Regeerakkoord: 'In 2020 al alternatief voor saldering'

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 28.863 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

klump4u schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:01:
[...]

Dan zul je toch veel electriciteit moeten inkopen die duurder is als wat je er voor krijgt van je buren.
Maar ik krijg ook meer voor mijn opgewekte kWh die ik anders voor bijna niets aan het net lever.
Eventueel afstemming op verbruik door de extra 2 daken.

Maar ik geef toe, het is in de zomer niet makkelijk zonder teruglevering, maar schakelen van de boilers naar overdag scheelt al weer iets. Een steca solarix is ook een oplossing.
Mooiste is een e-auto die ook kan leveren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Iemand het blog van Vandebron over de afschaffing van de saldering al gelezen? Beetje nuance i.p.v. "Die dieven!%@" mag ook wel eens.

https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Willie Wortel schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:05:
[...]

Ja zeker, en ik heb opnieuw opgemerkt dat deze regering als beleidsmaker een heel onbetrouwbare "partner" is en wil je toch niet onder "vrienden" in je telefoon klapper hebben.
Hebben we deze regering al eens eerder gehad dan :?
Je maakt mij niet wijs dat je zegt zo van hoera dat het salderen de prullenbak in gaat, lekker dat ik meer ga betalen.
Vertel, jij weet dus al wat het definitieve alternatief wordt?
...kijkt de regering eens vooruit, is het wéér niet goed...
In mijn postgeschiedenis is te lezen dat ik nooit onverdeeld voorstander van salderen ben geweest. Tot ik het alternatief weet, ben ik neutraal met mogelijkheid tot hoera of niet.
Nederland heeft mijn extra geld nodig, ik geef het graag, de belastingen in Nederland zijn al lekker laag, dit kan er wel bij.
Salderen maakt van een zonnepaneel de ultieme aflaat voor verspilling. Mee eens?
Een euro in een grote windmolen steken levert meer groene energie op dan een euro in PV. Mee eens?
Ben van alles aan het verzinnen om de toekomstige "nieuwe diefstal" ongedaan te maken.
Geen commentaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@AUijtdehaag Nu is de bijpassende v2g laadpaal nog duurder dan de auto ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien toch maar een klein windmolentje op de schoorsteen dan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:46:
Waarom klein ?
Al geeft dat weer schaduw natuurlijk. ;)

Nissan leaf ....... serieus? Nee sorry, zo'n lelijk ding wil ik niet in gezien worden, dan reken ik wel wat MWh af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Ik zit nu wat te lezen en herinnerde me ooit een bewering dat 50 tot 60 procent van de opgewekte energie verloren gaat in het net... Weet iemand daar meer over? Ik vind het verdomd veel maar kan nergebs een bron vinden.
AUijtdehaag schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:46:
Wind heeft een belabberd rendement volgens mij, of weet jij molentjes die bij lage snelheden wat nuttigs doen?

[ Voor 40% gewijzigd door Nox op 15-10-2017 11:53 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:51:
[...]

Waarom klein ?
Al geeft dat weer schaduw natuurlijk. ;)

Nissan leaf ....... serieus? Nee sorry, zo'n lelijk ding wil ik niet in gezien worden, dan reken ik wel wat MWh af.
Generatormotor eraan en draaien maar
https://www.ventilatielan...entilatoren-savonius.html
Voldoende voor het sluipverbruik af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:00:
[...]

Generatormotor eraan en draaien maar
https://www.ventilatielan...entilatoren-savonius.html
Voldoende voor het sluipverbruik af te dekken.
Beter kant en klaar voor het zelfde geld

https://pulsar.ebay.de/pl...Sj5bUnI2qFlNDZF0%3D%22%7D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

antonboonstra schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:25:
Iemand het blog van Vandebron over de afschaffing van de saldering al gelezen? Beetje nuance i.p.v. "Die dieven!%@" mag ook wel eens.

Er zijn ook mensen die panelen hebben aangeschaft met de gedachte ("belofte") dat de saldering tot 2023 ongemoeid bleef en daarop de beslissing genomen om te investeren in panelen, nu blijkt dat dit eerder op de schop gaat en omdat niet bekend is wat er voor in de plaats komt worden veel mensen onzeker of ze er in hun ogen wel goed aan gedaan hebben. Dan vind ik de term "Die dieven" zeker begrijpelijk.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

antonboonstra schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:25:

Niet alles is waar wat je op i-net leest, weten hun al wat het word dan? Het blijft gissen tot 2019 gok ik.

Maar dan lees ik dit
Doordat er vanaf 2020 geld overblijft, kan dat weer worden ingezet om, bijvoorbeeld, huizen te verduurzamen voor gezinnen die niet genoeg middelen óf een ongeschikt dak hebben voor zonnepanelen.

M.a.w
Lekker geleefd, al het geld uitgegeven en dan mag jij en ik betalen voor het verduurzamen van hun rekening.....hmm, wie heeft mij geholpen in 2012?
Ik heb als alleen verdiener ook even moeten billenknijpen om wat serieus op dak te krijgen, je kan er ook wat moeite voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
klump4u schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:16:
[...]

Er zijn ook mensen die panelen hebben aangeschaft met de gedachte ("belofte") dat de saldering tot 2023 ongemoeid bleef en daarop de beslissing genomen om te investeren in panelen,
Dat kan niet. Slechts een maand geleden deed Kamp de toezegging dat het tot 2023 verzekerd zou zijn. Tot die tijd was 2020 het leidende jaartal.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Nox Je vindt geen bron, omdat het onzin is.
De zoekterm is 'netverliezen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

wellicht een kleine heads up ivm de ferraris meter.

In 'onze' wijk weet ik vrij zeker dat de netbeheerder dit als volgt heeft opgelost ,van toepassing voor mensen met een dubbel tarief meter.

Op enig moment werd het omschakel signaal gewoon niet meer mee verzonden. Iedereen bleef dus vastzitten op dagtarief. Oplossing > iedereen een slimme meter of structureel te veel betalen. Het argument fix dan de omschakeling weer werkend werd afgedaan dat het een meter probleem zou zijn, die was dus stuk (spontaan bij iedereen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Ray schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:58:
wellicht een kleine heads up ivm de ferraris meter.

In 'onze' wijk weet ik vrij zeker dat de netbeheerder dit als volgt heeft opgelost ,van toepassing voor mensen met een dubbel tarief meter.

Op enig moment werd het omschakel signaal gewoon niet meer mee verzonden. Iedereen bleef dus vastzitten op dagtarief. Oplossing > iedereen een slimme meter of structureel te veel betalen. Het argument fix dan de omschakeling weer werkend werd afgedaan dat het een meter probleem zou zijn, die was dus stuk (spontaan bij iedereen...)
Dat boeit de zonnepaneel bezitters natuurlijk niets. Dat blijft het zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Rol-Co schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:41:
[...]
Niet alles is waar wat je op i-net leest, weten hun al wat het word dan? Het blijft gissen tot 2019 gok ik.
De regeling heeft als uitgangspunt het voorstel van de NVDE http://www.nvde.nl/nvde-k...-voor-salderingsregeling/ en er zal een zachte overgang komen, juist om de onrust in de markt te voorkomen. Ook met de nieuwe regeling moet een terugverdientijd van rond de 7 jaar jaar mogelijk blijven.
Maar dan lees ik dit
Doordat er vanaf 2020 geld overblijft, kan dat weer worden ingezet om, bijvoorbeeld, huizen te verduurzamen voor gezinnen die niet genoeg middelen óf een ongeschikt dak hebben voor zonnepanelen.
M.a.w
Lekker geleefd, al het geld uitgegeven en dan mag jij en ik betalen voor het verduurzamen van hun rekening.....hmm, wie heeft mij geholpen in 2012?
Ja... laten we mensen die hun zonnepanelen allang hebben terugverdiend nog maar eens extra geld blijven geven tot in de eeuwigheid, zodat in ieder geval niemand anders de kans krijgt om mee te helpen aan de verduurzaming.
Ik heb als alleen verdiener ook even moeten billenknijpen om wat serieus op dak te krijgen, je kan er ook wat moeite voor doen.
Jij hebt inderdaad een flinke investering moeten doen, maar je hebt ook 8 jaar kunnen profiteren van de salderingsregeling. En ook na 2020 is je stroom nog genoeg waard, alleen wordt het 'oversubsidiëren' voorkomen. Als je een overschot aan zonnestroom hebt, wordt de nieuwe regeling zelfs nog interessanter!

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gunner schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:46:
[...]

Dat kan niet. Slechts een maand geleden deed Kamp de toezegging dat het tot 2023 verzekerd zou zijn. Tot die tijd was 2020 het leidende jaartal.
Waarom niet? Tot 2023 is ruim 5 jaar zekerheid, tot 2020 is nog maar ruim 2 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

antonboonstra schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:03:
[...]

De regeling heeft als uitgangspunt het voorstel van de NVDE http://www.nvde.nl/nvde-k...-voor-salderingsregeling/ en er zal een zachte overgang komen, juist om de onrust in de markt te voorkomen. Ook met de nieuwe regeling moet een terugverdientijd van rond de 7 jaar jaar mogelijk blijven.

[...]

Ja... laten we mensen die hun zonnepanelen allang hebben terugverdiend nog maar eens extra geld blijven geven tot in de eeuwigheid, zodat in ieder geval niemand anders de kans krijgt om mee te helpen aan de verduurzaming.

[...]

Jij hebt inderdaad een flinke investering moeten doen, maar je hebt ook 8 jaar kunnen profiteren van de salderingsregeling. En ook na 2020 is je stroom nog genoeg waard, alleen wordt het 'oversubsidiëren' voorkomen. Als je een overschot aan zonnestroom hebt, wordt de nieuwe regeling zelfs nog interessanter!
Een zachte overgang is nodig, het zijn namelijk moment opnamen, iedereen heeft zijn panelen aangeschaft in andere tijden, 3,- per Wp, met en zonder subsidie, dus dat moet wel om geen scheve gezichten te krijgen.

Geld geven klinkt een beetje vreemd in de oren vind ik....jij niet? Ik heb een investering gedaan waardoor ik gedeeltelijk mijn eigen stroom opwek, wat over blijft reken ik gewoon af. Wat heb ik dan gekregen?
Iedereen met een dak kan dit doen, alleen diegene die de financiele middelen niet (meer) hebben krijgen wat straks, en dat hebben jij en ik betaald van onze investering.

Ik heb 8 jaar kunnen "gebruiken" van de saldering inderdaad, profiteren vind ik een raar woord, ik heb die regel niet verzonnen of om gevraagd, dus reken mij er ook niet op af.
Al met al als ik kijk wat ik per jaar saldeer is dat hooguit 400 kWh, mede door de fararris meter die automatisch saldeert.

Maar goed, jij en ik, die het risico genomen hebben om duizenden euro's te investeren in zelf energie opwekken worden gestraft, terwijl pietje die niks gedaan hebt straks gratis geholpen word, als we het dan toch over ongelijkheid hebben......

Schrap eerst al die subsidie's en btw teruggave maar, zeer fraude gevoelig en komt vaak op verkeerde plekken terrecht of plekken waar het rendement nihill is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07 11:19
reneeke1970 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Dan ben je nog steeds oneerlijk het net aan het belasten........
Of het moet binnen kleine afstand plaats vinden. Maar hier in de wijk is niet veel te delen, ik zie heel veel PV om me heen in de nieuw bouw.
Dat van het net oneerlijk belasten moet je bij gelegenheid maar eens uitleggen. Zoals iedereen betalen PV bezitters gewoon voor het gebruik van het net., dat overigens van onze eigen belastingcenten is aangelegd. Iedereen is/was zogezegd eigenaar en dat zijn al heel veel mensen vergeten.

Maar even ontopic: ik ben wel benieuwd wat het gaat worden. Ik zit nog te twijfelen om het dak-deel op NW ook nog vol te leggen. Nu krijg ik ongeveer 7 ct/kWh, en dat is niet echt rendabel. Maar het PV virus blijkt hardnekkig.
Als het meer wordt dan die 7 ct, dan wordt het al een stukje sneller interessant om echt alle beschikbare dakoppervlakten vol te gooien. J bent dan ook af van de willekeur van energie leveranciers, een wettelijke regeling is toch beter.

Ik vrees wel dat voor mij het energie 0 rekening verhaal niet meer op gaat, maar mensen zonder PV zijn altijd slechter af.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50
antonboonstra schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:03:
[...]
Ik ben ingestapt op TVT van 10 jaar, bij gelijk blijvende prijs per kWh
De kWh prijs is sindsdien met ~20% gedaald, dus mijn TVT is opgelopen en via vermeden uitgave nog lang niet terug in 2020.
Ik ben benieuwd wat eerste bereikt wordt de TVT of nieuwe omvormers.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
drielp schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:03:
[...]

Dat van het net oneerlijk belasten moet je bij gelegenheid maar eens uitleggen. Zoals iedereen betalen PV bezitters gewoon voor het gebruik van het net., dat overigens van onze eigen belastingcenten is aangelegd. Iedereen is/was zogezegd eigenaar en dat zijn al heel veel mensen vergeten.

Maar even ontopic: ik ben wel benieuwd wat het gaat worden. Ik zit nog te twijfelen om het dak-deel op NW ook nog vol te leggen. Nu krijg ik ongeveer 7 ct/kWh, en dat is niet echt rendabel. Maar het PV virus blijkt hardnekkig.
Als het meer wordt dan die 7 ct, dan wordt het al een stukje sneller interessant om echt alle beschikbare dakoppervlakten vol te gooien. J bent dan ook af van de willekeur van energie leveranciers, een wettelijke regeling is toch beter.

Ik vrees wel dat voor mij het energie 0 rekening verhaal niet meer op gaat, maar mensen zonder PV zijn altijd slechter af.
Word het niet tijd om over te stappen? Ik krijg 12 cent.
Waarom oneerlijk? Nou er vanuit gaande dat we wel terecht betalen voor het gebruik van het netwerk, want anders word het moeilijke discussie, is het realistisch gezien niet eerlijk dat een niet PV eigenaar wel belasting betaald en dat een wel PV eigenaar het kwijt word gescholden. Wij gebruiken het net zelfs intensiever, eerst erin en dan weer eruit. Een gratis accu dus. Dat is oneerlijk.
Maar........ Ik vind ook dat iemand die wel iets voor milieu doet ook beloond moet worden, als dit een apart feed in tarief word vind ik het prima. Dan zouden zelfs de grote terug lever installaties beter beloond kunnen worden dan de slechts half volle daken.
Hoe groter de investering, hoe groter de milieu winst en hoe beter voor de portemonnee. Wel zo eerlijk toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er is niemand die investeert in kosten maken en risico nemen zonder rendement verwachting. Niemand!

Kosten op termijn: Wat dacht je van de omvormer.........die gaat geen panelen afschrijf termijn mee,.......weleens aan gedacht? Een SMA is redelijk aan de prijs (1000+ euro)..... ik als profiteur..... :) leuk leuk leuk.

Ik heb 5 jaar de panelen op mijn dak, nog 2400 euro te gaan voordat ik ook maar kan zeggen dat ik 1 euro heb "geprofiteerd". 8) Correctie 2950 euro, de groepenkast moest aangepast worden.

Je zou wel gek zijn als je nu nog investeert in zonnepanelen. !.....rendement....welk rendement.

[ Voor 89% gewijzigd door Willie Wortel op 15-10-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

Willie Wortel schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:15:
Ik heb 5 jaar de panelen op mijn dak, nog 2400 euro te gaan voordat ik ook maar kan zeggen dat ik 1 euro heb "geprofiteerd". 8) Correctie 2950 euro, de groepenkast moest aangepast worden.
Ik heb nu ook 5 jaar (jan 2013) de panelen op het dak, ik heb de kosten er al uit............
Wat heb jij voor exotisch spul liggen?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
MieJuul schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:22:
[...]

Ik heb nu ook 5 jaar (jan 2013) de panelen op het dak, ik heb de kosten er al uit............
Wat heb jij voor exotisch spul liggen?
Geen subsidie, geen BTW teruggave, ferraris die niet terug draaide, defect paneel.. failliet bedrijf waar ik gekocht heb (dus zelf betaald), omruil omvormer (oude verkocht, nieuwe gekocht,...laat je geld mee). Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Ik had eerst 8 panelen, later 12 voor de duidelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 15-10-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:34:
[...]

Waarom oneerlijk? Nou er vanuit gaande dat we wel terecht betalen voor het gebruik van het netwerk, want anders word het moeilijke discussie, is het realistisch gezien niet eerlijk dat een niet PV eigenaar wel belasting betaald en dat een wel PV eigenaar het kwijt word gescholden. Wij gebruiken het net zelfs intensiever, eerst erin en dan weer eruit. Een gratis accu dus.
Even kijken of ik het goed begrijp. :) ik vind dit altijd een beetje klinken of een pv er belasting onduikt.

Een niet pv eigenaar betaald belasting over zijn afgenomen stroom. Check
Ik betaal ook belasting over mijn afgenomen stroom, maar vanwege salderen krijg ik dat ook weer terug. Check
Mijn opgewekte kWh overdag gaat naar de buurt, leen / lever ik aan de energiemaatschappij, dat doe ik gratis, als ik die kWh later weer ophaal betaal ik de volle mep icl belasting.

Ik blijf het vreemd vinden dat er zo'n probleem over gemaakt word, rijk word je er niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

Willie Wortel schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:34:
[...]

Geen subsidie, geen BTW teruggave, ferraris die niet terug draaide, defect paneel.. failliet bedrijf waar ik gekocht heb (dus zelf betaald), omruil omvormer (oude verkocht, nieuwe gekocht,...laat je geld mee). Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Ik had eerst 8 panelen, later 12 voor de duidelijkheid.
Tsja, das inderdaad een gevalletje vette pech, wet van Murphy.

Meterkast/elektra heb ik zelf gedaan, montage op het dak ook.
Materialen heb ik zelf bij elkaar gezocht.
Geen btw teruggave, wel een beetje subsidie.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:48:
[...]

Even kijken of ik het goed begrijp. :) ik vind dit altijd een beetje klinken of een pv er belasting onduikt.

Een niet pv eigenaar betaald belasting over zijn afgenomen stroom. Check
Ik betaal ook belasting over mijn afgenomen stroom, maar vanwege salderen krijg ik dat ook weer terug. Check
Mijn opgewekte kWh overdag gaat naar de buurt, leen / lever ik aan de energiemaatschappij, dat doe ik gratis, als ik die kWh later weer ophaal betaal ik de volle mep icl belasting.

Ik blijf het vreemd vinden dat er zo'n probleem over gemaakt word, rijk word je er niet van.
Ontduiken is een groot woord, maar wees eerlijk als je het realistisch bekijkt klopt de indeling niet van wie de lasten betaald. Als je buren ook voorzien zijn van stroom moet het ook een keer de wijk uit tenslotte.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:59:
[...]

Ontduiken is een groot woord, maar wees eerlijk als je het realistisch bekijkt klopt de indeling niet van wie de lasten betaald. Als je buren ook voorzien zijn van stroom moet het ook een keer de wijk uit tenslotte.
Eerlijk? Nee, niet echt.

De wijk uit ga jij niet redden hoor, of er moet belachelijk veel pv in je wijk zijn.

Maar goed, je levert het net in en je wijkbewoners verbruiken die bijv 1 kWh maar die heeft de netbeheerder nooit geleverd, toch betalen ze er voor 0,18 incl btw alles.
Mijn meter is 1 kWh achteruit gelopen en in de avond verbruik ik die weer, netbeheerder levert die 1 kWh aan mij waar hij die overdag niet hoefde te leveren.
Wie word er dan echt slechter van of beter? Waarom zou ik dan btw moeten betalen over die 1 kWh? Transportkosten zou ik nog logisch vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:55:
[...]

Transportkosten zou ik nog logisch vinden.
Ook niet, de energie maatschappij hoeft minder "werk" te verrichten, immers d'r eigen voorziening hoeft niet te draaien en transport elektra van huis a naar huis b doet de natuur geheel gratis voor je daar komt geen techniek bij kijken en ook geen slijtage.

daarnaast, het Electra net is van de burger, deze heeft het net gemaakt/betaald met bloed zweet en tranen.

Nee, Den Haag heeft een nieuw manier van harken ontdekt, ze doen een Halsemaatje. Vroeger met de Ferraris toen er nog geen sprake was van een slimme meter hadden mensen al panelen op het dak.

-----------------------------
En oftopic:
Het is maar hoe je nieuws en veranderingen brengt, het is maar wat je belangrijk vindt (iemand die al veel heeft meer geven of degene die weinig heeft minder geven, zo is Nederland geworden):

Grote kop: Lager belastingtarief 5,4 miljoen werkenden.

bijregel: Circa 2,1 miljoen mensen met een baan gaan een iets hoger tarief betalen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

zo zie ik ook afschaffen saldering. Ik de sjorus en de rekening en de andere partij de sangria en slingers.

[ Voor 28% gewijzigd door Willie Wortel op 16-10-2017 07:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:10
En als straks je hele straat panelen heeft en de wijk/straat trafo het overdag niet aankan omdat de trafo niet automatisch kan regelen? Ook dat hoort bij het transport. Ik vind het niet geheel onlogisch dat we daar als PV bezitter niet gratis gebruik van mogen maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Willie Wortel schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 07:34:
[...]
En oftopic:
Het is maar hoe je nieuws en veranderingen brengt, het is maar wat je belangrijk vindt (iemand die al veel heeft meer geven of degene die weinig heeft minder geven, zo is Nederland geworden):
Ja, want huursubsidie en andere kortingen voor mensen die minder verdienen die komen uit de lucht vallen? Heerlijk, die ongenuanceerde one-lines. Een specifieke partij is er groot mee geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:14:
[...]

Ja, want huursubsidie en andere kortingen voor mensen die minder verdienen die komen uit de lucht vallen? Heerlijk, die ongenuanceerde one-lines. Een specifieke partij is er groot mee geworden.
Was het nou salderen waar we het over hadden of word het anti VVD campagne?
Klaag dan even bij je mede Nederlanders, gros van nl heeft op die malloten gestemd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-07 21:45
janne_nl schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:02:
En als straks je hele straat panelen heeft en de wijk/straat trafo het overdag niet aankan omdat de trafo niet automatisch kan regelen? Ook dat hoort bij het transport. Ik vind het niet geheel onlogisch dat we daar als PV bezitter niet gratis gebruik van mogen maken
Klopt. Dit gaat in de toekomst een technisch probleem worden als je deze energie niet in de wijk kwijt kan.
Er zal een vorm van centrale en decentrale energieopslag moeten komen die productie en afneempieken kan opvangen. Daar komt de wijkaccu of de elektrische auto om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:20:
[...]

Klaag dan even bij je mede Nederlanders, gros van nl heeft op die malloten gestemd.
Te offtopic inderdaad. Overigens doelde ik niet op de VVD :P Ik bedoelde juist een tegengeluid tegen de door Willie Wortel geuitte one-liners. Anyway, offtopic dus.

[ Voor 12% gewijzigd door EddoH op 16-10-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Gecko123 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:25:
[...]

Klopt. Dit gaat in de toekomst een technisch probleem worden als je deze energie niet in de wijk kwijt kan.
Er zal een vorm van centrale en decentrale energieopslag moeten komen die productie en afneempieken kan opvangen. Daar komt de wijkaccu of de elektrische auto om de hoek kijken.
Dat, of duurdere trafo's die wel automatisch kunnen regelen op die plaatsen waar dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-07 09:22
@EddoH Ik gok dat je op de andere partij met 2 V's in de naam doelde, met maar 1 lid. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07 11:19
janne_nl schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:02:
Wanneer is straks? Volgend week/maand/jaar? Of over een tiental jaren?
En nogmaals, ook pv bezitters betalen voor het net. Je maakt nogal een punt van een niet bestaand probleem...

En als dan eindelijk alle beschikbare daken vol liggen en de stroom de wijk niet uit kan dan gaat de spanning omhoog. En dan gaan vanzelf een aantal omvormers van het net af, geen probleem dus.....

Maar zover is het nog lang niet, of wel?

[ Voor 18% gewijzigd door drielp op 16-10-2017 18:15 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
>>Klopt. Dit gaat in de toekomst een technisch probleem worden als je deze energie niet in de wijk kwijt kan.

Op termijn zal het gehele net op de schop moeten en dat is niet de "schuld" van de pv bezitter maar het meer en meer overschakelen op c.q. afhankelijk worden van elektra. Het huidige net is niet berekend op massa elektrisch koken, airco's, warmtepompen elektrische auto's etc. Wel eens iemand over gehoord?

Wist je dat zonnepanelen een zegen zijn voor de elektra leveranciers, met de huidige afname ontstaat er zeker in de zomer een warmteprobleem (trafo's genereren enorm veel warmte) en kabels hebben meer weerstand. dit probleem wordt verminderd door levering.

En idd, de zonnepanelen gaan off-line bij een te hoge net spanning. De levering wordt gestaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 16-10-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Niet alleen in de toekomst. In Groningen zijn heel veel panelen gekocht met de compensatie voor de aardbevingsschade. In sommige wijken heeft dat het geschetste probleem veroorzaakt.

En @drielp zoals je gelezen hebt ben ik niet degene die het probleem maakt, maar reageer ik daar net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:08:
>>Klopt. Dit gaat in de toekomst een technisch probleem worden als je deze energie niet in de wijk kwijt kan.

Op termijn zal het gehele net op de schop moeten en dat is niet de "schuld" van de pv bezitter maar het meer en meer overschakelen op c.q. afhankelijk worden van elektra. Het huidige net is niet berekend op massa elektrisch koken, airco's, warmtepompen elektrische auto's etc. Wel eens iemand over gehoord?

Wist je dat zonnepanelen een zegen zijn voor de elektra leveranciers, met de huidige afname ontstaat er zeker in de zomer een warmteprobleem (trafo's genereren enorm veel warmte) en kabels hebben meer weerstand. dit probleem wordt verminderd door levering.

En idd, de zonnepanelen gaan off-line bij een te hoge net spanning. De levering wordt gestaakt.
Hoge spanning zie ik hier niet, hooguit 226.
PV een zege, hmm.... Als ik rond me heen kijk betwijfel ik dat, ongeveer 200 nieuwbouw met 6 epc panelen, en een uitbreiding naar totaal 70 nom huizen met ongeveer 20/25 panelen op dak.
Dan komt daar van de zomer mijn 160 kWh per dag bij dus of enexis écht blij is dat weet ik niet hoor. Gelukkig signaleer ik nog weinig EV.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

janne_nl schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:35:
Niet alleen in de toekomst. In Groningen zijn heel veel panelen gekocht met de compensatie voor de aardbevingsschade. In sommige wijken heeft dat het geschetste probleem veroorzaakt.

En @drielp zoals je gelezen hebt ben ik niet degene die het probleem maakt, maar reageer ik daar net op.
Klopt, heb ik ook ergens voorbij zien komen, maar groningen is dun bevolkt tov de (bijv) randstad.
Ik zit hier in een wijk met 3600 woningen, en als ik goed zoek hebben 10-15 daken wat panelen, niet vol maar een aantal.
3600 x 20W (internet router) is al 72000W aan router verbruik :) denk je echt dat de daken panelen een probleem worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Klopt, ik maak me daar hier ook niet druk om.

Maar die 3600 woningen zitten niet op 1 10kv trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

janne_nl schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:51:
Klopt, ik maak me daar hier ook niet druk om.

Maar die 3600 woningen zitten niet op 1 10kv trafo.
Nee vast niet
Maar ik probeer aan te geven dat het echt grootschalig is kwa energie opzet en de pv op de daken niet meer is als een flinke magnetron of oven aanzetten.
Kortom, zolang we nog niet op de helft van de 3600 woningen met pv zitten is er vast niks aan de hand.

Zou dat nergens te zien zijn wat de netbelasting is in een stad, en dan is gouda nog maar een kleintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
reneeke1970 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:20:
[...]

Punt is alleen dat dit nergens in de verkiezingsblaadjes stond of in de campagne genoemd werd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:38:
[...]

Hoge spanning zie ik hier niet, hooguit 226.
PV een zege, hmm.... Als ik rond me heen kijk betwijfel ik dat, ongeveer 200 nieuwbouw met 6 epc panelen, en een uitbreiding naar totaal 70 nom huizen met ongeveer 20/25 panelen op dak.
Dan komt daar van de zomer mijn 160 kWh per dag bij dus of enexis écht blij is dat weet ik niet hoor. Gelukkig signaleer ik nog weinig EV.......
226.....Dan heb je nog even te gaan: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TTAKZTZIfYd6DqA6FvR8zm7E/full.jpg
bron:
https://www.sma-benelux.c...-te-hoge-netspanning.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 08:37

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier komt het voltage van mijn omvormer thuis regelmatig ruim boven de 240V.
Je ziet het voltage stijgen met zonnig (en piekerig) weer, scheelt regelmatig 10V overdag.

Onze wijk is van begin jaren 90, maar inmiddels tientallen huizen vlakbij met het dak vol met panelen...

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:30:
Hier komt het voltage van mijn omvormer thuis regelmatig ruim boven de 240V.
Je ziet het voltage stijgen met zonnig (en piekerig) weer, scheelt regelmatig 10V overdag.

Onze wijk is van begin jaren 90, maar inmiddels tientallen huizen vlakbij met het dak vol met panelen...
Mijn wijk is van 1800 ,ouderwetse degelijkheid haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:50:
[...]

Mijn wijk is van 1800 ,ouderwetse degelijkheid haha
Bovengrondse bekabeling? Beter gekoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is dan van voor het openbare gasnet, elektrische boilers waren daarvoor in? In mijn oude ouderlijk huis hadden we geen gas maar olie en hout. Dat is later wel gas geworden, maar een 200L boiler in de trapkast hing er nog voor het warme water. Daar hadden we dus ook een knappe elektra aansluiting voor, dat was makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:52:
[...]

Bovengrondse bekabeling? Beter gekoeld ;)
Op een foto van 1903 staat wel een tram baantje maar naar de fabrieken bungelen geen kabels. Waren veel leer fabrieken en dergelijke.
Staat op 200 meter een trafo huis van 5×5 meter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:29
klump4u schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:16:
[...]

Er zijn ook mensen die panelen hebben aangeschaft met de gedachte ("belofte") dat de saldering tot 2023 ongemoeid bleef en daarop de beslissing genomen om te investeren in panelen, nu blijkt dat dit eerder op de schop gaat en omdat niet bekend is wat er voor in de plaats komt worden veel mensen onzeker of ze er in hun ogen wel goed aan gedaan hebben. Dan vind ik de term "Die dieven" zeker begrijpelijk.
En ik vind het zo typisch dat er direct zoveel tekst en meningen geventileerd worden terwijl niet eens duidelijk is hoe het alternatief eruit gaat zien. Dat bedoel ik met domme reacties.

Maar neem gerust aan dat investeren in PV zinvol is. En blijft. En ga dus niet zo janken.

Nederland heeft alle vormen van duurzame energie keihard nodig en men heeft al eerder aangegeven dat er een overgangsregeling komt.

Maar speculeer gerust verder ik haak hier af.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Knowbody schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:19:
[...]

En ik vind het zo typisch dat er direct zoveel tekst en meningen geventileerd worden terwijl niet eens duidelijk is hoe het alternatief eruit gaat zien. Dat bedoel ik met domme reacties.

Maar neem gerust aan dat investeren in PV zinvol is. En blijft. En ga dus niet zo janken.

Nederland heeft alle vormen van duurzame energie keihard nodig en men heeft al eerder aangegeven dat er een overgangsregeling komt.

Nee die reactie van jou is bijdehand en zinvol en helpt bij het vormen van een beeld.

>>Nederland heeft alle vormen van duurzame energie keihard nodig

En daarom creëren ze onrust, van mijn part steken ze die centen in d'r reet maar daar gaat het hier niet om.

Laat andere Tweakers in d'r waarde en heb je niks te melden doe dat dan ook niet. Een goeiedag nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 17-10-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-07 13:33

CodeIT

Code IT

[...]

En ik vind het vrij typisch dat iemand het niet raar vindt dat er onduidelijkheid gecreëerd is door de regeling op de schop te nemen terwijl er juist een harde afspraak is gemaakt. De overheid blijkt gewoon een onbetrouwbare partner te zijn door binnen een half jaar van beleid te wijzigen/onduidelijkheid te scheppen. Precies wat we niet nodig hebben als we burgers hun spaargeld in duurzame energie willen stoppen..
Maar neem gerust aan dat investeren in PV zinvol is
En dat is dus een aanname waar ik niet in mee ga zolang ik niet weet wat de nieuwe subsidie inhoudt. Ik wacht met mijn uitbreiding tot er meer duidelijkheid is. Als salderen was gebleven tot 2023, zoals afgesproken, had ik dit najaar mijn set uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Het valt of staat nu des te meer bij de aanschafprijs van een PV set. Kennis van mij koopt nu (echt!) ene Trina 275 WP set voor iets van 1,66 euro incl. BTW per Wp. Lekker zelf weten maar dat had ik ook niet gedaan. Als je voor een slimme prijs veel Wp's kan neerleggen is het meestal nog wel rendabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Markprinsen op 17-10-2017 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42
Op het gezwalk is wel wat aan te merken. Kamp had nooit verlenging van de saldeerregeling moeten aankondigen en de beslissing aan het nieuwe kabinet moeten laten. Dat de regeling op de schop gaat vind ik helemaal niet zo gek - ondanks dat het mij waarschijnlijk geld gaat kosten. Een neveneffect van de salderingsregeling is namelijk dat het de prikkel wegneemt om eigen opwek direct te verbruiken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Laten we het hier over het beleid hebben en de hypotheses en plannen hier doen:
Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt"
En over het beleid zijn al veel zinnige dingen gezegd, maar laat ik deze actuele post uit 2016 nog even boven water halen:
Sjuppie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Markprinsen schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:25:
Het valt of staat nu des te meer bij de aanschafprijs van een PV set. Mijn directeur koopt nu (echt!) ene Trina 275 WP set voor iets van 1,66 euro incl. BTW per Wp. Lekker zelf weten maar dat had ik ook niet gedaan. Als je voor een slimme prijs veel Wp's kan neerleggen is het meestal nog wel rendabel.
vind ik echt nog wel wat prijzig om eerlijk te zijn. ;)
(in dit voorbeeld ga ik uit van +/-5000Wp. hoe groter je kan gaan de goedkoper het word per Wp.
dit zijn verder prijzen waarvoor ik nieuw bij de groothandel kan kopen zoals een installateur dat ook kan.
als hij groter kan in kopen word het nog goedkoper, maar dat neem ik niet mee.)

paneel van rond de 275Wp is 0,48€/Wp mono fullblack of 0,42€/Wp poly. (ga even uit van canadian, maar dat is net zo duur als trina)
omvormer is rond de 0,12€/Wp (goodwe) of 0,19€/Wp (sma).
bevestiging spullen: 0,07€/Wp (clickfit evo)
divers spul is 0,04€/Wp (kabels groep meterkast etc etc..)
maakt aan materiaal kosten:
goedkoop = 0,42 + 0,12 + 0,07 + 0,04 = 0.65€/Wp
duur = 0,48 + 0,19 + 0,07 + 0,04 = 0.78€/Wp
oke dit is nog ex BTW (de BTW krijg je grote deels terug), dus van de 1,66 de BTW nog aftrekken kom je op 1,31€/Wp uit.
dus ex BTW verdiend het bedrijf een 1,31€/Wp - 0,78€/Wp = 0,53€/Wp en als het rond de 5000Wp is dan word er meer als 2500€ gerekend voor het leggen.
(daar kun je voor 2 mensen wel een hele week laten werken.
dus ze vegen het stoepje ook aan?
of hebben de panelen een gouden randje. ;) )

ik weet het het is een voorbeeld berekening, met veel ontbrekende factoren.
zo is een kleinere set duurder, maar een grotere nog goedkoper.
platte daken heb je duurder bevestiging materiaal nodig.
etc etc.. vele variabelen die niet in deze berekening staan.
dus een 1,31€/Wp ex BTW kan een goede prijs zijn, maar ook weer niet. ;)

ik zelf zou niet voor 275Wp panelen gaan, die zijn best duur, panelen rond de 300Wp zijn lekkerder geprijsd.
gewoon omdat de zelfde klem(bevestiging spullen) voor de zelfde kosten 300Wp vast houd als 275Wp.
dus kunt de prijs verdelen over meer Wp.
dit is ook zo voor de installatie kosten, het kost een installateur net zo veel tijd om een 275Wp als een 300Wp te leggen.
een duurder paneel geeft dus wel een meer prijs maar dat is niet erg als je kijkt naar de prijs in €/Wp.
T-MOB schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:40:
Op het gezwalk is wel wat aan te merken. Kamp had nooit verlenging van de saldeerregeling moeten aankondigen en de beslissing aan het nieuwe kabinet moeten laten. Dat de regeling op de schop gaat vind ik helemaal niet zo gek - ondanks dat het mij waarschijnlijk geld gaat kosten. Een neveneffect van de salderingsregeling is namelijk dat het de prikkel wegneemt om eigen opwek direct te verbruiken.
ach wel nee dat is helemaal het probleem niet. ;)

stel dat je zelfbouwer bent met een perfect dak voor 5000Wp.
dan kun je dat dus doen voor 0.65€/Wp (zie berekening boven.).
1 Wp kan dan 1kWh per jaar doen.
1 kWh is nu een +/-0,19€
dus 0,65€/Wp / 0,19€ = 3,4 jaar TVT.
tja dat is wel erg snel geld verdienen.
(we moeten ook oppassen dat we hier geen Griekenland worden met domme idiote subsidies die het land geen goed doet, of kijk eens naar België ook zo een slecht voorbeeld van slechte subsidiëring)

nu wil de regering dat liever steken in grote projecten, zoals windmolens.
(een windmolen is vele malen effectiever als PV, geloof toch niet die domme verhalen dat het niet zo is.
zelfs de VVD heeft dit al door. 8)7
dat is allang achter haalt, windmolens zijn zoveel goedkoper geworden en leveren zo veel mee op per € geïnstalleerd vermogen. eigenlijk is alleen nog de vergunning en regeltjes de duurste kosten, ook financiering is een flinke hap.
vergunning is gewoon lastig omdat niemand zo toren in zijn achter tuin wil.(wat ik ook wel een beetje snap.))

maar wat de meeste hier nog niet begrijpen, nu heb je salderen.
dan krijg je met een 5000Wp er een 0,19*5000= 950€ per jaar voor.
dus je krijgt de elektra prijs +/-0,05€ + ODE € 0,0074 + EB € 0,1013 + 21%BTW = +/- 0,19€ per kWh

bron: https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

maar nu gaan we straks waarschijnlijk de ODE niet meer krijgen. :-(
ook krijgen we straks minder EB, hoeveel ? weten we niet, maar als voorbeeld ga ik even uit van 50%.
dan krijgen we straks dus:
+/-0,05€ + EB € 0,1013 + 21%BTW = +/- 0,12€ per kWh

maar een normaal huishouden gebruikt als snel 20% van de stroom zelf (zonder accu).
(je voert in voor de meter, dus een gedeelte gebruik je zelf en word niet gemeten door de meter.
dus dat is na afschaffen van salderen nog steeds +/-0,19€ waard.)
dus grof weg krijg je dan 0,13€/kWh.

neem ik dan de goedkope zelf bouwer er bij, dan kom ik op.
dus 0,65€/Wp / 0,13€ = 5 jaar TVT.
pfoe pfoe (sarcastisch lol) wat een grote langere TVT. >:)
ik vind een TVT van 10 jaar eigenlijk de max, maar daar kun je met 0,13€/kWh nog veel mee doen. ;)

al dat gepiep en gezeur over wegvallen van salderen.
ik vind het allemaal wel mee vallen, die 50% is maar een gok, dat kan ook 75% gaan worden, wie weet.
of zelfs nog jaren een 100% EB, maar geen ODE (is toch niet veel).
dat kan allemaal heel erg mee gaan vallen.

maar ook het weg vallen van de kolenfooi, dat kan ook wel een erg leuk zijn.
overproductie gaat dan lonen en vet ook. ;)

ja, persoonlijk ben ik ook niet blij met het wegvallen van salderen.
maar heb genoeg relevatie vermogen, dat ik er niet over ga zeuren.
ik vind het geen dieven, ik snap heel goed waarom ze dit willen, en mischien word ik straks wel voorstander als er meer duidelijk word.
(ik twijfel ook, maar angst is een slechte raadgever, dus ik wil er ook niet bang voor zijn. ;) )

maar wat mijn veel harder raakt als heel het salderings-verhaal.
de heffings-korting, gaat 51€ ex BTW omlaag.
dit geeft mij een 61€ minder korting op de rekening en raakt mij veel harder.
en waarschijnlijk gaat dat al komend jaar gebeuren.
maar daar piept hier niemand over. ;)

(nu moet je dan wel weten dat ik maar +/-30€ per maand betaal voor mijn elektra en gas, dus dat is voor mij 2 maanden extra betalen, slik.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-07 09:22
Betreffende de heffingskorting, dit is een behoorlijke besparing, want via het CBS http://statline.cbs.nl/St...tion/?DM=SLNL&PA=81955NED lees ik dat er 7.672.533 woningen zijn, x € 51 (ex btw) maakt een besparing van € 391.299.183
Ik weet niet of er een korting geld voor niet woningen, dus dit is nog even buiten beschouwing gelaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Juncto op 17-10-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

drielp schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:11:
[...]
Wanneer is straks? Volgend week/maand/jaar? Of over een tiental jaren?
En nogmaals, ook pv bezitters betalen voor het net. Je maakt nogal een punt van een niet bestaand probleem...

En als dan eindelijk alle beschikbare daken vol liggen en de stroom de wijk niet uit kan dan gaat de spanning omhoog. En dan gaan vanzelf een aantal omvormers van het net af, geen probleem dus.....

Maar zover is het nog lang niet, of wel?
Bij mij in de wijk daalt de netspanning al maanden lang, wat ik uit een analyse van mijn omvormer-logs heb gehaald. En Enexis heeft als reactie hierop al toegegeven dat ze inderdaad de netspanning bewust verlagen.
https://twitter.com/antonboonstra/status/871999369033265152

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
@migjes mooie berekening. Gelukkig heb ik de set ook niet besteld (er komt 6000Wp aan groene SF op het dak) maar iemand die ik ken wel. Het is gewoon gemak, F**nstra langs laten komen, enige partij met offerte en gewoon tekenen....tja...

[ Voor 92% gewijzigd door Markprinsen op 17-10-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:37
Gewoon zoiets kopen, stuk goedkoper dan de powerwall. Paar grote vrachtwagenaccu's eraan en klaar. Lijkt me nog wel een voordeel, accupack van de powerwall, is die vervangbaar (tegen welke kosten?). Hier kan je gewoon nieuwe accu's aan knopen.

https://www.aliexpress.co...ea-41c3-b8da-7bc39c2e1ec6

(sorry voor de heeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange link :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Wat ik eigenlijk niet snap is waarom er met 2 maten gemeten wordt. De EU heeft _eindelijk_ na heel veel jaren de roaming kosten voor mobiele telefonie en data er door. Nu gaat deze regering juist die 'roaming' kosten invoeren? Tenminste, dat is een beetje wat ik uit deze discussie begrijp.
Een enkele teller die alle plussen en minnen bij elkaar optelt zou vanaf 2020 niet meer mogen (afgeschafte roaming) Na 2020 moet er voor verbruik en afgifte apparte tellertjes komen zodat er op een of andere manier de volle mep aan belastingen geheven kan worden op verbruikte energie. (roaming wordt weer toegepast ipv direct onderling verrekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

26779 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:47:
Wat ik eigenlijk niet snap is waarom er met 2 maten gemeten wordt. De EU heeft _eindelijk_ na heel veel jaren de roaming kosten voor mobiele telefonie en data er door. Nu gaat deze regering juist die 'roaming' kosten invoeren? Tenminste, dat is een beetje wat ik uit deze discussie begrijp.
Een enkele teller die alle plussen en minnen bij elkaar optelt zou vanaf 2020 niet meer mogen (afgeschafte roaming) Na 2020 moet er voor verbruik en afgifte apparte tellertjes komen zodat er op een of andere manier de volle mep aan belastingen geheven kan worden op verbruikte energie. (roaming wordt weer toegepast ipv direct onderling verrekenen)
Ik weet niet hoe je bij de vergelijking roaming <-> saldering komt, maar dat is natuurlijk appels met peren(of ananassen, wat dat betereft). Roaming gaat over het gebruik van andere netwerken dan waar je een abonnement op hebt. Dat is iets heel anders dan verbruik/opwek tegen elkaar wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
26779 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:47:
ik vind hem nog niet zo heel slecht.
maar helaas elektra is een flinke stap ingewikkelder als telefoon.

3 puntjes:

1. waar je bij een telefoon alleen maar BTW als belasting hebt en verder niet veel.
heb je bij elektra ongeveer 75% van de prijs die belasting is. (de EB + ODE + BTW)
en salderen gaat alleen maar over het belasting gedeelte, niet de werkelijke prijs. ;)
(en eigenlijk moet je nog de heffings-korting mee nemen, maar dan word hij heel ingewikkeld.)

2. roaming gaat over een paar telefoon bedrijven in europa (hoeveel geen idee eigenlijk?).
dus je hoeft het maar te regelen met een paar bedrijfjes. (relatief)
bij elektra is ieder huishouden die leverancier en gebruiker kan zijn.
en dan heb je het in Nederland al snel over een 7,5+ miljoen potentiële leveranciers.
dat is andere koek als een paar bedrijfjes.

3. eigenlijk is opwekken niet roamen, het is niet dat je op je werk bent en al je stroom opmaakt daar.
het is wel degelijk verkopen aan je dicht bijzijnde gebruiker, meestal de buurman/vrouw.
dit doe je vooral in de zomer maanden, en dan mag je het weer gratis terug pakken in de winter maanden.
dit zal straks gewoon toegestaan blijven, maar het belasting gedeelte word wel anders in geregeld.
met voor en nadelen. (nu is de vraag hoe en wat. dat weten we nog niet precies.)
Juncto schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:48:
Betreffende de heffingskorting, dit is een behoorlijke besparing, want via het CBS http://statline.cbs.nl/St...tion/?DM=SLNL&PA=81955NED lees ik dat er 7.672.533 woningen zijn, x € 51 (ex btw) maakt een besparing van € 391.299.183
Ik weet niet of er een korting geld voor niet woningen, dus dit is nog even buiten beschouwing gelaten.
huidige heffings-korting is € 308,54 ex BTW, maar daar gaat binnen een niet al te lange tijd dus nog 51€ ex BTW van af?
(dit zou per 1 januari 2018 al kunnen gebeuren, maar is nog speculatie, word nog niet aangegeven bij de belastingdienst.)
dit gaat dus mischien worden:
oud = 373.33€
nieuw = 311.62€

niet woningen hadden vroeger een bedrag van rond de 175€, maar of dat nog zo is?
(ben het alleen al een flinke tijd niet meer tegen gekomen, dus ik weet de prijzen ook niet uit het hoofd.)

ik weet wel, als je dit bedrag naar mijn rekening over maakt, dan hoor je mij niet klagen >:)
Markprinsen schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:10:
@migjes mooie berekening. Gelukkig heb ik de set ook niet besteld (er komt 6000Wp aan groene SF op het dak) maar iemand die ik ken wel. Het is gewoon gemak, F**nstra langs laten komen, enige partij met offerte en gewoon tekenen....tja...
ik gebruikte je maar als voorbeeld, en die was makkelijk voor mij. ;)

(zelf zou ik nooit een aan een energie bedrijf gelieerd bedrijf mijn pv willen laten aan leggen.
die hebben er helaas baat bij om het niet te goedkoop te maken.
toch een klein beetje belangen verstrengeling, helaas.
ook komen er dan meerdere schijven bij die er aan willen verdienen, en dat maakt het ook niet goedkoper.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@migjes
Edit reactie op 11:30 posting , hier boven moet ik nog lezen

Het is ook veel meer een item voor reeds bestaande 450-600 k salderende aansluitingen.

BTW zoals in je voorbeeld is net zomin op moment duidelijk .
Het regeerakkoord staat niet wat het wordt, in de CBS doorrekening wordt het terugleversubsidie genoemd.
Een subsidie is niet altijd vrijgesteld van BTW of incl BTW, anders kijk maar eens bij belastingdienst.

Voor diverse situaties is over een subsidie, BTW verschuldigd, als er een directe relatie is tussen subsidie en (geleverde) prestatie.

Zo is de SDE+ subsidie vrijgesteld om dat de toekenning is op basis van een aanvraag.
Volgens belastingdienst is er onvoldoende verband tussen aanvraag toekenning van de subsidie en prestatie die verbruikt wordt.
In tegenstelling verlaagd tarief die te maken heeft gehad met dubbele BTW heffing.
Voor vervanging van salderen heb je niet te maken met een aanvraag, mits het fiscaal/juridisch een subsidie wordt.

Er is meer dan woningen die gebruik maken van salderen, kleinzakelijk, woningcoops (huurders), scholen etc.
Die kunnen niet uit de voeten met een terugleversubsidie variant,
Er is nog een regel als, salderen enkel als opwek voor eigen rekening en risico is, waarbij langjarig voor vastbedrag PV geleased/verhuurd worden.

Salderen is voor kleinverbruiker aansluiting en dat is meer dan enkel voor eerste schijf van EB.
Een invoedtarief zonder plafond zoals vandeBron blogt, is een flinke vooruitgang voor de grotere salderende PV-systemen.
Terwijl het budget genoemt in regeerakkoord voor de vervanger al een aanzienlijke versoberings is, volgens in opdracht van kabinet gemaakte inschattingen van kosten verbonden aan salderen naar huidige regels of voor een soepele overgangsregeling.

Laat ik rond dit punt hier simpel citeren een persoon die zelf beweert een hand/aandeel te hebben gehad in de paragraaf, overigens de discussie over invoedpremie loopt al sinds begin 2015
"Jij denkt dat de fracties het lef hebben de salderingsregeling drastisch te versoberen? No way. Dat zou politieke zelfmoord zijn."

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zie nu dat er al wat meer opties zijn voor AC gekoppelde opslag. Solax heeft een "AC Charger" die met verschillende accu systemen en omvormer onafhankelijk het zelfverbruik kan verhogen.

http://www.solaxpower.com/en/ac-coupled/

Geen idee waar het verkrijgbaar is en wat het zou moeten kosten. Evengoed fijn dat daar ook beweging in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

26779

[...]

Je speculeert hier net zo hard mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:47:
Ik zie nu dat er al wat meer opties zijn voor AC gekoppelde opslag. Solax heeft een "AC Charger" die met verschillende accu systemen en omvormer onafhankelijk het zelfverbruik kan verhogen.

Geen idee waar het verkrijgbaar is en wat het zou moeten kosten. Evengoed fijn dat daar ook beweging in zit.
Ook voor 3-fase zie ik.
Interessant. Hopelijk volgen snel meer merken.
Ik ga binnenkort de overstap maken naar 3-fase.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
26779 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:58:
[...]

Je speculeert hier net zo hard mee...
Valt mee. Ik weet dat het zo is.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Dan vertel jij eens hoe het eruit gaat zien in de toekomst zonder te speculeren en dat een investering in PV zinvol is., hoor het graag van je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
klump4u schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:57:
[...]

Dan vertel jij eens hoe het eruit gaat zien in de toekomst zonder te speculeren en dat een investering in PV zinvol is., hoor het graag van je.
Vrij simpel. Nu investeren en de regelingen die het heel interessant maken zijn er al. Ook na 2020. Hoe die er dan ook uit komt te zien, het is altijd beter dan niets.

Pas als er geen regeling is zou je je kunnen afvragen of het wijs is te investeren in solar. (Als je het al gedaan hebt of nu gaat doen profiteer je sowieso).
Bovendien als er geen regelingen zijn werkt marktwerking óók beter. Solar op eigen terrein zal altijd een voordeel opleveren!

De overheid versobert maar noemt ook dalende prijzen als reden dat ze per 2020 de regeling aanpassen. Dan kan men wel zeggen dat de overheid onbetrouwbaar is, ik vind dat niet aan de orde, vanwege de teruglever subsidie die er komt.
Daarmee wordt de groep die tijdens het spel last heeft van een aanpassing in de spelregels niet benadeeld.

Besef: een onbetrouwbare overheid is er eentje die uit het niets de hypotheekrenteaftrek per direct afschaft. Zo'n overheid hebben wij niet en zo een zal er ook niet komen ... die dat out of the blue eventjes doet.

Solar is altijd interessant. Je kunt eigen stroom maken tegen zeer lage kosten. Daarmee zet je Vadertje Staat eigenlijk een hak, maar Moeder Natuur niet (laat dat ook een reden van aanschaf zijn!)

Stroom zal ook niet goedkoper worden in de nabije toekomst. Eerder duurder.
Het is nu vooral dankzij kolen dat stroom hier goedkoop geproduceerd wordt. Mogelijk tegen de tijd (2030) heeft men toch genoeg capaciteit weten te realiseren om uit gratis bronnen energie te maken. Maar goed de vraag zal ook nog enorm toenemen en inkomsten uit olie -en gasbronnen enorm dalen.

BTW ;)
Dat ook nog eens BTW kan worden teruggekregen op de investering is al helemaal een kadootje.

Je kunt wachten tot de panelen een nog hogere opbrengst hebben, maar ik zeg je de nieuwste zijn altijd het duurst. Je betaalt dan nog steeds een flink bedrag. Dat verschil ga je nu al niet meer terugverdienen, vanwege de saldering.

Laat je niet tegenhouden mensen!

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 17-10-2017 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Knowbody schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:09:
[...]

Vrij simpel. Nu investeren en de regelingen die het heel interessant maken zijn er al. Ook na 2020. Hoe die er dan ook uit komt te zien, het is altijd beter dan niets.

Pas als er geen regeling is zou je je kunnen afvragen of het wijs is te investeren in solar. (Als je het al gedaan hebt of nu gaat doen profiteer je sowieso).
Bovendien als er geen regelingen zijn werkt marktwerking óók beter. Solar op eigen terrein zal altijd een voordeel opleveren!

De overheid versobert maar noemt ook dalende prijzen als reden dat ze per 2020 de regeling aanpassen. Dan kan men wel zeggen dat de overheid onbetrouwbaar is, ik vind dat niet aan de orde, vanwege de teruglever subsidie die er komt.
Daarmee wordt de groep die tijdens het spel last heeft van een aanpassing in de spelregels niet benadeeld.

Besef: een onbetrouwbare overheid is er eentje die uit het niets de hypotheekrenteaftrek per direct afschaft. Zo'n overheid hebben wij niet en zo een zal er ook niet komen ... die dat out of the blue eventjes doet.

Solar is altijd interessant. Je kunt eigen stroom maken tegen zeer lage kosten. Daarmee zet je Vadertje Staat eigenlijk een hak, maar Moeder Natuur niet (laat dat ook een reden van aanschaf zijn!)

Het is nu vooral dankzij kolen dat stroom hier goedkoop geproduceerd wordt. Mogelijk tegen de tijd (2030) heeft men toch genoeg capaciteit weten te realiseren om uit gratis bronnen energie te maken. Maar goed de vraag zal ook nog enorm toenemen en inkomsten uit olie -en gasbronnen enorm dalen.

BTW ;)
Dat ook nog eens BTW kan worden teruggekregen op de investering is al helemaal een kadootje.

Je kunt wachten tot de panelen een nog hogere opbrengst hebben, maar ik zeg je de nieuwste zijn altijd het duurst. Je betaalt dan nog steeds een flink bedrag. Dat verschil ga je nu al niet meer terugverdienen, vanwege de saldering.

Mooi antwoord, duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 951713

Knowbody schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:09:
[...]

BTW ;)

PV is nogsteeds interressant maar het is kletspraat dat de overheid NIET onbetrouwbaar zou zijn. Kamp (overheid) legt nieuwe regels vast en verlengd de regeling tot 2023, vlak daarna worden de regels veranderd ( onduidelijk wat die worden, maar veranderd wel). Dat is onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 19:58
Anoniem: 951713 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:25:
[...]

PV is nogsteeds interressant maar het is kletspraat dat de overheid NIET onbetrouwbaar zou zijn. Kamp (overheid) legt nieuwe regels vast en verlengd de regeling tot 2023, vlak daarna worden de regels veranderd ( onduidelijk wat die worden, maar veranderd wel). Dat is onbetrouwbaar.
Daar sta ik achter. Net zonnepanelen geïnstalleerd... Juist omdat het verlengt was. Terugverdientijd loopt zeker tot na 2023 door (9 jaar) maar dan was in ieder geval het grootste gedeelte terugverdient. Met 2020 is de kans een stuk groter dat de terugverdientijd veel langer wordt of überhaupt nooit gehaald word.

Maar goed, eerst maar zien wat ze nu weer bedenken. Maar het is wel een goede deuk in je vertrouwen. Bij een volgende stimuleringsmaatregel voor zoiets denk ik wel 3x na.... Of het wel blijft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:47
Wat een paniekvoetbal allemaal. Er gaat iets veranderen er wordt gereageerd alsof de halve wereld vergaat.
Ik heb sinds vorig jaar relatief dure panelen en zit met een tvt van zo'n 8 jaar bij de huidige regeling (geteld vanaf oktober 2016). En nu gaat er iets veranderen. Nou en, die panelen liggen er voor minstens de komende 30 jaar. Zal mij een zorg zijn dat de tvt iets langer wordt. Uiteindelijk gaat het me geld opleveren én spaar ik er het milieu mee.

Dat laatste is voor mij net zo belangrijk, en de reden dat ik ook investeer in het daadwerkelijk verminderen van mijn energievraag.

Het verdwijnen van de salderingsregeling is in mijn ogen ook een goede zaak voor de bewustwording onder de bevolking en als men bewust is, ook goed voor het milieu. Men zal dan immers proberen om de eigen opwek ook vaker direct te gebruiken. Nu wordt veel apparatuur (wasmachine, droger, vaatwasser, boiler, warmtepomp) 's avonds aangezet, terwijl overdag het aanbod aan energie het grootst is. Met een 'simpele' verandering in gewoontes en instellingen kan veel van dit avondgebruik makkelijk verplaatst worden naar overdag.
's Ochtends de vaatwasser aan, wasmachine vullen en op timer zetten zodat die aan gaat als de vaatwasser klaar is en dan lekker naar je werk. De (warmtepomp)boiler mag rond 12 uur zichzelf opwarmen en daarna kan de warmtepomp het goed geïsoleerde huis al verwarmen of koelen tot een aangename waarde. Tot slot doet degene die 's middags als eerste thuis komt de schone was in de droger. De belangrijkste apparatuur draait dan voornamelijk bij daglicht wanneer je zelf stroom opwekt.

Wie verder gaat, kan voor slimme regeling van de apparatuur zorgen. Zodanig dat de boiler en/of warmtepomp alleen draaien bij overschot aan zonne-energie.

Tot 50% van de eigen opwek zelf gebruiken moet haalbaar zijn. Met een huishoudaccu die zomers je net-afname tot 0 beperkt moet dat zeker lukken. En daarmee heeft alleen de andere 50% van je eigen opwek 'last' van veranderende regels.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

@Ivow85
Dat doe ik hier zowie zo al, het heeft al jaren weinig zin om dat in de avond te doen.
Tijdstip kijken we niet echt naar, als ie aan moet gaat hij aan.

Accu's zie ik nog niet snel gebeuren, het systeem en verbruik is veel te groot inmiddels, de 50% die last zou hebben weet je ook niet, misschien komt er wel een regeling net als belgie waar ze 100,- per kW van de omvormer betalen, dan heeft 100% last en kan je overdag draaien wat je wilt maar heeft geen voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44
Rol-Co schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:44:
@Ivow85
Dat doe ik hier zowie zo al, het heeft al jaren weinig zin om dat in de avond te doen.
Tijdstip kijken we niet echt naar, als ie aan moet gaat hij aan.
Het idee is dat je dan juist wel weer gaat kijken naar een tijdstip. Ook niet zo'n issue, maar het vraagt een kleine gedragsverandering...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

dreamscape schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:58:
[...]

Het idee is dat je dan juist wel weer gaat kijken naar een tijdstip. Ook niet zo'n issue, maar het vraagt een kleine gedragsverandering...
Maakt het uit denk je? In de zomer staat het op 5000W te blazen, dan kan ik de vaatwasser wel aanzetten die 2x 10 min 2000W doet maar maakt niet veel verschil.

In de winter het zelfde, dan staat alles aan en komt er 300W van de panelen......

En nee, ik ga niet warmen in de zomer hoor. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:15:
[...]

Maakt het uit denk je? In de zomer staat het op 5000W te blazen, dan kan ik de vaatwasser wel aanzetten die 2x 10 min 2000W doet maar maakt niet veel verschil.

In de winter het zelfde, dan staat alles aan en komt er 300W van de panelen......

Kun je beter PV bij leggen in plaats van accu kopen, draait je vaatwasser tenminste in winter ook op PV haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:30:
[...]

Kun je beter PV bij leggen in plaats van accu kopen, draait je vaatwasser tenminste in winter ook op PV haha
Ik denk dat dat bij een eventueel onbeperkt feed in tarief voor mensen met plaats wel een oplossing is. Hier is nog wel plaats voor 20 panelen op de daken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:46
databeestje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:47:

Solax kun je gewoon bestellen bij SolarClarity in Weesp, wij kopen daar ook Solax omvormers.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat dat bij een eventueel onbeperkt feed in tarief voor mensen met plaats wel een oplossing is. Hier is nog wel plaats voor 20 panelen op de daken >:)
Dat is wel waar ik op hoop inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:15:
[...]

Ik vind het een goede gewoonte om verbruikers in te schakelen als er opwek is. Ik houd daar echt wel rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik doe dat met de quooker en de vrieskist. Het zet geen zoden aan de dijk.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Knowbody schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:52:
[...]

Ik vind het een goede gewoonte om verbruikers in te schakelen als er opwek is. Ik houd daar echt wel rekening mee.
Doe ik ook als het kan maar ik werk daar echt mijn opwek niet mee weg, in de zomer opwek 40 kWh+ en 10-15 kWh verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 08:37

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

No Hands schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:56:
[...]

Solax kun je gewoon bestellen bij SolarClarity in Weesp, wij kopen daar ook Solax omvormers.
Wat voor bedragen moet je dan aan denken?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:31:
[...]

Doe ik ook als het kan maar ik werk daar echt mijn opwek niet mee weg, in de zomer opwek 40 kWh+ en 10-15 kWh verbruik.
Klopt hoor Rol....4/5 van de kilowatts gaan doorgaans het net op bij 80-100% solarproductie in the summertime. Maar toch. Het is een leuke sport om te doen alsof salderen niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Meten is weten, met DaL software allemaal mogelijk. Mijn hoogste terug levering op het net is in de 5 jaar slechts 680 kw = x 10cent (=belasting blabla) zegge en schrijven 68 euro op jaarbasis. Van mij mogen de Haagse mafketels dit *knip*, dit soort grof taalgebruik is nergens voor nodig. Houd het professioneel.

edit: wil die 68 euro x 5 ook wel overmaken naar Den Haag hoor ,,, die hoogopgeleide rekenmeesters daar zoeken het maar uit. Het is nooit mijn bedoeling geweest om te "parasiteren" op een systeem of te profiteren van een systeem. Ik vind "profiteren" een beladen/negatieve toon hebben, iets illegaals, het voelt gewoon niet goed. Willie de profiteur....leuk leuk leuk.... :) :) :)

Nee, ik heb echt goud in handen hoor..... een installatie investering van ruim 5000 euro. Ik loop binnen, ga op de Bahama's wonen. 8) Ja echt....mijn geluk kan niet op.

Maar ondertussen wordt de winkel leeggeroofd, heeft te maken met vos boer en kippen:
http://www.elsevierweekbl...sting-in-voetnoot-549219/

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Willie Wortel
Het is niet zo moeilijk om een verbruiker te bedenken om het aandeel invoeden te verminderen of als accu's betaalbaar worden om PV te splitsen in een on-grid en off-grid deel en toch alle zomeropwek uit te belasten.

Bijv een draaiende hydrocultuur dan maak je er een echt kropje sla uit eigen tuin van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-07 21:45
De salderingsregeling zal uiteindelijk wijzigen naar een terugleververgoeding. Het mooie van dit is dat men hiermee de ontwikkeling van het gebruiken van thuisopgewekte energie extra stimuleert. De hiermee stimulering van een thuisaccu en slimme huishoudapparatuur zorgen ervoor dat de ontwikkeling word aangejaagd. Dit met alles met als doel om in 2050 volledig van het gas af te zijn.

Hoe eerder we hiermee beginnen hoe beter. Het tempo van de bouw van zonnepanelen is goed maar ik zie om me heen dat dit snel gaat. Wellicht zelfs te snel. Iedereen begrijpt ook dat dit problemen heeft in de uiteindelijke energiehuishouding. Stel dat een straks een hele straat zonnepanelen heeft met 5000 watt opbrengst per huishouden dan zal dit dusdanig het net belasten dat de capaciteit van het energienet moet worden verhoogd. Terwijl we hier juist minder afhankelijk van willen worden. Dit scheelt op termijn voor allen centen.

De hele energietransitie is een verandering dat gecontroleerd moet gebeuren waarbij technieken de gelegenheid moeten krijgen zich te ontwikkelen. Hierbij speelt de overheid een rol om hier de juiste stimulans te geven waardoor iedereen hier van profiteert. Ook mensen met bijvoorbeeld een huurwoning of eigen woning die minder geschikt is voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56
Gecko123 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:21:
De salderingsregeling zal uiteindelijk wijzigen naar een terugleververgoeding. Het mooie van dit is dat men hiermee de ontwikkeling van het gebruiken van thuisopgewekte energie extra stimuleert. De hiermee stimulering van een thuisaccu en slimme huishoudapparatuur zorgen ervoor dat de ontwikkeling word aangejaagd. Dit met alles met als doel om in 2050 volledig van het gas af te zijn.

Hoe eerder we hiermee beginnen hoe beter. Het tempo van de bouw van zonnepanelen is goed maar ik zie om me heen dat dit snel gaat. Wellicht zelfs te snel. Iedereen begrijpt ook dat dit problemen heeft in de uiteindelijke energiehuishouding. Stel dat een straks een hele straat zonnepanelen heeft met 5000 watt opbrengst per huishouden dan zal dit dusdanig het net belasten dat de capaciteit van het energienet moet worden verhoogd. Terwijl we hier juist minder afhankelijk van willen worden. Dit scheelt op termijn voor allen centen.

De hele energietransitie is een verandering dat gecontroleerd moet gebeuren waarbij technieken de gelegenheid moeten krijgen zich te ontwikkelen. Hierbij speelt de overheid een rol om hier de juiste stimulans te geven waardoor iedereen hier van profiteert. Ook mensen met bijvoorbeeld een huurwoning of eigen woning die minder geschikt is voor zonnepanelen.
Dat klinkt mooi, maar uiteindelijk doet iedereen het vanwege het geld. Zonnepanelen zijn nu interessant omdat je voor een redelijk betaalbaar bedrag je zonnepanelen in een jaar of 7 terug kan verdienen en je direct bespaart op je stroomrekening.

Zonder salderingsregeling wordt het minder interessant, want als je daarbij nog thuisopslag moet regelen dan komen er nog 1000-en euro's bij. In de zomer wek je meer stroom op dan dat je kan opslaan en je krijgt er weinig voor terug en in de winter moet je alsnog gebruik maken van het stroom net. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dan geen zonnepanelen gaan nemen.

Feit is wel dat met de huidige regeling het niet interessant is om meer op te wekken dat je verbruikt en het je ook niet aanspoort om overdag meer gebruik te maken van de stroom die je zelf opwekt in plaats van 's avonds.Ik geloof ook meteen dat zonnepanelen nog goedkoper worden, dus dat zal ook schelen.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen. Ik denk echt dat er minder zonnepanelen geplaatst gaan worden zodra de salderingsregeling ermee ophoudt. Overigens is de salderingsregeling mijn ogen absoluut niet houdbaar, want het is natuurlijk een verkapte vorm van subsidie geen oplossing tot het probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 19-10-2017 10:39 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:34:
@Willie Wortel
Het is niet zo moeilijk om een verbruiker te bedenken om het aandeel invoeden te verminderen of als accu's betaalbaar worden om PV te splitsen in een on-grid en off-grid deel en toch alle zomeropwek uit te belasten.

Bijv een draaiende hydrocultuur dan maak je er een echt kropje sla uit eigen tuin van ;)
Ja, ik had hetzelfde idee, de volgende stap is de bestelde warmtepomp boiler alleen te laten draaien bij zon opbrengst, deze is 250 watt. Dan blijft er nog maar heel weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:42:
[...]

Ja, ik had hetzelfde idee, de volgende stap is de bestelde warmtepomp boiler alleen te laten draaien bij zon opbrengst, deze is 250 watt. Dan blijft er nog maar heel weinig over.
Doe ik ook, inclusief vaatwasser en wasmachine vullen vanuit boiler dan ben je hun pieken van verwarmen ook kwijt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Nox schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:51:
Ik zit nu wat te lezen en herinnerde me ooit een bewering dat 50 tot 60 procent van de opgewekte energie verloren gaat in het net... Weet iemand daar meer over? Ik vind het verdomd veel maar kan nergebs een bron vinden.
Het Nederlandse elektriciteitsnet kent ongeveer 5% aan transportverlies.
Daarvan is 70% ofwel 3,5% veroorzaakt door technische oorzaken (weerstand en omzettingsverliezen) en 1,5% door administatieve oorzaken (de stroom wordt wel geleverd maar niet betaald)

3,5% is veel minder verlies dan het laden en ontladen van een accu.
Het netwerk als geheel is dus veel efficienter dan een accu.

Een thuisaccu biedt daarom geen milieu voordeel. Alleen als er sowieso een accu opgeladen moet worden voor bijvoorbeeld gebruik in een elektrische auto is het milieutechnisch wel zinvol om een stroomoverschot in die accu te laden. Het aanschaffen van een extra (verder overbodige) accu puur om de stroom niet op het netwerk te hoeven delen is natuurlijk niet groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
TWyk schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:02:
[...]
Daarvan is 70% ofwel 3,5% veroorzaakt door technische oorzaken (weerstand en omzettingsverliezen) en 1,5% door administatieve oorzaken (de stroom wordt wel geleverd maar niet betaald)
Is niet onderkopje verlies, maar, ook slimme meters verbuiken energie, wordt nu ook als vaste post door berekend en niet als variabel afhankelijk van net gebruik.

Een thuisaccu biedt daarom geen milieu voordeel. Alleen als er sowieso een accu opgeladen moet worden voor bijvoorbeeld gebruik in een elektrische auto is het milieutechnisch wel zinvol om een stroomoverschot in die accu te laden. Het aanschaffen van een extra (verder overbodige) accu puur om de stroom niet op het netwerk te hoeven delen is natuurlijk niet groen.
Als je zonnepanelen als investering ziet, kan dat voor de homeaccu.
Dan tenminste weet je zeker dat er diep groene stroom ingaat, nu gaat het net op en ga je zodadelijk voor kolencentrales betalen en verstoken van bossen aan buitenlandse houtsnippers.
Kolenbelasting is verlegt van producent naar verbruiker in 2015, is niet opgeheven
20-25% van ODE is zo voor verstoken van buitenlandse houtsnippers en aantal bomen wordt wereldwijd elk jaar al minder en in toekomst komt daar misschien nog sponsering van fossiel bij voor subsidering van CSS.

Edit Ik heb geen idee wat jouw energie profiel is
Maar die van mij is ca 30-35% huishoudelijke stroom en 65-70% verwarming of wel 1:2.
Als ik naar 1:1 zou willen dan dien ik via isoleren mijn energieverbruik voor verwarming tot ~9-11kWhe/m2/jaar terug te brengen voor een woning uit 1935.
Door de 1:2 verhouding heb ik gehele jaar rond voldoende opwek en een homeaccu maakt er enkel 24 uur rond van. Voor november tot maart heb ik al mijn warmtebuffer in een poging mijn direct verbruik zo hoog mogelijk te krijgen

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 19-10-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Domba schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:44:
[...]
Als je zonnepanelen als investering ziet, kan dat voor de homeaccu.
Dan tenminste weet je zeker dat er diep groene stroom ingaat, nu gaat het net op en ga je zodadelijk voor kolencentrales betalen en verstoken van bossen aan buitenlandse houtsnippers.
Kolenbelasting is verlegt van producent naar verbruiker in 2015, is niet opgeheven
20-25% van ODE is zo voor verstoken van buitenlandse houtsnippers en aantal bomen wordt wereldwijd elk jaar al minder en in toekomst komt daar misschien nog sponsering van fossiel bij voor subsidering van CSS.
Stroom in/uit een thuisaccu is gewoon evident minder groen dan stroom die je deelt over het net. Juist door de stroom die je deelt neemt het aandeel groene stroom in Nederland iets meer toe dan door opslag in een thuisaccu en zijn er dus ook iets minder houtsnippers nodig om milieudoelienden te halen.
Het transportverlies op het net is minder dan het oplaad/ontlaadverlies in een accu en er is ook niet de onnodige extra milieubelasting van een verder overbodige accu.

In bepaalde scenario's kan er inderdaad een financieel motief zijn voor een thuisaccu door het verschil in tarief voor levering en teruglevering van elektriciteit maar die situatie zal zich naar verwachting voorlopig niet voordoen omdat zelfs als het volledig salderen wordt afgeschaft er dan een teruglevertarief komt waardoor het tariefverschil zo klein zal zijn dat daaruit niet rendabel een goede efficiente accu te financieren valt.

In de toekomst onstaan er mogelijk lokale grids waarbij mensen onderling stroom uitwisselen om direct te gebruiken of bijvoorbeeld accu's in auto's op te laden waarbij ze onderling tarieven kunnen afspreken. Daar kan dan zowel een efficient deelaspect als ook een positief milieueffect worden bereikt zonder extra onnodige accu's in te hoeven zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door TWyk op 19-10-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@TWyk
Zelfs nu met salderen zitten er financiele incentives verscholen voor een homeaccu, als je daarmee net het verschil maakt en niet een andere mogelijkheid hebt.
Je hebt niet enkel met overheidsheffing te maken, er zijn een aantal meer partijen waar je mee te maken hebt als prosumer.
Zonder op jaarbasis een kWh meer opwek of verbruik en enkel te maken heeft met het moment van opwek & gebruik, kan ik om precies te zijn mijn energierekening tot €217,80 incl BTW beinvloeden.
En Yep ik heb nog gewoon een ferrarismeter, hoe goed mij dat lukt is afhankelijk van het weer

Als het lukt is het wel een incentive van 14,52ct/kWh voor elke kWh die ik in mijn mini homeaccu stop, die ik nu enkel gebruik om mee te experimenteren en te kijken of warmtebuffer en dark start van omvormers gaat zoals ik wil.
Die incentive is ook niet op elk moment en volledig afhankelijk van moment van laden en gebruik
De kWh's die ik in de mini- homeaccu stop komt er natuurlijk niet in de zelfde hoeveelheid uit er zijn trip around verliezen, die moet je ook maar net goed zien te maken met een betere COP voor de WP.

Ik heb afgelopen jaren diverse keren te maken gehad dat er de nodige kWh's werden uitgezonderd die niet werden meegenomen voor saldering.
Laatste 5 jaar is er tot nu toe nog niet één energie-rekening geweest die na doorgeven van meterstanden in één keer goed was en ik ga niet eens over de 10MWh EB eerste schijf grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

TWyk schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:02:
[...]

Niet lullig bedoeld maar ik lees ook percentages van 12%, heb je hier een bron voor? Of misschien heeft iemand anders een bron? :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.