Regeerakkoord: 'In 2020 al alternatief voor saldering'

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 28.930 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 16:39

Nox

Noxiuz

Accu-opslag is straks 300 dollar per kWh volgens Elon Musk geloof ik. Wil je een dagproductie opvangen om 's avonds te gebruiken zit je met 10 panelen á 250wp aan 15kwh op een mooie dag, dat is dus 4500 euro. Dan nog omvormer erbij, charge controller e.d. zeg 6000 euro. (zo'n powerwall is nog wel iets duurder). En die units gaan met 10 jaar afgeschreven worden naar nul. Dat is dan 600 euro per jaar, ervan uitgaande dat de bank ongeveer 0% rente doet geven. Inflatie reken ik niet mee.

600 euro, daarvoor wil je het gat tussen teruggeleverde energie (7ct) en verbruikte energie (20ct) mee pakken van wat je anders zou salderen. Voor die 600 euro moet je 4500kwh terug leveren. Vergeet ook even niet de round-trip cycle efficiency-loss van 10% om het in je accu te stoppen en eruit te halen en te gebruiken. Succes, want die 4500kwh teruglevering ga je niet halen met je 2500wp setje.

Accu's moeten echt gigantisch veel goedkoper worden. Ga dan gewoon off-grid als je zo'n accubank hebt en neem in de winter een windmolentje en aggregaat erbij.

Nee, dat is niet haalbaar. Beter is om eigenverbruik te verhogen. Neem een airco, schakel wasmachines en droger in met start-uitstel, warmtepomp-boiler en schop het gas de deur uit met je overproductie.

Iemand moet voor het grid betalen. Andere optie is om alle energiebelastingen af te schaffen en de consument gewoon als energieleverancier te zien die op het grid is aangesloten. Vastrecht van een paar tientjes per maand die kostendekkend zijn daarvoor en ga maar handelen, PV-energie is straks in overvloed aanwezig en wordt ook gewoon minder waard. Die grote accu die men het grid noemt kost ook gewoon klauwen met geld, wees blij dat we nu allemaal hebben kunnen profiteren als pioniers van PV-gebruikers. Dit had iedereen aan kunnen zien komen, als iedereen PV op zijn dak flikkert is er straks een overschot en vraag/aanbod zegt dan dat het geen fluit waard is.

Maar als je kijkt naar 'accu's' kan je ook gewoon je eigenverbruik gaan optimaliseren en met name warmtepompen die grote boilers vol pompen met warmte die je ook gebruikt of de airco aan zetten om het huis koel te houden en wat comfort terug krijgen. Je stroom is straks geen fluit waard en niet alleen voor jezelf, straks ook voor het grid.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
No Hands schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:28:
[...]
Straks in het echt maakt dat uit, ik gaf slechts een voorbeeld van hoe de berekening kon zijn.
Bij een terugleversubsidie staat en valt investeringszekergeid met de prijs zekerheid voor de TVT periode (7 jaar)
Energiebelasting, ODE, kale leveringsprijs en eventueel de terugleverprijs als die flexibel wordt, veranderen jaarlijks

Met een systeemprijs van €1/Wp is 46% direct eigenverbruik voldoende en is een terugleversubsidie niet nodig.
Ga je uit van 25% direct eigenverbruik dan is 12ct-kale kWh prijs voldoende voor TVT van 7 jaar.
Voor een systeemprijs van €1,25/Wp is voor 67% direct eigenverbruik geen terugleversubsidie meer nodig.
Ga je uit van 25% direct eigenverbruik dan is 16ct-kale kWh prijs voldoende voor TVT van 7 jaar.

Het is een achter de komma kwestie, want verhoog je de overheidsheffingen dan gaat benodigd percentage direct eigen verbruik omlaag, Haal die grens van direct eigen verbruik niet dan loopt jaarlijks die TVT verderwqeg

Maar in basis is het een vreselijk fossiele maatregel, want als je de verwarming met een CO2-kanon als een CV ketel doet moet je met beetje domotica die 50% direct eigenverbruik wel kunnen halen.

Dat lukt je niet met een CO2-arme verwarmingsmethode met warmtepomp en daar verandert een homeaccu nauwelijks iets aan.

Als energieneutraal je doel is dan moet voor langer periode een vaste invoedpremie garanderen, ander kan je geen case maken.
Verlaag tarief begon ook pas toe 15 jaar zekerheid geboden werd met nihil EB.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
Dan word het dus overdag de wp aan, en in de avond met pellets kachel de buffer warm stoken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

reneeke1970 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:00:
Dan word het dus overdag de wp aan, en in de avond met pellets kachel de buffer warm stoken.
Precies, jaar rond je WP aan wanneer het kan en in de winter overschakelen op hernieuwbare brandstoffen. Pelletkachel in de schuur en dan gebruik je het net alleen als fancy accu voor pieken. Alleen dan moet je de panelen niet meer op 25 graden zetten, dan is 60 graden of 70 graden meer je doelwit om in de winter zoveel mogelijk energie eruit te halen.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:00:
In mijn geval nog erger: Overdag verwarming uit omdat er niemand thuis is, en ind e avonduren gewoon de ouderwetse houtkachel aan om de benedenverdieping lekker warm te houden. Evt een elektrische boiler erbij als voorverwarming voor het warm water om overdag PV af te fikken en gasverbruik kan flink omlaag om zo bij de nieuwe hogere gasprijs een stuk lagere energierekening over te houden. Maar beter voor het milieu: Definitely not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nox schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:02:
[...]

Precies, jaar rond je WP aan wanneer het kan en in de winter overschakelen op hernieuwbare brandstoffen. Pelletkachel in de schuur en dan gebruik je het net alleen als fancy accu voor pieken. Alleen dan moet je de panelen niet meer op 25 graden zetten, dan is 60 graden of 70 graden meer je doelwit om in de winter zoveel mogelijk energie eruit te halen.
Ik heb ze van 15 tot 90 graden hangen, op dit moment komt er 3500 watt binnen, is vast voldoende....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:41:
[...]

Tariefdifferentiatie gedurende de dag is de reden voor de slimme meter, en precies de reden dat ik hem geweigerd heb. Ik heb er geen belang bij dat de netbeheerder van vraaggestuurd naar aanbodgestuurde levering wil gaan.
Als dat inderdaad de reden is, is het voor de leverancier toch heel simpel op te lossen? Heb je geen slimme meter dan rekenen we gewoon altijd het toptarief :*)

Wil je gebruik maken van de 'slimme' tarieven dan kan je gratis een slimme meter aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Natuurlijk is de salderingsregeling op termijn onhoudbaar. Deze regeling is tijdelijk en puur ter stimulatie. Dat weet iedereen. Er wordt gestreefd naar een fictieve terugverdientijd van 7-10 jaar welke uit diverse onderzoeken als optimaal stimulerend wordt beschouwd. Hoe meer zonne-energie er is, des te groter wordt het energie-overschot overdag. Dat dit niet te snel mag groeien is onderdeel van de energietransitie.

Er zijn gewoon nog geen technologische oplossingen (lees massa-energieopslag) waarbij iedereen los kan van het energienet. Als dit wel zo zou zijn dan hoor ik hier niemand klagen. Laten we wel stellen dat zolang je gebruik maakt van het energienet je gewoon een deel hoort bij te dragen aan het beheer hiervan. Of dit nu 1 kWh of 3500 kWh per jaar is. Dit maakt voor de totale beheerskosten weinig schil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Daar betaal je toch al die belastingen al voor, inclusief verlaging teruggave en immer stijgende SDE+ lasten. De burger betaalt in dit land het gros van de milieubelastingen en op Prinsjesdag werd al bekend dat men 70/jaar meer kwijt is aan energie, juist omdat men zuiniger omgaat ermee. Het is net als de EWF, zodra men het gewenste gedrag vertoont, wordt men eerder gestraft dan beloond.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:30

HeroS

SmartHome Nerd

We gaan sowieso meer betalen:
https://www.nu.nl/economi...gere-energierekening.html

Hierdoor word zelf opslaan dus nog interessanter of een elektrische kachel.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

Ik voorzie dat er meer hout/pellets gestookt gaat worden nu gas weer duurder wordt. In principe niets mis mee (CO2 neutraal), mits je geen overlast veroorzaakt.
Ik ziet het bij mijzelf ook. Ik stook beneden nu alleen nog maar op hout. Boven ga ik verwarmen met een warmtepomp (airco) en elektrische vloerverwarming in de badkamer. Mijn domoticasysteem regelt wanneer wat aan gaat gebaseerd op de condities 'iemand thuis, tijd, opgewekt met pv en ingestelde wekker.'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

CodeIT schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:21:
Ik voorzie dat er meer hout/pellets gestookt gaat worden nu gas weer duurder wordt. In principe niets mis mee (CO2 neutraal), mits je geen overlast veroorzaakt.
Ik ziet het bij mijzelf ook. Ik stook beneden nu alleen nog maar op hout. Boven ga ik verwarmen met een warmtepomp (airco) en elektrische vloerverwarming in de badkamer. Mijn domoticasysteem regelt wanneer wat aan gaat gebaseerd op de condities 'iemand thuis, tijd, opgewekt met pv en ingestelde wekker.'
Ik hoop dat de belasting op pellets vertienvoudigd wordt. Echt heerlijk die stank/fijnstof in de babykamer als de buurman aan het stoken is. Anders een kwaliteitscontrole en handhaving op die dingen, want op papier is het leuk, in de praktijk zijn het volgens mij vooral sjoemelkachels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik kijk even snel en er worden een zooitje onzinclaims gedaan. Ik kan het niet serieus nemen, sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als mijn 1.2 liter 3-cylinder dieseltje zo schoon is, verlaag dan de belasting erop maar eens :)
Dat autotje was zelfs 5 jaar houderschapsbelasting vrij bij introducite omdat hij zo groen was :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er staan allerhande onzin claims in.

>>Meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens heeft een open haard of houtkachel.

Wat klopt hier niet aan?

>>Het is dan ook niet houdbaar om subsidie te blijven geven op pelletkachels en biomassaketels.

Voor deze stelling ben ik verketterd in een ander draadje.

Maar ik leerde al heel vroeg, al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Willie Wortel op 12-10-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben alvast begonnen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ml9ItUG2qpFWDEv9tH4q8G6U/medium.jpg

Bovenstaand een weergave van de warmtepomp die zijn dagelijkse cyclus op het zonnigste moment van de dag doet. Zoveel mogelijk verbruiken zodra het binnenkomt. Voordeel is dat je als consument zelf de regie moet nemen, en er waarschijnlijk ook bewuster wordt van de energiestromen in je huis.

Dus ja; als groene en meedenkende burger "straffen" ze je af; maar laten we het als een positieve impuls zien. We hebben de opties om zelf de touwen in handen te houden; onderzoek en gebruik deze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie een wp die juist verbruikt als er weinig zon is :>
Als usage 2 de wp voorstelt tenminste :)
[edit]Of verbruikt de wp zo enorm veel dat je bijna niet teruglevert?

[ Voor 26% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-10-2017 12:44 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:42:
Ik denk dat de return is wat hij terugvoert het net in, en daarom dus dropped als z'n WP begint te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Nox schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:25:
[...]
Ik kijk even snel en er worden een zooitje onzinclaims gedaan. Ik kan het niet serieus nemen, sorry...
Even los van dit specifieke vergelijk het regeerakkoord stimuleert niet echt CO2-arm, zoals met terugleversubsidie ipv een vaste invoedpremie.

Het regeerakkoord staat van voor tot achter vol met de term CO2.

20Mton onder de grond brengen met SDE+ subsidie die voor 80% bij huishoudens neerslaat.
Het is eerder "Vertrouwen op de ondergrond"

Maar ook opmerkelijk cijfers als 5 kolencentrales sluiten die maar 12Mton opleveren
Die 5 stoten nu tussen 26-32Mton CO2 uit en dat zou met 743gCO2/kWh zijn, dan zou je toch tenminste 25% meer verwachten omdat gascentrales met 360gCO2/kWh zouden lopen en er nog wat meer stroom opwek mogelijk is door bijbouw hernieuwbare zonder CO2-uitstoot

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Willie Wortel schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:37:
[...]

Maar ik leerde al heel vroeg, al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel. :)
Universeel dingetje: zooi in de fik steken is niet ideaal, dus waarom zouden we dat doen als het niet meer per se hoeft? Los van wat schadelijker is: als je die discussie überhaupt moet voeren is het per definitie een kwestie van (op termijn) mee stoppen.

Qua saldering: het went maar niet dat we steeds tegen een horizon van 4 jaar of korter aan zitten te kijken. Beloftes gemaakt in een vorige regeerperiode betekenen niets.

De enige zekerheid die je hebt, is dat je geen zekerheid krijgt :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:37:
[...]

Er staan allerhande onzin claims in.

>>Meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens heeft een open haard of houtkachel.

Wat klopt hier niet aan?

>>Het is dan ook niet houdbaar om subsidie te blijven geven op pelletkachels en biomassaketels.

Welk andere draadje?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Oekiejoekie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:57:
[...]

Maar je levert ook niks in ? De tvt blijft 25% van de te verwachten levensduur. In 2009, toen ik mijn eerste panelen kocht, nu, en mits de terugleververgoeding de prijsontwikkelingen van de panelenmarkt volgt, in de toekomst ook.

De hele situatie blijft dan hetzelfde. 25% van de levensduur terugverdienen, en de resterende 75% cashen.

En ja, geld is leuk. En gratis geld nog leuker >:) Vind ik ook hoor... Maar als straks de paneelprijzen zakken naar 40 cent, en je tvt richting de 2,5 jaar gaat... Dan is de huidige terugleververgoeding een iets te hoge bonus...
Ik volg deze redenering niet. Dat de TVT voor nieuwe instappers gelijk of laag kan blijven, doordat PV-prijsverlagingen de versobering van het salderen zou compenseren, dat zou kunnen. Maar bestaande eigenaren zien hun berekeningen in rook opgaan.

Ik vraag me echt af of ik ooit nog de investering die ik in 2012 heb gedaan ga terugzien. Ik ging destijds niet zomaar uit van kWh-prijsstijgingen, maar de overheid is nu al begonnen met de belastingen te verschuiven-- gas wordt almaar duurder (en het was al zo duur, IMO), en electra minder. Als je daarnaast al over 2 jaar nog een flinke versobering krijgt, dat we bijvoorbeeld 10-11 ct per kWh feed-in tarief krijgen (lijkt me geen onredelijke verwachting), dan zit ik op circa de helft van de prijs die ik in 2012 dacht te beuren voor mijn kWh's.

De helft van de oorspronkelijke TVT van ~12 jaar die ik in 2012 berekende (dak op West...) bereik ik nu al pas na ~7 jaar, dus tegen 2019, door het schuiven met de energiebelasting. De resterende helft, dus nog 5-6 jaar groeien dan in 2020 opnieuw aan tot 10-12 jaar, want ik krijg nog maar de helft van wat ik ooit dacht. 20 jaar om quitte te spelen dus. Dat blijkt financieel onzinnig dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

EddoH schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:32:
[...]

Ik hoop dat de belasting op pellets vertienvoudigd wordt. Echt heerlijk die stank/fijnstof in de babykamer als de buurman aan het stoken is. Anders een kwaliteitscontrole en handhaving op die dingen, want op papier is het leuk, in de praktijk zijn het volgens mij vooral sjoemelkachels.
Hier in de buurt ook veel onopgeleide pyromaantjes. Wat een lucht hangt er af en toe in de wijk, niet te harden soms. Gelukkig is de gemeente inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen. Ze zijn nu aan het inventariseren hoeveel overlast inwoners ervaren van stokende buren. Als ze dat in kaart hebben, gaan ze kijken welke maatregelen er nodig/mogelijk zijn. Uit metingen is inmiddels al gebleken dat de stokers in onze gemeente een grotere impact hebben op de luchtkwaliteit dan het gemotoriseerd verkeer. Juist in autoluwe wijken bleek de luchtkwaliteit toch vrij slecht te zijn. In het centrum staan allemaal appartementen en daar wordt dus veel minder hout gestookt. Resultaat: schonere lucht.

Het probleem is dat je best relatief schoon kunt stoken, maar mensen weten gewoon 9 van de 10 keer totaal niet hoe het werkt. Die knallen gewoon een oude pallet, die toevallig nog in de achtertuin lag, in de allesbrander en gaan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Terpen Tijn schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:58:
[...]

Ik volg deze redenering niet. Dat de TVT voor nieuwe instappers gelijk of laag kan blijven, doordat PV-prijsverlagingen de versobering van het salderen zou compenseren, dat zou kunnen. Maar bestaande eigenaren zien hun berekeningen in rook opgaan.
Ik volg die redenering heel goed. Iets wat duur is, maar wat wel in het maatschappelijk belang is, moet je subsidieren. Als dat vervolgens door massaproductie en technologische vooruitgang goedkoper wordt, moet je die subsidies afbouwen. En uiteindelijk, als zonnepanelen nog maar 50-60 cent per Wp kosten, gewoon afschaffen. Iets wat van zichzelf al rendabel is om te kopen, heeft geen subsidies nodig..
Ik vraag me echt af of ik ooit nog de investering die ik in 2012 heb gedaan ga terugzien. Ik ging destijds niet zomaar uit van kWh-prijsstijgingen, maar de overheid is nu al begonnen met de belastingen te verschuiven-- gas wordt almaar duurder (en het was al zo duur, IMO), en electra minder. Als je daarnaast al over 2 jaar nog een flinke versobering krijgt, dat we bijvoorbeeld 10-11 ct per kWh feed-in tarief krijgen (lijkt me geen onredelijke verwachting), dan zit ik op circa de helft van de prijs die ik in 2012 dacht te beuren voor mijn kWh's.
Hoe je de investering terug gaat zien (ik neem aan dat jij in 2012 zonder subsidies/btw-teruggaaf gekocht hebt). Nou, ten eerste zal de vergoeding _afgebouwd_ worden. Niet in een keer _afgeschaft_. Ten tweede: Lees dit topic. Daar staan al tal van ideeen in om, al dan niet met domotica, je eigen verbruik te verhogen. Als het niet door de meter gaat, blijft het nog steeds een kWh voor jezelf...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NiGeLaToR schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:50:
[...]

Universeel dingetje: zooi in de fik steken is niet ideaal, dus waarom zouden we dat doen als het niet meer per se hoeft? Los van wat schadelijker is: als je die discussie überhaupt moet voeren is het per definitie een kwestie van (op termijn) mee stoppen.

Qua saldering: het went maar niet dat we steeds tegen een horizon van 4 jaar of korter aan zitten te kijken. Beloftes gemaakt in een vorige regeerperiode betekenen niets.

De enige zekerheid die je hebt, is dat je geen zekerheid krijgt :)
Maar dat zooi in de fik steken is wel voor > 99 procent onze energiebron. Als je het maar fatsoenlijk doet hoeft men niet al te veel overlast er van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nox schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:33:
[...]

Maar dat zooi in de fik steken is wel voor > 99 procent onze energiebron. Als je het maar fatsoenlijk doet hoeft men niet al te veel overlast er van te hebben.
Principieel mee oneens :)

Je kunt onmogelijk fatsoenlijk dingen in de fik steken, ook al is het onmiskenbaar het grootste deel van onze energiebron. Imho geen excuus daar alvast in gedachten afscheid van te nemen (en dus geen semi-slechte pelletkachels te subsidiëren) en in te zetten op oplossingen die ook mogelijk zijn en zonder verbranding aan de energiebehoefte voldoen. Je hoeft de kachels (nog) niet te verbieden, maar ze subsidiëren is achterhaald.

Enfin: dit topic gaat over saldering - iets wat het verdere succes van de energietransitie voor een deel bepaalt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:42:
Die groene lijn is de netto teruglevering. Dus op het moment dat de WP zijn cyclus gaat doen; moet ik netto van het net gaan verbruiken; de blauwe lijn.

Mijn zonnepanelen zijn 2,3 kWp, en mijn WP verbruikt op zijn piek zo'n 2,7 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
NiGeLaToR schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:27:
[...]

Die [ferrarismeters] moeten toch ook voor 20xx allemaal vervangen zijn?
Asbest bij mij in de meterkast, dus ik hoefde niet eens te weigeren ;-)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dabutcha76 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:34:
[...]

Asbest bij mij in de meterkast, dus ik hoefde niet eens te weigeren ;-)
Dan heb je inderdaad andere problemen. Tenzij je het allemaal lekker met rust laat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 02:01
@dabutcha76 @NiGeLaToR Sowieso geen probleem, want we blazen hier Asbest gewoon de lucht in ;-)
https://www.trouw.nl/home...idddel-terecht-~a0f4fc54/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NiGeLaToR schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Principieel mee oneens :)

Je kunt onmogelijk fatsoenlijk dingen in de fik steken, ook al is het onmiskenbaar het grootste deel van onze energiebron. Imho geen excuus daar alvast in gedachten afscheid van te nemen (en dus geen semi-slechte pelletkachels te subsidiëren) en in te zetten op oplossingen die ook mogelijk zijn en zonder verbranding aan de energiebehoefte voldoen. Je hoeft de kachels (nog) niet te verbieden, maar ze subsidiëren is achterhaald.

Enfin: dit topic gaat over saldering - iets wat het verdere succes van de energietransitie voor een deel bepaalt.
Principieel wel mee eens :)

Je kunt je houtkachel netjes top-down stoken en een houtkachel met naverbranding van de rookgassen hebben. Je kunt ook een open haard hebben met een grote schoorsteen waar je letterlijk voor de vogeltjes stookt die door de giftige gassen van het dak vallen. Dus iets 'fatsoenlijk' in de fik steken kan imho wel. Je kan ook een oude diesel zonder filter rijden met rookpluimen of een diesel met filters enz.

Als mensen straks duurzamer willen gaan stoken zal dat ook goedkoper/comfortabeler moeten. Dus die gasaansluiting wordt duur en men zal dan de volgende situatie krijgen:

zomer > overschot, kan in koeling en tapwater worden geïntegreerd
winter > tekort, kan gecompenseerd worden door verbranding van brandstof waarbij hout goedkoper is dan gas

Dan zal je dus in de winter zien dat men kiest voor pelletkachels of houtkachels voor de warmtevoorziening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Nox ik hoop dat die route netjes wordt afgesneden. Gaskachels zijn ook efficient. Willen we ook niet. Welk hout ga je in hemelsnaam stoken dan? Dat wat in Scandinavie al eigenlijk op is en nu heel efficient uit Canada komt? Dat pellets afval zou zijn is allang achterhaald dankzij populariteit. En die 40 jarige co2 cyclus van het herplanten van bomen hadden we 200 jaar geleden mee moeten beginnen. Hoe efficient je kachel ook is, verbranden is achterhaald en onnodig.

En ja, voorlopig zijn we aangewezen op het blijven verbranden van zooi (pellets, afval, gas, etc) - maar je zal op een gegeven moment moeten inzien dat dingen in de fik steken - hoe efficient ook - geen toekomst heeft. Het voordeel van overstappen van gas op pellets is sowieso piepklein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Zembla heeft een mooie uitzending gemaakt over waar pellet korrels vandaan komen en de zwendel daarbij.

maar linksom of rechtsom....de energieprijs wordt de komende jaren opgepompt. Daar is het saldering gewin klein bier bij vergeleken. Het grote stelen is begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:36:
Zembla heeft een mooie uitzending gemaakt over waar pellet korrels vandaan komen en de zwendel daarbij.

maar linksom of rechtsom....de energieprijs wordt de komende jaren opgepompt. Daar is het saldering gewin klein bier bij vergeleken. Het grote stelen is begonnen.
Die van mij komen uit een fabriek in moerdijk. De reden dat ik er nu niet op stook is heel simpel omdat het op Electra vanuit PV 100 euro per jaar goedkoper is.
Maar als ik straks het avond en nacht verbruik, laten we zeggen 2000 kWh niet meer kan salderen komt het omslag punt toch akelig dichtbij.
Ben blij dat ik het nog met de hoge subsidie heb aangeschaft, ik kan kiezen wat ik gebruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023

Volgens mij een van de weinige energieleveranciers die ook "actueel" is...
(geen reclame)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2017 20:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het grote voordeel is dat met een feed-in tariff (wat het lijkt te worden) 1. overproductie zinvol is (je krijgt straks meer dan de kolenfooi nu) en 2. besparen is weer zinnig, verspilling wordt niet meer gemaskeerd met een paneeltje meer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

Proton_ schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:33:
Het grote voordeel is dat met een feed-in tariff (wat het lijkt te worden) 1. overproductie zinvol is (je krijgt straks meer dan de kolenfooi nu) en 2. besparen is weer zinnig, verspilling wordt niet meer gemaskeerd met een paneeltje meer.
Nja, kon dat nu echt niet beter gewoon wachten tot 2023?
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:23:
https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023

Volgens mij een van de weinige energieleveranciers die ook "actueel" is...
(geen reclame)
Als ik het goed lees staat hier dat je zelfs over alle zelf opgewekte stroom energiebelasting betaalt. Dus ook over de stroom die je direct consumeert. Dat hakt er aardig in.

[ Voor 36% gewijzigd door Yucon op 12-10-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

.

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 12-10-2017 22:39 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Yucon schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:30:
[...]

[...]

Als ik het goed lees staat hier dat je zelfs over alle zelf opgewekte stroom energiebelasting betaalt. Dus ook over de stroom die je direct consumeert. Dat hakt er aardig in.
Dat lijkt me sterk,want dat is niet te meten met de huidige meters. Dan moet je al de omvormer uit gaan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Onderandere nodig om de vervuilers te betalen.
De bedoeling is om CO2 afvang te stimuleren via SDE+, de kasuitgave daarvan worden bekostigd door de ODE inkomsten, die je na veranderen van salderen ook weer gaat betalen over wat je van het net afneemt.

De E-meter ziet niet alle PV opwek enkel die je op het net invoed.
De PV opwek die je direct consumeert of tijdelijk in de homeaccu opslaat worden door E-meter niet geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]

[...]

De stroom die jezelf consumeert en uit het net betrekt, betaal je nu al energiebelasting over.
Verder staat er in het artikel een onduidelijk verhaal in over de energiebelasting over de opwek.

Maar als ik dit lees:
Stel, je haalt stroom van het net en betaalt daarvoor per kilowattuur 13 cent inclusief btw aan overheidsheffingen. Als je zonnepanelen hebt en dus teruglevert aan het net, ontvang je een invoedtarief van de overheid, bijvoorbeeld 10 cent inclusief btw. Het invoedtarief heeft geen plafond, zoals bij salderen
en dit:
Het tariefverschil tussen de energiebelasting die je betaalt voor je verbruik en voor de energie die je opwekt is 5 cent. Iedere kilowattuur die je opslaat en verbruikt en níet teruglevert aan het net, betekent dus een winst van 5 cent. En met die winst kun je bijvoorbeeld je accu of je andere duurzame oplossing terugverdienen.
Lijkt me het verschil geen 5 ct maar 3 ct.
Erg onduidelijk verhaal dus, van vandebron
Ze bedoelen uiteraard wat er door de meter gaat.... wat niet door de meter gaat is niet bekend. (enkel bij jezelf als je zelf meet)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Domba @AUijtdehaag

Bruto productie meter?
De belastingdienst heeft een mooi lijstje wie er pv heeft. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Er zegt toch niemand hier dat het niet te meten is? Maar de overheid/netbeheerder gaat echt geen bruto productiemeter installeren bij alle zonnepaneelbezitters :)

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 13-10-2017 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NiGeLaToR schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:53:
@Nox ik hoop dat die route netjes wordt afgesneden. Gaskachels zijn ook efficient. Willen we ook niet. Welk hout ga je in hemelsnaam stoken dan? Dat wat in Scandinavie al eigenlijk op is en nu heel efficient uit Canada komt? Dat pellets afval zou zijn is allang achterhaald dankzij populariteit. En die 40 jarige co2 cyclus van het herplanten van bomen hadden we 200 jaar geleden mee moeten beginnen. Hoe efficient je kachel ook is, verbranden is achterhaald en onnodig.

En ja, voorlopig zijn we aangewezen op het blijven verbranden van zooi (pellets, afval, gas, etc) - maar je zal op een gegeven moment moeten inzien dat dingen in de fik steken - hoe efficient ook - geen toekomst heeft. Het voordeel van overstappen van gas op pellets is sowieso piepklein.
Dat klopt, alleen is gas fossiel en kan op raken. Gas is een mooie brandstof, heeft een zeer hoge energiedichtheid (denk aan gasflessen) dus dat willen we graag houden voor bepaalde toepassingen. Het is ook vrij schoon. Dus gas wordt duurder want de gaskraan in Groningen gaat steeds verder dicht en gas in de noordzee oppompen is duur. Dus het voordeel is goedkoop en duurzamer stoken.

Maar denk eens aan het volgende, je kan niet in een paar jaar tijd iedereen van gas af schoppen. Dan is een overgang naar een goede efficiente houtkachel als standby prima toch? Stapje voor stapje naar een volledig elektrische omgeving. Als je niet stapje voor stapje doet beklim je die trap nooit en wordt het een muur waar je tegenaan loopt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 13-10-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

EddoH schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:09:
[...]

Er zegt toch niemand hier dat het niet te meten is? Maar de overheid/netbeheerder gaat echt geen bruto productiemeter installeren bij alle zonnepaneelbezitters :)
Nee
Dat mag je zelf doen als je feed in tarief wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 05:39:
@Domba @AUijtdehaag

Bruto productie meter?
De belastingdienst heeft een mooi lijstje wie er pv heeft. ;)
Misschien alleen voor de mensen met een ferraris ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:48:
[...]
Nee
Dat mag je zelf doen als je feed in tarief wilt ;)
Daarmee geef je aan dat digitale meter met 4 telwerken ongeschikt is voor economische verrekening voor een feed in. ;)

Er is wel een ander punt dan, het invoedtelwerk is al voldoende voor zonnestroom GvO's die naar de energieleverancier gaan nu, daarvoor is geen BPM voor nodig.
Naar E-lev omdat je als particulier geen account kunt openen en beheren bij Certiq tot nu toe. Maar GvO's hebben wel een economische waarde.
Als je ook salderen van de kale kWh vervangt dien je naar mijn menig ook aparte levereanciers moeten kunnen kiezen voor afname en invoeden
Technisch mogelijk, implementatie zal werk zijn maar dat complete losstaande GvO systeem is een doordenker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:27:
[...]

Daarmee geef je aan dat digitale meter met 4 telwerken ongeschikt is voor economische verrekening voor een feed in. ;)

Er is wel een ander punt dan, het invoedtelwerk is al voldoende voor zonnestroom GvO's die naar de energieleverancier gaan nu, daarvoor is geen BPM voor nodig.
Wel als je bruto paneelopbrengst wil meten, omdat zoals je zegt de digitale meter met 4 telwerken dit niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maar waarom zou je dat willen als eigenverbruik meer waard is dan teruglevering?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
Onbekend schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:14:
[...]

Ook digitale meters die verbruik en terugleveren al apart registreerden worden vervangen door de slimme meters.

Zelf heb ik geen zonnepanelen omdat ik de terugverdientijd te lang vond, omdat ik overdag nauwelijks elektriciteit verbruik en pas 's avonds (als het donker is) binnen ben en wel elektriciteit verbruik. Zolang de accupacks en alternatieven nog flink aan de prijs zijn, zullen veel mensen nog wachten om zonnepanelen te nemen.
Wat je had kunnen terugverdienen haal je al niet meer.

Heel simpel. De panelen worden langzaam beter maar die beste -met hoogste Wp- zijn ook het duurst. Een top installatie blijft dan toch het nodige kosten.

Iedereen die wacht en wel overweegt is gek. De meesten die wachten hebben de centen ff niet of willen het niet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Ik heb een dak met een dakkapel op het zuidoosten gericht en er liggen al zonnecollectoren op. Vanwege het dakkapel is er nog maar relatief weinig schaduwvrije ruimte over, waardoor maar een paar panelen volledig benut kunnen worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:34:
Maar waarom zou je dat willen als eigenverbruik meer waard is dan teruglevering?
Ik niet, jij niet, maar de energie leverancier wel.
Zijn ze zo in belgie ook niet begonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Juncto schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:33:
Dan gaan mensen 2 omvormers plaatsen, 1 kleine, welke aangemeld wordt en een grotere (qua capaciteit) die het daadwerkelijke werk doet >:)

[...]
Dat heet fraude :)

In België betalen we al een paar jaar extra kosten gebaseerd op het vermogen van de omvormer die je hebt hangen. Je zal maar een wat zwaarder model genomen hebben omdat je ooit misschien nog wat panelen ging bijplaatsen...
Rol-Co schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 00:23:
[...]

Ik niet, jij niet, maar de energie leverancier wel.
Zijn ze zo in belgie ook niet begonnen?
Hier hebben ze eerst alle subsidies afgeschaft. Toen mocht je jaarlijks beginnen betalen voor je installatie. Nu praten ze over slimme meters waarbij de stroom die je terjglevert aan een lager tarief zal zijn dan wat je zelf betaalt om aan te kopen... de stroom die dus gewoon naar je buur vloeit die dan de volle prijs betaalt :)

[ Voor 34% gewijzigd door WhiteDog op 14-10-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WhiteDog schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 08:40:
[...]

Dat heet fraude :)

In België betalen we al een paar jaar extra kosten gebaseerd op het vermogen van de omvormer die je hebt hangen. Je zal maar een wat zwaarder model genomen hebben omdat je ooit misschien nog wat panelen ging bijplaatsen...
Ja klopt, maar daar vraag je ook wel om met zo"n systeem.
De te grote omvormer is niet erg, gewoon veel meer panelen plaatsen
Hier hebben ze eerst alle subsidies afgeschaft. Toen mocht je jaarlijks beginnen betalen voor je installatie. Nu praten ze over slimme meters waarbij de stroom die je terjglevert aan een lager tarief zal zijn dan wat je zelf betaalt om aan te kopen... de stroom die dus gewoon naar je buur vloeit die dan de volle prijs betaalt :)
Als ik jou zo hoor zijn dat de leveranciers en niet het rijk, dus aan 2 kanten gepakt, volgens mij wil belgie niet zo graag zonnestroom :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
WhiteDog schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 08:40:
[...]
Nu praten ze over slimme meters waarbij de stroom die je terjglevert aan een lager tarief zal zijn dan wat je zelf betaalt om aan te kopen... de stroom die dus gewoon naar je buur vloeit die dan de volle prijs betaalt :)
Het is maar waar je op stemt tijdens de verkiezingen.

In Nederland is met de huidige uitslag de opmaat gemaakt voor Europese belastingen, gedachten politie, leger en verdere onderdrukking. daar hoort uiteraard ook het uitzuigen van het volk en de onlosmakelijke daarbij behorende demagogie en fascisme bij. De kiezer heeft gesproken en verdient de uitslag. dat de uitslag mij niet welgevallig is is verder niet relevant.

Het is natuurlijk niet normaal dat je minder voor je Electra ontvangt bij levering dan waar je voor moet betalen bij afname. En het extra netwerk gebruik voor de transactie (dat is de politieke smoes) daar wordt in Nederland al fors voor betaald (zie de eind afrekening).

Het is te belachelijk voor woorden dat je Europese belasting moet betalen omdat Chinese panelen "te goedkoop" zijn. Strijden we nu voor een beter milieu of what?

Het is te belachelijk voor woorden dat als je van je gas af wilt je hier dik voor moet betalen maar niet overal in hetzelfde Nederland...

Het is te belachelijk voor woorden dat je voor het in de fik steken van pellet korrels een dikke subsidie op de installatie krijgt (pellet kachel). ....... CO2 neutraal......., geniaal verzonnen toch door de predikanten en lobby. :) Dat daardoor de omwonenden aan de beademing moeten wordt maar niet vermeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Willie Wortel op 14-10-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik bespeur enige frustratie.........

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

EddoH schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:09:
[...]

Pas maar op je woorden.......... er is al wel een voorstel in die richting. :X
Hier in punt 5
( Een elektriciteitsmeter die de levering en de teruglevering apart registreert, wordt verplicht. Hiermee wordt rechtsongelijkheid voorkomen en de ferrarismeter wordt hiermee uitgefaseerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50

databeestje

Von PrutsHausen

Ze willen geen bruto productie meter, in dit geval vinden ze de netto productie goed genoeg. Door middel van het plaatsen van een meter met 4 telwerken zijn ze hiermee dus "klaar". Het slimme deel is alleen te faveure voor de netbeheerder omdat meterstanden uitlezen makkelijk van afstand kan.

Maar in de basis gaat het om meters met 4 telwerken.

Het voordeel van focus op netto teruglevering betekent dat accu systemen zonder verder tussenkomst of geneuzel van de overheid mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PClop schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:36:
[...]

Pas maar op je woorden.......... er is al wel een voorstel in die richting. :X
Hier in punt 5
( Een elektriciteitsmeter die de levering en de teruglevering apart registreert, wordt verplicht. Hiermee wordt rechtsongelijkheid voorkomen en de ferrarismeter wordt hiermee uitgefaseerd.)
Dat is normaal teruglevering meten op het net. Dat is iets anders dan je bruto productie meten, zoals hierboven ook aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

En wat als die ferrarimeter nou geweigerd wordt? I.e. 'je komt er niet in'?

Volgens mij moet je dan toch aardig je best gaan doen als energiebedrijf, afsluiten mag volgens mij ook niet zomaar. En met de problemen van nieuwe meters denk ik dat je nog best lang redenen hebt om hem te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Nox schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:14:
En wat als die ferrarimeter nou geweigerd wordt? I.e. 'je komt er niet in'?

Volgens mij moet je dan toch aardig je best gaan doen als energiebedrijf, afsluiten mag volgens mij ook niet zomaar. En met de problemen van nieuwe meters denk ik dat je nog best lang redenen hebt om hem te weigeren.
Je haalt dingen door elkaar. Je spelt ferraris, met een s, echter is dat juist de klassieke draaischijfmeter. Je bedoelt denk ik een meter met apart teruglevertelwerk(en). In principe moet je die gewoon laten installeren als je ferraris is afgekeurd, of natuurlijk als het bij wet verplicht wordt bij wijziging van de salderingregelgeving bijvoorbeeld. Dat is nu net de discussie.

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 14-10-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

EddoH schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:32:
[...]

Je haalt dingen door elkaar. Je spelt ferraris, met een s, echter is dat juist de klassieke draaischijfmeter. Je bedoeld denk ik een meter met apart teruglevertelwerk(en). In principe moet je die gewoon laten installeren als je ferraris is afgekeurd, of natuurlijk als het bij wet verplicht wordt bij wijziging van de salderingregelgeving bijvoorbeeld. Dat is nu net de discussie.
Eh juist ja, goedemorgen 8)7 :+

Maar ik neem aan dat er daarvoor een poppetje langskomt die, als hij/zij aanbelt, gewoon de toegang geweigerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Nox schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

Maar ik neem aan dat er daarvoor een poppetje langskomt die, als hij/zij aanbelt, gewoon de toegang geweigerd kan worden.
Die meter is eigendom van de netbeheerder want daar betaal je meterhuur voor, willen zij hem vervangen dan moet je meewerken doe je dit uiteindelijk niet dan zullen ze wel uiteindelijk passende maatregelen treffen denk ik en alle gemaakte kosten op jou verhalen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Nox schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

J ekan iedereen de toegang weigeren maar dan wordt jouw type meter op afstand in een batch afgekeurd en op een afgekeurde meter mogen ze geen stroom leveren. Aan jouw de keuze of je op een nieuwe goedgekeurde meter stroom wilt ontvangen of dat je zonder stroom verder gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Willie Wortel schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:15:
[...]

Het is maar waar je op stemt tijdens de verkiezingen.

In Nederland is met de huidige uitslag de opmaat gemaakt voor Europese belastingen, gedachten politie, leger en verdere onderdrukking. daar hoort uiteraard ook het uitzuigen van het volk en de onlosmakelijke daarbij behorende demagogie en fascisme bij. De kiezer heeft gesproken en verdient de uitslag. dat de uitslag mij niet welgevallig is is verder niet relevant.

Het is natuurlijk niet normaal dat je minder voor je Electra ontvangt bij levering dan waar je voor moet betalen bij afname. En het extra netwerk gebruik voor de transactie (dat is de politieke smoes) daar wordt in Nederland al fors voor betaald (zie de eind afrekening).

Het is te belachelijk voor woorden dat je Europese belasting moet betalen omdat Chinese panelen "te goedkoop" zijn. Strijden we nu voor een beter milieu of what?

Het is te belachelijk voor woorden dat als je van je gas af wilt je hier dik voor moet betalen maar niet overal in hetzelfde Nederland...

Het is te belachelijk voor woorden dat je voor het in de fik steken van pellet korrels een dikke subsidie op de installatie krijgt (pellet kachel). ....... CO2 neutraal......., geniaal verzonnen toch door de predikanten en lobby. :) Dat daardoor de omwonenden aan de beademing moeten wordt maar niet vermeld.
Heer Wortel, ik ben blij te lezen dat u na de felle kritiek op wat posts enige tijd geleden toch weer terug bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:12:
[...]

J ekan iedereen de toegang weigeren maar dan wordt jouw type meter op afstand in een batch afgekeurd en op een afgekeurde meter mogen ze geen stroom leveren. Aan jouw de keuze of je op een nieuwe goedgekeurde meter stroom wilt ontvangen of dat je zonder stroom verder gaat.
Die vlieger gaat niet op want ze mogen je niet zonder gwl zetten om wat voor reden dan ook.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:44:
[...]

Die vlieger gaat niet op want ze mogen je niet zonder gwl zetten om wat voor reden dan ook.
Nee?
https://www.consuwijzer.n...luiting-elektriciteit-gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@EddoH
Lijkt me ook niet.
Je wilt niet afgesloten worden, pleegt geen fraude, er is geen sprake van een onveilige situatie, betaald de rekening netjes (andersom wss), en hebt een energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee écht niet, ik hoef het artikel niet eens te lezen, ik heb ervaring met advocaten verhuur huurder dwangsom etc......
Je word niet afgesloten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Aan de andere kant geef je de netbeheerder de vrijheid om naar willekeur standen te schatten, want jouw afgekeurde meterstanden zijn niet te vertrouwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:44:
@EddoH
Lijkt me ook niet.
Je wilt niet afgesloten worden, pleegt geen fraude, er is geen sprake van een onveilige situatie, betaald de rekening netjes (andersom wss), en hebt een energieleverancier.
Je neemt of levert stroom met een afgekeurde meter, wedden dat ze dat onder fraude laten vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@klump4u
Mijn ferrarismeter staat niet op de "laatste" afkeurlijst.
Bovendien, kan ik bewijzen dat hij klopt met Finder MID gekeurde kWh meters.
(je lijkt wel een netbeheerder :o ;) )

Anyway, ze mogen wel eens vaart maken, het jaar is bijna om. 8)
https://www.mupload.nl/img/wjrxff5wahl0g.jpg (dat zijn 76 meters per dag...sterkte)
Stap ik meteen over naar 3-fase (op eigen eenmalige aansluitkosten uiteraard)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2017 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 18:03:
@klump4u

Anyway, ze mogen wel eens vaart maken, het jaar is bijna om. 8)
https://www.mupload.nl/img/wjrxff5wahl0g.jpg (dat zijn 76 meters per dag...sterkte)
Stap ik meteen over naar 3-fase (op eigen eenmalige aansluitkosten uiteraard)
Het ging ook niet over jouw ferraris maar over de vraag wat er gebeurt als je blijft weigeren om de meter te laten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:47:
[...]

Nee écht niet, ik hoef het artikel niet eens te lezen, ik heb ervaring met advocaten verhuur huurder dwangsom etc......
Je word niet afgesloten.
Als je daar ervaring mee hebt, dan ga ik het niet in twijfel trekken.
Maar ik neem aan dat mocht er straks een verplichting v.w.b metertype komen, de netbeheerder/overheid echt wel een middel heeft danwel krijgt om dit te bewerkstelligen. Of het nou een boete is of geen recht op de feed-in vergoeding of whatever. Het zou een beetje vreemd zijn als er geen handhaving zou kunnen plaatsvinden, en daarnaast oneerlijk t.o.v mensen met wel een andere meter.

Terzijde: de discussie lijkt wel een beetje in cirkels te lopen zo. Steeds komt het punt van weigeren van een nieuwe meter/deur niet openen terug. Hoewel ik snap dat mensen het niet eens kunnen zijn met regelgeving, snap ik de houding niet zo goed. Het lijkt er op dat omdat een meter ín je huis hangt, er een emotie loskomt die niet snel bij andere zaken van toepassing is.
De meter is van de netbeheerder. Het is de netbeheerder zijn goed recht(zelfs zijn plicht) om het verbruik zo correct en volledig mogelijk te kunnen registreren. Als de regelgeving vraagt om een meter die 2 kanten separaat kan registreren, dan moet die betreffende meter geplaatst kunnen worden. En die meters zijn er ook in 'domme' uitvoeringen, voordat de slimme meter er bij gehaald wordt.

Als je het niet eens bent met de regelgeving, dan moet daar iets tegen gedaan worden. Het weigeren van een meter gaat de regels niet veranderen.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 18:03:
@klump4u
Het ging niet om jou. Niet iedereen die een andere mening/stelling dan jou heeft is een netbeheerder groupie danwel 'vijand'.

[ Voor 34% gewijzigd door EddoH op 14-10-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:47:
[...]

Je word niet afgesloten.
Vorig jaar hier 2 deuren verder toch gebeurd. Een man belt bij verschillende buren aan of die weten waar de betreffende bewoner is, niemand weet dat te vertellen, twee dagen later staat dezelfde man op de stoep in gezelschap van twee grondwerkers die de stoep openbreken en beginnen te graven. Op mijn vraag wat de bedoeling is zegt de man dat de bewoner wordt afgesloten van het stroomnet. 2 uurtjes werk waarvan je wel kunt denken wat dat gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:15:
[...]

Vorig jaar hier 2 deuren verder toch gebeurd. Een man belt bij verschillende buren aan of die weten waar de betreffende bewoner is, niemand weet dat te vertellen, twee dagen later staat dezelfde man op de stoep in gezelschap van twee grondwerkers die de stoep openbreken en beginnen te graven. Op mijn vraag wat de bedoeling is zegt de man dat de bewoner wordt afgesloten van het stroomnet. 2 uurtjes werk waarvan je wel kunt denken wat dat gaat kosten.
Dan is tevens bewezen dat het leegstaand huis is. Indien bewoont, en de man neemt advocaat in de arm dan staat er 1000 euro per dag boete op.

@EddoH ben met je eens dat er inderdaad sancties of boetes uit voort komen maar afsluiten nooit niet.

Maar goed, het ging over onze regering toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Maar goed, het ging over onze regering toch?
Niet de mijne in ieder geval ;)
Maar goed nu on topic.
Ik zou gewoon een feed in tarief invoeren van rond de 12 cent met onbeperkte limiet, iedereen een meter met 4 telwerken (slim of dom) wat jezelf voor de meter gebruikt wordt niet belast wat er dan tevens voor zorgt dat met zelf oplettender en inventiever wordt.
En zeker zo een regeling voor minimaal 12 jaar vastzetten zodat je weet waar je aan toe bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10
Sorry dat ik mensen hun feestje verpest, maar als je denkt de nieuwe regeling te kunnen omzeilen door een ferrarismeter te laten hangen dan leef je in een sprookjeswereld. Tegen de tijd dat die regeling in gaat zorgen de netbeheerder er echt wel voor dat een slimme meter verplicht is en wordt de wet gewoon aangepast zodat ze je of af kunnen sluiten, of een boete op kunnen leggen zodat je wel een slimme meter wilt.
Denken dat je gewoon de deur maar niet open doet en ze je dan gewoon laten salderen met een oude meter is gewoon naïef je kop in het zand steken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Maverick schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:35:
Sorry dat ik mensen hun feestje verpest, maar als je denkt de nieuwe regeling te kunnen omzeilen door een ferrarismeter te laten hangen dan leef je in een sprookjeswereld. Tegen de tijd dat die regeling in gaat zorgen de netbeheerder er echt wel voor dat een slimme meter verplicht is en wordt de wet gewoon aangepast zodat ze je of af kunnen sluiten, of een boete op kunnen leggen zodat je wel een slimme meter wilt.
Denken dat je gewoon de deur maar niet open doet en ze je dan gewoon laten salderen met een oude meter is gewoon naïef je kop in het zand steken.
Je hebt niet per se een slimme meter nodig, een meter met teruglevertelwerk volstaat ;) Ik zie een slimme meter niet zomaar verplicht worden. Verder helemaal eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maverick schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:35:
De meterwissel in de straat was al in juni maar mijn ferarri hangt nog steeds en is niet eens mijn schuld :)
Ik denk als ik niet meer reageer er niets meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50

databeestje

Von PrutsHausen

Dat komt heel snel naar boven als ze het klantenbestand doorspitten naar klanten die geen 4 telwerken hebben. Ik zou me er niet druk over maken, komt wel goed, dat is iets wat de organisatie moet gaan regelen.

Zoals anderen ook zeggen, het is iets dat moet gebeuren, en als dat voor een lange termijn vast ligt weet iedereen waar hij/zij/onzijdig aan toe is. Zeker om eigengebruik en accu systemen te motiveren is dit echt een kritische stap in de goede richting naar mijn mening. Maar goed, ik probeerde die zelf al te bouwen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rol-Co schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:17:
[...]

De meterwissel in de straat was al in juni maar mijn ferarri hangt nog steeds en is niet eens mijn schuld :)
Ik denk als ik niet meer reageer er niets meer gebeurd.
Op dit moment is er ook geen directe noodzaak toe vanwege de huidige saldeerregeling. Als die veranderd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

EddoH schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:27:
[...]

Op dit moment is er ook geen directe noodzaak toe vanwege de huidige saldeerregeling. Als die veranderd wel.
Ow ja....... Daar ging dit topic over..... salderen, en één of andere pipo in den haag die dat wil afschaffen.
Tegen die tijd toch eens met de buren praten, meer verbruik is geen teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:32:
[...]

Ow ja....... Daar ging dit topic over..... salderen, en één of andere pipo in den haag die dat wil afschaffen.
Tegen die tijd toch eens met de buren praten, meer verbruik is geen teruglevering.
Dan moet dat verbruik wel synchroon lopen met je opwek,en die kans is bijzonder klein.
Kijk maar naar ons extra gecreëerde gebruik met de wp, tussen vijf uur smiddags en negen uur smorgens foppen we onszelf mooi.
Om nul op de factuur te krijgen zul je echt meer dan je eigen verbruik op dak moeten leggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:29:
[...]

Dan moet dat verbruik wel synchroon lopen met je opwek,en die kans is bijzonder klein.
Kijk maar naar ons extra gecreëerde gebruik met de wp, tussen vijf uur smiddags en negen uur smorgens foppen we onszelf mooi.
Om nul op de factuur te krijgen zul je echt meer dan je eigen verbruik op dak moeten leggen.
Ik hoef geen 0 , had ik dit jaar ook niet, 1450 kWh in de plus en kost me 104,- voor een heel jaar incl 210,- aan gas er bij.....wauw.
Meer verbruik dan opwek is geen teruglevering en verbruikskosten gedeeld door 3 min 2x vastrecht.
Geen accu's nodig niks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:38:
[...]

Ik hoef geen 0 , had ik dit jaar ook niet, 1450 kWh in de plus en kost me 104,- voor een heel jaar incl 210,- aan gas er bij.....wauw.
Meer verbruik dan opwek is geen teruglevering en verbruikskosten gedeeld door 3 min 2x vastrecht.
Ja dat is niet veel, maar uit principe proberen we nul op de meter te krijgen.
Maar jou 104 gaat toch stijgen met een 150 tot 200 euro extra, vind je dat ook wauw?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:59:
[...]

Ja dat is niet veel, maar uit principe proberen we nul op de meter te krijgen.
Maar jou 104 gaat toch stijgen met een 150 tot 200 euro extra, vind je dat ook wauw?
Nou zoveel gaat het hier niet stijgen vermoed ik. Zeker niet als ik geen teruglevering heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
klump4u schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:06:
[...]
Niet de mijne in ieder geval ;)
Maar goed nu on topic.
Ik zou gewoon een feed in tarief invoeren van rond de 12 cent met onbeperkte limiet, iedereen een meter met 4 telwerken (slim of dom) wat jezelf voor de meter gebruikt wordt niet belast wat er dan tevens voor zorgt dat met zelf oplettender en inventiever wordt.
En zeker zo een regeling voor minimaal 12 jaar vastzetten zodat je weet waar je aan toe bent.
Er is maar weinig info, het was een voorstel van NVDE en daarmee is Min. EZ aan de slag gegaan.
EZ schrijft aan een regelling voor 15j en er zitten voor zover ik nu weet geen aan tafel namens prosumers

12 jaar een vast bedrag zal hooguit 7 jaar zijn en dat is ook nog onzeker daar het budget taakstellend is en er flink wat administratieve lasten aan vast zitten met verschillende teruglevertarieven afhankelijk van installatiedatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:21:
[...]

Nou zoveel gaat het hier niet stijgen vermoed ik. Zeker niet als ik geen teruglevering heb.
Die krijg je straks vanzelf als je niet meer tegen elkaar weg mag strepen. En je gas aansluiting word duurder en de heffing korting gaat naar beneden.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:48:
[...]

Die krijg je straks vanzelf als je niet meer tegen elkaar weg mag strepen. En je gas aansluiting word duurder en de heffing korting gaat naar beneden.......
3 woningen op één 3 fase aansluiting met 7-10kWp aan panelen, zal je dan nog veel terugleveren denk je?
Gas heb ik niet.
Heffingkorting is jammer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
Wat een overwegend domme reacties in dit topic zeg.

Fijne toevoeging ook.

[ Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 16-10-2017 19:18 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 02:29:
Daarom zijn we blij dat jij nu wat zinnigs hebt gepost.
Gooi dit topic maar dicht, we zijn er uit nu. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Knowbody schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 02:29:
Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen. Breng het niveau omhoog!
Rol-Co schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:38:
[...]

Hoe kom jij op 104 voor een heel jaar voor 1450 kWh? Een kWh kost rond de 0,18 euro / kWh, dus dan zou ik op 230 oid uitkomen?

[ Voor 52% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-10-2017 07:58 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:29:
[...]

Het gaat er nooit van komen vanwege teveel administratie, maar eigenlijk zou je je overschot met je werkgever ipv met je buren moeten kunnen delen. Dan kon je het nog heel aardig vlakstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

armageddon_2k1 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 07:53:

Hoe kom jij op 104 voor een heel jaar voor 1450 kWh? Een kWh kost rond de 0,18 euro / kWh, dus dan zou ik op 230 oid uitkomen?
-376,- energieheffing
-260,- bonus
+210,- voor 47m3 gas

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1710/326068/jo40iN80.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Yucon schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:39:
[...]

Het gaat er nooit van komen vanwege teveel administratie, maar eigenlijk zou je je overschot met je werkgever ipv met je buren moeten kunnen delen. Dan kon je het nog heel aardig vlakstrijken.
Dan ben je nog steeds oneerlijk het net aan het belasten........
Of het moet binnen kleine afstand plaats vinden. Maar hier in de wijk is niet veel te delen, ik zie heel veel PV om me heen in de nieuw bouw.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 10:19:
Ik bespeur enige frustratie.........
Ja zeker, en ik heb opnieuw opgemerkt dat deze regering als beleidsmaker een heel onbetrouwbare "partner" is en wil je toch niet onder "vrienden" in je telefoon klapper hebben.
Je maakt mij niet wijs dat je zegt zo van hoera dat het salderen de prullenbak in gaat, lekker dat ik meer ga betalen. Nederland heeft mijn extra geld nodig, ik geef het graag, de belastingen in Nederland zijn al lekker laag, dit kan er wel bij.

Ben van alles aan het verzinnen om de toekomstige "nieuwe diefstal" ongedaan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:05:
[...]

Ja zeker, en ik heb opnieuw opgemerkt dat deze regering als beleidsmaker een heel onbetrouwbare "partner" is en wil je toch niet onder "vrienden" in je telefoon klapper hebben.
Je maakt mij niet wijs dat je zegt zo van hoera dat het salderen de prullenbak in gaat, lekker dat ik meer ga betalen. Nederland heeft mijn extra geld nodig, ik geef het graag, de belastingen in Nederland zijn al lekker laag, dit kan er wel bij.

Ben van alles aan het verzinnen om de toekomstige "nieuwe diefstal" ongedaan te maken.
Ben ik met je eens, beloftes stellen niks voor, zelfs vaste afspraken worden terug gedraaid. Beloftes voor en na verkiezingen stellen niks voor.
Ze luisteren niet eens naar de tweede grootste partij die wij gekozen hebben.
Eigenlijk zouden we uit protest eens een verkiezing allemaal thuis moeten blijven......

En aan wat voor iets zit je te denken, je maakt ons nieuwsgierig??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:54:
[...]

3 woningen op één 3 fase aansluiting met 7-10kWp aan panelen, zal je dan nog veel terugleveren denk je?
Gas heb ik niet.
Heffingkorting is jammer ja.
Dan zul je toch veel electriciteit moeten inkopen die duurder is als wat je er voor krijgt van je buren.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.