Ons huidige woonoppervlakte is 140, onze tuin is nu 25m2 tegels altijd in de schaduw (noord-oost).
We hebben nog wel wat meer spaargeld inderdaad.
MAAR financiën zijn niet alles. Geluk is ook belangrijk. Kan je het huis in 30 jaar afbetalen terwijl je je huidige uitgaven vol houd en hou je dan maandelijks nog een stapel geld over voor toekomstige spaardoelen? Dan is er toch geen probleem? Dit is een overweging die je op gevoel moet maken, nadat je een goed overzicht hebt gemaakt van inkomsten en uitgaven welke dan ontstaan.
Dit is dus waarom ik even wil sparren. Gevoel en verstand botsen intern.
PS. 30k uitgaven op jaarbasis is wel erg weinig, zelfs wij zitten daar boven (wel met kinderopvang kosten) met een bescheiden hypotheek schuld. klopt dat bedrag wel?
Ja, bedrag klopt. We leven goedkoop en zuinig ondanks het inkomen. Spaarquote grofweg 70%.
We zijn gewend aan grote ruimtes, onze woonkamer + open keuken nu is 60m2, badkamer 14 ofzo, 2 slaapkamers van 20 en 30 per stuk. We komen binnenkort een slaapkamer te kort ivm 2e kind, en ivm toekomstplannen zou een 4e slaapkamer ook wenselijk zijn. Daarnaast werk ik als ondernemer nu regelmatig thuis op een bureau wat in de woonkamer staat, maar met steeds luidruchtig wordende kinderen wil ik graag een aparte werkruimte. We hebben het sommetje gemaakt en komen met onze wensen tussen de 250-300m2 uit.
Hiervoor woonde ik op mezelf in een flatje van 80m2, en ben opgegroeid in een rijtjeshuis. Zowel in het ouderlijk huis als het appartement kon je de wc van de buren goed horen, vrijstaand wat we nu hebben levert ons in dat opzicht al veel woongenot op. Ons huidige huis is echter bedoelt voor 2 personen in de huidige indeling, en dat was prima toen we het 8 jaar geleden kochten. Ondertussen zijn we gewend aan een riant 2 persoons huis, echter is ons gezin groeiende, plus dat we uit deze regio weg willen.
Shapeshifter schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:34:
[...]
Onwaarschijnlijk, gezien je last lijkt te hebben van eerstewereldproblemen (
hedonistic treadmill anyone). 100k€ netto inkomen is bovengemiddeld en een huis dat veel groter is dan 150-200 m^2 ook. Mijn eerste indruk was dat je gewoon statussignalen probeert uit te sturen, maar ervan uitgaande dat je hier oprecht mee zit:
Ik ben me bewust dat dit inkomen niet de norm is in NL, en we leven er niet naar met 30k uitgaves per jaar. Maar die post is niet bedoelt om op te scheppen, de situatie levert serieus een knelling op. Mijn verstand zegt ook dat een huis van 400-500k ook een prima huis is, dan zit je op een tweekapper van 180-200m2 op 350m2 perceel in de regio waar we zoeken. Echter kan ik daar geen kantoor aan huis hebben, daar zijn die huizen meestal niet op berekend.
Goedkoop wonen en ruim wonen gaan denk ik alleen maar samen als je in een buitengebied gaat wonen. Wij spelen zelf met het idee om over 10-15 jaar een perceel te kopen en zelf een huis te laten bouwen, maar daar zitten zoveel mitsen en maren aan dat dat meer een gedachtespel is. Als je het echt zo belangrijk vindt en dit inkomen verwacht te behouden dan zou ik het gewoon doen.
Aan de andere kant; uit je verhaal lijkt naar voren te komen dat je geen kinderen hebt. Zodra je kinderen hebt is je financiële plaatje compleet anders. Gezamenlijk zal er minder gewerkt worden waardoor er minder inkomsten gerealiseerd kunnen worden, aan de uitgaven kant ga je ook fors meer krijgen (kinderopvang is heel erg duur). Dit lijk je nog niet voldoende mee te nemen in je plannen. Ik zou dus eerst eens kijken naar hoe het financiële plaatje er met kinderen uitziet...
Er is nu 1 jong kind. Vrouw heeft ontslag genomen om daarvoor te zorgen. 2e is op komst.
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:29:
[...]
Je hebt een nettoinkomen van 100k. Je hebt 30k uitgaven (echt?). Je hebt dus een savings rate van 70% ga ik dan van uit. Dat vertaalt zich door naar 8.5 jaar werken en dan heb je pensioen volgens de simpele MMM en ERE methode [http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/]. Je vrouw gaat ook nog verdienen. Ik neem aan dat je al even werkt, dus 'all things considered' zou je er al bijna moeten zijn?
Vertel je wel de hele waarheid kwa uitgaven?
Ja, het plaatje klopt, met de kanttekening dat de auto, pc en telefoon op de zaak staan en niet meegenomen zijn in de 30k jaaruitgave. Zowel m'n vrouw en ik hebben als sport om met zo min mogelijk geld toch lekker te kunnen eten. Hypotheek is 620/maand incl aflossing (half aflossingsvrij en half bankspaar), rentes onder de 2%. Twee vakanties vorig jaar waren 5k samen, 25k voor al het andere.
We zijn ons bewust vd luxe positie en we weten dat onze woonwensen ook niet standaard zijn, maar FO proberen we ook na te streven. Een redelijk unieke situatie waarin ik probeer uit te vinden wat wijsheid is, vandaar de vraag of anderen deze situatie herkenden. Dat leek me geen rare vraag in het FO topic.