Mwa, verandert het plaatje heel erg als ik opeens wegenbelasting moet gaan betalen? Zelfs met 100 euro/maand komt er bij mij dan 3 cent/km bij. Dat is nog wel te overzien. Dat argument van zonnepanelen heb ik nooit begrepen, die zijn toch ook niet gratis? Of je zonnepanelen betalen voor zichzelf en je betaalt voor de elektriciteit die je in je auto stopt, of je rijdt "gratis" en je betaalt voor de zonnepanelen. Niet allebei...Pannencouque schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:47:
Je moet het bij elektrisch rijden inderdaad (nu nog) van andere voordelen hebben. Hopelijk worden elektrische auto's fors goedkoper en blijven de accu's lang goed, dan worden ze ook tweedehands interessant voor de particulier. En beste is nog met zonnepanelen erbij op je dak, dan kun je 'gratis' laden.
Als ik op spritmonitor kijk is het gemiddelde verbruik zo'n 14 kWh/100km inderdaad. Ik rijd veel 80km/h provinciale wegen en 100 km/h snelwegen en het is ook niet zo dat ik achter vrachtauto's ga hangen ofzo. Heb mijn verbruik gebaseerd op het aantal kilometers dat ik rijd en de kWh meter in de meterkast (aparte groep voor laadpunt), dus lijkt me redelijk realistisch...assje schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:57:
Voor dit verbruik moet je je rijgedrag al wel enigszins aanpassen. Daarnaast denk ik dat je nog even moet kijken naar je daadwerkelijk stroomverbruik van het laden, die ligt zo een 20% hoger dan het verbruik van de auto (waar je mee lijkt te rekenen).
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m