Keuze leaseauto - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:
  • 975.189 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Squishie schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:37:
Ik mag een nieuwe lease auto uitzoeken.

Doestelling
Klanken t.av. mijn mogelijkheden en voorkomen van negatieve ervaringen, veroorzaakt door auto ongeluk in het verleden.

Afstand
Eindhoven - Amsterdam retour, dus lekker veel snelweg +- 300km per dag :).

Eisenlijstje
- Comfortabel (zie het aantal kilometers)
- Geen herrie (windnoise o.i.d.)
- VW group (Audi/VW/Skoda/Seat)
- Station (i.v.m. kinderen en honden)
- Zeer veilig
- Automaat
- Android Auto etc.
- Liefst 150+ PK met turbo
- Sportief, maar toch comfortabel

Mogelijkheden
Dan kom ik op de volgende opties uit:

- Audi A4
Het is een Audi, dus dat zegt genoeg, veel comfort, maar daar betaal je dan ook voor in de bijtelling.

- VW Golf Variant/Passat
Duitse degelijkheid

- Seat Leon Sporttourer
Ik heb hier totaal geen beeld bij.... Veel reviews gezien en gelezen. Komt op mij over als de goedkopere, maar sportievere Golf Variant? Is dat verschil zo groot?

- Skoda Octavia Combi (SuperB valt af, te groot, te lomp niet mijn smaak).
Dit is voor mij de standaard gezinsbak. Niet erg speciaal, vooral praktisch. Dit komt in mijn ogen al meer richting 'koekblik' (zie hieronder voor meer uitleg)

Wat ik overal lees, is dat het allemaal zo dicht op elkaar zit dat het in de details zit. Dit maakt het meteen ook lastig om een keuze te maken.

Situatie
Ik heb in het verleden 2x een heftig auto geluk gehad, vette pech en durf sindsdien niet meer in 'koekblikken' te rijden. Mijn rug/nek en brein gaan dan op slot en veroorzaakt meteen pijn bij het remmen. Om die reden was ik destijds overgestapt van een 'koekblik' naar BMW en Audi.

Ik wil voorkomen dat dit gevoel terugkomt tijdens het rijden.... Dat kan mogelijk een terugval veroorzaken in mijn rug en nek, maar wil zeker open staan voor vernieuwing.

Ik hoor graag van jullie wat jullie denken dat het beste past en of jullie nog specifieke tips hebben qua opties die zouden kunnen bijdragen aan mijn wensen/eisen.
Een Audi A4 zit in het vaarwater van een Passat, de golf, Octavia en Leon zitten in het hoekje van de A3. Dus daar zit wel een verschil.
Daarbij heeft Audi de mooiste materialen, daarna de VW met vlak daar achter de Skoda en Seat.

Overigens zou ik je adviseren om eens (via de bedrijfsarts?) een gesprek met een psycholoog aan te vragen, de situatie die je beschrijft is volgens mij heel goed de behandelen met EMDR. Daarmee verminder je de spanning die je voelt als je denkt aan het ongeluk (of in vergelijkbare situaties komt) aanzienlijk.
Dat lijkt me een betere investering dan een A4 vs een golf zeg maar ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 23:08

djidee

Mr. Slungel

Nieuwe Leon zou wel een stap vooruit zijn mbt materialen en stoelen. 'Gewoon' bezoeken en ervaren.
Hier in Groningen zitten ze allemaal op een rijtje, wel zo makkelijk, is elders vast ook zo.
.

De vorige Leon is bij mij toen afgevallen om materiaalgebruik (nu een Focus).
De A4 viel bij mij toen af vanwege de binnenruimte, de nieuwe generatie is volgens mij wel beter. En prijs is schrikken soms.

Zelf ook al bezig met opvolger: Focus loopt net na de jaarwisseling eruit. Shortlease standaardauto, heb hem dan 2 jaar gehad.
Elektrisch is een optie, en ivm levertijden / bijtelling nu alvast met manager / wagenparkbeheer aan de slag.

Globale eisen:
- Goede stoelen (zwakke rug, ega rijdt er ook mee dus stoel op maat geen optie), voldoende ruimte voor 4 personen (waarvan 2 opgroeiende kids), zelf ben ik 2.06 dus stoel gaat flink naar achter. Bagageruimte moet ook adequaat zijn, maar perse een station hoeft niet meer. Vind station vaak wel mooier
- Actieradius / laden, veel opdrachten in noorden (indien niet thuiswerken), vaak < 40km enkele reis, maar kantoor in Baarn (150km enkele reis) en soms losse opdrachten/workshops/support rondjes en dan pak ik zo 600/700km op een dag.
- Trekhaak en 1000kg trekken, vouwwagen gekocht, vooral voor vakanties in de buurt.
- Wat fijn sturend rijgedrag een pre (daarom vaak Ford gereden)
- Benzine / Hybride: VW, Audi, Skoda, Seat, Peugeot, Volvo, BMW, Mini, Citroen, DS , max 150gr co2
- Elektrisch: Andere merken mag, wel meenemen bij vrijwillig vertrek
- Standaardauto is een Focus 125pk Bus Titanium, zonder trekhaak

- Heb een redelijk budget (940 incl brandstof, 40k/4jr)), ook al is het al jaren niet geïndexeerd en zijn auto's lelijk duurder geworden. Bereid eigen bijdrage in te zetten voor fijne wagens, maar moet niet te gek worden. Idem voor bijtelling.

Shortlist voor nu:
Elektrisch:
- XC40 P8 , maar rijgedrag iets te comfortabel, oogt net wat te 'bejaard'
- C40 P8, oogt spannender, rest nog onbekend, kofferbak krapper
- Polestar P2, rijdt heerlijk, kofferbak op het randje.
Misschien
- Enyaq EV

Hybride / Benzine
- V60 T6 PHEV (maar betaal je behoorlijk de hoofdprijs), alleen benzine is > 150g geloof ik. Persoonlijk wel de voorkeur voor dit model
- Leon Sportstourer
- Superb / Octavia (al dan niet als (mild)phev)
- BMW 3er is aan krappe kant, A4 volgens mij ook.

Citroen heeft een ban (materialen, uiterlijk en rijgedrag), DS denk ik ook (maar niet getest)
Peugeot ook (zitpositie, lengte icm klokkenwinkel boven stuur ook problematisch, 508 past zelfs fysiek niet)
Tesla ook (materialen, zitpositie)
VW Golf wordt ik ook niet blij van. Idem voor ID3/ID4. Passat kan wel.
SUV's mogen tegenwoordig wel, maar vind ik altijd nog wat mwah

Bonusoptie (al overleg over gehad)
- Std Focus 2 jaar verlengen, trekhaak eronder laten zetten en kosten daarvan uitsmeren over die 2 jaar), dubbeltje eerste rang, maar soms ook net niet gevoel bij die wagen (maar mag niet klagen)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
@djidee
600 a 700KM op een dag... Met gemiddeld 100km/u zit je 6 a 7 uur nonstop in je auto zonder binnenwegen, parkeren, koffie pauze etc..en dan moet je nog werken?

Wat betreft je budget ga je dat net redden voor een Octavia weet ik van mijn wagen (ik heb een automaat, BL+, elektrische stoelen en paar pakketjes. De prijs is wel omhoog gegaan dit jaar). Ik heb vorig jaar offerte voor Octavia (wel goed aangekleed) en Focus (die was duurder in de lease) laten maken maar dan zit je rond 950euro incl. benzine heen. Als je elektrisch wilt idd in december laten voor registreren ivm de steeds hoger wordende bijtelling. Maar ook voor andere wagens met steeds langere levertijden op dit moment ivm chip te korten. (een Octavia Hatchback nu bestellen is pas op zijn vroegst in Q1/Q2 2022 rijden)

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 10-04-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Smobbo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:48:
[...]

Een Audi A4 zit in het vaarwater van een Passat, de golf, Octavia en Leon zitten in het hoekje van de A3. Dus daar zit wel een verschil.
Daarbij heeft Audi de mooiste materialen, daarna de VW met vlak daar achter de Skoda en Seat.

Overigens zou ik je adviseren om eens (via de bedrijfsarts?) een gesprek met een psycholoog aan te vragen, de situatie die je beschrijft is volgens mij heel goed de behandelen met EMDR. Daarmee verminder je de spanning die je voelt als je denkt aan het ongeluk (of in vergelijkbare situaties komt) aanzienlijk.
@Squishie second that qua EMDR. Je hebt een trauma ervaren en das prima te behandelen. Heb hier een GZ psycholoog op de bank zitten die ook EMDR geeft en je bent niet de eerste bij wie ik dit kan bevestigen.
Via bedrijfsarts kan, dan jaag je je werkgever op kosten. Maar dit soort dingen vallen ook gewoon onder je eigen zorgverzekering vziw :)

Ontopic: los van welk ongeluk dan ook, je wilt lekker zitten en comfort op de lange ritten. Als je een D klasse auto kunt rijden, doe dat dan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

jongetje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:54:
@djidee
600 a 700KM op een dag... Met gemiddeld 100km/u zit je 6 a 7 uur nonstop in je auto zonder binnenwegen, parkeren, koffie pauze etc..en dan moet je nog werken?
Yup, woon zelf in het noorden, naast de snelweg en buiten de spits haal je hier makkelijk 130km/u. De 100 is wel een factor, kost me zomaar een kwartier op de langere ritten. En dan rij ik geen 100... Maar ook geen randje Mulder (+30/+40) zoals ik vroeger mijn snelweg kilometers vrat op rustige momenten. Rijstijl is wel aan het veranderen, al merk ik wel dat 100 echt slaapverwekkend is op de lange rustige snelwegen hier in het noorden.
Maar dit soort ritjes is vooral pre corona natuurlijk. Als ik dit jaar 15k zakelijk rij is het veel (voorheen wel jaren gehad met 60/70k per jaar, dat heb ik nu niet meer)

En dan een volle goed geplande dag (met veel afwisselende afspraken is goed te doen). Ik heb dat liever dan 2x in de week een ochtend kwijt zijn omdat je ergens naar 1 afspraak moet, dat heeft veel meer impact ook bij de reguliere klanten waar ik normaliter actief ben.
Voorbeeld:
Vaak uur of 8/9 eerste afspraak ergens richting midden land (Zwolle, Apeldoorn/Deventer), en dan vaak door richting Brabant/Zuid Holland voor lunchafspraken en begin van de middag. Dan in de loop van einde middag weer richting Amsterdam/Utrecht om daar nog een afspraak mee te pakken, en dan vaak eten op kantoor (Baarn) en avonds daar nog een training en dan weer 150km huiswaarts.
En als er eens een event is in Hannover (Messe), of Ruhrgebied dan pak ik ook gewoon ochtends de auto, zeker op de autobahn schiet het als je op tijd bent ook wel vlotjes op (via de BAB31 parallel aan NL 'afzakken'). Maar met dat soort ritten schiet je al snel naar 600km+ op een dag. Daarom schiet het ook niet meer op met podcasts luisteren :+

Ik moet overigens nog zien of zulke dagen weer terugkomen.
Enerzijds zie ik veel meer acceptatie voor digitaal overleg, maar ik merk ook heel erg dat de communicatie en relatie (zeker bij nieuwe contacten) veel beroerder is dan een goed face 2 face gesprek.
Maar je maakt die keuze voor 4 jaar (of 2 in geval van shortlease optie), dus dat maakt het wat lastig inschatten.
Wat betreft je budget ga je dat net redden voor een Octavia weet ik van mijn wagen (ik heb een automaat, BL+, elektrische stoelen en paar pakketjes. De prijs is wel omhoog gegaan dit jaar). Ik heb vorig jaar offerte voor Octavia (wel goed aangekleed) en Focus (die was duurder in de lease) laten maken maar dan zit je rond 950euro incl. benzine heen. Als je elektrisch wilt idd in december laten voor registreren ivm de steeds hoger wordende bijtelling. Maar ook voor andere wagens met steeds langere levertijden op dit moment ivm chip te korten. (een Octavia Hatchback nu bestellen is pas op zijn vroegst in Q1/Q2 2022 rijden)
Ja, daar schrok ik van, maar volgens mij is het al sinds 2012 ofzo dat deze bedragen zijn vastgesteld. Daar kon je toen een segment hoger van rijden geloof ik zonder bijbetalen.
Dus eigen bijdrage vind ik prima, maar het moet niet te gek worden (honderden euro's).

Voor hybride is de brandstof component veel lager (terecht of niet, na bestellen is dat niet meer mijn probleem), idem voor elektrisch. Stelpost voor paal hier op de oprit moet ik natuurlijk wel meenemen.
V60 T6 zit op 90e brandstof als ik zo ff kijk per maand bij een openbare calculator
V60 T4 zit op 300e brandstof

Die 200 euro per maand tikt wel hard aan in de calculatie, en de fiscale waarde is er door het ontbreken van de co2 boete nou ook geen groot verschil meer.
En laten we ook fair zijn, voor 90% van mijn ritten, kan ik met een hybride met fatsoenlijke accu en een paal thuis, en evt bij klant prima elektrisch doen (Marum -> Leeuwarden, Marum -> Groningen). En zit ik op de lange ritten wel aan de benzine (maar geen gezeik met actieradius). Dat zo'n auto dan gaat zuipen (omdat hij ook accu's moet meenemen) is dan wel weer een nadeel. Daarom vind ik vol elektrisch ook interessant, ook omdat snelladen steeds minder een probleem is. Kwestie van plannen, al mis ik nog steeds de diesels die ik vroeger reed met fijne actieradius :+ , zelfs met flink doortrappen.

[ Voor 4% gewijzigd door djidee op 10-04-2021 11:34 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

The Eagle schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:09:
[...]

Het de leon / octavia / golf zijn idd vergelijkbaar. Als het om comfort gaat, kijk vooral naar de stoelen. Komend van een Golf variant voorloper kreeg ik een Passat Variant doorgeschoven en das een hele fijne reisauto. Gewoon wat ruimer. Qua opties vergelijkbaar met de golf.
Qua ruimte kom je op de Octavia uit, met de Passat die vrijwel net zo groot is. Golf variant kan een heleboel ruimte achterin hebben als je geen reservewiel hebt. Geldt ook voor de Passat. Dr zit een bak ruimte onder de dubbele vloer van de kofferbak verstopt :)

Met de Passat wil je sowieso 150 pk. Ik heb de 1.6 TDI en met 120 pk is dat eigenlijk net te weinig. Ook de 1.5 TSI gereden en das prima. DSG wil je sowieso en de 1.0 benzine van de Golf zeker niet.
Als het kan qua opties zou ik boor een Businessline highline passat variant gaan. Of de GTE variant als dat uit kan.
A4 is idd mooie auto, maar daar betaal je boor - en kan zich eigenlijk gewoon meten met de Passat, waatbij die laatste ruimer aanvoelt. Fwiw: als ik de maten er bij pak is mijn Passat nog net iets groter dan de A6 station van een paar deuren verderop.
Dan ga ik misschien toch ook maar de passat eens proberen :). Gelukkig hoef ik me niet druk te maken over reserve wiel i.v.m. 24/7 autoservice.
ST10©DE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:23:
VW Arteon Shooting Brake misschien?

En er is wat mij betreft echt wel een verschil tussen een Golf variant, Leon sportstourer en Octavia Combi. Gooi de deuren maar eens dicht en luister goed.
Hmmm, ja ik had daar nog niet eens bij stil gestaan. Ik dacht dat de Arteon een Sedan was, ik zie nu inderdaad dat ze die ook als station hebben
Bschnitz schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:35:
[...]

Weet niet maar id4 heeft berg aan ruimte, heb je wel uitgezocht hoeveel je echt zou missen aan ruimte of ga je er puur vanuit omdat het geen station is? Id3 heeft namelijk al aardig wat ruimte dus de id4 vast nog veel meer.
Dan moet ik toch maar echt even beter kijken, ik was in de veronderstelling dat de ID4 niet significant groter is dan de ID3. Ik heb twee zeer grote honden, vandaar de kofferbak ruimte.
Smobbo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:48:
[...]

The Eagle schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:17:
[...]

@Squishie second that qua EMDR. Je hebt een trauma ervaren en das prima te behandelen. Heb hier een GZ psycholoog op de bank zitten die ook EMDR geeft en je bent niet de eerste bij wie ik dit kan bevestigen.
Via bedrijfsarts kan, dan jaag je je werkgever op kosten. Maar dit soort dingen vallen ook gewoon onder je eigen zorgverzekering vziw :)

Ontopic: los van welk ongeluk dan ook, je wilt lekker zitten en comfort op de lange ritten. Als je een D klasse auto kunt rijden, doe dat dan :)
Ja ik ben al 1,5 jaar in behandeling geweest om fysiek te herstellen en het komt bijna niet meer terug.
Het is het instinctieve zeg maar wat elke keer geactiveerd wordt. Ik zal me eens verdiepen in wat EMDR is. 99% van de tijd rijd ik zelf. Echter dat komt ook, omdat het sneller geactiveerd wordt in de bijrijdersstoel...
Misschien klinkt het als 'tussen de oren', toch is het wel echt.

Ja, als er groot kwaliteitsverschil is tussen C en D, is D misschien toch een betere optie. Het is niet dat ik per se 200-300 euro bijtelling extra wil betalen, zodat er 'Audi' op de voor- en achterkant staat :). Vandaar dat ik ook echt kritisch kijk naar de andere opties. Toch wel weer een leuk zakcentje voor de portemonnee.

Ik ga toch maar langs voor enkele proefritten. Toevallig zitten ze alle 4 op een rij, dus in een treintje achter elkaar doen eind April. Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang :).

[ Voor 6% gewijzigd door Squishie op 10-04-2021 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:21
Bij mijn huidige werkgever mag ik tegen de zomer een nieuwe leasewagen uitkiezen.
Heb de keuze tussen 2 opties. Bij beide wagens heb ik nog een optie budget van 2 000€.
  • Skoda Enyaq IV 80
  • Tesla Model 3 SR+
Mijn eerste voorkeur was toch wel bij Tesla... Maar de Skoda Enyaq IV 80 begint toch ook wel interessant te worden. Zeker nu er rijdende reviews van de Skoda stilletjes beschikbaar komen.

Skoda Enyaq IV 80

Opties
De opties die ik in gedachte had:
  1. Pack Assisted Drive Basic: 830 EUR
  2. Inklapbare trekhaak: 930 EUR
  3. DC acculading 125kW: 520 EUR
Eigen bijdrage hier zal dus 280 euro zijn.

Tesla Model 3

Opties
De opties die ik in gedachte had:
  1. Trekhaak: 1350 EUR
  2. Vloermatten: ???
Eigen bijdrage zal hierbij 0 zijn.

Er wordt een laadpaal thuis geïnstalleerd en krijgen ook een elektrische laadpas.
Wat zou eigenlijk de beste deal zijn?

Woon/werk verkeer zit rond de 80km enkele rit. In de winter lijkt me dat zelfs bij de Tesla geen probleem. Met de Skoda Enyaq ga ik volgens mij wel een stuk verder geraken. Op beide wagens heb ik de optie op een trekhaak genomen. Dit is puur voor vakantieperiode. We gaan graag kamperen met de tent en dan gaat er een kleine aanhangwagen mee om wat spullen mee te vervoeren.

Over het algemeen denk ik dat de bouwkwaliteit van de Skoda beter gaat zijn dan Tesla... Maar ik ben wel fan van goede en slimme software. Dat is dan denk ik een pluspuntje voor Tesla. Zeker met over the air updates binnen krijgen lijkt me een zeer fijn gevoel. Hoe zit dat met Skoda? Op sommige filmpjes lijkt de software nog niet echt op punt te staan. Ook navigeren door menustructuur lijkt niet zo soepel te gaan dan bij Tesla. Kan dit met software updates verholpen worden? Zoja, hoe komen die software updates tot aan de auto? Ik vrees dat dit bij skoda toch via de garage zal moeten gaan?

In het kort:
Pluspunten Skoda Enyaq
- groter rijbereik
- betere bouwkwaliteit
- meer ruimte

Minpunten Skoda Enyaq
- software (updates?)
- lange wachttijd (als ik het topic volg op tweakers ziet het er niet goed uit met de levering.. Zeker als je nog moet gaan bestellen. Had de nieuwe wagen eigenlijk zo snel mogelijk gehad.)
- oplaadmogelijkheden bij langere afstanden (Ik woon in België en het oplaadnetwerk is niets in vergelijking met Nederland)

Pluspunten Tesla Model 3 SR+
- software incl updates + app die goed lijkt te werken
- "Tesla" --> ziet er in mijn ogen wat futuristischer uit (geen sleutels, unlocken met app, ...)
- out of the box meer functies tov Skoda (stoelverwarming, autopilot,...)
- panoramisch dak-achtig ontwerp
- tesla superchargers netwerk

Minpunten Tesla Model 3 SR+
- bouwkwaliteit kan soms wel minder zijn volgens video's
- rijbereik bij een SR+ aan de lage kant
- iets minder ruimte dan de Skoda Enyaq

--------

Iemand nog keuze advies? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Tesla is natuurlijk wel één van de pioniers van de ev's en op het gebied van elektrisch rijden hadden ze een enorme voorsprong. Maar inmiddels komen de andere fabrikanten met enorme stappen aangestormd en zijn op dat gebied de verschillen niet meer zo groot (zoals de range).

Als het om het totaalplaatje gaat zou ik eerder voor de Enyaq gaan. Veel meer auto, ruimte en degelijkheid voor je geld. Daarnaast vind ik de m3 ronduit lelijk, maar dat is persoonlijk.

Misschien de Kia EV6 ook eens in de gaten houden? Vanaf nu te reserveren en worden vanaf september geleverd.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Squishie
- Ik hoor je over 2 kinderen en grote honden. Ik denk dat de Passat een pak ruimer is dan de A4.
- Met zoveel snelwegkilometers zou ik goed letten op lengte van de wielbasis. Hoe langer die is, hoe rustiger en stabieler de auto stuurt.
- Rijd je woon-werk tussen 06:00 en 19:00 uur? Dagelijks VMAX 100: misschien zou je je vermogenswens kunnen bijstellen om een ruimere keuze te hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@frye ik denk dat in de praktijk het verschil in range nog wel eens kleiner kan zijn dan je nu zou verwachten. SR+ is een stuk zuiniger dan de Enyaq en heeft ook nog eens standaard een WP tegenwoordig. Zou beide gaan rijden en kijken wat belangrij is voor je. Ruimte/tech/acceleratie etc.

Ook zal tegen de zomer levering in 2021 een issue zijn bij de Enyaq.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
Daarom ook de Kia EV6 in de gaten houden. Dat is toch wel een hele leuke optie en m.i. veel meer auto dan de Tesla m3. Daarnaast heeft de Kia ook een warmtepomp en is sneller met laden dan een Tesla. De looks zijn ook stukken beter (subjectief) en interieurwise laat hij de Tesla ver achter zich. Als het gaat om kwaliteit en garantie hoeven we denk ik geen vergelijk te maken met Tesla. Ik zou het wel weten ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
renzo4000 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:20:
Daarom ook de Kia EV6 in de gaten houden. Dat is toch wel een hele leuke optie en m.i. veel meer auto dan de Tesla m3. Daarnaast heeft de Kia ook een warmtepomp en is sneller met laden dan een Tesla. De looks zijn ook stukken beter (subjectief) en interieurwise laat hij de Tesla ver achter zich. Als het gaat om kwaliteit en garantie hoeven we denk ik geen vergelijk te maken met Tesla. Ik zou het wel weten ;)
Als levering 2021 belangrijk is dan blijft dat ook een gok. Maar zeker een mooie wagen. :9 Eindelijk veel keus qua BEVs. Top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Squishie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:25:
[...]

Dan ga ik misschien toch ook maar de passat eens proberen :). Gelukkig hoef ik me niet druk te maken over reserve wiel i.v.m. 24/7 autoservice.

[...]
Hmmm, ja ik had daar nog niet eens bij stil gestaan. Ik dacht dat de Arteon een Sedan was, ik zie nu inderdaad dat ze die ook als station hebben
Arteon station is er idd, maar is een shooting brake. Kofferbak is ok maar met honden achterin gaan ze dat niet leuk vinden, aflopende daklijn. Oppervlakte kofferbak is vergelijkbaar met die van passat station, loopt dus alleen veel sneller af dus minder inhoud en onhandiger opbergen.
[...]

Dan moet ik toch maar echt even beter kijken, ik was in de veronderstelling dat de ID4 niet significant groter is dan de ID3. Ik heb twee zeer grote honden, vandaar de kofferbak ruimte.

[...]

[...]

Ja ik ben al 1,5 jaar in behandeling geweest om fysiek te herstellen en het komt bijna niet meer terug.
Het is het instinctieve zeg maar wat elke keer geactiveerd wordt. Ik zal me eens verdiepen in wat EMDR is. 99% van de tijd rijd ik zelf. Echter dat komt ook, omdat het sneller geactiveerd wordt in de bijrijdersstoel...
Misschien klinkt het als 'tussen de oren', toch is het wel echt.

Ja, als er groot kwaliteitsverschil is tussen C en D, is D misschien toch een betere optie. Het is niet dat ik per se 200-300 euro bijtelling extra wil betalen, zodat er 'Audi' op de voor- en achterkant staat :). Vandaar dat ik ook echt kritisch kijk naar de andere opties. Toch wel weer een leuk zakcentje voor de portemonnee.

Ik ga toch maar langs voor enkele proefritten. Toevallig zitten ze alle 4 op een rij, dus in een treintje achter elkaar doen eind April. Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang :).
EMDR: gewoon langsde huisarts, verwijzing en doen. Ga je geen spijt van krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

desmond schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:36:
@Squishie
- Ik hoor je over 2 kinderen en grote honden. Ik denk dat de Passat een pak ruimer is dan de A4.
- Met zoveel snelwegkilometers zou ik goed letten op lengte van de wielbasis. Hoe langer die is, hoe rustiger en stabieler de auto stuurt.
- Rijd je woon-werk tussen 06:00 en 19:00 uur? Dagelijks VMAX 100: misschien zou je je vermogenswens kunnen bijstellen om een ruimere keuze te hebben?
Thanks voor de tips, ik ga hem zeker proberen eind April.
The Eagle schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:29:
[...]

Arteon station is er idd, maar is een shooting brake. Kofferbak is ok maar met honden achterin gaan ze dat niet leuk vinden, aflopende daklijn. Oppervlakte kofferbak is vergelijkbaar met die van passat station, loopt dus alleen veel sneller af dus minder inhoud en onhandiger opbergen.
Ja ik denk dat hij daarom misschien afvalt, ze zijn inderdaad erg groot, maar ik ga het zien over 3 weken :).

[ Voor 31% gewijzigd door Squishie op 11-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:58
Inspired schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:29:
@frye ik denk dat in de praktijk het verschil in range nog wel eens kleiner kan zijn dan je nu zou verwachten. SR+ is een stuk zuiniger dan de Enyaq en heeft ook nog eens standaard een WP tegenwoordig. Zou beide gaan rijden en kijken wat belangrij is voor je. Ruimte/tech/acceleratie etc.

Ook zal tegen de zomer levering in 2021 een issue zijn bij de Enyaq.
Als hij de Skoda pakt met 125kW pakket denk ik dat t verschil in range wel serieus is. Accupakket is dan dik 2 keer zo groot. Al zou de SR+ een stuk zuiniger zijn, met zo'n accupakket kom je wel n eindje :Y

(Hier zelf een SR+ dus zeker geen gekleurde reactie!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Squishie schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:46:
[...]

Thanks voor de tips, ik ga hem zeker proberen eind April.

[...]

Ja ik denk dat hij daarom misschien afvalt, ze zijn inderdaad erg groot, maar ik ga het zien over 3 weken :).
Ik weet niet welke regio jij zit, maar de meeste dealers die ik ken wandel je zo binnen. VW hier in Den Bosch reparatie is gewoon open en dan wandel je zo de showroom in. Ff kijken kan eigenlijk altijd wel. Alleen als je echt wilt kopen moet dat op afspraak. Maar dat wil je niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
ybos schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:55:
[...]

Als hij de Skoda pakt met 125kW pakket denk ik dat t verschil in range wel serieus is. Accupakket is dan dik 2 keer zo groot. Al zou de SR+ een stuk zuiniger zijn, met zo'n accupakket kom je wel n eindje :Y

(Hier zelf een SR+ dus zeker geen gekleurde reactie!)
Maar de Skoda heeft geen 125kWh pack. “Slechts” 77kWh. Polestar 2 legt het bijvoorbeeld ook af tegen de SR+. De P2 heeft 75kWh netto dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:58
Inspired schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:19:
[...]

Maar de Skoda heeft geen 125kWh pack. “Slechts” 77kWh. Polestar 2 legt het bijvoorbeeld ook af tegen de SR+. De P2 heeft 75kWh netto dacht ik.
Dan heb ik deze optie verkeerd geinterpreteerd:

DC acculading 125kW: 520 EUR

Dat zal dan verhogen van de laadsnelheid zijn :? Matige woordkeuze dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Laatst online: 21:21
ybos schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:22:
[...]

Dan heb ik deze optie verkeerd geinterpreteerd:

DC acculading 125kW: 520 EUR

Dat zal dan verhogen van de laadsnelheid zijn :? Matige woordkeuze dan :P
Had de optie benaming gekopieerd van de Skoda website. Het accupakket wordt idd niet vergroot. Standaard kan de Enyaq maar max 50kW snelladen. Met die optie kan je aan een hogere snelheid opladen. Andere keuzes van auto's zijn er niet. Skoda Enyaq of Model 3 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-05 23:45
djidee schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:09:
Nieuwe Leon zou wel een stap vooruit zijn mbt materialen en stoelen. 'Gewoon' bezoeken en ervaren.
Hier in Groningen zitten ze allemaal op een rijtje, wel zo makkelijk, is elders vast ook zo.
.

De vorige Leon is bij mij toen afgevallen om materiaalgebruik (nu een Focus).
De A4 viel bij mij toen af vanwege de binnenruimte, de nieuwe generatie is volgens mij wel beter. En prijs is schrikken soms.

Zelf ook al bezig met opvolger: Focus loopt net na de jaarwisseling eruit. Shortlease standaardauto, heb hem dan 2 jaar gehad.
Elektrisch is een optie, en ivm levertijden / bijtelling nu alvast met manager / wagenparkbeheer aan de slag.

Globale eisen:
- Goede stoelen (zwakke rug, ega rijdt er ook mee dus stoel op maat geen optie), voldoende ruimte voor 4 personen (waarvan 2 opgroeiende kids), zelf ben ik 2.06 dus stoel gaat flink naar achter. Bagageruimte moet ook adequaat zijn, maar perse een station hoeft niet meer. Vind station vaak wel mooier
- Actieradius / laden, veel opdrachten in noorden (indien niet thuiswerken), vaak < 40km enkele reis, maar kantoor in Baarn (150km enkele reis) en soms losse opdrachten/workshops/support rondjes en dan pak ik zo 600/700km op een dag.
- Trekhaak en 1000kg trekken, vouwwagen gekocht, vooral voor vakanties in de buurt.
- Wat fijn sturend rijgedrag een pre (daarom vaak Ford gereden)
- Benzine / Hybride: VW, Audi, Skoda, Seat, Peugeot, Volvo, BMW, Mini, Citroen, DS , max 150gr co2
- Elektrisch: Andere merken mag, wel meenemen bij vrijwillig vertrek
- Standaardauto is een Focus 125pk Bus Titanium, zonder trekhaak

- Heb een redelijk budget (940 incl brandstof, 40k/4jr)), ook al is het al jaren niet geïndexeerd en zijn auto's lelijk duurder geworden. Bereid eigen bijdrage in te zetten voor fijne wagens, maar moet niet te gek worden. Idem voor bijtelling.

Shortlist voor nu:
Elektrisch:
- XC40 P8 , maar rijgedrag iets te comfortabel, oogt net wat te 'bejaard'
- C40 P8, oogt spannender, rest nog onbekend, kofferbak krapper
- Polestar P2, rijdt heerlijk, kofferbak op het randje.
Misschien
- Enyaq EV

Hybride / Benzine
- V60 T6 PHEV (maar betaal je behoorlijk de hoofdprijs), alleen benzine is > 150g geloof ik. Persoonlijk wel de voorkeur voor dit model
- Leon Sportstourer
- Superb / Octavia (al dan niet als (mild)phev)
- BMW 3er is aan krappe kant, A4 volgens mij ook.

Citroen heeft een ban (materialen, uiterlijk en rijgedrag), DS denk ik ook (maar niet getest)
Peugeot ook (zitpositie, lengte icm klokkenwinkel boven stuur ook problematisch, 508 past zelfs fysiek niet)
Tesla ook (materialen, zitpositie)
VW Golf wordt ik ook niet blij van. Idem voor ID3/ID4. Passat kan wel.
SUV's mogen tegenwoordig wel, maar vind ik altijd nog wat mwah

Bonusoptie (al overleg over gehad)
- Std Focus 2 jaar verlengen, trekhaak eronder laten zetten en kosten daarvan uitsmeren over die 2 jaar), dubbeltje eerste rang, maar soms ook net niet gevoel bij die wagen (maar mag niet klagen)
Voor wat betreft je bonusoptie. Rijdt nu nog in een Mégane uit 2017. Focus drie weken gehad i.v.m. problemen met et de megane. Vond het een bijzonder fijn rijdende (+++ voor de wegligging en stuurgevoel) en goed zittende auto. Zeker op de snelweg ook stiller vergeleken met andere auto's uit het C segment (308, Megane, C4 cactus en de Ceed).

Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat de andere auto's waar je naar kijkt nog beter rijden...Maar zo blijft het geloof ik. :+

Ik mag binnen een paar maanden kiezen. Focus staat hoog op m'n lijstje, zeker in combinatie met de leverbare AGR stoelen. Vorige week ook gereden met een Octavia met de 1.0 DSG Mhev en daar ik zie ik het mijzelf ook wel mee volhouden. :>

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

De Focus stuurt heerlijk.
Is ruim
En relatief goedkoop.

Ik mag ergens niet klagen, want vergeleken met veel andere C segments is hij prima.

Alleen de uitvoering zoals ik hem nu rij (business titanium met 125pk 1.0) is een net niet. En dat is mbt Ford bij ons de enige mogelijkheid icm shortlease (als 'standaardauto') omdat Ford geen merk is wat we normaliter mogen kiezen.
Het blokje is pittig, maar vrees een beetje met een aanhangertje. Technisch mag het, maar is het voldoende. Nu is hij op de snelweg ook soms net niet (dan ff terug van 6 naar 4 als je echt ff tempo wil maken). Al is het met de 100 natuurlijk wel anders.

Anders had er in het benzine lijstje een STline met een wat pittiger blok gestaan. Al is de 182pk 1.5 er niet meer geloof ik. En ST is geen (betaalbare) optie.

En als ik het hier met de ega heb, wat eigenlijk de fijnste auto was, dan is het de V40 die ik ruim 3,5 jaar en 200.000 km gereden heb... Fijn sturend en toch comfortabel op lange ritten. En ja, stiekum zat er een Focus onderstel onder.
Maar de V40 liever dan de Mondeo en nu de Focus. Alleen de ruimte he.

Maar value for money en lekker sturen: Focus. Absoluut.

[ Voor 37% gewijzigd door djidee op 11-04-2021 22:42 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Kueze uit nieuwe leasewagen, bedrijf gaat electrisch (allemaal hybride met uitzondering van een E-golf).

De keuze is nu tussen
  • Mercedes GLA 25O e business solution
  • Ford KUGA 2.5 PHEV VIGNALE
  • Volkswagen tiguan 1.4 TSI PHEV R-line
Qua opties zal dat grotendeels allemaal hetzelfde zijn, qua prijs ook , iemand ervaringen met deze ?
Normaal zou ik proefritten doen maar in belgie kan dit nu niet/amper zelfs al in de showroom gaan bekijken is op afspraak.

De voorkeur gaat nu uit naar de GLA, qua afwerking ziet die er toch stuk beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@k995 Als de prijzen ongeveer gelijk liggen (in NL is dat zéker niet zo), dan zou ik inderdaad de GLA gaan, alleen al voor het interieur en de kwaliteit. Tenzij praktisch gebruiksgemak, volgens mij is de Tiguan dan wel een sterkere keuze. Als ik in NL kijk bij Directlease (48 maanden, 35k km):

Kuga: Vignale met de packs en metallic lak = 825 exclusief brandstof
Tiguan: R-line Business Plus met nog flink wat opties = 970 exclusief brandstof
GLA: Business Solutions AMG limited met nog flink wat opties = >1000 exclusief brandstof

Maar heb je echt helemaal geen mogelijkheid voor een proefrit? Want ik zou echt nooit een auto nemen zonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
@k995 oef ... lastige. Ik snap de opmerking dat die GLA er qua afwerking wellicht een streepje voor heeft. Ik ben sowieso niet echt een Mercedes fan dus misschien ook een beetje biased ... maar als ik die GLA zie rijden vind ik dat echt een saaie "ouwuh l*llen bak". Dan vind ik de Tiguan in R-Line trim toch wel iets meer van deze tijd. Daarnaast krijg je een hoop meer ruimte en is de afwerking ook prima op orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJOi2GmMDCZrXsyvkVg0GCeUP60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z3ag7im6HJFzZtJfjDR5mbDD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QY7H9wj1S4RXgEfG2vCjKxuDLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSMbTOFTuAKubVLcFeK9o91P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:34
Afgaande op het interieur zou de GLA mijn voorkeur genieten, maar neem dan geen witte. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
renzo4000 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:44:
@k995 oef ... lastige. Ik snap de opmerking dat die GLA er qua afwerking wellicht een streepje voor heeft. Ik ben sowieso niet echt een Mercedes fan dus misschien ook een beetje biased ... maar als ik die GLA zie rijden vind ik dat echt een saaie "ouwuh l*llen bak". Dan vind ik de Tiguan in R-Line trim toch wel iets meer van deze tijd. Daarnaast krijg je een hoop meer ruimte en is de afwerking ook prima op orde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiterlijk maakt me minder uit, de huidige Yaris & ASX zijn ook niet de meeste "spannende" . Ik vind ze er persoonlijk alledrie nogal gelijkaardig uitzien.
Loei123 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:21:
Afgaande op het interieur zou de GLA mijn voorkeur genieten, maar neem dan geen witte. :9
Vond ik ook, de vrouw vond echter de digitaalwit het mooiste erop staan.
BigSmurf schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:35:
@k995 Als de prijzen ongeveer gelijk liggen (in NL is dat zéker niet zo), dan zou ik inderdaad de GLA gaan, alleen al voor het interieur en de kwaliteit. Tenzij praktisch gebruiksgemak, volgens mij is de Tiguan dan wel een sterkere keuze. Als ik in NL kijk bij Directlease (48 maanden, 35k km):

Kuga: Vignale met de packs en metallic lak = 825 exclusief brandstof
Tiguan: R-line Business Plus met nog flink wat opties = 970 exclusief brandstof
GLA: Business Solutions AMG limited met nog flink wat opties = >1000 exclusief brandstof

Maar heb je echt helemaal geen mogelijkheid voor een proefrit? Want ik zou echt nooit een auto nemen zonder...
Prijzen zijn idd gelijkaardig een 620 inc (48 20k km). Aan het proberen voor een proefrit maar volkswagen garages in de buurt doen niet meer met corona of bezet de komende maand. Rest moet nog antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 16:16
renzo4000 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha dat is Tiguan R met de quad pipe. De R-line krijg een zielige neppe uitlaten.
En jah, Tiguan vind ik juist wat meer 50 plusser auto, maar dat is persoonlijk.
De vorige GLA vond ik idd niet zo spannend maar ik moet zeggen dat de nieuwe, met grote velgen en AMG pakket, nou, is best wel leuk hoor.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Squishie schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:37:
Ik mag een nieuwe lease auto uitzoeken.

Doestelling
Klanken t.av. mijn mogelijkheden en voorkomen van negatieve ervaringen, veroorzaakt door auto ongeluk in het verleden.

Afstand
Eindhoven - Amsterdam retour, dus lekker veel snelweg +- 300km per dag :).

Eisenlijstje
- Comfortabel (zie het aantal kilometers)
- Geen herrie (windnoise o.i.d.)
- VW group (Audi/VW/Skoda/Seat)
- Station (i.v.m. kinderen en honden)
- Zeer veilig
- Automaat
- Android Auto etc.
- Liefst 150+ PK met turbo
- Sportief, maar toch comfortabel

Mogelijkheden
Dan kom ik op de volgende opties uit:

- Audi A4
Het is een Audi, dus dat zegt genoeg, veel comfort, maar daar betaal je dan ook voor in de bijtelling.

- VW Golf Variant/Passat
Duitse degelijkheid

- Seat Leon Sporttourer
Ik heb hier totaal geen beeld bij.... Veel reviews gezien en gelezen. Komt op mij over als de goedkopere, maar sportievere Golf Variant? Is dat verschil zo groot?

- Skoda Octavia Combi (SuperB valt af, te groot, te lomp niet mijn smaak).
Dit is voor mij de standaard gezinsbak. Niet erg speciaal, vooral praktisch. Dit komt in mijn ogen al meer richting 'koekblik' (zie hieronder voor meer uitleg)

Wat ik overal lees, is dat het allemaal zo dicht op elkaar zit dat het in de details zit. Dit maakt het meteen ook lastig om een keuze te maken.

Situatie
Ik heb in het verleden 2x een heftig auto geluk gehad, vette pech en durf sindsdien niet meer in 'koekblikken' te rijden. Mijn rug/nek en brein gaan dan op slot en veroorzaakt meteen pijn bij het remmen. Om die reden was ik destijds overgestapt van een 'koekblik' naar BMW en Audi.

Ik wil voorkomen dat dit gevoel terugkomt tijdens het rijden.... Dat kan mogelijk een terugval veroorzaken in mijn rug en nek, maar wil zeker open staan voor vernieuwing.

Ik hoor graag van jullie wat jullie denken dat het beste past en of jullie nog specifieke tips hebben qua opties die zouden kunnen bijdragen aan mijn wensen/eisen.
Korte update:
Vandaag proef gereden in de A4 avant en vervolg afspraak gemaakt voor de Golf Variant/Passat Variant. De a4 rijdt erg lekker, gewoon rustig en comfortabel. Prijskaartje zoals ik hem wil hebben laat dat dan ook zien.

Ik heb Seat en Skoda af laten vallen, omdat ik eigenlijk wel min of meer verkocht ben aan of de A4 of de Passat. Er staat nog proefrit gepland voor de Golf/Passat en dat is eigenlijk om die twee beter te vergelijken. Golf 8 is natuurlijk nieuw en de Passat 'alweer' 5 jaar oud. De Golf bungelt er nog bij, maar ben nog niet echt overtuigd qua ruimte.

Daarnaast wil ik zeker weten of de snufjes het goed doen, zoals android auto/apple carplay. Er is natuurlijk in 5 jaar veel veranderd en wil geen halfgare oude meuk.

Daarnaast wat vragen voor ervaringsdeskundigen:
Weet iemand of de adaptive suspension en 360 graden camera (Area View) nodig zijn op een Passat? Voor de A4 vond ik de adaptive suspension zeer zeker overbodig, maar voor en achter camera's tijdens parkeren wel handig.
Is daarnaast de high end geluidssystem van harman kardon te vergelijken met audi sound system?

Finally over de ID4. Ik heb mijn oog erop laten vallen. Qua ruimte is het echt enorm, excuses dus. Ik was verward met de ID3. Echter, lees ik in een hoop reviews over kinderziektes. Daar heb ik dus geen zin in. Wel serieuze optie als 'volgende' auto hierna.

[ Voor 4% gewijzigd door Squishie op 21-04-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-04 22:35
Hi allemaal! Ik sinds een half jaartje werkzaam (starter) en kan sinds kort een keuze maken voor een leaseauto. Voor mijn werk rijd ik elke dag naar de klant, als het weer mag tuurlijk ;)

Ik ben erg in de twijfel of ik een basic auto wil nemen (zoals een polo) of een luxere auto (zoals een Audi Q2). Het verschil tussen bijvoorbeeld een polo en een audi Q2 is 170 p/m netto. Ik kan het missen, maar het bedrag loopt wel op. Maar het zijn natuurlijk wel moeilijk te vergelijken auto's.. Een Q2 zou mij in totaal 330 p/m kosten, inclusief brandstof in de EU. Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten en tips hebben?:) Aanbevelingen voor andere auto's hoor ik ook graag!

Ik heb geen hele grote eisen. Vind het wel fijn als er opties zijn voor adaptive cruise control, uitgebreid multi media systeem, lane assistant. Vind SUV achtige auto's altijd erg mooi. Audi a1 sportback ook, maar dat scheelt "maar" 60 euro per maand in vergelijking met de Q2.

Leasebudget: Lage uitstoot (<128 gram): 790, boven de 128 gram uitstoot 690. Elektrisch 840, maar geen optie voor een laadpaal in mijn parkeergarage. Alle bedragen exclusief btw. Hybride niet toegestaan.
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: -
Overige afhankelijkheden: -
Specifieke wensen: -
Uiteindelijke keuze:

[ Voor 15% gewijzigd door Tweakx op 25-04-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhanko
  • Niet online
Tweakx schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:43:
Hi allemaal! Ik sinds een half jaartje werkzaam (starter) en kan sinds kort een keuze maken voor een leaseauto. Voor mijn werk rijd ik elke dag naar de klant, als het weer mag tuurlijk ;)

Ik ben erg in de twijfel of ik een basic auto wil nemen (zoals een polo) of een luxere auto (zoals een Audi Q2). Het verschil tussen bijvoorbeeld een polo en een audi Q2 is 170 p/m netto. Ik kan het missen, maar het bedrag loopt wel op. Maar het zijn natuurlijk wel moeilijk te vergelijken auto's.. Een Q2 zou mij in totaal 330 p/m kosten, inclusief brandstof in de EU. Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten en tips hebben?:) Aanbevelingen voor andere auto's hoor ik ook graag!

Ik heb geen hele grote eisen. Vind het wel fijn als er opties zijn voor adaptive cruise control, uitgebreid multi media systeem, lane assistant. Vind SUV achtige auto's altijd erg mooi. Audi a1 sportback ook, maar dat scheelt "maar" 60 euro per maand in vergelijking met de Q2.

Leasebudget: Lage uitstoot (<128 gram): 790, boven de 128 gram uitstoot 690. Elektrisch 840, maar geen optie voor een laadpaal in mijn parkeergarage. Alle bedragen exclusief btw. Hybride niet toegestaan.
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: -
Overige afhankelijkheden: -
Specifieke wensen: -
Uiteindelijke keuze:
Ik zat met hetzelfde dilemma: ga ik voor een auto binnen het budget met alles erop en eraan met een fiscale waarde van 30-32k (Toyota Corolla, VW Polo, Seat Arona, Skoda Scala) óf voor een luxere auto met minder opties, meer eigen bijdrage en bijtelling (~40k --> Audi A3, VW Golf/T-roc)?

Dit is echt een hele persoonlijke keuze. Ik heb uiteindelijk voor dat laatste gekozen (A3 Limo), puur een gevoelsdingetje. Is een auto voor jou een gebruiksmiddel om van A naar B te komen of vind je het ook leuk om een toffe wagen te rijden? En 'toffe wagen' is ook geheel subjectief uiteraard.

Ga vooral lekker proefrijden in de verschillende auto's/klasses en bekijk filmpjes op Youtube. Kies uiteindelijk wat goed voelt en wat je kunt/wil betalen. Het is ook voor 'maar' vier jaar, niet de rest van je leven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:01
@Tweakx Met een basisauto (VW Polo, P 208, R Clio) zou je naar een korte looptijd kunnen. Leaseauto's worden meestal uitgegeven om jou in dienst te houden.

En zo te zien loont het voor jou om in de Hybrid / Plug-in Hybride hoek te kijken indien je toch voor de 48 maanden gaat.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Tweakx kijk ook even verder dan enkel je maandelijkse lasten. Heb je bijvoorbeeld al een eigen koopwoning? In de huidige huizenmarkt heb je daar flink wat spaargeld voor nodig, dan maakt 160 euro per maand vier jaar lang een aardig verschil. Ik zou als starter veel minder snel een duurdere auto leasen dan wanneer je al flink wat salarisgroei hebt gemaakt. Zo is 160 euro per maand op een bruto salaris van 3000 euro een veel groter verschil dan op een bruto salaris van 6000 euro.

En ook onder de 25.000 euro zijn er genoeg leuke auto's te vinden, denk aan een Skoda Kamiq, Ford Puma, Mazda CX3, Seat Arona, Suzuki Vitara,... het is maar net wat je smaak is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 16:16
@D_Jeff Staat er bij dat hybride niet toegestaan is.
Alhoewel ik het ook afvraag - waarom heeft de werkgever zo bepaald....

@Tweakx Heb je gekeken naar Peugeot 2008?
In de kleine suv categorie vind ik het heel erg geslaagd. En in dikke uitvoering ziet ie er beter uit imho dan een kale Q2. Q2 heb echt dikke velgen nodig en die gaat vaak duur in de lease.

Q2 is trouwens klasse A3 en niet A1. Dus geen wonder dat ie duurder is dan Polo.
Polo is de B segment => samen met A1, T-Cross, Ibiza, Fiesta, Arona, Kamiq (kamiq twijfel ik - qua grote tegen C-segment aan), 208/2008, Corsa, Clio/ Captur, etc.
Golf is C segment => samen met A3 (en dus ook Q2), T-Roc, Leon, Focus, Ateca & Karoq (wat weer groter is dan concurrenten), 308/3008, Astra, Megane, etc.

Als je perse SUV wilt en dan nog wel betaalbaar, zou ik kijken naar 2008 of misschien de Captur.
Als je echt duits wilt kun je kijken naar T-cross. Of als je Seat en Skoda ook "Duits" willen noemen, dan de Kamiq of Arona.
Verder wat buitenbeentjes:
- Allerlei opties vanuit Korea gaat @renzo4000 je hierin verder adviseren
- Jeep Renegade: vind het een grappig optie, stiekem hou ik van iets anders dan dertien in dozijn auto
Je kan ze met je budget best vol laden met leer, panorama, etc etc.
- Honda Civic: is een kwestie van love it/ hate it. Maar de business edition automaat past in je budget (rij je toch C-segment), en dingen als adaptief cruise en lane assist (steering assist included) is standaard.
- Merc A klasse, de A180 bus solution past in je budget, moet je wel kijken naar de bijtelling.

Edit
Trouwens nog een opmerking over je leaseregeling.
Is eigenlijk best een rare regeling. Want lage uitstoot wordt beloond met hogere leasebudget.
Maar de grens van 128 is dus vrijwel alleen te krijgen in auto;s met kleine motoren.
En die is vaak dan weer niet te krijgen met allerlei opties waardoor de leasebudget eigenlijk veel te veel is.
Kan je dan de restbudget bruto laten uitkeren?
Want ander optie is om een auto te nemen die wel dik aangekleed kan worden met alsnog lage uitstoot.
Dan kom je op hybride. Maar dan zie ik dat hybride niet toegestaan is. Vind ik best wel vreemd.
(Ik zeik maar hoor, regeling bij mijn bedrijf is ook zo onlogisch als wat)

[ Voor 17% gewijzigd door SirLct op 26-04-2021 11:22 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@SirLct Dank, die had ik even gemist. Lexus en Toyota hebben allang bewezen dat een hybride techniek helpt om brandstofkosten te besparen (en daarmee ook een lagere CO2 uitstoot). Rare keuze.

@Tweakx Als ik naar een handgeschakelde Mazda3 Hatchback kijk, past elke vink binnen je budget (Mazda Soul Red, Schuifdak, 360 camerapakket, Rood leer als opties) -- daarmee heb je gewoon een prachtige 2.0 en voldoende vermogen om goed mee te komen op de Deutsche Autobahn.

Is aan jou de het volgende om te beantwoorden:
- Is 254 euro netto bijtelling (~640 bruto) voor jou te behappen?
- Spreekt een hatchback je wel aan? Of zit liever in een SUV met 1.0 / 1.3 turbo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
@Tweakx Wat wordt verstaan onder hybride? Doel je dan op een plug-in? Dan snap ik dat nog wel dat die buiten beschouwing gelaten kan worden. Maar een "niet-plugin" hybride zoals de Toyota Corolla is wel een serieuze optie natuurlijk. Dat is feitelijk gewoon een benzine auto met elektrische ondersteuning waardoor ie behoorlijk zuinig kan zijn. Volgens mij ligt de Corolla dan ook zeer gunstig in de lease (zeker als je brandstof component meeweegt hierin)..

En @SirLct ... ik was niet persé van plan om Kia te promoten ... maar nu ik er toch ben ;)

Je hebt best een aantal opties die interessant kunnen zijn, wellicht een CEED of een XCEED. Als je de Audi Q2 overweegt dan passen deze auto's ook makkelijk in het budget. Dan heb je iig een rijk aangeklede C-segmenter ipv een opgehoogde B segementer.(wat eigenlijk een polo op hoge poten is en wat meer premium aangekleed, de evenknie van de VW T-Cross).

Even een snelle vergelijk. Een Q2 benzine met automaat in de business edition uitvoering (zonder extra opties) komt bij directlease uit op €705 per maand vs een Xceed Excutive (full options) benzine met automaat a €670 per maand. Daarnaast ligt de fiscale waarde van de Kia ook nog een stuk lager. Je riijdt dan een auto met alle mogelijke opties en ook nog eens een stuk ruimer dan de Q2. Wil je bij Audi een paar opties erbij, trek dan maar vast een hele dikke portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Kecin 11.3k posts en een TS met de info van 2019.
Tijd voor een vers draadje? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-04 22:35
Heel veel dank voor jullie reacties! Erg nuttig! Ik ga alle auto's vanavond of morgen even rustig langs. Over de looptijd: helaas moeten wij verplicht 48 maanden afnemen. Belachelijk maar waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
D_Jeff schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:27:
@Kecin 11.3k posts en een TS met de info van 2019.
Tijd voor een vers draadje? O-)
Hey,
Zou jij die willen maken en mij mede-auteur? Ik heb net een kleintje gekregen en blijkbaar kost dat heel veel tijd. Ben helemaal in de wolken. Mijn volgende keer leasevragen zullen dan ook gaan over praktische auto’s ipv mn BMW Cabrio hahaha.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Tweakx schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:21:
Heel veel dank voor jullie reacties! Erg nuttig! Ik ga alle auto's vanavond of morgen even rustig langs. Over de looptijd: helaas moeten wij verplicht 48 maanden afnemen. Belachelijk maar waar.
Waarom is dat belachelijk? Ga maar eens rekenen op de lease portals wat je nog kunt leasen als je de termijn korter maakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Kecin

omdat je het zo lievv vraag: vooruit ;)

Edit:
*Intercom mededeling*

Ik wil vriendelijk iedereen vragen om de wagen in de achteruit te zetten en door te rijden naar het volgende topic.
Deze parkeergarage gaat sluiten.

*Einde Intercom mededeling*
:9

[ Voor 63% gewijzigd door D_Jeff op 26-04-2021 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Hier gaan we verder:
Keuze leaseauto - Deel 6

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Omdat er een nieuwe topic is (Keuze leaseauto - Deel 6) gaat deze op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.