Een Audi A4 zit in het vaarwater van een Passat, de golf, Octavia en Leon zitten in het hoekje van de A3. Dus daar zit wel een verschil.Squishie schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:37:
Ik mag een nieuwe lease auto uitzoeken.
Doestelling
Klanken t.av. mijn mogelijkheden en voorkomen van negatieve ervaringen, veroorzaakt door auto ongeluk in het verleden.
Afstand
Eindhoven - Amsterdam retour, dus lekker veel snelweg +- 300km per dag.
Eisenlijstje
- Comfortabel (zie het aantal kilometers)
- Geen herrie (windnoise o.i.d.)
- VW group (Audi/VW/Skoda/Seat)
- Station (i.v.m. kinderen en honden)
- Zeer veilig
- Automaat
- Android Auto etc.
- Liefst 150+ PK met turbo
- Sportief, maar toch comfortabel
Mogelijkheden
Dan kom ik op de volgende opties uit:
- Audi A4
Het is een Audi, dus dat zegt genoeg, veel comfort, maar daar betaal je dan ook voor in de bijtelling.
- VW Golf Variant/Passat
Duitse degelijkheid
- Seat Leon Sporttourer
Ik heb hier totaal geen beeld bij.... Veel reviews gezien en gelezen. Komt op mij over als de goedkopere, maar sportievere Golf Variant? Is dat verschil zo groot?
- Skoda Octavia Combi (SuperB valt af, te groot, te lomp niet mijn smaak).
Dit is voor mij de standaard gezinsbak. Niet erg speciaal, vooral praktisch. Dit komt in mijn ogen al meer richting 'koekblik' (zie hieronder voor meer uitleg)
Wat ik overal lees, is dat het allemaal zo dicht op elkaar zit dat het in de details zit. Dit maakt het meteen ook lastig om een keuze te maken.
Situatie
Ik heb in het verleden 2x een heftig auto geluk gehad, vette pech en durf sindsdien niet meer in 'koekblikken' te rijden. Mijn rug/nek en brein gaan dan op slot en veroorzaakt meteen pijn bij het remmen. Om die reden was ik destijds overgestapt van een 'koekblik' naar BMW en Audi.
Ik wil voorkomen dat dit gevoel terugkomt tijdens het rijden.... Dat kan mogelijk een terugval veroorzaken in mijn rug en nek, maar wil zeker open staan voor vernieuwing.
Ik hoor graag van jullie wat jullie denken dat het beste past en of jullie nog specifieke tips hebben qua opties die zouden kunnen bijdragen aan mijn wensen/eisen.
Daarbij heeft Audi de mooiste materialen, daarna de VW met vlak daar achter de Skoda en Seat.
Overigens zou ik je adviseren om eens (via de bedrijfsarts?) een gesprek met een psycholoog aan te vragen, de situatie die je beschrijft is volgens mij heel goed de behandelen met EMDR. Daarmee verminder je de spanning die je voelt als je denkt aan het ongeluk (of in vergelijkbare situaties komt) aanzienlijk.
Dat lijkt me een betere investering dan een A4 vs een golf zeg maar