Keuze leaseauto - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 114 Laatste
Acties:
  • 979.482 views

Verwijderd

smeerbartje schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:22:
[...]

Wat had je? de 1.0 liter? Want mijn 1.5 gaat echt als een tiet...
Volgens mij een 1.2 Bluemotion. Echt een waardeloos apparaat. Gelukkig was het een voorloper. Maar helaas toch nog bijna 6 maand in moeten rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2019 20:24 ]

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-01 22:17
Die dsg automaten zijn zo slecht nog niet hoor... Met name de eerste generatie ging nog wel eens stuk maar mits technisch op orde echt niet verkeerd.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Verwijderd

renzo4000 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:24:
Die dsg automaten zijn zo slecht nog niet hoor... Met name de eerste generatie ging nog wel eens stuk maar mits technisch op orde echt niet verkeerd.
Dat hangt dus echt wel van de combi motor/bak af hoe de ervaring gaat zijn.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:41:
[...]
Navigatie en touchscreen in de 308 vind ik mwah. Reageert relatief traag. Dat is in de 5008 (nieuwere variant) beter, maar nog steeds niet op niveau Volvo of iPad. Onlangs een Golf leenauto meegehad, die navigatie was qua responsiviteit een stuk beter.
Ik heb een 308 gehad uit 2014 en het infotainment systeem was behoorlijk traag. Heb wel eens een 208 meegehad tijdens onderhoud waarvan het we gewoon normaal reageerde.

Mag toch hopen dat Peugeot dit anno 2019 wel aangepast heeft? Navigatie heb ik eigenlijk nooit gebruikt, aangezien ik veel liever Google Maps gebruik. Tegenwoordig hebben de meeste merken wel ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto, dus de ingebouwde navigatie zou ik mij niet druk om maken.

[ Voor 61% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-10-2019 20:40 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

Volgens mij een 1.2 Bluemotion. Echt een waardeloos apparaat. Gelukkig was het een voorloper. Maar helaas toch nog bijna 6 maand in moeten rijden.
Dat was idd een amechtig onderbemeten driepittertje. Hedendaagse 1.0 TSI doet 120pk en daar wil een golf echt wel mee weg, zeker icm een DSG.

@Tsurany het verbaast me een beetje dat je de eis van twee koffers achterin vrij snel wegmoffelt. Nofi, maar een beetje koffer krijg je max eentje in een hatchback, laat staan twee. In de golf variant lukte het als ze op elkaar lagen net. Maar weet niet hoe groot je koffers zijn?
Zie wel vnl VAG. Mag SEAT ook, of is dat geen optie?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:24:
@Tsurany ik zou zeker de automaten zelf proberen, misschien ervaar jij het anders inderdaad. Ik vermoed dat de DSG waar ik in de Ibiza in reed (2009-2013) al vernieuwd is en volgens mij is mijn 308 een EAT7 en geen 8-traps. Wellicht is die ook verbeterd. Mijn auto is nu 3.5 jaar oud.
Ga even wat bellen voor zaterdag (y)
The Eagle schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Dat was idd een amechtig onderbemeten driepittertje. Hedendaagse 1.0 TSI doet 120pk en daar wil een golf echt wel mee weg, zeker icm een DSG.

@Tsurany het verbaast me een beetje dat je de eis van twee koffers achterin vrij snel wegmoffelt. Nofi, maar een beetje koffer krijg je max eentje in een hatchback, laat staan twee. In de golf variant lukte het als ze op elkaar lagen net. Maar weet niet hoe groot je koffers zijn?
Zie wel vnl VAG. Mag SEAT ook, of is dat geen optie?
Ik zie dat de Polo dezelfde ruimte heeft in liters als de Cactus, dat moet dan wel overeen komen. Ik denk dat ik daar wel een grote koffer tezamen met een medium koffer in krijg, al moet ik dat inderdaad zelf even bekijken.

Seat is geen optie vreemd genoeg...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:26
gergs schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:38:
[...]

Ik kan helemaal geen 51 maanden met 40,000km in directlease gooien?
"We kunnen geen prijs berekenen. De maximum kilometrage voor de hele looptijd mag maar 160.000 zijn."
Doe je toch gewoon 48 maanden, 51 maanden komt op misoogsten wel vreemd over. Of 54 maanden
https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting

Verwijderd

@Tsurany ik kreeg in mijn A3 ook maar 1 koffer in de achterbak. De tweede moest altijd op de achterbank. Dat waren dan wel grote koffers van het ‘standaard’ formaat. Niet de grootsten die er bestaan. Zou mooi zijn als het lukt in de Polo maar ben er bang voor.

• renzo4000
De huidige polo kan best wel wat kwijt in de kofferbak maar twee grote koffers wordt lastig denk ik.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:36

Quad

Doof

Wij rijden nu in Portugal rond met een Ibiza bj 2019. Hier passen geen 2 grote koffers in. Vergelijkbaar met een Polo.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tsurany Fabia is altijd net iets ruimer dan de polo/ibiza variant. Hoewel de nieuwe wat gekrompen lijkt... Scala kan evt ook nog, tussen maatje.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 15-10-2019 07:36 ]

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:04
Neem aan dat je dan met het vliegtuig op vakantie gaat als je koffers in je auto wilt doen? Want als je gewoon naar Zuid Frankrijk, Italië, Kroatië of een andere bestemming met de auto wilt doen, misschien handig om de koffers op zolder te laten en eens te gaan kijken naar reiskoffers van bijvoorbeeld Eastpak.

Past net zoveel in als een harde koffer, maar kun je tenminste beetje aanduwen. Ik krijg er 2 kwijt in de kofferbak van een gewoon Golfje en dan passen nog wat losse tassen erbij.

• renzo4000
Mocht je nou echt verlegen zitten om extra ruimte voor die 1 a 2 keer per jaar dan kan je natuurlijk ook een dak koffer overwegen. Ik zou een auto niet direct afschrijven als er geen twee koffers in kunnen. Daarnaast kan je ook overwegen om af te stappen van "hardshell" koffers en te kiezen voor stevige reistassen. Die zijn vaak net even wat beter te plaatsen in de kofferbak.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pannekoek81 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:57:
Neem aan dat je dan met het vliegtuig op vakantie gaat als je koffers in je auto wilt doen? Want als je gewoon naar Zuid Frankrijk, Italië, Kroatië of een andere bestemming met de auto wilt doen, misschien handig om de koffers op zolder te laten en eens te gaan kijken naar reiskoffers van bijvoorbeeld Eastpak.

Past net zoveel in als een harde koffer, maar kun je tenminste beetje aanduwen. Ik krijg er 2 kwijt in de kofferbak van een gewoon Golfje en dan passen nog wat losse tassen erbij.
Gewoon Europese bestemmingen, als het gaat om vliegvakanties kan die achterbank gewoon plat natuurlijk.
MikeyMan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:10:
@Tsurany Fabia is altijd net iets ruimer dan de polo/ibiza variant. Hoewel de nieuwe wat gekrompen lijkt... Scala kan evt ook nog, tussen maatje.
Fabia is voor mij geen optie met slechts een 95pk motor, dat gaat me echt te langzaam. De Scala met de 150pk motor is zeker een optie, die ga ik ook even bekijken tezamen met de Kamiq.
renzo4000 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:59:
De huidige polo kan best wel wat kwijt in de kofferbak maar twee grote koffers wordt lastig denk ik.

[YouTube: Volkswagen Polo 2019 practicality review | Mat Watson Reviews]
Als ik dat zie kan er toch aardig veel in :) Dan misschien geen grote koffer mee maar een aantal kleinere.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Gewoon Europese bestemmingen, als het gaat om vliegvakanties kan die achterbank gewoon plat natuurlijk.

[...]

Fabia is voor mij geen optie met slechts een 95pk motor, dat gaat me echt te langzaam. De Scala met de 150pk motor is zeker een optie, die ga ik ook even bekijken tezamen met de Kamiq.

[...]

Als ik dat zie kan er toch aardig veel in :) Dan misschien geen grote koffer mee maar een aantal kleinere.
Weet niet wat voor 100pk je gewend bent, maar de huidige turboblokjes hebben een bak meer koppel dan het atmosferische spul van vroeger. Mijn vrouw heeft een 85pk fabia, en die voelt best vlot. Goed, boven de 120 houdt het wat op, maar het verrast me altijd als ik in dat ding stap.

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:04
Tsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Dan paar reiskoffers aanschaffen zou mijn advies zijn en dan past er genoeg in de kofferbak. Doordat het zacht is kun je de ruimte achter de bank ook goed gebruiken (beetje duwen)

https://www.eastpak.com/n...on/sale/bagage-c2603.html

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:19:
[...]

Weet niet wat voor 100pk je gewend bent, maar de huidige turboblokjes hebben een bak meer koppel dan het atmosferische spul van vroeger. Mijn vrouw heeft een 85pk fabia, en die voelt best vlot. Goed, boven de 120 houdt het wat op, maar het verrast me altijd als ik in dat ding stap.
Ik merk dat ze boven de 100 km/u gewoon geen pit meer leveren. En ik rijd op de snelweg toch al snel net even wat harder, waar het verkeer dat toelaat, en dan wil ik ook weer wat vlot kunnen optrekken. Ik vind het gewoon heel irritant dat ik 110km/u rij en iets heuvelop ga en plankgas amper nog accelereer.
Pannekoek81 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Dan paar reiskoffers aanschaffen zou mijn advies zijn en dan past er genoeg in de kofferbak. Doordat het zacht is kun je de ruimte achter de bank ook goed gebruiken (beetje duwen)

https://www.eastpak.com/n...on/sale/bagage-c2603.html
Zou een mooie optie zijn, dank daarvoor!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-01 13:40
Of zoiets https://www.winparts.nl/b...05BAN6EAQYAyABEgIMBPD_BwE
Is precies gemaakt op maat van je koffer, kan je dus veel meer kwijt.

Qua autokeuze, jah, is heel beperkt door de merkbeleid..
Ik zou zelf voor de Polo GTI gaan. Leuk ding.
Anders de nieuwe 208. Jammer dat je het maar tot 130pk kan krijgen. Wel nieuw nieuw.

Wat ik ook zou overwegen is om C-segment te gaan kijken, maar wellicht met minder pk.
Bijvoorbeeld Octavia 150pk DSG. Die is onder 30k.
Rij je wel C-segmenter en komt toch anders over qua "status" (for whatever it's worth) dan een B-segment.

Life is too short to drive boring cars

• renzo4000
En hoef je je geen zorgen te maken over koffers ...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gergs schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:04:
Of zoiets https://www.winparts.nl/b...05BAN6EAQYAyABEgIMBPD_BwE
Is precies gemaakt op maat van je koffer, kan je dus veel meer kwijt.

Qua autokeuze, jah, is heel beperkt door de merkbeleid..
Ik zou zelf voor de Polo GTI gaan. Leuk ding.
Anders de nieuwe 208. Jammer dat je het maar tot 130pk kan krijgen. Wel nieuw nieuw.
Merkbeleid is inderdaad vrij matig, maar met HR in het buitenland die het liefst van de leaseauto's af wilt is dat geen discussie die ik zal winnen.

Ik zat ook naar die nieuwe 208 te kijken maar ik denk dat ik die zou laten gaan en eerder de nieuwe 2008 zou nemen, ziet er net wat leuker uit en is ook nieuw nieuw met alle vernieuwingen.
Wat ik ook zou overwegen is om C-segment te gaan kijken, maar wellicht met minder pk.
Bijvoorbeeld Octavia 150pk DSG. Die is onder 30k.
Rij je wel C-segmenter en komt toch anders over qua "status" (for whatever it's worth) dan een B-segment.
Status maakt me helemaal niks uit, ik rij nu een C4 Cactus en dat levert eerder negatieve status op dan positieve :+ Nadeel van de Octavia is dat het haast een slagschip wordt wat thuis problemen geeft met parkeren aangezien de parkeerplaats op eigen terrein slechts 4 meter lang is. Daarnaast vind ik het geen mooie/leuke auto's, die sedan types. Dan zou ik eerder voor een light SUV gaan zoals de Kamiq of T-Roc.

• renzo4000
Maar die zijn ook langer dan 4 meter :P ... maar een parkeerplaats van 4 meter? Waar woon je? Modurodam :+

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

renzo4000 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:41:
Maar die zijn ook langer dan 4 meter :P ... maar een parkeerplaats van 4 meter? Waar woon je? Modurodam :+
Het is een stuk voortuin die we opgeofferd hebben voor een prive parkeerplaats. Helaas is de lengte wat beperkt omdat er een hegje en wat bomen staan die we liever niet verwijderen. Ik heb wel netjes een vergunning aangevraagd en gekregen, dus het is officieel een uitrit maar de ruimte om te parkeren is net iets meer dan 4 meter. En een auto van 4m20 steekt marginaal uit, daar klaagt niemand over. Maar als ik opeens een halve meter uit steek worden de buren minder blij :+

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:24

Nemean

3:16

Tsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:10:
[...]

Het is een stuk voortuin die we opgeofferd hebben voor een prive parkeerplaats. Helaas is de lengte wat beperkt omdat er een hegje en wat bomen staan die we liever niet verwijderen. Ik heb wel netjes een vergunning aangevraagd en gekregen, dus het is officieel een uitrit maar de ruimte om te parkeren is net iets meer dan 4 meter. En een auto van 4m20 steekt marginaal uit, daar klaagt niemand over. Maar als ik opeens een halve meter uit steek worden de buren minder blij :+
Is een Golf niet geschikt? Is iets langer dan 4m20, namelijk:4258mm.

Ik heb gister ook de knoop door gehakt voor mijn nieuwe leaseauto. Het is een Kia Proceed 1.4 GT-Line geworden in de kleur "track red". Ben benieuwd naar de levertijd van deze wagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nemean op 15-10-2019 12:01 ]

• SirLct
Fatsoenlijke Golf met 150pk zit je richting 40k.
Dus jah.. Denk dat Polo GTI het wordt :D :D

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:41
Ik rij nu twee jaar mijn Octavia uit 2017 met driecilinder 1.0 i.c.m. een DSG en het gaat meer dan prima. Nooit echt het idee dat ik vermogen te kort kom en je zit zo op snelheid. 95Kw, 115 PK volgens mij.

• Nemean

Nemean

gergs schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:22:
De Golf met DSG komen standaard met 150pk. Bijvoorbeeld: 1.5 TSI 110kW 7-DSG Highline Business R | €35980

Of
Volkswagen Golf 1.5 TSI 110kW 7-DSG Highline | €34670

• renzo4000
Die 1.0 turboblokjes van tegenwoordig doen het best leuk qua vermogen/koppel. Het is geen schande meer om daar je dagelijkse verkeer meer te moeten doen in ons platte landje. De Kia (Pro)ceed met 1.0 levert volgens fabriek 120 pk maar bleek standaard 16pk meer vermogen te hebben: https://www.autoweek.nl/a...0-t-gdi-op-de-rollenbank/

@Nemean gefelicteerd met je keuze! Levertijd zal ongeveer 3 maanden zijn. De mijne(Proceed 1.4 GT plus line DCT7, dark penta metal) is begin augustus besteld en wordt als het goed is over twee weken uitgeleverd.

• SirLct
Nemean schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

De Golf met DSG komen standaard met 150pk. Bijvoorbeeld: 1.5 TSI 110kW 7-DSG Highline Business R | €35980

Of
Volkswagen Golf 1.5 TSI 110kW 7-DSG Highline | €34670
Hij zet op zijn post max 30k :?
Tsurany schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:37:
Specifieke wensen: Redelijk vlotte auto (130+ pk), genoeg ruimte voor vakantie. Geen sedan/station. Max rond de 30k ivm bijtelling.
Als zonder optie al 35-36k is, dan met optie richting 40k.

[ Voor 32% gewijzigd door SirLct op 15-10-2019 15:17 ]

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 08:29
Half jaar geleden gekeken naar een Polo GTI. Opties zijn behoorlijk duur en gaat al snel richting 35k plus. Is ook een behoorlijke stugge auto om mee te rijden, zou aanraden eerst een proefrit te maken. Stel in vergelijking eens een Polo 1.5 TSI DSG met alle optie pakketten samen, mogelijk is dat interessanter.
gergs schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:22:

• SirLct
Fazer013 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:39:
Half jaar geleden gekeken naar een Polo GTI. Opties zijn behoorlijk duur en gaat al snel richting 35k plus. Is ook een behoorlijke stugge auto om mee te rijden, zou aanraden eerst een proefrit te maken. Stel in vergelijking eens een Polo 1.5 TSI DSG met alle optie pakketten samen, mogelijk is dat interessanter.
[...]
Als het mijn geld zou zijn dan nog steeds de GTI, maar mss wilt Tsurany het anders idd.
Vooral omdat zijn leasebudget ex brandstof is. Als het incl brandstof dan word je "gestraft" als de auto meer verbruik. En wij weten natuurlijk al dat de 2.0tsi meer zal verbruiken dan de 1.5tsi.

Zoiets https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=
Valt mee qua opties, incl alles die ik denk must haves zijn.

Houd ie nog wat over van zijn leasebudget. Dat kan hij gebruiken om de hogere bijtelling wellicht te compenseren. (Ja het is 33k en niet 30k). Of dat mag van zijn werkgever is wat anders... :D

• Nemean

Nemean

gergs schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

Hij zet op zijn post max 30k :?

[...]

Als zonder optie al 35-36k is, dan met optie richting 40k.
Verkeerd gelezen, dacht 40k gelezen te hebben. 😉
Ik zelf heb een Seat Leon 1.0 115Pk gehad als lease auto en het valt mij in ieder geval alles behalve mee qua snelheid. En vermoed dat het bij een Golf niet veel anders zal zijn. Maar wellicht is dat ook wel te merken in een proefrit.
renzo4000 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:41:
@Nemean gefelicteerd met je keuze! Levertijd zal ongeveer 3 maanden zijn. De mijne(Proceed 1.4 GT plus line DCT7, dark penta metal) is begin augustus besteld en wordt als het goed is over twee weken uitgeleverd.
Ik ben benieuwd! Heb nog geen verwachte levertijd door gekregen. Maar ga er inderdaad maar vanuit dat het wel een drie maanden zal duren.

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 10:10
renzo4000 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:41:
Die 1.0 turboblokjes van tegenwoordig doen het best leuk qua vermogen/koppel. Het is geen schande meer om daar je dagelijkse verkeer meer te moeten doen in ons platte landje. De Kia (Pro)ceed met 1.0 levert volgens fabriek 120 pk maar bleek standaard 16pk meer vermogen te hebben: https://www.autoweek.nl/a...0-t-gdi-op-de-rollenbank/

Ik heb ongeveer de zelfde besteld zojuist (Proceed 1.4 GT plus line DCT7, deluxe white, en dan zonder glazen dak ivm mijn lengte). Levertijd volgens dealer 3 a 4 maanden. Ik zou dan moeten kunnen rijden vanaf half januari/februari. Ik moet zeggen, érg toffe auto tussen al dat VAG leasend verkeer! En ook nog eens zeer rijk uitgerust voor het geld. Ikzelf had niet perse alle toeters nodig van de plusline maar die velgen :9~ .. dus ja, dan maar toch de plusline :P .

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Overigens is een Leon Station ultimate edition ook een aantrekkelijk geprijsde lease auto. Tot 7.000 voordeel.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:28
Quad schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:40:
Overigens is een Leon Station ultimate edition ook een aantrekkelijk geprijsde lease auto. Tot 7.000 voordeel.
Ik vandaag de Leon besteld, erg fijne prijs kwaliteit verhouding. Vergeleken met andere auto's

Verwijderd

Ik probeer eens de vergelijking te maken tussen een lease auto en het benutten van een mobiliteitsbudget om zelf een auto te kopen omdat ik maar heel weinig privé rijd.

Uitgangspunten lease
Seat Leon 1.0 Style € 24.750
40000km/48 maanden (staat vast vanuit werkgever)
Leaseprijs inclusief brandstof € 775
Netto bijtelling inclusief eigen bijdrage € 274
Budget overschot bruto €501
Budget overschot netto € 250
Netto kosten per maand € 24

Uitgangspunten mobiliteitsbudget -> zelf auto kopen
Looptijd 3 jaar
Seat Leon 1.2 Style 2014 (96000km) € 12.500
22500 km jaarlijks (schatting op basis van afgelopen 8 jaar)
Vaste kosten per maand (ANWB) € 257
Variabele kosten per maand (ANWB) € 377
Totale kosten per maand (ANWB) € 634 (0,34/km)
Totale kosten aanschaf + maandelijks = € 12.500 + 36x € 634 = € 35.324
Netto Mobiliteitsbudget na km verrekening € 749 x 36 maanden = € 26.985
Verkoopresultaat na 3 jaar/90.000 km (0,04/km afschrijving) = € 8.900
Resultaat opbrengsten - kosten = € 35.885 - 35.324 = € 561

Vergelijking
Resultaat na 3 jaar rijden:
Auto leasen = 36x € 24 =€ 864 kosten
Auto kopen = € 561 opbrengsten
Verschil = € 1.425 / 36 = € 39,60

Als mijn berekening klopt dan rijd ik dus voor een kleine 40 euro per maand in een nieuwe auto zonder het risico op eventuele problemen en meerkosten. Slag om de arm is dat de autokosten calculator van de ANWB wellicht wat te hoge kosten rekent. Maar het verschil lijkt me dusdanig klein dat zelf kopen niet interessant is.

Tenzij je elektrisch kunt rijden voor een aanschafprijs van rond de 15K en dan 0,19/km kunt declareren :+

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2019 20:44 ]

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-01 16:23
eGolf in de private lease? 450 euro voor 25k/36mnd pak hem beet 100 euro voor stroom (ruim ingeschat) is 550 per maand of net geen 20k op 3 jaar. Resultaat 7k over 3 jaar extra in je zak.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:40
@Verwijderd je mobiliteitsbudget is gok ik bruto, anders is je werkgever wel *heel* gul... Dat verandert je berekening behoorlijk...

Even niets...

• The Eagle

The Eagle

Mja, maar ergens mis ik de winterbanden plus wissel, de volledige verzekering plus inzittenden, vervangend vervoer bij reparatie en dan vergeet ik vast nog wel iets. Je hoopt dat je geen dure onderhoudskosten krijgt maar met een DSG wissel ben je zo een paar k extra kwijt.
Bovendien is dit een Leon, en geen D segmenter of SUV. Maak eens een eerlijke vergelijking voor een Tiguan of een PIH ofzo. Nu is het appels met peren.

Having said that: ik hou meestal een ballpark figure aan van 1% van de consumentenprijs als netto maandelijkse kosten bij lease. Als in: een auto van 30k kost je 300 netto per maand, een van 40k 400 netto.
Aan volledige verzekering en belasting ben je voor een D segmenter van 40k al gauw 200 euro kwijt, heb je nog geen meter gereden. Maar voor 200 euro haal je ca 130 liter benzine en daar kom je bij 1 op 15 ca 2000km ver mee.
Ergo: als je meer dan 2000 km per maand met een D segmenter wilt gaan rijden, kun je al beter gaan leasen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rostares
  • Laatst online: 12:23
boblelie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Ik heb ongeveer de zelfde besteld zojuist (Proceed 1.4 GT plus line DCT7, deluxe white, en dan zonder glazen dak ivm mijn lengte). Levertijd volgens dealer 3 a 4 maanden. Ik zou dan moeten kunnen rijden vanaf half januari/februari. Ik moet zeggen, érg toffe auto tussen al dat VAG leasend verkeer! En ook nog eens zeer rijk uitgerust voor het geld. Ikzelf had niet perse alle toeters nodig van de plusline maar die velgen :9~ .. dus ja, dan maar toch de plusline :P .
Mag ik vragen hoe lang jij bent. Heb zelf in de versie met glazen dak gezeten en dat was toch echt te krap helaas.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 07:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wat mij hier opvalt is dat er heel veel verwezen wordt naar Volkswagen, Kia, mazda, maar bijna nauwelijks tot geen Ford (focus) of Toyota. Is dat (on)bewust?

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:46

R.G

Vraagje

stel ik rij 150km per dag voor werk op en neer,
dat komt neer op zon 30.000 km/ 35.000km per jaar is het dan een no go om uberhaupt over leasen te denken.

wat ik alleen zo prettig vindt aan leasen is:
- elke keer nieuwe auto's
- free repairs
- als je shit hebt, lost een andere het op autogebied.

gewoon handig.
maar aan de andere kant stel 400pm voor alleen lease en dan nog 50-70 x 52 weken.. dat is toch een aardig bedrag. ik zag dat sommige lease maatschappijen tot 32.000km goedkeuren.. dat red ik misschien net...

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Luchtbakker schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:51:
Wat mij hier opvalt is dat er heel veel verwezen wordt naar Volkswagen, Kia, mazda, maar bijna nauwelijks tot geen Ford (focus) of Toyota. Is dat (on)bewust?
Ik denk dat her vooral persoonlijk is?

Zelf wil ik niets van VAG, puur omdat ik er niets mee heb. Kia Proceed viel af vanwege de bestelstop (Update interieur?).

Heb wel gekeken voor een Focus, maar vond deze al snel vrij prijzig worden na het eindeloos klikken in de configurator.

Toyota viel bij mij direct af omdat ze geen Apple CarPlay ondersteunen. Ondanks dat ze verder wel interessante modellen hebben.

Verwijderd

The Eagle schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:43:
Mja, maar ergens mis ik de winterbanden plus wissel, de volledige verzekering plus inzittenden, vervangend vervoer bij reparatie en dan vergeet ik vast nog wel iets. Je hoopt dat je geen dure onderhoudskosten krijgt maar met een DSG wissel ben je zo een paar k extra kwijt.
Bovendien is dit een Leon, en geen D segmenter of SUV. Maak eens een eerlijke vergelijking voor een Tiguan of een PIH ofzo. Nu is het appels met peren.
Dat is voor mij niet logisch aangezien ik nooit veel meer zou uitgeven als 15K privé geld aan een auto. Daarom vergelijk ik nu bewust Leon van Leon. Als ik zou leasen bestaat de kans dat ik inderdaad voor een D segmenter ga, al blijf ik 400-550 netto per maand heel veel geld vinden voor zo weinig privé km.
FireDrunk schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:36:
@Verwijderd je mobiliteitsbudget is gok ik bruto, anders is je werkgever wel *heel* gul... Dat verandert je berekening behoorlijk...
Het is een kleine 1300 bruto. Vervolgens kan ik werk kilometers x 0,19cent/km netto daarvan aftrekken. Het restant is dan bruto. Daardoor kom ik netto rond de 750-800 uit afhankelijk van het aantal privé km.
AndRo555 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:06:
eGolf in de private lease? 450 euro voor 25k/36mnd pak hem beet 100 euro voor stroom (ruim ingeschat) is 550 per maand of net geen 20k op 3 jaar. Resultaat 7k over 3 jaar extra in je zak.
Dat is inderdaad een hele goede optie. Zeker gezien de km vergoeding in relatie tot stroomprijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2019 22:02 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik mag maar auto's van vier merken... Van de merken die je noemt alleen Ford zelfs. Maar heb dan maar een Peugeot besteld. ;)

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-01 15:04
vinom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:27:
Ik rij nu twee jaar mijn Octavia uit 2017 met driecilinder 1.0 i.c.m. een DSG en het gaat meer dan prima. Nooit echt het idee dat ik vermogen te kort kom en je zit zo op snelheid. 95Kw, 115 PK volgens mij.
Met DSG gaat nog wel ja, met handbak vind ik het toch wat vaak roeren.. Moet wel zeggen hebben dat alles bij mij al snel traag aanvoelt omdat ik voorheen 205pk etron reed en door die hybride techniek had je al gauw een 'snel' gevoel door die max koppel.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
AndRo555 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:06:
@Verwijderd eGolf zakelijk lease. Gaat van die 550 nog 21% btw af, betaal je bruto + 4% bijtelling. Houd je over 3 jaar nog meer over dan die 7k.

Verwijderd

Z___Z schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:12:
[...]

@Verwijderd eGolf zakelijk lease. Gaat van die 550 nog 21% btw af, betaal je bruto + 4% bijtelling. Houd je over 3 jaar nog meer over dan die 7k.
Net even snel geconfigureerd en zou me 90€ per maand opleveren om in de eGolf te gaan rijden. Dan heb ik het berekend op basis van 8% bijtelling want levering wordt 2020.

Passat Variant GTE staat nu ook in calculator. Die komt netto op 410€ voorij bij een vrij standaard uitvoering (die al vrij ruim is uitgerust). Toch een fors verschil met een echte EV.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2019 22:38 ]

• boblelie
Rostares schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Mag ik vragen hoe lang jij bent. Heb zelf in de versie met glazen dak gezeten en dat was toch echt te krap helaas.
Paspoort zegt 1.87m maar dat zegt niks over been-romp-hoofd verhouding natuurlijk :P .

Ik heb 3x in een proceed gereden, helaas allemaal gt plusline. Daarbij merkte ik dat mijn haar met enkele stekels nét het plafond raakten. Prima voor paar uurtjes maar geen fijn idee voor 48 maanden zegmaar. 2 variabelen zijn er om mee te spelen voor de proceed. Wel of geen glazen dak, en wel of geen plusline (plusline heeft electrische stoelen welke 1 a 2cm hoger op de rails staan). Aangezien ikzelf toch wel heel graag de 18" velgen wilde en een glazen dak mij niet zoveel doet hebt ik de plusline zonder dak gedaan.
Oh ook niet verkeerd om te weten: het glazen dak ondersteunt geen dakrails. Dakkoffer e.d. gaan em dan dus niet worden. Ik zelf wil geen trekhaak ivm looks dus dakrails moest iig een optie zijn voor later.

Hoop dat dit je vraag beantoord *O*

• boblelie
Voor de mensen die de proceed overwegen, had ik onderstaand ook al in het kia topic gemeld:

Levertijd is 3 tot 4 maanden voor het my2020 model.
De dealer zei tevens dat alle my2020 proceed voorraad modellen in NL altijd met glazen dak worden geleverd, en dat een auto zonder glazen dak altijd made-to-order zal zijn, aka 3 tot 4 maanden. Hier kwam ik achter toen ik een stapel dealers belde met de vraag of ze al my2020 voorraad modellen in bestelling hadden staan zonder glazen dak. Doen ze dus niet aan.

• Rostares
  • Laatst online: 12:23
boblelie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:41:
[...]

Paspoort zegt 1.87m maar dat zegt niks over been-romp-hoofd verhouding natuurlijk :P .

Ik heb 3x in een proceed gereden, helaas allemaal gt plusline. Daarbij merkte ik dat mijn haar met enkele stekels nét het plafond raakten. Prima voor paar uurtjes maar geen fijn idee voor 48 maanden zegmaar. 2 variabelen zijn er om mee te spelen voor de proceed. Wel of geen glazen dak, en wel of geen plusline (plusline heeft electrische stoelen welke 1 a 2cm hoger op de rails staan). Aangezien ikzelf toch wel heel graag de 18" velgen wilde en een glazen dak mij niet zoveel doet hebt ik de plusline zonder dak gedaan.
Oh ook niet verkeerd om te weten: het glazen dak ondersteunt geen dakrails. Dakkoffer e.d. gaan em dan dus niet worden. Ik zelf wil geen trekhaak ivm looks dus dakrails moest iig een optie zijn voor later.

Hoop dat dit je vraag beantoord *O*
Dank je voor je antwoord... Ben zelf nog een paar cm langer en heb toen begin dit jaar in de Proceed gezeten maar zelfs met alles op de laagste stand zat ik met mijn kruin tegen het dak aan. Denk als het een cm of 3 scheelt dat het een mogelijkheid zal zijn. Moet ik eerst even op zoek naar een dealer die, die versie heeft staan. Ongezien bestellen vind ik toch een beetje eng.

• FireDrunk
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:01:
[...]

Het is een kleine 1300 bruto. Vervolgens kan ik werk kilometers x 0,19cent/km netto daarvan aftrekken. Het restant is dan bruto. Daardoor kom ik netto rond de 750-800 uit afhankelijk van het aantal privé km.
Met 1300 bruto is het toch veel efficiënter om gewoon te leasen? Of mag dat niet van de werkgever?
EDIT: Ah, dat rekende je al uit, ik dacht dat je private lease aan het vergelijken was.

Krijg je overschot aan lease ook nog bruto uitgekeerd?

[ Voor 14% gewijzigd door FireDrunk op 16-10-2019 08:29 ]

Even niets...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren even bij de lokale Volkswagen en Skoda dealer langsgereden. Toevallig stond de Kamiq daar dus ik heb die ook even snel van binnen bekeken. De Scala nog wat uitgebreider bekeken en gelijk en proefrit ingepland met het 150pk model. Ik was positief verrast over de afwerking van het interieur van de Scala, je mist dan wel de hogere zit van de Kamiq maar ook dat is niet direct een probleem voor mij.

Bij Volkswagen even de Polo en de T-Roc bekeken, de Polo heeft wel erg weinig bagageruimte aangezien bij de GTI ook nog een deel van de kofferbak ingenomen wordt en je daar dus echt ruimte mist. Helaas heeft de dealer geen GTI of 1.5 TSI staan waardoor ik enkel met de 1.0 zou kunnen proefrijden. Dat aanbod maar afgeslagen, dan weet ik namelijk zeker dat ik de auto niet hoef.
gergs schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:51:
Houd ie nog wat over van zijn leasebudget. Dat kan hij gebruiken om de hogere bijtelling wellicht te compenseren. (Ja het is 33k en niet 30k). Of dat mag van zijn werkgever is wat anders... :D
:N

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:28:
[...]

Met 1300 bruto is het toch veel efficiënter om gewoon te leasen? Of mag dat niet van de werkgever?
EDIT: Ah, dat rekende je al uit, ik dacht dat je private lease aan het vergelijken was.

Krijg je overschot aan lease ook nog bruto uitgekeerd?
Ik kan leasen of budget uit laten keren. Krijg inderdaad het bruto overschot uitgekeerd. Mijn 'probleem' is dat ik een heel mooi budget heb (A5, V60, BMW 4 etc.) maar heel weinig privé rijd. Dat is rond de 4000km per jaar schat ik. Zakelijk rijd ik 25000 ongeveer. Dus niet extreem veel km.

Momenteel rijd ik een 308SW en krijg ik ongeveer 400 bruto terug. Ik rijd nu voor 140€ netto/maand.

Ik kan best genieten van een mooie auto. Favorieten zijn A5 of V60 PIH. Dan zit ik net iets onder budget maar met wat opties kan ik het budget wel opmaken. Het punt is dat deze auto' fors duurder zijn door:
- hogere nieuw waarde = bijtelling
- geen overschot budget meer = geen compensatie

Dat betekent dat een redelijk kale V60 T6 aan bijtelling €595 kost. Dan is mijn budget benut en betaal ik feitelijk 595 - 150 = 445 netto per maand extra voor de upgrade van de 308 naar de V60. Dat is best fors voor die 4000km privé.

Zakelijk rijden kan ook maar ik wil wel graag privé 2 auto's hebben. Dus dan zou ik zelf iets moeten kopen en op onze oprit passen net geen 3 auto's.

Na de berekening lijkt het zakelijk leasen inderdaad het meest eenvoudig. Dus nu nog de keuze welke auto het wordt en hoeveel meerkosten ik wil hebben. Ben soms wel jaloers op anderen hier die probleemloos hun budget stukslaan en de forse bijtelling voor lief nemen :+
Tsurany schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:15:
Gisteren even bij de lokale Volkswagen en Skoda dealer langsgereden. Toevallig stond de Kamiq daar dus ik heb die ook even snel van binnen bekeken. De Scala nog wat uitgebreider bekeken en gelijk en proefrit ingepland met het 150pk model. Ik was positief verrast over de afwerking van het interieur van de Scala, je mist dan wel de hogere zit van de Kamiq maar ook dat is niet direct een probleem voor mij.

Bij Volkswagen even de Polo en de T-Roc bekeken, de Polo heeft wel erg weinig bagageruimte aangezien bij de GTI ook nog een deel van de kofferbak ingenomen wordt en je daar dus echt ruimte mist. Helaas heeft de dealer geen GTI of 1.5 TSI staan waardoor ik enkel met de 1.0 zou kunnen proefrijden. Dat aanbod maar afgeslagen, dan weet ik namelijk zeker dat ik de auto niet hoef.
Precies mijn ervaring. Via internet kijken en zoeken is mooi maar zodra je bij de dealer bent krijg je toch pas echt een goed beeld en veranderen de opties soms. Ben benieuwd waar je op uit komt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2019 09:27 ]

• SirLct
Dan heb je denk nog niet zo lang meegelezen. De focus komt best vaak voorbij alleen de automaat is vrij prijzig. Toyota komt laatste tijd zeker vaak, vooral de corolla. Maar de verhaal over AA/ACP lijkt voor sommige toch dealbreaker te zijn. Maar ook nog wel veel die gewoon ervoor gaan en hopen dat het toch met een update nog komt.
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:26:
[...]

Ik kan leasen of budget uit laten keren. Krijg inderdaad het bruto overschot uitgekeerd. Mijn 'probleem' is dat ik een heel mooi budget heb (A5, V60, BMW 4 etc.) maar heel weinig privé rijd. Dat is rond de 4000km per jaar schat ik. Zakelijk rijd ik 25000 ongeveer. Dus niet extreem veel km.

Momenteel rijd ik een 308SW en krijg ik ongeveer 400 bruto terug. Ik rijd nu voor 140€ netto/maand.

Ik kan best genieten van een mooie auto. Favorieten zijn A5 of V60 PIH. Dan zit ik net iets onder budget maar met wat opties kan ik het budget wel opmaken. Het punt is dat deze auto' fors duurder zijn door:
- hogere nieuw waarde = bijtelling
- geen overschot budget meer = geen compensatie

Dat betekent dat een redelijk kale V60 T6 aan bijtelling €595 kost. Dan is mijn budget benut en betaal ik feitelijk 595 - 150 = 445 netto per maand extra voor de upgrade van de 308 naar de V60. Dat is best fors voor die 4000km privé.

Zakelijk rijden kan ook maar ik wil wel graag privé 2 auto's hebben. Dus dan zou ik zelf iets moeten kopen en op onze oprit passen net geen 3 auto's.

Na de berekening lijkt het zakelijk leasen inderdaad het meest eenvoudig. Dus nu nog de keuze welke auto het wordt en hoeveel meerkosten ik wil hebben. Ben soms wel jaloers op anderen hier die probleemloos hun budget stukslaan en de forse bijtelling voor lief nemen :+
Met zakelijk rijden bedoel je dan ook 100% zakelijk dus geen bijtelling? Zou ik doen.
Oprit probleem los je toch op een andere manier op? Bijv de leaseauto op straat parkeren :D
En dan zo laag mogelijk qua leasebedrag voor de leaseauto, de rest laten uitkeren, en een leuke cabriotje voor de 4000km prive :P
Maar goed, 4000km prive is niet veel. Vraag me echt af of je perse een 2e auto daarvoor nodig heb. Zakelijk rijden heb je ook nog 500km prive he, dus de verschil is 3500km.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-01 11:49

garriej

Ik las ondertieten.

Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:26:
[...]
Is een EV geen optie? Nou gaat 2019 op kenteken niet meer lukken denk ik. Ik heb de bereking niet gemaakt, maar als je geen eigen beidragge hoeft te doen op het leasebedrag, dan kom je met 8%(tot 40k) nog altijd goedkoper uit met je bijtelling.

+ je heb een eigen oprit, dus een paal kan dan makkelijk op eigen terein.

[ Voor 5% gewijzigd door garriej op 16-10-2019 09:41 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:42:

Uitgangspunten mobiliteitsbudget -> zelf auto kopen
Looptijd 3 jaar
Seat Leon 1.2 Style 2014 (96000km) € 12.500
22500 km jaarlijks (schatting op basis van afgelopen 8 jaar)
Vaste kosten per maand (ANWB) € 257
Variabele kosten per maand (ANWB) € 377
Totale kosten per maand (ANWB) € 634 (0,34/km)
Totale kosten aanschaf + maandelijks = € 12.500 + 36x € 634 = € 35.324
Netto Mobiliteitsbudget na km verrekening € 749 x 36 maanden = € 26.985
Verkoopresultaat na 3 jaar/90.000 km (0,04/km afschrijving) = € 8.900
Resultaat opbrengsten - kosten = € 35.885 - 35.324 = € 561
Zit in die kostencalculator van de ANWB niet al een inschatting met betrekking tot afschrijving? (Aanschaf minus restwaarde). Ik kan je berekening niet helemaal volgen, maar volgens mij neem je afschrijving nu dubbel mee?

Aanvulling:
Even resumé, volgens mij kost die wagen die je hebt uitgezocht (ANWB is behoorlijk voorzichtig), € plm 625 per maand (inclusief privé), terwijl je € 750-800 netto overhoudt aan de kilometervergoeding.

Volgens mij is het plaatje privé rijden en kilometers laten vergoeden gunstiger in jouw geval. Vooral met jong gebruikte auto's die weinig risico op grote reparaties hebben. Enige nadeel is dat je de aanschaf moet financieren c.q. het geld moet hebben liggen.

[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 16-10-2019 10:01 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

Net even snel geconfigureerd en zou me 90€ per maand opleveren om in de eGolf te gaan rijden. Dan heb ik het berekend op basis van 8% bijtelling want levering wordt 2020.

Passat Variant GTE staat nu ook in calculator. Die komt netto op 410€ voorij bij een vrij standaard uitvoering (die al vrij ruim is uitgerust). Toch een fors verschil met een echte EV.
Passat dan, nobrainer. Zoals ik al zei: voor mijn Passat Variant Comfortline Businessline 1.6 TDI uit 2017 ben ik netto ook 400 euro kwijt. Zee van ruinmte achterin, en heel comfortabel, stuk comfortabeler als een golf of een a3 iig. Elektromotor of niet, je moet er wel constant in zitten ;)

• boblelie
Rostares schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:24:
[...]

Dank je voor je antwoord... Ben zelf nog een paar cm langer en heb toen begin dit jaar in de Proceed gezeten maar zelfs met alles op de laagste stand zat ik met mijn kruin tegen het dak aan. Denk als het een cm of 3 scheelt dat het een mogelijkheid zal zijn. Moet ik eerst even op zoek naar een dealer die, die versie heeft staan. Ongezien bestellen vind ik toch een beetje eng.
Deze auto moet je zeker niet ongezien bestellen ivm de krappe hoofdruimte. Ik weet dat er iig geen dakloze voorraad aan komt binnenkort dus je beste optie is om even te passen in een gt line en gt plusline (mag gwn my2019 zijn), beiden met glazen dak. En dan vaststellen of de gt line beter zit qua hoofdruimte vanwege de iets lagere stoelen en of een paar cm extra (als je het dak weglaat) dan voldoende is. Let wel op dat je dan dus geen voorraadmodel kunt kiezen a.k.a. 3 tot 4 maanden wachttijd hebt ivm made2order.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

AFAIK heeft VW/PON er redelijk wat op voorraad om dit jaar nog uit te leveren, ook is de e-Golf vandeweek fors in prijs verlaagd:.

https://www.volkswagen.nl...erkrijgbaar-vanaf--34295/
De auto is volop uit voorraad leverbaar, waardoor zakelijke rijders dit jaar nog profiteren van 4% bijtelling.
https://www.autoblog.nl/n...koper-dan-voorheen-131367

www.google.nl

Verwijderd

MisteRMeesteR schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

AFAIK heeft VW/PON er redelijk wat op voorraad om dit jaar nog uit te leveren, ook is de e-Golf vandeweek fors in prijs verlaagd:.

https://www.volkswagen.nl...erkrijgbaar-vanaf--34295/

[...]

https://www.autoblog.nl/n...koper-dan-voorheen-131367
Helaas loopt mijn auto pas over 7 maanden af dus het wordt sowieso 8%. Tenzij er dan nog voorraad is natuurlijk.

Volgens mij is alleen zakelijk rijden met de lease auto niet interessant. Als ik dat bij mijn huidige auto (308SW automaat full option) zou doen bespaar ik 330 euro bijtelling en eigen bijdrage. Voor dat bedrag zou ik privé (volgens ANWB) 5000km per jaar in een Opel Cora uit 2014 kunnen rijden. Dat kost ook 330 per maand. Dan rijd ik liever in een nieuwe auto van een hoger segment als de kosten gelijk zijn. Blijkbaar is auto's privé kopen en rijden duurder dan ik dacht :)

Volgens mij is de hamvraag hoeveel ik zelf bereid ben uit te geven aan het privé gebruik van de lease auto en daar zal ik dan de juiste auto bij moeten zoeken.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:58
gergs schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

Dan heb je denk nog niet zo lang meegelezen. De focus komt best vaak voorbij alleen de automaat is vrij prijzig. Toyota komt laatste tijd zeker vaak, vooral de corolla. Maar de verhaal over AA/ACP lijkt voor sommige toch dealbreaker te zijn. Maar ook nog wel veel die gewoon ervoor gaan en hopen dat het toch met een update nog komt.
Voor de Corolla is AA/ACP inmiddels aangekondigd en wordt geleverd op nieuwe modellen.

Komoot

• FireDrunk
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Helaas loopt mijn auto pas over 7 maanden af dus het wordt sowieso 8%. Tenzij er dan nog voorraad is natuurlijk.

Volgens mij is alleen zakelijk rijden met de lease auto niet interessant. Als ik dat bij mijn huidige auto (308SW automaat full option) zou doen bespaar ik 330 euro bijtelling en eigen bijdrage. Voor dat bedrag zou ik privé (volgens ANWB) 5000km per jaar in een Opel Cora uit 2014 kunnen rijden. Dat kost ook 330 per maand. Dan rijd ik liever in een nieuwe auto van een hoger segment als de kosten gelijk zijn. Blijkbaar is auto's privé kopen en rijden duurder dan ik dacht :)

Volgens mij is de hamvraag hoeveel ik zelf bereid ben uit te geven aan het privé gebruik van de lease auto en daar zal ik dan de juiste auto bij moeten zoeken.
Sowieso is een groot woord. Soms kan je tegen best een aantrekkelijke 'boete' je auto eerder inleveren.
Stel dat kost je een paar honderd euro (dan heb je mazzel), maar je wint er door de 4% vs 8% over de 4j daarna veel meer op terug, kan het zelf betalen van die boete soms lucratief zijn.

Even niets...

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-01 14:28
groot nadeel van de carolla is max trekgewicht van 750 kg....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
FireDrunk schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:36:
[...]

Sowieso is een groot woord. Soms kan je tegen best een aantrekkelijke 'boete' je auto eerder inleveren.
Stel dat kost je een paar honderd euro (dan heb je mazzel), maar je wint er door de 4% vs 8% over de 4j daarna veel meer op terug, kan het zelf betalen van die boete soms lucratief zijn.
Hoe werkt dat dan met die boete? Weet je op basis van wat ze dat berekenen? Of is gewoon resterend aantal maanden x leasebedrag of zo?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• FireDrunk
Wisselend, elke maatschappij heeft daar zijn eigen filosofie over.
Sowieso zit er het verschil tussen gecalculeerde te rijden kilometers en het echte aantal gereden kilometers.
Meestal zie je die bij de voorwaarden als 'meerprijs per km' wel terug. Die moet je dus 'bovenop' de boete betalen. Meestal is het wel zo dat je bedrijf die kosten altijd wel pakt (en je dat vaak niet verteld), omdat je nooit exact kan weten hoeveel kilometers je daadwerkelijk rijdt. Bedrijven snappen dit, en doen daar meestal niet super moeilijk over.

Soms willen ze alleen de gemiste 'winst' zien + die meerprijs (vooral aan het einde van het contract). Dan is de meeste winst toch al gemaakt.
Soms willen ze echt een soort 'gedelvde inkomsten vergoeding' zien, maar dat is vaak als je een auto in het eerste jaar in levert ofzo. Dan is namelijk de afschrijven het hoogst, waar de leasemaatschappij dus het meeste last van heeft.

Enige manier om er achter te komen, is het ze vragen.

Even niets...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een proefrit in de Polo GTI gaat hem niet worden vrees ik. Die auto is nergens beschikbaar als demo, staat enkel stil in de showroom maar daar heb ik in de praktijk niet veel aan.

• DennusB
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:54:
Een proefrit in de Polo GTI gaat hem niet worden vrees ik. Die auto is nergens beschikbaar als demo, staat enkel stil in de showroom maar daar heb ik in de praktijk niet veel aan.
Das toch ook raar.... ze willen dat ding toch vast wel verkopen. Ik zou PON ff een berichtje sturen anders.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DennusB schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Das toch ook raar.... ze willen dat ding toch vast wel verkopen. Ik zou PON ff een berichtje sturen anders.
Ik heb contact opgenomen met Volkswagen Nederland. Op basis daarvan heeft een dealer met mij contact opgenomen en vervolgens bij PON geïnformeerd, die heeft er ook geen staan en kan hier niet bij helpen.

Ik zal nog eens bij de lokale dealer met het normale model een rit maken maar dan verwacht ik eerder voor de 1.5 TSI te gaan. Prijsverschil met de GTI is te groot om zonder proefrit te bestellen.

• DennusB
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:03:
[...]

Ik heb contact opgenomen met Volkswagen Nederland. Op basis daarvan heeft een dealer met mij contact opgenomen en vervolgens bij PON geïnformeerd, die heeft er ook geen staan en kan hier niet bij helpen.

Ik zal nog eens bij de lokale dealer met het normale model een rit maken maar dan verwacht ik eerder voor de 1.5 TSI te gaan. Prijsverschil met de GTI is te groot om zonder proefrit te bestellen.
Zonde wel zeg :( En slechte zaak van PON/VW

• barakuda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-01 17:56
Weet er toevallig iemand of er ook van de Golf actiemodellen komen zoals op dit moment van de Leon (ultimate edition)? Beide krijgen binnenkort een opvolger.

• D.deJong
  • Laatst online: 09:26
Snowhite0901 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:37:
groot nadeel van de carolla is max trekgewicht van 750 kg....
Niet iedereen gaat met de Tabbert op vakantie en Apple CarPlay en Android auto komt eerste kwartaal 2020. Daar kon ik hem in ieder geval niet voor laten staan, die paar maanden op een looptijd van 60 maanden zit ik wel uit.
Bij Alphabet was hij vorige maand toevallig toen ik mocht kiezen in de aanbieding en voor mijn budget kon ik eigenlijk geen dikker aangeklede auto van een ander merk (Skoda, Seat ed) samenstellen.
Budget is 700 euro incl brandstof en winterbanden, 25000 km per jaar en 60 maanden.
Ik ben nu 685 per maand kwijt voor een Corolla 2.0 hybrid business intro in de kleur red metallic.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 00:54

doc

Tsurany schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:03:
[...]

Als ik even gluur op Autoscout kom ik er best een paar tegen van dit jaar, wellicht een optie om met een 2e hands te rijden (staan ook nieuwe bij)

https://www.autoscout24.n...egfrom=2019&atype=C&ac=0&

Me Tarzan, U nix!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:34
DennusB schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Zonde wel zeg :( En slechte zaak van PON/VW
Sinds wanneer is PON klantvriendelijk? Service is nu niet echt iets waarom ze bekend staan....

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-01 22:51
Ik mag voor het eerst in mijn carrière een lease auto uitzoeken. Belangrijk voor mij is: comfort, geen station (het liefst hatchback/compact). Automaat of handgeschakeld ben ik nog niet over uit. Ben altijd handgeschakeld gewend geweest. Cruise control is wel handig. Voor de rest ben ik geen expert. Dus hoop dat jullie een soort advies kunnen geven?

Dit is een shortlist van de 'standaard' keuze van de werkgever:

Volkswagen Polo 1.0 TSI 70KW Comfortline € 191
Volkswagen Polo 1.0 TSI 70KW Comfortline DSG (AUTOMAAT) € 207
Opel Astra 1.0 77KW Business € 223,00
Volkswagen Golf 1.0 TSI 81KW Comfortline Business € 253,00
Volkswagen Golf 1.0 TSI 81KW Comfortline Business DSG (AUTOMAAT) € 274,00
Audi A3 Sportback 30 TFSI 1.0 85KW € 317,00
Audi A3 Sportback 30 TFSI 1.0 85KW S-tronic (AUTOMAAT) € 342,00

Ik kan ook voor de T-Roc of Peugeot 3008 kiezen, maar heb geen behoefte aan een (compacte) SUV.

Alternatief is dat ik leasebudget heb van € 570 excl. brandstof, € 747 incl. brandstof. Obv 35.000 KM en 48 maanden. Ik mag dus ook een eigen auto / configuratie uitzoeken, maar ben dan wel verplicht het contract over te nemen (afkoopsom betalen of overname door nieuwe werkgever) als ik uit dienst ga. Wel iets om rekening mee te houden. Bij de bovengenoemde auto's is dat niet zo. Kan ik de auto gewoon inleveren mocht ik uit dienst gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheezborger op 16-10-2019 20:39 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
DennusB schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:42:
[...]

Hoe werkt dat dan met die boete? Weet je op basis van wat ze dat berekenen? Of is gewoon resterend aantal maanden x leasebedrag of zo?
Soort van dagwaarde vs boekwaarde. Bij mij 1 jaar oude 330i zou het me 15K kosten (nog 3 jaar te gaan). Ik had ook vraag gesteld om te kijken of overstappen naar EV veel gunstiger was. Niet dus voor mij, want terugverdientijd zou hierdoor meer dan 2 jaar zijn.

Mijn werkgever is ook niet soepel, ondanks 40.000 per jaar met 1 op 9 a 1,75 (BP Ultimate).

• boblelie
Cheezborger schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:31:
Ik mag voor het eerst in mijn carrière een lease auto uitzoeken. Belangrijk voor mij is: comfort, geen station (het liefst hatchback/compact). Automaat of handgeschakeld ben ik nog niet over uit. Ben altijd handgeschakeld gewend geweest. Cruise control is wel handig. Voor de rest ben ik geen expert. Dus hoop dat jullie een soort advies kunnen geven?

Ik kan ook voor de T-Roc of Peugeot 3008 kiezen, maar heb geen behoefte aan een (compacte) SUV.

Alternatief is dat ik leasebudget heb van € 570 excl. brandstof, € 747 incl. brandstof. Obv 35.000 KM en 48 maanden. Ik mag dus ook een eigen auto / configuratie uitzoeken, maar ben dan wel verplicht het contract over te nemen (afkoopsom betalen of overname door nieuwe werkgever) als ik uit dienst ga. Wel iets om rekening mee te houden. Bij de bovengenoemde auto's is dat niet zo. Kan ik de auto gewoon inleveren mocht ik uit dienst gaan.
wel netjes dat je bij de voorgedefinieerde lijst er ten alle tijden uit kan stappen.
bij ons is het per definitie meenemen of om de 48 maanden ontslag nemen zegmaar :p.
wellicht goed om te bedenken: zie jij jezelf over 48 maanden nog bij deze werkgever. als dat sowieso twijfelachtig is dan kun je beter voor de standaard lijst gaan.

aan de andere kant, voor 570 euro kun je wel een hoop leuks uitzoeken. maar hecht je veel waarde aan "je auto"? dat zal mede bepalend zijn in deze. want de voorgestelde autos zijn niet bepaald de spannendste versies op de weg ivm de 1 liter blokjes.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:40
@Cheezborger Ik denk dat het lastig is om advies te geven omdat je geen specifieke vraag stelt. In het algemeen hebben auto in het C-segment (bv Golf of Astra) meer comfort dan een B-segment (Polo), maar een C-segment auto is duurder of kaler uitgevoerd dan een B-segment.

Ik zou gaan starten met een proefrit met een automaat, om te zien of je dit prettig vindt of dat je de automaat uitvoeringen kan afstrepen. Persoonlijk nu ik met automaat rij zou ik niet heel gauw meer teruggaan naar zelf roeren voor woon-werk verkeer.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat zijn die bedragen die erachter staan? Eigen bijdrage oid? Of bijtelling?

• Cheezborger
boblelie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

wel netjes dat je bij de voorgedefinieerde lijst er ten alle tijden uit kan stappen.
bij ons is het per definitie meenemen of om de 48 maanden ontslag nemen zegmaar :p.
wellicht goed om te bedenken: zie jij jezelf over 48 maanden nog bij deze werkgever. als dat sowieso twijfelachtig is dan kun je beter voor de standaard lijst gaan.

aan de andere kant, voor 570 euro kun je wel een hoop leuks uitzoeken. maar hecht je veel waarde aan "je auto"? dat zal mede bepalend zijn in deze. want de voorgestelde autos zijn niet bepaald de spannendste versies op de weg ivm de 1 liter blokjes.
Ja dat is wel fijn! :)
Ik zie mijzelf nog wel over 48 maanden daar zitten. Ik ga ook een langdurige opleiding volgen via mijn werkgever. Maar je weet het nooit zeker natuurlijk.

Ik ben geen expert qua auto en heb niet veel eisen. Heb altijd een Toyota Starlet uit '94 gereden (koekblik). Dus alles is al vooruitgang voor mij. Waar ik waarde aan hecht is wellicht een tikkeltje sportiviteit en compact/hatchback.

Wat zou jij 'kiezen/aanraden' voor die € 570~650?
squaddie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:51:
@Cheezborger Ik denk dat het lastig is om advies te geven omdat je geen specifieke vraag stelt. In het algemeen hebben auto in het C-segment (bv Golf of Astra) meer comfort dan een B-segment (Polo), maar een C-segment auto is duurder of kaler uitgevoerd dan een B-segment.

Ik zou gaan starten met een proefrit met een automaat, om te zien of je dit prettig vindt of dat je de automaat uitvoeringen kan afstrepen. Persoonlijk nu ik met automaat rij zou ik niet heel gauw meer teruggaan naar zelf roeren voor woon-werk verkeer.
Goede tip. Ik sta wel vaak in de file. Moet vanuit Alkmaar eerst op de A9 en dan op de A4 naar Den Haag. Dus wellicht is een automaat wel fijn. Maar ik rijd tegenwoordig ook vaak buiten de file om.
MikeyMan schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:59:
Wat zijn die bedragen die erachter staan? Eigen bijdrage oid? Of bijtelling?
Netto bijtelling berekend voor mijzelf. Eventuele eigen bijdrage is er al in meegenomen. Heb alleen een kleine eigen bijdrage bij de Audi A3 Automaat.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, check... :)

Die files zijn voor mij een reden om automaat en adaptieve cruise control te nemen ;)

• The Eagle

The Eagle

Cheezborger schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:31:

Automaat sowieso, zeker op jouw route. Ik heb medio 2007 eens een half jaar lang dagelijks Hoorn - Den Haag gedaan en das serieus veel filekans. Maar ook daarbuiten is een automaat heerlijk.
Daarbij: alle gemoemde VAG modellen zijn standaard van ACC voorzien. Met een handbak werkt dat tot 30 km/u, maar met een automaat tot stilstand. Die 1.0 TSI is geen strepentrekker en heb je hem op de vruis staan op de snelweg moet je met inhalen en bijtrekken ook nog eens echt terugschakelen. Dus de cruise control is bij VAG een extra goede reden om voor een DSG te kiezen.
Golf comfortline businessline is al redelijk goed uitgerust. Zou zelf kijken of een station daarvan ook tot de standaardklasse behoort, maar dat weet je wagenparkbeheerder. Die kan je ook vertellen wat evt de grenzen zijn om als een standaardauto geclassificeerd te worden. Evenals wat je er evt als opties nog op kunt bijbestellen wil je hem als standaardauto houden.
A3 SB is ook een mooie auto, maar wat je nu neerpent zegt niks over het uitrustingsniveau, alleen over de motorisering (daar slaat die 30 op).

• Cheezborger
The Eagle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:36:
[...]

Automaat sowieso, zeker op jouw route. Ik heb medio 2007 eens een half jaar lang dagelijks Hoorn - Den Haag gedaan en das serieus veel filekans. Maar ook daarbuiten is een automaat heerlijk.
Daarbij: alle gemoemde VAG modellen zijn standaard van ACC voorzien. Met een handbak werkt dat tot 30 km/u, maar met een automaat tot stilstand. Die 1.0 TSI is geen strepentrekker en heb je hem op de vruis staan op de snelweg moet je met inhalen en bijtrekken ook nog eens echt terugschakelen. Dus de cruise control is bij VAG een extra goede reden om voor een DSG te kiezen.
Golf comfortline businessline is al redelijk goed uitgerust. Zou zelf kijken of een station daarvan ook tot de standaardklasse behoort, maar dat weet je wagenparkbeheerder. Die kan je ook vertellen wat evt de grenzen zijn om als een standaardauto geclassificeerd te worden. Evenals wat je er evt als opties nog op kunt bijbestellen wil je hem als standaardauto houden.
A3 SB is ook een mooie auto, maar wat je nu neerpent zegt niks over het uitrustingsniveau, alleen over de motorisering (daar slaat die 30 op).
Thanks voor de handige informatie!

Automaat is dan wel handig inderdaad. Ik denk dat ik binnenkort even ga rondkijken en proefrijden als ik weet welke auto ik wil uittesten.
Ik heb gekeken in het document, de station variant van de Golf zit ik ook in het standaard wagenpark. Alleen die had ik niet op mijn shortlist meegenomen omdat ik niet het idee had een stationwagen nodig te hebben.

* Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 96 KW Comfort Business (€ 281 netto bijtelling)
* Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 96 KW Comfort Business DSG (AUTOMAAT) (€ 320 netto bijtelling)

Ik neem aan omdat er een 1.5 blok in zit, hij wat sportiever kan rijden in vergelijking met de normale Golf?

De Audi A3 is overigens 'kaal'. Er kunnen geen opties op omdat het een standaard auto is uit het wagenpark helaas. Overigens kan ik bij alle standaard auto's geen extra opties nemen. Bij de VW Golf zit bijv. het Comfort Business er dan wel weer standaard op als optie. Dit is allemaal vooraf bepaald en geregeld.

Edit: De Audi A3 is met Pro-Line pakket.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
Ik zie dat je weer ook een keuze zonder automaat bijvoegt: doe jezelf een lol... ga nou niets rijden zonder :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:58
Cheezborger schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:46:
[...]

Automaat is dan wel handig inderdaad. Ik denk dat ik binnenkort even ga rondkijken en proefrijden als ik weet welke auto ik wil uittesten.
Ik heb gekeken in het document, de station variant van de Golf zit ik ook in het standaard wagenpark. Alleen die had ik niet op mijn shortlist meegenomen omdat ik niet het idee had een stationwagen nodig te hebben.

* Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 96 KW Comfort Business (€ 281 netto bijtelling)
* Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 96 KW Comfort Business DSG (AUTOMAAT) (€ 320 netto bijtelling)

Ik neem aan omdat er een 1.5 blok in zit, hij wat sportiever kan rijden in vergelijking met de normale Golf?

De Audi A3 is overigens 'kaal'. Er kunnen geen opties op omdat het een standaard auto is uit het wagenpark helaas. Overigens kan ik bij alle standaard auto's geen extra opties nemen. Bij de VW Golf zit bijv. het Comfort Business er dan wel weer standaard op als optie. Dit is allemaal vooraf bepaald en geregeld.

Als je bij de standaard auto's geen opties kan nemen, moet je dus goed kijken of bepaalde opties wel een must voor je zijn. Je kan hiervoor wat rondklikken in de online configurators.

Een C-klasse auto moet wel passen met dat budget. Je kan eens kijken naar een Focus, Mazda 3 of Corolla, om even wat anders te noemen dan je VAG standaard opties.

Komoot

• MisterChaoSs
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 09:45

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

Goedemorgen,

Deze week van mijn werk inzicht gekregen in het bedrag wat ik voor mijn lease mag gaan gebruiken.
- € 555 voor lease
- € 350,- brandstof (inschatting)
- 40k kilometers per jaar, duur nog onbekend.

Mijn woonwerk is Breda - Utrecht, zo'n 130km per dag, en ik rijd veel voor de zaak door het hele land. Comfortabel zitten is daarom belangrijk en hij moet wel een klein beetje kunnen doorrijden. Momenteel een Seat Leon 1.0 115pk en dat vind ik opzich vlot zat. Nu zou ik met zakelijk leasen dus wat comfortabeler willen gaan zitten.

Graag wil ik een A-klasse gaan rijden. A3 wordt met dezelfde opties een stuk duurder en 1-serie ook wel idem.

Twee versies die mij vooralsnog wel aanspreken (inschatting via directlease of leaseplan:
- Mercedes A 180 7G-DCT Business Sol AMG Thermatic (40k, 54mnd) € 658,- p/m
- Mercedes A 180 7G-DCT Business Solution (40k, 48mnd) € 648,- p/m

Verder heb ik gelezen dat mijn eigen bijdrage aftrekbaar is van de bijtelling. In geval van bovenstaande auto's zit ik rond € 250,- bijtelling en zou ik zelf ongeveer € 100,- moeten bijleggen. Komt dat netto voor mij dan, na aftrekken van bijtelling, neer op netto € 100,- (of iets minder ivm bruto) of ga ik hier volledig de mist in?

Wat zou verder jullie advies met dit budget zijn? Netto betaal ik bij voorkeur maximaal zo'n € 350,- zelf.

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je eigen bijdrage trek je af van de bruto bijtelling.

Overigens zou ik met het oog op comfort op de snelweg een maatje groter kijken, maar das mijn tic ;)

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

MikeyMan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:15:
Je eigen bijdrage trek je af van de bruto bijtelling.

Overigens zou ik met het oog op comfort op de snelweg een maatje groter kijken, maar das mijn tic ;)
Aah, goed om rekening mee te houden.

Groter is voor mij nog niet echt nodig, maar snap je punt. In principe zit ik primair alleen in de auto, soms mn vriendin erbij. Als voor maar comfortabel zit, dan ben ik al tevreden. Met name de stoel moet prettig zitten i.v.m. sommige lange ritten.

Wat groter met die kwaliteit wordt niet echt betaalbaar lijkt mij?

• DvD77
  • Laatst online: 09-01 21:08
MisterChaoSs schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:12:

Verder heb ik gelezen dat mijn eigen bijdrage aftrekbaar is van de bijtelling. In geval van bovenstaande auto's zit ik rond € 250,- bijtelling en zou ik zelf ongeveer € 100,- moeten bijleggen. Komt dat netto voor mij dan, na aftrekken van bijtelling, neer op netto € 100,- (of iets minder ivm bruto) of ga ik hier volledig de mist in?

Wat zou verder jullie advies met dit budget zijn? Netto betaal ik bij voorkeur maximaal zo'n € 350,- zelf.
zie https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Hier kan je precies zien wat het je kost. Vul je eigen bijdrage wel in bij : "eigen bijdrage voor privé gebruik"

• JanHenk
  • Niet online
MisterChaoSs schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:12:
[...]

Twee versies die mij vooralsnog wel aanspreken (inschatting via directlease of leaseplan:
- Mercedes A 180 7G-DCT Business Sol AMG Thermatic (40k, 54mnd) € 658,- p/m
- Mercedes A 180 7G-DCT Business Solution (40k, 48mnd) € 648,- p/m

Een snelle rekensom voor deze wagens;

A-klasse heeft minimaal een fiscale waarde van € 35.000 bij mijn weten, dus daar ga ik even mee rekenen.
€ 35.000 * 22% / 12 maanden = 640 bruto bijtelling p/mnd.

Eigen bijdrage ad € 100 mag je aftrekken van de bruto bijtelling, geeft € 540 bruto bijtelling.
Marginaal tarief inkomstenbelasting 50% (aanname, vaak wel correct) = € 270 netto bijtelling
Uiteraard betaal je dan nog de eigen bijdrage, ook netto.

Totaal privé gebruik van de A-klasse in jouw geval is € 370 netto.

Zou je geen eigen bijdrage hebben maar enkel bijtelling, geeft € 640 * 50% tarief = € 320.

Zoals je ziet, omdat je de eigen bijdrage van de bruto bijtelling mag aftrekken, zijn de netto extra lasten de helft hiervan.

(Ik reken met 50% marginaal tarief, vanwege afbouw heffingskortingen. Wil je het precies uitrekenen gebruik dan genoemde site... Maar ik zit er waarschijnlijk slechts een procent naast ;)).

PS: Een A-klasse is meer dan comfortabel op de snelweg. Ik zou niet weten waarom je nog een grotere auto zou moeten rijden... Ik heb jarenlang 60.000 km per jaar in een Peugeot 208 gereden en ik mis hem nog wel eens..

• FireDrunk
A klasse is juist voor zijn grootte en 'klasse' een van de comfortabelste auto's die je kan rijden.

@MisterChaoSs Als je die brandstofbijdrage 'gewoon' bovenop je leasebedrag mag zetten, heb je een leuk bedrag te pakken. Als je echt maar voor 555 euro mag leasen, is het misschien wat karig voor een A klasse...

Even niets...

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

JanHenk schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:00:
[...]

Eigen bijdrage ad € 100 mag je aftrekken van de bruto bijtelling, geeft € 540 bruto bijtelling.
Marginaal tarief inkomstenbelasting 50% (aanname, vaak wel correct) = € 270 netto bijtelling
Uiteraard betaal je dan nog de eigen bijdrage, ook netto.

Totaal privé gebruik van de A-klasse in jouw geval is € 370 netto.

Zou je geen eigen bijdrage hebben maar enkel bijtelling, geeft € 640 * 50% tarief = € 320.

Zoals je ziet, omdat je de eigen bijdrage van de bruto bijtelling mag aftrekken, zijn de netto extra lasten de helft hiervan.
Thanks voor jouw heldere uitleg, dit scheelt inderdaad meer dan verwacht. Mijn 'angst' was €250,- netto bijtelling én volle mep de eigen bijdrage erbij, dus als er inderdaad wat van de bijtelling wordt afgetrokken is dat voor mij alleen maar positief.
FireDrunk schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:28:
A klasse is juist voor zijn grootte en 'klasse' een van de comfortabelste auto's die je kan rijden.

@MisterChaoSs Als je die brandstofbijdrage 'gewoon' bovenop je leasebedrag mag zetten, heb je een leuk bedrag te pakken. Als je echt maar voor 555 euro mag leasen, is het misschien wat karig voor een A klasse...
Voor mij is het ook zat, zeker als bestuurder heb je meer dan voldoende comfort (denk ik, proefrit moet nog plaatsvinden).

Hoe het plaatje nu geschetst is (contract wordt getekend door bedrijf as we speak):
- €555 voor de auto
- €350 indicatie brandstof
- €905 totaal leasen incl. brandstof voor 40k KM

Bedrijf(je) waar ik in werk neemt nu net pas een leasemaatschappij in dienst, ik ben de enige die lease krijgt en ben nu 26. Nu private lease ik een Leon, dus ga er netto en kwalitatief sowieso op vooruit :+

Vandaar mijn vraag over eigen bijdrage, zelf nog wat toeleggen tot zo'n €650,- vanaf de gegeven €555,- is dan zeker te doen.

[ Voor 30% gewijzigd door MisterChaoSs op 17-10-2019 11:00 ]

• FireDrunk
Zoiets moet zeker kunnen dan:
https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=

10 euro boven budget.

Even niets...

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:07
Cheezborger schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:46:
[...]

VW Golf 7.5 001
Mijn lease VW Golf Higline met 1.5tsi en DSG met Adaptive CC. Ik rijd elke dag Breda - Den Haag en sinds ik dus automaat rijd met ACC wil ik echt niet meer terug naar de handbak voor het dagelijkse file verkeer.

De 1.5 heeft 150 pk en is mijnsinziens voor het dagelijks forensen snel genoeg. Zeker als je de automaat in standje sport mikt kun je er nog best lekker mee weg komen.
Voordeel is ook dat dit ding een vier cylinder is.. dus geen koffie gepruttel (was een voorwaarde van mijzelf)

*sowieso

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Dat ziet er inderdaad prima uit. Zeker qua opties die Mercedes biedt t.o.v. BMW en Audi is het ook een stuk voordeliger imo.

Ik heb wel nog even die Augmented Reality Navigatie aangevinkt :X :9~

• JanHenk
  • Niet online
MisterChaoSs schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Thanks voor jouw heldere uitleg, dit scheelt inderdaad meer dan verwacht. Mijn 'angst' was €250,- netto bijtelling én volle mep de eigen bijdrage erbij, dus als er inderdaad wat van de bijtelling wordt afgetrokken is dat voor mij alleen maar positief.
Let wel op dat je nooit op €250 netto bijtelling uitkomt (zonder eigen bijdrage). Ik denk dat je rekent met het belastingtarief in jouw schijf, 38,10%. Maar dan kom je op de loonstrook bedrogen uit, want door de afbouw van de heffingskorting is effectief het marginale tarief (veel) hoger dan 38%. Gaat heel gauw richting de 50%, daarom heb ik daar ook mee gerekend. Bij een jaarloon van € 35k bruto kan de afbouw heffingskorting al gauw 7 tientjes extra netto belasting betekenen. Dat je dat dan even meeneemt in de overweging... Meer ter informatie.

De rekentool van berekenhet.nl geeft dit effect erg goed weer.

Neemt niet weg dat die A-klasse een erg fraaie wagen is, zou ook mijn keuze zijn in dat segment...

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

JanHenk schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:04:
[...]

Let wel op dat je nooit op €250 netto bijtelling uitkomt (zonder eigen bijdrage). Ik denk dat je rekent met het belastingtarief in jouw schijf, 38,10%. Maar dan kom je op de loonstrook bedrogen uit, want door de afbouw van de heffingskorting is effectief het marginale tarief (veel) hoger dan 38%. Gaat heel gauw richting de 50%, daarom heb ik daar ook mee gerekend. Bij een jaarloon van € 35k bruto kan de afbouw heffingskorting al gauw 7 tientjes extra netto belasting betekenen. Dat je dat dan even meeneemt in de overweging... Meer ter informatie.

De rekentool van berekenhet.nl geeft dit effect erg goed weer.

Neemt niet weg dat die A-klasse een erg fraaie wagen is, zou ook mijn keuze zijn in dat segment...
Thanks voor je heads-up! Als ik in die berekening mijn huidige jaarinkomen neem, 100 euro eigen bijdrage en de fiscale waarde van de auto, zoals vermeldt op de site, van 34500 neem, kom ik netto uit op 357, is wat veel, maar ga eind dit jaar weer iets omhoog in salaris.

Vanaf volgend jaar ook commissie en ga in principe elk halfjaar zo'n 5 - 7% omhoog, dan is het met name eerste halfjaar/jaar dat het wat meer drukt op mn inkomen.

Voor het aantal uur en kilometers wat ik rijd, kom ik netto beetje op zelfde bedrag uit wat ik nu betaal, maar dan voor een veel fijnere wagen (als het goed is)

Mensen hier ervaringen met de nieuwe a-klasse?

• DvD77
  • Laatst online: 09-01 21:08
MisterChaoSs schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:33:
[...]

Mensen hier ervaringen met de nieuwe a-klasse?
Ik heb zelf de cla in bestelling staan en heb hier de nodige info vandaan:
Het grote Mercedes-Benz-topic - Deel 2

en hier :
https://www.mercedesforum.nl/forum/viewforum.php?f=55

• GilbertvH
  • Laatst online: 09-01 10:40
DvD77 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:24:
[...]

Ik heb zelf de cla in bestelling staan en heb hier de nodige info vandaan:
Het grote Mercedes-Benz-topic - Deel 2

en hier :
https://www.mercedesforum.nl/forum/viewforum.php?f=55
Hier ook een CLA (SB) in bestelling! 8)

Verwijderd

Ik overweeg het 'bommetje' A250e. 218PK en 6.6sec van 0-100. Maar nog nooit een A klasse vanbinnen bekeken. Wellicht is die wat klein.

• FireDrunk
A250e is toch pas over een (hele) lange tijd leverbaar? Bovendien is dat ding schreeuwend duur, en is het een Plugin Hybride, en niet een volledig electrische auto, waardoor de bijtelling nog steeds extreem is?

Of mis ik iets in jouw denkwijze? :+

Even niets...

Pagina: 1 ... 79 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.