Chatslet schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:56:
@
TiezZ_BE Even heel flauw: Pelletkachel in de kofferbak zetten en vervolgens naar Frankrijk of Italië rijden want daar gelden andere natuurwetten. Daar heeft vrijwel iedereen een (concentrische) geveldoorvoer.
Even heel concreet:
Bouwbesluit
Artikel 3.8 - Veiligheid van rookgasafvoeren
Dit artikel geldt voor alle rookgasafvoeren, inclusief die van toestellen voor vaste brandstoffen. Het stelt dat rookgas veilig moet worden afgevoerd en geen hinder of gevaar mag opleveren.
Artikel 3.50 - Plaatsing van rookgasafvoeren
Dit artikel stelt eisen aan de plaatsing van rookgasafvoeren, zoals:
- Een rookgasafvoer moet minimaal 2 meter verwijderd zijn van ramen, deuren of ventilatieopeningen.
- De rookgassen mogen geen hinder of gevaar opleveren voor de omgeving.
Artikel 7.22 - Installaties voor verbrandingstoestellen
Dit artikel stelt eisen aan de installatie van verbrandingstoestellen, waaronder toestellen voor vaste brandstoffen:
- Het toestel moet veilig zijn aangesloten op een rookgasafvoer.
- De rookgasafvoer moet voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit.
Artikel 7.23 - Toestellen voor vaste brandstoffen
Dit artikel is specifiek gericht op toestellen voor vaste brandstoffen. Het stelt dat:
- De installatie en het gebruik van toestellen voor vaste brandstoffen geen gevaar mogen opleveren voor de gezondheid van personen.
- De rookgasafvoer moet geschikt zijn voor de verbranding van vaste brandstoffen.
Nergens in het bouwbesluit wordt gesteld dat een rookgasafvoer boven de nok moet uitkomen. Kun je dan een geveldoorvoer vol op de wind zetten? Nee, want dan zijn er zeer zeker een aantal van bovenstaande artikelen van toepassing. Waar de verwarring overigens vandaan komt is de NEN 2757-1. Dat is een Nederlandse norm voor het installeren van een rookgasafvoer. Hoewel het meestal verstandig is om je aan een norm te houden is die niet direct verplicht.
Daarvoor heet het ook een norm en geen wettelijke verplichting
Jaren geleden bij een adviesbureau in akoestiek en milieu gewerkt.
Uiteindelijk gaat het allemaal om (juridisch) indekken wanneer er problemen
mochten ontstaan.
De basis in wetgeving blijft dat je niemand van last mag zijn.
Vervolgens kunnen we daar dan (in de rechtbank) over gaan soebatten wat dat precies inhoud.
Je houden aan normen of normen die gelijkwaardig zijn, geven je dan wel wat meer fundament en substantie.
Maar goed, uiteindelijk is dan praktische context ook bepalend.
Voor iemand die ergens in the middle of nowhere woont, zal het allemaal wel los lopen.
Voor iemand met veel buren en waarbij de huizen dicht op elkaar staan, is dat toch iets anders.
Misschien zullen die buren nooit klagen, dan heb je geluk.
Misschien kan iemand het niet verteren ivm zware chronische astma en is daarom instaat om het juridisch op te lossen.
Wie mag het weten...
Wat men alleen wel door elkaar haalt (en dit is het punt waarmee ik het me je eens bent), is dat mensen het als absolute waarheid en oplossing gaan zien (dit gebeurt ook heel veel met veiligheidsnormen bv).
Dat is gewoon niet waar natuurlijk.
Ik zou persoonlijk gewoon kijken wat het hoogst haalbare is zonder gelijk heel veel kosten te moeten maken.
Wij hadden het geluk dat er al een oude (gas)schoorsteen aanwezig was.
Dus het ombouwen naar pelletkachel was vrij snel gedaan.
Zoals ik al eerder zei, is het verbrandingsrendement van een pelletkachel vrij hoog, dus daardoor is de overlast ook al laag tov een reguliere schoorsteen met hout verbranden.
Maar goed, er zijn mensen die ook gaan zeuren om elke zucht en scheet.
Wij kennen de huidige situatie en buren niet.
edit:
Er staat inderdaad dat nergens het boven de nok moet zijn.
Er staat wel zeer duidelijk (zoals ik hierboven ook al opmerkte) dat er geen hinder mag zijn.
Dus als er een oplossing bedacht kan worden, dat niemand hinder ervaart bij een andere manier, dan kan dat best.
Ik ben geen ervaringsdeskundige, dus ik kan niet zomaar zeggen of dat überhaupt praktisch zou kunnen, maar daar komt het dan op neer.
[
Voor 6% gewijzigd door
B_FORCE op 01-10-2025 14:34
]