Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Momenteel heb ik 3600wp op een SMA3000 op oost-zuidoost liggen.
Dit dekt mijn huidige verbruik af.
Binnenkort komt er een WP/Airco in de woonkamer erbij die een groot gedeelte van mijn warmtebehoefte moet gaan produceren, hiervoor wil ik de benodigde electra opwekken.

Hiervoor heb ik een aantal opties aan de west kant van mijn huis, daarover graag advies.

Overzichts kaart:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/f0pCsR/kaart.png

Fotos van vlakken 2, 3, 4 en 5
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fCUvCR/IMG_20171203_160257.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nRaVe6/IMG_20180109_132624.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jyrFz6/IMG_20180112_115329.jpg

Vlak 1 is waar momenteel al panelen liggen.
Verder heb ik nog een Omnik 1.5 TL2-M omvormer liggen die ik kan (wil) gaan gebruiken.

Kom ik op de volgende opties:
  1. 9 standaard panelen op dakvlak 2. Voordelen, mooi uit het zicht geplaatst, opbrengst vult de Oost zijde goed aan. Nadelen, het is WNW georienteerd, duurder bevestigingsmateriaal en moet het laten installeren (durf zelf niet op die hoogte te werken).
  2. 6 panelen op dakvlak 2. Voordeel, kan er makkelijk bij. Nadeel, geen electra/plek voor omvormer dichtbij (omvormer zou ook buiten kunnen geloof ik), en ligt erg in de schaduw van het huis.
  3. 8 panelen op dak van de schuurtjes (4 en 5, beide ongeveer 2.6x4 meter), plat of 2 kleine schansjes van ong 5-10 graden. Voordeel kan er goed bij, electra nabij, zuid zuidwest georiënteerd. Nadelen, dak van dakvlak 5 ligt iets lager en loopt iets af naar het oosten. Ten westen staat een grote boom, maar die geeft pas laat op de middag schaduw, dak geeft 's ochtends schaduw.
  4. SF panelen op schuur, er passen er precies 8 op een schuur als ik ze plat leg. Voordeel mogelijk iets hogere opbrengst minder last van schaduw. Nadelen, bijna niet meer aan te komen, hoge prijs.
Mijn huidige voorkeur gaat uit naar oplossing 3, en dan 2 schansen van ong 5 graden. Wordt alleen wat lelijk op dakvlak 5 daar deze lichtelijk afloopt en de schans wel horizontaal moet worden. Weet ook nog niet wat slimmer is, 2x4 parallel, of 1x8.

Iemand tips of suggesties?

En kun je trouwens ook SF panelen van verschillende wattages combineren? Bv 170 en 175. Misschien dat ik er dan nog een paar bij elkaar kan sprokkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door DanTm op 12-01-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:09
Ik zou inderdaad oplossing 3 en 4 doen. Dat zijn 24 panelen. In string van 6×4 naar binnen brengen. Ga je ooit naar drie fase maak je er 3×8 van.
Wattage is wel te mixen, maar houd ze dan wel in een string bij elkaar.
Als je daarna niet genoeg opbrengst hebt kun je nog duur op het schuine dak monteren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:18:
Ik zou inderdaad oplossing 3 en 4 doen. Dat zijn 24 panelen. In string van 6×4 naar binnen brengen. Ga je ooit naar drie fase maak je er 3×8 van.
Wattage is wel te mixen, maar houd ze dan wel in een string bij elkaar.
Als je daarna niet genoeg opbrengst hebt kun je nog duur op het schuine dak monteren.
ik kan 3 en 4 niet mixen;
3 zijn 8 gewone panelen op schuur 4 en 5 (4 per schuur) => 8 * 255 = 2040 wp (gaat de Omnik 1.5 wel op aftoppen)
4 zijn 8 SF's op schuur 4. => 8 * 175 = 1400 wp

Alleen SF's lijken alleen nog restjes te vinden (1 a 2 panelen hier en daar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou zowiezo niet meer voor SF panelen gaan. stuk goedkoper en beter om gewone panelen te plaatsen die wat minder rendement hebben
8 keer 270wp is 2140WP. het verschil tov SF panelen is te groot.

met de informatie op dit moment beschikbaar zou je uitkomen schat ik in op 1800 kwh opbrengst per jaar.
denk er wel aan dat er een aparte kabel van je schuur naar je meterkast moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:09
DanTm schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:31:
[...]

ik kan 3 en 4 niet mixen;
3 zijn 8 gewone panelen op schuur 4 en 5 (4 per schuur) => 8 * 255 = 2040 wp (gaat de Omnik 1.5 wel op aftoppen)
4 zijn 8 SF's op schuur 4. => 8 * 175 = 1400 wp

Alleen SF's lijken alleen nog restjes te vinden (1 a 2 panelen hier en daar).
Kwestie van goed zoeken.
Je dak is 2.6×4 zeg je, past gewoon 8 sf op. Voordeel is dat string van vier op iedere omvormer past en lekker schaduw beheer.
Met gewone reguliere panelen is het een te klein aantal, gaat nooit lekker werken, vangt altijd wat schaduw en dan is het gebeurt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:04:
[...]

Kwestie van goed zoeken.
Je dak is 2.6×4 zeg je, past gewoon 8 sf op. Voordeel is dat string van vier op iedere omvormer past en lekker schaduw beheer.
Met gewone reguliere panelen is het een te klein aantal, gaat nooit lekker werken, vangt altijd wat schaduw en dan is het gebeurt.
De omvormer kan het wel de Omnik 1.5 M is een mini omvormer met een 60 - 400 MPPT range.

Ik blijf nog ff twijfelen tussen gewone panelen en SF.
Gaat wel op de schuur worden denk ik.

Heb de OP nog ff aangepast met een foto van de schuur daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@DanTm
suggesties, no prob
(zit wel te puzelen hoe jij dit voor elkaar zou kunnen krijgen?)

hier mijn oost-west achtige set.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit was 5600Wp op een 3kW omvormer zo als jij nu hebt.
het leverde mij een +/-3800kWh op per jaar. (maar 1 jaar zo gehad.)
nu ik de omvormer heb vervangen(4kW) top ik minder af en heb ik een +/-250kwh meer per jaar.

hoe dit voor elkaar te krijgen bij jouw, dit word lastig.
de SMA heeft het liefste 12 panelen per mpp.
dus als je alle 15 van het dak haald.
3 op je schuurtje leggen met een soladin 600(dan hoef je geen nieuwe groep aan te leggen of combineer met nieuwe panelen op de omnik.)
12 oude panelen op west-noord-west leggen.
en dan 12 nieuwe panelen op oost-zuidoost.
en je hebt geen nieuwe omvormer nodig. d:)b
(neem dan meteen +/-300Wp panelen, omvormer kan dat ook aan, no prob.
je zou zelfs voor 13x320Wp-365Wp kunnen gaan als je wil.
omvormer gaat dan wel flink aftoppen, maar als het moet vervang je hem net zo als ik nog eens een keer voor een 4000VA omvormer, dat kan nog net door een 16A groep. ;) )

dit kan nog vast beter in elkaar gepuzzeld worden, maar dat kun je beter zelf doen.
(ik heb maar beperkte info, en jij ziet je eigen dak beter als ik.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 12-01-2018 12:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:15:

hoe dit voor elkaar te krijgen bij jouw, dit word lastig.
de SMA heeft het liefste 12 panelen per mpp.
dus als je alle 15 van het dak haald.
3 op je schuurtje leggen met een soladin 600(dan hoef je geen nieuwe groep aan te leggen)
12 oude panelen op west-noord-west leggen.
en dan 12 nieuwe panelen op oost-zuidoost.
en je hebt geen nieuwe omvormer nodig. d:)b
Jou plan vraagt veel werk op het schuine dak, en dat durf ik zelf niet aan (iets met hoogtevrees).
En als ik zie wat er gevraagd wordt voor het leggen van panelen, wordt het dan een duur klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@DanTm
tja, uurloon is hoog in nederland.
dus het zal zeker een paar centen kosten.
hoeveel durf ik niet te gokken (kan mee vallen als je het laat doen door de legger van de nieuwe panelen. het is maar 1x voorrij kosten dus wie weet valt het mee.)

het plan is wel leuk, dan kunnen de oude(+/-45jaar) panelen lekker hun oude dag rustig uitzingen op je noord dak.
je kunt dan wel de leuke nieuwe LG's pakken b.v. van 320Wp. desnoods laat je er 13 leggen.
en je hebt meer dan genoeg kWh's voor je airco en mischien ook wel voor een boiler etc etc.. en kun je helemaal los van het gas. ;)

(vaak is verder plannen als je nu kunt overzien geen slecht idee.
anders moet je straks weer gaan verbouwen en dat is nog duurder als het nu goed doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@DanTm
andere optie:
kun je voor 3fase gaan?

een 3fase omvormer kan veel hogere Vmpp aan, en kun je dus 15x240Wp aan hangen op 1 mpp.
de andere mpp kun je dan voor noord gebruiken (of puzzel iets anders in elkaar).

dan heb je meteen 3fase voor een fatsoenlijke kookplaat, en word van het gas afgaan een stuk simpeler.

(zelf zou ik niet zo snel voor een aico gaan voor verwarming, ik vind lucht/lucht niet de lekkerste oplossing.
lucht/water is toch wat toffer in mijn ogen.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-01-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:45:
hoeveel durf ik niet te gokken (kan mee vallen als je het laat doen door de legger van de nieuwe panelen. het is maar 1x voorrij kosten dus wie weet valt het mee.)
ik heb prijzen gevraagd voor het leggen van 6 panelen op west (alleen leggen en dc kabel door het dak steken, geen materiaal), en daar kwamen prijzen van 600-750euro ex btw uit.
Vond ik vrij veel (daar kan mijn aannemer 2 dagen voor werken).
migjes schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:49:
@DanTm
andere optie:
kun je voor 3fase gaan?

(zelf zou ik niet zo snel voor een aico gaan voor verwarming, ik vind lucht/lucht niet de lekkerste oplossing.
lucht/water is toch wat toffer in mijn ogen.)
3 fase heb ik al wel, kabel loopt alleen niet naar zolder.
En lucht/lucht is 'tijdelijke' oplossing (verwarming aanbouw en voorziet ook in koelen). Lucht/water komt als de CV het begeeft (en dat wordt een ietwat groter project).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:45:
@DanTm

het plan is wel leuk, dan kunnen de oude(+/-45jaar) panelen lekker hun oude dag rustig uitzingen op je noord dak.
je kunt dan wel de leuke nieuwe LG's pakken b.v. van 320Wp. desnoods laat je er 13 leggen.
en je hebt meer dan genoeg kWh's voor je airco en mischien ook wel voor een boiler etc etc.. en kun je helemaal los van het gas. ;)

(vaak is verder plannen als je nu kunt overzien geen slecht idee.
anders moet je straks weer gaan verbouwen en dat is nog duurder als het nu goed doen.)
Kan ik dus op mijn oude SMA met 1x mmpt 2 verschillende strings maken (zelfde aantal panelen en voltage, verschillende amperage) zonder verlies van de extra wp per paneel?
Gaat 2x 10 dan ook nog goed? Kan op west niet makkelijk veel meer plaatsen ivm schaduw vd pijpen (zie foto, rechterkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@DanTm
er is veel mogenlijk:
(je krijgt nu de veilige uitleg, er zijn nog wel een paar hoekjes van het verhaal te halen.)

er zijn 2 grenzen op een omvormer zijn mpp:
1. max Voc, in de ochtend test de omvormer de Voc en zolang die onder de max zit (500V of 750V met je omvormer?) dan start de omvomer gewoon.
de Voc heeft wel een afhankelijkheid van de cel temperatuur, die moet je er ook in berekenen.

2. maximale kort sluit stroom van een een paneel, die niet meer mag zijn als wat de mpp specificeert.
10 panelen serieel geeft je 10 x 32Vmpp = 320Vmpp (en dan zelf even de voc doen) met 7,5Ampp
2x10 panelen geeft ook 10x 32Vmpp, maar dan wel met 2x7,5 = 15Ampp.

(met meer als 2 stringen parallel moet je gaan oppassen dat er met iets van schaduw niet per ongeluk een stroom door de onbeschaduwde string gaat lopen, als je een b.v. 22,5A door een string gaat pompen verbranden je cellen, dus hou het voor het gemak maar even op 2 stringen parallel als max ;) )

dus een beetje afhankelijk van de spec's van de omvormer en de panelen is het mischien mogenlijk om 2x12 aan panelen aan 1 mpp te hangen.

(ik heb zelf 2x7x190Wp oost en 10x300Wp west op een vergelijkbare omvormer.
de 190Wp zijn wel maar max 5,6Ampp en 6,2A kortsluit dus ik zit heel veilig onder de 12,5A max van de omvormer)

edit:
en als je 2 stringen parallel maakt, dan hoeven de stringen niet op het zelfde dakvlak te liggen.
dan kun je ook met maar 1 mpp een oost-west maken. ;)
b.v. ik heb 1x7x190Wp met 10 graden op plat dak en 1x7x190Wp met 45 graden op het schuine dak.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 13-01-2018 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Van het weekend heb ik 4x 325 wp panelen (Phone Solar 72 cells) op het dak van de schuur gelegd (dakvlak 4).
Ea is aangesloten op de Omnik 1500.

Gezien het feit dat het redelijk makkelijk te doen was allemaal wil ik er nog een paar (3x) bijleggen op dakvlak 5.
Mijn vragen:
- 7 * 325= 2275. Officieel is de max v/d Omnik 1750wp. Kan de Omnik daar tegen? of kan ik beter 2 panelen extra neerleggen (dat er afgetopt wordt vind ik niet zo erg). Panelen liggen plat (0 graden dus).
- dakvlak 5 loopt ietwat schuin naar het oosten af (2%). Gaat dit een probleem in de string opleveren? of kan ik beter proberen ze plat te krijgen.
Pagina: 1