Ik zit voor het eerst in de (luxe) situatie dat ik vanuit mijn werkgever een leaseauto mag bestellen, maar ik kom er eigenlijk totaal niet uit, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen de keuze te vergemakkelijken. Ik heb tot nu toe altijd tweede/derde/vierdehands gereden, in zeer uiteenlopende klassen/maten/modellen, waaronder peugeot 406 & 508 (beide station), maar ook fiesta en mazda 3.
Wensenlijstje is eigenlijk heel eenvoudig:
- Benzine (diesel en elektrisch mag van werkgever niet) & automaat (must)
- Geen SUV/MPV/oid, laag en lang is het motto (zit met name in de WAF)
- Rust & Comfort bij het rijden, hoeft niet snel te zijn
Leasebudget: 950,-
Kilometrage per jaar: 35K
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen
Na veel zoeken/kijken/proeven/ruiken/rijden/voelen tot de volgende shortlist gekomen:
- Mercedes CLA Shooting Brake (redelijk basisversie (business solution met opties schuifdak, widescreen cockpit, carplay en digital radio), budget komt in deze klasse niet heel ver)
- Mazda 3 Sedan (luxury 132kw model met alle opties aan)
- Peugeot 508 coupé (active model met wat opties)
Ik kan effectief niet kiezen tussen deze 3, allemaal hebben ze voor en nadelen.
- De mercedes twijfel ik over het zitcomfort van de basisversie. De dealer had deze versie niet in de showroom staan, en ik hou wel van een comfortabele 'zachte' zit. Ik kom obv reviews er ook niet lekker achter of het fijn is om 35-40k kilometers op jaarbasis te maken in deze auto. Heeft iemand ervaring met het comfort van dit model?
- De mazda 3 is leuk met alle opties aan, maar wordt nergens echt spannend. Hij is ook niet leverbaar met schuifdak (wat de WAF enorm vergroot)
- De peugeot 508 is bij de achterstoelen wel erg laag, waardoor ikzelf met mijn bescheiden lengte al vrijwel tegen het dak aan zat. Is er iemand die hier al mee in de knel is gekomen, of valt het in praktijk mee?
Alle ervaringen/hulp zijn welkom! Ook als ik modellen heb gemist die naar jullie mening echt op het lijstje zouden moeten staan