Markprinsen schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:25:
Het valt of staat nu des te meer bij de aanschafprijs van een PV set. Mijn directeur koopt nu (echt!) ene Trina 275 WP set voor iets van 1,66 euro incl. BTW per Wp. Lekker zelf weten maar dat had ik ook niet gedaan. Als je voor een slimme prijs veel Wp's kan neerleggen is het meestal nog wel rendabel.
vind ik echt nog wel wat prijzig om eerlijk te zijn.
(in dit voorbeeld ga ik uit van +/-5000Wp. hoe groter je kan gaan de goedkoper het word per Wp.
dit zijn verder prijzen waarvoor ik nieuw bij de groothandel kan kopen zoals een installateur dat ook kan.
als hij groter kan in kopen word het nog goedkoper, maar dat neem ik niet mee.)
paneel van rond de 275Wp is 0,48€/Wp mono fullblack of 0,42€/Wp poly. (ga even uit van canadian, maar dat is net zo duur als trina)
omvormer is rond de 0,12€/Wp (goodwe) of 0,19€/Wp (sma).
bevestiging spullen: 0,07€/Wp (clickfit evo)
divers spul is 0,04€/Wp (kabels groep meterkast etc etc..)
maakt aan materiaal kosten:
goedkoop = 0,42 + 0,12 + 0,07 + 0,04 = 0.65€/Wp
duur = 0,48 + 0,19 + 0,07 + 0,04 = 0.78€/Wp
oke dit is nog ex BTW (de BTW krijg je grote deels terug), dus van de 1,66 de BTW nog aftrekken kom je op 1,31€/Wp uit.
dus ex BTW verdiend het bedrijf een 1,31€/Wp - 0,78€/Wp = 0,53€/Wp en als het rond de 5000Wp is dan word er meer als 2500€ gerekend voor het leggen.
(daar kun je voor 2 mensen wel een hele week laten werken.
dus ze vegen het stoepje ook aan?
of hebben de panelen een gouden randje.

)
ik weet het het is een voorbeeld berekening, met veel ontbrekende factoren.
zo is een kleinere set duurder, maar een grotere nog goedkoper.
platte daken heb je duurder bevestiging materiaal nodig.
etc etc.. vele variabelen die niet in deze berekening staan.
dus een 1,31€/Wp ex BTW kan een goede prijs zijn, maar ook weer niet.
ik zelf zou niet voor 275Wp panelen gaan, die zijn best duur, panelen rond de 300Wp zijn lekkerder geprijsd.
gewoon omdat de zelfde klem(bevestiging spullen) voor de zelfde kosten 300Wp vast houd als 275Wp.
dus kunt de prijs verdelen over meer Wp.
dit is ook zo voor de installatie kosten, het kost een installateur net zo veel tijd om een 275Wp als een 300Wp te leggen.
een duurder paneel geeft dus wel een meer prijs maar dat is niet erg als je kijkt naar de prijs in €/Wp.
T-MOB schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:40:
Op het gezwalk is wel wat aan te merken. Kamp had nooit verlenging van de saldeerregeling moeten aankondigen en de beslissing aan het nieuwe kabinet moeten laten. Dat de regeling op de schop gaat vind ik helemaal niet zo gek - ondanks dat het mij waarschijnlijk geld gaat kosten. Een neveneffect van de salderingsregeling is namelijk dat het de prikkel wegneemt om eigen opwek direct te verbruiken.
ach wel nee dat is helemaal het probleem niet.
stel dat je zelfbouwer bent met een perfect dak voor 5000Wp.
dan kun je dat dus doen voor 0.65€/Wp (zie berekening boven.).
1 Wp kan dan 1kWh per jaar doen.
1 kWh is nu een +/-0,19€
dus 0,65€/Wp / 0,19€ = 3,4 jaar TVT.
tja dat is wel erg snel geld verdienen.
(we moeten ook oppassen dat we hier geen Griekenland worden met domme idiote subsidies die het land geen goed doet, of kijk eens naar België ook zo een slecht voorbeeld van slechte subsidiëring)
nu wil de regering dat liever steken in grote projecten, zoals windmolens.
(een windmolen is vele malen effectiever als PV, geloof toch niet die domme verhalen dat het niet zo is.
zelfs de VVD heeft dit al door.
dat is allang achter haalt, windmolens zijn zoveel goedkoper geworden en leveren zo veel mee op per € geïnstalleerd vermogen. eigenlijk is alleen nog de vergunning en regeltjes de duurste kosten, ook financiering is een flinke hap.
vergunning is gewoon lastig omdat niemand zo toren in zijn achter tuin wil.(wat ik ook wel een beetje snap.))
maar wat de meeste hier nog niet begrijpen, nu heb je salderen.
dan krijg je met een 5000Wp er een 0,19*5000= 950€ per jaar voor.
dus je krijgt de elektra prijs +/-0,05€ + ODE € 0,0074 + EB € 0,1013 + 21%BTW = +/- 0,19€ per kWh
bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
maar nu gaan we straks waarschijnlijk de ODE niet meer krijgen.
ook krijgen we straks minder EB, hoeveel ? weten we niet, maar als voorbeeld ga ik even uit van 50%.
dan krijgen we straks dus:
+/-0,05€ + EB € 0,1013 + 21%BTW = +/- 0,12€ per kWh
maar een normaal huishouden gebruikt als snel 20% van de stroom zelf (zonder accu).
(je voert in voor de meter, dus een gedeelte gebruik je zelf en word niet gemeten door de meter.
dus dat is na afschaffen van salderen nog steeds +/-0,19€ waard.)
dus grof weg krijg je dan 0,13€/kWh.
neem ik dan de goedkope zelf bouwer er bij, dan kom ik op.
dus 0,65€/Wp / 0,13€ = 5 jaar TVT.
pfoe pfoe (sarcastisch lol) wat een grote langere TVT.
ik vind een TVT van 10 jaar eigenlijk de max, maar daar kun je met 0,13€/kWh nog veel mee doen.
al dat gepiep en gezeur over wegvallen van salderen.
ik vind het allemaal wel mee vallen, die 50% is maar een gok, dat kan ook 75% gaan worden, wie weet.
of zelfs nog jaren een 100% EB, maar geen ODE (is toch niet veel).
dat kan allemaal heel erg mee gaan vallen.
maar ook het weg vallen van de kolenfooi, dat kan ook wel een erg leuk zijn.
overproductie gaat dan lonen en vet ook.
ja, persoonlijk ben ik ook niet blij met het wegvallen van salderen.
maar heb genoeg relevatie vermogen, dat ik er niet over ga zeuren.
ik vind het geen dieven, ik snap heel goed waarom ze dit willen, en mischien word ik straks wel voorstander als er meer duidelijk word.
(ik twijfel ook, maar angst is een slechte raadgever, dus ik wil er ook niet bang voor zijn.

)
maar wat mijn veel harder raakt als heel het salderings-verhaal.
de heffings-korting, gaat 51€ ex BTW omlaag.
dit geeft mij een 61€ minder korting op de rekening en raakt mij veel harder.
en waarschijnlijk gaat dat al komend jaar gebeuren.
maar daar piept hier niemand over.
(nu moet je dan wel weten dat ik maar +/-30€ per maand betaal voor mijn elektra en gas, dus dat is voor mij 2 maanden extra betalen, slik.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)