Regeerakkoord: 'In 2020 al alternatief voor saldering'

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 28.853 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Nou daar gaan we.....
Regeerakkoord: ‘In 2020 al alternatief voor salderingsregeling invoeren’

In het regeerakkoord heeft het kabinet de ambitie geformuleerd om al in 2020 een opvolger van de salderingsregeling in te voeren. Hiermee zou men op structurele basis jaarlijks 648 miljoen euro besparen.

De fractievoorzitters Mark Rutte (VVD), Sybrand van Haersma Buma (CDA), Alexander Pechtold (D66) en Gert-Jan Segers (ChristenUnie) presenteerden op dinsdag 10 oktober het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’. Achtergrond van de maatregel om de salderingsregeling aan te passen is het doel om de uitstoot van broeikasgassen met 49 procent te verminderen. Dat is ambitieuzer dan de Europese verplichting die ‘Parijs’ Nederland oplegt. Dit betekent een extra CO2-reductie van 56 megaton. 1 megaton moet hierbij gerealiseerd worden door de uitrol van extra zonne-energieprojecten. Een zelfde besparing is weggelegd voor energiezuinige verlichting en 4 megaton voor extra wind op zee. Het sluiten van de kolencentrales levert 12 megaton op.

Over de salderingsregeling is in het regeerakkoord het volgende te lezen: ‘De salderingsregeling duurzame elektriciteit wordt in 2020 omgevormd in een nieuwe regeling. De verwachting is dat de kosten van zonnestroom zullen dalen en met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst geboekt kan worden.’ Voor het invoeren van het alternatief voor de salderingsregeling wordt er geschoven met financiële middelen. De nieuwe regeling kost 213 miljoen euro in 2020 en 240 miljoen euro in 2021. Aan de andere kant wordt in deze jaren 207 miljoen euro (2020) en 240 miljoen euro (2021) minder uitgegeven aan de salderingsregeling. In de eerste 2 jaren van de nieuwe regeling zal de besparing dan ook miniem zijn. Structureel kan vanaf 2035 volgens het regeerakkoord echter 648 miljoen euro per jaar bespaard worden op de salderingsregeling en kost de nieuwe regeling vanaf 2021 jaarlijks 240 miljoen euro.

Reactie Holland Solar
‘Wij zijn enigszins verrast over de mededeling in het regeerakkoord ten aanzien van de salderingsregeling’, meldt Jaap Baarsma, voorzitter van branchevereniging Holland Solar. ‘In gesprek met het verantwoordelijke ministerie van Economische Zaken zullen wij de consequenties van dit voornemen op korte termijn in kaart brengen. Wij gaan als Holland Solar voor continuïteit bij de uitrol van zonne-energie in de gebouwde omgeving. Gezien de constructieve gesprekken met het ministerie van Economische Zaken in de afgelopen periode verwachten wij dat ook de rijksoverheid voor investeringszekerheid gaat. De cijfers in de begroting van het regeerakkoord in ogenschouw nemende lijkt die investeringszekerheid voor de komende jaren ook geborgd.’
Wie het snapt mag het zeggen.....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Een onbetrouwbaar zwalkend jojo beleid. Je kon het op je klompen aanvoelen. Kamp moest als een boer met kiespijn schoorvoettend de regeling tot 2023 verlengen... De adder onder het Haagse gras. De Staat raakt inkomsten kwijt. Het was voor de burger een succes, dus draai je het de nek om.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35
Vanaf nu gaat geen hond dus nog iets op zijn dak leggen. Minimaal tot er duidelijkheid is 8)7 Een horizon van 3 jaar is immers te kort.

Heeft er iemand statistieken hoeveel een gemiddeld huishouden direct consumeert per jaar en hoeveel er gesaldeerd wordt?

* Rukapul ziet het meewarig aan terwijl de ferrarismeter zijn rondjes draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Vreemd genoeg pakt bijna geen enkele nieuwssite dit op. Ook VEH lijkt zich drukker te maken over andere zaken.

Maar iedereen roemt dit akkoord omdat het zo 'groen' is. Nou ja, de vier partijen in de regering in ieder geval. Maar dit helpt toch niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pleio65
  • Nu online
Rukapul schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:06:
Vanaf nu gaat geen hond dus nog iets op zijn dak leggen. Minimaal tot er duidelijkheid is 8)7 Een horizon van 3 jaar is immers te kort.

Heeft er iemand statistieken hoeveel een gemiddeld huishouden direct consumeert per jaar en hoeveel er gesaldeerd wordt?

* Rukapul ziet het meewarig aan terwijl de ferrarismeter zijn rondjes draait
Ik heb geld voor extra panelen klaarliggen. Nu toch maar even niet. Voor je weet betaal je straks houderschapsbelasting voor zonnepanelen. Dan maar hypotheek aflossen? Want dat moet en wil iedereen. Nee, ook maar even niet. Ik denk dat ik voor extra grote velgen voor mijn auto ga. Dan heb ik toch nog een beetje plezier van de 84 Euro houderschapsbelasting die ik maandelijks aan de staat afdraag.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou massaal die ferraris laten hangen. Die blijft automagisch salderen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:01
Wou volgend jaar gaan uitbreiden maar dat geld gaat nu dan denk ik toch in een ander project. Denk dat velen er zo over zullen denken Nu!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:44:
Daar is ook wel iets op te verzinnen, de ferraristaks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hiermee zou men op structurele basis jaarlijks 648 miljoen euro besparen.
En "men" is hierin de overheid neem ik aan?

Even een eerste link: 2.6 GW PV in 2017. Zeg dat dat 20 miljard kWh oplevert, dat scheelt dit 3 cent per kWh. Stel dat 50% wordt teruggeleverd, dan krijg je straks dus 6 cent minder.
Even uit de losse pols gerekend natuurlijk.

Ik weet niet wat dat "alternatief" is, maar het kost je dus geld. Meer realistisch zal waarschijnlijk zijn dat de mensen zonder PV gewoon weer veel meer gaan betalen, en het verschil voor mensen met PV meevalt. Nog realistischer zal waarschijnlijk zijn om er gewoon nog wat posten bij te verzinnen voor op de energierekening, want de 20+ verschillende posten voor hetzelfde ding kunnen best nog wat onoverzichtelijker gemaakt worden.

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 10-10-2017 22:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-06 21:34
Lullig voor de kopers van nieuwbouw met warmtepomp die verkocht zijn als nul op de meter woningen. Ja, nul op de meter, maar niet op de factuur dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Dit is nieuws waarmee je alle kanten op kan zodat je er tegelijk ook niks mee kan. De terugleverregeling kan op verschillende manieren uitgevoerd worden, maar tot we exact weten hoe, kunnen we er niet veel zinnigs over zeggen.

Met onderbuikgevoelens en cynisme is de verwachting dat 'men' 'ons' wel zal naaien, maar persoonlijk ben ik niet zo negatief. Uiteindelijk moet Nederland ook voldoen aan internationale verdragen over duurzaamheid en op dit moment doen zo ongeveer 2 landen in heel Europa het slechter dan wij als ik de berichten mag geloven. Stel dat jij de Nederlandse regering bent, zou je dan maatregelen gaan invoeren die het aanschaffen van zonnepanelen volstrekt onaantrekkelijk maken?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Sethro schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:50:
[...]

Daar is ook wel iets op te verzinnen, de ferraristaks?
Dat zal idd wel en anders mag ik het hopen.

Huizen met domme/slimme meters anders behandelen is je reinste discriminatie en kan/zal, als het zover komt, zeker aangevochten gaan worden.
Ik zou het persoonlijk onacceptabel vinden als mijn buurman met evenveel PV(opwek/gebruik) voordeel heeft met zijn ferari meter.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat per 1-1-2020 alle domme meters afgekeurd worden en verplicht vervangen moeten worden. Bij geen vervanging, voor de deur putje graven en afsluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door markhubert180 op 11-10-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:17
Dus nu zo snel mogelijk je dak volgooien en desnoods affakkelen.
Ik kan mij niet voorstellen dat geen panelen hebben goedkoper is dan ze wel te hebben, of dat het rendabel is van de investering rente te trekken ipv het aan panelen (of een accu) te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
pleio65 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:38:
[...]

Ik heb geld voor extra panelen klaarliggen. Nu toch maar even niet. Voor je weet betaal je straks houderschapsbelasting voor zonnepanelen. Dan maar hypotheek aflossen? Want dat moet en wil iedereen. Nee, ook maar even niet. Ik denk dat ik voor extra grote velgen voor mijn auto ga. Dan heb ik toch nog een beetje plezier van de 84 Euro houderschapsbelasting die ik maandelijks aan de staat afdraag.
Beetje gechargeerde reactie, aangezien je in alle gevallen je maandlasten op lange termijn verlaagd door een eenmalige investering. En laten we even wel wezen, opbrengst van de zonnepanelen gaat niemand geld kosten, alleen mogelijk minder geld opbrengen, en daarmee wordt de tvt langer, het is niet zo dat ze accuut onrendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:50
Is het niet zo dat onder de streep wordt gekeken of je meer energie in het net hebt gepompt dan gebruikt dat je daar niks voor krijgt? Dus dat je gewoon panelen moet neerleggen die puur (onder de streep) je eigen gebruik dekken?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:44:
En je denkt echt dat je dan financieel voordeel gaat hebben ten opzichte van je buurman met een andere meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:53:
Is het niet zo dat onder de streep wordt gekeken of je meer energie in het net hebt gepompt dan gebruikt dat je daar niks voor krijgt? Dus dat je gewoon panelen moet neerleggen die puur (onder de streep) je eigen gebruik dekken?
Nee, je krijgt daar een vergoeding voor die is nu gelijk aan wat je betaald voor energie die je afneemt (dus inclusief energiebelasting), bijv 18 cent per kWh en zonder salderen zou dat kunnen betekenen dat opwek je een lager tarief (bijv 10 per kWh) oplevert terwijl als je een uur later afneemt je wel 18ct betaald. Nu is dat alleen het geval als je meer produceert dan je opwekt. Maar dat zou betekenen dat de regeling volledig wordt afgeschaft zonder alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35
LordSinclair schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:53:
Salderen slaat juist op dat "onder de streep".

Bij afschaffen van salderen zal levering van en teruglevering aan het net apart behandeld worden. Alleen wat niet over de meter gaat en je dus direct verbruikt wordt dan impliciet gesaldeerd. Dat laatste is typisch de minderheid, want je voornamelijk op van lente tot herft gedurende de dag en je verbruikt typisch 's avonds en in de winter.

E.e.a. is uiteraard afhankelijk van het leefpatroon, maar voor zaken als verlichting en bijvoorbeeld een warmtepomp is er bijna geen ontkomen aan. Een elektrische auto financieel optimaal thuis volladen wordt als werkende dan ook een uitdaging.

In the long run is dit trouwens onvermijdelijk, omdat het onhoudbaar zou worden, maar op dat punt zijn we nog lang niet en dit is niet het punt om onzekerheid te introduceren. Als er al iets veranderd wordt dan dient dat direct zo concreet mogelijk te zijn. * Rukapul heeft overigens als een van de weinigen geen PV uit financiele motieven.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 11-10-2017 12:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Rukapul schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:59:
[...]

Salderen slaat juist op dat "onder de streep".

Bij afschaffen van salderen zal levering van en teruglevering aan het net apart behandeld worden. Alleen wat niet over de meter gaat en je dus direct verbruikt wordt dan impliciet gesaldeerd. Dat laatste is typisch de minderheid, want je voornamelijk op van lente tot herft gedurende de dag en je verbruikt typisch 's avonds en in de winter.

E.e.a. is uiteraard afhankelijk van het leefpatroon, maar voor zaken als verlichting en bijvoorbeeld een warmtepomp is er bijna geen ontkomen aan. Een elektrische auto financieel optimaal thuis volladen wordt als werkende dan ook een uitdaging.
Allemaal snel een Tesla Wall battery aanschaffen en overschotten overdag opslaan en 's avonds gebruiken.

Maar als iedereen dat gaat doen komt er wel een belasting op het hebben van zonnepanelen.

Of zoals Oostenrijk, ik sprak van de zomer een boer in de bergen, deze moest zijn zonnepanelen die hem geheel zelfvoorzienend maken toch op het electriciteitsnet aansluiten. Hij was namelijk verplicht om alle stroom die hij genereerde aan het energie bedrijf te leveren en alles wat hij gebruikte daarvan af te nemen. Dit alles volgens hem omdat hij dan belsting betaalde over zijn gebruik en anders niet.

Linksom of rechtsom heeft de regering inkomsten, komen die in gevaar dan is niets meer heilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:37

HeroS

SmartHome Nerd

Tegen die tijd zijn accu's betaalbaar geworden en pomp ik gewoon alles daarin en gooi het s'avond allemaal weer in me auto.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 10:08

CodeIT

Code IT

En in de winter niet meer wassen, drogen en geen vaatwasser meer gebruiken. En natuurlijk op de fiets :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:00
EddoH schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:57:
[...]

En je denkt echt dat je dan financieel voordeel gaat hebben ten opzichte van je buurman met een andere meter?
ja, want salderen blijft dan nog steeds bestaan.
een feraris meter kan niet anders als salderen doen.
loopt geheel automatisch voor en achter uit, dat is pas een slimme meter ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
migjes schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Die moeten toch ook voor 20xx allemaal vervangen zijn?
Die blijven gerust niet buiten schot, belastingdienst/overheid duldt geen concurrentie...

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Ik bedoel natuurlijk dat het wegens rechtsongelijkheid niet kan dat de ene persoon meer gaat betalen dan de andere alleen omdat een netbeheerder een ander type meter in zijn huis heeft hangen. Het zal linksom of rechtsom gelijk getrokken moeten worden. Dus je kunt wel heel veel energie steken in het houden van je oude meter, maar je zult uiteindelijk hetzelfde gaan betalen als je buurman/danwel verplicht een meter met teruglevertelwerk te gaan gebruiken (en die hoeft niet slim te zijn).

[ Voor 23% gewijzigd door EddoH op 11-10-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Heffing op omvormer vermogen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
HeroS schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:06:
Tegen die tijd zijn accu's betaalbaar geworden en pomp ik gewoon alles daarin en gooi het s'avond allemaal weer in me auto.
Vind het zelf bijzonder dat die niet zwaarder worden belast. Accu's hebben ook nogal een carbon footprint toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 18:58
Dan gaan mensen 2 omvormers plaatsen, 1 kleine, welke aangemeld wordt en een grotere (qua capaciteit) die het daadwerkelijke werk doet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Juncto schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:33:
Dan gaan mensen 2 omvormers plaatsen, 1 kleine, welke aangemeld wordt en een grotere (qua capaciteit) die het daadwerkelijke werk doet >:)
[...]
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:28
Sander schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:51:
[...]

Beetje gechargeerde reactie, aangezien je in alle gevallen je maandlasten op lange termijn verlaagd door een eenmalige investering. En laten we even wel wezen, opbrengst van de zonnepanelen gaat niemand geld kosten, alleen mogelijk minder geld opbrengen, en daarmee wordt de tvt langer, het is niet zo dat ze accuut onrendabel zijn.
Wil je dan alsjeblieft de helft van je belastingteruggave naar mij overmaken ieder jaar? Dat kost je immers niets.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-06 12:34
Juncto schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:33:

[...]
Valt alleen een beetje op denk ik... een kleine omvormer aanmelden terwijl er 20+ panelen op je dak liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:00
NiGeLaToR schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:27:
[...]

Die moeten toch ook voor 20xx allemaal vervangen zijn?
Die blijven gerust niet buiten schot, belastingdienst/overheid duldt geen concurrentie...
officieel moeten 80% van de meters slim zijn volgens europese norm ;)
er is nog geen duidelijkheid wat dat voor nederland in gaat houden, maar echt hard gaat het niet met de vervanging in de huishoudens, geen idee wanneer ze daar mee klaar zouden zijn?

(gij zult niet stelen, belastingdienst/overheid duldt geen concurrentie...
cool. >:) )
EddoH schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:29:
[...]
Ik bedoel natuurlijk dat het wegens rechtsongelijkheid niet kan dat de ene persoon meer gaat betalen dan de andere alleen omdat een netbeheerder een ander type meter in zijn huis heeft staan.
jep, zolang er nog feraris meters zijn, kun je dus salderen niet afschaffen.
zolang @AUijtdehaag dus nog zijn feraris weet te behouden, kunnen we allemaal blijven salderen.
de wetgever mag bedenken wat hij wil, maar de praktijk is weerbarstiger als hij kan bedenken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 18:58
Dan moeten ze het fysiek controleren, ik denk dat daar weinig kans op is, want dan dienen ze bij elk huis te controleren hoeveel panelen er liggen, met welke capaciteit en dat is koffiedik kijken, want je zou nog eventuaal de fabrikant kunnen herkennen qua paneel (zeer geoefend oog en in meest positieve geval), maar dan weet je nog neit of het een 150WP paneel is of een 340WP paneel :P
Dakillerbean schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:36:
[...]

Valt alleen een beetje op denk ik... een kleine omvormer aanmelden terwijl er 20+ panelen op je dak liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:38:
[...]

officieel moeten 80% van de meters slim zijn volgens
[...]

jep, zolang er nog feraris meters zijn, kun je dus salderen niet afschaffen.
zolang @AUijtdehaag dus nog zijn feraris weet te behouden, kunnen we allemaal blijven salderen.
de wetgever mag bedenken wat hij wil, maar de praktijk is weerbarstiger als hij kan bedenken. ;)
Je draait het nogal om. Volgens mij is de meter van de netbeheerder ;)
Als men de saldeerregeling af kan schaffen kan men ook gewoon een ander type meter verplichten danwel een ferrarisheffing(om maar wat te noemen) toepassen.

[ Voor 12% gewijzigd door EddoH op 11-10-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden. Gelukkig kan ik nog voldoende investeren in het terugbrengen van mijn verbruik en heb ik daarvoor gekozen i.p.v. te gaan investeren in panelen. Eerder was er gewoon geen geld voor i.v.m. allerlei belangrijkere dingen en financieren zie ik niet zitten. Heb er vorig jaar nog eens over nagedacht en toch besloten om nog even te wachten i.v.m. alle ontwikkelingen in de panelen branche en mijn "gezond wantrouwen" richting de regelgeving.

De panelen gaan bij mij voorlopig weer even in de ijskast. :) Ik ga eerst wel even verder met domotica, LED en isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:40:

De panelen gaan bij mij voorlopig weer even in de ijskast. :)
En tegen de tijd dat dat effect merkbaar wordt op de markt is salderen al afgeschaft om nooit meer terug te komen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

S0epkip schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:42:
[...]

En tegen de tijd dat dat effect merkbaar wordt op de markt is salderen al afgeschaft om nooit meer terug te komen.
En zijn de panelen zoveel goedkoper geworden dat investeren op lange termijn alleen maar interessanter geworden is. Als je dit jaar geinvesteerd hebt, ben je mooi de klos als ze dit inderdaad per 2020 invoeren. Want in je Excelletje ben je uitgegaan van 2023. Dus als je dacht ze in 7 jaar terug te verdienen, kan dat zomaar ineens 8 of 9 jaar gaan worden.

Maar laten we eerst maar eens afwachten hoeveel je minder gaat krijgen voor elke KWh en hoeveel belasting je extra moet gaan betalen omdat je verbruik zonder salderen ineens veel hoger is. De subsidie zal niet gaan compenseren, daar kun je op rekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-10-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
EddoH schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:40:
[...]

Je draait het nogal om. Volgens mij is de meter van de netbeheerder ;)
Als men de saldeerregeling af kan schaffen kan men ook gewoon een ander type meter verplichten danwel een ferrarisheffing(om maar wat te noemen) toepassen.
Maar die heeft geen sleutel van mijn voordeur.
Aangezien ik veel en onregelmatig in het buitenland werk.... vul zelf maar in..
Ook bewijzen dat hij klopt is al ter sprake gekomen 2 jaar geleden bij de overstap naar VDB zonnecollectief.
Goeie leverancier trouwens. Hij hangt er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 14:11

TheBorg

Resistance is futile.

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:45:
[...]
Dus als je dacht ze in 7 jaar terug te verdienen, kan dat zomaar ineens 8 of 9 jaar gaan worden.
Zo rekenen veel mensen maar eigenlijk is het niet interessant. Veel belangrijker is het financieel rendement ten opzichte van de hypotheek rente. De vraag is meer, wat levert meer op, je hypotheek aflossen of panelen plaatsen.

Het rendement gaat wel naar de klote want op deze manier worden we verplicht een accupakket te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
EddoH schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:53:
[...]

Overigens is het helemaal geen issue of de ferraris klopt of niet. Hij kan niet apart teruglevering registreren, en dat is lijkt mij nodig voor afschaffing van de saldeerregeling.
FTFY.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:38

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

De tekst is aardig abracadabra voor mij. Ik lees echter zaken als; 'ik pomp het geld wel in iets anders dan zonnepanelen'. Kan iemand in lekentaal toelichten wat nu het probleem is waar iedereen hier over valt?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
S0epkip schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Wil je dan alsjeblieft de helft van je belastingteruggave naar mij overmaken ieder jaar? Dat kost je immers niets.
Ik krijg geen cent belasting terug voor mijn zonnepanelen, dus ook weinig over te maken.
NeFoRcE schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:12:
De tekst is aardig abracadabra voor mij. Ik lees echter zaken als; 'ik pomp het geld wel in iets anders dan zonnepanelen'. Kan iemand in lekentaal toelichten wat nu het probleem is waar iedereen hier over valt?
Als de regeling daadwerkelijk verslechterd wordt dan wordt de terugverdientijd en daarmee het jaarlijks 'rendement' van zonnepanelen lager en brengen ze dus minder op dan waar mensen nu vanuit gaan en waar de beslissing om ze te kopen op gebaseerd was.

[ Voor 47% gewijzigd door Sander op 11-10-2017 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:00
Ik heb een aantal posts over slimme meter vs Ferraris verplaatst naar de trashcan omdat ze niks toevoegden (discussies over wietkwekerij e.d. is niet echt ontopic hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

AUijtdehaag schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:48:
[...]

Maar die heeft geen sleutel van mijn voordeur.
Aangezien ik veel en onregelmatig in het buitenland werk.... vul zelf maar in..
Ook bewijzen dat hij klopt is al ter sprake gekomen 2 jaar geleden bij de overstap naar VDB zonnecollectief.
Goeie leverancier trouwens. Hij hangt er nog steeds.
Aangezien mijn vorige post verkeerd werd begrepen/ik niet goed geformuleerd had; een herformulering:

Maar het feit dat je voordeur dicht is bepaald toch niet of je de oude meter mag/kan blijven gebruiken, mocht het zo zijn dat meters zonder teruglevertelwerk niet meer worden toegestaan in een nieuwe saldeerregeling?

Ik ben wel benieuwd hoe ze die situaties gaan ondervangen zonder mensen verschillend financieel voordeel te laten genieten afhankelijk van hun meter.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 11-10-2017 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
ik zeg DOEN!
(mompelt iets over een ZWAAR(!) ongedimensioneerde omvormer :X >:) (6000Wp+ op 4000W inv. en stampt er in de zomer net zo goed 30kWh+ p/d uit).

De PV is bijna terug, iedere cent die er straks uitkomt is mooi meegenomen.

Maar ook hier zijn de centen niet het belangrijkste, die heb ik JAREN geleden "afgeschreven" en het betaald zich nu op meerdere vlakken terug wat er zonnig is :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RemcoDelft
Even een andere insteek: het is toch niet zo raar om meer te betalen voor 1 kWh als je dat nodig hebt, dan je krijgt als je 1 kWh over hebt? De economische waarde van 1 kWh waar jij geen behoefte aan hebt is misschien 2 cent, terwijl de economische waarde op het moment dat jij het nodig hebt veel hoger is.
Ondertussen betaal je allang energiebelasting als je groene stroom afneemt, dus dat zou voor PV ook kunnen gaan gelden. Tenslotte is de REB (afgezien van een ordinaire belasting) officieel bedoeld om het verbruik te verminderen.

Momenteel kan je met genoeg PV zonder een cent te betalen gratis gebruik maken van het elektriciteitsnet als buffer, zodat je in december kan gebruiken wat je in juli hebt teruggeleverd. Dat is een enorme service met zeer hoge economische waarde! Trek het even wat verder door: stel dat iedereen PV gebruikt, dan zal er toch echt betaald moeten worden voor het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:51
NeFoRcE schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:12:
Op moment geen investeringszekerheid of terugverdientijd door vermeden uitgave waar vele een beslissing tot aanschaf op baseren.
12 juli voortzetting salderingsregeling tot 2023 en 10 oktober afschaffing en vervanging in 2020 door een alternatief waar de details nog niet van bekend zijn.

Bij de uitwerking in juli werd gerekend met bedragen en GWp's dat het enkel nwe systemen nog kon betreffen en niet alle salderende GWp.
In huidige regeerakkoord betreft het in ieder geval niet de zelfde uitwerking als die van juli,
Want er wordt al 7mln (2018) en 17 mln (2019) lager kosten verbonden aan salderen in geboekt bij M128 (E26), terwijl er dit jaar 2017 zeker meer dan 50 000 tot 120 000 nwe salderende aansluitingen bijkomen.

Hopelijk komen er snel details en dat duidelijk wordt waarom aan de noodrem getrokken is.

@RemcoDelft Waaruit regeerakkoord haal je dat ook de saldering van de economische waarde van kWh vervalt, ik zie enkel overheidsheffingen als energiebelasting & ODE die vervangen worden door een invoedpremie.
Bij afschaffing van salderen krijg je zonder meer met ODE heffing te maken, net als verlaagd tarief en die is voor 2018 ca 1,3ct/KWh als dekking van ~1 mld SDE+ kasuitgave en de kasuitgave raming voor 2021 zijn ca 3mld.

De economische waarde zit straks al in de aangekondigde dynamische tarieven vanaf 2019 waar energieleveranciers hun aanbod mee mogen uitbreiden

Voor gebruik netwerk kan capaciteitstarief verder worden gedifferentieerd of wil je ook opheffing van de vrijstelling van netwerkkosten voor producenten die invoeden?

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 11-10-2017 14:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Eigenlijk kan niemand ook maar iets ontcijferen over die aanpassing van de huidige salderingsregeling en is het verder een hoop gegis wat er gaat gebeuren na 2020.

Wat zijn nu de eigenlijke feiten?

- Na 2020 wordt de huidige regeling aangepast, in plaats van 2023.
- Holland Solar is al een (langere) tijd in gesprek met de overheid over salderen en de alternatieven.
- Er heerst consensus om het niet onaantrekkelijk te maken om PV aan te schaffen.
- De PV branche is ook in NL inmiddels een volwassen en sterk groeiende branche die werk verschaft.
- De duurzame opwek in NL is nog steeds veel te laag om de doelen te halen die gesteld zijn.

Ik kan mij niet voorstellen dat deze regering salderen/terugleveren volledig de nek omdraait. Er zal best een versobering komen, Kamp heeft toendertijd al aangegeven welke varianten de voorkeur genieten en met die alternatieven zou de TVT nog steeds rond de 7-8 jaar zijn. Slechter dan nu, maar nog steeds een acceptabel rendement om te kunnen investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:47
Dus snel pv erbij.
Grotendeels terugverdiend in 2020.
Dan evt verder van gas naar e verbruik , een elektrische auto, powerwall, etc

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-06 21:04
Wat ik in de discussie nog niet ben tegengekomen (of gemist heb) is wat de voornemens van het nieuwe kabinet om de belasting op gas te verhogen en op elektriciteit te verlagen voor effect hebben.

Een lagere prijs voor elektriciteit maakt het minder interessant om zonnepanelen te plaatsten?
De hogere prijs voor gas maakt het misschien interessanter een zonneboiler+warmtepomp te plaatsten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zonneboiler + warmtepomp wint het niet van PV+warmtepomp.
Collectoren en appendages zijn gewoon te duur in vergelijking met silicium + COP 4.

Veel moderne warmtepompen hebben een contact waarmee het douchewater-setpoint hoger wordt gezet.
Die kan je dan aansluiten op de relaisuitgang op een SMA of Fronius omvormer bij >1 kW solar opbrengst.
Zo kan je eenvoudig eigenverbruik maximaliseren :)

Gevorderde tweakers (@Domba) manipuleren de sensors/setpoints zo dat ze traploos demand response kunnen doen.
Anderen hebben een elektrische fiets (200W demand response) of elektrische auto (11 kW regelbaar).

Wat er ook gebeurt, ik maak me niet zo druk.
Als de TVT 9 jaar wordt in plaats van 6 jaar, dan ligt daar toch niemand wakker van?
Als mensen hun vermogen dat ze gereserveerd hadden voor PV, nu in een warmtepomp stoppen, dan is dat ook pure milieuwinst (mits ze een stille nemen en liefst R290).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Proton_ Als je enkel een WP met een echte ontkoppelbuffer gebruikt, voor alleen verwarming, dan hoeft het niet zo complex als mijn systeem, een simpele DAC (digitale potentimeter) van paar euro is dan voldoende voor nodige demand response icm lokale monitoring E-meter

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Gunner schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:23:

Wie het snapt mag het zeggen.....
Het lijkt mij heel duidelijk: Doen alsof we groen zijn.

We laten 5 kolencentrales open tot 2030. Sluiten er 1 met pijn in ons hart.

Onze energie is slechts voor 5,6% uit hernieuwbare bronnen, waarvan 4% geïmporteerd hout uit Canada.

Geen lange termijn salderingsplan = onzekerheid voor particulieren.

Koolstofopslag is mislukt vorig jaar, en toch staat dit als DE 'oplossing' in het regeerakkoord.

Conclusie: Ten minste geeft America aan niks te geven om opvolgende generaties, 'wij' doen met hangende pootjes alsof. Ik ga naar het buitenland... was ik al langer van plan want ik heb 0 hoop meer voor vergrijzend NL als 29-jarige. Daarbij verliest Nederland zowieso schoon drinkwater op termijn. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de dood van opvolgende generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik vind het vreemd dat 2030 zo vaak genoemd wordt als target ('kolencentrales', 'verkoop ICEs'), terwijl deze regering blij mag zijn als ze 2020 halen.
En begin 2017 wisten ze nog niet wat er in eind 2017 met het salderen zou gaan gebeuren ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
EddoH schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:24:
[...]

Aangezien mijn vorige post verkeerd werd begrepen/ik niet goed geformuleerd had; een herformulering:

Maar het feit dat je voordeur dicht is bepaald toch niet of je de oude meter mag/kan blijven gebruiken, mocht het zo zijn dat meters zonder teruglevertelwerk niet meer worden toegestaan in een nieuwe saldeerregeling?

Ik ben wel benieuwd hoe ze die situaties gaan ondervangen zonder mensen verschillend financieel voordeel te laten genieten afhankelijk van hun meter.
Ferraris registreert prima teruglevering.
Als de meterstand wordt opgenomen en is dan lager dan het vorige moment van meteropname is dat de teruglevering.
Mijn 2 MID finders kWh meters opwek en verbruik, laten dat ook zien en geen twijfel over mogelijk.

//offtopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@AUijtdehaag Met de Ferraris die jij hebt hangen is het onmogelijk momentane teruglevering een andere prijs (/subsidie) te geven dan momentaan verbruik. Dat is de kern van de dreigende rechtsongelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 08:22
Ik heb eigenlijk nog niet gelezen waarom het belangrijk is om saldering af te schaffen, want dat is ook een belangrijk voor de uitleg van dit stuk tekst in het regeerakkoord lijkt mij.

Saldering moet af geschaft worden omdat dit een soort verborgen subsidie is voor zonne energie. Je maakt namelijk gebruik van het elektriciteitsnetwerk, maar je betaalt er niet voor. Als gevolg hiervan is er voor consumenten totaal geen reden om je verbruik af te stemmen op je opwek, of bijvoorbeeld te investeren in batterijen om je eigen elektriciteit te gebruiken. Op dit moment is dit nog geen groot probleem, maar het zal erg duur worden voor onze maatschappij om het in balans houden van deze vraag en aanbod volledig bij de netbeheerder neer te leggen. En die kosten moeten uiteindelijk gedeeld worden, dus zullen we allemaal duurder uit zijn.

Zoals ik het lees wil de regering dus de saldering af schaffen, maar ook zonne energie stimuleren. Dit om de verborgen subsidie (saldering) om te vormen naar een ander type subsidie. Nu investeren in zonne energie lijkt mij dus ook geen probleem, want er zal zeker voor gezorgd worden dat er een regeling komt waar je nadat de saldering afgeschaft is ook gebruik van kan maken.

Wat er wel gaan gebeuren is dat de nieuwe subsidie gelijdelijk aan verminderd wordt. Dit heeft als gevolg dat de terugverdientijd ongeveer gelijk zal blijven (zonnepanelen worden nog steeds goedkoper). Een ander gevolg is dat je wel zal moeten betalen voor je netwerk aansluiting, wat je nu met salderen kan vermijden. Dit lijkt mij redelijk, omdat je er gewoon gebruik van maakt. Off-grid gaan zal dan misschien wel weer interesant worden om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:26:
@AUijtdehaag Met de Ferraris die jij hebt hangen is het onmogelijk momentane teruglevering een andere prijs (/subsidie) te geven dan momentaan verbruik. Dat is de kern van de dreigende rechtsongelijkheid.
Precies. En daarom blijft hij hangen. ;)

Ach ik ben denk ik volgend jaar aan de beurt voor een vervangingsronde van de hele buurt.
Ik zal er niet om rouwen hoor, begrijp me niet verkeerd.
Dan maar een domme digitale. (ik meet al 5 jaar zelf, dus geen behoefte aan een slimme)
Ik heb er de volste vertrouwen in dat er binnen 3 jaar een betaalbare batterij te koop is, gezien de ontwikkelingen. Dan salderen we zelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 475056

jenshaak schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:28:
Nu investeren in zonne energie lijkt mij dus ook geen probleem, want er zal zeker voor gezorgd worden dat er een regeling komt waar je nadat de saldering afgeschaft is ook gebruik van kan maken.
Dat is nog maar de vraag natuurlijk. Ik had vandaag een adviseur over de vloer omdat ik panelen wil, maar in alle eerlijkheid ben ik sinds deze week aan het twijfelen; het is wat betreft aanschaf nu te laat om met salderen de terugverdientijd te beperken, maar het is te vroeg om een installatie te kopen die (misschien) deels gesubsidieerd is. Aan de andere kant: nu kan ik nog 2 jaar volop salderen en er is mij te veel onzekerheid om er nog 2 jaar op te wachten (en er achter te komen dat er misschien toch geen subsidie beschikbaar is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
VictordeHolland schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:16:
Wat ik in de discussie nog niet ben tegengekomen (of gemist heb) is wat de voornemens van het nieuwe kabinet om de belasting op gas te verhogen en op elektriciteit te verlagen voor effect hebben.

Een lagere prijs voor elektriciteit maakt het minder interessant om zonnepanelen te plaatsten?
De hogere prijs voor gas maakt het misschien interessanter een zonneboiler+warmtepomp te plaatsten?
Het gaat om het ontmoedigen van gasgebruik en het stimuleren van electriciteitsverbruik wat duurzaam op te wekken is. Een warmtepomp wordt, als je geen PV panelen hebt, interessanter om aan te schaffen als de gasprijs omhoog gaat en de electriciteitsprijs omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
jenshaak schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:28:Saldering moet af geschaft worden omdat dit een soort verborgen subsidie is voor zonne energie. Je maakt namelijk gebruik van het elektriciteitsnetwerk, maar je betaalt er niet voor.
...
in balans houden van deze vraag en aanbod volledig bij de netbeheerder neer te leggen...
Me dunkt dat die subsidie nog wel een tijdje nodig is als je wilt dat iedereen straks om 17.00 zijn elektrische auto kan opladen als ze uit het werk thuis komen. Je kan evengoed niet van de netbeheerder verwachten dat ze dat kunnen gaan opbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 18:48
Men wil naar kwartier prijzen. de slimme meter kan elk kwartier worden uitgelezen. Dus maakt men het tarief in de avonduren (als iedereen thuiskomt, de TV aanzet en elektrisch gaat koken) b.v. tussen 18:00 en 22:00 25 cent en overdag (als niemand iets verbruikt omdat men naar het werk is) b.v. tussen 11:00 en 16:00 11 cent. Dit betekend dat je voor je geleverde energie in de zomer overdag als je PV op zijn top draait 11 cent per KW ontvangt. En dat je in de avonduren als je van je PV geen opbrengst hebt 25 cent per KW moet betalen. Je kunt dus nog wel salderen maar het grote voordeel is er van af.

Camber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 16:51

Barrycade

Through the...

Grappig dat iedereen hier in een spastische spagaat schiet over een eventuele vervanging van een oude ferrarismeter terwijl er ergens hier op het forum topics lopen of je wel of niet een rijbewijs moet hebben voor je zelfstandig rijdende auto. Dus daar hebben ze wel geloof in vooruitgang :p

Gaat er wat veranderen? Ja zal het zo snel lopen als 2020 helemaal over? Waarschijnlijk niet. Ze zullen het toch gaan afbouwen.

Mijn panelen liggen er nu 4 jaar.

Terugverdientijd langer? Die uitgave ligt lang achter me en brengt momenteel meer op dan als ik het op de bank had gezet. Ik heb op wasmachine en vaatwasser startuitstel zitten. Dan gaan ze voortaan overdag aan, dan op het moment dat het dan uitkomt.

Ik zal de installatie dan wel iets aan laten passen zodat de opbrengsten in de winter wat hoger zijn (liggen nu wat vlak de panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik wacht met veel interesse af wat er gaat gebeuren. Natuurlijk kan er nog van alles veranderen, en zoals iemand in dit topic meldde, in 2020 wellicht eens kijken naar accu-opslag. Er zullen vast alternatieven zijn naast de Powerwall van Tesla die je eigenlijk niet snel interessant zal zijn.

Verder begrijp ik er nog steeds niets van; men wil graag groen zijn maar draaien zo'n prima regeling wellicht de nek om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het enige dat voor de salderingsregeling pleit is de eenvoud. Dat is dan wel heel belangrijk en een vaak onderschatte kwaliteit van een regeling, maar iedereen heeft altijd geweten dat het een eindig verhaal is.

Voor echt betekenisvol groen doen kan de overheid veel beter met de bespaarde euros de Doggersbank vol laten zetten met 10 MW molens.
Ik laat mijn PV plannen hier niet door beïnvloeden in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42
RemcoDelft schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:29:
Even een andere insteek: het is toch niet zo raar om meer te betalen voor 1 kWh als je dat nodig hebt, dan je krijgt als je 1 kWh over hebt? De economische waarde van 1 kWh waar jij geen behoefte aan hebt is misschien 2 cent, terwijl de economische waarde op het moment dat jij het nodig hebt veel hoger is.
Ondertussen betaal je allang energiebelasting als je groene stroom afneemt, dus dat zou voor PV ook kunnen gaan gelden. Tenslotte is de REB (afgezien van een ordinaire belasting) officieel bedoeld om het verbruik te verminderen.

Momenteel kan je met genoeg PV zonder een cent te betalen gratis gebruik maken van het elektriciteitsnet als buffer, zodat je in december kan gebruiken wat je in juli hebt teruggeleverd. Dat is een enorme service met zeer hoge economische waarde! Trek het even wat verder door: stel dat iedereen PV gebruikt, dan zal er toch echt betaald moeten worden voor het net.
Nog een andere insteek. Ik overweeg zelf zonnepanelen bij te plaatsen. Echter haal ik geen financieel rendement. Dit geld kan ik ook steken in enkele cryptovaluta-miners. Die doen tussen de 1150W en 1400W per stuk. Hierdoor heb ik in de winter minder stookkosten en kom ik in zakelijk tarief. Onder de streep brengt verspillen van > 10.000kwh op jaarbasis meer rendement dan 1600kwh zonnepanelen zònder salderen.

Juist die salderingsregel maakt het dan wel interessant of oninteressant. En dat is niet enkel een sommetje dat de overheid hierdoor ietsje belastinginkomsten mis loopt.

De insteek van zonnepanelen zou moeten zijn dat er op een minder milieu belastende manier energie wordt opgewekt. Daar mag je best een beloning tegenover zetten. Netbeheerders zouden juist moeten investeren in energieopslag.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@jenshaak Verander van salderen is bedoeld om geld vrij te maken om een nieuw klimaat- en energieakkoord te kunnen sluiten.
Met oplopende overheidsheffingen en dalende installatie prijzen wordt de TVT van PV steeds korter.

@Barrycade Een ferrarismeter is beperkt in zijn mogelijkheden en kan je voorspellen wat die meterstanden voor energierekening inhouden
Meer mogelijkheden en politiek weet je niet of die nog zelfde zijn als met de ogen knippert en welke de juiste uitlegt geef, wat het gaat worden, er zaten er 4 aan die formatie tafel.

Er is een die beweert dat het alleen voor nieuwe gevallen is.
Letterlijk " Er verandert overigens niets voor mensen die zonnepanelen gekocht hebben. Zij kunnen blijven profiteren van de bestaande regeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 08:22
Domba schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:13:
@jenshaak Verander van salderen is bedoeld om geld vrij te maken om een nieuw klimaat- en energieakkoord te kunnen sluiten.
Met oplopende overheidsheffingen en dalende installatie prijzen wordt de TVT van PV steeds korter.
Klopt helemaal. Als er door zou worden gegaan met salderen zal dit de maatschappij (regering) veel geld gaan kosten. Het afschaffen zal de regering geld opleveren, met als gevolg dat zonne energie voor consumenten duurder zal worden vergeleken met saldering.

Op deze manier zal de regering ervoor zorgen dat er niet te veel subsidie gaat naar zonne panelen. Hierdoor kan de regering weer investeren of subsidie geven aan andere methodes om de CO2 uitstoot te verminderen, welke kosten-effectiever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Nu online
Sander schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:51:
[...]

Ik bracht het nogal zwart/wit om het niet consistente beleid te belichten. De terugverdientijd wordt langer, maar uiteindelijk verdien je het geïnvesteerde bedrag terug. Je kunt het ook vanuit de invalshoek milieu bekijken waar de terugverdientijd van ondergeschikt belang is, maar dat is een forse minderheid van de pv bezitters. Je kunt wachten op het moment dat iedereen aan de zonnepanelen verslaafd is, panelen/batterijen etc als melkkoe gaan worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:52:
Ik vind het vreemd dat 2030 zo vaak genoemd wordt als target ('kolencentrales', 'verkoop ICEs'), terwijl deze regering blij mag zijn als ze 2020 halen.
En begin 2017 wisten ze nog niet wat er in eind 2017 met het salderen zou gaan gebeuren ;)
Nu nog niet, alleen dat het gaat veranderen of versoberen. Smijt dat idee in het kippenhok en de kippen komen vanzelf met de ideeën, het tweakers forum is een goed voorbeeld. ;)
Kamp hoeft alleen dit topic maar te lezen. :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-06 20:39
Rol-Co schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:22:
[...]

Nu nog niet, alleen dat het gaat veranderen of versoberen. Smijt dat idee in het kippenhok en de kippen komen vanzelf met de ideeën, het tweakers forum is een goed voorbeeld. ;)
Kamp hoeft alleen dit topic maar te lezen. :+
Om dan maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien...

Toen ik mijn eerste panelen kocht, waren ze 3 euro per Wp. Duur, maar betaalbaar door een subsidie van 2,50 per Wp >:) . Terugverdientijd: een jaar of 6-7.

Als ik nu panelen koop, zijn ze rond de euro per Wp. Geen subsidie, wel BTW-teruggave, tvt nog steeds rond de 6-7 jaar.

Voor de toekomst wordt een kostendaling van panelen voorspeld... Ik lees prijzen van 40-50 cent per Wp.

Zo lang je een constante tvt hebt van 6-7 jaar, blijft het toch interessant om ze te nemen ? Dat is in alle 3 de gevallen een kwart van de te verwachten levensduur...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 10:25
Oekiejoekie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:29:
[...]

Toen ik mijn eerste panelen kocht, waren ze 3 euro per Wp. Duur, maar betaalbaar door een subsidie van 2,50 per Wp >:) . Terugverdientijd: een jaar of 6-7.

Als ik nu panelen koop, zijn ze rond de euro per Wp. Geen subsidie, wel BTW-teruggave, tvt nog steeds rond de 6-7 jaar.

Voor de toekomst wordt een kostendaling van panelen voorspeld... Ik lees prijzen van 40-50 cent per Wp.

Zo lang je een constante tvt hebt van 6-7 jaar, blijft het toch interessant om ze te nemen ? Dat is in alle 3 de gevallen een kwart van de te verwachten levensduur...
Je hebt helemaal gelijk.
Alleen niemand levert graag in, ook al is het een klein bedrag. Misschien 3000 kWh geen 18 maar 14 cent, Poe Poe wel 120 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
reneeke1970 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:51:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Alleen niemand levert graag in, ook al is het een klein bedrag. Misschien 3000 kWh geen 18 maar 14 cent, Poe Poe wel 120 euro
Maar je levert ook niks in ? De tvt blijft 25% van de te verwachten levensduur. In 2009, toen ik mijn eerste panelen kocht, nu, en mits de terugleververgoeding de prijsontwikkelingen van de panelenmarkt volgt, in de toekomst ook.

De hele situatie blijft dan hetzelfde. 25% van de levensduur terugverdienen, en de resterende 75% cashen.

En ja, geld is leuk. En gratis geld nog leuker >:) Vind ik ook hoor... Maar als straks de paneelprijzen zakken naar 40 cent, en je tvt richting de 2,5 jaar gaat... Dan is de huidige terugleververgoeding een iets te hoge bonus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Er staat niets over afschaffen maar over veranderen. De bijzonder riante regeling waar we al jaren gebruik van maken zal langzaamaan overgaan in een andere regeling.
Je mag nu salderen voor bv 20ct per kwh, als dat nu eens in 2020 de kale kwh prijs wordt, zeg 7ct en ze gebruiken die 240 miljard om dat bedrag aan te vullen tot bv 19ct, dan missen we allemaal een cent per kwh. Dan wordt het interessanter om je stroom direct op te maken en er veranderd weinig aan de terugverdientijd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oekiejoekie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:29:
[...]

Hoef je mij niet uit te leggen hoor ;) er ligt hier 7000Wp op dak en zonder subsidie of wat dan ook, het grootste gedeelte is al terug verdiend en met 2020 is alles "klaar"
Dus wat ze ook verzinnen, ik lig er nog geen seconde van in mijn kussen te bijten.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:19
Als door een hond gebeten reageren de mensen.

De overgangsregeling lijkt dus voor 15 jaar. Zo is het altijd gezegd. Technische levensduur van de installatie.

Ik vind het prima.

Zonnestroom is en blijft voor het leven interessant. Investeer gerust zou ik zeggen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 10:25
Knowbody schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:22:
Als door een hond gebeten reageren de mensen.

De overgangsregeling lijkt dus voor 15 jaar. Zo is het altijd gezegd. Technische levensduur van de installatie.

Ik vind het prima.

Zonnestroom is en blijft voor het leven interessant. Investeer gerust zou ik zeggen.
Ik kan niet meer investeren want mijn 3×25 zit vol. Heb vanmiddag een berekening gemaakt van de dagwaarde van mijn panelen, dagwaarde is 2000 euro hoger dan het gat van tvt nog is, dus ik heb al dikke winst . Dus ik vind alles prima

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:23

Yucon

*broem*

Rhaelak schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:06:
Eigenlijk kan niemand ook maar iets ontcijferen over die aanpassing van de huidige salderingsregeling en is het verder een hoop gegis wat er gaat gebeuren na 2020.

Wat zijn nu de eigenlijke feiten?

- Na 2020 wordt de huidige regeling aangepast, in plaats van 2023.
- Holland Solar is al een (langere) tijd in gesprek met de overheid over salderen en de alternatieven.
- Er heerst consensus om het niet onaantrekkelijk te maken om PV aan te schaffen.
- De PV branche is ook in NL inmiddels een volwassen en sterk groeiende branche die werk verschaft.
- De duurzame opwek in NL is nog steeds veel te laag om de doelen te halen die gesteld zijn.

Ik kan mij niet voorstellen dat deze regering salderen/terugleveren volledig de nek omdraait. Er zal best een versobering komen, Kamp heeft toendertijd al aangegeven welke varianten de voorkeur genieten en met die alternatieven zou de TVT nog steeds rond de 7-8 jaar zijn. Slechter dan nu, maar nog steeds een acceptabel rendement om te kunnen investeren.
Waarom dan die kruideniersmentaliteit om voor die drie jaar weer onrust te veroorzaken? Daarnaast is het niet uit te sluiten dat men uiteindelijk iets verzint om beschikbare geld bovengemiddeld naar nieuwe panelen te laten stromen, omdat de bestaande er immers toch al liggen. Die eigenaren hebben geen prikkel meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@No Hands
Reken eens met tariefprijzen,
7ct kale kWh voor prijs afname!
Toevallig vandaag net verlenghingsaanbod binnen 1j vast 4,40ct/kwh en 3j & 5j vast 4,15ct/kWh, wind NL(gebruik geen gas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Top, net het dak volgelegd, want salderingsregeling blijft tot 2023.

Belachelijk eigenlijk dat ze jou wel aan je afspraken houden, maar andersom gooien ze het gewoon om. Afspraak? nee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Waah schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:35:
Top, net het dak volgelegd, want salderingsregeling blijft tot 2023.

Belachelijk eigenlijk dat ze jou wel aan je afspraken houden, maar andersom gooien ze het gewoon om. Afspraak? nee hoor.
Weet jij dan al wat de regeling wordt ? Ik heb alleen een regeerakkoord voorbij zien komen. Van een kabinet waarvan ik het nog wel zie gebeuren dat het eerder valt, als de salderingsregeling afgeschaft wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Oekiejoekie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:45:
[...]

Weet jij dan al wat de regeling wordt ? Ik heb alleen een regeerakkoord voorbij zien komen. Van een kabinet waarvan ik het nog wel zie gebeuren dat het eerder valt, als de salderingsregeling afgeschaft wordt...
Het is geen kadootje, dat is zeker. Anders hadden ze dat al lang gemeld. En als het rijk er op bespaard, gaat het "ons" dus geld kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Oekiejoekie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:45:
[...]

Als ik kijk naar overheidsbeleid tot nu toe zie ik nu niet direct redenen om ze het voordeel van de twijfel te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

De energieheffingskorting gaat ook met € 51,00 omlaag.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
klump4u schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:01:
De energieheffingskorting gaat ook met € 51,00 omlaag.
Vanwege de verlaging stroomprijs neem ik aan? Dat pakken ze er aan de gaskant weer bij, en daar krijg je geen korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Yucon schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:59:
[...]

Als ik kijk naar overheidsbeleid tot nu toe zie ik nu niet direct redenen om ze het voordeel van de twijfel te geven.
Ik geef de 75+1-coalitie vooral de twijfel dat er iemand uitstapt... of twee... en dat ze de 4 jaar bij lange na niet vol gaan houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-06 14:32

Orac

Ik mis je papa.

Dit was dus de reden voor de "gratis" slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 11:34

Onbekend

...

Orac schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:08:
Ook digitale meters die verbruik en terugleveren al apart registreerden worden vervangen door de slimme meters.

Zelf heb ik geen zonnepanelen omdat ik de terugverdientijd te lang vond, omdat ik overdag nauwelijks elektriciteit verbruik en pas 's avonds (als het donker is) binnen ben en wel elektriciteit verbruik. Zolang de accupacks en alternatieven nog flink aan de prijs zijn, zullen veel mensen nog wachten om zonnepanelen te nemen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
RemcoDelft schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:05:
[...]
Vanwege de verlaging stroomprijs neem ik aan? Dat pakken ze er aan de gaskant weer bij, en daar krijg je geen korting.
Dat is de EB-schuif M124
@klump4u bedoeld M125 Verlaging belastingvermindering energiebelasting
Door de belastingvermindering in de energiebelasting te verlagen met € 51 van € 308 naar € 257 wordt
een belastingopbrengst gegenereerd van € 393 mln. Dat bedrag slaat voor € 337 miljoen neer bij
huishoudens en voor € 56 miljoen bij bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Onbekend schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:14:
[...]

Ook digitale meters die verbruik en terugleveren al apart registreerden worden vervangen door de slimme meters.

Zelf heb ik geen zonnepanelen omdat ik de terugverdientijd te lang vond, omdat ik overdag nauwelijks elektriciteit verbruik en pas 's avonds (als het donker is) binnen ben en wel elektriciteit verbruik. Zolang de accupacks en alternatieven nog flink aan de prijs zijn, zullen veel mensen nog wachten om zonnepanelen te nemen.
Dit is de slechtste reden wat ik tot nu toe gehoord heb :) dat is waar het hier om gaat, met salderen maakt dat dus niks uit. 2000 kWh per jaar, 2500Wp op dak en voila.....geen elektriciteit rekening meer.
Verdien je thuis dus ook geld wanneer je aan het werk bent, soms zelfs als ik slaap. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Onbekend schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:14:
[...]

Dit klopt dus niet, mag je gewoon laten hangen.
Je kunt er zelfs voor kiezen als je je ferraris willen komen vervangen voor een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 11:34

Onbekend

...

klump4u schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:21:
[...]

Dit klopt dus niet, mag je gewoon laten hangen.
Je kunt er zelfs voor kiezen als je je ferraris willen komen vervangen voor een slimme meter.
Ik bedoelde ermee dat niet alleen de ferrarismeters die terug kunnen draaien worden vervangen, maar gewoon alle meters, inclusief de meters die terugleveringen apart al registreerden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Onbekend schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:29:
[...]

Ik bedoelde ermee dat niet alleen de ferrarismeters die terug kunnen draaien worden vervangen, maar gewoon alle meters, inclusief de meters die terugleveringen apart al registreerden.
Dat kan maar dan heeft de bewoner er geen weet van want die mag je gewoon laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Orac schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:08:
Tariefdifferentiatie gedurende de dag is de reden voor de slimme meter, en precies de reden dat ik hem geweigerd heb. Ik heb er geen belang bij dat de netbeheerder van vraaggestuurd naar aanbodgestuurde levering wil gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 11-10-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Domba schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:31:
@No Hands
Reken eens met tariefprijzen,
7ct kale kWh voor prijs afname!
Toevallig vandaag net verlenghingsaanbod binnen 1j vast 4,40ct/kwh en 3j & 5j vast 4,15ct/kWh, wind NL(gebruik geen gas)
Het gaat niet om de prijs, zolang het verschil wordt aangevuld uit die reserveringspot is er niets aan de hand.
Iedereen bedenkt maar eindesalderinsg doemverschijnselen maar die zijn misschien nergens op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RemcoDelft schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:41:
[...]

Tariefdifferentiatie gedurende de dag is de reden voor de slimme meter, en precies de reden dat ik hem geweigerd heb. Ik heb er geen belang bij dat de netbeheerder van vraaggestuurd naar aanbodgestuurde levering wil gaan.
Echt last heb je er volgens mij ook niet van. Ik vind er eigenlijk veel voor te zeggen, als men dat maar gewoon duidelijk en eerlijk in de slimme meter propaganda zo vertellen.

Daarbij heb je trouwens nog steeds niet de verbruiksgegevens per huis per kwartier nodig. Als je dat op niveau van wijkkastje zou meten zou je best een generiek triggersignaal kunnen de huizen in kunnen sturen. Als alle wasmachines in wachtstand vervolgens random gespreid tijdens de 5 minuten die volgen op zouden starten kun je best aardig sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:05

macnerd

No Apples please :-)

jonkma schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:51:
...
Dit betekend dat je voor je geleverde energie in de zomer overdag als je PV op zijn top draait 11 cent per KW ontvangt. En dat je in de avonduren als je van je PV geen opbrengst hebt 25 cent per KW moet betalen. Je kunt dus nog wel salderen maar het grote voordeel is er van af.
[Evil]
En dan investeren in accu's om 's avonds terug te leveren?
[/Evil]

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Yucon schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:19:
Als alle wasmachines in wachtstand vervolgens random gespreid tijdens de 5 minuten die volgen op zouden starten kun je best aardig sturen.
Jij hebt zeker geen kinderen? De wasmachine draait hier continu als we thuis zijn. Per wasbeurt verbruikt-ie 5 cent stroom met 20 cent heffingen en belastingen daar bovenop. Als ze voor die 5 cent ook nog denken te mogen bepalen wanneer ik de wasmachine aanzet, ben ik heel blij dat ik geen "slimme" meter heb.

[ Voor 25% gewijzigd door RemcoDelft op 11-10-2017 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
P_Tingen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:26:
Dit is nieuws waarmee je alle kanten op kan zodat je er tegelijk ook niks mee kan. De terugleverregeling kan op verschillende manieren uitgevoerd worden, maar tot we exact weten hoe, kunnen we er niet veel zinnigs over zeggen.

Met onderbuikgevoelens en cynisme is de verwachting dat 'men' 'ons' wel zal naaien, maar persoonlijk ben ik niet zo negatief. Uiteindelijk moet Nederland ook voldoen aan internationale verdragen over duurzaamheid en op dit moment doen zo ongeveer 2 landen in heel Europa het slechter dan wij als ik de berichten mag geloven. Stel dat jij de Nederlandse regering bent, zou je dan maatregelen gaan invoeren die het aanschaffen van zonnepanelen volstrekt onaantrekkelijk maken?
Een pessimist is een optimist met ervaring. Ik twijfel al veel langer over PV, maar als we belastingen gaan verhogen omdat men te zuinig is, geef je als overheid wel een verkeerd signaal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
No Hands schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:56:
[...]
Het gaat niet om de prijs, zolang het verschil wordt aangevuld uit die reserveringspot is er niets aan de hand.
Iedereen bedenkt maar eindesalderinsg doemverschijnselen maar die zijn misschien nergens op gebaseerd.
Het gaat ook om de kale prijs bij de terugleversubsidie variant, bij salderen maakt dat geen verschil.
De terugleversubsidie is enkel energiebelasting, ODE ga net als verlaagd tarief betalen.

Dan maakt wel uit of je maar tijdig overstapt naar een dure energieleverancier, de overheidsheffingen zijn voor ieder gelijk als ook de terugleversubsidie
Dan komt het juist aan op de kale kWh prijs die gebruikt wordt voor de 7 jaar TVT berekening, die bepaald de terugleversubsidie hoogte samen met de systeeminstallatieprijs euro/Wp (bijv <1,1euro) voor evenveel opwek als verbruik en het gebruikte percentage direkt eigen verbruik.
Met een warmtepomp haal je geen 75% direct eigenverbruik (evenveel opwek als verbruik) en is hopen dat ze een lager percentage van bijv 25% direct eigen verbruik kiezen.

Met de huidige prijzen is dat zonder meer ca 3ct verschil met salderen + het verschil tussen werkelijk tariefprijs en die gebruikt is voor de 7 jaar TVT berekening.

De systeemprijs is aanzienlijk goedkoper geworden sinds 2011/2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Domba schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 23:29:
[...]

Het gaat ook om de kale prijs bij de terugleversubsidie variant, bij salderen maakt dat geen verschil.
De terugleversubsidie is enkel energiebelasting, ODE ga net als verlaagd tarief betalen.

Dan maakt wel uit of je maar tijdig overstapt naar een dure energieleverancier, de overheidsheffingen zijn voor ieder gelijk als ook de terugleversubsidie
Dan komt het juist aan op de kale kWh prijs die gebruikt wordt voor de 7 jaar TVT berekening, die bepaald de terugleversubsidie hoogte samen met de systeeminstallatieprijs euro/Wp (bijv <1,1euro) voor evenveel opwek als verbruik en het gebruikte percentage direkt eigen verbruik.
Met een warmtepomp haal je geen 75% direct eigenverbruik (evenveel opwek als verbruik) en is hopen dat ze een lager percentage van bijv 25% direct eigen verbruik kiezen.

Met de huidige prijzen is dat zonder meer ca 3ct verschil met salderen + het verschil tussen werkelijk tariefprijs en die gebruikt is voor de 7 jaar TVT berekening.

De systeemprijs is aanzienlijk goedkoper geworden sinds 2011/2012
Straks in het echt maakt dat uit, ik gaf slechts een voorbeeld van hoe de berekening kon zijn.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.