Ik heb in de Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 Luxury gereden. En deze Mazda maakt het auto rijden wel echt een plezier. Alles voelt enorm degelijk aan en is qua kwaliteit gewoon dik in orde. De auto heeft geen tot nauwelijks last van banden geluid en je hoort de motor alleen als je echt even door wilt trekken maar dat klinkt dan ook gewoon lekker en niet als een 3-cilinder.
Verder kreeg ik opvallend veel bekijks Het was een zonnige dag en reed langs wat kids en dan hoorde je: "Zo dat is een stoere auto!". Dus de auto trekt ook wel veel bekijks moet ik zeggen.
Qua kofferbak ruimte vond ik de ruimte wat minder, ik heb hiervoor een Seat Leon uit 2015 gehad en met vier personen op vakantie zat de kofferbak vol. En ik vermoed dat je dit ook snel zult ervaren bij de Mazda 3. Na de Leon reed ik een short lease Ibiza Station en ben misschien wel verwend qua kofferbak ruimte. En met het oog op de toekomst (recent verloofd) vind ik ruimte erg belangrijk.
De vergrendelknop in de kofferbak is naar mijn mening echt een vreemde keuze. "Sleutel" dus niet in je auto laten liggen want je auto vergrendelt dus. Dat gaf de dealer ook aan. Mogelijk is dit in de tussentijd al aangepast, dat durf ik niet te zeggen.
In veel reviews komt de C-stijl naar voren al negatief punt, maar ik heb daar persoonlijk weinig last van ondervonden. Verder ben ik wel bang dat de 18" velgen een must zijn onder deze auto, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Nog even een foto:
De Kia waarin ik gereden heb was de Kia Proceed GT-Line 1.4 (MY2019). En ook deze auto is qua kwaliteit erg degelijk maar de Mazda steekt hier wel bovenuit. Je hoort het vaker Kia is niet meer de Kia van vroeger en dat klopt ook echt voor mijn gevoel
De Kia was volgens mijn vriendin wel erg donker van binnen. Maar als je het zonnescherm open deed was dit al gauw opgelost. Zicht naar achter was naar mijn gevoel wel wat beperkter dan bij de Mazda maar niet direct hinderlijk te noemen.
De motor was niet enorm aanwezig, echter stond de bandenspanning volgens mij wel wat aan de hoge kant want het banden geluid was op sommige momenten hoorbaar aanwezig.
Kofferbak ruimte is naar mijn gevoel in deze auto erg goed. Ook de losse vakken zijn erg handig voor het gereedschap wat ik soms mee moet nemen naar klanten toe.
Maar misschien zullen sommige zich afvragen waarom ga je dan niet voor de Kia Ceed SW? Goeie vraag, het design van de Proceed staat mij meer aan dan de SW. En je ziet de Proceed (nog) niet veel rijden.
Verder is deze auto ook al goed aangekleed 17" velgen, panorama dak, full led (achter en voor), 10" scherm (MY2020), stoelverwarming etc.
Nog even een foto (dit is de Infra Red)
De Mazda 3 oogt zoals ik eerder al schreef naar mijn mening mooier met de 18" velgen al schroeft dit de prijs in combinatie met mijn lease voorwaarden drastisch omhoog. Ook vond ik de leren stoelen erg lekker zitten en begreep ik in een review dat de stoelen van stof minder fijn zaten. Hadden deze kosten in de lease lager geweest had ik waarschijnlijk harder getwijfeld tussen deze twee wagens.
Al met al bied de Kia Proceed GT-line veel waarde voor zijn geld en ziet hij er naar mijn mening sportiever uit dan sommige andere stations (hopelijk beledig ik niemand

).
Mocht je vragen hebben of als ik iets vergeten ben, roep gerust!