Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:54
Mede-auteurs:
  • Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-09 19:26

Herko_ter_Horst

• Accountant
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:01

Accountant

https://static.tweakers.net/ext/f/jGAVK8fmtXQW4pT9MofeqPQy/full.png

Deze topic-reeks gaat over "financiële onafhankelijkheid" (afgekort: FO): wat dat precies betekent, waarom je dat zou willen, hoe je financieel onafhankelijk kunt worden én blijven en alles wat daar mee samenhangt. Deze topic-start is gedeeltelijk bedoeld als inleiding bij het onderwerp en gedeeltelijk als samenvatting van hetgeen in eerdere topics in deze reeks besproken is.

Wat is financiële onafhankelijkheid?

De basis van financiële onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken. Dat wil zeggen dat je voldoende inkomsten uit andere bronnen - met name vermogen(sgroei) - haalt om je uitgaven mee af te dekken.

Diverse interpretaties van de term verschillen op details van elkaar (hebben wij ook nog wat te bespreken):
  • Wat valt er onder een "bepaald uitgavenpatroon": alleen basisvoorzieningen of ook luxe?
  • Wat reken je allemaal mee als "vermogen": alleen je eigen "vrije" vermogen of bijvoorbeeld ook AOW/pensioen?
  • Moet het vermogen "oneindig lang" meegaan of slechts een bepaalde tijd?
Wat is het niet?
"Get rich quick", oftewel zo snel mogelijk zo rijk mogelijk worden om onbeperkt geld uit te kunnen geven.

Hoe word ik financieel onafhankelijk?

De details zijn voor een belangrijk deel waar het in deze topic-reeks over gaat, maar de basis is eenvoudig:
  1. Geef minder geld uit dan je aan inkomsten binnen krijgt.
  2. Zet het geld dat je overhoudt opzij met als doel het te laten groeien.
  3. Wacht tot het voldoende gegroeid is om (zonder verdere extra inleg) je uitgaven af te dekken voor zolang als nodig.
Hoe snel kan ik financieel onafhankelijk worden?
Er zijn hier vele wegen die naar Rome leiden, dus dat is lastig te zeggen. Hooguit kan er op basis van het verleden (dat ook hier geen garantie geeft voor de toekomst) iets worden gezegd over wat je ongeveer als richtpunt kan nemen.

Ook hier zijn de details erg belangrijk en voer voor discussie, maar is de basis weer vrij eenvoudig. Er is slechts één getal belangrijk: je persoonlijke spaarquote, d.w.z. het percentage van je inkomen dat je ten behoeve van FO opzij kunt zetten.

Met als aannames dat het vermogen "voor altijd" mee moet gaan, je een vermogensgroei van 5% per jaar (na aftrek van inflatie) weet te realiseren en dat je gemiddeld 4% per jaar gaat opnemen op het moment dat je FO bent, wil dat zeggen dat je FO bent als je 25x je jaarlijkse uitgaven aan vermogen hebt. Hoe snel je daar bent, hangt dus af van je spaarquote:
SpaarquoteJaren tot FO
0%
5%66
10%51
25%32
50%17
75%7
100%0
Bron: Mr. Money Mustache voor de volledige tabel en uitleg. Zie ook Wikipedia voor een zelf in te vullen formule.

Dit houdt in dat er twee manieren zijn om een hogere spaarquote te krijgen en daarmee het FO doel dichterbij te halen:
  • Je uitgaven verlagen (dit telt dubbel als je het weet vol te houden, omdat je na het bereiken van FO ook minder nodig hebt).
  • Je inkomsten verhogen.
Hoe ver je hierin gaat en hoe je dat afzet tegen "quality of life" nu, is uiteraard een persoonlijke afweging.

Waarom zou ik dit eigenlijk willen?

Dit zijn een drietal veelgenoemde voordelen van (het streven naar) financiële onafhankelijkheid:
  • Financieel bewustzijn.
  • Verhoogde weerstand tegen financiële tegenslagen.
  • Niet meer hoeven werken.
Maar uiteraard heeft iedereen z'n eigen redenen om FO te willen worden.

https://static.tweakers.net/ext/f/pFVJ7equzcGpE8DzCKU9avZR/full.png

Op het wereldwijde web is behoorlijk veel informatie te vinden over FO, vooral in het Engels en gericht op de Amerikaanse markt. Ondanks afwijkende regelgeving, belastingtarieven en dergelijke, is de beschikbare informatie vaak toch uitstekend bruikbaar en (met wat aanpassingen) toepasbaar op de Nederlandse situatie. Hieronder volgt een overzicht van bekende en veelgenoemde bronnen, zoals blogs, websites en boeken, die betrekking hebben op FO.

Blogs en websites

Wikipedia en andere feiten-geörienteerde sites

Boeken

Hulpmiddelen

LET OP: Hier is met opzet geen lijstje opgenomen van beleggingssites, brokers en boeken die zich vooral op beleggen richten. Een overzicht daarvan vind je in het Beleggingstopic (hoewel het in het kader van FO vaak genoemde "indexbeleggen" in dat overzicht nog wat onderbelicht is).

https://static.tweakers.net/ext/f/QNiaCh2jT5lvrw4TsE0BJ45Y/full.png

Omdat (het streven naar) financiële onafhankelijkheid veel aspecten van het dagelijks leven raakt, komen in deze topic-reeks veel uiteenlopende onderwerpen ter sprake, van filosofische discussies over wat FO is, tot de beste manieren om bijvoorbeeld energie te besparen, tot welke aandelen het best zijn om in te beleggen. In principe is er hier dus best veel "on-topic", maar voor een aantal onderwerpen zijn er andere topics op GoT die beter geschikt zijn om de diepte in te gaan.

Hieronder staat een (beslist niet uitputtend bedoeld!) overzicht van populaire onderwerpen die eerder in deze topic-reeks voorbij zijn gekomen. Voor een aantal onderwerpen staan ook verwijzingen naar één of meerdere "in-depth" topics elders op GoT genoemd.

Financiële onafhankelijkheid

• Definitie
  • Motivatie
  • Voor- en nadelen
  • Bewust met geld omgaan

Financieel onafhankelijk worden

(Gedeeltelijk) Financieel onafhankelijk zijn

• Quality of life
  • Reizen
  • Zinnige tijdsbesteding
  • Vestigingsplaats/land

LET OP: De verwijzingen naar meer in-depth topics zijn zeker niet uitputtend, dus zoek - zoals altijd op GoT - vooraf zelf even naar de plek waar je reactie het beste past.

https://static.tweakers.net/ext/f/BJKIH5UVCg4Gs0znNBBArQL9/full.png

Het onderwerp is (het bereiken van) Financiële Onafhankelijkheid (afgekort: FO), een situatie waarin je kunt leven van (het rendement op) je vermogen, waardoor je niet meer afhankelijk bent van een baan of andere inkomstenbronnen waar veel verplichtingen aan vast zitten. Discuss! :*)

• ApexAlpha
Welkom in deel 3! Op verzoek van de modjes aangemaakt aangezien de vorige al bijna 500 pagina's telt!

Ik heb een aantal dode links (zoals CBS) eruit gehaald, en heb een voorbeeld spreadsheet toegevoegd bij 'hulpmiddelen'.

Wilde ook deze post erbij zetten: Sibylle in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 2"
Maar krijg alleen 404 bij die Dropbox links.

Vraagje nog: ik vind deze rente-op-rente tool erg handig: https://www.spaarrente.nl/spaarrente-berekenen.aspx

Zou ik die in de OP erbij zetten, of is dit meer voor in het beleggen topic?

Als mensen feedback hebben dan hoor ik dat graag, hier of via pm!

ApexAlpha wijzigde deze reactie 07-09-2017 11:27 (38%)

• ApexAlpha
quote:
Zr40 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:31:
[...]

Het concept is ook voor beleggen relevant, maar de tool gaat uit van een voorspelbare rente en is dus niet echt nuttig voor beleggen (of je moet je rendement conservatief inschatten). En er staat al een link naar 'Samengestelde interest' in de OP, dus lijkt mij prima om het hier toe te voegen :)
Ja maar doe je dat niet altijd als je een berekening maakt? Er van uitgaan dat je 0% rente vangt is net zo onrealistisch als ervan uitgaan dat je 12% vangt denk ik.

Ik schat het zelf in op 4% of 5% per jaar. Dit omdat ik niet alleen aandelen heb, ook obligaties. En omdat het aandeel obligaties relatief gezien zal groeien (en er dus minder inkomsten zijn).

Maar aangezien ik 35 jaar vooruit plan zal ik wel een keuze moeten maken in mijn berekening. En de rente hoeft niet voorspelbaar te zijn: het moet gemiddeld zijn. Er zullen vast jaren met 13% (2013) en jaren met -25% (2008-2009). Maar historisch gezien, is tussen de 4% en 5% redelijk om mee te rekenen.

ApexAlpha wijzigde deze reactie 07-09-2017 11:52 (10%)

• ApexAlpha
quote:
Ernie schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:39:
[...]

Wat ik een veel handigere maatstaf vind is de regel van 72 (https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_72).
Deel 72 door het rentepercentage en je hebt een redelijke benadering van de verdubbelingsperiode.
Die kende ik nog niet, dank je!

Maar die vuistregel is volgens mij vooral handig als je een vast bedrag inlegt: bij €1000 à 6% rente is de verdubbelingsperiode 72 / 6 = 12 jaar.

Maar wat nou als ik periodiek beleg? Elke maand €100. Dan wordt de berekening heel anders.

• ApexAlpha
Ik denk dat er al genoeg boeken en onderzoeken geschreven zijn over roken, de gezondheidsrisico's, verslavende werking, waarom mensen toch roken etc...

Ik denk dat we kunnen stellen dat wij het hier niet gaan oplossen. Ook al heeft het inderdaad invloed op je FO / spaarquote, het is toch iedereen die die keuzes voor zich moet maken.

Nu stoppen is beter ja, maar een voornemen om te stoppen is in ieder geval beter dan er niet eens over nadenken. :)

• Accountant
Zelf ben ik op papier hypotheek vrij. Maar heb nog 90% van de hypotheek openstaan en loopt nog 25 jaar.

Voor mij is het een gevoelskwestie en heb de harde euro scenario's nog nooit tegen elkaar afgewogen. Ik zie mijn rente en aflossing momenteel als een stukje maandelijkse huur. En over 25 jaar staat er een afgelost huis tegenover. Na de rente vaste periode heb ik de mogelijkheid om alsnog versneld af te lossen of ik kan nu al op ieder moment de looptijdverkorten als ik dat zou willen. Lagere maandlasten vind ik op dit moment niet zo spannend maar tegen het moment van FO zou ik wel graag de hypotheek aflossen om minder risico posten over te houden om rekening mee te houden.

Ik ben van mening dat als je echt wilt streven naar FO je zo vroeg mogelijk moet beginnen met het opbouwen van een passieve inkomstenbron. En aangezien ik de waarde van mijn woonhuis niet meereken in mijn FO berekeningen is het een soort van extra verzkering / pot met geld.

Accountant wijzigde deze reactie 15-09-2017 13:33 (3%)

• Accountant
Ik deel het grofweg zo in:

Totaal Vermogen (Net Worth) = Bezit -/- schuld

FO- vermogen = Beleggingen+ cashgeld

FO-vermogen + taxatie waarde -/- uitstaande hypotheek= Totaal vermogen / Net worth

FO vermogen 1-1+inkomsten-/- uitgaven=FO vermogen 31-12

Inkomsten= loon+passief inkomen
uitgaven= alle uitgaven incl. aflossingen en belastingteruggave.

Ik focus mij met name op het aantal maanden/jaren dat ik kan overbruggen met 0,0 inkomsten.
Hierdoor kijk ik niet of nauwelijks naar mijn totaal vermogen maar hoofdzakelijk naar het FO-vermogen in relatie tot mijn uitgaven. In de waarde van mijn Box 1 woning heb ik dan ook weinig tot geen interesse. Die heeft als enige doel levensgenot verschaffen en als extra verzekering dienen (overwaarde) als de plannen mislopen.

Accountant wijzigde deze reactie 27-09-2017 15:38 (93%)

• Accountant
quote:
sir_xavier schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:41:
[...]

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga nog wat dingen verder specificeren en inzichtelijk maken.
Ga naar je bank(en) zoek op download transacties en download de historie en ga deze labelen in Excel. Gooi dat in een tabel per maand of jaar en je hebt een mooi overzicht. Ik zit nu op 9 jaren historie en dit geeft veel overzicht. Alle soorten kosten zitten er in de basis in. Samenwonen, uitzet kopen, huis huren, huis kopen, eerste kind krijgen 2e kind krijgen etc etc.

Gewoon iedere maand even je bank in Excel specificeren. Onvoorziene uitgaven heb je altijd maar op deze manier krijg je wel het beste inzicht zonder met stelposten te hoeven werken (veel situaties en vervangingen zitten er namelijk al in uit het verleden).

In de toekomst zoveel mogelijk pinnen want dan zijn je transacties ook makkelijk te labelen.

Accountant wijzigde deze reactie 29-09-2017 16:00 (4%)

• Accountant
quote:
Malt007 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:57:
Zijn er hier ook mensen die als ZZP'er werken en gebruik maken van de fiscale oudedagsreserve? Welk spaarproduct zetten jullie hier dan tegenover en zien jullie dit ook als een vorm van pensioen? Je moet tenslotte het bruto bedrag opzij zetten terwijl er tegen die tijd netto betaald moet worden, derhalve blijft er groftweg minimaal 50% van je inleg over (rendement niet meegenomen).

Zit zelf nogal te dubben of ik gebruik moet maken van deze regeling (afspraak met adviseur staat) maar wil mijn beslissing ook niet van 1 adviseur laten afhangen en ik weet dat er veel kennis in dit topic is ;)
Waarom zit je te dubben en wat hoop je te horen van een adviseur?

• Accountant
quote:
Lointje schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:15:
Pfoe, ik ben weer bijgebeend, wat gaat dit topic hard als je er een maand tussen uit bent :) Interessante discussies en velen zijn ondertussen te ver geleden om er nog op te reageren. Ik wil wel nog even proficiat zeggen aan de regulars en topicstarters hier. Het viel me op de voorbije dagen door bij te lezen hoe vaak je posts krijgt als: "ik lees al een tijdje mee en heb nu mijn eigen financien onder de loep genomen". Voor de meesten is het gewoon om minder afhankelijk te zijn ipv volledige FO maar dat is ook al goed. Bij een aantal lijkt er we een klik te zijn. Dus vermoedelijk zijn er ook nog een heleboel lurkers die er ook wat aan gehad hebben, al is het maar een klein spaarbedrag bijeen te harken om iets stabieler in het leven te staan.
Dat viel mij ook al op. Ik ben alleen van actieve poster naar lurker gegaan.
ik vind het alleen jammer dat het lastig is iemand te volgen. Door de hoeveelheid posters blijven bepaalde uitgangs situaties en posters niet echt hangen bij mij.
Eigenlijk zou ik van iedereen een soort van FO status wilen oproepen. Ik vind het leuk om iemands leeftijd en een huidig fo percentage te weten om mezelf een beetje tegen af te zetten. En de mensen die verder zijn motiveren mij dan weer.

Als ik nu de eeste begin post lees van dit topic in deel 1 van 4 jaar geleden sprak ik over een vermogen van 100k en 1 kind opkomst bij een gezinsinkomen van 4,5k netto per maand excl. vakgeld en 13e maand.

Nu zitten we op een vermogen van ongeveer 220k waarvan 180k voor FO. 2 kinderen en een netto inkomen van rond de 5k netto per maand. Wel leuk om te zien dat er vooruitgang is geboekt en dat we nog steeds geloven in het doel om op termijn FO te worden.

• Accountant
quote:
Metro2002 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:31:
Weer terug naar FO dan.

Als ik het zo doorreken dan moet ik ergens tussen mijn 50e en 55e het omslagpunt bereikt hebben dat ik FO ben (Ben nu 36). Lijkt nog een soort ver weg en 50 klinkt oud :P (en 55 bejaard :X) Hebben meer mensen hier last van? Dat het nog een soort ver weg is? Speelt ook mee dat mijn pa slechts 51 geworden is :/

Toch maar eens kijken of dit niet eerder bereikt kan worden door mijn inkomsten verder te vergroten :)

Als ik 1 ding tegen mijn jongere zelf had kunnen zeggen was het dat ik 10 jaar eerder had moeten beginnen met investeren :(
Ik ben 34 en voor 20% FO en plan 100% FO ergens tussen 50 en 60 in.

Lange termijn inderdaad maar de andere 2 opties zijn:
1. Inkomen = uitgaven dit meer in evenwicht brengen. Dan zou ik kopen om te kopen zou me niet direct gelukkiger maken.
2 Nu minder werken. We zouden beide terug kunnen gaan naar 0,5/0,6FTE. Werken momenteel beide 1,0 FTE waarbij de vrouw 1 dag ouderschapsverlof heeft. Ik wil vanaf april bij een vaste aanstelling 0,1 FTE ouderschapsverlof oppakken. Minder werken is voor mij niet echt een optie. Hou van mijn kinderen maar zie werk ook als een afleiding omdat ik anders helemaal doordraai als ik continue met ze bezig moet zijn. Daarnaast zou ik dan wellicht door moeten werken tot in mijn 70ste en dat zie ik ook weer niet zitten.

Dus ik ga voor optie 3 geld binnen harken voor FO. Afgelopen 2 jaar wel wat meer optie 1 gedaan en geïnvesteerd in het leef genot van het huis maar is ook weer indirect waardevermeerdering / deels investeren.

Het leuke is dat het vermogen door rente op rente ieder jaar meer gaat worden en dat het je financieel weerbaarder maakt in de toekomst. Dat is wel mijn motivatie en drijfveer.

Ik ben wel wat meer van de "luxe" FO variant dus langer werken en een hoger eind kapitaal is daar een automatisch gevolg van.

• Accountant
quote:
cerberusss schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:14:
Het blijft bijzonder, we staan met z'n allen in de rij om minimaal 1159 euro uit te geven aan een telefoon:
[iPhone X] Ervaringen & Discussie

Oh en zelf heb ik diplomatieke onschendbaarheid want ik ben iOS developer :7
Dat moet je alleen maar toejuichen de consumerende medemens is alleen maar goed voor de mensen in dit topic. Uiteindelijk profiteren de bedrijven en de aandeelhouders hiervan :+ .
quote:
dvko schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:40:
[...]

Voel me 'n beetje alien als ik die thread lees. Kan er werkelijk waar niet bij met mijn hoofd. Maar goed, dat kan ik ook niet als ik jongeren met hun schamele geld zie smijten om anderen op YouTube plezier te zien hebben. Ouderdom, denk ik...
Ach ja als je jong bent moet je je niet teveel zorgen maken dat kan altijd later nog dus ik geef ze wel gelijk.
Van 25+plussers die een financiële huishouding hebben te runnen verwacht ik wel een andere insteek en dan zijn het soms net kleine kinderen als het op gadgets aankomt. Maar goed iedereen heeft een passie in het leven. Probleem is alleen dat het vaak niet alleen bij die iphone blijft maar doorslaat naar al het bezit in het leven.

• ApexAlpha
quote:
route99 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:34:
Ik ken mensen die echt wisten wat ze deden, die rond de laatste crisis ruim 60% van hun vermogen verloren hebben.. dan heb je wel een paar jaartjes nodig van gemiddeld jaarlijks rendement van 8,5% om dat weer goed te maken... Je kunt het wellicht doen van een deel van je vermogen waarvan je vindt dat het min of meer niet uitmaakt dat je dat risico loopt. Ik denk dat dit voor veel huishoudens niet geldt....
Dit ligt er dus aan wat je tijdens zo een crisis doet! Als je in 2007 al je aandelen hadden gekocht kon je inderdaad wel eens 60% kwijt zijn geraakt tijdens de crisis. Maar als je ze toen niet had verkocht dan stond je rond 2012 weer op het niveau van 2007.

Dat is dus precies de reden voor het advies: 'koop alleen aandelen met geld dat je echt kan missen.'

Of zoals de Amerikanen zeggen: You only die on a rollercoaster if you get off in the middle.
quote:
kabelmannetje schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:03:
Nederlandse pensioenfondsen: TER van 0,60%. Was enkele jaren geleden 0,63%.
400% hoger dan wat je als particulier bij Vanguard betaald.
Je vergeet hier wel te melden dat je pensioenfonds in meer belegt dan alleen aandelen en obligaties. Ze investeren ook in infrastructuur en andere zaken. Ze innen geld van je, beleggen dit, betalen uit als je de pensioenleeftijd krijgt, regelen belastingen etc..

Zo gek is de TER niet. Daarnaast halen ze netjes 7% per jaar rendement. En dat is dus niet met 100% aandelen.

ApexAlpha wijzigde deze reactie 31-10-2017 16:16 (24%)

• ApexAlpha
quote:
TmZ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:19:
[...]

Daarnaast wordt het verhaal heel anders als je periodiek inlegt. Als je nu in een keer veel geld inlegt is het risico inderdaad dat je bij een crisis in een keer veel koersverlies hebt. De strategie van velen is echter om elke maand te kopen, hiermee zorg je ervoor dat je op de piek koopt, op de bodem en alles ertussen.

In zekere zin betaal je dan dus altijd een "gemiddelde prijs" terwijl een grote investering op een moment dat niet biedt. Maar ook hier geldt dat je dus niet opeens moet stoppen als de beurzen dalen....

Overigens ben ik zelf nu niet actief op de beurs omdat ik in de afgelopen jaren mijn geld vooral in verhuurd vastgoed en recent in eigen woonhuis heb gestopt. Gezien de hoge stand van de beurzen maak ik nu even geen haast.
Klopt. Je moet vooral niet eruit stappen als er een (beurs)crisis is.

Maar dat is wel makkelijk gezegd. Als jij (en / of je partner) door de crisis een baan verliezen en de waarde van het huis staat ineens onder water dan word je soms gedwongen om te verkopen. En dát is waarom zo veel mensen zo de boot in gaan tijdens zo een crisis. 'Dit geld kan ik missen' word vaak bepaald met de aanname dat je baan en huis in orde zijn.

Maar je moet juist van een slecht scenario uitgaan, want als je inderdaad in 2009 je aandelen en je huis moet verkopen dan is alles in een keer verdampt.

• Accountant
quote:
Krisp schreef op donderdag 2 november 2017 @ 06:57:
Elke keer dat ik mijn hypotheek weer een stuk aflos, voel ik mij minder afhankelijk van de bank. Het niet hebben van de maandelijkse incasso van de hypotheek (wat ik door een fout van de bank wel eens heb gehad) is zo’n goed gevoel, dat het voor mij een van de grootste stappen naar financiële onafhankelijkheid is geworden. :)

Daar kan wat mij betreft geen beurswinst tegenop.
Wat ik me bij je verhaal afvraag is waarom je je zo afhankelijk voelt van de bank. Heb je hetzelfde gevoel bij andere uitgaven (supermarkt bijvoorbeeld)? Wat is het verschil tussen 700 achterlaten in de supermarkt versus rentekosten?

De rentekosten van een hypotheek zijn wellicht iets anders als alle overige kosten maar persoonlijk vind ik rentekosten niet anders als andere uitgaven. Ik zie het meer als 30 jaar huur betalen en dat de bank de verhuurder is. Ik ben met de bank duidelijke afspraken overeengekomen en ik vind deze best gunstig voor mij (tov het alternatief huren). Daarnaast fietst er nog een andere partij tussen door namelijk de overheid die een wat minder betrouwbare partner blijkt te zijn maar voor alsnog gunstige overgangsregelingen heeft.

Overigens vermoed ik ook dat we beide een andere definitie van FO hanteren.

Accountant wijzigde deze reactie 02-11-2017 09:04 (4%)

• Accountant
quote:
Lethalis schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:25:
[...]
Verwarming zou lager kunnen, maar is wat weerstand tegen.

En dat levert de nodige discussie op thuis als ik daar op wil beknibbelen.

Partner boeit het simpelweg niet (we komen immers prima rond).

Ik word al Dagobert genoemd thuis.

Overigens draagt ze wel veel bij, dus het is ook haar geld. Heb er dus ook echt niet zoveel over te melden en ben dus voorzichtig daarin.
Mooi om te lezen zo herkenbaar deze punten :+.

• ApexAlpha
quote:
kabelmannetje schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:25:
[...]

Mijn startsalaris als HBO ICT'er programmeur/netwerkspecialist was ongeveer modaal.
Dat is nu netto 2152, plus vakantiegeld en 13de maand. Totaal dus 2512/maand. Plus nog wat HRA.
Dus je uitgaven moet je onder de 1600/maand houden.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/startsalaris-hbo-wo/ Startsalaris HBO programmeur is zowat modaal.
Ligt natuurlijk ook aan je eigen situatie: hoe duur je woont, of je een auto hebt, kinderen? Een partner die meebetaald aan de vaste lasten....

• Accountant
@netfast
Leuk om je verhaal te lezen en dat het inderdaad niet altijd even makkelijk is om motivatie te vinden.
Zelf heb ik afgelopen 2 jaar geïnvesteerd in mijn huis dat voelt voor mij dat ik afgelopen 2 jaar stil ben blijven staan voor FO.
Ik kan je alleen als tip geven te zoeken naar een uitgave patroon waar jezelf mee kunt leven wat voor jou een goede combinatie tussen nu genieten en zorgen voor later is. Dan is de kans van slagen het meest realistisch.
Daarnaast jezelf ook een realistisch einddatum opleggen zodat je niet constant op je tenen hoeft te lopen.

Je hebt mijn leeftijd dus ik ben wel benieuwd welke eind datum je in gedachten hebt.

• Accountant
quote:
JURIST schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:11:
al maakt het feit dat een van de ouders ernstig ziek is het bij ons soms lastig om de toekomst prioriteit te geven.
Wat bijzonder dat veel mensen kampen met dezelfde problemen.

Hier heef de schoonvader kanker en is min of meer opgegeven en vorige week zelf bij mij eigen moeder erachter gekomen dat ze waarschijnlijk aan iets van geheugenverlies lijdt. Ze heeft niet meer 100% controle over haar geheugen en de lichamelijke motoriek. Dat was wel ff een eye opener voor mezelf het moment dat je dat moet constateren dat het je eigen moeder betreft.

Maar dat verandert niet mijn drive voor FO maar wellicht wel een iets andere indeling of iets later FO worden.

Ik heb me wel voorgenomen om ipv de geplande 4u ouderschapsverlof te pakken dit op te hogen naar 8 zodat ik ook meer tijd met mijn ouders kan doorbrengen de komende jaren. Daarnaast wil ik ze met de feestdagen een reis naar mijn tante in Griekenland aanbieden om samen nog eens een mooie tijd te hebben.

Door bovenstaand is het stukje estate planning voor de erfenis van mijn ouders nu ook een stuk actueler geworden. Hier ga ik mij op kort termijn ook eens goed in verdiepen op verzoek van mijn ouders.

• ApexAlpha
quote:
Wozmro schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:12:
Interessant artikel over arbeid en kapitalisme:

https://www.brainwash.nl/...huld-van-falen-op-je-werk

Het doet me nadenken: is FO worden een overgang van arbeider naar (passieve) kapitalist?
Interessant artikel, ik kan iedereen aanraden om het eens te lezen.

Mijn FO doel is inderdaad om, op zijn minst deels, een passieve kapitalist te worden. Die rente die jij krijgt op je kapitaal is uiteindelijk niks anders dan iemand anders voor je laten werken. Maar dan minder direct (en risicovol) dan zelf iemand inhuren met het geld en die voor je laten werken.

Ik hoop in ieder geval later lekker part time te kunnen werken.

De UI is wel ruk, als je een keer naar boven scrollt wordt die balk enorm waardoor je extra terug moet scrollen. Maar goed.

• ApexAlpha
quote:
Cerebral schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:55:
[...]

Bij mijn laatste werkgever kreeg ik korting bij CZ. Destijds (en nog steeds) toch bij Anderzorg verzekerd omdat dit een paar honderd euro per jaar scheelde.

Natuurlijk was Anderzorg minder goed dan CZ maar zolang ik jong, vitaal en mobiel ben ga ik voor de goedkoopst mogelijke zorgverzekering.

Sommige werknemers gingen alsnog voor CZ uit een soort van bedrijfsloyaliteit (/dankbaarheid) maar daar doe ik niet aan.
Hier ook hoor. Ik waardeer de korting van 10% die het bedrijf regelt maar als ik ergens anders 20% korting krijg dan doe ik dat wel. Hier ook jong en vitaal nog steeds, gelukkig, heb wel altijd een extra tand-verzekering maar ik doe eigen risico zo hoog mogelijk en kosten zo laag.

• Accountant
quote:
Pater schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:21:
[...]

Ik kan genieten van al die fouten in de aannames! Bijvoorbeeld dat mensen aflossing van een hypotheek meenemen als kosten en dat van hun rendement aftrekken.
Aflossing bouwt wel kapitaal op maar om FO te worden/zijn zul je toch moeten kijken naar de cashflow die verhuur genereert en niet naar het rendement als je het ovject gefinancierd hebt. Als de hypotheekverstrekker je verplicht tot aflossen is dat toch een vorm van kosten of een stukje vermogen wat vaster zit als bij aandelen. Je kunt het minder direct consumeren.

Accountant wijzigde deze reactie 21-11-2017 07:22 (5%)

• Herko_ter_Horst
quote:
Tommie12 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:51:
Het geeft gewoon een ongelooflijk goed gevoel (denk ik), om op elk moment tegen je baas een middelvinger te kunnen opsteken, en gewoon verder te kunnen leven op een comfortabele manier.
YouTube: The Position of Fuck You (John Goodman in The Gambler)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Accountant
quote:
armageddon_2k1 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:07:
Klein succesje. Sinds augustus langzaam de stappen aan het zetten naar een FO-mindset. Echter, deze maand November komen we nu op een structureel sparen uit dat 500 euro hoger ligt dan hiervoor. We sparen nu 2300/maand i.p.v. 1800 structureel op een netto gezamenlijk inkomen van 5100. Kan nog een heel stuk beter, maar bijna 25% meer spaarinkomsten. Auto en huis kosten nu vrij veel. Daarnaast schrijf ik ook dingen af en heb ik maandelijke reserveringen voor alle milieubelastingen, OZB en al die rommel.

Sinds augustus hebben we ook al mega veel crap verkocht (welke geen onderdeel uit maken van de bovenstaande berekening ;)). Waarom dacht ik dat ik 6 gitaren nodig moest hebben??? Ik heb er nu nog maar 1. Een hele mooie goede PRS.

Zowel mijn vrouw als ik zijn er erg in geinteresseerd, maar we herkennen heel erg de 'val' van de normale manier van denken. We hebben in December 2016 een huis gekocht wat helemaal aan onze eisen voldeed. Nu kijken we ernaar en denken we.... "waarom dachten we deze ruimte nodig te hebben???" Dit is een van de dingen waar we gewoon ingegroeid zijn zonder er bij na te denken. Net als een auto. Een forensenbaan. Een tuin. Ik hou helemaal niet van tuinieren! Etc. Etc. En het feit dat we ons 'schuldig' voelen dat we geen TV meer hebben. Of dat we ons 'schuldig' voelen dat we nog even geen kinderen willen, of 'schuldig' dat we er aan zitten te denken eigenlijk vrij snel het huis weer te verkopen... etc etc.

Ik vind de verhalen van Kabelmannetje inspirerend.

Op dit moment zijn we met een lange-termijn plan bezig en dat noemen we 'Ctrl+Alt+Del'. We zijn 'pas' 32 en 29, maar we merken dat we in de 10 jaren dat we samen zijn heel veel geleerd hebben en eigenlijk het allemaal wel eens opnieuw in willen richten.

Overigens had ik een interessante gedachte... Is het voor een land niet ontzettend ongustig als iedereen FO zou nastreven? Een land draait op consumptie, productie en belastinginkomsten.
Mooi verhaal! Hoe ziet de lange termijn planning eruit?
Leeftijd en inkomen zitten bij mezelf in de buurt vandaar de interesse.

Leuk dat jullie het samen een project benaming hebben gegeven. Mijn vrouw doet min of meer onbewust mee zolang ze kan pinnen en ik niet teveel blokkades opwerp is alles prima. Maar het geloof van het eerder stoppen met werken ziet ze nog niet zo zitten.

• Accountant
Op mijn manier probeer ik ook stapje voor stapje minder te gaan werken:

start carriere: 40u met 27 verlofdagen
Toen : 36u met 30 verlof dagen
Huidig: 40u met 10 weken (schoolvakanties)

Planning is om in april ouderschapsverlof op te pakken voor 4 of 8u per week. Want 40u in een week vind ik toch wel veel met kleine kinderen en het runnen van een huishouden. Sparen gaat dan tikkeltje minder maar we hoeven er niets minder om te laten gelukkig.

• Accountant
quote:
Lethalis schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:25:
"Een Dacia is geen auto, maar een vervoersmiddel" aldus de Renault dealer waar ik eerder dit jaar nog was ;)
Mooi stukje marketing. Ga naar een willekeurige premium dealer en die zeggen hetzelfde over Renault.

Ik vermoed dat vervoer samen met wonen en vakantie bij een doorsnee gezin wel de top 3 vormen van uitgaven. Het is dus het handigste om hier op te bezuinigen en deze kosten extra onder de loep te nemen in je weg naar FO.

FO te voet is bij ons een no go. Ik heb graag de beschikking over 2 auto's geeft me vrijheid en hoef minder te plannen met mijn vrouw. Strategie hierin is om net als bij wonen en vakanties onder je stand te leven.
A- segmenter hebben we nieuw gekocht en rijden we in 10-15 jaar op.
C-segmenter koop ik zo rond de 8 jaar oud voor 4-6K met 120-150.000 km. Daar rij ik dan 5 jaar in en dan zie je wel een verschuiving van afschrijving naar hogere onderhoudskosten.

Ik heb wel eens ergens in een boekje een stelregel gelezen dat een auto niet veel meer als 2 keer een netto maandsalaris mag kosten en eigenlijk vind ik dat voor mezelf wel een mooie vuistregel.

Ik ben wel iemand die kan genieten van een auto maar aan een nieuwe en dure auto kleven voor mij ook nadelen. Ik zou gek worden van krassen deuken en andere mensen die onvoorzichtig zijn met mijn auto. Voordeel van 2e hands kopen is dat ik veel minder emotionele binding ermee heb en het meer zie als dat "vervoermiddel". Zo heb ik laatst een paaltje geraakt en dit el cheapo met duck tape weer bij elkaar geplakt. Sommige zouden er wellicht niet mee gezien willen worden maar dat stadium ben ik gepasseerd wat andere ervan vinden, ik vind het prima :) .

En als een dure auto in je FO plannen past kan dat toch prima hier besproken worden? Als de ratio's i.c.m. je eigen plan klopt dan is er toch geen vuiltje aan de lucht. Leukste is dan wel om het hele verhaal te vermelden zodat iedereen zich een beetje kan inleven in de situatie. Krijg namelijk vaak de indruk dat mensen andermans uitgaven of inkomsten spiegelen aan de eigen situatie en dat is onbegonnen werk.

De weg naar FO moet leuk zijn zodat je het ook jaar in jaar uit kunt volhouden en je niet echt iets mist als je morgen dood zou neer vallen.

• Accountant
Ik ben dan altijd wel nieuwsgierig naar het hele plaatje van inkomsten, uitgaven en op welk % FO iemand dan zit.

• Accountant
quote:
Unif schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:22:
@kpg Ja, is inclusief alles.

@Accountant Ik zit nu op ongeveer 20% van het vermogen dat ik nodig heb voor FO, reken met 3% safe withdrawal rate.
En ik ga er vanuit dat ik dan iets meer uitgeef dan nu, plus ik reken pensioen, AOW en overwaarde woning niet mee.
Leuk zit zelf ook op 20%! En reken die zaken ook niet mee. Alleen zijn onze uitgaven hoger maar goed zijn ook met z’n vieren.

Met 20% heb je wel al een enorme buffer die op financieel vlak rust schept.

• Accountant
quote:
Wat zijn de kosten van een kampje tegenwoordig? Zie hier wel bedragen waar ik een beetje van schrik. Doel van een vereniging is toch dat alle kinderen mee kunnen sporten en bewegen.

Vroeger was een kamp allemaal tenten op het sportveld, eten in de kantine en een dropping als activiteit.

Ontzeggen zou ik waarschijnlijk niet doen maar ik zou wel op een jaarvergadering het ter spraken brengen of een mailtje aan de activiteitencommissie sturen.

• ApexAlpha
quote:
Torgo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:32:
[...]

Niet helemaal. Ik bespaar nu 52% op mijn inleg. Hierdoor kan ik versneld een flinke pot opbouwen. Vervolgens los je je hele hypotheek af en zorg je dat je ook een flinke ETF portefeuille opbouwd. Tegen de tijd dat je met (vervroegd) pensioen wil, heb je inkomen uit dividend (box 3) en een laag inkomen uit je BND pot. Je betaald dus alleen belasting in de laagste schaal. Vanaf je pensioen leeftijd komt daar nog AOW bij. Worst case ga je (dan) iets meer belasting betalen, maar dan heb je het dus (extra) goed gedaan. :)
Maar je kan toch juist niet eerder met pensioen als je het via je jaarruimte belegd. Dan staat het toch vast tot minimaal AOW leeftijd?

• ApexAlpha
quote:
dvko schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:36:
[...]

Volgens mij mag je je lijfrente ook al eerder laten uitkeren, maar zit je dan vast aan 'n uitkeringstermijn van ten minste 20 jaar + het aantal jaren tot je AOW leeftijd. Dus ben je 50 en gaat je AOW in op 67 dan moet je minimaal 37 jaar laten uitkeren.

Ik heb dit op meerdere bronnen gelezen waaronder bijvoorbeeld deze, maar moet zeggen dat ik maar weinig "officieel" materiaal hierover kan vinden.
Oh dat wist ik niet. Ik zag die lijfrenteproducten niet als een interessante optie omdat ik juist spaar/ beleg om 10 jaar eerder met pensioen te gaan, niet om een beter pensioen te krijgen.

• Accountant
Jason Fieber (ex Dividend Mantra) die is onlangs naar Azië verhuisd. Hij is wel een mooi voorbeeld van schepen achter je verbranden en nieuwe uitdagingen aan gaan. Voor de mensen die hem nog niet kennen dit is zijn blog http://www.mrfreeat33.com/

• Herko_ter_Horst
quote:
Aliene schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:53:
Hier ook weer de jaarstand opgemaakt en omdat ik zelf lijstjes altijd erg leuk vind, hierbij de onze.

***members only***
Dit is een zeer onoverzichtelijke manier van opschrijven en je houdt jezelf hiermee voor de gek.

Je hebt namelijk lang niet zulke lage lasten als je denkt, je hebt die zogenaamde lage lasten vooral te danken aan het verrekenen van hogere inkomsten/gunstige arbeidsvoorwaarden.

Door met verrekende ("netto") bedragen te werken, verberg je een deel van je kosten én een deel van je inkomsten. Als je morgen je baan (en daarmee je recht op belastingaftrek en vergoedingen) verliest, kost je hypotheek namelijk niet X(netto), maar moet je gewoon nog steeds elke maand X + HRA(bruto) betalen aan de hypotheekverstrekker.

Hetzelfde geldt voor je internetabonnement: als de 50% vergoeding wegvalt, moet je gewoon nog steeds 100% betalen. Je ziet al dat hier verwarring over ontstaat: je hebt helemaal geen goedkoop abonnement, zoals mensen denken, je hebt alleen een specifieke vergoeding verrekend.

Op deze manier opschrijven is dus ook onvergelijkbaar met anderen, die andere bedragen aan aftrek en vergoedingen hebben.

Schrijf dus gewoon de daadwerkelijke bedragen zoals die van je rekening af gaan aan de uitgavenkant en de bedragen die op je rekening worden bijgeschreven aan de inkomstenkant en ga niet zitten verrekenen. Dat geeft veel beter inzicht in je daadwerkelijk kosten én in de hoogte van je inkomen.

Voor je spaarquote maakt het weinig uit, maar voor alle andere berekeningen m.b.t. FO wel.

• Herko_ter_Horst
quote:
richard_r86 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:35:
[...]

Shell:
Dividend uitgekeerd per boekjaar

2016: 2015: 2014: 2013: 2012:
Totaal dividend $2,35 $1,88 $1,86 $1,78 $1,71
Rendement t.o.v. huidige koers 8,45% 6,76% 6,69% 6,40% 6,15%
We hadden het volgens mij over gegarandeerd rendement, geen speculatie op 1 enkel aandeel.

• Herko_ter_Horst
quote:
richard_r86 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:13:
[...]

Hier ben ik het mee oneens / het voelt niet fair. Zolang het aannemelijk is dat je ook in de toekomst korting zult hebben lijkt het lagere bedrag mij terecht. Ik stap al sinds ik mij kan herinneren jaarlijks over van energieleverancier voor de jaarlijkse cashback. Deze neem ik ook mee in de berekening. Ik doe hetzelfde bij mijn internetleverancier, maar daar doe ik jaarlijks een telefoontje en dan krijg ik weer een jaarcontract met 3 maanden gratis (stap liever niet over met mogelijk gedoe / paar dagen geen internet zolang ik de korting krijg)
Mijn commentaar ging over het verrekenen van een werkgeversvergoeding. Als je daadwerkelijk je kosten hebt kunnen verlagen tot dat bedrag, is het natuurlijk prima.
quote:
Aliene schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:16:
[...]

Alles opschrijven wat er daadwerkelijk uitgaat en inkomt vind ik zelf niet een handige manier. Ten eerste zou ik zelf nooit zoveel uitgeven aan zaken die ik nu krijg van mijn werk (tel, duur internet) en ten tweede declareer ik veel per maand wat ik dus ook op de rekening gestort krijg, maar wat puur voor werk is.

Voor mij is mijn manier dus representatiever voor mijn echte FO uitgaven. Ik snap dat het niet zwart-wit is, want een hoop van de kledinguitgaven of gemaksuitgaven zou ik bijvoorbeeld ook niet doen als ik geen baan had. Maar we staan nog erg in het begin en er gaat nog veel veranderen, dus exacte wetenschap is het in geen geval.
Heb bovenstaande even uit mo gehaald, want volgens mij staat er geen privacy-gevoelige info in en anders wordt de discussie wel erg kaal...

Als iedereen zelf gaat verzinnen hoe dingen worden opgeschreven, heeft het hier posten niet zoveel zin, want dan kan niemand het met z'n eigen situatie vergelijken, dat zie je al aan de reacties op je internet-kosten. Je verrekent de door jou genoemde kleding- en gemaksuitgaven toch ook niet met je salaris? Waarom doe je dat dan wel met je hypotheek en internet? Omdat daar een labeltje aan hangt?

Je krijgt neem ik aan gewoon 1 bedrag overgemaakt van je werkgever. Daaraan kun je niet zien welke euro's er "gewoon" loon zijn en welke euro's vergoeding voor bepaalde zaken. En het maakt ook niet uit, het is gewoon allemaal beloning gekoppeld aan jouw specifieke werkgever/voorwaarden. Dus waarom zou je dat al vooraf gaan verrekenen?(*)

Als je inzicht wilt in je daadwerkelijke uitgaven en de kosten van bepaalde zaken, is het gewoon niet handig om te gaan verrekenen. Je verbergt er een deel van de werkelijkheid mee. Zoals gezegd: jouw hypotheekverstrekker wil gewoon het volledige bedrag zien elke maand, ongeacht of je nou een baan hebt of niet en ongeacht of je nou recht hebt op HRA of niet. Dus je zult je bewust moeten zijn van de bruto-kosten van de hypotheek.

En zoals rube terecht opmerkt: het geeft ook een verkeerde spaarquote. Verrekenen is echt niet handig in het kader van FO.

Wat je wel zou kunnen doen, is naast de werkelijke situatie een schatting maken van de kosten die je in je FO-situatie zou hebben, maar dan wel voor alles en niet alleen voor een paar posten die nu toevallig gedeeltelijk door je werkgever worden betaald. Heb je in de FO-situatie wel of geen eigen auto? Wel of geen telefoon? Hoever ben je bereid je gemaks-/luxe-uitgaven te verminderen? En is dat realistisch t.o.v. je huidige uitgavenpatroon?

(*) Het enige dat realistisch is, is dat je declaraties geheel buiten beschouwing laat, zowel aan de uitgaven-kant als aan de inkomsten-kant. Dat zijn namelijk ook niet echt uitgaven en inkomsten, maar het voorschieten van een bedrag dat door een ander betaald wordt. Dit is dus alleen van belang voor de cashflow en niet voor je vermogenspositie. Als cashflow voor jou geen interessant gegeven is, dan kun je dat weglaten.

Herko_ter_Horst wijzigde deze reactie 28-12-2017 12:01 (9%)

• Herko_ter_Horst
quote:
0xygen500 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:15:
[...]

Bedankt, had geen zin om 127 paginas te lezen,aar zal even terug lezen :d
Je weet dat je ook binnen een topic kan zoeken, right? Hoef je geen 127 pagina's voor door te lezen :)

• Accountant
Ook maar eens 2017 afgesloten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Accountant
quote:
Pannencouque schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:51:
Mooi lijstje, Accountant!

Al zou ik wel stellen dat de opvang met blagen in die leeftijd iets structureels is, de komende twee jaar nog. Verder inderdaad schrikken hoe duur kinderen zijn in onderhoud. Afschrijving van de auto's is wel laag, zijn die zo oud al?
Hangt ervan af hoe je naar deze kosten kijkt. Ze zijn structureel van aard voor de huidige jaren maar ik ben meer geïnteresseerd in de uitgaven die ik ook heb op het moment van FO. Ieder jaar zijn er wel incidentele uitgaven maar ik probeer een beetje te zoeken naar de uitgaven op het moment van FO. Zo dat ik met een zo goed mogelijke onderbouwing kan zeggen nu ben ik FO. Dat is ook de hoofdreden dat ik alles maandelijks/jaarlijks administreer en zaken elimineer om te zoeken naar mijn eigen FO getal.

Wat de auto's betreft:
A-segment auto 2009 nieuw gekocht 9K oprijden in 15 jaar? hebben er dadelijk ak 9 achter de rug.
C- segment auto 2005 gekocht in 2014 voor 3.500 oprijden in 5 jaar 500 restwaarde.

Je ziet alleen een verplaatsing van afschrijving naar onderhoud. Mijn visie is heb liever onderhoud dan afschrijving. Bij een nieuwere auto is de kans wellicht lager op onderhoud maar die is ook aanwezig. Dan koop ik liever een goedkopere auto en geef ik meer uit aan onderhoud. Maar dan weet ik wel wat er gedaan is. Blijft altijd een beetje geluk hebben met een auto kopen.

• ApexAlpha
Zelf speculeer ik met <€1000 op wat alt-coins. Ik heb IOTA, NEO, ETH en een paar bitcoin (€200).

Met €1000 in Bitcoin ga je geen klapper meer maken. Dus maybe sommige altcoins wel. Maar, ondanks dat mijn inleg nu (virtueel) verdubbeld is houd ik alles voor €0 in de boeken. Zowel in excel als in mijn hoofd. Je moet jezelf echt niet rijk rekenen tot je casht.

• Accountant
@JURIST

Woongenot is inderdaad het doel en een gezonde balans tussen nu en in de toekomst leven. Daarnaast zal een deel van de verbouwing weer tot uiting komen in een hogere woningwaarde en het up to date houden van de woning.

Probleem afgelopen jaar was met name dat ik trades te snel heb afgekapt en dat ik niet continue in de markt heb gezeten. Grootste deel van het geld heeft gewoon op een spaarrekening gestaan afgelopen jaar. Mede doordat ik anticipeerde op meerdere correcties gedurende het jaar 2017 maar die zijn eigenlijk uitgebleven of minder heftig geweest als de jaren ervoor. Daarnaast misschien wat focus verloren en wat tijd besteed aan andere zaken.

Jammer van het gemiste rendement maar risico was ook erg laag.

Qua tijd valt het wel mee. Handel maar in een beperk aantal aandelen en leg de in- en verkoop order eigenlijk direct na elkaar in.

• Accountant
quote:
Torgo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:50:
[...]

Leuk om weer eens een update te horen! We gaan redelijk gelijk op, zijn even oud alleen heb jij twee kids (wij eentje) en zijn ze iets ouder 🙂. Jammer dat je in 2017 de benchmark niet hebt kunnen verslaan, hopelijk wordt 2018 een top jaar 👍
Lees net je infographic is inderdaad goed te vergelijken. Grappig om te zien dat je ook ongeveer dezelfde data hebt die ik ook heb.

Als ik het goed lees wil je rond je 50ste kunnen stoppen met werken?

50 zou voor ons ook haalbaar moeten zijn maar wil me er niet te erg op vast pinnen. Dus uit voorzichtigheid zeg ik tussen de 50 en 60 zodat ik mezelf een zeer ruime marge gun.

• Accountant
quote:
Torgo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:43:
[...]

2035 is inderdaad mijn richtdatum, we zijn dan 54 en 51. Het is vooral bedoeld om over langere tijd te kunnen zien hoe we het doen ten opzichte van onze lange termijn doelstelling en om af en toe te kunnen zeggen, zullen we dat (grote uitgave) wel doen, dat heeft invloed op ons plan. Wat in dit verhaal niet is mee genomen is of we dan wel/niet hypotheek en erfpacht vrij zijn. Dat maakt natuurlijk ook behoorlijk verschil. Dat is één van de variabelen waar we kunnen bij sturen. (Beleggingsresultaat bovengemiddeld, dan wat meer aflossen op hypotheek en visa versa).
Hier is het plan om op moment van stoppen met werken wel hypotheek vrij te zijn. Hypotheek loopt t/m 59 en is dan volledig afgelost. Ik zal over 5 jaar het een en ander evalueren want dan loopt de eerste rente vaste periode af om wellicht een deel versneld te gaan aflossen.
Daarnaast willen we nog een keer groter gaan wonen. Deze zaken zijn nog niet helemaal berekend richting de toekomst omdat er te veel onzekerheden meespelen. Door deze omstandigheden los ik nu niets extra af en zie ik cash als king / flexibiliteit.

De overwaarde op het huis zie ik ook niet als onderdeel van mijn FO maar meer als een extra verzekering als de plannen mogelijk mislukken. FO pot vind ik daarom interessanter als mijn Net worth.

• Accountant
@President
Je verhaal is wel herkenbaar ik zit daar ook vaak mee. Zie mezelf een beetje als de koning van het uitstellen maar je moet ervoor waken dat van uistel afstel komt.

Ik was aan het klooien met 2e hands telefoons en was dat op een gegeven moment beu dat ik 2keer een IPhone SE 32gb gekocht heb. Prima telefoons voor ons gebruik wel de budget oplossing in het iphone assortiment.

De verbouwingen aan het huis hebben me ook wat pijn en moeite gekost voor ermee te beginnen maar achteraf gezien had ik het veel eerder mee moeten doen. Woongenot is heerlijk!

Conclusie van het verhaal het is niet de moeite waard om je aan bepaalde zaken te ergeren. Met name die kleine uitgaven is het niet waard. Dus vervang dat spul en geniet er nu van. Zie het ook als een test omdat geld gewoon uit te geven ondanks dat het wellicht tegen je gevoel in gaat. Kun je het achteraf weer analyseren of je er nu wel of niet goed aan hebt gedaan!

• ApexAlpha
quote:
Royve schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:34:
Ik lees hier al een tijdje mee en heb ook veel andere informatie gelezen. Zelf stop ik het geld wat ik overhoud in mijn hypotheek (1,8% rente) en in crowdfunding. Ik durf zelf niet naar de beurs te gaan (ETF's) omdat iedereen dit doet met zijn/haar spaargeld en ik er van overtuigd ben dat de beurs veel te hoog staat om in te stappen.
De beurs staat vooral zo hoog doordat de ECB (en de FED) miljarden aan geld drukken en aan banken geven.

Maar daarnaast zou ik je willen meegeven dat het timen van de markt (winst proberen te pakken door op juiste momenten in- en uit te stappen) iets is wat je als kleine belegger moet vermijden. Je speelt dan tegen enorme organisaties als banken, hedgefunds en pensioenfondsen met bergen analisten.

En dan nog lukt het hun niet!

Je moet je gewoon voor de lange termijn die ETF's kopen. Buy & Hold.

• ApexAlpha
quote:
finsdefis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Niet dat dit topic bedoeld is voor beleggingsstrategieën, maar de link met FO is met name dat een gespreid portfolio belangrijk is om de kans op enorme schommelingen te verkleinen.
Schommelingen zijn er altijd. In 2008 ging de hele markt onderuit, daar gaat geen spreiding iets tegen doen.

Máár, in 2013 stond de beurs weer op hetzelfde niveau! Historisch gezien, als je je geld maar 5 tot 7 jaar kan laten zitten komt het wel goed. Je hebt alleen écht een probleem als je (door omstandigheden) in 2009 of 2010 moest verkopen. Dan boek je verlies. Veel verlies.

Vandaar ook het credo: investeer alleen geld dat je kan missen.

Of zoals de Amerikanen zo mooi zeggen: "You only die on a rollercoaster if you get off in the middle".

ApexAlpha wijzigde deze reactie 16-01-2018 11:28 (4%)

• ApexAlpha
quote:
Railgunner schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:36:
[...]

Wat is een goede strategie als de beurs in een jaar 20% omlaag gaat? Is het dan bijv. verstandig om een groter deel van je nieuwe inleg in obligaties te stoppen? Of ga je ook in een neergaande markt door met het volgen van dezelfde strategie als in een opgaande markt?
Dat is mijn strategie wel: ik leg elke maand eenzelfde bedrag in. Ongeacht of de beurs nou omhoog of omlaag gaat. Het gaat mij om het gemiddeld rendement over de komende 20 tot 30 jaar.

Historisch gezien is het wel een zeer goed idee om tijdens een echte crash meer te investeren. Want zoals er correcties naar beneden zijn bij een beurs 'rally', zo zijn er correcties omhoog na een beurscrash. Zo haalde je in de jaren na de laatste crisis flinke rendementen. Zo kreeg je 22% in 2013!

Verder houdt ik de strategie aan om mijn leeftijd als percentage obligaties te houden. Ik ben nu 25 dus 25% van mijn portfolio is obligaties. Je wil natuurlijk niet met 100% in aandelen zitten één jaar voordat je met pensioen gaat. Je zal dan maar net in 2008 zitten!

• ApexAlpha
quote:
Gecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:51:
[...]
Wat ik doe is beheerd beleggen met een periodieke inleg. Ik bepaal dus zelf hoeveel ik beleg en laat de assetallocatie dus over aan specialisten. Succes!
Nou. Dat schijnt op de langere termijn geen succes te zijn vanwege de kosten die actief beleggen heeft.

edit: http://www.dekritischebel...tief-of-passief-beleggen/ Dit artikel is een beetje oud, maar dit legt goed uit waarom je met actief beleggen heel erg moet oppassen.

ApexAlpha wijzigde deze reactie 16-01-2018 11:55 (19%)

• ApexAlpha
quote:
Gecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Geen succes is een groot woord.

Het brengt inderdaad kosten met zich mee maar in verhouding valt het reuze mee. Het scheelt mij een hoop tijd, zorgen en geeft gemak. Actief beleggen vereist enige kennis van beleggen en dat bezit ik op dit moment (helaas) niet.
Maar wat jij vertelt is juist actief beleggen. Actief beleggen wil niet zeggen dat jíj veel doet.

Actief beleggen: door de markt te timen probeert iemand (voor jou) een hoger rendement te halen dan gemiddeld.

Passief beleggen: koop een mandje aandelen, en wacht.

Voor passief beleggen zijn veel minder transacties en analisten nodig. Hierdoor zijn de kosten lager. Je koopt gewoon alle aandelen in de S&P 500 bijvoorbeeld. Hiervoor hoef je geen dure analisten te betalen die gaan proberen om de koers te voorspellen.

Onderzoek heeft aangetoond dat op de lange termijn actief beleggen minder oplevert dan passief beleggen. Dit omdat de kosten hoger zijn dan het extra rendement.

Deze brochure van Meesman is een goed startpunt: klik. Meesman is zelf een aanbieder van indexfondsen (passief). Dus ze zijn niet 100% onafhankelijk maar de informatie klopt wel.

• Accountant
Vanwege mijn werk moet ik al met zoveel reserveringen, overlopende posten en afschrijvingen rekening houden dat het voor mijn privé administratie stukken eenvoudiger is opgebouwd.

Ik administreer alleen betaalrekeningen en iedere financiële mutatie is een inkomst, een interne overboeking of een uitgave.

Inkomsten daar administreer ik alleen mijn loon onder.
Overboekingen tussen interne rekeningen daar doe ik niets mee
Restant zijn dus allemaal uitgaven waaronder ook de belastingteruggave, toeslagen en kinderbijslag ik zie dat als tegemoetkoming op mijn kosten. Alle uitgaven worden aan een rubriek/codering gekoppeld die ik sinds 2009 hanteer.

Maandelijks gelden dan de formules:
Inkomsten-/- uitgaven = mutatie vermogen uit inkomen/uitgaven
Vermogen eind van de maand -/- vermogen begin van de maand= vermogens mutatie maand
Vermogens mutatie maand- mutatie vermogen uit inkomen/uitgaven= passief inkomen/beleggingsresultaat

Iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij zich prettig bij voelt en wat je eigen inzicht verschaft.

• ApexAlpha
Ik zit zelf ook bij Meesman met €150 per maand. Deze is voor de écht écht lange termijn en heb daarom voor een optie gekozen die simpel mogelijk is. De laatste weken toch aan het twijfelen om over te stappen naar een VTI/VXUS combo via de Giro ivm 0,3% minder kosten. Maar ze zijn nu niet meer te krijgen... Dat stelt de beslissing even uit.

• ApexAlpha
quote:
RichieB schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:18:
[...]

Ah, bij periodiek inleggen betaal je geen vaste transactiekosten van €7,50 + 0,15%. Dat maakt het inderdaad erg goedkoop.
Dus enkel 0,15% service fee? Dat is wel aanmerkelijk goedkoper dan Meesman met 0,5% per jaar en 0,25% transactiekosten inderdaad. Komen hier de kosten van de onderliggende fondsen nog bij?

• ApexAlpha
Wat voor een sectoren / werkvelden zitten jullie dan? Met 160k alleen en 90k samen met 24u en 32u werk.. Dat is niet gek.

Ik merk dat ik onbewust op Tweakers altijd ervan uitga dat iedereen in de IT werkt. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Zelf heb ik absoluut niks te klagen en zit ik rond de ~40k voor 40 uur op mijn 25e. (In de IT :p) Maar binnen ons bedrijf is er niet echt een cultuur om over je salaris te praten dus ik krijg een slecht idee van de gemiddelde doorgroeisnelheden.

• ApexAlpha
En dan toch allemaal op Tweakers onder werktijd, hè. Voor dat geld!

Ik zit zelf in een heerlijk luxe positie op dit moment. Ik ben software engineer in de randstad. Ik kan waarschijnlijk over 2 uur een andere baan hebben... Dat is wel een fijne gedachte als ik over een 1 jaar of zo eens goed ga onderhandelen over mijn salaris (werk nu 1 jaar in totaal).

Maar het voelt toch een beetje als ondankbaar als ik dat zou doen omdat ik al een super salaris heb voor mijn leeftijd en opleiding (HBO). Ondanks dat ben ik wel van plan het te doen, maar het is ook fijn om dan eens te weten van gemiddeld is om je streefgetal te bepalen.

ApexAlpha wijzigde deze reactie 29-01-2018 10:07 (27%)

• Herko_ter_Horst
quote:
freakstar schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:10:
Iemand wel eens wat opgenomen bij Meesman? Ik heb er kort belegd maar wil wat vereenvoudigen dus laat ik Meesman vallen. Verkoopopdrachten vorige week zondag aangemaakt. Afgelopen vrijdag zouden ze verwerkt moeten zijn en momenteel lijkt m'n geld ergens in limbo te zijn. Ik hoop dat het deze week nog op m'n tegenrekening komt, dan is het al met al net geen twee weken onderweg. Je zult maar snel willen...
Als je snel wilt, zit je bij Meesman verkeerd.

Ze handelen sowieso maar 1x per week (op vrijdag). Dat wordt dan de maandag daarna (na 17:00) zichtbaar op de site. En dan duurt het nog een paar dagen voordat ze het overmaken. Dus nog ff geduld.

• Accountant
kiyiosaki legt het in 2 min uit:

YouTube: Is Your House an Asset? Let Robert Kiyosaki explain to you

Hij is de reden dat FO voor mij is begonnen toen ik 25 was. Heel wat ebooks geluisterd tijdens het wandelen buiten.

• Accountant
quote:
Conono schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:11:
[...]

Dat mening mag je hebben, maar aangezien de rest van de wereld die definities anders gebruikt, is het wellicht raadzaam om jouw mening niet als feit te presenteren..
Google eens op Robert Kiyosaki en kijk zijn fimpjes eens. Boekhoudkundig klopt het inderdaad niet wat hij zegt. Maar het gaat om de mindset en tussen de regeltjes lezen. Uiteindelijk maakt een pot met geld je FO en niet je woonhuis.

In mijn privé financiën trek ik mij niets aan van jaarrekening modellen en definities. Praat in dit topic misschien iets lastiger maar dat geeft mij duidelijkheid in mijn eigen tocht naar FO.

• Accountant
quote:
Conono schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:28:
[...]

Dus er bestaat gewoon een definitie van een begrip, welke al decennialang wordt gehanteerd door iedereen en met name de beroepsgroep die er verstand van heeft. Maar om het "duidelijker" te maken hanteren jullie hetzelfde begrip, maar dan met een afwijkende definitie. Alsof jullie afspreken dat in de gewone wereld de kleur geel "geel" wordt genoemd, maar als het over FO gaat noemen we het "paars". Om het duidelijker te maken..

Prima verder, ik zal erover ophouden. Maar een beetje vreemd is het wel..
Definities ens tandaarden zijn in de financiele wereld nodig om te vergelijken en verantwoording af te leggen aan de maatschappij/belanghebbende/ belastingdienst en noem maar op. In mijn eigen financiële administratie ben ik geen verantwoording schuldig en richt ik het liefst zo eenvoudig mogelijk in om te zien waar ik sta m.b.t. FO. Dan is voor mij de formule FO=25X jaaruitgaven leidend.
En onder jaaruitgaven versta ik dan alles wat mij geld kost en dat is ook de aflossing van mijn woonhuis. Die FO pot moet ik dus vullen en mijn woonhuis valt dus onder de uitgaven levert geen geld op. Ik zie de waarde van het woonhuis meer als een verzekering / erfenis voor de kinderen / stille reserve.

Net Worth is in mijn situatie dus totaal niet interessant ik ben alleen maar bezig hoelang kan ik leven van mijn pot met FO geld. Op basis van de huidige uitgaven kan ik dus 5 tot 6 jaar leven zonder inkomen m.a.w. ik ben voor 20% FO.

Belangrijkste is dat het duidelijkheid voor mij schept en niet voor een ander.

• Herko_ter_Horst
quote:
gr8-jen schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:56:
[...]
een beetje pensioen zelf belegd staan mocht ik eerder willen stoppen
Weet niet of het zo is, maar pas op dat als dit over pensioen gaat dat onder de fiscale pensioenregels valt, je er niet zomaar "gratis" bij kan.

• Accountant
quote:
JURIST schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:49:
[...]

Nog naar een podcast van Kiyosaki geluisterd. Een huis ziet hij als verplichting, maar het wordt mij niet duidelijk wat voor conclusie hij daaraan verbindt. Ik ben wel benieuwd: wat zou je moeten doen, minimaliseren? Woongenot/prettige woonomgeving is ook een belangrijke randvoorwaarde voor geluk. Hoe zie jij dat?
Eigenlijk moet je er meerdere luisteren om het hele plaatje te bevatten. Maar ik ga een poging wagen om het je in het kort vanuit mijn visie uit te leggen.

Zijn bestseller is Rich dad Poor dad. Een verhaal over zijn “arme” (eigen) vader en zijn “rijke” vader ( van zijn beste vriend).
De arme vader zei: zorg voor een goede studie dan krijg je een goeie baan en kun je een huis kopen en aflossen. Zijn rijke vader zei: bouw een bedrijf en investeer en zorg voor passief inkomen zodat dat je kosten kan dekken.

Hieruit volgt zijn cashflow quadrant. Google daar meer eens op. Aan de linkerkant loondienst en zzp en aan de rechterkant business owner en investor.
Zijn arme vader duwt hem dus de linkerkant op onder het mom van zekerheid. Zijn rijke vader de rechterkant op. Natuurlijk kun je vanuit beide kanten FO worden maar gaat gewoon om de mindset die me aanspreekt.

Wat betreft het woonhuis:
Voor mij is zijn conclusie bouw aan een passief inkomen want dat maakt je FO.
Geld in de stenen van je woonhuis zijn gewoon onderdeel van je vaste lasten en zijn pas leuk als je later ook een plan hebt om deze op te nemen. Daarom reken ik ze niet mee en zie ik ze als extra verzekering/ erfenis voor de kinderen.
Ik zou me niet prettig voelen bij een afgelost huis en geen spaargeld, heb liever spaargeld zodat ik mijn eigen broek kan ophouden dan dat ik van andere afhankelijk ben om weer geld los te krijgen uit het woonhuis. Ik los overigens wel gewoon af in 30 jaar.

Mijn eigen keuzes:
Wij hadden de keuze tussen een eigen groot huis bouwen of onder onze stand wonen. Uiteindelijk hebben we bewust gekozen voor onder onze stand te wonen met name voor de Kinderen. Ik heb hierin mijn eigen woongenot achtergesteld op wat ik momenteel denk dat goed is voor de kinderen. Dus gekozen voor een 2 onder 1kap in een straat met veel kinderen en speelvoorzieningen. De andere keus was een groot vrijstaand huis helemaal naar mijn eigen wens gebouwd en ingericht, dat hebben we op de langere baan geschoven.
Soms verlang ik wel naar dat nieuwbouwhuis was misschien in de long run ook goedkoper geweest. Maar voor de kinderen is dit top. Vanmiddag met 4 kinderen uit de straat 3uur naar het bos gegaan om te spelen.
Ander voordeel is dat ik nu een fors lagere hypotheek heb zodat ik veel meer kan investeren/ kan bufferen en veel minder verplichtingen heb als ik mijn baan verlies. Ben al eens mijn baan verloren en dat voelde toen totaal niet stressvol omdat ik wist dat ik voldoende buffer had om X jaar uitgaven te overleven. En uiteindelijk ook nog beter eruit gekomen.

Door Kiyosaki ben ik ook veel meer gaan relativeren wat de carriere en salaris ladder betreft. Ik moet het met mijn eigen salaris doen en dat gaat prima laat een ander maar meer verdienen en meer verantwoordelijkheden hebben. Er zijn genoeg goed verdienende mensen die met stress rond zullen lopen als ze het slaris te laat krijgen of morgen ontslagen worden die zorgen zijn allemaal aan mij niet besteed en dat leeft wel prettig. Wetende dat je die auto van je baas toch wel cash kunt aftikken maar het gewoon lekker niet doet omdat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft.

Ben de persoon die me op de audioboeken van Kiyosaki heeft gewezen ook echt dankbaar. Dat was voor mij echt een 9-11 moment weet je nog waar je was toen.....
Heb er zelf echt veel uitgehaald maar was toen ook pas halverwege 20 en nog zoekende naar een doelstelling en een weg.
En toen een jaartje of 5 jaar later geloof ik dit topic aangemaakt, dat was ook een goeie waardevolle zet van me :P voor mijn eigen FO.

• Accountant
quote:
JURIST schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:04:
[...]

De vraag is of deze mensen over 20 jaar nog steeds zo gelukkig zijn en erop terugkijken als zich onvoorziene omstandigheden voordoen of hun werk niet meer bevalt en ze 'vastzitten'.
Mijn ervaring met de consumeerders is dat ze de schuld bij iedereen zoeken behalve zich zelf.
Overheid, pensioenfondsen of de mensen met een topsalaris overal schoppen ze tegen aan en iedereen is schuldig aan de eigen situatie. Terwijl dat extern factoren zijn die je maar beperkt kunt beinvloeden. Jammere van in discussie met deze mensen gaan is dat als je over sparen begint ze aangeven dat de rente 0 is en dat ook niets oplevert of dat je belasting moet betalen over spaargeld. Allemaal dooddoeners van het grotere plaatje niet onder ogen willen zien om voor een deel ook eigen financiele verantwoording te nemen en niet acbter overleunen en de overhied dit voor je laten bepalen.
Dan heb ik het wel in mijn omgeving over de betere inkomens. En begrijp ik als je part time werkt en alleenstaand bent je de eindjes ver aan elkaar moet knopen.

• Herko_ter_Horst
quote:
pineapple schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:36:
defensief beleggen in ETF's/obligaties, etc.
Pas op dat je je mazzel met crypto niet als norm gaat zien... Aandelen (al dan niet in ETF-vorm) zijn zeer zeker geen defensieve belegging.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ApexAlpha
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Ik zou eens exact nakijken wat die garantie inhoudt, en onder welke voorwaarden ze daar onderuit kunnen.
Laat ik het volgens de boerenverstand methode aanpakken: als ze écht 7.5% kunnen garanderen hebben ze geen kleine beleggers nodig. Er is te veel geld op dit moment, elk bedrijf kan geld lenen, geld ophalen of investeringen vinden. De economie draait op volle toeren en de ECB print gratis geld.

• Accountant
quote:
libero schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:46:
[...]
Maar stel ik zou stoppen met werken heb ik niet zo nagedacht over wat daarna, ja reizen is leuk maar blijft dat de komende 30 jaar leuk en interessant? ik ben nu 42 je stapt zo uit de maatschappij voor mijn gevoel als je helemaal stopt met werken, zeker als je zoals ik niet echt een goed plan hebt. Dus ik heb geen stip oid, maar misschien is het daar nu wel eens tijd voor ;)
Helaas ben ik nog geen ervarings deskundige :) . Maar wil wel een poging doen om je wellicht op weg te helpen.

Heb laatst op Netflix Expedition hapiness gekeken. Zoek die maar eens op en geniet van de mooie plaatjes het luchtige verhaal en met name de conclusie waar de hoofdpersonen mee komen.

Stap 1 is mijn inziens gewoon stoppen met werken en zien waar het schip strand. Gewoon terug naar je kindertijd gaan waar heel veel kan en niets moet. Jezelf weer opnieuw ontdekken en kijken wat je drijft. Wellicht kom je in die fase ook tot de conclusie dat je werk echt nodig hebt om voor jezelf te functioneren. En dan kun je het werk leven wellicht weer voor een deel opnieuw oppakken. Maar ik zou het toch eerst proberen zonder je huidige werkomgeving.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze. En wat super goed dat je dat op je 42ste hebt bereikt!
Mooi om eens een inzicht te krijgen van iemand die al een groot deel van het proces heeft doorlopen en dus met andere vragen komt aanzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Accountant
quote:
Wozmro schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:03:
Ja maar, wat is 'de boodschap' nu? :)
De boodschap die kan ik niet voor jou aangeven. Voor mij was de boodschap:
1. Je hebt een droom realiseer die
2. Een vooraf gestelde droom / plan kan bij de uitvoering ook een nachtmerrie of last worden. Hier zul je op moeten anticiperen.

Wat voor het stel in de docu en voor vele andere een droom lijkt om lekker non stop op vakantie te zijn werd voor dit stel toch een behoorlijke last.
quote:
armageddon_2k1 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:01:
[...]

Ai, die vond ik echt niet om door te komen :D Wat een verwende kindertjes waren dat die bij elke tegenslag begonnen te huilen dat men gemeen tegen ze deed. En die arme hond... die arme arme hond die niet tegen hitte kon en koste wat het kost mee moest, de woestijn in en de ene na de andere hitte-aanval had. Zonder nadenken de grens overgaan bij Canada de VS in en huilen dat de customs moeilijk doet. Je mond vol hebben over de natuur en duurzaamheid en met een fucking schoolbus eerst vanuit de VS naar Canada rijden en dan weer helemaal naar beneden met 1l op 3km. Met een drone over de Niagara falls vliegen terwijl dat verboden is, dat toegeven en dan zeggen "maar het was het wel waard, wat maakt 1 drone nou uit", voor een shot van 1 seconde. Tragedy of the commons much?
Ze waren mijn leeftijd en als ik dat zie dan denk ik.... ja, nu snap ik dat gezanik op de millenials wel :+

Maar, kwa 'boodschap', misschien wel interessant. Er zijn echter meer dan genoeg boeken die dezelfde boodschap hebben, maar dan beter beschreven (ERE en You are a badass onder andere).
Die hond was wel een ding dat ben ik met je eens. Maar echt verwend vond ik ze niet, qua inhoud was er wellicht het een en ander aan te merken maar ik kwam er vrij goed doorheen.

Als iemand 3 miljoen op de rekening heeft staan en niet helemaal weet of hij wilt stoppen dan zou ik die docu gewoon aanraden en er ff 90min aan besteden. Ga iets doen wat je leuk lijkt en kijk waar het schip strand terug gaan naar je werk leven kan altijd nog als je droom niet lijkt wat je vooraf had gedacht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ApexAlpha
quote:
Knakker schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:05:
[...]

Ik ben het met je eens, maar vond ‘m echter vooral juist daarom intrigerend: het is een naakte, eerlijke inkijk in de hoofden van gepriviligieerde first world milennials :D Hoe ze met hun geliefde hond omgingen is echt schaamtelijk. Ben benieuwd wat ze over 15 jaar van zichzelf op deze video vinden, haha.
Dit is enorm off-topic maar heb zo een hekel aan de term millennials. Ik ben zelf ook een first world (woon in NL), privilligieerde (blank, NL, slimme ouders), millennial (1992) maar het woord is een synoniem geworden voor een soort stereotype manier van denken van 'ouderen' over 'de jeugd van tegenwoordig'.

Maar goed. Laat gaan.

• ApexAlpha
Oh ik ging ook uit van die van Berekenhet dat je ongeveer €1000 per jaar minder zou betalen. Dat klopt dus niet?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ApexAlpha
Is het reduceren van uitgaven niet een van de pijlers onder FO, en is de hypotheek / huur niet de grootste maandelijkse uitgave bij veel mensen? Ik vind de hypotheek aflossen daarom wel van belang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApexAlpha
quote:
!null schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:29:
FO zijn betekent dat er net zoveel of meer binnenkomt dan er uit gaat (tenzij je alleen maar stilstaand spaargeld gebruikt)

Dus je kunt ook superluxe leven en FO zijn, als er maar meer binnenkomt dan eruit gaat.
Zoals je zegt: het zowel om binnenkomend als uitgaand. Als je dus geen hypotheek meer hoeft te betalen dan hoeft er ook minder binnen te komen om de balans te bereiken. Daarnaast fluctueren aandelen van jaar tot jaar. Ja, gemiddeld is het rendement 5% of 6%. Maar tussen 2007 en 2009 zit je dan wel -40%. Terwijl een afgeloste hypotheek gewoon 0 kost aan aflossing en rente, ongeacht de aandelenmarkt.
quote:
Quote je de verkeerde?

• ApexAlpha
quote:
SublimnAll schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:00:
Ha, ik ben pas net 2,5 jaar bezig (in 2015 afgestudeerd) en ben er nu al klaar mee :+ ik ga als zzp'er aan de slag. In minder tijd meer geld verdienen, door meer financiële verantwoordelijkheid naar je toe te trekken - voelt voor mij als een no-brainer als je FO-ambities hebt.
Dit spookt dus ook al een tijdje rond hier. ZZP in een schaars beroep (It / Security) is erg aantrekkelijk. Zeker als je jong bent en je nog wat risico kan nemen. Heb nu nog geen hypotheek, geen kinderen, geen partner.

Ben je er al echt mee bezig of is het ook een plan?
Ik vraag me namelijk af hoe je er mee begint? Ik ken geen ZZP'ers zelf dus geen idee hoe je zo iets opstart, je tarief bepaalt, klanten zoekt, etc..

• ApexAlpha
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:25:
[...]

Ik werk op een deelkantoor en spreek heel wat ondernemertjes. Als 10% een pensioen opbouwt, dan zou ik het veel vinden. Het is echt werkelijk om te janken, en dit gaat een groot armoedeprobleem opleveren in de toekomst.
Je hoeft niet per sé via een aanbieder pensioen op te bouwen. Je kan ook zelf geld opzij zetten, investeren. Bij veel ondernemers is de onderneming of goodwill hun pensioen. Een risico inderdaad, maar daarvoor ben je ook ondernemer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ApexAlpha
quote:
Zr40 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:45:
[...]

Vergeet niet dat het vooral meer oplevert omdat jij als ZZP'er al het risico en de lasten draagt die bij loondienst door de werkgever gedragen zouden worden. Als jij werkelijk een unieke skillset hebt die bedrijven nodig hebben, dan zal je ook in loondienst een net salaris kunnen onderhandelen.
Vergeet niet dat je als ZZP'er ook zelf die verzekering kan afsluiten. Maar je hebt dan in ieder geval keuze over hoe hoog, tegen welke voorwaarden etc.. Ik zit nu bij een werkgever die mee doet met dat CAO plan waarbij de WW via een fonds weer terug aangevuld wordt tot 36 (!!!) maanden ipv 24.

36 maanden ww?! Wat doe je in godsnaam in 3e jaar als je in de eerste 2 geen baan kan vinden. En deze CAO wordt doodleuk 'algemeen verbindend' verklaard en premie op brutoloon ingehouden. Niks over te zeggen.

En zo iets stoort me.

Ik ben het roerend eens met ons sociale stelsel (dat het er is) maar de opzet is echt iets van 50 jaar terug en moet nodig gemoderniseerd worden met meer individuele keuze.

• ApexAlpha
quote:
Zr40 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:19:
[...]

Bij veel vraag en weinig aanbod heb je toch een sterke onderhandelingspositie. Een werkgever die jou geen serieus salaris kan bieden zal jou ook niet kunnen betalen als ZZP'er met serieus uurtarief.
Echt wel. Vergeet niet dat managers vaak ook een baas boven zich hebben. Genoeg bedrijven gezien waarbij een personeelsstop was om de kosten te beteugelen maar waar met veel plezier ZZP'ers naar binnen werden gefietst om het tekort aan personeel op te vangen.

Een personeelslid zijn doorlopende kosten op de rekening, een ZZP'er flikker je er zo uit. Daarnaast komen kosten voor ZZP'er anders in de boeken waardoor managers met kosten en budgetten kunnen schuiven om uit te komen.

Zo kan een Office365 specialist als ZZP'er makkelijk onder het themabudget van 'Office365 migratie' worden geschoven door een manager terwijl een extra persoon in loondienst dat niet kan en dus van 'zijn' budget af gaat.

Nu denk je: wat een onzin, het is toch allemaal voor hetzelfde bedrijf. Dat klopt, maar in werkelijkheid (vooral bij grote bedrijven en overheid) werkt het gewoon zo, of je dat nou goed vind of niet. Het is altijd ook deels bedrijfspolitiek, bij elke beslissing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ApexAlpha
quote:
beursjez schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:52:
[...]

Tenzij die mensen allemaal in een Tiny house gaan wonen oid. Dan kun je prima van 800-1000 euro in de maand aan aow leven
Met een afbetaald huis en zonder een auto kan t ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik zou dan ertegenin willen brengen dat ik reizen super vind! Mijn tijd wonen/werken in China waren enorm gaaf en ook het reizen door de meer toeristische gebieden in Azië heb ik enorm van genoten.

Prima dat sommige mensen het niet doen, we zitten tenslotte allemaal hier graag (ook) te hobbyen op een PC.
quote:
Andere landen hebben ook bomen, huizen en mensen. Als je wat wilt leren over de geschiedenis of cultuur kun je ook gewoon een goed boek lezen, stuk efficienter.
Oh man hier bij ik het enorm mee oneens. Een andere cultuur (en China is daarin het 'verst' van de onze die je kan komen ongeveer) is echt een ervaring om mee te maken. Dingen die jij als universeel ziet blijken ineens cultuurgebonden en het laat je echt denken over hoeveel je eigenlijk gemeen hebt met elkaar. Zelfs een Rus en jij lijken veel op elkaar als je in China staat.

Nu alweer het idee hier om Spaans te leren en over een paar jaar te vertrekken naar Zuid-Amerika.

Maar goed, dit is off-topic, ik wilde maar even aangeven dat niet iedereen 'op reis' gaat naar all-in resorts of 'op zoek naar zichzelf' samen met 150 andere Westerse mensen in Thailand.

• ApexAlpha
quote:
Duci schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Ben heel nieuwsgierig: is dat een boek? Ik ken Peterson niet.
https://www.volkskrant.nl...een-catastrofe-~b1488ab0/

• ApexAlpha
Een school is er voor onderwijs. Je ouders zijn er voor opvoeding. Als jij klaagt dat je nu niks weet over financien / voeding / belastingen of wat dan ook; je moet bij je ouders klagen, niet bij je school.

Dat gezegd hebbende: het is 2018. Het hele internet staat vol met Youtube filmpjes, blogs, webpagina's van overheden. Het kost je wellicht een dag om je even in te lezen.

Ook heb je het Nibud die goede richtlijnen voorschrijven.

• ApexAlpha
quote:
Inderdaad. Toen ik op de middelbare zat kregen wij bij Economie les hierover.

Er werd in _het algemeen_ uitgelegd hoe belastingschijven werken, hoe pensioen werkt etc.. Maar er werd niet verteld hoe jij ZELF hiermee moest omgaan. Dit naast het feit dat je ook gewoon een balans moest leren opmaken, resultaatrekeningen, budgetten etc...

Maar uiteindelijk komt het er op neer dat jij zelf moet bepalen hoeveel je spaart. Dat is ook helemaal niet aan een school, dat bepaal je zelf.

• Herko_ter_Horst
quote:
James008 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:26:
Waarom is de swr 4% als het historisch rendement op aandelen 7% is ?
Inflatie + veiligheidsmarge.

• Herko_ter_Horst
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:43:
Hij sluit af met de voorspelling "Wat na de ineenstorting zal overblijven voor 99 % van de Westerse bevolking zijn vrijwel waardeloos geworden spaargelden en pensioenen, en zeer fors in waarde gedaalde aandelenportefeuilles".

Nou ben ik wel nieuwsgierig welke conclusies je hieruit trekt. Want jij zegt "vermogen is ultieme vrijheid", maar dat is dus nadrukkelijk niet wat de goudboer in kwestie zegt.
Welke conclusie zou een goudboer nou graag willen dat je daar uit trekt? |:( :X

Dat hele blog is zo doorzichtig als wat: FUD verspreiden om goud te verkopen. Meer is het niet. Niet serieus te nemen, m.i.

• Herko_ter_Horst
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:28:

Ik vind het stuk van het linkje zeer matig, en ze zullen heus wel wat verkopen. Desalniettemin, velen verklaren lui zoals Peter Schiff ook voor gek. En dan heeft 'ie het eens in de zoveel tijd toch bij het rechte eind:
Wikipedia: Peter Schiff

En ja, "a broken clock is right twice a day", maar persoonlijk vind ik het zo nu en dan wel prettig om een tegengeluid te horen.
"Tegengeluid" prima, maar dan toch liever van iemand die niet zo rechtstreeks profiteert van de mening die hij zelf verkondigt.

• Herko_ter_Horst
Je kunt geen 30k belastingvrij inleggen. Er zit een maximum aan het totaal aan jaar- en reserveringsruimte dat je per jaar kunt benutten.

Herko_ter_Horst wijzigde deze reactie 07-11-2018 21:33 (23%)

• ApexAlpha
Ko.Kane schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:07:
Zowat men op bepaald moment liever part-time of minder gaat werken omdat arbeid niet loont, die keuze levert dus zowel minder opbrengsten op uit belastingen, maar ook minder besteedbaar inkomen om de economie mee aan te jagen. Mijn inziens zou arbeid altijd moeten lonen.
Tijd is de enige valuta waar je niet meer van kan verdienen, je kan er wel minder van uitruilen voor geld. Als meer mensen parttime werken dan is er ook minder subsidie voor kinderopvang, mantelzorg etc nodig.

En arbeid loont nog altijd, je mag minimaal 50% van elke euro extra houden. Of jij dat waard vind om te doen moet je zelf weten.

• ApexAlpha
Dit plaatje gaat voor de situatie dus wel uit van de situatie waarin dit probleem het meest extreem is:

Alleenstaande maar mét kind, die beneden modaal verdient, in een huurhuis woont en huurtoeslag krijgt.

Ja dan kom je hierop uit, als je bijvoorbeeld al een hypotheek hebt (HRA blijft altijd bestaan), dan is de hele berekening al anders.

• ApexAlpha
Ko.Kane schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:04:
@ApexAlpha Correct, elke situatie is anders, maar het systeem werkt hetzelfde voor elke situatie. Het gaat niet om exacte voorbeeld, maar op welke manier het systeem werkt en is ingericht.

Tevens HRA is voor altijd?
Je recht op Hypotheek Rente Aftrek vervalt niet ineens als je meer verdient. (Zoals Huurtoeslag)

• ApexAlpha
Ko.Kane schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:07:
@ApexAlpha Aw zo, ik dacht dat je insider info had dat het niet afgeschaft ging worden ;) Dat gaat er juist uitgesloopt worden omdat het de veelverdieners te veel bevoordeeld :P
Hij gaat niet weg, hij wordt beperkt tot de laagste schijf. Maar hij vervalt dus niet als je meer gaat verdienen, hij groeit alleen niet meer mee met je inkomen.

• Herko_ter_Horst
Het was ook 'onlangs' nog oktober :)

• Herko_ter_Horst
Komt de Belastingdienst niet langs met revisierente e.d. voor afkoop/uitkeringen uit een pensioenproduct vóór de pensioendatum?

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• ApexAlpha
Off-Topic / Meta post:

Het is sinds kort mogelijk om als Topic Start of Mede-Auteur posts te pinnen of Stickyen, zo je wil. Dit is volgens mij vooral voor topics als deze, die zowel al discussiepunt als kennisuitwisselingspunt fungeren een mooie toevoeging!

Ik denk dat iedereen de frustratie wel kent dat je geen zin hebt om 300 pagina's terug te lezen om alle goede posts eruit te halen, of een uur moet zoeken om die ene post te vinden die het antwoord op een vraag val bevat die opnieuw gesteld wordt.

Daarom deze oproep: DM mij a.u.b. posts in dit topic waarvan jullie vinden dat deze handig zijn om te pinnen zodat iedereen en vooral nieuwe deelnemers / lezers ze makkelijk kunnen vinden tussen alle dagelijkse discussie!

Ik heb er een paar al aangemerkt, maar ik ga zelf ook geen 340 pagina's doorbladeren. :)

Meer info:

plan: Pinnen en filteren van forumposts - Development-iteratie #145

• ApexAlpha
Xanaroth schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:19:
[...]

FO is persoonlijk, en daarmee niet constant wat het enorm lastig maakt om iets belangrijk te vinden. Het zegt genoeg dat jouw post 'pinned' wordt, terwijl die niets met FO te doen heeft :)

Zo heb ik paar hele duidelijke posts over hoeveel beter kopen is dan huren. Maar afhankelijk van je persoonlijke situatie gaan die mogelijk geheel niet op.

Of hoe het verwerken van je woningwaarde/schuld enkel relevant is binnen je persoonlijke planning, namelijk verhuisplannen en specifiek of de woning daarna duurder of goedkoper is.

Of hoe je, afhankelijk van je eigen voorkeuren, bepaalde uitgaven wel of niet FO zijn. Als je hobby rond audio is (muziek, films, ..), kunnen goede speakers die 20-30 jaar mee gaan en 500-1000 euro kosten best een goede investering zijn. Terwijl als je een beetje het nieuws kijkt (of whatever er nu op tv is aan programma's/series) een dergelijke investering aardig kansloos kan zijn.

Idem met zaken als vakantie, wat voor de een een FO budget is (huisje huren a 100-200/week voor het gezin) is voor de ander hobby of bucket-list budget best het overwegen waard (vliegreis+hotel a 1000/week per persoon).

Uiteindelijk gaat het niet om wat er goed of slecht werkt, maar wat er voor jou als persoon werkbaar is. Dus heb je niet alleen 'die ene' post als input nodig, maar ook de erop volgende discussie zodat je zelf kan besluiten wat er bij jouw levensstijl past.

Volgens mij moet je ongeveer elke discussie, start tot eind, gaan archiveren, wil je iets maken dat echt nuttig is. Anders moeten mensen alsnog alle pagina's doorlezen.
Ik snap je post maar dat bedoel ik niet.

Ik vraag niet om posts over HOE je FO moet/kan worden. Of je moet huren of kopen, of je minder moet uitgeven aan je hobby of vakanties.

Ik vraag wél om posts die onafhankelijk van de persoon goede tips of informatie bevatten.

Denk aan:
- Tips om uitgaven inzichtelijk te maken,
- Informatie over belasting, terugvragen, verminderen etc.
- Informatie over hoe algemene dingen (licht, reizen etc.) goedkoper of beter kunnen.
- etc..
- etc..

Denk hierbij aan het frontpage systeem waar je een +3 kan geven voor goed onderbouwde en kwalitatief sterke posts.

Ik heb mijn eigen post mbt het pinnen van posts ook pinned gemaakt zodat mensen die hierop filteren ook direct te zien krijgen dat ze zelf een post mogen aandragen hiervoor en bij wie en hoe. Vandaar ook de 'meta' in de allereerste zin.

• ApexAlpha
jsuijker schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:49:
https://www.ad.nl/economi...ciele-problemen~a8cfd0a0/

Ik blijf dit toch altijd frappant vinden. Het gebrek aan financieel inzicht en het korte termijn denken.
Andere kant 'schrok' ik ook wat ze al een hoger inkomen noemen (single 2000 netto stel 4000 netto). Daar zullen toch wel redelijk wat mensen bij horen dus dat verwaterd wel de problemen bij echt hogere inkomens maar met zulke bedragen zal je toch goed rond moeten kunnen komen
"Het Nibud spreekt van hogere inkomens als een alleenstaande meer dan 2000 euro netto verdient of samen met de partner op meer dan 4000 euro uitkomt. "

Iemand met 2000 euro per maand is een 'hoog inkomen'?

Dit lijkt mij meer een midden inkomen? Of ben ik nou gek. Dit is toch onder modaal nog steeds? Hoe kun je ónder modaal nou hoog noemen, is het niet per definitie midden inkomen op zijn minst dan?

• ApexAlpha
michelwuyts schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:17:
[...]

modaal kan theoretisch toch ook hoog zijn. Als 2 miljoen mensen 30k verdienen en 13 miljoen mensen 35k dan is 35k modaal. Heeft dus niks te maken met veel verdienen of niets. Het gaat om het meest voorkomende salaris in Nederland.

Al vraag ik me inderdaad af wat de definitie wel is.
Ja maar dat is met 17 miljoen mensen niet het geval. Laag - Midden - Hoog zijn allemaal kwalificaties die relatief aan de rest worden toegekend. Dus om dan te zeggen dat het meest voorkomende inkomen 'hoog' is dan klopt het relatief niet echt ten opzichte van de rest.

Maar goed, ik was verbaasd over het artikel dat zo veel mensen met een 'hoog inkomen' geldproblemen hebben, maar als je €2000 netto al hoog vind dan kom je daar natuurlijk al snel aan.

• Herko_ter_Horst
Meesman heeft alleen 5 eigen fondsen, dus zelf kiezen is er niet bij. De fondsen volgen overigens wel bekende indexen.

Want wat ik heb begrepen uit dit topic, is Meesman eenvoudiger als je bijv. maandelijks een vast bedrag wilt inleggen en er verder niet naar om wilt kijken. De Giro is wat meer handwerk, maar wel net iets goedkoper, i.i.g. voor de aandelen in de kernselectie.

• ApexAlpha
3x3 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:24:
[...]

[Afbeelding]
Maar als je kijkt naar vermogensgroei, opbouw en FO is het op lange termijn zeker wel een risico mijdende maar niet de meest wijze beslissing. Zonder afschaffing van de wet Hillen was ik er misschien iets meer content over geweest.
Heb je een samenvatting van het boek? Of is dat heel flauw om te vragen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True