Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Skywalker27
Tja ik ken uw kachel niet, maar mijn (oud model) Julia en de el cheapo deluxe Anita (die ik je van harte kan afraden) stonden in hun default niet goed voor mijn pellets.
De mix pellets die ik gebruik verbranden heter wat dus bij default settings voor een te hoge schoorsteen temperatuur (flu temp) zorgt.
Terug regelen van de aanvoer van pellets wordt bij deze kachels niet automatisch terug geregeld (wat in basis geen rocket science is als je toch de metingen doet) dus dien je dan handmatig aan te passen.

Rika ziet er niet uit als een budget kachel dus wellicht wordt dit op basis van zijn sensoren dit automatisch gedaan.

Ik gebruik als richtlijn de flu temp omdat dit in de handleidingen wordt aangegeven dat deze niet te hoog mag worden i.v.m. mogelijke beschadigingen.
Ook gaf de verkoper van deze mix pellets aan dat ik hier wel even op moest letten dat de pellets niet teveel zouden klonteren in de verbrandings kamer met mogelijke te hoge temperaturen.

Maar als het nu werkt voor u mooi toch ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:06
Skywalker27 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:59:
Ik hoor mensen zeggen bij verschillende typen pellets dat je de kachel anders moet instellen. Nou ik heb eens geworsteld met mijn Rika en zover ik de handleiding kan na slaan regelt deze kachel het zelf?? Ik kan namelijk helemaal niets in stellen wel een hele batterij aan sensoren zelfs de temperatuur in de voorraadbak.
Ik kan de lucht vs pellet hoeveelheid aanpassen in de instellingen. Heb wel eens gelezen dat loofhoutpellets net iets trager branden tov zuivere naaldhout pellets. Waardoor het vaak nodig zou zijn om lucht toevoer te verhogen tov toevoer van de pellets.

Zelf gebruik ik enkel zuivere naaldhout pellets, wat meestal de beste keuze is (geen toevoegingen, en meeste kachels zijn daarop voorzien)

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:54
Zelfs dat kan ik niet aanpassen. Wel begint de kachel af en toe zich zelf te reinigen afhankelijk van hoeveel as en zooi er in het bakje zit.

Maar als ik hier op het forum zie hoe druk men er mee is begon ik te denken of ik wat fout doe en of ik niet straks met een beschadigde kachel zit omdat ik er bijvoorbeeld donkere pellets er in heb gegooid.

Ik heb de kachel gewoon over genomen bij de koop van het huis. Ik weet i.d.d. alleen dat de Rika geen budget kachel is, dit model zat geloof ik rond de 5000 euro.

Ik gooi er alleen maar om de dag er een zak pellets in. Maak hem 1 keer per week schoon. Hij krijgt na 700KG pellets zijn grote schoonmaak. 1 keer in het jaar loopt de schoorsteen veger het spulletje na doet de software update en dat is het dan wel.

Hij stook 24/7 aangestuurd door Firenet met een Tado thermostaat. Dus ik begon me een beetje een luie draak te voelen ;).

Dit is het beestje nog geen 2 jaar oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRd0WiJkcUKulU_xkFPBW06e5_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZY3i0PJ3kYVY2E62nzhl6yr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Skywalker27 op 27-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-07 18:15

Perkouw

Moderator General Chat
@Skywalker27 de onderkant van dat nisje zou ik wel in de gaten houden, grote kans dat het daar vrij warm wordt en verkleurd/verbrand als je niet oplet. Al zit de kachel er allicht wat minder diep onder dan op de foto het geval lijkt. But still.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Hij staat er eigenlijk voor, nisje hebben we zelf gemaakt met van die speciale platen, brandwerende kit en van dat impregneer. De nis zelf is met sierpleister gedaan. Bij de kachel op 100% word de muur niet warm de kachel straalt naar voren en omhoog. We hadden niet veel verstand van kachels en schoorstenen dus we hebben hulp ingeroepen van de De Vogelsangh in Ommen. Heel bereid willig om je van informatie te voorzien ze willen niet direct aan je verdienen. Maar we hebben natuurlijk daar wel het materialen weg gehaald en ze mogen ook het kachelonderhoud doen. Hun schoorsteen moet ook roken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Skywalker27 tja ik heb een oude Julia op de kop getikt voor 450 euro ;-) dus is nogal een verschil.
Werkt overigens vlekkeloos nu ik hem van nieuwe pootjes heb voorzien (was vrij simpel klusje gezien het om M8 draadeind ging).

Hij is op zijn nieuwe pootjes stukken stiller (minder trillingen) en tja alle waar naar zijn geld moest dus ff zijn instelling tweaken naar de huidige pellets.

Hij draait nu vol auto via HomeAssistant en ik maak hem 1 x per 2 weken schoon op dit moment omdat hij max 2 uurtjes draait bij koude nachten in mijn buiten verblijf.
Tis puur om condens / vocht te voorkomen in een ruimte waar ik niet veel ben.

Maar zo mooi automatisch afgeregeld als uw premium kachel is deze niet.
Maar ben er wel heel blij mee met dit koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Goeie deal ik wil er nog eentje op de kop tikken voor in de kelder ;)

En ik wist niets eens wat voor koopje ik had, ik had er zelf i.i.g. geen 5k voor over.

[ Voor 39% gewijzigd door Skywalker27 op 28-03-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Darkz0rs schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Ah ja, kijk als je er geen gevoel bij heb dan is het wellicht niet je winkel.

Als we het hebben over de kachels die zijn eenvoudig en in alle jaren dat ik er weer mee bezig ben is het eenvoud. En heb ik nooit grote gebreken mogen ervaren. En dan heb ik het wel over de eenvoudige moeder haard modellen. Bij diverse andere vind je ook de amg variaties. Die vrijwel identiek zijn. Ik heb hem 2x bij bluesolid gekocht omdat ze parameters vrijgeven en van de eenvoud zijn.
Oh het gaat nog niet om gevoel, maar het is wat lastig aftasten wat er tegenwoordig te vertrouwen is en wat niet.

Simpele probleempjes hier en daar vind ik niet erg, het is echter wel anders wanneer fundamentele dingen niet (goed) werken.
Aan de andere kant heb ik ook geen zin om veel geld voor een hoop tierelantijntjes te betalen.
Volgens mij kun je nmlk rond de 1200-1500 euro nieuw best een prima kacheltje krijgen?

In ons geval moet de oude schoorsteen (nouja van gashaard) aangepast worden, dus het is even iets meer dan een RVS buis met wat korrels monteren.
Het is mij alleen totaal niet duidelijk wat de installatie service op de website inhoud of wat er verder mogelijk is. :?

Maarja, het communiceert wat lastig zonder email adres.....

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
B_FORCE schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:47:
Is het trouwens prima om pellets semi buiten te bewaren?

Wij hebben namelijk een soort van semi open ruimte/schuurtje aan de zijkant van het huis.
Is langwerpig in vorm, is iets van 2.5 meter lang, 57cm breed 1.8m hoog.
Opening aan de voorkant (korte kant).
Daar kan ik evt een deurtje in zetten (heeft wel een dakje en alles)

Dit is voor ons namelijk de enige manier om de pellets te bewaren.
Ik heb ze onder een afdakje bewaard, koud op de grond, zonder problemen. De grond was daar wel altijd mooi droog. Naar mijn idee moeten ze wel droog staan maar kunnen ze wel wat hebben. In een schuur of onder droog afdak is prima. Ze zwellen op en vallen uit elkaar als ze teveel vocht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:03
Goedemiddag,

ook een pelletstoker...

begonnen met een goedkope eenvoudige kachel (mondena 10Kw)
dit is 3 jaar goed bevallen, en nu overgestapt op een MCZ Musa Hydro (oud model, zonder wifi)
kachel gebruikt gekocht en helemaal uitklaar gehaald en gereinigd.
Kachel staat momenteel tijdelijk aangesloten met flexibele slangen van 2m om eea te testen.

vooralsnog werkt alles naar behoren, en ga ik deze zomer de CV aansluitingen netjes maken achter de kachel.

nu ben ik op zoek naar de code's om verder in het menu te komen om wat parameters te kunnen tweaken.
De kachel is voorzien van een display met 5 knoppen (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFer3YOzw9rswbwH2onk4FdczEI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/11mNhrwsM0e8VkaoRUifKYI6.gif?f=fotoalbum_large

ik heb de code om de urenteller te resetten (C93) dan kom je in het techniek menu, maar daar kan ik niet veel.

heeft iemand deze codes?

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

cool ding hoor, en wat voor een aansturing zit er in deze kachel wellicht is het makkelijker om dan de codes te achterhalen.

Overigens je zegt dat je hem aan het testen bent, maar kun / mag je een dergelijke kachel die je ook op de CV moet aansluiten ook testen zonder hem op je c.v. aan te sluiten ? dat is toch funest voor de warmte wisselaar zou je verwachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:55

Seafarer

XXX

cyclone schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:15:
cool ding hoor, en wat voor een aansturing zit er in deze kachel wellicht is het makkelijker om dan de codes te achterhalen.

Overigens je zegt dat je hem aan het testen bent, maar kun / mag je een dergelijke kachel die je ook op de CV moet aansluiten ook testen zonder hem op je c.v. aan te sluiten ? dat is toch funest voor de warmte wisselaar zou je verwachten ?
Tuinslang erop?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentagon0873
cyclone schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:15:

nee, een pelletkachel met CV-aansluiting kun je niet gebruiken zonder hem aan te sluiten op de CV- leidingen.
Hij kan dan zijn warmte niet kwijt, en gaat in storing.
Je kunt wel kortstondig de kachel starten en kijken of hij goed ontsteekt ed.

Momenteel is de kachel wel aangesloten op de CV, maar niet op de definitieve (nette) manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF6xJXlcH9vmmnaBERmg17VYUFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCRXsPZ3eo2BK5Ky3zeAi7fI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
het menu van de MCZ is het Active system, dat vanaf 2009 gebruikt wordt bij MCZ (en wellicht nog meer kachels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Tuinslangen en warm water gaan normaliter niet goed dus anders dan even kort testen zou ik dat niet doen.
@pentagon0873 heeft hem nu (hij zegt dat het niet netjes is maar ik vind dit al behoorlijk profi uitzien) flexibele stalen slang gebruikt die wel bestand is tegen warm water.

Ik heb zelf ooit het nobele plan gehad om mijn warmte pomp / vloerverwarming in te gaan voeden met een dergelijke kachel.
Herinner me overigens dat ik daar ook koud water en een afvoer voor nodig had (heb alle voorbereidingen al in mijn vloer laten leggen voor het deze werd gestort) Dit met name om als nood koeling te dienen.
Is dat voor een Pellet Kachel niet nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

cyclone schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Tuinslangen en warm water gaan normaliter niet goed dus anders dan even kort testen zou ik dat niet doen.
Als je de flow voldoende hoog hebt dan kan er niets fout gaan. De kachel kan maar een beperkt vermogen leveren. En dat is zwaar onvoldoende tegen een openstaande water leiding die een continue aanvoer van 12 graden heeft momenteel.

Maar @pentagon0873 heeft wel een hele goed praktijk opstelling op deze manier. Ik hoop wel dat de thermostaat kraan voldoende flow doorlaat.

Edit: 10kW met delta t 20 is toch al 430 ltr/uur.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 14-06-2025 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
cyclone schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb zelf ooit het nobele plan gehad om mijn warmte pomp / vloerverwarming in te gaan voeden met een dergelijke kachel.
Herinner me overigens dat ik daar ook koud water en een afvoer voor nodig had (heb alle voorbereidingen al in mijn vloer laten leggen voor het deze werd gestort) Dit met name om als nood koeling te dienen.
Is dat voor een Pellet Kachel niet nodig ?
Nee is niet nodig.
Als het goed is zit er een beveiliging op tegen te heet water (het water van de kachel moet je natuurlijk niet rechtstreeks de vloer in stoppen, dat moet gemengt worden....
Mocht de temperatuur te hoog oplopen, dan zal een pelletkachel zichzelf uitschakelen, omdat er maar weinig brandstof in de branderbak zit, zal de temperatuur van het water niet meer oplopen en snel dalen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-07 10:06
Wij zijn in de running voor een pelletkachel voor onze ‘nieuwe’ woning uit 1972. Nu is de woonkamer en de keuken gescheiden door een deur maar toch willen we beide ruimtes verwarmen met 1 kachel die in de woonkamer staat.

We hebben ons oog laten vallen op een Rika Primo 8kW Multiair of een MCZ Ego X Up!. Beide kachels hebben een extra aansluiting om warme lucht naar een andere ruimte (in ons geval de keuken) te brengen.

De vraag is: In hoeverre moet de kachel in de woonkamer opgestookt worden om warmte in de keuken te krijgen? En werkt dit systeem überhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@3kes valt weinig zinnigs over te zeggen zonder een beeld te hebben van warmte verlies van je woning.
Een dergelijke analyse wordt gemaakt op basis van de isolatie waardes van jouw woning.

Het is goed om daar een idee van te hebben (grove schatting is te maken op basis van gasverbruik uit het verleden) maar gezien je zegt dat het een nieuwe woning is vermoed ik dat je er nog niet zo lang woont.

Tis wel aan te raden om daar een duidelijk beeld van te krijgen want een te krachtige kachel is ook niet comfortabel.

Dus heb jij een beeld bij hoe je muren zijn opgebouwd (spouw of niet en if so hoe diep is de spouw en is deze gevuld en if so waarmee en wanneer?)
Zelfde geld voor je vloer en je dak.

Met die gegevens + oppervlakte van alles kun je zelf een grove warmte verlies berekening maken en bepalen hoe zwaar / licht je kachel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
Weinig isolatie maar dat is al uitgerekend. Het gaat mij erom of dat systeem goed werkt. De optie voor een extra uitgang op de kachels kost het nodige meer en ben erg benieuwd of er ervaring mee is. Een verkoper zegt altijd dat het goed werkt dus daar hecht ik niet zo veel waarde aan.

Als het een flut optie is hang ik liever een airco op of zet simpelweg een elektrisch kacheltje neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

3kes schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:18:
Weinig isolatie maar dat is al uitgerekend. Het gaat mij erom of dat systeem goed werkt. De optie voor een extra uitgang op de kachels kost het nodige meer en ben erg benieuwd of er ervaring mee is. Een verkoper zegt altijd dat het goed werkt dus daar hecht ik niet zo veel waarde aan.

Als het een flut optie is hang ik liever een airco op of zet simpelweg een elektrisch kacheltje neer.
Vraag dan hoeveel kw die luchtaansluiting kan leveren.
Dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:15
3kes schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:52:
De vraag is: In hoeverre moet de kachel in de woonkamer opgestookt worden om warmte in de keuken te krijgen? En werkt dit systeem überhaupt wel?
De kachel in de kamer moet opgestookt worden, want dat is je warmtebron. Meestal kan de ventilator in de woonkamer dan wel uit, om de warmte afgifte te beperken. Maar je hebt altijd stralingswarmte (en wat natuurlijke convectie).

Of dit voor jouw situatie werkt is afhankelijk van de grootte van de woonkamer en het temperatuurverschil tussen woonkamer/keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

3kes schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:18:

Tja zoals eerder al gemeld werd vraag na hoeveel warmte je kunt verplaatsen naar je keuken.
Warme lucht verwarming (mits voldoende toevoer) werkt altijd razend snel, en is zover mij bekend 1 van de snelste manieren om een ruimte snel comfortabel te krijgen.

Maar ook hier weer valt en staat het bij de warmte vraag (warmte verlies eigenlijk) van jouw keuken.
Stel jouw keuken is zo lek als een mandje qua isolatie en heeft een hoge warmte vraag, en jouw huiskamer is beter geïsoleerd dan heb je de kans dat je de kachel flink moet stoken om de keuken te verwarmen maar je huiskamer tropisch warm wordt i.v.m. de stralingswarmte.

Dus werkt warme lucht verwarming (wat dit in weze is) jazeker dat werkt prima (je andere optie via een airco / elektrisch kacheltje verwarmen op hetzelfde principe).
Maar of het handig is om dit middels 1 warmte bron te doen valt en staat bij de warmte behoefte van je keuken vs je huiskamer.

Al kun je dat ook simpel oplossen door gewoon de deur tussen je keuken en je huiskamer open te zetten als je huiskamer toch wat te warm zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wij zijn in de running voor een pelletkachel voor onze ‘nieuwe’ woning uit 1972. Nu is de woonkamer en de keuken gescheiden door een deur maar toch willen we beide ruimtes verwarmen met 1 kachel die in de woonkamer staat.

We hebben ons oog laten vallen op een Rika Primo 8kW Multiair of een MCZ Ego X Up!. Beide kachels hebben een extra aansluiting om warme lucht naar een andere ruimte (in ons geval de keuken) te brengen.

Heb je een plattegrondje ?
Er moet uiteindelijk een kanaal van de kachel naar de andere ruimte lopen om warme lucht te verplaasten.

Natuurlijk wordt de ruimte waar de kachel staat ook warm. Ik zou er eerlijk gezegd niet geveel van verwachten.
Het is leuk dat er 'wat' warmte van ruimte 1 naar ruimte 2 gaat, maar de ruimte waar de kachel staat zal denk ik warmer worden dan de tweede ruimte.

Ik weet ook niet hoe het werkt qua verdeling, kun je iets instellen zodat er meer/minder warmte naar de tweede ruimte gaat, of is dit fixed ?
Zou het alleen maar uitvoeren als je een garantie op papier krijgt van de leverancier/installateur dat het werkt. (en hoe dit te meten).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE

Ik heb een pellethaard van 9kW, met apart kanaal naar de ruimte erachter: open inkomhal (open naar de bovenverdieping). Ik heb de optionele extra ventilator erbij genomen, zodat het extra kanaal apart regelbaar is. Het werkt best goed in mijn geval: ik kan de koude 'breken' zonder het echt warm te maken in de hal en op de bovenverdieping.
In de toekomst willen we het dak nog laten isoleren (nu geisoleerd volgens jaren 80-90 norm), dan kan ik de kanalisatie vermoedelijk nog een standje lager zetten.

Opgelet: ik heb 2 extra gaten in de hal laten boren, richting de opbouw van mijn pellethaard, zodat deze ook lucht aan kan zuigen vanuit de hal. Want er wordt warme lucht in de hal gepompt, je wil natuurlijk ook dat de koude lucht naar de kachel/haard kan ipv ergens anders naar buiten wordt geduwd (overdruk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
TiezZ_BE schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Ik heb een pellethaard van 9kW, met apart kanaal naar de ruimte erachter: open inkomhal (open naar de bovenverdieping). Ik heb de optionele extra ventilator erbij genomen, zodat het extra kanaal apart regelbaar is. Het werkt best goed in mijn geval: ik kan de koude 'breken' zonder het echt warm te maken in de hal en op de bovenverdieping.
In de toekomst willen we het dak nog laten isoleren (nu geisoleerd volgens jaren 80-90 norm), dan kan ik de kanalisatie vermoedelijk nog een standje lager zetten.

Opgelet: ik heb 2 extra gaten in de hal laten boren, richting de opbouw van mijn pellethaard, zodat deze ook lucht aan kan zuigen vanuit de hal. Want er wordt warme lucht in de hal gepompt, je wil natuurlijk ook dat de koude lucht naar de kachel/haard kan ipv ergens anders naar buiten wordt geduwd (overdruk).
Dat is duidelijk, kan ik zeker wat mee. Nu de uitvoering nog. We ontvingen gisteren de offerte en die viel mij wat tegen. Afhankelijk van het type kachel (mcz of rika) komen we toch wel aan 11.000 - 12.000 euro. Daar moeten we dus eerst nog eens goed over bedenken.

Zelf een rookkanaal aanleggen zou misschien nog een optie zijn om de kosten te drukken. Aan onderdelen is het plus/min 2700 euro. Men rekent in mijn ogen echt belachelijk veel geld voor montage en een koofje door een slaapkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

11 a 12k is idd wel een heule hoop geld voor een pellet kachel + installatie.

Weet niet hoeveel lengte je nodig hebt aan dubbelwandige pijp, spul is niet goedkoop maar ik heb hier al een hoop spul (heb zelf 3 kachels geïnstalleerd) gehaald.
Als je het niet vindt op de website mail ze even ik had ook wat gekke maten nodig en ook die hadden ze liggen (maar niet op de website).

Geen aandelen overigens gewoon netjes geholpen tegen nette prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3kes
Mijn idee.. gelukkig is de offerte gespecificeerd dus kan aardig zien wat er berekend wordt.

De gebruikte onderdelen zijn bijv. structureel 40-45% duurder dan in een webshop. Voor een koof door een slaapkamer rekent men 730 euro aan materiaal. En als je dan ook nog eens 235 euro rekent aan afvoer van materiaal (welk materiaal) en een handvol zelftappers dan komen we vanzelf aan 12.000 euro. Had ik al gezegd dat dit om Krul Alltech in Benningbroek gaat? Bij deze.

Goed, ik denk dat we de keuze al gemaakt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Nou gezien de reviews zou ik daar lekker wegblijven, veel mensen klagen over hoge prijzen en 0,0 service als het er op aan komt.
Wellicht toch maar elders ook nog maar een offerte opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
Nog een reden om er dan niet mee in zee te gaan, in de kleine letters stond al wel iets van flinke aanbetalingen en daar doen we bij voorbaat al niet aan mee. De winkel is wel enorm trouwens, dus zeker wel de moeite waard om even te kijken.

Hoge prijzen is 1 ding, als de service er naar is dan is het misschien nog te rechtvaardigen. Maar als dat ook niet het geval is..

Op zoek naar een betrouwbare kachelboer in Noord-Holland dus. Wie heeft er een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
3kes schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:45:
Mijn idee.. gelukkig is de offerte gespecificeerd dus kan aardig zien wat er berekend wordt.

De gebruikte onderdelen zijn bijv. structureel 40-45% duurder dan in een webshop. Voor een koof door een slaapkamer rekent men 730 euro aan materiaal. En als je dan ook nog eens 235 euro rekent aan afvoer van materiaal (welk materiaal) en een handvol zelftappers dan komen we vanzelf aan 12.000 euro. Had ik al gezegd dat dit om Krul Alltech in Benningbroek gaat? Bij deze.

Goed, ik denk dat we de keuze al gemaakt hebben :)
Ik denk dat we bijna 3j geleden een 7000 a 8000 betaald hebben voor een jolly Mec modular haard, incl installatie, rookafvoer kanaal en optionele kanalisatie (+extra ventilator). Een Rika is natuurlijk nog een stapje hoger tov jolly Mec, maar dat klinkt toch als 'zeer duur'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
TiezZ_BE schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:11:
[...]

Ik denk dat we bijna 3j geleden een 7000 a 8000 betaald hebben voor een jolly Mec modular haard, incl installatie, rookafvoer kanaal en optionele kanalisatie (+extra ventilator). Een Rika is natuurlijk nog een stapje hoger tov jolly Mec, maar dat klinkt toch als 'zeer duur'
Dat klinkt een stuk aannemelijker dan 12k. Heb wat verschillende kachels gezien en toegeven, de Rika kachels geven het mooiste vlammenspel en zijn behoorlijk stil. Maar dat is mij de extra centen niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
De vorige bewoner van ons huis heeft 3 jaar geleden een Rika hier laten installeren die we hebben over genomen voor een zacht prijsje die is hier geïnstalleerd geen rookkanaal gemaakt e.d. een die factuur was ook al 9000 euro. En natuurlijk zitten ze aan de hoge kant bij materiaal maar ik heb zelf de schouw bij ons afgebroken en opnieuw gemaakt en die brandwerende platen, de speciale kit en de primer die je moet gebruiken zijn niet goedkoop. natuurlijk zit er ook een stukje onvoorzien bij. Afvoeren van sloop afval is duur tegenwoordig. Ik moest even PVC klimlaminaat afvoeren (beneden verdieping bejaardenwoning) de kar nog niet eens vol ik was al meer dan 90 euro kwijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:50
Bij ons is het moment van bestellen aangebroken, we hebben 2 seizoenen terug een volle pallet besteld en hiervan zijn nu nog zo 10 zakken over.

De korrels die we 1e keer hebben besteld:
https://www.toppellets.nl...itte-houtpellets-te-koop/

Ivm geen ervaringen met andere korrels zijn deze eigenlijk goed bevallen, omdat deze nu bijna op zijn toch aan het rond kijken voor evt betere / goedkopere keuze korrel.

Nu zie ik b.v. ook deze 2 korrels, welke zouden jullie adviseren?

https://www.toppellets.nl...lus-a1-witte-houtpellets/
of
https://www.toppellets.nl...-bruine-pellets-keurmerk/

Weet eigenlijk niet zo goed waar ik op moet letten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:20
Dirk0s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:56:
Bij ons is het moment van bestellen aangebroken, we hebben 2 seizoenen terug een volle pallet besteld en hiervan zijn nu nog zo 10 zakken over.

Ivm geen ervaringen met andere korrels zijn deze eigenlijk goed bevallen, omdat deze nu bijna op zijn toch aan het rond kijken voor evt betere / goedkopere keuze korrel.

of

Wij stoken hier thuis eigenlijk alleen ENplus A1 korrels. We zijn begonnen met enkel de witte pellets, maar na 1.5 stookseizoen overgestapt op de bruine variant vanwege de hogere calorische waarde van de pellets en de hogere stooktemperatuur. We hebben verschillende geprobeerd, zoals PLOSPAN, MASTERFIRE, PURE POWER en AGRI SELECT.

Die laatste bevalt ons het beste want we hij heeft (met de juiste afstelling) een rustig vlambeeld, goede verhouding hoeveelheid pellets vs afgifte gewenste warmte, weinig as en een lage vervuiling van de kachel zelf.

Agri Select shop

Laat je overigens niet verleiden om de "Family Woodpellets" te kopen die in de "aanbieding" zijn. Dit zijn echt Kwalitatief Uitermate Teleurstellende korrels. Veel vervuiling van gruis, lage calorische waarde en veeeeeel as en vervuiling... :(

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:16
Let wel op of je de 'bruine' pellets mag stoken in je kachel.
Niet alle kachels kunnen dit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Henkhuppelschot schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:14:
Let wel op of je de 'bruine' pellets mag stoken in je kachel.
Niet alle kachels kunnen dit aan.
Dat is dan puur dat de boel te heet wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier is mijn branderbak aardig vervormd/gebarsten door bruine pellets, ondanks dat het ding het aan zou moeten kunnen volgens het boekje... ik heb nog een aantal zakken, die ik nu mix met witte voordat ik ze in dat ding kiep. Dat leek afgelopen winter prima te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07
Dirk0s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:56:

of

Wij hebben al 2 jaar de witte Excellent pellets.
Voldoen dus prima, maar blijft kostbaar.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de warmte productie niet heel goed vind. Het wordt warm genoeg, maar heb 'vroeger' ook wel bij andere pellets gehad dat ik de deuren naar de hal open kon doen omdat het met gemak (gewoon idle stand) 27 graden werd in de kamer. Dat was met Elite Groen in 2019/2020.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Notehoutelade schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:24:
Hier is mijn branderbak aardig vervormd/gebarsten door bruine pellets, ondanks dat het ding het aan zou moeten kunnen volgens het boekje... ik heb nog een aantal zakken, die ik nu mix met witte voordat ik ze in dat ding kiep. Dat leek afgelopen winter prima te gaan.
Zo heb ik het ook gedaan, ook omdat de bruine pellets op de laagste stand gewoon veel te veel warmte afgifte hadden in onze kachel. Alleen bij -5 of kouder buiten was dit bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:50
Jan_V schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:53:
[...]

Wij hebben al 2 jaar de witte Excellent pellets.
Voldoen dus prima, maar blijft kostbaar.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de warmte productie niet heel goed vind. Het wordt warm genoeg, maar heb 'vroeger' ook wel bij andere pellets gehad dat ik de deuren naar de hal open kon doen omdat het met gemak (gewoon idle stand) 27 graden werd in de kamer. Dat was met Elite Groen in 2019/2020.
Oke, en weet je ook of en wat die dan beter zouden zijn dan b.v. deze (mijn 1e pellet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07
Dirk0s schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:29:
[...]

Oke, en weet je ook of en wat die dan beter zouden zijn dan b.v. deze (mijn 1e pellet)
Nee, die heb ik (helaas) nog nooit gebruikt.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Qua pellets heb ik de tip gekregen om ff een handje (van een sample) in een bakje water te gooien.

Hiermee controleer je zeer eenvoudig of er veel gruis / zooi bijgemengd is (komt schijnbaar voor) en zinkt naar de bodem als de pellets door het water uiteen vallen.

Dus of je zuivere pellets hebt of zooi waar meuk in bijgemengd is om aan het gewicht te komen maar niet brandbaar is.

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste