Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verlies voor het ont/op -laden van de accu is maar hoe je verlies ziet.
Verlies in warmte kun je benutten, dus dat hoeft geen verlies te zijn.
Verlies in bedrading is vaak ook warmte en ook dat hoeft geen verlies te zijn.
Stilstand verlies in de accu zelf zou je wel als verlies kunnen beschouwen.
Ook kun je het verlies in de accu's als een winst zien qua mogelijkheden om bijv. kolen/gas/nuke centrales uit te kunnen zetten. Door een beetje accu verlies, kunnen de grote fossiele centrales (met veel netwerkverlies) uit en kunnen de decentrale opwekking (met minder netwerkverlies) het stokje overnemen.
Zonder accu's wordt het nagenoeg onmogelijk om de grote centrales af te koppelen, tenzij je één ENORM wereldwijd energienetwerk creëert wat zichzelf dmv overcapaciteit (aan/af- schakelen) van wind/zon/water centrales.
Soms moet je je verlies nemen om op een ander moment/punt in tijd de winst te pakken
verlies != Verlies
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja hoor,Nox schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:32:
[...]
Niet lullig bedoeld maar ik lees ook percentages van 12%, heb je hier een bron voor? Of misschien heeft iemand anders een bron?
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-114695.pdf (zie paragraaf 3.2)
Accu's zijn er sowieso wel bijvoorbeeld in auto's. Het is daarom juist milieuonvriendelijk om aanvullend nog extra overbodige accu's in huizen te plaatsen als er straks toch miljoenen accu's in gebruik zijn.markhubert180 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:16:
@TWyk
...
Ook kun je het verlies in de accu's als een winst zien qua mogelijkheden om bijv. kolen/gas/nuke centrales uit te kunnen zetten. Door een beetje accu verlies, kunnen de grote fossiele centrales (met veel netwerkverlies) uit en kunnen de decentrale opwekking (met minder netwerkverlies) het stokje overnemen.
Zonder accu's wordt het nagenoeg onmogelijk om de grote centrales af te koppelen, tenzij je één ENORM wereldwijd energienetwerk creëert wat zichzelf dmv overcapaciteit (aan/af- schakelen) van wind/zon/water centrales.
Bovendien wordt het aan de hand van moderne weermodellen ook steeds voorspelbaarder hoeveel zon en windenergie er opgewekt zal worden en zijn er dus ook andere methodes om de energiebalans te regelen dan accu's zoals het inkopen van energie in andere landen (bv hydro-elektrische energie uit Noorwegen of zonne-energie uit Spanje) of kleinere snelle op te schakelen lng of biogas centrales.
[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 19-10-2017 21:37 ]
Is een beetje oud, netverliezen lopen tegenwoordig rap op.TWyk schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:10:
[...]
Ja hoor,
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-114695.pdf (zie paragraaf 3.2)
Tennet doet volgens mij geen middenspanning enkel EHS en HS volgens oude rapport zou dat maar 0,6% en 0,9% zijn
Volgens Tennet eigen opgave voor netverliezen (eens zoeken waar ze dat online hebben staan)
Deze zijn nog zonder energie verbruiken van de elektriciteitsstations, waar ze tegenwoordig PV voor leggen
2013, 2,544 TWh
2014, 2,824 TWh
2015, 3,879 TWh
2016, 4,212 TWh
Edit De laatste 3 hebben ze hier staan zondere greening
[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 19-10-2017 22:46 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Geen idee, bel ze eens. Ik heb niet het hele Solax assortiment in mijn prijslijst staan. Ik kan het ze ook wel vragen als jij geen bedrijf hebt om daar in te kopen.Atomic2005 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:04:
[...]
Wat voor bedragen moet je dan aan denken?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Netverliezen lopen niet op maar nemen eerder af.Domba schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:40:
[...]
Is een beetje oud, netverliezen lopen tegenwoordig rap op.
http://energeia.nl/incomi...pg/BINARY/Grafiek123b.jpg
Dat zijn vlp's of wel prognose, de laatste jaren zijn die van REB vrij stabiel 4.5-4.6% excl die van Tennet volgens ACM (2014, 2015, 2016)TWyk schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:52:
[...]
Netverliezen lopen niet op maar nemen eerder af.
http://energeia.nl/incomi...pg/BINARY/Grafiek123b.jpg
Je omvormer vermogen is dus 3x 16 x 230 = 11kW. Daar kan je minstens 14kW tot wel 22kW panelen aan hangenreneeke1970 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:26:
[...] Ik kan niet meer investeren want mijn 3×25 zit vol. Heb vanmiddag een berekening gemaakt van de dagwaarde van mijn panelen, dagwaarde is 2000 euro hoger dan het gat van tvt nog is, dus ik heb al dikke winst . Dus ik vind alles prima

Je kunt ook selectiviteit verminderen: 3x 20 x 230 = 13,8kW omvormer vermogen.
Of selectiviteit negeren: 3x 25 x 230 = 17,25kW omvormer vermogen.
Je hebt altijd wel wat eigen verbruik, zeker als je je verbruik probeert aan te passen aan je opwek.
En dan natuurlijk je panelen nog overdimensioneren, tot 130 - 200 % afhankelijk van de combinatie van oriëntaties van je panelen. Bijvoorbeeld 5380Wp Oost - West op een 4,2kW omvormer.
“En dus is stroom op de spotmarkt goedkoop als de vraag gering is: ’s nachts en ’s ochtends vroeg en duurder overdag en in de avond.” Jouw aanname dat een prive solar momentaan overschot minder waard is dan wanneer je het weer uit het net trekt klopt dus niet. Als je overdag je stroom het net opstuurt en snachts je E-auto oplaad met dezelfde hoeveelheid stroom, zou je er nog aan moeten verdienen. Dat kan als je je verbruik weet te verplaatsen en een contract afsluit dat de spotmarktprijs volgt.RemcoDelft schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:29:
Even een andere insteek: het is toch niet zo raar om meer te betalen voor 1 kWh als je dat nodig hebt, dan je krijgt als je 1 kWh over hebt? De economische waarde van 1 kWh waar jij geen behoefte aan hebt is misschien 2 cent, terwijl de economische waarde op het moment dat jij het nodig hebt veel hoger is.
Ondertussen betaal je allang energiebelasting als je groene stroom afneemt, dus dat zou voor PV ook kunnen gaan gelden. Tenslotte is de REB (afgezien van een ordinaire belasting) officieel bedoeld om het verbruik te verminderen.
Momenteel kan je met genoeg PV zonder een cent te betalen gratis gebruik maken van het elektriciteitsnet als buffer, zodat je in december kan gebruiken wat je in juli hebt teruggeleverd. Dat is een enorme service met zeer hoge economische waarde! Trek het even wat verder door: stel dat iedereen PV gebruikt, dan zal er toch echt betaald moeten worden voor het net.
Of gewoon zoals nu met enkel tarief dat het niet uitmaakt wanneer je je stroom verbruikt.
En hou nou op met zeggen dat je het net gratis kan gebruiken, ik wordt er kriegel van als mensen steeds weer vergeten dat ze gewoon vast recht betalen voor het netwerk. En over het algemeen verlicht je ook de net belasting en verliezen.
P.S. Ook dit komt voor: „Vooral op de spotmarkt wordt op dagen dat het hard waait en de zon schijnt, veel goedkope stroom aangeboden. Soms zelfs tegen negatieve prijzen.”
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Interessant, dat zou betekenen dat de netverliezen in 4 jaar tijd met 1,67 TWh zijn toegenomen terwijl de duurzame energie met 4,048TWh is toegenomen (bron http://statline.cbs.nl/St...3-26&HDR=T&STB=G1,G2&VW=T )Domba schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:40:
[...]
Is een beetje oud, netverliezen lopen tegenwoordig rap op.
Tennet doet volgens mij geen middenspanning enkel EHS en HS volgens oude rapport zou dat maar 0,6% en 0,9% zijn
Volgens Tennet eigen opgave voor netverliezen (eens zoeken waar ze dat online hebben staan)
Deze zijn nog zonder energie verbruiken van de elektriciteitsstations, waar ze tegenwoordig PV voor leggen
2013, 2,544 TWh
2014, 2,824 TWh
2015, 3,879 TWh
2016, 4,212 TWh
Edit De laatste 3 hebben ze hier staan zondere greening
Als er een oorzakelijk verband is tussen aandeel duurzame energie en netverliezen dan zou 41,2% van de geproduceerde duurzame energie opgaan aan netverliezen. Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben en dat zou treurig zijn. Zijn er andere aanwijsbare oorzaken waarom de netverliezen zijn toegenomen?
En dat is ook wel logisch met de aantrekkende economie.
De (duurzame) decentrale opwek zit vooral op MS en LS, waar ook de meeste verliezen zijn. Decentrale opwek vermindert dus de verliezen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens Tennet ligt het niet aan de zwaardere belasting van het netwerk maar aan de toegenomen geografische spreiding van in het netwerk gebruikte groene energie.Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:57:
Zwaardere belasting van het netwerk zou de enige logische oorzaak zijn. De meeste verliezen lopen kwadratisch op met de belasting.
En dat is ook wel logisch met de aantrekkende economie.
De (duurzame) decentrale opwek zit vooral op MS en LS, waar ook de meeste verliezen zijn. Decentrale opwek vermindert dus de verliezen
https://annualreport.tenn...files/pdf/TenneT-AR15.pdfThe 2015 grid losses and carbon footprint figures show that TenneT’s gross carbon footprint has increased, mainly because of increasing grid losses, due to the aforementioned larger geographical spread of renewables
Jij hebt het over aanvullende accu's, ik heb het over accu's.TWyk schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:23:
[...]
Accu's zijn er sowieso wel bijvoorbeeld in auto's. Het is daarom juist milieuonvriendelijk om aanvullend nog extra overbodige accu's in huizen te plaatsen als er straks toch miljoenen accu's in gebruik zijn.
Bovendien wordt het aan de hand van moderne weermodellen ook steeds voorspelbaarder hoeveel zon en windenergie er opgewekt zal worden en zijn er dus ook andere methodes om de energiebalans te regelen dan accu's zoals het inkopen van energie in andere landen (bv hydro-elektrische energie uit Noorwegen of zonne-energie uit Spanje) of kleinere snelle op te schakelen lng of biogas centrales.
Het is maar de vraag of;
1. auto accus voor net ontlasting gebruikt kunnen/gaan worden (zitten nogal wat haken en ogen aan; Zoals Renalt met lease accu's, welke niet blij zullen zijn met de extra belasting op de accu).
2. Of mensen genoeg geprikkeld/gerustgesteld kunnen worden om een deel van "hun" auto-accu beschikbaar te stellen aan het net zonder onderweg stil te komen staan.
Als accu's(ik heb het niet over de cellen) goed ontworpen zijn qua laden/ontladen, dan gaan de Lithium versies ongelooflijk lang mee. Met een fractie overcapaciteit, kun je de levensduur zomaar verdubbelen. Waar ze normaal zeg 5 jaar meegaan, kunnen ze dan zomaar 10-15 jaar meegaan.
Nadat ze in huis gebruikt zijn, kunnen ze nog prima voor andere doeleinden gebruikt worden.
Dit geldt net zo goed voor cellen die uit auto's komen. Er is op het Tesla forum al een "wilderige" handel in cellen welke uit schade/sloopt Tesla's komen. Deze cellen worden netjes gedemonteerd en naar mensen over de gehele wereld verzonden. Waar deze auto's ander gesloopt worden en niemand weet wat er met de cellen gebeurd (maar iedereen vast wel kan raden), worden ze gewoon netjes hergebruikt.
Voor een relatie met duurzame energie zou ik graag eerst een verder uitsplitsing zien als ook welke getallen gebruikt worden en in hoeverre deze gestuurd worden, uitgesmeerd worden om percentage fluctuaties te dempen
Bijvoorbeeld een energieleverancier die trouw elke 2 maanden een kosten verbruik overzicht (KVO) voor de slimme meter stuurt aan een verbruiker, maar de jaarrekening wordt wel op basis van geschatte meterstanden gedaan, die een paar honderd kWh hoger zijn dan de uitgelezen. Schatting van meterstanden iets heel gebruikelijk voor analoge meters en voor een jaarrekening met werkelijke standen moet je in de pen klimmen is mijn ervaring.
Deze vastgestelde standen voor jaarrekening komen in het CA-register.
Maar welke cijfers wordt nu gebruikt voor berekening van de netverliezen, de meeste REB's moniteren de wijktrafo's niet in het distributienetwerk, die hebben ingezet op de losse meters bij eindverbruik.
GvO's voor alle electriciteit ook de grijze zou al helpen om het helderde te krijgen, net als een blockchain administratie op wijktrafo niveau waarbij je elke kWh oormerkt, mits het maar niet zo extreem energie intensief wordt als een bitcoin met tot 200kWh/transactie
De regering zet nog al sterk in op centrale levering
De kolencentrales die merendeel van TWh's nu verzorgen liggen ook aan de randen van NL als Delftzijl en Maasvlakte.
Als bewering van Tennet klopt dat voornamelijk een kwestie van invoed lokatie is, dan nemen die netverliezen alleen maar toe tot boven die van een homeaccu
We krijgen stopcontaten op zee energie die de industrie bereikt, waarbij ik me wel afvraag in hoeverre die het LS-net nog bereikt en daar nog demand respons zin op heeft.
Door het ene kwartier 10kW af te nemen en volgende kwartier 5kW in te voeden.
De richting waarin salderen nu lijkt te veranderen is een aardige drempel voor demand respons, het is 20% van alle electriciteit die reageert op geheel andere beinvloedingsfactoren.
Wijktrafo als invoedpunt voor semi-microgrid is voor mij als prosumer nog te overzien, maar op landelijk niveau stellen die 2kWh per kwartier als mogelijke demand response niets voor, waar het in MWh en GWh's gaat
De triparound van homeaccu is redelijk vast met 8-15% en daarmee kan ik mijn energiehuishouding jaar rond plannen
Autoaccu's moet je eigenlijk alleen gebruiken voor opvangen hoge productiepieken en niet voor productiedal.markhubert180 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:16:
[...]
Jij hebt het over aanvullende accu's, ik heb het over accu's.
Het is maar de vraag of;
1. auto accus voor net ontlasting gebruikt kunnen/gaan worden (zitten nogal wat haken en ogen aan; Zoals Renalt met lease accu's, welke niet blij zullen zijn met de extra belasting op de accu).
2. Of mensen genoeg geprikkeld/gerustgesteld kunnen worden om een deel van "hun" auto-accu beschikbaar te stellen aan het net zonder onderweg stil te komen staan.
Je kunt de opvang in auto accu's stimuleren door te spelen met de tarieven zodat eigenaren vrijwillig hun auto willen opladen in piekmomenten.
De auto accu's moeten toch geladen worden dus waarom niet juist op de momenten dat het net stroom over heeft.
De grote mannen zijn erg blij dat de doelstelling ruimschoots gehaald word dankzij de wind energie, dus nu dat duidelijk is hebben ze lak aan ons kleine PV systeempje......
1 PVoutput . Dongen NB
Zijn mensen dan niet met de auto op het werk?TWyk schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:02:
[...]
Autoaccu's moet je eigenlijk alleen gebruiken voor opvangen hoge productiepieken en niet voor productiedal.
Je kunt de opvang in auto accu's stimuleren door te spelen met de tarieven zodat eigenaren vrijwillig hun auto willen opladen in piekmomenten.
De auto accu's moeten toch geladen worden dus waarom niet juist op de momenten dat het net stroom over heeft.
Met de salderingregeling krijg je nu ongeveer 18 cent per kWh waarvan 12,26 cent energiebelasting (2017) en ongeveer 6 cent aan terugleververgoeding van de energiemaatschappijDomba schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:39:
@stekkel Het gaat om hoeveelheden die onder kopje netverliezen geboekt worden.
De triparound van homeaccu is redelijk vast met 8-15% en daarmee kan ik mijn energiehuishouding jaar rond plannen
Staks krijg je van de overheid in 2021 bijvoorbeeld een terugleververgoeding van bijvoorbeeld 10 cent waardoor de overheid 2,26 cent bespaart per terugeleverde kWh (dat zal natuurlijk wel gaan dalen naar bijvoorbeeld 6 cent in 2030) en krijg je een terugleververgoeding die kan verschillen per aanbieder maar 6 cent zal vermoedelijk ook nog wel haalbaar zijn.
Dan zit je dus op 16 cent (mogelijk maar 12 cent in 2030) als totale terugleververgoeding en kan je dus met een accu maximaal 2 cent per kWh besparen.
Helaas lijdt je nog minstens 10% accu verlies (1,8 cent) dus houdt je zo'n 0,2 cent per kWh over om je accu te financieren (mogelijk 4,2 cent in 2030).
Als je nu een thuisaccu van 5000 euro koopt kun je in een gemiddeld huishouden misschien 2000 of 3000 kWh teruglevering besparen.
Dat is dan 4-6 euro per jaar (mogelijk in 2030 dan 84-126 euro per jaar)
Dat zet totaal geen zoden aan de dijk. De extra investering heeft totaal geen zin en betekent bovendien extra milieuvervuiling.
Oplaadpunten op parkeerplaatsen bij werklocaties kunnen in de toekomst ook prima werken met een default tariefgestuurde optimalisatie.-ION- schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:16:
[...]
Zijn mensen dan niet met de auto op het werk?
Ik geloof je gelijk voor een woning met wat PV ondersteuning en salderen op aansluitniveau, maar probeer nu maar eens voor energieneutraal of een E-plus woning. Dan wordt een stuk complexer met teruglevertarief om jaarrekening te voorspellen
Elk jaar is anders, elk jaar met een nieuw jaarcontract verbaas ik me er weer opnieuw.
Je hebt ook te maken hebt met "groene" E-leveranciers die creatief zijn.
10kWh/j als netto verbruiker of 10kWh/j neggie, zomaar >€100 hogere jaarrekening geeft, die 20kWh had ik beter in een meer energieverslindende kerstverlichting kunnen stoppen.
De 14,52ct/kWh incl BTW voor dit jaar 2017, ik dacht zelfs dat ik verkeerd begrepen/gelezen had, de clausule, ik heb het zelfs ACM voorgelegd of het niet mogelijk was vooraf bindend vast te leggen, welk type salderen het wordt.
Daarbij ging mijn voorkeur zelfs uit naar salderen op aansluitniveau, een stuk eenvoudiger, zodat ik vrijer was wanneer ik energie van net haal of op net invoed en E-rekening niet gelijk fors meebeweegt
Ik kan het nodige verschuiven, voor de E-rekening ca 1,5-2MWh/j over het etmaal verschuiven.
Met huidige 2 tarieven kan ik bijv eenvoudig hoogtarief netto terugleverend maken en/of maximaliseren door vrijwel alle afname te verschuiven naar laag tarief. Moet je mee uitkijken vaak is er een extra voorwaarde, een staffeltarief voor teruglevering met salderingsvarianten anders dan op aansluitniveau
Laag tarief netto terugleverend maken dat gaat nog niet daarvoor is mijn mini-homeaccu te klein
De bron voor het verschil voor jaarrekening 2017 is, dat je bij afsluiten niet op voorhand met energieleverancier bindend kunt vastleggen in jaarcontract, voor salderen op aansluit-niveau of per tariefgroep of andere variant, de wet laat deze keuze over aan de energieleverancier. Met modernisering van salderen verwachtig ik wel dat het verandert, want overheidsheffing liggen al wel langer vast in wet op aansluitniveau.
Modelcontract 2016 is dan ook alvast een stap in de goede richting, dat meer zaken bindend vastgelegd kunnen worden in een consumentencontract
huh.....TWyk schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:02:
[...]
Autoaccu's moet je eigenlijk alleen gebruiken voor opvangen hoge productiepieken en niet voor productiedal.
nogmaals;
huh.....
Je wilt pieken opvangen en wat ga je met de dalen doen?
Kolen plantjes opstarten?
Je wilt in beide richtingen balanceren, niet de ene kant op dumpen in een batterij en de andere kant op stoken met kolen.
Anders kunt je net zo goed bij een piek even Amalia afschakelen....
Voorkom je een piek en kan de baseload lekker doorstoken.
Nee je wilt pieken opvangen en deze bij dalen weer rustig het net in laten vloeien.
Dmv accu's kunt je extreem flexibel balanceren.
Knalt de zon achter de wolken vandaag, 5 zonnepanelen daken gaan ff 15kWh pompen, whop whop laden die powerwall en/of auto.
Gaat de zon achter de wolken en zetten 2 buurtvrouwen net 2 zonne-appeltjestaartjes in de oven;
Whop Whop ontlanden met 10kWh.

[ Voor 22% gewijzigd door markhubert180 op 20-10-2017 16:39 ]
Woning is een jaar of 4 oud, met warmtepomp opgeleverd maar zonder zonnepanelen. Die wil ik er volgend jaar zelf dus nog aan toevoegen maar schuif dat nu maar even op de lange baan totdat er duidelijkheid over is.
Ben overigens wel benieuwd hoe ze het gaan doen met oude draaischijfmeters; collega van me heeft slimme meteer geweigerd en heeft nu zonnepanelen met draaischijf in de meterkast die dus gewoon achteruit draait als hij levert aan het net. Daar gaan ze dus nooit kunnen "meten" hoeveel hij teruglevert; best een gunstige situatie als saldering eraan gaat.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
In deze blog staat een excel sheet die je op diverse manieren kunt aanpassen
Businesscase voor zonnepanelen bij particulieren en kleinverbruik
Dalen in de energieproductie veroorzaakt door de opwekking van groene stroom kun je ook anders opvangen dan met accu's bijvoorbeeld door een bepaalde ongebruikte overcapaciteit in je productienetwerk in te bouwen. Niet met kolen maar eventueel wel met gas centrales (aard/bio/lng) of afvalverbrandingscentrales.markhubert180 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:30:
[...]
Je wilt in beide richtingen balanceren, niet de ene kant op dumpen, de andere kant op stoken.
Nee je wilt pieken opvangen en deze bij dalen weer rustig het net in laten vloeien.
Anders kunt je net zo goed bij een piek even Amalia afschakelen....
Voorkom je een piek en kan de baseload lekker doorstoken.
Bovendien kun je door verbetering van Europese netwerken capaciteit makkelijker elektriciteit importeren uit andere landen.
Ook kun je bij een productie dal de energie juist duurder maken zodat het gebruik van bijvoorbeeld energiegevoelige industrie en landbouw organisaties zich zal aanpassen.
gewoon gaan leggen. (na de winter dan, zo vlak voor de winter heeft het geen zin.)
dan pak je in ieder geval nog even een paar zomers lekker salderen mee.
dat het gaat verdwijnen is wel een zekerheid, nu nog wat er voor in de plaats komt.
dat is nog niet echt duidelijk, maar het word ook niet 0ct per kWh.
het verhaal van salderen gaat allen over het belasting gedeelte van de prijs(oke die is wel +/-70%, flinke hap.)
en je blijft zoizo +/-20% van de stroom zelf gebruiken, salderen of niet.
je voert in achter de meter, dus staat de warmtepomp aan dan gaat de stroom van de panelen naar de warmtepomp zonder langs de meter te gaan. die pakken ze nooit af.
ook zijn de prijzen van PV nu zo laag geworden, zo erg is het verdwijnen nu ook weer niet.
(zolang je collega zijn feraris weet te behouden, moeten wij allemaal gelijk behandeld worden.
en is salderen nog niet af te schaffen, dus wees maar heel lief voor hem, of te wel haal even een kopje koffie met een koekje vind hij vast leuk.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Daar zit ook wat in, in plaats van afwachten juist meteen na de winter leggen (eerder was ik toch al niet van plan) om nog zo lang mogelijk er van te profiteren.migjes schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:52:
@XyritZz
gewoon gaan leggen. (na de winter dan, zo vlak voor de winter heeft het geen zin.)
dan pak je in ieder geval nog even een paar zomers lekker salderen mee.
dat het gaat verdwijnen is wel een zekerheid, nu nog wat er voor in de plaats komt.
dat is nog niet echt duidelijk, maar het word ook niet 0ct per kWh.
het verhaal van salderen gaat allen over het belasting gedeelte van de prijs(oke die is wel +/-70%, flinke hap.)
en je blijft zoizo +/-20% van de stroom zelf gebruiken, salderen of niet.
je voert in achter de meter, dus staat de warmtepomp aan dan gaat de stroom van de panelen naar de warmtepomp zonder langs de meter te gaan. die pakken ze nooit af.![]()
ook zijn de prijzen van PV nu zo laag geworden, zo erg is het verdwijnen nu ook weer niet.
(zolang je collega zijn feraris weet te behouden, moeten wij allemaal gelijk behandeld worden.
en is salderen nog niet af te schaffen, dus wees maar heel lief voor hem, of te wel haal even een kopje koffie met een koekje vind hij vast leuk.)
Vraag me dan wel af wat nu verstandig is; met salderen is het als ik het goed begrepen heb eigenlijk aantrekkelijk om met je zonnepanelen zo dicht mogelijk bij je jaarverbruik te zitten. Dat is bij mij met die warmtepomp best fors, ik gebruik dan wel geen gas maar elektriciteit zit ik ruim boven het gemiddelde dat een gezin verstookt.
Aan de andere kant zou ik ook voor iets minder panelen kunnen kiezen. Kleinere investering, en als salderen eraan gaat heb ik er minder last van omdat ik dan minder teruglever.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Aan de andere kant zou een terulevertarief niet gebonden hoeven te zijn aan de eigen verbruik.XyritZz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:03:
[...]
Aan de andere kant zou ik ook voor iets minder panelen kunnen kiezen. Kleinere investering, en als salderen eraan gaat heb ik er minder last van omdat ik dan minder teruglever.
Daarom zou je ook kunnen denken om juist meer te leggen dan je eigen verbruik want als het teruglevertarief ingaat dan kan krijg je waarschijnlijk ineens meer voor de extra neergelegde panelen.
Met een feed-in tarief kan de overheid streven naar optimale inzet van PV op daken en niet naar halve daken volleggen omdat er maximaal de opbrengst van een half dak gesaldeerd kan worden.
of nog een derde optie:XyritZz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:03:
[...]
Daar zit ook wat in, in plaats van afwachten juist meteen na de winter leggen (eerder was ik toch al niet van plan) om nog zo lang mogelijk er van te profiteren.
Vraag me dan wel af wat nu verstandig is; met salderen is het als ik het goed begrepen heb eigenlijk aantrekkelijk om met je zonnepanelen zo dicht mogelijk bij je jaarverbruik te zitten. Dat is bij mij met die warmtepomp best fors, ik gebruik dan wel geen gas maar elektriciteit zit ik ruim boven het gemiddelde dat een gezin verstookt.
flink in de over productie gaan.
met weg vallen van salderen is er ook een kans dat kolenfooi gaat vervallen.
je krijgt gewoon 1 prijs voor de kWh's die je huis verlaten.
ook dan is de kans groter dat je in de winter nog genoeg hebt om de warmtepomp lekker zijn gang te laten gaan. of te wel meer eigen gebruik.
daar bij komt ook nog, hoe groter je legt, de goedkoper het word in Wp/€.
(een 5000W omvormer is niet 5X zo duur als een 1000W omvormer, etc etc...)
(maar van de winter zal vast meer bekend zijn, ik wil het ook eerst weten voor ik in over productie ga.
dus wacht het even rustig af.
edit:
met de lage PV prijzen is het nu eigenlijk al interessant om in over productie te gaan.
zelfs kolenfooi doet het nog leuk.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-10-2017 17:17 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Geen stroom afnemen, dat is geen grap. In America zijn er al leveranciers waarbij je gecompenseerd wordt voor het uitstellen van het laden van de elektrische auto. Met meer dan 100k auto's kan je dus zomaar 300MW "sturen".markhubert180 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:30:
[...]
Ik begrijp wat je bedoelt, daar niet van. Maar in dit geval kan je dus laden met een piek, of niet laden als er geen surplus is (wat in zeker zin dan het dal compenseerd). VandeBron is daar nu ook al een test mee aan het doen. Anderen zijn daadwerkelijk met de Zoe een V2G aan het doen in Utrecht, weer anders.
De methode van VandeBron werkt met vrijwel elke auto en 3G laadpaal met de juiste software. (waarbij je ook kan laden als het moet)
Door het verbruik even op pauze te zetten geef je elkaar ook lucht. En die pauze heeft soms ook nog een economische waarde in jouw voordeel.Je wilt in beide richtingen balanceren, niet de ene kant op dumpen in een batterij en de andere kant op stoken met kolen.
Auto's gaan dit standaard ondersteunen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zo had ik het zelf nog niet eens gekeken. Ik kan heel makkelijk het platte dak van de schuur nog vol leggen. 26m2 vrije ruimte, helaas wel schaduw vanaf ongeveer 19.00 uur.TWyk schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:09:
[...]
Aan de andere kant zou een terulevertarief niet gebonden hoeven te zijn aan de eigen verbruik.
Daarom zou je ook kunnen denken om juist meer te leggen dan je eigen verbruik want als het teruglevertarief ingaat dan kan krijg je waarschijnlijk ineens meer voor de extra neergelegde panelen.
Met een feed-in tarief kan de overheid streven naar optimale inzet van PV op daken en niet naar halve daken volleggen omdat er maximaal de opbrengst van een half dak gesaldeerd kan worden.
Er ligt al een volledig vrije 16A groep naar de schuur en de 2e groep die nu naar de schuur gaat, kan ik vrij maken. Met een pv-verdeler in de schuur kan ik dan de schuur en buitenverlichting alsnog van stroom voorzien. Ik zit zelf in de elektra, dus aansluiten is geen probleem. Panelen op een plat dak leggen is ook geen hogere wiskunde. Kost dus alleen materiaal en de groothandel heeft nog wel eens wat pv-materiaal in de uitverkoop als er een fabrikant is die een nieuwe serie lanceert en de oude uit productie haalt.
De 9 panelen op het dak van het huis draaien op fase 1. De panelen op de schuur kan ik dan mooi laten voeden op fase 2 en fase 3.
Helaas is momenteel de spaarpot leeg en de renovatie nog lang niet klaar (10 jaren plan waarvan in de eerste 2 jaar pv-panelen zijn gelegd, dakramen geplaatst/vervangen, warmtepomp + cv aangelegd, hele bovenverdieping gestript, geïsoleerd en opnieuw opgebouwd).
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dan neem je goedkope panelen van marktplaats, zeg 200W panelen, een 2 - 2,5kW omvormer (150-240V Vmp!), en je zou als je het goed doet voor minder dan €1500 klaar moeten zijn. (waar woon je? DM?)
Dit heb je in 2020 al voor een groot deel terug verdiend.
Overigens is er weer een BVA veiling van Axitec panelen in opdracht van de belasting. (31-10-2017 sluiting)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Vanuit het noordwesten heb ik volledig schaduw. Afmetingen van het dak zijn 4 en een beetje bij 6,5. De veilingen bij BVA zijn me bekend. Even afwachten wat er nu precies gaat veranderen en dan rustig kijken wat financieel goede opties zijn.
En komende week eerst de stukadoor betalen.
Lijkt mij wel toch?
En dat principe gaat zonder accu's niet werkendatabeestje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:22:
[...]
Geen stroom afnemen, dat is geen grap. In America zijn er al leveranciers waarbij je gecompenseerd wordt voor het uitstellen van het laden van de elektrische auto. Met meer dan 100k auto's kan je dus zomaar 300MW "sturen".
Ik begrijp wat je bedoelt, daar niet van. Maar in dit geval kan je dus laden met een piek, of niet laden als er geen surplus is (wat in zeker zin dan het dal compenseerd). VandeBron is daar nu ook al een test mee aan het doen. Anderen zijn daadwerkelijk met de Zoe een V2G aan het doen in Utrecht, weer anders.
De methode van VandeBron werkt met vrijwel elke auto en 3G laadpaal met de juiste software. (waarbij je ook kan laden als het moet)
[...]
Door het verbruik even op pauze te zetten geef je elkaar ook lucht. En die pauze heeft soms ook nog een economische waarde in jouw voordeel.
Tenslotte kun je niet even zeggen;
om lucht te creëren, schakelen wij(vandebron) even wijk X af want het net heeft het lastig.

En dat is wat ik zeg; Je hebt accu's nodig om in beide kanten te balanceren.
Of dat nu is om te laden/ontladen of het laden op pauze te zetten....
Of gaan wij straks na een slimmeMeter ook een slimmeOven/slimmeInductiePlaat afdwingen en wordt het;
Zo vader de huisman, je zonneappeltaart moet even wachten tot de zon weer achter de wolken vandaan is: WHOP WHOP PLOP spanningsloos!

Of je biologisch verantwoord stukje AngusBeef ligt op de plaat en je mag even 35min. wachten tot de onweersbui voorbij is.
Accu's, in welke vorm en op welke techniek dan ook, zijn de toekomst.
[ Voor 14% gewijzigd door markhubert180 op 21-10-2017 22:33 ]
Er is niemand die je tegenhoud om dat te doen. Het is stom en verre van efficiënt maar je kan het deze week nog in gang zetten als je wilt.Dennahz schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:01:
En wat als je gewoon volledig op zonnepanelen wilt leven? Gewoon puur zonnepanelen + een dikke accu? Is dit mogelijk zonder enige vorm van extra belastingen te betalen hierop?
Lijkt mij wel toch?
Ja goed verhaal alleen jammer dat je grote delen uit je duim zuigt. Je kookplaat en oven zullen echt niet worden uitgeschakeld op afstand, in het ergste geval zul je in de meest dure uren een paar cent per kWh extra betalen als de zon onder is en je pv niks meer oplevert.markhubert180 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:24:
[...]
En dat principe gaat zonder accu's niet werken
Tenslotte kun je niet even zeggen;
om lucht te creëren, schakelen wij(vandebron) even wijk X af want het net heeft het lastig.![]()
En dat is wat ik zeg; Je hebt accu's nodig om in beide kanten te balanceren.
Of dat nu is om te laden/ontladen of het laden op pauze te zetten....
Of gaan wij straks na een slimmeMeter ook een slimmeOven/slimmeInductiePlaat afdwingen en wordt het;
Zo vader de huisman, je zonneappeltaart moet even wachten tot de zon weer achter de wolken vandaan is: WHOP WHOP PLOP spanningsloos!
Of je biologisch verantwoord stukje AngusBeef ligt op de plaat en je mag even 35min. wachten tot de onweersbui voorbij is.
Accu's, in welke vorm en op welke techniek dan ook, zijn de toekomst.
Goh, als je volledig afgesloten kan zijn van het elektriciteitsnet ben je volledig zelfvoorzienend wat dat betreft. Kan je gewoon doen wat je wilt, verbruiken wat je wilt en heb je geen extra kosten meer. Zie alleen maar voordelenErasmo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:09:
[...]
Er is niemand die je tegenhoud om dat te doen. Het is stom en verre van efficiënt maar je kan het deze week nog in gang zetten als je wilt.
Wat houdt je tegen om over te schakelen?Dennahz schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:12:
[...]
Goh, als je volledig afgesloten kan zijn van het elektriciteitsnet ben je volledig zelfvoorzienend wat dat betreft. Kan je gewoon doen wat je wilt, verbruiken wat je wilt en heb je geen extra kosten meer. Zie alleen maar voordelen
Behalve een serieus groot accupakket en een dubbel zo grote PV-installatie die vanaf mei tot oktober productie loopt weg te gooien omdat je veel meer nodig hebt in de winter.
Dan liever gewoon je stroom aan het net verkopen.
Het grootste probleem is je warmtevoorziening in de winter. Dat is afhankelijk van hoe goed je woning geïsoleerd is toch al snel 60 tot 80 procent van je jaarlijkse energieverbruik, terwijl je in de winter juist maar heel weinig opwek hebt met zonnepanelen. Je zult vrijwel je hele winter-verbruik dus moeten kunnen opslaan.Dennahz schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:01:
En wat als je gewoon volledig op zonnepanelen wilt leven? Gewoon puur zonnepanelen + een dikke accu? Is dit mogelijk zonder enige vorm van extra belastingen te betalen hierop?
Lijkt mij wel toch?
Het is natuurlijk wel te ondervangen met stoken op pellets of allesbrander. Dan ben je niet meer afhankelijk van één netbeheerder en een beperkt aantal stroom- en gasleveranciers.
Wil je het betaalbaar houden, dan zul je wel ook je gebruik van apparatuur aardig moeten aanpassen. Als het in de winter een paar dagen bewolkt is, is het bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend dat de wasmachine of vaatwasser kan draaien. Dat is natuurlijk wel weer op te vangen met een aggregaat.
Heb je er al eens over nagedacht als je all electric bent en dus ook een warmtepomp en boilers, kookplaat, kortom veel vermogen uit accu's moet trekken een aardig dikke omvormer nodig hebt om dat van 24 of 48V om te zetten naar 230 of zelfs 3x230.Dennahz schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:12:
[...]
Goh, als je volledig afgesloten kan zijn van het elektriciteitsnet ben je volledig zelfvoorzienend wat dat betreft. Kan je gewoon doen wat je wilt, verbruiken wat je wilt en heb je geen extra kosten meer. Zie alleen maar voordelen
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nee rol co, iedereen denkt met een gebruikte auto accu klaar te zijn, die omvormer van 3000 euro is niet belangrijk.Rol-Co schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:25:
[...]
Heb je er al eens over nagedacht als je all electric bent en dus ook een warmtepomp en boilers, kookplaat, kortom veel vermogen uit accu's moet trekken een aardig dikke omvormer nodig hebt om dat van 24 of 48V om te zetten naar 230 of zelfs 3x230.
En wat denk je van laden met 200 A......
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2015. de grootste afnemers:Ivow85 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:25:
[...]
Het grootste probleem is je warmtevoorziening in de winter. Dat is afhankelijk van hoe goed je woning geïsoleerd is toch al snel 60 tot 80 procent van je jaarlijkse energieverbruik, terwijl je in de winter juist maar heel weinig opwek hebt met zonnepanelen. Je zult vrijwel je hele winter-verbruik dus moeten kunnen opslaan.
Het is natuurlijk wel te ondervangen met stoken op pellets of allesbrander. Dan ben je niet meer afhankelijk van één netbeheerder en een beperkt aantal stroom- en gasleveranciers.
Wil je het betaalbaar houden, dan zul je wel ook je gebruik van apparatuur aardig moeten aanpassen. Als het in de winter een paar dagen bewolkt is, is het bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend dat de wasmachine of vaatwasser kan draaien. Dat is natuurlijk wel weer op te vangen met een aggregaat.
1. sluipverbruik (alarm, netwerk, koelkasten, ventilatie)
2. SWW, warm water
3, warmtepomp
Voor nieuwbouwhuizen zou dus wel eens een ander beeld kunnen ontstaan van je behoefte.
In 1x klaarreneeke1970 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 06:32:
[...]
Nee rol co, iedereen denkt met een gebruikte auto accu klaar te zijn, die omvormer van 3000 euro is niet belangrijk.
En wat denk je van laden met 200 A......
http://www.ebay.de/itm/3-...id=p2047675.c100005.m1851
Als je nog zou moeten beginnen en ruimte hebt voor een stapel accu cellen zou je het overhoop kunnen halen, maar 10-17k euro kost het wel incl panelen. Heb ik nog geen woord gerept over onderhoud en vervanging van de accu's. Met 1500 laadcycles zijn die wel op.
Invoertarief kan zelfs gunstiger zijn dan saldering.
Zie https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Als ik mensen vraag hoeveel ze betalen per kWh komt daar 15 cent uit, dat is dus wat ze betalen gedeeld door wat ze verbruiken. Dat daar ook nog een heffingskorting in zit die niet verbruiksafhankelijk is snappen ze niet. Maar ze rekenen wel met die 15 cent.
Het wordt gewoon weer een obfuscated code contest.
Het makkelijkste zou zijn als je een kleine energiecentrale aan een pelletkachel zou kunnen koppelen. Volgens mij was essent voor zoiets in combinatie met een conventionele HR ketel bezig. Op die manier kun je de dalen wat makkelijker opvangen.Ivow85 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:25:
[...]
Het grootste probleem is je warmtevoorziening in de winter. Dat is afhankelijk van hoe goed je woning geïsoleerd is toch al snel 60 tot 80 procent van je jaarlijkse energieverbruik, terwijl je in de winter juist maar heel weinig opwek hebt met zonnepanelen. Je zult vrijwel je hele winter-verbruik dus moeten kunnen opslaan.
Daarnaast denk ik dat het op langere termijn de richting op gaat dat het eigen verbruik in de zomer ook stijgt. Door het uitfaseren van gas zul je steeds meer warmtepompen in huizen krijgen, en daardoor wordt het automatisch vanzelfsprekender om in de zomer de airco te gebruiken.
Dan voeg je dus vooral gebruik toe ipv dat er electra wordt bespaard. Zeker zolang je de warmtepomp niet automatisch kan laten uitgaan als de zon niet genoeg produceert. Immers hebben die huizen nu geen airco en gaan die dat opeens wel gebruiken. Weg energiezuiniger.Yucon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:25:
[...]
Het makkelijkste zou zijn als je een kleine energiecentrale aan een pelletkachel zou kunnen koppelen. Volgens mij was essent voor zoiets in combinatie met een conventionele HR ketel bezig. Op die manier kun je de dalen wat makkelijker opvangen.
Daarnaast denk ik dat het op langere termijn de richting op gaat dat het eigen verbruik in de zomer ook stijgt. Door het uitfaseren van gas zul je steeds meer warmtepompen in huizen krijgen, en daardoor wordt het automatisch vanzelfsprekender om in de zomer de airco te gebruiken.
Stel je Gebruik is G en je teruglevering is L. We laten gelijktijdig gebruiken en leveren even buiten beschouwing. G is dus de som van al je apparaten, L is de totale productie van zonnepanelen.Knowbody schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 08:53:
Invoertarief kan zelfs gunstiger zijn dan saldering.
Nu:
Gebruik kost 18 eurocent
Teruglevering tot het gebruik (L - (G - L))
Teruglevering boven het gebruik (G - L) > 0, het deel wat niet gesaldeerd wordt, levert je 5 eurocent op.
Energierekening Enu = 18 (G - (L - (G - L)) - 5 (G - L) = 5 (G - L).
Straks:
Gebruik kost 18 eurocent
Alle teruglevering levert 15 eurocent op:
Energierekening Estraks = 18 G - 15 L
Berekening
Wat is de verhouding L/G waarbij Estraks < Enu?
Estraks < Enu
18G - 15L < 5 (G - L)
-10 L < - 13 G
L / G < 13 / 10 = 1.3 = 130%.
Oftewel, Als je PV systeem tenminste 30% meer levert dan je totale gebruik, dan ben je gunstiger uit. Is je PV systeem kleiner, dan is het feed-in tarief ongustiger.
[ Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 22-10-2017 09:45 ]
Ik zou best meer willen bijplaatsen nu. Maar denk je dat ik weer ga investeren met het gedrag van de overheid? Wie zegt dat ze het straks als ik het heb gelegd toch weer aanpassen en overschot weer wordt bestraft? Als ze het kunnen garanderen prima. Maar het was ook tot 2023 gegarandeerd....
Ik was voor mijn vader ook voor PV aan het kijken ( heb het zelf nu 3 maanden liggen) maar heb het hem nu maar weer afgeraden, door dit gedraai.
Wederom gissen want niemand weet of terug leveren 15 cent opleverd???Skyaero schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:45:
[...]
Stel je Gebruik is G en je teruglevering is L. We laten gelijktijdig gebruiken en leveren even buiten beschouwing. G is dus de som van al je apparaten, L is de totale productie van zonnepanelen.
Nu:
Gebruik kost 18 eurocent
Teruglevering boven het gebruik (G - L) > 0, het deel wat niet gesaldeerd wordt, levert je 5 eurocent op.
Straks:
Gebruik kost 18 eurocent
Berekening
Estraks < Enu
18G - 15L < 5 (G - L)
-10 L < - 13 G
Oftewel, Als je PV systeem tenminste 30% meer levert dan je totale gebruik, dan ben je gunstiger uit. Is je PV systeem kleiner, dan is het feed-in tarief ongustiger.
Maar zou mooi zijn, toch een extra weekendje weg voor mijn situatie
1 PVoutput . Dongen NB
Voor de rest doe je een gok
Salderen heeft het langer volgehouden dan ik had verwacht, ik vermoed omdat de VVD het wel best vond dat PV zo klein gehouden werd.
Zeker in combinatie met de onzekerheid die regelmatig gelanceerd werd.
Als dat zo is, betekent z.s.m. zorgen voor meer panelen of hogere wattage zorgenSkyaero schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:45:
[...]
Stel je Gebruik is G en je teruglevering is L. We laten gelijktijdig gebruiken en leveren even buiten beschouwing. G is dus de som van al je apparaten, L is de totale productie van zonnepanelen.
Nu:
Gebruik kost 18 eurocent
Straks:
Gebruik kost 18 eurocent
Berekening
Estraks < Enu
18G - 15L < 5 (G - L)
-10 L < - 13 G

Blijft giswerk. we hebben nog 2 jaar en 2 maanden ik wacht het rustig af maar ga wel verder met WP en mijn noordkant helemaal vol leggen
[ Voor 6% gewijzigd door wetsteyn op 22-10-2017 10:26 ]
Mijn warmtepomp kan al gekoppeld worden aan de PV-opwek om bij overschot aan opwekking aan het werk te gaan (sww extra opwarmen, ruimte temperatuur 1 of 2 graden extra verwarmen of koelen, afhankelijk van gemaakte keuzes).Waah schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:43:
[...]
Dan voeg je dus vooral gebruik toe ipv dat er electra wordt bespaard. Zeker zolang je de warmtepomp niet automatisch kan laten uitgaan als de zon niet genoeg produceert. Immers hebben die huizen nu geen airco en gaan die dat opeens wel gebruiken. Weg energiezuiniger.
Er wordt over het algemeen een denkfout gemaakt als je het mij vraagt.Waah schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:57:
Leuk, maar bijna niemand heeft dat, omdat dat heel ongunstig was bij salderen. Tvt werd dan veel hoger.
Ik zou best meer willen bijplaatsen nu. Maar denk je dat ik weer ga investeren met het gedrag van de overheid? Wie zegt dat ze het straks als ik het heb gelegd toch weer aanpassen en overschot weer wordt bestraft? Als ze het kunnen garanderen prima. Maar het was ook tot 2023 gegarandeerd....
Ik was voor mijn vader ook voor PV aan het kijken ( heb het zelf nu 3 maanden liggen) maar heb het hem nu maar weer afgeraden, door dit gedraai.
Mijn visie is dat je zoveel panelen moet leggen als dat mooi uitkomt op het dak.
Niet rekening houden met overschot want je kunt dus niet genoeg hebben.
Ok, nu krijg je een vergoeding voor terugleveren. Mocht dit nul zijn dan is het ook niet heel erg (zolang het maar niet negatief is). Een overschot aan capaciteit resulteert erin dat de productie bij slechtere omstandigheden toch nog interessant is. Bewolking, winter..
Waarom heb je niet gauw teveel? Omdat de elektrische auto de nabije (eerder dan je denkt heb je er een) toekomst is en iedereen met eigen oprit zou niet gauw teveel stroom hebben.
Ok, de auto staat er niet altijd. Maar dan staat ie wel ergens anders waar de zon schijnt.
En doorgaans is er in de zomer ook nog opwekking als de auto aan het eind van de middag aan de thuislader hangt. En vergeet de weekenden niet.
Teveel panelen lijkt mij niet aan de orde.
In België is het allemaal anders. Daar kost een kWh bijna 30 cent en is het verschil met de gasprijs minder groot waardoor warmtepompen daar niet in een groeispurt zitten zoals hier het geval is. Jammer dat elk land eigen regels heeft.
België produceert met 2 afgeschreven oude kerncentrales tegen het zo'n beetje laagste tarief.
In de toekomst denk ik dat zowel gas als stroom duurder worden in NL. En het lijkt mij dat de tijd van het goedkopere daltarief dan ook geweest is. Stroom is overdag immers goedkoper uit wind en zon.
Vanaf 2020 is het pas mogelijk variabele beprijzing toe te passen. Daar heb je dan wel een 'slimme' meter voor nodig.
Ik wijk een beetje uit nu. Maar wat betreft zonnepanelen kan ik je aanraden niet te wachten!
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Als je leest wat ik schrijf of deel dan kun je aannemen dat het invoedtarief bepaald wordt door de energieleveranciers.reneeke1970 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:57:
[...]
Wederom gissen want niemand weet of terug leveren 15 cent opleverd???
Maar zou mooi zijn, toch een extra weekendje weg voor mijn situatie
Van de bron, pure energie, greenchoice, qurrent, power peers..... Gaan marktwerken
de Essents en Nuons van deze wereld hebben het nakijken ..
En of je nou 10, 12, 15 cent ipv 18 cent krijgt.... Is dat nou echt een showstopper?...ik denk voor niemand!
WP is sowieso een way to go wat mij betreft.wetsteyn schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:25:
[...]
Als dat zo is, betekent z.s.m. zorgen voor meer panelen of hogere wattage zorgen.
Blijft giswerk. we hebben nog 2 jaar en 2 maanden ik wacht het rustig af maar ga wel verder met WP en mijn noordkant helemaal vol leggen
Met huidige regeling interessant omdat je dus stroom kunt sparen in de zomer voor de winter.
Maar ook als dat niet bestond: in wintertijd heb je weinig productie. Dan helpt zelfs een accu niets. Maar in het voor- en naseizoen vh stookseizoen is PV opwekking heel bruikbaar voor de warmtepomp.
In NL is verwarmen mbv een LW warmtepomp niet duurder dan gas. Ok, de investering is lastiger terug te verdienen als je geen zonnepanelen hebt, maar al moet je alle stroom betalen dan is het verwarmen daarmee ongeveer even duur als met gas. Dat is wat mij betreft een eye-opener.
Je moet dan in het rekensommetje ook meenemen dat je een alternatief voor warm water moet zien te vinden. Dat bestaat wel, maar heeft ook een aardig prijskaartje. Dat is een beetje het punt; het totale prijskaarte wordt wel erg hoog. Als dat totale prijskaartje nodig is om het PV prijskaartje sluitend te krijgen dan is dat voor veel mensen wel een flinke stap.Knowbody schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:32:
[...]
WP is sowieso een way to go wat mij betreft.
Met huidige regeling interessant omdat je dus stroom kunt sparen in de zomer voor de winter.
Maar ook als dat niet bestond: in wintertijd heb je weinig productie. Dan helpt zelfs een accu niets. Maar in het voor- en naseizoen vh stookseizoen is PV opwekking heel bruikbaar voor de warmtepomp.
In NL is verwarmen mbv een LW warmtepomp niet duurder dan gas. Ok, de investering is lastiger terug te verdienen als je geen zonnepanelen hebt, maar al moet je alle stroom betalen dan is het verwarmen daarmee ongeveer even duur als met gas. Dat is wat mij betreft een eye-opener.
Ik zou een hybride warmtepomp kiezen in een bestaande situatie, waar aardgas is. Dat maakt dat het in elke situatie een 1 op 1 vervanger kan zijn van de cv ketel zonder ingewikkelde en dure aanpassingen van bestaand.Yucon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:53:
[...]
Je moet dan in het rekensommetje ook meenemen dat je een alternatief voor warm water moet zien te vinden. Dat bestaat wel, maar heeft ook een aardig prijskaartje. Dat is een beetje het punt; het totale prijskaarte wordt wel erg hoog. Als dat totale prijskaartje nodig is om het PV prijskaartje sluitend te krijgen dan is dat voor veel mensen wel een flinke stap.
Hoe er over gas dan ook gedacht wordt, dat is er nog heel lang. Waarom zou je er eerder afwillen dan dat de gemeente het tegen die tijd wil.
Een beetje warmtepomp kan ook SWW verwarmen in een boiler, en anders hang je er gewoon een doorstroomverwarmer tussen.Yucon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:53:
[...]
Je moet dan in het rekensommetje ook meenemen dat je een alternatief voor warm water moet zien te vinden. Dat bestaat wel, maar heeft ook een aardig prijskaartje. Dat is een beetje het punt; het totale prijskaarte wordt wel erg hoog. Als dat totale prijskaartje nodig is om het PV prijskaartje sluitend te krijgen dan is dat voor veel mensen wel een flinke stap.
Hoezo ingewikkelde en dure aanpassingen? Kom eens kijken in het L/W warmtepomp topic, helemaal met de Pana's is het enkel een kwestie van de hoofd-cv leiding naar buiten doortrekken samen met een elektriciteitskabel en je bent al zo goed als klaar.Knowbody schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:03:
[...]
Ik zou een hybride warmtepomp kiezen in een bestaande situatie, waar aardgas is. Dat maakt dat het in elke situatie een 1 op 1 vervanger kan zijn van de cv ketel zonder ingewikkelde en dure aanpassingen van bestaand.
Hoe er over gas dan ook gedacht wordt, dat is er nog heel lang. Waarom zou je er eerder afwillen dan dat de gemeente het tegen die tijd wil.
Waarom je er eerder vanaf zou willen? Je kan zelf de bron niet kiezen, nu wordt met iedere douchebeurt Groningen een stukje instabieler of ondersteun je een of andere schurkenstaat. Met elektriciteit heb je zelf in de hand waar je het vandaan haalt.
[ Voor 8% gewijzigd door Erasmo op 22-10-2017 13:14 ]
Met de huidige subsidies op warmtepompen, ben je goedkoop uit.
Een pana monobloc 5 kW en een pana WP boiler 120 ltr importeren uit het buitenland.
Dat hoeft niet (veel) meer te kosten dan een CV ketel, en je bent gasloos.
Ja, als je in nederland gaat shoppen, betaal je de hoofdprijs idd.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2017 13:22 ]
De vorige keer tijdje geleden inderdaad, maar ook weer niet zo vreselijk lang toen ik er naar keek ben ik dat niet tegen gekomen. Wel een warmwater/boiler-warmtepomp maar dan had je het ook al over een paar duizend euro. Bovenop de investeringen voor lage-temperatuurverwarming. Als ik het goed lees is dat laatste ondertussen ook niet meer nodig. Ik ga eens zoeken!
Nou die van mij wil 160 mm hoor......Proton_ schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:57:
Met een Franse wpb kan je de dubbele HR doorvoer hergebruiken
Maar het principe is goed gedacht
1 PVoutput . Dongen NB
Ja is gewoon mogelijk, geen meter. Heb de belastingdienst niets mee te zoeken. Anders zou eigengebruik opeens belastbaar zijn. Idem voor zelfgekweekte worteltjes, doet de BD ook niks mee.Dennahz schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:01:
Lijkt mij wel toch?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
In een gemiddeld rijtjeshuis met postzegeltuin lijkt mij dat niet zomaar een optie(zonder geluids-/aanzicht overlast).Erasmo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:12:
Hoezo ingewikkelde en dure aanpassingen? Kom eens kijken in het L/W warmtepomp topic, helemaal met de Pana's is het enkel een kwestie van de hoofd-cv leiding naar buiten doortrekken samen met een elektriciteitskabel en je bent al zo goed als klaar.
Is een hele grote aanname er komen vast nog de nodige criteria bij als ook dat je niet op niveau van totale energierekening kijkt
Je kan ook zeggen dat salderen volledig afgeschaft wordt in 2020
Dat de vervanger volledig bekostigd wordt uit de verlaging van de belastingvermindering energiebelasting met €51, maatregel M125 uit het regeerakkoord, lasten verzwaring van € 337 miljoen voor huishoudens tegenover een modernisering van salderingsregeling ingeboekt als € 240 miljoen vast tot 2035
Binnen een budget vast tot 2035 blijven, met een fluwelen overgang en toch nieuwe systemen van klein verbruikers uitzicht op een 7 jarige TVT bieden, zonder plafond, staat volgens mij garant voor een veel complexere vervanger dan een vaste invoedpremie met eventueel een opslag voor invoeden om demand response te sturen.
Voorzichtig mag je denk ik aannemen dat de vervanger niet meer mag kosten dan de huidige saldeersregeling, best lastig als PR wilt maken dat er geen plafond is.
Salderen is voor kleinverbruikers en dat zijn aansluitingen tot 3x80A en daar zit ook flink wat kleinzakelijk met 50-200 panelen in, van 10-50MWh tariefschijf, die een behoorlijk aandeel vormen in de 2-3GWp, die gebruik maakt van salderen.
Het huidige salderen kun je opdelen in overheids (belastingen) en marktdeel.
Ik denk dat je ook voorzichtig mag aannemen dat ook voor het marktdeel de koppeling tussen afname en invoed met gelijktarief wordt losgelaten.
Of we de 2020 doelstelling duurzame energie halen is maar de vraag, maar in 3 jaar vindt er wel een verdubbeling van duurzame energie plaats van nu 6% naar 12%, waarmee aandeel met SDE+ ondersteunde electriciteit fors stijgt naar 40-60%.
SDE+ is een stimulering via een basisbedrag minus een correctiebedrag voor de gemiddelde marktprijs, volgens NEV17 ligt die marktprijs nog jarenlang rond de €36/MWh.
Als achter de meter meer PV wordt gelegd dan verdwijnt vrij snel de marge voor de energieleverancier op de kWh-prijs als deze de invoeding dient terug te blijven nemen tegen de kale leveringsprijs die eerder op €45-60/MWh ligt.
Volgens mij dien je naar complete energierekening te kijken en niet enkele maar post salderingsregeling
Check: Rijtjeshuis met postzegeltuinEddoH schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:38:
[...]
In een gemiddeld rijtjeshuis met postzegeltuin lijkt mij dat niet zomaar een optie(zonder geluids-/aanzicht overlast).
Check: (bijna) geen geluid, draait meestal op een laag pitje door flink buffervat.
Check: zoek de l/w WP... (niet in mijn schuurtje kijken)
Ik geloof wel dat het mogelijk is hoor, maar niets zo klein en makkelijk als een HR ketel op gas. Er werd gesuggereerd dat je er bent met een CV leiding naar buiten voeren.AUijtdehaag schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:12:
[...]
Check: Rijtjeshuis met postzegeltuin
Check: (bijna) geen geluid, draait meestal op een laag pitje door flink buffervat.
Check: zoek de l/w WP... (niet in mijn schuurtje kijken)
Uiteindelijk wil ik ook een warmtepomp en buffervat maar:
A: ik heb een hekel aan geluid in/om huis
B: ik heb een te klein schuurtje.
C: ik ga geen warmtepomp vol in het zicht plaatsen, dat ziet er niet uit. En dan moet ik het buffervat nog kwijt.
D: ik ben niet de enige bewoner in het huis
En zo is dat met 80% van de rijtjeshuisbewoners gok ik zo.
Ik wacht op innovaties. Een mooie all-in unit, gedeeld met de buren op het dak ofzo. Of ik ga verhuizen.
[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 22-10-2017 15:25 ]
Je hoeft niet te wachten...
http://www.dutchheatpump....armtepompen/dhs-hydrocap/
http://www.dutchheatpump.nl/producten/dhs-warmtepompen/
(de prijs daargelaten)
Nu maar weer ontopic
Inderdaad CV leiding naar buiten, buffer op plaats van plof ketel en klaar.EddoH schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:22:
[...]
Ik geloof wel dat het mogelijk is hoor, maar niets zo klein en makkelijk als een HR ketel op gas. Er werd gesuggereerd dat je er bent met een CV leiding naar buiten voeren.
Uiteindelijk wil ik ook een warmtepomp en buffervat maar:
A: ik heb een hekel aan geluid in/om huis
B: ik heb een te klein schuurtje.
C: ik ga geen warmtepomp vol in het zicht plaatsen, dat ziet er niet uit. En dan moet ik het buffervat nog kwijt.
D: ik ben niet de enige bewoner in het huis![]()
En zo is dat met 80% van de rijtjeshuisbewoners gok ik zo.
Ik wacht op innovaties. Een mooie all-in unit, gedeeld met de buren op het dak ofzo. Of ik ga verhuizen.
Legio mogelijkheden om zon ding netjes neer te zetten of te verbergen. Makkelijker dan een gft bak.......
1 PVoutput . Dongen NB
Een gft bak maakt geen geluid....reneeke1970 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:46:
[...]
Inderdaad CV leiding naar buiten, buffer op plaats van plof ketel en klaar.
Legio mogelijkheden om zon ding netjes neer te zetten of te verbergen. Makkelijker dan een gft bak.......
Een cv ketel maakt ook best wat geluid, maar daar ben je inmiddels immuun voor gok ik.
Maar het mooiste is een schuur/carport dak bij je huis, of ergens op de grond waar niemand er last van hebt.
Soms moet je wat creatief kijken, dan kan het bijna altijd.
Leuk, maar ik verwacht dat een gezin op piekbelasting eerder 2-300 liter warm water nodig heeft als je iedereen warm water gunt. Dat kan gemakkelijk met een CV-ketel, maar is elektrisch een stuk lastiger en/of veel duurder. Er is een hele bups woningen met Rc 2,5 (mid jaren 80 tot mid jaren '00 grofweg) die op zich redelijk geïsoleerd zijn, maar waarbij extra isolatie niet erg kosteneffectief is. Dan is het al lastiger te elektrificeren, want met 5 kW kom je dan niet ver. Je hebt dan apparatuur met meer capaciteit nodig. In de wintermaanden is het nog erger, waardoor je meer elektra nodig hebt. Dan gaat het afschaffen van salderen je hoogstwaarschijnlijk gewoon (nog veel meer) geld kosten. Elektriciteit is wel de toekomst, maar we zijn er nog lang niet.AUijtdehaag schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:16:
@Yucon
Met de huidige subsidies op warmtepompen, ben je goedkoop uit.
Een pana monobloc 5 kW en een pana WP boiler 120 ltr importeren uit het buitenland.
Dat hoeft niet (veel) meer te kosten dan een CV ketel, en je bent gasloos.
Ja, als je in nederland gaat shoppen, betaal je de hoofdprijs idd.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Valt reuze mee hoor, ik heb een 89" tussenwoning van 400 m3 en warm met een 7kW vrij makkelijk het hele huis. Wel ltv jaga in de slaapkamers maar die gebruik ik bijna niet, vvw begane grond en badkamer wel.Señor Sjon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:44:
[...]
Leuk, maar ik verwacht dat een gezin op piekbelasting eerder 2-300 liter warm water nodig heeft als je iedereen warm water gunt. Dat kan gemakkelijk met een CV-ketel, maar is elektrisch een stuk lastiger en/of veel duurder. Er is een hele bups woningen met Rc 2,5 (mid jaren 80 tot mid jaren '00 grofweg) die op zich redelijk geïsoleerd zijn, maar waarbij extra isolatie niet erg kosteneffectief is. Dan is het al lastiger te elektrificeren, want met 5 kW kom je dan niet ver. Je hebt dan apparatuur met meer capaciteit nodig. In de wintermaanden is het nog erger, waardoor je meer elektra nodig hebt. Dan gaat het afschaffen van salderen je hoogstwaarschijnlijk gewoon (nog veel meer) geld kosten. Elektriciteit is wel de toekomst, maar we zijn er nog lang niet.
Sww met 2x30 liter boiler op 75 graden en een kokend waterkraan in de keuken.
Gaat probleemloos, net als vroeger met cv, nee eerder nog beter zelfs en gas zit een slot op.
Pana WP boiler van 300 ltr kan ook.
Douchewtw
Doorstroomverwarmers
Het warm water raakt niet op.
Mijn huis uit 1986 is ook zo een huis, die je opnoemt.
Wel alle ijzeren zooi eruit en op 3 verdiepingen vloerverwarming aangelegd
Maar met PV op zuid en noord en een 5 kW mitsubsidie WP op een 450 ltr vat en doorstromer en quooker, heb ik nog een overschot van 1850 kWh.
Ben wel alleenstaand, dat wel.
Edit: en al 2 jaar gasloos.
Dus of het kan? Tuurlijk kan het.
Mijn overschot betaalt straks de tekortkoming in de winter. (Er vanuit gaand dat we niet volledig genaaid gaan worden met PV op het dak)
Ik geloof niet dat mijn maandafrekening ooit nog terug naar 105 euro per maand gaat. (pre-gasloos-PV-WP-tijd. Die blijft gewoon laag)
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2017 17:45 ]
Die zal dan wel een laag vermogen hebben.
Met zon dubbele in en uitlaat word wel de warme inlaat afgekoeld door de koude uitgaande. Weet niet of dat veel effect heeft?
1 PVoutput . Dongen NB
Los van je hele berekening. Momenteel mag je niet meer terugleveren tegen de 1 op 1 condities dan wat je opneemt.Skyaero schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:45:
[...]
Nu:
Gebruik kost 18 eurocent
Straks:
Gebruik kost 18 eurocent
Berekening
Estraks < Enu
18G - 15L < 5 (G - L)
-10 L < - 13 G
Met invoeden is daaraan geen limiet. Dat bedoel ik met gunstiger.
Ik vind het advies om maar een pana mono uit het buitenland halen niet eentje waar ik zelf achter zou staan.Erasmo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:12:
[...]
Een beetje warmtepomp kan ook SWW verwarmen in een boiler, en anders hang je er gewoon een doorstroomverwarmer tussen.
[...]
Hoezo ingewikkelde en dure aanpassingen? Kom eens kijken in het L/W warmtepomp topic, helemaal met de Pana's is het enkel een kwestie van de hoofd-cv leiding naar buiten doortrekken samen met een elektriciteitskabel en je bent al zo goed als klaar.
Waarom je er eerder vanaf zou willen? Je kan zelf de bron niet kiezen, nu wordt met iedere douchebeurt Groningen een stukje instabieler of ondersteun je een of andere schurkenstaat. Met elektriciteit heb je zelf in de hand waar je het vandaan haalt.
Tja in NL zijn de wp's wat duurder en de subsidie is daarvan de oorzaak. Het is eigenlijk zot dat de regeling ook geldt voor import apparatuur. Sterker nog je hoeft niet eens een serienummer te overleggen.
Mijn warmtepomp, zie voetnoot, is een van de eenvoudigste oplossingen. Neemt de plek in van de oude ketel en de buitenunit vindt makkelijk een plek.
Het is juist zot dat de NL leveranciers de prijs omhoog houden/gooien omdat er subsidie op zit, dan is het doel van de subsidie toch weg en verdwijnt in de zakken van de handel.Knowbody schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:25:
[...]
Ik vind het advies om maar een pana mono uit het buitenland halen niet eentje waar ik zelf achter zou staan.
Tja in NL zijn de wp's wat duurder en de subsidie is daarvan de oorzaak. Het is eigenlijk zot dat de regeling ook geldt voor import apparatuur. Sterker nog je hoeft niet eens een serienummer te overleggen.
Mijn warmtepomp, zie voetnoot, is een van de eenvoudigste oplossingen. Neemt de plek in van de oude ketel en de buitenunit vindt makkelijk een plek.
Als er nou eens 1 is die de ballen heeft om ze te verkopen met een normale winst marge kan hij het nog wel eens druk krijgen.
Een split unit kan altijd op de plek van de cv, daar hangt hij hier ook, de buitenunit is soms het probleem.
Je mag op dit moment zoveel terugleveren als je wilt. Alleen krijg je voor datgene wat je meer levert dan gebruikt de kale elektriciteitsprijs (zo'n 5 eurocent).Knowbody schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:20:
[...]
Momenteel mag je niet meer terugleveren tegen de 1 op 1 condities dan wat je opneemt.
Waar zuig ik dingen uit mijn duim?Erasmo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:09:
[...]
Er is niemand die je tegenhoud om dat te doen. Het is stom en verre van efficiënt maar je kan het deze week nog in gang zetten als je wilt.
[...]
Ja goed verhaal alleen jammer dat je grote delen uit je duim zuigt. Je kookplaat en oven zullen echt niet worden uitgeschakeld op afstand, in het ergste geval zul je in de meest dure uren een paar cent per kWh extra betalen als de zon onder is en je pv niks meer oplevert.
Ik zeg nergens dat het gaat(!) gebeuren, ik vraag mij alleen af of het kan(!) gebeuren dat wijken/kookplaten/ovens uitgeschakeld kunnen worden.
Want waarom zou mijn E-Auto wel afgekoppeld kunnen/moeten worden en mijn oven niet?
Dat ben ik met je eens, van de marges.Rol-Co schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:32:
[...]
Het is juist zot dat de NL leveranciers de prijs omhoog houden/gooien omdat er subsidie op zit, dan is het doel van de subsidie toch weg en verdwijnt in de zakken van de handel.
Als er nou eens 1 is die de ballen heeft om ze te verkopen met een normale winst marge kan hij het nog wel eens druk krijgen.
Een split unit kan altijd op de plek van de cv, daar hangt hij hier ook, de buitenunit is soms het probleem.
Met je splitunit deels, als de footprint gelijk is aan de plek van de ketel. Zo'n ingebouwde boiler dus. Niet een vrijstaande.
En daarmee vertel je mij niets nieuws. Er zijn er die fors meer geven dan 5 cent.Skyaero schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:50:
[...]
Je mag op dit moment zoveel terugleveren als je wilt. Alleen krijg je voor datgene wat je meer levert dan gebruikt de kale elektriciteitsprijs (zo'n 5 eurocent).
Vertel me liever iets nieuws.
Wat een onzin! Een CV-ketel doet instantly 20kW thermisch, een warmtepomp doet zomaar 4kW thermisch.Señor Sjon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:44:
[...]
Leuk, maar ik verwacht dat een gezin op piekbelasting eerder 2-300 liter warm water nodig heeft als je iedereen warm water gunt. Dat kan gemakkelijk met een CV-ketel, maar is elektrisch een stuk lastiger en/of veel duurder. Er is een hele bups woningen met Rc 2,5 (mid jaren 80 tot mid jaren '00 grofweg) die op zich redelijk geïsoleerd zijn, maar waarbij extra isolatie niet erg kosteneffectief is. Dan is het al lastiger te elektrificeren, want met 5 kW kom je dan niet ver. Je hebt dan apparatuur met meer capaciteit nodig. In de wintermaanden is het nog erger, waardoor je meer elektra nodig hebt. Dan gaat het afschaffen van salderen je hoogstwaarschijnlijk gewoon (nog veel meer) geld kosten. Elektriciteit is wel de toekomst, maar we zijn er nog lang niet.
Zet er een boiler tussen en je hebt, sneller dan de CV-ketel, ook de 20kW thermisch.
300liter á 65°c staat ongeveer gelijk aan 19kWh en dat kan de WP prima in 5 uurtjes onder de zon produceren.
Geeft na mixen een 500liter water van 40°c
edit;
1 uurtje WP draaien geeft dus zo'n 100liter van 40°c.
6 liter per minuut voor de douchekop, 0.376kW per minuut, 15 min douche, 15 * 0.376 = 5.64 * 4(uur douchen) = 22.56kWh thermisch
WP+Boiler verslaan een gasketel met 3 vingers in den neus.
[ Voor 9% gewijzigd door markhubert180 op 22-10-2017 19:17 ]
Als een LW warmtepomp gebruikt wordt zoals bedoeld - en dan vergelijk ik het even met een verwarming gebaseerd op aardwarmte - dan draait die continue.
Wil je continue 5 kW aan warmte verliezen dan heb je een slechtere gebouwschil dan huizen die een RC van 2.5 hebben.
Het grootste verlies zit daarbij vooral in glas en ventilatie.
Glas is vervangbaar door beter. Ventilatie zonder WTW -daarbij enig verlies accepteren- kan ook een keuze zijn.
Alleen als het heel koud is kan het zijn dat de WP het even niet haalt, maar loopt die het gebrek aan vermogen wel weer in als de nacht voorbij is en de zon schijnt. Juist als het flink vriest is er overdag zon.
Met name bij bewolking en temp vlak boven het vriespunt is onaangenaam, waterkou.
En ja als het echt koud is gaat er flink wat stroom continue naar de warmtepomp. Mogelijk tot gemiddeld 24-30 kWh per etmaal. En dat tikt aan. Maar besef dat in huizen waar dit soort getallen aan de orde zijn, er ook zomaar 100 m3 gas in een week wordt verstookt.
Met een WP moet je al gek doen wil je meer geld kwijt zijn aan energie dan bij gas. Gas is verdubbeld in prijs in de laatste decennium en stroom is juist goedkoper geworden.
We zijn er nog lang niet zeg je. Klopt, want slechts een handjevol mensen is begonnen.
Het net kan het aan, is niet ons probleem. Het kan het pas niet aan als dat bewezen is. Geloof me, dat valt in de winter wel mee. (Zomer, door invoeden is een andere discussie)
Stroomverbruikers als PC'S en gloeilampen zijn vervangen door Led's en laptops danwel smartphones. Dat compenseert al flink voor die warmtepomp die gemiddeld een kilowattje vreet.
Niks onzin. Rush hour is straks 4 man die achter elkaar douchen, of wellicht 2 aan 2 tegelijk. Dan gaat het hard. Beetje royale douchekop is 10l/min. Maal 2 is 20l/min. Maal 15 min is 300l. Dat is gewoon een piekbelasting waar je met werk/school mee te maken hebt, zomaar 20 jaar lang.markhubert180 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:09:
[...]
Wat een onzin! Een CV-ketel doet instantly 20kW thermisch, een warmtepomp doet zomaar 4kW thermisch.
Zet er een boiler tussen en je hebt, sneller dan de CV-ketel, ook de 20kW thermisch.
300liter á 65°c staat ongeveer gelijk aan 19kWh en dat kan de WP prima in 5 uurtjes onder de zon produceren.
Geeft na mixen een 500liter water van 40°c
edit;
1 uurtje WP draaien geeft dus zo'n 100liter van 40°c.
6 liter per minuut voor de douchekop, 0.376kW per minuut, 15 min douche, 15 * 0.376 = 5.64 * 4(uur douchen) = 22.56kWh thermisch
WP+Boiler verslaan een gasketel met 3 vingers in den neus.
Een boiler van 300 liter weegt al 200 kg oid. Dan 300 kg water erin en dan kom je op 500 kg op nog geen m2. Een vloer in een woning zit op 150-250 kg/m2 max belasting. Tuurlijk, ik werp problemen op. Maar het zijn wel dingen die in de praktijk voorkomen.
Het liefst ga ik over naar een een L/W systeem (ben wel gecharmeerd van het Nefit Enviline monoblock systeem), maar daarvoor is nog best wel wat werk nodig en teveel geld.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar rush hour was bij ons altijd met een verjaardag, en dan vaak ook te lui om eerder te gaan. Dus net voor het vertrekken moet iedereen nog "even" douchen.Señor Sjon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:50:
[...]
Niks onzin. Rush hour is straks 4 man die achter elkaar douchen, of wellicht 2 aan 2 tegelijk. Dan gaat het hard. Beetje royale douchekop is 10l/min. Maal 2 is 20l/min. Maal 15 min is 300l. Dat is gewoon een piekbelasting waar je met werk/school mee te maken hebt, zomaar 20 jaar lang.
Een boiler van 300 liter weegt al 200 kg oid. Dan 300 kg water erin en dan kom je op 500 kg op nog geen m2. Een vloer in een woning zit op 150-250 kg/m2 max belasting. Tuurlijk, ik werp problemen op. Maar het zijn wel dingen die in de praktijk voorkomen.
Het liefst ga ik over naar een een L/W systeem (ben wel gecharmeerd van het Nefit Enviline monoblock systeem), maar daarvoor is nog best wel wat werk nodig en teveel geld.
Het is van de gekke om 300 liter op voorraad te houden voor die enkele keer, ietsje plannen en je kan het met de helft af. Wij zijn met 5 en redden het met 2 vingers in de neus met 2x30liter@75 graden.
Maar ik snap dat je niet zo'n grote bom kwijt kan, ik ook niet maar neem dan een 120 liter e-boiler op 75-85 graden, dat weegt 150 kilo en geeft ook 250+ liter douchewater.
En er zijn ook oplossingen. Te beginnen met een douche-WTW. Nu heb je nog maar 200 liter nodigSeñor Sjon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:50:
[...]
Tuurlijk, ik werp problemen op. Maar het zijn wel dingen die in de praktijk voorkomen.
200 liter van 60 graden
10 liter boilerwater per minuut.
Na 10 min zit er dus 100 liter van 60 graden in de boiler, vermengd met 100 liter van 10 graden. Dan is de temperatuur in de boiler dus nog 35 graden.
In dit rekenvoorbeeld heb je een flinke rainshower nodig om 10 liter heet water te verbruiken, als de mengkraan daar ook nog eens koud water bijmengt (aanvankelijk een derde deel om rond 40 graden uit te komen, dus een douchekop die 13 liter per minuut wegspoelt...).
Stel je verbruikt geen 10 maar 7 liter boiler water.
Dan kun je 15 minuten douchen en heeft de boiler nog een inhoud van 35 graden.
Nu 300 liter.
10 minuten douchen, boilertemp 43 graden
15 minuten ( ook bij 10 liter per min) geeft dan nog 35 graden.
Bij 7 liter per minuut kun je 21 minuten douchen voordat het 35 graden is.
Maar hoe snel is een boiler in staat om bij te verwarmen, en mag die dat.
In een gezin komt het niet overal voor dat iedereen achter elkaar douchet. En mocht dat wel zo zijn dan is er geen tijd om langer dan 5 minuten te douchen.
Je hebt ook niebla 9 liter p/mAUijtdehaag schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:19:
En 2 nieblas 5l/m en een doorstroomverwarmer 3-fase.
Dan kan je uren douchen.
Ligt aan het soort boiler, de daalderop boilers drukken met koud het warme water naar buiten en je krijgt bijna geen menging van koud en warm omdat je onder vult en boven warm er uit drukt.Knowbody schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:34:
Even hardop denken.
200 liter van 60 graden
10 liter boilerwater per minuut.
Na 10 min zit er dus 100 liter van 60 graden in de boiler, vermengd met 100 liter van 10 graden. Dan is de temperatuur in de boiler dus nog 35 graden.
In dit rekenvoorbeeld heb je een flinke rainshower nodig om 10 liter heet water te verbruiken, als de mengkraan daar ook nog eens koud water bijmengt (aanvankelijk een derde deel om rond 40 graden uit te komen, dus een douchekop die 13 liter per minuut wegspoelt...).
Stel je verbruikt geen 10 maar 7 liter boiler water.
Dan kun je 15 minuten douchen en heeft de boiler nog een inhoud van 35 graden.
Nu 300 liter.
10 minuten douchen, boilertemp 43 graden
15 minuten ( ook bij 10 liter per min) geeft dan nog 35 graden.
Bij 7 liter per minuut kun je 21 minuten douchen voordat het 35 graden is.
Maar hoe snel is een boiler in staat om bij te verwarmen, en mag die dat.
In een gezin komt het niet overal voor dat iedereen achter elkaar douchet. En mocht dat wel zo zijn dan is er geen tijd om langer dan 5 minuten te douchen.
Ok. Je ziet ik heb met boilers geen ervaring. 🤔Rol-Co schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:00:
[...]
Ligt aan het soort boiler, de daalderop boilers drukken met koud het warme water naar buiten en je krijgt bijna geen menging van koud en warm omdat je onder vult en boven warm er uit drukt.
Tot 2020 tijd om te oefenenKnowbody schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:41:
[...]
Ok. Je ziet ik heb met boilers geen ervaring. 🤔
Als het salderen wordt afgeschaft, dan komt er een tijdsschakelaar tussen. Alleen opwarmen tussen 10:00 09:00 uur en 15:00 uur. Het jaarverbruik is ongeveer 1400kWh, zo'n 3,8 kWh/dag (dat is inclusief het warm water gebruik in de keuken). Met 6400 Wp aan PV moet dat een groot deel van het jaar lukken. En anders nog wat extra PV het dak op...
De meeste boilers werken zo, ik kan eigenlijk geen huishoudelijk e-boiler verzinnen waar je een goede vermenging wilt hebben van koud en warm water. Met de 50 liter e-boiler op 60 ºC en een 25 liter boiler die onder de uitgeschakelde CV ketel hangt kan je 30 minuten douchen met ruim 8 liter water per minuut. Een DWTW is daarbij wel noodzakelijk.Rol-Co schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:00:
[...]
Ligt aan het soort boiler, de daalderop boilers drukken met koud het warme water naar buiten en je krijgt bijna geen menging van koud en warm omdat je onder vult en boven warm er uit drukt.
@Knowbody @Señor Sjon Met gebruik van een waterbesparende douchekop (5 l/m) komt je zomaar op 45 minuten warm water. Valt echt wel mee dus....
[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 23-10-2017 00:28 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dwtw is niet eens noodzakelijk, jij kan ook nog naar 75 graden. Met een mengventiel naar 55 en de thermostaatkraan doet de rest, dan pak je maar heel weinig warmte per minuut uit de boiler.
E-boilers doen dat zo inderdad, maar weet niet of dat met hygieneboilers op een warmtepomp aangesloten zo goed doen, dat is een veel lagere temperatuur met meer water.
Wel onzin!Señor Sjon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:50:
[...]
Niks onzin. Rush hour is straks 4 man die achter elkaar douchen, of wellicht 2 aan 2 tegelijk. Dan gaat het hard. Beetje royale douchekop is 10l/min. Maal 2 is 20l/min. Maal 15 min is 300l. Dat is gewoon een piekbelasting waar je met werk/school mee te maken hebt, zomaar 20 jaar lang.
4 man 15 min. douchen onder een "regendouche" van 10l/m is niet bepaald duurzaam.
Vrouwlief doet hier 10min. (soms even wat langer omdat het lekker is) en ik doe meestal 5min (omdat het lekker is). Mijn douchebeurten "kosten" dan zo'n 12liter water (12/5=2.4l/m).
Bij vrouwlief loopt het dan op naar 30/40 liter in 10-15min. Onze douchekraan staat met een simpele Gamma douchekop op zo'n 3l/m en mijn brunetje krijg haar prachtige haarlokken en prima mee uitgespoeld.
Jij vergeet volgens mij gemakshalve dat er in de meeste boiler 65°c (moet) zit(ten).
Ga je 65°c mengen met 10°c uit de leiding, dan "krijg" je zomaar 1,8 meer water van 40°c (waar ook bijna niemand onder douched, 37-38 is de redelijk max wat mensen als behagelijk ervaren).
Mengen:
(10*65+8*10)/(10+8) = 18 liter van 40.5°c
oftewel;
300liter boiler met 65°c geeft 640 liter van 40.5°c
Daar komt dan nog een leuk ding bij;
Tijdens het uur douchen kan de warmtepomp ook nog iets doen voor je
tussen 4 douchebeurten in zitten 5 min ? wat 3*5=15min. tijd geeft.
Bij 5kW thermisch doet hij over 60+15=75min, simsalabim;
100liter water van 65° produceren

Opnieuw;
300 liter water statisch in de boiler wordt in 75min. opgemaakt en in die 75min. komt er 100 liter van 65°c bij, met als eindresultaat 400 liter water van 65°c beschikbaar in een uur.
400 * 1.8(mengen) = 720 liter gemend op 40.5°c
Ja Ja daar istie;
720 / 10l/m = 72 min regendouchen.
Investeer je dan €25 in een Gamma douchekop van 6l/m, dan kom je op:
720 / 6l/m = 120 min. onder een lekkere zuinige douchekop
Oftewel;
tegen een investering van €25 kunnen jullie 2 uur achterelkaar douchen
60*10 = 600 liter water per dag voor alleen douchen... in mijn ogen wat veel, maar dat zijn keuzes.
Wat een misselijkmakende "aannames" ?!....Een boiler van 300 liter weegt al 200 kg oid. Dan 300 kg water erin en dan kom je op 500 kg op nog geen m2. Een vloer in een woning zit op 150-250 kg/m2 max belasting. Tuurlijk, ik werp problemen op. Maar het zijn wel dingen die in de praktijk voorkomen.
Onze "Stainless steel" 200liter boiler weegt welgeteld, houdt u vast, zit u goed?
30kg(!) en dat mét isolatie!!
200 liter water weegt 194kg en dat maakt dat dit monster een ongekend totaal gewicht heeft van 224kg.
Dat zijn 3 personen van 74kg die op een stukje vloer van 50x50cm staan.
De 300liter variant van onze boiler weegt 40kg wegen en het water weeg 294kg, dan kom je op 334kg. Dat zijn 4 personen van 85kg die op een stukje van 50x50cm staan.
Nou ik heb nog nooit(!) meegemaakt dat voor dit soort gewicht/oppervlakte belastingen waarschuwingen uit zijn gebracht.
Kijk nu heb je een punt.Het liefst ga ik over naar een een L/W systeem (ben wel gecharmeerd van het Nefit Enviline monoblock systeem), maar daarvoor is nog best wel wat werk nodig en teveel geld.
De meeste jaren '70/'80 woningen zijn alles behalve ideaal voor WP's.
Het kan allemaal wel, maar dan zul je er toch wat isolatie/verbeteringen in moeten (laten) schroeven.
Dit laatste kust een duitje centen en gelukkig kan ik niet in jouw portemonnee kijken
[ Voor 0% gewijzigd door markhubert180 op 23-10-2017 10:05 . Reden: typo ]
Dit topic is gesloten.