Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 81 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zat 1 tussensprint bij, de Aqueduct Reverse KOM. Ben er zelf niet voluit gegaan maar had dat achteraf beter wel kunnen doen. De 2 renners voor me pakten daar toch wel 10 seconden, welke ik daarna weer moest dichtrijden. Dat lukte bijna, op 4 seconden van de winnaar gefinisht. Was de rit een paar kilometer langer geweest.. ;)

Wat me nog wel een beetje dwars zit.. de winnaar reed met een hele fancy wielset (Zipp 858 disc), welke voor mij nog niet beschikbaar is. Hierdoor heeft hij op deze rit zo'n 6 seconden winst gehad t.o.v. mij met een Zipp 808 set. Wat als..

@Ypuh: knieklachten zijn balen! Met welke pedalen rij je? Zelf heb ik goede ervaringen met Speedplay, en daar hoor ik ook over dat ze erg goed zijn voor mensen met knieklachten. Daarnaast is het misschien goed om eens te kijken naar zooltjes met wat extra ondersteuning in de voetboog, daar heb ik zelf ook profijt van (Specialized Body Geometry SL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:58

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:25:
Ahhh oke dacht dat het een ITT was en dus gewoon wie het snelst van punt a naar b is gekomen ^^

@Requiem19 Dit betreft data die openbaar staat op Zwiftpower.com zonder dat je je hoeft aan te melden, dus denk niet dat het gaat om privacy gevoelige info. Dus als je niet wilt dat mensen deze data vinden, wellicht even over nadenken waar je je data naartoe upload :) Maar ik heb het plaatje hier even verwijderd voor diegene die het toch vervelend vinden.
Het was ook een iTT toch? Eigenlijk hebben diegene die meer punten hebben maar hoger staan dus een mindere TT gereden, want slechter gepaced, ze zijn eerder langs verschillende tussenpunten gekomen maar later bij de finish, opgebrand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Niet online
Kluus schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Het was ook een iTT toch? Eigenlijk hebben diegene die meer punten hebben maar hoger staan dus een mindere TT gereden, want slechter gepaced, ze zijn eerder langs verschillende tussenpunten gekomen maar later bij de finish, opgebrand dus.
Op de prime gisteren gold "Fastest Time", niet "First over line". Je kon dus als laatste over de streep nog steeds punten pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:15
DeeJayV schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:27:
Er zat 1 tussensprint bij, de Aqueduct Reverse KOM. Ben er zelf niet voluit gegaan maar had dat achteraf beter wel kunnen doen. De 2 renners voor me pakten daar toch wel 10 seconden, welke ik daarna weer moest dichtrijden. Dat lukte bijna, op 4 seconden van de winnaar gefinisht. Was de rit een paar kilometer langer geweest.. ;)
Ik zie nu ook dat dat mini-aquaduct de prime was. Ik was in de veronderstelling dat er echt een klim in zou zitten en vroeg me achteraf al wat nou de prime zou zijn. Als ik dit geweten had was ik ook wel ff voluit gegaan op de brug en daarmee een paar plekken opgeschoven.
DeeJayV schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:27:
@Ypuh: knieklachten zijn balen! Met welke pedalen rij je? Zelf heb ik goede ervaringen met Speedplay, en daar hoor ik ook over dat ze erg goed zijn voor mensen met knieklachten. Daarnaast is het misschien goed om eens te kijken naar zooltjes met wat extra ondersteuning in de voetboog, daar heb ik zelf ook profijt van (Specialized Body Geometry SL).
Heb m'n halve leven al knieklachten, dus echt wielergerelateerd is het niet. Wielrennen en met name een TT als gister is natuurlijk wel waar zoiets meer naarboven komt. Op 80% vermogen heb ik er minder last van. Hoe dan ook belemmert het me niet echt, het zeurt alleen en werkt daarmee ook niet prestatie bevorderend.

Rij daarnaast ook al jaren met Specialized BG zooltjes en juist blauwe schoenplaatjes (minder speling) i.p.v. Speedplays (meer speling). De speling is juist hetgene wat de klachten verergerd. Liefst zou ik met rode plaatjes rijden, maar dan moet de afstelling ook perfect zijn en dat lukt mij solo dus niet.

Ik heb daarom ook bewust gezocht naar een bikefitter die gebruik maakt van een 3D Motion Capture video analyse. Daarmee maken ze een opname van je kniebeweging tijdens het fietsen:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/1507533_488886217877483_8750852936951624375_o.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-3&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=YlrZx79RNGoAX_fvodR&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=5434ddbea87df002308d16a2b7a35858&oe=6078D1DF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Ik zie nu ook dat dat mini-aquaduct de prime was. Ik was in de veronderstelling dat er echt een klim in zou zitten en vroeg me achteraf al wat nou de prime zou zijn. Als ik dit geweten had was ik ook wel ff voluit gegaan op de brug en daarmee een paar plekken opgeschoven.

[...]
Ah, dan was dat het. Dan is het wel een leuke toevoeging in combinatie met de setting snelste tijd over het specifieke segment eigenlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 18-03-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Ah, dan was dat het. Dan is het wel een leuke toevoeging in combinatie met de setting snelste tijd over het specifieke segment eigenlijk.
Klopt. Die primes worden in de ZNL Facebook groep erg goed ontvangen. Ik vind het zelf ook wel leuk, maakt de races iets dynamischer.

Gevolg is wel dat de sterkste renners eigenlijk nóg meer kans maken op de overwinning. Wie nog wat over heeft, kan zich best 2-3x inspannen onderweg en nog steeds meedoen voor de eindsprint (bij mij zijn de cartouches dan wel op). Ook gaat het voor zo'n prime vaak net even iets harder en zakt het daarna iets in, wat de mensen die eigenlijk 4.2-4.4 W/Kg trappen en in de A's thuis hoort volledig in de kaart speelt natuurlijk. Tot de eerste prime gewoon 4.5 W/Kg rijden en de groep uitdunnen, na de 1e prime even op adem komen/gemiddelde wattage omlaag krijgen en dan richting de 2e prime weer op A niveau verder rijden.

Een lange vlucht waar je een uur lang 4 W/Kg+ trapt zit er nu niet meer in, terwijl er gemiddeld momenteel harder gereden wordt dan een paar maanden terug.

Vind het zelf overigens niet heel erg aangezien ik ook in die categorie val, maar dat ik nu 2x 16e geeindigd ben bij de B's zegt volgens mij wel voldoende ;). In ieder geval meer 'koersgevoel' nu en genoeg mensen om je aan op te trekken zonder dat de top-10 onrealistisch veel harder rijdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 18-03-2021 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:44:
[...]

[...]

Heb m'n halve leven al knieklachten, dus echt wielergerelateerd is het niet. Wielrennen en met name een TT als gister is natuurlijk wel waar zoiets meer naarboven komt. Op 80% vermogen heb ik er minder last van. Hoe dan ook belemmert het me niet echt, het zeurt alleen en werkt daarmee ook niet prestatie bevorderend.

Rij daarnaast ook al jaren met Specialized BG zooltjes en juist blauwe schoenplaatjes (minder speling) i.p.v. Speedplays (meer speling). De speling is juist hetgene wat de klachten verergerd. Liefst zou ik met rode plaatjes rijden, maar dan moet de afstelling ook perfect zijn en dat lukt mij solo dus niet.

Ik heb daarom ook bewust gezocht naar een bikefitter die gebruik maakt van een 3D Motion Capture video analyse. Daarmee maken ze een opname van je kniebeweging tijdens het fietsen:
[Afbeelding]
Lijkt me verstandig om het zo grondig te doen inderdaad. Heb zelf een bikefit laten doen (bij het SMA in Amersfoort) zonder 3D capturing, maar ik had dan ook niet zo’n last. Wel erg nuttig, na wat gewenning merk ik dat het vermogen toch wat makkelijker vol te houden is :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Gisterenavond had ik een avond niks te doen dus het leek me leuk om te kijken of 100km in Zwift een haalbare kaart is. Het nieuwe seizoen van de blacklist opgezet en gaan met die banaan.

Spoileralert: wat is dat saai en vermoeiend zeg op deze manier. Buiten heb ik geen probleem met vogeltjes kijken, maar binnen ben ik na 2,5 uur er wel echt klaar me en ook fysiek afgedraaid. Het is toch een andere manier van fietsen dan buiten.

Netjes in vermogenszone 1 (55 -75% dus 143-195 Watt) getrapt voor vrijwel de hele rit, op 3m30 na in totaal. Uiteindelijk 2u37 gefietst met een gemiddeld vermogen van 173 en hr 135.
Hartslag zat alles in zone 1 en een half uurtje in totaal in recovery. Snelspanner schoot los dus stond nog even stil (viel bijna omver met fiets en al 8)7 ).

Ik heb overigens de resultaten van mijn inspanningstest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAaodSGfJWukzQP7Gh1pBv9EhPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EGxkmOZOFMOlCZFUpYW7ruWz.png?f=user_large

V02max kwam uit op 49,9 dus viel me niet tegen :)
Ik kon vooral wat meer doen boven m'n omslagpunt, hierboven verzuur ik behoorlijk snel en sta ik ook binnen no-time stil.

Nu nog een powermeter zodat ik buiten ook data heb en ik kan helemaal los :D

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Lekker @Stufferdt ik heb wel regelmatig ritten op Zwift gedaan van 2-3 uur maar eigenlijk altijd in de vorm van een endurance race zoals de zFondo, waarbij je toch in een hogere zone zit en de interactie met de andere zwifters wat afleiding geeft. Dan vind ik het persoonlijk goed vol te houden, maar zo lang in Freeride op zone 1... Respect! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harro1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 17:28
Ypuh schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Klopt. Die primes worden in de ZNL Facebook groep erg goed ontvangen. Ik vind het zelf ook wel leuk, maakt de races iets dynamischer.

Gevolg is wel dat de sterkste renners eigenlijk nóg meer kans maken op de overwinning. Wie nog wat over heeft, kan zich best 2-3x inspannen onderweg en nog steeds meedoen voor de eindsprint (bij mij zijn de cartouches dan wel op). Ook gaat het voor zo'n prime vaak net even iets harder en zakt het daarna iets in, wat de mensen die eigenlijk 4.2-4.4 W/Kg trappen en in de A's thuis hoort volledig in de kaart speelt natuurlijk. Tot de eerste prime gewoon 4.5 W/Kg rijden en de groep uitdunnen, na de 1e prime even op adem komen/gemiddelde wattage omlaag krijgen en dan richting de 2e prime weer op A niveau verder rijden.

Een lange vlucht waar je een uur lang 4 W/Kg+ trapt zit er nu niet meer in, terwijl er gemiddeld momenteel harder gereden wordt dan een paar maanden terug.

Vind het zelf overigens niet heel erg aangezien ik ook in die categorie val, maar dat ik nu 2x 16e geeindigd ben bij de B's zegt volgens mij wel voldoende ;). In ieder geval meer 'koersgevoel' nu en genoeg mensen om je aan op te trekken zonder dat de top-10 onrealistisch veel harder rijdt.
Als sprinter / puncher bevallen die primes me wel, net zoals die snelle starts. Ik ben geen diesel. :P

Ik zoek van tevoren ook altijd even de route en de locatie van de primes op op zwiftinsider. Ik bepaal dan ook alvast de tactiek. Waar laat ik de rest het werk doen en vanaf waar kan ik aan de bak om de punten binnen te harken? >:)

Gisteren heb ik puur op de 4.2 W/kg gereden (omhoog 4.5 tot 5.0 w/kg, naar beneden 3.5 tot 4.0 w/kg). Ik wist toch al dat ik niet van de #1 kon winnen (Felt TT + extra massa dus hoger wattage). De aquaduct KOM (prime) ben ik wel vol gas gegaan. Het was gisteren pas mijn eerste TT. Volgens ZP ben ik uitgekomen op 4.03 w/kg (95% 20mins). Promotie naar A komt steeds dichterbij (gem. 3.97 w/kg). ;w

4760 Wp (14×340) Z 39º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Smultie schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Ja, precies. Ik zag ook een (flinke) hapering, dus ik had goeie hoop.

Helaas
Ik save net mijn rit, viel me al op dat het save scherm veranderd was, en voila, ik kom terug in het hoofd menu. Het werkt nu dus, voor mij althans.

Eigenlijk betekend dit nu 9 van de 10 keer een extra stap voor mij bij het afsluiten van Zwift, dus ik weet helemaal niet of ik het een verbetering vind... Maarja iedereen wilde het... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 18-03-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kluus schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:43:
[...]

Ik save net mijn rit, viel me al op dat het save scherm veranderd was, en voila, ik kom terug in het hoofd menu. Het werkt nu dus, voor mij althans.

Eigenlijk betekend dit nu 9 van de 10 keer een extra stap voor mij bij het afsluiten van Zwift, dus ik weet helemaal niet of ik het een verbetering vind... Maarja iedereen wilde het... ;)
Ja, ik ook idd!
Misschien nog een server-side switch ergens.

Ben d'r wel blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Heey, TR gaat toch ook Polarized Training aanbieden:

https://www.trainerroad.c...t-it-is-and-how-to-try-it

Via early access kun je nu al een Polarized Training Plan selecteren. Gaan ze toch een beetje om lijkt het?

[ Voor 27% gewijzigd door Requiem19 op 20-03-2021 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
Uiteindelijke doel is om de juiste type training aan te kunnen bieden aan de individu. Met deze plans willen ze hele specifieke data vergaren om zo dit te kunnen vergelijken met andere plans.
Denk dat er zeker een grote groep mensen baat hebben bij een meer pol aanpak. Met name mensen die 10uur of meer per week trainen.

Ben erg benieuwd naar de data die uit de low volume plans komen. Vraag me echt af of dat voldoende stimulans zal zijn voor mensen tov hun pyr plans.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Stufferdt schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:34:
Gisterenavond had ik een avond niks te doen dus het leek me leuk om te kijken of 100km in Zwift een haalbare kaart is. Het nieuwe seizoen van de blacklist opgezet en gaan met die banaan.

Spoileralert: wat is dat saai en vermoeiend zeg op deze manier. Buiten heb ik geen probleem met vogeltjes kijken, maar binnen ben ik na 2,5 uur er wel echt klaar me en ook fysiek afgedraaid. Het is toch een andere manier van fietsen dan buiten.

Netjes in vermogenszone 1 (55 -75% dus 143-195 Watt) getrapt voor vrijwel de hele rit, op 3m30 na in totaal. Uiteindelijk 2u37 gefietst met een gemiddeld vermogen van 173 en hr 135.
Hartslag zat alles in zone 1 en een half uurtje in totaal in recovery. Snelspanner schoot los dus stond nog even stil (viel bijna omver met fiets en al 8)7 ).

[Afbeelding]

Ik kon vooral wat meer doen boven m'n omslagpunt, hierboven verzuur ik behoorlijk snel en sta ik ook binnen no-time stil.

Met het Zwiftteam waar ik lid van ben (Team 3R) hebben we verschillende 100 km groepsritten.
Op woensdagavond om 18u45 (aankomende week uitzonderlijk om 17u45).
Zaterdag en zondag om 8:30.

Is veel leuker in groep dan zoiets alleen te doen :).
Bijkomend element: op de 3W/kg ride ben ik in veel gevallen de red beacon :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
CedricD schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:39:
[...]

Met het Zwiftteam waar ik lid van ben (Team 3R) hebben we verschillende 100 km groepsritten.
Op woensdagavond om 18u45 (aankomende week uitzonderlijk om 17u45).
Zaterdag en zondag om 8:30.

Is veel leuker in groep dan zoiets alleen te doen :).
Bijkomend element: op de 3W/kg ride ben ik in veel gevallen de red beacon :9
Oh nice! Dat is wel leuker ja dit was wel heel saai.
Ik houd het even in de gaten! Half 9 in het weekend is wel een mooie tijd, zit je om 11.30 gewassen aan de zondagmiddaglunch :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 09:27
Afgelopen week een flux s gekocht op marktplaats met een gloednieuwe decathlon wielrenfiets maar ik krijg het maar niet geïnstalleerd. :(

Op internet zie ik ook veel racefietsen met een ander soort aansluiting op de achter-as. Iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0h_GNxJqQAwzyleZa3p_Zl8Tbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNIG4EkbiwrR320ZeossRmL6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kwRhjGE8xxUbsSCBKGf7j84eUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeT1uQO7CQIcbnSclcC0FtkY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door RxTweak op 20-03-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
RxTweak schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:15:
Afgelopen week een flux s gekocht op marktplaats met een gloednieuwe decathlon wielrenfiets maar ik krijg het maar niet geïnstalleerd. :(

Op internet zie ik ook veel racefietsen met een ander soort aansluiting op de achter-as. Iemand tips?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tot zover ik kan zien mis je een snelspanner. Zit bijvoorbeeld ook in je wielen en zorgt er als een soort as voor dat je wiel in je frame draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03
@RxTweak maak eens een foto van de "as" van de flux, je hebt verschillende varianten, voor 130 of 135mm quickrelease (QR) en bv 142mm steekas. De QR is met een heel dun asje, zoals ook nu door je achterwiel zit. Die zou bij de flux erbij moet zitten (+ de bijbehorende endcaps).

Eigenlijk.. lijkt het op de situatie voor of na de aanpassing in deze video
YouTube: TACX Neo / Flux Smart Trainer Thru Axle Conversion - How To [NEO1 & ...
(Ik vermoed dus na, terwijl je voor moet hebben voor jou fiets)

Ik vermoed dat de vorige eigenaar een fiets met steekassen had en de QR spullen die in de doos zaten vergeten of kwijt is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Prulleman schreef op zondag 21 maart 2021 @ 00:02:
@RxTweak maak eens een foto van de "as" van de flux, je hebt verschillende varianten, voor 130 of 135mm quickrelease (QR) en bv 142mm steekas. De QR is met een heel dun asje, zoals ook nu door je achterwiel zit. Die zou bij de flux erbij moet zitten (+ de bijbehorende endcaps).

Eigenlijk.. lijkt het op de situatie voor of na de aanpassing in deze video
YouTube: TACX Neo / Flux Smart Trainer Thru Axle Conversion - How To [NEO1 & ...
(Ik vermoed dus na, terwijl je voor moet hebben voor jou fiets)

Ik vermoed dat de vorige eigenaar een fiets met steekassen had en de QR spullen die in de doos zaten vergeten of kwijt is.
Het ziet er zo uit:

Het verhaal dat je doet kan goed kloppen denk ik? De fiets "past" ook nirt lekker op de tacx, vandaar ook de beschadigingen die je ziet op de foto. :p :( Ik heb overigens ook nog een snelbinder van Tacx maar in de instructie videos zie ik dat je eerst de fiets moet monteren en dan pas de snelbinder moet gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHtCCl5EHeaqNVPkrcCxqPjNCCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8BXQhWASAkrn0YM5tKVo4LJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddb3gwwJvPsTAuTk5iXbpwQLo-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGe2ODhYLIE4W7pMRgpfXKZc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe6wUpiUptR8mL8WRzcPt-3iZBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL66InIYIp3lHaqTYzhNj6rC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7f3PV7z2uHW0POP2a5nO094A-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skyVRkkb06UIJHiTAVq7H4lV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:21
RxTweak schreef op zondag 21 maart 2021 @ 00:40:
[...]

Het ziet er zo uit:

Het verhaal dat je doet kan goed kloppen denk ik? De fiets "past" ook nirt lekker op de tacx, vandaar ook de beschadigingen die je ziet op de foto. :p :( Ik heb overigens ook nog een snelbinder van Tacx maar in de instructie videos zie ik dat je eerst de fiets moet monteren en dan pas de snelbinder moet gebruiken.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie dit filmpje: YouTube: How to Mount a Bike with a Quick-Release Skewer onto a Direct Drive ...

Lijkt me vrij duidelijk zo.

Je doet een wiel er toch ook niet in zonder quick-release?

Heb je überhaupt weleens een wiel uit een fiets gehaald?

Zo niet, kijk dan eens bij je voorwiel hoe het zit dan zie je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@RxTweak Ik zou ff contact opnemen met de verkoper.. je mist de juiste qr dopjes en as voor dit model flux. Volgens mij zijn die heel slecht leverbaar..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Prulleman schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:35:
@RxTweak Ik zou ff contact opnemen met de verkoper.. je mist de juiste qr dopjes en as voor dit model flux. Volgens mij zijn die heel slecht leverbaar..
Heb je misschien een link voor mij van de onderdelen in kwestie?

Ik heb dus nog wel een tacx snelbinder liggem maar als ik het goed begrijp moet de fiets direct op de tacx zijn gewicht rusten en daarna kun je de snelbinfer erdoor steken. Mijn fiets past dus niet op de tacx dus ik kom niet tot de snelbinder stap.

[ Voor 27% gewijzigd door RxTweak op 21-03-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:16
Ik heb een probleem met mijn Elite Suito tijdens Zwift. In de lichtste versnelling moet ik op vlakke stukken al enorm zwaar trappen. Het lijkt erop dat iets de Suito vertelt dat hij veel weerstand moet geven. Ik had vanochtend voor het eerst geprobeerd om mijn nieuwe Wahoo Roam passief mee te laten draaien. Maar zelfs na het ontkoppelen van mijn telefoon en de Wahoo uit te schakelen blijft hij die weerstand bieden. De trainer calibreren helpt ook niet. Hij zegt dat ik een targetspeed van 94.4 km/h moet halen voor calibratie, als ik ga trappen gaat de snelheid ook vrij simpel naar die snelheid. Iemand enig idee wat de oorzaak is en hoe ik dit kan verhelpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5COMKNvQrRYT4b9QBMQHuYEs-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qxcUtsXtAxdJSwtWCNNprqT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Jimmy-time1 op 21-03-2021 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:23
Kijkend naar de cassette op het achterwiel en trainer. Probeer je nu een 7-speed fiets op een 10-speed trainer te zetten? Het lijkt mij dat het frame simpelweg niet geschikt is voor die trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:57
Nee, er ontbreken wat stukjes aan de Tacx. Breedte van fietsframe is niet veranderd (of dit moet iets heel exotisch zijn). Maar wel goed opgemerkt dat het zelfs niet gaat werken als het frame wel past vanwege 7 naar 10 speed. Je moet dus de cassette ook nog wisselen en daar heb je spacers voor nodig, omdat de moderne 8-11 speed body breder is. Dus je moet nog een bak spacers zien te regelen.
RxTweak schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Heb je misschien een link voor mij van de onderdelen in kwestie?
Da's lastig want het betreft de standaard onderdelen, die zitten dus bij elke Flux en staan niet apart vermeld. Je kan de handleiding wel online vinden, kan je kijken hoe het eruit hoort te zien.

[ Voor 32% gewijzigd door MrAngry op 21-03-2021 14:52 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25

[Afbeelding]

Gisteren tot 89km gekomen en volgende week staat 100km op de planning.

Tip 1: Pak een route die vlak is, bijvoorbeeld Tempus Fugit of Tick Tock in Watopia. Daar zit je gemiddelde al snel al 33+ km/u

Tip 2: Wat mij betreft toch inderdaad 'iets' kijken. Ik heb gisteren de laatste 120km van Milaan-San Remo gekeken, dat geeft mij voldoende afleiding.

Tip 3: Pak een lange workout zodat je sessie in hapklare brokjes wordt verdeeld van max 15 minuten. Het veranderen van ritme of weerstand zorgt er bij mij voor dat het makkelijker gaat dan uren achtereen blind hetzelfde tempo malen.

Verder moet je gewoon een beetje gek in je kop zijn als je 100km op een trainer gaat rijden :+

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 16:14

Fisico

by Fabian

binnen 100km is ook echt 100km dat is buiten altijd maar afwachten ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
Fisico schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:20:
[...]

😂

Is altijd de vraag ja :'(
coelho schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Gisteren tot 89km gekomen en volgende week staat 100km op de planning.

Tip 1: Pak een route die vlak is, bijvoorbeeld Tempus Fugit of Tick Tock in Watopia. Daar zit je gemiddelde al snel al 33+ km/u

Tip 2: Wat mij betreft toch inderdaad 'iets' kijken. Ik heb gisteren de laatste 120km van Milaan-San Remo gekeken, dat geeft mij voldoende afleiding.

Tip 3: Pak een lange workout zodat je sessie in hapklare brokjes wordt verdeeld van max 15 minuten. Het veranderen van ritme of weerstand zorgt er bij mij voor dat het makkelijker gaat dan uren achtereen blind hetzelfde tempo malen.

Verder moet je gewoon een beetje gek in je kop zijn als je 100km op een trainer gaat rijden :+
Ik begon met c.cadence als groep, maar raak de pacer altijd kwijt op een gegeven moment. Raak het logootje boven de groep altijd kwijt. En Pacer C en D fietsen altijd op vlakke routes heb ik het gevoel, dus gemiddeld 40 red je dan wel.

Ik heb the blacklist gekeken, toch bijna 4 afleveringen. Deed nu dus gewoon een vlakke rit, maar er ook nog wat blokken aan toevoegen is wel een goede ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
kwiebus schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Kijkend naar de cassette op het achterwiel en trainer. Probeer je nu een 7-speed fiets op een 10-speed trainer te zetten? Het lijkt mij dat het frame simpelweg niet geschikt is voor die trainer.
Dat vermoeden heb ik zelf ook inderdaad.. ik ben wel van plan om met spacers het e.e.a. op te lossen maar het grootste probleem is dat het fietsframe gewoon niet op de tacx past en daar loop ik nu op stuk..

[ Voor 19% gewijzigd door RxTweak op 21-03-2021 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy-time1
Jimmy-time1 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:52:
Ik heb een probleem met mijn Elite Suito tijdens Zwift. In de lichtste versnelling moet ik op vlakke stukken al enorm zwaar trappen. Het lijkt erop dat iets de Suito vertelt dat hij veel weerstand moet geven. Ik had vanochtend voor het eerst geprobeerd om mijn nieuwe Wahoo Roam passief mee te laten draaien. Maar zelfs na het ontkoppelen van mijn telefoon en de Wahoo uit te schakelen blijft hij die weerstand bieden. De trainer calibreren helpt ook niet. Hij zegt dat ik een targetspeed van 94.4 km/h moet halen voor calibratie, als ik ga trappen gaat de snelheid ook vrij simpel naar die snelheid. Iemand enig idee wat de oorzaak is en hoe ik dit kan verhelpen?
[Afbeelding]
Blijkbaar levert het koppelen van een Wahoo fietscomputer problemen op met de Elite Suito/Zwift. Ik kwam deze oplossing tegen op internet en het weerstand probleem lijkt opgelost te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13k_ygxjonjiRtONI5tu3PS-m0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuE75LeHv5awslnxYzogcxQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 18:31
Fisico schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Dat is toch wel een beetje omgekeerd vind ik ;) Rijden met pace partners voelt voor mij als cheaten. Gaat onrealistisch hard, niet sturen, niet opletten, afleidend muziekje, filmpje... Buitenritje van 100 ben ik veel trotser op dan binnen. (Tenzij ik veel hoogtemeters heb gereden in die 100km indoor. )

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
RxTweak schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Dat vermoeden heb ik zelf ook inderdaad.. ik ben wel van plan om met spacers het e.e.a. op te lossen maar het grootste probleem is dat het fietsframe gewoon niet op de tacx past en daar loop ik nu op stuk..
Er zitten nu steekas dopjes op, daar past je QR frame niet op, zoiets heb je nodig
https://buy.garmin.com/en-US/US/p/699871

(Maar dit is niet voor de eerste flux volgens mij)

je frame rust zeg maar op deze uitsteeksels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eOBrHzwNGH7MgoWIxzFQQbkMcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5BB65G2xpRqI7AFUKSw1pjYT.png?f=user_large

op deze dropouts van je frame
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9XHSnhbSFmH0Zs3yAQQV8frlxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i6ja5HZ6hnNzeU20JXzCRYAa.png?f=user_large

voor een frame met steekassen ziet het er heel anders uit, de achternaaf of bij een trainer de endcaps hebben niet die kleine uitsteeksels, maar dus die van jou:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNLXcNcwqBINK92ttM-dC4gzRUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I2EeCEGgF5I3F81AsKsx7460.png?f=user_large

en die vallen dan in dit soort dropouts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-WqeXOwyJVJvLDF_PczykrshEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWISxG8P6ve57cwCjcHZseWP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Prulleman op 22-03-2021 10:01 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kilometers zijn nooit een goede maatstaf voor een inspanning, of dit nu virtuele of echte kilometers zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 22-03-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 19:20
Mistraller schreef op maandag 22 maart 2021 @ 00:02:
[...]

Dat is toch wel een beetje omgekeerd vind ik ;) Rijden met pace partners voelt voor mij als cheaten. Gaat onrealistisch hard, niet sturen, niet opletten, afleidend muziekje, filmpje... Buitenritje van 100 ben ik veel trotser op dan binnen. (Tenzij ik veel hoogtemeters heb gereden in die 100km indoor. )
Heb 1 keer de 100 op de indoorfiets gedaan, maar dat is cheaten omdat het harder gaat met dezelfde inspanning mede door de door jou genoemde redenen. Maar toch, dit een keertje afgevinkt hebben wat ook wel weer tof :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 18:31
Holk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Heb 1 keer de 100 op de indoorfiets gedaan, maar dat is cheaten omdat het harder gaat met dezelfde inspanning mede door de door jou genoemde redenen. Maar toch, dit een keertje afgevinkt hebben wat ook wel weer tof :9
True! Ik reed laatst een 100k in één ruk uit in Zwift. Was ook wel leuk. Zou me buiten absoluut niet lukken. Ik wil alleen nog steeds de Jensie badge dus ik vrees dat ik nog een keer met Coco mee moet :P Wat is een druk tijdstip dat er veel rijders in die groep zitten?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy-time1
Mistraller schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:30:
[...]

True! Ik reed laatst een 100k in één ruk uit in Zwift. Was ook wel leuk. Zou me buiten absoluut niet lukken. Ik wil alleen nog steeds de Jensie badge dus ik vrees dat ik nog een keer met Coco mee moet :P Wat is een druk tijdstip dat er veel rijders in die groep zitten?
Ik heb die badge op 23 februari gehaald tijdens een rit met Coco. Net na 19.00 uur gestart en na net iets meer dan 2 uur fietsen was de badge binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4-1csyBSxg-MNAJBMwJVLpDfvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59bZW9OCIcKhxt6MdOD51u8v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

[...]

In dit geval zei Komoot het is 104km, mijn Strava (met Wahoo) 100,1 en @Stufferdt 97km. We hebben de route niet helemaal gereden maar dat scheelde echt maar 1km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
Fisico schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:51:
[...]

In dit geval zei Komoot het is 104km, mijn Strava (met Wahoo) 100,1 en @Stufferdt 97km. We hebben de route niet helemaal gereden maar dat scheelde echt maar 1km.
Ja heel gek. Mijn wahoo doet alles op GPS (ik heb geen snelheidsmeter) maar het verschil is wel heel fors. Daarnaast had ik een hele km langzamer qua gemiddelde aldus Strava, dus toch grappig om te zien dat dat zoveel verschil kan geven.

Ik zit nu in m'n laatste week Zwift. Abbo stopt op 29 maart, dus daarna berg ik m'n trainer op of ik ga wat andere apps/programma's uitproberen via de gratis trials :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:27
[...]

Ja en Nee, als je binnen fietst moet je wel echt blijven trappen, daarbij vind ik binnen fietsen geestdodend en moet ik me echt zetten als ik langer dan een uur wil trainen. Als mensen er dus voor kiezen om enkele uren binnen te trainen, heb ik daar wel respect voor. Kan het zelf niet opbrengen.

Maar behalve met nat weer, heb ik totaal 0.0 moeite om buiten een lange duurrit van 100+ km te maken.

Kortom maar net waar je de nuance legt.

Met trainerroad werk ik in een uurtje een bepaalde training af, gemiddeld genomen heb ik daarna volgens strava tussen de 40-45 km gereden (maar dan train ik ook alleen maar buitenblad).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:34

Phydomir

Dennis

pier87 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:31:
Met trainerroad werk ik in een uurtje een bepaalde training af, gemiddeld genomen heb ik daarna volgens strava tussen de 40-45 km gereden (maar dan train ik ook alleen maar buitenblad).
En daarom zijn KM's indoor niet echt boeiend. Doe het op het binnenblad en je training is hetzelfde maar volgens Strava heb je dan maar 25-28 km gedaan. Binnen gaat het bij mij alleen maar op tijd.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Exact en buiten gaat het mij ook alleen maar om tijd @Phydomir

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:34

Phydomir

Dennis

pier87 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:35:
Exact en buiten gaat het mij ook alleen maar om tijd @Phydomir
Maar dan zijn het in ieder geval wel "echte" kilometers. Als ik eigenlijk op 97km thuis kom doe ik toch nog even een blokje om de wijk :)

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
tijd... km.. zelfs power zegt niet zoveel .... eigenlijk draait het om time in zone.. :)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Phydomir schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Maar dan zijn het in ieder geval wel "echte" kilometers. Als ik eigenlijk op 97km thuis kom doe ik toch nog even een blokje om de wijk :)
Maarja wat zijn dan "echte" kilometers? Ik vind 70 kilometer op de MTB met voor het grootste deel offroad singletracks een heel stuk zwaarder dan 100+ vlakke kilometers met de racer bijvoorbeeld.

Toevallig ben ik gisteren nog met 97 kilometer op de teller thuis gekomen, gewoon netjes rechtstreeks naar huis, ik ga geen ommetjes in de wijk maken... Maar ik gun verder iedereen zijn mijlpaal. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 22-03-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Phydomir schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb nog 300 meter van de splitsing naar huis gereden want 99,8 is helemaal waardeloos ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 10:26

Crazy D

I think we should take a look.

Fisico schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Ik heb nog 300 meter van de splitsing naar huis gereden want 99,8 is helemaal waardeloos ;)
Bij m'n vorige huis pakte ik een rondje op de parkeerplaats mee (of 3 :P) voor een paar 100 meter. Weleens rare blikken gehad maar vind op 250 meter na een mooi rond aantal (50, 75 of 100km) wel Crap. 97,3 kan ik prima mee leven, maar 99,2 vind ik dan uitermate storend :+
Afijn in het indoor topic sowieso offtopic aangezien je geen meter vooruit komt bij indoor :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Prulleman
ik gooi em er gewoon nog een keer in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1USazXZykKpOqyGSE_2mZ868TKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LbQAkfOtWANB4trvSij5hmyh.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
Ugh, wou net even een uurtje peddelen in Zwift, valt me op dat m’n cassette op de trainer een soort golvende beweging maakt. Gisteren cassette eraf gehad, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, dus toen wellicht wat te fors aangedraaid? Gebruik geen momentsleutel, maar 40nm is vrij fors toch?

Cassette eraf, alles bekeken en nu blijkt de lockring krom en de bijbehorende washer is helemaal golfplaat geworden. Kan ik een andere lockring gebruiken? Ik heb er 1 liggen van een tiagra (CS-4600) dus 10 speed maar deze heeft geen washer. Past dit?

Body van m’n kickr lijkt niks te hebben opgelopen gelukkig.

Zie dat bikester losse lockringen verkoopt. Om de hoek zit een shimanodealer dus wellicht hebben zij ze ook liggen.

Zo werd een uurtje fietsen dus een uur frustratie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 19:39

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Ik ben sinds begin deze maand ook begonnen met indoor fietsen met een Elite Direto XR.

Daarnaast heb ik een Edge 530 die ik gebruik om te uploaden naar Garmin (ik weet dat het ook via Zwift kan, maar dan krijg je geen exercise load en andere stats die je via de Edge wel krijgt). Nu heb ik hier een paar problemen mee.

1. Normaal gesproken als je training selecteert en dan indoor trainer schakeld deze toch de GPS uit? Bij mij niet, waardoor je de GPS gewoon bij de training in Garmin te zien krijgt. Beetje nutteloos... Heb ik een setting over het hoofd gezien die GPS aan laat bij indoor training?

2. De Edge stopt af en toe met meten (ik heb ingesteld dat deze automatisch pauzeert als de snelheid 0km/u is) terwijl ik wel gewoon aan het fietsen ben. Na een paar seconden hervat deze vanuit het niets weer (ik heb alleen met een boze blik ernaar gekeken)... Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Ik hoor graag van jullie of iemand tips heeft om dit te fiksen, ik heb zelf helaas nog geen oplossing op het internet gevonden en het is rete irritant!

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Broodje_Aap schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:54:
Ik ben sinds begin deze maand ook begonnen met indoor fietsen met een Elite Direto XR.

Daarnaast heb ik een Edge 530 die ik gebruik om te uploaden naar Garmin (ik weet dat het ook via Zwift kan, maar dan krijg je geen exercise load en andere stats die je via de Edge wel krijgt). Nu heb ik hier een paar problemen mee.

1. Normaal gesproken als je training selecteert en dan indoor trainer schakeld deze toch de GPS uit? Bij mij niet, waardoor je de GPS gewoon bij de training in Garmin te zien krijgt. Beetje nutteloos... Heb ik een setting over het hoofd gezien die GPS aan laat bij indoor training?

2. De Edge stopt af en toe met meten (ik heb ingesteld dat deze automatisch pauzeert als de snelheid 0km/u is) terwijl ik wel gewoon aan het fietsen ben. Na een paar seconden hervat deze vanuit het niets weer (ik heb alleen met een boze blik ernaar gekeken)... Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Ik hoor graag van jullie of iemand tips heeft om dit te fiksen, ik heb zelf helaas nog geen oplossing op het internet gevonden en het is rete irritant!
Ik neem mijn ritten op dezelfde manier op met mijn edge 830.

Punt 1: Dit is inderdaad een setting: Activiteitenprofielen -> Indoor -> GPS-modus aan/uit
Punt 2: Zou dit niet te maken kunnen hebben met punt 1? Dat hij soms pauzeert op basis van je gps snelheid? Ik zou het eerst weer eens proberen met punt 1 aangepast dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Kluus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Ik neem mijn ritten op dezelfde manier op met mijn edge 830.

Punt 1: Dit is inderdaad een setting: Activiteitenprofielen -> Indoor -> GPS-modus aan/uit
Punt 2: Zou dit niet te maken kunnen hebben met punt 1? Dat hij soms pauzeert op basis van je gps snelheid? Ik zou het eerst weer eens proberen met punt 1 aangepast dus.
Ik heb helemaal geen activiteitsprofiel voor indoor aangemaakt, ik doe het via:
Menu > Training > Indoortrainer > Vrije rit

Misschien is het handig om inderdaad een profiel aan te maken voor indoor, daar zie ik inderdaad dat je GPS aan en uit kan zetten. Je zou echter zeggen dat het ook zou moeten werken als je het op mijn huidige manier doet, toch?

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Broodje_Aap schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Misschien is het handig om inderdaad een profiel aan te maken voor indoor, daar zie ik inderdaad dat je GPS aan en uit kan zetten. Je zou echter zeggen dat het ook zou moeten werken als je het op mijn huidige manier doet, toch?
wellicht als je voor het profiel waar je in zit GPS uitzet, maar dan moet jet het weer aanzetten als je met hetzelfde profiel buiten gaat fietsen..

Het idee van profielen is dat je andere data en settings per type activiteit kan gebruiken, zo heb ik indoor, mtb en race. Indoor wil ik bv power zien (en zoals je zelf ook aageeft geen GPS), buiten heb ik geen power en voor MTB en Race heb ik wat andere datavelden geselecteerd (op de MTB wil ik bv graag de ronde tijd zien, terwijl ik op de racefiets de lap button helemaal niet gebruik).

Dus ondanks dat het misschien omslachtig lijkt, profielen is de juiste oplossing voor je probleem en je krijgt er nog andere voordelen gratis bij

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Broodje_Aap schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Ah, dat training menu is meer bedoeld voor het inladen van gestructureerde trainingen volgens mij. Waarbij jij dus kiest voor vrije rit. Je moet op Garmin ook altijd een activiteitsprofiel kiezen waar de rit onder valt, je zou zeggen dat dit bij een Indoortraining sessie voor zich spreekt maar dit hoeft niet zo te zijn dus.

Ik denk dus inderdaad dat je even een apart profiel voor binnen moet maken. Verder maak ik geen gebruik van het training menu, want Zwift bepaald mijn workout, niet de Garmin, ik ga dus gewoon naar het indoor profiel en start de rit waarbij de sensoren van de trainer (snelheid, vermogen, cadans) los gekoppelt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Prulleman schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:24:
[...]

wellicht als je voor het profiel waar je in zit GPS uitzet, maar dan moet jet het weer aanzetten als je met hetzelfde profiel buiten gaat fietsen..

Het idee van profielen is dat je andere data en settings per type activiteit kan gebruiken, zo heb ik indoor, mtb en race. Indoor wil ik bv power zien (en zoals je zelf ook aageeft geen GPS), buiten heb ik geen power en voor MTB en Race heb ik wat andere datavelden geselecteerd (op de MTB wil ik bv graag de ronde tijd zien, terwijl ik op de racefiets de lap button helemaal niet gebruik).

Dus ondanks dat het misschien omslachtig lijkt, profielen is de juiste oplossing voor je probleem en je krijgt er nog andere voordelen gratis bij
Ik heb nu inderdaad ook een 3e indoor profiel aangemaakt, naast mijn MTB en Racefiets profiel. Dit zal waarschijnlijk ook de oplossing zijn. Vooral ook omdat jij zegt dat het op basis van je gekozen profiel is. Nu ik mij het zo bedenk klopt dit ook wel, want ik krijg dezelfde velden als mijn racefiets profiel (omdat die dus geladen is). Dan heb je inderdaad ook GPS erbij.
Kluus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Ah, dat training menu is meer bedoeld voor het inladen van gestructureerde trainingen volgens mij. Waarbij jij dus kiest voor vrije rit. Je moet op Garmin ook altijd een activiteitsprofiel kiezen waar de rit onder valt, je zou zeggen dat dit bij een Indoortraining sessie voor zich spreekt maar dit hoeft niet zo te zijn dus.

Ik denk dus inderdaad dat je even een apart profiel voor binnen moet maken. Verder maak ik geen gebruik van het training menu, want Zwift bepaald mijn workout, niet de Garmin, ik ga dus gewoon naar het indoor profiel en start de rit waarbij de sensoren van de trainer (snelheid, vermogen, cadans) los gekoppelt zijn.
Ik dacht dat het via deze weg moest, dus vandaar. Blijkbaar is er gewoon een indoor profiel beschikbaar... Misschien voortaan verder kijken dan mijn stuur lang is... 7(8)7 In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.

Volgende keer kijken of de problemen nu zijn opgelost, maar dat zal vast en zeker zo zijn! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
haha, no problem :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:05

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Ik heb misschien een wat aparte vraag voor hier.

Ik ben nu weer bezig met Zwift en probeer ook een beetje structuur te krijgen in mijn trainingen. Het is nu weer elke week een nieuwe workout zoeken of importeren.

Ik fiets nu 4 a 5 dagen in de week. (di interval(+- 1 uur), woe z2, do interval(+-1uur) en dan zaterdag duur in z2 (+- 100km) en zondags een groepsrit(60 a 80 km). Nu zijn de zaterdag en zondag buiten en de rest binnen. Waarbij de woensdag de ene week wel andere week niet is. Nu ben ik erachter dat zwift hier niet het meest ideaal is. Ik heb gekeken naar trainnerroad, alleen ik vraag me af hoe de zondagsrit hier in te passen is. Meestal is het op zondag even 2x 6 a 7 km op kop en de rest kan ik relatief rustig in z2 blijven rijden.

En hoe gaat het dan als ik zo meteen niet meer binnen ga trainen? Begreep dat ik trainnerroad mee naar buiten kan nemen? Ook als ik geen powermeter heb? Dus alleen op basis van hartslag?

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Outside workouts via Trainerroad gaan of op power of obv RPE (rate of perceived exertion). Voor de langere blokken is RPE (en hr ook nog wel) nog wel te doen, maar kortere intervallen is erg lastig. Een PM is hiervoor echt veel makkelijker / beter.
Nu de dagen langer gaan worden en het zonnetje er vaker is, ga ik weer veel meer workouts buiten doen en heb dan ook echt schik van mijn power meter (heb een 4iii left only). Dit is een relatief goedkope oplossing om toch binnen en buiten dezelfde ervaring te hebben.

Overigens doe ik dan nog steeds de kortere intervallen binnen. Ook al is het mooi weer buiten, dit soort intervallen zijn gewoon veel efficiënter binnen te doen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 10:26

Crazy D

I think we should take a look.

The DenMan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:32:
En hoe gaat het dan als ik zo meteen niet meer binnen ga trainen? Begreep dat ik trainnerroad mee naar buiten kan nemen? Ook als ik geen powermeter heb? Dus alleen op basis van hartslag?
Korte intervallen op hartslag zijn lastig omdat je hartslag vertraagd reageert. Langere intervallen kan prima op hartslag. Tuurlijk is power 'beter' maar je kunt ook uitstekend op hartslag trainingen doen. En qua workouts moet je dan misschien wat schuiven en aanpassen in de voorgestelde workouts. Als je weet dat je zondag een knal rit hebt moet je niet op zaterdag een serieuze interval plannen, en kun je de maandag er na ook beter rustiger aan doen. Het komt allemaal ook niet op de seconde en de meter aan he. Voor ons gewone stervelingen gaan we het echt niet merken als je een keer een interval training van een uur laat schieten een weekje, of dat je zondagsrit wat intensiever was dan geplant (dan doe je maandag rustig, of als zondag toch rustiger ging, maak je m maandag iets pittiger als je per se wilt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

[Afbeelding]

Mag ik vragen waar jij de inspanningstest hebt gedaan? Ik kan dat namelijk niet zo snel terugvinden, maar ben wel benieuwd, omdat ik ook in de markt ben voor een inspanningstest.

Sowieso wil ik nog wat meer trainen, zodat ik wel langere tijd hard kan rijden en misschien dat ik ooit op amateurniveau wedstrijden kan gaan rijden. Daarbij is in ieder geval een FTP-test wel handig volgens mij. Ik ben het eigenlijk ook een beetje beu om telkens 20km/h te moeten rijden, om een beetje iets dat op een duurrit lijkt te kunnen doen. Zou leuk zijn als ik dus wat beter word. Ook leuk om over een jaartje of zo nog eens een dergelijke test te doen en te kijken hoeveel beter je geworden bent.

Overigens ben ik ook zeer zeker geïnteresseerd in jouw ervaringen.Er zijn genoeg aanbieders van sportmedische keuringen, maar de informatie vind ik bijvoorbeeld vaak erg beperkt en ik ben natuurlijk benieuwd of er veel verschil in verschillende aanbieders zit.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 25-03-2021 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 18:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

hoi1234 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:03:
[...]

Mag ik vragen waar jij de inspanningstest hebt gedaan? Ik kan dat namelijk niet zo snel terugvinden, maar ben wel benieuwd, omdat ik ook in de markt ben voor een inspanningstest.

Sowieso wil ik nog wat meer trainen, zodat ik wel langere tijd hard kan rijden en misschien dat ik ooit op amateurniveau wedstrijden kan gaan rijden. Daarbij is in ieder geval een FTP-test wel handig volgens mij. Ik ben het eigenlijk ook een beetje beu om telkens 20km/h te moeten rijden, om een beetje iets dat op een duurrit lijkt te kunnen doen. Zou leuk zijn als ik dus wat beter word. Ook leuk om over een jaartje of zo nog eens een dergelijke test te doen en te kijken hoeveel beter je geworden bent.

Overigens ben ik ook zeer zeker geïnteresseerd in jouw ervaringen.Er zijn genoeg aanbieders van sportmedische keuringen, maar de informatie vind ik bijvoorbeeld vaak erg beperkt en ik ben natuurlijk benieuwd of er veel verschil in verschillende aanbieders zit.
Vraag is niet aan mij gesteld maar ik heb ook een inspanningstest gedaan op het sportmedisch centrum in Papendal...ik vond het leuk om te doen maar als ik geen vergoeding had gekregen van mijn zorgverzekering had ik het niet gedaan.

Maar even niet dom bedoeld je fietst volgens mij al een tijdje toch en ook redelijk wat kilometers? Als je nu nog duurritjes maakt met 20km per uur klopt er iets niet lijkt me? Ik heb er niet alle verstand van en probeer grotendeeld gewoon mee te lezen maar tenzij er medische redenen zijn zou er toch wel meer progressie in moeten zitten zelfs zonder trainingsschema?

Correct me if i am wrong

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@hoi1234 ik denk dat het wel goed is om je zones correct te bepalen, want een duurritje met 20 is inderdaad geen lol aan.. wellicht mag je een stuk hoger in je hartslag en is het nog steeds een duurrit.

Wat zijn je zones nu en wat is je hartslag bij 20 km per uur?

Mijn (Garmin) z1 is van 111-136, drempel zit rond de 170 en max 187.
Hoe hard je dan in z1 kan fietsen is uiteraard afhankelijk van je fitness (en wind en weerstand etc).

Daarnaast.. voor duurtraining heb je ook wel een bepaald volume nodig, dus belangrijk in het totaal plaatje is ook hoeveel uur je in welke zone per week maakt. Bv 3 uur per week z1 zal ook geen zoden aan de dijk zetten, dan kan je beter 3 uur knallen.

[ Voor 46% gewijzigd door Prulleman op 25-03-2021 20:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
Net moeten afstappen bij de zwift academy training vo2 to anaerobic. Kreeg hem de 5de interval niet meer rond. Eerste keer dat ik heb af heb moeten stappen bij een training.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan

The DenMan

KW25 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:33:
Net moeten afstappen bij de zwift academy training vo2 to anaerobic. Kreeg hem de 5de interval niet meer rond. Eerste keer dat ik heb af heb moeten stappen bij een training.
Niks om voor te schamen hoor. Ik heb dat ook wel eens bij explosieve interval training. Dan krijg ik het wattage gewoon niet meer weg getrapt. Een andere dag lukt dezelfde training weer net wel. Heeft denk ik met vermoeidheid te maken en soms heb je gewoon een mindere dag en blok training ligt me zowieso beter dan korte HIIT trainingen.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
The DenMan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:39:
[...]

Niks om voor te schamen hoor. Ik heb dat ook wel eens bij explosieve interval training. Dan krijg ik het wattage gewoon niet meer weg getrapt. Een andere dag lukt dezelfde training weer net wel. Heeft denk ik met vermoeidheid te maken en soms heb je gewoon een mindere dag en blok training ligt me zowieso beter dan korte HIIT trainingen.
Jup. Same here.
De ene dag is de andere niet, en VO2 is sowieso niet m'n sterkste punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan

The DenMan

[...]

Wat is je max hartslag wat je ooit in een training hebt gehaald als ik vragen mag? En wat is hij in rust?
20km/h voor duurtraining is wel vrij laag. Of probeer je alles in Z1 te doen? Als ik alles in Z1 probeer te doen, dan heb ik ook moeite snelheid te maken. Probeer het zelf daarom binnen Z2 te houden.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
[...]

Ik heb 'm laten doen bij SMA-midden Nederland (ik benoem ze zo vaak, ze mogen me wel gaan zien als influencer met bijbehorende beloning :) ). Ik fiets ook binnen dus had daardoor wel een vermoeden van mijn FTP en die kwam ook prima overeen. Maar zones stonden niet helemaal goed en ik heb nu wel beter inzicht in welke hartslagzones ik moet gebruiken. Ik fiets buiten niet met power, enkel met HR maar daar kan je ook prima mee uit de voeten :)

Ik denk dat alle aanbieders min of meer hetzelfde doen: een lichamelijk onderzoek of je fit bent, geen ongemakken hebt, je hartritme e.d. gezond is en dan zetten ze je op de fiets. Overal plakkertjes om je hartslag te meten en dan krijg je een masker op om je ademgassen te meten; als je boven een drempel uitkomt (Je hebt er 2) is de samenstelling van je uitademen anders en op basis hiervan bepalen ze je zones.

Ik vind dit nieuwe filmpje van Tour de Tietema heel duidelijk over je zones:

Eens met @Nutterd: Als ik het niet vergoed kreeg, zou ik het niet doen. Opzich vind ik het in verband met hart en vaatproblemen wel een fijn gevoel om te weten dat ik fysiek gezond ben/hart betrouwbaar lijkt, maar zonder zou ik ook gewoon fietsen.

Maar als je zoals nu echt geen idee hebt waar je zones zitten, is het wellicht een goed startpunt om goed te beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
@Stufferdt Bedankt voor je reactie. De rest natuurlijk ook :) Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waarom ik maximaal 20km/h kan rijden. Overigens rij ik in D2 (120 -134 bpm) en is mijn hartslag in rust tussen de 50 en 100bpm. Als ik ga lopen, neigt die meer naar 100bpm. Mijn max HR is volgens mij 170. Maar daar klopt geen jota van, gezien mijn leeftijd. Om heel eerlijk te zijn, ga ik volgens mij ook niet tot het gaatje. In in ieder geval heb ik geen zin om dat uit te zoeken. Gezien ik toch een inspanningstest ga doen, komt dat waarschijnlijk wel goed. Ik heb gewoon te weinig verstand van zaken en ik zal altijd tegen onduidelijkheden aan blijven lopen, dus die meting ga ik gewoon uit besteden.

Ik heb inmiddels voor mezelf in ieder geval even een Excel gemaakt. Dan zie ik goed welke pakketten er zijn en wat deze inhouden, hoeveel deze kosten en hoe ze zich t.o.v. de concurrentie onderscheiden. Daaruit blijkt dat -precies zoals @Stufferdt zegt- het aanbod in grote lijnen hetzelfde is. Daar een keer een extra'tje, daar een keer iets minder. Wat dat betreft heb ik nu dus een lijst met kandidaten (HAN SENECA, vicuri, in2motion, CWZ en SMCP, allemaal regio Nijmegen, lekker handig voor mij).

Waar ik nog niet helemaal over uit ben: ik word dit jaar een kwart eeuw oud:) Bij bijvoorbeeld de HAN heb je ook een inspanningstest zonder onderzoek (dus puur alleen het fietsen en geen bloedonderzoek, medisch onderzoek en wat nog meer). Scheelt een hoop pegels, dus zeker te overwegen. Sowieso heeft de HAN mijn voorkeur, daar ik graag het onderwijs ondersteun. Als ik jullie reacties goed interpreteer, is het onderzoek eigenlijk niet nodig? Mijn gezondheid geloof ik wel. Ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in de informatie die me helpt beter te trainen/beter laat fietsen. Als ik het onderzoek kan skippen, zonder dat dit invloed heeft op de data om mij beter te laten trainen/beter te laten fietsen, scheelt mij dat natuurlijk aardig wat pegels. Als dat wel nodig is, is het ook prima. Maar dan wil ik wel weten wat het nut is.

Verder zie ik iets van een VO2max test. Dat kan ik vast googlen, maar geen idee wat ik daar mee kan. Ook zie ik bij sommige aanbieders een test voor de longfunctie en bij een andere weer een lactaatmeting (dus melkzuur). Wat kan ik daar precies mee? Waarom moet dit in het pakket zitten?

Zoals ik het al zei: Het liefst ga ik gewoon lekker naar de HAN. Lekker dichtbij, dus kan op de fiets en ik ondersteun het onderwijs. Ik moet alleen nog even naar argumenten zoeken om mezelf te overtuigen dat de HAN aanbiedt wat ik nodig heb:) Natuurlijk zal ik ook contact opnemen met enkele instellingen, maar de mening van anderen waardeer ik ook zeker. Z'n mening van een medewerker is altijd flink gekleurd natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 20:43
hoi1234 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:10:
@Stufferdt Bedankt voor je reactie. De rest natuurlijk ook :) Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waarom ik maximaal 20km/h kan rijden. Overigens rij ik in D2 (120 -134 bpm) en is mijn hartslag in rust tussen de 50 en 100bpm. Als ik ga lopen, neigt die meer naar 100bpm. Mijn max HR is volgens mij 170. Maar daar klopt geen jota van, gezien mijn leeftijd. Om heel eerlijk te zijn, ga ik volgens mij ook niet tot het gaatje. In in ieder geval heb ik geen zin om dat uit te zoeken. Gezien ik toch een inspanningstest ga doen, komt dat waarschijnlijk wel goed. Ik heb gewoon te weinig verstand van zaken en ik zal altijd tegen onduidelijkheden aan blijven lopen, dus die meting ga ik gewoon uit besteden.

Ik heb inmiddels voor mezelf in ieder geval even een Excel gemaakt. Dan zie ik goed welke pakketten er zijn en wat deze inhouden, hoeveel deze kosten en hoe ze zich t.o.v. de concurrentie onderscheiden. Daaruit blijkt dat -precies zoals @Stufferdt zegt- het aanbod in grote lijnen hetzelfde is. Daar een keer een extra'tje, daar een keer iets minder. Wat dat betreft heb ik nu dus een lijst met kandidaten (HAN SENECA, vicuri, in2motion, CWZ en SMCP, allemaal regio Nijmegen, lekker handig voor mij).

Waar ik nog niet helemaal over uit ben: ik word dit jaar een kwart eeuw oud:) Bij bijvoorbeeld de HAN heb je ook een inspanningstest zonder onderzoek (dus puur alleen het fietsen en geen bloedonderzoek, medisch onderzoek en wat nog meer). Scheelt een hoop pegels, dus zeker te overwegen. Sowieso heeft de HAN mijn voorkeur, daar ik graag het onderwijs ondersteun. Als ik jullie reacties goed interpreteer, is het onderzoek eigenlijk niet nodig? Mijn gezondheid geloof ik wel. Ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in de informatie die me helpt beter te trainen/beter laat fietsen. Als ik het onderzoek kan skippen, zonder dat dit invloed heeft op de data om mij beter te laten trainen/beter te laten fietsen, scheelt mij dat natuurlijk aardig wat pegels. Als dat wel nodig is, is het ook prima. Maar dan wil ik wel weten wat het nut is.

Verder zie ik iets van een VO2max test. Dat kan ik vast googlen, maar geen idee wat ik daar mee kan. Ook zie ik bij sommige aanbieders een test voor de longfunctie en bij een andere weer een lactaatmeting (dus melkzuur). Wat kan ik daar precies mee? Waarom moet dit in het pakket zitten?

Zoals ik het al zei: Het liefst ga ik gewoon lekker naar de HAN. Lekker dichtbij, dus kan op de fiets en ik ondersteun het onderwijs. Ik moet alleen nog even naar argumenten zoeken om mezelf te overtuigen dat de HAN aanbiedt wat ik nodig heb:) Natuurlijk zal ik ook contact opnemen met enkele instellingen, maar de mening van anderen waardeer ik ook zeker. Z'n mening van een medewerker is altijd flink gekleurd natuurlijk.
Als je je maximale hartslag niet weet, weet je dus ook niet of je in zone 2 (D2) rijdt met 120-134 BPM. Probeer eens ergens buiten volle bak te fietsen voor 20 minuten. Maar dan ook echt volle bak, of zoals je zelf noemt: tot het gaatje. Kijk dan eens wat je maximale hartslag na die inspanning is en gebruik die om in ieder geval automatisch de rest van je zones te bepalen.

Als je harder wilt gaan fietsen, moet je sowieso meer rond je sweetspot (voor het gemak: zo rond 75-85% van je maximale HR) gaan trainen. Ook daarover is genoeg te vinden online.

Natuurlijk kan je het laten uitzoeken met eender welk onderzoek maar als je toch die inspanningstest wilt doen en het mag niet teveel kosten zou ik gratis buiten even aan de bak gaan als ik jou was. Daarnaast: Je zit bij een wielervereniging toch? Daar kunnen ze je vast ook wel helpen met je vragen omtrent training/harder fietsen.

TL;DR: HTFU.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MaSw85 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Als je je maximale hartslag niet weet, weet je dus ook niet of je in zone 2 (D2) rijdt met 120-134 BPM. Probeer eens ergens buiten volle bak te fietsen voor 20 minuten. Maar dan ook echt volle bak, of zoals je zelf noemt: tot het gaatje. Kijk dan eens wat je maximale hartslag na die inspanning is en gebruik die om in ieder geval automatisch de rest van je zones te bepalen.

Als je harder wilt gaan fietsen, moet je sowieso meer rond je sweetspot (voor het gemak: zo rond 75-85% van je maximale HR) gaan trainen. Ook daarover is genoeg te vinden online.

Natuurlijk kan je het laten uitzoeken met eender welk onderzoek maar als je toch die inspanningstest wilt doen en het mag niet teveel kosten zou ik gratis buiten even aan de bak gaan als ik jou was. Daarnaast: Je zit bij een wielervereniging toch? Daar kunnen ze je vast ook wel helpen met je vragen omtrent training/harder fietsen.

TL;DR: HTFU.
Het mag zeker best wat kosten. Ik zoek dingen alleen graag heel goed uit. Ik wil nu graag een goed overwogen keuze maken voor het pakket dat ik ga kiezen. Ik heb alleen geen idee wat ik sowieso wel en wat ik niet per se nodig heb.

Goede tip trouwens om hulp bij de wielrenvereniging te vragen. Volgens mij hebben enkele leden zelfs een sportachtergrond. Die kunnen me vast wat tips geven over hoe ik moet trainen. Anders is trainerroad denk ik nog wel een optie. Gezien de hoge maandelijkse kosten, wil ik liever eerst alles proberen, voordat ik op een persoonlijke trainer overstap.

Overigens ben ik nu zo ver dat ik tussen HAN SENECA en in2motion ga kiezen. Afhankelijk van de antwoorden op mijn mails, zal ik een beslissing nemen. Ik moet dan alleen nog even kijken welk pakket ik ga kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
hoi1234 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:40:
[...]

Het mag zeker best wat kosten. Ik zoek dingen alleen graag heel goed uit. Ik wil nu graag een goed overwogen keuze maken voor het pakket dat ik ga kiezen. Ik heb alleen geen idee wat ik sowieso wel en wat ik niet per se nodig heb.

Goede tip trouwens om hulp bij de wielrenvereniging te vragen. Volgens mij hebben enkele leden zelfs een sportachtergrond. Die kunnen me vast wat tips geven over hoe ik moet trainen. Anders is trainerroad denk ik nog wel een optie. Gezien de hoge maandelijkse kosten, wil ik liever eerst alles proberen, voordat ik op een persoonlijke trainer overstap.

Overigens ben ik nu zo ver dat ik tussen HAN SENECA en in2motion ga kiezen. Afhankelijk van de antwoorden op mijn mails, zal ik een beslissing nemen. Ik moet dan alleen nog even kijken welk pakket ik ga kiezen.
Zou die test laten zitten en gewoon zoals hierboven vermeldt jezelf een keer helemaal de vernieling in trappen en kijken wat je hartslag dan is. Zal wel rond de 195 liggen.

Dat gaat hetzelfde zijn als die test die je wilt gaan doen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
hoi1234 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:10:
Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waarom ik maximaal 20km/h kan rijden. Overigens rij ik in D2 (120 -134 bpm) en is mijn hartslag in rust tussen de 50 en 100bpm. Als ik ga lopen, neigt die meer naar 100bpm. Mijn max HR is volgens mij 170. Maar daar klopt geen jota van, gezien mijn leeftijd. Om heel eerlijk te zijn, ga ik volgens mij ook niet tot het gaatje. In in ieder geval heb ik geen zin om dat uit te zoeken. Gezien ik toch een inspanningstest ga doen, komt dat waarschijnlijk wel goed. Ik heb gewoon te weinig verstand van zaken en ik zal altijd tegen onduidelijkheden aan blijven lopen, dus die meting ga ik gewoon uit besteden.
Ik zou beginnen met jezelf te gaan verdiepen in de materie en vervolgens datgene wat je leest in praktijk gaan brengen. Dus als ze het hebben over rijden in hartslag zones, dan is het dus eerst noodzakelijk om je zones te bepalen. Dit kun je prima eenvoudig gratis buiten doen. Als je dit teveel moeite vind, dan zie ik ook niet de toegevoegde waarde van een inspanningstest en gestructureerd trainen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Of gewoon alle tijd die je steekt in allerlei details/randzaken/analyses/vergelijkingen, steken in daadwerkelijk fietsen. Hoe maakt niet eens zo gek veel uit. Dat lijkt me voor @hoi1234 de grootste gain op dit moment, als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Helaas heeft iedereen eigenlijk wel gelijk... Het meeste kun je inderdaad prima zelf doen. Ik heb dan alleen geen FTP, want ik heb geen vermogensmeter.

Aan de andere kant, moet ik er nog over nadenken hoeveel ik die ftp-waarde waard vind. Het is leuk om betrouwbaar een 0-punt en eindpunt te bepalen om te zien hoeveel invloed de training gehad heeft, maar voor de prijs van 2 metingen, koop ik al een vermogensmeter, die 1 kant meet. Natuurlijk ga ik het niet bij 2x houden, dus op de middellange termijn, is het goedkoper om gewoon een powermeter te kopen. Het geld dat ik bespaar, kan ik dus ofwel in een powermeter stoppen, ofwel in een dienst als trainerroad investeren of een sportadviseur die een trainingsschema met mij maakt inhuren.

Als iemand nog tips heeft om te bepalen hoe hard ik moet fietsen, dan graag. Dat vind ik namelijk lastig... Ik heb geen vermogensmeter, dus zou ik dan bijvoorbeeld met 170bpm moeten beginnen en bijvoorbeeld iedere 4 minuten 5 slagen erbij, tot ik het niet meer volhoud? Zoiets doen ze to h ook bij z'n test, maar dan met vermogen? Om de x tijd x watt erbij, tot je niet verder komt?

Ik zou dan alleen even moeten kijken of ik iets aan de schoen/pedaal combinatie van de fiets kan doen. Op de trainer staat de oude fiets van m'n vader met toe-clips. Schoenen passen me weliswaar, maar de bandjes zijn kwijt/weggegooid. Dus schiet je er telkens van af.

Grappig hoe een gedachte zo snel kan omslaan. Twijfel nu namelijk toch weer, waar ik gisteren slechts twijfelde over het pakket dat ik zou kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
https://cobblescycling.co...hartslag-wielrennen-gids/

Hierin staat onder hoofdstuk 4 wel goede methode om je max hr en omslagpunt te bepalen.
Als je gaat trainen met hartslagzones heb je overigens ook geen FTP cijfertje nodig. Dit heb je alleen nodig indien je met power gaat trainen. Maar daarvoor heb je dus eerst een powermeter nodig.

Ik zou met dit artikel gewoon lekker aan de slag gaan en op die manier je progressie boeken. Laat de rest maar even voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
hoi1234 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:15:
Helaas heeft iedereen eigenlijk wel gelijk... Het meeste kun je inderdaad prima zelf doen. Ik heb dan alleen geen FTP, want ik heb geen vermogensmeter.

Aan de andere kant, moet ik er nog over nadenken hoeveel ik die ftp-waarde waard vind. Het is leuk om betrouwbaar een 0-punt en eindpunt te bepalen om te zien hoeveel invloed de training gehad heeft, maar voor de prijs van 2 metingen, koop ik al een vermogensmeter, die 1 kant meet. Natuurlijk ga ik het niet bij 2x houden, dus op de middellange termijn, is het goedkoper om gewoon een powermeter te kopen. Het geld dat ik bespaar, kan ik dus ofwel in een powermeter stoppen, ofwel in een dienst als trainerroad investeren of een sportadviseur die een trainingsschema met mij maakt inhuren.

Als iemand nog tips heeft om te bepalen hoe hard ik moet fietsen, dan graag. Dat vind ik namelijk lastig... Ik heb geen vermogensmeter, dus zou ik dan bijvoorbeeld met 170bpm moeten beginnen en bijvoorbeeld iedere 4 minuten 5 slagen erbij, tot ik het niet meer volhoud? Zoiets doen ze to h ook bij z'n test, maar dan met vermogen? Om de x tijd x watt erbij, tot je niet verder komt?

Ik zou dan alleen even moeten kijken of ik iets aan de schoen/pedaal combinatie van de fiets kan doen. Op de trainer staat de oude fiets van m'n vader met toe-clips. Schoenen passen me weliswaar, maar de bandjes zijn kwijt/weggegooid. Dus schiet je er telkens van af.

Grappig hoe een gedachte zo snel kan omslaan. Twijfel nu namelijk toch weer, waar ik gisteren slechts twijfelde over het pakket dat ik zou kiezen.
Nou weet ik niet hoe lang je al bezig bent maar het klinkt alsof je net begint met fietsen.

Ga gewoon doen wat @Reynouts zegt, lekker fietsen. Mooie rondjes in de buurt ontdekken, in het begin ga je heel snel vooruit.

Het heeft ook veel meer zin om een test te doen wanneer je al een beetje basisconditie hebt. Anders kan je na twee maanden weer een nieuwe gaan doen.

Stap gewoon 3/4 keer per week op de fiets en over twee maanden ben je met sprongen vooruit gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@hoi1234 volgens mij deed je een trainings schema via gran fondo? hoe ziet dat er ongeveer uit qua uren per week en intensiteit?

Op het moment dat je een beperkt aantal uur de tijd hebt, dan moet je niet als een pro aan de slag gaan met een polarized trainingsplan, dat kan interessant zijn als veel tijd op de fiets zit elke week (bv 12 uur of meer). Maar dan nog hangt het er ook vanaf in welke fase je je bevind, ben je pas net begonnen met trainen, dan kom je echt een heel eind door gewoon hard te fietsen, zo begint iedereen. Pas als je daarmee tegen je limiet aan komt, moet je gerichter en meer gaan trainen en intensiteit goed afstemmen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoi1234 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:15:

Bpm van 220 minus leeftijd is ongeveer de max, ik schat dat de ftp (bij mij) op 90-95% van de max zit bij mijn ftp (20 min).
Geeft je een beeld :)

Zomaar hard trappen wordt je niet per se beter van, afwisseling wel. Dus 4 min bpm van 80% afwisselen met 2 min bpm van 90-95% max.
Of 4 min bpm 90%, 2 min bpm 95%, dat soort trainingen. En dat 5-10x herhalen. De truc is dat de laatste interval nog voltooid kan worden. Als je de laatste niet meer red is de training te zwaar.

In Trainerroad bv "Pierce" of "McAdie+1".

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 26-03-2021 09:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Doe ajb nooittttt 220-leeftijd.

Degene die dat de wereld ingeslingerd heeft zou echt veel straf moeten krijgen, want is het een gemiddelde. Op individueel niveau kan dit enorm afwijken:

Ik: 220-36= 184. Werkelijke max HR: 200
Vriendin: 220-36= 184. Werkelijke Max HR: 173

Max HR moet je simpelweg testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:05:

Degene die dat de wereld ingeslingerd heeft zou echt veel straf moeten krijgen, want is het een gemiddelde. Op individueel niveau kan dit enorm afwijken:

Uiteraard is testen beter.
Zelfde dat de ftp ook niet bij iedereen 95% van hfmax zal zijn.

Ik probeer alleen een indicatie te geven. En dat domweg trappen op je max geen zin heeft om beter te worden, maar alleen maar demotiveert :). Daarom zijn die trainingen die ik noemde in Traineerroad ook leuk (en dus zinvol), beetje variatie maakt het leuk. Kan natuurlijk ook in Zwift.

Overigens denk ik dat de hfmax testen ook niet heel eenvoudig is en derhalve een verkeerd beeld kan geven ;). Het is bijna onmogelijk een goede HFMax test (als "beginner") thuis op de indoor trainer te evenaren.

En verder wat @Ypuh zegt, eerst lekker rustig trappen en zeker niet op zoek gaan naar je HFMax....

Mijn HFMax is ~182 (35jr), maar heb al een tijdje niet getest. Rusthartslag is ~30, dat zegt net zoveel.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 26-03-2021 09:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ypuh: 220-30 = 190. Werkelijke max HR: 204 (zelfs 209 wel eens gezien).

HR is naast aanleg volgens mij ook vooral een mentaal iets, hoe diep je bereid bent te gaan. Daar aan toe voegend dat >195 voor mij geen functionele waarde meer heeft. Het ligt een beetje aan de aanloop, maar als het een sprint is dan is je piekvermogen allang voorbij en probeer je met pijn en moeite dat vast te houden.

Verder lees ik de laatste tijd steeds vaker mensen die krap 3 maanden op de fiets zitten en nu al over schema's, testen en FTP's gaan praten. Ook al zijn cijfertjes leuk, als dat je enige motivatie is (net als afvallen), dan ga je het niet volhouden en niet de progressie boeken die je wil. Heb er al vaker iets over geschreven en blijf niet in de herhaling vallen, maar stap eerst eens 3-6 maanden 3-4x per week op de fiets. Dan heb je geen test of schema nodig om je fitness te zien verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Het is allemaal hartstikke duidelijk. Als ik het leuk vind, gewoon even m'n omslagpunt bepalen. Eventueel een leuke training zoeken (trainerroad of zo). Gewoon fietsen op gevoel is ook prima. Zolang ik maar ga fietsen is het goed :)

Ik ben gewoon iemand die houvast heel prettig vindt. Dan grijp je gewoon snel naar allerlei methodes die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Ik twijfel ook gewoon heel erg wat goed is en wat absoluut niet werkt. En hoe lang duurt een herstel dan? (Is overigens een retorische vraag).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:31:
Het is allemaal hartstikke duidelijk. Als ik het leuk vind, gewoon even m'n omslagpunt bepalen. Eventueel een leuke training zoeken (trainerroad of zo). Gewoon fietsen op gevoel is ook prima. Zolang ik maar ga fietsen is het goed :)

Ik ben gewoon iemand die houvast heel prettig vindt. Dan grijp je gewoon snel naar allerlei methodes die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Ik twijfel ook gewoon heel erg wat goed is en wat absoluut niet werkt. En hoe lang duurt een herstel dan? (Is overigens een retorische vraag).
zie het vooral als een proces waar je aan begint en al doende bijleert, je kan niet op 100% instappen. Ik heb het afgelopen jaar ontzettend veel geleerd, maar dat wil niet zeggen dat ik dat jaar over had kunnen slaan en beginnen waar ik nu sta.

Als je -echt- fanatiek wilt trainen, dan zul je vooral je eigen lichaam moeten leren kennen, je kan dan boekjes, internet, testen etc gebruiken als houvast, maar je moet nog steeds die kennis op jezelf kunnen toepassen en daar kost tijd en daarvoor moet je simpelweg ervaring op doen.

en ik ga het toch voor de 3e keer vragen, hoeveel uur zit je nu gemiddeld op de fiets (niet wat je doel is, maar gewoon simpelweg in strava of garmin kijken naar deze waarde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omlqiP71mcPlt4tXxSZnp961yoU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZiR2QFyPeBRr3zNZ9y8qKTLO.png?f=user_large
het gaat hier niet om goed of fout, maar meer om wat voor soort training bij je past,
zoals je bij mij kan zien is het gemiddelde niet superhoog, maar ik kom hier toch mee aan ~300 watt en 4w/kg, maar ik ben er van overtuigd dat als ik deze 4 uur van deze tijd in Z1 zou spenderen, ik echt niet sneller zou worden, maar echt langzamer..
Dat bedoel ik al een paar posts duideljk te maken, een verdeling aan intensiteit alleen is niet genoeg, dit moet in verhouding zijn met het aantal uur en waar je in je progressie zit.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Nu online
Ypuh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:25:
Ypuh: 220-30 = 190. Werkelijke max HR: 204 (zelfs 209 wel eens gezien).

HR is naast aanleg volgens mij ook vooral een mentaal iets, hoe diep je bereid bent te gaan. Daar aan toe voegend dat >195 voor mij geen functionele waarde meer heeft. Het ligt een beetje aan de aanloop, maar als het een sprint is dan is je piekvermogen allang voorbij en probeer je met pijn en moeite dat vast te houden.

Verder lees ik de laatste tijd steeds vaker mensen die krap 3 maanden op de fiets zitten en nu al over schema's, testen en FTP's gaan praten. Ook al zijn cijfertjes leuk, als dat je enige motivatie is (net als afvallen), dan ga je het niet volhouden en niet de progressie boeken die je wil. Heb er al vaker iets over geschreven en blijf niet in de herhaling vallen, maar stap eerst eens 3-6 maanden 3-4x per week op de fiets. Dan heb je geen test of schema nodig om je fitness te zien verdubbelen.
Hier ook: 220-27= 193. Werkeijke HR: 200+ (en ooit 208 gezien tankbaan naar beneden sprintend met ~65km/u, daar ging ik nog een stap over m'n max heen had ik het gevoel). Effectief staan de beentjes bij 185 wel ver stil en is het daarna een stervend zwanenmeer. Bij m'n inspanningstest kwam ik dan ook niet verder dan 190; hartslag kan wel hoger, maar ik ga er niet meer harder door trappen.

Ik merk overigens wel, wat jij ook aangeeft dat kilometers maken ook veel doet. Na een winter van zo'n 2000km/65 uur (voor mijn doen veel) ben ik al fitter dan ik normaal einde zomer ben, vaak het hoogtepunt van m'n fitheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Herstel is nog zo iets waar ik me (even generaliserend) op 'ons' niveau niet druk om zou maken.

Je moet je conditie wel opbouwen, dus niet van 0 naar 100 gaan in een week, of iedere rit op 90-100% knallen, maar dat gezegd hebbende kun je al recreant wat mij betreft iedere dag fietsen en is een normale kantoordag voldoende herstel. Hierover zijn de meningen lichtelijk verdeeld met de TR-buddies die een gestructureerd trainingsplan volgen, maar daar ligt de belasting ook iets hoger.

Mijn general rule of thumb is de 80/20 regel. 80% rustig aan in je D1 zone, en 20% rond of net boven je sweetspot (FTP, HF omslagpunt). Dat kun je iedere rit zo doen; lekker rustig toeren en de viaductjes of bepaalde segmentjes aanvallen, of je kunt van de 5 fietsdagen 4 dagen rustig aan doen en eentje volle bak gaan. Het is tijd in die zones die leidend is, en hoe je je blokken/ritten indeelt is meer fine tuning als je over 1-2-3 jaar een bepaald plafond bereikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-09 22:38
Requiem19 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:05:

same here, mijn max is 209, zou 220-41 179 moeten zijn. Nog sterker, in races op zwift haal ik wel eens gemiddeld tegen de 190 over meer dan een half uur (zie bv https://www.strava.com/activities/4879501177). (afgelopen jaar 9000+ gefietst, die het is niet een gebrek aan training). Ik heb het ooit eens laten testen, blijkbaar is dit mijn fysiologie ;)

Conclusie: je max HR, zones en omslagpunt kan je het beste bepalen door het te testen, en niet door naar vuistregels te kijken, die waarschijnlijk totaal niet kloppen.
Ypuh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:
Herstel is nog zo iets waar ik me (even generaliserend) op 'ons' niveau niet druk om zou maken.
Ik merk wel degelijk een groot verschil, als ik een week hou, dan kan ik daarna net even een paar procent meer vermogen trappen ;) Of andersom, als ik meerdere dagen achter elkaar lange ritten doe, dan wordt het gemiddelde vermogen net iets lager, want vermoeidheid.

[ Voor 19% gewijzigd door borft op 26-03-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:26:
[...]

zie het vooral als een proces waar je aan begint en al doende bijleert, je kan niet op 100% instappen. Ik heb het afgelopen jaar ontzettend veel geleerd, maar dat wil niet zeggen dat ik dat jaar over had kunnen slaan en beginnen waar ik nu sta.

Als je -echt- fanatiek wilt trainen, dan zul je vooral je eigen lichaam moeten leren kennen, je kan dan boekjes, internet, testen etc gebruiken als houvast, maar je moet nog steeds die kennis op jezelf kunnen toepassen en daar kost tijd en daarvoor moet je simpelweg ervaring op doen.

en ik ga het toch voor de 3e keer vragen, hoeveel uur zit je nu gemiddeld op de fiets (niet wat je doel is, maar gewoon simpelweg in strava of garmin kijken naar deze waarde:
[Afbeelding]
het gaat hier niet om goed of fout, maar meer om wat voor soort training bij je past,
zoals je bij mij kan zien is het gemiddelde niet superhoog, maar ik kom hier toch mee aan ~300 watt en 4w/kg, maar ik ben er van overtuigd dat als ik deze 4 uur van deze tijd in Z1 zou spenderen, ik echt niet sneller zou worden, maar echt langzamer..
Dat bedoel ik al een paar posts duideljk te maken, een verdeling aan intensiteit alleen is niet genoeg, dit moet in verhouding zijn met het aantal uur en waar je in je progressie zit.
3 uur 51 min. Maar ik heb ook een hele tijd niet gefietst. Ik probeer nu om in het weekend rond 6-8 uur te fietsen (2x 3-4 uur). Verder op maandag training van ongeveer 2 uur. Dat staat allemaal redelijk vast. Verder probeer ik dan nog iedere dag te gaan fietsen, zeg minimaal 45 minuten. Maar dat is afhankelijk van hoeveel zin ik heb. Soms is een ronde 2 uur, een andere keer doe ik geen ronde.

Dan kom ik dus uit op 8-13 uur/week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
borft schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Ik merk wel degelijk een groot verschil, als ik een week hou, dan kan ik daarna net even een paar procent meer vermogen trappen ;) Of andersom, als ik meerdere dagen achter elkaar lange ritten doe, dan wordt het gemiddelde vermogen net iets lager, want vermoeidheid.
Dat is een tijdelijk effect. Toegegeven; ik heb zelf zelden last van vermoeidheid. Herstelvermogen zit bij mij gewoon wel goed, en naast fietsen doe ik eigenlijk niets anders dan naar een scherm staren. Het is een beetje lastig uit te leggen en ik ben ook geen expert, maar je hoeft niet altijd fris te zijn om een goede training af te werken, je moet gewoon fris zijn op het moment dat je presteren moet (voor mij is dat nooit). Niet voor niets dat de profs zich in Calpe en op hoogtestage op de Teide wekenlang helemaal naar de getver trappen, vervolgens een paar rustdagen nemen alvorens een grote koers begint. Dat zijn de momenten dat je fitness en vorm pieken samen komen (max. belasting gevolgd door max. gevuld batterij). Met koersen ga je vervolgens het 'rode gebied' in en breek je opgebouwde fitness en vorm in rap tempo weer af, waardoor je herstel nodig hebt.

Door je lichaam langdurig bloot te stellen aan een bovenmatige hoeveelheid stress (en dus ook met vermoeide benen een training afwerken), is de progressie des te groter als je daarna eens een rustperiode neemt. Zo lang je een normaal leven leidt zijn er altijd wel periodes waarin je een paar dagen niet kunt fietsen (slecht weer, ziekte, druk op werk etc). Dat zijn mijn rustweken.

Een rustweek inlassen als recreant (alsin een week niet fietsen terwijl het buiten stralend weer is), is naar mijn beleving overbodig. Ja, de eerst volgende rit ben je een paar procent sterker, maar als je die week 4-5 trainingen gedaan had was je op de lange termijn beter af geweest.

De klassieke prof trainde/koerste 50 weken per jaar en dan namen ze 2-3 weken vrij in Oktober. Tussen koersen door af en toe een weekje rustig aan, maar wel iedere dag fietsen. Een MvdP doet het iets anders en heeft 4 cycli van 3 maanden. Hij gaat bij wijze van 10 weken volle bak (klassieke voorjaar, Tour de France, Olympische Spelen en veldritseizoen) afgewisseld met 2 weken rust. Elke periode begint met een zwaar trainingskamp, gevolgd door een rustig weekje, periode van wedstrijden, periode van rust. Dat is nauwelijks vergelijkbaar met de gemiddelde recreant omdat die blokken van trainingskamp/koersen een veelvoud zwaarder zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 26-03-2021 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:46:
[...]

3 uur 51 min. Maar ik heb ook een hele tijd niet gefietst. Ik probeer nu om in het weekend rond 6-8 uur te fietsen (2x 3-4 uur). Verder op maandag training van ongeveer 2 uur. Dat staat allemaal redelijk vast. Verder probeer ik dan nog iedere dag te gaan fietsen, zeg minimaal 45 minuten. Maar dat is afhankelijk van hoeveel zin ik heb. Soms is een ronde 2 uur, een andere keer doe ik geen ronde.

Dan kom ik dus uit op 8-13 uur/week.
ok, er is dus een verschil tussen doel en realiteit ;)

Als het daadwerkelijk lukt om ~10 uur per week te fietsen, dan moet je, zeker op de lange ritten niet te gek hard gaan, maar even los van je hartsslag, want die zones zijn op dit moment niet betrouwbaar, kan je ook op je ademhaling afgaan:
https://www.bicycling.com...tand-your-training-zones/
in het kort je ademhaling mag een stukje omhoog, maar je moet nog makkelijk kunnen praten, als praten teveel moeite kost zit je een zone te hoog.
Het klinkt misschien een tikkie vaag, maar als je er goed op let zijn de grenzen best duidelijk.

Kijk eens gewoon aan wat je HR en ademhaling doet als je bv 25 of 28 km per uur rijdt.

Als je in een week niet verder komt dan 2 ritjes van een uur of 2, dan zou ik me niet druk maken om zones en andere zaken, maar gewoon lekker het tempo fietsen waar je blij van wordt. dan heb je genoeg herstel tijd en met een paar uur rustig rijden train je ook net niks.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Sport_Life schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Uiteraard is testen beter.
Zelfde dat de ftp ook niet bij iedereen 95% van hfmax zal zijn.

Ik probeer alleen een indicatie te geven. En dat domweg trappen op je max geen zin heeft om beter te worden, maar alleen maar demotiveert :). Daarom zijn die trainingen die ik noemde in Traineerroad ook leuk (en dus zinvol), beetje variatie maakt het leuk. Kan natuurlijk ook in Zwift.

Overigens denk ik dat de hfmax testen ook niet heel eenvoudig is en derhalve een verkeerd beeld kan geven ;). Het is bijna onmogelijk een goede HFMax test (als "beginner") thuis op de indoor trainer te evenaren.

En verder wat @Ypuh zegt, eerst lekker rustig trappen en zeker niet op zoek gaan naar je HFMax....

Mijn HFMax is ~182 (35jr), maar heb al een tijdje niet getest. Rusthartslag is ~30, dat zegt net zoveel.
Ik denken dat testen op een smart trainer juist heel goed te doen is. Als je een ramptest doet en je kan echt niet meer, dan weet je zeker dat voor fietsen dit je HRmax is op dat moment. Bijkomend voordeel als beginner: je haalt veel sneller je HRmax. Als je getrainder bent kom je daar minder makkelijk.

Als indicatie vind ik 220-leeftijd erg tricky, omdat het zowel omhoog als omlaag totaal anders kan zijn. Tussen mij en mijn vriendin scheelt het al bijna 30pm op dezelfde leeftijd en dat kan twee zones schelen.

Dus als je gaat trainen op HR, doe in ieder geval 1 goede ramptest... anders kun je zomaar in de verkeerde zones gaan trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:55:
[...]

Als het daadwerkelijk lukt om ~10 uur per week te fietsen, dan moet je, zeker op de lange ritten niet te gek hard gaan, maar even los van je hartsslag, want die zones zijn op dit moment niet betrouwbaar, kan je ook op je ademhaling afgaan:
https://www.bicycling.com...tand-your-training-zones/
in het kort je ademhaling mag een stukje omhoog, maar je moet nog makkelijk kunnen praten, als praten teveel moeite kost zit je een zone te hoog.
Het klinkt misschien een tikkie vaag, maar als je er goed op let zijn de grenzen best duidelijk.

Kijk eens gewoon aan wat je HR en ademhaling doet als je bv 25 of 28 km per uur rijdt.

Als je in een week niet verder komt dan 2 ritjes van een uur of 2, dan zou ik me niet druk maken om zones en andere zaken, maar gewoon lekker het tempo fietsen waar je blij van wordt. dan heb je genoeg herstel tijd en met een paar uur rustig rijden train je ook net niks.
In de zomer heb ik sowieso meer tijd. Als ik vakantie heb, heb ik makkelijk 20-30 uur per week tijd. Tegen die tijd ga ik dan wel naar een trainingsschema kijken.

Voor nu ga ik eerst even een beetje kijken hoe realistisch m'n doel is. Als 10 uur realistisch blijkt, kan ik dan wel weer zien wat een goed trainingsplan is.

Overigens vond ik het toen wel vervelend dat het trainingsplan bepaalt hoelang en hoe vaak je fietst. Ik wil eigenlijk een trainingsplan hebben dat zich aanpast aan mij en dus rekening houdt met mijn manier van fietsdagen en duur indelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:11:
[...]

In de zomer heb ik sowieso meer tijd. Als ik vakantie heb, heb ik makkelijk 20-30 uur per week tijd. Tegen die tijd ga ik dan wel naar een trainingsschema kijken.

Voor nu ga ik eerst even een beetje kijken hoe realistisch m'n doel is. Als 10 uur realistisch blijkt, kan ik dan wel weer zien wat een goed trainingsplan is.

Overigens vond ik het toen wel vervelend dat het trainingsplan bepaalt hoelang en hoe vaak je fietst. Ik wil eigenlijk een trainingsplan hebben dat zich aanpast aan mij en dus rekening houdt met mijn manier van fietsdagen en duur indelen.
https://www.trainerroad.com/adaptive-training/ ;)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
hoi1234 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:11:
[...]

https://join.cc/

Deze past je (buiten) trainingen automatisch aan als je een keer niet traint, langer traint, korter traint etc.

Wordt hevig (betaald?) gepromoot in een bekende podcast...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:55:
[...]

Haha, die zag ik ook :+.

Als je nu 3u51m per week fietst, dan ga je de 13u gemiddeld dit jaar niet meer halen hoor. Als je één week 5u per week mist, dan is het niet zo dat je die er volgende week makkelijk even bij fietst.

Zelf probeer ik in de wintermaanden ongeveer 7-8u per week aan te houden (2-3 Tacx ritten en in het weekend 2 buiten ritten), maar dan zit je dus al 5x per week op de fiets. In de zomer fiets ik dan zo'n 12-15 uur per week, maar dat zijn dan al meerdere weken van 400-500km. Kortom, rij je zaterdag en zondag 2x 150km, dan moet je door de week ook nog 3 ritten doen van 50-70km.

Afgelopen jaar ben ik tot 530u gekomen, +/- 10u per week en stond de teller uiteindelijk op 15.773km. Dan heb je alvast wat data om je op te richten ;).

Doel voor dit jaar wordt bij mij weer de 500 uur, maar loop nu al behoorlijk achter. +/- 450u is realistischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperb_
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
Ik ben dit jaar begonnen met Zwiften (group rides, workouts en races) en het is mij enorm goed bevallen. Nu het weer langzamerhand beter wordt zal ik toch gaan proberen meer trainingen van binnen naar buiten te gaan verplaatsen. Voor mijn gevoel kan ik mij beter orienteren met een powermeter dan met mijn hartslag gegevens. Zou zo'n powermeter aan de linkercrank volstaan t.o.v. de overige powermeters? Het prijsverschil hierin is namelijk aanzienlijk. Ik train met de Tacx Flux S Smart dus dat is al niet een hele accurate trainer :+

[ Voor 7% gewijzigd door Jasperb_ op 26-03-2021 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
ja dat werkt prima. Het zal mogelijk wat afwijken i.v.m. l/r balans maar die afwijking zal over het algemeen gelijk zijn en dus geen probleem voor vergelijk van vermogen tussen de ritten. Ik fiets met een l/r Powertap P1 systeem maar doe niets met de verschillen tussen l/r.
Overigens is de Flux S wel ter vergelijk wel accuraat. Je zult afwijking hebben tussen Tacx en powermeter maar dat zou je op de Tacx eens uit kunnen proberen door fiets met powermeter op de Tacx te zetten. Dan weet je meteen hoe je de vermogens realistisch kunt vergelijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pier87
Hey @hoi1234 als ik alles wat lees, wat je op het forum vraagt en zegt, zou ik zeggen. Ga eerst lekker fietsen. Het mooie weer breekt aan en het lijkt inderdaad alsof je net begint met fietsen.

Een inspanningstest is natuurlijk hartstikke leuk, maar waarom? Wat is je doel?

Dit weekend komt het uur erbij, de dagen lengen. Ik zou lekker gaan fietsen, grenzen verleggen en plezier krijgen in het fietsen. Toen ik vroeger begon, ging ik gewoon een uurtje fietsen en probeerde ik minimaal met 30 gemiddeld thuis te komen, deze grens ging ik telkens meer verleggen.

Op een gegeven moment loop je tegen grenzen aan, op die momenten kun je wat anders gaan trainen of specifieker.

Om een ander voorbeeld te noemen, bij ons op de club hebben we jongens/ mannen die heel specifiek trainen, als we een duurrit maken en we komen langs een viaduct dan houden ze hun benen stil want oei oei oei stel je eens voor ik kom even in een andere zone.
Als er vervolgens wedstrijdjes worden gereden, zie je deze brave broeders nergens terug en liggen ze er bij de eerste bocht al af of eindigen ergens in de middenmoot.

Kortom, mijn advies gewoon plezier maken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pier87 op 26-03-2021 13:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Wordt het trouwens niet eens tijd om dit topic te gaan hernoemen naar "Indoor cycling & structured training" of "(Indoor) training en progressie" ofzo?

Merk altijd dat zodra het over zones, FTP, progressie en prestaties gaat ik automatisch naar dit topic navigeer. Wanneer het gaat over zadeltasjes, discs vs. rims, NBD of ventieldopjes kom je terecht in Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
ja.. ik denk dat het lastig wordt om 2 topics (indoor cycling / training) gescheiden te houden, ik ben voor

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 19:20
Nu we het toch over trainingen hebben :+
Ik ben na 7 weken 'polarized' waarbij ik door de week 2 tot 3 sessies van een uur HIIT gedaan heb en in het weekend binnen/buiten rustig wat trappen, over gestapt op een sweetspot training plan voor ook ongeveer 6-8 weken. Idee is om aan het einde van dat plan een rondje ringvaart op sweetspot te draaien en vol te houden.

Voorlopig (na 2 keer) gaat het prima af; m'n FTP op 93% zit dead-on op mijn hartslag wat de trainer/test aangaf voor ideaal (156 bpm in mijn geval) en trap ik gerust 5x10 minuten dat weg, zonder drift of rare spikes.

Maar waar ik na een HIIT een glas of 2 water weg dronk (en tijdens de rit ook 2 bidons), kom ik met die sweet spots niet meer weg. Ik heb een bak honger na de rit, bijna niet leuk meer. En de eerste keer was ik gammel de volgende ochtend daardoor, omdat ik niet bij had gegeten.. Is dat een bekent fenomeen dat je na sweet spot (aerobe) training veel moet bijeten?
Pagina: 1 ... 81 ... 161 Laatste