Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.586 views

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:14

de Peer

under peer review

janatwork schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:42:
[...]

Ik reken met 18x 300 wp panelen op zuid oost, 5400 wp x .85 = 4900 kw/h opbrengst. Die verkoop ik a 11 cent aan mijn elektra boer. 4900x .11 = 539 euro opbrengst.

Ik schrijf mijn installatie af in 15 jaar zonder restwaarde.

Kosten: (ik heb de offertes voor mij liggen) ex btw incl leggen:
- 5075 voor een growatt en trina's
of
- 5595 voor een SMA, een paar tygo's en weer trina's

kosten per jaar: 5595/15= 375

opbrengst 539-375= 164 euro oftewel een kleine 3% rendement

Beter dan een spaar rekening, slechter dan de beurs

Ik denk wel dat het de doodsteek is voor alle high end panelen, solaredge omvormers en beschaduwde daken. Die zijn niet rendabel te krijgen
Bedankt voor het inzicht!
Puur financieel gezien dus geen dikke winst, maar als je het bekijkt als hobby/milieuvoordeel en daar wat centjes voor toe krijgen, dan begrijp ik hem! :)

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
janatwork schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:42:
[...]

Ik schrijf mijn installatie af in 15 jaar zonder restwaarde.

Kosten: (ik heb de offertes voor mij liggen) ex btw incl leggen:
- 5075 voor een growatt en trina's
of
- 5595 voor een SMA, een paar tygo's en weer trina's

kosten per jaar: 5595/15= 375

opbrengst 539-375= 164 euro oftewel een kleine 3% rendement

Beter dan een spaar rekening, slechter dan de beurs

Ik denk wel dat het de doodsteek is voor alle high end panelen, solaredge omvormers en beschaduwde daken. Die zijn niet rendabel te krijgen
Tja en zo rekent kwiebus natuurlijk niet komt nie zo goed uit. Ach denktie ik l..l rr wel een punt aan maak het lekker ingewikkeld ga alleen maar uit van pal zuid ligging hebben die sukkels toch nie in de gaten. De dood steek voor pv die geen pal zuidligging hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 22-06-2018 13:50 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• de Peer

de Peer

under peer review

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:41:
Spaargeld VS PV:
- 5kWp installatie a 1 euro/Wp
- Salderen 0.19 cent
- Geen stijging stroom prijs.
- Spaargeld 0.5%
- Verminderd rendement PV (80% na 30 jaar)
- Looptijd 30 jaar (1x omvormer vervangen)
[afbeelding]

Volgens mij kan het uit ...... en beter als op de beurs en met minder risico.
(na de TvT van 6 jaar heb je het geld al terug)
-na 12 jaar is je cashflow pas hoger dan de '0.5% spaarrente' scenario. oh sorry ik kijk niet goed
-Waarom zeg je 'beter dan op de beurs?'.
-Neem nu ook eens het '4-5% beursrendement' scenario mee in deze berekening.
-Dit is dus mét 100% salderen van je verbruik. oftewel de oude situatie. Dat bedoelde ik met dat mensen die 3-5 jaar geleden PV legde, een mooie business case hadden.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 22-06-2018 14:00 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:49:
[...]
-na 12 jaar is je cashflow pas hoger dan de '0.5% spaarrente' scenario. oh sorry ik kijk niet goed
-Waarom zeg je 'beter dan op de beurs?'.
-Neem nu ook eens het '4-5% beursrendement' scenario mee in deze berekening.
-Ja dit is dus mét salderen.
Ik denk dat je het niet goed leest. (of ik begrijp niet wat je bedoeld)

Bij 0.5% spaar/beleg rendement :
Na 5,5 jaar is het spaargeld weer aangegroeid tot dezelfde waarde als spaargeld na die tijd. Daar na is het VERSCHIL in cashflow positief.

Bij 5% spaar/beleg rendement : (even ingevuld bij spaar rente)
Na 6,5 jaar is het spaargeld weer aangegroeid tot dezelfde waarde als spaargeld na die tijd. Daar na is het VERSCHIL in cashflow positief.

Bij een TVT van 7 jaar kom ik op een stroom prijs ( basis terug lever subsidie?) van 0.15 euro. (1Wp=1Euro)
Bij een TVT van 7 jaar kom ik op een stroom prijs ( basis terug lever subsidie?) van 0.19 euro. (1Wp=1,25Euro)

[ Voor 12% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-06-2018 14:02 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 21:45
Snarfie31 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:47:
[...]

Tja en zo rekent kwiebus natuurlijk niet komt nie zo goed uit. Ach denktie ik l..l rr wel een punt aan maak het lekker ingewikkeld ga alleen maar uit van pal zuid ligging hebben die sukkels toch nie in de gaten. De dood steek voor pv die geen pal zuidligging hebben.
Ach, als ik nog een paar cent subsidie krijg is dat pure winst. En vergeet niet dat ik eigen verbruik nu niet heb mee genomen. Als ik reken met 55% rendement op noord oost, dan kunnen goedkope poly's die je aan een bestaande omvormer knoopt net aan uit. Beetje subsidie erop en het is zeker rendabel.

Maar nogmaals, dat gaat alleen lukken met goedkope massa panelen zonder optimizers. Die 50 euro per paneel extra voor solaredge gaat zich voorlopig echt niet meer terug verdienen.

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-11 17:15
Dus eigenlijk zijn we met alle nieuwe maatregelen weer terug bij af. Het loont dus niet/nauwelijks om meer stroom op te wekken dan je zelf (overdag) verbruikt....

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:17
mebrein schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:07:
Dus eigenlijk zijn we met alle nieuwe maatregelen weer terug bij af. Het loont dus niet/nauwelijks om meer stroom op te wekken dan je zelf (overdag) verbruikt....
De enige die er dan goed van profiteert is de overheid. :X

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 21:45
mebrein schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:07:
Ik vind een rendement van 3% eigenlijk best redelijk. Mijn spaargeld doet momenteel 0.30% en een 15 jaars deposito 1.8%

Combineer het met de aanschaf van een warmtepomp en je bent altijd goed af, stijgen de prijzen dan leveren je panelen meer op, dalen de prijzen en je warmtepomp word flink rendabel. Altijd winst.

• de Peer

de Peer

under peer review

Zelf denk ik dat je met name nog een graantje mee kunt pikken door:

-Heel slim in te kopen (maximale Wp/€)
-Mogelijk inkopen van chinese panelen (importheffingen verdwijnen binnenkort)
-Sowieso alles zelf leggen, zo min mogelijk uit besteden
-Optimaal dak en goede lokatie in het land voor maximale opbrengst.
-Optimaliseren van je apparatuur om eigen gebruik te maximaliseren (warmtepompen, elektrische auto etc.)
-Geen verzekeringen oid.

Maar voor de gemiddelde Nederlander, is het geen vetpot meer schat ik in.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:16:
Zelf denk ik dat je met name nog een graantje mee kunt pikken door:

-Heel slim in te kopen (maximale Wp/€)
Altijd een goed plan.
-Mogelijk inkopen van chinese panelen (importheffingen verdwijnen binnenkort)
Maar dan niet zeuren over garantie .....
-Sowieso alles zelf leggen, zo min mogelijk uit besteden
Als je dat kan is het leuk (niet zonder risico), laten doen hoeft niet duur te zijn.
-Optimaal dak en goede lokatie in het land voor maximale opbrengst.
Verhuizen? Nieuw huis bouwen?
-Optimaliseren van je apparatuur om eigen gebruik te maximaliseren (warmtepompen, elektrische auto etc.)
Vriezer overdag dieper laten vriezen, snachts uit. Overdag wassen/drogen/vaatwasser. Boiler opwarmen met WP, enz.
-Geen verzekeringen oid.
Gevaar voor onderverzekering, bij echte calamiteit lagere uitkering, dus gewoon opgeven bij opstal verzekering.
Maar voor de gemiddelde Nederlander, is het geen vetpot meer schat ik in.
Ik vind een TvT van 7 jaar en dan doorlopend 100% winst zolang alles heel blijft niet verkeerd. Stuk beter als spaar geld of een nieuwe badkamer/keuken/auto(uitgezonderd EV).

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:18:
[...]

Hoe kan je eigen verbruik hoger worden en niet lager? Uitgaande van gelijk verbruik en stijgende productie, ga je relatief dus minder gebruiken van totaal opgewerkte stroom. 35/40 gaat je niet meer lukken als straks het salderen er niet meer is.

Ik haal gemiddeld genomen geen 10% op de beurs (ongeveer 4-6%), maar dat haal je met zonnepanelen ook bij lange na niet. Momenteel (mét salderen) kom je maximaal op zo'n 4 a 5 procent uit in gunstigste scenario, en dat gaat straks met nieuwe beleid dus lager worden.
We hebben het niet over percentage opwek maar over eigen gebruik.
Als je alles van je dak gelijk op wilt maken dan moet je één paneel nemen. Honderd procent eigen opmaak maar je verdient ook niks.
Ik gebruik 10000 kWh en 4000 kWh komt rechtstreeks van dak af, dus maar 6000 haal ik uit het net.
Die 4000 levert ×20 cent 800 euro op zonder verdere vergoedingen.
En juist dat percentage moet omhoog want dat gaat het meeste lonen.
Overschot bestaat straks niet meer, je krijgt iets voor je verkoop en de meeste winst is zelf opmaken, zelfs in een regenbui levert een grote installatie genoeg voor wasmachine gratis te draaien

1 PVoutput . Dongen NB

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:28:
[...]

We hebben het niet over percentage opwek maar over eigen gebruik.
Als je alles van je dak gelijk op wilt maken dan moet je één paneel nemen. Honderd procent eigen opmaak maar je verdient ook niks.
Ik gebruik 10000 kWh en 4000 kWh komt rechtstreeks van dak af, dus maar 6000 haal ik uit het net.
Die 4000 levert ×20 cent 800 euro op zonder verdere vergoedingen.
En juist dat percentage moet omhoog want dat gaat het meeste lonen.
Overschot bestaat straks niet meer, je krijgt iets voor je verkoop en de meeste winst is zelf opmaken, zelfs in een regenbui levert een grote installatie genoeg voor wasmachine gratis te draaien
'We' hadden het over percentage eigen gebruik voordat jij je er in mengde ;-). Jij zegt nu 40% van je eigen kWh's te verbruiken en je zegt dat als jij nog meer panelen zou leggen, die 40% ook hoger wordt. Dat is niet zo bij gelijkblijvend verbruik/gedrag. Die 40% gaat dan omlaag want je zult vaker meer stroom produceren dan je kunt verbruiken. Daarom dus beter niet je dak vol leggen.

Altijd weer die wasmachine :+ . 1 was draaien kost je 7-12 eurocent, daar valt geen eer aan te behalen :D . Warmtepompen en elektrische auto opladen wel natuurlijk!

• de Peer

de Peer

under peer review

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Altijd een goed plan.

[...]

[...]

Als je dat kan is het leuk (niet zonder risico), laten doen hoeft niet duur te zijn.

[...]

[...]

Vriezer overdag dieper laten vriezen, snachts uit. Overdag wassen/drogen/vaatwasser. Boiler opwarmen met WP, enz.

[...]

Gevaar voor onderverzekering, bij echte calamiteit lagere uitkering, dus gewoon opgeven bij opstal verzekering.

[...]

Ik vind een TvT van 7 jaar en dan doorlopend 100% winst zolang alles heel blijft niet verkeerd. Stuk beter als spaar geld of een nieuwe badkamer/keuken/auto(uitgezonderd EV).
-Volgels mij is nu juist die installatie een rendement-killer
-'garantie' zie ik als verzekering. Hoeft voor mij allemaal niet.
-Onderverzekering? je kunt ook gewoon nieuwe panelen leggen en niet die (aanvulling op je) verzekering betalen. Van verzekeren wordt alleen de verzekeraar beter.
-Niet verhuizen, maar er gewoon niet aan beginnen als je een ongeschikt dak hebt. die optie bestaat ook nog :+. er is een leven zonder zonnepanelen.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:44:
[...]
-Volgels mij is nu juist die installatie een rendement-killer
-'garantie' zie ik als verzekering. Hoeft voor mij allemaal niet.
-Onderverzekering? je kunt ook gewoon nieuwe panelen leggen en niet die (aanvulling op je) verzekering betalen. Van verzekeren wordt alleen de verzekeraar beter.
-Niet verhuizen, maar er gewoon niet aan beginnen als je een ongeschikt dak hebt. die optie bestaat ook nog :+. er is een leven zonder zonnepanelen.
Bij een opstal verzekering bestaat de optie "zonnepanelen niet verzekerd" niet.
als je huis afbrand en door de zonnepanelen is de herbouw waarde hoger als de verzekerde waarde dan ben je onderverzekerd.
Dan krijg je van de herbouw waarde een lager percentage uitgekeerd.

Dus dan ben je niet alleen de zonnepanelen kwijt maar krijg je ook nog eens minder voor je uitgebrande huis.
Gewoon opgeven, bij veel verzekeraars kost het niet eens extra.

Als ik een paar ton achter de hand had zou ik ook niks verzekeren .... alhoewel ....
Je verzekerd het geld wat er in zit, de kans dat je het nodig hebt is klein maar als het gebeurd ben je wel erg blij met je verzekering(en).

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-11 16:51
Sinds kort heb ik een koophuis ipv huur en ben me daarom ook aan het verdiepen in zonnepanelen.

Voornaamste redenen:
1. klimaat
2. investering/besparing
3. interesse in de technologie

Daarom ben ik dit topic een beetje gaan doorspitten. Hierdoor kom ik er achter dat ik er echt nog geen zak van weet en dat er zoveel mogelijkheden zijn dat ik door de bomen het bos nog niet helemaal zie haha.

Maar wat me opvalt is dat er veel wordt gesproken over het verdienen en de tvt etc. en nu actueel het rendement door de nieuwe regelgeving etc, maar in de berekeningen wordt niet veel gesproken over de waardestijging van je huis. Dat is toch ook een mooi bijkomend onderdeel van zo'n investering?

Daarnaast denk ik dat als je de vergelijking maakt met spaargeld op een indexfonds met 5% rente je ook een vergelijking kunt maken met niet je eigen geld er voor gebruiken, maar bv geld lenen met een energiebespaarregeling.a 2,3% rente.

Als je het dan even heel simpel berekent en je leent €5000, betaal je in totaal €5600 af in tien jaar.
Dat komt op €47 per maand.
Die €47 per maand bespaar je dan toch ook al wel op je energierekening?
Dus zonder per maand meer kwijt te zijn aan energie, heb je:
  • direct een groot gedeelte schone energie
  • de waarde van je huis verhoogd
  • een investering gedaan waardoor je na een x aantal jaar geld gaat besparen.
  • Daarnaast kom je niet aan je spaargeld.
Ook zal gas de komende jaren duurder worden, dus kun je beginnen aan de transitie om je huis gas onafhankelijk te maken. En de volgende auto wordt waarschijnlijk ook wel elektrisch, dat telt dan ook mee.

Of zie ik dit verkeerd?

• de Peer

de Peer

under peer review

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:56:
[...]

Bij een opstal verzekering bestaat de optie "zonnepanelen niet verzekerd" niet.
als je huis afbrand en door de zonnepanelen is de herbouw waarde hoger als de verzekerde waarde dan ben je onderverzekerd.
Dan krijg je van de herbouw waarde een lager percentage uitgekeerd.

Dus dan ben je niet alleen de zonnepanelen kwijt maar krijg je ook nog eens minder voor je uitgebrande huis.
Gewoon opgeven, bij veel verzekeraars kost het niet eens extra.

Als ik een paar ton achter de hand had zou ik ook niks verzekeren .... alhoewel ....
Je verzekerd het geld wat er in zit, de kans dat je het nodig hebt is klein maar als het gebeurd ben je wel erg blij met je verzekering(en).
Die optie bestaat wel. Genoeg verzekeringen waarbij je zelf de herbouwwaarde kiest.
Er zijn ook inboedelverzekeringen die je boedel bepalen op basis van je inkomen, het moet niet gekker worden. Daar doe ik niet aan mee hoor.

Dat is precies wat ik bedoel. 'onderverzekerd' is een woord dat verzekeraars gebruiken en waar 'consumenten' bang mee gemaakt worden. Ik ben liever mijn eigen verzekeraar ipv een andere partij te spekken.
Als het niets extra's kost is het een nobrainer natuurlijk, dat is waar.
Maar als mijn huis afbrandt kan mijn herbouwaarde ietsje lager zijn, daar ga je toch niet een maandelijks bedrag voor betalen. 3 verzekeringen zijn genoeg in het leven.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 22-06-2018 15:02 ]

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Pusherman_ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:57:
Sinds kort heb ik een koophuis ipv huur en ben me daarom ook aan het verdiepen in zonnepanelen.
......
Ook zal gas de komende jaren duurder worden, dus kun je beginnen aan de transitie om je huis gas onafhankelijk te maken. En de volgende auto wordt waarschijnlijk ook wel elektrisch, dat telt dan ook mee.

Of zie ik dit verkeerd?
Daar ben ik het in grote lijnen mee eens. Het hangt er maar vanaf of je het glas voor de toekomst halfvol of halfleeg wil zien. Er heerst op dit forum ook nogal wat achterdocht waardoor mensen soms op de halfleeg terecht komen.

[ Voor 50% gewijzigd door Jan Treur op 22-06-2018 15:03 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• de Peer

de Peer

under peer review

Pusherman_ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:57:

Voornaamste redenen:
1. klimaat
2. investering/besparing
3. interesse in de technologie

Daarom ben ik dit topic een beetje gaan doorspitten. Hierdoor kom ik er achter dat ik er echt nog geen zak van weet en dat er zoveel mogelijkheden zijn dat ik door de bomen het bos nog niet helemaal zie haha.

Maar wat me opvalt is dat er veel wordt gesproken over het verdienen en de tvt etc. en nu actueel het rendement door de nieuwe regelgeving etc, maar in de berekeningen wordt niet veel gesproken over de waardestijging van je huis. Dat is toch ook een mooi bijkomend onderdeel van zo'n investering?

Daarnaast denk ik dat als je de vergelijking maakt met spaargeld op een indexfonds met 5% rente je ook een vergelijking kunt maken met niet je eigen geld er voor gebruiken, maar bv geld lenen met een energiebespaarregeling.a 2,3% rente.

Als je het dan even heel simpel berekent en je leent €5000, betaal je in totaal €5600 af in tien jaar.
Dat komt op €47 per maand.
Die €47 per maand bespaar je dan toch ook al wel op je energierekening?
Dus zonder per maand meer kwijt te zijn aan energie, heb je:
  • direct een groot gedeelte schone energie
  • de waarde van je huis verhoogd
  • een investering gedaan waardoor je na een x aantal jaar geld gaat besparen.
  • Daarnaast kom je niet aan je spaargeld.

Of zie ik dit verkeerd?
Nou op de laatste pagina van dit topic is wel duidelijk geworden geworden dat het rendement op zonnepanelen nu niet om over naar huis te schrijven is, zeker met afschaffing saldering straks. Als je dan ook nog een lening moet afsluiten om ze te kunnen kopen, is het nog minder interessant.

Je moet juist wél aan je spaargeld komen ipv een lening gaan afsluiten die jou geld kost. Goed beetje buffer altijd contant houden natuurlijk.

Waardestijging huis is al het een en ander over geschreven, dat schijnt nogal tegen te vallen. 4000 euro investing in zonnepanelen, wat is dat nog waard na 10 jaar? Er zullen zelfs genoeg mensen zijn die ze juist niet willen, of je huis als geheel 'lelijk' vinden door de panelen. Zou er dus zeker niet vanuit gaan dat het een voordeel is.

• Jan Treur
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:07:
Nou op de laatste pagina van dit topic is wel duidelijk geworden geworden dat het rendement op zonnepanelen nu niet om over naar huis te schrijven is, zeker met afschaffing saldering straks.
Dan ben ik zeker niet zo snugger, want dat is mij helemaal niet duidelijk geworden. We weten toch nog niet welke regeling er later dit jaar duidelijk gaat worden?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-11 22:30
Maar het aanleggen van een PV installatie kan toch meer redenen hebben dan alleen een financiele? Ik vind het namelijk ook belangrijk om na te denken over schonere energie ;) Als het daarnaast nog financiele voordelen geeft, waarom dan niet?

alle berekeningen van rendement zijn heel leuk, maar vergeet niet dat je na die 7-10 jaar nog steede elektra moet betalen, als je PV installatie dan afbetaald is, zal je energierekening een stuk lager zijn, zeker als eht tegen die tijd aantrekkelijekr wordt om zelf electriciteit op te slaan.

• reneeke1970
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:39:
[...]

'We' hadden het over percentage eigen gebruik voordat jij je er in mengde ;-). Jij zegt nu 40% van je eigen kWh's te verbruiken en je zegt dat als jij nog meer panelen zou leggen, die 40% ook hoger wordt. Dat is niet zo bij gelijkblijvend verbruik/gedrag. Die 40% gaat dan omlaag want je zult vaker meer stroom produceren dan je kunt verbruiken. Daarom dus beter niet je dak vol leggen.

Altijd weer die wasmachine :+ . 1 was draaien kost je 7-12 eurocent, daar valt geen eer aan te behalen :D . Warmtepompen en elektrische auto opladen wel natuurlijk!
Jij schijnt het niet te willen snappen of weet niet wat eigen gebruik is. Al leg ik nu een installatie die 50000 watt levert dan verbruik ik nog steeds mijn 4000 rechtstreeks. En dat blijft 40 procent van 10000.

Leg ik een installatie van 1000 kWh per jaar dan kan ik maar 5 procent eigen gebruik nuttigen.
Want met beetje geluk pak ik van mijn 10000 eigen gebruik nog maar 500 rechtstreeks van dak af.
Dus hoe groter hoe meer opbrengst.

1 PVoutput . Dongen NB

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-11 16:51
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:07:
[...]

Je moet juist wél aan je spaargeld komen ipv een lening gaan afsluiten die jou geld kost. Goed beetje buffer altijd contant houden natuurlijk.
maar als de rente van een indexfonds bv 5% per jaar is, en de rente die je betaalt over die lening 2,3% dan verdien je toch 2,7% door niet je eigen geld te gebruiken?

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

ewf

Zoals ik de uitgelekte plannen lees gaat de belasting op gas omhoog en die van elektra naar beneden.
Diederik Samson gaf in een eerste reactie al aan dat niemand er op achteruit zou gaan, dat betekent volgens mij voor een redelijk modaal huishouden blijven de energiekosten gelijk. Dan is er zeker subsidie nodig voor PV panelen, de terugverdientijd wordt erg lang, reken eens met een Kwh prijs van € 0,12 of zo.

Vervelend voor mensen die nog niet zo lang panelen hebben liggen. (hangt natuurlijk wel af van overgangsregelingen).

• de Peer

de Peer

under peer review

Jan Treur schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:09:
[...]

Dan ben ik zeker niet zo snugger, want dat is mij helemaal niet duidelijk geworden. We weten toch nog niet welke regeling er later dit jaar duidelijk gaat worden?
Nee maar het gaat versoberd worden want huidige regeling is 'te duur' en ik hoor berichten over een 'pot' die halverwege het jaar leeg kan zijn. Het gaat er echt niet beter op worden, maar we moeten de details afwachten inderdaad.
borft schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:10:
Maar het aanleggen van een PV installatie kan toch meer redenen hebben dan alleen een financiele? Ik vind het namelijk ook belangrijk om na te denken over schonere energie ;) Als het daarnaast nog financiele voordelen geeft, waarom dan niet?

alle berekeningen van rendement zijn heel leuk, maar vergeet niet dat je na die 7-10 jaar nog steede elektra moet betalen, als je PV installatie dan afbetaald is, zal je energierekening een stuk lager zijn, zeker als eht tegen die tijd aantrekkelijekr wordt om zelf electriciteit op te slaan.
klopt, klopt. In mijn meeste posts zet ik die disclaimer er ook wel bij. Maar ik probeer er ook een beetje voor te waken dat men soms 'vlucht' richting die argumentatie als het financieel toch iets minder gunstig blijkt te zijn dan eerst gedacht. Maar je hebt helemaal gelijk hoor. vanuit milieu aspect is zonnepanelen gewoon een goed idee (denk ik...heb geen life cycle analysis uitgevoerd oid)
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:12:
[...]

Jij schijnt het niet te willen snappen of weet niet wat eigen gebruik is. Al leg ik nu een installatie die 50000 watt levert dan verbruik ik nog steeds mijn 4000 rechtstreeks. En dat blijft 40 procent van 10000.
Nu wordt ie helemaal mooi. Ja jouw eigen verbruik blijft 4000, maar jouw installatie is inmiddels 50.000. dus reken je 4000/50.000 * 100% en niet op basis van die 10.000, want dat is de oude situatie, voordat je PV ging bijleggen. Ik heb het in mijn posts toch letterlijk over percentage eigen gebruik?

• de Peer

de Peer

under peer review

Pusherman_ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:15:
[...]

maar als de rente van een indexfonds bv 5% per jaar is, en de rente die je betaalt over die lening 2,3% dan verdien je toch 2,7% door niet je eigen geld te gebruiken?
Jazeker! Ik zou overigens niet aanraden met geleend geld de beurs op te gaan, maar dat terzijde.

punt is alleen dat het bij zonnepanelen naar alle waarschijnlijkheid (zit onzekerheid in) niet om 5% gaat. Een paar post boven je wordt 3% genoemd. Vanuit financieel oogpunt dus niet interessant om daarvoor te lenen, en zelfs een risico. maar vanuit milieuoogpunt, doen! :-)

• Jan Treur
ewf schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:17:
Zoals ik de uitgelekte plannen lees gaat de belasting op gas omhoog en die van elektra naar beneden.
Diederik Samson gaf in een eerste reactie al aan dat niemand er op achteruit zou gaan, dat betekent volgens mij voor een redelijk modaal huishouden blijven de energiekosten gelijk. Dan is er zeker subsidie nodig voor PV panelen, de terugverdientijd wordt erg lang, reken eens met een Kwh prijs van € 0,12 of zo.

Vervelend voor mensen die nog niet zo lang panelen hebben liggen. (hangt natuurlijk wel af van overgangsregelingen).
Hier komt kijken of je een halfvol glas wil of een halfleeg.
Bij halfleeg zeg je dat vanaf 2019 de stroomprijs 12 ct/kWh is, bij halfvol zeg je dat dat pas in 2030 zo is. Leef je vanuit een grote achterdocht, dan ga je van het eerste uit, anders kun je van het tweede uit gaan. In dat laatste geval kun je ervan uit gaan dat tegen 2030 de PV systemen ook nog maar 50 tot 60% van de huidige prijs zullen zijn. Dus de terugverdientijd blijft hetzelfde en kan goed blijven voldoen aan de 7 jaar regel van Wiebes.

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

ewf

De opmerking dat de huidige regeling te duur wordt sterkt mijn wantrouwen....
Het gaat de overheid in dit geval vooral om de gederfde belastingen.

Als ze de belasting zoals in de plannen genoemd verlagen kunnen ze de regeling net zo makkelijk in stand laten. Maar ze moeten weer een subsidie caroussel opstarten met potjes en ambtenaren die controleren etc etc....

• Jan Treur
Ja, dat is inderdaad zonde van het geld.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:19:
[...]

Jazeker! Ik zou overigens niet aanraden met geleend geld de beurs op te gaan, maar dat terzijde.

punt is alleen dat het bij zonnepanelen naar alle waarschijnlijkheid (zit onzekerheid in) niet om 5% gaat. Een paar post boven je wordt 3% genoemd. Vanuit financieel oogpunt dus niet interessant om daarvoor te lenen, en zelfs een risico. maar vanuit milieuoogpunt, doen! :-)
Reken zelf het percentage eens uit voor een installatie van 1.25 euro/Wp en 0,19 cent stroom prijs.
Dan kom ik echt uit op een hoger percentage. Zeker als je een looptijd van 15 jaar neemt. Met als "onzekerheid" dat de opbrengst wat lager is. Vergeet ook zaken als inflatie niet.
Als je de excel wilt geef me een PB.

Lang jarige gemiddelden van beleggingen zitten allemaal boven de 5%.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:17:
Nu wordt ie helemaal mooi. Ja jouw eigen verbruik blijft 4000, maar jouw installatie is inmiddels 50.000. dus reken je 4000/50.000 * 100% en niet op basis van die 10.000, want dat is de oude situatie, voordat je PV ging bijleggen. Ik heb het in mijn posts toch letterlijk over percentage eigen gebruik?
Jullie luisteren niet naar elkaar.
De een heeft het over een percentage van de installatie de ander over de absolute hoeveelheid.

Bij een groter wordende installatie zal het percentage eigen gebruik lager worden maar de absolute hoeveelheid hoger(dit laatste met een plafond)

• de Peer

de Peer

under peer review

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:37:
[...]

Jullie luisteren niet naar elkaar.
De een heeft het over een percentage van de installatie de ander over de absolute hoeveelheid.

Bij een groter wordende installatie zal het percentage eigen gebruik lager worden maar de absolute hoeveelheid hoger(dit laatste met een plafond)
Exact

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

• de Peer

de Peer

under peer review

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:33:
[...]

Reken zelf het percentage eens uit voor een installatie van 1.25 euro/Wp en 0,19 cent stroom prijs.
Dan kom ik echt uit op een hoger percentage. Zeker als je een looptijd van 15 jaar neemt. Met als "onzekerheid" dat de opbrengst wat lager is. Vergeet ook zaken als inflatie niet.
Als je de excel wilt geef me een PB.

Lang jarige gemiddelden van beleggingen zitten allemaal boven de 5%.
klopt van die 5%. het is een beetje hoe je het uitdrukt. wat ook regelmatig voorbij komt is dat je >98% kans hebt (op basis van historische data sinds het jaar 1700) op tenminste 4-5% bij langer dan 20 jaar in de markt. Ik probeerde het zo voorzichtig mogelijk uit te drukken dus.

Je mag de sheet opsturen, wellicht heb ik er tijd voor. :)
Je bent zelf het handigst met je sheet denk ik. Wat komt er uit?
Interessant zou zijn om uit te rekenen:
1-2% inflatie
6-13 ct terugleververgoeding
geen saldering, dus volle pond betalen voor laten we zeggen 80% van je verbruik

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 22-06-2018 16:09 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-11 22:30
sowieso wordt het met een versoberde regeleing tov het huidige salderen dus een stuk interessanter om zoveel mogelijk je igen opwek te gebruiken. Dat kan je natuurlijk doen door bv de vaatwasser/wasmachine/droger overdag te draaien ipv nu 's avonds.

Verder zou het best eens kunnen dat met dalende prijzen voor opslag technologie, gecombineerd met dalende opbrengsten bij terugleveren, het financieel interessant gaat worden om lokaal op te slaan. Allicht niet genoeg om een winter te overleven, maar misschien wel om bv gedurende de zomer 's nachts niet van het net te hoeven trekken.

• de Peer

de Peer

under peer review

borft schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:39:
sowieso wordt het met een versoberde regeleing tov het huidige salderen dus een stuk interessanter om zoveel mogelijk je igen opwek te gebruiken. Dat kan je natuurlijk doen door bv de vaatwasser/wasmachine/droger overdag te draaien ipv nu 's avonds.

Verder zou het best eens kunnen dat met dalende prijzen voor opslag technologie, gecombineerd met dalende opbrengsten bij terugleveren, het financieel interessant gaat worden om lokaal op te slaan. Allicht niet genoeg om een winter te overleven, maar misschien wel om bv gedurende de zomer 's nachts niet van het net te hoeven trekken.
Dat zijn geen grootverbruikers dus zet geen zoden aan de dijk. Een wasje doen kost 10 eurocent. Maar je warmtepompen + elektrische auto opladen is wel een goed idee natuurlijk, alleen ben je meestal naar je werk overdag, met de auto :+ .

Zoals eerder besproken, lokale opslag is nog gigantisch duur en de vraag is of je het, qua efficiency, moet willen op huishouden niveau.

• reneeke1970
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:42:
[...]

Dat zijn geen grootverbruikers dus zet geen zoden aan de dijk. Een wasje doen kost 10 eurocent. Maar je warmtepompen + elektrische auto opladen is wel een goed idee natuurlijk, alleen ben je meestal naar je werk overdag, met de auto :+ .

Zoals eerder besproken, lokale opslag is nog gigantisch duur en de vraag is of je het, qua efficiency, moet willen op huishouden niveau.
Mijn wasmachine is 2.5 kWh maal drie per week maal 52 weken maal twintig cent is 78 per jaar. Idem voor droger en vaatwasser is toch ruim 200 euro per jaar. Dus toch liever overdag dan avonds.
Maar een warmtepomp boiler alleen overdag met 2.5 kWh per dag zet meer zoden aan de dijk indien timer gestuurd

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:09:
[...]

Mijn wasmachine is 2.5 kWh maal drie per week maal 52 weken maal twintig cent is 78 per jaar. Idem voor droger en vaatwasser is toch ruim 200 euro per jaar. Dus toch liever overdag dan avonds.
Maar een warmtepomp boiler alleen overdag met 2.5 kWh per dag zet meer zoden aan de dijk indien timer gestuurd
Maar heb je dan wel 's ochtends en 's avonds warm genoeg water voor de douche of bad? Oftewel, ik weet niet hoelang zo'n ding het water warm weet te houden zonder actief te verwarmen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Altijd een goed plan.

[...]

[...]

[...]

[...]

Vriezer overdag dieper laten vriezen, snachts uit.

Das wel slim

Maar als je een pal oost opstelling hebt gaat een kwiebus tvt van 7 jaar niet mer op eerder 10. Een warmte pomp is leuk als je 40 bent maar niet als je ouder bent dan 55. Dat soort argumenten moet kwiebus neenemen in zijn berekeningen en dat doet hij niet omdat hij onbetrouwbare is. Denk maar aan zijn verhullende opmerkingen over die dividend belasting met zo'n figuur heb je te maken wees gewoon eerlijk en belazer de zooi niet. Wij moeten gewoon krities naar zijn plannen blijven kijken.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:32:
[...]
Sta je nu echter op het punt om PV te gaan leggen, dan ziet die business case er helemaal niet zo mooi uit, vanuit een financieel oogpunt gezien dan!
Wacht in ieder geval de details af van de nieuwe saldeerregeling (binnen enkele maanden bekend) en eventueel ook het moment dat de importheffing op Chinese panelen er af gaat, maak dan je business case en schat de risico's in, en trek je conclusie :-). Dan doe je het in ieder geval op basis van de best beschikbare informatie die op dat moment beschikbaar is.
Ja dat onderbuik gevoel bekruipt mij nu wel, er zijn na jouw post nog vele andere post geweest met ook positieve berichten. Ik ben er op dit moment niet van overtuigd dat een installatie van 7 panelen die nu al 9-10 jaar terugverdien tijd heeft in de offertes 4400e (voor meer prijs info zie vorige post, geen standaard dak). Waarin de electriciteit prijsstijgingen zijn meegenomen en je dus mag spreken over een zeer positieve berekening. Ik vraag mij zeer af hoe dit zich gaat terugbetalen onder de terugleververgoeding na 2020.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 05:50:
Maar wat is nu het plan?
3 (of 4?) onder je dakkapel in landscape? en de rest? (op dakkapel, noord oost en garage?)

Ik begrijp dat je goedkoop wilt uit zijn, maar het pv virus is niet te stoppen, en dan wordt het weer duur met de uitbreiding (weer een andere omvormer etc). Dus doe het gewoon in 1x goed. (ik heb al 5x gewijzigd hier)
Het virus ja dat heb ik nu al een beetje, ik wil zoveel mogelijk snappen en uitzoeken. Daarmee zal ik best wat "zwevende/zoekende" overkomen. Zelf ervaar ik het uitzoeken van nieuwe gadgets vaak leuker dan het hebben van...Iemand anders poste het ook, de techniek is gewoon gaaf.

Het plan is zoveel mogelijk opbrengst maar het dak is krap en beperkt wat het duurder maakt. De WAF blokkeert de uitgave een beetje, wellicht terecht met het oog op de overheid. We moeten ook iets met kozijnen en een nieuwe keuken. 4400e is ook gewoon nieuwe basis kozijnen aan 1 kant van het huis.

Mijn gevoel nu is iets goedkoops (2000e) dan is de vrouw happy, en dan kom ik uit op slechts 4 panelen onder het dakkapel en verder niets. Dan is de opbrengst niet hoog, maar doe ik toch mee _/-\o_

Doordat het 4 panelen zijn kan ik het zelf makkelijk leggen. En daarna hopelijk uitbreiden met verschillende hoeken op het dakkapel (solaredge of SMA met Tigo) als er iets meer bekend is over de vergoedingen tzt en we de kozijnen etc vervangen hebben.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mebrein schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:32:
@Jan Treur Mooie uiteenzetting, bevestigt wat ik al dacht. Politici struikelen over elkaar heen met allerlei mooie plannen. Mijn conclusie is dat het de moeite waard is om het dak helemaal vol te leggen. Dat wordt volgens mij ook door iedereen aangemoedigd wordt als ik hier het een beetje volg @Rol-Co wat vind jij, goed plan? Wat denk jij dat er gaat gebeuren met de prijs van electra?

Ik denk dus aan misschien niet de goedkoopste, maar wel aan een duurzame oplossing. En wie weet ligt glas-glas wel binnen bereik, alleen wel een enorme investeringen zeg. Met 24 panelen en moderne micro's over de 10k heen... Maar misschien toch beter om het in 1 keer goed te doen en nu wat meer uit te geven? Alternatief is om voor een el cheapo Poly te gaan en het hier een jaartje of tien mee uit te zingen.

De 3-fase aansluiting is gisteren aangevraagd. Gisteren heb ik mijn slag geslagen in de bouwmarkt, goeie trap gekocht met 21% korting en morgen kan ik dan eindelijk het dak op om op de centimeter op te meten.
Wat ik denk? Ik heb geen gas meer dus ben afhankelijk van elektriciteit.
Paniekvoetbal, lekker de warmtepomp stimuleren, iedereen zo veel mogelijk van het gas af, Groningen helpen met vergoedingen en voor 2020 een aanzienlijke stap gezet richting de duurzaamheid in nederland want dat is afgesproken.
Dan hebben we bijna allemaal zonnepanelen, warmtepompen, EV voor de deur en dan kunnen we in 2021 de elektriciteit eens lekker verhogen met de belasting........ Cashen!

Ik wacht het eerst wel eens af, alles ligt vol en in 2020 heb ik voldoende ermee verdiend t.o.v wat het gekost heeft incl de reserve omvormers en logging dus we zien dan wel weer wat we moeten doen om die verdiensten op peil te houden. :)
Of het allemaal goede plannen zijn van samson en gert ;) weten we tegen die tijd wel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jan Treur
borft schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:39:
Ik heb daar eens aan gerekend op basis van mijn eigen etmaalverbruik en etmaalopwek over het jaar, en met een batterij van rond de 10 kWh kun je in feite alle seizoenen behalve de winter goed afgedekt krijgen op die manier, dus ca 9 maanden per jaar geen afname van stroom van het net. Het aanschaffen van zo'n batterij zou nog eens een vervolgstap kunnen zijn na 2023.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 22-06-2018 17:49 ]

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:24:
[...]

Maar heb je dan wel 's ochtends en 's avonds warm genoeg water voor de douche of bad? Oftewel, ik weet niet hoelang zo'n ding het water warm weet te houden zonder actief te verwarmen.
Als je de juiste volume hebt wel, of anders hogere temperatuur instellen. Mijne draait van half twee tot een uur of vier vijf en dan heb ik voldoende voor te douche. Volgende morgen half negen komt timer weer in voor het geval hij onder de veertig graden zakt, je weet nooit of er smorgens iemand wil douche. Maar hij draait volledig op zon stroom want haalt maar 500 watt uit het net

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

@stormfly

Je moet even wat meer rondkijken en een klein beetje risico nemen af en toe, dan kan het vaak ook beter/goedkoper.

Zonnepanelen
Kijk eerst eens wat kan, dan kijken wat haalbaar is in de financiele pot, misschien wat panelen van marktplaats bij iemand of een handelaar die wat leuks heeft. Omvormers het zelfde verhaal.
Maar met een dak vol gaat die energie rekening het beste, eventueel om wat gas te vervangen, dat gaat prijzig worden komende jaren.
Met panelen op dak kan je met de vermeden kosten aan de slag op andere dingen, tuurlijk ben je de kosten daarvan kwijt maar je kan de eerste maand al weer 100,- investeren van dat geld, en de maand daarop weer, en daarop enz enz.

WAF
Waf kan je leuk plezieren met een vuurtje in de kamer, pelletkacheltje voor de gezelligheid, niet mee stoken maar af en toe, hoge WAF en scheelt ook gas. ;) en zit subsidie op.

Keuken
Is ie echt slecht? Of kan het nog een jaartje?
Ik heb hem vorig jaar gedaan, van een enkel blokje met 4 kastjes onder boven naar aan 2 kanten 3m40 keuken met nieuwe combimagnetron, oven, inductie kookplaat, vaatwasser, afzuigkap, spoelbak, zelfsluitende softclose laden en een berg accesoires voor de Waf.
Basiskasten en laden (ikea) van mp zo goed als nieuw, apparaten van mp nieuw voor ongeveer half geld, de rest bij ikea zelf. Als het 3500,- gekost hebt is het veel, maar ik denk eerder rond 3k.

Kozijnen
Zijn ze echt slecht? Of gaat het om kunststof en/of glas?
Heb je al eens in DE gekeken voor kozijnen, nederland is gewoon vrij duur voor dat spul, er loopt op tweakers ook ergens een topic over, zoek maar eens. Zelf geen/nog geen ervaring mee.

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:09:
[...]

Voordat we weer een misverstand hebben... :+ Wat bedoel je met 'mijn wasmachine is 2.5 kWh' ? Dat hij maximaal 2500 Watt trekt tijdens het verwarmen? of dat hij per wasbeurt 2,5 kWh verbruikt?

Een moderne wasmachine gebruikt namelijk 0.5-0.7 kWh per wasbeurt. Dus of je hebt een héle oude onzuinige wasmachine, of je bedoelde kW ipv kWh en maakt daardoor een foute berekening. 200 euro is belachelijk veel voor die 3 apparaten.

Mijn warmtepompboiler verbruikt 0.5 kWh per dag (nu in de zomer). Daar douchen we samen van (2p). Ook dat zet dus nauwelijks zoden aan de dijk maar we zitten vrij laag in verbruik en dus ondergemiddeld waarschijnlijk. échte grootverbruikers zijn dan waarschijnlijk de warmtepomp voor huisverwarming en opladen elektrische auto.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 20:47

geerttttt

Manisch positief

Vraagje, wat hebben jullie?

Wij hebben nu geen dag/nachtstroom, maar gewoon 1 tarief, maar nu ik zonnepanelen heb bedacht ik me, is dat wel slim?
Overdag verbruik ik nu namelijk bijna geen stroom (uit het stroomnet dan), want, zonnepanelen.

In de nacht verbruik ik wel normaal stroom, maar als ik nachttarief zou hebben zou dat wat goedkoper zijn.

Wat hebben jullie, en klopt mijn gedachtegang? :O

Oost west, 127.0.0.1 best!

• reneeke1970
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:21:
[...]

Voordat we weer een misverstand hebben... :+ Wat bedoel je met 'mijn wasmachine is 2.5 kWh' ? Dat hij maximaal 2500 Watt trekt tijdens het verwarmen? of dat hij per wasbeurt 2,5 kWh verbruikt?

Een moderne wasmachine gebruikt namelijk 0.5-0.7 kWh per wasbeurt. Dus of je hebt een héle oude onzuinige wasmachine, of je bedoelde kW ipv kWh en maakt daardoor een foute berekening. 200 euro is belachelijk veel voor die 3 apparaten.

Mijn warmtepompboiler verbruikt 0.5 kWh per dag (nu in de zomer). Daar douchen we samen van (2p). Ook dat zet dus nauwelijks zoden aan de dijk maar we zitten vrij laag in verbruik en dus ondergemiddeld waarschijnlijk. échte grootverbruikers zijn dan waarschijnlijk de warmtepomp voor huisverwarming en opladen elektrische auto.
Ik bedoel kWh. Het zijn gewoon één + toestellen ja zoals bijna iedereen heeft. Zelfs consumenten bont adviseert toestellen jonger dan 13 jaar niet te vervangen. Zoals je hieronder ziet zijn die verschillen niet zo groot. Misschien dat het ietsje minder is dan 200 euro maar de praktijk komt niet overeen met de theorie volgens meet normen.
Ik vind het toch wel de moeite om de timer functie te gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5ionbkjvj848.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ef59qz5.png

1 PVoutput . Dongen NB

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-11 14:48
dag/nachtstroom maakt normaliter zonnepanelen net iets rendabeler inderdaad Want je wekt meer dagstroom op en verbruikt meer nachtstroom. . Op zich kun je het uitrekenen op die energievergelijkers. Meestal maakt het maar erg weinig uit

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:29:
[...]

Ik bedoel kWh. Het zijn gewoon één + toestellen ja zoals bijna iedereen heeft. Zelfs consumenten bont adviseert toestellen jonger dan 13 jaar niet te vervangen. Zoals je hieronder ziet zijn die verschillen niet zo groot. Misschien dat het ietsje minder is dan 200 euro maar de praktijk komt niet overeen met de theorie volgens meet normen.
Ik vind het toch wel de moeite om de timer functie te gebruiken
[afbeelding]
[afbeelding]
Ok! ja idd vervangen heeft geen zin juist omdat het stroomverbruik al zo laag is. kosten wasmachine zitten hem vooral in de afschrijving dus lekker houden die wasmachine tot hij echt kapot gaat.
Soms merk ik dat ik echt nogal afwijk van een gemiddeld huishouden blijkbaar. 220 wasjes per jaar :D . Ik kom echt niet aan de 40 wassen per jaar... en ik was altijd op 30 graden. Mijn stroomkosten voor wasmachine zijn daardoor ongeveer 3 tot 4 euro per jaar. Dan verandert de hele situatie nogal natuurlijk.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:15

thido

Tilburg

de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:55:
[...]

Ok! ja idd vervangen heeft geen zin juist omdat het stroomverbruik al zo laag is. kosten wasmachine zitten hem vooral in de afschrijving dus lekker houden die wasmachine tot hij echt kapot gaat.
Soms merk ik dat ik echt nogal afwijk van een gemiddeld huishouden blijkbaar. 220 wasjes per jaar :D . Ik kom echt niet aan de 40 wassen per jaar... en ik was altijd op 30 graden. Mijn stroomkosten voor wasmachine zijn daardoor ongeveer 3 tot 4 euro per jaar. Dan verandert de hele situatie nogal natuurlijk.
Is het misschien een idee om het in dit draadje gewoon weer over zonnepanelen te gaan hebben?
Staat inmiddels alweer een behoorlijk aantal pagina's volgeplempt met posts over van alles en nog wat, behalve zonnepanelen!

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:42:
[...]

Voor een particulier enorm duur, als (kleine) ondernemer kan het toch wel interessant zijn. Let wel: het is een reclame van Eneco dus narekenen kan geen kwaad :+

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:41:
Spaargeld VS PV:
- 5kWp installatie a 1 euro/Wp
- Salderen 0.19 cent
- Geen stijging stroom prijs.
- Spaargeld 0.5%
- Verminderd rendement PV (80% na 30 jaar)
- Looptijd 30 jaar (1x omvormer vervangen)
[afbeelding]

Volgens mij kan het uit ...... en beter als op de beurs en met minder risico.
(na de TvT van 6 jaar heb je het geld al terug)
En dan is hier nog niet eens de vermogens rendement heffing in meegenomen!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• stormfly
  • Nu online
Om het weer even over zonnepanelen en omvormers te hebben een vraag. Als je bij JENM of Winkelman een omvormer koopt, een SMA of een SE. Wie is dan je "installateur" en krijg je die units wel zelf geactiveerd zonder installateurs account?

Wat ik kan vinden, dan kom je met SMA nog wel en heel eind. Maar voor SE lijkt het toch verder afgeschermd te zijn?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stormfly
Er is geen installateurs account nodig voor SMA.
Die rechten heb je gewoon meteen...
Het is tenslotte jouw omvormer. (je hebt hem betaald)

Het kan wel zo zijn, dat een installateur het geinstalleerd heeft en dus het installateursww ingesteld heeft.
Als dat niet te achterhalen is, kost dan weer een puk code om die te resetten...

Van SE weet ik niks.

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 10:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• stormfly
  • Nu online
Ja dat had ik ook gezien in de filmpjes, dat is dan wel relaxed!

• reneeke1970
stormfly schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:02:
Om het weer even over zonnepanelen en omvormers te hebben een vraag. Als je bij JENM of Winkelman een omvormer koopt, een SMA of een SE. Wie is dan je "installateur" en krijg je die units wel zelf geactiveerd zonder installateurs account?

Wat ik kan vinden, dan kom je met SMA nog wel en heel eind. Maar voor SE lijkt het toch verder afgeschermd te zijn?
Jij wilde toch tigo gebruiken of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44
Heb je veel aan een instaleurs wachtwoord op een solaredge dan ?
Is dat voor landcode instellen of iets dergelijks ?

Ik kon bijvoorbeeld geen installatie wachtwoord van de warmtepomp krijgen omdat je hem kan slopen met bepaalde settings. Maar van de lucht wtw wel zodat ik zelf minimaal debiet in zou kunnen stellen. Vraag me wel af of dat erg zinvol is verder.

[ Voor 51% gewijzigd door jacovn op 23-06-2018 10:28 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wolly
  • Niet online
Ik lees hier vaak dat 360V de ideale stringspanning is.

Helaas komt dat bij mij niet zo goed uit omdat ik dan met 10 panelen boven de 500V kom die de omvormer max aan kan (bij -15 graden zou het 543V VOC zijn).

Dan kan ik natuurlijk twee strings plaatsen, de Vmpp stringspanning wordt dan 189V. De omvormer (Growatt 3000MTLS) kan werken tussen de 80-400V/360V.

De efficientie van de 3000 MTL (iets ander type) is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.growatt.hu/wp-content/uploads/2014/03/Growatt-2500MTL-3000MTL-hatasfok-gorbe-1024x641.png

Mijn conclusie is dat je dus met 250V tegenover 360V een verlies hebt van 1%. Dat is nog wel te overzien. Soortgelijke plaatjes zie je bij SMA omvormers etc, alleen voor de 3000MTLS kan ik het plaatje niet vinden.

1. Hoe zou dat zijn als je een stringspanning van 189V belast hebt (5*37,7V)?

Alternatief zou zijn dat ik 9 panelen aansluit, dan is de max spanning 489V en zit ik met 9*37,7= 339V lekker dicht op de 360V.

2. Wat zegt max DC voltage eigenlijk in een datasheet? "Paar" volt er boven en hij is kapot?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Zo vandaag is er 2200 Wp aan Poly panelen op oost geplaatst.
De verwachting is dat er saldo geen energie meer nodig is en de energierekening (tijdelijk) negatief wordt. *O* :)F

• exroosje
2. Wat zegt max DC voltage eigenlijk in een datasheet? "Paar" volt er boven en hij is kapot?
Een Goodwe schakelt dan gewoon uit. Normaliter gebeurt dat niet omdat voordat je daar in de buurt zou komen de levering al begonnen is en je niet op Vocc meer komt maar op Vpmax blijft steken.

Echter op dagen dat het niet warm is en er felle opklaringen komen gebeurt het bij mij nog wel eens dat de omvormer uitgaat met een overvoltage error. Dan is het wachten tot het voltage gezakt is. Hetzij kan dat de rest vd dag duren, hetzij de panelen warmen zo op dat het voltage voldoende zakt..

Mij is het tot nu toe enkele malen gebeurd en kwam de omvormer er zelf weer uit..

• AUijtdehaag
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:25:
Heb je veel aan een instaleurs wachtwoord op een solaredge dan ?
Is dat voor landcode instellen of iets dergelijks ?

Ik kon bijvoorbeeld geen installatie wachtwoord van de warmtepomp krijgen omdat je hem kan slopen met bepaalde settings. Maar van de lucht wtw wel zodat ik zelf minimaal debiet in zou kunnen stellen. Vraag me wel af of dat erg zinvol is verder.
Dit is toch Tweakers? >:)
(dus graag het volledige bereik aan toegang....)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 13:30 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@Wolly
Ze zijn er ook die die spanning wel lekker vinden
bv https://www.steca.com/ind...0-4200-en#productdownload
Ook een AEG PV4600 welke ik hier heb wil graag een hoge DCv input
En een Kostal Pico 3.6 lust ook wel een paar voltjes meer.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/AEG%20PV%204600.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 23-06-2018 13:44 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wolly
Met welke panelen reken je?
60 of 72 cel?

Want 10x 32 Vmpp (60 cel)= 320 Vmpp (11 panelen in een string zou nog beter zijn)
Vmpp is geen Voc he?
De rendementsgrafieken zijn gebaseerd op Vmpp

Vul het gewoon eens in op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home (kies nieuw project)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 13:49 ]

• Wolly
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:47:
@Wolly
Met welke panelen reken je?
60 of 72 cel?

Want 10x 32 Vmpp (60 cel)= 320 Vmpp (11 panelen in een string zou nog beter zijn)
Vmpp is geen Voc he?
De rendementsgrafieken zijn gebaseerd op Vmpp

Vul het gewoon eens in op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home (kies nieuw project)
Met de 330W variant in deze datasheet.

Heb het in sunnydesignweb geplaatst, zij gaan standaard uit van max -6 graden, dan zit de stringspanning op 505V.

Zie dat ik een rekenfout had gemaakt, in mijn eerdere post, bij -15 graden zit de max DC spanning op 517V.

Kan dat kwaad op een omvormer die max 500V heeft staan? Zoals @exroosje het stelt komt het wel goed, maar ik weet niet hoeveel overvoltage er bij hem is.

@PClop Ik heb de Growatt 3000MTLS al in bezit.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
stormfly schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:02:

Jij kan prima zonder installateur SE plaatsen en aansluiten en werkend krijgen. Je kunt als particulier zelf met SE bellen om je portal en layout te laten maken en dan krijg je full acces.

SMA weet ik niks van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wolly
Die growatt gaat tot 550 V
Geen probleem dus met 10 panelen in 1 string.
Edit: ik zie alleen niet zo snel de max vermogen per mppt ingang erbij staan.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 14:33 ]

• Wolly
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:29:
@Wolly
Die growatt gaat tot 550 V
Geen probleem dus met 10 panelen in 1 string.
Dat is apart, in de datasheet die ik heb gevonden staat 500V.

Op de sticker op de zijkant trouwens ook |:(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u0QKCKP.jpg

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wolly
Dat is byzonder inderdaad. Bij de kleinere modellen <3600 staat daar 500 V en in "mijn" sheet 550 V
Maar nog steeds geen probleem verwacht ik.

Zoek anders een SMA xxxx TL-21 via MP.
Die gaan tot 750 Voc ;)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wolly schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:08:
Ik lees hier vaak dat 360V de ideale stringspanning is.

Helaas komt dat bij mij niet zo goed uit omdat ik dan met 10 panelen boven de 500V kom die de omvormer max aan kan (bij -15 graden zou het 543V VOC zijn).

Dan kan ik natuurlijk twee strings plaatsen, de Vmpp stringspanning wordt dan 189V. De omvormer (Growatt 3000MTLS) kan werken tussen de 80-400V/360V.

De efficientie van de 3000 MTL (iets ander type) is als volgt:
[afbeelding]

Mijn conclusie is dat je dus met 250V tegenover 360V een verlies hebt van 1%. Dat is nog wel te overzien. Soortgelijke plaatjes zie je bij SMA omvormers etc, alleen voor de 3000MTLS kan ik het plaatje niet vinden.

1. Hoe zou dat zijn als je een stringspanning van 189V belast hebt (5*37,7V)?

Alternatief zou zijn dat ik 9 panelen aansluit, dan is de max spanning 489V en zit ik met 9*37,7= 339V lekker dicht op de 360V.

10 Panelen kan makkelijk op een 500 Volt omvormer.
Lees hier meer over de theorie versus praktijk
[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?
Dat is tenminste bij mijn dak. Ik ga geen 1000W/m2 halen als de panelen ijskoud zijn.

Er zijn vast wel meer Tweakers die wat kunnen zeggen over de Voc spanning die ze in de winter halen.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
Wolly schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:34:
[...]

Dat is apart, in de datasheet die ik heb gevonden staat 500V.

Op de sticker op de zijkant trouwens ook |:(

[afbeelding]
Waarom pak je dan geen Goodwe 3000d-ns deze gaat tot 600v.

Scheelt je ook nog 100 euro in de aanschaf :+

• Wolly
  • Niet online
thefox154 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:44:
[...]

Waarom pak je dan geen Goodwe 3000d-ns deze gaat tot 600v.

Scheelt je ook nog 100 euro in de aanschaf :+
Deze Growatt omvormer is mij bijna in de schoot geworpen :+

Lees hier continu dat ik de aanschafprijs zo laag mogelijk moet houden, dat betekent soms iets meer gepuzzel.

• reneeke1970
Wolly schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:47:
[...]

Deze Growatt omvormer is mij bijna in de schoot geworpen :+

Lees hier continu dat ik de aanschafprijs zo laag mogelijk moet houden, dat betekent soms iets meer gepuzzel.
Je moet ook altijd de panelen passend met de omvormer maken. Is nu niet precies het geval.
Gewoon tien in string zetten, werkt dat niet dan gewoon 2×5 en beetje verlies voor lief nemen. Kabels alvast als 2×5 naar binnen brengen, hoef je alleen door te lussen.

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
Zit er aan binnen doorlussen een bezwaar ?
Daar zou ik ook tegenaan kunnen lopen als ik een fase-2 wil doen.
2e losse string moeten weer 16 panelen zijn. Op dak zouden er 12 passen. Dan kunnen er nog wel 4 bij in andere orientatie.

Maar in de string van 23 gewoon nog 12 zetten en binnen doorlussen is simpeler natuurlijk.
Dat is dan met Solaredge 3 fase inverter.

Het is altijd 750 volt.
Maar met 2 strings zal de stroomsterkte lager zijn neem ik aan.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 23-06-2018 15:25 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• reneeke1970
jacovn schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 15:24:
Zit er aan binnen doorlussen een bezwaar ?
Daar zou ik ook tegenaan kunnen lopen als ik een fase-2 wil doen.
2e losse string moeten weer 16 panelen zijn. Op dak zouden er 12 passen. Dan kunnen er nog wel 4 bij in andere orientatie.

Maar in de string van 23 gewoon nog 12 zetten en binnen doorlussen is simpeler natuurlijk.
Dat is dan met Solaredge 3 fase inverter.

Het is altijd 750 volt.
Maar met 2 strings zal de stroomsterkte lager zijn neem ik aan.
Enige bezwaar is fractie verlies door kabel lengte, maar dat is zo weinig.
Groot deel van mijn panelen komt als één fase string binnen, wil ik naar drie fase dan twee string aan elkaar, keuze van 360/720volt

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snarfie31 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:28:
[...]

Een warmte pomp is leuk als je 40 bent maar niet als je ouder bent dan 55. Dat soort argumenten moet kwiebus neenemen in zijn berekeningen en dat doet hij niet omdat hij onbetrouwbare is. Denk maar aan zijn verhullende opmerkingen over die dividend belasting met zo'n figuur heb je te maken wees gewoon eerlijk en belazer de zooi niet. Wij moeten gewoon krities naar zijn plannen blijven kijken.
Ik ben 59, waarom zou een warmte pomp niets voor mij zijn? het is dat ik 5 jaar geleden een nieuwe CV heb opgehangen, anders was hij er allang! Wat een domme opmerking. Dividend belasting heeft hier Helemaal niks mee te maken.

Politiek is ALTIJD onbetrouwbaar, dat is politiek simpel. Dat moet je niet op een persoon betrekken, Ze zijn gewoon allemaal onbetrouwbaar.
Nu moeten we dat wat nuanceren, een in de politiek worden compromissen gesloten, iedereen doet wat water bij de wijn. Is dat onbetrouwbaar of is dat een slimme deal omdat we anders nog veel slechtere alternatieven over ons heen krijgen.
Ik ben een beetje ziek van al dat gezeik over onbetrouwbare regeringsleiders en staatslieden. Ja sommige maatregelen zijn niet altijd leuk maar vaak niet te vermijden. Beter als dat populistische haat zaaien waardoor ons mooie open democratische land naar de kloten geholpen wordt. Wij zijn nu eenmaal niet alleen op de wereld, zo is het en niet anders.

Sorry moest even, back on topic :)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

WoudseHoeve schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:17:
[...]

Ik ben 59, waarom zou een warmte pomp niets voor mij zijn? het is dat ik 5 jaar geleden een nieuwe CV heb opgehangen, anders was hij er allang! Wat een domme opmerking. Dividend belasting heeft hier Helemaal niks mee te maken.

Politiek is ALTIJD onbetrouwbaar, dat is politiek simpel. Dat moet je niet op een persoon betrekken, Ze zijn gewoon allemaal onbetrouwbaar.
Nu moeten we dat wat nuanceren, een in de politiek worden compromissen gesloten, iedereen doet wat water bij de wijn. Is dat onbetrouwbaar of is dat een slimme deal omdat we anders nog veel slechtere alternatieven over ons heen krijgen.
Ik ben een beetje ziek van al dat gezeik over onbetrouwbare regeringsleiders en staatslieden. Ja sommige maatregelen zijn niet altijd leuk maar vaak niet te vermijden. Beter als dat populistische haat zaaien waardoor ons mooie open democratische land naar de kloten geholpen wordt. Wij zijn nu eenmaal niet alleen op de wereld, zo is het en niet anders.

Sorry moest even, back on topic :)
Idem, ben geboren in 1958, d,r komt hier ook wel een warmtepomp.
Ach ja de jeugd hier. _O-

trouwens waarom terug on topic, het lult hier al dagen lang over wiebes z,n frutsels
en heb nog nergens een mod blauwe waarschuwing langs zien komen

:X

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
PClop schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:53:
[...]

Idem, ben geboren in 1958, d,r komt hier ook wel een warmtepomp.
Ach ja de jeugd hier. _O-
Wat voel ik me toch jong, ik ga gauw on topic.
Op zoek naar kennis en raadgevingen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Rol-Co

Rol-Co

@WoudseHoeve

Grappig, geboren in 59 en je bent het ook. :)

Ik wist niet dat er een leeftijd aan een warmtepomp zat? Is dat met zonnepanelen ook?

• Jan Treur
Volgens mij zit die leeftijd vooral aan wat er tussen je oren zit.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:29
jossie67 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:27:
[...]

Via de leverancier contact gehad met de solaxpower.com europe.
Helaas local uitlezen kan niet.

Wel heb ik gezien dat de invertor contact maakt met mqtt001.solaxcloud.com.
Volgens mij verstuurd de invertor dus mqtt berichten, dus het zou misschien mogelijk kunnen zijn deze naar je eigen mqtt server te sturen.

Ik ga voor de simpel oplossing een wifi dongle. Dan kun je wel local uitlezen
Kun je ons op de hoogte houden van je voortgang en aanpak?
Ik zit er een beetje mee dat ik eigenlijk de loze leiding die de netwerkkabel nu gebruikt wil gebruiken voor een extra groep voor een warmtepompboiler...

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:39
Ik heb ook een warmtepomp met LTV vloerverwarming en mijn vrouw klaagt in de winter wel dat het te koud is.

Zelf heb ik er niet zo'n last van. Nu hebben we in de badkamer wel vloerverwarming met hoge temperatuur, dus dat zorgt wel voor enig contrast natuurlijk.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Net met mijn zwager in Duitsland gesproken. Hij heeft sinds februari
9800 Wp op het dak van zijn bungalow (31 panelen + Fronius) + 6 kWh accu in de kelder
= k€ 27 (via e.on etc., zoeken op "E.on. Aura")
Om maar een (hoog) huisnummer te noemen voor de energietransitie,
(hij hoeft niet op de centjes te letten, maar is wel groen bezig - zegt hij)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 23-06-2018 19:13 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
@Naalroc heb jij nog wat te zeggen tegen die jonge gastjes zoals @Jan Treur , @PClop , @WoudseHoeve , @Snarfie31 ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Jan Treur
Dan Stark schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:05:
Ik heb ook een warmtepomp met LTV vloerverwarming en mijn vrouw klaagt in de winter wel dat het te koud is.

Zelf heb ik er niet zo'n last van. Nu hebben we in de badkamer wel vloerverwarming met hoge temperatuur, dus dat zorgt wel voor enig contrast natuurlijk.
Waarom zet je hem dan niet gewoon iets hoger?

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:39
Jan Treur schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:21:
[...]

Waarom zet je hem dan niet gewoon iets hoger?
Dat heeft ze wel geprobeerd, maar de temperatuur in de kamer wordt daar niet hoger van :).

• reneeke1970
Dan Stark schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:26:
[...]

Dat heeft ze wel geprobeerd, maar de temperatuur in de kamer wordt daar niet hoger van :).
Krijgt ze het wel zelf warm van....

1 PVoutput . Dongen NB

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:07

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Zo, de uitbreiding ligt er bij. 13x LG 335 boven de bestaande 25x325. Alles op een Solaredge SE 12.5K. Na wat kleine issues werkt alles goed nu. Alles op 1 dag gemaakt met 3 man. Aannemer was bezig met frame en samen met een collega de panelen en de P505 micro inverters aangesloten. Gelijk alles (ook bestaande) rails aan aarde gehangen. Bleek sinds 2017 verplicht te zijn.

foto1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ytCx9VP9uwmGZfdY856OpiYW/thumb.jpg
foto 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oZyL9oWtHNPwk4TPyUPC1i65/thumb.jpg
foto 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/druoMZ3VdfvMHFOoOqOIofFj/thumb.jpg

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Rol-Co

Rol-Co

peterpijpelink schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:29:
Zo, de uitbreiding ligt er bij. 13x LG 335 boven de bestaande 25x325. Alles op een Solaredge SE 12.5K. Na wat kleine issues werkt alles goed nu. Alles op 1 dag gemaakt met 3 man. Aannemer was bezig met frame en samen met een collega de panelen en de P505 micro inverters aangesloten. Gelijk alles (ook bestaande) rails aan aarde gehangen. Bleek sinds 2017 verplicht te zijn.

foto1:
[afbeelding]
foto 2:
[afbeelding]
foto 3:
[afbeelding]
Wauw, gelukkig ben je niet verslaafd he?
Garage past ook nog wat op! ;)

• Jan Treur
peterpijpelink schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:29:
Interessante constructie aan die gevel als een soort tweede zonnescherm. Kun je dat zonder vergunning doen? Het lijkt me wel hoge eisen te stellen aan de stevigheid van de constructie.

• jacovn
@peterpijpelink
Petje af, jij bouwt het vol :)

P505 genomen omdat het een 2e string is die dan maar 13 lang hoeft te zijn i.p.v. 16 ?
En de bestaande string, zijn dat ook korte string optimizers, of normale ?

[ Voor 62% gewijzigd door jacovn op 24-06-2018 06:50 ]

• Japie.G
  • Laatst online: 22:51

Japie.G

Colour Classic

Hallo!

We zijn een woning aan het bouwen en ik wil (ik moet) daar ook een paar zonnepaneeltjes op kwijt. Nu staat onze woning mega ongunstig voor een leuk PV systeem, dus ik moet consessies doen. Ik wil graag 8 paneeltjes plaatsen waarvan er 4 op het garagedak dat net achter de woning uitsteekt op zuid kunnen liggen.

Ik zou er ook graag 4 op de dakkappel willen leggen. Volgens de installateur kan dat met het flatfix fusion systeem. Dan kunnen ze ook zuid georienteerd worden echter steekt er nog wel een stukkie dak boven de dakkapel uit. Hoe erg is dit? En hoe zit het met storm?

Ter verduidelijking, het is een twee onder 1 kap woning en bet gaat om de linker woning:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/APmR8s1.jpg

Zie hier de woning in aanbouw.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6JtQ4Fp.jpg

En als je goed kijkt kun je zie hier zien liggen. Het past allemaal mooi! Maar ik maak me een beetje zorgen over storm en dergelijke. En dat stukkie dak wat nog boven de dakkapel uitsteekt. Maargoed daar kan ik verder natuurlijk niets mee.

De panelen komen overigens aan een solaredge omvormer zodat wisselende schaduwval wat minder een probleem vormt (volgens installateur).

[ Voor 32% gewijzigd door Japie.G op 24-06-2018 07:48 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Jan Treur
Wat zijn de afmetingen van de dakkapel?
4 panelen in Zuidorientatie met dan ook tussenruimte lijkt krap als ik de foto zie.
Uitsteken lijkt niet een probleem omdat je onder het grote dak blijft.

• jacovn
Japie.G schreef op zondag 24 juni 2018 @ 07:32:
We zijn een woning aan het bouwen en ik wil (ik moet) daar ook een paar zonnepaneeltjes op kwijt. Nu staat onze woning mega ongunstig voor een leuk PV systeem, dus ik moet consessies doen. Ik wil graag 8 paneeltjes plaatsen waarvan er 4 op het garagedak dat net achter de woning uitsteekt op zuid kunnen liggen.
Je schrijft ‘moet’ als het is voor de EPC noodzakelijk.

Ik zou kijken of je ze op je Oost/west zou kunnen doen .
Voorkant (west) op en boven dak kapel, meer kans dat je er 4 plaatsen kunt dan alleen op dakkapel.
Oost kant geen details, maar als daar geen dakkapel zit zou het moeten kunnen.

Dan heb je de beste spreiding over de dag wat handig kan zijn als salderen weg valt.

Met solaredge zou je ook een paar op garagedak kunnen leggen zuid gericht. dan heb je osst, zuid en west. Kun je er toch nog wat van maken.

Edit: lezen is een kunst, ze staan al op de dak kapel op de 2e foto blijkbaar..
Maar als er al 4op de dak kapel liggen, en er passen 4 op dat platte dak, wat vraag je dan ?
Of ze bij storm van de dak kapel waaien ? Niet als er genoeg ballast toegepast is.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 24-06-2018 08:10 ]

• Japie.G
  • Laatst online: 22:51

Japie.G

Colour Classic

Haha ja er liggen er nu 4 op het platte dak van de dakkapel. Met flatfix fusion is er genoeg tussenruimte beschikbaar. (Kleine hellingshoek). Mijn vraag is eigenlijk of het stuk dak dat nog boven de dakkapel uitsteekt niet een enorme belemmering vormt. En of ik het niet beter toch anders kan doen. Het ligt er wel op, maar alles kan nog aangepast worden hoor😉. Bouw is in eigen beheer en nog lang niet klaar😉😉

Qua storm, er is berekend hoeveel ballast nodig was en dat is zo ook toegepast. Maar mijn gevoel zegt dat het zo fragiel is. Spult ligt zo hoog 😅. Maargoed, t zal wel dan..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• reneeke1970
Japie.G schreef op zondag 24 juni 2018 @ 08:26:
Haha ja er liggen er nu 4 op het platte dak van de dakkapel. Met flatfix fusion is er genoeg tussenruimte beschikbaar. (Kleine hellingshoek). Mijn vraag is eigenlijk of het stuk dak dat nog boven de dakkapel uitsteekt niet een enorme belemmering vormt. En of ik het niet beter toch anders kan doen. Het ligt er wel op, maar alles kan nog aangepast worden hoor😉. Bouw is in eigen beheer en nog lang niet klaar😉😉

Qua storm, er is berekend hoeveel ballast nodig was en dat is zo ook toegepast. Maar mijn gevoel zegt dat het zo fragiel is. Spult ligt zo hoog 😅. Maargoed, t zal wel dan..
Dat ziet er toch niet uit? Zuid ligging is niet belangrijk. Gewoon naar oost draaien, en als je soort van schans maakt dat ze iets schuin liggen voor het schoon spoelen is het goed. Het schuine dak boven kapel passen er ook nog een paar, zelfs aan je noord kant passen er vast een aantal.
Een plat paneel doet 87 procent tov een zuid paneel. Richting is dus niet zo spannend, liever een paar meer zetten.
Zoals je ze nu hebt zeker twee trottoir bandjes in leggen, dat is 36 kilo
Maar drie kan ook geen kwaad, staan lelijk in wind te steken

1 PVoutput . Dongen NB

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
Hebben jullie enig idee hoe de Growatt 3000 MTL-S + wifi omgaat met schaduw op je panelen?

Las een stuk over Opti-Track technologie van SMA, dit zou er voor zorgen dat schaduw op het ene paneel minimale invloed heeft op de overige panelen in de string.

Ik ben benieuwd of dit soort techniek ook in de Growatt zit, daar kan ik namelijk niks over vinden.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

busscherski schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:04:
[...]

Kun je ons op de hoogte houden van je voortgang en aanpak?
Ik zit er een beetje mee dat ik eigenlijk de loze leiding die de netwerkkabel nu gebruikt wil gebruiken voor een extra groep voor een warmtepompboiler...
Je zou dan die kabel uit de omvormer in een netwerk repeater kunnen steken die een kabel ingang heeft, die dingen zijn E25,00 en dan heb je in de omvormer geen WiFi adapter nodig, en ook nog eens een netwerk repeater daar ter plaatse.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• exroosje
Heb het in sunnydesignweb geplaatst, zij gaan standaard uit van max -6 graden, dan zit de stringspanning op 505V.

Zie dat ik een rekenfout had gemaakt, in mijn eerdere post, bij -15 graden zit de max DC spanning op 517V.

Kan dat kwaad op een omvormer die max 500V heeft staan? Zoals @exroosje het stelt komt het wel goed, maar ik weet niet hoeveel overvoltage er bij hem is.
14 panelen van 60 cellen. 37.8 Voc 30.8 Vmpp . 530V maximaal dus.. Meer dan jij wilt doen.

In de praktijk ligt totaal Voc bij een graad of 16 overdag op 510V. In de winter heb ik wel eens 530 gezien.

De Vmpp zit meestal rond de 410-420.

Ik heb het op een Goodwe 3000NS . Was een keus om nog een extra paneeltje te plaatsen. En die paar KW die ik verlies doordat ik af en toe over voltage ga wegen ruim op tegen de extra opbrengst.

Heb mezelf voorgenomen als het te vaak gebeurt er 2 maal 7 van te maken. Maar tot nu toe niet nodig geweest.

Moet er wel bij zeggen dat op 3 panelen een optimizer zit vanwege schaduw. Maar dat is alleen 2 ochtend en 1 middag. Midden overdag draait alles op 100%

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op zondag 24 juni 2018 @ 08:26:

Dat stuk dak geeft in de morgen schaduw dus ja dat geeft belemmering, ik had er 4 in landscape op betonvoeten naar west gelegd met nog 4 erboven op het schuine dak. Dan oost dak nog vol, dat is aan de achterkant dus minder in het zicht.
Dan heb je de hele dag wat opbrengst, oost vanaf heel vroeg, west tot heel laat. Laat zuid varen, dat is voor de buren.

• reneeke1970
exroosje schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:04:
[...]

14 panelen van 60 cellen. 37.8 Voc 30.8 Vmpp . 530V maximaal dus.. Meer dan jij wilt doen.

In de praktijk ligt totaal Voc bij een graad of 16 overdag op 510V. In de winter heb ik wel eens 530 gezien.

De Vmpp zit meestal rond de 410-420.

Ik heb het op een Goodwe 3000NS . Was een keus om nog een extra paneeltje te plaatsen. En die paar KW die ik verlies doordat ik af en toe over voltage ga wegen ruim op tegen de extra opbrengst.

Heb mezelf voorgenomen als het te vaak gebeurt er 2 maal 7 van te maken. Maar tot nu toe niet nodig geweest.

Moet er wel bij zeggen dat op 3 panelen een optimizer zit vanwege schaduw. Maar dat is alleen 2 ochtend en 1 middag. Midden overdag draait alles op 100%
Heb je de data sheet van zijn panelen al bekeken? Waarschijnlijk niet. Voc 48

1 PVoutput . Dongen NB

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
Roelio86 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:44:
Hebben jullie enig idee hoe de Growatt 3000 MTL-S + wifi omgaat met schaduw op je panelen?

Las een stuk over Opti-Track technologie van SMA, dit zou er voor zorgen dat schaduw op het ene paneel minimale invloed heeft op de overige panelen in de string.

Ik ben benieuwd of dit soort techniek ook in de Growatt zit, daar kan ik namelijk niks over vinden.
Zonnestroomsysteem 3.540 Wp
12 JA Solar JAM6 295 full black
1 Growatt 3000 MTL-S + wifi € 3.750,55
1 Sunstruction Beugelflex 15° Montagesysteem

Ik neig er naar om voor bovenstaande te kiezen, plat dak, zuid georiënteerd, waarbij er af en toe wat schaduw zal zijn van een aantal dakdoorvoeren op zuid van zo'n 60-80cm hoog. Zijn er nog stevige argumenten om het niet op deze manier te doen?
Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y