Momenteel heb ik 3600wp op een SMA3000 op oost-zuidoost liggen.
Dit dekt mijn huidige verbruik af.
Binnenkort komt er een WP/Airco in de woonkamer erbij die een groot gedeelte van mijn warmtebehoefte moet gaan produceren, hiervoor wil ik de benodigde electra opwekken.
Hiervoor heb ik een aantal opties aan de west kant van mijn huis, daarover graag advies.
Overzichts kaart:

Fotos van vlakken 2, 3, 4 en 5

Vlak 1 is waar momenteel al panelen liggen.
Verder heb ik nog een Omnik 1.5 TL2-M omvormer liggen die ik kan (wil) gaan gebruiken.
Kom ik op de volgende opties:
Iemand tips of suggesties?
En kun je trouwens ook SF panelen van verschillende wattages combineren? Bv 170 en 175. Misschien dat ik er dan nog een paar bij elkaar kan sprokkelen.
Dit dekt mijn huidige verbruik af.
Binnenkort komt er een WP/Airco in de woonkamer erbij die een groot gedeelte van mijn warmtebehoefte moet gaan produceren, hiervoor wil ik de benodigde electra opwekken.
Hiervoor heb ik een aantal opties aan de west kant van mijn huis, daarover graag advies.
Overzichts kaart:

Fotos van vlakken 2, 3, 4 en 5

Vlak 1 is waar momenteel al panelen liggen.
Verder heb ik nog een Omnik 1.5 TL2-M omvormer liggen die ik kan (wil) gaan gebruiken.
Kom ik op de volgende opties:
- 9 standaard panelen op dakvlak 2. Voordelen, mooi uit het zicht geplaatst, opbrengst vult de Oost zijde goed aan. Nadelen, het is WNW georienteerd, duurder bevestigingsmateriaal en moet het laten installeren (durf zelf niet op die hoogte te werken).
- 6 panelen op dakvlak 2. Voordeel, kan er makkelijk bij. Nadeel, geen electra/plek voor omvormer dichtbij (omvormer zou ook buiten kunnen geloof ik), en ligt erg in de schaduw van het huis.
- 8 panelen op dak van de schuurtjes (4 en 5, beide ongeveer 2.6x4 meter), plat of 2 kleine schansjes van ong 5-10 graden. Voordeel kan er goed bij, electra nabij, zuid zuidwest georiënteerd. Nadelen, dak van dakvlak 5 ligt iets lager en loopt iets af naar het oosten. Ten westen staat een grote boom, maar die geeft pas laat op de middag schaduw, dak geeft 's ochtends schaduw.
- SF panelen op schuur, er passen er precies 8 op een schuur als ik ze plat leg. Voordeel mogelijk iets hogere opbrengst minder last van schaduw. Nadelen, bijna niet meer aan te komen, hoge prijs.
Iemand tips of suggesties?
En kun je trouwens ook SF panelen van verschillende wattages combineren? Bv 170 en 175. Misschien dat ik er dan nog een paar bij elkaar kan sprokkelen.
[ Voor 5% gewijzigd door DanTm op 12-01-2018 11:58 ]