Regeerakkoord: 'In 2020 al alternatief voor saldering'

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 28.931 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik mag toch hopen dat de jaren '70-80 woningen eens fatsoenlijk geïsoleerd gaan worden ja.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@markhubert180 een beetje serieuze regendouche doet zo > 15l/m. Dat jij dit comfort ook ervaart met je Gamma douchekop is een keuze. Ik ben dan ook niet duurzaam en zal zo'n 225 liter water en 600 liter gas per keer verbruiken. gewoon omdat het kan :)

Ik heb toen ik mijn L/W installatie heb aangeschaft ook serieus gekeken naar de opties voor warm water maar als je niet in wilt leveren op comfort (naar mijn idee) heb je echt een flink buffer nodig of een wp vermogen van > 9kw in mijn geval. Verwarmen prima maar sww blijft een punt apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Ray schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:46:
@markhubert180 een beetje serieuze regendouche doet zo > 15l/m. Dat jij dit comfort ook ervaart met je Gamma douchekop is een keuze. Ik ben dan ook niet duurzaam en zal zo'n 225 liter water en 600 liter gas per keer verbruiken. gewoon omdat het kan :)

Ik heb toen ik mijn L/W installatie heb aangeschaft ook serieus gekeken naar de opties voor warm water maar als je niet in wilt leveren op comfort (naar mijn idee) heb je echt een flink buffer nodig of een wp vermogen van > 9kw in mijn geval. Verwarmen prima maar sww blijft een punt apart.
klopt, wat douchen betreft.
5kW is niet eens zo zwaar en zet je er een 10kW model tegenaan dan kom je op:
300 liter statisch, 190 liter productie in 75min., 490 * 1.8 = 882 / 15 = 59min. regendouchen _/-\o_

Als in de toekomst piekvermogen gaat tellen, dan is bufferen belangrijk, dan wordt het een keuze tussen WP kW(hoog piekvermogen aftikken) en kleine buffer
vs
WP kW(laag piekvermogen minder aftikken) en groter buffer volume

Nu betaald men op ieder moment van de dag eenzelfde prijs voor 75min. douchen, dat wordt straks anders en kan het zijn dat je met een lager piekvermogen WP met grote buffer veel voordeel kunt halen.
Wij overwegen om van 200liter naar 300liter te gaan, dit geeft meer buffer mogelijkheden en voor de toekomst meer kosten afvlakking.

Feit blijft dat >15l/m in de huidige duurzame discussie een beetje jammer is. 10min. douchen geeft hetzelfde waterverbruik als een bad. En je ziet dat steeds meer mensen het toch steeds vreemder gaan vinden om 20min. in een bad te zetten en 150-200 liter water weg te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
markhubert180 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

klopt, wat douchen betreft.
5kW is niet eens zo zwaar en zet je er een 10kW model tegenaan dan kom je op:
300 liter statisch, 190 liter productie in 75min., 490 * 1.8 = 882 / 15 = 59min. regendouchen _/-\o_

Als in de toekomst piekvermogen gaat tellen, dan is bufferen belangrijk, dan wordt het een keuze tussen WP kW(hoog piekvermogen aftikken) en kleine buffer
vs
WP kW(laag piekvermogen minder aftikken) en groter buffer volume

Nu betaald men op ieder moment van de dag eenzelfde prijs voor 75min. douchen, dat wordt straks anders en kan het zijn dat je met een lager piekvermogen WP met grote buffer veel voordeel kunt halen.
Wij overwegen om van 200liter naar 300liter te gaan, dit geeft meer buffer mogelijkheden en voor de toekomst meer kosten afvlakking.

Feit blijft dat >15l/m in de huidige duurzame discussie een beetje jammer is. 10min. douchen geeft hetzelfde waterverbruik als een bad. En je ziet dat steeds meer mensen het toch steeds vreemder gaan vinden om 20min. in een bad te zetten en 150-200 liter water weg te spoelen.
Daarom heb ik uiteindelijk voor wp boiler gekozen, hij trekt twee a drie uur 500 watt uit het net, via de timer volledig zonne energie. Hij doet zelfstandig makkelijk tot 70 graden indien nodig.

Ik heb een behoorlijke regen douche en tot mijn verbazing deed die maar tien liter per min gemeten. Nog wel veel maar is gewoon lekker......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ray schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:46:

Dit dus, ik ben geen snelle doucher (scheer ook onder de douche, sue me), maar concessies aan comfort is een :N.

Nu wordt ons volgende huis ook vrijstaand van begin jaren '90, dus 'even' isoleren of glas vervangen kost echt een lieve duit. Er zitten straks twee badkamers in waardoor er ook twee douches tegelijk actief zijn. Douchegoot WTW wordt in de nieuwe badkamer niet zo'n probleem, maar de oude badkamer is de diepte van zo'n ding wel wat problematischer.
markhubert180 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:12:
[...]

Wel onzin!
4 man 15 min. douchen onder een "regendouche" van 10l/m is niet bepaald duurzaam.
Vrouwlief doet hier 10min. (soms even wat langer omdat het lekker is) en ik doe meestal 5min (omdat het lekker is). Mijn douchebeurten "kosten" dan zo'n 12liter water (12/5=2.4l/m).
Bij vrouwlief loopt het dan op naar 30/40 liter in 10-15min. Onze douchekraan staat met een simpele Gamma douchekop op zo'n 3l/m en mijn brunetje krijg haar prachtige haarlokken en prima mee uitgespoeld.
We hebben ook nog iets als comfort. :? Ja, dat kost geld, maar het maakt ook het leven wat leuker. Ik wil gewoon niet inboeten aan het huidige comfort bij een vervangend systeem.
Jij vergeet volgens mij gemakshalve dat er in de meeste boiler 65°c (moet) zit(ten).
Ga je 65°c mengen met 10°c uit de leiding, dan "krijg" je zomaar 1,8 meer water van 40°c (waar ook bijna niemand onder douched, 37-38 is de redelijk max wat mensen als behagelijk ervaren).

Mengen:
(10*65+8*10)/(10+8) = 18 liter van 40.5°c

oftewel;
300liter boiler met 65°c geeft 640 liter van 40.5°c

Daar komt dan nog een leuk ding bij;
Tijdens het uur douchen kan de warmtepomp ook nog iets doen voor je :) en ik gok dat er tussen de douchebeurten vanuit privacy/afdroog overwegingen nog wel een paar minuten zitten;
tussen 4 douchebeurten in zitten 5 min ? wat 3*5=15min. tijd geeft.

Bij 5kW thermisch doet hij over 60+15=75min, simsalabim;
100liter water van 65° produceren 8)7

Opnieuw;
300 liter water statisch in de boiler wordt in 75min. opgemaakt en in die 75min. komt er 100 liter van 65°c bij, met als eindresultaat 400 liter water van 65°c beschikbaar in een uur.

400 * 1.8(mengen) = 720 liter gemend op 40.5°c

Ja Ja daar istie;
720 / 10l/m = 72 min regendouchen.

Investeer je dan €25 in een Gamma douchekop van 6l/m, dan kom je op:
720 / 6l/m = 120 min. onder een lekkere zuinige douchekop :)

Oftewel;
tegen een investering van €25 kunnen jullie 2 uur achterelkaar douchen >:)

60*10 = 600 liter water per dag voor alleen douchen... in mijn ogen wat veel, maar dat zijn keuzes.

[...]

Wat een misselijkmakende "aannames" ?!....
Onze "Stainless steel" 200liter boiler weegt welgeteld, houdt u vast, zit u goed?
30kg(!) en dat mét isolatie!!
200 liter water weegt 194kg en dat maakt dat dit monster een ongekend totaal gewicht heeft van 224kg.
Dat zijn 3 personen van 74kg die op een stukje vloer van 50x50cm staan.
De 300liter variant van onze boiler weegt 40kg wegen en het water weeg 294kg, dan kom je op 334kg. Dat zijn 4 personen van 85kg die op een stukje van 50x50cm staan.
Nou ik heb nog nooit(!) meegemaakt dat voor dit soort gewicht/oppervlakte belastingen waarschuwingen uit zijn gebracht.
Misselijkmakende aannames? For the record, ik ben bouwkundig ingenieur en heb geregeld met belastingen van vloeren te maken.

Zie bv de site van Nefit: https://www.nefit.nl/cons...duct_detail/product_23488
Gewicht: 108 kg. (de 300l variant weegt 140kg).
Tel daar het water bij op en je hebt een gewicht die over de meeste berekende waarden voor woningen gaat.
[...]

Kijk nu heb je een punt.
De meeste jaren '70/'80 woningen zijn alles behalve ideaal voor WP's.
Het kan allemaal wel, maar dan zul je er toch wat isolatie/verbeteringen in moeten (laten) schroeven.
Dit laatste kust een duitje centen en gelukkig kan ik niet in jouw portemonnee kijken d:)b
Het gaat er ook om of het waard is. ;) Ik heb gekozen voor ligging en de woning. Het liefst had ik ook nieuw gebouwd, maar dat zit er niet in (geen grond beschikbaar).

Maar goed, we dwalen een beetje offtopic. Het komt erop neer dat het afschaffen van salderen dit aanpassen van woningen financieel een stuk minder interessant maakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:29
Ook na 2020 heb ik nog steeds geen behoefte aan een boiler.

Ja, mogelijk om het gasverbruik in de zomer te drukken zodat ik wat gas extra in de winter kan verbruiken met de hybride warmtepomp, maar dat zien we dan wel. De invoedsubsidie maakt dat veranderen van strategie nog niet echt aan de orde is.
Maar leuke sport om erover na te denken vind ik het wel.

Ik probeer met gas onder de 500 m3 te blijven zodat vastrecht goedkoper wordt. Heel af en toe helpt de gasketel de WP mee als het buiten echt koud wordt maar het continue verwarmen zorgt ervoor dat de WP het doorgaans alleen ook wel trekt. De gasketel is dus vooral voor warm water. En daarvoor is gemiddeld minder dan 1 m3 per dag nodig.

Het mooie aan deze setup is dat de WP verwarming en douchen tegelijk kan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@ algemeen.
boy's boy's.
laten we afspreken dat als je het hebt over boilers en douchen.
dat koud water 10 graden is. (meeste plaatsen is dat rond de 10 of 11 graden.)
en dat je dan spreekt over 10l/m@38 of 5l/m@75 stroming, die temperatuur er bij vermelden maakt het zoveel duidelijker. ;)
of als het een boiler is dan 50l@65.
(verder is dit allemaal wel erg off topic.)

@Ray
mij regendouche gebruikt iets tussen de 12l/m@38 en de 17l/m@38.
als hij via de gasketel draait geeft de gas ketel een begrenzing het is een CW4 ketel dus ongeveer 7,5l/m@65.
wat ongeveer een 14l/m@38 geeft om te douchen.

de gas ketel word gevoed van uit de warmte pomp.
de boiler is 50l@50, wat grof weg voor dit systeem een 70l@38 is.

zet ik de gasketel uit, dan kan ik dus:
50l/@50 / 7,5l/m = 6,6 minuten douchen met een ruime 14l/m@38.
ook als de gas ketel uit staat, blijft de doorstroom begrenzer werken.
dus ik tap max een 7,5l/m@50.
de regen douche heeft hier wel moeite mee, door de lage in temperatuur is de straal wat zacht, maar gaat net. (ongeveer 12l/m@38)
de warmtepomp van maar 300W levert een 1,4kW dus na een uur kan ik weer 6,6 minuten douchen.
(niet slecht met voor maar een 300W >:) )

nu heb ik een boiler gekregen van een vriend. (dank u vriend voor deze gratis test boiler _/-\o_ )
die is 30l@65.
die hangt nu na de warmtepomp en word dus gehotfild.
nu word de berekening wel lastig met 2 boilers, dus even grofjes:
de eerste minuten 30l@65 / 7,5l/m@65 = 4 minuten.
geeft het systeem dus de 14l/m@38 en na 4 minuten zakt hij naar 12l/m@38.
maar in de praktijk is dat niet zo. ;)
zodra de sensor van de boiler merkt dat hij 5 graden lager is, schakelt hij het 2kW element aan.
dus de 6,6 minuten die je dan nog hebt zijn ongeveer 13l/m@38, en nog best prettig.
dus met al een 50l@50 en een 30l@65 kan ik ruim 10 minuten zeer comfortabel douchen met ruime regen douche.
dit systeem is dan ook weer gereed voor de volgende douche beurt in minder dan een uur.

in werkelijkheid werkt dit helle systeem totaal niet in mijn huis.
dit komt doordat als ik de gasketel bypass en puur op de boilers draai.
dan heb ik geen doorstroombegrenzer meer. :-(
douche kop gaat dan 9,5l/m@65 of 17l/m@38 trekken en boiler is zo leeg.
en als ik de zij verstralers ook nog aan zet komt er nog een 4l/m@65 of 7l/m@38 bij.
dit is zoveel water dat mijn douche putje dit niet meer kan verwerken, binnen 1 minuut begint de douche te overstromen. >:)
vet lux is het wel dit geeft een 24l/m@38 >:)

(mijn douche putje kan 27l/m verwerken, maar dat is theorie, in de praktijk zitten er altijd wat haren in of wat vet etc etc vervuiling en zo, dus een 20l/m is een veilige marge die je beter kunt aanhouden. ;) )

nu ik al deze gegevens heb, kan ik ook uit rekenen hoeveel water ik eigenlijk in mijn boiler wil hebben.
en het valt me dus op dat het douchen niet mijn probleem is.
ik heb ook nog een bad wat ik wil kunnen vullen met 220l@38. ;)
voor het bad heb ik dus een boiler van 50l@50 en een 60l@65 graden nodig.
hier mee kan ik de 220l van mijn bad dus doen.
maar ook als ik er een cw5 begrenzer op doe van rond de 9l/m@65.
dan kan ik al 15 minuten douchen met een ruime 16l/m@38.

(maar ik ga zoizo voor een grotere boiler, wil er toch een zonnecollector aan hangen. ;)
100l of 150 liter zo iets zal het wel worden.
dan zit ik al snel aan een half uur+ douchen, en dat lukt wel met zelfs 4 mensen.)

@Señor Sjon
reken het eens goed uit, zou ik zeggen.
doordat temperaturen in een boiler hoger zijn en je dus best wel veel koud water bij moet mengen gaat de boiler langer mee als je denkt. ;)

ook zijn boilers veel luxer als een gasketel.
geen max l/m, behalve wat de leidingen aan kunnen maar dat is er veel.
starten vrijwel instant met warm water leveren, waar een gas ketel er altijd nog even over doet om te starten.

ik vind de berekening van @markhubert180 nog niet eens zo heel slecht.
het enige wat ik mis is tap efficiëntie van de boiler, maar die kun je pas berekenen als je weet hoe groot en welk type/merk boiler je wil gebruiken, dus dat vergeef ik hem wel.
en ook hoe slecht je de gegevens geeft, als je dat beter zou doen zul je ook zien dat de boiler mischien wel een stapje kleiner kan. ;)

ook is de vloer geen probleem.
als je voor 2 badkamers gaat, dan kun je ook 2x een boiler kiezen van b.v. 120l@65.
die hang je nog gewoon aan de muur al je dat perse wil. ;)
(wel een stevige muur kiezen, dus geen binnen muur.)
voorbeeld:
https://elektrischeboiler...che-boiler-lemet-120liter
die hang je gewoon aan de muur.
(ik zou deze zelf niet willen, is maar voorbeeld.
ik zou zelf voor een betere kwaliteit kiezen, vind dit maar niks.
een inventum of daalderop zou eerder mijn keuze zijn. ;) )

maar er zijn ook boilers met 2 verwarmings-elementen, dan kun je met een automatische schakelaar er een hybride doorstroom/boiler van maken.
mogelijkheden genoeg, niet denken in problemen maar in oplossingen. ;)

@Knowbody
ook ik ga dit jaar voor minder als 500m3 ;)
prognose van minder gas is nu al minder als 350m3, maar die neemt de warmtepomp nog niet lekker mee. ;)
(mijn prognose is <250m3, maar ik denk er nu over om toch maar een elektra kachel een beetje bij te gaan stoken. gewoon om er voor te zorgen dat ik echt vet onder de 500m3 blijf dit jaar.)

voor boiler berekening zie hier boven.
(maar als je wil dan rekenen we het wel eens door voor je.
maar laten we dat in een eigen toppic doen. ;)
(en doen we meteen het tap rendement van de boiler er bij, die word hier vaak overgeslagen. ;) )

het is jammer dat de wasmachine kapot ging hier, anders had ik de boiler al aangeschaft. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

markhubert180 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:12:
[...]

Wel onzin!
4 man 15 min. douchen onder een "regendouche" van 10l/m is niet bepaald duurzaam.
Vrouwlief doet hier 10min. (soms even wat langer omdat het lekker is) en ik doe meestal 5min (omdat het lekker is). Mijn douchebeurten "kosten" dan zo'n 12liter water (12/5=2.4l/m).
Bij vrouwlief loopt het dan op naar 30/40 liter in 10-15min. Onze douchekraan staat met een simpele Gamma douchekop op zo'n 3l/m en mijn brunetje krijg haar prachtige haarlokken en prima mee uitgespoeld.

Jij vergeet volgens mij gemakshalve dat er in de meeste boiler 65°c (moet) zit(ten).
Ga je 65°c mengen met 10°c uit de leiding, dan "krijg" je zomaar 1,8 meer water van 40°c (waar ook bijna niemand onder douched, 37-38 is de redelijk max wat mensen als behagelijk ervaren).

Mengen:
(10*65+8*10)/(10+8) = 18 liter van 40.5°c

oftewel;
300liter boiler met 65°c geeft 640 liter van 40.5°c

Daar komt dan nog een leuk ding bij;
Tijdens het uur douchen kan de warmtepomp ook nog iets doen voor je :) en ik gok dat er tussen de douchebeurten vanuit privacy/afdroog overwegingen nog wel een paar minuten zitten;
tussen 4 douchebeurten in zitten 5 min ? wat 3*5=15min. tijd geeft.

Bij 5kW thermisch doet hij over 60+15=75min, simsalabim;
100liter water van 65° produceren 8)7

Opnieuw;
300 liter water statisch in de boiler wordt in 75min. opgemaakt en in die 75min. komt er 100 liter van 65°c bij, met als eindresultaat 400 liter water van 65°c beschikbaar in een uur.

400 * 1.8(mengen) = 720 liter gemend op 40.5°c

Ja Ja daar istie;
720 / 10l/m = 72 min regendouchen.

Investeer je dan €25 in een Gamma douchekop van 6l/m, dan kom je op:
720 / 6l/m = 120 min. onder een lekkere zuinige douchekop :)

Oftewel;
tegen een investering van €25 kunnen jullie 2 uur achterelkaar douchen >:)

60*10 = 600 liter water per dag voor alleen douchen... in mijn ogen wat veel, maar dat zijn keuzes.

[...]

Wat een misselijkmakende "aannames" ?!....
Onze "Stainless steel" 200liter boiler weegt welgeteld, houdt u vast, zit u goed?
30kg(!) en dat mét isolatie!!
200 liter water weegt 194kg en dat maakt dat dit monster een ongekend totaal gewicht heeft van 224kg.
Dat zijn 3 personen van 74kg die op een stukje vloer van 50x50cm staan.
De 300liter variant van onze boiler weegt 40kg wegen en het water weeg 294kg, dan kom je op 334kg. Dat zijn 4 personen van 85kg die op een stukje van 50x50cm staan.
Nou ik heb nog nooit(!) meegemaakt dat voor dit soort gewicht/oppervlakte belastingen waarschuwingen uit zijn gebracht.

[...]

Kijk nu heb je een punt.
De meeste jaren '70/'80 woningen zijn alles behalve ideaal voor WP's.
Het kan allemaal wel, maar dan zul je er toch wat isolatie/verbeteringen in moeten (laten) schroeven.
Dit laatste kust een duitje centen en gelukkig kan ik niet in jouw portemonnee kijken d:)b
Een 8 liter douchekop op 3,5l spoelt lange haren slecht uit vinden ze hier, de niebla 5 liter gaat prima en geeft je het gevoel van een grote douchekop.
Harde straal voor haren uitspoelen.
Maar inderdaad, 300liter is overkill, meeste gezinnen hebben aan een 50 liter e-boiler al voldoende. Wij deden het een jaar met 30 liter op 85 graden en geen probleem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Je zou toch hopen dat de overheid de verdienmodellen aanpast.
Hetzelfde straks met als we allemaal elektrisch rijden, heb je minder accijns binnen.

Dan kun je geforceerd uit die sectoren (auto's of in dit geval energie) alsnog je geplande geld proberen te halen, of het hele model gaat op de schop en je gaat gewoon iets meer inkomstenbelasting heffen.

Maar goed, dat aan salderen een eind zou komen wisten we wel, maar ik geloof dat iedereen nu uit ging van 2023.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:29
!null schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:36:
Je zou toch hopen dat de overheid de verdienmodellen aanpast.
Hetzelfde straks met als we allemaal elektrisch rijden, heb je minder accijns binnen.

Dan kun je geforceerd uit die sectoren (auto's of in dit geval energie) alsnog je geplande geld proberen te halen, of het hele model gaat op de schop en je gaat gewoon iets meer inkomstenbelasting heffen.

Maar goed, dat aan salderen een eind zou komen wisten we wel, maar ik geloof dat iedereen nu uit ging van 2023.
Daarom zeg ik: stroom wordt duurder. Niet omdat de opwekking duurder wordt, die wordt op korte termijn juist goedkoper, maar vanwege de belastingen.

Wat betreft ink. belastingen: meer belastingen op robots en minder op arbeid. Zo zie ik het.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Alles wordt meer of duurder in plaats van goedkoper of minder.

Heeft de Nederlandse regering wel eens nagedacht over het feit dat het Electra Net extra belast wordt en gaat worden door immigratie? Willie wat zeg je nu :( , alle luiken dicht. :z

.......Bevolkingsgroei door Immigratie in het verleden , nu en toekomst ongeveer 80.000 per jaar x 1500kw gemiddeld verbruik pp pj = een heleboel.
http://www.elsevierweekbl...r-door-immigratie-527822/

cbs bevolkingsteller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Nu een maandje een 300Liter staan die gevuld wordt met 44 graden water door de wp, 1 keer per week tot 65 graden door het elektrische element. Werkt prima nog geen koud water gehad.

Heb geen idee wat onze douche verbruikt maar volgens mij wel aardig wat. Heeft jets, regendouchekop en een die je op drie standen kan zetten. Ieder zondag avond zijn mijn ouders er ivm opassen. Dan lukt het prima met 4 man douchen achter elkaar en badje voor de kleinste in het huis.

In de keuken staat nog we een Quooker fusion.

Nu gaat het legionella programma zondag avond (laag tarief) straks ga ik dit natuurlijk doen wanneer de opbrengst van de PV het hoogste is.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11-09 09:16
@!null
jep, elektrische rijden en hoe dat af te rekenen. :?
ik weet nu al plaatsen waar ze oplaad punten hebben op het werk.

de directie (want die kunnen een tesla betalen, de gewone man heeft daar wat meer moeite mee.) laden hun auto's dus alleen op het werk op.

en aangezien die bedrijven ruim boven de 10.000kWh zitten (lol zelfs nog wel een schaaltje hoger.) betalen die dus al bijna geen EB meer en al helemaal geen BTW over de kWh's. ;)

nog dat het bij het loon word opgeteld, tanken gratis dus op kosten van het bedrijf.
en met erg weinig EB.

ik vind dit eigenlijk niet erg dat ze het doen, maar als ik dan wel +/-0,10€ per kilometer aan benzine moet betalen en hun minder als +/-0,01€ per kilometer.
(en dit betalen ze ook nog niet eens, word gewoon op de bedrijf rekening gedaan.)
dan denk ik ook, oei dit word wel heel scheef, en hoe schever de meer problemen het gaat geven in de toekomst. ;)

als ik er goed over nadenk.
kun je een tesla kopen, dan 20km (5-6kWh) naar je werk rijden.
daar laad je de auto op voor 100%, dus ongeveer 80kWh.
dan rij je naar huis en kun je met gemak nog een 60kWh vanuit de auto je huis in duwen.
als je dit 5x per week doet, dan kun je het huis aardig voorzien van elektra. >:)

(migjes vraagt zich af(retorisch), hoeveel accu zou hij in een rugzakje kunnen krijgen. :?
elke keer op kantoor laden, en thuis weer legen.
zou dat leuk zijn?)

salderen, tja het is lastig te zeggen.
ik denk dat we 2023 wel gaan halen, in 2020 schaffen we salderen af, maar de vervangende regel zal niet zoveel verschil geven tot aan 2023, daar na zal de prijs gaan zakken.
(dit omdat salderen onder het postcode roosmodel laten uit komen wel erg vreemd is.)
maar het blijft kristallen bol kijken, de toekomst zal het leren. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@migjes

Tassen vol powerbanks ;)

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
@migjes Super wat je geschreven hebt. Bij mij is er een lampje gaan branden. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
@migjes
Thanks voor "backing" :)
10°c voor leidingwater en 65°c voor boilertemps zijn voor mij opendeuren en had goed geweest als ik dat duidelijk vermeld had.
Off-topic? Denk het niet. Als salderen afgeschaft wordt, dan zal bufferen van energie, in welke soort/vorm en in welk medium ook, keihard nodig zijn om investeringen terug te laten komen. Als er dan gebufferd gaat worden, dan kan dat ook weer een pos/neg wissel op de netwerken hebben.

@all
Wat ik overigens wel bijzonder vind is dat op een duurzaam sub-forum zo makkelijk wordt gesproken over ff 500liter warmtapwater zonder WP/DWTW te gebruiken en dumpen. En helemaal als in het oogbeschouw wordt genomen dat dit zomaar gehalveerd(>15l/m naar 7-9l/m)kan worden dmv "iets" comfort inleveren als men een simpele besparende douchekop plaatst.

500 liter warmtapwater (dT-30 (van 10->40°c)) staat gelijk aan 17kW. Op een goede PV dag doet mijn PV installatie 25kWh en op een gemiddelde winterdag doet de WP 40kW thermisch voor CV/Douche/Wasmachine waarbij verwarming ong. 30-35kW is. Dit zou in onze situatie betekenen dat 50-55% van de totale dagelijkse energiebehoefte naar douchen gaat.

Wat mij betreft mag de regering energie verbruik van hoog tot laag in de samenlevering veel harder aanpakken. Zo ook de Tesla directie die 0,bijna niets voor zijn kilometers betaald en het waarschijnlijk ook geen reet uitmaakt waar die energie vandaan komt.

Het is niet alleen hoe bewust je je energie opwekt, maar ook hoeveel energie je gebruikt.

Ik zeg TRIAS 1: beperk de vraag!

Uiteindelijk heb je dan ook de minste last van wijzigend/incapabele/zwalkend/absurd regeringsbeleid.

@Señor Sjon
Van mij hoef je geen concessies te doen, je (klein)kinderen kunnen het misschien wel waarderen.
Nefit is de fossielgasketel toko van Neederland. Je zou eens out-of-the-box kunnen kijken naar andere meer duurzamere bedrijven. 100kg+ aan grondstoffen voor een boiler die ook gemaakt kan worden van 30kg grondstoffen... scheelt weer :)
De gasprijs/belasting gaat al een paar jaar flink omhoog en wij hebben daar zonder gasleiding geen last van.
Dat is voor mij heeeel veeeel waard ;)

Ieder huis is het waard, het is alleen de vraag of de gebruikers het waard vinden om comfortabel te wonen.
Onze buurman zit in een LAT relatie, is 3-4 dagen per week thuis, verstook 1200m3 gas.
Wij zijn 7 dagen per week thuis en zitten op een equilavent van 400-450m3 gas.

Hij jammert ook over zwalkend overheid beleid en gaf mij laatst ook gelijk dat hij jaren geleden niet zo eigenwijs had moeten doen met PV (hij heeft dus geen PV). Hij had 8 jaar geleden bij ons op sleeptouw gekund, nu zit hij met lege handen.

Eén ding is zeker; de discussie over salderen maar op voorhand al meer kapot dan ons mooie landje lief is.

[ Voor 29% gewijzigd door markhubert180 op 23-10-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De nieuwe (en suite) badkamer wil ik een douchegootWTW plaatsen, de huidige badkamer is pas veel later aan de beurt en kent wat meer hindernissen. Ik heb het sommetje een tijdje geleden gemaakt en zou met een 200 liter boiler op een L/W WP weg moeten kunnen komen, zeker i.c.m. de douchegoot. Het nieuwe huis heeft plek voor ca 26 PV panelen onder een hoek van 45 graden op zuid. Ik zou dus tegen de 9.000 kWh op kunnen wekken.

Qua boilers heb ik nog geen idee verder. Lichter is niet altijd beter, zeker niet in geval van warmtebuffers. Waarom denk je dat een gesloten haard 100-200 kg ballast heeft om warmte vast te houden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Willie Wortel schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:57:

Heeft de Nederlandse regering wel eens nagedacht over het feit dat het Electra Net extra belast wordt en gaat worden door immigratie? Willie wat zeg je nu :( , alle luiken dicht. :z

.......Bevolkingsgroei door Immigratie in het verleden , nu en toekomst ongeveer 80.000 per jaar x 1500kw gemiddeld verbruik pp pj = een heleboel.

cbs bevolkingsteller
Geen idee waar Elsevier hun cijfers vandaan haalt maar volgens Nu.nl waren het er in het eerste half jaar van 2017 "maar" 31.000
markhubert180 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:46:

Het is niet alleen hoe bewust je je energie opwekt, maar ook hoeveel energie je gebruikt.

Ik zeg TRIAS 1: beperk de vraag!

Uiteindelijk heb je dan ook de minste last van wijzigend/incapabele/zwalkend/absurd regeringsbeleid.
Hear hear!
Eén ding is zeker; de discussie over salderen maar op voorhand al meer kapot dan ons mooie landje lief is.
Dat zwalkende beleid is er (mede) oorzaak van dat Nederland in enkele decennia afgezakt is van min of meer leidend in Europa naar "het lulletje van de Europese klas".
Ten tijde van het afsluiten van de Kyoto-akkoorden liep Nederland nog zowat vooraan in Europa als het op milieu en duurzaamheid aankwam, nu zijn er slechts twee landen in Europa die slechter scoren dan Nederland :(
Dat is het gevolg van subsidies die dan weer wel, dan weer niet, dan weer ten dele gegeven werden. En ook deze regering gaat dat gezwalk met subsidies in ere houden. Met als gevolg dat degenen die twijfelen alsnog hun investeringen uitstellen of hun geld in andere dingen steken. Zo vreselijk jammer!

[ Voor 37% gewijzigd door Pietervs op 23-10-2017 14:23 . Reden: Voorkomen 2x achter elkaar posten :) ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Willie Wortel schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:57:

cbs bevolkingsteller
Oh heb je weer een invalshoek gevonden om te komen klagen over immigratie?
Nieuwsflits, ook buiten de Nederlandse landsgrenzen gebruiken mensen elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Erasmo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:27:
[...]
Oh heb je weer een invalshoek gevonden om te komen klagen over immigratie?
Nieuwsflits, ook buiten de Nederlandse landsgrenzen gebruiken mensen elektriciteit.
Waar hun vandaan komen niet, is plat geschoten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:04:
[...]

Waar hun vandaan komen niet, is plat geschoten....
Niet, ...... de meeste immigranten zijn gewoon Europeanen hoor, maar het gaat hier niet om afkomst het gaat om hoeveelheid.

Verder, het is maar wat je onder klagen verstaat. Regeren is vooruit zien.

Als je het erover hebt dat PV bezitters d'r saldering verliezen doordat oa (over)belasten van het net als oorzaak aangedragen wordt, mag je best constateren en rapporteren en kritisch zijn. Is niks mis mee. Dat het onderwerp iemand niet welgevallig is is hier ondergeschikt aan.

Allemaal in de file, maar we doen het voor het milieu hoor de kachel 1 graad lager.

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 23-10-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@migjes
Eveneens voor de kristallen bol, BTW-drempelbedrag ofwel registratiedrempel voor BTW-ondernemers

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Is goed voor de handel, kan prijs gebruikt spul omhoog.

Als dit werkelijk gebeurt mist toekomstige PV zomaar 1500 euro, is toch wel flinke klap.
Ben achteraf blij dat ik niet te lang heb gewacht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar dit staat toch haaks op de Kleine Ondernemers Regeling?
Of zullen ze dit specifiek toeschrijven op zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:33
Ik dacht dat ik in een warmtepompen topic zat. Bleek het eigenlijk over saldering te gaan, dus ik heb mijn hele tekst maar niet gepost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En dan dwepen ze dat prijzen voor PV-installatis zo hard gedaald zijn? Dit grapje (ca. 16%) plus de onzekerheid over salderen zorgt wel voor een negatieve tendens hieromheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Het is lastig om enige bevestiging te krijgen of het ook een concreet plan is,
BTW-drempelbedragen worden wel vaker tegen het licht gehouden.
De 7j TVT die de sector graag ziet voor nwe systemen kan nog steeds, als nwe regeling bekostigd uit verlaging van belastingvermindering energiebelasting (M125 uit regeerakkoord, voor zover ik weet is er geen onderbouwing voor de verlaging gegeven)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Willie Wortel schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:12:
[...]

Niet, ...... de meeste immigranten zijn gewoon Europeanen hoor, maar het gaat hier niet om afkomst het gaat om hoeveelheid.

Verder, het is maar wat je onder klagen verstaat. Regeren is vooruit zien.

Als je het erover hebt dat PV bezitters d'r saldering verliezen doordat oa (over)belasten van het net als oorzaak aangedragen wordt, mag je best constateren en rapporteren en kritisch zijn. Is niks mis mee. Dat het onderwerp iemand niet welgevallig is is hier ondergeschikt aan.

Allemaal in de file, maar we doen het voor het milieu hoor de kachel 1 graad lager.
Dus toch een nogal lam excuus om te klagen over immigratie.
Simpele feit is dat de meeste immigranten ook hier bezig zijn met overleven:zorgen dat ze een dak boven hun hoofd hebben, een baan krijgen en hun kinderen naar school toe kunnen. De meesten zitten in huurhuizen, geld voor een luxe-product als zonnepanelen hebben ze niet.

Kunnen we dus weer on-topic in plaats van dit met-de-haren-erbij-gesleepte-geneuzel? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Pietervs schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:31:
[...]

Dus toch een nogal lam excuus om te klagen over immigratie.
Simpele feit is dat de meeste immigranten ook hier bezig zijn met overleven:zorgen dat ze een dak boven hun hoofd hebben, een baan krijgen en hun kinderen naar school toe kunnen. De meesten zitten in huurhuizen, geld voor een luxe-product als zonnepanelen hebben ze niet.

Kunnen we dus weer on-topic in plaats van dit met-de-haren-erbij-gesleepte-geneuzel? Dank!
Het gaat hier niet om achtergrond / scholing etc. van bevolkingsgroei, het gaat over elektriciteit Net belasting die verhoogd wordt door meer mensen. Dat is ook een punt om meegenomen te worden in een discussie in plaats van alleen te wijzen naar PV bezitters die het Net belasten moeten gekeken worden vanuit alle oogpunten om een gewogen gemiddelde te krijgen.

Mijn mening is dat bevolkingstoename veel alarmerender is als negatieve invloed op het milieu dan welk eerder genoemd feit. Dat het CBS constateert dat de oorzaak in NL immigratie is mag zeker genoemd worden.
Er moet mijn inzien een rem komen op de bevolkingsgroei niet alleen in Nederland maar mondiaal.

Wat is er mis met zo een inzicht, is misschien discutabel maar maakt mij nog geen Peppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij zitten we nog in een fase waarin PV bezitters het net niet belasten maar juist ontlasten. Dus de opgewekte energie wordt lokaal vaak toch wel weer verbruikt.

Dat gaat natuurlijk niet altijd zo blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 24-10-2017 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
PV bezitters worden straks afgerekend op hogere Net belasting terwijl de werkelijke oorzaak hoofdzakelijk elders ligt.
Het is natuurlijk een politieke leugen om het accu model (op de dag in en avonds uit en daardoor extra belasting) van stal te halen om saldering op termijn weg te halen bij PV bezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:00:
[...]

Het gaat hier niet om achtergrond / scholing etc. van bevolkingsgroei, het gaat over elektriciteit Net belasting die verhoogd wordt door meer mensen. Dat is ook een punt om meegenomen te worden in een discussie in plaats van alleen te wijzen naar PV bezitters die het Net belasten moeten gekeken worden vanuit alle oogpunten om een gewogen gemiddelde te krijgen.

Mijn mening is dat bevolkingstoename veel alarmerender is als negatieve invloed op het milieu dan welk eerder genoemd feit. Dat het CBS constateert dat de oorzaak in NL immigratie is mag zeker genoemd worden.
Er moet mijn inzien een rem komen op de bevolkingsgroei niet alleen in Nederland maar mondiaal.

Wat is er mis met zo een inzicht, is misschien discutabel maar maakt mij nog geen Peppie.
Mijn inziens blijft het off-topic. De energie die immigranten hier nu verbruiken, zouden ze anders elders verbruiken. En zeker in warme landen, zouden ze méér electra verbruiken (airco). Om bevolkingsgroei tegen te gaan moet je veel geld in de arme landen pompen. Maar daar zijn we nu juist mee aan het minderen. Goed bezig.

Bevolkingsgroei stopt vanzelf, wanneer bepalen we zelf door arme landen te voorzien van goede gezondheidszorg en veilig eten en drinken. Dan zijn veel kinderen niet langer nodig en zullen gezinnen minder kinderen nemen.

Simpele uitleg:

Zullen we het nu dan weer over de salderingsregeling hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:24:
[...]

Bevolkingsgroei stopt vanzelf, wanneer bepalen we zelf door arme landen te voorzien van goede gezondheidszorg en veilig eten en drinken. Dan zijn veel kinderen niet langer nodig en zullen gezinnen minder kinderen nemen.
Wat let je,...verbeter de wereld begin bij jezelf zou ik zeggen. Er zijn genoeg "goede doelen" waar je je salaris naar kan overmaken. We houden je niet tegen.

>>Zullen we het nu dan weer over de salderingsregeling hebben?

Het is altijd leuk om te zien dat eerst een off topic eigen mening geventileerd wordt en daarna een appèl wordt gedaan naar het onderwerp. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 24-10-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

Het gaat hier niet om achtergrond / scholing etc. van bevolkingsgroei, het gaat over elektriciteit Net belasting die verhoogd wordt door meer mensen
Afbeeldingslocatie: https://www.cbs.nl/-/media/imported/images/2015/05/4274-g1.gif?la=nl-nl&hash=AA3B72B73B3DC5A51C692234B74E5555D4716EEC

Afbeeldingslocatie: https://www.cbs.nl/-/media/imported/images/2009/09/2753g1.gif?la=nl-nl&hash=02C40F20674B0342CB09370B6A8D8312B8E7B792

Ik zie je punt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 09:27
@Willie Wortel ik reageer op jou off-topic... logisch dat het niet on-topic is... Maar verdere discussie lijkt me vrij zinloos aangezien er weinig inhoudelijk aan is.

@EddoH Dit lijkt mij meer de reden om oa de salderingsregeling aan te passen. De inkomsten uit elektra voor de overheid gaan omlaag. Dat geld moet ergens wegkomen.
Aangezien Zonne-energie zo'n 1,6 miljard kWh heeft opgewekt afgelopen jaar is dat één van de redenen voor het lagere verbruik, samen met windenergie (8,3 miljard kWh).

Daarom gaat gas ook duurder worden. Mensen hebben het toch nodig voor verwarming. Electra kan je makkelijker op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Eddo, als je dit soort grafieken wilt gebruiken dan moet je ze over industrie productie, economie en bevolkingsgroei leggen. Daarnaast zijn er in je grafiek in 70 jaar 7 miljoen mensen in Nederland bijgekomen. Dat is 1 miljoen in de 10 jaar, 100.000 per jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Willie Wortel op 24-10-2017 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:34:
[...]

Eddo, als je dit soort grafieken wilt gebruiken dan moet je ze over industrie productie, economie en bevolkingsgroei leggen. Daarnaast zijn er in je grafiek in 70 jaar 7 miljoen mensen in Nederland bijgekomen. Dat is 1 miljoen in de 10 jaar, 100.000 per jaar.
Dat is aan jou, ik geef enkel een simpele voorzet met het feit dat de netto netbelasting niet hoger is bij hogere bevolkingsaantallen, of dat komt door industrie, minder vraag per hoofd van de bevolking of dergelijke blijkt hier niet uit nee.

Jij roept moord en brand over immigranten die de netbelasting verhogen: laat dat dan zien met cijfers. Iets roepen kan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Frappant genoeg schrijf je zelf:
Willie Wortel schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:12:
[...]

Niet, ...... de meeste immigranten zijn gewoon Europeanen hoor
Dus dan maakt het toch niks uit waar ze zitten, Europa is een groot netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://www.geni.org/globalenergy/library/national_energy_grid/europe/graphics/euro_trans.GIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
EddoH schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:48:
[...]

Jij roept moord en brand over immigranten die de netbelasting verhogen: laat dat dan zien met cijfers. Iets roepen kan iedereen.
Nee hoeft niet, dat heb jij al laten zien in je grafiek, 1950 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:53:
[...]

Nee hoeft niet, dat heb jij al laten zien in je grafiek, 1950 2010.
Ja? De crisis (vanaf 2008) waarin de stagnerende industrie significant de vraag deed dalen, maar waarbij de migratie op een hoogtepunt zat laat volgens mij prima zien dat migratie geen signifcant aandeel aan de netbelasting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:53:
[...]

Dus dan maakt het toch niks uit waar ze zitten, Europa is een groot netwerk:
Nee, de netbelasting is lineair aan het aantal inwoners. Dat de infra niet dezelfde is hoeft geen betoog.
Europees energie transport van A naar B betekent verlies waarbij oa de transport afstand naast meerdere andere variabelen cruciaal is.
Daarom PV saldering en BTW teruggave op termijn stoppen is een slecht idee, iedere verandering is geen verbetering. als het anders is mag je het zeggen, ik leer elke dag bij.

En er even een stukje bijgehaald:

Het huidige Nederlandse elektriciteitsnet is gekoppeld aan een internationaal net. Op het moment dat Nederland een elektriciteitsoverschot heeft, wordt dat naar Noorwegen getransporteerd om daar extra capaciteit te leveren. Uiteraard gebeurt dit ook vice-versa wanneer wij tijdelijk een capaciteitstekort hebben. Het transport over grote afstanden gebeurt via gelijkspanning (DC). Het omzetten van deze getransporteerde energie (gelijkspanning) is onnodig duur en complex met onze huidige wisselspanninginfrastructuur.

[ Voor 31% gewijzigd door Willie Wortel op 24-10-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
EddoH schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:09:
[...]

........ maar waarbij de migratie op een hoogtepunt zat laat volgens mij prima zien dat migratie geen signifcant aandeel aan de netbelasting heeft.
Kijk eens hoeveel energie Nederland nodig had in 1950, en hoeveel in 2010? Is dat gelijk gebleven of omhoog gegaan en hoe komt dit hoofdzakelijk denk je.?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:17:
[...]

Kijk eens hoeveel energie Nederland nodig had in 1950, en hoeveel in 2010? Is dat gelijk gebleven of omhoog gegaan en hoe komt dit hoofdzakelijk denk je.?.
De babyboom. :P

Leuk en aardig dit, maar wat krijg ik nu terug als ik zonnepanelen neem? :? BTW regeling krijgt waarschijnlijk een nekschot en salderen wordt ook minder gunstig. Tot zover de groene doelstellingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:17:
[...]

Productieexport?
Het gaat mij niet om de exacte reden, en deze grafiek an sich. Het gaat mij er om dat je in dit topic van alles roept zonder onderbouwing. Je neemt nu bijvoorbeelsd een deel van de grafiek die jouw statement lijken te onderbouwen, maar neemt expres het deel wat het tegenspreekt niet mee. Uiteraard heeft bevolkingsaantal een deel aan de netbelasting, ik betwist echter de significantie ten opzicht van de industrie, en je statements betreft migratie en netbelasting.

Eerder gezegd: iets roepen kan iedereen. Onderbouw het tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Nee, het gaat er om dat je een excuus zoekt om immigratie te beperken. Onzinnig, onnodig en nauwelijks relevant.
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:10:
[...]

Nee, de netbelasting is lineair aan het aantal inwoners.
Nee, de netbelasting van de inwoners is lineair aan het aantal inwoners.
FTFY.
Want de netbelasting van de industrie is niet lineair aan het aantal inwoners.
Daarnaast: wat had de gemiddelde Nederlander in 1970 aan apparatuur in huis, en wat hebben ze nu? Natuurlijk is veel apparatuur energiezuiniger geworden, maar daar staat tegenover dat er veel meer apparaten in huis staan (bijvoorbeeld wasdrogers en computers). Bovendien is de samenleving individualistischer geworden: meer mensen die alleen wonen, dus meer huishoudens en daarmee meer energieverbruik.

Dus je stelling "meer inwoners = meer belasting van het net" rammelt. Het is ten dele waar, maar niet zo simpel 1 op 1 te vertalen dat je kan zeggen dat de toename van het energieverbruik alleen toe te schrijven is aan de bevolkingsgroei. Dat is te simpel en te dom voor woorden.

[ Voor 33% gewijzigd door Pietervs op 24-10-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Dus je stelling "meer inwoners = meer belasting van het net"
Dit gaat voor Nederland zeker op.

Het energieverbruik zal de komende jaren explosief stijgen. Als wij bv massaal overstappen op elektrisch rijden, dan kan het huidige systeem dit niet aan.

Daarom hebben we oa PV hard nodig. En een goed gemeende reactie is niet dom zoals je schreef. Weet je wat dom is : Salderen en BTW teruggave op termijn stoppen dat is pas dom en een verkeerde keuze.

Resume mee: we staan aan het begin van een nieuw tijdperk, dat ik dit nog mee mag maken, geweldig.

Idee 1: Waarom maken we niet alles gelijkspanning? Heeft vele voordelen, mijn PV ...sterker haast alles werkt op gelijkspanning.

[ Voor 22% gewijzigd door Willie Wortel op 24-10-2017 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:48:
[...]

Dit gaat voor Nederland zeker op.

Het energieverbruik zal de komende jaren explosief stijgen. Als wij bv massaal overstappen op elektrisch rijden, dan kan het huidige systeem dit niet aan.

Daarom hebben we oa PV hard nodig. En een goed gemeende reactie is niet dom zoals je schreef. Weet je wat dom is : Salderen en BTW teruggave op termijn stoppen dat is pas dom en een verkeerde keuze.

Resume mee: we staan aan het begin van een nieuw tijdperk, dat ik dit nog mee mag maken, geweldig.

Idee 1: Waarom maken we niet alles gelijkspanning? Heeft vele voordelen, mijn PV ...sterker haast alles werkt op gelijkspanning.
Zeg het eens 3x hardop voor jezelf: DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT! :)
Een reactie die er in de basis vanuit gaat dat immigratie de oorzaak is van toenemend energieverbruik is niet intelligent te noemen. Dom dus. Hoe oprecht gemeend dan ook (sterker nog: als je dat oprecht meent heb je geen idee wat er verder in Nederland, laat staan de wereld gebeurt).

Verder:
Energieverbruik gaat niet explosief stijgen, het gaat verplaatst worden van fossiel naar electrisch. En met het gepruts van de regering en de diverse lobbygroepen die actief zijn, is het nog maar de vraag of we het hebben over jaren of decennia. Het zal door de burgers afgedwongen moeten worden, maar daarvoor zullen de kosten van electrische auto's flink moeten dalen en de afstanden die er mee afgelegd kunnen worden voor ze aan een stekker moeten behoorlijk toe moeten nemen.

Waar zeg ik dat we PV niet hard nodig hebben?

En salderen en BTW teruggave stopzetten is dom? Tja, het zal er vanaf hangen wat er voor in de plaats komt. Een feed-in tarief lijkt voor de groot-producenten in ieder geval voordelig uit te pakken.
Simpel feit is dat de gouden jaren van salderen in ieder geval voorbij zijn: bij veel stroomleveranciers krijg je al niet meer 1 op 1 teruggestort wat je betaalt, maar slechts een aantal centen per extra teruggeleverde KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
>>Zeg het eens 3x hardop voor jezelf: DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT
Oké jij je zin, DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT, DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT, DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT
Ook goed.

>>Energieverbruik gaat niet explosief stijgen.
Oké jij je zin, Energieverbruik gaat niet explosief stijgen.
Ook goed.

>>de gouden jaren van salderen in ieder geval voorbij.
Oké jij je zin. PV bezitters gaan stoppen met zakken vullen.
Ook goed.

Hogere net belasting komt niet door (bevolking) groei/vooruitgang , was fout van me gezien, ik had het mis. Het energiegebruik zal niet stijgen.

Nog meer iemand?

Wat mij stoort is dat ik hier door sommigen als een idioot wordt neergezet.
Mijn visie is deze visie, komt niet uit de lucht vallen. Ben al heel lang bezig met allerhande.

[ Voor 27% gewijzigd door Willie Wortel op 24-10-2017 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Willy ik vind je een geweldig kleurrijk figuur vooral zo door gaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:46:

Hogere net belasting komt niet door (bevolking) groei/vooruitgang , was fout van me gezien, ik had het mis. Het energiegebruik zal niet stijgen.
Misschien wel, misschien niet, maar de wereld gaat wel sneller naar de klote met deze bevolkingsgroei.
Moet je je niks van aantrekken, men word al snel ik een hoekje geduwd als je er een andere mening op na houdt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Willie Wortel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:46:
>>Zeg het eens 3x hardop voor jezelf: DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT
Oké jij je zin, DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT, DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT, DENIAL IS NOT JUST A RIVER IN EGYPT
Ook goed.

>>Energieverbruik gaat niet explosief stijgen.
Oké jij je zin, Energieverbruik gaat niet explosief stijgen.
Ook goed.

>>de gouden jaren van salderen in ieder geval voorbij.
Oké jij je zin. PV bezitters gaan stoppen met zakken vullen.
Ook goed.

Nog meer iemand?

Mijn visie is deze visie, komt niet uit de lucht vallen. Ben al heel lang bezig met allerhande.
Hardop, voor jezelf.
Lezen is problematisch voor je.

Ik zet je niet weg als idioot vanwege het feit dat jij iets ziet in gelijkstroom.
Ik heb het helemaal niet gehad over gelijkstroom of wisselstroom.

Ik zet je weg als idioot (en zelfs dat doe ik niet), omdat je immigratie de schuld geeft van het toenemende energieverbruik. DAAR ging het mij om.
En dan nu een jankverhaal houden omdat je niet begrepen wordt?

Groei op joh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Pietervs schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:38:

Simpel feit is dat de gouden jaren van salderen in ieder geval voorbij zijn: bij veel stroomleveranciers krijg je al niet meer 1 op 1 teruggestort wat je betaalt, maar slechts een aantal centen per extra teruggeleverde KWh.
Volgens mij mogen we nog 3 jaar genieten van het salderen, dus nog 3 gouden jaren voor de boeg. Dus als een energie leverancier niet op de juiste manier de regels toepast dan is een klacht zo ingediend.
Heb je misschien hier nog een paar voorbeelden van, ben wel benieuwd wie die vele zijn....
Kan het zijn dat je twee dingen door elkaar haald?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

drielp schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 00:03:
[...]

Volgens mij mogen we nog 3 jaar genieten van het salderen, dus nog 3 gouden jaren voor de boeg. Dus als een energie leverancier niet op de juiste manier de regels toepast dan is een klacht zo ingediend.
Heb je misschien hier nog een paar voorbeelden van, ben wel benieuwd wie die vele zijn....
Kan het zijn dat je twee dingen door elkaar haald?
Het salderen blijft nog wel drie jaar bestaan, maar dat is natuurlijk te kort voor degenen die dit jaar, of de afgelopen 3 jaar geïnvesteerd hebben in zonnepanelen.
En voor het overschot (teruggeleverd minus verbruik) krijg je nu al minder bij een aantal energiebedrijven. Je betaalt 18 cent per afgenomen KWh, maar krijgt maar 11 cent terug voor dat overschot, bijvoorbeeld bij Greenchoice.
En DAT bedoelde ik vooral met "gouden jaren": de opbrengsten worden al minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De gouden jaren waren toen je nog 21 cent voor een kWh kreeg :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
>>En dan nu een jankverhaal houden omdat je niet begrepen wordt?
Je wilt je gelijk hebben, heb je gekregen en dan nu ook nog eens natrappen....

>>Groei op joh!
Gaat een beetje moeilijk gezien mijn leeftijd en horizon.

Het gaat hier al lang niet meer over het onderwerp elektra/saldering maar met opzet een persoon beschadigen, ik stop ermee.

[ Voor 18% gewijzigd door Willie Wortel op 25-10-2017 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 07:20:
De gouden jaren waren toen je nog 21 cent voor een kWh kreeg :)
Maar het ook betaalde. Als je verbruik precies afdekt met PV dan maakt het netto niet uit wat de stroomprijs is met salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Geef toe, dat had je al veel eerder moeten doen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Oxellaar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:50:
[...]

Geef toe, dat had je al veel eerder moeten doen.
Ik heb je hoog zitten met al je reactie’s en adviezen hier op Tweakers maar nu val je mij toch tegen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:12:
[...]

Ik heb je hoog zitten met al je reactie’s en adviezen hier op Tweakers maar nu val je mij toch tegen.
Sluit ik mij bij aan, @Willie Wortel heeft ook recht van spreken en echt onwaarheden vertelt hij ook niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@reneeke1970 @klump4u Waarom val ik tegen? Zeker heeft iedereen recht van spreken. Maar soms is het verstandig om te stoppen en dat deed @Willie Wortel ook. Alleen had hij dat, naar mijn mening, eerder moeten doen.
Wie er wel of niet gelijk heeft zeg ik niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:08:
@reneeke1970 @klump4u Waarom val ik tegen? Zeker heeft iedereen recht van spreken. Maar soms is het verstandig om te stoppen en dat deed @Willie Wortel ook. Alleen had hij dat, naar mijn mening, eerder moeten doen.
Wie er wel of niet gelijk heeft zeg ik niets over.
Direct niet, maar indirect wel als ie al eerder zijn mond moet houden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@reneeke1970 Het ging mij erom of het nog nut had om langer door te gaan.
Ik begin ook niet meer over het nut van een buffervat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:28:
@reneeke1970 Het ging mij erom of het nog nut had om langer door te gaan.
Ik begin ook niet meer over het nut van een buffervat ;)
Ja oke als je het zo ziet. Begreep het anders.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Erasmo schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:25:
[...]
Maar het ook betaalde. Als je verbruik precies afdekt met PV dan maakt het netto niet uit wat de stroomprijs is met salderen.
Dat lijkt me niet juist.
Je bespaart door salderen veel meer energiekosten als de elektricitetisprijs hoog is en daarom is het financieel gezien ook gunstiger om op zonnepanelen over te stappen als de elektriciteitsprijs hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TWyk schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:53:
[...]

Dat lijkt me niet juist.
Je bespaart door salderen veel meer energiekosten als de elektricitetisprijs hoog is en daarom is het financieel gezien ook gunstiger om op zonnepanelen over te stappen als de elektriciteitsprijs hoog is.
De besparing lijkt hoger maar netto maakt het niet uit.
Ik geef jou 50 bloemkolen en jij geeft mij er een week later 50 terug. Jij geeft mij 5000 bloemkolen en ik geef je een maand later weer 5000 terug. Het aantal bloemkolen wat heen en weer is gegaan is verschillend maar aan het einde van de rit hebben we allebei weer dezelfde hoeveelheid in de kelder liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Erasmo schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:20:
[...]
De besparing lijkt hoger maar netto maakt het niet uit.
Ik geef jou 50 bloemkolen en jij geeft mij er een week later 50 terug. Jij geeft mij 5000 bloemkolen en ik geef je een maand later weer 5000 terug. Het aantal bloemkolen wat heen en weer is gegaan is verschillend maar aan het einde van de rit hebben we allebei weer dezelfde hoeveelheid in de kelder liggen.
Zo werkt het dus niet precies.
Als ik 5000kwh verbruik en dat met 6000 euro aan zonnepanelen compenseer of niet dan maakt de prijs van de stroom wel degelijk uit.
Kost de stroom 18 cent dan heb ik na 10 jaar 9.000 euro aan stroom uitgegeven of 6000 euro aan zonnepanelen. De reeele besparing van de keuze voor zonnepanelen is dan 3000 euro. Bij een andere prijs voor de stroom is de besparing anders. Als de prijs onder de 12 cent zakt is het over de tienjaars periode zelfs goedkoper om geen panelen te hebben en heb ik door de aankoop van de panelen in die periode geld verloren.
Dus het maakt wel degelijk uit voor de hoeveelheid geld die ik aan het eind van een periode op de bank heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Een uiteindelijk in geld uitgedrukt besparingsrendement of niet. Dat weet je pas bij einde levensduur van je PV. Feit is dat met iedere opgewekte kWh met zonne-energie het gebruik van kolen en gas mindert en je dus bijdraagt aan de vermindering van uitstoot. Bovendien wordt in zekere mate het lokale energienet ontlast (bij beperkt aantal panelen in een wijk).

Behalve dat je maatschappelijk gewoon goed bezig bent is dit ook nog eens in lijn met de doelstellingen van de overheid en dus valt er meer te verwachten dan enkel de kale prijs als teruglevergoeding. Misschien een lager tarief van de netbeheerder of een andere compensatie. Er liggen zat alternatieven. We zullen het binnenkort horen.

Je zal er misschien niet rijk van worden maar je word er hoe dan ook een beter mens van. Wellicht denk je daar nu niet zo over maar tegen de tijd dat je op leeftijd bent of zelfs kinderen/kleinkinderen krijgt komt dat vanzelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 25-10-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
Modbreak:Op slot voor onderhoud, sommige users moeten zich schamen. Totaal niet professioneel zoals men over- en weer op elkaar reageert :N

Bij nader inzien en overleg met collega moderator blijft dit topic definitief dicht. Als het op deze manier moet, dan liever niet.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2017 09:14 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.