Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.170 views

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

Shapeshifter

Get it over with

Pannencouque schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:47:
Je moet het bij elektrisch rijden inderdaad (nu nog) van andere voordelen hebben. Hopelijk worden elektrische auto's fors goedkoper en blijven de accu's lang goed, dan worden ze ook tweedehands interessant voor de particulier. En beste is nog met zonnepanelen erbij op je dak, dan kun je 'gratis' laden.
Mwa, verandert het plaatje heel erg als ik opeens wegenbelasting moet gaan betalen? Zelfs met 100 euro/maand komt er bij mij dan 3 cent/km bij. Dat is nog wel te overzien. Dat argument van zonnepanelen heb ik nooit begrepen, die zijn toch ook niet gratis? Of je zonnepanelen betalen voor zichzelf en je betaalt voor de elektriciteit die je in je auto stopt, of je rijdt "gratis" en je betaalt voor de zonnepanelen. Niet allebei...
assje schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:57:
Voor dit verbruik moet je je rijgedrag al wel enigszins aanpassen. Daarnaast denk ik dat je nog even moet kijken naar je daadwerkelijk stroomverbruik van het laden, die ligt zo een 20% hoger dan het verbruik van de auto (waar je mee lijkt te rekenen).
Als ik op spritmonitor kijk is het gemiddelde verbruik zo'n 14 kWh/100km inderdaad. Ik rijd veel 80km/h provinciale wegen en 100 km/h snelwegen en het is ook niet zo dat ik achter vrachtauto's ga hangen ofzo. Heb mijn verbruik gebaseerd op het aantal kilometers dat ik rijd en de kWh meter in de meterkast (aparte groep voor laadpunt), dus lijkt me redelijk realistisch...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52
Johnny schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:10:
[...]

Ik vind dat er zeker wat de zeggen is voor de beredenering dat je niet zelf verantwoordelijk bent voor je pensioen. In NL krijgt iedereen AOW, daar kun je zelfs niets aan veranderen behalve emigreren. Als je in loondienst werkt heb je geen enkele invloed over je pensioenafdracht, de datum waarop je het mag laten uitkeren en hoe dat gebeurt.

Natuurlijk kun je er naast nog iets zelf regelen maar voor de overgrote meerderheid van de mensen zijn het anderen die voor het grootste deel bepalen hoe het pensioen wordt opgebouwd en uitgekeerd. Om dan te stellen dat de verantwoordelijkheid voor het grootste deel bij die andere partijen ligt vind ik niet heel ver gezocht.
Je hebt zeker wel invloed op de datum van uitkeren van je pensioen. Je mag dat namelijk gewoon eerder laten ingaan. Het bedrag wordt uiteraard wel lager , maar het kan gewoon.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:26
Shapeshifter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:09:

Mwa, verandert het plaatje heel erg als ik opeens wegenbelasting moet gaan betalen? Zelfs met 100 euro/maand komt er bij mij dan 3 cent/km bij. Dat is nog wel te overzien. Dat argument van zonnepanelen heb ik nooit begrepen, die zijn toch ook niet gratis? Of je zonnepanelen betalen voor zichzelf en je betaalt voor de elektriciteit die je in je auto stopt, of je rijdt "gratis" en je betaalt voor de zonnepanelen. Niet allebei...
Voor jou misschien niet..
Als ik met mijn auto 40k km/jaar ga rijden ipv van 7-15k
Dan kom ik op 13cent/km.
10 cent/km brandstof en 3 cent/km voor de rest
Die 3 cent/km wegenbelasting die jij niet hebt, dekt bij mijn auto mijn volledige vaste lasten dan..

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

Shapeshifter

Get it over with

bleufred1 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:24:
[...]

Voor jou misschien niet..
Als ik met mijn auto 40k km/jaar ga rijden ipv van 7-15k
Dan kom ik op 13cent/km.
10 cent/km brandstof en 3 cent/km voor de rest
Die 3 cent/km wegenbelasting die jij niet hebt, dekt bij mijn auto mijn volledige vaste lasten dan..
Als jij met jouw 15 jaar oude auto opeens drie tot zes keer zoveel kilometers gaat rijden ga je mij niet wijsmaken dat de onderhoudskosten hetzelfde blijven (zelfs niet per kilometer)...

En daar komt nog iets om de hoek kijken. Eigenlijk zeg je nu dat jouw auto onder de streep min of meer hetzelfde kost als mijn auto. Maar mijn auto heeft veel meer features (connectivity, adaptive cruise control, active lane assist, veiligheidsfuncties, etc.) dan jouw auto en deze "waarde" zit niet in de prijs/km verwerkt. Of je die luxe nodig hebt is natuurlijk een tweede, maar ik vind het onterecht om die dan maar even te vergeten ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:26
Shapeshifter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:17:
[...]

Als jij met jouw 15 jaar oude auto opeens drie tot zes keer zoveel kilometers gaat rijden ga je mij niet wijsmaken dat de onderhoudskosten hetzelfde blijven...

En daar komt nog iets om de hoek kijken. Eigenlijk zeg je nu dat jouw auto onder de streep min of meer hetzelfde kost als mijn auto. Maar mijn auto heeft veel meer features (connectivity, adaptive cruise control, active lane assist, veiligheidsfuncties, etc.) dan jouw auto en deze "waarde" zit niet in de prijs/km verwerkt. Of je die luxe nodig hebt is natuurlijk een tweede, maar ik vind het onterecht om die dan maar even te vergeten ;)
nee hoor, ik heb een tabelletje waar ik het in door reken. Onderhoud gaat ongeveer factor 2,5 omhoog. (niet dat ik ineens 3x per jaar apk ga doen, maar toch..)
Mijn auto heeft op navigatie na, al het luxe wat er in een auto uit 2003 ik kon zitten. (cruise control / climate control ) en ik heb een smartphone waar al de 'Connectivity' in zit die ik met auto rijden nodig zou moeten hebben.
Tuurlijk is hij niet zo luxe.. maar voor al die onzinnige extra's hoef ik dan ook niet te betalen. ;)

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:12
We dwalen wat ver af denk ik met deze discussie over auto's. Denk dat iedereen wel weet dat het grote kostenposten zijn welke in de weg kunnen staan van het FO worden/denken.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:49

Wuursj

want worst is al bezet

Zeker met oude auto's is het toch een beetje een gok. Je kunt jááren met apk en een onderhoudsbeurtje klaar zijn maar het kan net zo goed ineens uit de klauwen lopen. Mijn 13 jarige oude auto heeft het jaren prima gedaan en versloeg elke private lease qua kosten met twee vingers in zijn neus. Maar nu in één jaar een grote beurt, gebroken veer (=setje vervangen), schokbreker en tellerunit stuk. Allen geen hele gekke dingen maar kosten toch genoeg. Dan gaat je kilometerprijs wel omhoog en staat onderhoud alleen al op 9ct per kilometer dit jaar. En dan heb ik de lekkage in de airco nog niet verholpen.

Dan lonkt private lease ineens wel. Het is vooral erg voorspelbaar. En vind ik qua financiële planning etc. wel fijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wuursj schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:00:
Zeker met oude auto's is het toch een beetje een gok.
Dit. Altijd als ik een auto in privé bezit had, kreeg ik rekeningen van 1000 euro per jaar. Soms 700 of 800, en dan vond ik dat ik geluk had.

Misschien had ik pech, of het verkeerde garagebedrijf, of wellicht te goedgelovig. Maar ik heb het wel een beetje gehad met de autobranche, en zit niet meer te wachten op privé bezit.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:00:
Dan lonkt private lease ineens wel. Het is vooral erg voorspelbaar. En vind ik qua financiële planning etc. wel fijn.
Je moet ook naar de total cost of ownership kijken. En dan moet je wel veel pech hebben met een eigen auto, voordat hij duurder wordt. Zeker in het C segment en groter, waarbij een nieuwe auto (en dus ook lease) last hebben van een hoge afschrijving.

Het mooiste zou zijn als je een jonge occasion van 4 jaar oud ofzo, zou kunnen leasen voor 4 jaar :) Dan kan de maatschappij de rekensom maken en jou gewoon per maand (voorspelbaar) berekenen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
het voordeel is natuurlijk wel dat een lease-maatschappij (of de fabrikant zelf) een veel betere aanschafprijs voor de auto kan bedingen/aanhouden. Hierdoor zit hun winst voor een groot deel al in de prijs die je anders zelf zou betalen.
Hierdoor hoeft (private) lease niet eens zoveel duurder te zijn dan aanschaf.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Lethalis schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:48:
[...]

Je moet ook naar de total cost of ownership kijken. En dan moet je wel veel pech hebben met een eigen auto, voordat hij duurder wordt. Zeker in het C segment en groter, waarbij een nieuwe auto (en dus ook lease) last hebben van een hoge afschrijving.
Nou ik wil het dus het totale Cost of ownership omzeilen :) Het concept van X dienstverlening voor een Y bedrag zonder investering me wel aan. Zeker met de flexibele contracten uit het consumenten collectief die je na een jaar gewoon kon opzeggen. En je dus nergens aan vast zit.
Het principe heb ik jaren proberen op te vangen met OV, de fiets en een scala aan deelauto abbonementen en dat ging goed en goedkoop tot er kinderen kwamen. Per dag beslissen wat je doet en welke kosten je hebt ipv 'de auto staat er toch'. Je betaalt wat meer maar alleen op de momenten dat je hem nodig hebt. Private lease is wat minder flexibel maar het principe dat je weet wat je betaald voor een dienst ipv investeringen en onduidelijke terugkerende kosten, is nog wel aanwezig. Maar prijzig ja.

Qua totale kosten heb je absoluut gelijk en dat is ook de reden dat ik nu toch een auto heb. Uiteindelijk blijft het duurder. Zelfs in de 'magere' jaren met veel onderhoud, ben ik nog steeds wat goedkoper uit maar dan rij ik wel een (bewust) een redelijk oud brik ipv iets splinternieuws. Met een nieuwere auto en wat pech, zou private lease wel eens goedkoper kunnen zijn in sommige gevallen. Met meer kans bij A-segmenters.
Het mooiste zou zijn als je een jonge occasion van 4 jaar oud ofzo, zou kunnen leasen voor 4 jaar :) Dan kan de maatschappij de rekensom maken en jou gewoon per maand (voorspelbaar) berekenen.
ja heb ik naar gezocht voor ik een auto kocht. Maar wat je dan tegenkomt, zijn eigenlijk gewoon "kopen op afbetaling" constructies, "exclusief onderhoud, wegenbelasting, verzekering en afschrijving ". Dus de factor onberekenbaar is gewoon gelijk aan zelf iets tweedehands kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 20-02-2018 12:42 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-01 19:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik heb een vraag voor mensen met Nederlandse brokerage accounts. Wanneer je ETFs koopt in USD, laten we bijvoorbeeld als voorbeeld nemen QQQE. Hoeveel ben je dan kwijt aan conversie?

Volgens dit artikel ben je 0.1% kwijt aan transactiekosten. Maar daarbovenop kan je natuurlijk ook nog verliezen aan een slechte wisselkoers. Hoe wordt deze bepaald? Ik heb nu een account bij Schwab, als ik geld overmaak doe ik dat via TransferWise. Ik betaal dan 4.98 eur per 1000 eur, maar dan is de koers wel ideaal (de "echte" mid-market exchange rate). Ik ben benieuwd wat het verschil zou zijn met bijv. De Giro.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Shapeshifter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:17:
[...]

Als jij met jouw 15 jaar oude auto opeens drie tot zes keer zoveel kilometers gaat rijden ga je mij niet wijsmaken dat de onderhoudskosten hetzelfde blijven (zelfs niet per kilometer)...

Maar die leasewagens hebben meestal een motortje om te huilen met max. 110 pk, rijplezier -10, geen automaat en echt belangrijke opties zoals full-led/xenon of grootscherm navigatie zit er vaak niet op.

Daarbij moet je ook niet vergeten dat je voor elke kras/deuk diep in de buidel mag tasten. Als ik met mijn privé-auto een deukje ergens heb dan is het mijn keuze of en waar ik het laat repareren; bij een leasewagen moet het gerepareerd worden (dus eigen risico aftikken en premie gaat omhoog) of krijg je gewoon de rekening als je het niet meldt.

Verwijderd

BFmango schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Maar die leasewagens hebben meestal een motortje om te huilen met max. 110 pk, rijplezier -10, geen automaat en echt belangrijke opties zoals full-led/xenon of grootscherm navigatie zit er vaak niet op.
:Z Is dit het FO topic of het leasewagen pats topic?

• BFmango
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:05:
[...]

:Z Is dit het FO topic of het leasewagen pats topic?
Xenon/ledverlichting gaat alleen maar over de veiligheid, dus waarom zou dat belangrijk zijn als je met 130 km/h in een apparaat van 1500kg rijdt, toch.

Anyhoe, wat ik dus bedoel is dat Shapeshifter het over "features" heeft die nu in zijn verhaal even leuk uit de bocht komen. Maar andere mensen hechten mogelijk meer waarde aan andere features, hoe onnodig en hoe intens niet-FO die ook zijn.

Voor mij is bovenstaande, tesamen met het feit dat mijn spullen mijn eigendom moeten zijn en hetgeen ik noem over schades, genoeg reden om niet te (privé)leasen. Dan is autorijden maar mijn zonde. Immers, als ik er toch geld aan "moet" uitgeven, dan geef ik liever iets meer geld uit maar stap ik wel enigzins met plezier in mijn auto. Maar dat is mijn eigen mening en die strookt wellicht niet met het gemiddelde hier in dit topic.

[ Voor 13% gewijzigd door BFmango op 20-02-2018 16:05 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:59
Het is meer dat je met 110pk ook wel overal komt, en dat alles wat je meer wil, kosten verhogend is en dus niet echt relevant voor FO. Iedereen geeft geld uit aan wat hij of zij leuk vindt, dat is prima, maar niet meer on topic.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:05

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:En vanaf hier kunnen we weer verder over het onderwerp waar dit topic voor bedoelt is 'FO'. Voor discussies over leaseauto's en dergelijke hebben we andere plekken op GoT.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hoe kijken jullie aan tegen alle 'moderne' platformen? Zelf ben ik nog onder de 30 en heb ik niet echt een complete ineenstorting van iets meegemaakt oid. Wel allerlei woekerpolissen, Icesave en shady investeringsmogelijkheden, waar de generatie voor mij soms ten prooi aan gevallen is. Hierdoor proef ik bij mezelf een breed wantrouwen....

Met platformen bedoel ik zaken als eeb broker, een Mintos, Geldvoorelkaar, etc. Ik vraag me af wat er realistisch gezien kan gebeuren met je geld, nog los van het onderliggende risico van de investering.

Ik vraag mij echt af of je je geld daar een langere tijd kan parkeren. Misschien ben ik wel biased omdat ze nog geen enorme track record hebben.

Heb nu een brede verdeling van met vooral de nadruk op etfs voor de lange termijn, maar ik bespeur bij mij toch een onderbuikgevoel om platformen met 'grote' namen als Binck meer te vertrouwen dan een deGiro.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 20-02-2018 17:17 ]

Verwijderd

finsdefis schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:16:
Hoe kijken jullie aan tegen alle 'moderne' platformen? Zelf ben ik nog onder de 30 en heb ik niet echt een complete ineenstorting van iets meegemaakt oid. Wel allerlei woekerpolissen, Icesave en shady investeringsmogelijkheden, waar de generatie voor mij soms ten prooi aan gevallen is. Hierdoor proef ik bij mezelf een breed wantrouwen....

Met platformen bedoel ik zaken als eeb broker, een Mintos, Geldvoorelkaar, etc. Ik vraag me af wat er realistisch gezien kan gebeuren met je geld, nog los van het onderliggende risico van de investering.

Ik vraag mij echt af of je je geld daar een langere tijd kan parkeren. Misschien ben ik wel biased omdat ze nog geen enorme track record hebben.

Heb nu een brede verdeling van met vooral de nadruk op etfs voor de lange termijn, maar ik bespeur bij mij toch een onderbuikgevoel om platformen met 'grote' namen als Binck meer te vertrouwen dan een deGiro.
Een club zoals deGiro die onder AFM-toezicht handelt, heeft jouw geld in beheer via een bewaarbedrijf. Daar zou ik me niet zo snel druk om maken. Daarnaast wordt je saldo deels gedekt door de beleggerscompensatieregeling.
Hoe dat toezicht bij p2p-platformen zit weet ik niet, maar daar ben je wel afhankelijker van het beleid en bestuur voor het selecteren van leners en incasseren van terugbetalingen. Dat aspect heb je niet als je een bepaalde ETF via broker X of Y koopt.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17
!null schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:15:
Het is meer dat je met 110pk ook wel overal komt, en dat alles wat je meer wil, kosten verhogend is en dus niet echt relevant voor FO. Iedereen geeft geld uit aan wat hij of zij leuk vindt, dat is prima, maar niet meer on topic.
Ik heb even wat dik gemaakt en misschien haal ik hier wat uit context. FO gaat over Financieel Onafhankelijk zijn in mijn ogen. Niet over zo min mogelijk uitgeven en alles wat 'extra/meer/leuk" is weg te bezuinigen. Het gaat er meer om dat je bewuste keuzes maakt en een long term financieel beleid hebt. Voor de een is dat je in de toekomst jaarlijks 12k aan inkomsten genereert en daar dan van leeft, voor een ander is het doel bv 36k, maar de laatste zal dus nu ook meer uitgeven aan zaken die de 12k-persoon onzinnig vindt.
Nu is 1 en ander natuurlijk wel gestuurd door inkomen: hoe lager inkomen hoe lastiger het is om een flink spaar quota te halen. Dan verschuift de focus vanzelf meer naar de kosten kant. Dus dat is voor iedereen weer anders.

• Slimme amateur
  • Laatst online: 04-04-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:27:
[...]

Een club zoals deGiro die onder AFM-toezicht handelt, heeft jouw geld in beheer via een bewaarbedrijf. Daar zou ik me niet zo snel druk om maken. Daarnaast wordt je saldo deels gedekt door de beleggerscompensatieregeling.
Hoe dat toezicht bij p2p-platformen zit weet ik niet, maar daar ben je wel afhankelijker van het beleid en bestuur voor het selecteren van leners en incasseren van terugbetalingen. Dat aspect heb je niet als je een bepaalde ETF via broker X of Y koopt.
Waarvoor dient de beleggerscompensatieregeling als je aandelen toch in een bewaarbedrijf zitten? Voor als het bewaarbedrijf failliet gaat? En als dat zo is, hoe kan een bewaarbedrijf failliet gaan? En (hoe) verdient een bewaarbedrijf uberhaupt geld?

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:41
BFmango schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Daarbij moet je ook niet vergeten dat je voor elke kras/deuk diep in de buidel mag tasten. Als ik met mijn privé-auto een deukje ergens heb dan is het mijn keuze of en waar ik het laat repareren; bij een leasewagen moet het gerepareerd worden (dus eigen risico aftikken en premie gaat omhoog) of krijg je gewoon de rekening als je het niet meldt.
Onder werktijd gereden schade mag de werkgever niet doorbelasten naar de werknemer

Ik volg dit topic al enige tijd, maar tot reageren is het nooit gekomen. Het streven van FO of FMA spreekt mij enorm aan. Tot op heden ben ik echter veel te makkelijk in mijn uitgavenpatroon. Dit is wel iets waar ik de komende tijd aan wil gaan werken. Eerst maar eens de inkomsten en uitgaven in kaart brengen.

Stack Sats

• Pannencouque
  • Laatst online: 04-01 11:06
Shapeshifter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:09:
[...]

De pijn van 100 euro per maand, is toch 1.200 euro per jaar. Dat gaat er op de lange termijn wel in hakken. Ja, het is te overzien, maar het verandert de vergelijking wel.

Zonnepanelen zijn vooral interessant als je zoveel kan leggen dat je auto ervan kan rijden, maar ook je huis voorzien wordt. Het kost je dan eenmalig je investering, maar daarna heb je er altijd rendement van. Na je break-even point heb je dus gratis brandstof. Dat zal je met een auto op fossiele brandstof nooit lukken. Daarom zijn zonnepanelen aantrekkelijk. Niet om of/of te doen, maar en/en. Daar moet je de ruimte voor hebben, maar dan kun je profiteren. In het kader van FO en het verlagen van terugkerende kosten, doe je dan een slimme investering voor de lange termijn.
Luuksche schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:30:
[...]

Onder werktijd gereden schade mag de werkgever niet doorbelasten naar de werknemer
Punt is dat de werkgever dit niet doorbelast, maar de leasemij. Officieel mag de werkgever geen eigen risico rekenen voor schades onder werktijd. Maar als je niet precies weet wanneer een schade is ontstaan, factureert de leasemij gewoon achteraf en zal de werkgever dat net zo goed doen. Plus, je krijgt aftrek van schadevrije jaren, waardoor later op eigen naam verzekeren alleen maar lastiger wordt. Oftewel: duurder, want daling in schadevrije jaren dus hogere premie. Voor private lease, waar het hier over gaat, is er niet eens sprake van een werkgever, maar gewoon van een directe link tussen leasemij en berijder.

Maar goed, dit is meer een juridisch verhaal en niet zozeer over autokosten en FO, sorry als het wat offtopic is. Ik wilde vooral reageren op Shapeshifter en de zonnepanelen + FO.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Er wordt masaal veel kledong weggegooid. Ik heb gehoort dat dar zelfs grof geld mee te verdienen valt. Maar het overgrote deel van wat opgehaald wordt krijgt niet eens een 2de leven maar wordt direct gerecycleerd. Dit omdat er meer aanbod is dan vraag. Al doe ik het niet zelf. Niks mis mee om 2de hands kleding te kopen denk ik.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:09
Johnny schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:10:
[...]

Ik vind dat er zeker wat de zeggen is voor de beredenering dat je niet zelf verantwoordelijk bent voor je pensioen. In NL krijgt iedereen AOW, daar kun je zelfs niets aan veranderen behalve emigreren. Als je in loondienst werkt heb je geen enkele invloed over je pensioenafdracht, de datum waarop je het mag laten uitkeren en hoe dat gebeurt.

Natuurlijk kun je er naast nog iets zelf regelen maar voor de overgrote meerderheid van de mensen zijn het anderen die voor het grootste deel bepalen hoe het pensioen wordt opgebouwd en uitgekeerd. Om dan te stellen dat de verantwoordelijkheid voor het grootste deel bij die andere partijen ligt vind ik niet heel ver gezocht.
Ik ben in loondienst en heb relatief veel invloed op mijn pensioen, wij bij een pensioenverzekeraar zitten:
  • Mogelijkheid om extra in te leggen
  • Mogelijkheid om te kiezen voor verschillende beleggingsstrategieën
  • Mogelijkheid om voortijdig pensioen af te kopen
Op het moment dat mijn pensioenkapitaal beschikbaar komt, ben ik vrij te kiezen waar ik mijn pensioen inkoop. Waar ik geen invloed op heb is de rente op dat moment, want dat bepaalt mede de hoogte van mijn pensioen.

Nu kies ik er in basis voor om geen extra geld in mijn pensioen te steken, maar in extra aflossing op het huis.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Joris748 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:42:
[...]

Ik ben in loondienst en heb relatief veel invloed op mijn pensioen, wij bij een pensioenverzekeraar zitten:
  • Mogelijkheid om extra in te leggen
  • Mogelijkheid om te kiezen voor verschillende beleggingsstrategieën
  • Mogelijkheid om voortijdig pensioen af te kopen
Op het moment dat mijn pensioenkapitaal beschikbaar komt, ben ik vrij te kiezen waar ik mijn pensioen inkoop. Waar ik geen invloed op heb is de rente op dat moment, want dat bepaalt mede de hoogte van mijn pensioen.

Nu kies ik er in basis voor om geen extra geld in mijn pensioen te steken, maar in extra aflossing op het huis.
Je hebt iets meer keuzevrijheid dan bij een pensioenfonds, maar de keuzes die je kan maken zijn al wel behoorlijk ingekaderd door anderen.

Als je in een enquête moet kiezen wie er verantwoordelijk is voor je financiële situatie dan kun je voor verschillende antwoorden een rationele onderbouwing te geven. Iemand die antwoord dat anderen verantwoordelijk zijn hoeft niet persé "onvoldoende bewustheid eigen financiële toekomst" te hebben zoals de titel van het artikel en sommige reacties daarop suggereren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• BFmango
Galactic schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:11:
Er wordt masaal veel kledong weggegooid. Ik heb gehoort dat dar zelfs grof geld mee te verdienen valt. Maar het overgrote deel van wat opgehaald wordt krijgt niet eens een 2de leven maar wordt direct gerecycleerd. Dit omdat er meer aanbod is dan vraag. Al doe ik het niet zelf. Niks mis mee om 2de hands kleding te kopen denk ik.
Niks mis mee als je niet tegen verspilling kan, maar ik vind gebruikte kleding dragen nogal ver gaan als je zo FO wil worden in de huidige maatschappij. Da's in ieder geval voor mij wel meer dan één stap te ver. Ik ga echt geen ondergezweette kleding van anderen aan trekken.

• !null
@BFmango Ja daar hebben ze dus wasmachines voor uitgevonden.

Maar goed, we komen iedere keer weer terug bij een discussie waarin mensen andere levensstandaarden hanteren. De een is fan van de flessentrekker, de ander gaat graag uit eten. Waar het op neer komt is dat iedere levensstijl natuurlijk mag, en dat bij iedere levensstijl een bepaalde effort nodig is om FO te worden.

Aan de ene kant dus niet echt nuttig voor de discussie, aan de andere kant is het vaak de levensstandaard die jezelf nog aan het werk houdt.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BFmango schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:43:
Ik ga echt geen ondergezweette kleding van anderen aan trekken.
Ik ook niet. Dus wat doe ik altijd: even kijken of er nieuwe kleding hangt. Er zijn gewoon heel veel mensen die een paar overhemden kopen voor hun partner, en partner zegt dan: deze is goed, maar deze andere is te klein. Bonnetje kwijt dus hup naar de Kringloop.

Verwijderd

BFmango schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:43:
[...]

Niks mis mee als je niet tegen verspilling kan, maar ik vind gebruikte kleding dragen nogal ver gaan als je zo FO wil worden in de huidige maatschappij. Da's in ieder geval voor mij wel meer dan één stap te ver. Ik ga echt geen ondergezweette kleding van anderen aan trekken.
Wellicht dat voor herenkleding iets anders geldt, maar bij dameskleding kun je 2e hands bijzonder goed scoren. Lees: veel dames kopen kleding die net te krap is met het idee dat ze wel afslanken. Dat gebeurt bijna nooit. Dus als je een kleinere maat hebt: 36 of 38, dan koop je praktisch nieuwe kleding.

Vrijwel 90% van mijn (sport/zaken/prive)kleding is 2e hands. Sterker nog, ik handel er zelfs in. Dus ipv dat kleding me geld kost, levert het geld op :-)

• Ko.Kane
  • Laatst online: 17:17
Sowieso is het interessant bij elke soort aankoop even online te kijken voor aanbiedingen of tweedehands op MP of ebay.

• Joris748
Ko.Kane schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:48:
Sowieso is het interessant bij elke soort aankoop even online te kijken voor aanbiedingen of tweedehands op MP of ebay.
Ik gun me sowieso altijd een afkoelingsperiode als ik iets wil kopen. Dat voorkomt veel impulsaankopen.
En als ik dan uiteindelijk iets koop, kies ik voor kwaliteit. Wel iets duurder, maar je hebt er veel langer plezier van. Koop inderdaad ook regelmatig tweedehands.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:23
We hadden het hier recent over de zin van extra aflossen op je hypotheek. In mijn ogen is dat niet altijd de meest optimale oplossing om liquide vermogen weg te zetten. Toch los ik af en toe wel wat af met als argument dat andere interessante investeringsopties ook beperkt zijn. De afgelopen week kreeg ik bijvoorbeeld wat extra geld binnen, maar ik ben niet geneigd om in de huidige markt af te wijken van de maandelijkse inleg in ETF's e.a. die ik in de vorm van DCA doe. Ik vind het ook zonde om te veel op een spaarrekening te parkeren en dan is aflossing een redelijk alternatief.

Omdat ik ook in de vorm van cashflow vooruit wil, blijft het wel zoeken naar investeringsopties, het ziet er ondanks de licht stijgende rente niet naaruit dat extra sparen snel weer interessant gaat worden. Er zijn steeds meer initiatieven gericht op nieuwe energie, zoals (collectief) investeren in zonnepanelen en wind. Op het moment dat er zelfs op tv reclame voor wordt gemaakt moet je gezond kritisch ergens naar kijken :), maar toch als voorbeeld: Heeft iemand hier een mening over: https://www.windsharefund.com/

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:43
Dit weekend een interessant boekje gelezen uit de bib: 'De schitterende eenvoud van indexbeleggen' (Jaques Wintermans, partner bij Meesman)

Geen dik boek maar het gaat best wel breed over beleggen. Ook een stukje over emoties bij beleggen.

Deze week ga ik een deel 'klassieke' fondsen verkopen die goed op winst staan en na 5 maart in de plaats daar van instappen in een wereldindex (IWDA ishares).

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
Vind ik op dit moment geen schitterend idee.

Er zijn markten die behoorlijk overgewaardeerd zijn, en met zo'n wereldindex stap je daar blind in mee.

Op dit moment ben ik emerging markets, APAC en Japan aan het bijkopen.
De VS moet er zo veel mogelijk uit, daar zit de grootste overwaardering.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-12-2025
JURIST schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:38:
We hadden het hier recent over de zin van extra aflossen op je hypotheek. In mijn ogen is dat niet altijd de meest optimale oplossing om liquide vermogen weg te zetten. Toch los ik af en toe wel wat af met als argument dat andere interessante investeringsopties ook beperkt zijn. De afgelopen week kreeg ik bijvoorbeeld wat extra geld binnen, maar ik ben niet geneigd om in de huidige markt af te wijken van de maandelijkse inleg in ETF's e.a. die ik in de vorm van DCA doe. Ik vind het ook zonde om te veel op een spaarrekening te parkeren en dan is aflossing een redelijk alternatief.

Omdat ik ook in de vorm van cashflow vooruit wil, blijft het wel zoeken naar investeringsopties, het ziet er ondanks de licht stijgende rente niet naaruit dat extra sparen snel weer interessant gaat worden. Er zijn steeds meer initiatieven gericht op nieuwe energie, zoals (collectief) investeren in zonnepanelen en wind. Op het moment dat er zelfs op tv reclame voor wordt gemaakt moet je gezond kritisch ergens naar kijken :), maar toch als voorbeeld: Heeft iemand hier een mening over: https://www.windsharefund.com/
Vandaag zag ik ook al een reclame van hen in een abri. De website heb ik zojuist even doorgenomen en dit viel mij op.

Een volledig overzicht van alle risico’s is beschreven in het Wettelijke Informatie Memorandum dat u geheel vrijblijvend kunt aanvragen. https://www.windsharefund...90hoge%E2%80%90spaarrente

Daarvan denk ik bij mezelf wel: "Waarom staat dit niet gewoon op de site".
Tevens vraag ik mezelf af of ze aan compounding interest doen. Dat kan ik nergens terugvinden.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:52
Ik denk dat deze partij over niet al te lange tijd op een andere manier in het nieuws gaat komen... Geen onderbouwing anders dan soortgelijke projecten in het verleden

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:54:
Dit weekend een interessant boekje gelezen uit de bib: 'De schitterende eenvoud van indexbeleggen' (Jaques Wintermans, partner bij Meesman)

Geen dik boek maar het gaat best wel breed over beleggen. Ook een stukje over emoties bij beleggen.

Deze week ga ik een deel 'klassieke' fondsen verkopen die goed op winst staan en na 5 maart in de plaats daar van instappen in een wereldindex (IWDA ishares).
Goh, waarom zou een partner bij Meesman nou enthousiast zijn over indexbeleggen... :+

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:38
wimjongil schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:02:
[...]

Goh, waarom zou een partner bij Meesman nou enthousiast zijn over indexbeleggen... :+
Hiervoor werkte hij bij WC-eend ;)

• Wozmro
Weet ik :), daarom dat ik het er bij schrijf.

Ben nu ook niet van plan om halsoverkop alles in etf's te storten.

Momenteel heb ik een eigen selectie van 8 Belgisch/Europese aandelen/holdings en een deel fondsen.
Als aanvulling beleggen in een wereldwijde index lijkt mij geen slecht idee.

Zal niet via Meesman zijn want ik woon niet in NL.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Interessant! Maar wel krankzinnig oncourant, staat tien jaar vast.

Ik kan me ook wel vinden in je denkwijze wat betreft hypotheek. Ik los nog steeds elke maand af. Nu minder dan dat ik elke maand toevoeg aan m'n beleggingen, maar toch. Ik heb een vrij hoge rente (netto meer dan 3,5%) dus dat loont toch best wel.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-01 13:32
JURIST schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:38:

Ik heb helaas geen tips, lees alleen wel het identieke verhaal als waar ik zelf mee zit. Laatst iets soortgelijks hier neer gezet met zonne-energie, ik vind dit echt een lastige situatie. Ik weet dat het een luxepositie is, maar ik zou ook graag zelf beter willen weten en meer zekerheid hebben over deze mooie potentiële rendementen. Hier ook zo'n voorbeeld https://meewind.nl/

• Pannencouque
jaapbrandhof schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:23:
Een volledig overzicht van alle risico’s is beschreven in het Wettelijke Informatie Memorandum dat u geheel vrijblijvend kunt aanvragen. https://www.windsharefund...90hoge%E2%80%90spaarrente

Daarvan denk ik bij mezelf wel: "Waarom staat dit niet gewoon op de site".
Tevens vraag ik mezelf af of ze aan compounding interest doen. Dat kan ik nergens terugvinden.
Daar krijg ik ook jeuk van. Als je het los moet aanvragen heeft het mijns inziens twee mogelijke redenen:
1. Je moet allerlei gegevens achterlaten zodat ze je later kunnen benaderen (spammen). En eventueel gegevens doorverkopen.
2. De risico's zijn zo kut en schimmig dat ze proberen zoveel mogelijk drempels op te werpen, zodat zo min mogelijk mensen zich er daadwerkelijk van vergewissen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Klinkt te goed om waar te zijn, en is het dus waarschijnlijk ook. Waarom zouden ze hier geld voor bij particuliere investeerders willen halen als institutionele staan te springen om rendement?

• Pannencouque
Dat ook. Maar volgens mij is het hier ook al eerder besproken en vrij snel afgeschoten.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:23
Bonsaiboom schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:14:
Klinkt te goed om waar te zijn, en is het dus waarschijnlijk ook. Waarom zouden ze hier geld voor bij particuliere investeerders willen halen als institutionele staan te springen om rendement?
Terecht punt. Bredere participatie kan hier ivm de energietransitie in de doelstellingen ook meespelen.
Interessant aan dit soort bonds (en dat geldt ook voor participaties woninginvesteringsfondsen) kan m.i. zijn dat koersontwikkeling in principe geen rol speelt. Bij beursgenoteerde vastgoedfondsen speelt de rente een grote rol en juist die is laag en zal een stijgende lijn laten zien. Keerzijde is natuurlijk vaak dat er geen verhandelbaarheid is

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:11

TmZ

JURIST schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:31:
[...]

Terecht punt. Bredere participatie kan hier ivm de energietransitie in de doelstellingen ook meespelen.
Interessant aan dit soort bonds (en dat geldt ook voor participaties woninginvesteringsfondsen) kan m.i. zijn dat koersontwikkeling in principe geen rol speelt. Bij beursgenoteerde vastgoedfondsen speelt de rente een grote rol en juist die is laag en zal een stijgende lijn laten zien. Keerzijde is natuurlijk vaak dat er geen verhandelbaarheid is
Je hebt tegenwoordig ook veel lokale initiatieven met name rondom de postcoderoosregeling. Hiermee kan je energiebelasting verrekenen, ook als de stroom niet op je eigen adres wordt opgewekt.

Wij doen mee in onze gemeente, waarbij bijdragen aan de energietransitie ook zeker een factor is. Het rendement is namelijk naar verwachting rond de 3% per jaar. Hierbij denk ik overigens dat ze wel voorzichtig zijn qua aannames. Maar een vetpot zal het in ieder geval nooit worden.

• pineapple
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:04
Hoi allemaal,

Ik ben deze thread een aantal dagen geleden gaan volgen en ik vind het erg interessant.
Ik zou jullie hier eigenlijk om een beetje advies willen vragen.

Momenteel woon ik (man, 28, single) nog in een studentenhuis.
Recentelijk heb ik door het slim cashen van mijn crypto beleggingen €275000 aan spaargeld vergaard.

Nu wil ik hiervan dit jaar een huis/appartement gaan kopen.
Ik zit alleen met het volgende:

Er gemakshalve van uitgaande dat ik iets koop tussen de €250K en €300K,
hoeveel geld is dan handig om zelf in te leggen bij het kopen van een huis?

• Tommie12
pineapple schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:27:
Hoi allemaal,

Ik ben deze thread een aantal dagen geleden gaan volgen en ik vind het erg interessant.

Recentelijk heb ik door het slim cashen van mijn crypto beleggingen €275000 aan spaargeld vergaard.

Proficiat!

Ik zou maximum 75-80% van de koopsom lenen, gesteld dat je de maandelijkse aflossing kan opbrengen. (Max 1/3 van je netto inkomen)

De rest gewoon goed en vrij veilig beleggen.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:35
Dat is natuurlijk heel erg persoonlijk, ik zou verschillende scenario's maken in en excel als ik jou was en dan kijken waar je je prettig bij voelt, flexibel is, wat "veilig" is bij verschillende scenarios (aandelen zakken 50%, huizenprijzen zaken 30%, je raakt werkloos, je wilt een sabbatical etc.).

Als je ervoor zorgt dat je boetevrij in ieder geval 20% kunt aflossen of een variabele rente hebt, kun je altijd (redelijk) snel aflossen mocht je dat willen.

• !null
Wij hebben heel veel in de woning zitten aan waarde (vergelijkbaar bedrag) en daar kunnen we dus echt helemaal niks mee. Ik zou dan ook niet alles erin stoppen, en flexibiliteit behouden zoals rube zegt. Ook weer niet alles in aandelen stoppen o.i.d.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
50% hypotheek, zodat je het laagste rentepercentage hebt. Daarna in de loop der jaren langzaam afbouwen naar 0%.

• pineapple
Bedankt voor de adviezen allemaal.

Ik zat er zelf meer mee in m'n achterhoofd, waar haal je meer rendement uit, zeg €100.000 in een woning stoppen, of €100.000 defensief beleggen in ETF's/obligaties, etc.

Het argument dat het geld vast zit in je woning is wel goed om mee te nemen.
Een aandelen/obligatie portefeuille kan je vrij makkelijk verkopen, mocht je het geld nodig hebben,
met je huis is dat toch een andere zaak.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als we dat eens wisten. Waarschijnlijk op redelijke termijn haal je meer rendement uit die ETF. Historisch gezien is dat voor de meeste periodes (afhankelijk hoe lang een periode is) waar geweest. Maar we kunnen geen zekerheid geven.

Gezien je crypto hebt gedaan zal het vast meevallen, maar normaal is ook de vraag hoe je slaapt als er even €25k verdampt in een dag.

Ik zelf los meer af op hypotheek dan verstandig is puur financieel gezien, dan zou ik meer in ETF moeten inleggen. Tegelijk vind ik die lage maandlasten wel wat, en aflossen is 100% gegarandeerd.

• pineapple
Sissors schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:04:
Als we dat eens wisten. Waarschijnlijk op redelijke termijn haal je meer rendement uit die ETF. Historisch gezien is dat voor de meeste periodes (afhankelijk hoe lang een periode is) waar geweest. Maar we kunnen geen zekerheid geven.

Gezien je crypto hebt gedaan zal het vast meevallen, maar normaal is ook de vraag hoe je slaapt als er even €25k verdampt in een dag.

Ik zelf los meer af op hypotheek dan verstandig is puur financieel gezien, dan zou ik meer in ETF moeten inleggen. Tegelijk vind ik die lage maandlasten wel wat, en aflossen is 100% gegarandeerd.
Ik heb met het beleggen in altcoins wel dagen meegemaakt afgelopen zomer ja, dat m'n portfolio met 40 à 50% fluctueerde.

En ja, aflossen geeft ook zekerheid.

Daarover gesproken, is het nog verstandig een hypotheek te nemen met een kortere looptijd?
Aan de ene kant ben je dan eerder klaar met aflossen, maar aan de andere kant heb je maandelijks minder geld om te beleggen in andere zaken.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31

orf

pineapple schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:16:
[...]

Ik heb met het beleggen in altcoins wel dagen meegemaakt afgelopen zomer ja, dat m'n portfolio met 40 à 50% fluctueerde.

Daarover gesproken, is het nog verstandig een hypotheek te nemen met een kortere looptijd?
Aan de ene kant ben je dan eerder klaar met aflossen, maar aan de andere kant heb je maandelijks minder geld om te beleggen in andere zaken.
Ik vind flexibiliteit veel belangrijker. Ik ben heel blij dat ik 20% per jaar af mag (mocht) lossen. Je hebt dan zelf de volledige vrijheid om je hypotheek in 5 of 30 jaar af te lossen, zonder de verplichting als iets niet meezit.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
pineapple schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:36:
defensief beleggen in ETF's/obligaties, etc.
Pas op dat je je mazzel met crypto niet als norm gaat zien... Aandelen (al dan niet in ETF-vorm) zijn zeer zeker geen defensieve belegging.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• pineapple
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:30:
[...]

Pas op dat je je mazzel met crypto niet als norm gaat zien... Aandelen (al dan niet in ETF-vorm) zijn zeer zeker geen defensieve belegging.
Nee, dit doe ik ook niet. Ik realiseer me ook goed, dat de rendementen die ik behaald heb met crypto onmogelijk zijn om te behalen op de gewone beurs en dat je op de gewone beurs meer geduld moet hebben.

Echter denk ik ook dat als je een goed gespreid portfolio hebt met een zeg verhouding 50/50 of 60/40 tussen aandelen en obligaties je het risico behapbaar kan houden.

• kabuer3
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07-2023
Ik zou dit 275k heftbomen naar 1m, met dit 1m koopt je dan 5 appartementen voor het verhuren. Per appartement haalt je 1k er uit na kosten en hypotheek. Met 5k per maand ben je dan eigenlijk al FO. Je moet wel in de juiste segment, de juiste stad en de juiste doelgroepen zitten om die 1k per maand eruit te halen.

[ Voor 28% gewijzigd door kabuer3 op 03-03-2018 16:01 ]

• Sissors
  • Niet online
Waarom zou je dan niet die miljoen in een ETF stoppen? Of nog makkelijker, hefboom nog een keer een factor 4 erbij, en zet het gewoon op je spaarrekening. Heb je iig geen gedoe met die huurpanden.
Klein detail natuurlijk, kan je misschien uitleggen hoe je even je geld verviervoudigd? Want dat willen er hier wel meer.
pineapple schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:16:
[...]

Heeft imo geen zin. Ik mag 20% per jaar aflossen boetevrij op mijn hypotheek. Is dat niet voldoende? Zorg dan dat je rentevaste periode niet al te lang, is aan het eind daarvan mag je altijd alles aflossen. Kortere looptijd geeft je alleen meer verplichtingen, het levert eigenlijk niks op. Het dwingt je meer af te lossen, terwijl je dat normaal vrijwillig mag doen.

• Pannencouque
Want van 275k maak je binnen no-time, ease peasy, 1 miljoen? Vertel me even hoe.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:09
Sissors schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:58:
Waarom zou je dan niet die miljoen in een ETF stoppen? Of nog makkelijker, hefboom nog een keer een factor 4 erbij, en zet het gewoon op je spaarrekening. Heb je iig geen gedoe met die huurpanden.
Klein detail natuurlijk, kan je misschien uitleggen hoe je even je geld verviervoudigd? Want dat willen er hier wel meer.

[...]

Heeft imo geen zin. Ik mag 20% per jaar aflossen boetevrij op mijn hypotheek. Is dat niet voldoende? Zorg dan dat je rentevaste periode niet al te lang, is aan het eind daarvan mag je altijd alles aflossen. Kortere looptijd geeft je alleen meer verplichtingen, het levert eigenlijk niks op. Het dwingt je meer af te lossen, terwijl je dat normaal vrijwillig mag doen.
Ik denk dat hij met hefbomen gewoon bedoeld, 750k lenen bij de bank. 25% cash de appartementen aanbetalen dan wil de bank wel mee. 750k weet ik niet maar je zal een eind komen. Op die manier kan je direct maandelijks flink huur cashen. Zeker als je nieuwbouw koopt zal je de eerstkomende jaren weinig tot geen onderhoudskosten hebben (los van een eventuele VVE, dan kan je helemaal goed financieel plannen).

• ybos
kabuer3 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:58:
Ik zou dit 275k heftbomen naar 1m, met dit 1m koopt je dan 5 appartementen voor het verhuren. Per appartement haalt je 1k er uit na kosten en hypotheek. Met 5k per maand ben je dan eigenlijk al FO. Je moet wel in de juiste segment, de juiste stad en de juiste doelgroepen zitten om die 1k per maand eruit te halen.
Ik zou het anders doen. Hij is nog geen 30, lekker een jaar of 5 gewoon werken, 1K er maandelijks uithalen om lekker luxe te kunnen leven en in 1 appartement zelf gratis wonen.
Met de rest van de huuropbrengsten beetje extra aflossen om na die 5 jaar werken nog meer zelf uit de huuropbrengsten te kunnen opnemen om FO-er te spelen :P

Best wel een beetje jaloers op die slimme crypto student ;)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:50
ybos schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:08:
[...]

Eind vorige jaar waren natuurlijk gouden tijden met winsten van x15 maar ook nu kun je door je goed voor te bereiden nog best aardig rendement halen. Het is op dit moment wel komkommertijd en natuurlijk een erg volatiele markt maar toch...

• pineapple
ybos schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:08:
[...]

Ik zou het anders doen. Hij is nog geen 30, lekker een jaar of 5 gewoon werken, 1K er maandelijks uithalen om lekker luxe te kunnen leven en in 1 appartement zelf gratis wonen.
Met de rest van de huuropbrengsten beetje extra aflossen om na die 5 jaar werken nog meer zelf uit de huuropbrengsten te kunnen opnemen om FO-er te spelen :P

Ik moet er wel bij zeggen dat ik al 3 jaar aan het werk ben en ik aanzienlijk wat geïnvesteerd had (€5000).

• !null
Sorry maar dat is echt een bedrag van niks, die 5000 euro. Dat betekent dus ook dat je het goed gedaan hebt hoor. Maar helaas kunnen weinig mensen hetzelfde behalen, het is daardoor meer vergelijkbaar met een loterij winnen. Dit bedoel ik niet negatief naar jou toe, je bent er juist op tijd mee bezig geweest.
Maar het is geen leidraad voor verdere investeringen, naar mijn mening.

• Baytep
  • Niet online
Lekker bezig Ananas!

Als je geen zin hebt in vastgoed zorgen lijkt het me dat je zoveel mogelijk kapitaal wil vrijhouden om te investeren. Dan zijn de variabelen in de berekening:
-Onderste risico klasse van de hypotheek (meestal tussen 50 en 65%).
-Koopprijs van de woning vs inkomen uit werk.
-Hypotheekrenteaftrek (nu en in de toekomst).

Als ik mijn vooroordelen een beetje op je los laat heb ik het idee dat je wel weet hoe je geld moet vermenigvuldigen. In dat geval zou ik de vastgoed investering beperken en zoveel mogelijk middels hypotheek financieren. Lekker appartementje, en zo snel mogelijk FO (of gewoon knetter rijk) worden met de rest.

De vastgoed route die hierboven is beschreven kun je ook volgen, maar vereist wel een andere mindset. Veel meer zelf regelen (niet alleen financieel) en veel minder flexibiliteit, waardoor je minder cash over houdt om mee te spelen. De voordelen kunnen daar natuurlijk tegen op wegen.

Veel plezier met puzzelen!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:01
Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk spreiden en kijken wat bij je past.

Deel in een wereldgespreid etf
Deel aanwenden voor aanschaf (met hefboom) van onroerend goed voor de verhuur.
Deel inleggen in de aanschaf van een eigen woning. Persoonlijk zou ik een huis kopen niet duurder dan ik zou kunnen lenen op basis van mijn inkomen uit werk. Houd er wel rekening mee dat geld in een huis vast zit en je er niet zomaar uit haalt.
Deel cash aanhouden.

Het belangrijkste: welke dromen heb je, die je nu kunt verwezenlijken met het geld?

Twijfel je? Verspreid het geld over 3 banken en denk er eens rustig over na voor je zeker weet wat je ermee wilt doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Arno90 op 03-03-2018 21:05 ]

• FreeShooter
  • Laatst online: 20:28
Als 28 jarige single zou ik je juist aanraden geen huis te kopen. Er kan/gaat (statistisch gezien) in de komende jaren nogal veel in je leven veranderen, daar kun je nu nooit op anticiperen. Waarom wil je een huis kopen? Je legt je enorm vast op een tijd van je leven dat je kunt genieten van je vrijheid! Als het je gaat om de investering, dan zijn er zeker betere mogelijkheden...

Als je geen grote wijzigingen in je leven wilt aanbrengen, zou ik woning huren en het bedrag investeren of simpelweg op de bank laten staan. Maar als ik jou was zou ik genieten van je FO situatie. Met 4% rendement op het bedrag dat je hebt, kun je bijvoorbeeld al comfortabel reizen voor een tijdje.

• ybos
pineapple schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:41:
[...]

Ik moet er wel bij zeggen dat ik al 3 jaar aan het werk ben en ik aanzienlijk wat geïnvesteerd had (€5000).
AL drie jaar :P

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
kabuer3 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:58:
Inderdaad je moet dan wel die "magische" appartementen vinden die 200k kosten en netto 1k/maand ophalen

Helemaal omdat hij nooit een hypotheek van 1M gaat krijgen, en bedenk ook dat een beleggings/vastgoedhypotheek een veel hoger rentepercentage heeft, dus succes met dat netto rendement van 6%.

• Sissors
  • Niet online
FreeShooter schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:07:
Als 28 jarige single zou ik je juist aanraden geen huis te kopen. Er kan/gaat (statistisch gezien) in de komende jaren nogal veel in je leven veranderen, daar kun je nu nooit op anticiperen. Waarom wil je een huis kopen? Je legt je enorm vast op een tijd van je leven dat je kunt genieten van je vrijheid! Als het je gaat om de investering, dan zijn er zeker betere mogelijkheden...

Als je geen grote wijzigingen in je leven wilt aanbrengen, zou ik woning huren en het bedrag investeren of simpelweg op de bank laten staan. Maar als ik jou was zou ik genieten van je FO situatie. Met 4% rendement op het bedrag dat je hebt, kun je bijvoorbeeld al comfortabel reizen voor een tijdje.
Zelf zou ik niet in vastgoed gaan investeren voor de verhuur, je zit al genoeg in de vastgoed met je eigen huis. Tenzij je het als optie ziet om direct met vastgoed hypotheek te proberen er van te leven.

Maar ik mis wel een beetje waarom mijn koophuis me vrijheid heeft gekost. Is elk jaar verhuizen 'genieten' ofzo? Want dat is het enige wat ik nu niet kan tov een huurhuis. Nou ja het kan wel, maar het wordt duurder. Er kan inderdaad een hoop gebeuren, bij mij nog niet gebeurd, maar ik had binnen een jaar een vriendin kunnen hebben waarmee ik wil gaan samenwonen. En laten we ervan uitgaan dat dat niet in mijn eigen huis zou kunnen, dan zou die verkocht moeten worden. Big deal als je 275k hebt.

En waarom niet huren? Omdat huren verschrikkelijk duur is. En van wat ik had gekeken ging het niet alleen om het maandelijkse bedrag, maar bij degene die ik had gezien was ik ook duizenden euros kwijt aan een vloer, alles moet geschilderd worden, en keukens bestonden uit niet meer dan een fornuis, dus ook nog eens apparatuur nodig. En natuurlijk, dat kan je allemaal op marktplaats kopen, maar als het ook maar een beetje vergelijkbaar zou zijn aan wat ik gekocht heb, dan zou mij dat dus wel duizenden euros kosten. Dan liever dat aan de notaris en belastingdienst geven. (En nog wel wat meer ja, maar nu wel maandlasten die een fractie zijn van huren).

• Joris748
Even een zijsprong: wat mij betreft worden inkomsten uit huur veel zwaarder belast. Met de huidige krapte op de woningmarkt is niemand, behalve de verhuurders, gebaat bij particuliere verhuur.

• Sissors
  • Niet online
En misschien de huurders? Er wordt continue geklaagd dat particuliere huur duur is, en tegelijkertijd willen mensen dan particuliere huur nog onaantrekkelijker maken door het nog duurder te maken en/of aanbod nog verder te verminderen.

• !null
Joris748 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:53:
Even een zijsprong: wat mij betreft worden inkomsten uit huur veel zwaarder belast. Met de huidige krapte op de woningmarkt is niemand, behalve de verhuurders, gebaat bij particuliere verhuur.
Meer belasting erop? Lijkt me dan juist voor hogere huurprijzen zorgen?

• Joris748
Wat hebben we eraan dat appartementen en woningen door investeerders worden gekocht ipv door mensen die erin willen wonen?

Hoe zou je het bezit van een tweede of derde woning dan wel onaantrekkelijker kunnen maken?

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:12

jjust

Het leven is een strijd

Dit is echt een vreemd argument. Investeerders kopen toch geen 2de of 3de woning om die leeg te laten staan? Die verhuren toch die huizen aan mensen die de huizen willen huren?

Niet iedereen kan of wil een huis kopen.

• rube
Dat dus. En als je huizen goedkoper wilt maken moet je iets aan de root cause doen. Zwaarder belasten zal eerder voor zorgen dat er minder nieuwe (extra) huizen komen.

• Joris748
Wat vind je ervan dat iemand een bepaalde woning niet kan kopen, maar wel kan huren tegen veel hogere maandlasten?

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 04-03-2018 10:26 ]

• rube
Daar kun je over discussiëren, maar er komen per saldo niet méér huizen bij als je het rendement zwaarder gaat belasten.
Verder is dit meer een discussie die hier thuishoort Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

Edit: je hebt je tekst aangepast dus een kort antwoord. 2 punten:
1: risico's zijn bij huren en kopen verschillend. Dus ja soms kan dit een terecht verschil maken.
2: Maandlasten moet je totaal bekijken, in veel gevallen is het werkelijke verschil een stuk kleiner.

[ Voor 35% gewijzigd door rube op 04-03-2018 10:40 ]

• Joris748
rube schreef op zondag 4 maart 2018 @ 10:33:
Daar kun je over discussiëren, maar er komen per saldo niet méér huizen bij als je het rendement zwaarder gaat belasten.
Verder is dit meer een discussie die hier thuishoort Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

Edit: je hebt je tekst aangepast dus een kort antwoord. 2 punten:
1: risico's zijn bij huren en kopen verschillend. Dus ja soms kan dit een terecht verschil maken.
2: Maandlasten moet je totaal bekijken, in veel gevallen is het werkelijke verschil een stuk kleiner.
Heb inderdaad mijn stelling in een vraag veranderd.

1. Die risico’s bij een tweede huis zijn niet heel groot. Investeren in een tweede huis doe je volgens mij met het geld dat je kan missen (wil niet zeggen dat je er geen buikpijn van hebt, als je het kwijtraakt)

2. Als je koopt bouw je in ieder geval nog kapitaal op in de vorm van stenen. Onder de streep ben je in mijn ogen beter af als je koopt.

Ik heb overigens niets tegen particuliere investeerders die de bouw van nieuwe huurwoningen mogelijk maken. Het gaat mij met name om particuliere investeerders die in dezelfde huizenpoel vissen als potentiële woningkopers. Volgens mij zijn wij er als samenleving niet bij gebaat dat de mensen die het al bovengemiddeld goed hebben, een nog grotere hap uit de taart krijgen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Joris748 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:42:
Volgens mij zijn wij er als samenleving niet bij gebaat dat de mensen die het al bovengemiddeld goed hebben, een nog grotere hap uit de taart krijgen.
Dit HELE topic, echt het complete topic van A tot Z, gaat over hoe je met geld nog meer geld kunt maken. Kapitalistischer kan haast niet. En dan kom jij met een soort SP-slogan _O-

By the way, rijd je toevallig een diesel? Check dan vooral even het Elektrische Auto's topic :+

Okay, weer gelachen vandaag.

Verwijderd

Joris748 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:53:
30 procent belasting is nog niet genoeg? En dat zonder enige aftrekpost of verrekening in geval van verlies.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 11:55 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
Joris748 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:42:
Volgens mij zijn wij er als samenleving niet bij gebaat dat de mensen die het al bovengemiddeld goed hebben, een nog grotere hap uit de taart krijgen.
Misschien juist wel. Waarom hebben die mensen het bovengemiddeld goed? Ze presteren ook bovengemiddeld.
In tegenstelling tot het grootste deel van de samenleving die liever lui is en een stuk minder goed met geld om kan gaan. Dure kleding, nieuwste iPhone, enz.

We hebben geld ingesteld als ruilmiddel. Maar volgens de 'sociale kant' moet iemand die bovengemiddeld veel ruilmiddel weet te vergaren, het linksom of rechtsom weer inleveren waarna het opnieuw verdeeld wordt onder de ondergemiddelden.

Of ik het nodige ruilmiddel nou in 50 jaar of 20 jaar bij elkaar werk, zou niet uit moeten maken. Toch is het erg nadelig in de praktijk om te snel te veel geld te bezitten en dat maakt het moeilijker om financieel onafhankelijk te worden. Een slimme manier is om passief inkomen te genereren, zodat je de inkomsten over een lange periode kan spreiden, zonder te werken.

• FreeShooter
  • Laatst online: 20:28
Sissors schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:34:
[...]

Zelf zou ik niet in vastgoed gaan investeren voor de verhuur, je zit al genoeg in de vastgoed met je eigen huis. Tenzij je het als optie ziet om direct met vastgoed hypotheek te proberen er van te leven.

Maar ik mis wel een beetje waarom mijn koophuis me vrijheid heeft gekost. Is elk jaar verhuizen 'genieten' ofzo? Want dat is het enige wat ik nu niet kan tov een huurhuis. Nou ja het kan wel, maar het wordt duurder. Er kan inderdaad een hoop gebeuren, bij mij nog niet gebeurd, maar ik had binnen een jaar een vriendin kunnen hebben waarmee ik wil gaan samenwonen. En laten we ervan uitgaan dat dat niet in mijn eigen huis zou kunnen, dan zou die verkocht moeten worden. Big deal als je 275k hebt.

En waarom niet huren? Omdat huren verschrikkelijk duur is. En van wat ik had gekeken ging het niet alleen om het maandelijkse bedrag, maar bij degene die ik had gezien was ik ook duizenden euros kwijt aan een vloer, alles moet geschilderd worden, en keukens bestonden uit niet meer dan een fornuis, dus ook nog eens apparatuur nodig. En natuurlijk, dat kan je allemaal op marktplaats kopen, maar als het ook maar een beetje vergelijkbaar zou zijn aan wat ik gekocht heb, dan zou mij dat dus wel duizenden euros kosten. Dan liever dat aan de notaris en belastingdienst geven. (En nog wel wat meer ja, maar nu wel maandlasten die een fractie zijn van huren).
Deze discussie is hier al vaker voorbij gekomen. Een huis kopen is niet per definitie een goede investering. Als je de werkelijke kosten naast elkaar zet (vergeet verloren rendement niet en onderhoud bij kopen niet) ontloopt het elkaar echt niet veel. Zeker niet als er een grote kans is dat in de komende jaren er veel gaat veranderen in je leven.

En ja, een huis kost je vrijheid. In mijn geval: Ik heb al meerdere lange reizen gemaakt en in verschillende landen gewoond. Dat had veel moeilijker geweest met een koophuis.

• Joris748
TucanoItaly schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:54:
[...]

Dit HELE topic, echt het complete topic van A tot Z, gaat over hoe je met geld nog meer geld kunt maken. Kapitalistischer kan haast niet. En dan kom jij met een soort SP-slogan _O-

By the way, rijd je toevallig een diesel? Check dan vooral even het Elektrische Auto's topic :+

Okay, weer gelachen vandaag.
Leuk hè, mensen belachelijk maken? :z

Volgens mij is het topic meer gericht op het beperken van de vaste lasten, minder op het vergroten van de inkomsten.

• pineapple
Arno90 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:02:
Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk spreiden en kijken wat bij je past.

Deel in een wereldgespreid etf
Deel aanwenden voor aanschaf (met hefboom) van onroerend goed voor de verhuur.
Deel inleggen in de aanschaf van een eigen woning. Persoonlijk zou ik een huis kopen niet duurder dan ik zou kunnen lenen op basis van mijn inkomen uit werk. Houd er wel rekening mee dat geld in een huis vast zit en je er niet zomaar uit haalt.
Deel cash aanhouden.

Het belangrijkste: welke dromen heb je, die je nu kunt verwezenlijken met het geld?

Twijfel je? Verspreid het geld over 3 banken en denk er eens rustig over na voor je zeker weet wat je ermee wilt doen.
Een huis kopen wat niet duurder is dan wat ik normaliter zou kunnen lenen is niet echt een optie.
Ik wil heel graag hier in Nijmegen in een van de wijken rondom het centrum blijven wonen (o.a. omdat ik met de trein naar m'n werk ga) en daar vind je bijna geen mooie appartementen voor zeg €170.000 (ongeveer het bedrag wat ik max mag lenen).

Wat dromen betreft, een eigen huis is wel een droom.
Ik heb de afgelopen jaren op een studentenkamer geleefd met het idee in het achterhoofd dat ik geld overhield om te beleggen in crypto om wat eigen vermogen op te bouwen daarvoor.

Verder heb ik naast m'n voorliefde voor mooie Apple hardware en m'n schoenentic niet echt iets waar ik heel veel geld aan uitgeef.

Recentelijk ben ik begonnen met klein bedrag beleggen bij DeGiro
Naar aanleiding van het een en ander wat ik las op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl

M'n portefeuille bestaat nu uit:
- Vanguard FTSE All-World ETF EUR (~66%)
- iShares Core € Corp Bond UCITS ETF EUR (~ 26%
- iShares Core € Govt Bond UCITS ETF EUR ( ~7%)

Het Vanguard fonds en de corporate bond ETF zitten in de DeGiro kernselectie en die kan je dus 1 keer per maand gratis aankopen, zonder transactie kosten.

Ik denk dat ik hiermee een aardig gespreid portfolio heb.
Wat vinden jullie?

• Baytep
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:33:
[...]
Volgens mij is het topic meer gericht op het beperken van de vaste lasten, minder op het vergroten van de inkomsten.
Het FO topic is van nature gericht op zowel het beperken van lasten als het vergroten van inkomsten.

Zoals Tjeerd84 al zegt is er een reden dat sommige mensen meer kapitaal vergaard hebben dan andere.
In mijn ogen wordt dit in het geval van inkomsten uit werk al voldoende kapot genivelleerd.
Inkomsten uit ervenissen / trustfunds etc valt nog wat aan te doen. Vooral omdat dit niet door de eigenaar zelf vergaart is.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik snap wel wat je bedoelt, maar wat wil je nou eigenlijk met zo'n statement?

Ten eerste is het onderwerp volledig tegenover gesteld over waar het hier in dit topic over gaat. Ten tweede breng je politiek in de discussie, en dat is zo'n onderwerp (net zoals kinderen) waarover iedereen een mening heeft, omdat je die niet met feiten hoeft te staven.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Zojuist even WOZ-waarde doorgenomen.

2016 - 158.000
2017 - 161.000
2018 - 173.000

Ik vind een flinke sprong. Het zal wel door de stijging van huizenprijzen komen. Maar dat is nog niet de 100% reden om WOZ-waarde flink te verhogen?

Ik heb wat rondgekeken en taxatie-verslagen opgevraagd. Helaas kan ik niet echt bezwaar aantekenen.

Tenzij iemand een goede reden weet, om toch een bezwaar in te dienen.

Enne, klopt toch dat ik het beste niet moet doen als ik b.v. dit jaar nog ga verhuizen?

• Wozmro
Ik kan Joris wel volgen dat eens je een zeker kapitaal hebt (om iets te zeggen: 500k à 1M) dat de rest dan min of meer vanzelf gaat als je niet de idioot uithangt.
Ikzelf beschouw kapitaal beheren in ieder geval niet als werken.

Maar dat is de essentie van kapitalisme. In theorie als je de lijn doortrekt dan zal op een dag al het geld geconcentreerd zitten bij 1 persoon.
Maar waarschijnlijk zullen er voordien wel al stenen door de ruiten vliegen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:39
Silver7 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 14:39:
Zojuist even WOZ-waarde doorgenomen.

2016 - 158.000
2017 - 161.000
2018 - 173.000

Ik vind een flinke sprong. Het zal wel door de stijging van huizenprijzen komen. Maar dat is nog niet de 100% reden om WOZ-waarde flink te verhogen?

Ik heb wat rondgekeken en taxatie-verslagen opgevraagd. Helaas kan ik niet echt bezwaar aantekenen.

Tenzij iemand een goede reden weet, om toch een bezwaar in te dienen.

Enne, klopt toch dat ik het beste niet moet doen als ik b.v. dit jaar nog ga verhuizen?
De WOZ waarde is gelijk aan de verkoopwaarde van de woning op 1 januari van het voorgaande jaar.

Als je woning op 1 januari 2017 dus voor 173k zou kunnen zijn verkocht dan is er toch niks mis mee? Of is je woning veel minder waard?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Silver7 Flinke sprong? De mijne is van 233k naar 298k gegaan in een jaar tijd. Terwijl ik gekocht heb voor 188k 3,5 jaar geleden. Als ik de gemeente moet geloven heb ik netto dus meer 'verdiend' met mijn huis dan met werk. Dat is ff slikken en uiteindelijk scheelt het zo'n 15 euro per maand aan EWF en gemeentebelastingen. Wat waterschap doet moet ik nog even zien.

Als je toch gaat verkopen: bijna elke koper weet wel dat WOZ weinig zegt maar hoger helpt wel een beetje denk ik, al is het psychologisch. Als ik zou gaan verkopen, zou ik geen bezwaar aan tekenen.

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Tja, mijn WOZ waarde is van 225.000 naar 311.000 gegaan dit jaar. Gekocht voor 2 ton. Helaas zijn er daadwerkelijk twee appartementen verkocht die iets kleiner zijn als de mijne, voor rond de 3 ton, dus ik heb geen bezwaar gemaakt.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

pineapple schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:27:
Hoi allemaal,

Waar voel je je prettig bij en waar slaap je het best bij?

Je hebt voor jezelf een voorsprong gecreëerd, je kan het huis ineens helemaal afbetalen of hypothecair financieren tot waar de bank bereid is je te financieren.

Hoe dan ook heb je een extra inkomstenbron / fiks lagere kosten op jouw leeftijd tegenover je leeftijdsgenoten.

Ik kan me voorstellen dat het een fijn idee is dat je een zo groot mogelijk bedrag hebt in aandelen wat elk jaar voor een leuk dividend zorgt.
Ik kan me ook voorstellen dat het fijn slaapt als je niet elke maand 1k naar de bank over moet maken maar je elke maand met dat bedrag bij kan kopen op de beurs.

Persoonlijk zou ik voor een combinatie van beide gaan, een huis kopen met een van de laagste LTV staffel (dus de helft van je geld). Een deel zal naar inrichting en verbouwing gaan (10%), een deel 'cash/deposito's' (5~10%) en de rest delen door 36~48 en dat bedrag maandelijks in een aandelen pakket steken (bijv. meesman).Een aandelen omdat je gezien je leeftijd en positie een eventuele crash makkelijk kan overleven.
Dan heb je alvast 2 redelijk stevige poten voor je oude dag stoel staan en kan je daarna eens kijken hoe je eventueel meer inkomensstromen kan genereren (bijvoorbeeld door de hier genoemde verhuur)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
CaLeX schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:20:
[...]
en de rest delen door 36~48 en dat bedrag maandelijks in een aandelen pakket steken (bijv. meesman).Een aandelen omdat je gezien je leeftijd en positie een eventuele crash makkelijk kan overleven.
Historisch gezien heb je met lump sum in 2/3 gevallen een hoger rendement behaald dan DCA, zie onderzoek van Vanguard https://personal.vanguard.com/pdf/ISGDCA.pdf & https://personal.vanguard.com/pdf/s315.pdf

Heeft DCA jouw persoonlijke voorkeur om emoties onder controle te houden bij het investeren van een dergelijke windfall?

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Sissors
  • Niet online
Dat is natuurlijk een inkopper, gemiddeld is het rendement groter dan nul, en dus hoe eerder je instapt hoe meer rendement je gemiddeld genomen hebt. Maar je risico is wel wat lager als je DCA gebruikt.

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
We hebben het juist in dit topic over investering over de langere termijn. Weegt het idee dat je aan risicobeperking doet (ben je de markt niet gewoon aan het timen?) dan zwaarder dan gemiddeld 2% rendement op je kapitaal dat je mis loopt?

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Tommie12
[...]

Echt.... net dat vind ik fout hier.
Als je spaarpot stijgt, en je laat die gewoon op een spaarboekje staan, dan kalft dat in reële termen af met ca 2% inflatie per jaar.
Dus zodra je jaarlijkse spaarbedrag ligt op slechts 2% van je vermogen ben je gewoon enorm veel moeite aan het doen om gewoon inflatie bij te houden.
Het beleggen van je centen is voor mij een véél belangrijker stuk van vermogensopbouw dan kiezen tussen die sokken uit de Zeeman of de Hema om nog eens 1€ te sparen.

De geschiedenis heeft mijns inziens ook bewezen dat het kapitaal nooit bij één persoon terecht komt.
Kijk naar de oude adel met hun grond en kastelen bezit in de jaren 1600-1900. Toen waren die rijk, maar als ze geen omslag gemaakt hebben zijn ze nu arm.
In elk geval staan er geen mensen uit die families bij de 100 rijkste belgen of nederlanders.
Dat zijn nu ondernemers, en mensen die met hun beleggingen bovengemiddelde risico's en bovengemiddelde rendementen gehaald hebben. (of voetballers)

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 07-03-2018 08:25 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:56
Ik zit er aan te denken om een tweede hypotheek op ons huis te nemen om met het vrijgekomen geld een woning aan te kopen en deze te verhuren. Wij hebben twee jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht voor 228.000 euro. De marktwaarde van onze woning ligt nu boven de 325.000 euro. Ik vind het zonde om hier niets mee te doen en het vast te laten zitten in stenen. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Pagina: 1 ... 41 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.