Wat gek, dat gebouw is zeker geen hangar. Daar is het veel te laag voor. (Hangar wordt genoemd in het scramble artikel.
[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 01-07-2021 14:16 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 01-07-2021 14:16 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dan vind ik deze mooier.upclocker schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:00:
Doet me beetje denken aan dit pareltje die ik laatst tegen kwam op youtube.
[Video: title]
Signatures zijn voor boomers.
https://aviation-safety.n.../record.php?id=20210702-0Transair flight 810 ditched in the waters off Honolulu-Daniel K. Inouye International Airport, HI (HNL). Both pilots were rescued.
The aircraft, a Boeing 737-200C, took off from runway 08R at HNL at 01:33 hours local time. After takeoff the flight reported engine issues and the flight crew initiated a turn back to the airport, receiving vectors from ATC.
The flight reported failure of engine no.1 and difficulty in maintaining altitude. Unable to see the airport, the flight crew was issued heading directions from ATC. After ATC got a low altitude alert from the flight, the controller suggested diverting to Kalaeloa Airport, which was closer by. Unable to reach the airport, the aircraft was ditched at 01:45 hours.
Niet hoe je met pensioen wilt gaan na 46 jaar, opvallend trouwens hoe weinig je er over hoort in de media.
Wellicht omdat het om een vrachtvliegtuig gaat. Bij een passagiersvliegtuig is de impact groter.empy schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:38:
[...]
Niet hoe je met pensioen wilt gaan na 46 jaar, opvallend trouwens hoe weinig je er over hoort in de media.
Yes, but no.
Dat vond ik ook wel bijzonder. Een mayday call was zeker op zijn plaatst geweest en dan weet iedereen op de frequentie dat de nood echt hoog is. We have an emergency kan je eigenlijk helemaal niks mee zonder meer info. Maar ja het is wel in Amerika dus de radiotelecommunicatie is daar wel wat anders over het algemeen. Maar goed het is vanaf je bureaustoel altijd makkelijk praten zo en misschien waren ze ook wel te druk met vliegen en navigeren.Maasluip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:34:
[...]
[YouTube: Transair B732 Ditches into Ocean off Honolulu | "We can't maintain altitude"]
Wat me opvalt is toch een beetje gebrek aan radio controle. Niet direkt emergency zeggen en veel dubbele transmissies.
Zijn natuurlijk wel scenario's waarbij twee motoren kunnen uitvallen. Denk aan birdstrike, fuel contamination of vulkanische as. Normaal gesproken kan je inderdaad prima vliegen op 1 motor na takeoff. Lage hoogte is juist gunstig vanwege de hogere luchtdichtheid. Dit komt de performance ten goede. Een straalmotor kan op een motor 10 minuten Max rated thrust leveren zonder schade, daarna moet je over op Max continued thrust. In dit geval is het wel een erg oud toestel dus ik zou niet met 100% zekerheid durven zeggen dat dat bij dit type ook als is.Maasluip schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:55:
Ik ben ook wel benieuwd waarom zijn motoren uitvielen. Dat er eentje uitvalt, tja, kan gebeuren. Maar zolang er geen catastrofale dingen gebeuren zou die tweede gewoon moeten blijven werken. Dat die ook uitvalt is waarschijnlijk zeldzaam. Hij zegt op gegeven moment dat de motor heet is. Ik ken te weinig van straalmotoren, maar misschien is het niet best dat een motor lang op vol vermogen op lage hoogte moet werken?
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 08-07-2021 10:47 ]
Sometimes you need to plan for coincidence

4L-GEO by Douwe van der Zee, on Flickr
[ Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 08-07-2021 21:51 ]
[ Voor 7% gewijzigd door upclocker op 09-07-2021 16:51 ]
Net geland...upclocker schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:51:
Vliegt nu een Transavia kist (TRA6307) met een technisch probleem in een hold boven mn huis in omgeving Eelde. Gaan nog een uur holden voor ze aan de approach beginnen. Volgens mij werd het ook een highspeed approach. Zal wel flightcontrol of flaps problemen zijn. Ze zitten nu op Eelde approach frequentie.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En momenteel is ook haar zusterschip 3B-NBE onderweg naar Twente voor ontmanteling en sloop.Piet91 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:36:
Vandaag heeft Twente ook weer een vliegtuig ontvangen.
De 24 jaar oude Air Mauritius A340-300 3B-NBD kwam na een vlucht van 11,5 uur aan voor sloop door AELS.
Toestel heeft in het verleden Schiphol ook aangevlogen toen de maatschappij nog naar Amsterdam vloog.
[Afbeelding]
https://www.tubantia.nl/e...n-air-mauritius~ad3edec5/
[Afbeelding]
https://twitter.com/tvolmer01/status/1410999455965495297
3B-NBE - Air Mauritius - Airbus A340-313 by Jeroen de Bruijn, on FlickrSpijtig, vond het als passagies altijd heel fijne vliegtuigen, lekker stil en genoeg motoren.Piet91 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:29:
[...]
En momenteel is ook haar zusterschip 3B-NBE onderweg naar Twente voor ontmanteling en sloop.
Paille en Queue was de laatst overgebleven A340-300 bij Air Mauritius.
Momenteel buiten de tracking van FR24 maar verwachte aankomt in Twente is morgenochtend om 09:00 uur.
[Afbeelding]3B-NBE - Air Mauritius - Airbus A340-313 by Jeroen de Bruijn, on Flickr
En weer een A340 operator minder...
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Is dat zo? Ik dacht dat dit sinds Avianca 52 ("We're running out of fuel sir") juist heel streng was geworden daar. Je moet om je brevet te halen ook een toets Engels doen als het je moedertaal niet is. Zelfs als je maar een Cessna wil vliegen.upclocker schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:47:
[...]
Maar ja het is wel in Amerika dus de radiotelecommunicatie is daar wel wat anders over het algemeen.
[ Voor 37% gewijzigd door GekkePrutser op 10-07-2021 22:42 ]
Er werd ook gezegd anders, niet perse slechter.GekkePrutser schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:38:
[...]
Is dat zo? Ik dacht dat dit sinds Avianca 52 ("We're running out of fuel sir") juist heel streng was geworden daar. Je moet om je brevet te halen ook een toets Engels doen als het je moedertaal niet is. Zelfs als je maar een Cessna wil vliegen.
Wat me in youtube filmpjes altijd opvalt is dat Amerikaanse GA piloten er totaal geen probleem mee hebben om tussen het controlled vliegverkeer door te vliegen en de instructies perfect snappen. Terwijl in Europa vaak de VFR gebieden wordt aangehouden en je sowieso in controlled airspace niet echt welkom bent (probeer maar eens met je Cessna naar Schiphol te gaan). Terwijl je best dat soort toestellen ziet op grote Amerikaanse luchthavens (nogmaals, volgens de filmpjes want ik ben nooit in Amerika geweest).
Verwijderd
♪ Diep in de zee...♪

Verwijderd
Denk dat een Airbus, Embraer of Antonov net zo snel doormidden breekt als je met een flinke snelheid tegen het wateroppervlak van een oceaan met hoge golfslag terecht komt. Bij "Sully" hadden ze nog de mazzel dat het een rustige rivier was.Sponz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:33:
Die boeing's knakken wel wel snel doormidden zeg.
Het verbaast me wel dat ze daar levend uit gekropen zijn.. Vooral gezien de schade aan het achterstuk. Natuurlijk zaten beide inzittenden voorin maar het is echt een enorme klap geweest.Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:39:
[...]
♪ Diep in de zee...♪
[Afbeelding]
Bron: https://www.luchtvaartnie...ak-boeing-737-op-zeebodem
Ze hebben em iig wel vlot gevonden. Ben benieuwd wat eruit de CVR & FDR komt.
Had ie minder diep geweest had het nog een 'attractie' kunnen zijn om heen te duiken tijdens je vakantie.
Denk dat gezien de cargo (en het milieu) ze wel gaan bergen.
[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 11-07-2021 12:48 ]
Ik dacht dat er gewoon meer filmpjes waren omdat het luchtruim daar drukker is, luchtvaart en met name GA is veel meer een 'ding' daar.Fly-guy schreef op zondag 11 juli 2021 @ 07:16:
[...]
Er werd ook gezegd anders, niet perse slechter.
In de VS, en mindere mate Canada, gebruiken ze andere termen en procedures dan in de rest van de wereld (al is het nergens echt gelijk). Bijvoorbeeld klaringen om te zakken tijdens naderingen, of instructies tijdens het taxiën zijn het iets anders.
Als buitenlander is dat soms best verwarrend en het is niet altijd duidelijk wat er nu daadwerkelijk bedoeld wordt. Niet voor niets komen de meeste opmerkelijke ATC filmpjes uit de VS.
Op zich werkt het vaak prima en ze zijn daar veel meer geneigd om de kleine luchtvaart te helpen, waar het in Nederland met moeite getolereerd wordt, maar als buitenlander is het soms opletten.
Ik heb het in Europa ook wel gezien (zweefvliegtuigen, maar daar werd ook de breedte van de baan nog gebruikt).GekkePrutser schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:49:
[...]
Maar ik weet dat ze het daar vaak anders doen en ook vaak 'losser'. Ik hoorde dat ze in Oshkosh bijvoorbeeld met twee mensen tegelijk landen op dezelfde baan (eentje op het voorste stuk en eentje het achterste, landing long / short). Dat is in Europa ondenkbaar
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Verwijderd
Denk dat ze of via het cockpit raam of de linker deur eruit zijn weten te komen. Je hebt opzich nog wel tijd om eruit te komen na een controlled ditch.GekkePrutser schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:46:
[...]
Het verbaast me wel dat ze daar levend uit gekropen zijn.. Vooral gezien de schade aan het achterstuk. Natuurlijk zaten beide inzittenden voorin maar het is echt een enorme klap geweest.
Dit was trouwens wel een heel oude 737 van de eerste generatie.
Richard Branson and the @virgingalactic crew of #Unity22 are airborne. Follow VSS Unity at https://t.co/hiJF3QyyZG pic.twitter.com/EjKb87tHeg
— Flightradar24 (@flightradar24) 11 juli 2021
Dat eerste speelt ook mee uiteraard, maar veel filmpjes zijn toch vaak het gevolg van niet (goed) luisteren, misverstanden en miscommunicatie.GekkePrutser schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:49:
[...]
Ik dacht dat er gewoon meer filmpjes waren omdat het luchtruim daar drukker is, luchtvaart en met name GA is veel meer een 'ding' daar.
Maar ik weet dat ze het daar vaak anders doen en ook vaak 'losser'. Ik hoorde dat ze in Oshkosh bijvoorbeeld met twee mensen tegelijk landen op dezelfde baan (eentje op het voorste stuk en eentje het achterste, landing long / short). Dat is in Europa ondenkbaar
Nu heb ik nog niet zo veel zelf gevlogen maar mijn indruk is dat juist sommige privé-piloten in Europa bang zijn van gecontroleerd gebied en er dan maar (strak) omheen vliegen. Dat lijkt me voor controllers juist veel vervelender omdat ze geen contact met zo'n toestel hebben, niet weten wat zijn plan is maar er wel aandacht aan moeten besteden. De indeling van het Nederlandse luchtruim met die enorme plak klasse A van Amsterdam en Schiphol stimuleert VFR-verkeer ook niet echt om gecontroleerd te vliegen.GekkePrutser schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:38:
[...]
Wat me in youtube filmpjes altijd opvalt is dat Amerikaanse GA piloten er totaal geen probleem mee hebben om tussen het controlled vliegverkeer door te vliegen en de instructies perfect snappen. Terwijl in Europa vaak de VFR gebieden wordt aangehouden en je sowieso in controlled airspace niet echt welkom bent (probeer maar eens met je Cessna naar Schiphol te gaan). Terwijl je best dat soort toestellen ziet op grote Amerikaanse luchthavens (nogmaals, volgens de filmpjes want ik ben nooit in Amerika geweest).
http://inspire.eaa.org/20...ored-runway-dots-at-kosh/Fly-guy schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:21:
[...]
Dat eerste speelt ook mee uiteraard, maar veel filmpjes zijn toch vaak het gevolg van niet (goed) luisteren, misverstanden en miscommunicatie.
Oshkosh is dan ook wel een geval apart.

[ Voor 11% gewijzigd door Illegal_Alien op 12-07-2021 09:07 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ben heel benieuwd wat de vervanger van de B737 voor KLM gaat worden.AMSTERDAM - Air France-KLM heeft bij Airbus en Boeing offerteaanvragen ingediend voor een gezamenlijke order van 160 vliegtuigen voor de middellange afstand. Dat meldt CEO Benjamin Smith van de luchtvaartgroep maandag in het Financieele Dagblad.
Die 160 benodigde vliegtuigen zijn bestemd voor Transavia in Frankrijk, KLM en de Nederlandse tak van Transavia. Hoewel de order nog niet in kannen en kruiken is, noemt Smith het als een hoogtepunt van wat tot nu toe is bereikt onder zijn leiding.
“We hebben wel een klein beetje op dit vlak gedaan, het staat al op de agenda vanaf 2004, maar het is nooit zo op z'n plaats gezet als nu. Ik ben heel blij dat we deze order, de grootste in de geschiedenis van de groep, bij elkaar kunnen voegen”, zo zegt Smith.
De medium-haul vloten van Transavia (zowel in Nederland als Frankrijk) en KLM bestaan op dit moment uit Boeing 737-700’s en -800’s. Veel van die toestellen zijn in de komende jaren aan vervanging toe.
Mogelijke kandidaten zijn de Airbus A220 en A320neo en de Boeing 737 MAX. Het zou gaan om de grootste order ooit voor Air France-KLM, dat sinds 2004 bestaat. De luchtvaartgroep bestelde tot nu toe nog geen A320neo's of Boeing 737 MAX'en, maar wel A220's.
Smith meldt verder verdieping van de samenwerking tussen Air France en KLM te zien als noodzakelijke voorwaarde om de opgelopen achterstand op concurrenten IAG (British Airways, Iberia) en de Lufthansa Group te verkleinen. Die twee groepen kennen een strakkere aansturing en kunnen sneller reageren op marktontwikkelingen, meent hij.
"In 2004 was Air France-KLM de grootste groep in Europa, nu zijn we nummer drie. Zij werken slagvaardiger. Het is duidelijk dat wij dat ook kunnen, maar we moeten wat sneller vooruit bewegen."
[ Voor 30% gewijzigd door Illegal_Alien op 12-07-2021 16:30 ]
Die hangt voor een leuk bedrag.Illegal_Alien schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:29:
https://www.nu.nl/288102/...auwdheid.html?jwsource=cl
Een Rus had het warm en benauwd, dus opent maar even de (nood)deur.
[YouTube: Russia: Passenger opens emergency exit hatch on plane for "fresh air" at Sheremetyevo]
Nog meer info hier: https://www.aironline.nl/...-vliegend-de-wereld-rond/TEUGE - Travis Ludlow heeft maandagmiddag onder grote belangstelling zijn solovlucht rond de wereld beëindigd op Teuge Airport. De Britse piloot is met zijn 18 jaar de jongste piloot ooit die deze tocht heeft volbracht. Hij werd in Teuge feestelijk verwelkomd met een watersaluut.
Ludlow heeft in totaal 43.522 kilometer gevlogen en 238 vlieguren gemaakt. Hij heeft 4 continenten aangedaan en is geland in 16 landen, en heeft daarbij 63 stops gemaakt in 44 dagen. Hij noemde de vlucht een onvergetelijke ervaring en is blij dat alles volgens plan is verlopen.
Guinness World Record
De vlucht van de jonge Britse piloot is officieel erkend als Guinness World Record en heeft ook een Nederlands tintje. Het onderhoudsbedrijf Hangar One in Teuge had het vliegtuig onderhouden, geprepareerd én was hoofdsponsor van de reis. Vandaar de start en finish op dat vliegveld.
Ludlow wil zijn solovlucht rond de wereld ooit gaan herhalen op een meer duurzame manier. Wellicht met een hybride of elektrisch toestel. Om die reden werd hij bij het allerlaatste stuk van zijn route vergezeld door onder meer een volledig elektrische Pipistrel van de E-Flight Academy.
Staat er ook bij... de route zou over Zuid-Amerika gaan, maar hij heeft ter compensatie extra legs in de VS gevlogen.Bacchus schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:40:
Indrukkwekkend maar heeft hij nu (vanwege Covid?) een vrijstelling gekregen om geen twee tegenoverliggende punten aan te doen? Volgens mij is hij mn geen centimeter op het zuidelijk halfrond geweest.
("een route die ten minste één grootcirkel bestrijkt en die door ten minste één paar punten gaat die ten opzichte van elkaar tegenovergesteld liggen op de aardbol.")
VFR in class A wordt normaal zonder specifiek doel ook niet geaccepteerd, vermijden is dan ook stuk makkelijker. Daarnaast is het zo dat de LVL (DutchMill) in Nederland met onderbezetting kampt, het aanmelden als het niet nodig is heeft men liever niet.Bacchus schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:58:
[...]
Nu heb ik nog niet zo veel zelf gevlogen maar mijn indruk is dat juist sommige privé-piloten in Europa bang zijn van gecontroleerd gebied en er dan maar (strak) omheen vliegen. Dat lijkt me voor controllers juist veel vervelender omdat ze geen contact met zo'n toestel hebben, niet weten wat zijn plan is maar er wel aandacht aan moeten besteden. De indeling van het Nederlandse luchtruim met die enorme plak klasse A van Amsterdam en Schiphol stimuleert VFR-verkeer ook niet echt om gecontroleerd te vliegen.
In Noord-Amerika is het luchtverkeer veel drukker, dus ook het luchtradioverkeer, dus ook privé-plioten zijn dat meer gewend. Daardoor is gemengd verkeer ook veel normaler. Al zullen privé-vliegers vanwege de kosten, net als hier, over het algemeen de allergrootste luchthavens mijden.
Niet alleen "normaal zonder specifiek doel", VFR in klasse A mag gewoon niet, nooit. Ik doelde dan ook op het effect van de -relatief voor Nederland- enorme omvang van Schiphol TMA. (en in mindere mate Amsterdam CTA) Hierdoor stimuleer je m.i. VFR-vluchten om ongecontroleerd vlak langs de rand van het gebied te vliegen, wat weer een groot risico op luchtruimschendingen geeft en imho gewoon een slechte gewoonte is.TukkerTweaker schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:06:
[...]
VFR in class A wordt normaal zonder specifiek doel ook niet geaccepteerd, vermijden is dan ook stuk makkelijker. Daarnaast is het zo dat de LVL (DutchMill) in Nederland met onderbezetting kampt, het aanmelden als het niet nodig is heeft men liever niet.
Met als gevolg dat de productie weer omlaag gaat.Sponz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:27:
Oei, alweer problemen met Boeing toestellen.
https://www.nu.nl/economi...oeing-787-dreamliner.html
Boeing said on Tuesday it would cut its 787 production rate as it works through a new production-related structural defect in its troubled twin-aisle airliner program.
The company now forecasts delivering fewer than half of the lingering 100 or so 787s in its inventory this year - instead of the “vast majority” it had expected - as it continues forensic inspections and costly repairs to address quality flaws in the aircraft.
Boeing did not disclose a new production rate for the 787 program, but said it would shift temporarily below the current rate of five jets per month.
En nu ook de eerste A350:XWB schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:49:
De eerste A321neo voor startup airline Starlux is uitgerold in Hamburg.
[Afbeelding]
https://twitter.com/AeronewsRO/status/1171127815414145025
De oprichter is afkomstig van Eva Airways.

Heeft ie een aandoening dat hij die zuurstofbuisjes in z'n neus heeft, of is zijn toestel niet voorzien op de hoogtes waarop hij vliegt? Beetje vreemd zicht voor een piloot, zeker als ie dan in z'n eentje de aardbol wil rondvliegen.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Zal zonder motoren aan de ketting liggen?XWB schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:02:
[...]
En nu ook de eerste A350:
[Afbeelding]
F-WZGN / B-58501 Airbus A350-941 Starlux s/n 480 * Toulouse Blagnac 2021 * by @Eurospot, on Flickr
Borromini schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:26:
Heeft ie een aandoening dat hij die zuurstofbuisjes in z'n neus heeft, of is zijn toestel niet voorzien op de hoogtes waarop hij vliegt? Beetje vreemd zicht voor een piloot, zeker als ie dan in z'n eentje de aardbol wil rondvliegen.
These amazing, state of the art, portable oxygen system will allow me to fly over 12,000ft.
Sportvliegtuigjes hebben geen drukcabine, nee.Borromini schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:26:
[...]
Heeft ie een aandoening dat hij die zuurstofbuisjes in z'n neus heeft, of is zijn toestel niet voorzien op de hoogtes waarop hij vliegt?
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X06Rk1yWcR4S4T9Qrx5iqtpz.jpg?f=user_large)
Dezelfde kist is weer onderweg naar Schiphol: https://www.flightradar24.com/GEL905/2876232aPiet91 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:52:
Voor het eerst in 4 jaar komt er weer een Boeing 747-classic naar Schiphol.
De 34 jaar oude Geo-Sky 4L-GEO 747-200 vliegt nu boven Zwolle en zal even na 17:00 uur op Schiphol landen.
[Afbeelding]
Hier afgebeeld op Maastricht Aachen Airport waar af en toen nog wel eens een 747-classic langs komt.
EDIT: en vandaag op Schiphol:
[Afbeelding]4L-GEO by Douwe van der Zee, on Flickr
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ha! Maar voor Leipzig wel even een jasje aanIllegal_Alien schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:32:
Mooi droneshot (veiligheid is mischien een dingetje), wel grappig dat hij gewoon in t-shirtje zit.
Kon je natuurlijk op wachten. Als het past dan moet het goed zijn toch?Garyu schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:40:
[Afbeelding]
Verkeerde gat.. Foutje bedankt![]()
Een Dreamliner vrachtvliegtuig (G-ZBJB) is in juni in parkpositie door zijn pootjes gezakt nadat de zekeringspin in het verkeerde gat zat. Oeps.
Zie ook https://aviation-safety.net/wikibase/264144
[Afbeelding]
Die plaatjes zitten dus ook op versterkers die je koopt en verwijderbaar zijn. Maar als je personeel is opgeleid met een vormen kist dan is het gewoon goed als het past ;-)An Airworthiness Directive had been issued, with a 36-month compliance from 16 January 2020, to install an insert over the apex pin bore to prevent incorrect installation of the downlock pin, but this had not yet been implemented on G-ZBJB.
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 22-07-2021 17:09 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik denk, dat het met die veiligheid wel goed zit, zolang het maar minimaal in goed overleg (in dit geval waarschijnlijk in opdracht) gebeurt, zeker op zo'n rustig vliegveld met beperkt verkeer.Illegal_Alien schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:32:
Mooi droneshot (veiligheid is mischien een dingetje), wel grappig dat hij gewoon in t-shirtje zit.
Dat was de termijn die ze kregen van Boeing in het Requirements Bulletin en die is vervolgens overgenomen in de airworthiness directive (daarin wordt voor de termijn verwezen naar het requirements bulletin). Volgens mij is het overigens niet drie jaar vanaf januari 2020, maar drie jaar vanaf 12 maart 2019, maar dat terzijde.franssie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:35:
edit2: wel raar dat ze 36 maanden de tijd hadden, een paar stickers plaatsen met de benaming van het juiste en het foute gaatje moet toch sneller te implementeren zijn, en die insert zal ook niet al te moeilijk te maken zijn.
Dat incident in maart 2016 was een 787-8 van Ethiopian (http://avherald.com/h?article=494e6383&opt=0).In March of 2018, the FAA received a report indicating that the NLG on a Boeing Model 787-8 retracted on the ground, with weight on the airplane's wheels, while undergoing maintenance testing. Although no maintenance personnel were injured, the incident resulted in major structural damage to the forward fuselage of the airplane. The NLG retraction occurred due to the NLG downlock pin being installed in an incorrect location: The apex pin inner bore of the NLG lock link assembly, which is adjacent to the correct location for the NLG downlock pin. A similar retraction occurred in March of 2016 on a Boeing Model 787-8 airplane with passengers aboard, resulting in substantial damage to the aircraft and minor injuries to passengers. In addition, we received a safety report from an operator's maintenance technician arising from the March 2018 incident that described the risk of an inadvertent NLG retraction due to accidentally installing the NLG downlock pin in the apex pin inner bore of the NLG lock link assembly. We considered the reports of NLG retraction and the safety report in our risk assessment. Accidentally installing the NLG downlock pin in the apex pin inner bore of the NLG lock link assembly, if not addressed, could result in the NLG retracting on the ground, possibly causing serious injuries to personnel and passengers and substantial damage to the airplane.
Be yourself, no matter what they say ...
Wel typisch Boeing dan dat zij er 36 maanden voor nemen - kan sneller tegen weinig kosten, ik snap dat bedrijf echt niet.voske schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:49:
[...]
Dat was de termijn die ze kregen van Boeing in het Requirements Bulletin en die is vervolgens overgenomen in de airworthiness directive (daarin wordt voor de termijn verwezen naar het requirements bulletin). Volgens mij is het overigens niet drie jaar vanaf januari 2020, maar drie jaar vanaf 12 maart 2019, maar dat terzijde.
De BA nose gear collapse lijkt nu het derde incident geweest te zijn, gezien deze toelichting bij het voorstel voor de airworthiness directive van de FAA:
[...]
Dat incident in maart 2016 was een 787-8 van Ethiopian (http://avherald.com/h?article=494e6383&opt=0).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het is een kosten/baten keuze voor de operator uiteindelijk. Het is geen groot safety probleem, alleen duur als het misgaat. En dan kan je uitrekenen of je de update sneller wilt uitvoeren. Tot de hele wereld om is zonder al te veel logistieke hoofdpijn kan dan wel een paar jaartjes duren. Dat dit al de derde is wist ik niet, hopelijk leest Maintenance staff dit soort berichten ookfranssie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:58:
[...]
Wel typisch Boeing dan dat zij er 36 maanden voor nemen - kan sneller tegen weinig kosten, ik snap dat bedrijf echt niet.
Hopelijk gaat AF/KLM de 737 vervangen door de 32x serie van airbus, wel zo leuk voor de pax.
Niet alleen Maintenance staff, maar vooral ook de knopentellers.Garyu schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:09:
[...]
hopelijk leest Maintenance staff dit soort berichten ook
Lijkt mij een logistieke kwestie. Dan kan het meegenomen worden in regulier periodieke onderhoud. Het lijkt me ook voornamelijk een (financieel) risico voor de maatschappijen zelf en niets iets wat gevaar voor passagiers oplevert.franssie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:58:
[...]
Wel typisch Boeing dan dat zij er 36 maanden voor nemen - kan sneller tegen weinig kosten, ik snap dat bedrijf echt niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zb7DX5lG6eccHc236gZcRknX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FY5EJIvh1l80DS5ZkQINVOP5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n7P3sir1afC5W4HvJYpu3SAe.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qnv2GimbLxwuV72wCGtFsTQG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mJ6Gv8Azh3txEmmdCitJDVQ2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vtMdSsy41TTxwtoLMCyXaC7e.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bZNz36xsQDJspHRmdfeIrtDJ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3oQOyYpaTlHSJzOXhAaqgrWY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8JZoq023G1dW9YGpxANbmhDa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xIQARgsgReRJKiyHvs0nL4rH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wKyC4DCm1TiL4m1JVhPnYfYn.jpg?f=user_large)
Virussen? Scan ze hier!
At Prestwick airport, a heavy Cargolux jet “blew up” the runway as it prepared to take off earlier this month, leaving a trail of potentially disastrous debris. Pieces of asphalt were ripped off and blown into the air. https://t.co/JiWtNFEHw1 pic.twitter.com/ciaELaEvy2
— No Airport Expansion (@NoAirportExp) 19 juli 2021
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Achterstallig onderhoud. Is al een aantal jaar een punt van kritiek daar.CyBeR schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:13:
Was 't extra heet of zo?
Age; 10 yearsPiet91 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:20:
KLM's Airbus A330-200 PH-AOM wordt momenteel overgevlogen vanuit Schiphol naar Woensdrecht.
Toestel is uitgefaseerd.
https://www.flightradar24.com/KLM330/288cbf26
[Afbeelding]
www.google.nl
Er is toch nergens gezegd dat het toestel gesloopt wordt? Of heb ik wat gemist? Volgens mij was de A330 bij de Boeingclub die KLM is sowieso niet meer dan een tijdelijke oplossing.Borromini schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:40:
Waarom wordt zo'n toestel niet doorverkocht? Is dat puur vanwege de pandemie? Een 340 met vier motoren, dat snap ik dat niemand dat nog wil overnemen, maar een 330?
[ Voor 24% gewijzigd door SuBBaSS op 27-07-2021 20:38 ]
Verwijderd
De PH-AOM is terug naar de leasemaatschappij.Borromini schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:40:
Waarom wordt zo'n toestel niet doorverkocht? Is dat puur vanwege de pandemie? Een 340 met vier motoren, dat snap ik dat niemand dat nog wil overnemen, maar een 330?
Airbus delivers strong 1H2021 and launches A350 FreighterAirbus presented its results for the first half of 2021 today. The company reported a profit of €2.7bn on a turnover of €24.6bn, a very strong result from the -€0.9bn of last year. Yesterday, the Airbus board gave the go-ahead for the A350 freighter with planned entry into service 2025.
The strong result came from deliveries of 297 commercial aircraft, 100 more than the 196 of 1H2020. Net orders were 38 aircraft (1H2020 196). Guidance for 2021 was increased to 600 airliner deliveries with operating profit at €4bn and Free Cash Flow of €2bn.
Tja Boeing had ook nooit echt serieuze concurrentie op de freighter markt om te moeten innoveren. Misschien dat daar nu verandering in komt.XWB schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:26:
Airbus heeft zich hersteld van de corona pandemie en lanceert de A350 freighter:
[...]
Airbus delivers strong 1H2021 and launches A350 Freighter
Nu de A350F is goedgekeurd door het Airbus board kunnen er klanten gezocht worden en contracten getekend worden.
Airbus to base new A350 freighter ‘predominantly’ on -1000 variant
Airbus Says There Is Significant Airline Pressure for An A350 Freighter
Een potentiële klant is Qatar Airways.
Qatar Air Ready to Buy Boeing, Airbus Freighters, Urges Launch
Boeing had ooit plannen om een 777-8X freighter aan te bieden, maar het 777X programma heeft jaren vertraging opgelopen waardoor het hele 777-8 concept op pauze is gezet.
Zelfde gehad met een AN-12 een maand of wat geleden. Van 10km afstand hoorde ik 'm nog alsof er een trekker door de straat kwam denderen. Dat dat met de huidige geluidsnormen nog boven Nederland mag vliegen...alexbl69 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:28:
Hoorde eerder vanavond een vrij luid gebrom...
Bleek een Antonov An-128 te zijn. Op FL240 en op ca 10nm van waar ik liep.
Die dingen hebben niet bepaald vooraan gestaan bij het uitdelen van de hush-kits
A rare sight indeed — a 747 leaving Enschede Airport Twente. https://t.co/Hyjvb4VmQM pic.twitter.com/qkaUT71oaD
— Flightradar24 (@flightradar24) 3 augustus 2021
Ik zie vooral oude krakkemikkige daken. Pas dat aan (op kosten van de luchthaven) en het probleem is opgelost, zoals gezegd aan die wervelstromen achter vliegtuigen kun je weinig doen, wel aan het gevolg. Tot die tijd geen 777's laten landen daar is dan een mooi drukmiddel voor de luchthaven om snel actie te ondernemen.
Vrijheidsberoving -> nee, het absoluut legitiem iemand vast te zetten in het vliegtuig als hij of zij een gevaar voor zichzelf en/of anderen is.FastFred schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:09:
Onhandelbare passagier op vlucht in VS met ducttape vastgebonden aan stoel
Ik vind het 'm ergens wel grappig en een mooie oplossing voor een vervelende passagier. Maar aan de andere kant
- Is dit niet vrijheidsberoving?
- In geval van nood is ie ten dode opgeschreven, hij kan geen reddingsvest pakken en ik denk niet dat iemand er bij stil staat hem los te snijden als men het toestel snel verlaten moet?
Vrijheidsberoving op zich is dus niet het probleem, hooguit de manier waarop dat is gedaan.1 De gezagvoerder van het luchtvaartuig mag, indien hij redelijke gronden heeft om aan te nemen dat een persoon aan boord van het luchtvaartuig een strafbaar feit of een handeling als bedoeld in artikel 1, eerste lid, heeft begaan of op het punt staat te begaan, ten aanzien van die persoon alle redelijke maatregelen nemen, vrijheidsbeperking daaronder begrepen, die nodig zijn om:
a. de veiligheid van het luchtvaartuig of van de personen of goederen aan boord daarvan te beschermen; of
b. de goede orde en discipline aan boord te handhaven; of
c. hem in staat te stellen de betrokken persoon aan de bevoegde autoriteiten over te dragen of hem het luchtvaartuig te doen verlaten, overeenkomstig de bepalingen van dit hoofdstuk.
Be yourself, no matter what they say ...
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat er handboeien aan boord van elk vliegtuig zijn voor zulke mensen. Ze kunnen nu eenmaal een gevaar voor hun omgeving (en zichzelf) zijn. Ducttape is wel wat onconventioneel.
Kans van 1 op een miljoen. En dan heeft ie gewoon pech. Daar zou ik me geen seconde druk over maken.- In geval van nood is ie ten dode opgeschreven, hij kan geen reddingsvest pakken en ik denk niet dat iemand er bij stil staat hem los te snijden als men het toestel snel verlaten moet?
Omdat de manier waarop niet conform de regels van de maatschappij is gegaan meen ik ergens gelezen te hebben.downtime schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:10:
Maar ik ben erg benieuwd waarom die bemanning tijdelijk op betaald verlof is gestuurd. Toch misschien niet alle regels gevolgd of gewoon standaard procedure?
Daarbij: de kans dat je een noodlanding in de open oceaan overleeft is toch al nul komma weinig. Of je in je stoel getapet zit, gordel draagt, al dan geen reddingsvest kan pakken of bedienen maakt weinig uit.downtime schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:10:
[...]
Kans van 1 op een miljoen. En dan heeft ie gewoon pech. Daar zou ik me geen seconde druk over maken.
Bij veel grotere incidenten is het standaard dat de betrokken personen tijdelijk niet vliegen tot het uitgezocht is, om meerdere redenen.Maar ik ben erg benieuwd waarom die bemanning tijdelijk op betaald verlof is gestuurd. Toch misschien niet alle regels gevolgd of gewoon standaard procedure?
Toch zijn er wel regels voor, omdat de kans echt wel groter is dan 1 op een miljoen.Kans van 1 op een miljoen. En dan heeft ie gewoon pech. Daar zou ik me geen seconde druk over maken.
De meeste ongevallen met water gebeuren vlak voor of na de landing/start, waarbij de kans om niet meteen te sterven best nog aanzienlijk is.Bacchus schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:30:
[...]
Daarbij: de kans dat je een noodlanding in de open oceaan overleeft is toch al nul komma weinig. Of je in je stoel getapet zit, gordel draagt, al dan geen reddingsvest kan pakken of bedienen maakt weinig uit.
Wanneer is er voor het laatst een vliegtuig in de VS neergestort in het water? Op Atlanta waren in 2018 al 884.000 vliegbewegingen, en dat is er maar eentje. Als ik dan naar de wereldwijde lijst van ongelukken kijk op wikipedia van 2020 is er niet 1 waarbij reddingsvesten nuttig waren: Wikipedia: List of accidents and incidents involving commercial aircraft.Fly-guy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:47:
Toch zijn er wel regels voor, omdat de kans echt wel groter is dan 1 op een miljoen.
Bij ongelukken waarbij doden zijn gevallen (US Airways 1549 valt daar niet onder) moet je terug naar 1978, als ik goed kan zoeken. Een ongeluk met doden, op het water, waarbij niet iederen bij de impact overleed. In Europa zal dat natuurlijk meer zijn, maar dan nog: hoeveel passagierstoestellen per jaar krijgen uberhaupt een ongeluk (in de westerse landen), op hoeveel miljoen vliegbewegingen?[...]
De meeste ongevallen met water gebeuren vlak voor of na de landing/start, waarbij de kans om niet meteen te sterven best nog aanzienlijk is.
En er zijn zat incidenten op zee geweest waarbij de crash op zich prima te overleven was.
Op een rivier als de Hudson gaat dat nog wel. Op zee heb je deining, zelfs in de Noordzee al snel een meter. En landen is dan nog pas de eerste stap: daarna komt de vraag hoe je tweehonderd mensen reddingsvlotten inkrijgt en enkele dagen in leven houdt: te drinken geeft en warm en droog houdt.MBV schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:10:
[...]
Die reddingsvesten zijn volgens mij gewoonweg verspilling (gewicht=brandstof). Zelfs toen ze met een A320 midden in New York op de Hudson landden waren ze niet voor nodig. Hoe groot is de kans dat je een narrow-body in problemen netjes op het water neerzet, zodat mensen kunnen uitstappen en wegzwemmen?
Weet je dat zeker? Er hebben toen mensen in het (ijskoude) water gelegen door het gedrang op de vleugels.MBV schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:10:
Zelfs toen ze met een A320 midden in New York op de Hudson landden waren ze niet voor nodig.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Hoezo zou je op de Noorzee mensen dagen lang in leven moeten houden? De reddingsacties zijn echt wel sneller dan dat.Bacchus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:39:
[...]
enkele dagen in leven houdt: te drinken geeft en warm en droog houdt.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq