Voor 7% gewijzigd door NoUser op 09-10-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Seafarer @B_FORCE Je zou eventueel kunnen kijken of je vanaf het t-stuk kunt meten. Zeker als dat buiten is dan is dat prima te doen. Ik zou dan wel even met lashandschoenen of bbq handschoenen werken. Je kunt dan telkens kort even de dop op het t-stuk openen om te meten. Let wel op met lange sondes etc... vaak kunnen die niet langdurig tegen de hitte van de rookgassen en kan er bij vaste brandstoffen een laagje aanslag op afzetten waardoor de metingen onbetrouwbaar worden. Als je er echt een sonde in wilt hangen oid dan kom je al snel uit op een rookgasenanalysemeter maar daar hangt een totaal ander prijskaartje aan. Eigenlijk is dit alles iets wat de installateur had moeten doen maar in de praktijk zetten ze zo'n kachel gewoon neer en als het een mooi vlammetje geeft is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:01:
@Seafarer @B_FORCE Je zou eventueel kunnen kijken of je vanaf het t-stuk kunt meten. Zeker als dat buiten is dan is dat prima te doen. Ik zou dan wel even met lashandschoenen of bbq handschoenen werken. Je kunt dan telkens kort even de dop op het t-stuk openen om te meten. Let wel op met lange sondes etc... vaak kunnen die niet langdurig tegen de hitte van de rookgassen en kan er bij vaste brandstoffen een laagje aanslag op afzetten waardoor de metingen onbetrouwbaar worden. Als je er echt een sonde in wilt hangen oid dan kom je al snel uit op een rookgasenanalysemeter maar daar hangt een totaal ander prijskaartje aan. Eigenlijk is dit alles iets wat de installateur had moeten doen maar in de praktijk zetten ze zo'n kachel gewoon neer en als het een mooi vlammetje geeft is het prima.
Je zou er bijna gewoon standaard eentje inbouwen :+ 8) 8)

Dat zoiets anno 2025 niet verplicht is verbaast mij een beetje.
Ik heb aan soortgelijke apparaten en machines gewerkt en daar is het vaak toch wel een eis.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Chatslet @B_FORCE
Ik reageerde op de laatste opmerking :
Heb hem nu keurig branden en als alles goed op temperatuur is dan gooit hij op laag vermogen de ventilator uit en brand hij op de natuurlijke trek van de schoorsteen.
Een Julia (next) kun je de ventilator niet uit laten schakelen en op de natuurlijke trek van de schoorsteen laten branden (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:15:
@Chatslet @B_FORCE
Ik reageerde op de laatste opmerking :

[...]

Een Julia (next) kun je de ventilator niet uit laten schakelen en op de natuurlijke trek van de schoorsteen laten branden (helaas).
Maar is dat gewoon een restrictie van de hardware/software?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@B_FORCE @cyclone Ja in die context begrijp ik het. Een Julia Next is een basale (Chinese) kachel die onder verschillende namen op Amazon en AliExpress te koop is. Daar is op zich niets mis mee maar het is een totaal ander apparaat dan een pellet rookvergasser zoals een MCZ Core kachel. Een MCZ core kachel zit vol met sensoren zoals luchtmassameters, druksensoren, temperatuursensoren, luchtvochtigheidsmeters etc… om (nadat de installateur of de tweaker de grove afstelling heeft gedaan) zelf continu de fijnafstelling te doen waarmee er automatisch wordt gecompenseerd voor weersomstandigheden, andere type pellets etc… Zie het eigenlijk als een injectie motor met motormanagement.
Zo’n Chinese kachel moet je meer zien als motor met carburateur. Die werkt gewoon volgens statische parameters en zal die ongeacht het weer of de pellets die je er in gooit blijven hanteren. De temperatuursensoren die er in zitten zijn puur voor de beveiliging. De kachel heeft verder geen idee hoeveel trek je schoorsteen wel of niet heeft, wat de luchtvochtigheid en temperatuur van de verbrandingslucht is en of het verstandig is om meer of minder lucht/pellets toe te voegen. En nogmaals dat is prima. Je hebt een marge met een flinke bandbreedte waarin zo’n kachel kan werken.
Ik ben zelf voor een MCZ Core kachel gegaan omdat mijn rookgasafvoer net wel / net niet mag. Ik wilde daarom een kachel die rook en geurloos werkt zodat ik absoluut geen enkele kans op gezeik heb.

Overigens zie ik hier wel een leuk projectje: een open source closed loop kachel controller als drop in replacement voor de controller van je goedkope pelletkachel met optie voor stille DC ventilators. Die sensoren heb je op AliExpress voor weinig en een ESP32 kost ook niet veel. Een beetje zoiets als PiFire (voor pellet barbecues).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:08:
@B_FORCE @cyclone
Overigens zie ik hier wel een leuk projectje: een open source closed loop kachel controller als drop in replacement voor de controller van je goedkope pelletkachel met optie voor stille DC ventilators. Die sensoren heb je op AliExpress voor weinig en een ESP32 kost ook niet veel. Een beetje zoiets als PiFire (voor pellet barbecues).
Nou die gedachte had ik ook al vrij snel, hahahaha
(het is ook ongeveer mijn werk, nouja inmiddels ander vakgebied, maar principes blijven hetzelfde).

Grootste probleem is en blijft hier toch wel veiligheid en daaruitvolgend aansprakelijkheid.
Wat ik wat lastig vind met dit soort projecten.
Dan zit de twijfel niet bij de kwaliteit en functionaliteit van hardware en software (dat heb je namelijk zelf in de hand), maar meer dat je geen idee hebt hoe bekwaam mensen zijn die dit zullen gaan monteren.

Gevolgen zijn wel iets meer dan een luidspreker over versterker die je opblaast oid.

De aansturing zelf valt technisch allemaal super mee.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Daarover gesproken, vanochtend vond de kachel het ineens leuk om letterlijk uit het niets aan te gaan? :? :X :'(
Werden wakker door luid gepiep, waarschijnlijk omdat we de kachel nog niet schoongemaakt hadden.

Dat was wel even schrikken en begreep er zelf ook niet zoveel van, want heb hem zelf gisteren uitgezet zonder enige timer aan oid.
Toch stond afstandbediening ook aan.
Misschien iemand toch met knopjes gespeeld.

Inmiddels maar smart-schakelaar ervoor gezet, dan kan de boel ook niet zomaar aan en krijg ik daarnaast ook een notificatie. Dan kan ik de boel ook op afstand uitzetten.
Kan ik trouwens ook gelijk maandelijkse verbruik van de kachel in de gaten houden 8)

Ik ben niet zo'n fan van de standaard AB van de Julia Next.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@B_FORCE Gewoon een ESP aan je Julia hangen en hem in Home Assistant proppen. Kun je hem altijd en overal uit en aan zetten en krijg je nog ietwat aan logging mee.

Hier vind je alles wat je nodig hebt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5H3h_k7T9eDGXSKOOCWkzzzGPc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ESejauWuhNPDajy0NFWtMav7.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWwudh4aGpj5HCkrZV3-Q06Djk8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hh3LMfJM1pme62sNYvssU6Sx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:51:
@B_FORCE Gewoon een ESP aan je Julia hangen en hem in Home Assistant proppen. Kun je hem altijd en overal uit en aan zetten en krijg je nog ietwat aan logging mee.

Hier vind je alles wat je nodig hebt

[Afbeelding]
[Afbeelding]
ja i know, staat op de to-do lijst :) d:)b
(die veel te lang is :( )

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:01:
Het gaat om oliestook maar inderdaad een t-stuk achter de kachel. Dat gaan we eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
B_FORCE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:42:
Daarover gesproken, vanochtend vond de kachel het ineens leuk om letterlijk uit het niets aan te gaan? :? :X :'(
Werden wakker door luid gepiep, waarschijnlijk omdat we de kachel nog niet schoongemaakt hadden.

Dat was wel even schrikken en begreep er zelf ook niet zoveel van, want heb hem zelf gisteren uitgezet zonder enige timer aan oid.
Toch stond afstandbediening ook aan.
Misschien iemand toch met knopjes gespeeld.

Inmiddels maar smart-schakelaar ervoor gezet, dan kan de boel ook niet zomaar aan en krijg ik daarnaast ook een notificatie. Dan kan ik de boel ook op afstand uitzetten.
Kan ik trouwens ook gelijk maandelijkse verbruik van de kachel in de gaten houden 8)

Ik ben niet zo'n fan van de standaard AB van de Julia Next.
Nou dat had ik hier toevallig vanmiddag ineens. Hele kachel vol met rook, ruitje bruin en dikke rookpluim uit de schoorsteen. Je bedenkt het niet maar buiten was er dus een lading bladeren tegen het rooster van de luchtinlaat gewaaid. Kachel zuigt lucht aan, rooster staat op onderdruk dus de bladeren blijven er mooi aan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:25:
[...]

Nou dat had ik hier toevallig vanmiddag ineens. Hele kachel vol met rook, ruitje bruin en dikke rookpluim uit de schoorsteen. Je bedenkt het niet maar buiten was er dus een lading bladeren tegen het rooster van de luchtinlaat gewaaid. Kachel zuigt lucht aan, rooster staat op onderdruk dus de bladeren blijven er mooi aan plakken.
Als het een maal gebeurt dan..........

Rooster is net zo groot als de pijp diameter? Dan zou ik er een rooster overheen zetten wat 2 tot 3 cm uit de muur steekt en een oppervlak heeft wat minstens 3 keer zo groot is als de pijp oppervlakte. Gaan er weer bladeren tegen aankomen dan is er bijna geen zuigdruk meer op de bladeren. De lucht kan nu ook via de zijkanten toestromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
60mm pijpje. Zit wel een groot rooster voor maar er staan hier flink wat bomen. Ik denk dat ik er zo’n rooster met kap op ga zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-10 17:44

WWJD

*pluh*

Bij ons de kachel weer opgestart, een Edilkamin Slide 2. Hij gaat netjes branden, maar hij blijft 'gloeien'. Te zien aan het stroomverbruik en de status op de afstandsbediening. Na een tijdje gaat hij in storing en geeft aan 'geen ontsteking'. Dat terwijl hij dus wel netjes aan gaat.
Hoe meet de kachel of hij 'brand' of niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser

NoUser

For Real ?

WWJD schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:33:
Bij ons de kachel weer opgestart, een Edilkamin Slide 2. Hij gaat netjes branden, maar hij blijft 'gloeien'. Te zien aan het stroomverbruik en de status op de afstandsbediening. Na een tijdje gaat hij in storing en geeft aan 'geen ontsteking'. Dat terwijl hij dus wel netjes aan gaat.
Heb je wel genoeg pellet toevoer naar het brandbakje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Klinkt meer als een probleem met een temperatuursensor oid. Misschien eens kijken naar wat de sensoren meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
WWJD schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:33:
Ik had dit probleem bij de Modena kachel, de installateur zei dat het aan de pellets lag... Uiteindelijk was de oplossing de temperatuur sensor net iets verder in de afzuig ventilator behuizing duwen. Deze registreerde de temperatuur niet goed, waardoor de kachel dacht dat er geen ontbranding was. Ik weet niet hoe dit bij jou kachel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:20
Bij mijn artel is de rookgas tempratuur dan te laag en denkt de kachel dat hij niet brand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Premium.Quality.PelletsWit100101000€ 377,50€ 377,50Eigen zaagselpelletcentraleopmeer.nl2025.10.09v
​Jekro.houtpelletsBruin9610960€ 374€ 389,58EN+ *Rapporthoutpelletsgigant.eu2025.10.09v
Legenda:

🟢 groen = ok
🟠 oranje = suspended
🔴 rood = terminated

Laat het even weten⊥
Ik zie in dit lijstje Pelletcentrale in Opmeer staan.
Zijn er mensen die daar eerder besteld hebben/ervaringen?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser

NoUser

For Real ?

B_FORCE schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Ik zie in dit lijstje Pelletcentrale in Opmeer staan.
Zijn er mensen die daar eerder besteld hebben/ervaringen?
Nope.
Wij hebben dit jaar (voor het eerst) Jekro besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@B_FORCE Ja, ik heb daar 700 kilo vandaan. Komt in zakken van 10 kilo. Pellets zijn bleek, iets grijzig, nauwelijks zaagsel in de zakken. Ietsje meer as dan witte pellets van Jaso. Verder zijn de pellets wat zwaarder en geven ze wat meer warmte. Met dezelfde brandparameters heeft de vlam een iets kleinere blauwe voet maar ik merk geen aanslag of andere vervuiling in de kachel. Eigenlijk meer het het tegenovergestelde. Ze branden verassend schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Chatslet schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:29:
@B_FORCE Ja, ik heb daar 700 kilo vandaan. Komt in zakken van 10 kilo. Pellets zijn bleek, iets grijzig, nauwelijks zaagsel in de zakken. Ietsje meer as dan witte pellets van Jaso. Verder zijn de pellets wat zwaarder en geven ze wat meer warmte. Met dezelfde brandparameters heeft de vlam een iets kleinere blauwe voet maar ik merk geen aanslag of andere vervuiling in de kachel. Eigenlijk meer het het tegenovergestelde. Ze branden verassend schoon.
Die heb je laten bezorgen of zelf opgehaald?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
We hebben een aanhanger dus gewoon zelf gehaald in totaal 2 bestellingen. Als je je meldt dan zetten ze een europallet voor je buiten en kun je gaan inladen. Ze maken de pellets daar zelf dus als ze het niet zo druk hebben kun je ook even kijken hoe ze dat doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY5eVJoZxC9waoNmtdO6YjABcyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6s2fCcoL3DS6NFQknF5bNyV2.jpg?f=fotoalbum_large
Links Jaso, Rechts pelletcentrale

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7avPoK4ZJq_Ea0ukt0BQXyOFBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YhOX8xuFkbCyXQpme4aluFx.jpg?f=fotoalbum_large

Ze komen in dit soort zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Ah ben je vlak bij ons geweest in het mooie Twente ;), Woon aan het kanaal (k'naal) paar km verder op.

[ Voor 32% gewijzigd door Skywalker27 op 13-10-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Chatslet schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:38:
We hebben een aanhanger dus gewoon zelf gehaald in totaal 2 bestellingen. Als je je meldt dan zetten ze een europallet voor je buiten en kun je gaan inladen. Ze maken de pellets daar zelf dus als ze het niet zo druk hebben kun je ook even kijken hoe ze dat doen.

[Afbeelding]
Links Jaso, Rechts pelletcentrale

[Afbeelding]

Ze komen in dit soort zakken.
Komen die op een standaard 1200x800 europallet?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Skywalker27 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:07:
Ah ben je vlak bij ons geweest in het mooie Twente ;), Woon aan het kanaal (k'naal) paar km verder op.
Opmeer ligt in West Friesland? :?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
B_FORCE schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Opmeer ligt in West Friesland? :?
Hahaha las verkeerd ik las Jekro ;) Daalerveen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@B_FORCE Ik heb de pallet eerlijk gezegd niet nagemeten dus het zou ook een groter type geweest kunnen zijn. Wij hebben de zakken er gewoon afgehaald en in de aanhanger geladen. Met 10 kilo per zak is dat prima te doen en je hebt dan thuis niet ineens een pallet die in de weg staat. Sowieso is dat verstandiger dan dat je de hele pallet op de aanhanger laat zetten omdat dan het zwaartepunt lager ligt en je een beetje met de kogeldruk kunt spelen.
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste